k voor onze knutselaars! H k pre&thhfurtm Nationaal comité bouw scheeps modellen *Voat fiem comvractbridce VEEL GELD Kijk, dat is mijn merk! KX M.~vliegtuigen in oorlogstijd De luchtlijnen naar Texel IJtnuider vischprijzen ■SI HW.ZEQELl^ 3.F. BEEMSTERBOER Scherpe critiek op Imperial Airways rr MfwisTF fpx SD.e u*-ee& in 'Jollen en jrxmiaAitëiv Den Helder fPSiS»'1 Dezer dagen is te Amsterdam opgericht het Nationaal Comité tot het bevorderen van be langstelling in de Nederlandsche Scheepvaart door het bouwen van scheepsmodellen, kort weg genaamd: Nationaal Comité Bouw Scheepsmodellen, waarvan het Secretariaat is gevestigd te Amsterdam, Damrak 83, telefoon 44350. Dit comité bestaat uit de volgende heeren- N. van Zalinge, oud-President-Directeur der N.V. Koninklijke Paketvaart Mij., in Neder- landsch-Indië, Voorzitter der Koninklijke Ver- eeniging „Onze Vloot", te 's-Gravenhage Voorzitter; A. F. Bronsing, Directeur der N v' Stoomvaart Mij. „Nederland", te Amsterdam' Penningmeester; Ernst Crone, Voorzitter Koninklijke Verbonden Nederlandsche Water- eportvereenigingen, te Aerdenhout; D. C. Endert Jr., Directeur der N.V. Rotterdamschê Droogdok Maatschappij, te Rotterdam; D. Goedkoop Dzn., Directeur der N.V. Nederland sche Scheepsbouw Maatschappij, te Amster dam; J. W. J. Baron van Haersolte, Voor zitter van de Vereeniging „Het Nederlandsche Zeewezen", te Rotterdam; B. E. Ruys, Lid der firma Wm. Ruys Zonen, Directie van de N V. Rotterdamsche Lloyd, te Rotterdam; W. Voorbeytel Cannenburg, Directeur van het Nederlandsch Historisch Scheepvaart Mu- eeum, te Amsterdam, terwijl als Secretaris zal optreden de heer Mr. A. L. M. A. H. Hus- tinx. Het Comité stelt zich ten doel in breeden kring belangstelling te wekken voor het bij uitstek nationale bedrijf: de Nederlandsche Scheepvaart. Tegelijkertijd wil het de beoefening van handenarbeid bevorderen door het op ge makkelijke en goedkoope wijze belangstellen den mogelijk te maken zelf modellen te bouwen van nieuwe en oude schepen, zoowel van de Nederlandsche Koopvaardij als van de Koninklijke Nederlandsche Marine. Bouwteekeningen. Het Comité is voornemens voor dit doel bouwteekeningen met bijbehoorende hand leidingen uit te geven, met behulp waarvan met eenig geduld en toewijding deze modellen kunnen worden vervaardigd, zelfs wanneer zij van electrische voortbeweging worden voor zien. Liefhebbers van handenarbeid en in het hij zonder de beoefenaars van den modelbouw zullen dit plan van harte toejuichen. Velen in den lande zullen deze gelegenheid aangrijpen om, dank zij de verstrekte voorlichting, dezen zeer groote voldoening schenkenden tak van huisvlijt te gaan beoefenen. Niet alleen kunnen op deze wijze fraaie modellen verkregen worden, doch deze modellen, die getrouwe weerspiegelingen zullen zijn van de betrokken schepen, zullen ook kunnen varen en daardoor zelfs voor de rijpere jeugd een bron van ge noegen kunnen zijn. Het nieuwe mailschip „Oranje". Als eerste object is de keuze gevallen op het nieuwe passagiersschip „Oranje", op 't oogen- blik in aanbouw bjj de N.V. Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam en bestemd voor de N.V. Stoomvaart Maat schappij „Nederland". Dank zij de medewerking van verschillende kanten, laat het Comité een handleiding en bouwteekeningen vervaardigen, om bedoeld model te bouwen. Deze handleiding en bouw teekeningen zullen verkrijgbaar worden ge steld tot 1 Mei 1938 voor den prijs van 0.75. Voor hen, die niet op andere wijze het benoo- digde hout kunnen verkrijgen, zal de gelegen heid bestaan het hout door bemiddeling van het Comité te betrekken tegen een prijs van 2.terwijl zij, die het schip willen laten voortbewegen, een motortje kunnen verkrijgen tegen den prijs van 1.10, alles geleverd franco huis. Voorts is de verf in vier kleuren en grondverf verkrijgbaar tegen den prijs van 0.75 afgehaald bij het Secretariaat en 0.85 geleverd franco huis. Keuring der modellen. De vervaardigde "modellen kunnen aan het Comité worden ingezonden, dat deze zal keu ren op afwerking en stabiliteit. De bouwtijd is op 3 maanden gesteld, zoodat dus de inzendingen uiterlijk 1 Maart 1938 aan het Secretariaat tegemoet gezien worden. De Directie der Ned. Scheepsbouw Mij. heeft het Comité toegezegd, dat zij den 100 besten inzenders van dit model een uitnoodiging zal zenden voor de tewaterlating van het m.s. „Oranje" in den zomer van 1938, terwijl de Directie der Stoomvaart Mij. „Nederland" de 3 allerbeste inzenders tot het medemaken van een proeftocht van het m.s. „Oranje" zal uit- noodigen. Let U er óók altijd op, wanneer U een fijne bouil lon wilt maken, dot U daar voor MAGGI' Bouillonblok jes gebruikt? Dat zijn de blokjes, die in kwaliteit aan de spits staan! Dóórvar maakt U een bouillon, die een zuivere, natuurlijke, krachtige smaak heeft, die in olie opzichten „af" is- Let U dus óók op de geel rode etiketten en de fabrieksmerken: de naam MAGGI en de Kruisster! j *:ent"eel zal het Comité ook zijn aandacht ®h besteden aan het organiseeren van wedstrijden tusschen de geslaagde modellen. Ondiepe vijvers. Den ouders, die er bezwaar tegen mochten hebben, dat hun kinderen te dicht aan den waterkant komen, kan worden medegedeeld, dat het Comité ook op zijn propgramma heeft gezet er voor te ijveren, dat op den duur in verschillende groote plaatsen speciale ondiepe Vijvers worden gemaakt in parken, e.d. In tal van buitenlandsche steden bestaan reeds dergelijke vijvers, waar de jeugd haar belangstelling voor de scheepvaart kan uiten en haar kennis op scheepvaartgebied kan ontwikkelen zonder eenig gevaar. Getracht zal worden bij de verschillende Gemeente besturen belangstelling voor deze mogelijk heid tot vermaak en ontwikkeling te kwee ken. Het comité wijst erop, dat de vervaardigde modellen aan het strand in de zoogenaamde zwinnen ook uitstekend zullen blijken te vol doen. Bestelling. Teneinde de werkzaamheden van het Se cretariaat te vergemakkelijken, is het nu reeds mogelijk de bouwteekeningen en de handleiding voor het m.s. „Oranje" te bestel len door het storten van 0.75 op het Post gironummer 315237 of op het Amsterdam Gemeente-gironummer N. 1772 van het Co mité. Toezending volgt dan zoo spoedig mo gelijk na 1 December a.s. Radio-voordracht. Dinsdagavond 23 Nov. a.s. van 6.30 tot 7 uur zal een radio-voordracht voor de A.V.R.O. microfoon worden gehouden,, n.1. een vraag gesprek tusschen voorzitter v. Zalinge, Jhr. Jan Feith en Ir. H. N. Prins. Slechts voor transportdiensten bruikbaar. Na in de Memorie van Antwoord op het Voorloopig Verslag der Tweede Kamerbe sprekingen over de Defensiebegrooting op de beteekenis van art. 54 der Luchtvaartwet te hebben gewezen ten aanzien van de bij de mobilisatie ter beschikking stellen van alle burgerlijke vliegtuigen, derhalve ook die van de K.L.M., deelt de minister mede, dat het onderzoek naar de vraag of de bij de K.L.M. in gebruik zijnde vliegtuigen voor andere mi litaire doeleinden dan transportdiensten zou den zijn geschikt te maken, uitgelezen heeft, dat de eiscHen, welk in verband daarmede bij de aanvankelijke constructie, dezer vliegtui gen uit militair oogpunt zouden dienen te worden gesteld, zoowel tot belangrijk hoogere aanschaffings- als exploitatiekosten dezer vliegtuigen zouden leiden, terwijl nochtans de bedoelde inrichting zeer geruimen tijd zou vorderen. In verband hiermede is van het stellen van bijzondere eischen afgezien. Aan een vrijwillig landstormkorps vlieg- tuigendienst bestaat geen behoefte. De plannen tot verdere dislocatie van de militaire vliegterreinen en de daarmede ver band houdende bouw van vliegtuigbergplaat sen bevinden zich in een vergevorderd sta dium. De betrokken bodemgesteldheid laat den bouw van vliegtuigbergplaatsen onder gronds, niet toe. Bouw van betonnen vlieg- tuigloodsen ligt niet in het voornemen. Vliegtuigmotoren zullen uit het buitenland betrokken moeten worden. In 'slands belang kan van den aanleg van een militair vliegveld nabij Bergen (N.-H.) niet worden afgezien. Het definitieve besluit. Wij hebben bericht, dat het zeer waarschijn lijk was, dat de luchtlijn van de K.L.M. naar Texel, die oorspronkelijk den geheelen winter zou worden doorgevlogen, tijdelijk wordt op geheven, indien de minister van waterstaat daarvoor toestemming zou verleenen. Gister middag vernam het Hbl. van de zijde der K.L.M., dat de minister deze toestemming had verleend. Hierdoor zullen met ingang van heden (Zaterdag 20 November) genoemde lijnen tot het a.s. zomerseizoen gesloten worden. Dan vertrekken van Schiphol in beide richtingen de laatste toestellen in den winterdienst. De prijzen aan den rijksvischafslag waren gisteren: tarbot 0.98—0.74, tong 1.22—0.88. heilbot 1—0.94, alles per kg; groote schol 2217, midel schol 2017, zetschol 28 17 kleinschol 18—8, bot 14, schar 13— 3.50, tongschar 27—20, groote schelvisch 2624 middel schelvisch 21.5019, klein- middel schelvisch 17—11, kleine schelvisch 15—4.60, groote gul 13—11, kleine gul 9 tot 3.80, wijting 3.60—3.40, makreel 9.50— 6 50 versche haring 42.80, alles p. 50 kg; kabeljauw 52-30.50 p. 125 kg. vleet 1.50- 0 90 leng 1.80—1.10, koolvisch 0.90—0.15, alles p. stuk; rog 31—16.50 p, koop. Verkocht tot half Uen 2229 kisten versche haring. (Ongecorrigeerd). CINË-EN FOTOHANDEL HBK KONINCjSTQAAT 73. TELEFOON a79_ dacht U dat het moeilijk was. Wist U dat de meeste mannen gaarne iets ont vangen wat een vrouwenhand voor hen uit koos. Is een goed polshorloge vanaf f 6.75, een gouden monogram of zegelring vanaf f 6.50 en een Brillanten das speld vanaf f 20niet steeds een wel kom en dank baar geschenk? Een cig. koker-aansteker of een echt zilv. potlood vanaf f 1,50, wordt steeds door iederen heer gaarne ge dragen. Kijkt U eens in onze étalage of komt U binnen een kijkje nemen en laat het verlangde al vast reserveeren tot den grooten dag. •«iriiiii.'.maT.iiia!»- J UWE II EK-HOK LO&ER-DLN HELDER Alle artikelen boven de f 5.zijn GRATIS verzekerd tegen: Verlies en Diefstal. Personeel rechteloos. „Croydon hoogstens goed voor een tweede klasse Balkanstaat". Het conservatieve Lagerhuislid Perkins, die zelf piloot is, heeft in het Lagerhuis een hef tige aanval gedaan op het Engelsche lucht vaartministerie en op de Imperial Airways. Hij werd daarbij uit alle deelen van het Huis toegejuicht. Hij klaagde bitter over het feit, dat er niets gedaan wordt om Londen een goed vliegveld te geven. De radio-installatie op Croydon is tweede klasse en in het midden van het vliegveld is een dal, zoo diep, dat vliegtuigen er door uit het gezicht kunnen raken. Londen heeft een vliegveld, dat slechts geschikt is voor een tweede klasse-Balkan- staat. Als er niet spoedig wat aan gedaan wordt, met name wat de verbinding lucht- haven-Londen betreft, zullen de passagiers van Londen naar Parijs meer tijd doorbrengen op den weg, dan in de lucht. Perkins sprak ook over de positie der pilo ten. De Imperial Airways neemt nieuwe pilo ten aan tegen steeds lagere salarissen en zo dra men ten Oosten van Cairo komt, is het niets bijzonder, dat piloten 18 uur achter el kaar moeten vliegen. In 1936 ontvingen de Imperial Airway een regeeringsbijdrage van f377.000. Nu is die som gestegen tot f 800.000. Intusschen is het dividend verhoogd van 8 tot 9 pet. en de di recteurssalarissen van 6500 tot 12.000. Dat zal wegens de stijgende kosten van levens onderhoud zijn, merkte Perkins sarcastisch op. De spreker drong tenslotte krachtig aan op een onderzoek. Later in het debat zegde de onderminister voor de luchtvaart, kolonel Muirhead toe, een departementale commissie te zullen instellen. CONTRACT-BRIDGE. Het Oostenrijksche team, dat dit jaar het wereldkompioenschap heeft veroverd, heeft in een wedstrijd over 300 spellen tegen Enge land zijn superioriteit bewezen door met 196 matchpunten en 10.910 scorepunten te win nen. De Engelschen begonnen zeer nerveus en verloren in de eerste 3 spellen niet minder dan 22 match en 1440 scorepunten, maar had den in het 4de spel geluk, waardoor zij een groot aantal punten terug kregen. S. v. 10. 8. 4 H 7 3 R. a! h. v. 10. 8. 7. 2. K. S. 6. 5. 2. H. h. b. 9. 5. R. b. K. v. b. 9. 7. 5. N. W. O S. 7. 3. H. v. 8. 4. 2. R. 9. 6. Z. K. 10. 8. 6. 3. 2. S. a. h. b. 9. H. a. 10. 6 R. 5. 4. 3. K. a. h. 4. In de eene kamer bereikten N.Z., de Oos tenrijkers een eindcontract van 6 R., er wer den er natuurlijk 7 gemaakt. In de andere kamer bereikten de Engel schen N/Z. zittend een eindcontract van 7 S., die eveneens werden gemaakt. Het voordeel voor de Engelschen bedroeg 9 match en 720 scorepunten. Uit de verschillende spellen bleek, dat voor al bij het afspelen en tegenspelen de Oosten rijkers veel sterker waren, hetgeen natuur lijk op den duur een groot voordeel moet ge ven, steeds een spel net te maken of 1 down te gaan of bij tegenspel een spel te maken of 1 down te spelen. In het 83ste spel zijn de Oostenrijkers uit gegleden, zooals de bridge-term luidt voor een absoluut foutief eindcontract. Toevalliger wijze gebeurde dit aan beide tafels met de zelfde spellen. S. 8. 4. H. 9. 8. R. h. v. 8. 6. 2. K. 9. 8. 3. 2. S. h. 6. H. a. h. 10. 5. 4. R. 7. 3. K. a. v. 10. 5. N. S. v. 9. 5. 3. 2. H. b. 7. 6. 3. 2. R. 10. K. b. 7. W. O. Z. S. a. b. 10. 7. H. v. R. a. b. 9. 5. 4. K. h. 6. 4. O/W. waren kwetsbaar en in beide kamers speelden de Oostenrijkers het spel, in de eene kamer als O. en in de andere kamer als Z. Na' de opening van Z. met 1 R., waarop W. een informatiedouble gaf, bereikten O/W. een eindcontract van 4 S., dat m.i. zeer terecht niet door Z. werd gedoubleerd. Resultaat 4 down, 400 punten. In de andere kamer kwamen Z/N. in een r. R. contract terecht, dat natuurlijk werd gedoubleerd, resultaat 3 down, 500 punten. Dit uitglijden aan beide tafels bracht de Engelschen dus in totaal 900 score en 10 matchepunten op. In totaal werden door de Oostenrijkers 191 manches uitgeboden, waarbij 5 groot en 14 klein slams, hiervan werden gemaakt 129 con tracten met 3 groot en 12 klein slams, ter wijl de Engelschen 192 manches hebben uit geboden, waarbij 3 groot en 13 klein slams; zij maakten hiervan 121 contracten met 2 groot en 10 klein slams. In totaal behaalden de Oostenrijkers winst in 136 spellen, de Engelschen winst in 97 spellen, terwijl de rest of 67 spellen met ge lijk aantal punten werden beëindigd. PCPTRET \TELIEP 'r JAC CL 15CLI £e/t tip, u-o-ol Vxt-tide i-teAinq. Van de week hebben we Vondel ge pleegd. We hebben gevendeld, net als de groote steden in den lande: we hebben tweemaal den Prins onzer dichters be wierookt, we hebben tweemaal op zijn onsterfelijkheid gewezen en tweemaal waren wij het er hartroerend over eens, dat er maar één Vondel is: namelijk de groote Joost. We verheugen ons over het enthousiasme, waarmede Woens dagavond onze jeugd opgegaan is ter „Musis Sacrum", verheugen ons over dezen hang naar het poëtisch schoone in het leven en verblijden ons over het feit, dat er toch ook nog belangstelling blijkt te bestaan voor andere zaken dan de daverende dingen op het Zondag- sche sportveld, schoolavondjes-met-too- neelstukjes en toeterende band-leaders. Alevenwellaat ons niet te vroeg de bazuin der vreugde stekenlaat ons niet juichen over datgene, wat wel licht slechts een traditioneele plicht pleging is en een door enkele enthou siaste Vondel-bezetenen gelanceerd idee. Voor alles: bij een Vondel-herden king van 350 jaar geen snobbisme. geen geleuter en geen dikdoenerij met wel licht op het oog metrisch schoone. doch au fond bloedelooze en dik geverniste rhetorica. Het is slechts een vingerwijzing: niet in een rede van Garmt Stuiveling en niet in een avond waar Beethoven en Vondel broederlijk vereend worden, wordt Vondel geëerd. Ook niet door het lezen in deze dagen van Joseph in Dotan en den Geysbrecht. Vondel heeren we andersbehooren we ten minste anders te eer en. En wel door hem te l e z e n. Niet op 17 No vember anno 1937 en daarna weer over een halve eeuw als het 400-jarig jubi leum gevierd wordt. Dat is absurd en snobbistisch in hooge mate en daarmede beleedigen we hém, die onze volkspoëzie tot ver over de landsgrenzen bracht. Vondel eer endat is de taak. ook in Den Helder, van de leeraren en leeraressen, verbonden aan het onder wijs. al dan niet lager of middelbaar. Vondel lévend maken voor onze jeugdhem te brengen niet als een antiek en lang vergeten meubel, waar mee we (eerlijk gezegd) geen raad we ten maar als de dichter van gisteren... heden enmorgen. Een niet lichte taak heeren en dames docenten, maar een taak die dankbaar kan zijn en altijd eervol is. Laat ons aldus Vondel eer en. Een slotwoord overde vermake lijkheidsbelasting. Diverse plaatselijke gemoederen blijken verkropt te zijn over het feit, dat onze overheid van de Baby-voorstelling aan vermakelijkheids belasting een goede 60 pop in den zak stak. We weten hethet is volgens de letter en dus getolereerd. Dat echter Sijmen, die hier zijn dubeltje offert min of meer op instigatie der overheid, die zelfde, het volle pond eischende over heid, niet begrijptwe kunnen er inkomen. Ook wij hebben tersluikelijk een traan weggepinkt over zóóveel altruisme Zondag 21 November 1937 Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat) 's Avonds 6.30 uur, Ds. F. W. J. v.d. Poel Bediening van het H. Avondmaal. Wcsterkerk, (Helden "der Zeeplein). 's Morgens 10.30 uur, Ds. H. A. Enklaar Onderwerp: Van streven en leven. Voorbereiding tot het Avondmaal. Geref. Kerk. (Julianapark). 's Morgens 9 uur, Cand. T. Feenstra 's Morgens 10.45 uur, Cand. Y. Feeestra 's Avonds 5.30 uur, Ds. Tollenaar. Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk). 's Morgens 10 uur, Ds. Tollenaar, 's Avonds 5.30 uur, Cand. Y Feenstra Oud Geref. Kerk (Hoogstraat). 's Morgens 10 u., Ds Kramp, van Enkhuizen Bediening H. Avondmaal 's Avonds 5.30 uur, Ds. Kramp, Nabetrachting H. Avondmaal Donderdagavond 7.30 uur, Ds. Kramp Chr. Geref. Kerk (Steengracht). 's Morgens 10 uur, Bediening H. Avondm. 's Avonds 5 uur, Bediening H. Doop en Nabetrachting door Ds. W. Hendrikse, van Hillegom Woensdagavond 8 uur, Bijbellezing door den heer J. Rebei Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.). 's Morgens 10.30 uur, Ds. W. J. F. Meiners Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht). 's Morgens 10 uur, Ds. P. J. Smidts Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76) 's Morgens 10 uur, kerkdienst. Evangelisatie (Palmstraat). 's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur Ds. J. L. G. Gregory, van Amsterdam Gebouw Middenstraat 117. 's Avonds 8 u., Evangelisatie-samenkomst Donderdagavond 8 uur Bjjbelbespreking Vrgdag, 8—9 uur, Bibliotheek Evangeliesatiegebouw, Vijzelstraat: 's Morgens 10.30 uur, samenkomst Zondagmid. 4 u., straatprediking Tuindorp 's Avonds 8 uur, samenkomst Leger des Heils. 10 uur v.m. Heiligings-Samenkomst 3.30 Openluchtsamenkomst. 8 uur n.m. Verlossings-Samenkomst. Donderdagav. 8 u., Heiligings-samenkomst Hersteld Apostolische Zending Gemeente Sluisdjjkstraat hoek Schagenstraat. 's Morgens 10.30 uur, dienst Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8 's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uur Samenkomsten. HUISDUINEN Ned. Herv. Gemeente. Geen dienst. IIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIiMllill iiiiiiiiiiiiiaiin ■■■■■■■■■■■■■e bud JUWELIER i GEVEN WIJ VOOR ooudtnxiUxh. 3EEM5TERBQER STOOMVAART MAATSCHAPPIJ NEDERLAND. Marnix v. St. Aldegonde, t., 18 Nov. te Suez. Moena, t., 18 Nov. te Suez. Poelau Roebiah, t., pass. 18 Nov. Gibraltar. Singkep, u., pass. 18 Nov. Gibraltar. Tawali, u., pass. 18 Nov. Ouessant. KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ. Achilles, 18 Nov. te Calamata. AJax, 19 Nov. v. Amsterdam. Aurora, pass. 18 Nov. Ouessant. Baarn, 19 Nov. te Hamburg. Bacchus, 17 Nov. v. New York. Berenice, 18 Nov. v. Algiers. Bodegraven, t., 17 Nov. v. Pto. Chicama. Cottica, 18 Nov. v. Paramaribo. Fauna, 19 Nov. v. Hamburg. Hebe, 16 Nov. te Paramaribo. Juno, 19" Nov. v. Amsterdam. Mars. 19 Nov. te Hamburg. Merope, 19 Nov. v. Amsterdam. Nereus, 19 Nov. te Amsterdam. Orion. 19 Nov. te Istanboul. Orpheus, pass. 19 Nov. Holtenau. Pluto, pass. 19 Nov. Holtenau. Stella, 18 Nov. te Patras. Stuyvesant, 19 Nov. v. Amsterdam. Tiberius, 18 Nov. v. Constanza. Titus, 19 Nov. te Napels. Trajanus, 18 Nov. v. Algiers. Triton, 19 Nov. te Napels. HOLLAND—AMERIK A-LIJN. Burgerdijk, 18 Nov. 8 u. 40 m. v.m. Land't. reslgn. Breedijk, 18 Nov. te Antwerpen. Lochgoil, 18 Nov. 50 m. Z. v. Land's End. Lochkatrine, 17 Nov. v. Cristobal. Maasdam, 12 m. Z Z.O. v. Land's End. JAVA—NEW-YORK-LIJN. City of Lyons. 17 Nov. v. Singapore. Glaucus, 17 Nov. te Batavia. Kota Inten, 18 Nov. te New York. Kota Tjandi, 19 Nov. te Sabang. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Kota Agoeng, u., pass. 18 Nov. Finisterre. Kota Gede, t., pass. 19 Nov. Kaap del Armi Sibajak, 19 Nov. te Batavia. KON. HOLL. LLOYD. Salland, t., 19 Nov. v. Santos. Waterland, 19 Nov. v. Amsterdam. Zaanland, 17 Nov. te Hamburg. SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN. Silvermaple, 18 Nov. v. Singapore. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Hector, 18 Nov. te Manilla. Mentor, 18 Nov. te Port Said. Myrmidon, 17 Nov. Ouessant gepasseerd. Persus, 19 Nov. v. Penang. Rhesus, 18 Nov. te Liverpool. EMZETCO LIJN. Jonge Johanna, pass. 19 Nov. Las Palmas. KON. PAKETVAART MAATSCHAIT Barentsz, 18 Nov. te Kaapstad. Bontekoe. 18 Nov. v. Mahe. Ganymedes. 19 Nov. te Rotterdam. Ombilin, 17 Nov. v. St. Denis. Roggeveen, 18 Nov. te Saigon. Van Rees, 17 Nov. v. Batavia. VEREENIGDE NEDERL. SCHEEPVAART MIJ. (Holland—Afrika LQn). Algorab, u., 19 Nov. te Antwerpen. Radfontein, u., 18 Nov. v. Marseille. Nijkerk, t., 19 Nov. 's avonds te Marseille verwacht. (Holland—Oost-Azlë Lfln). Gaasterkerk, u., 19 Nov. v. Aden. Serooskerk, t., 18 Nov. te Genua.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 7