De Maastunnel groeit!
Onderwijs- en
Spoorwegdebatten
Postvluchten op Indië
Duitsche amnestie
op komst?
Drie stroopers
verdronken
Een jaar celstraf tegen
postbode geëischt
Amsterdam als
garnizoensstad
Schoolkinderen in
de gevangenis
H.M. de Koningin bezoekt
het Prinselijk Paar
Kleeding overbodig
bij 35° vorst
Tweede Kamer
Uitvoer'van uien
De Negus zoekt een
woning te Londen
Spr. requireerde, gezien de ernst
van het feit. een gevangenisstraf
van een Jaar, wegens diefstal als
postambtenaar gepleegd (art, 373
W. van Str.)
Het gaat met den bouw van de
nieuwe oeververbinding te Rot
terdam zeer naar wensch.
(Speciale correspondentie.)
Het gaat met den bouw van de
Maastunnel naar wensch. Dag in
dag uit wordt er ijverig gearbeid op
de beide Maasoevers, waar de tunnel
zal uitmonden. Al staat de bouw nog
maar in zijn kinderschoenen toch
ziet men te Rotterdam reeds verlan
gend uit naar het moment, dat men
te voet den afstand ParkkadeChar-
Iois in slechts enkele minuten zal
kunnen afleggen. Wanneer de bouw
van den koker onder de rivier zal
zijn voltooid zal er een einde zijn
gemaakt aan tallooze moeilijkheden,
waarmede het verkeer in de Maas
stad reeds jarenlang kampt.
Wie thans Charlois wil bereiken dient
daarvoor, ook al maakt hij gebruik van de
trams zeker drie kwartier uit te trekken.
Een autorit vanuit het centrum van de
Maasstad duurt zeker ook minstens een half
uur wanneer men den weg kiest via de
bruggen om op Charlois te komen. Maakt
men gebruik van de veerpont, die dezelfde
route volgt volgens welke de Maastunnel
is geprojecteerd dan duurt het ook nog gerui-
men tijd eer men den anderen Maasoever
heeft bereikt. De voltooiing van de Maas
tunnel zal voor vele expediteurs een belang
rijke tijd- en geldbesparing beteekenen.
Vooral in de Maasstad, wier geheole haven-
outillage op snelheid is ingesteld, is het van
groot belang dat de voertuigen de grootere
afstanden in zoo kort mogelijken tijd kunnen
afleggen. Het verkeer over de bruggen is na
den tijd, dat de linker Maasoever zich zoo
belangrijk heeft uitgebreid dit stadsdeel
heeft een grootte als de stad Utrecht in
zeer belangrijke mate toegenomen en al
heeft men de verkeersregeling tot het uiter
ste geperfectionneerd, liet was ten eenen-
male onmogelijk de enorme verkeersopstop
pingen ontstaan door het openen van de
bruggen, te voorkomen. Hoe eerder de tun
nel gereed zal zijn hoe liever men het heeft,
want dan zullen de bruggen voor een belang
rijk deel worden ontlast van de verkeersfile,
die van des morgens vroeg tot ver in den
middag haar weg naar den linker Maas
oever kiest.
De tunnel groeit.
Hoe staat het nu met den bouw van de
nieuwe tunnel? De bouw verloopt in een
tempo omgekeerd, evenredig aan die waarin
de besprekingen over den aanleg in den
raad zijn gevoerd. Wij zullen niet ingaan op
de voorgeschiedenis die eindigde in fyet be
sluit tot den bouw van een groote tunnel.
Waarom zouden wij oude koeien uit de sloot
halen als er zooveel te vertellen is over den
bouw van de tunnel zelve. Een half jaar is
men nu bezig met den bouw van de tunnel
en in dat half jaar is er reeds zeer veel
werk verzet. Op het eertijds zoo rustige
terrein bij de Parkhaven is het thans een en
al levendigheid en beweging. Men heeft hier
eenige opruimingen moeten verrichten,
waarvan de verplaatsing van het fraaie
Noorsrhe kerkje wel de belangwekkendste
was. De moderne techniek staat voor niets.
Heele bouwwerken worden eenvoudig eenige
tientallen meters verplaatst (zooals bekend
zal binnenkort te Rotterdam ook de aloude
Delftsche Poort worden verplaatst). Voorts
moesten ook de tennisbanen bij het Park
verdwijnen en waar men eenige maanden
geledon nog lustig de tennissport beoefende
is thans reeds een diepe gleuf gegraven,
waarin over cenigon tijd de tunnelkokers,
die on een afzonderlijk terrein worden ver
vaardigd. geplaatst zullen worden.
Er is een spreekwoord, dat zegt. dat vele
handen het werk licht maken. In de zes
maanden, die er nu reeds aan den bouw
Aan de tunnel zijn besteed is er enorm veel
veranderd op de beide oevers van de Nieu
we Maas en het verwonderlijke is, dat men
nauwelijks ziet dat er gewerkt wordt. Hier
is een groepje werklieden bezig met het
versiouwen van eenige zware balken, ginds
wordt vat grind vervoerd, weer een eind
verder schept een groote graafmachine
groote hoeveelheden grond uit de steeds die
per wordende sleuf, maar aan niets kan men
merken, dat er hier met man en macht ge
werkt wordt aan een grootseh werk, dat in
zeer korten tijd gereed zal komen. Keert
men echter een week later on dezelfde
plaats terug, dan is er reeds veel veranderd
on bemerkt men. dat er wel degelijk hard
gewerkt wordt aan Neerlands eerste tunnel.
De tunnel komt te liggen op een diepte
van 23 meter onder R.P. en op den rechter
Maasoever heeft men deze diente reeds dicht
benaderd. Een speciale pompinstallatie,
welke tot op een diepte van 2ö meter werkt,
zuigt het grondwater weg om dit naar mate
de diepte toeneemt steeds moeilijker wor
dende graafwerk mogelijk te maken. Vracht
auto's riiden af en aan om de vrijgekomen
grond, die voornamelijk gebruikt wordt voor
het onhoogen van verscheidene terreinen in
de Maasstad, te vervoeren. Dag in dag uit
doet deze graafmachine haar werk. Vele dui
zenden kubieke meters grond heeft zij reeds
verwerkt, een groote diepe put achterlatend,
waarin te zijner tijd de tunnelkokers worden
geniaalst.
Ook in de vervaardiging van deze tunnel
kokers begint thans reeds eenige teekening
te komen. Dit onderdeel van den tunnel
bouw. wordt in twee etappes verricht. In een
oude dokput aan de Hevsche Haven worden
de vloeren van de tunneldeelen gelegd,
waarna deze versieent worden naar de
Waalhaven. om daar te worden voltooid.
Dn vierbanige tunnel bestaat uit negen
deelen. Thans zijn de vloeren van de eerste
drie funnemeelen de deelen worden hij
drieën tegelijk vervaardigd vrijwel ge
stort. Zij bestaan uit een 10 cm. dikke hetoo-
laag. waarop electrisch gelaschte stalen pla
ten zullen worden gelegd. Wanneer de vloe
ren en de. ziiwanden van de tunneldeelen vol
tooid zün, laat men de dokput vol water
loonen. Daarna worden de de°len stuk voor
st"k naar de Waalhaven gesleept.
Een zeer belangrijk onderdeel is voorts
de organisatie van de ventilatie. Hiertoe ver
rijzen op beide oevers z.g. ventilatiegebou
wen. Met de fundatie van het ventilatiege
bouw op den rechter Maasoever is men
thans reeds ver gevorderd. Deze fundatie
bestaat uit een pneumatische caisson, die
geheel rechtstandig in den bodem wordt ge
bracht, doordat aan den onderkant van de
caisson de grond ontgraven wordt.
De werkkamer, d.i. het onderste gedeelte
van de caisson, bestaat uit een met beton
gevulde staalconstructie. Deze werkkamer
ligt op een diepte van 23 meter onder den
grond. Hier is dus reeds sprake van cijfers,
die grooten indruk maken, want wat betee-
kent om op zeer korten afstand van een ri
vier te werken, zal men kunnen begrijpen.
Zoo bouwt men voort aan dit unieke werk.
Nog gaat Rotterdam gebukt onder de ge
brekkige oeververbindingen. Nog vertrekt er
ieder kwartier op slechts enkele tientallen
meters afstand van de tunnelwerken een
wagenveer, volbcladen met auto's. Vele kost
bare minuten zien de automobilisten nog
verloren gaan. Regelmatig vormen zich files
bij de aanlegsteigers. Maar over eenige jaren
zal het leed geleden zijn. Iedere spade, die
er op de oevers in den grond gestoken wordt,
iedere balk, die er versjouwd wordt brengt
ons een stapje nader tot het groote doel:
een oeververbinding, die de automobilisten
in staat stelt zonder eenige stagnatie van
het eene stadsdeel in het andere te komen:
de tunnel!
Vrouw zoekt vergeefs naar haar
man en twee zoons. Tragisch
ongeval te Fijnaart (N.-B.).
Te Fijnaart heerscht, aldus de N.R.Crt.,
groote ongerustheid omtrent het lot van
den 45-jarigen werklooze G. van Ham en
zijn beide zoons, den 21-jarigen Govert en
den 17-jarigen Jan, die in den nacht van
Maandag op Dinsdag hun woning aan de
Slobbegors hebben verlaten, om in den
Beermondpolder met een lichtbak te gaan
stroopen en die sindsdien niet zijn terug
gekeerd.
De verdwijning werd eerst Woens
dagmiddag bekend, toen de vrouw
van Van B., die sinds eenigen tijd
niet geheel normaal is, bij buren
informeerde of deze wisten waar
haar man en beide zoons waren.
De buren stelden hierop de mare
chaussee van de brigade Willemstad
van de vermissing in kennis, waar
op direct een uitgebreid onderzoek
werd ingesteld. Bij dit onderzoek is
gebleken, dat de drie stroopers ver
moedelijk verdronken zijn.
Het bootje dreef leeg op het wa
ter
Bij de Slobbegors heeft men nl. het platte
bootje gevonden, waarmede de stroopers
om van het Slobbegors in den Beermond
polder te komen, de rivier de Mark moesten
oversteken. Het vermoeden ligt voor de
hand, dat het bootje tijdens den overtocht
tengevolge van den sterken stroom is om
geslagen en dat de drie stroopers verdron
ken zijn. Hoewel van Woensdagnamiddag
tot 's avonds laat gedrecht is, heeft men
de lijken nog niet kunnen vinden. Wel is
met een dreg de lichtbak naar boven ge
haald, welke de stroopers bij zich hadden.
De wegenbouw stimuleert de
conjunctuur.
De „eindspurt", welke de Tweede Kamer
thans aan het nemen is om nog tijdig vóór
Kerstmis de zaken aan kant te hebben, be
gint nu toch angstwekkende afmetingen
aan te nemen! Zoowel gisteren als vandaag
en morgen was en is er avondvergadering,
en de zitting van gisteren duurde tot den
nieuwen dag al eenige uren oud was. Voor
vanavond gaan er weer benauwende ge
ruchten, de Verkeersfondsbegrooting moét
af, evenals gisternacht in één ruk de Water
staats-dito klaar kwam. En het sprekers
lijstje, het sprekerslijstje...!
De afd. Nijverheids-onderwijs, waarom
trent wij nog niet aan het ministcrieelc ant
woord toe zijn, deed een klachtenzang op
gaan, betreffende de omzetting van drieja
rige ambachtsscholen in tweejarige. Dr. Vos
(V.B.), de heer Van Sleen (S.D.), mevr. Bak-
kr-Nort (V.D.1, de heeren Steinmetz (R.K.)
en Tilanus (C.H.) bleken allemaal bitter
weinig te spreken over dezen bezuinigings
maatregel, al waren de leden Van Sleen en
Steinmetz wel het scherpst in hun afkeu
ring. Zoo zei de heer Steinmetz, dat het
den minister in deze aan inzicht mankeert...
Veel werd ook gesproken over het huis
houd- (landbouw-) onderwijs en wat dat
landbouwonderwijs betreft, drong de heer
Zijlstra (A.R.) aan op een spoedige bevre
digende oplossing. De wijze, waarop de
meisjes thans huishoudonderwijs krijgen
via de hoogste klasse der lagere school
kon weinig waardeering vinden en mevr.
Bakker-Nort wilde dan ook genoemd onder
wijs geheel bij het nijverheidsonderwijs
thuis brengen.
AVONDVERGADERING.
Wegenfonds-debat.
Minister Van Buuren kreeg wederom
..nachtdienst" bij de verdediging van zijn
Verkeersfonds-begrooting en aanstonds kan
Z.Exc. zich terdege oefenen in het „sortee-
Bij het sorteeren verduisterde
verdachte pakjes.
Een zwart verleden.
Een lange lijst disciplinaire straf
fen, w.o. inhouding van loon en
voorwaardelijk ontslag prijkte op het
rapport, uitgebracht door zijn supe
rieuren over een 33-jarigen bestel
ler bij P. T. T. die zich gisteren voor
de Amsterdamsche rechtbank te ver
antwoorden had wegens diefstal van
een pakje, dat ter verzending aan
de posterijen was toevertrouwd.
Verdachte was werkzaam op het hulppost-
kantoor Gerard Terborgstraat'. De hoofdbe
steller kreeg al spoedig een waarschuwing:
„Let u maar eens goed op den besteller V.,
die gapt pakjes."
Zijn chef hield hem van dat oogenblik af
danig in het oog. Op Zaterdag 28 Augustus
zag men, dat verdachte een pakje opzij leg
de. Toen hij vertrok was het verdwenen, de
hoofdbesteller wachtte hem buiten op, bracht
hem weer naar binnen en liet hem fouillee-
ren. Het pakje waarin zich een paar kin
derschoenen bevond, zooals later bleek
werd door een werkster achter de deur ge
vonden, waardoor verdachte weer naar bin
nen was gebracht.
Ter zitting hield de besteller zijn onschuld
vol: „Het is op het postkantoor Zuid een
bende, en daar ben ik het slachtoffer van ge
worden. Ik heb nog nooit iets gestolen."
Een hoofdbesteller, die hem in het oog had
gehouden, vertelde, dat verdachte bij het
sorteeren een pakje op een andere tafel had
gelegd en met een papier had bedekt.
Verdachte: „Volkomen onjuist. Ik was aan
het sorteeren, het pakje was niet "'oor mijn
wijk bestemd, ik gooide het in een mand
achter me, maar een minuut of tien latér
kreeg ik van iemand datzelfde pakje naar
m'n hoofd. Toen heb ik het opzij gelegd
om het later weer in het mandje te doen.
Daarna heb ik het nooit meer gezien."
Pres.: ,,Hoe kwam het dan later in de
gang?"
Verd.: „Dat is voor u een vraag en voor
mii ook!"
Pres.: „Het is wel vreemd, dat u verdacht
werd en dit nu met u gebeurde".
Verdachte had een speciale be
langstelling voor pakjes.
Uit het getuigenverhoor bleek, dat her
haaldelijk pakjes werden vermist. Verdach
te toonde speciaal voor de pakken groote
belangstelling. M.et het sorteeren van de
brieven bemoeide hij zich zoo weinig mo
gelijk.
Na het voorloopig; ontslag van verd. op
28 Augustus is het' qantal vermissingen,
..eenigszins minder" zooals de hoofdbestel-
lcr het voorzichtig uitdrukte.
Verd.' (tot gc.f.): „Ik ben npg. kort voor 28
Augustus bij u gekomen met een beschadigd
pakje, daar zaten twee vijfmark stukken
in. die had ik veel makkelijker in mijn
zak kunnen stoken."
Pres.: „Bii een onbetrouwbaar man is het
dikwijls heel moeilijk om te zeggen, waar
om ze de ééne keer eerlijk en de andere
keer oneerlijk zijn."
Requisitoir.
De officier van justitie, mr. H. A.
Wassenbergh, achtte de ten laste
legging bewezen. Verd. heeft het
pakje opzij gelegd, bedekt met een
papier en later werd het in de gang
teruggevonden.
ren" van velerlei op- en aanmerkingen. Na
tuurlijk werd de verkeers-coördinatiè belicht,
waarmee in verband staat de opheffing van
vele spoorweg-stations en niet-rendabele
spoorwegen. De heeren Ebels (V.D.) en Krij
ger (C.H.) waren ongerust, dat er niet da
delijk vervangende autobusdiensten zullen
zijn. De heer Van Braambeek (S.D.) was be
gonnen met aan te dringen op een juiste
coördinatie, door het scheppen van een rege
ling voor het vervoer te water en te land.
Minister Van Buuren deed begrijpen, dat
hij vast hield aan de lijn, welke zijn ambts
voorganger volgde ten aanzien van de ver-
keers-coördinatie. Wat betreft de opheffing
van stations, erkende Z.Exc. onmiddellijk,
dat een redelijke vervanging dadelijk aan
wezig moet zijn.
Ir. Vos (S.D.) had betoogd, dat de Regee
ring via de wegenbouw veel meer voor con
junctuur-stimuleering had kunnen doen.
Z.Exc. etaleerde cijfers. In 1935 is, voor we
genbouw (zonder bruggen) f 12.3 millioen
uitgegeven, in 1936 f 14.1, in 1937 vermoede
lijk f 18.5 en voor 1938 is uitgetrokken f25.5,
waaruit blijkt, dat de Regeering op zeer be
langrijke wijze stimuleert, aldus minister
Van Buuren.
Van elf uur tot bij ecnen kreeg een
twaalftal sprekers gelegenheid het „spoor-
bcleid" onder de loupe te nemen.
Z. Exc. begon met de zaak van het
streekvervoer (o.a. besproken door de le
den Wandelaar (V.B.) en Bakker) te behan
delen. zeggende, dat men ten deze niet be
ducht behoeft te zijn voor verwaarloozine.
Aangaande de tarieven kregen we te hoo-
ren, dat de minister alle mogelijkheden
voor verlaging zal onderzoeken. De ophef
fing van stations bracht Z. Exc. tot de me-
dedeeling, dat van de 130 op te heffen sta
tions er 100 zijn. waar per dag niet meer
dan 10 reizigers kwamen.
De minister bestreed de critiek van den
heer Wijnkoop (comm.) De pensioenkorting
deed den heer Van Buuren. die allerlei on
tevredenheid met een vriendelijk woord
wist te kalmeeren, den leden BakkerNort
(V.D.) en Van Houten onmerken. dat 't de
vraag is. of men weer terug moet naar
den toestand van vóór '36? Voor alles moot
de minister het verband tusschen burger
lijke en Indische pensioenen, dat de heer
Van Houten gelegd had, afwijzen. Z. Exc.
toonde met cijfers aan. dat de geoension-
neerden er thans beter aan toe zijn (mèt
de korting) dan degenen, die in de toe
komst gepensionneerd zullen worden.
Mr. Th. Eskens pleitte op juridische
gronden vrijspraak, daar in de dagvaarding
de opzet niet is gesteld, noodzakelijk om
art. 373 toe te passen zal naar pl. s mee
ning geen veroordeeling kunnen volgen.
Voorts achtte pl. de wederrechtelijke toe-
eigening niet bewezen, daar niemand heett
gezien, dat verd. het pakje in zijn bezit
had.
Vonnis 29 December.
Voorloopig vierhonderd rruin in
de Oranje-Nassau-kazerne.
In verband miet de vestiging van
een garnizoen in Amsterdam (zie
elders in ons blad) vernemen wij
nader, dat het tweede regiment
luchtdoelartillerie zal worden on
dergebracht in de Oranje-Nassau-
kazerne aan de Sarphatistraat.
Voorloopig zullen er vierhonderd
man worden ondergebracht, doch
dit aantal zal geleidelijk in belang
rijke mate worden opgevoerd.
Hieraan kan worden toegevoegd, dat het
korps luchtdoelartillerie, dat op 26 Mei 1922
is opgericht en te Utrecht is gevestigd, ver
moedelijk zal worden veranderd in een bri
gade, bestaande uit een staf en twee regi
menten. De tegenwoordige commandant van
het korps luchtdoelartillerie is kolonel 3.
M. Ridder van Rappard, hoofdinstructeur is
luitenant-kolonel A. J. Maas.
Groote afstand tusschen kazer
nes en luchtdoelartillerie geen
bezwaar.
Het nieuwe regiment zial geheel gemotori
seerd zijn en bestaan uit een afdeeling lucht
doelartillerie en luchtdoelmitrailleurs.. Het
feit, dat de troep geheel is gemotoriseerd,
heft gedeeltelijk het bezwaar op, dat bestaat
door den grooten afstand tusschen kazernes
en oefeningsterrein, waarvoor gronden in
de Riekerpolder, die is in de nabijheid van
Schiphol, zijn aangewezen. De vredesorgani
satie van het tegenwoordige korps lucht
doelartillerie bestaat behalve de staf uit
drie schoolcompagnieën.
Be stad is nooit zonder garni
zoen geweest.
De aandacht moet worden gevestigd
op een misverstand, dat heerscht
omtrent Amsterdam als garnizoens
stad. Het is namelijk niet juist, dat
Amsterdam, zooals velen meenen, de
laatste jaren zonder garnizoen is.
Weliswaar is in het voorjaar van
1922 het zevende regiment, als laat
ste, naar elders vertrokken en was
dit in 1924 eveneens het geval met
de compagnie hospitaalsoldaten,
doch in hetzelfde jaar is het garni
zoensdetachement opgericht, terwijl
bovendien in de hoofdstad gelegerd
zijn de tweede afdeeling politietroe-
pen en de brigade der Koninklijke
Marechaussee, zoodat de stad nooit
zonder garnizoen is geweest-
Op het oogenblik bedraagt de garnizoens
sterkte tweehonderd vijf en negentig mian.
Protest van Nederlandsche vrou
wen tegen Roemeensche straf-
methoden.
De Nederlandsche afdeeling van den In
ternationalen Vrouwenbond voor Vrede en
Vrijheid heeft den volgenden brief gezonden
aan den Roemeenschen minister van Justi
tie te Boekarest:
„Met leed en groote verwondering
heeft de Nederlandsche afdeeling
van de I.V.V.V. het vonnis vernomen
van het militaire gerechtshof van
Cernauti, dat zeven en dertig school
kinderen veroordeeld heeft tot meer
dere jaren gevangenisstraf, daar zij
de veiligheid van den staat in ge
vaar. brachten. Zelfs al zouden deze
jonge kinderen de meest te veroor-
dcelen handelingen op politiek ge
bied bedreven hebben, dan nog kent
onze twintigste eeuw andere opvoe
dingsmiddelen, die menschelijker,
en juist daardoor afdoender zijn.
We durven dan ook ten stelligste hopen,
dat uw lankmoedigheid aan de wereld het
treurige schouwspel bespaart, deze kinderen
langdurige gevangenisstraf te zien onder
gaan, hoe schuldig zij ook zouden zijn."
Het Uitvoer-Controle-Bureau meldt:
Belanghebbenden bij den uitvoer van
uien wordt erop gewezen, dat, in verband
met de mogelijkheid van een vorstperiode
in de resteerende maanden van het uien-
exportseizoen, liet Uitvoer-Controle-Bureau
onder geen enkele omstandigheid uien.
door vorst aangetast, ten uitvoer zal toe
laten.
Deze mededeeling geschiedt met de bedoe
ling, dat producenten en exporteurs van
uien er tijdig rekening mede kunnen hou
den, die maatregelen te treffen, die voor
het vorstvrij houden der uien, noodzakelijk
zijn»
Vertrek van Aankomst ta
Torenvalk |gjngap. 15 Dec. [Band. 15 Dec.
^heenreis) I 1
Buizerd
^terugreis)
Basra 15 Dec.
Athene 15 Dec,
Reiger
(heenreis)
Basra 15 Dec.
Jodhp. 15 Dec,
Emoe
(heenreis)
Napels 15 Dec.
Alex. 15 Dec.
Wielewaal
(terugreis)
Singap. 15 Dec.
Rang. 15 Dec,
Gier
^heenreis)
A'dam 16 Dec.
H.M. de Koningin is gisteren naar Amster
dam vertrokken om een bezoek te brengen
aan Prinses Juliana en aan Prins Bernhard
in het Burgerziekenhuis.
H.M. is in den loop .van den middag in
Den Haag teruggekeerd.
ALJECHIN GEEFT 29STE PARTIJ OP.
Naar wij vernemen heeft de wereldkam
pioen dr. Aljechin gistermorgen dr. Euwe
medegedeeld, dat hij d 29ste partij zonder
verder te spelen, opgeeft.
De 30ste, tevens laatste partij van de
match wordt vandaag te Rotterdam gespeeld,
aanvang 6 uur.
Voor gevangenen tegen wie geen
beschuldiging valt in te brengen.
Uit politieke kringen wordt door
Un. Press vernomen, dat, naar aan
leiding van het a.s. Kerstfeest in
Duitschland, 1200 politieke gevange
nen door amnestie vrijheid zullen
herkrijgen.
Deze amnestie is echter geen am
nestie in technischen zin, daar ze
slechts op die personen wordt toege
past, die in concentratiekampen ver
toeven, of op die gevangenen, waar
tegen geen beschuldigingen zijn in te
brengen.
Onder de begenadigden bevinden zich ee«
aantal leidende socialisten en communisten
die gevangen zitten, óf omdat zij politieke
activiteiten vóór het bestaan der nazi-regime
hebben ontwikkeld, óf omdat zij een vijan
dige houding tegenover de huidige regee
ring hebben aangenomen, nadat deze aan
het bewind is gekomen.
Men schat, dat ongeveer 100 socialisten en
meer dan 1000 linksclien, bijna allen com
munisten, onder de amnestie zullen vallen,
Politieke overtreders, die door den rech
ter zijn veroordeeld, zullen evenmin onder
de amnestie vallen, zoodat predikanten, die
veroordeeld zijn, of tegen wie een beschul
diging hangende is, evenmin ervan zullen
genieten.
Als de Russische poolreizigers de
diepte der zee peilen.
Sjirsjov, de hydroloog van het Russische
Noordpoolstation op het.ijsveld, heeft de ont
dekking van onderzeesche bergen ten Noor
den van Groenland gemeld. „Nu wij Groen
land naderen, is de diepte van de zee niet
meer zoo^ groot", schrijft hij, volgens het
Hdbld. „Zij bedraagt ongeveer 3% km. Op
83 gr. 56 min. lengte ontdekten wij plotse
ling, dat de diepte met 2.380 m. verminderd
was. Wij dachten eerst dat het de drempel
van het vasteland van Groenland was. Maar
later pleiden wij weer 3t/2 km. Op 8 Nov.
hebben wij een onderzeeschen berg ontdekt
van een kilometer hoog.
Peilen van de diepte van de zeebeteekent
voor ons 30 uren werk achtereen, met slechts
korte rustpoozen op het ijs. Gedurende 24
uren draaien wij aan een windas om de
honderden meters staaldraad op te halen en
dat is meer dan genoeg om zelfs bij de heer-
schende temperatuur van 35 gr. onder nul
een hemd een overbodig kleedingstuk te
maken."
Sürsjov beschrijft ook de ijsschots waar
zij op drijven. „Er zou best een dorp op ge'
bouwd kunnen worden", schrijft hij.
zijn vlakke vleden waar vliegtuigen op zou
den kunnen neerdalen. In den zomer zou
men kunnen kanovaren op de meertjes. De
grenzen van de ijsschots, die meer dan twee
mijl lang is, worden aangegeven door on
regelmatige hoopen ijs, omhooggeperst bU
het botsen van ons eiland met andere Üs'
eilanden. Aan den buitenkant van dien
muur van ijs bevindt zich een soort strand
van aangevroren ijs, tusschen de 50 en lw
meter breed. Daar loopen grillige zwarte
strepen door, de scheuren waardoorheen
w ij onze waarnemingen verrichten".
Heden zijn. volgens de Tel., aan de vil'8
u elke de ex-negus van Abessinië tot dus-
verre in Bath heeft bewoond, de verkoops
borden aangeslagen. Het is een buitenhuis,
nat op eigen terrein ligt en behalve de ont
vangkamer zijn er zeven slaapkamers,
prijs bedraagt ongeveer f36.000. Haile ?e'a5'
sie heeft thans definitief besloten, Bath
verlaten. Hij wenscht te Londen te
wonen en heeft zijn agenten opdracht ft'
geven naar een woning in het Westend, c''
gens in de buurt van Belgravia of Kensing'
ton .voor hem uit te kijken.