m Veertien menschen van den hongerdood gered uiterij en dronkenschap aan boord Storm over Engeland Onze rivieren wassen Zee grijpt haar prooi Woelig Palestina Britsch-Indische trein verongelukt Uit onze omgeving CHTEN M ERGERLIJKE TOESTANDEN OP DE AMERIKAANSCHE KOOPVAAR DIJVLOOT. PASSAGIERS HEBBEN HONGER MATROZEN DRIN KEN CHAMPAGNE. Radicale vakvereenigingen hitsen tot ongehoorzaamheid op. Een van de grootste zorgenkinderen der federale regeering is de Amerikaansche koopvaardijvloot. De klachten over gebrek aan discipline op de Amerikaansche koop vaardijschepen hebben zich in de laatste tij den zoo vermeerderd, dat de „Herald Tri bune" schrijft: „Wanneer er niet spoedig iets gebeurt, zullen de gevolgen cata strofaal zijn. Dat wil zeggen, dat de Vereenigde Staten, zelfs wanneer zij zich door middel van enorme subsi dies een groote vloot scheppen, geen nieuwe passagiers voor zich zullen kunnen winnen en bovendien naar alle waarschijnlijkheid ook de oude zullen verliezen." Voorbeelden van muiterij. Voorbeelden van toestanden, die aan muiterij grenzen, zijn bijna dagelijks in de bladen te lezen. Dezer dagen werden door een senaatscommissie de bezwaren gepubli ceerd van passagiers, die in October 1937 met het schip „Black Falcon" van New-York naar Rotterdam waren gereisd. Gedurende dezen tocht, die dertien dagen duurde, had de bemanning meermalen geweigerd, te werken, zoowel de passagiers alsook den kapitein en de officieren openlijk beschimpt en zich bovendien aan de voorraden ster ken drank vergrepen, terwijl de dronken stuurman een zig-zag-koers stuurde. In het midden van December werd ook de bemanning van het stoomschip „Algie" dat tusschen Baltimore en Montevideo vaart, wegens muiterij aangeklaagd en voor schuldig bevonden. Passagiers moeten tegen het scheepspersoneel beschermd wor den! Nog verbazingwekkender zijn de mede- deelingen van de passagiers van den „Pre sident Iloover", die zooals bekend in het begin van December op een rif in de na bijheid van Formosa liep. In deze situatie, die volgens oude tradities verdubbelde discipline en plichtsbetrachting van de beman ning eischt. gedroegen de matrozen van het gestrande schip zich zoo danig, dat passagiers en officieren de hulfS van de Japansche politie en een in de nabijheid liggend .Ta- pansch oorlogsschip moesten inroe pen, wijl zij bescherming tegen het eigen scheepspersoneel behoefden!!! Volgens de verklaringen van de intus- schen naar Manilla gebrachte 453 passagiers bedronk een deel der bemanning zich on middellijk op ergerlijke wijze. In dezen toe stand terroriseerden zij de op het Hoishoto- eiland kampeerende passagiers. Ettelijke beschonken matrozen trachtten in 't kamp der vrouwen binnen te dringen. De offi cieren hadden iedere autoriteit verloren en waagden geen bevelen meer te geven. Eenige mattozen moeten ook een Japan- schen winkel geplunderd en Japansche vrou wen lastig gevallen hebben. Terwijl de passagiers slechts eenmaal per dag een ka- rigen maaltijd ontvingen, haalden de ma trozen lekkernijen van het schip en dron ken whisky en champagne. Eenige dagen later brak er onder de op het schip achter gebleven bemanning een openlijke muiterij uit. De kapitein, wiens optreden overigens door alle passagiers geprezen werd, moest aan zijn maatschappij in Manilla seinen, dat de bemanning weigerde, bergingswerk te verrichten en de pompen te bedienep, in dien zij niet voor dezen „ongewonen arbeid" een premie zouden krijgen. Het gevaar van stakingen. In den senaat werden bovenstaande toestanden als „karakteristiek" beti teld. Senator Copeland verklaarde, dat, wanneer het zoo verder ging, Amerika zijn scheepvaart wel zou kunnen staken. Iedere investeering van kapitaal in een scheepvaart, waarvan de discipline tot een zoo laag peil gezonken is, zou een ver lies beteekenen. Een andere factor, die het vertrouwen van de passagiers in Amerikaansche sche pen ondermijnt, is het voortdurende gevaar van stakiing. Op 16 December zaten 450 passagiers, die een Kerstreis naar Bermuda wilden ondernemen, op den New Yorkschcn pier van de Furness Bermuda Lijn en moes ten toezien, hoe het schip „Monarch of Ber muda" zonder ben vertrok. Op het laatste oogenblik was een deel van de bemanning in staking gegaan. Het schip nam daarom slechts de post op zijn reis mede. Ook dit geval is karakteristiek. Voor Congrescom missies verklaren zeelieden, dat zij door de leiders van hun vakvereenigingen tot sta king en muiterij worden aangespoord. An derzijds zijn natuurlijk ook bepaalde reede- rijen, die om luttele dollars uit te sparen, onervaren lieden aanmonsteren, schuld aan dergelijke toestanden. Verbetering blijft uit. Voorzitter Kennedy van de federale scheepvaartcommissie, die binnenkort van deze functie ontheven zal worden om als ambassadeur naar Londen te gaan, ver klaarde reeds maanden geleden, dat het voornaamste probleem vn de Amerikaan sche scheepvaart is, „de orde op de schepen te herstellen", maar tot nog toe is er niets in deze richting ondernomen. Kennedy heeft herhaaldelijk de inrichting van zeevaart scholen en de invoering van kosteloos on derwijs voor zeelieden op de schepen zelf be pleit. Men is intusschen vrijwel algemeen van opvatting, dat dit alleen nog niet voldoen de zou zijn. Zoolang eenerzijds radicale vakvereenigingen de bemanning der sche pen tot ongehoorzaamheid blijven ophitsen en anderzijds verschillende reederijen niet tot medewerking bereid zijn, schijnt een verbetering wel uitgesloten te zijn. Wind 80 mijl p. u. hoog. golven 25 m. Den geheelen Zondag heeft de storm, met een windsnelheid van 80 mijl per uur, over Engeland gewoed. Op sommige plaatsen aan de kust bereikten de golven een hoogte van 25 m. De lijst van ongelukken is groot. Zoo is een onbekend stoom schip, naar gemeld wordt, met man en muis vergaan buiten Rhoscolyn in Anglesey. Te Cardiff is een treiler binncngeloopen met een doode aan boord. De man was door een gewel digen golf tegen het dek geslagen en gedood. Het Brftsche s.s. Cope land is te Bristol binnengeloopen en heeft gemeld, dat een lid der be manning vermist wordt, terwijl twee opvarenden gewond zijn. Hulpschip der Britsche marine in nood. Volgens een door de marineautoriteiten te Plymouth ontvangen radiogram verkeerde 't hulpschip der Britsche marine, de „Warba- dahur" ,dat van Trinidad op weg was naar Lynes Zaterdagavond op 300 mijlen van Plymouth in ood. Reddingsbooten werden door de hooge golven opgezweept. De tor pedojager Moverine is uit Plymouth ter as sistentie uitgevaren. Men verwacht, dat de torpedojager het hulpschip te middernacht heeft bereikt. Er zijn nog geen nadere be richten ontvangen. Voor de kust van Pembroke is' het schip Fermanagh vergaan, waarbij de kapitein verdronk. Verkeer lamgelegd. Reeds Zaterdag werd door den heyigen storm het verkeer te water, te land en in de lucht ernstig gestagneerd. De Midland Express is vertraagd en licht beschadigd door een neergevallen seinpaal. Pe Imperial Airways heeft al haar diensten op Parijs gestaakt. De Valera had een moei lijken overtocht uit Ierland, en Eden, die voornemens was per vliegtuig naar Parijs te Kaan, heeft de reis per trein en boot gedaan. Het vertrek van het Cunard motorschip a- rinthia" werd uitgesteld. Verscheidene klein» stoomschepen verkeerden in nood, terwijl een vaartuig, ter hoogte van Dorset, waar de zee zeer woelig was, vermist werd. Hedenochtend raasde de storm onvermin derd voort. Buiten een Joodsch arbeidersres taurant in het centrum van Jeruza lem, is gisteravond een primitieve bom tot ontploffing gekomen. De ontploffing verwekte groote schrik, doch er werd slechts één persoon, een Jood, licht door gewond. Te Nabloes hebben extremisten voor de tweede maal 't huis van burgemeester So- leiman Bey Toekan overvallen. De politie wisselde zonder resultaat schoten met do aanvallers. De Burgemeester was reeds ge wond door terroristen, die hem verwijten de Arabieren te hebben uitgenoodigd zich in een gematigde partij te groepeeren. Zeven dooden. Volgens te Londen ontvangen be richten is de Britsch-Indische ex press Calcutta—Delhi in botsing ge komen met een goederentrein bij het station Bamrauli nabij Allahabad. Zeven personen werden daarbij ge dood, vijftien ernstig gekwetst. De slachtoffers zijn allen Indiërs. Een derde klasserijtuig was in een an der derdeklasserij tuig geschoven en vervolgens omgeslagen. Een nader bericht meldt, dat zich onder de zeven dooden van het spoorwegongeluk een Engelschman bevindt. Zijn brooder is een der ge wonden. EEN ONSMAKELIJKE VERTOONING. Twee boksers huilen tranen met tuiten. Het schouwspel, dat één bokser in het openbaar in den ring z'n tranen den vrijen loop laat is niets ongewoons. Maar als bei de gelijktijdig aan het grienen gaan, dan is dat toch zeker een gebeurtenis welke wel zeer zonderling mag worden genoemd, meent de Daily Express. Eén van de schreiende boksers was de lichtgewicht Frank Hough, die in F.arl's Court voor 5000 brullende en schreeuwende toeschouwers tegen Marcel Lauril, den kampioen van Frankrijk vocht. Ofschoon Hough zijn tegenstander knock-out had ge slagen. werd hij niettemin toch gediskwa lificeerd wegens te laag slaan. Gedeelde smart is halve smart en daar om begonnen na de uitspraak van den W oelig Palestina. scheidsrechter beide vechtersbazen een deuntje te huilen. Het meest overstuur was Hough, die door z'n knock-out plotseling beroemd was gewor den. Toen hij er zich rekenschap van gaf, dat hij was gediskwalificeerd, keerde hij zich tot het publiek en riep uit: „Zooiets als waarvan ik word beschuldigd, zou ik nooit doen!" De sportverslaggever van het Engelsche blad is het echter met de scheidsrechterlijke uitspraak volkomen eens en zegt, dat Hough inderdaad te laag stootte. Zal de Beersche overlaat van daag werken? In verband met den was van de Maas verkeert men thans bij den Waterstaat in spanning omtrent de gedragingen van de ri vier in verband met de werken voor verbe tering van de Maas voor grootere afvoeren beneden Grave. De rivier had, aldus het Hsb., heden bij Maastricht een stand bereikt die ongeveer 20 c.m. hooger is dan de top- stand van vorig jaar Februari. Zooals men weet heeft toen do Beersche overlaat gedu- renden korten tijd op de laagste plaatsen gewerkt. Rekening houdende met de om standigheid dat de stand te Maas tricht thans hooger is, wordt het niet onmogelijk geacht, dat ook thans het water de kruin van den Beer- schen overlaat zal bereiken, hetgeen dan in den loop van vandaag het geval zou wezen. Om op alle gebeurlijkheden voorbereid te zijn, treft 't Waterschap deMaaskant reeds voorbereidingen om ook nu een bekisting op den overlaat aan te brengen. Later in den avond werd door den rijks waterstaat medegedeeld, dat de zijrivieren van de Maas in België allen dalen, terwijl van d. Maas bij Namen eveneens val gemeld wordt Bij Luik was de rivier reeds tot staan gekomen en men mag daar spoedig even eens val verwachten. Indien de weersomstandigheden niet verslechteren, mag worden ver wacht, dat ook in ons land spoedig de hoogste stand zal worden bereikt en dat geleidelijk val zal intreden. De Rijn blijft sterk stijgen. Ook van den IJssel wordt plotselinge was gemeld. KOEGRAS JULIANADORP. Uitvoering van de Gym. Ver. „Sportlust". Gisteravond werd door de Gymnastiek- vereeniging „Sportlust" een Non-Stop-Uit- voering gegeven in de zaal van het café „Prins Hendrik", van den heer A. Doorn. Niettegenstaande het zeer onstuimige weer, waren toch zoovelen daar doorheen geko men, dat de zaal geheel gevuld was met be langstellenden. Door de band werd de tijd met goede muziek gekort. Laten wij er aan toevoegen, dat de leiding berustte bij den heer J. Molenaar. Afwisselend werd door de dames- eri hcerenafdeelingen gedemon streerd en het is niet overdreven als wij zeggen, dat „Sportlust" zich zeer veel om hoog gewerkt heeft, want daarvan getuigden de geweldige prestaties. Er werd gezongen door één dame, één heer, een groep van vier dames, groep van drie hoeren en het was werkelijk interessant, zoo goed alles van stapel liep. De Finale was niet alleen correct gegroe peerd maar door den zang een bij uitstek goede reclame voor de vereeniging zelve. Het behoeft dus geen betoog dat. met genoe gen naar dit programma geluisterd en ge keken is, dat dan ook door een hartelijk applaus is onderstreept. Tot stijving van de kas werden nog eenige dingen aan den man gebracht. Ook bood de Vooratter aan den heer J. Mojenaar en aan den pianist ieder een bouquet seringen aan en sloot toen dezen gezelligen avond. Voor het bal begon, werd nog het Wil helmus gezongen. ANNA PAULOWNA Damcompetitie „Het Noorden". Het eerste en het tweede tiental van D.A.P. speelde tegen H.D.C. II en III te Den Hel der. De gedetailleerde uitslagen luiden: Eerste klasse. H.D.C. II DA.P. I. S. Hort—J. Meijer 2—0 W. Wieren—Th. Vlaar 2—0 J. DikW. P. Alkemade 20 M. v. KalkenW. Th. Alkmade 20 P. H. C. Groenemeijer-W. Meijer 20 H. KraanA. v. d. Voort 20 P. J. ArendsC. Oudenaarde 20 A. Bosman—H. J. Naastepad 20 A. J. BezemerJ. v. Kessel Sr. 20 J. BouwmanW. Komen 20 20—0 Tweede klase. H.D.C. II D.A.P. II. W. v. BrederodeH. Elfring 20 G. MoldeelA. Kapitein 0—2 P. Hart—T. v. d. Hoek 2—0 W. v. Ravensteijn—E. Kerkhof 2—0 T. v. HellendoornW. Leek 02 A. M. v. d. HoekC. Alkemade 11 A. J. José Jr.—P. Huijbeus 2—0 P. v. VeenR. v. d. Voort 20 D. GrootT. Alting 20 J. GrooteC. Leek 20 15—5 WIERINGEN De Oranjefeesten. De feesten voor de a.s. blijde gebeurtenis /ijn alhier door onze Oranje vereeniging reeds ontworpen. 's Middags zal „Harmonie" een rondgang maken door het dorp, waarna een kindermid dag zal worden gegeven. 's Avonds is er een feestavond in Cinema „De Haan,,, alwaar „Harmonie", dir. P. Kreij- ger, „O.K.K.", dir. P. Jongkind, „Zang- en Vriendschap", dir. Jb. I. Hovenier, hun beste beentje voor zullen zetten. Waarschijnlijk zal dan tevens een histo risch filmpje vertoond worden. 's Avonds wordt in Concordia een Oranje bal gegeven. Direct na het bekend maken van de blijde gebeurtenis zullen de kerk klokken 15 min. geluid worden. Wieringen in den vreemde. Geer Snooij naar Brussel. Zondag a.s. zal onze plaatsgenoote, mej. Geer Snooij, met het keurkorps van het K.N.G.V. optreden in Brussel. Zaterdagmid dag wordt het keurkorps aldaar officieel ver welkomd. Dit is Geer's eerste debuut in het buiten land. We wenschen haar van harte veel succes. HIPPOLYTUSHOEF. Herdenkingsdienst. 40 jaar Evangelisatie op Wieringen. In het Evangelisatiegebouw Rehoboth ging de Evangelist, de heer O. Deen. voor in den bijzonderen kerkdienst. Geopend werd met het zingen van Ps. 42 1 en 3, waarna de voorganger de zegenbede spreekt tot de gemeente. Hij leest de geloofsbelijdenis voor en laat daarop zingen Gezang 130 6. leest daarna Ps. 95 voor en gaat voor in gebed. Voorganger neemt als zijn tekstwoord Ps. 95 6: Komt, laat ons aanbidden en nederbukken. laat ons knielen voor den Heere, die ons gemaakt heeft. Hij legt den nadruk op de verantwoordelijkheid en spoort aan tot groote dankbaarheid. Omdat hij weet dat in den beginne 17 menschen onder het gehoor waren in dit gebouw en dat hij thans ongeveer J'30 menschen onder zijn gehoor heeft op Wieringen. Maar het bedroeft hem toch, dat het aanta' Wierin- gers verminderd is en na den beginne on der het woord van Jezus Christus. Voor gangers spreekt uit het hart verder en zegt dat als hij de groote klok hoort luiden, dat dan het teeken is dat er dan een schepsel Gods zijn ziel naar zijp Schepper weder gekeerd heeft. Dat dan elke klokslag voor hem een mokerslag op zijn hart is, dat hij die menschen het Evangelie (de Blijde Boodschap) van Jezus Christus niet heeft) mogen brengen! Voorganger zegt de ge meente, dat zij voort moet gaan, getuigende van Hem, die het Hoofd der gemeente ïst, Jezus Christus. Die zondaren lief heeft, en! ons allen roept tot bekeering. 5 oorganger liet intusschen nog zingen Ps. 140 1, 6 en en Gezang 50 4, en eindigt met dankge bed. Hij verzoekt de gemeente staande tot slot te zingen Ps. 138 1 en zendt de ge-i meente henen met de zegenbede. Hierna verlaat de gemeente het gebouw* dat overvol was. Zij hoopte Maandagavond) weer bijeen te zijn in nog grooter eetal ent op andere wijze het 40-jarig bestaan van; deze vereeniging te vieren, in de bioscoop zaal alhier. Voorganger hoont dan een rede te houden over het beginsel. BEN OEVER SCHEEPSONGEVAL. Vrijdagmorgen omstreeks 6 uur geraakte het visschersvaartuig W.R. 45, eigendom' van den heer S. Koorn te De Haukes, met hoogwater op een blinde dam aan de Fne- sche kust, ongeveer anderhalf uur benoor den Harlingen. Een tweetal Vieringer "\is- schers die in de buurt aan het visschen "Ka ren, stelden direct pogingen in het werk om het vaartuig vlot te sleepen, welke ech ter door het vallende water mislukten. Toen het water geheel weg was bleek de toestand van het schip zoo hachelijk dat men het met hout moest stutten^ daar men1 bang was voor omvallen, 's Namiddags om- sreeks half vijf toen het. water weer hoog was waren wederom een drietal vaartuigen aanwezig om het schip vlot te brengen n.1. de visschersvaartuigen W. R. 103 en W.R< 194 alsmede een Rijksdouane vaartuig. Na twee en half uur hard werken, waar bij diverse draden en trossen braken mocht het gemelde vaartuigen gelukken de W.R. 45 vlot te brengen. Toen het schip vlot was bleek dat het roer onklaar was geraakt, de hak beschadigd en een blad aan de schroef mankeerde. Het schip kon hierdoor niet op eigen kracht zijn weg vervolgen, zoodat de W.R. 194 moest vastmaken die het schip na een sleepreis van 5 uur 's nachts om! twee uur te Den Helder behouden binncü heeft gebracht. OP DETACHEMENT. De hier gestationneerde rijksveldwachter de Jong, is in verband met de a.s. blijde ge beurtenis tijdelijk gedetacheerd naar Soest- dijk. ALKMAAR, 15 Jan. Op de heden gehouden botermarkt was de prijs voor groothandel 757TV2 cent en kleinhandel 774/280 cent per Vfe Kg. Han del goed. Kippeneieren (groothandel) f 4— 4.25 en eendeieren f 3.50, per 100 stuks. Handel matig. ALKMAAR, 15 Jan. Eierveiling. Aanvoer: 185.000 kipeieren:! 56—58 Kg. 3.80—3.90, 58—60 Kg. 3.90—4.05, 60—62 Kg. 3.95—4.15, 62—64 Kg. 4.05—4.20, 64—66 Kg. 410—4.45, kleine eieren 3.703.85 per 100 stuks. ALKMAAR. 17 Jan. Ter veemarkt waren heden aangevoerd:; 88 vette vette koeien 170300, 6 vette kal veren 4565, 50 nuchtere kalevren slacht 1020. 2 vette schapen 20—30, 279 vette var kens per Kg. 58—62 ct., handel matig. WARMENHUIZEN, 15 Jan. Roode kool f 3.206.40, gele kool 1.502.60» Decnsche witte kool 1.60—2.80, drielingen 8.609.40, uien 12.4013.30. grove uien 11.90 —12.50, peen 2.80^3, idem kleine 1.30—1.50, uien, 4475 Kg. peen. NOORDSCIIARWOUDE, 17 Jan. Aanvoer: 700 Kg. uien 12,90, grove 12.40, 1800 Kg. peen 2.90, kleine peen 0.90, 15.000 Kg. roode kool 3.70—5.70, 13100 Kg. gele kool 1.5—2.40, 29700 Kg. D. witte 1.80—2.90. BROEK OP LANGENDIJK. 17 Jan. Uien 12.40—12.80, drielingen 7.509.40, gc 12.10—12.40, stek 6.10—7.20. 8000 kg. roode kool 3.20—6.20; 10.000 kg. gele kool 1.502.30 15000 kg. d. witte kool 1.30—2.80 HELDHAFTIGE VLUCHT VAN LUITENANT SPRADBORROW BOVEN HET ONHERBERG ZAME LABRADOR. Een sinds 38 dagen verdwenen en voor verloren gehouden expeditie van Canadeesche houtvesters, is door den vliegerluitenant G. P. Sprad- borrow na lang zoeken eindelijk ge vonden. De veertien leden van de expeditie konden door hem in geheel uitgeputten toestand uit de sneeuw- en ijswoestijn van Labrador gered worden. De expeditie van veertien mannen, over wier lot geheel Canada 38 dagen lang in angst heeft gezeten, begon haar marsch dooi de wouden ten oosten van den Hudsonbaai, waar verschillende opmetingen en andere werkzaamheden moesten worden verricht, reeds in den zomer van het vorige jaar. Men hield indertijd reeds rekening met de mogelijkheid, dat de mannen in het hoo ge Noorden zouden moeten overwinteren en gaf hun derhalve een daarop berekende uit rusting mede. Ook van levensmiddelen wa ren zij wel voorzien, zoodat men eigenlijk had mogen aannemen, dat 'de expeditie zon der incidenten zou vcrloopen en de leden na gedaan werk ongedeerd zouden terugkeeren. Helaas is het echter geheel anders geloo- pcn. Van het begin af aan werd de expeditie door het ongeluk vervolgd. Zoo ging er b.v. een groote hoeveelheid levensmiddelen ver loren, waardoor de expeditie al spoedig in nood kwam te verkccren. Het eerste S.O.S.-sein. In ieder geval ving men reeds eind Octo ber in Quebec een noodsein op, waarin de leider van de xpeditie dringend om hulp vroeg. Levensmiddelen en medicamenten wa ren dringend noodig. Op verzoek van de competente autoritei ten kregen daarop eenige militaire vliegers de opdracht, pakketten levensmiddelen uit de lucht aan de expeditie toe te werpen. Een deel dezer pakketten werd ook door de leden van de expeditie geborgen, maar de overige gingen verloren en bleven in de wildernis onvindbaar. De laatste berichten van de veertien naar Labrador getrokken mannen kwamen eind November binnen. Zij luidden niet gunstig. Ook deelde men mede, dat de winter dit keer zijn intrede wel zeer vroeg hield, zoodat aan een tijdigen terugkeer niet te denken viel. Van dat oogenblik af zweeg het radiotoe stel. Van dag tot dag hoopte men, weer iets te hooren. Maar niemand meldde zich. De bezorgdheid werd grooter. En toen er 30 da gen verstreken waren, besloot men er twee patrouilles vliegtuigen op uit te sturen. Dichtgevroren rivier vliegveld dienen. moest tot De een na den ander keerden de vliegers van hun tochten weer, zonder ook maar het geringste spoor van de verdwenen expeditie te hebben gevonden. Men stond voor een raadsel. Toen men reeds alle hoop opge geven had. meldde de Canadeesche vlieger luitenant G. P. Spradborrow zich vrijwillig aan om er nog eens op uit te trekken. En hem is het inderdaad gelukt, de reeds dood- gewaanden te vinden en te redden. Om deze redding te bewerkstel ligen, moest de moedige vlieger op twee dagen zes maal vele honder den kilometers afleggen, waarbij hij iederen keer twee mannen van de expeditie aan boord nam. In de na bijheid van l.et provisorische winter kwartier van de expeditie lag na tuurlijk geen landingsplaats. Derhal ve moest Spradborrow op een dicht gevroren rivier in de nabijheid van het kamp neerdalen, wat hem niet slechts zijn machine, maar ook het leven had kunnen kosten. Maar de dappere manoeuvre gelukte hem vijf maal, zoodat hij alle deelnemers van de expeditie, die door honger en koude reeds geheel gebroken wa ren, te bergen. Zware beproevingen. Kelly Chamney een van de geredden, heeft intusschen verhaald van de ontberin gen, die de leden van de expeditie te door staan hebben gehad. „Toen de eerste koudegolf over Labrador trok" vertelt hij „trachtten wij met grooten spoed 'n blokhut tp bouwen. Maar bij gebrek aan de noodige gereedschappen, konden wij de kieren niet dichten, zoodat de sneeuw storm vrij in onze hut blies. Ook mos hielp slechts weinig. In de lange nachten werd het door de verhongerde dieren opgevreten. Toch waren sneeuw en koude nog wel te dragen geweest. Maar de honger, dien wij ge leden hebben, was verschrikkelijk. Welis waar waren wij reeds vroeg met een rationec- ring der levensmiddelen begonnen, maar dit kon ons slechts voor eenige dagen helpen. Op zekeren dag hadden wij absoluut niets meer. Eerst schoten wij nog een paar magere konijnen. Maar daarna werden onze men schen te zwak om nog op jacht te gaan. Lenigen van ons scheurden papier in kleine stukjes en kauwden daar op. Dat is natuur lijk geen voedsel, maar in ieder geval brengt het de maag eenigszins tRt rust. Het was ten hoogste tijd, dat de dappere Spradborrow ons eindelijk vond."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 3