De nieuwe koers der Bonnet zal trachten een Kabinet te vormen Chineezen melden nieuwe overwinningen Nederlandsche Spoorwegen DAGBLAD VOOR DEN'HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER Verhooging van de rijsnelheid Invoering van een regelmatige twee uur dienst De blijde gebeurtenis op komst UJeerbericht Poging tot vergiftiging met microben REIST PER WACO KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER, TELEFOON 50 (2 LIJNEN) ZATERDAG 15 JANUARI 1938 65e JAARG. No. 8208 Ontijdig vreugdevuur Frankrijk Japansch hoofdkwartier verplaatst Dit nummer bevat 16 pagina's DE BILT SEINT» Nieuwe gruweldaad der C.S.A.R. ontdekt Ernstig mijnongeluk te Luik E ELDERSCHE COURANT Uitgave der Uitg. MiJ. Holland» Noorderkwartier N.V. te Den Helder De Nederlandsche Spoorwegen staan aan den voor avond van een omwenteling, zooals zij die in hun bijkans 100-jarige geschiedenis niet gekend hebben. De evolutie van het snelverkeer heeft de spoorwegen voor een moeilijk probleem gesteld, dat niet zonder be langrijke Ingrijpende veranderingen en daarmede gepaard gaande groote kosten voor een redelijke oplossing vatbaar bleek. Nauwelijks honderd jaar geleden moest de populaire trekschuit plaats maken voor het moderner vervoermiddel de spoortrein. Sedert dat oogenblik hield de spoor langen tijd het monopolie, totdat in het tweede decennium dezer eeuw de auto zich een weg baand» en spoedig zoo popu lair werd, dat de spoor, vooral ten opzichte van het „klein vervoer", volkomen dreigde te worden overvleugeld. De politiek der spoorwegen moest gewijzigd worden, wilden zij in dezen zwaren concurrentiestrijd, waartegen zelfs de wetgeving in de practijk nog niet bestand bleek, niet aan het kortste eind trekken. Het moderne verkeer eischt op de eerste plaats naast veiligheid, snelheid. Hier diende dus op de eerste plaats rekening mede te worden gehouden., 'n Juiste combinatie tussc hen snelheid en 't vol doen aan kleine belangen, o.a. stoppen bij kleine plaatsen, is onmogelijk. öm aan de zware concurrentie van de auto het hoofd te kunnen bieden, was het noodig te overwegen, op welke wijze het reizend publiek het meest zou zijn gediend. - Het voldoen aan kleine belangen verviel terstond bij de beschouwing van de opvoe dt- ring van de snelheid. Hoewel mot leedwezen, hebben de spoor wegen dan ook moeten afzien van een deel van het ..klein vervoer". De orfistandigheden zijn nu eenmaal zoodanig, dat de auto en de autobus dat verkeer beter dan de spoor wegen kunnen bedienen. Bovendien bleek, dat op de meeste baanvakken het reizigers verkeer op de stoplijnen van jaar tot jaar verminderde, terwijl de bezetting der snel treinen zich kon handhaven. De stoptrei? nen, welke door sneltreinen werden vervan gen, bleken als regel weder een voldoende bezetting te verkrijgen. Dit gaf de spoorwegen aanleiding tot het maken van een studie over de mogelijkheid van de opheffing der stoptreinen, welke het verkeer op korten afstand bedienen, waarbij de alsdan vrijkomende treinkiloimeters ge bruikt zouden kunnen worden tot het rijden van sneltreinen. Deze studie heeft ertoe geleid, dat tot op heffing van 148 kleinere stations zal worden overgegaan, zonder dat daardoor de bedrijfs- uitkomsten zullen dalen. Daarmede hebben de spoorwegen het „groote verkeer" voor hunne rekening: de autobussen dienen voor het kleine verkeer te zorgen. Beide vervoermiddelen komen dan meer tot hun recht. Hiermede is zonder conflict een belangrijke stap gezet in de richting van de verkeerscoördinatie, welke tot uiting komt in de reisgids welke 15 Mei a.s. van kracht wordt en waarin zoowel de trein- als de busverbindingen zullen wor den vermeld. Door de opheffing der 148 stations kan de frequentie der sneltreinen worden opgevoerd en hierdoor kan het aantal sneltreinverbindingen over het geheele net belangrijk wor den uitgebreid. Bestaat er thans een beperkt aantal goede verbindin gen, met half Mei zal dit aantal verdubbeld of meer dan verdubbeld worden. Opvoering van de snelheid. Een tweede punt van de studie was na te gaan of het mogelijk zou zijn de snelheid op de hoofdbaanvakken op te voeren en of ook bij verhooging der snelheid een dienstre geling kon worden opgebouwd. De opvoering der snelheid was dringend noodig, omdat de gemiddelde snelheid van de auto op de openbare wegen in vele ge vallen reeds hooger is dan met de sneltrei nen werd bereikt. Voor de reizigers beteekent de opvoering van de snelheid een belangrijke tijdsbespa ring. Op de thans reeds met elecfrische fracties bereden baanvakken AmsterdamHaarlem- Botterdam, AmsterdamAlkmaar, Amster damUitgeest etc., zal de snelheid slechts ge ring verhoogd kunnen worden. De treinen zullen in plaats van met !)5 K.M. per uur, worden gereden met 100 K.M. per uur. Het is niet mogelijk met bet oude electrische ma teriaal zonder een belangrijken ombouw van dit materiaal, hoogere snelheden te berei ken. Op het middennet, dat ingaande 15 Mei ge- electrificeerd wordt, zullen de uit modern, nieuw materiaal samengestelde treinen wor den ingelegd met een snelheid van 1-0 K.M. per uur. De daardoor vrijkomende Diesel- electrische eenheden zullen worden gebruikt op de baanvakken AmsterdamDen Haag RotterdamGroningen en Twente, en Dord rechtMaastricht. De Diesel-electrische treinen zullen even eens gaan rijden met een snelheid van 120 K.M. per uur, terwijl de met stoomtractie op de betreffende trajecten vervoerde sneltrei nen een snelheid van 100 K.M. per uur zul len bereiken. Op het overige deel van het net worden eveneens de snelheden opge voerd door de zwaarte der treinen te beperken tot ongeveer 300 ton, d.i. maxm. 7 wag., waardoor het mo gelijk wordt den rijtijd tusschen twee stopstations te verminderen. Op eenigszins lange baanvakken wordt daardoor een niet onbelangrijke tijd winst verkregen. Belangrijke tijdsbesparing. Ten einde een beeld te geven van de ver kregen bekortingen, zij opgemerkt, dat de kortste reisduur voor Den Heider-Maastricht thans in 5 uur 53 minuten, deze wordt nieuw 4 uur 33 minuten, tijdwinst 80 minuten. Het spoorboekje. Het opheffen van de 148 stations en halten maakt het noodig over te gaan tot de uit gifte van een reisgids, welke niet alleen de binnenlandsche dienstregeling der Neder landsche spoorwegen, doch ook de dienstre geling der trams en autobussen tusschen de spoorwegstations en de niet of niet meer door den spoorweg bediende plaatsen bevat. Hiermede wordt bereikt, dat de reiziger kan zien, hoe hij op de snelste wijze een niet door den spoorweg bediende plaats kan bereiken per spoor, tram en autobusverbin ding. Thans zijn in het geheele land alle auto busondernemers druk aan den arbeid om hun busregelingen samen te stellen aan de hand van de aan hen toegezonden ontwerp- dienstregeling. Het ligt in het voornemen zoo eenigszins mogelijk, ook de bootver bindingen, voor zoover deze onafhankelijk van het tij varen, op te nemen. Door de bijzondere wijze van inbinden kan de kooper den gids desgewenscht split sen in de door hem benoodigde deelen. De deelen worden niet afzonderlijk verkrijg baar gesteld. Het deel, dat de binnenland sche treindienstregeling bevat, zal niet dik ker worden dan de thans bestaande kleinere gids. De buitenlandsche treinverbindingen zulen in een afzonderlijken gids worden samengevat. De dienstregeling. Wat betreft de nieuwe dienstregeling kan nog het volgende worden opgemerkt. Met in gang van de dienstrgeling van 15 Mei 1938 zal een regelmatige dienst welke thans reeds reeds op het middennet bestaat, op het ge heele net worden ingevoerd. Practisch zal dan over alle lijnen een regelmatige 2-uursdienst worden gereden. Op de baanvakken waar de verkeersdichtheid zulks wettigt wordt deze 2 uursdienst over den geheelen dag of over een gedeelte daarvan uitgebreid tot een regelma- tigen uursdienst. Oogenschijnlijk is de dienst niet regel matig, doch bij een nadere beschouwing blijkt, dat de afwijkingen ieder op zichzelf bezien, weer regelmatig zijn. Dit is het ge volg van het bezigen van verschillende trac- tiesoorten op eenzelfde baanvak. Verwacht wordt, dat reeds de eerste dag van het verschijnen meer dan 200.000 exem plaren van het spoorboekje zullen worden verkocht. De oude boekjes, welke vroeger nog wel eens dienst deden, ook al was de nieuwe dienst al lang ingegaan hebben nu in verband met de belangrijke en ingrijpen de veranderingen absoluut geen waarde meer. Detachement Rijksveldwacht te Soestdijk ook met mannen uit onze omgeving versterkt. In verband met de groote drukte, welke men in de omgeving van Paleis Soestdijk verwacht, is het de tachement Rijksveldwacht heden morgen aanzienlijk versterkt. Ook uit onze omgeving is een tweetal Rijksveldwachters naar Soestdijk vertrokken. Huizens baldadige jeugd niet wachten. kan Op den hoogsten heuvel van de Waranda- bergen op de erfgooiersmeent te Huizen (N. H.) was een huizenhooge stapel brandbaar materiaal opgetast. Inwoners van de ge meente Huizen hadden op verzoek van de Oranje-vereeniging het materiaal bijeenge bracht en enkele fabrieken stonden haar brandbaren afval af. Deze stapel was be stemd op den nationalen feestdag tot vreug devuur te worden gepromoveerd. Een balda dige jongenshand stak er echter gister avond om negen uur al den brand in. De geweldige vuurgloed trok heinde en ver de aandacht. De brandweer was spoedig ter plaatse en wist met twee stralen het fantas tisch schouwspel tot een snel einde e brengen. De politie heeft in verband met het on tijdig oplaaien van het vreugdevuur den jeugdigen C. B. in arrest gesteld. Georges Bonnet, de minister van fi nanciën in bet afgetreden kabinet, beeft er in toegestemd te trachten een nieuwe regeering te vormen. Hg zal den president van de repu bliek, Lebrun, morgenochtend een definitief antwoord geven. Aanvankelijk had President Lebrun aan Chautemps verzocht opnieuw een kabinet samen te stellen. Ook Daladier weigerde. Daarna werd George Bonnet ontboden, die na een langdurig onderhoud met d~- Pre sident zijn medewerking toezegde. De moeilijkheden waarvoor Bonnet komt te staan, zijn niet gering. BONNET. De socialisten eischen namelijk niet alleen, dat opnieuw een Volksfront kabinet wordt gevormd, doch zij wen- schen daarin ook de leiding te heb ben. Blum doet dus weer een greep naar de macht. Dat de socialisten eenige kans maken, Is vrijwel uitgesloten. Zij zouden, om directe versoberingen te voorkomen, tot wisselcontroie moeten over gaan en bij de stemming op Donderdag avond is duidelijk gebleken dat hiervoor geen meerderheid zal zijn te vinden. Ten einde dus tijdverlies te vermijden, stuurt de President blijkbaar aan op een meer rechts georiënteerd ministerie en men acht het dan ook niet uitgesloten, dat Bon net straks komt met een regeering uitslui tend uit radicalen bestaande. Dit zou natuurlijk, ook officieel, het einde beteekenen van' het practisch toch reeds uit elkaar geslagen volksfront. Intusschen wordt alles gedaan, om de een heid van het Volksfront, althans naar bui ten te redden. Zoo heeft het nationale comité van het Volksfront een motie aangenomen, waarin wordt gezegd: „Het Nationale Comité van het Volksfront is van meening, dat het Volksfront, waarop de meerderheid van het Fransche volk haar stem heeft uitgebracht, zijn zending nog niet heeft vervuld; op de fascistische bedreiging in binnen- en buiten land kan alleen een regeering van het Volksfront antwoorden overeenkomstig den duidelijk voor het land uitgesproken wil." Grootsche ontvangst van den beroemden Dnitscben Azië-vorscher en Nobelprijs winnaar, dr. Wilhelm Filchner, in Berlijn. Wij zien hier den geleerde, die zoo juist van een expeditie in Azië is teruggekeerd, aan het banket, dat hem door het gecaeentebeetour va* de RtjkshooWated weed aangeboden. „Tsining werd heroverd", aldus be richten wij gisteren overeenkomstig een telegram van Chinecsche zijde. Thans wordt melding gemaakt van nieuwe Chineesche overwinningen. Volgens Chineesche frontberichten zouden de Chineesche troepen, die midden December na de zware ge vechten tusschen Sjanghai en Nan king van het front teruggetrokken en thans als versterkingen in den strijd geworpen waren, erin geslaagd zijn, Kausjoen te bezetten. Zij zouden voorts Kwanteh, in de nabijheid van het Tai-meer heroverd hebben. Van betrouwbare zijde wordt vernomen, dat het Japansche hoofdkwartier van Tientsin is verplaatst naar Peking. De opper bevelhebber. Terrautsji, heeft zijn staf te Pe king gevestigd. Trein aangevallen. Chineesche ongeregelde benden hebben een Japanschen trein aangevallen tusschen Tsin Joean oe en Sji Tsjia Wang. Een Ja pansch soldaat werd gedood en een aantal personen, waaronder twee Japansche jour- aali-Men werden gewond. Verwachting: Krachtige tot stormachtige Zuidoostelijke tot Zuidwestelijke wind, zwaar bewolkt tot betrokken imet regen, weinig verande ring in temperatuur. Verdere vooruitzichten: Krachti ge winden met waarschijn lijk nog regen. Te Hankau wordt vernomen, dat de Chi neesche troepen ten zuiden van Tsjingtau concentreeren onder commando van gene raal Joe Soe Tsjoeng, die onder maarschalk Tsjang Soe Liang de troepen in Mandsjoe- rije commandeerde. Mongoolsche troepen slaags. Volgens Chineesche berichten hebben troe pen van Buiten Mongolië een aanval inge zet tegen de pro-Japansche Binnenmongool- sche troepen. De Buiten Mongoolsche troe pen hebben Pailingmiau, een belangrijk godsdienstig centrum in Noord Soeijoean, bezet. Japansche versterkingen trekken ijlings naar het noorden om te voorkomen, dat de Japansche achterhoede door de aan vallers wordt gehinderd. Politie vindt geheim laboratorium Gisteren zijn wederom drie personen te Clermont Ferrand gearresteerd, verdacht van het in bezit hebben en het vervoeren van wapens in verband met de Csar affaire, Drank was te heet. Ook te Parijs is in verband met de Csar een nieuwe arrestatie verricht. De arrestant de zeven en twintig jarige Gerard Leroy, heeft medegedeeld, dat hij in 1937 de eed van de Csar heeft afgelegd. Hij werd later ingedeeld bij een bijzond-ere af deeling en kreeg opdracht een zekere Julles Salie, een lid, dat men verdacht de Csar aan de po litie te willen verraden, uit den weg te ruimen. Een ander lid van de Csar had men hiertoe een tube met microben over handigd. De microben werden Salie evenwel in een te heete drank toe gediend, zoodat de aanslaig mislukte In een sanatorium. Salie wordt op het oogenblik in een sa natorium in Zwitseland verpleegd. Hij heeft toegegeven lid te zijn geweest van de Csar, doch het met deze vereeniging niet eens te zijn geworden, waarna hij uit de vereeni ging trad. Leroy bekende, dat men hem een revol ver had gegeven om Salie neer te schieten. Verder erkende hij, dat hij aanwezig is ge weest bij het overhandigen van de bacil len. Hij gaf tevens het adres van den man, die de bacillen heeft geleverd. Toen de po litie hier huiszoeking wilde verrichten, bleek de vogel gevlogen. De voortvluchtige bleek te zijn een inge nieur van de Ecole Centrale, Henri Phil'ip- pe Roidot, genaamd, oud 38 jaar. Men heeft huiszoeking verricht en daarbij een labora torium ontdekt, waar verscheidene busjes met chemische producten in beslag zijn ge nomen. Liftkooi onklaar geraakt. Vele gewonden. Gisteravond heeft zich fn de Bonne Fin- mijnen te Luik een ernstig ongeluk voorge daan. Een liftkooi, waarmede een vijftiental mijnwerkers in de schacht afdaalde, is door tot nu toe onopgehelderde oorzaak uit de geleirails gschoten. De kooi daalde met zware schokken verder, ten gevolge waar van een der mijnwerkers uit de kooi geslin gerd werd en op den bodem der schacht neerkwam. Tien andere mijnwerkers werden min of meer zwaar gewond. door geheel West-Friesland naar Den Hel der, Wieringermeer en Amsterdam. VLUG. VEILIG GOEDKOOP. Verwarmde wagens.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 1