Uit de Perst
Tij, w-o-ldi neune£ij&
Texel
---^ztssssj&sr
£ucAhuiali
KAanlen-te^tcwve,
do~el dei umaJIc!
3
Uoetbal
Watervogels I-Succes I
fiodoeeueSulssQ.
De vierde kruiser
Geslaagde excursie naar
Artis
De vliegdienst Texel-
Schiphol is een
prachtig succes
Voor snclvervocr van de
Motorbrandspuit
Iepenziekte op Texel?
Boschbrandje
Burgerlijke Stand
De Nederlandsche
Rondvlucht 1937
Concours van de H.C.C.
Postd.ver, „Hollands Noordpunt'
Wat U ook
te verkoopen hebt,
P.d.v» Het Noorden
H,R*G begint haar oefen
programma
Kruisers een onmisbaar wapen
den modernen oorlog.
Het doet ongetwijfeld eenigszins zonderling
aan, schrijft de marine-medewerker van het
Hbl., om door een telegram uit Batavia over
de behandeling van de Marine-begrooting in
den Volksraad voor het eerst te vernemen
dat de Regeering zou hebben besloten op dé
Defensiebegrooting-1938 een post voor den
aanbouw van een vierden kruiser en een tor
pedomotorboot te brengen. De inhoufl van de
pefensiebegrooting 1938 is immers nog niet
bekend gemaakt, en de overigens zeer verheu
gende mededeeling van den Commandant der
Zeemacht in Indië moet dan ook strikt for
meel als voorbarig worden gekenschetst. Nu
echter bekend is geworden, dat de minister
van Defensie klaarblijkelijk den aanbouw van
een vierden kruiser urgent acht, kunnen'wij
ons moeilijk voorstellen, dat de Regeering
tegen een eersten termijn voor een nieuwen
kruiser op de begrooting-1938 bezwaar zal
maken. Zien wij dit juist in, dan waren de
kansen wel zeer groot, dat in 1938 de kiel
van een kruiser zal worden gelegd.
Kruiserbouw urgent.
Wij hebben herhaaldelijk op de nood-
zakelijkheid hiervan gewezen, en 't lijkt
ons dan ook overbodig om wederom de vele
motieven naar voren te brengen, die vóór het
op stapel zetten van een nieuwen kruiser
pleiten, welke laten wij hopen met méér
kanonnen van 15 cm zal worden bewapend
dan Hr. Ms. „De Ruyter". De urgentie van
kruiserbouw is in den laatsten tijd steeds
duidelijker gebleken, en het telkens opnieuw
uitstellen door de vorige regeering van den
aanbouw van het voor de gevechtskracht
onzer Marine onmisbare kruiserwapen, hebben
wij zeer betreurd. Vooral omdat de weifelende
houding op het punt van noodzakelijk-
h e i d van kruiser voedsel gaf aan de meening,
dat het luchtwapen de taak der kruisers
vrijwel geheel zou kunnen overnemen.
Vliegtuig en oorlogsschip gelijk
waardig.
De techniek staat niet stil, en dat h lucht
wapen ook in den zeeoorlog een steeds grooter
rol zal spelen is zeker. Doch evenmin als de
torpedoboot en de onderzeeboot het boven
water-artillerieschip van de zee hebben kunnen
verdringen, zal ook het vliegtuig daartoe niet
in staat zijn. De luchtafweermiddelen worden
immers steeds beter en als men nagaat wat er
thans in aanbouw is aan oorlogsschepen, blijkt
wel dat geen enkele zeemogendheid grondige
wijziging brengt in de samenstelling van de
vloot. Zelfs Rusland, waar men, tot voor kort,
„revolutionnaire" maritieme theorieën verkon
digde gaat thans kruisers en vermoedelijk ook
slagschepen bouwen.
De zeeoorlog is véél gecompliceerder ge
worden, en het vliegtuig is een gelijk-
waardig (niet minder, maar ook niet
méér!) wapen geworden van onderzeeboot
en artillerieschip. Overschatting van het
luchtwapen is echter even gevaarlijk als
onderschatting, en het is zeer te betreuren
geweest, dat in de laatste .jaren een kunst
matige tegenstelling tusschen kruisers en
vliegtuigen is ontstaan.
Velen zijn zelfs in da meening gaan ver-
keeren, dat in de Marine een zelfde meenings-
verschil heerschte als indertijd over het punt
„groote of kleine schepen". Daarom is het
goed gezien van de redactie van het „Marine
blad" om naar aanleiding van een debat van
den gep. vice-admiraal mr. J. C. Jager met
.„De Maasbode" over een publicatie van eerst
genoemde in het Fransche marineblad „Revue
Maritime", de volgende verklaring te publi-
ceeren (Marineblad, Augustus 1937):
„Wij verzoeken den admiraal Jager uit
drukkelijk om voortaan in publicaties niet
meer te spreken van controversen, die in de
marine bestaan tusschen kruiser en vliegtuig.
Wij kunnen met de hand op ons hart verkla
ren, dat deze niet aanwezig zijn. Alle marine
officieren zijn er op strategisch-tactische
gronden van overtuigd, dat wij èn kruisers en
vliegtuigen moeten hebben. Vice-admiraal b.d.
mr. J. C. Jager neemt, wat dit betreft, een
eenzame plaats in, terwijl van zijn supporters
gezegd mag worden, dat hun inzicht in de
oorlogsvoering ter zee, ingevolge gebrek aan
maritieme scholing, slechts gering kan zijn."
Vertrouwen in de regeering.
De beslissing van de regeering inzake
het z.g. „kruiservraagstuk", mag niet
lang meer op zich laten wachten. Al is de
inhoud van de defensiebegrooting 1938
nog niet officieel bekend, dat kruiser no.
4 er op voorkomt, mag nu toch wel zeker
worden geacht, en nu de urgentie van
kruiserbouw door de feiten van den dag
steeds duidelijker aan het licht komt,
mogen w(j zeker van deze regeerfng wel
verwachten, dat z|j den aanbouw van
onmisbaar marinematerieel met voort
varendheid ter hand zal nemen.
ij bete.1 dan de
bede lejtyq&i
na-ait teiu^cfeduuld
„Gaan jullie veel uit?"
„Nee, de huur van ons huis is zoo hoog,
dat we thuis moeten blijven om plezier van
ons geld te hebben."
Regen kon ons niet deren...
Gisteren heeft de eerste excursie, die
onze redactie voor jongens en meisjes met
hun ouders, naar Artis had uitgeschreven
plaats gehad.
Evenals van onze vorige uitstapjes naar
Ford en Schiphol en naar de AVRO-
studio, hebben we ook van dit veel plezier
gehad. En heeft het ons in onze meening
gesterkt, dat men ons „optreden-naar-
buiten" weet te apprecieeren.
Om even 8 uur werd door een gezelschap
van ruim 60 jongeren en ouderen, die in
twee autobussen hadden plaats genomen, wel
gemoed de reis naar de Hoofdstad aangevan
gen. Het weer hield weliswaar geen al te beste
beloften in, maar in het vooruitzicht van het
vele mooie en interessante, wat men te zien
zou krijgen, zat de stemming er in beide
bussen dadelijk in. Door jong en oud
werd danig gezongen van de „Jamboree,
J-A-M-B-O-R-E-E, rierie" en van Hol
lands vlag, die onze glorie is en vele andere
schoone, populaire liederen. Tot een ieders
prettige verbazing waren de bussen dan ook
spoedig op de eerste pleisterplaats gearriveerd.
Dat was Bergen, of beter gezegd: het Luna
park aldaar. Hadden we een beter plekje voor
de kinderen van onze abonné's kunnen vinden?
Ruim een uur hebben we daar vertoefd, we
hebben, jong en oud, met een jute zak gegle
den van de Rutsch-baan, we hebben pogingen
gedaan om op het Vroolijke Rad staande te
blijven, we hebben gegierd van het lachen in
het Lach-kabinet en we hebben gedwaald
inderdaad gedwaald, want er was niet één, die
den juisten weg uit den doolhof vond in
den Dwaaltuin. De jeugd wilde hier nog wel
een uurtje langer blijven dan het programma
vermeldde, maar dat ging niet. Het doel was
Artis, niet waar?
We kwamen om ongeveer half één in Neer-
land's eerste en mooiste diergaarde aan. We
zouden er tot... 5 uur blijven.
Ja, ja... een heele middag hebben we daar
zoek gebracht. Zoekbrengen is eigenlijk het
goede woord niet. We hebben er ons buiten
gewoon geamuseerd en daarbij onze kennis
van de dierenwereld een behoorlijke opfris-
sching doen ondergaan. Maar vooral voor de
jongens en meisjes was het wel een bijzonder
leuken middag. De meesten van hen waren
nog nooit in Artis geweest en kenden de
meeste dieren alleen maar uit „Bruintje Beer"
en zoo. Thans van aangezicht tot aangezicht
te komen met Wim Das, Bruintje Beer, Vosje
loos, Big Krulstaart maar ook met den Koning
der Wildernis, met den tijger en de gestreepte
hyena, met den zeeleeuw en het nijlpaard, met
het marmotje en de olifant, dat waren
gebeurtenissen, welke grooten indruk maak
ten op de jeugdige schare. Enkelen trof
fen het bijzonder, dat zij het voederen van de
roofdieren en de zeeleeuwen meemaakten en
die genoten dus van een extra attractie. Het
was 5 uur eer men het wist. Hoe spijtig het
ook was, de terugreis moest nu aanvaard
worden. Deze werd buitengewoon vlot afge
legd en om half acht arriveerden we met
stroomenden regen in het Heldertje...
Allen waren het er over eens, dat het een
„reuze leuke" dag was geweest.
ONZE FORD-EXCURSIE.
Maandagmorgen om 8 u. vertrekt voor'ons
kantoor, Koningstraat, het gezelschap voor
Ford en Schiphol. Men wordt verzocht uiter
lijk vijf minuten voor acht present te zijn.
,De Moord op den Evangelist" door Rufus
King. Raven-Serie. Uitgave A. G. Schoon-
derbeek, Laren.
Met voorbedachten rade wordt iemand
onder het bereik gebracht van eenige zijner
bitterste vijanden. Eén van hij wurgt hem ge-
delteiyk en smijt hem daarna met zooveel ge
weld tegen een marmer beeld, dat het kleine
beetje levensgeest, hetwelk mogQljjk nog
aanwezig kon zijn, voorgoed uitgebluscht is.
Vervolgens beijveren de deelgenooten zich om
het lijk op te ruimen en de sporen van de
misdaad (in hun oogen een oordeel) uit te
wisschen. Twee hunner worden evenwel bij
het transport van het lijk ontdekt, herkend
aan de politie verraden, waardoor allen,
aan deze misdaad debet zijn, het voor
werp worden van een ijverige en succesvolle
achtervolging door de politie. Hoe al die
menschen, de dader en de ooggetuigen, zich
echter vergissen en de werkelijke moordenaar
een heel andere is, die ten slotte door de po
litie ontmaskerd word, is in dit spannende
verhaal op onderhoudende en niet al te on
waarschijnlijke wijze weergegeven. Het is
immers de onwaarschijnlijkheid, tot tastbare
werkelijkheid geworden, welke van verhalen
als liet onderhavige de kenmerkende eigen
schap is.
Toen vóór eenige maanden het vliegveld
Texel officieel geopend werd, hebben ook wij
ons oprecht verheugd over het, zoowel van
Texelsche, als van K.L.M.-zijde, betoonde ini
tiatief tot dezen belangrijken stap.
Evenwel, mét vele anderen waren wij de
meening toegedaan, dat het niet uitgesloten
te achten was, dat de vliegerij van en naar
Texel zou blijken te zijn een „nieuwtje", waar
van de aardigheid spoedig af was.
Het blijkt thans, dat deze zorgen ongegrond
bleken, iets waarover wij niet aarzelen onze
blijdschap uit te spreken.
Dezer dagen op Texel zijnde, vernamen wij
eenige cijfers, waaruit zonneklaar blijkt
dat hier van een „nieuwtje" geen sprake is;
integendeel, dat de luchtvaartverbinding in een
behoefte voorziet, en dat zoowel ten aanzien
van passagiers uit het binnenland, als van de
eilandbewoners.
Sprekende cijfers.
Zoo maakten van de K.L.M.-machines
gebruik gedurende de maand Juli naar
Texel niet minder dan 641 personen, ter
wijl daarvan vertrokken 653 personen.
Wat de maand Augustus betreft, tot 14
Augustus kwamen naar het eiland 298
passagiers en vertrokken er 834.
Ziehier getallen, die veelzeggender zijn dan
kolommen commentaar.
En... nog steeds gaat Texel's vliegerij
excelsior: herhaaldelijk komt het voor, dat,
ondanks extra toestellen, late passagiers te
ruggewezen moeten worden.
Zes extra toestellen op één dag.
Wat extra toesetllen betreft, het gebruik,
dat men hiervan heeft moeten maken, is
enorm.
Zoo was de K.L.M. verplicht tot zelfs
3 maal toe niet minder dan 5 extra toe
stellen te requireeren, teneinde aan de
vraag te voldoen. Eenmaal is het zelfs
voorgekomen, dat met 6 extra machines
gevlogen werd. Voorts kwam het regel
matig voor, dat er 4, 8 of 2 speciale toe
stellen kwamen of gingen, voornamelijk
met de week-enden.
Het is een prachtig resultaat en wij zijn
thans geneigd ons af te vragen of hier geen
vingerwijzing in schuilt de datum van 1 Sep
tember, waarop de K.L.M. haar diensten op
Texel stop zal zetten, uit te stellen.
Zooals de zaken thans marcheeren is
voor deze onderstelling ongetwijfeld goeden
grond.
Naar men ons mededeelt is het Gemeente
bestuur in onderhandeling voor den aankoop
van een Ford auto van den J. ~:i, die
geplaatst zal worden voor de m lit te
Den Burg.
Op de Waal op Texel meent men „de Iepen
ziekte" ontdekt te hebben. Tot heden werd
deze op Texel nog niet met zekerheid gecon
stateerd. Ook nu staat nog niet vast, dat het
hier een geval van deze gevreesde boomziekte
geldt. Gezien de verschijnselen, die daar zijn
waargenomen, vreest men echter het ergste.
broken in de staatsbosschen. Arbeiders die in
Naby Bispinckhof is gisteren brand uitge-
de nabijheid op de bloembollenvelden werk
ten, ontdekten den brand en wisten met ver
eende krachten grooter onheil te voorkomen.
Nu werd slechts een oppervlakte van plus
minus 5 vierkantemeter verwoest.
Dit is reeds in korten tijd het tweede geval
van boschbrand, die waarschijnlijk te wijten
is aan onvoorzichtigheid met vuur. Men zy
voorzichtig!
van 13 tot en met 20 Augustus.
GEBOREN: Helena Johanna, d. v. G. Dyker
en H. J. Tap; Floris, z. v. J. Visser en R.
Kalis; Anna Maria Cornelia, d. v. T. Molenaar
en A. Daalder.
ONDERTROUWD: L. Begert en W. Medema.
GEHUWD: C. Smit en B. Roeper.
OVERLEDEN: Aris Eelman, oud 81 j.,
wedn. van Pietertje Mantje.
GEVONDEN VOORWERPEN.
1 nikkel polshorloge; 1 badmantel; 1 grijze
muts; 1.doublé armband, 1 sjaal, 1 kerkboekje,
1 jas met riem en zelfbinder, 1 babymuts,
1 zonnebril.
Niet minder dan 75 binnen- en
buitenlandsche vliegtuigen nemen
deel. Hierby 6 toestellen van
den M.L.D.
Dit jaar zal wederom de Nederlandsche
Rondvlucht worden gehouden. Vorig jaar is
de rondvlucht niet gehouden, in 1935 wel. De
rondvlucht 1937 is de vijfde van de reeks en
zal op Zaterdag 28 dezer worden gehouden.
Het doel van de Nederlandsche rondvlucht is
propaganda maken voor de Nederlandsche
luchtvaart. De organisatie berust in handen
van de Koninklijke Nederlandsche Vereeni-
ging voor Luchtvaart, welker secretaris, gep.
kolonel Walaardt Sacré, zich veel moeite bij
de voorbereiding van een en ander heeft ge
geven.
Deelgenomen wordt met sportvliegtuigen
van Nederlandsche eigenaars, sportvliegtui
gen van de Nationale Luchtvaart School,
sportvliegtuigen van buitenlandsche eigenaars,
acht vliegtuigen van de luchtvaartafdeeling
Soesterberg en zes vliegtuigen van den Ma
rine-luchtvaartdienst.
De K.L.M. zal met enkele vei ..eersvliegtui
gen deelnemen, welk aantal afhankelijk zaï
zijn van de passagiers, die zich zullen opgeven
voor de rondvlucht in een verkeersvliegtuig.
Op de route van de Nederlandsche Rond
vlucht 1937, welke met de te volgen koersen
is aangegeven op een aan de bestuurders uit
gereikte kaart, zullen op een bepaald aantal
plaatsen, verdeeld over de geheele route, van
wit doek vervaardigde kruisen worden uitge
legd. Deze kruisen meten 4V2 X 1% meter.
De wedstrijd bestaat hierin, dat de deelne
mers moeten trachten de kruisen waar te
nemen en zoo nauwkeurig mogelijk op de
kaart in te teekenen.
Voor dezen wedstrijd is het volgende onder
scheid gemaakt tusschen amateurs en profes
sionals: Als amateurs worden beschouwd:
a. Alle buitenlandsche vliegers; b. Neder
landsche sportvliegers (voor zoover niet in
het bezit van het militair brevet)c. Militai
ren, die nog niet in het bezit zijn van het
militair brevet.
Als professionals worden beschouwd: a. K.
L.M.-bestuurders; b. sportvliegers, in het be
zit van het militair brevet; c. militaire vlie
gers, die in het bezit zijn van het militair
brevet; d. instructeurs der N.L.S.
Bij de beoordeeling worden eveneens als
professionals beschouwd die amateurs, die één
of meerdere professionals in hun toestel mede
voeren.
De volgende route is vastgesteld: Ypenburg,
Rotterdam, Dordrecht, Moerdijk, Tilburg,
Eindhoven, den Bosch, Nijmegen, Teuge,
Apeldoorn, Amersfoort, Loenen, Gouda,
Ypenburg.
De deelnemers.
De heer Walaardt Sacré deelde ons ten aan
zien van de buitenlandsche deelneming nog
mede, dat inschryvingen zijn ontvangen van 12
Belgen, zeven Engelschen, zes Duitschers, een
Zweed, een Zwitser, een Franschman en een
Pool, tezamen dus een buitenlandsch contin
gent van 29 vliegtuigen vdVmende, een aantal
dat bij geen der rondvluchten werd bereikt.
Onder deze buitenlandsche sportvliegers zyn
zeer bekende namen. In de eerste plaats noem
de de heer Walaardt Sacré ons den naam van
den bekenden Duitschen zeevlieger Wolfgang
von Gronau, tevens voorzitter van de Duitsche
Aero-club, voorts zijn landgenooten freiherr
Speek von Sternburg, die met een zeer snel en
modern gebouwd toestel zal deelnemen en den
heer A. Wegenart, voorzitter van de aero-club
te Dusseldorp; dan den Poolschen sportvlieger
de Skorzewsky, winnaar van den kruisenwed-
strijd in 1935, den Zweedschen graaf Hamilton,
den Zwitserschen kolonel Messner en den En
gelschen Lord Willoughby de Broke, een ouden
bekende onder de geregelde deelnemers aan de
Nederlandsche rondvlucht. Van de Belgische
sportvliegers noemde de heer Walaardt Sacré
ons o.a. den naam van den heer Schellekens,
vice-president van de federatie van Belgische
aero-clubs.
Voeg hierbij een 20 Nederlandsche sport
vliegtuigen, vyf vliegtuigen van de nationale
luchtvaartschool, 14 militaire vliegtuigen (acht
van de luchtvaartafdeeling en zes van den
marine-vliegdienst) en tenslotte nog vier ver
keersvliegtuigen van de K.L.M., dan komen wij
tot het respectabele aantal van ongeveer 75
vliegtuigen.
Zaterdag 28 Augustus belooft een goede
dag voor de Nederlandsche sportvliegery
te worden. Laten w\j hopen dat de weers
omstandigheden zoo gunstig mogeiyk zijn.
wy vernemen uit het kamp der Heldersche
Concours Club, dat a.s. Zondag weder een
plaatselyk concours zal worden gehouden
vanaf Oudenbosch (N.B.). Verwacht wordt,
dat hiervoor weder een 500-tal vogels zal
worden ingezet.
Het vermoeden bestaat, dat na beëindiging
van de verschillende programma's dat is
einde September nog eens een vlucht zal
worden georganiseerd.
Om de deelname aan dergeiyke concoursen
zooveel mogelijk op te voeren en de samen
werking tusschen de verschillende vereeni-
gingen te vergrooten. Dat de werkers voor
dit groote doel hun werk met een flinke deel
name bekroond mogen zien.
Bovengenoemde vereeniging hield op Zon
dag 15 Augustus haar vijfde concours voor
jonge duiven, vanaf Mons (België), afstand
284 km. In concours waren 86 vogels.
Door de aanhoudende regen werden de vo
gels eerst om 10 u. 25 m. in vryheid gesteld.
De eerste vogel bereikte om S u. 36 m. 14 s.
haar hok met een snelheid van 907 meter per
minuut.
Maandag kwamen zeer veel vogels door,
zoodat de verliezen wel als normaal zyn te
beschouwen.
De pryzen en punten werden verdiend als
volgt:
H. Rietveld le, 3e, 7e, 18e prijs, 61,36 punt;
J. Riemers 2e, 4e, 14e, 17e prys, 53,38 punt;
F. Scholten 5e, 8e, 9e, 10e, 11e, 13e, 15e prijs,
46,73 pnt; P. van 't Hert 6e, 12e prijs, 30,77
punt; R. F. Mulder 16e prijs, 12,09 punt; A.
Felkers 20.13 punt; J. A. F. Brand 4,05 punt.
Zondag a.s. Quievrain (België), de laatste
vlucht voor jonge duiven.
Bovengenoemde vereeniging hield Zondag
j.1. een wedvlucht van af Quievram, afstand
292 km, in concours waren 92 duiven. De
duiven werden om 9.30 uur in vrijheid gesteld,
de eerste duif bereikte haar hok om 2.40.26 en
de 25e duif om 7.7.51 Maandagmorgen. De
eerste dag bereikte 21 duiven haar hok. De
prijzen werden door de volgende leden be
haald: G. Schotting 1, 15; Limonard 2; J. v.
Riel 3, 5, 8. 9; B. Zwierzichy 4, 14, 20, 21;
P. Dirks 6, 13, 18; W. Pronk 7; C. Koger 10,
25; J. Buis 11, 12, 23; T. Kos 16, 22, 24; F.
Cup 17; J: Zoon 19.
Uoetbat
Zondag a.s.
H.R.C. I—ZEEBURGIA I.
Aanvang half drie.
Na een lange wedstrijdlooze periode zullen
de roodjakken Zondag een aanvang maken
met de laatste voorbereiding alvorens de
zware strijd om de punten aan te vangen.
Het eerste elftal speelt om half drie op
eigen veld tegen het le elftal van Zeeburgia,
een tegenstander die altijd tot een der sterk-
sten gerekend mag worden. De Amsterdam
mers zullen met hun vermoedelijke competi
tie-opstelling aantreden. Het elftal is als
volgt:
Wustenhoff
Van Schalkwijk "VVickel
Bróstrum v. d. Berg v. d. Groep
Verbruggen Bonkink Van Leeuwen
Daalman Van Boeyen
HRC komt in de volgende opstelling uit:
Dijkshoorn
Van Til Selderbeek
Post Stolk Striet
Van Pelt Kuiper Roomeyer De Jong Dissel
Terrein A.
HRC 4—Succes 2.
Aanvang 10 uur. Sportlaan.
Terrein B.
HRC 6Succes 3.
Aanvang 10 uur. Sportlaan.
Om 10 uur 's morgens spelen op het A en
B-veld het 4e en 6e elftal, respectievelijk
tegen Succes 2 en Succes 3. Een schoone ge
legenheid voor de spelers om zich gereed te
maliën voor het a.s. seizoen.
Terrein S.V. „Texel".
Texel aHRC a. Aanvang twaalf uur.
Texel 1HRC 2. Aanvang 2 uur 15.
Deze beide wedstrijden vinden op Texel
plaats en zijn een paar waardevolle oefen
wedstrijden, waarvan we de uitslagen met
belangstelling tegemoet zien.
Morgenmiddag, aanvang half drie, wordt op
het terrein van den Strooweg een interes
sante oefenwedstrijd gespeeld tusschen Wa
tervogels 1 en Succes 1, de derde klasser van
Wieringen. We zijn benieuwd hoe de 4e klas-
sers zich tegen de sterke blauw-zwarten zul
len houden.
Des morgens om 10 uur vindt op hetzelfde
terrein de oefenwedstrijd Watervogels 2
J.V.C. 1 plaats.
'aen Heistor
Koningstraat