Gevolgen van den1 fZuid - Westerstorm Beslissende aanval bi| Sjanghai verwacht Belgisch kabinet neemt ontslag DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Noorsch motorschip wrak geslagen Prof. Aalberse lid van den Raad van State De dubbele moord te Merkelbeek Negende part ij afgebroken Recordpoging van Jean Batten geslaagd „Voorspel" reeds begonnen Achttien vliegbooten voor Ned, Indische Marine UITGAVE, N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ V/H C. DE BOER JR.. KONINGSTRAAT 78. DEN HELDER. TELEFOON 50 POSTGIROREKENING 16066 25 OCTOBER 1937 65e JAARG. No. 8139 Bemanning gered Driemaal weeksche KX.M.-dicnst op Indië ingegaan Euwc herwint zijn zelfvertrouwen Britsch soldaat doop Japansche kogel getroffen Dit nummer bevat 8 pagina's J^EERBERICHT DE BILT SEINT: Solidair met van Zeeland LDERSCHE COURANT MAANDAG De te IJmuiden thuisbehoorende stoomtrawler „Eveline", IJm. 115 nam acht opvarenden aan boord, onder wie de kapitein van het Noor- sche schip „Aarsten", dat bij het slechte weer op ongeveer 80 mijlen van IJmuiden wrak is geslagen. De stuurman van de „Aartsen" is door een Engelsch stoomschip gered. Daar de bemanning uit negen per sonen bestond, zijn er bij dit scheeps ongeval geen slachtoffers te betreu ren. Het schip later gezonken. Het Noorsche motorschip „Aarsten" (me tende 439 bruto registerton), dat op 80 mijl uit de kust wrak sloeg, is kort daarop ge zonken. De „Aarsten" is een houten schip, dat te Oslo thuishoort. Het Engelsche stoomschip, dat den stuurman heeft opgepikt, blijkt te zijn de „Salerno" uit Huil. De toedracht van de ramp. Een uiterst moeilijke redding. De „Aarsten", een houten motorschip van 430 ton, toebehoorende aan de reederij Di ehard Petterson te Sande-fjord, was met een lading macadam (steenslag) op weg van Kopervik naar Londen, toen het op de Noord zee door een hevigen storm werd overvallen. Het schip bekwam lekkage en dreigde te zinken. Reeds zagen de negen opvarenden den dood voor oogen, toen er juist bij tijds twee schepen in de nabijheid kwamen, de stoomtrawler „Eveline" IJm. 115 en het En gelsche s.s. „Salerno", welke alle opvaren den wisten te redden. Gisteravond te elf uur kwam de „Eveline" in de visschershaven te IJmuiden aan. De stoomtrawler werd vastgelegd naast „De Hoop", IJm. 46, welke juist was binnenge komen in verband met een ernstige ziekte van de vrouw van een der opvarenden. De consul van Noorwegen, de heer P. C. v. Huizen was aan de haven aanwezig om de schipbreukelingen te verzorgen. Zij werden naar het hotel „De Bijenkorf" overgebracht, waar zij den nacht zouden doorbrengen. Het zijn acht stoere Nooren, allen jonge kerels: alleen de kapitein, Bang is een breed geschouderde zeeman van middelbaren leef tijd. Mededeelzaam was hij echter niet, maar dank zij de inlichtingen die wij ontvingen van schipper K. Blok van de „Eveline" zijn wij in staat eenige bijzonderheden over deze scheepsramp, welke gelukkig geen men- schenlevens heeft gekost, te vertellen. Schipper Blok vertelt. Te middernacht zaten wij in de woonka mer van schipper Blok en daar vernamen wij, dat men aan boord van de „Eveline" die op de thuisreis was. Zondag tegen het middaguur op 53,20 gr.n.b. en 2.50 gr. o.l. op circa 40 mijl ten n.o. van Smiths knoll, twee schepen waarnam, waarvan er een met nood seinen voer. Dit was de „Aarsten", het ande re schip was de „Salerno" van Ellerman s Wilson linie te Huil, welke reeds pogingen in het werk stelde de opvarenden van de „Aarsten' te redden. De stuurman van het Noorsche schip was reeds door den Engelsch- man gered. Schipper Blok zag wel, dat hij hier ge makkelijker hulp kon verleenen dan het Engelsche schip, omdat hij met zijn traw ler gemakkelijker kon manoeuvreeren. De „Evenline" naderde den Noor zoo dicht mogelijk en weldra bleek dan ook dat hulp dringend noodig was, want het kuildek stond reeds vol water. Op de Noorsche boot lag een reddingboot klaar en toen de „Eveline" tot op ongeveer 50 meter ge naderd was, sprong een van de Noren overboord. Hij zwom met een boei, waar aan een lijn was bevestigd naar de „Eve line" vanwaar men toen hij dichtbij was een lijn toewierp, welke de Noorman spoe dig wist te grijpen en enkele oogenblik- ken later was hij in veiligheid op het dek van den Nederlandschen trawler, echter uitgeput en verkleumd van de koude. Op de „Eveline" bevestigde men toen een lijn aan de boei, zoodat er een kostbare verbinding met het in nood zijnde vaaituig tot stand was gebracht, waardoor het mo gelijk was, dat men ook de overige be manning kon redden. Zoodra de eerste man gered was, naaide men op de „Aarsten" de boei met de lijn terug: een tweede man sprong over boord naar deze boei en op zijn beurt werd f'eze door de kokende zee naar de ,,r.\e- line" getrokken. Dit werd zesmaal achter oen herhaald. Toen waren de schepen evenwel zoo% van elkander verwijderd geraakt, dat de „Eveline" opnieuw moest manoeuvreeren om dichterbij te komen. Eerst toen konden ook de overblijvende twee mannen gere W-orden. De laatste die van boord ging was tie kapitein. Ofschoon zijn schip elk oogen- hlik dreigde te zinkon, toonde kapitein Bang toch. dat hij niet „bang' was. In een zakje had hij de scheepspapieren en eerst nadat hij deze aan de lijn had be\estigd, sprong hij in zee. Zoo was dan de geheele bemanning In veiligheid en beide schepen, de „Salerno en de „Eveline" gingen elk huns weegs, na met drie lange stooten op de fluit een af scheidsgroet te hebben gegeven De verkleumde schipbreukelingen wer den op de „Eveline" zoo goed mogelijk van droge kleeren voorzien en de kok zorgde voor een kop heete koffie, het traditioneele geneesmiddel bij dergelijke ongevallen en zoo stoomde de „Evelinie" op naar IJmui den. Schipper Blok vertelde nog, dat men op de „Aarsten" met pompen getracht had drij vende te blijven, maar toen eenmaal de motorpomp weigerde, daar de motorka mer vol water was geloopen, was er geen redden meer aan. Toen men de „Aarsten" achterliet, waren alleen nog maar voor- en achterdek boven water, zoodat het zwaar beladen schip wel spoedig daarna gezonken zal zijn. Zweedsch stoomschip verkeerde bij Terschelling in nood. Gistermorgen om kwart over acht werd op Terschellingerbank van het s.s. Sanden- burg draadloos bericht ontvangen dat het Zweedsche s.s. „Axel" in nood verkeerde. Het schip maakte zware slagzij. De positie van de „Axel" was 53 gr. 30 min. N.B. 5 gr. 6 min. 30 sec. OL ongeveer 20 mijl van Terschellingerbank verwijderd. De sleepboot „Oceaan" van de reederij Doeksen te Terschelling voer onmiddellijk ter assistentie uit. DE „AXEL" OP SLEEPTOUW NAAR EMDEN. Omtrent het in nood geraken van het Zweedsche stoomschip „Axel" werd nader vernomen, dat het schip, dat met graan was geladen, door een grondzee is opge nomen waarbij de lading is gaan overwerken en het vaartuig 45 graden slagzij maakte. In den loop van den middag is de sleep boot „Holland" van de reederij Doeksen bij het hulpeloos ronddrijvende sclyp aangeko men en-slaagde er In een verbinding tot stand te brengen, waarna de „Axel" op sleep touw is genomen naar Emden. De bemanning, welke uit vijftien koppen bestond, is overgegaan aan boord van het Duitsche vrachtschip „Felix Neumann", dat op weg was naar Hamburg. De „Axel" behoort toe aan de reederij Assmundson en Son te Gothenburg. Het schip, dat in 1915 is gebouwd, heeft een bru to inhoud van 325 registerton. Voor het laatst voorzitter der Tw. Kamer. Naar wij vernemen zal in de staats courant van heden, een. koninklijk besluit worden opgenomen, waarbij prof. mr. P. J. M. Aalberse, voorz. van de 2e Kamer, wordt benoemd Prof. Mr. P. J. M. AALBERSE. met ingang van 10 November a.s., tot lid van den Raad van State. De heer Aalberse zal de vergadering van Dinsdag, 9 November a.s. in de tweede kamer voor het laatst presi- deeren. Naar wij vernemen, heeft de 64-jarige huishoudster M. C. van H.. bijgenaamd de „Heks van Merkelbeek", die verdacht van moord op den 71-jarigen landbouwer M. Buysens en diens 70-jarige schoonzus ter M. Senden, door de Rechtbank te Maastricht tot vijftien jaar gevangenisstraf was veroordeeld, welk vonnis door het Gerechtshof van Den Bosch werd bevestigd, ten overstaan van den advocaat-generaal van het Bossche gerechtshof, mr. Wh. W. Massink, in de gevangenis te Den Bosch een volledige bekentenis afgelegd. De „Buizerd" vertrokken. Zaterdag is met het vertrek van de „Buizerd" uit Batavia over de route IndiëNederland de 3 maal weeksche K.L.M.-dienst ingegaan. De „Buizerd" vertrok te 12 uur van het vliegveld Tjililitan en had 100 Kg. post meer in dan gewoon lijk, waarbij vermoedelijk veel van philatelisten. Commandant was de heer Tepas. Bij het vertrek waren vertegenwoordigers van de K.L.M. en K.N.I.L.M. tegenwoordig. Als passagiers ging mede de heer Groe- neveld, het eenige lid van de „Specht"- bemanning, die het ongeluk te Palembang overleefde, en thans nog alleen enkele wonden aan zijn linkerhand en een lichte geschoktheid ais herinering meedraagt. EUWE—ALJECHIN. In de groote zaal van den Dierentuin te Den Haag begon gisteravond de negende partij van de match tusschen Dr. Euwe en Dr. Aljechin om het wereldkampioenschap schaken. Euwe's secondant, de Amerikaansche schaakmeester Fine, die dezer dagen hersteld het ziekenhuis heeft verlaten, was tot ieders aangename verrassing, weer aanwezig. Na den 40sten zet gaf Euwe zijn volgenden zet in couvert, waarop bekend werd gemaakt, dat de partij werd afgebroken en hedenavond eveneens in den Dierentuin te Den Haag ten einde zou worden gespeeld. Vermoedelijk zal het einde remise zijn. De stand na den 40sten zet luidde: Wit: Euwe: Ke2; Td3; pionnen E5, G3 en H2. Zwart: Aljechin: KgS Toren A8; Pe3; Pi onnen E6, F7 en G5. (Wit aan zet). „How are you?" (Hoe gaat het er mee?), vroegen wij Èuwe's secondant Fine, die, her steld van de operatie, welke hem gedurende eenige weken het vervullen zijner plichten onmogelijk had gemaakt, gisteravond opge wekt bij de negende partij verscheen. „I am fine" (Ik voel me best), luidde zijn ant woord. Ondervond Dr. Euwe moreelen steun van de aanwezigheid van zijn secondant of had hij zichzelf na de serie onfortuinlijke nederlagen terug gevonden? Zeker is, dat hij het begin van deze partij (voor de vijfde maal een Slavische verdediging) even sterk als ondernemend behandelde en zich door een fraai positioneel pionoffer de beste kansen verschafte. Wel gaf Aljechin een pion terug, doch de wereldkampioen behield een druk, dien hij geleidelijk wist te vergrooten, zoodat de uit dager omstreeks den twintigsten zet voor bijna onoverwinbare moeilijkheden stond. Doch in dit stadium der partij wist de be laagde zwart-speler den indruk te wekken, dat Euwe zijnerzijds voor een onoverwinlij- ken tegenstander stond. Schitterend verde digde Aljechin iedere duimbreed en mocht er, voorai nadat Euwe in tijdnood was geko men, in slagen, het initiatief over te nemen. Intusschen waren vereenvoudigingen on vermijdelijk geworden en in het toren-eind spel dat ten slotte ontstond, waren winst kansen practisch buitengesloten. Solo-vlucht Australië-Engeland volbracht. - „Beroerde tocht", zegt de uitgeputte aviatrice. De Nieuw-Zeelandsche aviatrice Jean Batten is gistermiddag 15 u 46 op het Engelsche vliegveld Lympne geland. Zij heeft de vlucht Port Dar- win (Australië)Lympne volbracht in 5 dagen, 18 uur en 15 minuten en daarmee het record van Jim Broad- bent, die 6 dagen 8 uur en 25 minu ten voor dezen afstand noodig had, gebroken. JEAN BATTEN. Jim Broadbent is intusschen al weer op weg van Engeland naar Australië, om zich zijn record niet te laten afsnoepen. Toen Jean gisteren te Lympne landde, zeide zij volgens het Vsb.: „Het was een beroerde tocht en ik hoop, dat ik zooiets nooit weer zal doen". De tocht had haar volkomen uitgeput „Draag mij", fluisterde zij uitgeput tegen een politie-agent. Een welhaast hysterische menigte, die door afscheidingen en politie-cordons gebro ken was, om Jean Batten een welkom toe te roepen, zooals Croydon niet meer gekend had sinds de dagen van Amy Johnson, drong naar de machine en de bestuurster op. Alles wat zij vond om haar geestdrift te koelen, wat een meisje, te uitgeput om haar aandeel in de vreugde te leveren. Op vele plaatsen aan het Sjang- hai-lrent heelt de Japansche infan terie zeer belangrijke punten bezet. Het leger is practisch voor den be- slissenden aanval gereed. Er werd geen mededeeling gedaan omtrent de juiste ligging van de vitale pun ten, welke thans in Japansche han den zijn, doch buitenlandsche mili taire deskundigen zijn geneigd, ge looi te schenken aan de Japansche berichten, daar het naar hun mee ning onmogelijk is, dat de Chineezen het vreeselijke bombardement dat nu reeds vier dagen onafgebroken dag en nacht voortduurt, nog langer kunnen doorstaan. Den geheelen Zaterdag werd Ta-Tsang door een moordend vuur uit het Japansche scheepsgeschut geteisterd, aldus Un. Press, terwijl Tsja-Pei onafgebroken bestookt werd uit loopgraafmortieren. Het Noorderstation werd om de vijf minuten door twee Japan sche bommenwerpers met bommen be strooid. Van Chineesche zijde wordt toegegeven, dat de Japanners in verschillende sectoren vorderingen hebben gemaakt, doch hieraan wordt toegevoegd, dat de Chineesche troe pen ten volle zijn voorbereid op een beslis- senden strijd binnen vier-en-twintig uur; Volgens het Chineesche agentschap Cen tral News zijn de laatste drie dagen twee en twintig duizend nieuwe Japansche soldaten in Shanghai ontscheept. De Japanners hebben reeds een hevig of fensief op Nan-Tsjang en Ta-Tsjang inge zet Van verschillende zijden wordt beves tigd, dat dit offensief allerhevigst is ge weest. Volgens het Japansche hoofdkwar tier was dit offensief het voorspel voor den aangekondigden grooten aanval. De Japan neezen zouden op 1000 meter van Ta—Tsang staan, terwijl zij ook in de buurt van Kwang foe aanzienlijke vorderingen zouden hebben gemaakt. De Chineezen verdedigen zich hardnekkig. De Japansche vliegtuigen heb ben Nankau en Woetsjang gebombardeerd. Een Japansch vliegtuig, dat de aan de internationale concessie gren zende Chineesche wijk bombardeer de, daalde tot geringe hoogte en opende machinegeweervuur op een detachement Britsche soldaten. Een dezer soldaten werd gewond en is later bezweken. De strijd in het Noorden. In het Noorden blijven de Japansche troe pen terrein winnen. Enkele Chineesche stel lingen in de heuvels bij Tsjau Tau .Toean werden bezet eij Japanshe vliegtuigen be stookten het Chineesche hoofdkwartier. De Japansche troepen, die oprukken naar Tai .Toean Foe hebben Chineesche stellingen li ij Sinsien bezet. Ook in het Noorden van Honan kunnen de Chineezen den Japan- schen opmarsch niet keeren. De beide vleu gels van het Japansche leger zijn de Tsjang- ho rivier reeds overgetrokken en hebben een aantal Chineesche pantsertreinen buit gemaakt. Ongerustheid over missionaris sen. Men heeft sedert negen October niets meer gehoord van acht katholieke missiona rissen, die op dien dag door bandieten in de omgeving van Tsjeng Ting Foe in de pro vincie Hopei zijn ontvoerd, een dag nadat de stad door Japansche troepen was bezet. Het zijn de. Nederlander Mgr. Schraven, apostolisch vicaris van Tsjeng Ting Foe, zes lazaristen, twee Nederlanders, twee Eranschen, een Tsjech, en een Pool, en een Fransch trappist, Verwachting: Matige, later weer toenemende Zuidelijke tot Zuidwestelijke wind, zwaar bewolkt tot betrokken met later toenemende kans op regen, weinig verande ring in temperatuur. Verdere vooruitzichtien: Weinig verandering. De Belgische ministerpresident Van Zeeland is gisteren te Brussel teruggekeerd. Te zijnen huize heeft hij enkele intieme vrienden ont vangen. Onmiddellijk daarna heeft hij aan zijn collega's uit de regee ring zijn besluit medegedeeld: He den zal hij den Koning zijn ontslag aanbieden. Er kan geen twijfel bestaan, zegt het N. v. d. D., oi de andere leden van de regeering zullen mèt hem heengaan. Hedenavond zal indien de Koning het ontslag aanvaardt, wat mag worden aangenomen aan het ruim twee en een halfja rig bewind van den heer Van Zee land een eind zijn gekomen. Men verzekert, dat stappen zijn gedaan, om Van Zeeland ertoe te bewegen aan het bewind te blijven. Bij de Belgische Nationale Bank zijn eenige „onregelmatigheden" ontdekt, waar naar thans een onderzoek wordt ingesteld. Minister-president van Zeeland is in deze zaak betrokken en de geruchten, dat hij zou aftreden, bleven aanhouden. In verband met het gerechtelijk onder zoek en de regeeringsmoeilijkheden, welke daaruit dreigen voort te vloeien, schrijft de „Standaard naar de Msb. meldt, o.m. het volgende: De verantwoordelijken zijn de gouver neur van de Bank, de heer Franck en de vice-gouverneur (op het oogenblik der fei ten), de heer Van Zeeland en waarschijn lijk ook sommige bestuurders van de Natio nale Bank. Het onderzoek kan leiden tot de inbe schuldigingstelling van de verdachten, en deze inbeschuldigingstelling wordt inder daad verwacht. De onderzoeksrechter moet in ieder ge val de heeren Franck en Van Zeeland on dervragen. De procureur-generaal heeft den minister van justitie ook een samenvatting bezorgd van de vaststelling der deskundigen van het parket; deze gaan in hoofdzaak over de huishoudelijke aangelegenheden van de Nationale Bank, over de verberging van sommige uitgaven, onware inschrijvingen van uitgaven (om andere reëele uitgaven te dekken), over sommige posten geboekt «Is publiciteit, over een onecht proces-verbaal van beraadslagingen van het bestuurscomi- té, over zekere, vermoedelijk bedriegelijke posten op de begrooting, enz. De heer Van Zeeland is vastbesloten, in de zaak der Nationale Bank de verdediging van zijn eer met ale kracht door te zetten Type Dornier. Eenige honderden menschen krijgen werk. Aviolanda te Papendrecht zal in samenwerking met „De Schelde" te Vlissingen achttien groote vliegboo ten van het type Dornier bouwen voor de Nederlandsch-Indische Ma rine. Het worden, aldus het Hsb., verkenners van een type, veel grooter dan vroeger door Aviolanda voor de Nederlandsch-Indische Marine gebouwd. Uiteraard worden in deze nieuwe toestellen de ervaringen belichaamd, die bij den bouw van watervliegtuigen, die als verkenners moeten dienst doen, zijn op gedaan. De toestellen krijgen een groote werkingssfeer en zullen lange afstanden kunnen afleggen. Aan de genoemde bedrij ven zal deze opdracht voor eenige jaren aan tezamen voor eenige honderden menschen werk verschaffen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 1