TARZAN Leeren vliegen in een loods! RADIO fSI 0)1 APEN Het verboden grondgebied De Duitsche Rijksminister van Arbeid in ons land PROGRAMMA QEÏLLUSTREERD VERVOLGVERHAAL DOOR: EDGAR RICE BURROUGHS Instructeur zit achter zijn schrijftafel I door Dennis Wheatley De nieuwe mijnenvegers fe Tandjong-Priok No. 49. Tarzan van de Apen had geen ver klaring nodig voor die verre schoten. Met geweldige snelheid slingerde hij zich door de bomen, recht op het negerdorp af. Mensen, mensen van zijn eigen ras, liepen de kans te wor den gedood. En hij spoedde zich voort. Daar kreeg hij een glimp van het feest te zien! Ah hij was nog niet te laat! De dodelijke pijl was nog niet afgeschoten. Van de dichts- bijzijnde boom zwaaide Tarzan zijn lassa. Opeens klonk boven het ge schreeuw der halfdolle wilden uit de vreselijke kreet van de aapmens. Het touw zwaaide boven hun zwarte hoofden. Een der mannen sloeg vech tend en schreeuwend achterover en werd naar de bomen getrokken, de lucht in en verdween tussen de blade ren. De zwarten schreeuwden van angst en renden als bezetenen naar hun hutten. d'Arnot bleef alleen. Nu kwam er uit de bomen een gekraak en de zwarte kwam spartelend op de aarde terecht, doch bleef liggen, waar hij neergevallen was. Onmiddel lijk daarachter kwam een blank lichaam, en sprong recht naar bene den. d'Arnot zag een jonge reus, die vlug naar hem toe kwam... weer een ander schepsel, dat hem zonder twijfel kwaad wilde doen. Zonder een woord sneed Tarzan van de Apen de banden door die den Fransman vasthielden. Zwak van het bloedverlies en de be leefde verschrikkingen zou hij ge vallen zijn, als niet een sterke arm hem opgevangen had. Hij voelde, dat hij van de grond werd opgetild, daar na had hij het gevoel, dat hij vloog, doch hij verloor al spoedig het be wustzijn. (Nieuwe spelling.) i Met het nieuwe, kleine Amerikaan- sche lestoestel kan de leerling.pl- loot duiken en blindvliegen alsof hij in de lucht is! Een kap wordt om het vliegtuig gesloten en de leerling vertrouwt zich toe aan zijn instrumenten en de signalen der bakens. Het departement van waterstaat heeft, aldus de N. R. Ct., voor den Rijksstudie dienst voor de Luchtvaart welke dienst onder voornoemd departement ressorteert aangekocht een z.g. Link Advancer Trai ner, een toestel, waarop toekomstige vlie gers o.a. kunnen leeren blindvliegen, of hun blindvlieg-capaciteiten kunnen onder houden. De leerlingen van de Rijksopleiding wor den met het toestel, dat in een loods op Schiphol geplaatst is, geïnstrueerd door den vlieger A. v. d. Sijde, die instructeur Lij dit instituut is. De „Link", zooals het toestel bij wijze van verkorting wordt genoemd, is een Amerikaansche uitvinding, 't Toestel wordt in verscheidene landen gebruikt. Het is het eerste in Nederland. Er bestaan plannen het toestel ook in de verschillende afdeelin- gen van de Nationale Luchtvaartschool in Nederland te doen circuleenen. Wij hebben, aldus het blad, een les aan de Rijksopleiding voor verkeersvliegers bij gewoond: De heer Van der Sijde was bereid een en ander uit te leggen, a Men ziet een vliegtuigje, kleiner dan een sportvliegtuig en met korte vleugels, dat eenige tientallen centi meters boven den grond op 'n soort podium is opgesteld. Het toestelletje is volledig uitgerust, het heeft aile- rons, hoogteroeren, een compleet instrumentcnbord, doch het is niet voorzien van een benzinemotor met toebehooren, zooals bij een normaal vliegtuig. De cockpit van het vliegtuigje geeft aan iedereen, die erin plaats neemt, den indruk van de bestuursinstallatie van een modern eenmotorig vliegtuig. Behalve de normale instrumenten voor blindvliegen, ziet men op het instrumentenbord alle vlieginstru- mienten, zooals snelheidsmeter, bochtaan wijzer met dwarshelling-meter, stijgsnel- heidsmeter, hoogtemeter, koersaanwijzer en kunstmatige horizon. Verder een kompas, en radio-installatie en een contact waarmee een electromotor, die onder het vliegtuigje zichtbaar is opgesteld, op gang wordt gebracht. Met een gas-manet kan „gas" worden toegevoerd, waardoor aan de motor grootere snelheid wordt gegeven en waar mee het toerental,, waarvoor in de cockpit een toerenteller is gemonteerd (hoewel er heelemaal geen motor met propeller aan het toestel zit!) kan worden opgevoerd. Het vliegtuigje, dat, zooals gezegd, vrij is opgesteld, kan alle mogelijke standen aannemen, het kan voor- en achteroverhel- len, naar beide zijden overhellen tot een hoek van tien hoogste 50 graden. Ook kan het toestel ronddraaien (360 gr.) Hoe het vooroverhellen van het toestel tot stand komt. Het in verschillende standen gaan van het toestelletje wordt op de volgende wijze teweeggebracht. Onder het toestel zitten een aantal blaasbalgen, die, wanneer de motor op gang ebracht is, zich met lucht vullen. Wanneer degene, die in de cockpit heeft plaats genomen en dus als bestuur der van het toestelletje fungeert, het stuur b.v. naar voren beweegt het toestel dus „duikt", zooals dat in vliegerstermen heet heeft dat tot gevolg, dat de achterste blaasbalg zich sterker met lucht vult en grooter van afmeting wordt dan de andere, waardoor het toestel gaat vooroverhellen, welke helling in de cockpit op hot instru mentenbord wordt aangegeven, zoodat de bestuurder het toestel weer in zijn norma len stand moet terugbrengen. Op verschillende wijzen kunnen zoo aller lei standen door het vliegtuig aangenomen worden, al naarmate de blaasbalgen worden vol- of leeggepompt. Een aardigheid is overigens nog, dat de leeraar „remous" dat in de lucht, naar men weet, zeer veel voor komt, en waarmede een toekomstig vliegtuigbestuurder zeer zeker moet leeren rekening te houden kan ge ven, door een serie kleppen, die zich in den staart van het vliegtuigje be vindt, te openen. De leerling krijgt dan volmaakt den indruk van in remouslagen te zijn. Het vliegtuig raakt in vrille. Ook kan het toestel in vrille raken, wan neer n.1. de leerling, die het vliegtuigje be stuurt, te snel gas en daardoor snelheid min dert, wat in «en normaal vliegtuig tot ge volg heeft, dat het in vrille geraakt. De Link gaat dan als een bezetene in het rond draai en en slingeren en de leerling moet zorgen het weer uit de vrille te krijgen, door het juist als bij een gewoon vliegtuig te „steken". Uit deze beschrijving blijkt wel, dat de Link op waarlijk verbluffende wijze de wer kelijkheid benadert en men moet dan ook zonder twijfel, wanneer men in het toestel zit, geheel het idee hebben een gewoon vlieg tuig te besturen. Bij het toestel behoort een soort schrijf tafel, waarachter de instructeur plaats neemt. Vroeger moest hij, wanneer hij zijn leerlingen wilde leeren vliegen, met hen de lucht in. Thans troont hij achter zijn schrijf tafel en leert hen van daarachter het vliegen Door middel van een koptelefoon blijft hij met den leerling in het vliegtuigje in ver binding. Hij kan hem op deze wijze op zijn fouten opmerkzaam maken. Voor hem staat een instrument, dat alle bewegingen van 't vliegtuigje bovendien nog nauwkeurig re gistreert, en bijv. feilloos aanwijst, of er in den goeden koers gevlogen wordt. Het zou ons te ver voeren, om alle instru menten waarover de instructeur verder nog beschikt op te sommen. Genoeg zij nog te vermelden, dat in een lade van het bureau zich een aantal apparaten bevindt, waarmede de leeraar, wanneer de kap over het vlieg tuigje gesloten is en de leerling, die het be stuurt dus in donker zit, derhalve blindvliegt met zijn verlichte instrumenten met zijn leerling kan spreken, zoowel door het werke lijk gesproken woord, als door radio-telefonie De leeraar kan verder radio-baken-signalen geven etc. etc. Want met de Link kunnen, behalve gewone- en blindvlicglessen, ook na- vigatieoefeningen gehouden worden, en wel in het bijzonder in het z.g. bakenvliegen. Een radiobaken is, naar met weet, een zender, die steeds een bepaalde letter uitzendt. Radio-, mist- en landingsbakens. Komt een vliegtuigbestuurder met zijn vliegtuig in de werkingssfeer van een baken, dan hoort hij dus een bepaald signaal steeds maar door, waardoor hij kan bepalen, waar hij zich bevindt. Er zijn overal in het land radiobakens en er zijn ook landingsbakens en mistbakens, alle aan een bepaald sig naal of een bepaalden toon te herkennen. Op de Link zijn echter helaas alleen nog maar de Amerikaansche radiobakens aan gegeven en daaraan heeft men niet veel daar de toekomstige vliegers de Nederlandsche radiobakens moeten leeren herkennen en er mee moet leeren werken. Binnenkort zul len echter op het bord van den instructeur de Nederlandsche radiobakensignalen wor den gemonteerd. Dan kan de leeraar den leerling „baken-geven" en kan het baken- vliegen worden geleerd. TANDEM TEGEN BOERENKAR GEBOTST. Gisterochtend ongeveer tien uur is te Uden een ernstig verkeersongeluk gebeurd op den weg Uden-Zeeland. De heer en mejuffrouw C. Verburg uit Eindhoven, zijn op een tandem even builen het dorp, bij het passeeren van een boeren kar tegen een boom gereden. De man werd met een schedelfractuur opgenomen en in ernstigen toestand naar het St. Jansgasthuis te Uden overgebracht. Mejuffrouw V. kreeg Feuilleton Vertaling Eva Raedt de Canter 57. Ut. „Vertel mij eens iets van hem? Alstublieft!" Zij keek naar hem op met groote ernstige oogen. H(j begon haar te vertellen van Wind- sor en Balmoral daarna van de Ascot en Goodwood over de jachtweek te Cowes, van de dagen in Leicestershire, over de jacht te Pytchley, over zomernachten op de prach tige rivier die bij Moidenhead stroomt, van de torenspitsen en pleinen van Oxford en van de schoonheid van de Engelsche lanen in den herfst. Van alle dingen die hij had leeren lief hebben in het land dat hij als het land zijner ballingschap had uitgekozen. En in het uur dat hij haar hierover vertelde, vergat hij het gevaar dat in dit land van de eeuwige sneeuw hem van alle kanten bedreigde. De schaduwen werden langer en de roode bol van de zon ging langzaam achter de boo ten onder. De bittere koude van den Seberi- ®chen nacht deed hem verstijven. *tex kwam veilig terug, iets minder dan een hur na zonsondergang. Hij wilde over z.ijn onderzoekingstocht niets uitlaten maar scheen vreemd opgewonden. Zij nuttigden hun karig maal, Simon's wond werd opnieuw verbonden en de ongelukkige Rakov mocht weer wat heen en weer loopen. Daarna gingen zij naar hun slaapsteden, misschien hun laatsten nacht in een schuilplaats en met eenige veiligheid. Bij het krieken van den morgen stond Rex op en systematisch begon hij te wringen en te breken aan de stukken verroest materiaal die buitengewoon sterk bleken. Zelfs de hertog, die wist dat het de laatste maal was dat hij er aan zou kunnen werken en die beter gestemd wat dan den dag te voren, hielp hem een handje mee. Het fornuis had men reeds lang leeg gehaald. De vloertegels werden weggebroken. Iedere centimeter van de muren werd beklopt, in de hoop dat zij een hollen klank zouden hooren. Maaar zij hoorden niets anders dan het eentonige geluid dat een ijzeren plaat altijd maakt wanneer men erop klopt. Zonder ophouden zochten zij verder, 's middags gunden zij zich een kort oponthoud om iets te eten. Ten slotte bekende Rex dat hij verslagen was. „Het* is niet prettig," zei hij met eenigen afkeer, „maar ik geloof dat iemand ons jaren geleden al voor geweest is. Misschien is de vinder reeds lang dood en zijn de steenen met hem begraven. Maar zij zijn niet meer hier. Als die oude boef mij nu maar verteld had waar hij ze verstopt had, voordat hij door ging... Pardon, Marie Lou," voegde hij er haastig aan toe, „ik vergat dat prins Shuli- moff uw vader was." „Dat doet er niets toe, monsieur," glim lachte zij. „Wij kunnen de menschen alleen beoordeelen naar hetgeen wen met hen mee gemaakt hebben. Voor mij was de prins niets anders dan een goddelooze, oude man. Hij was boosaardig, vaak dronken en wreed. Ik was altijd bang voor hem als hij hier op bezoek was." De Reichleau keek door het venster. „Over een uur," zei hij, „zal het donker zijn. Wij mogen geen tijd verliezen. Wij moeten onmid dellijk naar de boerderij van Rakov teneinde den geheelen nacht te kunnen doorrijden, om tusschen ons en Romanovsk een flinken af stand te maken. „Wij zouden inderdaad eenige mijlen kunnen afleggen," zei Rex plotseling lachend. „Luis ter, kinderen! Ik heb gisterenavond wat uit gedacht. Jullie weet allemaal dat ik een wan deling gemaakt heb, nietwaar?" Zij keken hem allen ernstig aan. „Ga door,' zei Simon. „Wat moeten wij eigenlijk met een slee en paarden wanneer wij binnen een kilometer duizend vliegtuigen tot onze beschikking hebben?" „Je spreekt toch niet in ernst, Rex?" vroeg de hertog. „Natuurlijk! Ik ben er gisterenavond op uit gegaan om eens rond te kijken. Een groep ge vechtsvliegtuigen, waarin vier personen plaat3 vinden, is geparkeerd op ongeveer een halve mijl van de barakken. Er staat slechts een schildwacht bij iedere groep hangars. Als wij hem onschadelijk kunnen maken, kunnen wij een machine nemen en wij kunnen weg zjjn voordat zij er iets van merken." „Maar eh eh heb je wel aan de geëlectrificeerde omheining gedacht. Maar die komt niet hooger dan mijn kin. Ik zal jullie er een voor een over gooien." „Maar uzelf dan?" vroeg Marie Lou. slechts een kleine wonde aan de hand. Het ongeluk is te wijten aan het feit, dat de berijder na het passeeren der kar teveel naar rechts is uitgeweken. Het slachtoffer kon nog niet worden gehoord. Rijksminister Seldte bezoekt he den de Wieringermeer. Ter beantwoording van het in het voorjaar door oud-minister Slingenberg aan Duitsch- land gebrachte bezoek, is gisteren de Duit sche Rijksminister van Arbeid Seldte in ons land aangekomen voor een kort tegenbezoek aan ons land. Hij arriveerde met den Ber- üjnschen nachtsneltrein te 9.11 uur aan het Centraal Station te Amsterdam. Rijksminister Seldte was vergezeld van den ministerial-direktor dr. Engel, ober- regierungsrat dr. Münz, regierungsrat dr. Hildebrandt, allen van het rijksministerie van arbeid, en ministerialrat Neumann van het rijksministerie voor Voedselvoorziening. In een zijzaaltje van de eerste klasse wachtkamer heette mr. D. G. Draayer, di recteur-generaal van de afdeeling werkver schaffing en steunverleening van het de partement van Sociale Zaken, namens de Nederlandsche Regeering de Duitsche gas ten hartelijk welkom. Rijksminister Seldte dankte mede namens zijn reisgenooten voor de vriendelijke ont vangst. Met wat wij in Duitschland op het gebied van werkverschaffing en voedselvoor ziening hebben geleerd zoo sprak hij hopen wij te kunnen begrijpen wat gij ons toont. Het gezelschap begaf zich vervolgens naar het grootste Amsterdamsche werkver schaffingsobject. het Boschplan onder Am stelveen. Ook de nieuwe wijken en de markthallen werden bezichtigd. Heden zal o.a. een bezoek aan de Wie ringermeer worden gebracht. Na een tooht van maanden over de zeeën en oceanen liepen gisterochtend, volgens de N.R.Ct. de vier nieuwe mijnenvegers voor de Indische marine twee aan twee resp. te tien voor zeven en vijf voor zeven in den morgen, den haven' van Tandjong Priok bin nen, waar zij ligplaats kozen aan de boeien van de eerste binnenhaven. De officier van het piket begroette den gezagvoerder namens den commandant zee macht, waarna de commandant van het flottielje de traditioneele bezoeken aan den wal bracht. Gistermorgen te half elf bracht de com mandant zeemacht een bezoek aan de mij nenvegers. WOENSDAG 10 NOVEMBER 1937. Hilversum I. NCR V-uitzending. 6.307.00 Onderwijs fonds voor de Scheepvaart. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek (Gr.pl.). 8.30 Gramofoonmuziek. 9.30 Gelukwenschen. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.15 Ensemble v. d. Horst. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 Vervolg concert. 1.30 Gramofoonmuziek. I.55 Orgelspel. 3.00 Christelijke lectuur. 3.30 Hendriks-Trio. 4.45 Berichten, gelukwenschen. 5.00 Voor de kinderen. 5.45 Gramofoonmuziek. 6.00 Land- en tuinbouwhalfuur. 6.30 Taalles en causerie over het Binnenaan- varingsreglement. ,7.00 Berichten. 7.15 „Indrukken van mijn reis naar Neder- lands-Indië", causerie. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. Herhaling SOS-Berichten 8.15 Gramofoonmuziek. 9.00 „De close-up", causerie. 9.30 All Round Sextet, (Om 10.00 Ber. ANP)» 10.45 Gymnastiekles. II.0012.00 Gramofoonmuz. Hierna: Schrift lezing. Hilversum n. VARA-uitzending. 10.0010.20 v.m. VPRO. 6.30—7.00 RVU. 7.308.00 VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. 9.30 „Onze keuken", causerie. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Causerie over rassentheorie en erfelijk heid (Gr.pl.) en gramofoonmuziek. 11.00 „Voedingsleer en warenkennis voor de huisvrouw", causerie. 11.30 Voor de werklozen. 12.001.45 VARA-Orkest en gramofoonmuz. 2.00 Kniples. 2.30 Voor de vrouw. 3.05 Voor de kinderen. 5.30 Gramofoonmuziek. 6.00 The Lucky Birds, en solist. 6.30 Astronomische lezing. 7.30 „Hoe vindt de mensch God?", causerie. 8.00 Herhaling SOS-Berichten. 8.03 Berichten ANP, VARA-Varia. 8.15 VARA-Orkest. 8.45 Radiotooneel. 9.30 VARA-Orkest. 10.00 Berichten ANP. 10.05 De Ramblers. 10.40 Orgelspel. 11.00 „Sexualiteit en humaniteit", causerie. 11.2012.00 Gramofoonmuziek. „Maak u over mij niet bezorgd. Ik was niet voor niets kampioen polsstokhoogsprin gen bij de sportfeesten in Harvard. Ik zou over die omheining kunnen springen met ge bonden handen." Het iseen ijzingwekkend waagstuk," zei de hertog en schudde zijn hoofd.- „De omhei ning even aanraken beteekent een onmid- dellijken dood. En dan nog: zal er wel genoeg benzine in de machine aanwezig zijn? Genoeg om ons een behoorlijken afstand te doen afleggen „Dat is het juist. lederen avond worden de tanks leeeggepompt wegens brandgevaar. Maar bij iedere rij hangars staat een ben zinepomp. Als wij de machine 'nemen, die aan het einde van een hangar staat, kunnen wij de tanks vullen voor wij vertrekken. Wat zeg je ervan?" „Ik denk, dat het onmiddellijke risico veel grooter is. In de eerste plaats de omheining, een schildwacht, die wij overrompelen moeten de mogelijkheid, dat, wanneer wij tot zoover succes gehad hebben, wjj verrast kunnen worden door een officier, die de ronde doet. En bovendien nog de onzekerheid wat betreft de benzine. In ons eerste plan had den wij alleen te doen met de familie van Rakov. Als je plan echter succes heeft zijn de voordeelen enorm." „Met een slee zouden wij niet ver komen," zei Simon. „En ik verzeker je dat Rakov's vrouw naar de politie gaat, zoodra ztf ons vannacht ziet." „Ben je er wel zeker van, dat je een van die machines kunt besturen?" vroeg de her tog. „Zeer zeker. Over het algemeen verschillen Qeze machines zeer weinig van de gewone soort. De vleugels zijn in een anderen vorm gemaakt om sneller te kunnen vliegen en de helicopter is alleen gemaakt om in een be perkte ruimte te kunnen landen. Je weet toch heel goed, dat als je een Buick kunt besturen je ook met een Ford kunt rijden." .Mademoiselle", De Reichleau wendde zich tot Marie Lou, „uw vrijheid, ja, zelfs uw leven hangt van dit besluit af. Wat denkt u ervan?" „Ik denk, dat monsieur de Amerikaan in derdaad een pracht-idée heeft gehad. In Rakov's slee kunnen wij gemakkelijk overval len worden. Als wjj worden gevangen geno men beteekent dat voor ons allen den dood. Laat ons dan ook nu den dood in de oogen zien. Wij hebben tenminste het prachtige vooruitzicht op een goede manier hier van daan te komen." „Dan stem ik eveneens toe," zei de hertog. „Ik bracht niet anders dan de gevaren naar voren. En dat deed ik om u alleen daarvan op de hoogte te stellen. Wjj zijn dus beslo ten te trachten met een vliegmachine te ont snappen." Een gemompel van goedkeuring weerklonk, toen de hertog zjjn kaart op den grond uit spreidde. „Waar dacht je heen te gaan Rex?" r: „Meteen Westwaarts zou ons naar Letland en Estland brengen." (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 7