gedaanteverwisselingen
LEKKER ETEN
Asschepoester's goede fee nog
in het Rijk der Vrouw?
RADOX
AMUSANTE MODELLEN
Een goedkoope en smakelijke soep
Zaterdag 6 November 1937
V ierde blad
GEEN VETPUISTJES MEER
JJan ochtend tot avond
Ochtend: vest met ritssluiting,
óók op de aardige zakjes.
J
De tijd ia lang voorbij, dat dé
vrouw zich tevreden stelde met een
degelijke huis jurk voor-den-heelen-
dag, een gewaad, dat ze des morgens
aantrok en niet eerder aflegde al
vorens een bijzondere avonduitgang
het haar gebood.
Aan het ontbijt troonde een vroegere
schoone generatie in de stijve, stemmigge-
tinte jurk, met gebaleinden halsboord, zeer
ruime blouse, strakke ceintuur en langen
wijden rok. Fijne handjes hanteerden het
porselein op het theeblad en een correct
gemouwde arm bewoog zich met rustige
bewegingen over het ontbijtgerei; moeder de
vrouw had in die dagen nog geen haast;
het paste niet bij haar waardigheid. In de
meeste gezinnen, hielden man en kinderen
zich aan de strenge étiquette: op tijd aan
tafel, opdat de gezamenlijke disch een rus
tig verloop zou hebben
De groote dochters behoefden nog niet
haast-je-rep-je naar haar kantoor; de groote
zoons wisten nog wat hoffelijkheid was...
en de kleinere kinderen waren muisstil
's Middags herhaalde zich dit spelletje;
daar zat de tafelpresidente, in dezelfde on
berispelijke japon en manlief vond het zoo
rustig, zijn zorgende vrouw met hetzelfde
stemmige uiterlijk terug te vinden, waarin
hij haar des morgens verlaten had.
Huiselijke dochters.
En aan het diner is daar weer die onop
vallende en toch onmisbare figuur van de
moeder, die slechts één doel en plicht kent:
haar gezin te eten en te drinken te geven,
nieuwe degelijke stof te koopen, waaruit
nieuwe degelijke japonnen voor de huise
lijke dochters vervaardigd moesten worden.
Nu zeg ik niet, dat er tegenwoordig óók
geen gezinnen zijn, waarin, ondanks het
feit, dat het kroost zich naar school en kan
toor moet spoeden, 's morgens de familie
„als één man" de ochtendboterham verslaat;
ook beweer ik niet, dat de moeder-193?
man en kinderen verwaarloost; integen
deel, ze heeft slechts voor een beetje va
riatie gezorgd!
's Morgens is haar eerste toilet: kapman
tel of peignoir; ze neemt er een kwartiertje
af om voor haar toilettafel gezeten, haar
uiterlijk wat op peil te brengen.
Ze dribbelt heusch niet haastig naar de
keuken, als midden in een hoogst gewich
tige gezichtsmassage het theewater begint
te fluiten, want zij heeft haar echtgenoote
.voldoende elementaire huishoudkennis bij
gebracht
Wanneer ze lust heeft, verschijnt ze in
een aardige peignoir aan het ontbijt
vroeger zou mama zich vreeselijk gege
neerd hebben, zich niet van top-tot-teen ge
kleed, den huisgenooten te vertoonen.
We willen er eens niet
zoo alledaaqsch uitzien.'
Wanneer we den avond thuis doorbren
gen, houden wij laten we 't nu maar eens
deftig noemen, ons diner-toilet rustig
aan, totdat het bedtijd is.
De groote verkleedpartij.
Doch, mocht een bal, schouwburgbezoek
of ander verrukkelijk pretje op ons pro
gramma staan, dan gaan we ons zonder
De derde gedaantever
wisseling. Het kleeding-
stuk met de vele moge
lijkheden.
Tijdens stof. en veegmanoeuvres.
De tweede metamorphose komt om een
uur of 9. Dan trekken wij, indien we ten
minste deelnemen aan de huishoudelijke
beredderingen, een eenvoudig japonnetje
aan, dat tegen een stootje kan.
Een wollen jurk kan, ook in herfst en
winter, tijdens de stof- en veegmanoeuvres,
hinderlijk warm zijn, dus kie jn we liever
een stoffen rok, flanellen blouse, met op-
stroopbare mouwen en daaroverheen een
eenvoudig tweed vest; 't mag ook een ge
breid exemplaar zijn, mits 't de zoo moder
ne ritssluiting, óók op de aardige zakjes,
vertoont! Want modieus willen wij zijn,
óók in de keuken
Tegen den middag zijn we aan de derde
gedaanteverwisseling toe: een costuum,
waarin wij kunnen wandelen, doch ook vi
site ontvangen. Het is een eenvoudige, ge-
kleede deux-pièces van effen wollen stof;
de mouw mag kort zijn of lang, naar ver
kiezing. We kunnen op den rok van deze
deux-pièces ook een andere blouse dragen
dan ons plaatje aangeeft; dit is het klee-
dingstuk met de vele mogelijkheden!
Maar 't kan zijn, dat we dit gewaad te
eenvoudig vinden voor onzen middaguit
gang! We moeten naar een receptie of ten
toonstelling, we willen er eens niet zoo
alledaag&ch uitzien! Wél, dan valt onze
keus natuurlijk op de lange zwartfluweelen
herfstmantel, waarbij we zoo'n modern
wonderlijk hoedje dragen, óók in zwart,
maar met een felkleurige garneering. De
wildlederen handschoenen en het sjaaltje
zijn eveneens in afstekenden tint gekozen.
Korenbloemblauw op zwart is een ge
durfde, artistieke combinatie.
Nog niet tevreden!
Hebben wij de wereld onze zwart glan
zende creatie vertoond, dan zijn we nog
niet tevreden! Het verkleeden nog lang niet
moe, duiken we nog even in onze garde
paden dartelt! O dwaasheid! Alsof de dich
ters niet steeds de weerbarstige lokken be
zongen hebben!
Lof der argeloosheid.
O, we kunnen wel overal op letten, en
zorgen, dat geen kreukje in onze robe zit
en geen haartje den verkeerden kant is
opgekamd, dat we geen enkele zonde be
gaan tegen de étiquette en iedere beweging
met overleg maken, elk glimlachje bewust
„plaatsen", onze woorden tellen en wegen,
opdat wij toch vooral een goeden indruk
zullen maken Maar het meiske, dat
onnadenkend haar zakdoek verliest in de
balzaal, vindt den weg tot het hart van
haar ridder Asschepoester verloor zelfs haar
schoentje, o, wat ondamesachtig! Had onze
tijd nog maar iets van den geest van As
schepoester, die haar krulletjes niet uit
telde en van haar slaapkamertje nog geen
schoonheidssalon had gemaakt!
Doch er zijn altijd vrouwen geweest, wier
avondlijke gedaanteverwisseling een mas-
In kapmantel of
peignor gehuld,
nemen wij de da-
gelijksche beslis
sing over ons
uiterlijk.
Avond-cliarme. .De jurk links
is van goudkant, no. 2 van
kastanjebruine taftzijde enno
3 van chiffon m"et kanten pas
en entredeux.
Let op het lange keursje
van no. 3.
robe, alvorens aan het avondeten te ver
schijnen.
Denk niet, dat ik nu over dinerjaponnen
ga praten! Neen, maar 't is toch zoo ge
noeglijk, tijdens den maaltijd, die den werk
dag als het ware afsluit, en waaraan
meestal het heele gezin vereenigd is, iets
anders aan te hebben! En dat andere is bij
voorbeeld de rok van ons wandelcomplet,
waarop een gekleede zijden of kanten blou
se!
Het is een goede gewoonte van
de vrouwen en meisjes, die daar
voor althans een oogenblik tijd
hebben, door een ander toilet dan
het overdag gedragene, de herinne
ring aan de dagtaak uit te wisschen
en den vrijen avond ik zou
haast zeggen op symbolische wijze
in te zetten!
't Geeft een sfeer van gezelligheid
rust in huis!
en
Wollen reiscostuum met fluweelen kraag en sjaaltje
(door onze Kook- en Huishoudspecialiste)
De vorige week zagen we, dat we zonder veel moeite een belangrijke bezuiniging
aan kunnen brengen, door onze groenten en aardappelen met weinig water te ko
ken, zoodat ze niet afgegoten behoeven te worden. Smaak en voedingswaarde ver
minderen bij het afgieten, want mèt het water gaan ook de zouten uit de groenten
verloren.
Wanneer U dit heeft toegepast, zult U misschien gemerkt hebben, dat dit „droog-
koken" voor enkele groenten heel moeilijk is, ook al zet men ze bijna zonder water op.
Dit geldt b.v. voor verschillende bladgroenten, zooals andijvie, die zelf geduren
de het koken veel vocht loslaten. Ook in dit geval behoeft echter het waardevolle
vocht niet verloren te gaan. Heel geschikt kan men het gebruiken voor een sausje,
om de groenten in te sloven; daartoe bindt men het kooknat af met wat aardappel
meel of maizena.
Is het vocht misschien wat sterk van smaak, dan zou men het ook voor de helft
met melk kunnen verdunnen. Het stoven moet dan heel zachtjes gebeuren, daar de
melk anders zou schiften.
In andere gevallen, waar men de groente vaak zonder saus opdient, zooals spi
nazie en postelein, kan men het kooknat gebruiken om een volgenden dag b.v. door
groente- of erwtensoep heen te mengen. Ook kan men er op zichzelf een heel sma
kelijke soep van maken. Soms zet men de groente zelfs wel met ruim water op, om
dit meerdere kooknat te gebruiken, teneinde de huisgenooten den volgenden dag op
een smakelijke soep te tracteeren.
Een voorbeeld hiervan is koolsoep, waarbij men zoowel van groene-, savoye- als
witte kool gebruik kan maken. Men moet er dan aan denken een klein stukje rau
we kool te bewaren.Men heeft voor een hoeveelheid soep voor pl.m. 4 personen het
volgende noodig: 1 L. kooknat van de kool, zoo noodig verdund, 45 gram boter, mar
garine of vet, 45 gr. bloem, iets kerry, een stukje kool en 4 bouillonblokjes.
Snipper de kool fijn, en laat die met iets kerry in de boter of het vet goudbruin
fruiten. Ook wat fijn gesnipperde ui kan toegevoegd worden. Doe er dan de bloem
bij en meng dit tot een glad papje. Giet hier onder zeer goed roeren, telkens bij
kleine scheutjes de bouillon op, die men verkregen heeft door de bouillonblokjes in
het kooknat op te lossen. Voeg het vocht vooral langzaam toe, zoodat de soep tel
kens weer aan den kook kan komen. Hiermede voorkomt men de vorming van klont
jes. Zoo noodig strooit men vóór het opdienen nog wat zout in de soep. Nog meer
geur zou men aan de soep kunnen geven, door inplaats van de bouillon van blok
jes te maken, deze uit soepvleesch in het kooknat af te laten trekken.
Uw huisgenooten zullen het een ware tractatie vinden, wanneer U deze soep op
tafel brengt met wat gefruit brood. Dit laatste verkrijgt men. door dobbelsteentjes
oud brood in boter of vet op een zacht vuur aan alle kanten mooi lichtbruin te laten
worden,
eenig bezwaar voor de vijfde maal meta-
morphoseeren! En dat is nu wel de tijd-
roovendste verkleedpartij van den heelen
dag! Ik heb nog nooit een vrouw gespro
ken, die aan een uur tijds genoeg had om
zich voor een feestzaal mooi te maken!
Want wij schieten immers niet zoo maar
van onze daagsche jurk in de kanten of
zijden avondrobe!
Daar zijn de bijpassende schoentjes en
kousjes, het speciale avond-dessous, het
vereischte kapsel, het bijbehoorend ge
zicht! Ja, laten we er maar voor uitko
men! Met buitengewone toewijding zetten
we ons voor onze toilettafel neer en inspec-
teeren de tuben, doosjes, en fleschjes met
crèmes, poeders en parfums, waaruit onze
avondopmaak tot stand moet komen! Daar
mag geen glimmend plekje zijn op onzen
neus, geen rimpeltje bij de oogen, geen
plekje op onze wangen, die, voor zoover wij
niet over een natuurlijken blos beschikken,
de grens van huidskleur en poeder-gloed
verraadt Uit den wenkbrauwenboog
mag geen enkel weerbarstig haartje sprin
gen en de krullen van onze coiffure worden
streng in bedwang gehouden; ze mogen al
leen de daarvoor door onze ijdelheid be
stemde plekjes van voorhoofd, nek en ooren
sieren en wéé het krulletje, dat op verboden
kerade gelijk was! Die het tooverstokj»
van Asschepoester's fee nooit gezien heb
ben, en met duizend andere toovermidde-
len haar natuurlijke charme meenen te
verhoogen, doch in werkelijkheid .vernie
tigen.
De goede fee van de aprookjes-
prinses maakt geen bezwaar, wan
neer we ons ééne avondschoentje
verliezen, doch ze heeft een vreese-
lijken hemel aan de schoonheids
chirurgen van Asschepoester's zus
ters, die tot taak hadden, de groote
voeten der twee jaloersche dames
kunstmatig te verkleinen, opdat de
zen, naar het sprookje verhaalt, de
kléine schoentjes van Asschepoester
zouden kunnen aantrekken.
De chirurgen bereikten hun doel door de
groote teen netjes te amputeeren
We moesten van een teveel aan make-up
een even heiligen afschrik hebben als van
die afgesneden teenen
Van ochtend tot avond, de ijver om te
behagen, om ènders te zijn dan ènders, er
zoo mooi mogelijk uit te zien waar
is het tooverstokje van Asschepoester's fee?
Wie zingt nog den lof der argeloosheid?
Léontine.
doch een frissche gave huid door geregeld
gebruik van Radox in Uw waschwater I
Bij apothekers en erkende drogisten f0.90
per pak en f 0.15 per klein pakje.
Jumper
tabaks
bruin.