De Maastunnel groeit! Onderwijs- en Spoorwegdebatten Postvluchten op Indië Duitsche amnestie op komst? Drie stroopers verdronken Een jaar celstraf tegen postbode geëischt Amsterdam als garnizoensstad Schoolkinderen in de gevangenis H.M. de Koningin bezoekt het Prinselijk Paar Kleeding overbodig bij 35° vorst Tweede Kamer Uitvoer'van uien De Negus zoekt een woning te Londen Spr. requireerde, gezien de ernst van het feit. een gevangenisstraf van een Jaar, wegens diefstal als postambtenaar gepleegd (art, 373 W. van Str.) Het gaat met den bouw van de nieuwe oeververbinding te Rot terdam zeer naar wensch. (Speciale correspondentie.) Het gaat met den bouw van de Maastunnel naar wensch. Dag in dag uit wordt er ijverig gearbeid op de beide Maasoevers, waar de tunnel zal uitmonden. Al staat de bouw nog maar in zijn kinderschoenen toch ziet men te Rotterdam reeds verlan gend uit naar het moment, dat men te voet den afstand ParkkadeChar- Iois in slechts enkele minuten zal kunnen afleggen. Wanneer de bouw van den koker onder de rivier zal zijn voltooid zal er een einde zijn gemaakt aan tallooze moeilijkheden, waarmede het verkeer in de Maas stad reeds jarenlang kampt. Wie thans Charlois wil bereiken dient daarvoor, ook al maakt hij gebruik van de trams zeker drie kwartier uit te trekken. Een autorit vanuit het centrum van de Maasstad duurt zeker ook minstens een half uur wanneer men den weg kiest via de bruggen om op Charlois te komen. Maakt men gebruik van de veerpont, die dezelfde route volgt volgens welke de Maastunnel is geprojecteerd dan duurt het ook nog gerui- men tijd eer men den anderen Maasoever heeft bereikt. De voltooiing van de Maas tunnel zal voor vele expediteurs een belang rijke tijd- en geldbesparing beteekenen. Vooral in de Maasstad, wier geheole haven- outillage op snelheid is ingesteld, is het van groot belang dat de voertuigen de grootere afstanden in zoo kort mogelijken tijd kunnen afleggen. Het verkeer over de bruggen is na den tijd, dat de linker Maasoever zich zoo belangrijk heeft uitgebreid dit stadsdeel heeft een grootte als de stad Utrecht in zeer belangrijke mate toegenomen en al heeft men de verkeersregeling tot het uiter ste geperfectionneerd, liet was ten eenen- male onmogelijk de enorme verkeersopstop pingen ontstaan door het openen van de bruggen, te voorkomen. Hoe eerder de tun nel gereed zal zijn hoe liever men het heeft, want dan zullen de bruggen voor een belang rijk deel worden ontlast van de verkeersfile, die van des morgens vroeg tot ver in den middag haar weg naar den linker Maas oever kiest. De tunnel groeit. Hoe staat het nu met den bouw van de nieuwe tunnel? De bouw verloopt in een tempo omgekeerd, evenredig aan die waarin de besprekingen over den aanleg in den raad zijn gevoerd. Wij zullen niet ingaan op de voorgeschiedenis die eindigde in fyet be sluit tot den bouw van een groote tunnel. Waarom zouden wij oude koeien uit de sloot halen als er zooveel te vertellen is over den bouw van de tunnel zelve. Een half jaar is men nu bezig met den bouw van de tunnel en in dat half jaar is er reeds zeer veel werk verzet. Op het eertijds zoo rustige terrein bij de Parkhaven is het thans een en al levendigheid en beweging. Men heeft hier eenige opruimingen moeten verrichten, waarvan de verplaatsing van het fraaie Noorsrhe kerkje wel de belangwekkendste was. De moderne techniek staat voor niets. Heele bouwwerken worden eenvoudig eenige tientallen meters verplaatst (zooals bekend zal binnenkort te Rotterdam ook de aloude Delftsche Poort worden verplaatst). Voorts moesten ook de tennisbanen bij het Park verdwijnen en waar men eenige maanden geledon nog lustig de tennissport beoefende is thans reeds een diepe gleuf gegraven, waarin over cenigon tijd de tunnelkokers, die on een afzonderlijk terrein worden ver vaardigd. geplaatst zullen worden. Er is een spreekwoord, dat zegt. dat vele handen het werk licht maken. In de zes maanden, die er nu reeds aan den bouw Aan de tunnel zijn besteed is er enorm veel veranderd op de beide oevers van de Nieu we Maas en het verwonderlijke is, dat men nauwelijks ziet dat er gewerkt wordt. Hier is een groepje werklieden bezig met het versiouwen van eenige zware balken, ginds wordt vat grind vervoerd, weer een eind verder schept een groote graafmachine groote hoeveelheden grond uit de steeds die per wordende sleuf, maar aan niets kan men merken, dat er hier met man en macht ge werkt wordt aan een grootseh werk, dat in zeer korten tijd gereed zal komen. Keert men echter een week later on dezelfde plaats terug, dan is er reeds veel veranderd on bemerkt men. dat er wel degelijk hard gewerkt wordt aan Neerlands eerste tunnel. De tunnel komt te liggen op een diepte van 23 meter onder R.P. en op den rechter Maasoever heeft men deze diente reeds dicht benaderd. Een speciale pompinstallatie, welke tot op een diepte van 2ö meter werkt, zuigt het grondwater weg om dit naar mate de diepte toeneemt steeds moeilijker wor dende graafwerk mogelijk te maken. Vracht auto's riiden af en aan om de vrijgekomen grond, die voornamelijk gebruikt wordt voor het onhoogen van verscheidene terreinen in de Maasstad, te vervoeren. Dag in dag uit doet deze graafmachine haar werk. Vele dui zenden kubieke meters grond heeft zij reeds verwerkt, een groote diepe put achterlatend, waarin te zijner tijd de tunnelkokers worden geniaalst. Ook in de vervaardiging van deze tunnel kokers begint thans reeds eenige teekening te komen. Dit onderdeel van den tunnel bouw. wordt in twee etappes verricht. In een oude dokput aan de Hevsche Haven worden de vloeren van de tunneldeelen gelegd, waarna deze versieent worden naar de Waalhaven. om daar te worden voltooid. Dn vierbanige tunnel bestaat uit negen deelen. Thans zijn de vloeren van de eerste drie funnemeelen de deelen worden hij drieën tegelijk vervaardigd vrijwel ge stort. Zij bestaan uit een 10 cm. dikke hetoo- laag. waarop electrisch gelaschte stalen pla ten zullen worden gelegd. Wanneer de vloe ren en de. ziiwanden van de tunneldeelen vol tooid zün, laat men de dokput vol water loonen. Daarna worden de de°len stuk voor st"k naar de Waalhaven gesleept. Een zeer belangrijk onderdeel is voorts de organisatie van de ventilatie. Hiertoe ver rijzen op beide oevers z.g. ventilatiegebou wen. Met de fundatie van het ventilatiege bouw op den rechter Maasoever is men thans reeds ver gevorderd. Deze fundatie bestaat uit een pneumatische caisson, die geheel rechtstandig in den bodem wordt ge bracht, doordat aan den onderkant van de caisson de grond ontgraven wordt. De werkkamer, d.i. het onderste gedeelte van de caisson, bestaat uit een met beton gevulde staalconstructie. Deze werkkamer ligt op een diepte van 23 meter onder den grond. Hier is dus reeds sprake van cijfers, die grooten indruk maken, want wat betee- kent om op zeer korten afstand van een ri vier te werken, zal men kunnen begrijpen. Zoo bouwt men voort aan dit unieke werk. Nog gaat Rotterdam gebukt onder de ge brekkige oeververbindingen. Nog vertrekt er ieder kwartier op slechts enkele tientallen meters afstand van de tunnelwerken een wagenveer, volbcladen met auto's. Vele kost bare minuten zien de automobilisten nog verloren gaan. Regelmatig vormen zich files bij de aanlegsteigers. Maar over eenige jaren zal het leed geleden zijn. Iedere spade, die er op de oevers in den grond gestoken wordt, iedere balk, die er versjouwd wordt brengt ons een stapje nader tot het groote doel: een oeververbinding, die de automobilisten in staat stelt zonder eenige stagnatie van het eene stadsdeel in het andere te komen: de tunnel! Vrouw zoekt vergeefs naar haar man en twee zoons. Tragisch ongeval te Fijnaart (N.-B.). Te Fijnaart heerscht, aldus de N.R.Crt., groote ongerustheid omtrent het lot van den 45-jarigen werklooze G. van Ham en zijn beide zoons, den 21-jarigen Govert en den 17-jarigen Jan, die in den nacht van Maandag op Dinsdag hun woning aan de Slobbegors hebben verlaten, om in den Beermondpolder met een lichtbak te gaan stroopen en die sindsdien niet zijn terug gekeerd. De verdwijning werd eerst Woens dagmiddag bekend, toen de vrouw van Van B., die sinds eenigen tijd niet geheel normaal is, bij buren informeerde of deze wisten waar haar man en beide zoons waren. De buren stelden hierop de mare chaussee van de brigade Willemstad van de vermissing in kennis, waar op direct een uitgebreid onderzoek werd ingesteld. Bij dit onderzoek is gebleken, dat de drie stroopers ver moedelijk verdronken zijn. Het bootje dreef leeg op het wa ter Bij de Slobbegors heeft men nl. het platte bootje gevonden, waarmede de stroopers om van het Slobbegors in den Beermond polder te komen, de rivier de Mark moesten oversteken. Het vermoeden ligt voor de hand, dat het bootje tijdens den overtocht tengevolge van den sterken stroom is om geslagen en dat de drie stroopers verdron ken zijn. Hoewel van Woensdagnamiddag tot 's avonds laat gedrecht is, heeft men de lijken nog niet kunnen vinden. Wel is met een dreg de lichtbak naar boven ge haald, welke de stroopers bij zich hadden. De wegenbouw stimuleert de conjunctuur. De „eindspurt", welke de Tweede Kamer thans aan het nemen is om nog tijdig vóór Kerstmis de zaken aan kant te hebben, be gint nu toch angstwekkende afmetingen aan te nemen! Zoowel gisteren als vandaag en morgen was en is er avondvergadering, en de zitting van gisteren duurde tot den nieuwen dag al eenige uren oud was. Voor vanavond gaan er weer benauwende ge ruchten, de Verkeersfondsbegrooting moét af, evenals gisternacht in één ruk de Water staats-dito klaar kwam. En het sprekers lijstje, het sprekerslijstje...! De afd. Nijverheids-onderwijs, waarom trent wij nog niet aan het ministcrieelc ant woord toe zijn, deed een klachtenzang op gaan, betreffende de omzetting van drieja rige ambachtsscholen in tweejarige. Dr. Vos (V.B.), de heer Van Sleen (S.D.), mevr. Bak- kr-Nort (V.D.1, de heeren Steinmetz (R.K.) en Tilanus (C.H.) bleken allemaal bitter weinig te spreken over dezen bezuinigings maatregel, al waren de leden Van Sleen en Steinmetz wel het scherpst in hun afkeu ring. Zoo zei de heer Steinmetz, dat het den minister in deze aan inzicht mankeert... Veel werd ook gesproken over het huis houd- (landbouw-) onderwijs en wat dat landbouwonderwijs betreft, drong de heer Zijlstra (A.R.) aan op een spoedige bevre digende oplossing. De wijze, waarop de meisjes thans huishoudonderwijs krijgen via de hoogste klasse der lagere school kon weinig waardeering vinden en mevr. Bakker-Nort wilde dan ook genoemd onder wijs geheel bij het nijverheidsonderwijs thuis brengen. AVONDVERGADERING. Wegenfonds-debat. Minister Van Buuren kreeg wederom ..nachtdienst" bij de verdediging van zijn Verkeersfonds-begrooting en aanstonds kan Z.Exc. zich terdege oefenen in het „sortee- Bij het sorteeren verduisterde verdachte pakjes. Een zwart verleden. Een lange lijst disciplinaire straf fen, w.o. inhouding van loon en voorwaardelijk ontslag prijkte op het rapport, uitgebracht door zijn supe rieuren over een 33-jarigen bestel ler bij P. T. T. die zich gisteren voor de Amsterdamsche rechtbank te ver antwoorden had wegens diefstal van een pakje, dat ter verzending aan de posterijen was toevertrouwd. Verdachte was werkzaam op het hulppost- kantoor Gerard Terborgstraat'. De hoofdbe steller kreeg al spoedig een waarschuwing: „Let u maar eens goed op den besteller V., die gapt pakjes." Zijn chef hield hem van dat oogenblik af danig in het oog. Op Zaterdag 28 Augustus zag men, dat verdachte een pakje opzij leg de. Toen hij vertrok was het verdwenen, de hoofdbesteller wachtte hem buiten op, bracht hem weer naar binnen en liet hem fouillee- ren. Het pakje waarin zich een paar kin derschoenen bevond, zooals later bleek werd door een werkster achter de deur ge vonden, waardoor verdachte weer naar bin nen was gebracht. Ter zitting hield de besteller zijn onschuld vol: „Het is op het postkantoor Zuid een bende, en daar ben ik het slachtoffer van ge worden. Ik heb nog nooit iets gestolen." Een hoofdbesteller, die hem in het oog had gehouden, vertelde, dat verdachte bij het sorteeren een pakje op een andere tafel had gelegd en met een papier had bedekt. Verdachte: „Volkomen onjuist. Ik was aan het sorteeren, het pakje was niet "'oor mijn wijk bestemd, ik gooide het in een mand achter me, maar een minuut of tien latér kreeg ik van iemand datzelfde pakje naar m'n hoofd. Toen heb ik het opzij gelegd om het later weer in het mandje te doen. Daarna heb ik het nooit meer gezien." Pres.: ,,Hoe kwam het dan later in de gang?" Verd.: „Dat is voor u een vraag en voor mii ook!" Pres.: „Het is wel vreemd, dat u verdacht werd en dit nu met u gebeurde". Verdachte had een speciale be langstelling voor pakjes. Uit het getuigenverhoor bleek, dat her haaldelijk pakjes werden vermist. Verdach te toonde speciaal voor de pakken groote belangstelling. M.et het sorteeren van de brieven bemoeide hij zich zoo weinig mo gelijk. Na het voorloopig; ontslag van verd. op 28 Augustus is het' qantal vermissingen, ..eenigszins minder" zooals de hoofdbestel- lcr het voorzichtig uitdrukte. Verd.' (tot gc.f.): „Ik ben npg. kort voor 28 Augustus bij u gekomen met een beschadigd pakje, daar zaten twee vijfmark stukken in. die had ik veel makkelijker in mijn zak kunnen stoken." Pres.: „Bii een onbetrouwbaar man is het dikwijls heel moeilijk om te zeggen, waar om ze de ééne keer eerlijk en de andere keer oneerlijk zijn." Requisitoir. De officier van justitie, mr. H. A. Wassenbergh, achtte de ten laste legging bewezen. Verd. heeft het pakje opzij gelegd, bedekt met een papier en later werd het in de gang teruggevonden. ren" van velerlei op- en aanmerkingen. Na tuurlijk werd de verkeers-coördinatiè belicht, waarmee in verband staat de opheffing van vele spoorweg-stations en niet-rendabele spoorwegen. De heeren Ebels (V.D.) en Krij ger (C.H.) waren ongerust, dat er niet da delijk vervangende autobusdiensten zullen zijn. De heer Van Braambeek (S.D.) was be gonnen met aan te dringen op een juiste coördinatie, door het scheppen van een rege ling voor het vervoer te water en te land. Minister Van Buuren deed begrijpen, dat hij vast hield aan de lijn, welke zijn ambts voorganger volgde ten aanzien van de ver- keers-coördinatie. Wat betreft de opheffing van stations, erkende Z.Exc. onmiddellijk, dat een redelijke vervanging dadelijk aan wezig moet zijn. Ir. Vos (S.D.) had betoogd, dat de Regee ring via de wegenbouw veel meer voor con junctuur-stimuleering had kunnen doen. Z.Exc. etaleerde cijfers. In 1935 is, voor we genbouw (zonder bruggen) f 12.3 millioen uitgegeven, in 1936 f 14.1, in 1937 vermoede lijk f 18.5 en voor 1938 is uitgetrokken f25.5, waaruit blijkt, dat de Regeering op zeer be langrijke wijze stimuleert, aldus minister Van Buuren. Van elf uur tot bij ecnen kreeg een twaalftal sprekers gelegenheid het „spoor- bcleid" onder de loupe te nemen. Z. Exc. begon met de zaak van het streekvervoer (o.a. besproken door de le den Wandelaar (V.B.) en Bakker) te behan delen. zeggende, dat men ten deze niet be ducht behoeft te zijn voor verwaarloozine. Aangaande de tarieven kregen we te hoo- ren, dat de minister alle mogelijkheden voor verlaging zal onderzoeken. De ophef fing van stations bracht Z. Exc. tot de me- dedeeling, dat van de 130 op te heffen sta tions er 100 zijn. waar per dag niet meer dan 10 reizigers kwamen. De minister bestreed de critiek van den heer Wijnkoop (comm.) De pensioenkorting deed den heer Van Buuren. die allerlei on tevredenheid met een vriendelijk woord wist te kalmeeren, den leden BakkerNort (V.D.) en Van Houten onmerken. dat 't de vraag is. of men weer terug moet naar den toestand van vóór '36? Voor alles moot de minister het verband tusschen burger lijke en Indische pensioenen, dat de heer Van Houten gelegd had, afwijzen. Z. Exc. toonde met cijfers aan. dat de geoension- neerden er thans beter aan toe zijn (mèt de korting) dan degenen, die in de toe komst gepensionneerd zullen worden. Mr. Th. Eskens pleitte op juridische gronden vrijspraak, daar in de dagvaarding de opzet niet is gesteld, noodzakelijk om art. 373 toe te passen zal naar pl. s mee ning geen veroordeeling kunnen volgen. Voorts achtte pl. de wederrechtelijke toe- eigening niet bewezen, daar niemand heett gezien, dat verd. het pakje in zijn bezit had. Vonnis 29 December. Voorloopig vierhonderd rruin in de Oranje-Nassau-kazerne. In verband miet de vestiging van een garnizoen in Amsterdam (zie elders in ons blad) vernemen wij nader, dat het tweede regiment luchtdoelartillerie zal worden on dergebracht in de Oranje-Nassau- kazerne aan de Sarphatistraat. Voorloopig zullen er vierhonderd man worden ondergebracht, doch dit aantal zal geleidelijk in belang rijke mate worden opgevoerd. Hieraan kan worden toegevoegd, dat het korps luchtdoelartillerie, dat op 26 Mei 1922 is opgericht en te Utrecht is gevestigd, ver moedelijk zal worden veranderd in een bri gade, bestaande uit een staf en twee regi menten. De tegenwoordige commandant van het korps luchtdoelartillerie is kolonel 3. M. Ridder van Rappard, hoofdinstructeur is luitenant-kolonel A. J. Maas. Groote afstand tusschen kazer nes en luchtdoelartillerie geen bezwaar. Het nieuwe regiment zial geheel gemotori seerd zijn en bestaan uit een afdeeling lucht doelartillerie en luchtdoelmitrailleurs.. Het feit, dat de troep geheel is gemotoriseerd, heft gedeeltelijk het bezwaar op, dat bestaat door den grooten afstand tusschen kazernes en oefeningsterrein, waarvoor gronden in de Riekerpolder, die is in de nabijheid van Schiphol, zijn aangewezen. De vredesorgani satie van het tegenwoordige korps lucht doelartillerie bestaat behalve de staf uit drie schoolcompagnieën. Be stad is nooit zonder garni zoen geweest. De aandacht moet worden gevestigd op een misverstand, dat heerscht omtrent Amsterdam als garnizoens stad. Het is namelijk niet juist, dat Amsterdam, zooals velen meenen, de laatste jaren zonder garnizoen is. Weliswaar is in het voorjaar van 1922 het zevende regiment, als laat ste, naar elders vertrokken en was dit in 1924 eveneens het geval met de compagnie hospitaalsoldaten, doch in hetzelfde jaar is het garni zoensdetachement opgericht, terwijl bovendien in de hoofdstad gelegerd zijn de tweede afdeeling politietroe- pen en de brigade der Koninklijke Marechaussee, zoodat de stad nooit zonder garnizoen is geweest- Op het oogenblik bedraagt de garnizoens sterkte tweehonderd vijf en negentig mian. Protest van Nederlandsche vrou wen tegen Roemeensche straf- methoden. De Nederlandsche afdeeling van den In ternationalen Vrouwenbond voor Vrede en Vrijheid heeft den volgenden brief gezonden aan den Roemeenschen minister van Justi tie te Boekarest: „Met leed en groote verwondering heeft de Nederlandsche afdeeling van de I.V.V.V. het vonnis vernomen van het militaire gerechtshof van Cernauti, dat zeven en dertig school kinderen veroordeeld heeft tot meer dere jaren gevangenisstraf, daar zij de veiligheid van den staat in ge vaar. brachten. Zelfs al zouden deze jonge kinderen de meest te veroor- dcelen handelingen op politiek ge bied bedreven hebben, dan nog kent onze twintigste eeuw andere opvoe dingsmiddelen, die menschelijker, en juist daardoor afdoender zijn. We durven dan ook ten stelligste hopen, dat uw lankmoedigheid aan de wereld het treurige schouwspel bespaart, deze kinderen langdurige gevangenisstraf te zien onder gaan, hoe schuldig zij ook zouden zijn." Het Uitvoer-Controle-Bureau meldt: Belanghebbenden bij den uitvoer van uien wordt erop gewezen, dat, in verband met de mogelijkheid van een vorstperiode in de resteerende maanden van het uien- exportseizoen, liet Uitvoer-Controle-Bureau onder geen enkele omstandigheid uien. door vorst aangetast, ten uitvoer zal toe laten. Deze mededeeling geschiedt met de bedoe ling, dat producenten en exporteurs van uien er tijdig rekening mede kunnen hou den, die maatregelen te treffen, die voor het vorstvrij houden der uien, noodzakelijk zijn» Vertrek van Aankomst ta Torenvalk |gjngap. 15 Dec. [Band. 15 Dec. ^heenreis) I 1 Buizerd ^terugreis) Basra 15 Dec. Athene 15 Dec, Reiger (heenreis) Basra 15 Dec. Jodhp. 15 Dec, Emoe (heenreis) Napels 15 Dec. Alex. 15 Dec. Wielewaal (terugreis) Singap. 15 Dec. Rang. 15 Dec, Gier ^heenreis) A'dam 16 Dec. H.M. de Koningin is gisteren naar Amster dam vertrokken om een bezoek te brengen aan Prinses Juliana en aan Prins Bernhard in het Burgerziekenhuis. H.M. is in den loop .van den middag in Den Haag teruggekeerd. ALJECHIN GEEFT 29STE PARTIJ OP. Naar wij vernemen heeft de wereldkam pioen dr. Aljechin gistermorgen dr. Euwe medegedeeld, dat hij d 29ste partij zonder verder te spelen, opgeeft. De 30ste, tevens laatste partij van de match wordt vandaag te Rotterdam gespeeld, aanvang 6 uur. Voor gevangenen tegen wie geen beschuldiging valt in te brengen. Uit politieke kringen wordt door Un. Press vernomen, dat, naar aan leiding van het a.s. Kerstfeest in Duitschland, 1200 politieke gevange nen door amnestie vrijheid zullen herkrijgen. Deze amnestie is echter geen am nestie in technischen zin, daar ze slechts op die personen wordt toege past, die in concentratiekampen ver toeven, of op die gevangenen, waar tegen geen beschuldigingen zijn in te brengen. Onder de begenadigden bevinden zich ee« aantal leidende socialisten en communisten die gevangen zitten, óf omdat zij politieke activiteiten vóór het bestaan der nazi-regime hebben ontwikkeld, óf omdat zij een vijan dige houding tegenover de huidige regee ring hebben aangenomen, nadat deze aan het bewind is gekomen. Men schat, dat ongeveer 100 socialisten en meer dan 1000 linksclien, bijna allen com munisten, onder de amnestie zullen vallen, Politieke overtreders, die door den rech ter zijn veroordeeld, zullen evenmin onder de amnestie vallen, zoodat predikanten, die veroordeeld zijn, of tegen wie een beschul diging hangende is, evenmin ervan zullen genieten. Als de Russische poolreizigers de diepte der zee peilen. Sjirsjov, de hydroloog van het Russische Noordpoolstation op het.ijsveld, heeft de ont dekking van onderzeesche bergen ten Noor den van Groenland gemeld. „Nu wij Groen land naderen, is de diepte van de zee niet meer zoo^ groot", schrijft hij, volgens het Hdbld. „Zij bedraagt ongeveer 3% km. Op 83 gr. 56 min. lengte ontdekten wij plotse ling, dat de diepte met 2.380 m. verminderd was. Wij dachten eerst dat het de drempel van het vasteland van Groenland was. Maar later pleiden wij weer 3t/2 km. Op 8 Nov. hebben wij een onderzeeschen berg ontdekt van een kilometer hoog. Peilen van de diepte van de zeebeteekent voor ons 30 uren werk achtereen, met slechts korte rustpoozen op het ijs. Gedurende 24 uren draaien wij aan een windas om de honderden meters staaldraad op te halen en dat is meer dan genoeg om zelfs bij de heer- schende temperatuur van 35 gr. onder nul een hemd een overbodig kleedingstuk te maken." Sürsjov beschrijft ook de ijsschots waar zij op drijven. „Er zou best een dorp op ge' bouwd kunnen worden", schrijft hij. zijn vlakke vleden waar vliegtuigen op zou den kunnen neerdalen. In den zomer zou men kunnen kanovaren op de meertjes. De grenzen van de ijsschots, die meer dan twee mijl lang is, worden aangegeven door on regelmatige hoopen ijs, omhooggeperst bU het botsen van ons eiland met andere Üs' eilanden. Aan den buitenkant van dien muur van ijs bevindt zich een soort strand van aangevroren ijs, tusschen de 50 en lw meter breed. Daar loopen grillige zwarte strepen door, de scheuren waardoorheen w ij onze waarnemingen verrichten". Heden zijn. volgens de Tel., aan de vil'8 u elke de ex-negus van Abessinië tot dus- verre in Bath heeft bewoond, de verkoops borden aangeslagen. Het is een buitenhuis, nat op eigen terrein ligt en behalve de ont vangkamer zijn er zeven slaapkamers, prijs bedraagt ongeveer f36.000. Haile ?e'a5' sie heeft thans definitief besloten, Bath verlaten. Hij wenscht te Londen te wonen en heeft zijn agenten opdracht ft' geven naar een woning in het Westend, c'' gens in de buurt van Belgravia of Kensing' ton .voor hem uit te kijken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 2