Radion geeft blinkende helderheid
Jaarvergadering T.E.S.O.
Enorme verliezen
der Chineezen
L
Wiervisschers onder de
Zuiderzeesteunwet 1
Het halve leger vernietigd
ONVERANDERDE, VOLMAAKTE KWALITEIT
EN... ONVERANDERD GEWICHT
Keurig wit wasgoed, zonder boenen of extra
bleekmiddelen - dat is het prachtresultaat,
dat U krijgt als U het goed eenvoudig in
Radion laat koken.' En Radion geeft U zulk
een witte was, omdat het zelfwerkende sop
alle vuil en vlekken volkomen verwijdert -
en op absoluut veilige wijze. Radion maakt
het goed witter. En door de enorm ver
laagde prijs en bon voor fraaie geschenken is
Radion thans voordeliger dan ooit te voren!
Japanscbe opmarsch voortgezet
Taxegedeelfe Consumpfiemelk
RADION
L.
i
RAD 44-017#
De algemeen© vergadering van T.E.S.O.,
gisterenavond in Hotel „De Oranjeboom" ge
houden, werd bijgewoond door pl.m. 100 aan
deelhouders.
By de opening sprak de Voorzitter de heer
W. H. Lap, er zijn bizonder genoegen over
uit, dat onder de aandeelhouders zich de oud
gezagvoerder, de heer G. Duinker, bevond.
Spr. hoopte, dat hij nog vele jaren op de ver
gaderingen present zou kunnen zijn. Verder
deelde de voorzitter mede, dat, 1937 voor voor
de Vennootschap een gunstig jaar is ge
weest. Uit de, in de bladen reeds gegeven
cijfers op de Balans en verlies- en winst
rekening, zal men hebben gelezen, dat het
Winst-saldo rond 15.000.heeft bedragen.
Dit is iets minder dan vorig jaar, doch dit
cyfer dient eenige toelichting.
Onder de uitgaven zijn namelijk begrepen
6.000.aan de Gemeente voor het aanleg
gen en onderhouden van fietspaden en het
teeren van den Schansweg en 1.000.aan
„de 30 Polders" voor het verbeteren van en
kele wegen. Niettegenstaande de gegeven cij
fers heben wij nog 13.000.op de eigen
dommen kunnen afschrijven, zoodat wij mo
gen spreken van een respectabele winst. Wij
vervoerden pl.m. 10.000 personen meer dan
vorig jaar, zoodat het een record-jaar werd
met een vervoer in totaal van 167.000 passa
giers; een stijging, die geheel in de lijn ligt
met wensch van het Bestuur, om het ge
tal 200.000 te bereiken.
De ontvangsten aan personenvervoer waren
3.500.hooger dan verleden jaar. vracht
vervoer pl.m. 3.000.hooger. Het aantal
vervoerde auto's steeg van ruim 4300 in 1936
tot ruim 4900 thans. De stijging van het
vrachtvervoer moet voor een deel worden
toegeschreven aan het drukker wordend auto
vervoer. Het aantal gratis vervoerde passa
giers bedroeg dit jaar 33.000, terwijl 464 zie
ken auto's gratis werden vervoerd; hieruit
blijkt wel wat T.E.S.O op dit gebied voor de
gemeenschap biedt.
Het winst-saldo laat toe 9.900.toe te
voegen aan de reserve, die hierdoor stijgt tot
22.000. Al is dit uit den aard van de zaak
niet te hoog; er is een stille reserve gelegen
in de eigendommen.' die tot volle tevredenheid
stemt. De „Dokter Wagemaker" b.v., die voor
twee jaar geleden is gebouwd en 150.000.
kostte, staat nu voor 22.379 op de Balans;
de „Marsdiep" voor 500.en de gebouwen
voor 13.000. De Vennootschap kan dus te
gen een stootje. Het winst-cijfer is dit jaar
sterk beïnvloed door de hoogere kolenprijzen
en door het feit. dat het geheele jaar door de
laatste boot heeft gevaren. Dit laatste bracht
een uitgave met zich mee van 2.000.
waartegenover geen inkomsten staan. Dit is
geen verrassing voor het Bestuur; het had dit
voorzien en de statistiek v' it uit, dat er in
de wintermaanden (zooals was voorspeld)
geen stijging van passagiers is voorgekomen,
wel een verschuiving naar later vertrekkende
booten.
Verder bracht spr. het aftreden van den
heer Stömpff als directeur in herinnering en
het benoemen van den heer v. d. Vlies als
Soodanig. Terwyl spr. het overlyden van den
heer Pongers. die vanaf de oprichting bij dt
Vennootschap in dienst is geweest, een zwaar
verlies voor T.E.S.O. noemde.
Tevredenheid over de werf.
In het laatste jaar, vervolgde de voor
zitter zijn mededeelingen, hebben wij
Marine zün behandeld, boven alle lof is
niet meer in Amsterdam, doch op de
Marinewerf te Den Helder gedokt. Wy
hebben langen tijd daarmee geaarzeld,
omdat de hooge cyfers by Rijksinstellin
gen ons afschrikten, blaar we hebben
ons eerst op de hoogte gesteld van de
werktuigen en machines op de Marine
werf voorhanden en het bleek ons, dat
die in geen enkel opzich- achterstaan bij
die op de werven te Amsterdam.
We hebben ten slotte den knoop door
gehakt, omdat wij ook te Amsterdam
niet altijd even prettige ervaringen
hebben opgedaan. Gaarne wil ik hier ver
klaren, dat de wijze waarop wij door de
verheven. We zijn dan ook vast besloten
om te Den Helder te blijven dokken.
Wat het s.s. „Marsdiep" aangaat, hierbij
deed zich een moeilijk vraagstuk voor. Het
toenemend autovervoer n.1. heeft ten gevolge
gehad, dat „De Marsdiep" voor reserveboot
te klein geworden is. Nu hebben wy ernstig
overwogen het schip 4 k 5 meter te verlen
gen, de geweldige kosten hebben ons evenwel
tot heden doen afschrikken, dit werk te
laten uitvoeren.
De toestand van den steiger.
De steiger te Den Helder verkeert nog
steeds In zeer desolaten toestand, T.E.S.O.
heetf hier misschien ook wel schuld aan,
we zijn misschien wat koppig geweest,
doch de steiger is vernield door een on
derzeeër en het is o.l. ongehoord, dat
men een particuliere Maatsch. verplich
ten wil om by de dragen in onderhoud
van een Rijkshaven, en dit alleen, omdat
naar men zegt onze Venn. er financieel
goed voorstaat. Dezer dagen evenwel
hebben wij met bevoegde autoriteiten
hierover nog weer eens een bespreking.
Hierna werden door den secr., den heer P.
Dros, de notulen der vorige vergadering ge
lezen, waarna overlegging van Balans en
Verlies- en Winstrekening volgde (de cyfers
gaven wij reeds in een vorig nummer).
In 't personeel kwam geen verandering
voor. Ook de steiger in Den Helder werd
even door den heer v. d. Vlies in zijn jaar
verslag genoemd, waarby gewezen werd op
de goede kansen, dat spoedig verbetering zal
komen, nu het werk is aanbesteed en eind
1938 gereed moet zijn.
In totaal zijn aangevoerd in 1936 134281
betalende passagiers (2256 voor v. d. Schuijt),
27340 scholieren, 3150 zieken, 3036 voor zie
kenbezoek. In totaal 167.807.
Hierna volgde bestuursverkiezing; aftre
dend de heer P. Dros Az. (secr.). Uitgebracht
werden 82 stemmen op den aftredende, 9 op
den heer J. Bruin Dz. en 1 op den heer A. v. d.
Meulen.
Vervolgens kwam de Statutenwijziging aan
de orde. De voorz. deelde mede, dat nu men
in verband met de onlangs gebleken nood
zakelijke Statutenwijziging bij stemmingen,
van de gelegenheid had gebruig gemaakt om
verschilende artikelen te wijzigen, zooals
wenschelyk mocht worden worden geacht.
De heer v. d. Meulen meende, dat het Be
stuur den aandeelhouders een afschrift van
het Concept had moeten doen toekomen. Not.
Mulder weeg er op, dat ieder, die er belang
in stelde een afschrift kon krijgen, zooals de
wet voorschrijft, doch dat het wat veel ge-
ëlscht was van iedere aandeelhouder een af
schrift te doen toekomen.
Texelaars de voorkeur.
Artikelsgewijs werden nu de statuten
behandeld, hetgeen veel tijd vorderde. Op
verzoek, voornamelijk van den heer Ver
meulen, werden hier en daar wijzigingen
aangebracht. Op verzoek van den heer J.
C. Rab en anderen werd besloten om te
bepalen, dat bij eventueele uitgaven van
nieuwe aandeelen, Texelaars, niet-aan-
deelhouders voorrang zouden hebben, een
wijziging die Not. Mulder een unicum
noemde op het gebied van naaml. venn.
Op verzoek van den heer Parlevliet werd
in stemming gebracht en met geringe meer
derheid aangenomen, dat in het vervolg ieder
jaar één der vijf commissarissen aftreedt, die,
(behalve de voorzitter en secretaris) eerst na
een jaar weder herkiesbaar is.
Bij de rondvraag besprak de heer T. Dog
ger even de Pensioenregeling voor het per
soneel, terwijl de heer v. d. Meulen infor
meerde naar de serienummers der onder-
aandeelen van 5.De heer Krijnen gaf nog
in overweging op nieuwe coupons vervaldata
te vermelden.
Het Bestuur zal dit in overweging nemen.
Hierna werd vergadering (te omstreeks
12 uur) gesloten.
AARDAPPELEN IN DE SLOOT.
Gisteren moest de chauffeur J. Cupido, die
met de auto van den heer A. Slegh door Wes
tergeest reed, bij het boschje van den heer
Dyt, uithalen voor den kruidenierswagen van
den heer Huisman. De auto geraakte daarbij
te veel op den kant, zoodat ze in de sloot te
recht kwam. Een honderdtal zakken met
aardappelen, die op den wagen geladen wa
ren vielen er af. De auto werd later door den
kraanwagen van den heer J. Reij op het droge
gebracht en bleek in het heel niet te zijn be
schadigd.
Verblijdende uitspraak der com
missie van onderzoek.
De Kamercommissie, naar aanlei
ding van een adres van D. Vlas
Wzn. en 3 anderen te Texel inge
steld tot het onderzoeken van den
toestand der Wiervisscherij benoor
den den afsluitdijk, noodigt in haar
gisteren uitgebracht rapport de re
geering uit de Zuiderzeesteunwet
ook toe te passen ten aanzien van
tot de Zuiderzeevisschersbevolking
behoorende beroepsvisschers, wier
visschers en ander personen, die op
25 Juli 1918 hoofdmiddel van be
staan vonden in een der in art. 1 der
Zuiderzeesteunwet genoemde bedrij
ven, voor zoover deze benoorden den
Afsluitdijk werden uitgeoefend.
De commissie zegt dat zich bij haar de
voorloopige overtuiging heeft opgedrongen,
dat de omstandigheid zich vermoedelijk
voordoet, dat het zoutgehalte in het zcege-
deelte, hetwelk wordt begrensd door den
afsluitdijk, de Waddeneilanden en de Fric-
sche kust, tijdens een groot deel van het
getij anders is dan zich hier vóór de af
sluiting van de Zuiderzee voordeed (we
gens de versterkte getijbeweging en een hoo-
geren gemiddelden waterstand) van gunsti-
gen invloed is geweest voor het doorzetten
van de wierziekte en van nadeeligen in
vloed op de ontwikkeling van het wier
en eveneens op het ter plaatse zich ophou
den en in leven blijven van sommige schelp
dieren, meer in het bijzonder van de win-
tergarnaal. Het verloop van zaken sinds
1934 brengt de commissie ertoe te betreu
ren, dat een officieel onderzoek van regee-
ringswege in het buitenland en een daarop
berustende vergelijkende toelichting van
hetgeen zich in Nederland gedurende de
jaren 1936 en 1937 op dit stuk heeft doen
kennen, nog niet heeft plaats gehad.
Deze uitspraak zal zeker door de visschers
met groote voldoening worden, begroet.
Reeds te lang wachten zij op hun recht
Uit de thans gepubliceerde verlieslijsten
blijkt hoe verwoed de strijd in Midden Chi
na werd en nog wordt gevoerd.
De Japansche militaire autoriteiten schat
ten de verliezen van de Chineezen in Cen
traal Sjansi op 123.000 man. Het stoffelijk
overschot van 20.000 gesneuvelden is door de
Japansche soldaten begraven na de gevech
ten bij Lingsji, Linten en andere punten in
Zuid-S jansi.
Aanzienlijke Chineesche versterkingen
worden in allerijl naar de Gele rivier in
Honan en Sjansi gezonden om den Japan-*
neezen te beletten, dat zij de rivier over
trekken. De Japansche troepen zijn samen-
getrokken_ aan den Noordelijken oever te
genover Kaifeng, de hoofdstad van Honan.
Een afdeeling, die langs den noordelijken
oever naar het Westen oprukt, heeft Joeant-
sjoe bezet en trekt verder naar Joentsjen in
Sjansi.
Aan het Zuidelijke gedeelte van den spoor
weg Tientsin-Poekau zijn de versterkte Ja
pansche troepen er in geslaagd, de Hwairi-
vier over te steken: Zij rukken naar het
Noorden op. Ten Noorden van Pegpoe wordt
hevig gevochten: Chineesche troepen onder
bevel van den Mandsjoerijschen comman
dant Joeh-su-Tsjoeng verdedigen zich daar
met succes tegen de Japansche aanvallen.
De toestand is critiek.
Door de snelle opmarsch der Japanners
in Sjansi, welke reeds tot bij Pingjau ge
komen zijn (zie de kaart) voelen zich de
Chineezen in den rug bedreigd De Loeng-
hai Spoorweg zou nu weer ernstig gevaar
loopen te worden bezet, tenminste wan
neer de Chineesche luchtstrijdkrachten niet
actief in de verdedigin zullen ingrijpen. Men
acht daarom in Chineesche regeeringskrin-
gen de toestand van Sjansi zeer kritiek.
De kaart geeft de situatie weer van deze
provincie, men lette vooral on het spoor
wegnet en de groote weg van Taooean naar
Toengkwam. waarlangs de meeste operaties
plaats vinden.
De Japansche troepen in Zuid-Sjansi zijn
verder naar het Zuiden opgerukt. Gister
avond is Mengtsjeng. 40 kilometer ten Z.
van Linfen. genomen.
Naar de militaire autoriteiten beweren,
is ongeveer de helft van het Chineesche
leger in Zuid-Sjansi vernietigd.
Russische vliegers staken
Een van de redenen van het aftreden van
mevr. Tsjang Kai Sjok als voorzitster van
de luchtvaartcommissie was een staking
met gekruiste armen van de Russische
vliegers, die onder haar bevel stonden.
De Sovjet-Russen weigerden onder com
mando van een vrouw te -'-mn.
Naar verluidt was een tweede reden, dat
mevrouw Tsjank Kai Sjek verlangde dat
Chineesche mitrailleurs zouden worden ge
monteerd in vliegtuigen, welke door bui
tenlanders werden bestuurd.
JULIANADORP.
Begrafenisvereeniging „De Laat
ste Eer".
Bovengenoemde verecniging vergaderde
gisteravond in het café „Prins Hendrik" van
den heer A. Doorn.
Aanwezig waren 26 leden.
De voorzitter de heer G. Kuiper opent deze
bijeenkomst; de notulen worden goedge
keurd.
Medegedeeld wordt, dat van de Federatie
Noord-Holland van den Bond voor Staats
pensioen een schrijven is ingekomen om al
hier een afdeeling van den Bond op te rich-
ten. Na afloop van deze vergadering zullen
eenige heeren daarover het een en ander zeg.
gen.
Van den heer A. L. Winder was een schrij.
ven ingekomen, dat het water van de wa
genbergplaats op zijn inrijpad loopt. Wordt
besloten een goot aan te brengen, zoodat dat
euvel daarmee verholpen zal zijn.
Uit het jaarverslag van den secretaris
bleek, dat 6 begrafenissen zijn uitgevoerd,
5 van leden en 1 niet-lid. Alle begrafenissen
zijn met den rouwauto zonder prijsverhoo-
ging uitgevoerd. Er traden 5 nieuwe leden
toe.
De penningmeester, de heer P. Veeter, deelt
mede, dat de ontvangsten in totaal bedroe
gen f 1067.98, de uitgaven f 485.95, zoodat er
een saldo is van f582.03. Het fonds telt 120
leden.
Bij de bestuursverkiezing wordt het aftre
dend lid de heer P. J. Slikker, herkozen.
Tot leden van de kascommissie worden bij
acclamatie benoemd de heeren P. Kuit en J.
Wolthuis en in de plaats van den heer A.
Speur de heer G. Gortzak.
Dan volgt een bespreking over de rouw
koets. Er zouden nieuwe paardentuigen aan
geschaft moeten worden, en de koets wordt
bijna niet meer gebruikt. De regeling met den
auto is weer evenals het vorige jaar, zonder
prijsverhooging. Het bestuur stelt voor de
koets af te schaffen en te verkoopen. De ver
gadering gaat na eenige discussie hiermede
accoord en stelt een minimum-prijs vast.
Bij de rondvraag komen nog enkele zaken
ter sprake. De voorlooper C. Hollander vraagt
om zomer-handschoenen.
De heer H. Hardebol wijst op den slechten
toestand van de kleeding.
De heer K. Bregman wijst op de uitmon
stering van voorlooper en dragers. Laat die
nu reeds vernieuwen, zegt spr., dan knapt
het reeds veel op. Komen er dan het volgend
jaar nieuwe costumes, dan kan de oude klee
ding nog bij slecht weer diensi doen.
Verder wil spr. het gebouwtje laten schil
deren. Dit was reeds door het bestuur be
sloten.
De heer J. Breen vraagt om meer licht in
het gebouwtje te maken, altijd moet de deur
open, omdat het er zoo donker is.
Het Bestuur zal een en ander onder han
den nemen.
Daarna komen een vijftal heeren uit
Schagen binnen om propaganda te maken
voor het Staatspensioen, teneinde pogingen
aan te wenden alhier weer een afdeeling op
te richten. De heer Woudenberg e.a. lichten
deze zaak nader toe.
Laten we hopen dat hun streven zal sla
gen.
ANNA PAULOWNA
Goed nieuws!
Met ingang van a.s. Maandag wordt
het uurloon in de werkverschaffing
dezer gemeente verhoogd vaa 26 cent
op 28 cent.
Vastenconferentios.
Gedurende de vasten zullen iederen Zon
dagavond door Majoor H. Bangert, vloot-aal-
moezenier te Den Helder, lijdensmeditaties
gehouden worden in de R.K. kerk in de
Spoorbuurt.
Biljarten.
De biljartclub der afdeeling van den Ar
beiders-Sportbond, speelde bij den heer Kos-
sen tegen een club uit Schagen. Van de 11
gespeelde partijen wonnen de Poldersche
Sportbonders er 13, tegen Schagen slechts 1.
BREEZAND.
Lijdensmeditaties.
Kapelaan A. Coelen van Den Helder zal op
de Zondagavonden tijdens de vasten de lij
densmeditaties houden in de R.K. kerk te
Breezand.
Bouwvergunning.
B. en W. verleenden vergunning aan J. de
Waard voor den bouw van een bloembollen-
schuur aan den Koningsweg.
W1ER1NGEN
Politie.
Gevonden: een paar bruine dameshand
schoenen.
Inl. bij den gena.-bode.
SCHAGEN, 3 Maart.
10 Paarden 150400. 17 geldekoeicn (ma
gere) 150200. 20 idemv ettc 200—295, 21
kalfkoeien 230—310 459 nuchtere kalveren
014. 25 vette schapen 2432. 278 overhou-
ders 2023. 11 magere varkens 44.6 idem
vette per Kg. 56—59 ct„ 57 bigden 16—24,
koniinen 0 80—1.75. kinpon 0.80—1.20.
AMSTERDAM. 2 Maart.
Veemarkt. 183 vette kalveren: le kw.
7682 ct.. 2e kw. 66—74 ct.. 3e kw. 54—64
ct. per Kg. levend gewicht; 134 nuchtere
kalveren f 6—11. per stuk; 86 varkens:
vleeschvarkens, wegende van 90110 Kg-
6970 ct.. zware varkens 6809 ct., vette
varkens 6667 ct. per Kg. slachtgewicht.
Aangevoerd 3 wagons geslachte runderen
uit Denemarken. Overzicht: Vette kalveren
matige aanvoer, slenende handel, hoogere
prijzen. Nuchtere kalveren behoorlijke aan
voer. vlugge handel, prijshoudend. Varkens
aanvoer zeer gering, handel lusteloos, nn.1"
zen onveranderd. Vleeschvarkens vrijwel
niet aangevoerd.
WARMENHUIZEN. 2 Maart.
Roode kool 3.706. gele kool 1.502.10,
Dmnsche witte kool 1.70—2.60. peen 1.20-"
2.80. Aanvoer: 15.975 Kg. roode kool. 8(Kh'
Kg. gele kool, 3700 Kg. Deensche witte kool
1100 Kg. peen.
BROEK Op LANGF.NDT.TK. 3 Maart.
Uien 12.8014, drielingen 11.6011-70, gr-
13.30—13 60, stek 9.30—9.90. peen 2.50, kk
peen 1.60. kroten 2.30—3.60. roode kool 4.U)
6.40. spruiten 4.30 gele okol 1502-60.
witte kool 1.802.90.
NOORDSCHARWOUDE. 3 Maart.
Uien 13.8014.10. drielingen 11.201
grove 13.60—11.30 peen 2.70—2.80 kleine
peen 1 60—1 80. kroten 0.60—2.70. taaie ge'c
kool 1.60—2.50. gele kool 1 50-2.30 Savoye
kool 1—1.40. D. witte kool 1.30-2.90.
12
Nederlandsche Zuivelcentrale. 6 t.m- -
Maart. Consumntiemelk regeeringscontrac
taxegedeelte 7,25 cent, eventueel verhoogd
met premie of verminderd met kwaliteits
afdracht. Overmelk regeerings-minimum-
prijs 6.30 cent.
Afdracht bij levering in consumptie van
andere dan taxemelk 2.50 cent.