Veiligheid
vóór alles!
Postvluchten op Indië
Argelooze
winkelmeisjes
Uit onze Oost
Theesmokkel
Roeiboot otnges'agen
Smokkelaars
in den val
Geheimzinnig misdrijf
te Boxtel
Invoerregeling
veekoeken verlengd
Motorrijder bij botsing
gedood
Harry Staal verliest
Met een klein jacht naar
Ned>-Indië
Dc lastige Japansche
visschers
PUBLICATIE
Italiaansche taal in
Spaansche krant
RoJUen
Utiehenneri
Jan Aerts bergt zijn
fiets op
Naar Aneta verneemt, hebben circa een
maand geleden de autoriteiten te Singapore
een poging ontdekt om een belangrijke hoe
veelheid thee uit Nederlandsch-Inddë te
smokkelen.
Het betrof een lading van 400 kisten, wel
ke uit Priok is uitgevoerd als Katjang-olie.
In werkelijkheid bestond deze partij, welke
in totaal een gewicht had van circa 12 ton
voor slechts tien procent uit Katjang-olie
en voor de rest uit thee, welke niet gedekt
was door 'n uitvoerlicentie. Deze partij was
te Priok ten uitvoer aangeboden door een
Chineesche firma.
De justitie en andere instanties hebben
uiteraard een onderzoek ingesteld, waarvan
de resultaten nog niet bekend zijn.
Een student van de school voor politieke
wetenschappen te Warschau, Antoni Rybak,
zal trachten met een klein jacht Neder-
landsch Oost-Indië te bereiken.
Over een paar dagen zal hij met zijn, uit
vijf personen bestaande bemanning met zijn
jacht Phvan van Gdynie vertrekken. Hij
begeeft zich eerst naar Nederland, waar hij
den winter zal doorbrengen. In dien tijd
wil hij de Nederlandsche taal leeren en
zijn scheepje nog eens een goede beurt ge
ven. In het voorjaar zal de Phyan naar In-
dië in zee steken. De bemanning hoopt
daar werk te vinden en later op dezelfde
wijze naar Polen terug te keeren.
Officieele stappen van Japan bij
de Ned. Regeering.
De Japansche consul-generaal te
Batavia heeft aan het ministerie
van buitenlandsche zaken te Tokio
medegedeeld, dat hij zijn leedwe
zen heeft betuigd tegenover de Ned.
Indische regeering met betrekking
tot het incident van 30 September,
toen een Nederlandsch flottielje
vaartuig geschoten heeft op de Ja
pansche trawler Tokei Maru, waar
bij twee leden der bemanning wer
den gedood en twee gewond.
De consul-generaal vroeg waarborgen te
gen dergelijke voorvallen in de toekomst.
De Ned.-Indische regeering weigerde hierop
een definitief antwoord te geven. Naar ver
nomen wordt, zou de Japansche regeering
rechtstreeks met de Nederlandsche regee
ring in onderhandeling treden om een op
lossing voor deze zaak te vinden.
Bij dit telegram kan worden aangetee-
kend, dat het bedoelde incident zich heeft
voorgedaan tijdens de rechtmatige uitoefe
ning van het politie toezicht in de territori
ale wateren van Nederlandsch-Indië.
Zulke incidenten zullen zich in de toe
komst dus uiteraard niet meer behoeven
voor te doen indien de Japansche visschers
zelve hiertoe geen aanleiding geven.
DE TOESTAND VAN DE „SPECHT"-
GEWONDEN.
De heer Groeneveld van de KLM en de
heer Schoch van de British Tobacco Com-
pany zijn gisterochtend met het uit Neder
land komende vliegtuig naar Batavia ver
trokken.
De toestand van freule Smissaert, van den
violist Hubermann, van diens secretaresse,
mej. Ibeken en van den heer Bouwman gaat
steeds vooruit.
WEDSTRIJDEN IN INDIË.
Zaterdagavond zijn op de Stadionbaan te
Seinarang de Indische kampioenschappen
wielrennen verreden. De heer Jansen Schip
per die ook kampioen werd in 1935, won de
sprint-wedstrijden. Koos Ham, kampioen 1930
won den 50 km.-rit achter motoren, in 49
minuten en 54.4 sec.
Twee arbeiders verdronken.
Drie arl>ciders uit het dorp Wartena (ge.m.
Idaarderadeel), werkzaam bij de werkver
schaffing de Geeuw nabij Wartena, keerden
gistermiddag omstreeks vijf uur per roeiboot
naar hun woningen in het dorp terug. Zij
lieten zich sleepen door een motorboot.
Plotseling kwam de roeiboot dwars
te liggen, waarna het bootje omsloeg
en alle drie inzittenden te water
geraakten. Een van hen, zekere J.
Hoekstra, slaagde erin zwemmende
den kant te bereiken, de beide an
deren, de arbeiders Algra en de Jong,
resp. 35 en 40 jaar oud, die niet kon
den zwemmen, verdronken.
Het ongeluk, dat geschiedde op de Graft,
een breed en diep vaarwater, is vermoede
lijk toe te schrijven aan de verkeerde wijze
waarop de verbinding van de roeiboot met
dc motorlKjot was bevestigd. Men had na
melijk het touw vastgemaakt aan de mid-
donhank van de roeiboot, met het gevolg,
dat deze kapseisde. De opvarenden van de
molorlKxjt hebben dadelijk pogingen in het
werk gesteld om den drenkelingen hnln to
bieden, doch men slaagde er niet in hen te
grijpen. Eerst na twintig minuten dreggen
werden dc lijken opgehaald. Beiden omge
konienen waren gehuwd, Algra was vader
van twee kinderen, de Jong van zes kinderen
Wat de laatste gebeurtenissen
in de vliegwereld ons leeren.
Wederom drie groote rampen in de Ne
derlandsche luchtvaart binnen één week:
na de „Specht" met 4, toen de T 13 met 9
en nu de T 1 met 5 slachtoffers. En ruw
worden wij er weer aan herinnerd, aldus
mr. W. Verkade in „De Gr. Amsterdammer",
dat ondanks luchtrecords, ondanks de ver
betering in de techniek van den vliegtuig
bouw, van de grondorganisatie en van de
besturing, ondanks het prachtige vlieger
corps in ons land, het luchtverkeer onder
bepaalde omstandigheden en op de moeilij
ker trajecten, toch nog altijd een eenigszins
riskante zaak blijft. Zeker, vliegtuigen zijn
niet meer de broze bouwsels van vroeger,
zij kunnen tegen een stootje; zeker, de vas
te lijndienst is mogelijk, en behoeft slechts
bij uitzonderlijke omstandigheden te worden
afgelast; zeker de meteorologische dienst is
in staat den weg te wijzen om aan vele ge
varen te ontkomen, maar een vliegtuig blijft
een voorwerp zwaarder dan de lucht dat als
het van eenige hoogte valt de dood van
vele zoo niet alle inzittenden veroorzaakt,
de vliegtuigmotoren worden nog altijd met
de uiterst brandbare benzine gedreven, zoo
dat een val of botsing zeer vaak brand, en
brand zeer vaak volkomen vernietiging met
zich brengt. De machinerie blijft zeer ge
compliceerd, zoodat het aantal mogelijkhe
den, dat er een kleinigheid hapert een
kleinigheidje dat groote gevolgen kan heb
ben legio is.
Het groote publiek is geneigd dat te
vergeten. Het wordt door een deel der dag
bladpers en radio bovendien gestadig op
gevoed in een critieklooze bewondering voor
ja erger nog, periodiek opgezweept tot een
wilde extase over de wonderen van de
vliegtechniek, waarbij de voor de veilig
heid werkelijk waardevolle vindingen vaak
verwaarloosd, maar de nieuwe records, tot
in het uitzinnige verheerlijkt worden.
Is het een wonder dat ditzelfde publiek
en voorop zijn spreekbuizen, die met hooge
hoeden en lauwerkransen gereed plegen te
staan voor de waaghalzerij baloorig
wordt, wanneer er kort op elkaar eenige
ernstige ongelukken gebeuren, en een zon
debok gaat zoeken?
Dat bijvoorbeeld telkens het belachelijke
sprookje weer opflikkert, dat de ongeluk
ken, die de K.L.M. sedert 1934 hebben ge
troffen, grootendeels zouden moeten wor
den toegeschreven aan de vervanging van
Fokkers door de Douglasmachines; terwijl
er toch vrijwel geen andere dan Douglas-
vliegtuigen meer op onze en buitenlandsche
verkeerslijnen vliegen en elk vlieger er
onmiddellijk een serie voordeelen noemt,
waardoor hij bij den huidigen stand der
fabricage de Douglas verkiest voor de
lijnvluchten. Een andermaal is weer de
K.L.M.-leiding de zondebok en een volgend
maal weer iets anders. Maar dat alles is
even onvruchtbaar als het op tijd aan
wezig zijn van de begrafeniskransen en het
nog twee uur vroeger aankomen van de
post, waarmee het publiek gretig zijn ont
steltenis over de oorzaak der kransen
poogt te verdooven.
Wil men het publiek werkelijk „air
minded" en tegen teleurstellingen bestand
maken, dan is er geen enkel bezwaar, zijn
enthousiasme te uiten bij een of ander ju
bileum van den regelmatigen dienst, maar
dan moet de opwinding bij sensatio-
neele „stunts" in records bewust geremd
worden door de organen der publieke opi
nie. En dan moet anderzijds geen gelegen
heid tot opbouwende critiek verzuimd wor
den, om de uiterste veiligheid op de regel
matige diensten te verkrijgen en moet de
pers zich niet geneeren eens tijdelijk booze
oogen te maken bij dei instantie welke de
critiek op dat moment treft.
Zoo had het b.v. voor het publiek niet
verborgen behoeven te blijven, dat (mede
tegevolge algemeene bezuiniginsperiode)
de vliegvelden (op Medan na) en meteoro
logische dienst in Nederlandsch-Indië tot
de zwakste schakels in de Indië-lijn behoo-
ren; dan zou het publiek ook achter de
K.L.M. hebben gestaan, wanneer haar di
rectie een grondige verbetering van den
gronddienst aldaar als voorwaarde gesteld
zou hebben, alvorens tot derden dienst op
Indië over te gaan.
Zoo zou de reactie op aankondiging vai
expansie der regelmatige diensten veeleer
een nuchtere berekening: „Hoeveel gezag
voerders en ervaren piloten en hoeveel eerste
klasse machines heeft de K.L.M. er dit jaar
bij gekregen en bij opgeleid? Is deze uitbrei
ding dus verantwoord? En zoo ja, dan onze
beste wenschen." Dan zou er ook nog in
breeder kringen waardeering zijn voor een
beperking van de meer riskante bergroutes
in den winterdienst.
Bij een dergelijke leiding van de publiose
opinie zou men, op bescheiden schaal, een
soort van „airmindedness" krijgen van het
zelfde karakter als ons vliegerkorps. Op
Schiphol en de omgeving weet men zeer goed
dat acht ongelukken sedert dat van de
„Uiver" in einde 1934 veel is, te veel. Dat dit
'beteekent, dat per jaar drie piloten van het
vliegend personeel iedere maand een, als
slachtoffer van het beroep is gevallen, dat
er gemiddeld een passagier per drie weken
is veronglukt. Maar men beseft er ook, dat
in die drie jaar ook ruim 300.000 passagiers
zijn vervoerd zonder ongelukken. Zoo
hèerscht daar inderdaad volkomen de geest
van "t „safety First": elke maatregel die de
veiligheid bevorderen kan. wordt dankbaar
toegejuicht en doorgezet (nu onlangs weer
het toezicht op de brandbaarheid der baga
ge), maar rampen als nu onlangs met de
„Specht" brengen geen ontmoediging. Men
kent er het risico, zooals ieder vakman de
risico's van zijn werk kent, men weet, dat
alles wat mogelijk is aan de veiligheid wordt
gedaan, dat wat nog niet mogelijk is morgen
uitgevonden kan worden en dan ook zoo
gauw mogelijk toegepast zal worden, dat
ieder zijn uiterste best doet en de controle
op materiaal en vliegend personeel uiterst
scherp is. En wil men er de nationale vlieg
dienst groot en betrouwbaar zien en zoo mo
gelijk een groote nationale vliegtuigindustrie
en een publiek, dat graag vliegt als het haast
heeft, als het mooi weer is of als het de
ruimte wil ervaren.
En men waardeert er eenzelfden geest van
„safety first" en van vertrouwen, meer dan
luchtmaniakken en hun supporters.
Mr. W. VERKADE.
Zeven keer ging het goed, maar
de achtste keer liep het mis.
Goede vangst van de Rotterdam-
sche politie.
Rechercheurs van de afdeeling speciale
diensten hebben in een garage in het wes
ten van Rotterdam een goeden slag geslagen.
Bij een nader ingesteld onderzoek ontdekte
men in een trailer niet minder dan zes dui
zend gesmokkelde gloeilampen en 20.000
boekjes gesmokkeld sigarettenpapier. Deze
artikelen werden, evenals het voertuig, in
beslag genomen. Tegen vijf personen is in
verband met deze zaak procesverbaal opge
maakt.
Op vermoeden, dat er zich smokkelwaar in
de garage bevond, begaven de rechercheurs
zich derwaarts. Zij troffen hier een truck
met trailer aan, welke er in het geheel niet
verdacht uitzag. De acht meter lange trailer
was geladen met steenen. Toen deze echter
werden weggehaald, vond men onder het
plankier een laadbak waarin zesduizend
gloeilampen, 20.000 boekjes sigarettenpapier
waren verborgen, welke goederen frauduleus
uit België waren ingevoerd.
De chauffeur-eigenaar, de 31-jarige P..T.B.
zijn 16-jarige knecht P.C.W. en een 46-jarige
helper, J.C. de R., alleen uit Roosendaal zijn
naar het hoofdbureau van politie overge
bracht. Zij hadden truck en trailer juist in
de garage gereden. Ambtenaren van de in
voerrechten en accijnzen hebben procesver
baal opgemaakt.
Het nader onderzoek wees uit, dat de
smokkelwaar bestemd was voor een Rotter-
damschen koopman, den 41-jarigen L.H.R.,
tevens werd de naam genoemd van den 49-
jarigen koopman J.H.B., beiden zijn even
eens naar het hoofdbureau overgebracht.
Ook tegen hem is proces verbaal opgemaakt.
Truck, trailer en smokkelwaar zijn in be
slag genomen.
Het is komen vast te staan, dat de wa
gens ditmaal voor den zevenden keer de
grens zijn gepasseerd, zonder dat de doua
nen e smokkelwaar hebben opgemerkt.
Voorbijgangers vinden het slacht
offer zwaar gewond langs den
weg liggen. Vermoedelijke
dader gepakt.
Zaterdag heeft te Boxtel een geheimzin
nig misdrijf plaats gevonden, waarbij een
45-jarige metselaar het slachtoffer is gewor
den.
Eenige voorbijgangers' hoorden
Zaterdagavond op een eenzaam en
donker gedeelte van den Selissen-
wal te Boxtel flauw gekerm; toen
zij naar de herkomst een onderzoek
instelden, vonden zij een man, die
ernstig scheen te zijn gewond op
dezen weg liggen, terwijl zijn fiets
op ©enigen afstand lag.
Het vermoeden, dat men hier te doen had
met een slachtoffer van een aanrijding
werd gelogenstraft door het feit, dat de
gekwetste nog in staat was mede te dee-
ien, dat hij was aangevallen door een per
soon. dien hij herkende als zekeren II. uit
Boxtel.
Onmiddellijk werd, aldus de N. R. Ct.,
de politie van het gebeurde in kennis ge
steld en werd geneeskundige hulp inge
roepen. Dr. Willems was spoedig ter plaatse
en liet het slachtoffer onmiddellijk naar
bet St. Lidwinaziekenhuis ter plaatse ver
voeren. Het slachtoffer, de 45-jarige metse
laar 1. van II. uit Boxtel, die per rijwiel
van zijn werk naar huis terugkeerde en
onderweg moet zijn aangevallen, was er
zeer ernstig aan toe.
De man had een aantal ribben gebroken
en zijn lever was verscheurd, hetgeen ope
ratief ingrijpen noodzakelijk maakte. De
patiënt, die hevige pijnen leed, was tot
dusver nog niet in staat de toedracht van
het gebeurde aan de politie mede te deelen.
Naar aanleiding van zijn aanwij
zingen kon de politie evenwel over
gaan tot arrestatie van den vermoe-
delijken dader, den 28-jarigen R.
uit Boxtel, die in het politiebureau
werd opgesloten en aan een streng
verhoor onderworpen. Tot dusver
blijft hij het hem ten laste gelegde
ontkennen.
Intusschen weet men nog niet, hoe het
gebeurde zich heeft toegedragen, daar er
ook geen getuigen van het misdrijf zijn.
Het slachtoffer dat gehuwd en vader van
een groot gezin is, staat zeer gunstig be
kend. Ook de dader is nog nooit met de
politie in aanraking geweest.
De politie zet de nasporingen met groote
kracht voort.
HET AANHOUDEN VAN RESERVE
KALVEREN.
Inzake de regeling betreffende het aan
houden van reservekalveren waaromtrent
hier en daar een misverstand bestaat, maakt
de Nederlandsche Veehouderijcentrale het
volgende bekend.
Bij de huidige regeling kan iedere vee
houder, wien voor 1937 een kalvertoewij-
zing van 1 t.m. 20 (de ossen-toewijzing staat
hier buiten) werd verleend, van 1 October—
1 November 1937 1 reservekalf in voorraad
hebben, terwijl degenen, wier kalver-toewij-
zing-1937 21 of meer bedroeg, gedurende
deze maand nog 2 reserve-kalveren mogen
aanhouden. Deze reserve-kalveren waar
voor dus geen identiteitsbewijzen aanwezig
behoeven te zijn, mogen niet zwaarder dan
250 kg. ziin.
Uiteraard kunnen voor deze kalveren,
zoo de eigenaren ze tijdig (d.w.z. voor 1 Ja
nuari 1938) doen schetsen, nog identiteits
bewijzen 1937 verstrekt worden.
Is echter de toewijzing-1937 reeds „volge-
schetst", dan bestaat ook, echter eerst na
31 October 1937, gelegenheid de bedoelde
reserve-kalveren op de toewijzing-1938 te
doen schetsen. Aangezien echter de toewij-
zingen-1938 op 1 November 1937 nog niet
aan de georganiseerden bekend gemaakt
kunnen zijn, ligt het in de bedoeling, door
de gewichtsgrens van 250 kg. tot 300 kg. te
verhoogen, gelegenheid te bieden, de reser
ve-kalveren, waarvan hier sprake is, zonder
identiteitsbewijs aan te houden tot schet
sing op de toewijzing-1938 mogelijk is.
Deze verhooging zal dan gelden voor het
tijdvak 1 November 19371 Januari 1938.
Mochten de toewijzingen-1938 op laatstge
noemden datum onverhoopt nog niet be
kend gemaakt zijn, dan zal dienovereen
komstig weder een verhooging van de be
doelde gewichtsgrens plaats hebben.,
Voorts ligt het, met het oog op het feit,
dat de kalvertoewijzingen 1938 eerst later
bekend zullen worden gemaakt, in de be
doeling, de onderste gewichtsgrens, vastge
steld voor de kalveren, welke van een
identiteitsbewijs voorzien behooren te zijn,
met ingang van 1 November 1937 van 100
tot 140 kg. te verhoogen, Ook deze verhoo
ging heeft betrekking op het tijdvak 1 No
vember 1937—1 Januari 1938.
Een en ander houdt in, dat gedurende het
tijdvak 1 November 19371 Januari 1938
iedere georganiseerde een onbeperkt aan
tal kalveren met een gewicht tot 140 kg.
zonder identiteitsbewijs in voorraad mag
hebben. Daarenboven zal een veehouder
niet een kalvertoewijzing-1937 van 1 t.m. 20
in die periode nog 1 kalf met een gewicht
van 1403C0 kg. zonder identiteitsbewijs
kunnen aanhouden, terwijl veehouders,
wier toewijzing-1937 21 of meer bedroeg, in
dat tijdsbestek 2 zoodanige kalveren zonder
identiteitsbewijs jn voorraad zullen mogen
hebben. (Adv.)
De „Voz de Espana" publiceert
voor de eerste maal een rubriek in
de Italiaansche taal, waarin de se
cretaris voor de zone van het fas
cisme in het buitenland zijn con
vocaties plaatst en zijn bevelen
geeft aan de verschillende Italiaan
sche fascistische groepeeringen, die
in Spanje opereeren.
Ingediend is een wetsontwerp tot regeling
van den invoer van veekoeken.
De beperking van den invoer van dit ar
tikel werd bij koninklijk besluit van 23 Juli
1937 met ingang van 1 Augustus 1937 voor
het tijdvak van één jaar verlengd.
In de vorige contingenteeringsperiode
heeft het een oogenblik er naar uit gezien,
dat het geven van bescherming aan de oMo-
industrie minder noodzakelijk zou worden.
Gedurende eenigen tijd toch hebben de we-
reldprijzen van grondstoffen, oliën en vee
koeken zich op een zoodanig niveau bewo
gen, dat het olieslagersbedrijf ook zonder
bescherming kon werken. Sedertdien beeft
de toestand zich echter in ongunstigen zin
gewijzigd, zoodat voor het op gang houden
van de olie-industrie bescherming noodza
kelijk is. Onder deze omstandigheden heeft
de minister van economische zaken gemeend
de contingenteering wederom voor een jaar
ongewijzigd te moeten verlengen, hoezeer
ook daaraan bezwaren, zoowel voor de ver
bruikers als voor den handel, zijn verbon
den.
Duopassagier breekt een been.
Op den Rijksstraatweg tusschen de Hak-
kelaarsbrug en café „De Lepelaar", onder de
gemeente Muiden, is gisteravond om kwart
voor negen een motorfiets, welke in de
richting van het Gooi reed, in volle vaart
tegen een van den anderen kant komende
personenauto gebotst. Hierbij is de berijder,
die zwaar verminkt werd, vrijwel op slag
gedood.
Het slachtoffer is de heer Wolter uit Hil
versum. Zijn 20-jarige stiefzoon, die op de
duo zat, brak een been en is naar de Gerar-
dus Majella stichting te Bussum vervoerd.
Tijdens het transport daarheen heeft hij het
bewustzijn verloren. De auto werd ernstig
beschadigd, doch de inzittenden, een gezel
schap, dat op weg was van Gelderland naar
de hoofdstad, bleven zonder letsel. De wagen
is door de politie in beslag genomen, even
als het vernielde motorrijwiel. Het ongeluk
schijnt te zijn gebeurd, doordat de motor
rijder op de linker weghelft heeft gereden.
10.CO0 VOLT DOOR HET LICHAAM.
Jongetje moet beide beenen
missen.
Gistermiddag drie uur klom de twaalf
jarige J. de R. te Vreeswijk in een der pa
len der electrische leiding, welke nabij de
nieuwe sluiswerken ten behoeve dezer wer
ken zijn opgericht, Hij raakte met zijn voe
ten de leiding, waardoor een stroom van
10.000 volt ging. Een voorbijganger hoorde
zijn gekerm en haalde hulp. Beide beenen
van den jongen bleken verbrand te zijn.
Het slachtoffer is naar het ziekenhuis te
Utrecht overgebracht, waar beide boenen
geamputeerd moeten worden.
Singap. 18 Oct.
Alex. 18 Oct,
Vertrek van
Nandoe
(heenreis)
Reiger
(terugreis)
Jheenrois) l'odhp. 18 Oct.
Wielewaal |Athene 18 Oct.
(heenreis)
Pelikaan |Ranp, 18 0ct.
(terugreis)
Valk I A'dam 19 Oct.
(heenreis) I
Aankomst te
Band. 18 Oct.
Athene 18 Oct.
Rang. 18 Oct.
Alex. 18 Oct.
Jodhp. 18 Oct.
Scheidsrechter staakte den strijd
na zeven ronden wegens een oog.
blessure van Staal.
In het Empress Stadium te Londen
is gisteravond voor ongeveer 5000
toeschouwers een wedstrijd in het
zwaargewicht gebokst tusschen den
kampioen van Nederland Harry
Staal, en den Canadeesehen titel
houder Al Delaney. In de rust tus
schen de zevende en achtste ronde
staakte de scheidsrechter het ge
vecht ten gunste van den Canadees
wegens een oogblessure van Staal.
Na voorzichtig boksen van beide zijden
kreeg de Nederlandsche kampioen reeds in
de eerste ronde een harden stoot op het
rechter oog, waardoor er een blessure ont
stond welke Staal veel hinder bezorgde.
Hoewel het gevecht in de volgende vijf ron
den gelijk op ging, bleek het toch wol, dat
de Hollander een geduchte handicap had in
de bloedende wonde boven zijn oog. In de
zesde en zevende ronde zette de Canadees
toen een geducht offensief in waartegen
Staal niet veel kon uitrichten. Delaney ont
popte zich als een technisch uitstekend bok
ser en verzamelde in deze twee ronden een
groot aantal punten. Het was wel duidelijk,
dat Staal deze partij onmogelijk meer zou
kunnen winnen en de scheidsrechter achtte
het daarom maar het verstandigst, den strijd
bij nader onderzoek van de blessure van.
Staal, tusschen de zevende en achtste ronde,
te staken. Beide boksers oogstten veel bij
val met hun fraai en moedig boksen.
Oud-wereldkampioen zal niet meel
rijden.
De bekende Belgische wielrenner Jan Aerts,
die in 1935 te Floreffe het wereldkampioen
schap op den weg voor beroepsrijders won,
heeft besloten niet meer in wedstrijden uit
te komen. De oud-wereldkampioen heeft dit
besluit, zij het met bloedend hart, moeten
nemen naar aanleiding van het feit, dat hij
de vorige maand te Mechelen een ernstigen
val maakte, ten gevolge waarvan hij zware
verwondingen opliep. Zijn sterk gestel Weeft
den 30-jarigen renner den dood op het nip
pertje doen overwinnen. Hij is thans herstel
lende, alhoewel nog vooreerst niet geheel
genezen.
Met Aerts neemt een van de beste Itaan-
en wegrenners van België afscheid van de
wielersportwereld.
Rotterdamsche oplichter maakt
slachtoffers. Politie sluit hem
op.
In een pension aan den Goudschesingel te
Rotterdam is de 37-jarige koopman H. W. C„
laatstelijk woonachtig te 's-Gravenhage, aan
gehouden. Al verschillende malen is deze
man met de justitie in aanraking geweest
en thans is hij ter zake van oplichting op
nieuw in verzekerde bewaring gesteld.
De man maakte er den laatsten
tijd te Rotterdam zijn werk van om
geld los te krijgen voor het oprich
ten van een chocolaterie. Tc dien ein
de had hij op den Binnenweg een
winkelpand gehuurd, waarna hij ge
gadigden opriep om bij hem in dienst
te komen als winkeljuffrouw.
Dat ging echter zoo maar niet, want het
moest een eerste klas zaak worden. Daarom
moesten de meisjes allen uniform en bijbe-
hoorende schortjes hebben, welke C. dan ook
zoogenaamd bestelde. Hij vertelde den meis
jes, dat hij er al verschillende malen inge-
loopen was: wanneer de winkeljuffrouwen
hun dienstkleeding hadden gekregen, waren
talloozen verdwenen en zoo had hij steeds
een strop gehad. Daarvoor wilde hij zich
thans vrijwaren, zoodat de dames de helft
der kosten, zijnde f 15.moesten betalen.
De man slaagde er werkelijk in meisjes op
die conditie te engageeren en één was zelfs
zoo goed, dat zij wel borg voor hem wilde
staan. Zoodoende kon het winkelpand aan
den Binnenweg gehuurd worden.
Ook de hospita moest er aan ge*
looven.
Na een week bleef de man echter reeds in
gebreke huur te betalen en reeds voordat dc
zaak op pooten stond, slaagde hij er in eeni
ge tientallen guldens te Ieenen van zijn toen
malige hospita in het noordelijk stadsdeel-
ral van pensions te Rotterdam bewerkte C.
°P gelijke wijze en overal verdween hij zon
der zijn schulden te hebben voldaan.
Ook was het zijn gewoonte om veel in
taxi's te rijden, hetgeen zooals begrijpelijk
ook op rekening ging.
De man is thans in het hoofdbureau van
nolitie opgesloten.