Prof* Vening Meinesz' laatste tocht per onderzeeër k preïrihbrümn 20 korting Dank aan de Marine en lof voor den Onderzeedienst Zijn taak wordt voortgezet i ió umvteA HERMAN NYPELS' Kledingmagazijnen Texelsch nieuws ft «D SS, f/\ I -r-irkJifsta J vl.H'lzUi VibLcheMf, Zaterdag 29 Januari 1938 Derde Blad De Marine-Professor vertelt Zaterdag 29 en Maandag 31 Januari de laatste dagen van onze BALANS-OPRUIMING op alle seizoenartikelen Vertrokken personen Ingekomen personen Texel IJmuider vischprijzen Vele malen hebben wij hem zien staan Aan den buitenkant van Nleuwediep, op den bak van onderzeeërs: Professor Dr. Ir. F. A. Veiling Meinesz, in marine kringen populair te boek staande als „dé- marineprofessor". Met z\jn platte pet en het blozende gezicht, de kodak in z'n hand; zwaaiend naar hen die op den kant stonden. De man, die meer dan 100.000 mijlen over de wereldzeeën aflegde. Die keer op keer cruises maakte over den enor- men lap water der wereldzeeën, ten einde ztfn wetenschappelijk ideaal na te jagen. Het zijn vele reizen geweest. Reeds reizen, toen de Nederlandsche onder zeedienst feitelijk nog in de kinder schoenen stond en de marine in tal vjui landen practisch op haar achterste beenen stond over datgene, wat de Hol- landsche navy dorst te presteeren met een gebaar van: Nu, zoo bijzonder is dat toch niet?" Méér dan 100.000 mijlen een indrukwekkend aantal! Gisterenmiddag, toen Hr. Ms. O 12 binnenkwam, stond hij weer op dek. Maar ditmaal was er wellicht iets van weemoed in die heldere oogen van dezen man der wetenschap. Want het was de laatste reis, die hjj in het stalen karkas van een onderzeeër gemaakt heeft. De laatste reis tusschen de wentelen de Diesels, de laatste reis in een Neder landsche onderzeeër, de laatste maal, dat Professor Vening Meinesz en de Nederlandsche marine samen uit voeren. Een onzer verslaggevers heeft zich in dit verband Vrijdagmiddag tot den pro fessor gewend en met hem een interes sant vraaggesprek gehad, hetwelk wij hieronder laten volgen. Voor onze Marine, en dan in het byzonder voor den Onderzeedienst, is het wel zeer eervol, wat deze geleerde mededeelde. Is dit inderdaad Uw laatste reis geweest professor Inderdaad... de laatste. Toen de O 12 straks meerde beteekende dat het onherroepelijk besluit van m'n werk op onderzeeërs. Een werk, waaraan ik sedert vele jaren mijn leven gegeven heb. Waarom is dit besluit genomen professor? Wel, ik ben thans 50 jaar. En hoewel onze onderzeebooten zoo comfortabel mogelijk ingericht zijn, is het natuurlijk niet te ontkennen, dat er bezwaren aan deze reizen verbonden zijn. Tenminste voor Iemand, die in wezen geen zeeman is. Ik heb het altijd zéér sportief opgenomen, en behoud de alleraangenaamste herinnerin gen aan dit mooie hoofdstuk van mijn leven. Maar er komt een tjjd dat men m°et gaan en thans is dat oogenblik daar. Het werk wordt voortgezet. Wordt Uw werk doorgezet Natuurlijk! En ik kan U daar wel direct bij hertellen, dat ik met een heel gerust hart mijn werk overdraag. Dr. Nieuwenkamp uit Utrecht e geoloog, thans nog aan de Universiteit t'erbonden, neemt mijn werk over. Ik heb hem geheel ingewerkt, ook deze week op de O 12, *n ik kan niet anders zeggen, dan dat ik geen betere keuze zou kunnen wenschen. Dus het werk op onderzeeërs gaat door? <Ia, Ik heb alle redenen om aan te ne men dat het zoo gelukkige contact tus schen de Nederlandsche marine eener- zjjds en dat der wetenschap anderzijds doorgang zal hebben. Daarbij is het waarschijnlijk, dat nog diverse groote rei zen van den Onderzeedienst in de toekomst op het programma staan. Van K 2 tot O 12. Kunt U ons een overzicht geven van Uw reizen 14 Jaar geleden, in September '23, voer ik voor de eerste maal uit. Dat was met een eskader, bestaande uit de K 2, K 7 en K 8. Een reis naar Indië. Ik bevond mij aan boord van de K 2. Ik had kort daarvoor een methode voor mijn onderzoek uitgedacht en kreeg van de Nederlandsche Marine vergunning deze prac tisch op haar schepen toe te passen. En... ik had resultaat! Toen kwam de reis in 1926 met de K 13, een mooie reis, waaraan ik nog steeds prettige herinneringen heb. Daar echter de methode de internationale belangstelling had opgewekt, was ik in staat in '28 met een AVnerikaansche onderzeeër, van de Nieuwe Wereld uit, naar West Indië te vertrekken. Cruises maakte ik vervolgens in Nederlandsch Indië met de K 13. Een enorm gebied werd door ons afgereisd en ongeveer de geheel archipel kon door mij bewerkt worden. Nadat inmiddels de voorbereidingen voor de vermaarde K 18-tocht gemaakt werden, had ik gelegenheid 2 korte uitstapjes te maken met de O 13 naar de Azoren en Madeira en eveneens weer één met een Amerikaansche onderzeeër naar de West. In '34 dan de K 18-tocht, die nog frisch in ons aller herinnering ligt, vervolgens nog met de O 16 naar den Atlantischen Oceaan en tenslotte met de O 12 van Curagao naar patria. Ziedaar. M'n loop baan als zeeman in vol d'oiseau! Internationale belangstelling. Kunt U ook iets vertellen over de interna tionale belangstelling voor Uw werk? Zooals ik reeds heb gezegd maakte ik een 3-tal reizen per Amerikaansche onderzeeërs, iets wat voor zich zelf spreekt. Maar daar naast werd in tal van landen door de weten schap het probleem der krachten in den aard kost aangepakt. In Amerika in '28, en daarna in Frankrijk, Italië, Japan en Rusland. Het slingertoestel. Mijn instrument, het „Slingertoestel zwaar tekrachtbepaling op zee" wordt veel gebruikt. Het werd vervaardigd in de Nederlandsche Seintoestellen Fabriek en Japan bestelde er reeds eenigen tijd geleden een copy van. Even eens Amerika, Italië, Rusland en Denemarken. Aan Frankrijk heb ik het uitgeleend en voor kort vroeg mij het terleen de Universiteit van Cambridge. Van Engeland gesproken... ook daar hoopt men op de medewerking der marine Misschien wordt deze gegeven... zeker is het nog niet. Wat het toestel betreft, het Is feitelijk eigendom van de „Rijks Com missie voor Graadmeting en Waterpas sing", van welke Commissie professor Muller uit Zeist voorzitter Is. H(j was ook de promotor van dit werk en ik mag hem zeker namens de wetenschap, wel een eere-saluut brengen voor zjjn bemoei ingen in deze. Onderzoek alleen op onderzeeërs mogelijk. Is het onderzoek alleen mogelijk op onder zeeërs professor? Ja, practisch wel. Het apparaat bezit een bijzondere gevoeligheid en er kan alleen bij een heel geringe scheepsbeweging mee ge werkt worden. Een onderzeeër kan duiken en ligt beneden de golfbeweging goeddeels vol komen stil. Ik was dus aangewezen op den Neder- landschen onderzeedienst en maak van deze gelegenheid gebruik dezen hierbij mijn bijzondere hulde te betuigen voor de wjjze waarop hij ons geholpen heeft. Waarlijk, zoowel de organisatie der groote reizen zelf als de wijze waarop zoowel commandanten, officieren en manschap pen mij hielpen zoo prettig mogelijk te werken is boven allen lof verheven. Trouwens... dat onze onderzeedienst 18- karaats is behoef ik niet meer te zeggen. An ders maakt men niet van deze enorme cruises, dan duikt men niet zoo veel en zoo diep, dan maakt men geen oversteken van werelddeel tot werelddeel. Maar de zaken worden hier beheerscht, de menschen van den Onderzee dienst z|jn hun werk meester! De wetenschappelijke uitkomsten. Wilt U ons nu het een en ander van Uw wetenschappelijke conclusie mededeelen? Ik ben er in geslaagd zoowel in Oost als West-Indië een verhelderd beeld te geven van de ingrijpende veranderingen, die in den aardkorst optreden. Onder den zeespiegel is daar een enorm plooiïngsge- bergte in wording, iets. wat uiteraard met schokken en erupties gepaard gaat. Dit zijn de veelvuldige aardbevingen in de tro pen Dwars door Oost-Indië loopt onder water een strook waar deze veranderingen plaatsvinden en uit den aard der zaak is het voor de geologen onmogelijk hier iets te bereiken. Deze strook van het verstorings- gebied in West-Indië bevindt zich ten noorden van Curagao. Waarom Oceanen en Continenten? Tengevolge van al deze onderzoekingen was ik ook In staat meer licht te werpen op het klassieke probleem waarom er oceanen en continenten zijn. Wetenschap pelijk gezien was het veel logischer als na genoeg alles zee was met hier en daar een klein stukje land. Ik heb echter ontdekt dat er verschil in zwaartekracht moet zijn op het land en in het water, verschillen, die er op wijzen dat zich in de aarde zelf nog krachten aan het ontplooien zijn, die de aardkorst naar boven brengen. Het is heel gering, slechts 1 centimeter per jaar, maar het feit is bewezen. Het zijn deze krachten die hun groote rol spelen bij de continentenvorming. Of deze uitzetting van den aardkorst een permanent karak ter draagt durf ik thans nog niet met zekerheid te zeggen. Dat is zeer moeilijk, want wij hebben hierbij met millioenen jaren te rekenen. Tenslotte wil ik er nog aan toevoegen dat het onderzoek ons ook belangrijke gegevens verschafte omtrent den vorm der aarde. Aldus de „Marine-professor" ten huize van zijn gastheer, den commandant van den onder zeedienst, overste J. G. van den Berg. Men zal hem missen op de onderzeeërs als ze de Nieuwediepsche haven uitvaren... hij hoorde er zoo langzamerhand bij. Een mooi stuk werk... en niet in de laatste plaats eervol voor onze Nederlandsche Marine, die dit belangrijke onderzoek mogelijk maakte. F. Heereveen, van De Mok naar Batavia. M. W. Witholt, Herv. Gem., van De Mok naar Batavia. C. E. Ufkens, G.G., van De Mok naar Den Helder, Langestraat 44. P. Kalf, Herv. G., van Cocksdorp 9 naar Oudedijk (N.-H.) 120. S. Bremer, G.G., van Hoekstraat 1, Ooster end naar Vlissir.gen a.b. v. Nd.-Brabant. J. de Jong, van Schoolstraat 1, Oosterend, naar Vlissingen, a.b. v. Nd.-Brabant. A. N. Zuidema, van De Cocksdorp 161 naar Haarlem, Frederikspark 4. C. M. v. Engelen en F. M. van Engelen, R.-K., van De Cocksdorp naar Woerden, Groenstraat 7. W. J. Terwindt R.-K., van Oudeschild 35 naar Curagao. A. Dros, G.G., van Hoekstraat 12 Ooster end naar N. Niedorp, Oosterweg E 17. C. W. v. d. Kooy, Herv. G., van De Cocks dorp 47, naar Den Helder, 2e Vroonstraat 2. B. Koelewijn, Herv. G., van Alphen a. d. Rijn naar De Koog 65. Adriaantje van der Heeden, Herv. G., van Nederhorst den Berg, naar Weverstraat 17, Den Burg BOUWVERGUNNINGEN. P. Vlaming, Oosterend, verbouwing woon- en winkelhuis. G. Dros Bz., De Koog, stichting woonhuis. A. A. de Wilde, verbouwing woonhuis Oos terend. Mevr. Wed. J. Kikkert, verbouwing Hotel „De Hoop", De Cocksdorp. P. de Waard, ZUid-Eierland, bouw arbeiders woning. W. Bakker, Kapberg, bouw kippenhok. D. Igesz, De Koog, uitbreiding pension. P. Kok Wz., Den Hoorn, bouw woonhuis. mm ZONDAG 30 JANUARI 1938. Ned. Herv. Gemeente. Den B u r g, v. m. 10 u., Ds. Visser, maand- collecte. Oosterend, v.m. 10 u„ Ds. A. W. Kok, maandcollecte. De Waal, v.m. 10 u., Ds. v. 't Hooft. Den Hoorn, v.m. 10 u., Ds. Moen, maand collecte. De Cocksdorp, n.m. 7 u., Ds. Visser. Oudeschild, v.m. 10 u., Ds. Scholte. Doopsgezinde Gemeente. Den Burg, n.m. 7 u., Dr. Vis, Kerkbus van De Koog. Oosterend, v.m. 10 u., Dr. Vis. Geref. Kerk. Den Burg (Geb. Fanfare), v.m. 10 u., Can- didaat Wouda, n.m. 3 u. Ds. v. d. Leer. Oosterend, v.m. 10 u., Ds. v. d. T-">r, n.m, 3 u. Cand. Wouda. Geref. Kerk H.V. Oosterend, v.m. 10 u. en n.m. 3 u. Dc U. Kok. Leger des Heils. Zaterdagavond 8 u., Straatzang Den Burg. Zaterdagavond 10.30 u., Bidstond. Zondagmorgen 7 u., Bidstond. Zondagmorgen 10 u., Heiligingsamenkomst. Zondagmiddag 4 u., Bijzondere samenkomst, waarin zal worden voorgedragen „de Zang- dienst" Het vergaan van de Titanic. Zondagavond 8 u., Groote Verloss:~gsamen- komst. Jeugdiensten. Zondagmorgen 9 u„ Handleiding. Zondagmiddag 12.30, Compagnies* "-"mkomst. Zondagmiddag 5 u., Heilsamenkomst. Evenals bij schaken is ook het vooruit zien en berekenen bij Contract-Bridge van het grootste belang en zal hij, die over een voor uitziende blik beschikt, dan ook het verste komen. In de November-aflevering van de „Bridge- World" komen hiervan een paar aardige voor beelden voor, waarvan het volgende onder Uw aandacht wordt gebracht. Het spel kwam voor in een duplicate-wed- strijd en door zijn eenvoudigheid was het resultaat aan verschillende tafels precies hetzelfde, tenminste voor zoover de bieding en het uitkomen betrof, de juiste voorzetting van afspelen werd alleen door de spelers met vooruitzienden blik gevonden. S. b. 10. 7. 2. H. v. 2. R. b. 4. 2. K. a. v. 7. 2. S. 5. 4. 3. N S. h. 6. H. a. b. 10. 8. w H. 7. 6. 4. R. h. 10. 6. R. v. 9. 8. 5. K. 9. 5. 3. Z K. 10. 8. 6. 4. S. a. v. 9. 8. H. h. 9. 5. 3. R. a. 7. 3. K. h. b. Beide partijen waren kwetsbaar, Z., die ge geven had, opende de bieding met 1 S., W. pas, N. 2 K., O. pas, Z. 2 S.A., W. pas, N. 3 S., O. pas en Z. beëndigt de bieding met 4 S. Aan vrijwel alle tafels verliep de bieding hetzelfde en de uitkomst van W. was R. 5., als vierde van boven van de beste kleur. Oogenschijnlijk brengt het afspelen geen moeilijkheden mee, de eerste R. slag met R. aas nemen, en zoo gauw mogelijk van één der te verliezen R. af zien te komen, hetgeen natuurlijk alleen op K. kan gebeuren, dus K.h., daarna K.b. overnemen op tafel met K.v. en op K.aas een R. weg. Ziezoo, die zijn we kwijt. Nu maar op troef-heer snijden, jammer, dat is mis. W. vervolgt met R. die ook af gegeven moet worden en speelt daarna troef terug, die op tafel genomen wordt. H.v. na spelen, die door O. met H.aas wordt genomen en deze speelt alweer troef en ja, nu schijnt er toch iets verkeerd te gaan, want Z. zit nu nog met 2 te verliezen H., waarvan hij er slechts één kan introever, zoodat nog een H. slag moet worden afgegeven en down het resultaat is. Jammer, dat S.h. verkeerd zat! Neen leze ressen en lezers, jammer, dat Z. niet even verder gekeken heeft, want het contract is wel te maken als Z. er maar voor zorgt, dat hij vroeg genoeg met de H. kleur klaar is! Tot het afgooien van de te verliezen R. op K.aas ging alles goed, maar in dit geval moeten de troeven voorlopig nog blijven rusten en van tafel de H.v. worden nagespeeld, die door H.aas wordt genomen, terwijl deze daarna de R.slag incasseert en troef speelt. Nu kan snit op S.h. wórden genomen, die verkeerd zït en W.'s beste spel is om troef terug te spelen, maar nu hindert het niet, want een kleine H. van tafel brengt de H. heer thuis, terwijl de volgende kleine H. op tafel getroefd wordt. K. naspelen brengt de hand door introeven weer aan slag en de laatste H. kan nog op tafel worden getroefd, zoodat geen slag in H. behoeft te worden af gegeven dan het aas, in S. wordt de ver keerd zittende heer verloren en in R. 1 slag, zoodat aan het contract wordt voldaan. Deze speelwijze kan op wedstrijden tot top- score voeren als de S.h. ook nog goed zit, om dat dan e.en overslag wordt gemaakt. De eerst gegeven speelwijze voert natuurlijk ook tot winst als de Sh. goed zit, maar er moet rekening worden gehouden met verkeerd zitten en toch nog een mogelijkheid het spel te maken. DE ZEEVISSCHERIJ IN DECEMBER 1937. De afdeeling visscherijen van het departement van Economische Zaken deelt het volgende mede, omtrent de zeevisscherij in de maand December 1937, waarbij de tusschen haakjes geplaatste cijfers betrekking hebben op de maand December 1936. Aan de zeevisscherij namen 502 (488) Neder landsche vaartuigen deel. Door Nederlandsche en vreemde vaartuigen werd volgens voor- loopige opgaven hier te lande aangevoerd 12.501.256 (10.737.927) kilo visch met een waarde van 1.085.858 1.317.840). DE VISSCHERIJ IN HET HOOGE NOORDEN. Men schrijft uit IJmuiden: De Erin, die gedurende eenige weken In de Barentsz-zee heeft gevischt, is weer op de thuisreis met een vangst van 1600 manden gul, 800 manden schelvisch en 250 stuks kabeljauw. De treiler wordt aan de Woens- dagmarkt verwacht. De Norma Maria zal dezer dagen weer naar het Noorden vertrekken. Ondanks de lage bosommingen, die deze schepen maken, niettegenstaande hun enorme vangsten, geven de reederijen de visscherij in het hooge Noorden dus nog niet op. RESULTATEN DER NOORSCHE VISSCHERIJ. Voorstel tot het verleenen van een crediet. Middelmatige aanvoer maar betere prijzen. Verleden jaar heeft Noorwegen weer goede verdiensten gehad van een naar verhouding schrale visscherij. Het is beter zoo dan gewel dige vangsten die armoede beteekenen, maar waar is de visscher die maar niet liever goede vangsten maakt als de prijzen maar een beetje op peil blijven? In het geheel voerde Noorwegen 780.700 ton visch aan tegen in 1936 961.400 ton, maar de verkoopwaarde steeg met 12 zoodat in- plaats van voor 72.990.000 kronen (1936), voor 81.500.000 kronen werd omgezet, of voor ongeveer 4.000.000 pd. st De kabeljauw-aanvoer was het grootst, ongeveer 159.487 ton tegen in 1936 137.122 ton. Aan den anderen kant is de haringvangst niet zoo goed geweest, maar daar de prijzen over het geheel uitstekend waren, hebben de visschers een goed seizoen gehad. Aan den Rtjksvischafslag te IJmuiden wa ren de prijzen gisteren als volgt: Tarbot 1.12—1.02, tong 1.06—0.73 per kg; groote schol 16—15, id. middel 18.50 17, zetschol 3023, kleine schol 21 12.50, bot 16.5012, schar 106.10, wij ting 5.70—3,70 per 50 kg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 9