De nieuwe koers der
Bonnet zal trachten een
Kabinet te vormen
Chineezen melden nieuwe
overwinningen
Nederlandsche Spoorwegen
DAGBLAD VOOR DEN'HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER
Verhooging van de rijsnelheid
Invoering van een regelmatige twee uur dienst
De blijde gebeurtenis
op komst
UJeerbericht
Poging tot vergiftiging met
microben
REIST PER WACO
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER, TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
ZATERDAG
15 JANUARI 1938
65e JAARG. No. 8208
Ontijdig vreugdevuur
Frankrijk
Japansch hoofdkwartier
verplaatst
Dit nummer bevat 16 pagina's
DE BILT SEINT»
Nieuwe gruweldaad
der C.S.A.R. ontdekt
Ernstig mijnongeluk te Luik
E ELDERSCHE COURANT
Uitgave der Uitg. MiJ. Holland» Noorderkwartier N.V. te Den Helder
De Nederlandsche Spoorwegen staan aan den voor
avond van een omwenteling, zooals zij die in hun bijkans
100-jarige geschiedenis niet gekend hebben.
De evolutie van het snelverkeer heeft de spoorwegen
voor een moeilijk probleem gesteld, dat niet zonder be
langrijke Ingrijpende veranderingen en daarmede gepaard
gaande groote kosten voor een redelijke oplossing vatbaar
bleek.
Nauwelijks honderd jaar geleden moest de populaire
trekschuit plaats maken voor het moderner vervoermiddel
de spoortrein. Sedert dat oogenblik hield de spoor langen
tijd het monopolie, totdat in het tweede decennium dezer
eeuw de auto zich een weg baand» en spoedig zoo popu
lair werd, dat de spoor, vooral ten opzichte van het „klein
vervoer", volkomen dreigde te worden overvleugeld.
De politiek der spoorwegen moest gewijzigd worden,
wilden zij in dezen zwaren concurrentiestrijd, waartegen
zelfs de wetgeving in de practijk nog niet bestand bleek,
niet aan het kortste eind trekken. Het moderne verkeer
eischt op de eerste plaats naast veiligheid, snelheid. Hier
diende dus op de eerste plaats rekening mede te worden
gehouden., 'n Juiste combinatie tussc hen snelheid en 't vol
doen aan kleine belangen, o.a. stoppen bij kleine plaatsen,
is onmogelijk.
öm aan de zware concurrentie van de
auto het hoofd te kunnen bieden, was het
noodig te overwegen, op welke wijze het
reizend publiek het meest zou zijn gediend.
- Het voldoen aan kleine belangen verviel
terstond bij de beschouwing van de opvoe
dt- ring van de snelheid.
Hoewel mot leedwezen, hebben de spoor
wegen dan ook moeten afzien van een deel
van het ..klein vervoer". De orfistandigheden
zijn nu eenmaal zoodanig, dat de auto en
de autobus dat verkeer beter dan de spoor
wegen kunnen bedienen. Bovendien bleek,
dat op de meeste baanvakken het reizigers
verkeer op de stoplijnen van jaar tot jaar
verminderde, terwijl de bezetting der snel
treinen zich kon handhaven. De stoptrei?
nen, welke door sneltreinen werden vervan
gen, bleken als regel weder een voldoende
bezetting te verkrijgen.
Dit gaf de spoorwegen aanleiding tot het
maken van een studie over de mogelijkheid
van de opheffing der stoptreinen, welke het
verkeer op korten afstand bedienen, waarbij
de alsdan vrijkomende treinkiloimeters ge
bruikt zouden kunnen worden tot het rijden
van sneltreinen.
Deze studie heeft ertoe geleid, dat tot op
heffing van 148 kleinere stations zal worden
overgegaan, zonder dat daardoor de bedrijfs-
uitkomsten zullen dalen.
Daarmede hebben de spoorwegen het
„groote verkeer" voor hunne rekening: de
autobussen dienen voor het kleine verkeer
te zorgen. Beide vervoermiddelen komen
dan meer tot hun recht. Hiermede is zonder
conflict een belangrijke stap gezet in de
richting van de verkeerscoördinatie, welke
tot uiting komt in de reisgids welke 15
Mei a.s. van kracht wordt en waarin zoowel
de trein- als de busverbindingen zullen wor
den vermeld.
Door de opheffing der 148 stations
kan de frequentie der sneltreinen
worden opgevoerd en hierdoor kan
het aantal sneltreinverbindingen
over het geheele net belangrijk wor
den uitgebreid. Bestaat er thans
een beperkt aantal goede verbindin
gen, met half Mei zal dit aantal
verdubbeld of meer dan verdubbeld
worden.
Opvoering van de snelheid.
Een tweede punt van de studie was na te
gaan of het mogelijk zou zijn de snelheid
op de hoofdbaanvakken op te voeren en of
ook bij verhooging der snelheid een dienstre
geling kon worden opgebouwd.
De opvoering der snelheid was dringend
noodig, omdat de gemiddelde snelheid van
de auto op de openbare wegen in vele ge
vallen reeds hooger is dan met de sneltrei
nen werd bereikt.
Voor de reizigers beteekent de opvoering
van de snelheid een belangrijke tijdsbespa
ring.
Op de thans reeds met elecfrische fracties
bereden baanvakken AmsterdamHaarlem-
Botterdam, AmsterdamAlkmaar, Amster
damUitgeest etc., zal de snelheid slechts ge
ring verhoogd kunnen worden. De treinen
zullen in plaats van met !)5 K.M. per uur,
worden gereden met 100 K.M. per uur. Het is
niet mogelijk met bet oude electrische ma
teriaal zonder een belangrijken ombouw van
dit materiaal, hoogere snelheden te berei
ken.
Op het middennet, dat ingaande 15 Mei ge-
electrificeerd wordt, zullen de uit modern,
nieuw materiaal samengestelde treinen wor
den ingelegd met een snelheid van 1-0 K.M.
per uur. De daardoor vrijkomende Diesel-
electrische eenheden zullen worden gebruikt
op de baanvakken AmsterdamDen Haag
RotterdamGroningen en Twente, en Dord
rechtMaastricht.
De Diesel-electrische treinen zullen even
eens gaan rijden met een snelheid van 120
K.M. per uur, terwijl de met stoomtractie op
de betreffende trajecten vervoerde sneltrei
nen een snelheid van 100 K.M. per uur zul
len bereiken.
Op het overige deel van het net
worden eveneens de snelheden opge
voerd door de zwaarte der treinen
te beperken tot ongeveer 300 ton, d.i.
maxm. 7 wag., waardoor het mo
gelijk wordt den rijtijd tusschen twee
stopstations te verminderen. Op
eenigszins lange baanvakken wordt
daardoor een niet onbelangrijke tijd
winst verkregen.
Belangrijke tijdsbesparing.
Ten einde een beeld te geven van de ver
kregen bekortingen, zij opgemerkt, dat de
kortste reisduur voor Den Heider-Maastricht
thans in 5 uur 53 minuten, deze wordt nieuw
4 uur 33 minuten, tijdwinst 80 minuten.
Het spoorboekje.
Het opheffen van de 148 stations en halten
maakt het noodig over te gaan tot de uit
gifte van een reisgids, welke niet alleen de
binnenlandsche dienstregeling der Neder
landsche spoorwegen, doch ook de dienstre
geling der trams en autobussen tusschen de
spoorwegstations en de niet of niet meer
door den spoorweg bediende plaatsen bevat.
Hiermede wordt bereikt, dat de reiziger
kan zien, hoe hij op de snelste wijze een
niet door den spoorweg bediende plaats kan
bereiken per spoor, tram en autobusverbin
ding.
Thans zijn in het geheele land alle auto
busondernemers druk aan den arbeid om
hun busregelingen samen te stellen aan de
hand van de aan hen toegezonden ontwerp-
dienstregeling. Het ligt in het voornemen
zoo eenigszins mogelijk, ook de bootver
bindingen, voor zoover deze onafhankelijk
van het tij varen, op te nemen.
Door de bijzondere wijze van inbinden
kan de kooper den gids desgewenscht split
sen in de door hem benoodigde deelen. De
deelen worden niet afzonderlijk verkrijg
baar gesteld. Het deel, dat de binnenland
sche treindienstregeling bevat, zal niet dik
ker worden dan de thans bestaande kleinere
gids. De buitenlandsche treinverbindingen
zulen in een afzonderlijken gids worden
samengevat.
De dienstregeling.
Wat betreft de nieuwe dienstregeling kan
nog het volgende worden opgemerkt. Met in
gang van de dienstrgeling van 15 Mei 1938
zal een regelmatige dienst welke thans reeds
reeds op het middennet bestaat, op het ge
heele net worden ingevoerd.
Practisch zal dan over alle lijnen
een regelmatige 2-uursdienst worden
gereden. Op de baanvakken waar de
verkeersdichtheid zulks wettigt
wordt deze 2 uursdienst over den
geheelen dag of over een gedeelte
daarvan uitgebreid tot een regelma-
tigen uursdienst.
Oogenschijnlijk is de dienst niet regel
matig, doch bij een nadere beschouwing
blijkt, dat de afwijkingen ieder op zichzelf
bezien, weer regelmatig zijn. Dit is het ge
volg van het bezigen van verschillende trac-
tiesoorten op eenzelfde baanvak.
Verwacht wordt, dat reeds de eerste dag
van het verschijnen meer dan 200.000 exem
plaren van het spoorboekje zullen worden
verkocht. De oude boekjes, welke vroeger
nog wel eens dienst deden, ook al was de
nieuwe dienst al lang ingegaan hebben nu
in verband met de belangrijke en ingrijpen
de veranderingen absoluut geen waarde
meer.
Detachement Rijksveldwacht te
Soestdijk ook met mannen uit
onze omgeving versterkt.
In verband met de groote drukte,
welke men in de omgeving van
Paleis Soestdijk verwacht, is het de
tachement Rijksveldwacht heden
morgen aanzienlijk versterkt. Ook
uit onze omgeving is een tweetal
Rijksveldwachters naar Soestdijk
vertrokken.
Huizens baldadige jeugd
niet wachten.
kan
Op den hoogsten heuvel van de Waranda-
bergen op de erfgooiersmeent te Huizen (N.
H.) was een huizenhooge stapel brandbaar
materiaal opgetast. Inwoners van de ge
meente Huizen hadden op verzoek van de
Oranje-vereeniging het materiaal bijeenge
bracht en enkele fabrieken stonden haar
brandbaren afval af. Deze stapel was be
stemd op den nationalen feestdag tot vreug
devuur te worden gepromoveerd. Een balda
dige jongenshand stak er echter gister
avond om negen uur al den brand in. De
geweldige vuurgloed trok heinde en ver de
aandacht. De brandweer was spoedig ter
plaatse en wist met twee stralen het fantas
tisch schouwspel tot een snel einde e
brengen.
De politie heeft in verband met het on
tijdig oplaaien van het vreugdevuur den
jeugdigen C. B. in arrest gesteld.
Georges Bonnet, de minister van fi
nanciën in bet afgetreden kabinet,
beeft er in toegestemd te trachten
een nieuwe regeering te vormen.
Hg zal den president van de repu
bliek, Lebrun, morgenochtend een
definitief antwoord geven.
Aanvankelijk had President Lebrun aan
Chautemps verzocht opnieuw een kabinet
samen te stellen. Ook Daladier weigerde.
Daarna werd George Bonnet ontboden, die
na een langdurig onderhoud met d~- Pre
sident zijn medewerking toezegde.
De moeilijkheden waarvoor Bonnet komt
te staan, zijn niet gering.
BONNET.
De socialisten eischen namelijk niet
alleen, dat opnieuw een Volksfront
kabinet wordt gevormd, doch zij wen-
schen daarin ook de leiding te heb
ben.
Blum doet dus weer een greep naar de
macht.
Dat de socialisten eenige kans maken, Is
vrijwel uitgesloten.
Zij zouden, om directe versoberingen te
voorkomen, tot wisselcontroie moeten over
gaan en bij de stemming op Donderdag
avond is duidelijk gebleken dat hiervoor
geen meerderheid zal zijn te vinden.
Ten einde dus tijdverlies te vermijden,
stuurt de President blijkbaar aan op een
meer rechts georiënteerd ministerie en men
acht het dan ook niet uitgesloten, dat Bon
net straks komt met een regeering uitslui
tend uit radicalen bestaande.
Dit zou natuurlijk, ook officieel, het einde
beteekenen van' het practisch toch reeds uit
elkaar geslagen volksfront.
Intusschen wordt alles gedaan, om de een
heid van het Volksfront, althans naar bui
ten te redden.
Zoo heeft het nationale comité van het
Volksfront een motie aangenomen, waarin
wordt gezegd: „Het Nationale Comité van
het Volksfront is van meening, dat het
Volksfront, waarop de meerderheid van het
Fransche volk haar stem heeft uitgebracht,
zijn zending nog niet heeft vervuld; op de
fascistische bedreiging in binnen- en buiten
land kan alleen een regeering van het
Volksfront antwoorden overeenkomstig den
duidelijk voor het land uitgesproken wil."
Grootsche ontvangst van den beroemden Dnitscben Azië-vorscher en Nobelprijs
winnaar, dr. Wilhelm Filchner, in Berlijn. Wij zien hier den geleerde, die zoo
juist van een expeditie in Azië is teruggekeerd, aan het banket, dat hem door
het gecaeentebeetour va* de RtjkshooWated weed aangeboden.
„Tsining werd heroverd", aldus be
richten wij gisteren overeenkomstig
een telegram van Chinecsche zijde.
Thans wordt melding gemaakt van
nieuwe Chineesche overwinningen.
Volgens Chineesche frontberichten
zouden de Chineesche troepen, die
midden December na de zware ge
vechten tusschen Sjanghai en Nan
king van het front teruggetrokken en
thans als versterkingen in den strijd
geworpen waren, erin geslaagd zijn,
Kausjoen te bezetten. Zij zouden
voorts Kwanteh, in de nabijheid
van het Tai-meer heroverd hebben.
Van betrouwbare zijde wordt vernomen,
dat het Japansche hoofdkwartier van
Tientsin is verplaatst naar Peking. De opper
bevelhebber. Terrautsji, heeft zijn staf te Pe
king gevestigd.
Trein aangevallen.
Chineesche ongeregelde benden hebben
een Japanschen trein aangevallen tusschen
Tsin Joean oe en Sji Tsjia Wang. Een Ja
pansch soldaat werd gedood en een aantal
personen, waaronder twee Japansche jour-
aali-Men werden gewond.
Verwachting: Krachtige tot
stormachtige Zuidoostelijke
tot Zuidwestelijke wind,
zwaar bewolkt tot betrokken
imet regen, weinig verande
ring in temperatuur.
Verdere vooruitzichten: Krachti
ge winden met waarschijn
lijk nog regen.
Te Hankau wordt vernomen, dat de Chi
neesche troepen ten zuiden van Tsjingtau
concentreeren onder commando van gene
raal Joe Soe Tsjoeng, die onder maarschalk
Tsjang Soe Liang de troepen in Mandsjoe-
rije commandeerde.
Mongoolsche troepen slaags.
Volgens Chineesche berichten hebben troe
pen van Buiten Mongolië een aanval inge
zet tegen de pro-Japansche Binnenmongool-
sche troepen. De Buiten Mongoolsche troe
pen hebben Pailingmiau, een belangrijk
godsdienstig centrum in Noord Soeijoean,
bezet. Japansche versterkingen trekken
ijlings naar het noorden om te voorkomen,
dat de Japansche achterhoede door de aan
vallers wordt gehinderd.
Politie vindt geheim laboratorium
Gisteren zijn wederom drie personen te
Clermont Ferrand gearresteerd, verdacht
van het in bezit hebben en het vervoeren
van wapens in verband met de Csar affaire,
Drank was te heet.
Ook te Parijs is in verband met de Csar
een nieuwe arrestatie verricht. De arrestant
de zeven en twintig jarige Gerard Leroy,
heeft medegedeeld, dat hij in 1937 de eed
van de Csar heeft afgelegd. Hij werd later
ingedeeld bij een bijzond-ere af deeling en
kreeg opdracht een zekere Julles Salie, een
lid, dat men verdacht de Csar aan de po
litie te willen verraden, uit den weg te
ruimen.
Een ander lid van de Csar had men
hiertoe een tube met microben over
handigd. De microben werden Salie
evenwel in een te heete drank toe
gediend, zoodat de aanslaig mislukte
In een sanatorium.
Salie wordt op het oogenblik in een sa
natorium in Zwitseland verpleegd. Hij heeft
toegegeven lid te zijn geweest van de Csar,
doch het met deze vereeniging niet eens te
zijn geworden, waarna hij uit de vereeni
ging trad.
Leroy bekende, dat men hem een revol
ver had gegeven om Salie neer te schieten.
Verder erkende hij, dat hij aanwezig is ge
weest bij het overhandigen van de bacil
len. Hij gaf tevens het adres van den man,
die de bacillen heeft geleverd. Toen de po
litie hier huiszoeking wilde verrichten,
bleek de vogel gevlogen.
De voortvluchtige bleek te zijn een inge
nieur van de Ecole Centrale, Henri Phil'ip-
pe Roidot, genaamd, oud 38 jaar. Men heeft
huiszoeking verricht en daarbij een labora
torium ontdekt, waar verscheidene busjes
met chemische producten in beslag zijn ge
nomen.
Liftkooi onklaar geraakt. Vele
gewonden.
Gisteravond heeft zich fn de Bonne Fin-
mijnen te Luik een ernstig ongeluk voorge
daan.
Een liftkooi, waarmede een vijftiental
mijnwerkers in de schacht afdaalde, is door
tot nu toe onopgehelderde oorzaak uit de
geleirails gschoten. De kooi daalde met
zware schokken verder, ten gevolge waar
van een der mijnwerkers uit de kooi geslin
gerd werd en op den bodem der schacht
neerkwam. Tien andere mijnwerkers werden
min of meer zwaar gewond.
door geheel West-Friesland naar Den Hel
der, Wieringermeer en Amsterdam.
VLUG. VEILIG GOEDKOOP.
Verwarmde wagens.