Voddenrapend Duitschland De ontploffingsramp op de Schiedamsche scheepswerf Postvlucbten op Indië Fransch stoomschip in nood Viruly, de negentiende „luchtmillionnair" 63% der stakingen loongeschilien Wind bracht vliegtuig uit zijn evenwicht Noord-Holl. kweekers op de „Winterflora" bekroond Olympische Spelen te Londen? Alkmaarsche Kaasmarkt Ruim zeshonderd millionnairs in Nederland Tot in alle hoeken des lands moet Hitiers stem weerklinken Tegen vischveilen op monster Provisiekast geplunderd PUBLICATIE Noderlandsehe sleepboot vaart uit. Uit Terschelling vernemen wij, dat het Fransche stoomschip „Baoule", dat reeds Donderdagavond S.O.S. seinen uitzond, nu aan de Noord zijde van het eiland Borkum gestrand is. De „Albatros", een bergingsvaar tuig uit Borkum, het bergingsvaar tuig „Seebaer", de loodsboot Em- den" en het in de nabijheid gelegen pantserschip „Deutschland", zijn uit gevaren. De beide bergingsvaartuigen bevin den zich vlak bij de „Baoule". De be manning van het Fransche schip kon nog niet worden gered. Het schip is hoog opgeslagen, zoo dat de sleepbooten geen verbinding kunnen maken. De sleepboot „Oce aan" van de firma Doeksen zal met hoog water een poging doen het schip te bereiken. Scheepsdrama in de haven van Breinen. Het Fransche stoomschip Dagmar heeft ter hoogte van Borkum zijn anker verloren. Het Schip probeert naar Emden terug te keeren. In de haven van Bremen zijn twee kleine barkassen gezonken en een Spaansch schip, de „Agere Mendi" is er van zijn anker ge slagen en Jtegen het Spaansche stoomschip „Mar Baltfco" opgedreven. Beide schepen liepen averij op. DALENDE VERMOGENS EN INKOMENS. Crisisjaren doen de cijfers met een vaartje naar beneden tuime len. Van het Centraal Bureau voor de Statis tiek ontvangen wij betreffende de vermo gensbelasting in Nederland de volgende cij fers: Over het belastingjaar 19201921 werden 159.449 personen aangeslagen voor een ge zamenlijk vermogen van f 13.589 millioen; deze cijfers ondergingen groote schommelin gen en bedroegen in 1936—1937 resp. 174.284 personen en f 11.071 millioen. Over het jaar 1936—1937 bezat 48 pCt. der aangeslagenen voor vermo gens beneden f 30.000 0.36 pCt. bezat vermogens van f 1 millioen en hoo- ger. Het aantal millionnairs bedroeg over 1936—1937 625. Daling van het gemiddelde ver mogen. Het gemiddeld vermogen per aangeslage ne bedraagt over 1936-1937 f 64.000.en blijft hiermee nog f 21.000 beneden het hoogste cijfer over de voorgaande jaren (f 85.000 in 1920-21), doch is f 1000 hooger dan het laagste dezer cijfers (f 63.000 in 1935-36). De inkomstenbelasting. Wat de inkomstenbelasting betreft, hier in werden over 1921-1922 1. 638.456 perso nen aangeslagen voor een gezamenlijk in komen van f 4.292 millioen. De crisisjaren (1930-311936-37) geven een vermindering aan van f 1.701 millioen, waardoor over 1936-37 1.284.556 personen werden aangeslagen v. totaal f 2.6666 mill. Daling van de gemiddelde in komsten. Het gemiddled inkomen per aangeslagene bedraagt over 1936-37 f2.075, dat is f bik lager dan het hoogste bedrag der voor gaande jaren (f 2.619 in 1920-21) en nog f 12.lager dan het laagste dezer cijfers (f 2.631 in 1935-36). Zes en twintig gezagvoerders op de Amsterdam-Batavia route. Op 14 Februari zal de K.L.M. 26 gezagvoerders op de Amsterdam-Ba tavia route in dienst hebben Op dien datum wordt de 2tfite vliegtuigbe stuurder S. A. Steinbeck namelijk als gezagvoerder aangesteld. Deze Deensche gezagvoerder heeft een groot aantal vlieguren op zijn staat van dienst, t.w. rond 6500 bij de Deensche Lucht- verkeersmaatschappij en bijna 2000 gevlogen als vliegtuigbestuurder bij de K.L.M.. De hecren Kooper, Fuchs en Steinbeck zijn de laatst aangestelde gezagvoerders op de Amsterdam-Batavia route. De K.L.M. telt thans achttien „luchtmillionnair" onder haar vliegtuigbestuurders, terwijl de heer A. Viruly zeer binnenkort als negentiende de gelederen van dit keurkorps komt ver sterken. Zooals wellicht bekend is wordt een piloot luchtmillionnair, wanneer hij in vas ten dienst 6000 vlieguren op zijn naam heeft staan. Toen deze onofficieele onderscheidinar jaren geleden vastgesteld werd, berekende men de gemiddelde snelheid van een ver keersvliegtuig op 167 km. per uur, zoodat een vlieger met 6000 uren juist een millioen kilometer door het luchtruim zou hebben afgelegd. De snelheid van het moderne vlieg tuig, waaruit de K.L.M. vloot is samenge steld ligt evenwel aanmerkelijk hooger, zoo dat een piloot, die 6000 uren gevlogen heeff. tegenwoordie veel meer dan een millioen kilometer aflegde. Het lurhtmillionnairschap is dus met den nog steeds geldenden waar demeter van 6000 vlieguren zeer in betceke- tiis gestegen. Overal in het Derde Rijk worden thans zgn. „rijks-radiozuilen" ge plaatst. Deze kiosk-achtige gebouw tjes bevatten een luidspreker, waar door het mogelijk is, dat ook de be woners van> de kleinste gehuchten onmiddellijk op de hoogte komen van nieuwe Regeeringsvoorschrif- ten en de politieke redevoeringen van den Führer en andere diploma ten kunnen beluisteren. Geen ernstige arbeidsconflicten in1937. De meeste door schik king beëindigd. Uit een statistiek van het Centraal Bu reau blijkt dat het totale aantal arbeidsge schillen in 1937 bijna even groot is geweest als in 1936, doch hun omvang was veel ge ringer. Bij 92 stakingen waren in 1937 4.850 werknemers rechtstreeks betrokken, bij 96 conflicten in 1936 9.120, terwijl het verlies aan arbeidsdagen in genoemde jaren voor de werknemers resp. 38.100 en 94.800, en voor de ondernemingen resp. 32.100 en 77.400 bedroeg. In veel sterkere mate nog dan in 1936 heeft in het verslagjaar de drang naar loonsverhooging tot het ontstaan van werk stakingen geleid. Niet minder dan 63 pet. der geschillen braken als gevolg daarvan uit, tegen 34 pet. een jaar tevoren. Daar entegen daalde het aantal conflicten, waar bij verdediging van 't loonpeil voorzat, en wel van 30 pet. in 1936 tot 14 pet. in 1937. Uit de cijfers, welke reeds thans omtrent den uitslag in 1937 loopende geschillen kon den worden gepubliceerd, blijkt, dat een groot deel der stakingen (42 pet.) gewon nen werd, terwijl 37 pet. met een schikking eindigde en 20 pet. ten nadeele van de werk nemers afliep, (voor 1936 zijn de overeen komstige percentages resp. 39, 27 en 29). Een naar verhouding zeer groot deel (t.w. 70 pet.) der werknemers is ditrnaal gewik keld geweest in geschillen, welke tot een compromis leidden, terwijl voor een betrek kelijk gering percentage der stakers (resp. 13 en 17 pet.) de geschillen eindigden met een volledig verlies of een volledig succes. Conflict op de afslag te Spaken burg. Op den gemeentelijken vischafslag te Spakenburg is een conflict uitgebroken tus- schen de veilingsbezoekers en de veilingdi rectie. De omvang van de door I.Tmuider rceders aangevoerde partijen Noordzeevisch is den laatsten tijd van dien aard, dat het niet mogelijk bleek, deze in haar geheel te too- nen, weshalve de veilingdirectie deze week besloot de aanvoeren op monster te doen veilen. Het grootste deel der veilingsbezoe kers heeft tegen dezen maatregel geprotes teerd. Thans worden de vrachauto's opge wacht. Voor zij het veilingsgebouw berei ken, worden de aangevoerde partijen op straat verhandeld, hetgeen tot minder ge- wenschte toestanden leidt. Ongelukkige landing van mili tair vliegtuig. Een achttal Fokkerverkenners van 't type C 5 maakte gisterochtend een vlucht van Soesterberg naar het vliegveld Ypenburg. Een der toestellen, bestuurd door den re- servc-sergcant-vlicger te Bruvn, maakt op de Haagsche vliegweide een ongelukkige lan ding, hetgeen veroorzaakt werd door een plotselinge en zeer krachtige windstoot, wel. ke het dalende toestel uit zijn evenwicht bracht en waardoor een vleugel in aanra king kwam met den grond. Het toestel sloeg over den kop en werd ernstig beschadigd. De bestuurder kroeg een onbeteekende wond aan het hoofd, de mede-inzittende, de werk tuigkundige Klabbers, kreeg geen letsel. Het toestel zal worden gedemonteerd en naar Soesterberg worden vervoerd. Twee jongens aangehouden. Twee jongens van 16 en 17 jaar zijn door de politie te Haaksbergen gearresteerd. Zij worden ervan verdacht zich schuldig te heb ben gemaakt aan diefstal, gepleegd in En schede en omgeving. O.a, uit een villa ont vreemdden zij een hoeveelheid fruit, haring, bussen appelmoes, terwijl zij verder een groot aantal eieren hebben gestolen. Samen met twee andere knapen van hun leeftijd stelden zij zich te Enschede weder rechtelijk in het bezit van een rijwiel. Op de tentoonstelling van bolbloemen „Winterflora" te Haarlem ontvingen de vol gende kweekers uit onze omgeving een on derscheiding. Jan Groen, St. Pancras, Nieuwe winterharde, vroegbloeiende Pri mula in variëteiten; bronzen medaille. J. F. van den Berg, Anna Paulowna, Groep Triumphtulpen in nieuwe variëtei ten in decoratieve opstelling; kleine gouden medaille Koelhuis „IJsvries" IJmuiden., Eercprijs. De beste inzendingen van 10 soorten Tri umphtulpen, 12 bollen per kist of pan; 2e prijs verguld zilveren medaille. Jac. Tol te St. Pancras, Tulpen in kisten, crocus in pannen; bron zen medaille. Crocus Early Perfection, een certificaat voor Gouden Medaille der Alg. Ver. voor Bloembollencultuur. Het leege sardineblikje is goud waard. Invoer van cellulose wordt over bodig gemaakt. In verband met den wensch van Duitsch land, zich steeds meer van den invoer uit het buitenland vrij te maken, wordt de studie van wat met de als waardeloos weg gegooide dingen kan worden gedaan, steeds intensiever. Zoo wijst het „Institut für Kon- junkturforschung" erop, dat in het afge- ioopen jaar 270.000 tot 300.000 ton lompen weggeworpen werden, waaruit men 135— 150.000 ton verspinbare textielgarens had kunnen maken, wat overeenkomt met het viervoudige van de Duitsche productie van plantaardige spingarens en het drievoudige van de Duitsche wolproductie ter waarde van 810 millioen Mark. Aan oud papier worden ieder Jaar 3.5 millioen ton weggeworpen, waar van een vijfde wordt gebruikt, om nieuw papier te maken. Gelukt het, dit percentage ook maar tot 50 op te voeren, dan zou men daardoor een invoer ter waarde van 15 mil lioen Mark aan cellulose onnoodig maken. DEN ATU RATTE VERGOEDING ERNVTEN EN VELDBOONEN OOGST 1937. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat de denaturatievergoeding voor erwten van oogst 1937, welke zijn g denatureerd in het tijdvak van tot en ni 12 Februari 1938, fl.20 per 100 kg zal bedra- gen voor groene erwten, door handela gedenatureerd en voldoende aan het stan- daardnionster van kwaliteitsklasse f0.70 per 100 kg voor voedereiwten, door te lers gedenatureerd. De steunvergoeding voor veldboonen den oogst 1937, welke aan de daartoe ge stelde eischen voldoen en door telers o handelaren zijn gedenatureerd in genoemd tijdvak zal f2.20 per 100 kg. bedragen, 's Gravenhage, 11 Fcbr. 1938. (Adv.) IDENTITEITSBEWIJZEN KALVEREN. De Nederlandsche Veehouderijcentrale maakt het volgende bekend: Door het heerschen van het mond- en klauwzeer is het tuberculose-onderzoek ge durende het seizoen 1937/38 sterk vertraagd. Derhalve is het gewenscht gebleken, den termijn voor het inwisselen van identiteits- bewijzen-1937, welke op 1 Maart 1938 zou eindigen, tot 1 Mei 1938 te verlengen. Daarbij is echter bepaald, dat van 1 Maart tot 1 Mei 1938 uitsluitend identiteitsbewij- zen-1937 ter inwisseling kunnen worden aanvaard van kalveren, behoorende aan le den van door de Nederlandsche Veehoude rijcentrale erkende organisaties ter bestrij ding van rundertuberculose, welke blijkens daartoe strekkende verklaringen positief hebben gereageerd bij tuberculinaties, welke gedurende het seizoen 1937/1938 hebben plaatsgevonden. 's Gravenhage, 11 Febr. 1938. (Adv.) Uit de weggeworpen blikjes en tubes zou men jaarlijks 1.5 millioen K.G. tin kunnen maken, die thans nog voor het grootste deel tegen deviezen moeten worden inge voerd. Naar men weet, wordt in deze richting in Duitschland thans al het mogelijke ge daan en is de portier van ieder huis, die den afval van de verschillende woningen verzamelt, er voor verantwoordelijk, dat daarvan niets verloren gaat, wat nog ge bruikt kan worden. Bij een appèl der politieke leiders van de vrije stad Danzig zeide de gouwleider der Danziger nationaal-socialisten Albert Forster, dat de tegenwoordige situatie Dan zig twee dingen tot taak stelt: Het moet zich een duurzame bin- nenlandsche organisatie scheppen en wel volgens nationaal-socia- listisch model, en het moet tegen over het buitenland zijn 100 Duitsch en nationaal-socialistisch karakter duidelijk toonen Tot het eerste gedeelte van die taak hoort, dat er voor gezorgd wordt, dat een ieder arbeid en brood heeft. Heeft men echter aan Danzig de noodzakelijke bin- nenlandsche organisatie gegeven, dan moet men er ook voor zorgen, dat de stad een Uiterlijk krijgt, dat dezen tijd van op bouw waardig is. Voor het overige zal het stadsbestuur er voor zorgen, ook de levens vormen, gelijk die in Duitschland bestaan, over te nemen. IEMAND, DIE AL 70 JAAR TROMMELT. Toen Frank Tangloz hij de Bendigo band in Melbourne kwam was hij tien jaar en werd hij als trommelslager aangesteld. Frank heeft nu kort geleden zijn tachtigsten verjaardag gevierd en... hij is nog steeds de trommelslager van hetzelfde korps wordt uit Melbourne aan de Daily Express ge meld. Vertrek van Aankomet t» I Band. 11 Febr, Jodhp. 11 Febr. Bagd. 11 Febr. Alex. 11 Febr, Singap. 10 Febj Gier [singap. 11 Febi (heenreis) I Pelikaan !Basra 11 Febr. (heenreis) 1 0ehoe I Jodhp. 11 Febr (terugreis) I Wielewaal Napeis n Febr. (heenreis) Valk Band. 10 Febr. iterugreis) Nandoe I vdam 11 Febr. (heenreis) I Reiger I Allah. 11 Febr. Basra 11 Febr, jterugreis) De Valk bleef te Singapore; de Emoe land de te Bangkok. Japan noodigde de mogendhe den nog niet uit, vertegenwoor digers naar Tokio te zenden. Het wordt thans niet onwaarschijn lijk geacht, dat de volgende Olympi sche Spelen in 1940 niet in Tokio maar in Londen zullen worden ge houden, aldus het Hsbl. Japan heeft de mogendheden nog niet uitgenoo- digd vertegenwoordigers naar Tokio te zenden en dit wordt als een tee- ken beschouwd, dat Japan gezien de tegenwoordige toestand in het Ver re Oosten, dit ook niet zal doen. Indien Japan zich terugtrekt zal Groot- Brittannië waarschijnlijk worden uitgenoo- digd de spelen te organiseeren. Dinsdag zal deze mogelijkheid worden besproken op de vergadering van het Britsch Olympisch Co mité te Londen. Het internationale Olympi- sche Comité komt in Maart bijeen te Cairo, waar de kwestie van het houden der Spe len in Japan zal worden besproken. Op haar laatste vergadering heeft het bestuur der A. A. A. met algemeene stem men de motie aangenomen, waarin de meening wordt uitgesproken dat de in To kio te houden spelen niet den steun van Britsche deelneming behooren te hebben. De British Empire Federation heeft in Svd- ney een vergadering gehouden, waar even eens de wensch werd uitgesproken niet deel te nemen aan de Olympische Spelen in een land. dat in een oorlog gewikkeld is. Het is niet onmogelijk, dat op dergelijke overwegingen zal worden besloten de Spe len in 1940 te Londen te doen houden, waar zij de laatste maal in 1908 zijn geweest. De hoogste markt was een halve gulden hooger. Aan het bord stond f 23.50 en in het algemeen was de tendens wat beter. Goede consump tiekaas bracht in doorsnee op f 22. de vaste soorten noteerden f 22.50, enkele stapels f 23.en één f 23.50. Hiermee heeft Noordholland weer de leiding genomen, want Friesland schijnt voor de 40 plus soorten weer iets na te laten. De vooruit zichten voor Duitschland verminde ren en men laat zich tegenwoordig spoedig van de wijs brengen. Ook het binnenland en België komen slechts aarzelend mee. De hoogere prijs schijnt het gevolg te zijn van enkele export-orders. Het ziet er naar uit, dat deze ook de volgende week nog wel van invloed zullen zijn. Alles bijeen genomen was de aan voer vlug verkocht. Vijf dagen lang lag het Griek- sche tankschip, niet gas-vrij, in de haven! Verregaande onachtzaamheid de oorzaak van de explosies? De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren een onderzoek ingesteld naar de ontDloffingsramp welke op 31 Oct. 1936 in de Wiltonhaven te Schiedam op het Gricksche tankschip Petrakis Nomikos heeft plaats gehad en waar bij 14 mcnschcn het leven verloren. De ontploffing had plaats in de stuur- boordszijbunker, gevolgd door een brand en een half- uur later, toen inmiddels redders aan boord waren gekomen, ontplofte de stuurboordzomertank. Deze laatste ontplof fing was een z.g. droge explosie. De ver woestingen, welke deze aanrichtte, waren echter niet minder dan die van de eerste explosie en de gevolgen waren ontzettend. De Petrakis Nomikos was, aldus de voor zitter van den Raad, prof. Mr. B. Taverne, een tankschip, waarvan de beide zomertanks no. 1, die dus tusschcn de beide kofferdam- men waren gelegd, als bunker werden gebe zigd. Deze reeds zonder ecnig nader on derzoek gebleken toestand is voor de Nederlandsche schepen verboden bij art. 7 lid 2 van bijlage V van het Schepenbesluit. Later zou blijken, dat ook aan het voorschrift van art. 10, dat de ladingleidingen van alle andere leidingen aan boord volko men moeten zijn afgescheiden, niet was voldaan. Een punt van bijzonder belang. Het schip had in Le Havre ongeveer 10.000 ton crude olie, een zeer gevaarlijke olie, gelost, doch bij de aankomst in Nederland was ontgassing niet bereikt. Er moesten te Schiedam vuren en 450 Mt. vlampijp worden vernieuwd. Mocht 't schip, zoo vraagt de Raad zich af, ligplaats nemen' in de haven en mocht met de herstellingen een aanvang worden gemaakt? Het schip was immers niet gasvrij! Had de zeeloods er niet voor moeten zor gen, dat het schip een kenteeken voerde'' Het havenpersoneel bleek voorts niets af te weten van de gevaarlijkheid der olie. Het schip lag reeds 5 dagen in de haven, alvorens men de ruimten, die daarvoor in aanmerking kwamen, ging uitstoomen, teneinde ze gasvrij te maken. Op 29 Oct. werd het certificaat „practisch gasvrij gegeven, doch een zgn. vuurcertifi- caat kon niet worden uitgereikt, daar in kofferdammen, tanks en pompkamer nog olie aanwezig was. In bakboordszijbunker en -zo- mertank I explosieve stoffen. Op 4 November bleek, dat zich in de bakboordszijbunker een rijk gas mengsel van explosieven aard be vond en olie met eigenschappen van de gevaarlijke crude oil, de olie dus van de lading. Wat de bakboordszomertank I be treft, volgens verklaring van den in specteur van politie Tas rolden, bij opening, de benzinedampen naar bui ten. Nu was de oorzaak van de vreeselijke ramp duidelijk geworden. Ook in den stuurboordsbunker moet zich deze gevaarlijke olie hebben bevonden. En in het aan dien bunker grenzende ketel huis had men. in de vaste, veronderstel ling, dat deze de ongevaarlijke stookolie gewerkt. De meest waarschijnlijke oorzaak van de tweede ontploffing was het lekken van een vlam door de verbindingspijp; alles wijst op de aanwezigheid van crude oil in de zij bunkers, die met de zomertank 1 in ver binding stonden. De toestand was zoo, dat bij het verstoken van olie, de inhoud van bedoelde zomertank liep in den zijbunker. ...®n c''ng is uit het onderzoek onomstoo telijk komen vast te staan, n.1. dat de mo- gelijkheid om uit de lading te stoken, op de Petrakis Nomikos aanwezig was. Berouw komt altijd te laat. Er worden negen getuigen gehoord, o.w. ^schillende nu herstelde gewonden. Het blijkt dat de havenmeester van Schiedam vertrouwd heeft op de verklaring van den Griekschen kapitein dat de Petrakis Nonii- *a,s.vrij was- Thans betreurt hij bet, zelf naar het schip te zijn gegaan. Uit r!oi;n'Verse verk'aringen komt de onbegrij pelijke onachtzaamheid van de Schiedam- iiVif» 'avenautoriteiton duidelijk aan bet lnsbscteur-generaal van cbeepvaart. de heer P. S. van 't ITaeff. eiliier nog gPPn conclusie nemen, d^fcr n omvangrijk dossier nog moet. worden onderzocht. De zitting wordt verdaagd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2