Radion geeft blinkende helderheid Jaarvergadering T.E.S.O. Enorme verliezen der Chineezen L Wiervisschers onder de Zuiderzeesteunwet 1 Het halve leger vernietigd ONVERANDERDE, VOLMAAKTE KWALITEIT EN... ONVERANDERD GEWICHT Keurig wit wasgoed, zonder boenen of extra bleekmiddelen - dat is het prachtresultaat, dat U krijgt als U het goed eenvoudig in Radion laat koken.' En Radion geeft U zulk een witte was, omdat het zelfwerkende sop alle vuil en vlekken volkomen verwijdert - en op absoluut veilige wijze. Radion maakt het goed witter. En door de enorm ver laagde prijs en bon voor fraaie geschenken is Radion thans voordeliger dan ooit te voren! Japanscbe opmarsch voortgezet Taxegedeelfe Consumpfiemelk RADION L. i RAD 44-017# De algemeen© vergadering van T.E.S.O., gisterenavond in Hotel „De Oranjeboom" ge houden, werd bijgewoond door pl.m. 100 aan deelhouders. By de opening sprak de Voorzitter de heer W. H. Lap, er zijn bizonder genoegen over uit, dat onder de aandeelhouders zich de oud gezagvoerder, de heer G. Duinker, bevond. Spr. hoopte, dat hij nog vele jaren op de ver gaderingen present zou kunnen zijn. Verder deelde de voorzitter mede, dat, 1937 voor voor de Vennootschap een gunstig jaar is ge weest. Uit de, in de bladen reeds gegeven cijfers op de Balans en verlies- en winst rekening, zal men hebben gelezen, dat het Winst-saldo rond 15.000.heeft bedragen. Dit is iets minder dan vorig jaar, doch dit cyfer dient eenige toelichting. Onder de uitgaven zijn namelijk begrepen 6.000.aan de Gemeente voor het aanleg gen en onderhouden van fietspaden en het teeren van den Schansweg en 1.000.aan „de 30 Polders" voor het verbeteren van en kele wegen. Niettegenstaande de gegeven cij fers heben wij nog 13.000.op de eigen dommen kunnen afschrijven, zoodat wij mo gen spreken van een respectabele winst. Wij vervoerden pl.m. 10.000 personen meer dan vorig jaar, zoodat het een record-jaar werd met een vervoer in totaal van 167.000 passa giers; een stijging, die geheel in de lijn ligt met wensch van het Bestuur, om het ge tal 200.000 te bereiken. De ontvangsten aan personenvervoer waren 3.500.hooger dan verleden jaar. vracht vervoer pl.m. 3.000.hooger. Het aantal vervoerde auto's steeg van ruim 4300 in 1936 tot ruim 4900 thans. De stijging van het vrachtvervoer moet voor een deel worden toegeschreven aan het drukker wordend auto vervoer. Het aantal gratis vervoerde passa giers bedroeg dit jaar 33.000, terwijl 464 zie ken auto's gratis werden vervoerd; hieruit blijkt wel wat T.E.S.O op dit gebied voor de gemeenschap biedt. Het winst-saldo laat toe 9.900.toe te voegen aan de reserve, die hierdoor stijgt tot 22.000. Al is dit uit den aard van de zaak niet te hoog; er is een stille reserve gelegen in de eigendommen.' die tot volle tevredenheid stemt. De „Dokter Wagemaker" b.v., die voor twee jaar geleden is gebouwd en 150.000. kostte, staat nu voor 22.379 op de Balans; de „Marsdiep" voor 500.en de gebouwen voor 13.000. De Vennootschap kan dus te gen een stootje. Het winst-cijfer is dit jaar sterk beïnvloed door de hoogere kolenprijzen en door het feit. dat het geheele jaar door de laatste boot heeft gevaren. Dit laatste bracht een uitgave met zich mee van 2.000. waartegenover geen inkomsten staan. Dit is geen verrassing voor het Bestuur; het had dit voorzien en de statistiek v' it uit, dat er in de wintermaanden (zooals was voorspeld) geen stijging van passagiers is voorgekomen, wel een verschuiving naar later vertrekkende booten. Verder bracht spr. het aftreden van den heer Stömpff als directeur in herinnering en het benoemen van den heer v. d. Vlies als Soodanig. Terwyl spr. het overlyden van den heer Pongers. die vanaf de oprichting bij dt Vennootschap in dienst is geweest, een zwaar verlies voor T.E.S.O. noemde. Tevredenheid over de werf. In het laatste jaar, vervolgde de voor zitter zijn mededeelingen, hebben wij Marine zün behandeld, boven alle lof is niet meer in Amsterdam, doch op de Marinewerf te Den Helder gedokt. Wy hebben langen tijd daarmee geaarzeld, omdat de hooge cyfers by Rijksinstellin gen ons afschrikten, blaar we hebben ons eerst op de hoogte gesteld van de werktuigen en machines op de Marine werf voorhanden en het bleek ons, dat die in geen enkel opzich- achterstaan bij die op de werven te Amsterdam. We hebben ten slotte den knoop door gehakt, omdat wij ook te Amsterdam niet altijd even prettige ervaringen hebben opgedaan. Gaarne wil ik hier ver klaren, dat de wijze waarop wij door de verheven. We zijn dan ook vast besloten om te Den Helder te blijven dokken. Wat het s.s. „Marsdiep" aangaat, hierbij deed zich een moeilijk vraagstuk voor. Het toenemend autovervoer n.1. heeft ten gevolge gehad, dat „De Marsdiep" voor reserveboot te klein geworden is. Nu hebben wy ernstig overwogen het schip 4 k 5 meter te verlen gen, de geweldige kosten hebben ons evenwel tot heden doen afschrikken, dit werk te laten uitvoeren. De toestand van den steiger. De steiger te Den Helder verkeert nog steeds In zeer desolaten toestand, T.E.S.O. heetf hier misschien ook wel schuld aan, we zijn misschien wat koppig geweest, doch de steiger is vernield door een on derzeeër en het is o.l. ongehoord, dat men een particuliere Maatsch. verplich ten wil om by de dragen in onderhoud van een Rijkshaven, en dit alleen, omdat naar men zegt onze Venn. er financieel goed voorstaat. Dezer dagen evenwel hebben wij met bevoegde autoriteiten hierover nog weer eens een bespreking. Hierna werden door den secr., den heer P. Dros, de notulen der vorige vergadering ge lezen, waarna overlegging van Balans en Verlies- en Winstrekening volgde (de cyfers gaven wij reeds in een vorig nummer). In 't personeel kwam geen verandering voor. Ook de steiger in Den Helder werd even door den heer v. d. Vlies in zijn jaar verslag genoemd, waarby gewezen werd op de goede kansen, dat spoedig verbetering zal komen, nu het werk is aanbesteed en eind 1938 gereed moet zijn. In totaal zijn aangevoerd in 1936 134281 betalende passagiers (2256 voor v. d. Schuijt), 27340 scholieren, 3150 zieken, 3036 voor zie kenbezoek. In totaal 167.807. Hierna volgde bestuursverkiezing; aftre dend de heer P. Dros Az. (secr.). Uitgebracht werden 82 stemmen op den aftredende, 9 op den heer J. Bruin Dz. en 1 op den heer A. v. d. Meulen. Vervolgens kwam de Statutenwijziging aan de orde. De voorz. deelde mede, dat nu men in verband met de onlangs gebleken nood zakelijke Statutenwijziging bij stemmingen, van de gelegenheid had gebruig gemaakt om verschilende artikelen te wijzigen, zooals wenschelyk mocht worden worden geacht. De heer v. d. Meulen meende, dat het Be stuur den aandeelhouders een afschrift van het Concept had moeten doen toekomen. Not. Mulder weeg er op, dat ieder, die er belang in stelde een afschrift kon krijgen, zooals de wet voorschrijft, doch dat het wat veel ge- ëlscht was van iedere aandeelhouder een af schrift te doen toekomen. Texelaars de voorkeur. Artikelsgewijs werden nu de statuten behandeld, hetgeen veel tijd vorderde. Op verzoek, voornamelijk van den heer Ver meulen, werden hier en daar wijzigingen aangebracht. Op verzoek van den heer J. C. Rab en anderen werd besloten om te bepalen, dat bij eventueele uitgaven van nieuwe aandeelen, Texelaars, niet-aan- deelhouders voorrang zouden hebben, een wijziging die Not. Mulder een unicum noemde op het gebied van naaml. venn. Op verzoek van den heer Parlevliet werd in stemming gebracht en met geringe meer derheid aangenomen, dat in het vervolg ieder jaar één der vijf commissarissen aftreedt, die, (behalve de voorzitter en secretaris) eerst na een jaar weder herkiesbaar is. Bij de rondvraag besprak de heer T. Dog ger even de Pensioenregeling voor het per soneel, terwijl de heer v. d. Meulen infor meerde naar de serienummers der onder- aandeelen van 5.De heer Krijnen gaf nog in overweging op nieuwe coupons vervaldata te vermelden. Het Bestuur zal dit in overweging nemen. Hierna werd vergadering (te omstreeks 12 uur) gesloten. AARDAPPELEN IN DE SLOOT. Gisteren moest de chauffeur J. Cupido, die met de auto van den heer A. Slegh door Wes tergeest reed, bij het boschje van den heer Dyt, uithalen voor den kruidenierswagen van den heer Huisman. De auto geraakte daarbij te veel op den kant, zoodat ze in de sloot te recht kwam. Een honderdtal zakken met aardappelen, die op den wagen geladen wa ren vielen er af. De auto werd later door den kraanwagen van den heer J. Reij op het droge gebracht en bleek in het heel niet te zijn be schadigd. Verblijdende uitspraak der com missie van onderzoek. De Kamercommissie, naar aanlei ding van een adres van D. Vlas Wzn. en 3 anderen te Texel inge steld tot het onderzoeken van den toestand der Wiervisscherij benoor den den afsluitdijk, noodigt in haar gisteren uitgebracht rapport de re geering uit de Zuiderzeesteunwet ook toe te passen ten aanzien van tot de Zuiderzeevisschersbevolking behoorende beroepsvisschers, wier visschers en ander personen, die op 25 Juli 1918 hoofdmiddel van be staan vonden in een der in art. 1 der Zuiderzeesteunwet genoemde bedrij ven, voor zoover deze benoorden den Afsluitdijk werden uitgeoefend. De commissie zegt dat zich bij haar de voorloopige overtuiging heeft opgedrongen, dat de omstandigheid zich vermoedelijk voordoet, dat het zoutgehalte in het zcege- deelte, hetwelk wordt begrensd door den afsluitdijk, de Waddeneilanden en de Fric- sche kust, tijdens een groot deel van het getij anders is dan zich hier vóór de af sluiting van de Zuiderzee voordeed (we gens de versterkte getijbeweging en een hoo- geren gemiddelden waterstand) van gunsti- gen invloed is geweest voor het doorzetten van de wierziekte en van nadeeligen in vloed op de ontwikkeling van het wier en eveneens op het ter plaatse zich ophou den en in leven blijven van sommige schelp dieren, meer in het bijzonder van de win- tergarnaal. Het verloop van zaken sinds 1934 brengt de commissie ertoe te betreu ren, dat een officieel onderzoek van regee- ringswege in het buitenland en een daarop berustende vergelijkende toelichting van hetgeen zich in Nederland gedurende de jaren 1936 en 1937 op dit stuk heeft doen kennen, nog niet heeft plaats gehad. Deze uitspraak zal zeker door de visschers met groote voldoening worden, begroet. Reeds te lang wachten zij op hun recht Uit de thans gepubliceerde verlieslijsten blijkt hoe verwoed de strijd in Midden Chi na werd en nog wordt gevoerd. De Japansche militaire autoriteiten schat ten de verliezen van de Chineezen in Cen traal Sjansi op 123.000 man. Het stoffelijk overschot van 20.000 gesneuvelden is door de Japansche soldaten begraven na de gevech ten bij Lingsji, Linten en andere punten in Zuid-S jansi. Aanzienlijke Chineesche versterkingen worden in allerijl naar de Gele rivier in Honan en Sjansi gezonden om den Japan-* neezen te beletten, dat zij de rivier over trekken. De Japansche troepen zijn samen- getrokken_ aan den Noordelijken oever te genover Kaifeng, de hoofdstad van Honan. Een afdeeling, die langs den noordelijken oever naar het Westen oprukt, heeft Joeant- sjoe bezet en trekt verder naar Joentsjen in Sjansi. Aan het Zuidelijke gedeelte van den spoor weg Tientsin-Poekau zijn de versterkte Ja pansche troepen er in geslaagd, de Hwairi- vier over te steken: Zij rukken naar het Noorden op. Ten Noorden van Pegpoe wordt hevig gevochten: Chineesche troepen onder bevel van den Mandsjoerijschen comman dant Joeh-su-Tsjoeng verdedigen zich daar met succes tegen de Japansche aanvallen. De toestand is critiek. Door de snelle opmarsch der Japanners in Sjansi, welke reeds tot bij Pingjau ge komen zijn (zie de kaart) voelen zich de Chineezen in den rug bedreigd De Loeng- hai Spoorweg zou nu weer ernstig gevaar loopen te worden bezet, tenminste wan neer de Chineesche luchtstrijdkrachten niet actief in de verdedigin zullen ingrijpen. Men acht daarom in Chineesche regeeringskrin- gen de toestand van Sjansi zeer kritiek. De kaart geeft de situatie weer van deze provincie, men lette vooral on het spoor wegnet en de groote weg van Taooean naar Toengkwam. waarlangs de meeste operaties plaats vinden. De Japansche troepen in Zuid-Sjansi zijn verder naar het Zuiden opgerukt. Gister avond is Mengtsjeng. 40 kilometer ten Z. van Linfen. genomen. Naar de militaire autoriteiten beweren, is ongeveer de helft van het Chineesche leger in Zuid-Sjansi vernietigd. Russische vliegers staken Een van de redenen van het aftreden van mevr. Tsjang Kai Sjok als voorzitster van de luchtvaartcommissie was een staking met gekruiste armen van de Russische vliegers, die onder haar bevel stonden. De Sovjet-Russen weigerden onder com mando van een vrouw te -'-mn. Naar verluidt was een tweede reden, dat mevrouw Tsjank Kai Sjek verlangde dat Chineesche mitrailleurs zouden worden ge monteerd in vliegtuigen, welke door bui tenlanders werden bestuurd. JULIANADORP. Begrafenisvereeniging „De Laat ste Eer". Bovengenoemde verecniging vergaderde gisteravond in het café „Prins Hendrik" van den heer A. Doorn. Aanwezig waren 26 leden. De voorzitter de heer G. Kuiper opent deze bijeenkomst; de notulen worden goedge keurd. Medegedeeld wordt, dat van de Federatie Noord-Holland van den Bond voor Staats pensioen een schrijven is ingekomen om al hier een afdeeling van den Bond op te rich- ten. Na afloop van deze vergadering zullen eenige heeren daarover het een en ander zeg. gen. Van den heer A. L. Winder was een schrij. ven ingekomen, dat het water van de wa genbergplaats op zijn inrijpad loopt. Wordt besloten een goot aan te brengen, zoodat dat euvel daarmee verholpen zal zijn. Uit het jaarverslag van den secretaris bleek, dat 6 begrafenissen zijn uitgevoerd, 5 van leden en 1 niet-lid. Alle begrafenissen zijn met den rouwauto zonder prijsverhoo- ging uitgevoerd. Er traden 5 nieuwe leden toe. De penningmeester, de heer P. Veeter, deelt mede, dat de ontvangsten in totaal bedroe gen f 1067.98, de uitgaven f 485.95, zoodat er een saldo is van f582.03. Het fonds telt 120 leden. Bij de bestuursverkiezing wordt het aftre dend lid de heer P. J. Slikker, herkozen. Tot leden van de kascommissie worden bij acclamatie benoemd de heeren P. Kuit en J. Wolthuis en in de plaats van den heer A. Speur de heer G. Gortzak. Dan volgt een bespreking over de rouw koets. Er zouden nieuwe paardentuigen aan geschaft moeten worden, en de koets wordt bijna niet meer gebruikt. De regeling met den auto is weer evenals het vorige jaar, zonder prijsverhooging. Het bestuur stelt voor de koets af te schaffen en te verkoopen. De ver gadering gaat na eenige discussie hiermede accoord en stelt een minimum-prijs vast. Bij de rondvraag komen nog enkele zaken ter sprake. De voorlooper C. Hollander vraagt om zomer-handschoenen. De heer H. Hardebol wijst op den slechten toestand van de kleeding. De heer K. Bregman wijst op de uitmon stering van voorlooper en dragers. Laat die nu reeds vernieuwen, zegt spr., dan knapt het reeds veel op. Komen er dan het volgend jaar nieuwe costumes, dan kan de oude klee ding nog bij slecht weer diensi doen. Verder wil spr. het gebouwtje laten schil deren. Dit was reeds door het bestuur be sloten. De heer J. Breen vraagt om meer licht in het gebouwtje te maken, altijd moet de deur open, omdat het er zoo donker is. Het Bestuur zal een en ander onder han den nemen. Daarna komen een vijftal heeren uit Schagen binnen om propaganda te maken voor het Staatspensioen, teneinde pogingen aan te wenden alhier weer een afdeeling op te richten. De heer Woudenberg e.a. lichten deze zaak nader toe. Laten we hopen dat hun streven zal sla gen. ANNA PAULOWNA Goed nieuws! Met ingang van a.s. Maandag wordt het uurloon in de werkverschaffing dezer gemeente verhoogd vaa 26 cent op 28 cent. Vastenconferentios. Gedurende de vasten zullen iederen Zon dagavond door Majoor H. Bangert, vloot-aal- moezenier te Den Helder, lijdensmeditaties gehouden worden in de R.K. kerk in de Spoorbuurt. Biljarten. De biljartclub der afdeeling van den Ar beiders-Sportbond, speelde bij den heer Kos- sen tegen een club uit Schagen. Van de 11 gespeelde partijen wonnen de Poldersche Sportbonders er 13, tegen Schagen slechts 1. BREEZAND. Lijdensmeditaties. Kapelaan A. Coelen van Den Helder zal op de Zondagavonden tijdens de vasten de lij densmeditaties houden in de R.K. kerk te Breezand. Bouwvergunning. B. en W. verleenden vergunning aan J. de Waard voor den bouw van een bloembollen- schuur aan den Koningsweg. W1ER1NGEN Politie. Gevonden: een paar bruine dameshand schoenen. Inl. bij den gena.-bode. SCHAGEN, 3 Maart. 10 Paarden 150400. 17 geldekoeicn (ma gere) 150200. 20 idemv ettc 200—295, 21 kalfkoeien 230—310 459 nuchtere kalveren 014. 25 vette schapen 2432. 278 overhou- ders 2023. 11 magere varkens 44.6 idem vette per Kg. 56—59 ct„ 57 bigden 16—24, koniinen 0 80—1.75. kinpon 0.80—1.20. AMSTERDAM. 2 Maart. Veemarkt. 183 vette kalveren: le kw. 7682 ct.. 2e kw. 66—74 ct.. 3e kw. 54—64 ct. per Kg. levend gewicht; 134 nuchtere kalveren f 6—11. per stuk; 86 varkens: vleeschvarkens, wegende van 90110 Kg- 6970 ct.. zware varkens 6809 ct., vette varkens 6667 ct. per Kg. slachtgewicht. Aangevoerd 3 wagons geslachte runderen uit Denemarken. Overzicht: Vette kalveren matige aanvoer, slenende handel, hoogere prijzen. Nuchtere kalveren behoorlijke aan voer. vlugge handel, prijshoudend. Varkens aanvoer zeer gering, handel lusteloos, nn.1" zen onveranderd. Vleeschvarkens vrijwel niet aangevoerd. WARMENHUIZEN. 2 Maart. Roode kool 3.706. gele kool 1.502.10, Dmnsche witte kool 1.70—2.60. peen 1.20-" 2.80. Aanvoer: 15.975 Kg. roode kool. 8(Kh' Kg. gele kool, 3700 Kg. Deensche witte kool 1100 Kg. peen. BROEK Op LANGF.NDT.TK. 3 Maart. Uien 12.8014, drielingen 11.6011-70, gr- 13.30—13 60, stek 9.30—9.90. peen 2.50, kk peen 1.60. kroten 2.30—3.60. roode kool 4.U) 6.40. spruiten 4.30 gele okol 1502-60. witte kool 1.802.90. NOORDSCHARWOUDE. 3 Maart. Uien 13.8014.10. drielingen 11.201 grove 13.60—11.30 peen 2.70—2.80 kleine peen 1 60—1 80. kroten 0.60—2.70. taaie ge'c kool 1.60—2.50. gele kool 1 50-2.30 Savoye kool 1—1.40. D. witte kool 1.30-2.90. 12 Nederlandsche Zuivelcentrale. 6 t.m- - Maart. Consumntiemelk regeeringscontrac taxegedeelte 7,25 cent, eventueel verhoogd met premie of verminderd met kwaliteits afdracht. Overmelk regeerings-minimum- prijs 6.30 cent. Afdracht bij levering in consumptie van andere dan taxemelk 2.50 cent.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 6