gedaanteverwisselingen LEKKER ETEN Asschepoester's goede fee nog in het Rijk der Vrouw? RADOX AMUSANTE MODELLEN Een goedkoope en smakelijke soep Zaterdag 6 November 1937 V ierde blad GEEN VETPUISTJES MEER JJan ochtend tot avond Ochtend: vest met ritssluiting, óók op de aardige zakjes. J De tijd ia lang voorbij, dat dé vrouw zich tevreden stelde met een degelijke huis jurk voor-den-heelen- dag, een gewaad, dat ze des morgens aantrok en niet eerder aflegde al vorens een bijzondere avonduitgang het haar gebood. Aan het ontbijt troonde een vroegere schoone generatie in de stijve, stemmigge- tinte jurk, met gebaleinden halsboord, zeer ruime blouse, strakke ceintuur en langen wijden rok. Fijne handjes hanteerden het porselein op het theeblad en een correct gemouwde arm bewoog zich met rustige bewegingen over het ontbijtgerei; moeder de vrouw had in die dagen nog geen haast; het paste niet bij haar waardigheid. In de meeste gezinnen, hielden man en kinderen zich aan de strenge étiquette: op tijd aan tafel, opdat de gezamenlijke disch een rus tig verloop zou hebben De groote dochters behoefden nog niet haast-je-rep-je naar haar kantoor; de groote zoons wisten nog wat hoffelijkheid was... en de kleinere kinderen waren muisstil 's Middags herhaalde zich dit spelletje; daar zat de tafelpresidente, in dezelfde on berispelijke japon en manlief vond het zoo rustig, zijn zorgende vrouw met hetzelfde stemmige uiterlijk terug te vinden, waarin hij haar des morgens verlaten had. Huiselijke dochters. En aan het diner is daar weer die onop vallende en toch onmisbare figuur van de moeder, die slechts één doel en plicht kent: haar gezin te eten en te drinken te geven, nieuwe degelijke stof te koopen, waaruit nieuwe degelijke japonnen voor de huise lijke dochters vervaardigd moesten worden. Nu zeg ik niet, dat er tegenwoordig óók geen gezinnen zijn, waarin, ondanks het feit, dat het kroost zich naar school en kan toor moet spoeden, 's morgens de familie „als één man" de ochtendboterham verslaat; ook beweer ik niet, dat de moeder-193? man en kinderen verwaarloost; integen deel, ze heeft slechts voor een beetje va riatie gezorgd! 's Morgens is haar eerste toilet: kapman tel of peignoir; ze neemt er een kwartiertje af om voor haar toilettafel gezeten, haar uiterlijk wat op peil te brengen. Ze dribbelt heusch niet haastig naar de keuken, als midden in een hoogst gewich tige gezichtsmassage het theewater begint te fluiten, want zij heeft haar echtgenoote .voldoende elementaire huishoudkennis bij gebracht Wanneer ze lust heeft, verschijnt ze in een aardige peignoir aan het ontbijt vroeger zou mama zich vreeselijk gege neerd hebben, zich niet van top-tot-teen ge kleed, den huisgenooten te vertoonen. We willen er eens niet zoo alledaaqsch uitzien.' Wanneer we den avond thuis doorbren gen, houden wij laten we 't nu maar eens deftig noemen, ons diner-toilet rustig aan, totdat het bedtijd is. De groote verkleedpartij. Doch, mocht een bal, schouwburgbezoek of ander verrukkelijk pretje op ons pro gramma staan, dan gaan we ons zonder De derde gedaantever wisseling. Het kleeding- stuk met de vele moge lijkheden. Tijdens stof. en veegmanoeuvres. De tweede metamorphose komt om een uur of 9. Dan trekken wij, indien we ten minste deelnemen aan de huishoudelijke beredderingen, een eenvoudig japonnetje aan, dat tegen een stootje kan. Een wollen jurk kan, ook in herfst en winter, tijdens de stof- en veegmanoeuvres, hinderlijk warm zijn, dus kie jn we liever een stoffen rok, flanellen blouse, met op- stroopbare mouwen en daaroverheen een eenvoudig tweed vest; 't mag ook een ge breid exemplaar zijn, mits 't de zoo moder ne ritssluiting, óók op de aardige zakjes, vertoont! Want modieus willen wij zijn, óók in de keuken Tegen den middag zijn we aan de derde gedaanteverwisseling toe: een costuum, waarin wij kunnen wandelen, doch ook vi site ontvangen. Het is een eenvoudige, ge- kleede deux-pièces van effen wollen stof; de mouw mag kort zijn of lang, naar ver kiezing. We kunnen op den rok van deze deux-pièces ook een andere blouse dragen dan ons plaatje aangeeft; dit is het klee- dingstuk met de vele mogelijkheden! Maar 't kan zijn, dat we dit gewaad te eenvoudig vinden voor onzen middaguit gang! We moeten naar een receptie of ten toonstelling, we willen er eens niet zoo alledaag&ch uitzien! Wél, dan valt onze keus natuurlijk op de lange zwartfluweelen herfstmantel, waarbij we zoo'n modern wonderlijk hoedje dragen, óók in zwart, maar met een felkleurige garneering. De wildlederen handschoenen en het sjaaltje zijn eveneens in afstekenden tint gekozen. Korenbloemblauw op zwart is een ge durfde, artistieke combinatie. Nog niet tevreden! Hebben wij de wereld onze zwart glan zende creatie vertoond, dan zijn we nog niet tevreden! Het verkleeden nog lang niet moe, duiken we nog even in onze garde paden dartelt! O dwaasheid! Alsof de dich ters niet steeds de weerbarstige lokken be zongen hebben! Lof der argeloosheid. O, we kunnen wel overal op letten, en zorgen, dat geen kreukje in onze robe zit en geen haartje den verkeerden kant is opgekamd, dat we geen enkele zonde be gaan tegen de étiquette en iedere beweging met overleg maken, elk glimlachje bewust „plaatsen", onze woorden tellen en wegen, opdat wij toch vooral een goeden indruk zullen maken Maar het meiske, dat onnadenkend haar zakdoek verliest in de balzaal, vindt den weg tot het hart van haar ridder Asschepoester verloor zelfs haar schoentje, o, wat ondamesachtig! Had onze tijd nog maar iets van den geest van As schepoester, die haar krulletjes niet uit telde en van haar slaapkamertje nog geen schoonheidssalon had gemaakt! Doch er zijn altijd vrouwen geweest, wier avondlijke gedaanteverwisseling een mas- In kapmantel of peignor gehuld, nemen wij de da- gelijksche beslis sing over ons uiterlijk. Avond-cliarme. .De jurk links is van goudkant, no. 2 van kastanjebruine taftzijde enno 3 van chiffon m"et kanten pas en entredeux. Let op het lange keursje van no. 3. robe, alvorens aan het avondeten te ver schijnen. Denk niet, dat ik nu over dinerjaponnen ga praten! Neen, maar 't is toch zoo ge noeglijk, tijdens den maaltijd, die den werk dag als het ware afsluit, en waaraan meestal het heele gezin vereenigd is, iets anders aan te hebben! En dat andere is bij voorbeeld de rok van ons wandelcomplet, waarop een gekleede zijden of kanten blou se! Het is een goede gewoonte van de vrouwen en meisjes, die daar voor althans een oogenblik tijd hebben, door een ander toilet dan het overdag gedragene, de herinne ring aan de dagtaak uit te wisschen en den vrijen avond ik zou haast zeggen op symbolische wijze in te zetten! 't Geeft een sfeer van gezelligheid rust in huis! en Wollen reiscostuum met fluweelen kraag en sjaaltje (door onze Kook- en Huishoudspecialiste) De vorige week zagen we, dat we zonder veel moeite een belangrijke bezuiniging aan kunnen brengen, door onze groenten en aardappelen met weinig water te ko ken, zoodat ze niet afgegoten behoeven te worden. Smaak en voedingswaarde ver minderen bij het afgieten, want mèt het water gaan ook de zouten uit de groenten verloren. Wanneer U dit heeft toegepast, zult U misschien gemerkt hebben, dat dit „droog- koken" voor enkele groenten heel moeilijk is, ook al zet men ze bijna zonder water op. Dit geldt b.v. voor verschillende bladgroenten, zooals andijvie, die zelf geduren de het koken veel vocht loslaten. Ook in dit geval behoeft echter het waardevolle vocht niet verloren te gaan. Heel geschikt kan men het gebruiken voor een sausje, om de groenten in te sloven; daartoe bindt men het kooknat af met wat aardappel meel of maizena. Is het vocht misschien wat sterk van smaak, dan zou men het ook voor de helft met melk kunnen verdunnen. Het stoven moet dan heel zachtjes gebeuren, daar de melk anders zou schiften. In andere gevallen, waar men de groente vaak zonder saus opdient, zooals spi nazie en postelein, kan men het kooknat gebruiken om een volgenden dag b.v. door groente- of erwtensoep heen te mengen. Ook kan men er op zichzelf een heel sma kelijke soep van maken. Soms zet men de groente zelfs wel met ruim water op, om dit meerdere kooknat te gebruiken, teneinde de huisgenooten den volgenden dag op een smakelijke soep te tracteeren. Een voorbeeld hiervan is koolsoep, waarbij men zoowel van groene-, savoye- als witte kool gebruik kan maken. Men moet er dan aan denken een klein stukje rau we kool te bewaren.Men heeft voor een hoeveelheid soep voor pl.m. 4 personen het volgende noodig: 1 L. kooknat van de kool, zoo noodig verdund, 45 gram boter, mar garine of vet, 45 gr. bloem, iets kerry, een stukje kool en 4 bouillonblokjes. Snipper de kool fijn, en laat die met iets kerry in de boter of het vet goudbruin fruiten. Ook wat fijn gesnipperde ui kan toegevoegd worden. Doe er dan de bloem bij en meng dit tot een glad papje. Giet hier onder zeer goed roeren, telkens bij kleine scheutjes de bouillon op, die men verkregen heeft door de bouillonblokjes in het kooknat op te lossen. Voeg het vocht vooral langzaam toe, zoodat de soep tel kens weer aan den kook kan komen. Hiermede voorkomt men de vorming van klont jes. Zoo noodig strooit men vóór het opdienen nog wat zout in de soep. Nog meer geur zou men aan de soep kunnen geven, door inplaats van de bouillon van blok jes te maken, deze uit soepvleesch in het kooknat af te laten trekken. Uw huisgenooten zullen het een ware tractatie vinden, wanneer U deze soep op tafel brengt met wat gefruit brood. Dit laatste verkrijgt men. door dobbelsteentjes oud brood in boter of vet op een zacht vuur aan alle kanten mooi lichtbruin te laten worden, eenig bezwaar voor de vijfde maal meta- morphoseeren! En dat is nu wel de tijd- roovendste verkleedpartij van den heelen dag! Ik heb nog nooit een vrouw gespro ken, die aan een uur tijds genoeg had om zich voor een feestzaal mooi te maken! Want wij schieten immers niet zoo maar van onze daagsche jurk in de kanten of zijden avondrobe! Daar zijn de bijpassende schoentjes en kousjes, het speciale avond-dessous, het vereischte kapsel, het bijbehoorend ge zicht! Ja, laten we er maar voor uitko men! Met buitengewone toewijding zetten we ons voor onze toilettafel neer en inspec- teeren de tuben, doosjes, en fleschjes met crèmes, poeders en parfums, waaruit onze avondopmaak tot stand moet komen! Daar mag geen glimmend plekje zijn op onzen neus, geen rimpeltje bij de oogen, geen plekje op onze wangen, die, voor zoover wij niet over een natuurlijken blos beschikken, de grens van huidskleur en poeder-gloed verraadt Uit den wenkbrauwenboog mag geen enkel weerbarstig haartje sprin gen en de krullen van onze coiffure worden streng in bedwang gehouden; ze mogen al leen de daarvoor door onze ijdelheid be stemde plekjes van voorhoofd, nek en ooren sieren en wéé het krulletje, dat op verboden kerade gelijk was! Die het tooverstokj» van Asschepoester's fee nooit gezien heb ben, en met duizend andere toovermidde- len haar natuurlijke charme meenen te verhoogen, doch in werkelijkheid .vernie tigen. De goede fee van de aprookjes- prinses maakt geen bezwaar, wan neer we ons ééne avondschoentje verliezen, doch ze heeft een vreese- lijken hemel aan de schoonheids chirurgen van Asschepoester's zus ters, die tot taak hadden, de groote voeten der twee jaloersche dames kunstmatig te verkleinen, opdat de zen, naar het sprookje verhaalt, de kléine schoentjes van Asschepoester zouden kunnen aantrekken. De chirurgen bereikten hun doel door de groote teen netjes te amputeeren We moesten van een teveel aan make-up een even heiligen afschrik hebben als van die afgesneden teenen Van ochtend tot avond, de ijver om te behagen, om ènders te zijn dan ènders, er zoo mooi mogelijk uit te zien waar is het tooverstokje van Asschepoester's fee? Wie zingt nog den lof der argeloosheid? Léontine. doch een frissche gave huid door geregeld gebruik van Radox in Uw waschwater I Bij apothekers en erkende drogisten f0.90 per pak en f 0.15 per klein pakje. Jumper tabaks bruin.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 13