Uit de Perst Tij, w-o-ldi neune£ij& Texel ---^ztssssj&sr £ucAhuiali KAanlen-te^tcwve, do~el dei umaJIc! 3 Uoetbal Watervogels I-Succes I fiodoeeueSulssQ. De vierde kruiser Geslaagde excursie naar Artis De vliegdienst Texel- Schiphol is een prachtig succes Voor snclvervocr van de Motorbrandspuit Iepenziekte op Texel? Boschbrandje Burgerlijke Stand De Nederlandsche Rondvlucht 1937 Concours van de H.C.C. Postd.ver, „Hollands Noordpunt' Wat U ook te verkoopen hebt, P.d.v» Het Noorden H,R*G begint haar oefen programma Kruisers een onmisbaar wapen den modernen oorlog. Het doet ongetwijfeld eenigszins zonderling aan, schrijft de marine-medewerker van het Hbl., om door een telegram uit Batavia over de behandeling van de Marine-begrooting in den Volksraad voor het eerst te vernemen dat de Regeering zou hebben besloten op dé Defensiebegrooting-1938 een post voor den aanbouw van een vierden kruiser en een tor pedomotorboot te brengen. De inhoufl van de pefensiebegrooting 1938 is immers nog niet bekend gemaakt, en de overigens zeer verheu gende mededeeling van den Commandant der Zeemacht in Indië moet dan ook strikt for meel als voorbarig worden gekenschetst. Nu echter bekend is geworden, dat de minister van Defensie klaarblijkelijk den aanbouw van een vierden kruiser urgent acht, kunnen'wij ons moeilijk voorstellen, dat de Regeering tegen een eersten termijn voor een nieuwen kruiser op de begrooting-1938 bezwaar zal maken. Zien wij dit juist in, dan waren de kansen wel zeer groot, dat in 1938 de kiel van een kruiser zal worden gelegd. Kruiserbouw urgent. Wij hebben herhaaldelijk op de nood- zakelijkheid hiervan gewezen, en 't lijkt ons dan ook overbodig om wederom de vele motieven naar voren te brengen, die vóór het op stapel zetten van een nieuwen kruiser pleiten, welke laten wij hopen met méér kanonnen van 15 cm zal worden bewapend dan Hr. Ms. „De Ruyter". De urgentie van kruiserbouw is in den laatsten tijd steeds duidelijker gebleken, en het telkens opnieuw uitstellen door de vorige regeering van den aanbouw van het voor de gevechtskracht onzer Marine onmisbare kruiserwapen, hebben wij zeer betreurd. Vooral omdat de weifelende houding op het punt van noodzakelijk- h e i d van kruiser voedsel gaf aan de meening, dat het luchtwapen de taak der kruisers vrijwel geheel zou kunnen overnemen. Vliegtuig en oorlogsschip gelijk waardig. De techniek staat niet stil, en dat h lucht wapen ook in den zeeoorlog een steeds grooter rol zal spelen is zeker. Doch evenmin als de torpedoboot en de onderzeeboot het boven water-artillerieschip van de zee hebben kunnen verdringen, zal ook het vliegtuig daartoe niet in staat zijn. De luchtafweermiddelen worden immers steeds beter en als men nagaat wat er thans in aanbouw is aan oorlogsschepen, blijkt wel dat geen enkele zeemogendheid grondige wijziging brengt in de samenstelling van de vloot. Zelfs Rusland, waar men, tot voor kort, „revolutionnaire" maritieme theorieën verkon digde gaat thans kruisers en vermoedelijk ook slagschepen bouwen. De zeeoorlog is véél gecompliceerder ge worden, en het vliegtuig is een gelijk- waardig (niet minder, maar ook niet méér!) wapen geworden van onderzeeboot en artillerieschip. Overschatting van het luchtwapen is echter even gevaarlijk als onderschatting, en het is zeer te betreuren geweest, dat in de laatste .jaren een kunst matige tegenstelling tusschen kruisers en vliegtuigen is ontstaan. Velen zijn zelfs in da meening gaan ver- keeren, dat in de Marine een zelfde meenings- verschil heerschte als indertijd over het punt „groote of kleine schepen". Daarom is het goed gezien van de redactie van het „Marine blad" om naar aanleiding van een debat van den gep. vice-admiraal mr. J. C. Jager met .„De Maasbode" over een publicatie van eerst genoemde in het Fransche marineblad „Revue Maritime", de volgende verklaring te publi- ceeren (Marineblad, Augustus 1937): „Wij verzoeken den admiraal Jager uit drukkelijk om voortaan in publicaties niet meer te spreken van controversen, die in de marine bestaan tusschen kruiser en vliegtuig. Wij kunnen met de hand op ons hart verkla ren, dat deze niet aanwezig zijn. Alle marine officieren zijn er op strategisch-tactische gronden van overtuigd, dat wij èn kruisers en vliegtuigen moeten hebben. Vice-admiraal b.d. mr. J. C. Jager neemt, wat dit betreft, een eenzame plaats in, terwijl van zijn supporters gezegd mag worden, dat hun inzicht in de oorlogsvoering ter zee, ingevolge gebrek aan maritieme scholing, slechts gering kan zijn." Vertrouwen in de regeering. De beslissing van de regeering inzake het z.g. „kruiservraagstuk", mag niet lang meer op zich laten wachten. Al is de inhoud van de defensiebegrooting 1938 nog niet officieel bekend, dat kruiser no. 4 er op voorkomt, mag nu toch wel zeker worden geacht, en nu de urgentie van kruiserbouw door de feiten van den dag steeds duidelijker aan het licht komt, mogen w(j zeker van deze regeerfng wel verwachten, dat z|j den aanbouw van onmisbaar marinematerieel met voort varendheid ter hand zal nemen. ij bete.1 dan de bede lejtyq&i na-ait teiu^cfeduuld „Gaan jullie veel uit?" „Nee, de huur van ons huis is zoo hoog, dat we thuis moeten blijven om plezier van ons geld te hebben." Regen kon ons niet deren... Gisteren heeft de eerste excursie, die onze redactie voor jongens en meisjes met hun ouders, naar Artis had uitgeschreven plaats gehad. Evenals van onze vorige uitstapjes naar Ford en Schiphol en naar de AVRO- studio, hebben we ook van dit veel plezier gehad. En heeft het ons in onze meening gesterkt, dat men ons „optreden-naar- buiten" weet te apprecieeren. Om even 8 uur werd door een gezelschap van ruim 60 jongeren en ouderen, die in twee autobussen hadden plaats genomen, wel gemoed de reis naar de Hoofdstad aangevan gen. Het weer hield weliswaar geen al te beste beloften in, maar in het vooruitzicht van het vele mooie en interessante, wat men te zien zou krijgen, zat de stemming er in beide bussen dadelijk in. Door jong en oud werd danig gezongen van de „Jamboree, J-A-M-B-O-R-E-E, rierie" en van Hol lands vlag, die onze glorie is en vele andere schoone, populaire liederen. Tot een ieders prettige verbazing waren de bussen dan ook spoedig op de eerste pleisterplaats gearriveerd. Dat was Bergen, of beter gezegd: het Luna park aldaar. Hadden we een beter plekje voor de kinderen van onze abonné's kunnen vinden? Ruim een uur hebben we daar vertoefd, we hebben, jong en oud, met een jute zak gegle den van de Rutsch-baan, we hebben pogingen gedaan om op het Vroolijke Rad staande te blijven, we hebben gegierd van het lachen in het Lach-kabinet en we hebben gedwaald inderdaad gedwaald, want er was niet één, die den juisten weg uit den doolhof vond in den Dwaaltuin. De jeugd wilde hier nog wel een uurtje langer blijven dan het programma vermeldde, maar dat ging niet. Het doel was Artis, niet waar? We kwamen om ongeveer half één in Neer- land's eerste en mooiste diergaarde aan. We zouden er tot... 5 uur blijven. Ja, ja... een heele middag hebben we daar zoek gebracht. Zoekbrengen is eigenlijk het goede woord niet. We hebben er ons buiten gewoon geamuseerd en daarbij onze kennis van de dierenwereld een behoorlijke opfris- sching doen ondergaan. Maar vooral voor de jongens en meisjes was het wel een bijzonder leuken middag. De meesten van hen waren nog nooit in Artis geweest en kenden de meeste dieren alleen maar uit „Bruintje Beer" en zoo. Thans van aangezicht tot aangezicht te komen met Wim Das, Bruintje Beer, Vosje loos, Big Krulstaart maar ook met den Koning der Wildernis, met den tijger en de gestreepte hyena, met den zeeleeuw en het nijlpaard, met het marmotje en de olifant, dat waren gebeurtenissen, welke grooten indruk maak ten op de jeugdige schare. Enkelen trof fen het bijzonder, dat zij het voederen van de roofdieren en de zeeleeuwen meemaakten en die genoten dus van een extra attractie. Het was 5 uur eer men het wist. Hoe spijtig het ook was, de terugreis moest nu aanvaard worden. Deze werd buitengewoon vlot afge legd en om half acht arriveerden we met stroomenden regen in het Heldertje... Allen waren het er over eens, dat het een „reuze leuke" dag was geweest. ONZE FORD-EXCURSIE. Maandagmorgen om 8 u. vertrekt voor'ons kantoor, Koningstraat, het gezelschap voor Ford en Schiphol. Men wordt verzocht uiter lijk vijf minuten voor acht present te zijn. ,De Moord op den Evangelist" door Rufus King. Raven-Serie. Uitgave A. G. Schoon- derbeek, Laren. Met voorbedachten rade wordt iemand onder het bereik gebracht van eenige zijner bitterste vijanden. Eén van hij wurgt hem ge- delteiyk en smijt hem daarna met zooveel ge weld tegen een marmer beeld, dat het kleine beetje levensgeest, hetwelk mogQljjk nog aanwezig kon zijn, voorgoed uitgebluscht is. Vervolgens beijveren de deelgenooten zich om het lijk op te ruimen en de sporen van de misdaad (in hun oogen een oordeel) uit te wisschen. Twee hunner worden evenwel bij het transport van het lijk ontdekt, herkend aan de politie verraden, waardoor allen, aan deze misdaad debet zijn, het voor werp worden van een ijverige en succesvolle achtervolging door de politie. Hoe al die menschen, de dader en de ooggetuigen, zich echter vergissen en de werkelijke moordenaar een heel andere is, die ten slotte door de po litie ontmaskerd word, is in dit spannende verhaal op onderhoudende en niet al te on waarschijnlijke wijze weergegeven. Het is immers de onwaarschijnlijkheid, tot tastbare werkelijkheid geworden, welke van verhalen als liet onderhavige de kenmerkende eigen schap is. Toen vóór eenige maanden het vliegveld Texel officieel geopend werd, hebben ook wij ons oprecht verheugd over het, zoowel van Texelsche, als van K.L.M.-zijde, betoonde ini tiatief tot dezen belangrijken stap. Evenwel, mét vele anderen waren wij de meening toegedaan, dat het niet uitgesloten te achten was, dat de vliegerij van en naar Texel zou blijken te zijn een „nieuwtje", waar van de aardigheid spoedig af was. Het blijkt thans, dat deze zorgen ongegrond bleken, iets waarover wij niet aarzelen onze blijdschap uit te spreken. Dezer dagen op Texel zijnde, vernamen wij eenige cijfers, waaruit zonneklaar blijkt dat hier van een „nieuwtje" geen sprake is; integendeel, dat de luchtvaartverbinding in een behoefte voorziet, en dat zoowel ten aanzien van passagiers uit het binnenland, als van de eilandbewoners. Sprekende cijfers. Zoo maakten van de K.L.M.-machines gebruik gedurende de maand Juli naar Texel niet minder dan 641 personen, ter wijl daarvan vertrokken 653 personen. Wat de maand Augustus betreft, tot 14 Augustus kwamen naar het eiland 298 passagiers en vertrokken er 834. Ziehier getallen, die veelzeggender zijn dan kolommen commentaar. En... nog steeds gaat Texel's vliegerij excelsior: herhaaldelijk komt het voor, dat, ondanks extra toestellen, late passagiers te ruggewezen moeten worden. Zes extra toestellen op één dag. Wat extra toesetllen betreft, het gebruik, dat men hiervan heeft moeten maken, is enorm. Zoo was de K.L.M. verplicht tot zelfs 3 maal toe niet minder dan 5 extra toe stellen te requireeren, teneinde aan de vraag te voldoen. Eenmaal is het zelfs voorgekomen, dat met 6 extra machines gevlogen werd. Voorts kwam het regel matig voor, dat er 4, 8 of 2 speciale toe stellen kwamen of gingen, voornamelijk met de week-enden. Het is een prachtig resultaat en wij zijn thans geneigd ons af te vragen of hier geen vingerwijzing in schuilt de datum van 1 Sep tember, waarop de K.L.M. haar diensten op Texel stop zal zetten, uit te stellen. Zooals de zaken thans marcheeren is voor deze onderstelling ongetwijfeld goeden grond. Naar men ons mededeelt is het Gemeente bestuur in onderhandeling voor den aankoop van een Ford auto van den J. ~:i, die geplaatst zal worden voor de m lit te Den Burg. Op de Waal op Texel meent men „de Iepen ziekte" ontdekt te hebben. Tot heden werd deze op Texel nog niet met zekerheid gecon stateerd. Ook nu staat nog niet vast, dat het hier een geval van deze gevreesde boomziekte geldt. Gezien de verschijnselen, die daar zijn waargenomen, vreest men echter het ergste. broken in de staatsbosschen. Arbeiders die in Naby Bispinckhof is gisteren brand uitge- de nabijheid op de bloembollenvelden werk ten, ontdekten den brand en wisten met ver eende krachten grooter onheil te voorkomen. Nu werd slechts een oppervlakte van plus minus 5 vierkantemeter verwoest. Dit is reeds in korten tijd het tweede geval van boschbrand, die waarschijnlijk te wijten is aan onvoorzichtigheid met vuur. Men zy voorzichtig! van 13 tot en met 20 Augustus. GEBOREN: Helena Johanna, d. v. G. Dyker en H. J. Tap; Floris, z. v. J. Visser en R. Kalis; Anna Maria Cornelia, d. v. T. Molenaar en A. Daalder. ONDERTROUWD: L. Begert en W. Medema. GEHUWD: C. Smit en B. Roeper. OVERLEDEN: Aris Eelman, oud 81 j., wedn. van Pietertje Mantje. GEVONDEN VOORWERPEN. 1 nikkel polshorloge; 1 badmantel; 1 grijze muts; 1.doublé armband, 1 sjaal, 1 kerkboekje, 1 jas met riem en zelfbinder, 1 babymuts, 1 zonnebril. Niet minder dan 75 binnen- en buitenlandsche vliegtuigen nemen deel. Hierby 6 toestellen van den M.L.D. Dit jaar zal wederom de Nederlandsche Rondvlucht worden gehouden. Vorig jaar is de rondvlucht niet gehouden, in 1935 wel. De rondvlucht 1937 is de vijfde van de reeks en zal op Zaterdag 28 dezer worden gehouden. Het doel van de Nederlandsche rondvlucht is propaganda maken voor de Nederlandsche luchtvaart. De organisatie berust in handen van de Koninklijke Nederlandsche Vereeni- ging voor Luchtvaart, welker secretaris, gep. kolonel Walaardt Sacré, zich veel moeite bij de voorbereiding van een en ander heeft ge geven. Deelgenomen wordt met sportvliegtuigen van Nederlandsche eigenaars, sportvliegtui gen van de Nationale Luchtvaart School, sportvliegtuigen van buitenlandsche eigenaars, acht vliegtuigen van de luchtvaartafdeeling Soesterberg en zes vliegtuigen van den Ma rine-luchtvaartdienst. De K.L.M. zal met enkele vei ..eersvliegtui gen deelnemen, welk aantal afhankelijk zaï zijn van de passagiers, die zich zullen opgeven voor de rondvlucht in een verkeersvliegtuig. Op de route van de Nederlandsche Rond vlucht 1937, welke met de te volgen koersen is aangegeven op een aan de bestuurders uit gereikte kaart, zullen op een bepaald aantal plaatsen, verdeeld over de geheele route, van wit doek vervaardigde kruisen worden uitge legd. Deze kruisen meten 4V2 X 1% meter. De wedstrijd bestaat hierin, dat de deelne mers moeten trachten de kruisen waar te nemen en zoo nauwkeurig mogelijk op de kaart in te teekenen. Voor dezen wedstrijd is het volgende onder scheid gemaakt tusschen amateurs en profes sionals: Als amateurs worden beschouwd: a. Alle buitenlandsche vliegers; b. Neder landsche sportvliegers (voor zoover niet in het bezit van het militair brevet)c. Militai ren, die nog niet in het bezit zijn van het militair brevet. Als professionals worden beschouwd: a. K. L.M.-bestuurders; b. sportvliegers, in het be zit van het militair brevet; c. militaire vlie gers, die in het bezit zijn van het militair brevet; d. instructeurs der N.L.S. Bij de beoordeeling worden eveneens als professionals beschouwd die amateurs, die één of meerdere professionals in hun toestel mede voeren. De volgende route is vastgesteld: Ypenburg, Rotterdam, Dordrecht, Moerdijk, Tilburg, Eindhoven, den Bosch, Nijmegen, Teuge, Apeldoorn, Amersfoort, Loenen, Gouda, Ypenburg. De deelnemers. De heer Walaardt Sacré deelde ons ten aan zien van de buitenlandsche deelneming nog mede, dat inschryvingen zijn ontvangen van 12 Belgen, zeven Engelschen, zes Duitschers, een Zweed, een Zwitser, een Franschman en een Pool, tezamen dus een buitenlandsch contin gent van 29 vliegtuigen vdVmende, een aantal dat bij geen der rondvluchten werd bereikt. Onder deze buitenlandsche sportvliegers zyn zeer bekende namen. In de eerste plaats noem de de heer Walaardt Sacré ons den naam van den bekenden Duitschen zeevlieger Wolfgang von Gronau, tevens voorzitter van de Duitsche Aero-club, voorts zijn landgenooten freiherr Speek von Sternburg, die met een zeer snel en modern gebouwd toestel zal deelnemen en den heer A. Wegenart, voorzitter van de aero-club te Dusseldorp; dan den Poolschen sportvlieger de Skorzewsky, winnaar van den kruisenwed- strijd in 1935, den Zweedschen graaf Hamilton, den Zwitserschen kolonel Messner en den En gelschen Lord Willoughby de Broke, een ouden bekende onder de geregelde deelnemers aan de Nederlandsche rondvlucht. Van de Belgische sportvliegers noemde de heer Walaardt Sacré ons o.a. den naam van den heer Schellekens, vice-president van de federatie van Belgische aero-clubs. Voeg hierbij een 20 Nederlandsche sport vliegtuigen, vyf vliegtuigen van de nationale luchtvaartschool, 14 militaire vliegtuigen (acht van de luchtvaartafdeeling en zes van den marine-vliegdienst) en tenslotte nog vier ver keersvliegtuigen van de K.L.M., dan komen wij tot het respectabele aantal van ongeveer 75 vliegtuigen. Zaterdag 28 Augustus belooft een goede dag voor de Nederlandsche sportvliegery te worden. Laten w\j hopen dat de weers omstandigheden zoo gunstig mogeiyk zijn. wy vernemen uit het kamp der Heldersche Concours Club, dat a.s. Zondag weder een plaatselyk concours zal worden gehouden vanaf Oudenbosch (N.B.). Verwacht wordt, dat hiervoor weder een 500-tal vogels zal worden ingezet. Het vermoeden bestaat, dat na beëindiging van de verschillende programma's dat is einde September nog eens een vlucht zal worden georganiseerd. Om de deelname aan dergeiyke concoursen zooveel mogelijk op te voeren en de samen werking tusschen de verschillende vereeni- gingen te vergrooten. Dat de werkers voor dit groote doel hun werk met een flinke deel name bekroond mogen zien. Bovengenoemde vereeniging hield op Zon dag 15 Augustus haar vijfde concours voor jonge duiven, vanaf Mons (België), afstand 284 km. In concours waren 86 vogels. Door de aanhoudende regen werden de vo gels eerst om 10 u. 25 m. in vryheid gesteld. De eerste vogel bereikte om S u. 36 m. 14 s. haar hok met een snelheid van 907 meter per minuut. Maandag kwamen zeer veel vogels door, zoodat de verliezen wel als normaal zyn te beschouwen. De pryzen en punten werden verdiend als volgt: H. Rietveld le, 3e, 7e, 18e prijs, 61,36 punt; J. Riemers 2e, 4e, 14e, 17e prys, 53,38 punt; F. Scholten 5e, 8e, 9e, 10e, 11e, 13e, 15e prijs, 46,73 pnt; P. van 't Hert 6e, 12e prijs, 30,77 punt; R. F. Mulder 16e prijs, 12,09 punt; A. Felkers 20.13 punt; J. A. F. Brand 4,05 punt. Zondag a.s. Quievrain (België), de laatste vlucht voor jonge duiven. Bovengenoemde vereeniging hield Zondag j.1. een wedvlucht van af Quievram, afstand 292 km, in concours waren 92 duiven. De duiven werden om 9.30 uur in vrijheid gesteld, de eerste duif bereikte haar hok om 2.40.26 en de 25e duif om 7.7.51 Maandagmorgen. De eerste dag bereikte 21 duiven haar hok. De prijzen werden door de volgende leden be haald: G. Schotting 1, 15; Limonard 2; J. v. Riel 3, 5, 8. 9; B. Zwierzichy 4, 14, 20, 21; P. Dirks 6, 13, 18; W. Pronk 7; C. Koger 10, 25; J. Buis 11, 12, 23; T. Kos 16, 22, 24; F. Cup 17; J: Zoon 19. Uoetbat Zondag a.s. H.R.C. I—ZEEBURGIA I. Aanvang half drie. Na een lange wedstrijdlooze periode zullen de roodjakken Zondag een aanvang maken met de laatste voorbereiding alvorens de zware strijd om de punten aan te vangen. Het eerste elftal speelt om half drie op eigen veld tegen het le elftal van Zeeburgia, een tegenstander die altijd tot een der sterk- sten gerekend mag worden. De Amsterdam mers zullen met hun vermoedelijke competi tie-opstelling aantreden. Het elftal is als volgt: Wustenhoff Van Schalkwijk "VVickel Bróstrum v. d. Berg v. d. Groep Verbruggen Bonkink Van Leeuwen Daalman Van Boeyen HRC komt in de volgende opstelling uit: Dijkshoorn Van Til Selderbeek Post Stolk Striet Van Pelt Kuiper Roomeyer De Jong Dissel Terrein A. HRC 4—Succes 2. Aanvang 10 uur. Sportlaan. Terrein B. HRC 6Succes 3. Aanvang 10 uur. Sportlaan. Om 10 uur 's morgens spelen op het A en B-veld het 4e en 6e elftal, respectievelijk tegen Succes 2 en Succes 3. Een schoone ge legenheid voor de spelers om zich gereed te maliën voor het a.s. seizoen. Terrein S.V. „Texel". Texel aHRC a. Aanvang twaalf uur. Texel 1HRC 2. Aanvang 2 uur 15. Deze beide wedstrijden vinden op Texel plaats en zijn een paar waardevolle oefen wedstrijden, waarvan we de uitslagen met belangstelling tegemoet zien. Morgenmiddag, aanvang half drie, wordt op het terrein van den Strooweg een interes sante oefenwedstrijd gespeeld tusschen Wa tervogels 1 en Succes 1, de derde klasser van Wieringen. We zijn benieuwd hoe de 4e klas- sers zich tegen de sterke blauw-zwarten zul len houden. Des morgens om 10 uur vindt op hetzelfde terrein de oefenwedstrijd Watervogels 2 J.V.C. 1 plaats. 'aen Heistor Koningstraat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 5