Vanaf 15 Mei 1938
snelverbindingen
Geen koloniën,
geen vrede
Japansche vlag op het graf
van China's bevrijder
DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER
Snel reizen iji Noord-Holland-Noord
nog slechts
PER AUTOBUS NAAR
DE KNOOPPUNTEN
De toestand van den
Prins blijft gunstig
Achtergebleven Franco-
aanhangenrs in
verzekerde bewaring
EERBERICHT
Reisbureau WACO
UITGAVE, N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ V/H G DE BOER JR„ KONINGSTRAAT 78. DEN HELDER. TELEFOON 50
POSTGIROREKENING 16066
7 DECEMBER 1937
65e JAARG. No. 8176
van
stations en halteplaatsen
Baanvak:
Alkmaar - Den Helder
Alkmaar-
Hoorn en Enkhuizen
Dit nummer bevat 8 pagina's
„Wij willen niet langer
bedelaars zijn"
DB BILT SEINT:
Val van Nanking elk
oogenblik te verwachten
HELDERSCHE COURAN
DINSDAG
BOEMELTREINEN
GAAN OP STAL
Er is wel eens beweerd, dat Noordholland's kop het twijfelachtige voor
recht geniet de meeste boemeltreinen te bezitten, en moge dit al over
dreven geacht worden, het feit valt niet te ontkennen, dat er tusschen
Alkmaar en Den Helder en op de zijlijn naar Hoorn en Enkhuizen,
gruwelijk veel geboemeld wordt.
Welnu, het einde hiervan is in zicht: op 14 Mei 1938 loopen in den kop
van onze provincie de laatste „boemels" en den dag daarna staat men
voor het feit, dat er tusschen Alkmaar en D.en Helder uitsluitend
sneltreinen rijden.
Aldus de belangrijke mededeeling, die
'een dezer dagen de chef der Dienstrege
ling Nederlandsche Spoorwegen, de heer
G. F. H. Giesbergen. den vertegenwoordiger
van ons blad deed.
Wij hebben van de gelegenheid gebruik
gemaakt, diverse andere, het belang van
onze streek zoo direct treffende, bijzon
derheden te verkrijgen en inderdaad was
men op het Hoofdbureau der N. S. zoo
vriendelijk deze te willen verschaffen.
In dit verband dunkt het ons goed enkele
factoren te releveeren. die tot de wel zeer
ingrijpende maatregelen bij de N.S. geleid
hebben.
Bezuiniging,
Eenerzijds wenscht men op doortastende
wijze de concurrentie der autobusverbin
dingen (welke nog steeds voortduurt!) te
bestrijden, anderzijds blijft voor dit lichaam
dat nog steeds te kampen heeft met ern
stige tekorten op zijn jaarrekeningen, be
zuiniging ten zeerste geboden.
Welnu, sedert geruimen tijd is men met
tal van plannen bezig, plannen, die zoo
wel voor de Spoorwegen als voor particu
liere instanties van het grootste gewicht
geacht kunnen worden.
Op het baanvak AlkmaarDen Helder
zullen, om te beginnen, ingaande per 15
Mei a.s. de navolgende stations en halten
vervallen: Koegras, Bree^and,
Oudesluis, Zijdewind en
Noordscharwoude.
En op het traject naar Hoorn en Enkhui
zen: St. Panera s. Middelweg,
Spierdijk, Zuidermeer,
Berkhout, B o b e 1 d ij k, Blok
ker, Westwoud, Lutjebroek
en Broekerhaven.
Zooals men ziet het betreft hier geen hal
ve maatregelen, integendeel, het mes is er
behoorlijk ingezet en dat wel dusdanig, dat
we ons niet ontveinzen of een storm van
protest zal op die plaatsen, waar het zwaard
van Damocles neerkwam, opsteken.
Het opheffen van genoemde stations en
haltes beteekent dus, dat tusschen Alk
maar en Den Helder instand blijven als
stopplaatsen alléén Heerhugowaard, Scha-
gen en Anna Paulowna. En op het baan
vak naar HoornEnkhuizen: (behalve
Heerhugowaard) Obdam.
Men meene echter niet, dat dit be
teekent dat de uitgevallen plaatsen
van 15 Mei 1938 af aan hun isole
ment prijs gegeven worden. Inte
gendeel. Men is namelijk thans be
zig, naast de ATO, ook met de par
ticuliere autobusbonden tot een
overeenkomst te komen. De bedoeling
is namelijk, dat de reizigers van
plaatsen, waar niet meer gestopt
wordt, zich per autocar naar het
dichtstbijzijnde haltepunt begeven.
Over de organisatie van deze autobus-
diensten kon men ons thans nog geen nade
re bijzonderheden verschaffen.
In verband met het bovenstaande, vesti
gen wij er de aandacht op, dat het de be
doeling is dat a 11 e treinen op alle restee-
rende stations stoppen, terwijl het voorts
waarschijnlijk is, dat de dienst tusschen
Alkmaar en Den Helder ongeveer een W*
uur dienst wordt (practisch komt het hierop
neer, dat er per dag een 2-tal treinen méér
dan thans zullen komen te rijden).
De directe snelheid der treinen wordt iets
opgevoerd, hoewel men deze vrijwel kan
vorwaarloozen. Indirect wordt zij echter
door het uitschakelen der stations, belang
rijk verhoogd.
Nu de belangen van trein en auto
busondernemingen elkander dus wel
heel nauw gaan raken, ligt het even
eens in de bedoeling der Nederl.
Spoorwegen (en deze plannen be
vinden zich reeds in een vergevor
derd stadium) te komen tot uitgifte
van een algemeene gids
voor tram- en autobus-
verkeer voor het gehee-
1 e land.
Deze gids zal van de normale gidsen afwij
ken, omdat hier de plaatsnamen alfa
betisch gerangschikt zijn, terwijl daar
naast aangegeven wordt het naaste spoor
wegstation, dat men per autobus (evnt.
tram) kan bereiken.
Het lijkt ons onnoodig te stipuleeren, dat
deze wijziging in het treinwezen een zeer
belangrijke is, temeer als men weet, dat in
het geheele land niet minder dan 148 sta
tions en haltes geliquideerd worden. Ook
dit cijfer blijkt weer dat men in Utrecht
van halve maatregelen genoeg heeft.
Zooals door den heer Giesbergen werd
opgemerkt, maken de N.S. zich geen illu
sies over de wijze, waarop dit bericht in
tal van gemeenten ontvangen zal worden.
Het persoonlijk belang wordt hier geraakt
en critiek zal men de N.S. zeker niet be
snaren.
Evenwel, het dunkt ons goed hier toch te
wijzen op een belang, dat in wezen ons al
ler belang is: namelijk het al dan niet ren
deeren van het nationale treinbedrijf.
Gaat het dit naar den vleeze, dan kan
het niet anders, of het geheele Nederland
sche volk trekt daarvan, zij het indirect,
de vruchten.
H.M. de Koningin naar Den Haag
De particuliere secretaris van Z.K.H. Prins
Bernhard, Jhr. Mr. C. Dedel, verstrekte ons
het volgende communiqué:
„De goede toestand, waarin Prins Bern
hard verkeert, houdt aan. Niettemin wordt
bezoek vooralsnog niet toegestaan. In af-
zienbaren tijd blijven alle bemoeienissen
van den Prins buitengesloten".
De toestand van hofjager Spek is gunstig,
Hij heeft een rustigen nacht gehad en lijdt
weinig pijn.
De Koningin is gisterochtend te elf uur,
vergezeld van een hofdame, per auto van
Amsterdam naar Den Haag vertrokken. De
Koningin is tegen zes uur des avonds in de
hoofdstad teruggekeerd.
Was de situatie op de plaats
van het ongeval voor het snel
verkeer onverantwoordelijk?
Namens het bestuur van de gister
in vergadering bijeen geweest zijnde
Nederlandsche Auto Ren Club heeft
de voorzitter van deze club, de heer
H. Th. van Marken te Baarn een
KOEGRAS
BREEZAND
OUDESLUIS
ZIJDEWIND
NOORD-
•SCHARWOUDE
ST. PANCRAS
MIDDELWEG
SPIERDIJK
ZUIDERMEER
BERKHOUT
BOBELDIJK
BLOKKER
WESTWOUD
LUTJEBROEK
BROEKERHAVEN
telegram tot Z.K.H. Prins Bernhard
gericht, waarin wordt te kennen ge
geven, dat de club in hooge mate be
treurt, dat Z.K.H., niettegenstaande
zijn groote stuurmanskunst, het
slachtoffer is geworden van een
voor het snelverkeer onverantwoor
delijke situatie.
Namens alle leden betuigt het bestuur zijn
oprecht medeleven en spreekt het de beste
wenschen voor een spoedig herstel uit.
VLUCHTELINGEN BRAKEN HUN
EEREWOORD AAN DE NEDERL.
REGEERING.
Over de uit Nederland gevluchte Spaan-
sche geïnterneerden (zie elders in ons blad),
meldt de Regeeringsdienst nader:
Met het oog op de onzekerheid,
die mede aan den dag is getreden
ten aanzien van de overgebleven
Spanjaarden, heeft de regeering be
sloten deze in verzekerde bewaring te
houden tot van het bewind van ge
neraal Franco bevestiging zal zijn
ontvangen, dat de gevluchte Span
jaarden, die hun aan de Nederland
sche regeering gegeven woord heb
ben gebroken, bij aankomst in het
onder dat bewind staande deel van
Spanje naar Nederland zullen wor
den teruggezonden.
De betrokken Spanjaarden zijn In
de plaats waar zij vertoefden fn po-
litiebewaring gesteld in afwachting
van overbrenging naar een gezamen
lijke verblijfplaats.
Over de ontvluchting van de uit Eindho
ven verdwenen Spanjaarden wordt nog het
volgende door de Msb. gemeld:
Na de verdwijning der zes Spanjaarden in
Zeist op Donderdag j.1., kwam de Vreem
delingendienst in het Gezellenhuis te Eind
hoven een onderzoek instellen, om te weten
hoeveel Spanjaarden nog aanwezig waren.
Daarop bleek, dat vier der heeren des
avonds niet waren teruggekeerd. Allen ge
noten een groote mate van vrijheid en maak
ten zoowel per fiets als per auto vaak uit
stapjes in de omgeving.
Gisteren, Maandag, den dag waarop zij
zich zouden moeten melden, is dit niet ge
schied.
De vier verdwenen personen, alle vier
studenten, hebben hun handkoffertjes met
het allernoodigste medegenomen.
De Spanjaarden in Eindhoven hadden er
zich vaak over uitgelaten niet op een zoo
langdurige interneering in Nederland gere
kend te hebben.
In Eindhoven vertoeven momenteel nog
12 Spanjaarden in het Gezellenhuis en 8 fa
milies, die bij particulieren zijn onderge
bracht.
Voorts bevindt zich hier en daar in de
provincie Noord-Brabant ook nog een enkele
Spaansche familie.
VON EPP OVER DUITSCHLANDS
EISCHEN.
In een massavergadering van den
Reichskolonial Bund te Berlijn heeft
generaal von Epp voor tienduizen
den toehoorders het woord gevoerd
over Duitschlands absoluten en on-
verzettelijken eisch inzake koloniën.
„Duitschland wil echter slechts die
koloniën hebben die het bij het ver
drag van Versailles verloren heeft.
De berichten, dat Duitschland aan
spraak zou maken op den Belgi
schen Congo en Portugeesch Angola
zijn verzinsels van de buitenland-
sche pers".
Bedelaars.
Er is volgens von Epp, zegt Un. Press,
geen enkele andere oplossing mogelijk dan
restitutie van Duitschlands koloniën.
„Duitschland was eens een rijk land. Door
deze rooverij zijn wij tot bedelaars gewor
den. Wij zijn niet als bedelaars geboren en
willen het niet blijven.
Indien de problemen van grondstoffen en
ruimte opgelost moeten worden, dan is het
noodig, dat de geest van Versailles ver
dwijnt. Het is noodzakelijk, dat de eigen
dom wordt teruggegeven aan den rechtmati-
gen bezitter. Al het andere is nutteloos. On
ze tegenstanders kunnen zich de moeite
sparen, alternatieve voorstellen aan de
hand te doen. Die bespreken wij niet meer."
Von Epp herinnerde eraan, dat Wilson in
de vredesconferentie bezwaren had geopperd
tegen het afnemen van Duitschlands kolo
niën. Hij slaagde er zelfs in, de annexatie
plannen te verijdelen, zoodat in plaats van
de annexatie 't systeem der mandaten werd
aanvaard. „Doch het mandatensysteem is
gebaseerd op frases en op de leugen, dat
Duitschland zijn koloniën niet waard was."
Geen aankoop van grondstoffen.
Von Epp gaf toe, dat de Duitsche kolo
niën geen winst hadden opgebracht, doch
dit was te wijten aan het feit, dat Duitsch
land geld erin belegde, om ze in de toe
komst te laten rendeeren. „Toen ze einde
lijk gingen rendeeren. nam men ze ons af."
Hij verklaarde verder, dat Duitschland zijn
koloniën niet noodig heeft ter aanvulling
van zijn weermacht en verwierp de onder
stelling. dat Duitschland zijn grondstoffen
kon koopen: „dat kunnen wij niet aanvaar
den".
Scherp keurde von Epp de veronderstelling
af, dat Duitschland koloniën wil. om er stra
tegische centra van te maken of een han
delsoorlog te voeren. „Wij willen geen kolo
niën. om ons van de overige wereld te iso-
leeren, doch om weer in het bezit te komen
van het land. waar onze pionniers iederen
duim gronds tot Duitschland hebben ge
maakt. Het koloniale probleem moet men
met geen andere politieke kwesties verwar
ren.
Tenslotte citeerde hij Hitiers woorden 5n
Augsburg: „Ik twijfel er geen oogenblik aan
dat wij, juist zooals wij erin geslaagd zijn
Duitschland inwendig te vereenigen, in
staat zijn, Duitschlands vitale rechten bui
ten de grenzen te doen gelden."
Na von Epp voerde nog Walther von Wiese
und Kaiserswaldau, leider der afdeeling
Berlijn van den bond, het woord: „Zelfs
indien Duitschland geen aanspraak kon
maken op koloniën", zeide hij, ,dan nog
zou het derde rijk alléén reeds uit hoofde
van zijn bestaan het recht hebben, koloniën
te eischen. wijl zonder koloniën geen vrede
mogelijk is en het derde rijk vrede wil!"
Verwachting: Meest zwakke
wind, in het Noorden uit
Noordelijke, in het Zuiden
uit Westelijke richtingen,
gedeeltelijk bewolkt, kans
op regen- of hagelbuien, in
den nacht temperatuur om
het vriespunt, overdag zelfde
temperatuur.
Verdere vooruitzichten: iWein'8
verandering.
Japanners %l/2 K.M. van de stad.
De voorhoede van een der vier Ja
pansche colonnes, die naar Nanking
oprukken, heeft de banier van de
Rijzende Zon volgens nieit beves
tigde Japansche berichten geplant
op den „Purperen Berg" aan den
zoom van Nanking, waar het stoffe
lijk overschot van Soen Jat Sen, de
Chineesche vrijheidsheld, ter aarde
is besteld.
In extra-edities wordt door de dag
bladen te Tokio aangekondigd, dat de
val van Nanking voor de deur staat.
Japansche gemotoriseerde eenheden
zouden reeds gisteravond (plaatselij
ken tijd) het terrein voor de vestin
gen van Nanking hebben bereikt.
Het Japansche telegraafagentschap
„Domei" meldt, dat de Chineezen
nog slechts zwakken tegenstand bie
den.
Gisteravond maakte de Japansche radio
persdienst bekend, dat de Japansche troepen
Nanking tot op 6V2 K.M. afstand zijn gena
derd.
De chefs van de generale staven van leger
en vloot, de premier, de minister van buiten-
landsche zaken, de ministers van oorlog en
van marine en de sous-chefs van de generale
staven zullen, naar de „Jomioeri Sjim-
boen" meldt, in tegenwoordigheid van den
Keizer in conferentie bijeenkomen na den
val van Nanking, die ieder oogenblik wordt
verwacht en die een keerpunt zal vormen
ten aanzien van de Japansche militaire ope
raties in China. Het blad wijst er op dat
het prijsgeven van Nanking door Tsjiang
Kaj-siek diens regeering tot een louter plaat
selijk bestuur terugbrengt.
Nanking zou niet verdedigd
worden.
Volgens berichten uit betrouwbare
bron zou de Chineesche generale staf
ervan hebben afgezien Nanking te
verdedigen, omdat de militaire des
kundigen van meening zouden zijn,
dat Nanking practisch onverdedig
baar is en de bij Nanking samenge
trokken troepen bedreigd zouden
worden door de Japansche omsinge
lingsmanoeuvre. In verband met dit
gevaar zou de generale staf de troe
pen van den linkeroever van de
Jangtse haastig terugtrekken.
De laatste te Sjanghai ontvangen berichten
wijzen er op, dat de uitzonderlijk snelle op-
marsch der Japanners zelfs officieele Japan
sche kringen beeft verrast, die thans den val
van Nanking in den morgen van 7 December
(heden dus) verwachten.
Met Kerstdagen en Nieuwjaar naar
DUSSELDORP-KEULEN-ANTWERPEN
en BRUSSEL
7 dagen naar PARIJS, geheel verzorgd f48.-
Vraagt inlichtingen: Reisbureau Waco,
Kanaalweg 137,. Tel. 773.