Voddenrapend
Duitschland
De ontploffingsramp op de
Schiedamsche scheepswerf
Postvlucbten op Indië
Fransch stoomschip
in nood
Viruly, de negentiende
„luchtmillionnair"
63% der stakingen
loongeschilien
Wind bracht vliegtuig uit
zijn evenwicht
Noord-Holl. kweekers op de
„Winterflora" bekroond
Olympische Spelen
te Londen?
Alkmaarsche Kaasmarkt
Ruim zeshonderd millionnairs
in Nederland
Tot in alle hoeken des
lands moet Hitiers
stem weerklinken
Tegen vischveilen op
monster
Provisiekast geplunderd
PUBLICATIE
Noderlandsehe sleepboot vaart uit.
Uit Terschelling vernemen wij, dat
het Fransche stoomschip „Baoule",
dat reeds Donderdagavond S.O.S.
seinen uitzond, nu aan de Noord
zijde van het eiland Borkum gestrand
is.
De „Albatros", een bergingsvaar
tuig uit Borkum, het bergingsvaar
tuig „Seebaer", de loodsboot Em-
den" en het in de nabijheid gelegen
pantserschip „Deutschland", zijn uit
gevaren.
De beide bergingsvaartuigen bevin
den zich vlak bij de „Baoule". De be
manning van het Fransche schip kon
nog niet worden gered.
Het schip is hoog opgeslagen, zoo
dat de sleepbooten geen verbinding
kunnen maken. De sleepboot „Oce
aan" van de firma Doeksen zal met
hoog water een poging doen het
schip te bereiken.
Scheepsdrama in de haven van
Breinen.
Het Fransche stoomschip Dagmar heeft ter
hoogte van Borkum zijn anker verloren. Het
Schip probeert naar Emden terug te keeren.
In de haven van Bremen zijn twee kleine
barkassen gezonken en een Spaansch schip,
de „Agere Mendi" is er van zijn anker ge
slagen en Jtegen het Spaansche stoomschip
„Mar Baltfco" opgedreven. Beide schepen
liepen averij op.
DALENDE VERMOGENS
EN INKOMENS.
Crisisjaren doen de cijfers met
een vaartje naar beneden tuime
len.
Van het Centraal Bureau voor de Statis
tiek ontvangen wij betreffende de vermo
gensbelasting in Nederland de volgende cij
fers:
Over het belastingjaar 19201921 werden
159.449 personen aangeslagen voor een ge
zamenlijk vermogen van f 13.589 millioen;
deze cijfers ondergingen groote schommelin
gen en bedroegen in 1936—1937 resp. 174.284
personen en f 11.071 millioen.
Over het jaar 1936—1937 bezat 48
pCt. der aangeslagenen voor vermo
gens beneden f 30.000 0.36 pCt. bezat
vermogens van f 1 millioen en hoo-
ger. Het aantal millionnairs bedroeg
over 1936—1937 625.
Daling van het gemiddelde ver
mogen.
Het gemiddeld vermogen per aangeslage
ne bedraagt over 1936-1937 f 64.000.en
blijft hiermee nog f 21.000 beneden het
hoogste cijfer over de voorgaande jaren
(f 85.000 in 1920-21), doch is f 1000 hooger
dan het laagste dezer cijfers (f 63.000 in
1935-36).
De inkomstenbelasting.
Wat de inkomstenbelasting betreft, hier
in werden over 1921-1922 1. 638.456 perso
nen aangeslagen voor een gezamenlijk in
komen van f 4.292 millioen.
De crisisjaren (1930-311936-37) geven
een vermindering aan van f 1.701 millioen,
waardoor over 1936-37 1.284.556 personen
werden aangeslagen v. totaal f 2.6666 mill.
Daling van de gemiddelde in
komsten.
Het gemiddled inkomen per aangeslagene
bedraagt over 1936-37 f2.075, dat is f bik
lager dan het hoogste bedrag der voor
gaande jaren (f 2.619 in 1920-21) en nog
f 12.lager dan het laagste dezer cijfers
(f 2.631 in 1935-36).
Zes en twintig gezagvoerders op
de Amsterdam-Batavia route.
Op 14 Februari zal de K.L.M. 26
gezagvoerders op de Amsterdam-Ba
tavia route in dienst hebben Op dien
datum wordt de 2tfite vliegtuigbe
stuurder S. A. Steinbeck namelijk
als gezagvoerder aangesteld.
Deze Deensche gezagvoerder heeft een
groot aantal vlieguren op zijn staat van
dienst, t.w. rond 6500 bij de Deensche Lucht-
verkeersmaatschappij en bijna 2000 gevlogen
als vliegtuigbestuurder bij de K.L.M..
De hecren Kooper, Fuchs en Steinbeck
zijn de laatst aangestelde gezagvoerders op
de Amsterdam-Batavia route. De K.L.M. telt
thans achttien „luchtmillionnair" onder
haar vliegtuigbestuurders, terwijl de heer
A. Viruly zeer binnenkort als negentiende
de gelederen van dit keurkorps komt ver
sterken. Zooals wellicht bekend is wordt een
piloot luchtmillionnair, wanneer hij in vas
ten dienst 6000 vlieguren op zijn naam heeft
staan. Toen deze onofficieele onderscheidinar
jaren geleden vastgesteld werd, berekende
men de gemiddelde snelheid van een ver
keersvliegtuig op 167 km. per uur, zoodat
een vlieger met 6000 uren juist een millioen
kilometer door het luchtruim zou hebben
afgelegd. De snelheid van het moderne vlieg
tuig, waaruit de K.L.M. vloot is samenge
steld ligt evenwel aanmerkelijk hooger, zoo
dat een piloot, die 6000 uren gevlogen heeff.
tegenwoordie veel meer dan een millioen
kilometer aflegde. Het lurhtmillionnairschap
is dus met den nog steeds geldenden waar
demeter van 6000 vlieguren zeer in betceke-
tiis gestegen.
Overal in het Derde Rijk worden
thans zgn. „rijks-radiozuilen" ge
plaatst. Deze kiosk-achtige gebouw
tjes bevatten een luidspreker, waar
door het mogelijk is, dat ook de be
woners van> de kleinste gehuchten
onmiddellijk op de hoogte komen
van nieuwe Regeeringsvoorschrif-
ten en de politieke redevoeringen
van den Führer en andere diploma
ten kunnen beluisteren.
Geen ernstige arbeidsconflicten
in1937. De meeste door schik
king beëindigd.
Uit een statistiek van het Centraal Bu
reau blijkt dat het totale aantal arbeidsge
schillen in 1937 bijna even groot is geweest
als in 1936, doch hun omvang was veel ge
ringer. Bij 92 stakingen waren in 1937 4.850
werknemers rechtstreeks betrokken, bij 96
conflicten in 1936 9.120, terwijl het verlies
aan arbeidsdagen in genoemde jaren voor
de werknemers resp. 38.100 en 94.800, en
voor de ondernemingen resp. 32.100 en
77.400 bedroeg.
In veel sterkere mate nog dan in 1936
heeft in het verslagjaar de drang naar
loonsverhooging tot het ontstaan van werk
stakingen geleid. Niet minder dan 63 pet.
der geschillen braken als gevolg daarvan
uit, tegen 34 pet. een jaar tevoren. Daar
entegen daalde het aantal conflicten, waar
bij verdediging van 't loonpeil voorzat, en
wel van 30 pet. in 1936 tot 14 pet. in 1937.
Uit de cijfers, welke reeds thans omtrent
den uitslag in 1937 loopende geschillen kon
den worden gepubliceerd, blijkt, dat een
groot deel der stakingen (42 pet.) gewon
nen werd, terwijl 37 pet. met een schikking
eindigde en 20 pet. ten nadeele van de werk
nemers afliep, (voor 1936 zijn de overeen
komstige percentages resp. 39, 27 en 29).
Een naar verhouding zeer groot deel (t.w.
70 pet.) der werknemers is ditrnaal gewik
keld geweest in geschillen, welke tot een
compromis leidden, terwijl voor een betrek
kelijk gering percentage der stakers (resp.
13 en 17 pet.) de geschillen eindigden met
een volledig verlies of een volledig succes.
Conflict op de afslag te Spaken
burg.
Op den gemeentelijken vischafslag te
Spakenburg is een conflict uitgebroken tus-
schen de veilingsbezoekers en de veilingdi
rectie.
De omvang van de door I.Tmuider rceders
aangevoerde partijen Noordzeevisch is den
laatsten tijd van dien aard, dat het niet
mogelijk bleek, deze in haar geheel te too-
nen, weshalve de veilingdirectie deze week
besloot de aanvoeren op monster te doen
veilen. Het grootste deel der veilingsbezoe
kers heeft tegen dezen maatregel geprotes
teerd. Thans worden de vrachauto's opge
wacht. Voor zij het veilingsgebouw berei
ken, worden de aangevoerde partijen op
straat verhandeld, hetgeen tot minder ge-
wenschte toestanden leidt.
Ongelukkige landing van mili
tair vliegtuig.
Een achttal Fokkerverkenners van 't type
C 5 maakte gisterochtend een vlucht van
Soesterberg naar het vliegveld Ypenburg.
Een der toestellen, bestuurd door den re-
servc-sergcant-vlicger te Bruvn, maakt op de
Haagsche vliegweide een ongelukkige lan
ding, hetgeen veroorzaakt werd door een
plotselinge en zeer krachtige windstoot, wel.
ke het dalende toestel uit zijn evenwicht
bracht en waardoor een vleugel in aanra
king kwam met den grond. Het toestel sloeg
over den kop en werd ernstig beschadigd.
De bestuurder kroeg een onbeteekende wond
aan het hoofd, de mede-inzittende, de werk
tuigkundige Klabbers, kreeg geen letsel.
Het toestel zal worden gedemonteerd en
naar Soesterberg worden vervoerd.
Twee jongens aangehouden.
Twee jongens van 16 en 17 jaar zijn door
de politie te Haaksbergen gearresteerd. Zij
worden ervan verdacht zich schuldig te heb
ben gemaakt aan diefstal, gepleegd in En
schede en omgeving. O.a, uit een villa ont
vreemdden zij een hoeveelheid fruit, haring,
bussen appelmoes, terwijl zij verder een
groot aantal eieren hebben gestolen.
Samen met twee andere knapen van hun
leeftijd stelden zij zich te Enschede weder
rechtelijk in het bezit van een rijwiel.
Op de tentoonstelling van bolbloemen
„Winterflora" te Haarlem ontvingen de vol
gende kweekers uit onze omgeving een on
derscheiding.
Jan Groen, St. Pancras,
Nieuwe winterharde, vroegbloeiende Pri
mula in variëteiten; bronzen medaille.
J. F. van den Berg, Anna Paulowna,
Groep Triumphtulpen in nieuwe variëtei
ten in decoratieve opstelling; kleine gouden
medaille Koelhuis „IJsvries" IJmuiden.,
Eercprijs.
De beste inzendingen van 10 soorten Tri
umphtulpen, 12 bollen per kist of pan; 2e
prijs verguld zilveren medaille.
Jac. Tol te St. Pancras,
Tulpen in kisten, crocus in pannen; bron
zen medaille.
Crocus Early Perfection, een certificaat
voor Gouden Medaille der Alg. Ver. voor
Bloembollencultuur.
Het leege sardineblikje is goud
waard.
Invoer van cellulose wordt over
bodig gemaakt.
In verband met den wensch van Duitsch
land, zich steeds meer van den invoer uit
het buitenland vrij te maken, wordt de
studie van wat met de als waardeloos weg
gegooide dingen kan worden gedaan, steeds
intensiever. Zoo wijst het „Institut für Kon-
junkturforschung" erop, dat in het afge-
ioopen jaar 270.000 tot 300.000 ton lompen
weggeworpen werden, waaruit men 135—
150.000 ton verspinbare textielgarens had
kunnen maken, wat overeenkomt met het
viervoudige van de Duitsche productie van
plantaardige spingarens en het drievoudige
van de Duitsche wolproductie ter waarde
van 810 millioen Mark.
Aan oud papier worden ieder Jaar
3.5 millioen ton weggeworpen, waar
van een vijfde wordt gebruikt, om
nieuw papier te maken. Gelukt het,
dit percentage ook maar tot 50
op te voeren, dan zou men daardoor
een invoer ter waarde van 15 mil
lioen Mark aan cellulose onnoodig
maken.
DEN ATU RATTE VERGOEDING ERNVTEN
EN VELDBOONEN OOGST 1937.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat de denaturatievergoeding
voor erwten van oogst 1937, welke zijn g
denatureerd in het tijdvak van tot en ni
12 Februari 1938, fl.20 per 100 kg zal bedra-
gen voor groene erwten, door handela
gedenatureerd en voldoende aan het stan-
daardnionster van kwaliteitsklasse
f0.70 per 100 kg voor voedereiwten, door te
lers gedenatureerd.
De steunvergoeding voor veldboonen
den oogst 1937, welke aan de daartoe ge
stelde eischen voldoen en door telers o
handelaren zijn gedenatureerd in genoemd
tijdvak zal f2.20 per 100 kg. bedragen,
's Gravenhage, 11 Fcbr. 1938. (Adv.)
IDENTITEITSBEWIJZEN KALVEREN.
De Nederlandsche Veehouderijcentrale
maakt het volgende bekend:
Door het heerschen van het mond- en
klauwzeer is het tuberculose-onderzoek ge
durende het seizoen 1937/38 sterk vertraagd.
Derhalve is het gewenscht gebleken, den
termijn voor het inwisselen van identiteits-
bewijzen-1937, welke op 1 Maart 1938 zou
eindigen, tot 1 Mei 1938 te verlengen.
Daarbij is echter bepaald, dat van 1 Maart
tot 1 Mei 1938 uitsluitend identiteitsbewij-
zen-1937 ter inwisseling kunnen worden
aanvaard van kalveren, behoorende aan le
den van door de Nederlandsche Veehoude
rijcentrale erkende organisaties ter bestrij
ding van rundertuberculose, welke blijkens
daartoe strekkende verklaringen positief
hebben gereageerd bij tuberculinaties, welke
gedurende het seizoen 1937/1938 hebben
plaatsgevonden.
's Gravenhage, 11 Febr. 1938. (Adv.)
Uit de weggeworpen blikjes en tubes zou
men jaarlijks 1.5 millioen K.G. tin kunnen
maken, die thans nog voor het grootste
deel tegen deviezen moeten worden inge
voerd.
Naar men weet, wordt in deze richting
in Duitschland thans al het mogelijke ge
daan en is de portier van ieder huis, die
den afval van de verschillende woningen
verzamelt, er voor verantwoordelijk, dat
daarvan niets verloren gaat, wat nog ge
bruikt kan worden.
Bij een appèl der politieke leiders van
de vrije stad Danzig zeide de gouwleider
der Danziger nationaal-socialisten Albert
Forster, dat de tegenwoordige situatie Dan
zig twee dingen tot taak stelt:
Het moet zich een duurzame bin-
nenlandsche organisatie scheppen
en wel volgens nationaal-socia-
listisch model, en het moet tegen
over het buitenland zijn 100
Duitsch en nationaal-socialistisch
karakter duidelijk toonen
Tot het eerste gedeelte van die taak
hoort, dat er voor gezorgd wordt, dat een
ieder arbeid en brood heeft. Heeft men
echter aan Danzig de noodzakelijke bin-
nenlandsche organisatie gegeven, dan moet
men er ook voor zorgen, dat de stad een
Uiterlijk krijgt, dat dezen tijd van op
bouw waardig is. Voor het overige zal het
stadsbestuur er voor zorgen, ook de levens
vormen, gelijk die in Duitschland bestaan,
over te nemen.
IEMAND, DIE AL 70 JAAR TROMMELT.
Toen Frank Tangloz hij de Bendigo band
in Melbourne kwam was hij tien jaar en
werd hij als trommelslager aangesteld.
Frank heeft nu kort geleden zijn tachtigsten
verjaardag gevierd en... hij is nog steeds de
trommelslager van hetzelfde korps wordt
uit Melbourne aan de Daily Express ge
meld.
Vertrek van Aankomet t»
I
Band. 11 Febr,
Jodhp. 11 Febr.
Bagd. 11 Febr.
Alex. 11 Febr,
Singap. 10 Febj
Gier [singap. 11 Febi
(heenreis) I
Pelikaan !Basra 11 Febr.
(heenreis) 1
0ehoe I Jodhp. 11 Febr
(terugreis) I
Wielewaal Napeis n Febr.
(heenreis)
Valk Band. 10 Febr.
iterugreis)
Nandoe I vdam 11 Febr.
(heenreis) I
Reiger I Allah. 11 Febr. Basra 11 Febr,
jterugreis)
De Valk bleef te Singapore; de Emoe land
de te Bangkok.
Japan noodigde de mogendhe
den nog niet uit, vertegenwoor
digers naar Tokio te zenden.
Het wordt thans niet onwaarschijn
lijk geacht, dat de volgende Olympi
sche Spelen in 1940 niet in Tokio
maar in Londen zullen worden ge
houden, aldus het Hsbl. Japan heeft
de mogendheden nog niet uitgenoo-
digd vertegenwoordigers naar Tokio
te zenden en dit wordt als een tee-
ken beschouwd, dat Japan gezien de
tegenwoordige toestand in het Ver
re Oosten, dit ook niet zal doen.
Indien Japan zich terugtrekt zal Groot-
Brittannië waarschijnlijk worden uitgenoo-
digd de spelen te organiseeren. Dinsdag zal
deze mogelijkheid worden besproken op de
vergadering van het Britsch Olympisch Co
mité te Londen. Het internationale Olympi-
sche Comité komt in Maart bijeen te Cairo,
waar de kwestie van het houden der Spe
len in Japan zal worden besproken.
Op haar laatste vergadering heeft het
bestuur der A. A. A. met algemeene stem
men de motie aangenomen, waarin de
meening wordt uitgesproken dat de in To
kio te houden spelen niet den steun van
Britsche deelneming behooren te hebben.
De British Empire Federation heeft in Svd-
ney een vergadering gehouden, waar even
eens de wensch werd uitgesproken niet
deel te nemen aan de Olympische Spelen
in een land. dat in een oorlog gewikkeld is.
Het is niet onmogelijk, dat op dergelijke
overwegingen zal worden besloten de Spe
len in 1940 te Londen te doen houden, waar
zij de laatste maal in 1908 zijn geweest.
De hoogste markt was een halve
gulden hooger. Aan het bord stond
f 23.50 en in het algemeen was de
tendens wat beter. Goede consump
tiekaas bracht in doorsnee op f 22.
de vaste soorten noteerden f 22.50,
enkele stapels f 23.en één f 23.50.
Hiermee heeft Noordholland weer
de leiding genomen, want Friesland
schijnt voor de 40 plus soorten
weer iets na te laten. De vooruit
zichten voor Duitschland verminde
ren en men laat zich tegenwoordig
spoedig van de wijs brengen. Ook
het binnenland en België komen
slechts aarzelend mee.
De hoogere prijs schijnt het gevolg
te zijn van enkele export-orders. Het
ziet er naar uit, dat deze ook de
volgende week nog wel van invloed
zullen zijn.
Alles bijeen genomen was de aan
voer vlug verkocht.
Vijf dagen lang lag het Griek-
sche tankschip, niet gas-vrij, in
de haven!
Verregaande onachtzaamheid de
oorzaak van de explosies?
De Raad voor de Scheepvaart heeft
gisteren een onderzoek ingesteld naar
de ontDloffingsramp welke op 31 Oct.
1936 in de Wiltonhaven te Schiedam
op het Gricksche tankschip Petrakis
Nomikos heeft plaats gehad en waar
bij 14 mcnschcn het leven verloren.
De ontploffing had plaats in de stuur-
boordszijbunker, gevolgd door een brand en
een half- uur later, toen inmiddels redders
aan boord waren gekomen, ontplofte de
stuurboordzomertank. Deze laatste ontplof
fing was een z.g. droge explosie. De ver
woestingen, welke deze aanrichtte, waren
echter niet minder dan die van de eerste
explosie en de gevolgen waren ontzettend.
De Petrakis Nomikos was, aldus de voor
zitter van den Raad, prof. Mr. B. Taverne,
een tankschip, waarvan de beide zomertanks
no. 1, die dus tusschcn de beide kofferdam-
men waren gelegd, als bunker werden gebe
zigd.
Deze reeds zonder ecnig nader on
derzoek gebleken toestand is voor de
Nederlandsche schepen verboden
bij art. 7 lid 2 van bijlage V van het
Schepenbesluit. Later zou blijken,
dat ook aan het voorschrift van art.
10, dat de ladingleidingen van alle
andere leidingen aan boord volko
men moeten zijn afgescheiden, niet
was voldaan.
Een punt van bijzonder belang.
Het schip had in Le Havre ongeveer 10.000
ton crude olie, een zeer gevaarlijke olie,
gelost, doch bij de aankomst in Nederland
was ontgassing niet bereikt.
Er moesten te Schiedam vuren en 450 Mt.
vlampijp worden vernieuwd. Mocht 't schip,
zoo vraagt de Raad zich af, ligplaats nemen'
in de haven en mocht met de herstellingen
een aanvang worden gemaakt? Het schip
was immers niet gasvrij!
Had de zeeloods er niet voor moeten zor
gen, dat het schip een kenteeken voerde''
Het havenpersoneel bleek voorts niets af
te weten van de gevaarlijkheid der olie.
Het schip lag reeds 5 dagen in de
haven, alvorens men de ruimten, die
daarvoor in aanmerking kwamen,
ging uitstoomen, teneinde ze gasvrij
te maken.
Op 29 Oct. werd het certificaat „practisch
gasvrij gegeven, doch een zgn. vuurcertifi-
caat kon niet worden uitgereikt, daar in
kofferdammen, tanks en pompkamer nog
olie aanwezig was.
In bakboordszijbunker en -zo-
mertank I explosieve stoffen.
Op 4 November bleek, dat zich in
de bakboordszijbunker een rijk gas
mengsel van explosieven aard be
vond en olie met eigenschappen van
de gevaarlijke crude oil, de olie dus
van de lading.
Wat de bakboordszomertank I be
treft, volgens verklaring van den in
specteur van politie Tas rolden, bij
opening, de benzinedampen naar bui
ten.
Nu was de oorzaak van de vreeselijke
ramp duidelijk geworden.
Ook in den stuurboordsbunker moet zich
deze gevaarlijke olie hebben bevonden. En
in het aan dien bunker grenzende ketel
huis had men. in de vaste, veronderstel
ling, dat deze de ongevaarlijke stookolie
gewerkt.
De meest waarschijnlijke oorzaak van de
tweede ontploffing was het lekken van een
vlam door de verbindingspijp; alles wijst
op de aanwezigheid van crude oil in de zij
bunkers, die met de zomertank 1 in ver
binding stonden. De toestand was zoo, dat
bij het verstoken van olie, de inhoud van
bedoelde zomertank liep in den zijbunker.
...®n c''ng is uit het onderzoek onomstoo
telijk komen vast te staan, n.1. dat de mo-
gelijkheid om uit de lading te stoken, op de
Petrakis Nomikos aanwezig was.
Berouw komt altijd te laat.
Er worden negen getuigen gehoord, o.w.
^schillende nu herstelde gewonden. Het
blijkt dat de havenmeester van Schiedam
vertrouwd heeft op de verklaring van den
Griekschen kapitein dat de Petrakis Nonii-
*a,s.vrij was- Thans betreurt hij bet,
zelf naar het schip te zijn gegaan. Uit
r!oi;n'Verse verk'aringen komt de onbegrij
pelijke onachtzaamheid van de Schiedam-
iiVif» 'avenautoriteiton duidelijk aan bet
lnsbscteur-generaal van
cbeepvaart. de heer P. S. van 't ITaeff.
eiliier nog gPPn conclusie nemen, d^fcr
n omvangrijk dossier nog moet. worden
onderzocht. De zitting wordt verdaagd.