Een feest
I en kl
van licht
curen
Nederlandsche rondvlucht
bijna mislukt
Boter en Margarine
worden goedkooper
Noodlottige proefrit
Overdracht van de
„Piet Heiri' aan het
Prinselijk Paar
Doodelijk verkeersongeluk
in den Haag
Met den neus van het
vliegtuig in den berm
Geheugen en verstand zijn
twee dingen
Ka
Vlootrevue schitterend geslaagd
Smokkelpartij in revolvers
Heffingen verlaagd
Menggebod opgeheven
i
Midden op de open zee U Zater
dagmiddag het jacht „Piet Hein" in
waarheid een prinselijk jacht ge
worden. De technische commissie,
belast met den bouw van dit natio
nale huwelijksgeschenk, heelt het
schip plechtig aan Hunne Koninklij
ke Hoogheden overgedragen, die
hiermede eigenaren zijn geworden.
Het geschenk, dat op 22 December
van het vorige jaar slechts symbo
lisch kon worden aangeboden, is
thans in ieite geschonken.
Het stille Muiden was opgefleurd. Stroo-
men van volk trokken door de nauwe
straatjes en elke straathoek had zijn rijks
veldwachter om het onwennige verkeer in
goede banen te leiden. De toegang tot de
jachthaven werd in den vroegen middag
afgesloten, zoodat degenen, die zich bijtijds
een plaatsje haddon gezocht, van het rus
tige genot daarvan verzekerd bleven.
Een warme zomerzon goot zijn licht over
■de jachthaven, in welks water de helle
kleuren spiegelden van vele vlaggen en
rijk gepavoiseerde masten.
Om tien minuten over half vier begroette
(burgemeester J. L. de Raadt Hunne Ko
ninklijke Hoogheden, die per auto uit
Soestdijk arriveerden, aan de Veenkade en
begeleidde den stoet naar de jachthaven.
De komst aldaar werd door een luid ge
juich der duizenden aangekondigd.
Terwijl van allen kant het gejuich op
klinkt neemt de burgemeester op den stei
ger afscheid en begeven de vorstelijke per
sonen zich aan boord van het jacht, waar
de standaard van de Prinses op hetzelfde
moment in den mast in top stijgt.
Aan boord worden de Prinses en de Prins
begroet door den heer Ernst Crone, die het
gezelschap leidt naar het achterdek, waar
de leden der technische commissie en de
andere opvarenden zich hebben verzameld.
Dfe heer Ernst Crone stelt hém voor aan de
Prinses, terwijl de heer Ruys hetzelfde doet
aan dén Prins.
Nauwelijks heeft Prinses Juliana de laat-
ste handdruk gewisseld of met een spontaan
-gebaar wendt zij zich om on laat nieuws-
gierig haar .blikken gaap ovgr he}. schip en
door de deksalon, w'aarop zij van liet achter
schip af bet volle gezicht heeft. „Eerst even
rondkijken, zegt zij lachend en haar blik
verraadt, dat zij aangenaam verrast is bij
het zien van het scheepsinterieur, dat zij
thans voor de eerste maal aanschouwt.
Nauwelijks heeft het gevolg voet aan
boord gezet of de schroeven slaan aan en
de Piet Hein glijdt van den steiger weg.
Staande op het achterschip wuift het
Prinselijk paar naar de duizenden, die op
den walkant aan beide zijden ten afscheid
nog een extra luid gejuich aanheffen.
Zachtjes zoemen de motoren, nauwelijks
hoorbaar, en zonder trilling glijdt het jacht
voort, terwijl aan het voorbijtrekken der
dijken de betrekkelijk groote vaart is op te
nemen.
De transen van het Muiderslot glijden
achter het achterschip weg.
De lieer Crone heeft thans Prinses Juliana
en Prins Bernhard uitgenoodigd het huwe
lijksgeschenk, dat het N'cderlandsche volk
hun aanbiedt, in oogenschouw te nemen.
Van een regelmatige bezichtiging komt
echter het eerste kwartier niets. Er is zoo
veel te zien 011 zooveel te bewonderen.
Opgetogen loopen de Prinses en de Prins
rond, telkens enthousiast over iets nieuws
wat zij ontdekken en telkens afgeleid door
't schouwspel buiten boord. Het duurt niet
lang of beiden bevinden zich op het sloe-
pendek, het hoogste punt van het schip,
waar aan beide zijden een onbeperkt uit
zicht rij is en waar het genot van het
varen niet volle teugen kan worden genoten.
Maar als dan, wanneer de eerste sensatie
van het varen voorbij is, een regelmatige
bezichtigingstocht door het schip wordt ge
maakt, geschiedt dit ook grondig Alles
laten de Prinses en de Prins zich uitleggen,
alles openen zij, en telkens zijn zij verheugd
en verrast over het architectonische raffi-
nient en het technische vernuft, welke in het
interieur is belichaamd en niet het minst
ook over de artistieke kwaliteiten van dit
met liefde gebouwd verblijf. Opgetogen liet
de Prinses zich de verzuchting ontvallen:
„Hier moesten we altijd kunnen blijven wo
nen", een wel niet letterlijk bedoelde wensch
doch een uitstekende tolk voor baar gevoe
lens van bewondering op dat moment.
Wanneer dan de rondgang voltooid is en
de vorstelijke personen in de deksalon te-
rugkeeren, vinden zij daar de andere opva
renden rond een microfoon geschaard en
worden zij aldus geplaatst in een kleine
vergadering, waarin de plechtige overdracht
van het nationale huwelijksgeschenk plaats
vindt bij monde van den heer Ernst Crone,
die herinnerd aan de spontaniteit waarme
de het Nederlandsche volk de gelden voor
dit huwelijksgeschenk bijeen bracht en ver
volgens 't uitspreken van de innige' wensch
dat het schip onder de Prinselijke Standaard
veilig en gelukkig mag varen de Piet Hein
aan H.K.H. overdraagt.
De Prinses en de Prins zijn eigenaren ge
worden van het thans Prinselijke jacht Piet
Hein. Prins Bernhard staat op en dankt in
de volgende bewoordingen:
Mijnheer de Voorzitter der technische com
missie:
Na het bezichtigen van dit zoo bijzonder
fraaie schip, dat onze stoutste verwachtin
gen overtreft, ontbreken mij de woorden
om U onze groote erkentelijkheid te betui
gen voor dit geschenk.
Prinses Juliana en ik zijn er van over
tuigd, dat de „Piet Hein" meerdere malen
ons huis zal zijn, niet alleen, wanneer wij
voor bezigheden ver van Soestdijk verwij
derd zullen zijn. doch ook en dit zeer
zeker in belangrijke mate wanneer wij
rust zoeken in het mooie Nederlandsche
waterlandschap
Met U hoop ik, dat een ieder, die ons
dit schip schonk, zal medewrken om ons
die rust t egeven.
Ik mag U dan ook wel verzoeken de tolk
té willen zijn bij allen, die van hoog tot
laag in zoo belangrijke mate hebben bijge
dragen aan de totstandkoming van dit zoo
fraaie geschenk, ook degenen, die geschen
ken hebben aangeboden wilt u onzen dank
wel overbrengen.
Mijne heeren leden van de technische com
missie:
Veel is er door u gearbeid om dit fraaie
geheel te doen worden tot een aanwinst van
de Nederlandsche jachtvloot.
U hebt hierin neergelegd een studie op
het gebied van scheepsbouw en architec
tuur en van nog zoovele andere zaken, wel
ke in den loop der jaren gebleken zijn een
integreerend deel te zijn van een goed Ne-
derlandsch jacht. Uwe denkbeelden en aan
wijzingen zijn ten slotte in dit jacht ver
werkt door architecten en scheepsbouwers.
Wanneer ik daarbij noem de naam van
uwen voorzitter, den hr. Crone dan weet ik
dat U zich met mij zult verheugen wan
neer de naam Crone ook in de toekomst ten
nauwste aan de totstandkoming van dit
jacht zal blijven verbonden.
Uwe bezielende leiding mijnheer Crone,
is niemand ontgaan en het verheugt mij dan
ook U te mogen uitreiken het officierskruis
van de Huisorde van Oranje, dat Hare
Majesteit de Koningin U als erkentelijkheid
voor dit werk wel heeft willen verleenen.
Op deze mededeeling van Prins Bernhard
volgt luide instemming en wordt de heer
Crone van alle zijden hartelijk gelukge-
wenscht. De plechtige overdracht wordt dan
met een dronk bezegeld.
Ongemerkt vervliegen de minuten. Het is
ongeveer een kwartier na de overdracht, om
streeks kwart voor vijf, wanneer de aan
dacht getrokken wordt door de dubbele rij
van masten, die aan den horizon tegen de
Noordhollandsche kust opdoemt. Het zijn de
honderden schepen, die aan de vlootrevue
in het Buiten IJ deelnemen. Het prinselijk
paar, het gevolg en alle opvarenden bege
ven zich op het sloependek, waar de Prinses
op een zetel plaats neemt. Zij wapent zich
met een zonnebril, want thans vaart de Piet
Hein recht in de richting van de zon, die,
wanneer het schip de vuurtoren bij Durger-
das is genaderd, een straal van licht werpt
tusschen twee rijen van schepen, die zich
als zwarte silhouetten op het verblindend
•lifchte watervlak afteekenen. De Piet Hein
houdt koers naar de rechterzijde van den
vaarweg, welke tusschen de twee rijen dei-
gemeerde schepen is vrijgelaten. Een klit
van. Volendamsche botters opent de rij, vol
van visschers en visschersvrouwen in hun
frissche dracht en van deze botters klinkt
een welgemeend: lang zullen ze leven. Dan
volgen afgeladen zolderschuiten, vol
zwaaiende menschen en de tonen van Piet
Hein en zijn zilvervloot klinken het jacht
tegemoet. Er zit climax in de muziek: de
volgende boot laat het Wilhelmus hooren,
doch dan is het ook uit met de muzikale
geluiden en stoomfluiten, scheepshoorns,
scheepsbellen, en vooral veel juichende men
schen overstemmen de muziek. Van nu af
aan is de tocht van het jacht langs de
honderden schepen, gekenmerkt door een al
les overstelpend enthousiasme, dat nauwe
lijks officieele normen kent en zich spon
taan uitleeft in armgezwaai, hoerageroep en
uitbundige sprongen.
De officieele groet, het strijken van de
vlag, wordt-weinig gebracht, doch destemeer
klinkt de hartelijke groet van het enthou
siasme op tot de Prinses en de Prins, die
haar van het hooge sloependek af wuivend
beantwoorden. De lange reeks van overbe-
mande vaartuigen biedt een schouwspel van
onuitputtelijke afwisseling: buiten den
vuurtoren liggen de passagiersschepen, twee
dekken hoog en zwart van menschen, ver
vaarlijk overhellend naar de zijde, waar het
prinselijk jacht passeert, maar ook minia
tuurscheepjes. waarin man en vrouw of
moeder met de kinders zich tusschen de
groote booten hebben gewaagd en niet min
der enthousiast en niet minder tevreden met
hun plaats de vorstelijke personen toewui
ven.
Wanneer de Piet Hein de Oranjesluizen
is genaderd en een wending om de an
dere rij van jachten, die zich aan de Zuid
zijde heeft opgesteld, langs te varen, noo-
digt de heer Crone Prins Bernhard uit met
hem op het voorschip te komen, waar de
heer Crone hem verzoekt het eere-voorzit-
terschap van de Koninklijke Nederland
sche Zeil- en Roeivereeniging te aanvaar
den. Na eenige oogenblikken wordt aan
den voorsteven de driekantige ledenvlag
door de rechthoekige voorzittersvlag ver
vangen, ten teeken. dat Z. K. IJ. de eere
functie heeft aanvaard.
Gevolgd door tientallen motobbooten, die
de oppervlakte van het IJ tot een woelig
water ploegden, zette dan de Piet Hein
koers naar de De Ruyterkade, waar het al
weer zwart van de menschen stond. Een
gladde zwenking, die de manoeuvreervaar
digheid van het jacht bewees, bracht het
vaartuig aan de kade waar de auto's reeds
wachtten om het Prinselijk paar naar
Soestdijk terug te brengen. Op het achter
schip, waar de opvarenden zich thans ver
zamelen, neemt het Prinselijk Paar afscheid,
doch niet zonder nog eens uitdrukkelijk
aan den voorzitter der technische commis
sie en in hem aan het Nederlandsche volk
te hebben gezegd hoezeer zij met dit hu
welijksgeschenk zijn ingenomen.
SLECHT WEER SPELBRE
KER. - EIND GOED, AL GOED.
Zaterdag is de groote Nederland
sche Rondvlucht 1937 gehouden,
maar het slechte vliegweer was bij
na oorzaak geweest, dat de tocht
een volkomen mislukking werd.
Nadat Zaterdagmorgen ondanks de min
der gunstige weersomstandigheden bijna
alle deelnemende vliegtuigen van Ypenburg
vertrokken, bleken de vliegers in de nabij
heid van Tilburg zich niet of althans zeer
moeilijk te kunnen oriënteeren, aangezien
het niet alleen regende, maar de wolken
tevens op den grond hingen. Niettemin
slaagde het overgroote deel der sportvlie
gers er in om hun toestellen op de eerste
landingsplaats Eindhoven aan den grond
te zetten. Verschillende andere sportvliegers
daarentegen raakten uit den koers en land
den in nabijgelegen havens, als Gilze-Rijen
cn Rotterdam. Enkele toestellen zelfs daal
den op Haamstede. Vijftien vliegtuigen keer
den naar Ypenburg terug in afwachting
van beter weer. Hierbij was ook een machi
ne van den marinovliegdienst.
De leider van de rondvlucht, de
heer Schmidt Crans, stelde zich in
Eindhoven met alle vliegvelden,
waar deelnemende toestellen land
den, in verbinding. Hij gelastte, dat
de toestellen moesten worden vast
gehouden tot het oogenblik waarop
mocht worden aangenomen, dat het
verder vliegen zonder eenige risico
kon gebeuren.
Het weer klaart op.
Gelukkig zijn de weersomstandigheden in
den loop van den middag beter geworden,
zoodat van de Nederlandsche rondvlucht
toch nog* meer is terecht gekomen dan aan
vankelijk mocht worden verwacht.
Om een uur of een was de lucht echter
dermate opgeklaard, dat de leider van de
vlucht, de lieer Schmidt Crans, de respec
tievelijke vlieghavens toestemming gaf, de
deelnemers te laten vertrekken.
Het contingent, dat in Eihdhoven
was gedaald, totaal 26 vliegtuigen,
zette den tocht naar Teuge om half
twee voort. Het nicerendeel der naar
Ypenburg teruggekeerde vliegtuigen
vloog rechtstreeks naar Teuge, ter
wijl ook de verdwaalde toestellen op
stegen met bestemming Teuge. Hier
bij waren verschillende militaire
toestellen van Soesterberg en den
Marinevliegdienst.
Des middags tusschen i en 6 uur zijn de
circa 63 deelnemers weer op Ypenburg te
ruggekeerd.
De militaire vliegers, die in escadrillevorm
van Teuge naar Ypenburg vlogen, demon
streerden alvorens te landen boven het ter
rein, welke evoluties door de duizenden toe
schouwers, die op de terrassen en op de tri
bunes de drukte op en boven het vliegveld
gadesloegen, met zeer groote belangstelling
werden gevolgd. Vooral de demonstraties van
een escadrille vliegtuigen uit Soesterberg,
gevormd door 5 toestellen, maakten een die
pen indruk.
Het slot van den middag en dus ook van
de rondvlucht, maakte veel goed. Het deed
den mislukten ochtend vergeten, al werd er
door de vliegers onderling natuurlijk veel
over gepraat.
Hierbij bleek, dat vele sportvlie
gers de koers in de nabijheid van
Tilburg waren kwijt geraakt. Boven
deze stad had men practisch blind
moeten -vliegen, hetgeen velen had
afgeschrikt, omdat er zich zooveel
vliegtuigen in de lucht bevonden.
Daarom ook had een aantal toestel
len in Gilze-Rijen Rotterdam en zelfs
heelemaal in Haamstede een veilige
schuilplaats gezocht.
Het spreekt vanzelf, dat er op Ypenburg
gedurende de late middaguren een gezellige
stemming heerschte. Tegen een uur of zes
waren alle toestellen binnen. Ongeveer ter
zelfder tijd vertrokken de militaire deelne
mers weer naar Soesterberg en de Kooij,
terwijl het vlaggeschip der K.L.M., de F 36,
Schiphol weer opzocht.
Gemeld zij nog, dat ook zes militaire toe
stellen van „De Kooij" deelnamen.
maakte hij de kist eens open en toen trof
het tweetal in plaats van revolvers briket
ten aan.
Onmiddellijk waarschuwden beiden de po
litie, die de zaak ging onderzoeken. Na eem-
ge dagen slaagde zij er in den wachtsman
op te sporen en eenigen tijd later legde zij
ook de hand op den mede-contractant, den
31-jarigen G. de J., die aanvankelijk ver
klaarde, dat ook hij voor f'200 was opgelicht.
Daaraan hechtte de politie echter weinig ge
loof.
Zoowel L. de V. als G de J., werden in ver
zekerde bewaring gesteld. Het bleek, dat de
beide mannen er op uit waren geweest om
den slager voor f200.op te lichten, waar
bij zij hulp hadden gekregen van eenige
vrienden, waarvan er een, een winkelier,
vermomd als schipper is opgetreden.
Alle leden van de groep, die zich in het
café aan den Hang hadden verzameld, zijn
thans aan een verhoor onderworpen en als
resultaat daarvan zijn de beide gearresteer
den thans ter beschikking van den officier
van justitie gesteld.
Man te Rotterdam opgelicht.
Wat zat er in de zware kist?
In den loop der vorige week wist
de wachtman L. de V. te Rotterdam
den slager S. aldaar over te halen
voor f200.deelgenoot te worden in
een duister zaakje, n.1. een smok
kelpartij in revolvers.
L. de V. kon de revolvers voor f 4.per
stuk koopen en nog voor een tweeden deel
genoot zorgen. Nadat zij de revolvers dan
eenmaal gekocht en betaald zouden hebben,
zou de wachtsman wel zorgen, dat het twee
tal in kennis kwam met een adspirant-koo-
per.
Toen de drie deugnieten met de zware
kist revolvers in een cafctjc aan den Hang
met den adspirantkooper onderhandelden,
bleek de laatste heelemaal niet happig op
den koop. Hij moest nog eens praten met
zijn lastgever want als die bezwaren maak
te
De mede-contractant van den slager, die S.
evenwel onbekend was, maakte daartegen
bezwaren. Hij had nu eenmaal f200 in de
zaak gestoken cn hij voelde er niets .voor om
met honderd revolvers opgescheept te blij
ven zitten. De slager viel zijn bondgenoot bij
en ten slotte bood de mede-contractant aan
om te gaan spreken met den lastgever van
den afgevaardigde.
Daarmee kon S. zich heelemaal vereenigen.
Hij zou zelf in het café aan den Hang wach
ten en op de kist met revolvers passen. Het
gezelschap vertrok en S. wachtte, wachtte...
Toen de mede-contractant, noch eenig an
der lid van het groepje terugkeerde, werd
S. ongerust. Samen met den caféhouder
Auto in Haarlem te water ge
stort. 27-Jarige dame voor d
oogen van haar man verdron
ken.
Gisterenavond omstreeks half negen is
een tw.eepersoonsauto in de Delft, het wa
ter bij de Spoorwegstraat te Haarlem, ge
stort, waarbij de 27-jarige' mevrouw N. T.
die onder toezicht van haar man de auto
bestuurde, verdronk.
De heer T. maakte met de auto
een proefrit, aangezien hij het wa
gentje wilde koopen. Dicht bij zijn
woning in de Spoorwegstraat nam
zijn vrouw achter het stuur plaats.
Bij den scherpen hoek reed de auto
het trottoir op en daarna schuin op
het water toe. Hier reed de wagen
in de Delft, waar hij over den kop
sloeg.
De heer T. wist de auto het eerst te
verlaten. Hij bevrijdde zijn vrouw en tracht
te haar boven water te houden. De modder
werd haar echter noodlottig. Mevrouw T
zakte steeds dieper weg en verdween ten
slotte onder de oppervlakte van het water
Nadat de heer T. door omstanders op het
droge was geholpen, vond men na tien mi
nuten zijn echtgenoote. Zij was reeds bewus
teloos door het véle water en den modder,
welke zij had binnengekregen.
Ruim een uur hebben dr. M. C. Hilbrink
en een lid van dén ongevallendienst ge
tracht door kunstmatige ademhaling de le
vensgeesten op te wekken, doch dit heeft
niet mogen baten.
Het lijk is naar het St. Elisabeth-Gast-
huis vervoerd.
De auto is later door een kraanwagen
op het droge gebracht. De politie heeft den
wagen in beslag genomen.
Proces-verbaal tegen den
lukkigen echtgenoot.
Tegen den 25-jarigen heer J. T. is proces
verbaal opgemaakt wegens dood door schuld
De heer T. verklaarde, dat het gaspedaal
had geweigerd, zoodat de auto niet tijdig
tot stilstand kon worden gebracht. Hij zou
het stuur tezamen met zijn vrouw hebben
vastgehouden. Een rijbewijs kon de heer
T. niet toonen, maar naar hij verklaarde,
zou hij het sinds negen maanden bezitten.
Deze verklaringen worden thans nader
onderzocht.
onge
Geen voorrang verleend.
Gistermiddag omstreeks zes uur botsten
op het kruispunt Savornin Lohmanlaan en
erlengde Duinstraat te 's-Gravenhage twee
aufos tegen elkaar. Deze wagens waren res
pectievelijk bestuurd door den 23-jarigen P
van den D. en den 21-jarigen G. H., beiden
te Den Haag. De botsing was zoo hevig, dat
de auto, bestuurd door G. H., over den kop
s.oeg. Naast den bestuurder zat de 22-iario-e
mej. P. A. B. uit. de Klimopstraat, die ?n
bewusteloozen toestand werd opgenomen 011
met ernstige wonden vervoerd moest wor
den naar het Roode Kruisziekenhuis, waar
het slachtoffer in den loop van den avond
aan de gevolgen is overleden.
tengevolge van de botsing, die vermoede
lijk is veroorzaakt omdat de auto, bestuurd
door G. H„ geen voorrang verleende aan
den anderen wagen, geraakte de 41-jarige
wie rijder A. van der V. onder de auto
welke over den kop sloeg. Hij kwam er
wonder boven wonder met slechts lichte
verwondingen af en kon, na in het Roode
Kruisziekenhuis verbonden te zijn, naar 'mis
terugkeeren.
De auto van H. werd ernstig beschadigd
terwijl de fiets van v. d. V. werd vernield!
Noodlanding, die goed afliep.
Op een weiland onder de gemeente Jut-
phaas heeft Zaterdagmorgen een een-per-
soons Fokker D 1., jachtvliegtuig, bemand
met den 2.-jarigen sergeant-vlieger H. A
Klusman een noodlanding gemaakt, die ge
lukkig goed is afgeloopen. De piloot was
met zijn toestel van Schiphol vertrokken
om nabij de Harskamp aan schietoefenin
gen deel te nemen. Daar het zicht zeer slecht
was, besloot hij tot het maken van een nood
landing, die aanvankelijk goed slaagde.
Het toestel liep twee a drie honderd
meter uit, en op dat oogenblik zag de
piloot plotseling een sloot voor zich Hij
probeerde zijn toestel nog op te trekken
doch dit gelukte niet, met het gevolg
dat. het. niet den neus in den berm aan
den overkant van den sloot boorde.
Het landingsgestel, de propeller en de
ondervleugel werden vernield De bestuurder
was eenigen tijd versuft, doordat hij met zijn
hoofd tegen den rand van de cabine was
geslagen. Overigens had hij geen letsel be
komen, - -
Vermoedelijk in verband met de
verbeterde economische omstandig
heden, vertoont het verbruik van bo
ter op dit oogenblik een stijgende
tendenz. De minister van Economi
sche Zaken heeft gemeend dit meer
dere verbruik van boter te moeten
bevorderen door ongeacht de wij
ziging van de heffing, welke in ver
band staat met de wisseling van de
Leeuwarder noteering - de heffing op
boter met 10 cents per K.G. te ver
lagen.
Dientengevolge is met ingang van giste-
ren de heffing op 53 cent. per kg. vastge
steld, zoodat de boter met 10 ets. per kg.
goedkooper wordt. In verband met de stij-
ging van de prijzen van verschillende ande
re levensmiddelen, zal deze prijsdaling te
meer welkom zijn.
De heffing op oliën en vetten
wordt in verband hiermede verlaagd
met 5 cents per kg., terwijl de hef
fing op margarine zoodanig is vast
gesteld, dat de prijs van de door den
fabrikant af te leveren margarine
met 5 ct. wordt verlaagd.
De wijziging van de heffing op boter en
margarine komt vanzelf in een lageren prijs
voor den verbruiker tot uitdrukking. De mi
nister vertrouwt, dat ook de producenten
van oliën en vetten hun prijzen met eeii
overeenkomstig bedrag zullen verminderen,
waardoor de verbruiker ook van deze ver
laging zal profiteeren. Moch dit onverhoopt
niet liet geval blijken, dan zou moeten wor
den overwogen de verlaging van de heffing
voor zoover deze niet aan den verbruiker
wordt doorgegeven, weder ongedaan te ma
ken.
Ten slotte heeft de minister nog
besloten om het menggebod van bo
ter in de margarine op te heffen.
Het mengpercentage, dat destijds 40
heeft bedragen, was in den laat-
sten tijd reeds sterk verlaagd en be
droeg thans 10
De verlaging van deze heffingen betee-
kent voor het Landbouwcrisisfonds een ver
mindering van inkomsten van ruim 8 mil-
liqen gulden. Deze vermindering is moge
lijk, zonder dat aan de tot nu toe geldende
beginselen van de steunverleening aan de
melkveehouders wordt getornd, doordat in
den z.g. zuivelpot (heffingen krachtens de
crisis-uitvoerwet) nog een belangrijk bedrag
aanwezig is.
De nieuwe regeling is gisteren in werking
getreden.
Zij gaan niet altijd samen!
Op de te Apeldoorn gehouden jaarverga
dering der Ned. Vereeniging van Leeraren
bij het O. M. heeft prof. R. Casimir dezer da
gen, aldus het Hdbldeen voordracht ge
houden over „Het verband tusschen geheu
gen en verstand."
Is het geheugen, aldus spr. na een
inleiding, een onmisbaar element
voor het denken, het kan ook een ge
vaar worden (surrogaat van in
zicht, maskeering van gebrek aan
denken.)
Ook kan de veelheid van het weten den
moed benemen en verwarrend werken. On
derzoekingen hebben dit verband aange
toond.
Uit de scholieren-enquête van Hey-
mans bleek, dat van de leerlingen,
die een goed geheugen hadden, 50
ook voor een goed verstand geno
teerd stond. Omgekeerd van dege
nen, die genoteerd stonden voor een
goed verstand, hadden weer pl.ni.
50 een goed geheugen.
Amerikaansche onderzoekers, b.v. Terman,
Peterson, e.a. komen tot gelijksoortige con
clusies. In biographisch onderzoek vindt men
enkele debielen (zwakken van geest) met een
groot, maar dan weinig bruikbaar geheugen
o]} zeer beperkt gebied. Van groote geleerden
staat I'araday bekend voor zijn pathalogisch
slecht geheugen, anderen voor moeilijkheden
op een bepaald punt (Linnaeus had geen
taalgeheugen). De meesten hebben echter
een goed geheugen, soms zelfs fabelachtig.
Ltemenceau's woord over Poincaré, die alles
wist en niets begreep en Briand, die niets
wist en alles begreep, mag heel geestig zijn,
maar is psychologisch niet juist.
Het is de taak der didactiek, de leerstof
e ordenen en te analyseeren volgens hef
neginsel van wat tijdelijk en blijvend ont-
ouden moet worden en de gebruikswaarde
voor het denken vast te stellen. Zij zal
ten bepalen wat mechanisch geleerd
moet worden en wat op andere wijze. Zij
ino„u s,ppds op bedacht moeten zijn, den
voor ecn denkproces van steeds
omvang en diepte te plaatsen. Zij
tnii i-r," 00'{ ,ot een uiteenzetting moe-
cJmn me!? vai? de Juiste verhouding tus-
friipnt onderwijs cn examens. Het conse-
dacht oo'denken en toepassen dezer ge-
ter vm ?tT[,rent het persoonlijkheidskarak-
het Ier J Kehe"Ken en het verband met
vraa«tnlve voort ton slotte tot de laatste
schen zooyvel van kennis-theoreti-
Zeker is ,h ,soc olo^' hen aard.
functie vnl 1 sch°o1 hare dubbele
an voorhe Jü' "Urbewarend instituut en
leven slechts h i V00r nieuw wordend
het juiste voh i vervullen, indien zij
'icht vindt t 1 Kf en llet luiste even
geheugen m ,cn de ontwikkeling van
geheugen en verstahd dér leerlingen.