dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier
Offensief in het
zeemansgeest leeft nog
Tegenstellingen in het
Fransche Volksfront
Front van Sjanghai
was niet voorbereid
N.V. WACO - Hoorn
Verbindingswegen met
Frankrijk bedreigd
Kranige prestatie van
zes Nederl. jongens
Opmarsch naar links vertraagd
UITGAVE. N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ V/H C. DE BOER JR.. KONINGSTRAAT 78. DEN HELDER. TELEFOON 50 POSTGIROREKENING 16066 65e JAARG. No. 8144
ZATERDAG
30OCTOBER 1937
SPANJE
Negentig dagen met gewaagde
sleep op de wereldzeeën
Dit nummer bevat 16 pagina's
EERBERICHT
de bilt seint.
ft'rr FRONTMAN HUESCA-SARAGOSSA FW TPP.T.
Alles wijst erop dat de nationalen beslis
sende voorbereidingen zijn begonnen; voor
een doorbraak in Arragon. Hun zeestrijd
krachten zijn nu geconcentreerd te Palma,
hoofdstad van het eiland Mallorca; vandaar
uit zullen zij het aanstaand offensief onder
steunen.
Als eerste doeltreffend middel heeft Fran
co een blokkade afgekondigd vanaf Mon-
tril bij Almeria tot Rosas (20 k.m. vanaf
de Fransche grens) een zone van 800 k.m.
De regeering van Valencia is er zich van
bewust, dat van Mallorca uit pogingen in
het werk zullen gesteld worden om troepen
aan de Catalaansche kust te zetten; en ver
wachten doorbraak van Teruel naar de kust
Vandaar dat zij met spoed den regeeringsze-
tel naar Barcelona zal verplaatsen. Het
Noord-Oost front (ook wel het Huesca-Sara-
gossa-Teruel front genoemd) heft een lengte
van 430 k.m. en aan de nationalistische
zijde is dit front aanzienlijk versterkt door
vrijgekomen troepen van het Noordfront.
De regeering heeft aan het Arragon front
een troepenmacht in het veld gebracht van
200000 man. Veel waarde hecht de regeering
aan de verbindingswegen naar Frankrijk;
deze hebben een strategische beteekenis ge
kregen, vooral de weg van Huesca via Bies-
cas naar de Fransche grens. Op de kaart
ziet men deze wegen aangegeven. De
hoofdweg van Jaca naar Frankrijk wordt
door de nationalen beheerscht, terwijl de
2e voornaamste verbindingsweg, die van
Portbou naar Perpignan, voortdurend door
luchtbombardementen bedreigd WOrdt. Men
is in Spanje in het algemeen de verwach
ting toegedaan, dat de nu komende opera
ties beslissend kunnen zijn.
Van alle punten van het Rechtsche Spanje
komen vlg. Havas ber. binnen over slecht
weer. Alle rivieren treden buiten haar oe
vers, waardoor overal aanzienlijke schade
wordt aangericht. Bovendien worden de
krijgsverrichtingen er door bemoeilijkt. De
stellingen aan het front staan onder wa
ter en achter het front belemmeren de door
weekte wegen de levensmiddelenvoorziening
en de troepenbewegingen.
Eerstdaags loopt Ie baggermolen
Beverwijk 16 te IJmuiden bin
nen.
Gistermiddag is van de reede
van Cowes bij het eiland Wight
(Engeland) naar IJmuiden vertrok
ken de Nederlandsche baggermolen
„Beverwijk 16", gesleept door de
slechts 35 meter lange Nederland
sche sleepboot „Beverwijk 20", ten
einde het laatste traject af te leg
gen van een sleepreis, die zelfs voor
ons land, waar men op het gebied
van sleepvaarten over langen af
stand toch heel wat qewend is, en
zelfs op dit terrein een internatio
nalen faam heeft, van bijzonderen
aard mag worden geacht.
Omstreeks 1922 zond de „Hollandsche
Maatschappij voor aannemingen" te Be
verwijk een hoeveelheid materiaal naar Ar
gentinië voor het verrichten van werkzaam
heden ten behoeve van het aanleggen en
verbeteren van havens. Het werk werd na
eenigen tijd gestaakt en de genoemde maat
schappij ging in andere handen over. Aan
net in Argentinië achtergebleven materiaal
schreef men, aangezien het sedert het se
dert het staken der werkzaamheden onge-
bruikt was gebleven, geen al te groote
aarde meer toe, zeker niet voldoende om
de kosten voor het vervoer naar Nederland
er aan te spendeeren.
In het vroege voorjaar van dit jaar
vertrokken echter drie jongelui uit
Nederland naar Argentinië om eens
na to gaan 0f Pr aan de achterge
bleven goederen niet toch nog iets
kon worden gedaan om althans een
deel van de verloren waarde te red
den. Het waren de 26-jarige H. van
Giffen, die in het bezit is van zijn
stuurmanscertificaat, 23-jarige S.
Jongeling en de 19-jarige W. H. Mel-
lema.
Zij wisten, dat in Argentinië waren achter
gebleven de in 1914 gebouwde Nederlandsche
baggermolen „Beverwijk 16", lang 53 meter,
•breed 9.35 meter, en hol 3.50 meter, alsmede
de Nederlandsche sleepboot „Beverwijk 20",
lang 35 meter, breed 8 meter en hol 3.80 me
ter, voorzien van een machine van 850 p.k.
Zij vonden dit materiaal echter niet te Bue
nos Aires. Het bleek geheel onbeheerd te zijn
achtergelaten op het verwijderde Tigre-ei-
land, waar men over vrijwel geen hulpmid
delen, noch over werkplaatsen beschikte.
Op een verlaten gedeelte van het strand
van Tigre eiland, waarachter het bosch be
gint, nabij een verwaarloosde, uit golfijzeren
platen gebouwde loods, lagen de beide vaar
tuigen aan een steiger, die geheel vergaan
was.
Met ijzeren energie hebben de drie Hol
landsche jongens nu de beide schepen opge
kalefaterd, en een nieuwen steiger gebouwd.
Schepen weer geheel zeewaardig.
In het begin van Juli waren zij zoo ver
gevorderd, dat zij met de beide vaartuigen
naar Buenos Aires konden vertrekken, waar
sleepboot en baggermolen in het dok gingen
voor het verrichten van de noodige werk
zaamheden aan de onderwaterdeelen.
De twee vaartuigen, waarvan men
in Nederland reeds had geloofd, dat
zij als oud-roest afgeschreven
moesten worden, bleken te voldoen
aan alle eischen, die gesteld worden,
voor 't verkrijgen van de Lloyds-
attesten. Baggermolen en sleepboot
waren weer ten volle zeewaardig.
Een gewaagd plan.
Het plan, dat de jongelui misschien tijdens
het harde werk op Tigre-eiland reeds toen
voor oogen stond, nam vasten vorm aan. Zij
bepleitten het zoo vurig, dat men er in Ne
derland mee accoord ging, en twee Neder
landsche machinisten en een Nederlandsche
stuurman werden -naar Buenos-Aires gezon
den, opdat er althans zes Nederlanders zou
den zijn die leiding konden geven om het
gewaagde transport uit te voeren.. De 26-ja-
rige van Giffen zou daarbij als gezagvoerder
optreden»
Kapitein van Giffen en Mellema Jr. kre
gen daarbij echter nog eerst gelegenheid, te
toonen dat zij niet alleen waardige nazaten
waren van de oude Hollandsche zeevaarders,
maar ook van de roemruchte Hollandsche
kooplieden, want zij hadden al hun handels
talenten noodig om niet de dupe te worden
van de velen, die in een haven als Buenos
Aires trachten van elk schip, waarmee iets
gebeuren moet, graantjes mee te pikken.
Te overwinnen moeilijkheden.
Dat de sleepreis zelf een zware en
avontuurlijke onderneming zou worden,
stond van tevoren vast. Men moest te
Buenos Aires een bemanning monsteren en
had daarbij niet al te veel keus, zoodat
men een samenraapsel kreeg van zeelieden
van verschillende nationaliteiten, die niet
de minste routine hadden op het gebied van
sleepreizen, zoodat de zes Nederlanders aan
boord naast hun verantwoordelijke taak
van officier dikwijls moesten meehelpen bij
het verrichten van het eenvoudigste matro-
zenwerk Daarbij komt, dat de 35 m. meten
de sleepboot „Beverwijk 20" aanzienlijk
blijft beneden de afmetingen van de sleep-
booten, die gewoonlijk voor lange afstands-
reizen worden gebruikt, terwijl men dit
keer niet van Nederland om de Zuid ging,
met het voordeel van wind en stroom, maar
in omgekeerde richting, vrijwel steeds te
gen wind en stroom in, in een voor een
dergelijk transport al zeer ongunstig jaar
getijde, nl. winter in het Zuiden, najaar in
het Noorden.
Hachelijke avonturen. Ge
wonde aan boord.
Men heeft dan ook aan boord wel hache
lijke oogenblikken meegemaakt. Einde Juli
vertrok men uit Buenos Aires.
Reeds terstond, nadat men bui
ten de La Plata-rivier was, had men
met zwaar weer te kampen, dat zoo
danig verergerde, dat men na 4 a
5 dagen tijdens een hevigen storm
den molen dreigde te verliezen. In
het hartje van den nacht brak de
sleeptros, alle hens aan dek om de
zaak te klaren. Vrij spoedig ziet
men de lichten van den baggermo
len op de golven dansen en vindt
men den molen terug, waarna men
begint de sleeptros te hieuwen.
De zes Hollanders werken het hq^dst,
omdat zij de eenige werkelijke zeelui "met
ervaring blijken te zijn. Bij dat werk breekf
de eerste machinist een been en een ma
troos wordt zoodanig over dek geslagen, dat
hij blijft liggen, Terwijl eenerzijds de ge
wonden moeten worden geholpen, moet men
anderzijds trachten, bij den teruggevonden
molen te blijven, en de sleeptros weer bin
nen te krijgen, wat ondanks de duisternis
en huizenhooge golven gelukt'.
Den volgenden morgen kan men weer een
normale verbinding tot stand brengen.
Dat was het eerste avontuur. Men liep
Rio de Janeiro binnen met de voorpiek van
de sleepboot vol water. De geleden schade
werd hersteld en twee dagen later was men
weer onderweg, naar Pernambuco om te
bunkeren. De jongens konden hun onge
duld nauwelijks, bedwingen. Na één dag
begon men de lange reis naar het Antillen-
eiland St. Vincent Het was een moeilijk
traject, voortdurend tegen den wind in en
met een beperkten voorraad kolen aan
boord. Veelal liep men niet harder dan 3
mijl per uur.
De overtocht over den Atlanti-
schen Oceaan begint., Scheur
buik onder de bemanning.
Slechts twee dagen bleef men in
St. Vincent. Toen begon de over
tocht over den Atlantischen Oceaan,
met als doel Madeira. Dagen lang
zag men slechts lucht en water en
had men te worstelen met tal van
moeilijkheden.
Door harden tegenwind haalde men Ma
deira niet en met het laatste beetje kolen
kwam men te Las Palmas op de Kanarische
eilanden aan. Eenige leden van de beman
ning leden aan scheurbuik en moesten aan
wal worden gebracht. Groote hoeveelheden
vruchten en versche groenten werden inge
slagen. Opnieuw werd gebunkerd, en na twee
dagen vertrok men, in de hoop, in één ruk
IJmuiden te kunnen halen.
Dat dit niet gelukt is, moet geweten wor
den aan het zeer zware weer in de Golf van
Biscaye en in het Engelsche Kanaal. Men
had de grootste moeite om van de Fransche
kust te komen. Van de sleepboot sloeg een
reddingboot, die op de brug stond, stuk, ter
wijl het dekhuis van den baggermolen af
sloeg en de molen bovendien lek raakte.
Niettemin bracht kapitein van Giffen vier
dagen geleden het transport veilig op de
reede van Cowes. Het lek werd gevonden en
alles geklaard. Na een reisduur van meer
dan negentig dagen is thans het
laatste gedeelte begonnen. Nog slechts eenige
dagen en het transport, dat den overtocht
over den Atlantischen Oceaan heeft vol
bracht, zal de Noordzee zijn overgestoken en
te IJmuiden aankomen.
Het zal een mooie dag zijn voor deze Hol
landsche jongens, die op kranige wijze ge
toond hebben dat, wat er ook aan uiterlijke
dingen mag ijn veranderd, dat ondanks de
vervanging van het zeilschip door het
stoom- en het motorschip, de geest der oude
zeevaarders ook bij de jongere generaties van
ons volk nog altijd levend is.
China zal zich op andere linies
verdedigen.
hiterview met Tsjang Kai Sjek.
Het front van Sjanghai mag er voor de
Chineezen niet zoo gunstig^uitzien, in wer
kelijkheid is het niet zoo slecht, verklaarde
generaal Tsjang Kai Sjek in een gesprek
met Reuter's hoofdcorrespondent in Noord-
China. Hij erkende, dat de terugtrekking
der Chineesche troepen naar een nieuwe li
nie teleurstellend was, maar, zoo vervolgde
hij, wat aan het front van Sjanghai en in
Hopei gebeurd is, moet niet van overwe
gend belang worden geacht voor den ver-
Verwachting: Zwakke tot mati
ge wind uit Zuidelijke
richtingen, half tot zwaar
bewolkt, weinig of geen re
gen, iets koeler.
Verdere vooruitzichten: Onzeker
Met ingang van 3 October winter-
dienst. Zomeidienstregeling 1937
blijft onveranderd gehandhaafd als
winterdiensiregeling.
Dienstregelingen a 5 cent verkrijg
baar bij onze chauffeurs.
deren duur van den oorlog want de fronten
van Sjanghai en Hopei waren niet voorbe
reid.
De werkelijke verdedigingsoorlog
zal niet aan deze fronten gevoerd
worden. De Chineesche soldaten
zijn vastbesloten zich te blijven ver
zetten en opofferingen te getroosten.
Hp geest kan niet vernietigd wor
den.
De gewone soldaat weet, wie zijn vijand
en wie zijn vriend is. China is het Britsehe
volk dankbaar voor het betoonde medeleven
en voor de actie om Japansche goederen te
boycotten. Maar waarom laat het Britsehe
volk toe, dat zijn Regeering niets doet, ter
wijl zijn rechten en belangen door de Ja
pansche blokkade worden geschonden Waar
om speelt de Britsehe marine niet haar
traditioneele rol en beschermt zij niet de
vrijheid ter zee in den Stillen Oceaan? Wij
verwachten niet., dat Engeland met Japan
een oorlog aangaat, maar we mogen wel
verwachten, dat Engeland zich houdt aan
het Negenmogen dhedenverdrag, dat zij vrij
willig heeft onderteekend.
Mijn boodschap aan de conferentie van
Brussel is deze: China hoopt, dat de letter
en de geest van het negenmogendhedenver-
drag zullen worden geëerbiedigd.
Radicaal-socialisten blijven solidair.
Het 34ste congres van de radicaal-socia
listische partij wordt ditmaal te Lille
vandaag geopend. Ongeveer een
week later, n.L op 6 en 7 November hou
den de sociaal-democraten te Parijs en de
aanhangers van de democratische allian
tie, de in de oppositie zijnde groep van
Flandin, te Nizza hun partijdagen. Van de
beide in het kabinet-Chautemps vertegen
woordigde groote Volksfront-partijen zijn
dus de raricaalsocialisten het eerst aan
de beurt, om hun partijprogramma voor
het komende jaar en hun verdere houding
tegenover het Volksfront vast te leggen.
Het gematigde midden
De besluiten en debatten van Lille zullen
niet zonder grooten invloed op de beslis
singen* van de sociaal-democraten in het
begin van November kunnen blijven. De kan
tonale verkiezingen hebben in ieder geval
het bewijs geleverd, dat de opmarsch der
marxisten in Frankrijk tot stilstand is ge
bracht en dat de verschuiving naar links
haar hoogtepunt reeds overschreden schijnt
te hebben. Sociaal-democraten en commu
nisten konden niet de door hen verwachte
resultaten boeken en hoewel de radicaal-
socialisten tegenover 1931 naar verhouding
de grootste verliezen leden, is toch de par
tij ook ditmaal als de sterkste uit de stem
bus gekomen. Het gematigde midden wint
m Frankrijk weer aan invloed en dit feit
zal zeker niet zonder gevolgen blijven op
het radicaal-socialistische congres te Lille.
Volksfront blijft behouden.
Heden wordt het Partij-Congres dooi
den minister van oorlog Daledier ge
opend. De eerste dag is geheel aan de
besprekingen van sociale vraagstukken, het
onderwijs, de nationale landsverdediging en
de positie van de ambtenaren gewijd. Op 29
October wordt het financieele probleem gron
dig besproken. Georges Bonnet persoonlijk
zal over de belangrijkste vraagstukken
spreken. Op den laatsten dag tenslotte, op
30 Oct. wordt de binnen- en buitenlandsche
politieke situatie behandeld. Het debat
daarover wordt in politieke kringen met de
grootste spanning tegemoet gezien. Men ver
wacht, dat dit debat buitengewoon levendig
zal worden. Een aantal congresvertegen
woordigers zal ongetwijfeld scherpe aanval
len op de communistische partij richten en
ook tegenover de andere partijen van het
Volksfront zal de critiek niet altijd even
vriendelijk zijn. Anderzijds zullen ook de
Volksfront-enthousiasten zich het zwijgen
niet opleggen en het zal de taak van de
partijleiding zijn, om der wille van de een
heid bemiddelend tusschen de beide stand
punten op te treden, wijl tenminste voor het
oogenblik een zuiver radicaal-socialistisch
kabinet niet mogelijk is.
De verdere instandhouding van het Volks
front aldus meent men in politieke krin
gen door de radicaal-socialisten is eenvou
dig een rekenkundige noodzakelijkheid, wat
echter niet wil zeggen, dat de partij in het
Volksfront zelf moet afzien van een ver
sterking harer positie.
Integendeel verwacht men op grond van
de reeds door het kabinet-Chautemps be
haalde successen en niet in de laatste plaats
ook op grond van den uitslag der kantonale
verkiezingen, dvat de radicaal-socialisten
niet zullen toepeven aan de wenschen
naar een uitbreiding van het Volksfront
programma vart uiterst links, maar zullen
blijven vasthouden aan het oorspronkelijke,
betrekkelijk beperkte Volksfrontprogramina.
Natuurlijk is het moeilijk, ten aanzien
van deze kwestie het juiste te voorspellen
en verrassingen naar do eene of andere
zijde zijn altijd mogelijk. Onder de huidige
omstandigheden is het echter wel zoo goed
als uitgesloten, dat de radicaal-socialisten
zouden afzien van 'n verdere samenwerking
met de andere partijen van links.
Evenzeer staat wel vast, dat het
reeds in de laatste zes maanden
van de „pauze" zeer verlangzaamde
marschtemix) van het Volksfront
nog meer aan scherpte zal verliezen,
want de eerste voorwaarde voor een
verdere samenwerking der radicaal
socialisten met de sociaal-democra
ten en communisten is een gelijk
stelling van de rechten van den
burger met die van den arbeider,
de erkenning van het particulier
eigendom, onbeperkte vrijheid van
arbeid, de instandhouding van rust
en orde de stijging van de industri-
eele productie en een gezond even
wicht tusschen de inkomsten en uit
gaven van den staat
Wat zullen de andere partijen
doen?
De vraag is nu, hoe in de eerste Novem-
berweek Blum en zijn sociaal democraten
op deze radiciial-socialistische eischen zul
len antwoorden en of de communisten bij
dergelijke magrere kansen, om in troebel
water te kunnen visschen, niet opnieuw uit
de parlementaire meerderheid zullen trach
ten te ontsnappen en aldus een regeerings-
crisis te doen ontstaan.