Het verboden grondgebied Postvluchtcn op Indië Keuring van veewagens Propaganda voor zelf standigheid van onze Oost Gewonde door auto-bumper geschept Indisch verlofganger verwekt nachtelijk incident Ve'zen heeft groote verkeerstunne! noodig Grieksch schip gezonken in Atl. Oceaan Koehandel tusschen Engeland en Duitschland Negus tot armoe vervallen Bruno Mussolini terug in Rome Detective-dienst van vleeschcontroleurs Sperring van het bakkerij bed rijf Minimum-exportprijzen bloembollen gevraagd C.AXX voor Rijkswerken ontoereikend Verbinding Groningen-IJsselmeer door Dennis Wheatley Ambtenaren van den Keurings dienst mogen helpen Vestigings wet Kleinbedrijf uitvoeren. Verschillende gemeentebesturen hebben, behalve aan de gemeentepolitie, ook aan de ambtenaren van den keuringsdienst voor vee en vleesch opgedragen, nauwkeurig toe zicht te houden op de naleving van de Vestigingswet Kleinbedrijf 1937. Thans heeft de minister van Binnenland- sche Zaken aan alle gemeentebesturen een circulaire gezonden, waarin Zijne Exc. me dedeelt, bedoelde medewerking op hoogen prijs te stellen. Deze medewerking is, aldus de mi nister, met betrekking tot de toe passing van genoemde wet op sla- gersbedrijven zeer doelmatig, aan gezien de ambtenaren van de ge meentelijke keuringsdiensten voor vee en vleesch in het bijzonder in de gelegenheid zijn het bedoelde toezicht uit te oefenen. Uiteraard zal hun echter de noodige opspo ringsbevoegdheid behooren te wor den verleend, welke bevoegdheid be perkt zal kunnen blijven tot het opsporen van overtredingen in het slagersbedrijf. De minister van Economische Zaken is bereid, op aanvrage van de betrokken ge meentebesturen bedoelde bevoegdheid aan de daarvoor in aanmerking komende amb tenaren te verleenen. De ingenieur van den rijkswaterstaat, be last met de leiding van het bureau voor de inschrijving van zware motorrijtuigen en aanhangwagens te 's-Gravenhage, deelt het volgende mede: Hoewel de gelegenheid tot het doen keu ren van motorrijtuigen, bestemd voor het vervoer van vee, ingevolge de bepalingen van het motor- en rijwielreglement, sedert Maart 1937 geopend is, en niettegenstaan de tevens door bemiddeling van de betref fende commissie van de Nederlandsche Ver- eeniging tot Bescherming van Dieren, se dert 1 September 1937 vaste keuringsdagen in de voornaamste marktplaatsen des lande werden ingesteld, waar voertuigen ter keu ring kunnen worden aangeboden, is momen teel het aantal voertuigen, dat ter keuring werd aangeboden nog zeer gering. Aan houders van veewagens en houders van vee, die hun dieren door tusschenkomst van derden naar en van veemarkten plegen te doen vervoeren, wordt hierbij der halve een ernstige waarschuwing ge geven. Na 1 Januari 1938 zullen houders (c.q. bestuurders) van veewagens waarmee vee vervoerd wordt, in het bezit moeten zijn van een goedkeu- ringsbewijs. Veehouders, die hun vee vervoeren door middel van niet goedgekeurde voertuigen loopen gevaar, dat het vee niet tijdig ter bestemder plaatse zal worden afgeleverd. Het hoofdbestuur van den Ned. R. K. Bakkerspatroonsbond heeft zich telegrafisch gewend tot den minis ter van economische zaken mot het verzoek de sperring van het bakke rij-bedrijf op grond der vestigings wet kleinbedrijf ten spoedigste te willen doorvoeren. Ter motiveering van dit verzoek werd ge wezen op het feit, dat tot zelfs in de klein ste plaatsen toe, overal nieuwe bakkerijen worden gevestigd, terwijl het aantal bak kerijen reeds veel te groot is. Verder worden vele filialen en depots ge vestigd. Dit alles geschiedt om te ontkomen aan de gevolgen van de vestigingswet klein- bedrij f. Men schrijft ons: Het lid van den Indischen Volksraad, Soetardjo, heeft tezamen met nog eenige an dere leden van dit college, in Juli 1936 een ontwerp-petitie bij den Volksraad ingediend, dat in September van betzelfde jaar met 26 tegen 20 stemmen werd aangenomen. Deze petitie, gericht aan de Kroon en aan de Staten-Generaal, beoogt het bijeenroepen van een conferentie van vertegenwoordigers van Nederland en Nederlandsch-Indië, teneinde op den voet van gelijkgerechtigdheid een plan op te stellen, hetwelk ten doel hebbe aan Nederlandsch-Indië langs den weg van geleidelijke hervormingen den staat van zelf standigheid toe te kennen binnen de gren zen van artikel 1 der grondwet, en binnen een zoodanigen tijd als deze conferentie voor de uitvoering van de gedachte mogelijk zal achten. Om aan deze petitie zoo groot mogelijke kans van slagen te geven, zijn in Neder landsch-Indië verschillende propaganda- comité's petitie-Soetardjo opgericht. Thans is, op verzoek van den heer Soetardjo, een actie comité-petitie-Soetardjo in Nederland opgericht, van welke actie hier te lande door de Indische pers veel succes wordt verwacht. Gecompliceerd ongeluk te Gilze. In razenden vaart Gisteravond omstreeks zes uur reed een motorfiets, waarop twee personen uit Eind hoven gezeten waren, op den Tilburgschen weg onder Huiten, gemeente Gilze-Rijen in razenden vaart, toen plotseling de achter band sprong. De berijders werden op den grond geslingerd en bleven ernstig gewond liggen. Achter de motorfiets, die in de richting Tilburg reed, kwam een be stelauto van de firma J. de Jong uit Breda. De chauffeur trachtte nog de slachtoffers te ontwijken, maar dit gelukte slechts bij één hunner. De ander, de bestuurder van de motor fiets, zekere Trier, werd door den bumper van de auto geschept en der tig meter medegesleurd. Hij werd dood opgenomen. De duorijder is, nadat dokter Gladaek uit Rijen de eerste hulp had verleend, in zorgwekkenden toe stand naar het ziekenhuis te Tilburg ver voerd. Ook het stoffelijk overschot van den motorrijder is daarheen gebracht. De koninklijke marechaussée heeft het onderzoek in handen. Tal van bonden richten adres tot den minister. De besturen der samenwerkende organisaties: het Hollandsch Bloem bollenkweekers Genootschap, de Dioc. R.K. Land- en Tuinbouwbond, de Nederlandsche Tuindersbond, de Chr. Boeren- en Tuindersbond, afd. HollandBrabant en de Bond van Bloembollenveilingen, hebben aan den minister van Economische Za ken een verzoekschrift gezonden, waarin instemming betuigd wordt met de uitspraak van den bond van Bloembollenhandelaren, waarin men zich met groote meerderheid heeft verklaard vóór het vaststellen van minimum-exportprijzen voor oogst 1938. Het standpunt van adressanten is, dat minimum-exportprijzen het onontbeerlijke sluitstuk vormen van de bestaande, hoogstnoodzakelijke bedrijfsmaatregelen. Adressanten verzoeken den minister vóór 1 December a.s. minimumprijzen voor oogst 1938 te willen publiceeren, zoowel voor bin nenland als voor het buitenland en de hand having van de bestaande financieele regeling voor opkoop van eventueel surplus te wil len bekend maken. Bij arrestatie bleek, dat hij nog te goed hadl Het was een zeer sensationeel en opwin dend incident, dat zich in den nacht van Vrijdag op Zaterdag in de binnenstad van de residentie afspeelde. Een gratis voorstel ling voor de cafébezoekers, die tot het slui tingsuur in de stad waren gebleven en zich nu huiswaarts spoedden. Onder hen bevond zich een verlofganger uit Singapore, die tijdelijk in de hofstad ver toeft en die zich dezen avond in een bar in de hofstad kostelijk had geamuseerd. Hij was vergezeld van zijn echtgenoote. Het tweetal stapte kwart na een in de auto, de motor werd gestart en er zou niets bijzon ders zijn gebeurd, wanneer er niet een sur- veilleerende agent was geweest, die voor den automobilist een bijzondere belangstel ling had, Deautomobilist gebruikte de claxon en was daarmee in overtreding. De agent van politie wandelde naar de auto toe en gaf den bestuurder een waar schuwing. Maar dat hielp niets, integendeel, de reactie was juist het tegenovergestelde, van wat men zou verwachten. Met veel ge raas en steeds maar signalen gevend, draai de de wagen met een zwaai de Poten in. Toen werd de agent boos. Hij posteerde zich midden op de straat, den automobilist een stopteeken gevende, maar deze reed door zonder zich om het stopteeken van den agent te bekommeren. Was de agent niet vlug opzij ge sprongen, het zou er zeker niet best voor hem hebben uitgezien. De agent sprong onvervaard op de treeplank en dwong den bestuurder te stoppen. Dat gebeurde niet midden op de straat, maar op het trottoir. De wagen kwam te gen de pui van een winkel tot stilstand. Met donderend geraas viel een 6r°°,p spiegelruit van de etalage in stukken, ter wijl de auto vrijwel op hetzelfde momen in brand vloog. Agent, bestuurder en zijn naast hem zittende echtgenoote werden door de glasscherven gewond. Alleen de dame moest zich laten verbinden. De ernstig beschadigde auto werd naar het hoofdbureau van politie gesleept, na dat de brandweer het vuur met een kleine straat had gebluscht. De bestuurder, die onder den invloed van sterken drank was, werd overgebracht naar het bureau in de Prijsestraat, waar hem een verhoor werd afgenomen. Hierbij kwam de politie tot merkwaardige ontdekkingen. In de eerste plaats bleek, dat hij in het politieblad stond gesignaleerd, omdat hi] nog een boete moest betalen van 36 gulden subs. een hechtenis moest ondergaan van 10 dagen wegens overtreding van het mo tor- en rijwielreglement. In de tweede plaats verzocht de ambte naar 't van het O.M. in 't kantongerecht Am sterdam beteekening van een vonnis, gele zen door den kantonrechter te Amsterdam, waarbij deze verlofganger veroordeeld is tot 5 dagen hechtenis en hem bovendien de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen is ontzegd voor den tiid van 1 jaar wegens overtreding van artikel 22b van het motor en rijwielreglement (onder invloed van ster ken drank een motorrijtuig of een rijwiel besturen). Zijn gedrag van den laatsten fuifnacht zal uiteraard nog twee processenverbaal tot gevolg hebben, één wegens het onnoodig signalen geven en één wegens het niet gehoorzamen aan het stopbevel van den agent. Zoo zal deze avond den verlofgan ger ook wanneer hij in Singapore is te ruggekeerd ongetwijfeld nog lang heu gen. In het Voorloopig Verslag van de Tweede Kamer over de begrooting van Waterstaat 1938, geven verscheidene leden ais hun oor deel te kennen, dat met voorschriften tot na leving van de sociale bepalingen uit de Col lectieve Arbeids-Overeenkomsten voor de werken van Waterstaat niet kan worden vol staan. Ook de loon- en werktijdenregelingen dienen in de bestekken te worden opgeno- Kanaal via Lemmer ol Stavoren? Verscheidene Tweede Kamerleden vroegen in het verslag over de begrooting Verkeers- foncls 1938, of de minister kan mededeelen, binnen welken termijn een beslissing kan worden tegemoet gezien over de richting van het te graven kanaal van Groningen naar hét IJsselmeer: of Lemmer dan wel Stavoren als eindpunt daarvan ^al worden aangewe zen. Naar die beslissing wordt in Friesland en Groningen met verlangen uitgezien. OOK DE SPOORBRUG MOET VERDWIJNEN. Eenige Tweede Kamerleden uitten in het verslag over de begrooting Verkeersfonds 1938 hun teleurstel ling over het feit, dat de minister voornemens schijnt te zijn, om te Velzen een tunnel te maken voor het rijverkeer, doch de spoorbrug wil behouden. Met het oog op het scheepvaartverkeer achtten zij het wenschelijk, dat ook deze brug zal verdwijnen. Vroeger of later zal hiertoe toch moeten worden overgegaan, daarom leek het dezen leden goedkooper om thans dadelijk een tunnel te maken voor alle verkeer, dan eerst voor het wegverkeer een tunnel te bouwen en later den spoorweg door een afzonderlijke tunnel onder het Noordzee kanaal door te leiden. ZES VAN DE 29 OPVARENDEN OPGEPIKT. Het Amerikaansche vaartuig „Swiftsure", heeft zes personen op gepikt van de uit 29 koppen bestaan de bemanning van het Grieksche stoomschip „Tzennychandris", meten de 5815 ton en op weg naar Rotter dam, dat in den Atlantischen Oceaan gezonken is. Het schip be vond zich op 30 tot 40 mijl ten noord oosten van de Diamond-Shoals, toen het de laatste noodseinen uitzond. De „Swiftsure" en vaartuigen van de kustwacht doen nasporingen in de nabijheid van het gezonken schip, of wellicht nog leden der bemanning gered kunnen woiden. Hitier zal niet meer over kolo niën spreken, als Engeland hem de vrije hand laat in Midden Europa. Volgens den diplomatieken redacteur van de Evening Standard heeft het Britsche ka binet uit Brelijn vernomen dat Hitier indien hij aanmoediging ontvangt, bereid is, Enge land ten aanzien van de koloniale kwestie een godsvrede voor den duur van tien jaar voor te stellen. Tijdens deze periode zouden de Duitsche koloniale eisóhen niet ter sprake gebracht worden, doch in ruil hier voor zou Hitier verwachten, dat de Brit sche regeering hem in Midden-Europa de vrije hand zou laten, voor het geval Duitsch land zou aandringen op vrije verkiezingen of een volksstemming in Oostenrijk of van Tsjechoslowakije zou willen verlangen, dat het onmiddellijk aan de Duitsche minder heid in dat land het recht toekent op een autonoom bestuur en op intellectueele toe nadering tot het Duitsche volk. Binnen het kader van de propaganda voor het verkrijgen van koloniën worden in Duitschland thans prentbriefkaarten uitge geven met photo's uit de vroegere Duitsche koloniën en van het leven der inboorlingen. Tot dusver is van deze briefkaarten slechts een beperkt aantal in omloop ge bracht. De kaarten geven o.a. photo's van de marmergroeven in West Afrika en van de groote bosschen in Kameroen, die vol gens de kranten „den Duitscher er aan zullen herinneren, wat hij door den dief stal van zijn koloniën heeft verloren. Vertrek van Ibis 1 Jodhp. 13 Nov. (heenreis) I Emoe (terugreis) Valk (heenreis) Nandoe derugreis) Athene 14 Nov. Basra 14 Nov. Jodhp. 14 Nov. Aankomst te Rang. 13 Nov, A'dam 14 Nov, Jodhp. 14 Nov, Bagd. 14 Nov. Alex. 14 Nov. Bangk. 14 Nov. Torenvalk lepels 14 Nov. (heenreis) I Oehoe Isingap. 14 Nov. (terugreis) Reiger I yciam 16 Nov. (heenreis) 1 De Ibis" bleef gisteren te Rangoon. Geen geld genoeg meer voor brandstof. Particulieren wil. len inzameling voor hem hou den. Een redacteur van de „Sunday Referee", die een bezoek aan Haile Selassie heeft gebracht, vertelt dat de koning der koningen in armoede leeft en zelfs geen vuur kan laten branden in de kamers van zijn be scheiden huis te Bath, in Engeland, behalve in de kamer van zijn kin deren De negus wil nu zijn laatste auto en het huis, dat hij bewoont, verkoopen. Er leven ruim twintig familieleden onder zijn dak: de garage is verbo'uwd om eenige van hen te kunnen herbergen. „Wij hebben geen enkel inkomen zeide de negus tot zijn bezoeker wij leven van het kleine kapitaal, dat wij bezitten. Toen ik Abessi- nië verliet, hoopte ik er, met de hulp van den Volkenbond, weldra te kunnen terug- keeren, ik heb dan ook alleen datgene me degenomen, dat in mijn onmiddellijke be hoeften kon voorzien". De redacteur deelt nog mede, dat parti culieren bij het ministerie van buitenland- sche zaken pogingen in het werk stellen een jaargeld voor den negus te verkrijgen. Bruno Mussolini, de zoon van den duce, die als vrijwilliger bij de luchtmacht van Franco in dienst is, is, naar in Italiaansche lucht vaartkringen met stelligheid wordt medegedeeld, Dinsdag jl. bij een aanval van vliegtuigen uit Barce- lona op Mallorca ternauwernood aan den dood ontsnapt. Een bom, uit een der regeeringsvliegtui- gen geworpen, explodeerde op het vliegveld vlak voor den ingang van een hangar, waar Bruno zich met eenige andere piloten on derhield, aldus Un. Press. Door den geweldigen luchtdruk, gevolg van de explosie, sloegen de piloten tegen den grond. Bruno bleef ongedeerd, terwijl een eskader-commandant ernstige kwetsu ren opliep. Dit incident is vermoedelijk de aanleiding tot de geruchten, welke deze week hebben gecirculeerd, als zoude Bruno gewond eu in gevangenschap geraakt zijn. Naar verluidt, is de regeeringsluchtmacht sinds bekend is geworden, dat de zoon van den duce daar is gestationneerd, voortdu rend tegen Mallorca in den aanval. Uit zeer betrouwbare particuliere bron vernemen wij, dat Bruno Mus solini Zaterdagavond uit Malorca teruggekeerd is. Een deel van het es kader landde 's avonds op het mili tair vliegveld bij Rome. Men is van meening, dat de duce zijn zoon bevolen heeft, terug te keeren na zijn avontuur van Dinsdag, dat zijn moeder in grooten angst heeft doen verkeeren. P®r motor is Bruno naar Rome gereden. Volgens te Gibraltar ontvangen berich ten zijn meer dan vijfduizend soldaten, waaronder Moren, Italianen, legionairs en phalanxisten te Cadiz aan land gezet. Ook zijn 170 fiat-tanks uit geladen uit Italiaan sche vrachtschepen. Men meent, dat deze troepen-concentratie verband houdt met het op handen zijnde van offensief aan het Pozoblancofront. Feuilleton Vertaling Eva Raedt de Canter 62. „Het zal wel goed gaan," zei Rex en geeuw de weer. „Als de aarde heuvelachtig gaat wor den moet je mjj wakker maken. Als er iets verkeerd gaat geloof ik niet dat je er de man naar zult zijn die zoolang zal wachten met mij te waarschuwen tot er al een ongeluk gebeurd is maar blijf in Godsnaam met je vingers van de contróle-hadles. Als je maar even twijfelt, geeft je mij een schop. Als de ma chine daalt of schuin gaat liggen, moet je niet probeeren haar zelf weer in de goede richting te krijgen. Laat dat aan mjj over. Ik heb haar geheel in mijn macht, ook reeds toen w(j nog niet zoo hoog waren als nu, en ik zal haar in mjjn macht houden, ook al mocht zij vallen." Het volgende oogenblik was hij in geslapen. Met practische hand bestudeerde de hertog de machine. Hij zou graag eenige experimen ten met het vliegtuig hebben genomen, maar hij durfde geen enkel risico te loopen. Het was nu geheel licht geworden. De wereld be neden hen veranderde ieder oogenblik van aanzien, dan weer oneindige grasvlakten, dan weer de eindelooze, Russische steppen. Even na elf uur vlogen zij een andere groote rivier over, De Reichleau dacht dat het de Don was. Hij maakte Rex wakker teneinde er zeker van te zijn. Rex geeuwde nog steeds, maar voelde zich toch frisscher. Hij keek de contróle-handles na terwijl de hertog zijn kaart bestudeerde. In derdaad het was de Don. Zij waren prachtig opgeschoten. Zij bevonden zich nu ongeveer driehonderd mijlen ten Zuiden van Moskou. Wanneer zij nog vierhonderd en vijftig mijlen zouden vliegen, zouden zij de grens van Roe menië bereiken. Het leek erop dat zij deze groote vlucht in een sprong zouden afleggen. Met uitzondering van Marie Lou hadden zij allen razenden honger. Zij hadden de cabine reeds van onder tot boven doorzocht maar zij vonden niets eetbaars. Even na den middag passeerden zij een stad en de hertog verklaarde, dat dat Kursk was. Hun hoop werd steeds grooter. Ver be neden hen lag de grens van de Oekraine. Zij waren tenminste zoover gekomen, dat zij het Russisch grondgebied hadden verlaten. De vliegmachine vloog steeds westelijker door de scherpe winterlucht. De motoren dreunden met een regelmatig rhythme boven hun hoofden. Rex was buitengewoon in zijn schik over het vliegtuig. Eenigen tijd had hij erover zitten denken hoe het mechanisme van den helicopter zou werken. Dit was een ge heel ander type dan hij tot nog toe gezien had. Gewoonlijk hadden de helicopters vier bladen, maar deze had er maar twee. Ten slotte slaagde hij erin voor zichzelf een op lossing te vinden en wendde zich tot den her tog: „Die helicopter is toch een mooi ding. Wan neer hij niet werkt, vormt hij als het ware een andere vilegmachine boven onze hoofden daar beide bladen ervan gelijkloopen met de vleugels van onze machine. Zij beantwoorden terzelfder tijd aan de contróle-handles van ons vliegtuig. Wanneer men het ding in werking stelt, kan het allerlei diensten bewijzen, fk zal probeeren er patent op te krijgen als ik thuis kom." De Reichleau keek op. Het was waar: in plaats van vier bladen op een hoek, die de snelheid moesten bevorderen en die absoluut nutteloos waren, uitgezonderd voor op te stij gen en neer te komen, vormde de helicopter een kleine, maar inderdaad perfecte extra ma chine op zichzelf om het gewicht van de vlieg machine te kunnen dragen. Terwijl hij ernaar keek. kneep hij zijn oogen dicht en om zijn mond vertoonde zich een grimmigen trek. Hij had niet alleen de helicopter gezien, maar ook nog iets anders. Boven hun hoofden en aan den rechterkant van de machine vlogen zes vliegtuigen in V-formatie. Hij wenkte Rex en wees naar boven. „God bewaar mij," kreunde Rex. „Dacht je dat die vogels ons achtervolgden?" „Ik vrees het. Ieder vliegveld in het land moet gewaarschuwd zijn en op de hoogte ge bracht van onze vlucht uit Romanovsk." Rex had de machine inmiddels laten dalen en was bezig zijn vliegtuig zoover mogelijk van de vijandelijke vliegtuigen te verwijderen. Simon klopte hem op den schouder. Hij was door de cabine naar hen toe gestrompeld. „Niet dien kant uit!" riep hij. „Kijk eens naar beneden, links vlieg in noordelijke richting, Rex." Rex keek en vloekte. Vijfhonderd voet be neden hem bevond zich een andere vlucht ma chines. Hij maakte een scherpe bocht en liet terzelfder tijd het vliegtuig stijgen. Hij hoopte op die manier aan achtervolging te ontko men. Dat het op hen gemunt was, was zonder twijfel. De machines aan den Noordkant wa ren eveneens gestegen. „Alle duivels", riep Rex uit. „Als wij een paar hqnderd mijl verder geweest waren, had den wij het gewonnen." „Denk je dat wij erdoor zullen komen?" vroeg de hertog. Rex schudde zijn hoofd. „Natuurlijk zullen wij het probeeren, maar er is geen enkele wolk te bekennen waarachter wfj ons zouden kunnen verschuilen. Maar kijk daar eens, daar komen er nog veel meer." Onder het spreken had de hertog de nieuwe machines ook opgemerkt. Een derde groep naderde, zij waren nog ver verwijderd en zij leken op dezen afstand niet meer dan kleine stipjes. Zij vlogen zeer hoog. „Zij zijn erop uitgestuurd om ons te van gen," riep hij uit. „Ik geloof nooit, dat wij er door zullen komen." Retetetetetklonk plotseling als een waarschuwende kreet een machinegeweer doof de lucht. Simon voegde zich weer bij hen. „Ik beb achterin de machine geen lood ammunitie," z®l hij. „Is er voor misschien wat?" Rex schudde zfjn hoofd. „Niets, ik heb er nog naar gekeken voordat wij startten. Maar het zou ook nutteloos zijn. Wij kunnen niet tegen zooveel machines vechten." „Rex, wij moeten dalen voor wij neerg®* schoten worden," zei de hertog toen er een nieuwe uitbarsting van een machinegeweer volgde. Rex knikte. „Vervloekt, maar wij zullen vechten voor ons leven. Laat ons de machine® zoover mogelijk uit den weg gaan." De vliegmachine daalde vlug en het geen oogenblik te vroeg. Het knetteren de' machinegeweren begon opnieuw en de eerst® drie kogels vlogen tegen de vleugels. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 2