Vanaf 15 Mei 1938 snelverbindingen Geen koloniën, geen vrede Japansche vlag op het graf van China's bevrijder DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Snel reizen iji Noord-Holland-Noord nog slechts PER AUTOBUS NAAR DE KNOOPPUNTEN De toestand van den Prins blijft gunstig Achtergebleven Franco- aanhangenrs in verzekerde bewaring EERBERICHT Reisbureau WACO UITGAVE, N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ V/H G DE BOER JR„ KONINGSTRAAT 78. DEN HELDER. TELEFOON 50 POSTGIROREKENING 16066 7 DECEMBER 1937 65e JAARG. No. 8176 van stations en halteplaatsen Baanvak: Alkmaar - Den Helder Alkmaar- Hoorn en Enkhuizen Dit nummer bevat 8 pagina's „Wij willen niet langer bedelaars zijn" DB BILT SEINT: Val van Nanking elk oogenblik te verwachten HELDERSCHE COURAN DINSDAG BOEMELTREINEN GAAN OP STAL Er is wel eens beweerd, dat Noordholland's kop het twijfelachtige voor recht geniet de meeste boemeltreinen te bezitten, en moge dit al over dreven geacht worden, het feit valt niet te ontkennen, dat er tusschen Alkmaar en Den Helder en op de zijlijn naar Hoorn en Enkhuizen, gruwelijk veel geboemeld wordt. Welnu, het einde hiervan is in zicht: op 14 Mei 1938 loopen in den kop van onze provincie de laatste „boemels" en den dag daarna staat men voor het feit, dat er tusschen Alkmaar en D.en Helder uitsluitend sneltreinen rijden. Aldus de belangrijke mededeeling, die 'een dezer dagen de chef der Dienstrege ling Nederlandsche Spoorwegen, de heer G. F. H. Giesbergen. den vertegenwoordiger van ons blad deed. Wij hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt, diverse andere, het belang van onze streek zoo direct treffende, bijzon derheden te verkrijgen en inderdaad was men op het Hoofdbureau der N. S. zoo vriendelijk deze te willen verschaffen. In dit verband dunkt het ons goed enkele factoren te releveeren. die tot de wel zeer ingrijpende maatregelen bij de N.S. geleid hebben. Bezuiniging, Eenerzijds wenscht men op doortastende wijze de concurrentie der autobusverbin dingen (welke nog steeds voortduurt!) te bestrijden, anderzijds blijft voor dit lichaam dat nog steeds te kampen heeft met ern stige tekorten op zijn jaarrekeningen, be zuiniging ten zeerste geboden. Welnu, sedert geruimen tijd is men met tal van plannen bezig, plannen, die zoo wel voor de Spoorwegen als voor particu liere instanties van het grootste gewicht geacht kunnen worden. Op het baanvak AlkmaarDen Helder zullen, om te beginnen, ingaande per 15 Mei a.s. de navolgende stations en halten vervallen: Koegras, Bree^and, Oudesluis, Zijdewind en Noordscharwoude. En op het traject naar Hoorn en Enkhui zen: St. Panera s. Middelweg, Spierdijk, Zuidermeer, Berkhout, B o b e 1 d ij k, Blok ker, Westwoud, Lutjebroek en Broekerhaven. Zooals men ziet het betreft hier geen hal ve maatregelen, integendeel, het mes is er behoorlijk ingezet en dat wel dusdanig, dat we ons niet ontveinzen of een storm van protest zal op die plaatsen, waar het zwaard van Damocles neerkwam, opsteken. Het opheffen van genoemde stations en haltes beteekent dus, dat tusschen Alk maar en Den Helder instand blijven als stopplaatsen alléén Heerhugowaard, Scha- gen en Anna Paulowna. En op het baan vak naar HoornEnkhuizen: (behalve Heerhugowaard) Obdam. Men meene echter niet, dat dit be teekent dat de uitgevallen plaatsen van 15 Mei 1938 af aan hun isole ment prijs gegeven worden. Inte gendeel. Men is namelijk thans be zig, naast de ATO, ook met de par ticuliere autobusbonden tot een overeenkomst te komen. De bedoeling is namelijk, dat de reizigers van plaatsen, waar niet meer gestopt wordt, zich per autocar naar het dichtstbijzijnde haltepunt begeven. Over de organisatie van deze autobus- diensten kon men ons thans nog geen nade re bijzonderheden verschaffen. In verband met het bovenstaande, vesti gen wij er de aandacht op, dat het de be doeling is dat a 11 e treinen op alle restee- rende stations stoppen, terwijl het voorts waarschijnlijk is, dat de dienst tusschen Alkmaar en Den Helder ongeveer een W* uur dienst wordt (practisch komt het hierop neer, dat er per dag een 2-tal treinen méér dan thans zullen komen te rijden). De directe snelheid der treinen wordt iets opgevoerd, hoewel men deze vrijwel kan vorwaarloozen. Indirect wordt zij echter door het uitschakelen der stations, belang rijk verhoogd. Nu de belangen van trein en auto busondernemingen elkander dus wel heel nauw gaan raken, ligt het even eens in de bedoeling der Nederl. Spoorwegen (en deze plannen be vinden zich reeds in een vergevor derd stadium) te komen tot uitgifte van een algemeene gids voor tram- en autobus- verkeer voor het gehee- 1 e land. Deze gids zal van de normale gidsen afwij ken, omdat hier de plaatsnamen alfa betisch gerangschikt zijn, terwijl daar naast aangegeven wordt het naaste spoor wegstation, dat men per autobus (evnt. tram) kan bereiken. Het lijkt ons onnoodig te stipuleeren, dat deze wijziging in het treinwezen een zeer belangrijke is, temeer als men weet, dat in het geheele land niet minder dan 148 sta tions en haltes geliquideerd worden. Ook dit cijfer blijkt weer dat men in Utrecht van halve maatregelen genoeg heeft. Zooals door den heer Giesbergen werd opgemerkt, maken de N.S. zich geen illu sies over de wijze, waarop dit bericht in tal van gemeenten ontvangen zal worden. Het persoonlijk belang wordt hier geraakt en critiek zal men de N.S. zeker niet be snaren. Evenwel, het dunkt ons goed hier toch te wijzen op een belang, dat in wezen ons al ler belang is: namelijk het al dan niet ren deeren van het nationale treinbedrijf. Gaat het dit naar den vleeze, dan kan het niet anders, of het geheele Nederland sche volk trekt daarvan, zij het indirect, de vruchten. H.M. de Koningin naar Den Haag De particuliere secretaris van Z.K.H. Prins Bernhard, Jhr. Mr. C. Dedel, verstrekte ons het volgende communiqué: „De goede toestand, waarin Prins Bern hard verkeert, houdt aan. Niettemin wordt bezoek vooralsnog niet toegestaan. In af- zienbaren tijd blijven alle bemoeienissen van den Prins buitengesloten". De toestand van hofjager Spek is gunstig, Hij heeft een rustigen nacht gehad en lijdt weinig pijn. De Koningin is gisterochtend te elf uur, vergezeld van een hofdame, per auto van Amsterdam naar Den Haag vertrokken. De Koningin is tegen zes uur des avonds in de hoofdstad teruggekeerd. Was de situatie op de plaats van het ongeval voor het snel verkeer onverantwoordelijk? Namens het bestuur van de gister in vergadering bijeen geweest zijnde Nederlandsche Auto Ren Club heeft de voorzitter van deze club, de heer H. Th. van Marken te Baarn een KOEGRAS BREEZAND OUDESLUIS ZIJDEWIND NOORD- •SCHARWOUDE ST. PANCRAS MIDDELWEG SPIERDIJK ZUIDERMEER BERKHOUT BOBELDIJK BLOKKER WESTWOUD LUTJEBROEK BROEKERHAVEN telegram tot Z.K.H. Prins Bernhard gericht, waarin wordt te kennen ge geven, dat de club in hooge mate be treurt, dat Z.K.H., niettegenstaande zijn groote stuurmanskunst, het slachtoffer is geworden van een voor het snelverkeer onverantwoor delijke situatie. Namens alle leden betuigt het bestuur zijn oprecht medeleven en spreekt het de beste wenschen voor een spoedig herstel uit. VLUCHTELINGEN BRAKEN HUN EEREWOORD AAN DE NEDERL. REGEERING. Over de uit Nederland gevluchte Spaan- sche geïnterneerden (zie elders in ons blad), meldt de Regeeringsdienst nader: Met het oog op de onzekerheid, die mede aan den dag is getreden ten aanzien van de overgebleven Spanjaarden, heeft de regeering be sloten deze in verzekerde bewaring te houden tot van het bewind van ge neraal Franco bevestiging zal zijn ontvangen, dat de gevluchte Span jaarden, die hun aan de Nederland sche regeering gegeven woord heb ben gebroken, bij aankomst in het onder dat bewind staande deel van Spanje naar Nederland zullen wor den teruggezonden. De betrokken Spanjaarden zijn In de plaats waar zij vertoefden fn po- litiebewaring gesteld in afwachting van overbrenging naar een gezamen lijke verblijfplaats. Over de ontvluchting van de uit Eindho ven verdwenen Spanjaarden wordt nog het volgende door de Msb. gemeld: Na de verdwijning der zes Spanjaarden in Zeist op Donderdag j.1., kwam de Vreem delingendienst in het Gezellenhuis te Eind hoven een onderzoek instellen, om te weten hoeveel Spanjaarden nog aanwezig waren. Daarop bleek, dat vier der heeren des avonds niet waren teruggekeerd. Allen ge noten een groote mate van vrijheid en maak ten zoowel per fiets als per auto vaak uit stapjes in de omgeving. Gisteren, Maandag, den dag waarop zij zich zouden moeten melden, is dit niet ge schied. De vier verdwenen personen, alle vier studenten, hebben hun handkoffertjes met het allernoodigste medegenomen. De Spanjaarden in Eindhoven hadden er zich vaak over uitgelaten niet op een zoo langdurige interneering in Nederland gere kend te hebben. In Eindhoven vertoeven momenteel nog 12 Spanjaarden in het Gezellenhuis en 8 fa milies, die bij particulieren zijn onderge bracht. Voorts bevindt zich hier en daar in de provincie Noord-Brabant ook nog een enkele Spaansche familie. VON EPP OVER DUITSCHLANDS EISCHEN. In een massavergadering van den Reichskolonial Bund te Berlijn heeft generaal von Epp voor tienduizen den toehoorders het woord gevoerd over Duitschlands absoluten en on- verzettelijken eisch inzake koloniën. „Duitschland wil echter slechts die koloniën hebben die het bij het ver drag van Versailles verloren heeft. De berichten, dat Duitschland aan spraak zou maken op den Belgi schen Congo en Portugeesch Angola zijn verzinsels van de buitenland- sche pers". Bedelaars. Er is volgens von Epp, zegt Un. Press, geen enkele andere oplossing mogelijk dan restitutie van Duitschlands koloniën. „Duitschland was eens een rijk land. Door deze rooverij zijn wij tot bedelaars gewor den. Wij zijn niet als bedelaars geboren en willen het niet blijven. Indien de problemen van grondstoffen en ruimte opgelost moeten worden, dan is het noodig, dat de geest van Versailles ver dwijnt. Het is noodzakelijk, dat de eigen dom wordt teruggegeven aan den rechtmati- gen bezitter. Al het andere is nutteloos. On ze tegenstanders kunnen zich de moeite sparen, alternatieve voorstellen aan de hand te doen. Die bespreken wij niet meer." Von Epp herinnerde eraan, dat Wilson in de vredesconferentie bezwaren had geopperd tegen het afnemen van Duitschlands kolo niën. Hij slaagde er zelfs in, de annexatie plannen te verijdelen, zoodat in plaats van de annexatie 't systeem der mandaten werd aanvaard. „Doch het mandatensysteem is gebaseerd op frases en op de leugen, dat Duitschland zijn koloniën niet waard was." Geen aankoop van grondstoffen. Von Epp gaf toe, dat de Duitsche kolo niën geen winst hadden opgebracht, doch dit was te wijten aan het feit, dat Duitsch land geld erin belegde, om ze in de toe komst te laten rendeeren. „Toen ze einde lijk gingen rendeeren. nam men ze ons af." Hij verklaarde verder, dat Duitschland zijn koloniën niet noodig heeft ter aanvulling van zijn weermacht en verwierp de onder stelling. dat Duitschland zijn grondstoffen kon koopen: „dat kunnen wij niet aanvaar den". Scherp keurde von Epp de veronderstelling af, dat Duitschland koloniën wil. om er stra tegische centra van te maken of een han delsoorlog te voeren. „Wij willen geen kolo niën. om ons van de overige wereld te iso- leeren, doch om weer in het bezit te komen van het land. waar onze pionniers iederen duim gronds tot Duitschland hebben ge maakt. Het koloniale probleem moet men met geen andere politieke kwesties verwar ren. Tenslotte citeerde hij Hitiers woorden 5n Augsburg: „Ik twijfel er geen oogenblik aan dat wij, juist zooals wij erin geslaagd zijn Duitschland inwendig te vereenigen, in staat zijn, Duitschlands vitale rechten bui ten de grenzen te doen gelden." Na von Epp voerde nog Walther von Wiese und Kaiserswaldau, leider der afdeeling Berlijn van den bond, het woord: „Zelfs indien Duitschland geen aanspraak kon maken op koloniën", zeide hij, ,dan nog zou het derde rijk alléén reeds uit hoofde van zijn bestaan het recht hebben, koloniën te eischen. wijl zonder koloniën geen vrede mogelijk is en het derde rijk vrede wil!" Verwachting: Meest zwakke wind, in het Noorden uit Noordelijke, in het Zuiden uit Westelijke richtingen, gedeeltelijk bewolkt, kans op regen- of hagelbuien, in den nacht temperatuur om het vriespunt, overdag zelfde temperatuur. Verdere vooruitzichten: iWein'8 verandering. Japanners %l/2 K.M. van de stad. De voorhoede van een der vier Ja pansche colonnes, die naar Nanking oprukken, heeft de banier van de Rijzende Zon volgens nieit beves tigde Japansche berichten geplant op den „Purperen Berg" aan den zoom van Nanking, waar het stoffe lijk overschot van Soen Jat Sen, de Chineesche vrijheidsheld, ter aarde is besteld. In extra-edities wordt door de dag bladen te Tokio aangekondigd, dat de val van Nanking voor de deur staat. Japansche gemotoriseerde eenheden zouden reeds gisteravond (plaatselij ken tijd) het terrein voor de vestin gen van Nanking hebben bereikt. Het Japansche telegraafagentschap „Domei" meldt, dat de Chineezen nog slechts zwakken tegenstand bie den. Gisteravond maakte de Japansche radio persdienst bekend, dat de Japansche troepen Nanking tot op 6V2 K.M. afstand zijn gena derd. De chefs van de generale staven van leger en vloot, de premier, de minister van buiten- landsche zaken, de ministers van oorlog en van marine en de sous-chefs van de generale staven zullen, naar de „Jomioeri Sjim- boen" meldt, in tegenwoordigheid van den Keizer in conferentie bijeenkomen na den val van Nanking, die ieder oogenblik wordt verwacht en die een keerpunt zal vormen ten aanzien van de Japansche militaire ope raties in China. Het blad wijst er op dat het prijsgeven van Nanking door Tsjiang Kaj-siek diens regeering tot een louter plaat selijk bestuur terugbrengt. Nanking zou niet verdedigd worden. Volgens berichten uit betrouwbare bron zou de Chineesche generale staf ervan hebben afgezien Nanking te verdedigen, omdat de militaire des kundigen van meening zouden zijn, dat Nanking practisch onverdedig baar is en de bij Nanking samenge trokken troepen bedreigd zouden worden door de Japansche omsinge lingsmanoeuvre. In verband met dit gevaar zou de generale staf de troe pen van den linkeroever van de Jangtse haastig terugtrekken. De laatste te Sjanghai ontvangen berichten wijzen er op, dat de uitzonderlijk snelle op- marsch der Japanners zelfs officieele Japan sche kringen beeft verrast, die thans den val van Nanking in den morgen van 7 December (heden dus) verwachten. Met Kerstdagen en Nieuwjaar naar DUSSELDORP-KEULEN-ANTWERPEN en BRUSSEL 7 dagen naar PARIJS, geheel verzorgd f48.- Vraagt inlichtingen: Reisbureau Waco, Kanaalweg 137,. Tel. 773.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 1