Het verboden
grondgebied
Postvluchtcn op Indië
Keuring van veewagens
Propaganda voor zelf
standigheid van onze Oost
Gewonde door auto-bumper
geschept
Indisch verlofganger
verwekt nachtelijk incident
Ve'zen heeft groote
verkeerstunne! noodig
Grieksch schip gezonken
in Atl. Oceaan
Koehandel tusschen
Engeland en Duitschland
Negus tot armoe
vervallen
Bruno Mussolini
terug in Rome
Detective-dienst van
vleeschcontroleurs
Sperring van
het bakkerij bed rijf
Minimum-exportprijzen
bloembollen gevraagd
C.AXX voor Rijkswerken
ontoereikend
Verbinding
Groningen-IJsselmeer
door Dennis Wheatley
Ambtenaren van den Keurings
dienst mogen helpen Vestigings
wet Kleinbedrijf uitvoeren.
Verschillende gemeentebesturen hebben,
behalve aan de gemeentepolitie, ook aan de
ambtenaren van den keuringsdienst voor
vee en vleesch opgedragen, nauwkeurig toe
zicht te houden op de naleving van de
Vestigingswet Kleinbedrijf 1937.
Thans heeft de minister van Binnenland-
sche Zaken aan alle gemeentebesturen een
circulaire gezonden, waarin Zijne Exc. me
dedeelt, bedoelde medewerking op hoogen
prijs te stellen.
Deze medewerking is, aldus de mi
nister, met betrekking tot de toe
passing van genoemde wet op sla-
gersbedrijven zeer doelmatig, aan
gezien de ambtenaren van de ge
meentelijke keuringsdiensten voor
vee en vleesch in het bijzonder in
de gelegenheid zijn het bedoelde
toezicht uit te oefenen. Uiteraard
zal hun echter de noodige opspo
ringsbevoegdheid behooren te wor
den verleend, welke bevoegdheid be
perkt zal kunnen blijven tot het
opsporen van overtredingen in het
slagersbedrijf.
De minister van Economische Zaken is
bereid, op aanvrage van de betrokken ge
meentebesturen bedoelde bevoegdheid aan
de daarvoor in aanmerking komende amb
tenaren te verleenen.
De ingenieur van den rijkswaterstaat, be
last met de leiding van het bureau voor de
inschrijving van zware motorrijtuigen en
aanhangwagens te 's-Gravenhage, deelt het
volgende mede:
Hoewel de gelegenheid tot het doen keu
ren van motorrijtuigen, bestemd voor het
vervoer van vee, ingevolge de bepalingen
van het motor- en rijwielreglement, sedert
Maart 1937 geopend is, en niettegenstaan
de tevens door bemiddeling van de betref
fende commissie van de Nederlandsche Ver-
eeniging tot Bescherming van Dieren, se
dert 1 September 1937 vaste keuringsdagen
in de voornaamste marktplaatsen des lande
werden ingesteld, waar voertuigen ter keu
ring kunnen worden aangeboden, is momen
teel het aantal voertuigen, dat ter keuring
werd aangeboden nog zeer gering.
Aan houders van veewagens en
houders van vee, die hun dieren
door tusschenkomst van derden
naar en van veemarkten plegen te
doen vervoeren, wordt hierbij der
halve een ernstige waarschuwing ge
geven.
Na 1 Januari 1938 zullen houders
(c.q. bestuurders) van veewagens
waarmee vee vervoerd wordt, in het
bezit moeten zijn van een goedkeu-
ringsbewijs.
Veehouders, die hun vee vervoeren door
middel van niet goedgekeurde voertuigen
loopen gevaar, dat het vee niet tijdig ter
bestemder plaatse zal worden afgeleverd.
Het hoofdbestuur van den Ned. R.
K. Bakkerspatroonsbond heeft zich
telegrafisch gewend tot den minis
ter van economische zaken mot het
verzoek de sperring van het bakke
rij-bedrijf op grond der vestigings
wet kleinbedrijf ten spoedigste te
willen doorvoeren.
Ter motiveering van dit verzoek werd ge
wezen op het feit, dat tot zelfs in de klein
ste plaatsen toe, overal nieuwe bakkerijen
worden gevestigd, terwijl het aantal bak
kerijen reeds veel te groot is.
Verder worden vele filialen en depots ge
vestigd. Dit alles geschiedt om te ontkomen
aan de gevolgen van de vestigingswet klein-
bedrij f.
Men schrijft ons:
Het lid van den Indischen Volksraad,
Soetardjo, heeft tezamen met nog eenige an
dere leden van dit college, in Juli 1936 een
ontwerp-petitie bij den Volksraad ingediend,
dat in September van betzelfde jaar met 26
tegen 20 stemmen werd aangenomen. Deze
petitie, gericht aan de Kroon en aan de
Staten-Generaal, beoogt het bijeenroepen van
een conferentie van vertegenwoordigers van
Nederland en Nederlandsch-Indië, teneinde
op den voet van gelijkgerechtigdheid een
plan op te stellen, hetwelk ten doel hebbe
aan Nederlandsch-Indië langs den weg van
geleidelijke hervormingen den staat van zelf
standigheid toe te kennen binnen de gren
zen van artikel 1 der grondwet, en binnen
een zoodanigen tijd als deze conferentie voor
de uitvoering van de gedachte mogelijk zal
achten.
Om aan deze petitie zoo groot mogelijke
kans van slagen te geven, zijn in Neder
landsch-Indië verschillende propaganda-
comité's petitie-Soetardjo opgericht. Thans
is, op verzoek van den heer Soetardjo, een
actie comité-petitie-Soetardjo in Nederland
opgericht, van welke actie hier te lande door
de Indische pers veel succes wordt verwacht.
Gecompliceerd ongeluk te Gilze.
In razenden vaart
Gisteravond omstreeks zes uur reed een
motorfiets, waarop twee personen uit Eind
hoven gezeten waren, op den Tilburgschen
weg onder Huiten, gemeente Gilze-Rijen in
razenden vaart, toen plotseling de achter
band sprong. De berijders werden op den
grond geslingerd en bleven ernstig gewond
liggen.
Achter de motorfiets, die in de
richting Tilburg reed, kwam een be
stelauto van de firma J. de Jong uit
Breda. De chauffeur trachtte nog de
slachtoffers te ontwijken, maar dit
gelukte slechts bij één hunner. De
ander, de bestuurder van de motor
fiets, zekere Trier, werd door den
bumper van de auto geschept en der
tig meter medegesleurd.
Hij werd dood opgenomen. De duorijder
is, nadat dokter Gladaek uit Rijen de eerste
hulp had verleend, in zorgwekkenden toe
stand naar het ziekenhuis te Tilburg ver
voerd. Ook het stoffelijk overschot van den
motorrijder is daarheen gebracht.
De koninklijke marechaussée heeft het
onderzoek in handen.
Tal van bonden richten adres
tot den minister.
De besturen der samenwerkende
organisaties: het Hollandsch Bloem
bollenkweekers Genootschap, de
Dioc. R.K. Land- en Tuinbouwbond,
de Nederlandsche Tuindersbond, de
Chr. Boeren- en Tuindersbond, afd.
HollandBrabant en de Bond van
Bloembollenveilingen, hebben aan
den minister van Economische Za
ken een verzoekschrift gezonden,
waarin instemming betuigd wordt
met de uitspraak van den bond van
Bloembollenhandelaren, waarin men
zich met groote meerderheid heeft
verklaard vóór het vaststellen van
minimum-exportprijzen voor oogst
1938. Het standpunt van adressanten
is, dat minimum-exportprijzen het
onontbeerlijke sluitstuk vormen van
de bestaande, hoogstnoodzakelijke
bedrijfsmaatregelen.
Adressanten verzoeken den minister vóór
1 December a.s. minimumprijzen voor oogst
1938 te willen publiceeren, zoowel voor bin
nenland als voor het buitenland en de hand
having van de bestaande financieele regeling
voor opkoop van eventueel surplus te wil
len bekend maken.
Bij arrestatie bleek, dat hij nog
te goed hadl
Het was een zeer sensationeel en opwin
dend incident, dat zich in den nacht van
Vrijdag op Zaterdag in de binnenstad van
de residentie afspeelde. Een gratis voorstel
ling voor de cafébezoekers, die tot het slui
tingsuur in de stad waren gebleven en zich
nu huiswaarts spoedden.
Onder hen bevond zich een verlofganger
uit Singapore, die tijdelijk in de hofstad ver
toeft en die zich dezen avond in een bar in
de hofstad kostelijk had geamuseerd. Hij
was vergezeld van zijn echtgenoote. Het
tweetal stapte kwart na een in de auto, de
motor werd gestart en er zou niets bijzon
ders zijn gebeurd, wanneer er niet een sur-
veilleerende agent was geweest, die voor
den automobilist een bijzondere belangstel
ling had, Deautomobilist gebruikte de
claxon en was daarmee in overtreding.
De agent van politie wandelde naar de
auto toe en gaf den bestuurder een waar
schuwing. Maar dat hielp niets, integendeel,
de reactie was juist het tegenovergestelde,
van wat men zou verwachten. Met veel ge
raas en steeds maar signalen gevend, draai
de de wagen met een zwaai de Poten in.
Toen werd de agent boos. Hij posteerde zich
midden op de straat, den automobilist een
stopteeken gevende, maar deze reed door
zonder zich om het stopteeken van den
agent te bekommeren.
Was de agent niet vlug opzij ge
sprongen, het zou er zeker niet best voor
hem hebben uitgezien. De agent sprong
onvervaard op de treeplank en dwong den
bestuurder te stoppen.
Dat gebeurde niet midden op de straat,
maar op het trottoir. De wagen kwam te
gen de pui van een winkel tot stilstand.
Met donderend geraas viel een 6r°°,p
spiegelruit van de etalage in stukken, ter
wijl de auto vrijwel op hetzelfde momen
in brand vloog. Agent, bestuurder en zijn
naast hem zittende echtgenoote werden
door de glasscherven gewond. Alleen de
dame moest zich laten verbinden.
De ernstig beschadigde auto werd naar
het hoofdbureau van politie gesleept, na
dat de brandweer het vuur met een kleine
straat had gebluscht. De bestuurder, die
onder den invloed van sterken drank was,
werd overgebracht naar het bureau in de
Prijsestraat, waar hem een verhoor werd
afgenomen. Hierbij kwam de politie tot
merkwaardige ontdekkingen.
In de eerste plaats bleek, dat hij in het
politieblad stond gesignaleerd, omdat hi]
nog een boete moest betalen van 36 gulden
subs. een hechtenis moest ondergaan van
10 dagen wegens overtreding van het mo
tor- en rijwielreglement.
In de tweede plaats verzocht de ambte
naar 't van het O.M. in 't kantongerecht Am
sterdam beteekening van een vonnis, gele
zen door den kantonrechter te Amsterdam,
waarbij deze verlofganger veroordeeld is tot
5 dagen hechtenis en hem bovendien de
bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen
is ontzegd voor den tiid van 1 jaar wegens
overtreding van artikel 22b van het motor
en rijwielreglement (onder invloed van ster
ken drank een motorrijtuig of een rijwiel
besturen).
Zijn gedrag van den laatsten fuifnacht zal
uiteraard nog twee processenverbaal tot
gevolg hebben, één wegens het onnoodig
signalen geven en één wegens het niet
gehoorzamen aan het stopbevel van den
agent. Zoo zal deze avond den verlofgan
ger ook wanneer hij in Singapore is te
ruggekeerd ongetwijfeld nog lang heu
gen.
In het Voorloopig Verslag van de Tweede
Kamer over de begrooting van Waterstaat
1938, geven verscheidene leden ais hun oor
deel te kennen, dat met voorschriften tot na
leving van de sociale bepalingen uit de Col
lectieve Arbeids-Overeenkomsten voor de
werken van Waterstaat niet kan worden vol
staan. Ook de loon- en werktijdenregelingen
dienen in de bestekken te worden opgeno-
Kanaal via Lemmer ol Stavoren?
Verscheidene Tweede Kamerleden vroegen
in het verslag over de begrooting Verkeers-
foncls 1938, of de minister kan mededeelen,
binnen welken termijn een beslissing kan
worden tegemoet gezien over de richting van
het te graven kanaal van Groningen naar
hét IJsselmeer: of Lemmer dan wel Stavoren
als eindpunt daarvan ^al worden aangewe
zen. Naar die beslissing wordt in Friesland
en Groningen met verlangen uitgezien.
OOK DE SPOORBRUG MOET
VERDWIJNEN.
Eenige Tweede Kamerleden uitten
in het verslag over de begrooting
Verkeersfonds 1938 hun teleurstel
ling over het feit, dat de minister
voornemens schijnt te zijn, om te
Velzen een tunnel te maken voor
het rijverkeer, doch de spoorbrug
wil behouden. Met het oog op het
scheepvaartverkeer achtten zij het
wenschelijk, dat ook deze brug zal
verdwijnen.
Vroeger of later zal hiertoe toch moeten
worden overgegaan, daarom leek het dezen
leden goedkooper om thans dadelijk een
tunnel te maken voor alle verkeer, dan
eerst voor het wegverkeer een tunnel te
bouwen en later den spoorweg door een
afzonderlijke tunnel onder het Noordzee
kanaal door te leiden.
ZES VAN DE 29 OPVARENDEN
OPGEPIKT.
Het Amerikaansche vaartuig
„Swiftsure", heeft zes personen op
gepikt van de uit 29 koppen bestaan
de bemanning van het Grieksche
stoomschip „Tzennychandris", meten
de 5815 ton en op weg naar Rotter
dam, dat in den Atlantischen Oceaan
gezonken is. Het schip be
vond zich op 30 tot 40 mijl ten noord
oosten van de Diamond-Shoals, toen
het de laatste noodseinen uitzond.
De „Swiftsure" en vaartuigen van de
kustwacht doen nasporingen in de
nabijheid van het gezonken schip, of
wellicht nog leden der bemanning
gered kunnen woiden.
Hitier zal niet meer over kolo
niën spreken, als Engeland hem
de vrije hand laat in Midden
Europa.
Volgens den diplomatieken redacteur van
de Evening Standard heeft het Britsche ka
binet uit Brelijn vernomen dat Hitier indien
hij aanmoediging ontvangt, bereid is, Enge
land ten aanzien van de koloniale kwestie
een godsvrede voor den duur van tien jaar
voor te stellen. Tijdens deze periode zouden
de Duitsche koloniale eisóhen niet ter
sprake gebracht worden, doch in ruil hier
voor zou Hitier verwachten, dat de Brit
sche regeering hem in Midden-Europa de
vrije hand zou laten, voor het geval Duitsch
land zou aandringen op vrije verkiezingen
of een volksstemming in Oostenrijk of van
Tsjechoslowakije zou willen verlangen, dat
het onmiddellijk aan de Duitsche minder
heid in dat land het recht toekent op een
autonoom bestuur en op intellectueele toe
nadering tot het Duitsche volk.
Binnen het kader van de propaganda
voor het verkrijgen van koloniën worden in
Duitschland thans prentbriefkaarten uitge
geven met photo's uit de vroegere Duitsche
koloniën en van het leven der inboorlingen.
Tot dusver is van deze briefkaarten
slechts een beperkt aantal in omloop ge
bracht. De kaarten geven o.a. photo's van
de marmergroeven in West Afrika en van
de groote bosschen in Kameroen, die vol
gens de kranten „den Duitscher er aan
zullen herinneren, wat hij door den dief
stal van zijn koloniën heeft verloren.
Vertrek van
Ibis 1 Jodhp. 13 Nov.
(heenreis) I
Emoe
(terugreis)
Valk
(heenreis)
Nandoe
derugreis)
Athene 14 Nov.
Basra 14 Nov.
Jodhp. 14 Nov.
Aankomst te
Rang. 13 Nov,
A'dam 14 Nov,
Jodhp. 14 Nov,
Bagd. 14 Nov.
Alex. 14 Nov.
Bangk. 14 Nov.
Torenvalk lepels 14 Nov.
(heenreis) I
Oehoe Isingap. 14 Nov.
(terugreis)
Reiger I yciam 16 Nov.
(heenreis) 1
De Ibis" bleef gisteren te Rangoon.
Geen geld genoeg meer voor
brandstof. Particulieren wil.
len inzameling voor hem hou
den.
Een redacteur van de „Sunday
Referee", die een bezoek aan Haile
Selassie heeft gebracht, vertelt dat
de koning der koningen in armoede
leeft en zelfs geen vuur kan laten
branden in de kamers van zijn be
scheiden huis te Bath, in Engeland,
behalve in de kamer van zijn kin
deren De negus wil nu zijn laatste
auto en het huis, dat hij bewoont,
verkoopen.
Er leven ruim twintig familieleden onder
zijn dak: de garage is verbo'uwd om eenige
van hen te kunnen herbergen. „Wij hebben
geen enkel inkomen zeide de negus tot
zijn bezoeker wij leven van het kleine
kapitaal, dat wij bezitten. Toen ik Abessi-
nië verliet, hoopte ik er, met de hulp van
den Volkenbond, weldra te kunnen terug-
keeren, ik heb dan ook alleen datgene me
degenomen, dat in mijn onmiddellijke be
hoeften kon voorzien".
De redacteur deelt nog mede, dat parti
culieren bij het ministerie van buitenland-
sche zaken pogingen in het werk stellen een
jaargeld voor den negus te verkrijgen.
Bruno Mussolini, de zoon van
den duce, die als vrijwilliger bij de
luchtmacht van Franco in dienst
is, is, naar in Italiaansche lucht
vaartkringen met stelligheid wordt
medegedeeld, Dinsdag jl. bij een
aanval van vliegtuigen uit Barce-
lona op Mallorca ternauwernood
aan den dood ontsnapt.
Een bom, uit een der regeeringsvliegtui-
gen geworpen, explodeerde op het vliegveld
vlak voor den ingang van een hangar, waar
Bruno zich met eenige andere piloten on
derhield, aldus Un. Press.
Door den geweldigen luchtdruk, gevolg
van de explosie, sloegen de piloten tegen
den grond. Bruno bleef ongedeerd, terwijl
een eskader-commandant ernstige kwetsu
ren opliep.
Dit incident is vermoedelijk de aanleiding
tot de geruchten, welke deze week hebben
gecirculeerd, als zoude Bruno gewond eu
in gevangenschap geraakt zijn.
Naar verluidt, is de regeeringsluchtmacht
sinds bekend is geworden, dat de zoon van
den duce daar is gestationneerd, voortdu
rend tegen Mallorca in den aanval.
Uit zeer betrouwbare particuliere
bron vernemen wij, dat Bruno Mus
solini Zaterdagavond uit Malorca
teruggekeerd is. Een deel van het es
kader landde 's avonds op het mili
tair vliegveld bij Rome.
Men is van meening, dat de duce zijn
zoon bevolen heeft, terug te keeren na zijn
avontuur van Dinsdag, dat zijn moeder in
grooten angst heeft doen verkeeren. P®r
motor is Bruno naar Rome gereden.
Volgens te Gibraltar ontvangen berich
ten zijn meer dan vijfduizend soldaten,
waaronder Moren, Italianen, legionairs en
phalanxisten te Cadiz aan land gezet. Ook
zijn 170 fiat-tanks uit geladen uit Italiaan
sche vrachtschepen.
Men meent, dat deze troepen-concentratie
verband houdt met het op handen zijnde
van offensief aan het Pozoblancofront.
Feuilleton
Vertaling Eva Raedt de Canter
62.
„Het zal wel goed gaan," zei Rex en geeuw
de weer. „Als de aarde heuvelachtig gaat wor
den moet je mjj wakker maken. Als er iets
verkeerd gaat geloof ik niet dat je er de man
naar zult zijn die zoolang zal wachten met mij
te waarschuwen tot er al een ongeluk gebeurd
is maar blijf in Godsnaam met je vingers
van de contróle-hadles. Als je maar even
twijfelt, geeft je mij een schop. Als de ma
chine daalt of schuin gaat liggen, moet je
niet probeeren haar zelf weer in de goede
richting te krijgen. Laat dat aan mjj over. Ik
heb haar geheel in mijn macht, ook reeds toen
w(j nog niet zoo hoog waren als nu, en ik zal
haar in mjjn macht houden, ook al mocht zij
vallen." Het volgende oogenblik was hij in
geslapen.
Met practische hand bestudeerde de hertog
de machine. Hij zou graag eenige experimen
ten met het vliegtuig hebben genomen, maar
hij durfde geen enkel risico te loopen. Het
was nu geheel licht geworden. De wereld be
neden hen veranderde ieder oogenblik van
aanzien, dan weer oneindige grasvlakten, dan
weer de eindelooze, Russische steppen. Even
na elf uur vlogen zij een andere groote rivier
over, De Reichleau dacht dat het de Don was.
Hij maakte Rex wakker teneinde er zeker van
te zijn.
Rex geeuwde nog steeds, maar voelde zich
toch frisscher. Hij keek de contróle-handles
na terwijl de hertog zijn kaart bestudeerde. In
derdaad het was de Don. Zij waren prachtig
opgeschoten. Zij bevonden zich nu ongeveer
driehonderd mijlen ten Zuiden van Moskou.
Wanneer zij nog vierhonderd en vijftig mijlen
zouden vliegen, zouden zij de grens van Roe
menië bereiken. Het leek erop dat zij deze
groote vlucht in een sprong zouden afleggen.
Met uitzondering van Marie Lou hadden zij
allen razenden honger. Zij hadden de cabine
reeds van onder tot boven doorzocht maar zij
vonden niets eetbaars.
Even na den middag passeerden zij een
stad en de hertog verklaarde, dat dat Kursk
was. Hun hoop werd steeds grooter. Ver be
neden hen lag de grens van de Oekraine. Zij
waren tenminste zoover gekomen, dat zij het
Russisch grondgebied hadden verlaten.
De vliegmachine vloog steeds westelijker
door de scherpe winterlucht. De motoren
dreunden met een regelmatig rhythme boven
hun hoofden. Rex was buitengewoon in zijn
schik over het vliegtuig. Eenigen tijd had hij
erover zitten denken hoe het mechanisme van
den helicopter zou werken. Dit was een ge
heel ander type dan hij tot nog toe gezien
had. Gewoonlijk hadden de helicopters vier
bladen, maar deze had er maar twee. Ten
slotte slaagde hij erin voor zichzelf een op
lossing te vinden en wendde zich tot den her
tog:
„Die helicopter is toch een mooi ding. Wan
neer hij niet werkt, vormt hij als het ware
een andere vilegmachine boven onze hoofden
daar beide bladen ervan gelijkloopen met de
vleugels van onze machine. Zij beantwoorden
terzelfder tijd aan de contróle-handles van ons
vliegtuig. Wanneer men het ding in werking
stelt, kan het allerlei diensten bewijzen, fk
zal probeeren er patent op te krijgen als ik
thuis kom."
De Reichleau keek op. Het was waar: in
plaats van vier bladen op een hoek, die de
snelheid moesten bevorderen en die absoluut
nutteloos waren, uitgezonderd voor op te stij
gen en neer te komen, vormde de helicopter
een kleine, maar inderdaad perfecte extra ma
chine op zichzelf om het gewicht van de vlieg
machine te kunnen dragen. Terwijl hij ernaar
keek. kneep hij zijn oogen dicht en om zijn
mond vertoonde zich een grimmigen trek. Hij
had niet alleen de helicopter gezien, maar ook
nog iets anders. Boven hun hoofden en aan
den rechterkant van de machine vlogen zes
vliegtuigen in V-formatie. Hij wenkte Rex en
wees naar boven.
„God bewaar mij," kreunde Rex. „Dacht je
dat die vogels ons achtervolgden?"
„Ik vrees het. Ieder vliegveld in het land
moet gewaarschuwd zijn en op de hoogte ge
bracht van onze vlucht uit Romanovsk."
Rex had de machine inmiddels laten dalen
en was bezig zijn vliegtuig zoover mogelijk
van de vijandelijke vliegtuigen te verwijderen.
Simon klopte hem op den schouder. Hij was
door de cabine naar hen toe gestrompeld.
„Niet dien kant uit!" riep hij. „Kijk eens
naar beneden, links vlieg in noordelijke
richting, Rex."
Rex keek en vloekte. Vijfhonderd voet be
neden hem bevond zich een andere vlucht ma
chines. Hij maakte een scherpe bocht en liet
terzelfder tijd het vliegtuig stijgen. Hij hoopte
op die manier aan achtervolging te ontko
men. Dat het op hen gemunt was, was zonder
twijfel. De machines aan den Noordkant wa
ren eveneens gestegen.
„Alle duivels", riep Rex uit. „Als wij een
paar hqnderd mijl verder geweest waren, had
den wij het gewonnen."
„Denk je dat wij erdoor zullen komen?"
vroeg de hertog.
Rex schudde zijn hoofd. „Natuurlijk zullen
wij het probeeren, maar er is geen enkele
wolk te bekennen waarachter wfj ons zouden
kunnen verschuilen. Maar kijk daar eens, daar
komen er nog veel meer."
Onder het spreken had de hertog de nieuwe
machines ook opgemerkt. Een derde groep
naderde, zij waren nog ver verwijderd en zij
leken op dezen afstand niet meer dan kleine
stipjes. Zij vlogen zeer hoog.
„Zij zijn erop uitgestuurd om ons te van
gen," riep hij uit. „Ik geloof nooit, dat wij er
door zullen komen."
Retetetetetklonk plotseling als een
waarschuwende kreet een machinegeweer doof
de lucht.
Simon voegde zich weer bij hen. „Ik beb
achterin de machine geen lood ammunitie," z®l
hij. „Is er voor misschien wat?"
Rex schudde zfjn hoofd. „Niets, ik heb er
nog naar gekeken voordat wij startten. Maar
het zou ook nutteloos zijn. Wij kunnen niet
tegen zooveel machines vechten."
„Rex, wij moeten dalen voor wij neerg®*
schoten worden," zei de hertog toen er een
nieuwe uitbarsting van een machinegeweer
volgde.
Rex knikte. „Vervloekt, maar wij zullen
vechten voor ons leven. Laat ons de machine®
zoover mogelijk uit den weg gaan."
De vliegmachine daalde vlug en het
geen oogenblik te vroeg. Het knetteren de'
machinegeweren begon opnieuw en de eerst®
drie kogels vlogen tegen de vleugels.
(Wordt vervolgd.)