Ingezonden De reis van „IJm 12" Een wereldstad in ombouw Dr. Flobr daagt uit Gratis Texelsch nieuws Dornier vliegbooten voor Indië Berlijn krijgt moderne verkeerswegen Uit onze Omgeving £cAa&eti bij koop von doo» of potDompo deze Dampo-inhalator om bij een hevige verkoudheid Dampo-dampen in te ademen. Doo» 30 - Po» 50 c». Bij Apott». en Drog. Wonderlijk zooals Dampo helptl UBanSC MUNHARDI (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie. Niet geplaatste stukken worden niet teruggezonden.) DE ZIEKENFONDSKWESTIE OP TEXEL Mijnheer de Redacteur, Beleefd verzoeken wij enige plaatsruimte in' Uw blad, teneinde enige opmerkingen te maken, naar aanleiding van het verslag van de vergadering van het Ziekenfonds te Oude- schild. Dit verslag lezende, staat men verbaasd over de onkunde betreffende de verhoudingen in het ziekenfondswezen in ons land, zowel bij de leden, doch ook bij de leiding der vergadering. Indien het verslag een juiste weergave is van het gesprokene, mag als toelichting op dit verslag, waarin gewaagd wordt, dat de Specia listen in plaats van 1.80 slechts 0.90 per lid en per jaar ontvangen, worden vastgesteld, dat een bedrag van 1.80 wel zeer aan de hooge kant is, ook alweer aannemende, dat onder „lid", verzekerde wordt verstaan. Een plattelandsstreek als Texel, kan men nimmer vergelijken met een plaats, waar spe cialisten gevestigd zijn. Daar toch worden de patiënten, naar de al gemeen geldende opvatting in medische krin gen, wel wat vlug naar de specialistische poli klinieken gezonden, waardoor dan ook de hono raria in dergelijke plaatsen altijd hoger zijn dan in kleinere gemeenten op het platteland. In verschillende plaatsen, waar Maatschap pij-fondsen werken, bedraagt het honorarium voor de Specialisten pl.m. 1.50 per verzeker de per jaar, en dit wordt algemeen als een redelijk honorarium voor grotere plaatsen beschouwd. Voor het platteland liggen de normen heel wat lager, omdat daar de huisartsen veel meer werk doen dan de huisarts in de grotere plaat sen. Er zijn heel wat plattelands-fondsen, welke, juist door de ligging een zeer minimale specia listische hulp behoeven te verlenen, en waar dan ook het bedrag, dat daarvoor nodig is, meestal om de 0.50 0.60 per verzekerde per jaar blijft schommelen. Dat de welstandsgrens verlaagd moest wor den, omdat de Specialisten een te laag hono rarium zouden ontvangen, is een motivering, welke men naar het Rijk der fabeltjes mag verwijzen. Wanneer men dit motief gebruikt, bewijst men, dat men zich onvoldoende of eenzijdig heeft georiënteerd in de verhoudingen. Ook het verhaal van den patiënt met de auto, (de bontmantel ontbreekt nog) is geen bewijs. Er zijn nu eenmaal onder de ziekenfonds leden, mensen, die voor hun zaak een auto moeten gebruiken, en op zichzelf is noch een auto noch een bontmantel een aanwijzing voor de welstand van het betrokken ziekenfondslid. Doch wanneer een ziekenfondslid zich in een hogere klasse in het ziekenhuis laat verplegen, is het heel normaal, dat waar dit lid ook de meerdere verpleegkosten zelf zal moeten dra gen, ook de Specialist het recht krijgt een bij rekening bij het lid te incasseren. Ook wij. Onderlinge fondsen, willen de prak tijk van een Specialist wel beschermen, doch men heeft van deze zijde ook te begrijpen, dat de tijd, dat een ziekenfondslid, „met de pet op en op klompen en pantoffels" zich naar de poli- klmiek begaf, voorbij is. 't Is wel wat erg eenvoudig de mensen te laten buigen onder het spook „anders zitten wij zonder dokters". Men k n in deze vergadering niet oordelen over de vraag of op Texel een Federatie-fonds (bedoeld wordt een Onderling- ziekenfonds) kan bestaan. Een Onderling-ziekenfonds kan op Texel wèl bestaan, zó de bevolking in meerderheid dit wenst. De verlaging der specialistische tarieven is niet alleen een mogelijkheid voor een Maat schappij-ziekenfonds, óók wanneer een Onder ling fonds zou hebben bestaan, was een der gelijke regeling mogelijk geweest. Wanneer 40 mensen voor 4000.— aan specialité's ge bruikten in een jaar, (de vraag is, welke spe cialité's waren dit, neemt men hieronder soms ook de „Insuline" voor patiënten met suiker ziekte), dan mag de opmerking worden ge maakt, dat de uitgave van dit bedrag niet aan de patiënten verweten kan worden, deze schrij ven de recepten niet voor. Doch, alweer er zijn in ons land tientallen Onderlinge-fondsen, die voor de verstrekking van verpakte geneesmiddelen uitstekende rege lingen troffen met de geneesheren en dus ook dit voordeel is niet alleen middels een Maat schappij-fonds te bereiken. „Pracht fondsen" vindt men bij tientallen onder de Onderlinge fondsen in ons land; de verzekerden leerden met de contributiegelden een zodanig beheer voeren, dat deze fondsen jaar na jaar konden worden uitgebouwd en deze nu tot voorbeeld van velen zijn. De publiek gemaakte verslagen over het financieel beheer worden tot nu toe alleen van Onderlinge-fondsen aangetroffen, en zijn een bewijs voor de goede werking dezer fondsen. Voor wat de Crisis-regeling betreft, reeds meerdere malen hebben wij tot uitdrukking laten komen, dat B. en W. zeker niet op het standpunt zullen hebben gestaan, dat deze regeling tot stand zou kunnen komen, wanneer er één en dan een Maatschappij-fonds zou zijn gevormd, en 't spreekt vanzelf, waar de Ge meente ook een deel zou moeten bijdragen, niet alleen de plaatselijke geneesheren over het tot stand komen van deze regeling te oordelen hebben. De ziekenfondsbevolking van Texel laat zich door onoordeelkundige voorlichting in een richting drijven, waarmede de belangen, welke de bevolking bij een goed ziekenfonds heeft, niet gediend zijn. Of men een Maatschappij-ziekenfonds wil vormen, moet men zelf uitmaken, doch wjj komen er tegen op, als men dit bij een ter zake onbekende bevolkmg met onvolledige voorstellingen animeert, door te laten voorko men, of alléén een Maatschappij-ziekenfonds in staat zou zijn een goede geneeskundige ver zorging te geven. Wij wilden met dit artikel vaststellen, dat een Onderling-ziekenfonds naar ons gevoelen voor de bevolking van grotere waarde zal zijn, en dat de totstandkoming van zo'n fonds mo gelijk is, als de bevolking in meerderheid dit wpnst. U, Mijnheer de Redacteur, zeggen wtj dank voor de verleende plaatsruimte. Centrale Bond van Ziekenfondsen, C. BAAIJ, secr. Utrecht, 6—12—''37. Artikel is in vereenv. spelling geschreven. Bijschrift. Ter verduidelijking van den lezer diene, dat een z.g.n. „Maatschappij-zieken fonds" een ziekenfonds is, beheerd door of namens de Artsen-vereeniging, de Ned. Maat schappij voor geneeskunde. Een „Onderling"- fonds is daarentegen een ziekenfonds beheerd door of namens de verzekerden. Over het ge- heele land behartigen beide soorten fondsen veelal uitstekend de belangen der verzekerden en is naar ons inzicht het verschil meer een principieele kwestie, dan een practische. Hoewel wij den Centralen Bond van Zieken fondsen hier gaarne aan het woord laten, stel len wij ons natuurlijk geen partij in deze kwestie. De Redactie. Vischafslag Oudeschild Aanvoer Oudeschild, 7 Dec. '37. 78 kilo zoute garnalen, 15 ct. per kg. 86 kg ongezouten garnalen, 15 ct. per kg. 590 kg wulken, 16.per 100 kg. VISCHAANVOER EN VISCHPRIJZEN. Gisteren werden aan den Vischafslag te Rotterdam van IJmuiden, Den Helder, Spa kenburg, Scheveningen en elders 430 manden en kisten h 50 kg versche visch, 2 kistjes levende paling, 6 kistjes levende bot, 650 kistjes panharing, 75 kistjes harde bokking, 6 kistjes gestoomde makreel, 28 kistjes ge rookte sprot en 1 kistje garnalen aange voerd. De prijzen waren: groote tong 5560, middel 5055, kleine 3844, slips 18 24, groote tarbot 2026, middel 1624, kleine 1216, middel griet 1624, kleine 1014, groote schol 1720, middel 12 17, kleine 59, puf 34, middel schel- visch 1418, kleine 48 kabeljauw 12 17, groote gul 912, middel 79, kleine 5—7, riviervisch 45, bolk 12, wij ting 37, versche haring 2—4 per kist; panharing 0.750.90, harde bokking 1 1.20, gerookte schar 1.25, sprot 1.10/ 1.75, gestooqmde makreel garnalen 3.zure haring 1.20 per kistje. Biedt de Barendszee meer toekomst? De Haarlemsche corr. van het Hbl. schrijft: Dezer dagen is de trawler „Erin" (IJM. 12) in de haven IJmuiden aangekomen van een reis naar de Barendszee; in een kort bericht hebben wij een en ander vermeld en tevens meegedeeld, dat onderscheidene autoriteiten aanwezig waren in de rijksvischhal, toen de lading van de IJM. 12 verkocht werd. Die be langstelling was niet zonder grond en aan het eenvoudige bericht, dat deze eerste tocht van de „Erin" goed geslaagd was, mag men wel meer dan gewone beteekenis hechten. Want voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandsche zeevisscherij heeft een trawler, thuisbchoorende in IJmuiden, zoo'n lange reis gemaakt als de IJM. 12, een schip, dat toebehoort aan de „Vem"; doorgaans blijven de visschersschepen, zooals men weet, op de Noordzee en maar zelden komt het voor, dat een Nederlandsche visscher ten Noorden van de 62 graden komt. Van ouds her levert de Noordzee tusschen Engeland, Noorwegen, Denemarken en Nederland dan ook de beste kwaliteit visch. Maar jaar in jaar uit halen de honderden visschers van de omliggende landen hier de visch weg en of schoon de „voorraad" even regelmatig wordt aangevuld, schijnt het toch, dat de Noordzee niet meer zooveel visch oplevert als in vroe gere jaren. Het gevolg is, dat de trawlers maar al te vaak lang op zee moeten blijven, langer dan eigenlijk goed is voor de visch, die daardoor in kwaliteit daalt. Van de overige vischgronden, die meer visch kunnen aanbieden dan de Noordzee, komt wel in de eerste plaats de Barendszee in aanmer king. Het schijnt, dat hier de visschen in veel grootere en talrijker scholen voorkomen dan elders en sedert jaren zijn het dan ook reeds de Engelsche en Duitsche viscshers, die hier regelmatig naar toe trekken. Tot nog toe heeft evenwel geen enkele Ne derlandsche reederij het aangedurfd, ook een trawler naar de Noordelijke zeeën te sturen; de lange reis en de bezwarende omstandig heden waaronder de bemanning haar werk zou moeten doen, waren factoren, die te zwaar wogen. Thans is het echter de „Vem" geweest, die gemeend heeft in dezen den eersten stap te doen; zij rustte de IJM. 12 .uit en zond dezen trawler enkele weken ge leden naar het hooge Noorden. De reis duur de zeven dagen, precies een week bleef het schip daar visschen en ook juist in zeven dagen werd de terugreis afgelegd: ruim drie wegen is de trawler dus weggeweest voor een vangst van ongeveer tweeduizend kisten visch. Een resultaat, dat niet slecht genoemd mag worden vergeleken met de reizen van de Engelschen en de Duitschers, die een gemid delde vangst van twee- tot drieduizend kisten in reisduren van drie tot vier weken aan wijzen. Of op den duur deze visscherij voordeeliger zal zrjn dan die van de Noordzee is thans nog niet te zeggen; de directie van de „Vem" heeft daarin wel vertrouwen, maar kan zich over dit punt uiteraard nog niet definitief uit spreken. De doorslag hiervoor zal ten slotte moeten geven het prijsniveau, dat zich op de IJmuidensche markt zal kunnen vormen, na dat de daar gevestigde vischhandel zich op regelmatige aanvoeren uit dé Noordelijke wa teren heeft kunnen instellen. Dat de Ba rendszee veel rijker is aan visch dan de Noordzee, staat vast, maar daar staat tegen over, dat de reis veel langer duurt en dat daarvoor de kosten van elke reis aanzienlijk zullen stijgen. Maar waarom zouden de sche pen van buitenlandsche wel en die van de Nederlandsche maatschappijen geen winst opleveren Het ligt in ieder geval in de bedoeling de proef reizen voort te zetten: de „Vem" heeft thans twee nieuwe groote trawlers op stapel staan, die ook voor de vischvangst in het hooge Noorden worden ingericht. 35 jaar geleden deed ze de wasch voor een heel gezin met een pak Edelweiss-Zeep- poeder en ze waren met z'n tienen. Ze begrijpt alleen niet, dat Edelweiss nu nog goedkooper is dan toen, terwijl ze er nu nog vlugger en schooner mee wascht M. Zeepfabriek v/h. De Haas &i. Brem, Apeldoorn Groote gevechtskracht en buiten gewone zeewaardigheid. De Dornier-vliegtuigfabrieken te Fried- richshafen deelen voor het eerst eenige bij zonderheden mede over de driemotorige Dor nier Do-24 vliegboot, die in opdracht der Ne derlandsche regeering ontwikkeld werd en waarvan een serie is besteld. De eerste vliegboot van dit type is eenigen tijd geleden geleverd en reeds naar Nederlandsch-Indië verscheept. Tij dens de proefvluchten van dit toestel is gebleken, dat de snelheid, die de Do-24 ontwikkelt, grooter is dan Je berekende prestaties. Bovendien hebben proeven op de Noordzee de buitengewone zeewaar digheid van dit toestel aangetoond. Wind sterkten tusschen 1218 m. per seconde met de daarbij behoorende zware zeegang werden door het toestel schitterenn door staan. In zijn uiterlijk is de Do-24 een typische Dornierboot. De aërodynamisch zeer fraai ge vormde romp draagt aan beide zijden de be kende Dornier zeevleugels, die voor de stabi liteit op het water zorgen. De indeeling van het vliegtuig is als volgt: In den boeg van het toestel is een geschuts toren, waarachter zich de volkomen gesloten stuurhut bevindt, gevolgd door de cabine voor de navigatie en de radio, waarachter de ruim ten gelegen zijn voor het verblijf der beman ning met slaapgelegenheid. Hierachter bevindt zich aan den bovenkant van den romp een tweede geschutstoren, terwijl een derde ge bouwd is in de uiterste punt van den romp achter het hoogteroer. Deze inrichting geeft het toestel niet alleen een groote gevechts kracht, doch de uitrusting der voor de be- maninng bestemde cabine maatk het moge lijk om de boot op grooten afstand van haar basis te gebruiken, waarbij zij onafhankelijk is van een steunpunt op het land. De vleugels zijn met den romp verbonden door middel van een eenvoudig samenstel van spanten. In den vleugelneus zijn drie met lucht gekoelde motoren gemonteerd, die een vermogen van 700 tot 900 p.k. ontwikkelen en bekleed zijn met N.AC.A.-kappen. De vleugel bestaat uit een rechthoekig middelstuk, waaraan de motorgondels beves tigd zijn en de beide trapeze- en pijlvormige vleugelpunten. Ter vermindering van de start- en landingssnelheid bevindt zich een landingsklap aan de achterzijde van het mid delstuk van den vleugel. Bovendien kunnen de ailerons, die van het gespleten type zijn, even eens als klappen gebruikt worden bjj start en landing. Aan het einde van den romp zit het stabilisatievlak met het hoogteroer. Het sta- bilo kan tijdens de vlucht versteld worden. Aan de uiteinden van het stab 'o zitten de twee twee kielvlakken met twee richting roeren. De vliegboot is geheel van metaal ge bouwd; de romp en de vleugels hebben een huid van dural. De benzinetanks bevinden zich in den vleugel en in de zeevleugels van de boot. Hier volgen eenige bijzonderheden omtrent afmetingen en prestaties: vlucht 27 m., totale lengte van de vliegboot 22 m, vleugflopper- Vl«h 108 m2, totaal gewicht 13.500 kg, maxi mum-snelheid afhankelijk van de sterkte der motoren 315 tot 340 km per uur, werkings sfeer ruim 3500 km. Bij beschikking van den minister van de fensie z(jn de volgende plaatsingen gelast: met 13 December 1937: de luit. ter zee der le kl. jhr. N. J. C. Ver- slurjs geplaatst aan boord Hr. Ms. Van Speijk; de luit. ter zee der le kl. H. van Schre ven belast met de betrekking van le officier bjj de Marinekazerne te Willemsoord; met 3 Januari 1938: de luit. ter zee der 2e kl. J. Metz aan boord Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord; met 17 Januari 1938: de off.-vlieger der 2e kl. J. W. Adriaans, bjj het vliegkamp De Kooij. Het grootste ondergrondsche station ter wereld. Waneer op het oogenblik in Lon den de verkeersmisère zoo groot ge worden is, dat men den bouw van twee onderaardsche tunnels in over weging genomen heeft, wanneer men in New York in de door autogassen vergiftigde tunnels onder den Hud- son urenlang wachten moet, zal het niemand verwonderen, dat ook Ber lijn zijn verkeersverbindingen op een met zijn grootte in overeenstem ming zijnden stand wenscht te bren gen en dat de stad zulks zoo tijdig doet, dat dergelijke wantoestanden als elders niet kunnen ontstaan. De groote feestweg van het Derde Rijk. Zoo is men in de eerste plaats overgegaan tot den aanleg van de groote Oost-Westver binding, welke van het slot, over de Linden, de Tiergarten en Charlottenburg naar het Grünewald leidt, want juist deze „as" is de verkeersweg eenerzij dsch naar de groote tentoonstellingshallen aan den Kaiser- damm en anderzijdsch naar het Olym pisch Stadion en moet dus dikwijls een enorm verkeer'verwerken, nog geheel afge zien van het feit, dat deze verbinding de groote feestweg van het Derde Rijk gewor den is, waarop de militaire parades worden gehouden, de Olympische feeststoet zich voortbewoog en waarlangs nog weinige we ken geleden Mussolini de stad binnentrok. Enorme afmetingen. Deze geheele verbinding krijgt twee van elkaar gescheiden rijwegen van 14 m. breedte elk, terwijl haar cen traal kruispunt met de andere ver keersaders, gelegen in den Tiergar ten, de „Groote Ster" tot 200 M. breedte zal worden vergroot. Verder moet de tunnel onder den tramweg tot 56 verbreed worden, terwijl men over het Landwehrkanaal een ge heel nieuwe brug moet bouwen. Wat de Tiergarten hierdoor verliest, zal er op andere plaatsen weer bijgevoegd worden, opdat deze belangrijke „long van de wereldstad" niet geamputeerd zal wor den. Van bijzonder belang is daadbij nog, dat op een ander kruispunt van dezen oost-westelijken slagader een onderaardsche kruistunnel met een breedte van 20 M. en een middellijn van 150 M. zal worden ge bouw. Klaarblijkelijk betreft het hier de kruising van dezen Oost-West-weg met een nieuwe Noord-Oost-verbinding, want Berlijn bezit een dergelijke niet meer, sinds de Friedrichstrasse door een snellen groei van de buitenwijken deze positie verloor. Twee „ondergrondschen" onder elkaar. De moeilijkheid, de oude inrichting in bedrijf te houden en daarnaast, daarbo ven of daaronder geheel nieuwe verkeers wegen aan te leggen, doet zich ook sterk gevoelen op de Potsdammer Platz, waar men onder de reeds bestaande onder grondsche een tweede aanlegt, die het noorden en het zuiden van de stad met elkaar zal verbinden. Het onder de Pots- damimer Platz ontstaande station nadert aan alle zijden de plaats der aangrenzen de gebouwen zoo dicht, dat deze huizen gestut en hun fundamenten veel dieper in de aarde gelegd moeten worden. Wanneer het werk hier gereed is, zal de Duitsche hoofdstad zich op het grootste ondergrond sche station ter wereld kunnen beroemen. KOEGRAS JULIANADORP. GEVOLGEN DER PRODUCTIE BEPERKING. Hollandsche Maatschappij van Landbouw, afd. Den Helder. Gisteravond hield voor bovengenoemde Maatschappij Dr. Ir. M. D. Dijt, een lezing over: „De gevolgen der productiebeperking op het gebied van veeteelt, enz." De secretaris, de heer C. J. Maters, heette de aanwezigen welkom, in het bijzonder het hoofdbestuurslid, den heer De Veer en de le den der vereeniging van Oudleerlingen van den landbouwwintercursus. Dr. Ir. M. D. Dijt begon daarna zijn zeer vlot en overzichtelijke lezing. Enkele hoofdgedachten uit deze lezing stippen wij hier aan: Wanneer de overheid voorschrijft, de voortbrenging te beperken op een oogen blik, dat er in diezelfde samenleving nog een groote behoefte aan de beperkte goede ren bestaat, dreigt de zin onzer samenle ving verloren te gaan. Werkloosheid ont staat. Het verhoogen der rentabiliteit mis lukt door de kostprijsverhooging, die van de beperking een gevolg is. Productiebeperking bevordert een achter de markt aanloopen en vermindert den buitenJandschen handel. Een verder bedenkelijk gevolg van de productiebeperking is de toenemende cor ruptie en de menschonteerende handel in teeltbewijzen. biggenmerken, kalverschetsen enz. De productiebeperking t.o.v. den melk veestapel is tot heden toe mislukt. Toch zit daar ook een gevaar in, n.l„ dat de kwaliteit van den melkveestapel achteruit gaat door het afnemen van het contingent jonge koeien en het toenemen van het aan tal oude koeien. Spreker demonstreert dit aan de hand Dr. Aljechin met Flohris voorna, men op de hoogte gesteld. Aangezien reeds voordat dr. A. Al jechin het wereldkampioenschap officieel opnieuw had behaald, in de dagbladpers mededeelingen zijn verschenen omtrent uitdagingen aan den nieuwen wereldkampioen, heeft de Tsjechoslowaaksche meester S. Flohr, ook namens zijn schaakbond aan het bureau van den Wereld schaakbond te kennen gegeven, dat hij op grond van zijn verkiezing tot candidaat voor den titel door het in den afgeloopen zomer gehouden congres te Stockholm, van zijn uit- dagingsrecht voor het jaar 1940 gebruik wenscht te maken. Voornoemd bureau heeft deze verklaring met ondersteuning daarvan, aan dr. Alje chin doorgegeven. van het verloop van den veestapel vanaf 1933. Er worden veel te weinig jonge koeien uitgeselecteerd, wat aan de kwaliteit van den veestapel ook een groote afbreuk moet doen. Erger is nog, dat de productiebeper king de energie doodt, het geloof in de toekomst ondermijnt, de gezinsvorming te genhoudt en den gemeenschapszin doodt. Wij moeten dus geheel andere wegen gaan bewandelen. Uitzieken zooals vroeger gaat niet meer. De overheid moet in samenwer king met de regeeringen van de andere Westersche Staten door aanvaarding van den overvloed en door valorisatie van be langrijke landbouwstapelprod ucten het le venspeil trachten omhoog te brengen en zoo een zinvolle oplossing voor de bestaan de moeilijkheden brengen. Zonder dezen uitweg kan deze beschaving niet op hooger peil komen, doch zou integendeel achteruit hollen. Spreker wekte de aanwezigen op om er het hunne toe bij te dragen dat de betere denkbeelden ingang gaan vinden niet al leen in het belang van de landbouwende be volking, maar va onze geheele nationale kracht. Applaus. Na een korte pauze, kunnen vragen ge steld worden, van welke eglegenheid weinig gebruik wordt gemaakt. Nadat nog eenige zaken van huishoudelij- ken aard zijn behandeld, volgt sluiting. ANNA PAULOWNA V. A.R. A.-feest avond. Wel was de zaal van den heer Slikker Dinsdagavond flink bezet, „maar", vond de heer D. Dekker, voorzitter van de Vara-af- deeling, „eigenlijk had het toch veel voller moeten zijn", Elet was zijn sluitingswoord dat we aanhaalden en hij voegde er nog aan toe: „Vol of niet vol, Fantasia heeft er geen rekening mee gehouden en gegeven, wat het geven kon." Dit ensemble heeft hier in ieder geval een uitstekend verzorgd programma gebracht, boeiend van begin tot einde. Fijne muziek, leuke show, goede voordracht en aardig kluchtspel wisselden elkaar af. De shownummers waren leuk, Jan Lemai- re's grappen waren vroolijk en beschaafd, Emmy Arbous zong met uitstekende voor dracht en in de klucht „Op heeterdaad be trapt", werd op niet al te gezochte wijze het spelen van „Fantasia" ingelascht, dat met een vroolijke potpourri van oude bekenden besloot. PURMEREND, 7 Dec. Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 19 par tijen, wegende 27000 Kg., handel goed. hoog ste prijs f23. 4 stapels kleine Boerenkaas f 23. 394 Kg. boter 1.441.49, weiboter 1.39 —1.41 per kilo. Runderen, totaal 519 stuks: 310 vette koeien 5868 ct. per kilo, matig; 130 gelde koeien f 160205 per stuk, matig; 56 melk koeien f 150295 per stuk, matig; 23 stie* ren 5062 ct. per kilo, matig; 21 paarden 80—150 per stuk, stug, 71 vette kalveren 30 60 ct. per kilo, matig; 210 nuchtere kal veren: voor de slacht f 8—16, voor de fok f 10—17 per stuk, stug; 171 vette varkens voor de slacht 62—64 ct. per kilo, vlug; 48 magere varkens f 26—40 per stuk, matig; 2J4 biggen f 1624 per stuk, matig; 693 schapen f 173$ per stuk, matig! 31 bok- _®n f 4Per stuk, matig; kipeieren f5 o.50, eendeieren 3.— per 100 stuks, piepkui kens 6572V2 ct. per kilo, oude kippen en hanen 47%55 ct. per kilo,- konijnen f 0.50 —2 per stuk, eenden 30—50 ct. per stuk, duiven 40 ct. p. paar, jonge hanen 5055 ct. Coop. Centrale Eierveiling. Aanvoer 85.000 eendeieren 3.15-3.35, 35.000 kipeieren: 63- b4 Kg. 5.15—5.30, 60—62 Kg. 5—5.20, 58—59 Kg. 4.90—5.10. 56—57 Kg. 4.66-4.90, 53—55 Kg 4.20—4.60, 50—52 Kg. 3.95—4.20. WARMENHUIZEN, 7 December. Roode kool f 1.60—3.10. gele kool f 1- I-30, Deensche witte kool 0.90—1.30. Aan: voer; 37.800 Kg. roode kool, 17400 Kg. gele kool, 10.600 Kg. D. witte kool. BROEK OP LANGENDIJK, 8 Dec. Aanvoer: 600 Kg. aardappelen: f 2.50. 8000 Kg. uien 7.80-8.30. drielingen 6.90-7.30, gr- uien 1.0O7.80, 6500 Kg. peen 2.202.30, 600 k£?*en 1-80. 12000 Kg. roode kooi 1.S0-* i 1 Kg. groene kool 1.602.40, 45000 Kg. gele kool 1—1.60. 30.000 Kg. D. witte c'ia 0-801.40, 200 stuks bloemkool 7.60 6 soort 1.00—1.80, 20.000 stuks andij vie »0-1.50. NOORDSCHARWOUDE, 8 Dec. BI. eigenheimers f 2.60, uien f 8.30—8.56, ?™iin£en 17-7.10, grove f 8.20-8.40, peen fl.90—~.30, kleine peen f0.80-0.90, kroten f 1.60—2.60, roode kool f2.40—2.50, gele koot II—15°' D. witte kool f 0.80—1.40, andijvie f 0.90—1.20.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 6