Ingezonden
De reis van „IJm 12"
Een wereldstad
in ombouw
Dr. Flobr daagt uit
Gratis
Texelsch nieuws
Dornier vliegbooten
voor Indië
Berlijn krijgt moderne
verkeerswegen
Uit onze Omgeving
£cAa&eti
bij koop von doo» of potDompo
deze Dampo-inhalator
om bij een hevige verkoudheid
Dampo-dampen in te ademen.
Doo» 30 - Po» 50 c». Bij Apott». en Drog.
Wonderlijk zooals Dampo helptl
UBanSC MUNHARDI
(Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie.
Niet geplaatste stukken worden
niet teruggezonden.)
DE ZIEKENFONDSKWESTIE OP TEXEL
Mijnheer de Redacteur,
Beleefd verzoeken wij enige plaatsruimte in'
Uw blad, teneinde enige opmerkingen te
maken, naar aanleiding van het verslag van
de vergadering van het Ziekenfonds te Oude-
schild.
Dit verslag lezende, staat men verbaasd over
de onkunde betreffende de verhoudingen in het
ziekenfondswezen in ons land, zowel bij de
leden, doch ook bij de leiding der vergadering.
Indien het verslag een juiste weergave is
van het gesprokene, mag als toelichting op dit
verslag, waarin gewaagd wordt, dat de Specia
listen in plaats van 1.80 slechts 0.90 per lid
en per jaar ontvangen, worden vastgesteld, dat
een bedrag van 1.80 wel zeer aan de hooge
kant is, ook alweer aannemende, dat onder
„lid", verzekerde wordt verstaan.
Een plattelandsstreek als Texel, kan men
nimmer vergelijken met een plaats, waar spe
cialisten gevestigd zijn.
Daar toch worden de patiënten, naar de al
gemeen geldende opvatting in medische krin
gen, wel wat vlug naar de specialistische poli
klinieken gezonden, waardoor dan ook de hono
raria in dergelijke plaatsen altijd hoger zijn dan
in kleinere gemeenten op het platteland.
In verschillende plaatsen, waar Maatschap
pij-fondsen werken, bedraagt het honorarium
voor de Specialisten pl.m. 1.50 per verzeker
de per jaar, en dit wordt algemeen als een
redelijk honorarium voor grotere plaatsen
beschouwd.
Voor het platteland liggen de normen heel
wat lager, omdat daar de huisartsen veel meer
werk doen dan de huisarts in de grotere plaat
sen.
Er zijn heel wat plattelands-fondsen, welke,
juist door de ligging een zeer minimale specia
listische hulp behoeven te verlenen, en waar
dan ook het bedrag, dat daarvoor nodig is,
meestal om de 0.50 0.60 per verzekerde
per jaar blijft schommelen.
Dat de welstandsgrens verlaagd moest wor
den, omdat de Specialisten een te laag hono
rarium zouden ontvangen, is een motivering,
welke men naar het Rijk der fabeltjes mag
verwijzen.
Wanneer men dit motief gebruikt, bewijst
men, dat men zich onvoldoende of eenzijdig
heeft georiënteerd in de verhoudingen.
Ook het verhaal van den patiënt met de
auto, (de bontmantel ontbreekt nog) is geen
bewijs.
Er zijn nu eenmaal onder de ziekenfonds
leden, mensen, die voor hun zaak een auto
moeten gebruiken, en op zichzelf is noch een
auto noch een bontmantel een aanwijzing voor
de welstand van het betrokken ziekenfondslid.
Doch wanneer een ziekenfondslid zich in een
hogere klasse in het ziekenhuis laat verplegen,
is het heel normaal, dat waar dit lid ook de
meerdere verpleegkosten zelf zal moeten dra
gen, ook de Specialist het recht krijgt een bij
rekening bij het lid te incasseren.
Ook wij. Onderlinge fondsen, willen de prak
tijk van een Specialist wel beschermen, doch
men heeft van deze zijde ook te begrijpen, dat
de tijd, dat een ziekenfondslid, „met de pet op
en op klompen en pantoffels" zich naar de poli-
klmiek begaf, voorbij is.
't Is wel wat erg eenvoudig de mensen te
laten buigen onder het spook „anders zitten wij
zonder dokters". Men k n in deze vergadering
niet oordelen over de vraag of op Texel een
Federatie-fonds (bedoeld wordt een Onderling-
ziekenfonds) kan bestaan.
Een Onderling-ziekenfonds kan op Texel wèl
bestaan, zó de bevolking in meerderheid dit
wenst.
De verlaging der specialistische tarieven is
niet alleen een mogelijkheid voor een Maat
schappij-ziekenfonds, óók wanneer een Onder
ling fonds zou hebben bestaan, was een der
gelijke regeling mogelijk geweest. Wanneer
40 mensen voor 4000.— aan specialité's ge
bruikten in een jaar, (de vraag is, welke spe
cialité's waren dit, neemt men hieronder soms
ook de „Insuline" voor patiënten met suiker
ziekte), dan mag de opmerking worden ge
maakt, dat de uitgave van dit bedrag niet aan
de patiënten verweten kan worden, deze schrij
ven de recepten niet voor.
Doch, alweer er zijn in ons land tientallen
Onderlinge-fondsen, die voor de verstrekking
van verpakte geneesmiddelen uitstekende rege
lingen troffen met de geneesheren en dus ook
dit voordeel is niet alleen middels een Maat
schappij-fonds te bereiken.
„Pracht fondsen" vindt men bij tientallen
onder de Onderlinge fondsen in ons land; de
verzekerden leerden met de contributiegelden
een zodanig beheer voeren, dat deze fondsen
jaar na jaar konden worden uitgebouwd en
deze nu tot voorbeeld van velen zijn.
De publiek gemaakte verslagen over het
financieel beheer worden tot nu toe alleen van
Onderlinge-fondsen aangetroffen, en zijn een
bewijs voor de goede werking dezer fondsen.
Voor wat de Crisis-regeling betreft, reeds
meerdere malen hebben wij tot uitdrukking
laten komen, dat B. en W. zeker niet op het
standpunt zullen hebben gestaan, dat deze
regeling tot stand zou kunnen komen, wanneer
er één en dan een Maatschappij-fonds zou zijn
gevormd, en 't spreekt vanzelf, waar de Ge
meente ook een deel zou moeten bijdragen, niet
alleen de plaatselijke geneesheren over het tot
stand komen van deze regeling te oordelen
hebben.
De ziekenfondsbevolking van Texel laat zich
door onoordeelkundige voorlichting in een
richting drijven, waarmede de belangen, welke
de bevolking bij een goed ziekenfonds heeft,
niet gediend zijn.
Of men een Maatschappij-ziekenfonds wil
vormen, moet men zelf uitmaken, doch wjj
komen er tegen op, als men dit bij een ter
zake onbekende bevolkmg met onvolledige
voorstellingen animeert, door te laten voorko
men, of alléén een Maatschappij-ziekenfonds
in staat zou zijn een goede geneeskundige ver
zorging te geven.
Wij wilden met dit artikel vaststellen, dat
een Onderling-ziekenfonds naar ons gevoelen
voor de bevolking van grotere waarde zal zijn,
en dat de totstandkoming van zo'n fonds mo
gelijk is, als de bevolking in meerderheid dit
wpnst.
U, Mijnheer de Redacteur, zeggen wtj dank
voor de verleende plaatsruimte.
Centrale Bond van Ziekenfondsen,
C. BAAIJ, secr.
Utrecht, 6—12—''37.
Artikel is in vereenv. spelling geschreven.
Bijschrift. Ter verduidelijking van den lezer
diene, dat een z.g.n. „Maatschappij-zieken
fonds" een ziekenfonds is, beheerd door of
namens de Artsen-vereeniging, de Ned. Maat
schappij voor geneeskunde. Een „Onderling"-
fonds is daarentegen een ziekenfonds beheerd
door of namens de verzekerden. Over het ge-
heele land behartigen beide soorten fondsen
veelal uitstekend de belangen der verzekerden
en is naar ons inzicht het verschil meer een
principieele kwestie, dan een practische.
Hoewel wij den Centralen Bond van Zieken
fondsen hier gaarne aan het woord laten, stel
len wij ons natuurlijk geen partij in deze
kwestie.
De Redactie.
Vischafslag Oudeschild
Aanvoer Oudeschild, 7 Dec. '37.
78 kilo zoute garnalen, 15 ct. per kg.
86 kg ongezouten garnalen, 15 ct. per kg.
590 kg wulken, 16.per 100 kg.
VISCHAANVOER EN VISCHPRIJZEN.
Gisteren werden aan den Vischafslag te
Rotterdam van IJmuiden, Den Helder, Spa
kenburg, Scheveningen en elders 430 manden
en kisten h 50 kg versche visch, 2 kistjes
levende paling, 6 kistjes levende bot, 650
kistjes panharing, 75 kistjes harde bokking,
6 kistjes gestoomde makreel, 28 kistjes ge
rookte sprot en 1 kistje garnalen aange
voerd.
De prijzen waren: groote tong 5560,
middel 5055, kleine 3844, slips 18
24, groote tarbot 2026, middel 1624,
kleine 1216, middel griet 1624, kleine
1014, groote schol 1720, middel 12
17, kleine 59, puf 34, middel schel-
visch 1418, kleine 48 kabeljauw 12
17, groote gul 912, middel 79, kleine
5—7, riviervisch 45, bolk 12, wij
ting 37, versche haring 2—4 per kist;
panharing 0.750.90, harde bokking 1
1.20, gerookte schar 1.25, sprot 1.10/ 1.75,
gestooqmde makreel garnalen 3.zure
haring 1.20 per kistje.
Biedt de Barendszee meer toekomst?
De Haarlemsche corr. van het Hbl. schrijft:
Dezer dagen is de trawler „Erin" (IJM. 12)
in de haven IJmuiden aangekomen van een
reis naar de Barendszee; in een kort bericht
hebben wij een en ander vermeld en tevens
meegedeeld, dat onderscheidene autoriteiten
aanwezig waren in de rijksvischhal, toen de
lading van de IJM. 12 verkocht werd. Die be
langstelling was niet zonder grond en aan het
eenvoudige bericht, dat deze eerste tocht van
de „Erin" goed geslaagd was, mag men wel
meer dan gewone beteekenis hechten.
Want voor het eerst in de geschiedenis van
de Nederlandsche zeevisscherij heeft een
trawler, thuisbchoorende in IJmuiden, zoo'n
lange reis gemaakt als de IJM. 12, een schip,
dat toebehoort aan de „Vem"; doorgaans
blijven de visschersschepen, zooals men weet,
op de Noordzee en maar zelden komt het
voor, dat een Nederlandsche visscher ten
Noorden van de 62 graden komt. Van ouds
her levert de Noordzee tusschen Engeland,
Noorwegen, Denemarken en Nederland dan
ook de beste kwaliteit visch. Maar jaar in
jaar uit halen de honderden visschers van de
omliggende landen hier de visch weg en of
schoon de „voorraad" even regelmatig wordt
aangevuld, schijnt het toch, dat de Noordzee
niet meer zooveel visch oplevert als in vroe
gere jaren. Het gevolg is, dat de trawlers
maar al te vaak lang op zee moeten blijven,
langer dan eigenlijk goed is voor de visch,
die daardoor in kwaliteit daalt.
Van de overige vischgronden, die meer visch
kunnen aanbieden dan de Noordzee, komt wel
in de eerste plaats de Barendszee in aanmer
king. Het schijnt, dat hier de visschen in veel
grootere en talrijker scholen voorkomen dan
elders en sedert jaren zijn het dan ook reeds
de Engelsche en Duitsche viscshers, die hier
regelmatig naar toe trekken.
Tot nog toe heeft evenwel geen enkele Ne
derlandsche reederij het aangedurfd, ook een
trawler naar de Noordelijke zeeën te sturen;
de lange reis en de bezwarende omstandig
heden waaronder de bemanning haar werk
zou moeten doen, waren factoren, die te
zwaar wogen. Thans is het echter de „Vem"
geweest, die gemeend heeft in dezen den
eersten stap te doen; zij rustte de IJM. 12
.uit en zond dezen trawler enkele weken ge
leden naar het hooge Noorden. De reis duur
de zeven dagen, precies een week bleef het
schip daar visschen en ook juist in zeven
dagen werd de terugreis afgelegd: ruim drie
wegen is de trawler dus weggeweest voor
een vangst van ongeveer tweeduizend kisten
visch. Een resultaat, dat niet slecht genoemd
mag worden vergeleken met de reizen van de
Engelschen en de Duitschers, die een gemid
delde vangst van twee- tot drieduizend kisten
in reisduren van drie tot vier weken aan
wijzen.
Of op den duur deze visscherij voordeeliger
zal zrjn dan die van de Noordzee is thans nog
niet te zeggen; de directie van de „Vem"
heeft daarin wel vertrouwen, maar kan zich
over dit punt uiteraard nog niet definitief uit
spreken. De doorslag hiervoor zal ten slotte
moeten geven het prijsniveau, dat zich op de
IJmuidensche markt zal kunnen vormen, na
dat de daar gevestigde vischhandel zich op
regelmatige aanvoeren uit dé Noordelijke wa
teren heeft kunnen instellen. Dat de Ba
rendszee veel rijker is aan visch dan de
Noordzee, staat vast, maar daar staat tegen
over, dat de reis veel langer duurt en dat
daarvoor de kosten van elke reis aanzienlijk
zullen stijgen. Maar waarom zouden de sche
pen van buitenlandsche wel en die van de
Nederlandsche maatschappijen geen winst
opleveren
Het ligt in ieder geval in de bedoeling de
proef reizen voort te zetten: de „Vem" heeft
thans twee nieuwe groote trawlers op stapel
staan, die ook voor de vischvangst in het
hooge Noorden worden ingericht.
35 jaar geleden deed ze de
wasch voor een heel gezin
met een pak Edelweiss-Zeep-
poeder en ze waren met z'n
tienen. Ze begrijpt alleen
niet, dat Edelweiss nu nog
goedkooper is dan toen,
terwijl ze er nu nog vlugger
en schooner mee wascht
M. Zeepfabriek v/h. De Haas &i. Brem, Apeldoorn
Groote gevechtskracht en buiten
gewone zeewaardigheid.
De Dornier-vliegtuigfabrieken te Fried-
richshafen deelen voor het eerst eenige bij
zonderheden mede over de driemotorige Dor
nier Do-24 vliegboot, die in opdracht der Ne
derlandsche regeering ontwikkeld werd en
waarvan een serie is besteld.
De eerste vliegboot van dit type is
eenigen tijd geleden geleverd en reeds
naar Nederlandsch-Indië verscheept. Tij
dens de proefvluchten van dit toestel is
gebleken, dat de snelheid, die de Do-24
ontwikkelt, grooter is dan Je berekende
prestaties. Bovendien hebben proeven op
de Noordzee de buitengewone zeewaar
digheid van dit toestel aangetoond. Wind
sterkten tusschen 1218 m. per seconde
met de daarbij behoorende zware zeegang
werden door het toestel schitterenn door
staan.
In zijn uiterlijk is de Do-24 een typische
Dornierboot. De aërodynamisch zeer fraai ge
vormde romp draagt aan beide zijden de be
kende Dornier zeevleugels, die voor de stabi
liteit op het water zorgen.
De indeeling van het vliegtuig is als volgt:
In den boeg van het toestel is een geschuts
toren, waarachter zich de volkomen gesloten
stuurhut bevindt, gevolgd door de cabine voor
de navigatie en de radio, waarachter de ruim
ten gelegen zijn voor het verblijf der beman
ning met slaapgelegenheid. Hierachter bevindt
zich aan den bovenkant van den romp een
tweede geschutstoren, terwijl een derde ge
bouwd is in de uiterste punt van den romp
achter het hoogteroer. Deze inrichting geeft
het toestel niet alleen een groote gevechts
kracht, doch de uitrusting der voor de be-
maninng bestemde cabine maatk het moge
lijk om de boot op grooten afstand van haar
basis te gebruiken, waarbij zij onafhankelijk
is van een steunpunt op het land.
De vleugels zijn met den romp verbonden
door middel van een eenvoudig samenstel van
spanten. In den vleugelneus zijn drie met
lucht gekoelde motoren gemonteerd, die een
vermogen van 700 tot 900 p.k. ontwikkelen
en bekleed zijn met N.AC.A.-kappen.
De vleugel bestaat uit een rechthoekig
middelstuk, waaraan de motorgondels beves
tigd zijn en de beide trapeze- en pijlvormige
vleugelpunten. Ter vermindering van de
start- en landingssnelheid bevindt zich een
landingsklap aan de achterzijde van het mid
delstuk van den vleugel. Bovendien kunnen de
ailerons, die van het gespleten type zijn, even
eens als klappen gebruikt worden bjj start en
landing. Aan het einde van den romp zit het
stabilisatievlak met het hoogteroer. Het sta-
bilo kan tijdens de vlucht versteld worden.
Aan de uiteinden van het stab 'o zitten de
twee twee kielvlakken met twee richting
roeren.
De vliegboot is geheel van metaal ge
bouwd; de romp en de vleugels hebben een
huid van dural. De benzinetanks bevinden
zich in den vleugel en in de zeevleugels van
de boot.
Hier volgen eenige bijzonderheden omtrent
afmetingen en prestaties: vlucht 27 m., totale
lengte van de vliegboot 22 m, vleugflopper-
Vl«h 108 m2, totaal gewicht 13.500 kg, maxi
mum-snelheid afhankelijk van de sterkte der
motoren 315 tot 340 km per uur, werkings
sfeer ruim 3500 km.
Bij beschikking van den minister van de
fensie z(jn de volgende plaatsingen gelast:
met 13 December 1937:
de luit. ter zee der le kl. jhr. N. J. C. Ver-
slurjs geplaatst aan boord Hr. Ms. Van Speijk;
de luit. ter zee der le kl. H. van Schre
ven belast met de betrekking van le officier
bjj de Marinekazerne te Willemsoord;
met 3 Januari 1938:
de luit. ter zee der 2e kl. J. Metz aan boord
Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord;
met 17 Januari 1938:
de off.-vlieger der 2e kl. J. W. Adriaans,
bjj het vliegkamp De Kooij.
Het grootste ondergrondsche
station ter wereld.
Waneer op het oogenblik in Lon
den de verkeersmisère zoo groot ge
worden is, dat men den bouw van
twee onderaardsche tunnels in over
weging genomen heeft, wanneer men
in New York in de door autogassen
vergiftigde tunnels onder den Hud-
son urenlang wachten moet, zal het
niemand verwonderen, dat ook Ber
lijn zijn verkeersverbindingen op
een met zijn grootte in overeenstem
ming zijnden stand wenscht te bren
gen en dat de stad zulks zoo tijdig
doet, dat dergelijke wantoestanden
als elders niet kunnen ontstaan.
De groote feestweg van het
Derde Rijk.
Zoo is men in de eerste plaats overgegaan
tot den aanleg van de groote Oost-Westver
binding, welke van het slot, over de Linden,
de Tiergarten en Charlottenburg naar het
Grünewald leidt, want juist deze „as" is de
verkeersweg eenerzij dsch naar de groote
tentoonstellingshallen aan den Kaiser-
damm en anderzijdsch naar het Olym
pisch Stadion en moet dus dikwijls een
enorm verkeer'verwerken, nog geheel afge
zien van het feit, dat deze verbinding de
groote feestweg van het Derde Rijk gewor
den is, waarop de militaire parades worden
gehouden, de Olympische feeststoet zich
voortbewoog en waarlangs nog weinige we
ken geleden Mussolini de stad binnentrok.
Enorme afmetingen.
Deze geheele verbinding krijgt twee
van elkaar gescheiden rijwegen van
14 m. breedte elk, terwijl haar cen
traal kruispunt met de andere ver
keersaders, gelegen in den Tiergar
ten, de „Groote Ster" tot 200 M.
breedte zal worden vergroot. Verder
moet de tunnel onder den tramweg
tot 56 verbreed worden, terwijl men
over het Landwehrkanaal een ge
heel nieuwe brug moet bouwen.
Wat de Tiergarten hierdoor verliest, zal
er op andere plaatsen weer bijgevoegd
worden, opdat deze belangrijke „long van
de wereldstad" niet geamputeerd zal wor
den. Van bijzonder belang is daadbij nog,
dat op een ander kruispunt van dezen
oost-westelijken slagader een onderaardsche
kruistunnel met een breedte van 20 M. en
een middellijn van 150 M. zal worden ge
bouw. Klaarblijkelijk betreft het hier de
kruising van dezen Oost-West-weg met een
nieuwe Noord-Oost-verbinding, want Berlijn
bezit een dergelijke niet meer, sinds de
Friedrichstrasse door een snellen groei
van de buitenwijken deze positie verloor.
Twee „ondergrondschen" onder
elkaar.
De moeilijkheid, de oude inrichting in
bedrijf te houden en daarnaast, daarbo
ven of daaronder geheel nieuwe verkeers
wegen aan te leggen, doet zich ook sterk
gevoelen op de Potsdammer Platz, waar
men onder de reeds bestaande onder
grondsche een tweede aanlegt, die het
noorden en het zuiden van de stad met
elkaar zal verbinden. Het onder de Pots-
damimer Platz ontstaande station nadert
aan alle zijden de plaats der aangrenzen
de gebouwen zoo dicht, dat deze huizen
gestut en hun fundamenten veel dieper in
de aarde gelegd moeten worden. Wanneer
het werk hier gereed is, zal de Duitsche
hoofdstad zich op het grootste ondergrond
sche station ter wereld kunnen beroemen.
KOEGRAS
JULIANADORP.
GEVOLGEN DER PRODUCTIE
BEPERKING.
Hollandsche Maatschappij van
Landbouw, afd. Den Helder.
Gisteravond hield voor bovengenoemde
Maatschappij Dr. Ir. M. D. Dijt, een lezing
over: „De gevolgen der productiebeperking
op het gebied van veeteelt, enz."
De secretaris, de heer C. J. Maters, heette
de aanwezigen welkom, in het bijzonder het
hoofdbestuurslid, den heer De Veer en de le
den der vereeniging van Oudleerlingen van
den landbouwwintercursus.
Dr. Ir. M. D. Dijt begon daarna zijn zeer
vlot en overzichtelijke lezing.
Enkele hoofdgedachten uit deze lezing
stippen wij hier aan:
Wanneer de overheid voorschrijft, de
voortbrenging te beperken op een oogen
blik, dat er in diezelfde samenleving nog
een groote behoefte aan de beperkte goede
ren bestaat, dreigt de zin onzer samenle
ving verloren te gaan. Werkloosheid ont
staat. Het verhoogen der rentabiliteit mis
lukt door de kostprijsverhooging, die van de
beperking een gevolg is.
Productiebeperking bevordert een achter
de markt aanloopen en vermindert den
buitenJandschen handel.
Een verder bedenkelijk gevolg van de
productiebeperking is de toenemende cor
ruptie en de menschonteerende handel in
teeltbewijzen. biggenmerken, kalverschetsen
enz. De productiebeperking t.o.v. den melk
veestapel is tot heden toe mislukt. Toch
zit daar ook een gevaar in, n.l„ dat de
kwaliteit van den melkveestapel achteruit
gaat door het afnemen van het contingent
jonge koeien en het toenemen van het aan
tal oude koeien.
Spreker demonstreert dit aan de hand
Dr. Aljechin met Flohris voorna,
men op de hoogte gesteld.
Aangezien reeds voordat dr. A. Al
jechin het wereldkampioenschap
officieel opnieuw had behaald, in de
dagbladpers mededeelingen zijn
verschenen omtrent uitdagingen aan
den nieuwen wereldkampioen, heeft
de Tsjechoslowaaksche meester S.
Flohr, ook namens zijn schaakbond
aan het bureau van den Wereld
schaakbond te kennen gegeven, dat
hij op grond van zijn verkiezing tot
candidaat voor den titel door het
in den afgeloopen zomer gehouden
congres te Stockholm, van zijn uit-
dagingsrecht voor het jaar 1940
gebruik wenscht te maken.
Voornoemd bureau heeft deze verklaring
met ondersteuning daarvan, aan dr. Alje
chin doorgegeven.
van het verloop van den veestapel vanaf
1933. Er worden veel te weinig jonge koeien
uitgeselecteerd, wat aan de kwaliteit van
den veestapel ook een groote afbreuk moet
doen. Erger is nog, dat de productiebeper
king de energie doodt, het geloof in de
toekomst ondermijnt, de gezinsvorming te
genhoudt en den gemeenschapszin doodt.
Wij moeten dus geheel andere wegen gaan
bewandelen. Uitzieken zooals vroeger gaat
niet meer. De overheid moet in samenwer
king met de regeeringen van de andere
Westersche Staten door aanvaarding van
den overvloed en door valorisatie van be
langrijke landbouwstapelprod ucten het le
venspeil trachten omhoog te brengen en
zoo een zinvolle oplossing voor de bestaan
de moeilijkheden brengen. Zonder dezen
uitweg kan deze beschaving niet op hooger
peil komen, doch zou integendeel achteruit
hollen.
Spreker wekte de aanwezigen op om er
het hunne toe bij te dragen dat de betere
denkbeelden ingang gaan vinden niet al
leen in het belang van de landbouwende be
volking, maar va onze geheele nationale
kracht. Applaus.
Na een korte pauze, kunnen vragen ge
steld worden, van welke eglegenheid weinig
gebruik wordt gemaakt.
Nadat nog eenige zaken van huishoudelij-
ken aard zijn behandeld, volgt sluiting.
ANNA PAULOWNA
V. A.R. A.-feest avond.
Wel was de zaal van den heer Slikker
Dinsdagavond flink bezet, „maar", vond de
heer D. Dekker, voorzitter van de Vara-af-
deeling, „eigenlijk had het toch veel voller
moeten zijn", Elet was zijn sluitingswoord
dat we aanhaalden en hij voegde er nog aan
toe: „Vol of niet vol, Fantasia heeft er geen
rekening mee gehouden en gegeven, wat het
geven kon."
Dit ensemble heeft hier in ieder geval een
uitstekend verzorgd programma gebracht,
boeiend van begin tot einde. Fijne muziek,
leuke show, goede voordracht en aardig
kluchtspel wisselden elkaar af.
De shownummers waren leuk, Jan Lemai-
re's grappen waren vroolijk en beschaafd,
Emmy Arbous zong met uitstekende voor
dracht en in de klucht „Op heeterdaad be
trapt", werd op niet al te gezochte wijze het
spelen van „Fantasia" ingelascht, dat met
een vroolijke potpourri van oude bekenden
besloot.
PURMEREND, 7 Dec.
Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 19 par
tijen, wegende 27000 Kg., handel goed. hoog
ste prijs f23. 4 stapels kleine Boerenkaas
f 23. 394 Kg. boter 1.441.49, weiboter 1.39
—1.41 per kilo.
Runderen, totaal 519 stuks: 310 vette
koeien 5868 ct. per kilo, matig; 130 gelde
koeien f 160205 per stuk, matig; 56 melk
koeien f 150295 per stuk, matig; 23 stie*
ren 5062 ct. per kilo, matig; 21 paarden
80—150 per stuk, stug, 71 vette kalveren
30 60 ct. per kilo, matig; 210 nuchtere kal
veren: voor de slacht f 8—16, voor de fok
f 10—17 per stuk, stug; 171 vette varkens
voor de slacht 62—64 ct. per kilo, vlug;
48 magere varkens f 26—40 per stuk, matig;
2J4 biggen f 1624 per stuk, matig; 693
schapen f 173$ per stuk, matig! 31 bok-
_®n f 4Per stuk, matig; kipeieren f5
o.50, eendeieren 3.— per 100 stuks, piepkui
kens 6572V2 ct. per kilo, oude kippen en
hanen 47%55 ct. per kilo,- konijnen f 0.50
—2 per stuk, eenden 30—50 ct. per stuk,
duiven 40 ct. p. paar, jonge hanen 5055 ct.
Coop. Centrale Eierveiling. Aanvoer 85.000
eendeieren 3.15-3.35, 35.000 kipeieren: 63-
b4 Kg. 5.15—5.30, 60—62 Kg. 5—5.20, 58—59
Kg. 4.90—5.10. 56—57 Kg. 4.66-4.90, 53—55
Kg 4.20—4.60, 50—52 Kg. 3.95—4.20.
WARMENHUIZEN, 7 December.
Roode kool f 1.60—3.10. gele kool f 1-
I-30, Deensche witte kool 0.90—1.30. Aan:
voer; 37.800 Kg. roode kool, 17400 Kg. gele
kool, 10.600 Kg. D. witte kool.
BROEK OP LANGENDIJK, 8 Dec.
Aanvoer: 600 Kg. aardappelen: f 2.50. 8000
Kg. uien 7.80-8.30. drielingen 6.90-7.30, gr-
uien 1.0O7.80, 6500 Kg. peen 2.202.30, 600
k£?*en 1-80. 12000 Kg. roode kooi 1.S0-*
i 1 Kg. groene kool 1.602.40, 45000
Kg. gele kool 1—1.60. 30.000 Kg. D. witte
c'ia 0-801.40, 200 stuks bloemkool 7.60
6 soort 1.00—1.80, 20.000 stuks andij
vie »0-1.50.
NOORDSCHARWOUDE, 8 Dec.
BI. eigenheimers f 2.60, uien f 8.30—8.56,
?™iin£en 17-7.10, grove f 8.20-8.40, peen
fl.90—~.30, kleine peen f0.80-0.90, kroten
f 1.60—2.60, roode kool f2.40—2.50, gele koot
II—15°' D. witte kool f 0.80—1.40, andijvie
f 0.90—1.20.