Nieuwe Fokfcerviiegtuigen
voor de Koninklijke Marine
Vlootverhoudingen in
het Verre Oosten
Politiemannen op
het dak
£x>nxlen-ÏÏlt£aari
mei 57;
Het omslaan van een sloep
van de „De Ruyter"
Aangevallen en beroofd
In den rook gestikt
Groote boerderijbrand
Japan o; de derde plaats
Dc Eindhovenschc melkstakiog
opgeheven
„Jenny" gaat naar het
Haagsche Schoolmuseum
Auto 400 meter door
trein meegesleurd
Toen ik 5Ji jaar was, moest ik naar
school, schrijft de bekende K.L.M.-piloot
Viruly in de „Groene", en dat herinner ik
mij nog duidelijk. Het was wel een kilo
meter loopen, dwars door Breda heen. Ik
werd gebracht en gehaald en gebracht en
gehaald, want al was hel Bredasche verkeer
in 1910 nog niet zóó intens als het denke
lijk in later jaren ook niet geworden is.
onder de paardetram kon iemand er dan
toch gemakkelijk raken en dit des te ge
makkelijker, wanneer hij zoo graag volle
doosjes klappertjes op de rails daarvan
legde, teneinde het luie paard een altijd
weer reuzeleuke luchtsprong te zien maken
en dan verscheidene halte's galoppeerend
met tram en al te zien overslaan. Gebracht,
gehaald; gebracht, gehaald want wat
kan een mensch van 5% niet allemaal op
zoo'n kilometer overkomen? Het feit is,
dat ik aan geen enkele kilometer van mijn
leven zooveel avontuurlijke herinneringen
heb als aan die eene van 1910 dwars door
Breda. Toch heb ik alle ochtenden van 1910
hetzelfde gesprek opgezet:
„Mag ik vandaag nou 's alléén naar
school? Arend Rooseboom mag óók!"
„Nee na je verjaardag, als je zes
bent." Nu, dat wa~. pas in 1911.
Nu is het 1937; ik mag nu al best alleen
door Londen loopen. Om zes uur ben ik uit
mijn hotel gekomen. Frissche, jonge zomer-
morgenlucht over Trafalgar Square, te
lekker om het kwartiertje naar de K.L.M.-
bus voor Croydon te gaan verbussen. Ple
zierig gestemd loop ik door het nog leege
Whitehall. Twee taxi's, een zwerm mus-
schen, één prachtige Horseguard, die
stram, blinkend en correct op schildwacht
staat. Vier nobele, diepe klanken van Big
Ben verkonden, dat het juist kwart-over is,
als ik er voorbij kom. En even later ben ik
bij het K.L.M.-kantoortje in Horseferry
House, waar al een stuk of tien passagiers
voor het continent te wachten staan.
De tijden, waarin een vlieger nog voor
gesteld werd aan zijn passagiers vóór het
gezamenlijk avontuur begon, raakten voor
bij sinds het avontuur voorbij raakte. Maar
ditmaal leidt de vertegenwoordiger mij
naar een dame toe.
„De moeder van John Humphrey Carter"
zegt hij.
„How do you do?" groet ik en vind het
pijnlijk, nu weer heelemaal niet te bedenken,
welke rol de ongetwijfeld beteekenisvolle
John Humphrey Carter in het Britsche
Keizerrijk speelt. Maar de moeder licht met
tact toe:
„Dit is John. Hij is vijf en een half. John,
zeg je captain eens goeden dag."
En ik druk de hand van mijn passagier.
„How do you do, John?"
dwars door Breda, tweeduizend kilometers
Verdorie... als zóó'n hummel heb ik dus aan
't handje door Breda gelopen. Maar deze
generatie die loopt vést onder geen
paardetrammen meer. Aan een jasknoop
van dezen passagier hangt doodeenvoudig
een solide label en als ik me diep buk om
die te bekijken, lees ik de nuchtere druk
letters: „John Humphrey Carter; Londen
AmsterdamFrankfortMilaan. Per K.L.
M. Tickets zitten in zijn jaszak". Alsje
blieft: dwars over Europa, in plaats van
dwars door Breda, tweeduizend kilometers
in plaats van één, óók 5'i, maar alléén!
Daar was zelfs Arend Roozeboom een
kind bjj en ik... Men moet zoo nu en
dan eens wat weten te slikken, in het
leven.
„John, zal je in het vliegtuig straks niet
te veel op en neer loopen voor de menschen
langs?" zegt de moeder.
„Ik denk, dat ik nu maar alvast wat in
de bus zal gaan zitten", antwoordt John
Humphrey geanimeerd en zich tot niets
verbindend.
Wat later zit ik op de bok van mijn
tweeduizendpaardentram midden boven de
Noordzee en onder de hoede van de ste
wardess staat achter mij John H. Carter,
die eens in de cockpit mocht komen kijken.
Leuke geïmponeerde jongentjeskraalogen
glanzen om dit ongedachte voorrecht.
„Heb je al meer gevlogen, John?"
„Dit is de tweede keer. Mijn papa wacht
in Milaan op me. Ga jij ook naar Milaan?"
zegt het hooge stemmetje. „Nee, ik ga naar
Berlijn". „O,"
Maar dat zegt hem niets. Zo'n Engels
man weet niets van aardrijkskunde. En de
wereld is nog heel eenvoudig voor John
Humphrey Carter; die heet aan de eene
kant Londen en daar woont Mams, aan de
andere kant Milaan en daar wacht Daddy,
daartusschen vliegen vreeselijk interessante
vliegtuigen en Alle menschen tusschen Lon
den en Milaan zijn er op uit om de wereld
prettig te maken en passen goed op je.
„Zeg John, we vliegen boven een groote
zee, maar dat zie je niet, hè?"
John H. Carter gaat op zijn teenen staan
en kan dan net over de rand zien. Ernstig
turen de jongetjesoogen over het nevelveld
de horizonnen af en zien in de verte een
donkere plek.
„Moet je dAAr maar eens door dat gat
in de wolken gaan kijken," adviseert hij
me.
De stewardess LondenAmsterdam
geeft den passagier over aan de stewardess
AmsterdamRome. „O, en zeg Gerda, zijn
boterhammen zitten in zijn koffertje."
Het laatste wat ik van John Humphrey
Carter zie, is, dat hij met zijn nieuwe
vriendin staat op te letten, of die mannen
de blokken voor de wielen van de Texel-
expresse wel goed wegtrekken. Dan wordt
FrankfortMilaanRome afgeroepen.
Good luck, jonge generatie!
Proefvlucht vlot verloopen.
Eén dezer dagen werden op het
vliegkamp Schellingwoude enkele
nieuwe Fokker-vliegtuigen, bestemd
voor de Koninklijke Marine overge
nomen, o.a. het laatste van een
serie Fokker T. 4 drijvervliegtuigen,
bestemd voor den dienst in Ned.
Oost-Indië.
Van dit type, een tweemotorige bommen
werper, torpedovliegtuig en langeafstands-
verkenner, werden reeds vroeger enkele
series geleverd en toen de luchtvloot in
onze Oost een nieuwe uitbreiding behoef
de en snelle aanvulling van het materieel
geboden was, viel de keuze op het reeds
in gebruik zijnde en door en door beproef
de type Fokker T. 4, waarvan onmiddellijk
een serie werd besteld en geleverd, weldra
gevolgd door een nieuwe opdracht.
Belangrijke verbeteringen.
Uiteraard werden bij de laatste series
vele verbeteringen t.o.v. de reeds eerder ge
leverde vliegtuigen aangebracht. Zoo wer
den bijv. luchtgekoelde motoren van een
grooter vermogen ingebouwd, welke, mede
door verschillende aërodynamische ver
beteringen, het vliegtuig een aanmerkelijk
hoogere snelheid geven. Verder werd de op
stelling van de béide bestuurdersplaatsen
verbeterd, de voorste en achterste waar
nemersruimten werden van schietkoepels
voorzien, een »telefonische verbinding voor
de bemanning onderling werd geïnstalleerd
en de uitrusting van het vliegtuig uitge
breid. O.a. wordt thans een compleet motor
aggregaat meegevoerd, met behulp waar
van, ook indien het vliegtuig geheel stil
ligt, stroom voor de radio etc. kan worden
opgewekt.
Het type C. 11—W.
De andere op denzelfden dag overgeno
men vliegtuigen zijn van het type Fokker
C. 11W, een éénmotorig catapultvliegtuig
op drijvers, bestemd om aan boord van oor
logsschepen te worden meegevoerd. Zooals
reeds vroeger gemeld, is dit type voor het
eerst op Hr. Ms. kruiser „De Ruyter" in
dienst gesteld.
Na uitvoerige beproeving van het proto
type. waarhij dit aan alle eischen bleek te
voldoen, werd een serie in opdracht gege
ven. welke met de zoo juist overgenomen
vliegtuigen voltooid is. Inmiddels heeft de
Fokkerfabriek een nieuwe nabestelling
op dit type ontvangen, waarvan de bouw
reeds ver gevorderd is, zoodat ook deze
serie binnen den vastgestelden tijd zal wor
den geleverd.
De proefvluchten hadden een vlot ver
loop. Nadat de toestellen door den fabrieks-
vlieger E. Meinecke waren voorgevlogen,
werden zij door den officier-vlieger le kl.
J. A. C. Bropsder nagevlogen en in orde be
vonden. Voor het departement van Defensie
waren aanwezg vice-admiraal A. Vos, kapi
tein-luitenant ter zee S. Woldringh en offi
cier M.S.D. le kl. J. N. Kramer, terwijl de
Fokkerfabriek werd vertegenwoordigd door
ir. P. J. C. Vos.
Vermeld zij nog, dat zoowel het type T. 4
als de C. 11—W op den 21sten Augustus jl.
te Scheveningen gehouden luchtverdedings-
dag werden voorgevlogen.
De inbrekers niet te vinden.
Gisteravond omstreeks kwart voor
elf werd het hoofdbureau van poli
tie te Rotterdam opgebeld door een
onbekende, die mededeelde, dat er
dien avond of des nachts zou wor
den ingebroken in het pand van de
Incassobank aan den Pompenbur-
gersingel aldaar, en dat men er
goed aan zou doen daar eens even
poolshoogte te gaan nemen.
Aangezien er eenige jaren geleden in het
zelfde bankgebouw een overval is gepleegd,
rustte men op het hoofdbureau direct een
overvalwagen uit, welke met een aantal
rechercheurs van het Haagscheveer naar
den Pompenburgsingel reed. Inmiddels was
eveneens het politiebureau aan de Meer
manstraat gewaarschuwd en ook van dit
bureau rukte een klein legertje politieman
nen in uniform en in burger uit onder lei
ding van drie ihspecteurs.
Spoedig had de politiemacht het
geheele blok: Pompenburgersingel-
Kortebrandstraat en Boschje afge
zet. De bewoner van het huis boven
het bankgebouw kwam juist thuis.
Door diens huis bereikte men het
dak. Het geheele bankgebouw werd
doorzocht, alle daken van de aan
grenzende panden werden geïnspec
teerd, maar men vond geen inbre
ker.
Het is mogelijk, dat de inbrekers er niet
zijn geweest en het telefoontje als een af
leidingsmanoeuvre hebben aangewend, of de
heeren zijn er inderdaad geweest, maar zijn
gevlucht. Voor dit laatste heeft men echter
nog geen enkele aanwijzing.
Het onderzoekingswerk van de groote
politiemacht bracht de groote meniine men
schen, die zoojuist de belevenissen rond het
Sarrasani-circus het transport van de
stervende olifant „Jenny" hadden erva
ren, thans op den Pompenburgersingel voor
een nieuwe film bijeen. In een ommezien
stond, het daar zwart van de menschen.d ie
evenwel op behoorlijken afstand werden
gehouden.
De politie is bijna een uur met het onder
zoek bezig geweest, doch positief resultaat
heeft het niet opgeleverd.
RANGEERDER ONDER TREIN.
Gisterenmiddag te een uur is op het sta
tion te KruiningenYerseke, de 45-jarige J.
Nieuwdorp onder een rangeerenden trein ge
komen. De rangeerder werd op slag gedood.
De oorzaak van het ongeluk is nog onbekend.
Het slachtoffer was gehuwd.
Voor den Marineraad.
Gisteren ving de Marineraad te Batavia
de behandeling aan van de zaak betrekking
hebbende op het omslun van de sloep van
de „De Ruyter" op 19 "lei jl. Verschillende
getuigen werden gehoord, nl. de luitenant
ter zee tweede klasse Gallas en de officieren
van den Marine Stoomvaartdienst Stam en
Moree, die de omstandigheden beschreven.
Hierna verklaarde de bootsman Lutterhof,
die de leiding had bij het strijken van de
boot, dat hij zich tevoren had overtuigd
van het vaststaan van de vanglijn op het
voorschip. De matroos Van der Toorren ver
klaarde, dat hij meende, dat de vanglijn te
kort was, zoodat er geen tamp genoeg was
om rond het stut te beleggen, zoodoende
moest de vanglijn door den matroos Wey-
dert met de handen worden vastgehouden.
Dit, gepaard gaande met het feit dat het
roer van de motorsloep eenigszins over
stuurboord hing, deed de motorsloep over
stuurboord uitgieren, zoodat de vanglijn
door de groote uitgeoefende kracht uit de
handen van VVeydert glipte.
De matroos Eckhardt bevestigt, dat het
roer iets over stuurboord hing. De hijsoh-
kraan, zoo verklaart deze getuige, boog
tweemaal door en knapte daarna af.
Op 28 Augustus zal het onderzoek wor
den voortgezet.
Toen de heer K. ten Cate Jzn.,
wonende aan den Bovenstraatweg te
Oldebroek Woensdagavond de Laan-
zichtsweg per rijwiel passeerde,
werd hij aangevallen door een onbe
kenden persoon, die hem een klap
tegen het hoofd gaf, waardoor hij
vermoedelijk tegen een boom terecht
kwam en bewusteloos raakte.
Hij liep een buil aan het hoofd op. Toen
hij weer tot bewustzijn kwam, bleek hij vol
gens zijn mededeelingen aan de politie, van
zijn portefeuille, inhoudende f215.te zijn
beroofd.
Onder leiding van den burgemeester van
Oldebroek heeft de politie een uitgebreid on
derzoek ingesteld, dat echter tot nu toe nog
geen enkel resultaat heeft opgeleverd.
BROEIING IN EEN BAAL LOMPEN.
Gistermorgen is door broeiing in een baal
geperste lompen brand ontstaan aan boord
van het Amerikaansche s.s. „Black Falcon",
te Rotterdam. Personeel van het schip heeft
met een straal op de eigen leiding den brand
gebluscht.
Aangezien men de zaak niet vertrouwde,
heeft men een aanvang gemaakt de geheele
lading lompen te lossen.
Ongeval aan boord van Engelsch
schip in de Rotterdamsche ha-
Woensdagavond keerde de 36-jarige derde
machinist van het Engelsche s.s. „Antiope
dat in de Waalhaven te Rotterdam ligt, te
gen middernacht aan boord van zijn schip
terug.
De machinist R. Boxburghwood uit Glas-
gow. heeft zich daarna spoedig ter ruste
begeven en vermoedelijk nog een sigare
gerookt. Men neemt aan, dat de man voor
dat de sigaret was opgerookt, in slaap is
gevallen, waarna de brandende sigaret in
het kooigoed is terechtgekomen. Dit beeft
geen vlam gevat, maar is gaan smeulen,
zoodat de hut in korten tijd geheel vol rook
stond. Waarschijnlijk is de man onwel ge
worden. Hij is uit bed gekomen en heeft
nog getracht de deur te bereiken. Halver
wege is hij echter in elkaar gezakt, Toen
gistermorgen na herhaald kloppen niet
werd opengedaan, heeft het personeel zich
toegang tot de hut verschaft.
De levensgeesten van den man waren toen
echter reeds geweken.
Per politieboot II is het stoffelijk over
schot naar het bureau van de rivierpolitie
overgebracht.
De Eindhovensche huismoeders hebben
gisterochtend weer hun gewone melkleve-
ranciers aan de deur gehad en thans zonder
politiegeleide, aangezien de staking bij de
beide coöperatieve melkinrichtingen „St.
Petrus" en „St. Joseph" gisteren in de
vroegte was opgeheven.
De arbeiders zijn weer in dienst genomen
onder de op dat tijdstip geldende voor
waarden (dus een loonkorting van 10 pet.
bij een melkprijs van 9 cent).
Op Vrijdag 3 September zullen de bestu
ren van de melkinrichtingen en van den
Transportarbeidersibond onderhandelingen be
ginnen over een collectieve arbeidsovereen
komst. Bij deze bespreking zal ook de
kwestie van de 5 pet. loonsverhooging wor
den behandeld en tevens wordenn nagegaan
of deze alsnog zal worden toegepast met
terugwerkende kracht tot 15 Augustus 1.1.
Naar wij vernemen heeft het cadaver van
den in den Dierentuin gestorven circus
olifant „Jenny" thans een bestemming ge
kregen. Het skelet zal in het Haagsche
Museum van Onderwijs worden opgezet.
Het cadaver is reeds naar het abattoir
overgebracht om te worden ontleed.
Een Amerikaansche familie gebruikte tijdens
de jongste hittegolf de ijskast als verblijf,
plaats voor baby
Gisterochtend omstreeks elf uur ontstond,
vermoedelijk door kortsluiting brand in de
groote boerderij van den heer G. Dewes,
tevens bewoond door diens schoonzoon den
heer K. Tiktak, aan het Nieuwediep te
Bareveld.
De maréchaussee was spoedig ter plaatse,
doch doordat de brandspuit uit de gemeen
te Gieten een afstand van ongeveer 13
km moest komen, was er weinig meer
aan te doen. Het vuur greep zoo snel om
zich heen, dat niets meer te redden viel
en het geheele huis met schuren een prooi
der vlammen werd. De schuren waren ge
heel gevuld met stroo en koren. Zoowel de
boerderij als de inbloedel was verzekerd.
Gistermiddag ongeveer half één is op den
onbewaakten overweg, aan den Achterweg
te Nootdorp een ernstig ongeluk gebeurd.
Van de zijde van het dorp kwam een auto,
die, vermoedelijk tengevolge van onoplet
tendheid van den bestuurder, door den
sneltrein, gaande in de richting Den Haag,
gegrepen werd. De auto werd vierhonderd
meter meegesleurd, alvorens de trein tot
stilstand kwam. De eenige inzittende, de
22-jarige A. van Rossum uit Papendrecht,
werd op slag gedood. Het uitzicht op den
onbewaakten overweg ter plaatse is slecht.
Politie was spoedig aanwezig. Na drie
kwartier oponthoud kon de trein zijn reis
voortzetten.
Rusland min of meer een vraagteeken.
In het Japansch-Chineesche conflict,
dat in korten tijd een zeer ernstig
karakter heeft aangenomen, speelt
de Japansche vloot een rol van zeer
bijzondere beteekenis. Nu Japan
groote troepencontingenten op het
vasteland heeft geconcentreerd, is
de marine de buitengewoon gewich
tige taak toegewezen, de noodige
aanvullingen en voorraden voor het
Japansche leger in China aan te
voeren en tevens voor een perma
nente ongestoorde verbinding met
het moederland op de Japansche
eilanden te zorgen.
Japans marine neemt tegenwoordig onder
de groote zeevarende mogendheden na
Engeland en de Vereenigde Staten van Ame
rika de derde plaats in. Naar de getals
sterkte en ook wat betreft het technische
peil der vloot en de opleiding der marine
soldaten is Japan ter zee verre de meer
dere van zijn tegenstander.
De Japansche vloot omvat op het oogen-
blik:
9 slagschepen,
6 vliegtuigdragers,
12 zware kruisers,
22 lichte kruisers,
75 torpedojagers 1ste kl.,
30 torpedojagers 2de kl.,
8 torpedobooten,
34 duikbooten 1ste kl.,
30 duikbooten 2de kl.
Daarbij komt nog een groot aantal kleine
gevechtsschepen, zooals mijnenleggers, mij
nenvegere, kanonneerbooten, duikbootjagers,
opleidings- en speciale schepen. Verder be
schikt Japan nog over 6 oude pantserkrui
sers, die echter als opleidingsschepen dienst
doen.
Het Chineesche staatje van scheepseen-
heden zinkt daarbij wel deerlijk in het niet.
Groote gevechtsschepen bezit China in het
geheel niet.
Het beschikt slechts over:
8 lichte kruisers,
6 verouderde torpedobooten,
25 kanonneerbooten en
een gering aantal torpedobooten,
wachtböoten en speciale schepen.
Tot aanvallend optreden zijn deze geringe
strijdkrachten natuurlijk nauwelijks in
staat, nog geheel afgezien van het feit, dat
zij ook wat betreft het materiaal en mili
taire opleiding der bemanning verre bij de
Japansche strijdkrachten ter zee achter
staan.
In verband met den gespannen toestand
van het oogenblik is het niet zonder be
lang, de verdere krachtsverhoudingen ter
zee in Oost-Azië eens na te gaan. Het is
bekend, dat de Vereenigde Staten reeds
sinds verscheidene jaren hun voornaamste
strijdkrachten ter zee in den Stillen Oceaan
hebben samengetrokken. En al bedraagt de
afstand tusschen Amerika en 't Oost-Aziati
sche vasteland ook meer dan 5000 zeemijlen,
de belangrijke steunpunten van de Ameri
kaansche vloot op de Hawaii-eilanden in
het Zuiden en de Aleoeten in het Noorden,
hebben dezen afstand aanzienlijk vermin
derd.
Amerika's vloot telt op het oogenblik:
15 slagschepen,
7 vliegtuigdragere,
17 zware kruisers,
14 lichte kruisers,
206 torpedojagers en
87 duikbooten.
Buitendien een groot aantal kleine ge
vechtsschepen. Hiervan zijn ter bescherming
van de Amerikaansche belangen 1 zware
kruiser, 13 torpedojagers, 6 duikbooten en
kanonneerbooten, alsmede eenige mijnen
vegers momenteel in Oost-Azië gestation-
neerd.
De Sovjet-Unie beschikt in Oost-Azië niet
over zware zeestrijdkrachten, echter bevin
den zich hier minstens 50 Russische duik
booten en een reeks kleine gevechtsschepen-
ook moeten er ongeveer 30 nieuwe torpedo-
motorbooten van de Russische vloot over de
Oost Aziatische wateren verdeeld zijn. Het
steunpunt van de Russische vloot is ook
thans nog Wladhyostok, dat in de laatste
jaren aanzienlijk is versterkt.
u - v 0ok EnOel*nd is paraat.
Het is bekend, dat Engeland in Oo«t-Azië
groote belangen te verdedigen heeft. De
sterkte van de hier gestationneerde vloot
is daarmede dan ook in overeenstemming
De Engelsche vloot in Oost-Azië omvat een
kruisereskader een flottielje torpedojagers
en een dito duikbooten, benevens de zoo
genaamde Jangtse-flottielje. Ter ondersteu
ning kunnen verder in aanmerking komen
de beide in Oost-Indië en Oost-Afrika ge
stationneerde kruisereskaders, de bei^e
Engelsche kruisers in Nieuw-Zeeland en de
strijdkrachten van de Australische marine.
Het belangrijkste steunpunt van de Britsche
vloot in Oost-Azië is Singapore, dat in den
jongsten tijd tot een eerste^klasse vloot-
steunpunt werd versterkt en uitgebreid.
Hongkong is hierdoor meer op het tweede
plan geraakt.
De Ned.-Indische zeestrijdkrachtert
Niet zonder beteekenis voor de
Oost-Aziatische machtsverhoudingen
ter zee zijn ten slotte ook de Neder-
landsch-Indische zeestrijdkrachten. Zij
omvatten momenteel: 1 verouderd
kustpantserschip, 3 kruisers, 8 groo
te, nieuwe torpedojagers en 15
duikbooten, waaronder 5 van nieuw
type. Zij worden aangevuld door
een groot aantal mijnenleggers,
mijnenvegers, kanonneerbooten, tor-
pedomotorbooten en speciale sche
pen.
Andere mogendheden, met uitzondering
van Frankrijk, dat echter in Oost-Azië
geen vlooteenheden van veel beteekenis ge-
stationneerd heeft, onderhouden in dit zee
gebied geen permanente zeestrijdkrachten.
Zooals een vergelijking van bovenvermel
de vlootsterktcn laat zien, negmt Japan in
het Oost-Aziatische zeegebied ongetwijfeld
de sterkste stelling in, waaruit het zich ook
wel niet zoo licht zal laten verdrijven.
Vereenigde Staten verhoogen
marinereserve.
In verband met de actueele beteekenis,
16 den internationalen zeestrijdkrachten
"la"swfer toekomt, is een bericht uit
™nc i,nie! van belang ontbloot, vol-
hetwelk President Roosevelt na-een
preking met Admiraal Leahy en schout-
h Andrews, chef van het navigatie-
c'e geleidelijke verhooging van de
hlaf reSe,rVe, tot in totaal 300.000 man
I goedgekeurd. Deze versterking zal
J oor Amerika volslagen nieuwen weg
tusschenVi~R<reKeio' -De Amei'ikaansche jeugd
tipvpni i f en Jaar Zftl door een vacan-
stntirmc 0p de onderscheiden marine-
vnnr t en aan boord van oorlogsschepen
■tan h P worden gewonnen. Zoowel
staMnn* d„Vai] de schePen als op de
cantip" !fn Jongens tijdens deze „va-
IpiH n„ 'n mar'nedienst worden opge-
voer i ippPreerinK neemt de kosten van ver-
nincr' J* °,n vc)eding voor haar reke-
soldii n™ i deelnemers ontvangen geen
reservpmnrfe%if verklaarde verder, dat ds/.e
actieven h" Ppen ln Keval van oorlog in
De 1 a6"?1 ,ZUllen treden,
reservp u m jkhei(' va» een marine-
werelden,!?' aldu®, ,de President, in den
350 000 nffi gebleken, toen in allerijl
Snorden. manschaPP™ opgeleid
nieuwste ?.?,edienst zal eveneens voor de
ven. ormen reserve zijn voorgeschre-