m
Veertien menschen van
den hongerdood gered
uiterij en dronkenschap
aan boord
Storm over Engeland
Onze rivieren wassen
Zee grijpt haar prooi
Woelig Palestina
Britsch-Indische trein
verongelukt
Uit onze omgeving
CHTEN
M
ERGERLIJKE TOESTANDEN OP DE AMERIKAANSCHE KOOPVAAR
DIJVLOOT. PASSAGIERS HEBBEN HONGER MATROZEN DRIN
KEN CHAMPAGNE.
Radicale vakvereenigingen hitsen tot
ongehoorzaamheid op.
Een van de grootste zorgenkinderen der
federale regeering is de Amerikaansche
koopvaardijvloot. De klachten over gebrek
aan discipline op de Amerikaansche koop
vaardijschepen hebben zich in de laatste tij
den zoo vermeerderd, dat de „Herald Tri
bune" schrijft:
„Wanneer er niet spoedig iets
gebeurt, zullen de gevolgen cata
strofaal zijn. Dat wil zeggen, dat de
Vereenigde Staten, zelfs wanneer zij
zich door middel van enorme subsi
dies een groote vloot scheppen, geen
nieuwe passagiers voor zich zullen
kunnen winnen en bovendien naar
alle waarschijnlijkheid ook de oude
zullen verliezen."
Voorbeelden van muiterij.
Voorbeelden van toestanden, die aan
muiterij grenzen, zijn bijna dagelijks in de
bladen te lezen. Dezer dagen werden door
een senaatscommissie de bezwaren gepubli
ceerd van passagiers, die in October 1937
met het schip „Black Falcon" van New-York
naar Rotterdam waren gereisd. Gedurende
dezen tocht, die dertien dagen duurde, had
de bemanning meermalen geweigerd, te
werken, zoowel de passagiers alsook den
kapitein en de officieren openlijk beschimpt
en zich bovendien aan de voorraden ster
ken drank vergrepen, terwijl de dronken
stuurman een zig-zag-koers stuurde.
In het midden van December werd ook
de bemanning van het stoomschip „Algie"
dat tusschen Baltimore en Montevideo
vaart, wegens muiterij aangeklaagd en
voor schuldig bevonden.
Passagiers moeten tegen het
scheepspersoneel beschermd wor
den!
Nog verbazingwekkender zijn de mede-
deelingen van de passagiers van den „Pre
sident Iloover", die zooals bekend in het
begin van December op een rif in de na
bijheid van Formosa liep.
In deze situatie, die volgens oude
tradities verdubbelde discipline en
plichtsbetrachting van de beman
ning eischt. gedroegen de matrozen
van het gestrande schip zich zoo
danig, dat passagiers en officieren
de hulfS van de Japansche politie
en een in de nabijheid liggend .Ta-
pansch oorlogsschip moesten inroe
pen, wijl zij bescherming tegen het
eigen scheepspersoneel behoefden!!!
Volgens de verklaringen van de intus-
schen naar Manilla gebrachte 453 passagiers
bedronk een deel der bemanning zich on
middellijk op ergerlijke wijze. In dezen toe
stand terroriseerden zij de op het Hoishoto-
eiland kampeerende passagiers. Ettelijke
beschonken matrozen trachtten in 't kamp
der vrouwen binnen te dringen. De offi
cieren hadden iedere autoriteit verloren en
waagden geen bevelen meer te geven.
Eenige mattozen moeten ook een Japan-
schen winkel geplunderd en Japansche vrou
wen lastig gevallen hebben. Terwijl de
passagiers slechts eenmaal per dag een ka-
rigen maaltijd ontvingen, haalden de ma
trozen lekkernijen van het schip en dron
ken whisky en champagne. Eenige dagen
later brak er onder de op het schip achter
gebleven bemanning een openlijke muiterij
uit. De kapitein, wiens optreden overigens
door alle passagiers geprezen werd, moest
aan zijn maatschappij in Manilla seinen,
dat de bemanning weigerde, bergingswerk
te verrichten en de pompen te bedienep, in
dien zij niet voor dezen „ongewonen arbeid"
een premie zouden krijgen.
Het gevaar van stakingen.
In den senaat werden bovenstaande
toestanden als „karakteristiek" beti
teld. Senator Copeland verklaarde,
dat, wanneer het zoo verder ging,
Amerika zijn scheepvaart wel zou
kunnen staken. Iedere investeering
van kapitaal in een scheepvaart,
waarvan de discipline tot een zoo
laag peil gezonken is, zou een ver
lies beteekenen.
Een andere factor, die het vertrouwen
van de passagiers in Amerikaansche sche
pen ondermijnt, is het voortdurende gevaar
van stakiing. Op 16 December zaten 450
passagiers, die een Kerstreis naar Bermuda
wilden ondernemen, op den New Yorkschcn
pier van de Furness Bermuda Lijn en moes
ten toezien, hoe het schip „Monarch of Ber
muda" zonder ben vertrok. Op het laatste
oogenblik was een deel van de bemanning
in staking gegaan. Het schip nam daarom
slechts de post op zijn reis mede. Ook dit
geval is karakteristiek. Voor Congrescom
missies verklaren zeelieden, dat zij door de
leiders van hun vakvereenigingen tot sta
king en muiterij worden aangespoord. An
derzijds zijn natuurlijk ook bepaalde reede-
rijen, die om luttele dollars uit te sparen,
onervaren lieden aanmonsteren, schuld aan
dergelijke toestanden.
Verbetering blijft uit.
Voorzitter Kennedy van de federale
scheepvaartcommissie, die binnenkort van
deze functie ontheven zal worden om als
ambassadeur naar Londen te gaan, ver
klaarde reeds maanden geleden, dat het
voornaamste probleem vn de Amerikaan
sche scheepvaart is, „de orde op de schepen
te herstellen", maar tot nog toe is er niets
in deze richting ondernomen. Kennedy heeft
herhaaldelijk de inrichting van zeevaart
scholen en de invoering van kosteloos on
derwijs voor zeelieden op de schepen zelf be
pleit.
Men is intusschen vrijwel algemeen van
opvatting, dat dit alleen nog niet voldoen
de zou zijn. Zoolang eenerzijds radicale
vakvereenigingen de bemanning der sche
pen tot ongehoorzaamheid blijven ophitsen
en anderzijds verschillende reederijen niet
tot medewerking bereid zijn, schijnt een
verbetering wel uitgesloten te zijn.
Wind 80 mijl p. u.
hoog.
golven 25 m.
Den geheelen Zondag heeft de
storm, met een windsnelheid van 80
mijl per uur, over Engeland gewoed.
Op sommige plaatsen aan de kust
bereikten de golven een hoogte van
25 m. De lijst van ongelukken is
groot. Zoo is een onbekend stoom
schip, naar gemeld wordt, met man
en muis vergaan buiten Rhoscolyn
in Anglesey. Te Cardiff is een treiler
binncngeloopen met een doode aan
boord. De man was door een gewel
digen golf tegen het dek geslagen
en gedood. Het Brftsche s.s. Cope
land is te Bristol binnengeloopen en
heeft gemeld, dat een lid der be
manning vermist wordt, terwijl twee
opvarenden gewond zijn.
Hulpschip der Britsche marine
in nood.
Volgens een door de marineautoriteiten te
Plymouth ontvangen radiogram verkeerde 't
hulpschip der Britsche marine, de „Warba-
dahur" ,dat van Trinidad op weg was naar
Lynes Zaterdagavond op 300 mijlen van
Plymouth in ood. Reddingsbooten werden
door de hooge golven opgezweept. De tor
pedojager Moverine is uit Plymouth ter as
sistentie uitgevaren. Men verwacht, dat de
torpedojager het hulpschip te middernacht
heeft bereikt. Er zijn nog geen nadere be
richten ontvangen.
Voor de kust van Pembroke is' het schip
Fermanagh vergaan, waarbij de kapitein
verdronk.
Verkeer lamgelegd.
Reeds Zaterdag werd door den heyigen
storm het verkeer te water, te land en in de
lucht ernstig gestagneerd.
De Midland Express is vertraagd en licht
beschadigd door een neergevallen seinpaal.
Pe Imperial Airways heeft al haar diensten
op Parijs gestaakt. De Valera had een moei
lijken overtocht uit Ierland, en Eden, die
voornemens was per vliegtuig naar Parijs te
Kaan, heeft de reis per trein en boot gedaan.
Het vertrek van het Cunard motorschip a-
rinthia" werd uitgesteld. Verscheidene klein»
stoomschepen verkeerden in nood, terwijl een
vaartuig, ter hoogte van Dorset, waar de zee
zeer woelig was, vermist werd.
Hedenochtend raasde de storm onvermin
derd voort.
Buiten een Joodsch arbeidersres
taurant in het centrum van Jeruza
lem, is gisteravond een primitieve
bom tot ontploffing gekomen. De
ontploffing verwekte groote schrik,
doch er werd slechts één persoon,
een Jood, licht door gewond.
Te Nabloes hebben extremisten voor de
tweede maal 't huis van burgemeester So-
leiman Bey Toekan overvallen. De politie
wisselde zonder resultaat schoten met do
aanvallers. De Burgemeester was reeds ge
wond door terroristen, die hem verwijten de
Arabieren te hebben uitgenoodigd zich in
een gematigde partij te groepeeren.
Zeven dooden.
Volgens te Londen ontvangen be
richten is de Britsch-Indische ex
press Calcutta—Delhi in botsing ge
komen met een goederentrein bij het
station Bamrauli nabij Allahabad.
Zeven personen werden daarbij ge
dood, vijftien ernstig gekwetst. De
slachtoffers zijn allen Indiërs. Een
derde klasserijtuig was in een an
der derdeklasserij tuig geschoven en
vervolgens omgeslagen.
Een nader bericht meldt, dat zich
onder de zeven dooden van het
spoorwegongeluk een Engelschman
bevindt. Zijn brooder is een der ge
wonden.
EEN ONSMAKELIJKE VERTOONING.
Twee boksers huilen tranen met
tuiten.
Het schouwspel, dat één bokser in het
openbaar in den ring z'n tranen den vrijen
loop laat is niets ongewoons. Maar als bei
de gelijktijdig aan het grienen gaan, dan is
dat toch zeker een gebeurtenis welke wel
zeer zonderling mag worden genoemd,
meent de Daily Express.
Eén van de schreiende boksers was de
lichtgewicht Frank Hough, die in F.arl's
Court voor 5000 brullende en schreeuwende
toeschouwers tegen Marcel Lauril, den
kampioen van Frankrijk vocht. Ofschoon
Hough zijn tegenstander knock-out had ge
slagen. werd hij niettemin toch gediskwa
lificeerd wegens te laag slaan.
Gedeelde smart is halve smart en daar
om begonnen na de uitspraak van den
W oelig Palestina.
scheidsrechter beide vechtersbazen een
deuntje te huilen.
Het meest overstuur was Hough, die door
z'n knock-out plotseling beroemd was gewor
den. Toen hij er zich rekenschap van gaf,
dat hij was gediskwalificeerd, keerde hij
zich tot het publiek en riep uit: „Zooiets
als waarvan ik word beschuldigd, zou ik
nooit doen!"
De sportverslaggever van het Engelsche
blad is het echter met de scheidsrechterlijke
uitspraak volkomen eens en zegt, dat Hough
inderdaad te laag stootte.
Zal de Beersche overlaat van
daag werken?
In verband met den was van de Maas
verkeert men thans bij den Waterstaat in
spanning omtrent de gedragingen van de ri
vier in verband met de werken voor verbe
tering van de Maas voor grootere afvoeren
beneden Grave. De rivier had, aldus het
Hsb., heden bij Maastricht een stand bereikt
die ongeveer 20 c.m. hooger is dan de top-
stand van vorig jaar Februari. Zooals men
weet heeft toen do Beersche overlaat gedu-
renden korten tijd op de laagste plaatsen
gewerkt.
Rekening houdende met de om
standigheid dat de stand te Maas
tricht thans hooger is, wordt het niet
onmogelijk geacht, dat ook thans
het water de kruin van den Beer-
schen overlaat zal bereiken, hetgeen
dan in den loop van vandaag het
geval zou wezen.
Om op alle gebeurlijkheden voorbereid te
zijn, treft 't Waterschap deMaaskant reeds
voorbereidingen om ook nu een bekisting
op den overlaat aan te brengen.
Later in den avond werd door den rijks
waterstaat medegedeeld, dat de zijrivieren
van de Maas in België allen dalen, terwijl
van d. Maas bij Namen eveneens val gemeld
wordt Bij Luik was de rivier reeds tot staan
gekomen en men mag daar spoedig even
eens val verwachten.
Indien de weersomstandigheden
niet verslechteren, mag worden ver
wacht, dat ook in ons land spoedig
de hoogste stand zal worden bereikt
en dat geleidelijk val zal intreden.
De Rijn blijft sterk stijgen. Ook van den
IJssel wordt plotselinge was gemeld.
KOEGRAS
JULIANADORP.
Uitvoering van de Gym. Ver.
„Sportlust".
Gisteravond werd door de Gymnastiek-
vereeniging „Sportlust" een Non-Stop-Uit-
voering gegeven in de zaal van het café
„Prins Hendrik", van den heer A. Doorn.
Niettegenstaande het zeer onstuimige weer,
waren toch zoovelen daar doorheen geko
men, dat de zaal geheel gevuld was met be
langstellenden. Door de band werd de tijd
met goede muziek gekort. Laten wij er aan
toevoegen, dat de leiding berustte bij den
heer J. Molenaar. Afwisselend werd door
de dames- eri hcerenafdeelingen gedemon
streerd en het is niet overdreven als wij
zeggen, dat „Sportlust" zich zeer veel om
hoog gewerkt heeft, want daarvan getuigden
de geweldige prestaties. Er werd gezongen
door één dame, één heer, een groep van
vier dames, groep van drie hoeren en het
was werkelijk interessant, zoo goed alles
van stapel liep.
De Finale was niet alleen correct gegroe
peerd maar door den zang een bij uitstek
goede reclame voor de vereeniging zelve.
Het behoeft dus geen betoog dat. met genoe
gen naar dit programma geluisterd en ge
keken is, dat dan ook door een hartelijk
applaus is onderstreept.
Tot stijving van de kas werden nog eenige
dingen aan den man gebracht. Ook bood de
Vooratter aan den heer J. Mojenaar en aan
den pianist ieder een bouquet seringen aan
en sloot toen dezen gezelligen avond.
Voor het bal begon, werd nog het Wil
helmus gezongen.
ANNA PAULOWNA
Damcompetitie „Het Noorden".
Het eerste en het tweede tiental van D.A.P.
speelde tegen H.D.C. II en III te Den Hel
der.
De gedetailleerde uitslagen luiden:
Eerste klasse.
H.D.C. II DA.P. I.
S. Hort—J. Meijer 2—0
W. Wieren—Th. Vlaar 2—0
J. DikW. P. Alkemade 20
M. v. KalkenW. Th. Alkmade 20
P. H. C. Groenemeijer-W. Meijer 20
H. KraanA. v. d. Voort 20
P. J. ArendsC. Oudenaarde 20
A. Bosman—H. J. Naastepad 20
A. J. BezemerJ. v. Kessel Sr. 20
J. BouwmanW. Komen 20
20—0
Tweede klase.
H.D.C. II D.A.P. II.
W. v. BrederodeH. Elfring 20
G. MoldeelA. Kapitein 0—2
P. Hart—T. v. d. Hoek 2—0
W. v. Ravensteijn—E. Kerkhof 2—0
T. v. HellendoornW. Leek 02
A. M. v. d. HoekC. Alkemade 11
A. J. José Jr.—P. Huijbeus 2—0
P. v. VeenR. v. d. Voort 20
D. GrootT. Alting 20
J. GrooteC. Leek 20
15—5
WIERINGEN
De Oranjefeesten.
De feesten voor de a.s. blijde gebeurtenis
/ijn alhier door onze Oranje vereeniging reeds
ontworpen.
's Middags zal „Harmonie" een rondgang
maken door het dorp, waarna een kindermid
dag zal worden gegeven.
's Avonds is er een feestavond in Cinema
„De Haan,,, alwaar „Harmonie", dir. P. Kreij-
ger, „O.K.K.", dir. P. Jongkind, „Zang- en
Vriendschap", dir. Jb. I. Hovenier, hun beste
beentje voor zullen zetten.
Waarschijnlijk zal dan tevens een histo
risch filmpje vertoond worden.
's Avonds wordt in Concordia een Oranje
bal gegeven. Direct na het bekend maken
van de blijde gebeurtenis zullen de kerk
klokken 15 min. geluid worden.
Wieringen in den vreemde.
Geer Snooij naar Brussel.
Zondag a.s. zal onze plaatsgenoote, mej.
Geer Snooij, met het keurkorps van het
K.N.G.V. optreden in Brussel. Zaterdagmid
dag wordt het keurkorps aldaar officieel ver
welkomd.
Dit is Geer's eerste debuut in het buiten
land. We wenschen haar van harte veel
succes.
HIPPOLYTUSHOEF.
Herdenkingsdienst. 40 jaar
Evangelisatie op Wieringen.
In het Evangelisatiegebouw Rehoboth ging
de Evangelist, de heer O. Deen. voor in
den bijzonderen kerkdienst. Geopend werd
met het zingen van Ps. 42 1 en 3, waarna
de voorganger de zegenbede spreekt tot de
gemeente. Hij leest de geloofsbelijdenis voor
en laat daarop zingen Gezang 130 6.
leest daarna Ps. 95 voor en gaat voor in
gebed. Voorganger neemt als zijn tekstwoord
Ps. 95 6: Komt, laat ons aanbidden en
nederbukken. laat ons knielen voor den
Heere, die ons gemaakt heeft. Hij legt den
nadruk op de verantwoordelijkheid en
spoort aan tot groote dankbaarheid. Omdat
hij weet dat in den beginne 17 menschen
onder het gehoor waren in dit gebouw en
dat hij thans ongeveer J'30 menschen onder
zijn gehoor heeft op Wieringen. Maar het
bedroeft hem toch, dat het aanta' Wierin-
gers verminderd is en na den beginne on
der het woord van Jezus Christus. Voor
gangers spreekt uit het hart verder en zegt
dat als hij de groote klok hoort luiden, dat
dan het teeken is dat er dan een schepsel
Gods zijn ziel naar zijp Schepper weder
gekeerd heeft. Dat dan elke klokslag voor
hem een mokerslag op zijn hart is, dat hij
die menschen het Evangelie (de Blijde
Boodschap) van Jezus Christus niet heeft)
mogen brengen! Voorganger zegt de ge
meente, dat zij voort moet gaan, getuigende
van Hem, die het Hoofd der gemeente ïst,
Jezus Christus. Die zondaren lief heeft, en!
ons allen roept tot bekeering. 5 oorganger
liet intusschen nog zingen Ps. 140 1, 6 en
en Gezang 50 4, en eindigt met dankge
bed. Hij verzoekt de gemeente staande tot
slot te zingen Ps. 138 1 en zendt de ge-i
meente henen met de zegenbede.
Hierna verlaat de gemeente het gebouw*
dat overvol was. Zij hoopte Maandagavond)
weer bijeen te zijn in nog grooter eetal ent
op andere wijze het 40-jarig bestaan van;
deze vereeniging te vieren, in de bioscoop
zaal alhier. Voorganger hoont dan een rede
te houden over het beginsel.
BEN OEVER
SCHEEPSONGEVAL.
Vrijdagmorgen omstreeks 6 uur geraakte
het visschersvaartuig W.R. 45, eigendom'
van den heer S. Koorn te De Haukes, met
hoogwater op een blinde dam aan de Fne-
sche kust, ongeveer anderhalf uur benoor
den Harlingen. Een tweetal Vieringer "\is-
schers die in de buurt aan het visschen "Ka
ren, stelden direct pogingen in het werk
om het vaartuig vlot te sleepen, welke ech
ter door het vallende water mislukten.
Toen het water geheel weg was bleek de
toestand van het schip zoo hachelijk dat
men het met hout moest stutten^ daar men1
bang was voor omvallen, 's Namiddags om-
sreeks half vijf toen het. water weer hoog
was waren wederom een drietal vaartuigen
aanwezig om het schip vlot te brengen n.1.
de visschersvaartuigen W. R. 103 en W.R<
194 alsmede een Rijksdouane vaartuig.
Na twee en half uur hard werken, waar
bij diverse draden en trossen braken mocht
het gemelde vaartuigen gelukken de W.R.
45 vlot te brengen. Toen het schip vlot was
bleek dat het roer onklaar was geraakt, de
hak beschadigd en een blad aan de schroef
mankeerde. Het schip kon hierdoor niet op
eigen kracht zijn weg vervolgen, zoodat de
W.R. 194 moest vastmaken die het schip
na een sleepreis van 5 uur 's nachts om!
twee uur te Den Helder behouden binncü
heeft gebracht.
OP DETACHEMENT.
De hier gestationneerde rijksveldwachter
de Jong, is in verband met de a.s. blijde ge
beurtenis tijdelijk gedetacheerd naar Soest-
dijk.
ALKMAAR, 15 Jan.
Op de heden gehouden botermarkt was
de prijs voor groothandel 757TV2 cent en
kleinhandel 774/280 cent per Vfe Kg. Han
del goed. Kippeneieren (groothandel) f 4—
4.25 en eendeieren f 3.50, per 100 stuks.
Handel matig.
ALKMAAR, 15 Jan.
Eierveiling. Aanvoer: 185.000 kipeieren:!
56—58 Kg. 3.80—3.90, 58—60 Kg. 3.90—4.05,
60—62 Kg. 3.95—4.15, 62—64 Kg. 4.05—4.20,
64—66 Kg. 410—4.45, kleine eieren 3.703.85
per 100 stuks.
ALKMAAR. 17 Jan.
Ter veemarkt waren heden aangevoerd:;
88 vette vette koeien 170300, 6 vette kal
veren 4565, 50 nuchtere kalevren slacht
1020. 2 vette schapen 20—30, 279 vette var
kens per Kg. 58—62 ct., handel matig.
WARMENHUIZEN, 15 Jan.
Roode kool f 3.206.40, gele kool 1.502.60»
Decnsche witte kool 1.60—2.80, drielingen
8.609.40, uien 12.4013.30. grove uien 11.90
—12.50, peen 2.80^3, idem kleine 1.30—1.50,
uien, 4475 Kg. peen.
NOORDSCIIARWOUDE, 17 Jan.
Aanvoer: 700 Kg. uien 12,90, grove 12.40,
1800 Kg. peen 2.90, kleine peen 0.90, 15.000
Kg. roode kool 3.70—5.70, 13100 Kg. gele kool
1.5—2.40, 29700 Kg. D. witte 1.80—2.90.
BROEK OP LANGENDIJK. 17 Jan.
Uien 12.40—12.80, drielingen 7.509.40, gc
12.10—12.40, stek 6.10—7.20.
8000 kg. roode kool 3.20—6.20; 10.000 kg.
gele kool 1.502.30 15000 kg. d. witte kool
1.30—2.80
HELDHAFTIGE VLUCHT VAN
LUITENANT SPRADBORROW
BOVEN HET ONHERBERG
ZAME LABRADOR.
Een sinds 38 dagen verdwenen en
voor verloren gehouden expeditie
van Canadeesche houtvesters, is door
den vliegerluitenant G. P. Sprad-
borrow na lang zoeken eindelijk ge
vonden. De veertien leden van de
expeditie konden door hem in geheel
uitgeputten toestand uit de sneeuw-
en ijswoestijn van Labrador gered
worden.
De expeditie van veertien mannen, over
wier lot geheel Canada 38 dagen lang in
angst heeft gezeten, begon haar marsch dooi
de wouden ten oosten van den Hudsonbaai,
waar verschillende opmetingen en andere
werkzaamheden moesten worden verricht,
reeds in den zomer van het vorige jaar.
Men hield indertijd reeds rekening met
de mogelijkheid, dat de mannen in het hoo
ge Noorden zouden moeten overwinteren en
gaf hun derhalve een daarop berekende uit
rusting mede. Ook van levensmiddelen wa
ren zij wel voorzien, zoodat men eigenlijk
had mogen aannemen, dat 'de expeditie zon
der incidenten zou vcrloopen en de leden na
gedaan werk ongedeerd zouden terugkeeren.
Helaas is het echter geheel anders geloo-
pcn. Van het begin af aan werd de expeditie
door het ongeluk vervolgd. Zoo ging er b.v.
een groote hoeveelheid levensmiddelen ver
loren, waardoor de expeditie al spoedig in
nood kwam te verkccren.
Het eerste S.O.S.-sein.
In ieder geval ving men reeds eind Octo
ber in Quebec een noodsein op, waarin de
leider van de xpeditie dringend om hulp
vroeg. Levensmiddelen en medicamenten wa
ren dringend noodig.
Op verzoek van de competente autoritei
ten kregen daarop eenige militaire vliegers
de opdracht, pakketten levensmiddelen uit de
lucht aan de expeditie toe te werpen. Een
deel dezer pakketten werd ook door de leden
van de expeditie geborgen, maar de overige
gingen verloren en bleven in de wildernis
onvindbaar.
De laatste berichten van de veertien naar
Labrador getrokken mannen kwamen eind
November binnen. Zij luidden niet gunstig.
Ook deelde men mede, dat de winter dit
keer zijn intrede wel zeer vroeg hield, zoodat
aan een tijdigen terugkeer niet te denken
viel.
Van dat oogenblik af zweeg het radiotoe
stel. Van dag tot dag hoopte men, weer iets
te hooren. Maar niemand meldde zich. De
bezorgdheid werd grooter. En toen er 30 da
gen verstreken waren, besloot men er twee
patrouilles vliegtuigen op uit te sturen.
Dichtgevroren rivier
vliegveld dienen.
moest tot
De een na den ander keerden de vliegers
van hun tochten weer, zonder ook maar het
geringste spoor van de verdwenen expeditie
te hebben gevonden. Men stond voor een
raadsel. Toen men reeds alle hoop opge
geven had. meldde de Canadeesche vlieger
luitenant G. P. Spradborrow zich vrijwillig
aan om er nog eens op uit te trekken. En
hem is het inderdaad gelukt, de reeds dood-
gewaanden te vinden en te redden.
Om deze redding te bewerkstel
ligen, moest de moedige vlieger op
twee dagen zes maal vele honder
den kilometers afleggen, waarbij hij
iederen keer twee mannen van de
expeditie aan boord nam. In de na
bijheid van l.et provisorische winter
kwartier van de expeditie lag na
tuurlijk geen landingsplaats. Derhal
ve moest Spradborrow op een dicht
gevroren rivier in de nabijheid van
het kamp neerdalen, wat hem niet
slechts zijn machine, maar ook het
leven had kunnen kosten. Maar de
dappere manoeuvre gelukte hem vijf
maal, zoodat hij alle deelnemers
van de expeditie, die door honger
en koude reeds geheel gebroken wa
ren, te bergen.
Zware beproevingen.
Kelly Chamney een van de geredden,
heeft intusschen verhaald van de ontberin
gen, die de leden van de expeditie te door
staan hebben gehad.
„Toen de eerste koudegolf over Labrador
trok" vertelt hij „trachtten wij met grooten
spoed 'n blokhut tp bouwen. Maar bij gebrek
aan de noodige gereedschappen, konden wij
de kieren niet dichten, zoodat de sneeuw
storm vrij in onze hut blies. Ook mos hielp
slechts weinig. In de lange nachten werd het
door de verhongerde dieren opgevreten.
Toch waren sneeuw en koude nog wel te
dragen geweest. Maar de honger, dien wij ge
leden hebben, was verschrikkelijk. Welis
waar waren wij reeds vroeg met een rationec-
ring der levensmiddelen begonnen, maar dit
kon ons slechts voor eenige dagen helpen.
Op zekeren dag hadden wij absoluut niets
meer. Eerst schoten wij nog een paar magere
konijnen. Maar daarna werden onze men
schen te zwak om nog op jacht te gaan.
Lenigen van ons scheurden papier in kleine
stukjes en kauwden daar op. Dat is natuur
lijk geen voedsel, maar in ieder geval brengt
het de maag eenigszins tRt rust. Het was ten
hoogste tijd, dat de dappere Spradborrow
ons eindelijk vond."