Tusschen Twee Oceanen Een vrouw zonder hoed Tusschen Twee Oceanen tl BABA in FILMSTAD Is een zin, waaraan de punt ontbreekt! Zaterdag 5 Maart 1938 Vierde blad od Chaney herleeft!!! y hoofd-problemen Deze „daverende" omschrijving is niet aan den bedachtzamen pen van onze flimre- dactie ontglipt, waarde filmenthousiast, zij is een aanbeveling, die wij vonden in de Paramountkoerier. Paramount brengt „Tus schen twee oceanen" uit, dus Paramount heeft er géén belang bij de verdiensten van haar films te verkleinen. Een feit is echter, dat daverende reclame's voor vroegere his torische films want ook „Tusschen twee oceanen" is een historische film in veel opzichten gerechtvaardigd waren. Wie her innert zich b.v. niet Florence Nightingale, Louis Pasteur, Cavalcade en de pompeuse scheppingen van Cecil. B. de Mille, de man die twee weken in wanhoop rondloopt, als hij het juiste historische model van een gesp aan een tuniek van een Romeinsch soldaat niet kan vinden? Op goeden grond kan dus verwacht worden, dat „Tusschen twee Oceanen" inderdaad iets zéér bijzon ders zal zijn. De naam van den regisseur Frank Lloyd, die ook „Cavalcade" en „Mui terij op de Bounty" maakte, staat er haast borg voor. Wells-Fargo de oorspronkelijke titel. wel, dat b.v. 1 enorme Portsmouths Square in San Francisco werd herbouwd, met vier der daarop uitkomende belangrijkste stra ten. Ook de goudvelden van Hangtown wer den gereconstrueerd aan de oevers van de Stanislaus rivier en om het terrein aan de eischen van het scenario te doen beantwoor den, moesten rotsen worden opgeblazen en een weg van een mijl lengte moest door deze rotsen worden aangelegd. In dezelfde buurt filmde Lloyd de scènes, waarin post koetsen werden aangehouden. De weg door de rotsen was zoo nauw, dat de koets na iedere opname door menschenkracht achter uit getrokken moest worden; nergens was er genoeg ruimte om te keeren. Honderdjarige locomotief „speelt" ook mee! Enorm is het aantal „props", requisieten, in deze film. Zoowel groote (postkoetsen, oude locomotieven, enz.) als kleine (allerlei gebruiksvoorwerpen uit dien tijd, boeken, leggers, meubilair). Dat deze voorwerpen voor een zeer groot deel authentiek zijn, is te danken aan de samenwerking van Para mount met de Wells Fargo Bank, de Union Trust Companv en het Poney Express Mu seum te Arcadia. Zoo stelde Wells Fargo o.m. een mailcoach beschikbaar, die sedert jaren prijkt in het museum van die maat schappij, en de Baltimore and Ohio Rail- road leende de „William Galloway", een honderd jaar oude locomotief, die van Ma- rvland op een platte vrachtauto naar Holly wood vervoerd werd! Inderdaad een film, die alle kans heeft in de historisch-documentaire films van de laatste jaren een voorname plaats te zullen innemen! Het Toovertapijt van Bagdad speelt een even vermakelijke als belangrijke rol in de Eady Cantorftlm der 20th Century-Fox „Ali Baba komt naar Filmstad" Een nienw werk van den regisseur van „Ca- mwn valcade". San Francisco herbouwd! Opvolger gevonden in Akim Tamiroff, een Mongoolsch- Russisch acteur? De oorspronkelijke titel van de film luidt „Wells Fargo". In de jaren tusschen 1844 en 1870 n.1. beleefde Amerika de opkomst van het transportwezen, doordat een door de heeren Wells en Fargo opgerichte maat schappij zich ging bezighouden met de com municatie tusschen de beide kusten. Het laat zich denken, dat deze verbinding niet met één slag tot stand kwam. Land laat zich niet ongestraft veroveren; wegen moeten aangelegd worden, onderhandelingen met eigenaars van reeds ontgonnen gedeelten moeten gevoerd worden. Frank Lloyd heeft deze ontwikkeling van het verkeer op knap pe wijze tot film verwerkt. In de geschiede nis van de Wells Fargo Company weerspie gelt zich „het verkeer" als begrip, het ver keer als handhaver en bevorderaar van den vrede. Door de romantiek en de actie van deze groote film heen ziet men liet symbool van den hand tusschen de volkeren. Lloyd noemt zelf zijn film grootscher, het onderwerp veelomvattender, de idee groo- ter. Ook in deze film, misschien iets minder dan in Cavalcade worden massascènes ge bruikt. Meer dan 2000 figuranten werken mee. De hoofdrol. wordt vertolkt door Joel Mc. Crea, die een jong koerier uit 1844 voorstelt. Naast hem staat Francis Dee als dochter van een aris tocratische familie uit het Zuiden, die met Mc. Crea trouwt en moeder van zijn twee kinderen wordt. In het dagelijksch leven zrn zij óók man en vrouw! De periode, door deze film behandeld, 1844 tot 1870, bestaat uit een zoo groot aantal belangrijke feiten, dal de historjsch-juiste weergave daarvan in één film éen bijna onmogelijke opgave lijkt. In deze kwart eeuw vaÜen onder meer de annexatie van Texas, de Mexicaansche oorlog, als gevolg waarvan het land ten Noorden van de Rio Grande aan de Ver- eenigde Staten toegevoegd werd, de verove ring van Oregon, de Californische gold rush en de beroemde oorlog tusschen de staten. Dat Hollywood voor niets staat bewijst Joell Mac Crea ca Francis Dee als Justine Pryor en Ram- say Mac Kay in de nieuwste Paramount film „Tusschen twee Oceanen". Lon Chaney, de man mei de 'dul- .end gezichten. Ongetwijfeld een der grootste, zoo niet de grootste mimische acteur die de wereld joit gekend heeft. De duizendkuns tenaar van de schminkdoos, de grootmeester der grimeerkunst! Lon Chaney is reeds weer eenigc jaren dood, zijn laatste film: „Het Spook van de Opera", wie deze rol prent heeft gezien, zal het afgrij selijk masker van den acteur nim mer vergeten, is reeds bijna histo rie geworden. Het schijnt dat Akim Tamiroff een Mongoolsch-Russisch acteur kan worden, wat Chaney eenmaal was: de man met de 1000 gezichten! Zijn spel in een kleine film bracht hem op den voorgrond. Binnenkort zal men hem in een groote rol zien in een film van Cecil B. de Mille: „De Boekania", „De romantische dagen der pioniers tot bont en bruisend „leven gebracht in een triomphaal filmwerk, breed en „royaal van opzet, een daverend panorama van kleurige, „dramatische episoden uit de geschiedenis van een groot „land in wording." Spannende scène uit „Tusschen twee Oceanen". De post koets wordt aangehouden. Het oude verhaal van het too vertapijt van Bagdad heeft 20e Century Fox geïnspireerd tot het maken van een komi sche film. met EddyCantor (de man met de groote oogen!) in de hoofdrol. speculeeren op de omstandigheid, dat dit jonge meisje voor geen enkel exces bevreesd is. Zij behoeft het ook niet te zijn; daarvoor juist is ze jong meisje. Ze kan alles dragen en ze wil ook wel alles dragen. Maar de vrouw, die een zekeren leeftijd bereikt heeft, moet voorzichtiger zijn. Niet alles staat haar meer, ze heeft zich binnen beschei dener grenzen te bewegen, en het, is een feit, dat de modehoeden voor het, meerendeel die grenzen vér overschrijden. Vandaar de moei lijkheden, vandaar het steeds toenemend aantal dames, die van het dragen van een hoed afstand doen, niet zoozeer uit overtui ging dan wel omdat ze in den grond van de zaak geen andere keus hebben. Blauw-, rood- en groen geschoei de handen. Laat ons nu van het chapiter der hoeden afstappen en zien wat de mode ons op het gebied der handschoenen brengt. Weinig nieuws zeker. De liandschoenenfabrikanten beschikken klaarblijkelijk over minder fan tasie dan de modistes. Of zij zijn van oor deel dat hun artikel zich voor belangrijke wijzigingen niet zoo goed leent. Ten slotte heeft een handschoen om de hand te slui ten en elke hand heeft vijf vingers. De hand schoenen fabrikanten leggen zich dan ook minder op wijziging van den vorm van den handschoen toe dan wel op variccring van de kleur en do lengte. Wat de kleuren voor dit voorjaar betreft, zijn de handschoenen vooral blauw, koraalrood, olijfkleurig en violet. Voor den avond worden hij voorkeur fijnere nuances gekozen: fuchsia, glycine, citroen en kobalt. Overdag zijn de hand schoenen kort, zóó kort dat ze zelfs niet geheel de pols bedekken, maar voor den avond blijven de lange handschoenen, die tot boven den elleboog reiken, in zwang. Gekleurde veters. Op 't gebied der schoenen evenwel dient zich een merkwaardige en aantrekkelijke nou veauté aan. Deze bestaat in het dragen van gekleurde veters in een tint, die van den schoen zelf geheel afwijkt. Zoo kunt u thans hij een paar blauwe schoentjes witte veters dragen, en, omgekeerd, bij een paar witte schoentjes, blauwe. Zwarte schoenen van roode veters voorzien, zijn geen uitzon dering meer en maken een alleraardigst ef fect. Parijs. GERTRUDE. doen, maar, werkelijk, ik vind een vrouw zonder hoed een zin, waar aan een punt ontbreekt, een ge bouw dat geen dak heeft. Er is iets belachelijks in een dame, die zich van de voeten tot den hals netjes aangekleed heeft, maar nalaat de ltroon op haar werk, en op haar hoofd te zetten. Wilt u zonder hoed loopen? Heel goed, maar kleedt u dan ook zóó. dat het ontbreken van het hoofddeksel natuurlijk aan doet, en niet zóó, dat iedereen, die u ontmoet, in de verleiding komt u te vragen of u uw hoed verloren of vergeten hebt. Vindt u dat uw haar niet tot zijn recht komt wan neer u een hoed draagt, dan be hoeft u nog niet tot den uitersten maatregel over te gaan: er zijn al leraardigste kleine hoedjes op de markt, die de schoonheid van uw krullen en lokken volstrekt niet verduisteren, maar die toch uw tol let voltooien. Oorlogsverklaring van modistes. Het spreekt vanzelf dat de modistes den hoedloozen den oorlog een onbloedigen oorlog gelukkig! verklaard hebben. Maar zij zouden in haar strijd zeker sterker staan als zij ons niet hoeden wilden opdringen, die voor de meesten werkelijk niet te dra gen zijn. Ik weet niet of U ze mooi vindt, de nieuwe lentehoeden. Ik kan er niets aan doen, maar ik vind ze voor minstens drie kwart afschuwelijk. Hier en daar wordt een modelletje getoond, dat van goeden smaak getuigt, maar de meeste modelhoeden zijn, ja, wél origineel, maar ook zóó... zonderling, dat er eenige moed toe behoort er zich in het openhaar mee te vertoonen. Nu heeft het vrouwen in dat opzicht nooit aan moed ontbroken, maar de modistes verlangen te genwoordig zóó groote stoutmoedigheid, dat velen beginnen te aarzelen. In het algemeen kan men den modistes verwijten dat zij uit sluitend aan het jonge meisje denken. Zij Gaan wij het hoed-looze tijdperk tegemoet zouden tuimelen was dus gemakkelijk te voorzien. En de val is te grooter naarmate de hoed een verhevener positie bereikt had. Nu is het alles plat, plat, wat de klok slaat. De lange vrouw kan dat niet anders dan aangenaam zijn; de kleintjes moeten zich maar troosten. Ook zij komen weer aan de beurt, al is het dan dat ze een paar seizoe nen lang geduld zullen hebben te oefenen. Dat de mode op ieder gebied in excessen vervalt hangt wellicht óók samen met den bewogen tijd, waarin wij leven. In dien tijd schijnt voor gematigde opvattingen niet veel plaats meer te zijn. Meer en meer staat men voor uitersten op de bres en de mode maakt in dat opzicht geen uitzondering. Talrijker worden de vrouwen, die de stelling verdedigen, dat hoeden eigenlijk overbodige kledingstuk ken zijn. Ik weet niet of ze dat in den grond van haar hart méénen. Zoo ken ik een dame, die zich dezer dagen óók tot de opvattingen der hoedloozen be keerd heeft. Maar deze zelfde dame heb ik, niet lang geleden, in een warenhuis, ijverig het eene nieuwe hoofddeksel na het andere zien passen! Geen enkelen hoed kon ze vin den, die haar goed kleedde. Toen, maar ook eerst toen, heeft ze „met overtuiging" ver klaard: „Neen, ik draag geen hoeden meer! Ik doe als zooveel anderen: ik loop voortaan blootshoofds. In de eerste plaats heb ik dan een goede gelegenheid mijn mooie haar te laten bewonderen, in de tweede plaats is het gezonder!" GezonderHet is mogelijk. Be doktoren zijn het er niet over eens. Maar mooier.'. Ik kan er niets aan De kroon op de kleeding der vrouw: de hoed! Op de vorige mode-pagina bespra ken we de voorjaars-mantels en -jurken. Vandaag vragen wij: hoe zien de voorjaarshoeden er uit? Zijn zeanders? O ja, ze zijn héél anders. De hooge bollen zijn in de meeste collecties volkomen verdwenen; de lage hoed begint op nieuw zijn rechten te doen gelden, en er is niet zoo héél veel meer noo- dig of we gaan regelrecht naar den hoed-plateau. Dat was trouwens te voorzien. Iedere mode, die tot ze kere excessen komt. en welke mode komt dat niet? brengt een reactief mee. Nauwelijks hebben de rokken de uiterste mogelijkhe den van kortheid bereikt of ze wor den langer en langer, tot opnieuw de reactie zich gelden doet. Een tijd lang mag de taille-lijn dalen en dalen; er komt zeker een oogenblik, waarop de couturiers zeggen: Nu is het genoeg! En dan stijgt zij en stijgt, tot zij haar natuurlijke gren zen vindt. Dit verschijnsel herhaalt zich met zóó groote regelmaat, dat men er, zonder eenig risico, de ver rassendste voorspellingen op gron den kan. Het Is alles plat, wat de klok slaatl Dat de hoeden In dit voor jaar van hun hooge sokkels

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 13