Een feest I en kl van licht curen Nederlandsche rondvlucht bijna mislukt Boter en Margarine worden goedkooper Noodlottige proefrit Overdracht van de „Piet Heiri' aan het Prinselijk Paar Doodelijk verkeersongeluk in den Haag Met den neus van het vliegtuig in den berm Geheugen en verstand zijn twee dingen Ka Vlootrevue schitterend geslaagd Smokkelpartij in revolvers Heffingen verlaagd Menggebod opgeheven i Midden op de open zee U Zater dagmiddag het jacht „Piet Hein" in waarheid een prinselijk jacht ge worden. De technische commissie, belast met den bouw van dit natio nale huwelijksgeschenk, heelt het schip plechtig aan Hunne Koninklij ke Hoogheden overgedragen, die hiermede eigenaren zijn geworden. Het geschenk, dat op 22 December van het vorige jaar slechts symbo lisch kon worden aangeboden, is thans in ieite geschonken. Het stille Muiden was opgefleurd. Stroo- men van volk trokken door de nauwe straatjes en elke straathoek had zijn rijks veldwachter om het onwennige verkeer in goede banen te leiden. De toegang tot de jachthaven werd in den vroegen middag afgesloten, zoodat degenen, die zich bijtijds een plaatsje haddon gezocht, van het rus tige genot daarvan verzekerd bleven. Een warme zomerzon goot zijn licht over ■de jachthaven, in welks water de helle kleuren spiegelden van vele vlaggen en rijk gepavoiseerde masten. Om tien minuten over half vier begroette (burgemeester J. L. de Raadt Hunne Ko ninklijke Hoogheden, die per auto uit Soestdijk arriveerden, aan de Veenkade en begeleidde den stoet naar de jachthaven. De komst aldaar werd door een luid ge juich der duizenden aangekondigd. Terwijl van allen kant het gejuich op klinkt neemt de burgemeester op den stei ger afscheid en begeven de vorstelijke per sonen zich aan boord van het jacht, waar de standaard van de Prinses op hetzelfde moment in den mast in top stijgt. Aan boord worden de Prinses en de Prins begroet door den heer Ernst Crone, die het gezelschap leidt naar het achterdek, waar de leden der technische commissie en de andere opvarenden zich hebben verzameld. Dfe heer Ernst Crone stelt hém voor aan de Prinses, terwijl de heer Ruys hetzelfde doet aan dén Prins. Nauwelijks heeft Prinses Juliana de laat- ste handdruk gewisseld of met een spontaan -gebaar wendt zij zich om on laat nieuws- gierig haar .blikken gaap ovgr he}. schip en door de deksalon, w'aarop zij van liet achter schip af bet volle gezicht heeft. „Eerst even rondkijken, zegt zij lachend en haar blik verraadt, dat zij aangenaam verrast is bij het zien van het scheepsinterieur, dat zij thans voor de eerste maal aanschouwt. Nauwelijks heeft het gevolg voet aan boord gezet of de schroeven slaan aan en de Piet Hein glijdt van den steiger weg. Staande op het achterschip wuift het Prinselijk paar naar de duizenden, die op den walkant aan beide zijden ten afscheid nog een extra luid gejuich aanheffen. Zachtjes zoemen de motoren, nauwelijks hoorbaar, en zonder trilling glijdt het jacht voort, terwijl aan het voorbijtrekken der dijken de betrekkelijk groote vaart is op te nemen. De transen van het Muiderslot glijden achter het achterschip weg. De lieer Crone heeft thans Prinses Juliana en Prins Bernhard uitgenoodigd het huwe lijksgeschenk, dat het N'cderlandsche volk hun aanbiedt, in oogenschouw te nemen. Van een regelmatige bezichtiging komt echter het eerste kwartier niets. Er is zoo veel te zien 011 zooveel te bewonderen. Opgetogen loopen de Prinses en de Prins rond, telkens enthousiast over iets nieuws wat zij ontdekken en telkens afgeleid door 't schouwspel buiten boord. Het duurt niet lang of beiden bevinden zich op het sloe- pendek, het hoogste punt van het schip, waar aan beide zijden een onbeperkt uit zicht rij is en waar het genot van het varen niet volle teugen kan worden genoten. Maar als dan, wanneer de eerste sensatie van het varen voorbij is, een regelmatige bezichtigingstocht door het schip wordt ge maakt, geschiedt dit ook grondig Alles laten de Prinses en de Prins zich uitleggen, alles openen zij, en telkens zijn zij verheugd en verrast over het architectonische raffi- nient en het technische vernuft, welke in het interieur is belichaamd en niet het minst ook over de artistieke kwaliteiten van dit met liefde gebouwd verblijf. Opgetogen liet de Prinses zich de verzuchting ontvallen: „Hier moesten we altijd kunnen blijven wo nen", een wel niet letterlijk bedoelde wensch doch een uitstekende tolk voor baar gevoe lens van bewondering op dat moment. Wanneer dan de rondgang voltooid is en de vorstelijke personen in de deksalon te- rugkeeren, vinden zij daar de andere opva renden rond een microfoon geschaard en worden zij aldus geplaatst in een kleine vergadering, waarin de plechtige overdracht van het nationale huwelijksgeschenk plaats vindt bij monde van den heer Ernst Crone, die herinnerd aan de spontaniteit waarme de het Nederlandsche volk de gelden voor dit huwelijksgeschenk bijeen bracht en ver volgens 't uitspreken van de innige' wensch dat het schip onder de Prinselijke Standaard veilig en gelukkig mag varen de Piet Hein aan H.K.H. overdraagt. De Prinses en de Prins zijn eigenaren ge worden van het thans Prinselijke jacht Piet Hein. Prins Bernhard staat op en dankt in de volgende bewoordingen: Mijnheer de Voorzitter der technische com missie: Na het bezichtigen van dit zoo bijzonder fraaie schip, dat onze stoutste verwachtin gen overtreft, ontbreken mij de woorden om U onze groote erkentelijkheid te betui gen voor dit geschenk. Prinses Juliana en ik zijn er van over tuigd, dat de „Piet Hein" meerdere malen ons huis zal zijn, niet alleen, wanneer wij voor bezigheden ver van Soestdijk verwij derd zullen zijn. doch ook en dit zeer zeker in belangrijke mate wanneer wij rust zoeken in het mooie Nederlandsche waterlandschap Met U hoop ik, dat een ieder, die ons dit schip schonk, zal medewrken om ons die rust t egeven. Ik mag U dan ook wel verzoeken de tolk té willen zijn bij allen, die van hoog tot laag in zoo belangrijke mate hebben bijge dragen aan de totstandkoming van dit zoo fraaie geschenk, ook degenen, die geschen ken hebben aangeboden wilt u onzen dank wel overbrengen. Mijne heeren leden van de technische com missie: Veel is er door u gearbeid om dit fraaie geheel te doen worden tot een aanwinst van de Nederlandsche jachtvloot. U hebt hierin neergelegd een studie op het gebied van scheepsbouw en architec tuur en van nog zoovele andere zaken, wel ke in den loop der jaren gebleken zijn een integreerend deel te zijn van een goed Ne- derlandsch jacht. Uwe denkbeelden en aan wijzingen zijn ten slotte in dit jacht ver werkt door architecten en scheepsbouwers. Wanneer ik daarbij noem de naam van uwen voorzitter, den hr. Crone dan weet ik dat U zich met mij zult verheugen wan neer de naam Crone ook in de toekomst ten nauwste aan de totstandkoming van dit jacht zal blijven verbonden. Uwe bezielende leiding mijnheer Crone, is niemand ontgaan en het verheugt mij dan ook U te mogen uitreiken het officierskruis van de Huisorde van Oranje, dat Hare Majesteit de Koningin U als erkentelijkheid voor dit werk wel heeft willen verleenen. Op deze mededeeling van Prins Bernhard volgt luide instemming en wordt de heer Crone van alle zijden hartelijk gelukge- wenscht. De plechtige overdracht wordt dan met een dronk bezegeld. Ongemerkt vervliegen de minuten. Het is ongeveer een kwartier na de overdracht, om streeks kwart voor vijf, wanneer de aan dacht getrokken wordt door de dubbele rij van masten, die aan den horizon tegen de Noordhollandsche kust opdoemt. Het zijn de honderden schepen, die aan de vlootrevue in het Buiten IJ deelnemen. Het prinselijk paar, het gevolg en alle opvarenden bege ven zich op het sloependek, waar de Prinses op een zetel plaats neemt. Zij wapent zich met een zonnebril, want thans vaart de Piet Hein recht in de richting van de zon, die, wanneer het schip de vuurtoren bij Durger- das is genaderd, een straal van licht werpt tusschen twee rijen van schepen, die zich als zwarte silhouetten op het verblindend •lifchte watervlak afteekenen. De Piet Hein houdt koers naar de rechterzijde van den vaarweg, welke tusschen de twee rijen dei- gemeerde schepen is vrijgelaten. Een klit van. Volendamsche botters opent de rij, vol van visschers en visschersvrouwen in hun frissche dracht en van deze botters klinkt een welgemeend: lang zullen ze leven. Dan volgen afgeladen zolderschuiten, vol zwaaiende menschen en de tonen van Piet Hein en zijn zilvervloot klinken het jacht tegemoet. Er zit climax in de muziek: de volgende boot laat het Wilhelmus hooren, doch dan is het ook uit met de muzikale geluiden en stoomfluiten, scheepshoorns, scheepsbellen, en vooral veel juichende men schen overstemmen de muziek. Van nu af aan is de tocht van het jacht langs de honderden schepen, gekenmerkt door een al les overstelpend enthousiasme, dat nauwe lijks officieele normen kent en zich spon taan uitleeft in armgezwaai, hoerageroep en uitbundige sprongen. De officieele groet, het strijken van de vlag, wordt-weinig gebracht, doch destemeer klinkt de hartelijke groet van het enthou siasme op tot de Prinses en de Prins, die haar van het hooge sloependek af wuivend beantwoorden. De lange reeks van overbe- mande vaartuigen biedt een schouwspel van onuitputtelijke afwisseling: buiten den vuurtoren liggen de passagiersschepen, twee dekken hoog en zwart van menschen, ver vaarlijk overhellend naar de zijde, waar het prinselijk jacht passeert, maar ook minia tuurscheepjes. waarin man en vrouw of moeder met de kinders zich tusschen de groote booten hebben gewaagd en niet min der enthousiast en niet minder tevreden met hun plaats de vorstelijke personen toewui ven. Wanneer de Piet Hein de Oranjesluizen is genaderd en een wending om de an dere rij van jachten, die zich aan de Zuid zijde heeft opgesteld, langs te varen, noo- digt de heer Crone Prins Bernhard uit met hem op het voorschip te komen, waar de heer Crone hem verzoekt het eere-voorzit- terschap van de Koninklijke Nederland sche Zeil- en Roeivereeniging te aanvaar den. Na eenige oogenblikken wordt aan den voorsteven de driekantige ledenvlag door de rechthoekige voorzittersvlag ver vangen, ten teeken. dat Z. K. IJ. de eere functie heeft aanvaard. Gevolgd door tientallen motobbooten, die de oppervlakte van het IJ tot een woelig water ploegden, zette dan de Piet Hein koers naar de De Ruyterkade, waar het al weer zwart van de menschen stond. Een gladde zwenking, die de manoeuvreervaar digheid van het jacht bewees, bracht het vaartuig aan de kade waar de auto's reeds wachtten om het Prinselijk paar naar Soestdijk terug te brengen. Op het achter schip, waar de opvarenden zich thans ver zamelen, neemt het Prinselijk Paar afscheid, doch niet zonder nog eens uitdrukkelijk aan den voorzitter der technische commis sie en in hem aan het Nederlandsche volk te hebben gezegd hoezeer zij met dit hu welijksgeschenk zijn ingenomen. SLECHT WEER SPELBRE KER. - EIND GOED, AL GOED. Zaterdag is de groote Nederland sche Rondvlucht 1937 gehouden, maar het slechte vliegweer was bij na oorzaak geweest, dat de tocht een volkomen mislukking werd. Nadat Zaterdagmorgen ondanks de min der gunstige weersomstandigheden bijna alle deelnemende vliegtuigen van Ypenburg vertrokken, bleken de vliegers in de nabij heid van Tilburg zich niet of althans zeer moeilijk te kunnen oriënteeren, aangezien het niet alleen regende, maar de wolken tevens op den grond hingen. Niettemin slaagde het overgroote deel der sportvlie gers er in om hun toestellen op de eerste landingsplaats Eindhoven aan den grond te zetten. Verschillende andere sportvliegers daarentegen raakten uit den koers en land den in nabijgelegen havens, als Gilze-Rijen cn Rotterdam. Enkele toestellen zelfs daal den op Haamstede. Vijftien vliegtuigen keer den naar Ypenburg terug in afwachting van beter weer. Hierbij was ook een machi ne van den marinovliegdienst. De leider van de rondvlucht, de heer Schmidt Crans, stelde zich in Eindhoven met alle vliegvelden, waar deelnemende toestellen land den, in verbinding. Hij gelastte, dat de toestellen moesten worden vast gehouden tot het oogenblik waarop mocht worden aangenomen, dat het verder vliegen zonder eenige risico kon gebeuren. Het weer klaart op. Gelukkig zijn de weersomstandigheden in den loop van den middag beter geworden, zoodat van de Nederlandsche rondvlucht toch nog* meer is terecht gekomen dan aan vankelijk mocht worden verwacht. Om een uur of een was de lucht echter dermate opgeklaard, dat de leider van de vlucht, de lieer Schmidt Crans, de respec tievelijke vlieghavens toestemming gaf, de deelnemers te laten vertrekken. Het contingent, dat in Eihdhoven was gedaald, totaal 26 vliegtuigen, zette den tocht naar Teuge om half twee voort. Het nicerendeel der naar Ypenburg teruggekeerde vliegtuigen vloog rechtstreeks naar Teuge, ter wijl ook de verdwaalde toestellen op stegen met bestemming Teuge. Hier bij waren verschillende militaire toestellen van Soesterberg en den Marinevliegdienst. Des middags tusschen i en 6 uur zijn de circa 63 deelnemers weer op Ypenburg te ruggekeerd. De militaire vliegers, die in escadrillevorm van Teuge naar Ypenburg vlogen, demon streerden alvorens te landen boven het ter rein, welke evoluties door de duizenden toe schouwers, die op de terrassen en op de tri bunes de drukte op en boven het vliegveld gadesloegen, met zeer groote belangstelling werden gevolgd. Vooral de demonstraties van een escadrille vliegtuigen uit Soesterberg, gevormd door 5 toestellen, maakten een die pen indruk. Het slot van den middag en dus ook van de rondvlucht, maakte veel goed. Het deed den mislukten ochtend vergeten, al werd er door de vliegers onderling natuurlijk veel over gepraat. Hierbij bleek, dat vele sportvlie gers de koers in de nabijheid van Tilburg waren kwijt geraakt. Boven deze stad had men practisch blind moeten -vliegen, hetgeen velen had afgeschrikt, omdat er zich zooveel vliegtuigen in de lucht bevonden. Daarom ook had een aantal toestel len in Gilze-Rijen Rotterdam en zelfs heelemaal in Haamstede een veilige schuilplaats gezocht. Het spreekt vanzelf, dat er op Ypenburg gedurende de late middaguren een gezellige stemming heerschte. Tegen een uur of zes waren alle toestellen binnen. Ongeveer ter zelfder tijd vertrokken de militaire deelne mers weer naar Soesterberg en de Kooij, terwijl het vlaggeschip der K.L.M., de F 36, Schiphol weer opzocht. Gemeld zij nog, dat ook zes militaire toe stellen van „De Kooij" deelnamen. maakte hij de kist eens open en toen trof het tweetal in plaats van revolvers briket ten aan. Onmiddellijk waarschuwden beiden de po litie, die de zaak ging onderzoeken. Na eem- ge dagen slaagde zij er in den wachtsman op te sporen en eenigen tijd later legde zij ook de hand op den mede-contractant, den 31-jarigen G. de J., die aanvankelijk ver klaarde, dat ook hij voor f'200 was opgelicht. Daaraan hechtte de politie echter weinig ge loof. Zoowel L. de V. als G de J., werden in ver zekerde bewaring gesteld. Het bleek, dat de beide mannen er op uit waren geweest om den slager voor f200.op te lichten, waar bij zij hulp hadden gekregen van eenige vrienden, waarvan er een, een winkelier, vermomd als schipper is opgetreden. Alle leden van de groep, die zich in het café aan den Hang hadden verzameld, zijn thans aan een verhoor onderworpen en als resultaat daarvan zijn de beide gearresteer den thans ter beschikking van den officier van justitie gesteld. Man te Rotterdam opgelicht. Wat zat er in de zware kist? In den loop der vorige week wist de wachtman L. de V. te Rotterdam den slager S. aldaar over te halen voor f200.deelgenoot te worden in een duister zaakje, n.1. een smok kelpartij in revolvers. L. de V. kon de revolvers voor f 4.per stuk koopen en nog voor een tweeden deel genoot zorgen. Nadat zij de revolvers dan eenmaal gekocht en betaald zouden hebben, zou de wachtsman wel zorgen, dat het twee tal in kennis kwam met een adspirant-koo- per. Toen de drie deugnieten met de zware kist revolvers in een cafctjc aan den Hang met den adspirantkooper onderhandelden, bleek de laatste heelemaal niet happig op den koop. Hij moest nog eens praten met zijn lastgever want als die bezwaren maak te De mede-contractant van den slager, die S. evenwel onbekend was, maakte daartegen bezwaren. Hij had nu eenmaal f200 in de zaak gestoken cn hij voelde er niets .voor om met honderd revolvers opgescheept te blij ven zitten. De slager viel zijn bondgenoot bij en ten slotte bood de mede-contractant aan om te gaan spreken met den lastgever van den afgevaardigde. Daarmee kon S. zich heelemaal vereenigen. Hij zou zelf in het café aan den Hang wach ten en op de kist met revolvers passen. Het gezelschap vertrok en S. wachtte, wachtte... Toen de mede-contractant, noch eenig an der lid van het groepje terugkeerde, werd S. ongerust. Samen met den caféhouder Auto in Haarlem te water ge stort. 27-Jarige dame voor d oogen van haar man verdron ken. Gisterenavond omstreeks half negen is een tw.eepersoonsauto in de Delft, het wa ter bij de Spoorwegstraat te Haarlem, ge stort, waarbij de 27-jarige' mevrouw N. T. die onder toezicht van haar man de auto bestuurde, verdronk. De heer T. maakte met de auto een proefrit, aangezien hij het wa gentje wilde koopen. Dicht bij zijn woning in de Spoorwegstraat nam zijn vrouw achter het stuur plaats. Bij den scherpen hoek reed de auto het trottoir op en daarna schuin op het water toe. Hier reed de wagen in de Delft, waar hij over den kop sloeg. De heer T. wist de auto het eerst te verlaten. Hij bevrijdde zijn vrouw en tracht te haar boven water te houden. De modder werd haar echter noodlottig. Mevrouw T zakte steeds dieper weg en verdween ten slotte onder de oppervlakte van het water Nadat de heer T. door omstanders op het droge was geholpen, vond men na tien mi nuten zijn echtgenoote. Zij was reeds bewus teloos door het véle water en den modder, welke zij had binnengekregen. Ruim een uur hebben dr. M. C. Hilbrink en een lid van dén ongevallendienst ge tracht door kunstmatige ademhaling de le vensgeesten op te wekken, doch dit heeft niet mogen baten. Het lijk is naar het St. Elisabeth-Gast- huis vervoerd. De auto is later door een kraanwagen op het droge gebracht. De politie heeft den wagen in beslag genomen. Proces-verbaal tegen den lukkigen echtgenoot. Tegen den 25-jarigen heer J. T. is proces verbaal opgemaakt wegens dood door schuld De heer T. verklaarde, dat het gaspedaal had geweigerd, zoodat de auto niet tijdig tot stilstand kon worden gebracht. Hij zou het stuur tezamen met zijn vrouw hebben vastgehouden. Een rijbewijs kon de heer T. niet toonen, maar naar hij verklaarde, zou hij het sinds negen maanden bezitten. Deze verklaringen worden thans nader onderzocht. onge Geen voorrang verleend. Gistermiddag omstreeks zes uur botsten op het kruispunt Savornin Lohmanlaan en erlengde Duinstraat te 's-Gravenhage twee aufos tegen elkaar. Deze wagens waren res pectievelijk bestuurd door den 23-jarigen P van den D. en den 21-jarigen G. H., beiden te Den Haag. De botsing was zoo hevig, dat de auto, bestuurd door G. H., over den kop s.oeg. Naast den bestuurder zat de 22-iario-e mej. P. A. B. uit. de Klimopstraat, die ?n bewusteloozen toestand werd opgenomen 011 met ernstige wonden vervoerd moest wor den naar het Roode Kruisziekenhuis, waar het slachtoffer in den loop van den avond aan de gevolgen is overleden. tengevolge van de botsing, die vermoede lijk is veroorzaakt omdat de auto, bestuurd door G. H„ geen voorrang verleende aan den anderen wagen, geraakte de 41-jarige wie rijder A. van der V. onder de auto welke over den kop sloeg. Hij kwam er wonder boven wonder met slechts lichte verwondingen af en kon, na in het Roode Kruisziekenhuis verbonden te zijn, naar 'mis terugkeeren. De auto van H. werd ernstig beschadigd terwijl de fiets van v. d. V. werd vernield! Noodlanding, die goed afliep. Op een weiland onder de gemeente Jut- phaas heeft Zaterdagmorgen een een-per- soons Fokker D 1., jachtvliegtuig, bemand met den 2.-jarigen sergeant-vlieger H. A Klusman een noodlanding gemaakt, die ge lukkig goed is afgeloopen. De piloot was met zijn toestel van Schiphol vertrokken om nabij de Harskamp aan schietoefenin gen deel te nemen. Daar het zicht zeer slecht was, besloot hij tot het maken van een nood landing, die aanvankelijk goed slaagde. Het toestel liep twee a drie honderd meter uit, en op dat oogenblik zag de piloot plotseling een sloot voor zich Hij probeerde zijn toestel nog op te trekken doch dit gelukte niet, met het gevolg dat. het. niet den neus in den berm aan den overkant van den sloot boorde. Het landingsgestel, de propeller en de ondervleugel werden vernield De bestuurder was eenigen tijd versuft, doordat hij met zijn hoofd tegen den rand van de cabine was geslagen. Overigens had hij geen letsel be komen, - - Vermoedelijk in verband met de verbeterde economische omstandig heden, vertoont het verbruik van bo ter op dit oogenblik een stijgende tendenz. De minister van Economi sche Zaken heeft gemeend dit meer dere verbruik van boter te moeten bevorderen door ongeacht de wij ziging van de heffing, welke in ver band staat met de wisseling van de Leeuwarder noteering - de heffing op boter met 10 cents per K.G. te ver lagen. Dientengevolge is met ingang van giste- ren de heffing op 53 cent. per kg. vastge steld, zoodat de boter met 10 ets. per kg. goedkooper wordt. In verband met de stij- ging van de prijzen van verschillende ande re levensmiddelen, zal deze prijsdaling te meer welkom zijn. De heffing op oliën en vetten wordt in verband hiermede verlaagd met 5 cents per kg., terwijl de hef fing op margarine zoodanig is vast gesteld, dat de prijs van de door den fabrikant af te leveren margarine met 5 ct. wordt verlaagd. De wijziging van de heffing op boter en margarine komt vanzelf in een lageren prijs voor den verbruiker tot uitdrukking. De mi nister vertrouwt, dat ook de producenten van oliën en vetten hun prijzen met eeii overeenkomstig bedrag zullen verminderen, waardoor de verbruiker ook van deze ver laging zal profiteeren. Moch dit onverhoopt niet liet geval blijken, dan zou moeten wor den overwogen de verlaging van de heffing voor zoover deze niet aan den verbruiker wordt doorgegeven, weder ongedaan te ma ken. Ten slotte heeft de minister nog besloten om het menggebod van bo ter in de margarine op te heffen. Het mengpercentage, dat destijds 40 heeft bedragen, was in den laat- sten tijd reeds sterk verlaagd en be droeg thans 10 De verlaging van deze heffingen betee- kent voor het Landbouwcrisisfonds een ver mindering van inkomsten van ruim 8 mil- liqen gulden. Deze vermindering is moge lijk, zonder dat aan de tot nu toe geldende beginselen van de steunverleening aan de melkveehouders wordt getornd, doordat in den z.g. zuivelpot (heffingen krachtens de crisis-uitvoerwet) nog een belangrijk bedrag aanwezig is. De nieuwe regeling is gisteren in werking getreden. Zij gaan niet altijd samen! Op de te Apeldoorn gehouden jaarverga dering der Ned. Vereeniging van Leeraren bij het O. M. heeft prof. R. Casimir dezer da gen, aldus het Hdbldeen voordracht ge houden over „Het verband tusschen geheu gen en verstand." Is het geheugen, aldus spr. na een inleiding, een onmisbaar element voor het denken, het kan ook een ge vaar worden (surrogaat van in zicht, maskeering van gebrek aan denken.) Ook kan de veelheid van het weten den moed benemen en verwarrend werken. On derzoekingen hebben dit verband aange toond. Uit de scholieren-enquête van Hey- mans bleek, dat van de leerlingen, die een goed geheugen hadden, 50 ook voor een goed verstand geno teerd stond. Omgekeerd van dege nen, die genoteerd stonden voor een goed verstand, hadden weer pl.ni. 50 een goed geheugen. Amerikaansche onderzoekers, b.v. Terman, Peterson, e.a. komen tot gelijksoortige con clusies. In biographisch onderzoek vindt men enkele debielen (zwakken van geest) met een groot, maar dan weinig bruikbaar geheugen o]} zeer beperkt gebied. Van groote geleerden staat I'araday bekend voor zijn pathalogisch slecht geheugen, anderen voor moeilijkheden op een bepaald punt (Linnaeus had geen taalgeheugen). De meesten hebben echter een goed geheugen, soms zelfs fabelachtig. Ltemenceau's woord over Poincaré, die alles wist en niets begreep en Briand, die niets wist en alles begreep, mag heel geestig zijn, maar is psychologisch niet juist. Het is de taak der didactiek, de leerstof e ordenen en te analyseeren volgens hef neginsel van wat tijdelijk en blijvend ont- ouden moet worden en de gebruikswaarde voor het denken vast te stellen. Zij zal ten bepalen wat mechanisch geleerd moet worden en wat op andere wijze. Zij ino„u s,ppds op bedacht moeten zijn, den voor ecn denkproces van steeds omvang en diepte te plaatsen. Zij tnii i-r," 00'{ ,ot een uiteenzetting moe- cJmn me!? vai? de Juiste verhouding tus- friipnt onderwijs cn examens. Het conse- dacht oo'denken en toepassen dezer ge- ter vm ?tT[,rent het persoonlijkheidskarak- het Ier J Kehe"Ken en het verband met vraa«tnlve voort ton slotte tot de laatste schen zooyvel van kennis-theoreti- Zeker is ,h ,soc olo^' hen aard. functie vnl 1 sch°o1 hare dubbele an voorhe Jü' "Urbewarend instituut en leven slechts h i V00r nieuw wordend het juiste voh i vervullen, indien zij 'icht vindt t 1 Kf en llet luiste even geheugen m ,cn de ontwikkeling van geheugen en verstahd dér leerlingen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 2