De werkloosheid heeft de aandacht weer Ï^M^STiBEKlCHTEN^3 Zijn schip Predikbeurten £chze4?u-aciAt£'£AicM&n Arbeid door de gehuwde vrouw Uit onze omgeving Langzaam aan beginnen over de heeie we reld de toestanden zich weer toe te spitsen Het wordt moeilijker, inplaats van gemak kelijker, de werkloosheid neemt toe, neemt althans niet meer af. Zelfs toen de conjunc tuur haar hoogtepunt bereikte, waren er nog honderdduizenden werkloozen en de conclu sie lijkt niet ongegrond, dat de heer Colijn iets is overkomen, wat doet denken aan de wederwaardigheden van Roosevelt. Beide staatslieden beriepen er zich niet zonder trots op, dat de verbeterde economische verbin dingen toch ook wel voor een deel waren toe te schrijven aan de door hen getroffen jnaatregelen. Echter, de tijd ging zijn gang en na de verbetering kwam de ommekeer Hun glorie verbleekte, want de maatregelen bleken niet bij machte de opleving te doen yoortduren. Bevreemdend is dat niet, want de wereld economie was door de talrijke ingrijpende veranderingen zoozeer uit haar verband gerukt, dat allerlei voorschriften die slechts een nationale draagwijde hadden, de ont stane kloven niet konden overbruggen. Door de beperking van het internationale ruilverkeer was allerwege de welstand ver minderd. Deze binnen betrekkelijk korten lijd weer op te voeren is een volstrekte on mogelijkheid. Daarvoor zou o.a. noodig zijn binnen onze landsgrenzen tegen behoorlijke prijzen afzet te vinden voor onze overtollige landbouw- 'en veeteelt-producten. Het feit. echter, dat ze „overtollig" zijn, wijst er reeds op, dat zoo iets uiterst moeilijk, zoo niet on doenlijk is. Daartegenover dienen dan de goederen, die voorheen in ruil voor onze .exportartikelen werden verkregen, hier te worden geproduceerd, waarvoor veelal de be kwaamheid, de fabrieken en de grondstof fen ontbreken Merkwaardig maar begrijpelijk is het, dat Onder deze omstandigheden het „Plan van den Arbeid" weer meer naar voren wordt geschoven. Begrijpelijk is dit, omdat, nu de regee- ringsmaatregelen niet het gewenschte succes schijnen te brengen, de ontwerpers en pro motoren van het plan de kansen voor de door hen ontworpen maatregelen zien stij gen. Merkwaardig mag men dit noemen, om dat ook zij slechts komen met maatregelen yan niet meer dan nationale draagwijdte, die daaraan behoeft men nauwelijks te twijfelen evenmin bij machte zullen zijn in tijden van depressie de teruggang te stui ten. De werkloosheid begint door een en ander tveer meer in het centrum der belangstelling te komen. Het blijft een stokpaardje, dat nog lang zal kunnen worden bereden. Bij de maatregelen ten aanzien van de Werkloosheid dient onderscheid te worden gemaakt tusschen maatregelen van tweeër lei soort. Er zijn er, die ten doel hebben het euvel te bestrijden door opvoering der productie. Dat men in dit opzicht niet bij de pakken mag blijven neerzitten, is duidelijk. Ook wanneer de schade, welke door het internationale wanbegrip is aangebracht, zóó groot is, dat ze bij de heerschende mentaliteit nimmer kan worden hersteld, behoort toch iedere regeering te redden, wat er te redden valt. En het zou volkomen onverantwoordelijk zijn Gods water maar over Gods akker te laten loopen, omdat er zóó onnoemelijk veel is verwoest, dat dit alles toch niet meer kan worden herbouwd. Daarnaast zijn maatregelen denkbaar, die Uitsluitend ten doel hebben de lasten der werkloosheid zooveel mogelijk gelijkelijk te doen dragen. De bemoeiingen ten aanzien van de opvoe ring der productie strekken zich voorname lijk uit tot de bekende o verheids werken, wel- Oorspronkelijke vertelling door Jac. Roelofs. Lager en lager zonk de bloedroode zonne schijf boven de woest opgezweepte water massa's van de Golf van Biscaje. Lang gerekte wolkenflarden joegen in toomlooze vaart door de oneindige wijdte van den gloeienden, langzaam donkerenden avond hemel. Als een duistere onderwereld gaapte het in de vallende schemering tusschen de machtige waterbergen, door demonische grijnzende, wit- krullende schuimkoppen als bezeten. In helsche woede geeselde de orkaan die woestenij en zweepte het ziedende schuim in wilde werveling door de lucht. En in dien kokenden en kolkenden heksenketel, woest heen en weer gesmeten, als nietig slachtoffer schijnbaar in wreede reuzenhand, worstelde een stoomschip. Wijdbeens, de handen om de railing ge klemd stond kapitein van der Wolde op zijn schip, als vastgeworteld leek hij in het mid den van de commandobrug. In den gebruinden Vierkanten kop, waarom de stormband een zwarte lijn trok, donkerden de oogen in stalen kracht. Scherp afstekend bij den zwarten kraag van de oliejas glansde het zilverwitte haar. Onafgebroken staarde hij naar voren. Geen oog wendde hij af van zijn schip, dat nu eens wild steigerend een machtige golf heklom om dan in een volgend oogenblik, over de geheele lengte sidderend, den zwaren kop met een woesten smak in een golfdal te horen. Huizenhoog spoot dan een witschui mende watermuur de lucht in en een ver nielende, alles meesleurende lawine bedolf het geheele voorschip. Wild voortgezweept bruis water sloeg in een allendoorweekenden kouden stortvloed over de brug. Doch als een krachtig zeedier richtte de „Vesta" zich steeds weer op en schudde de watermassa van zich af. Wild steigerend al weer voor een volgenden aanval. En als hij zijn schip, vastbestuurd door menschenhand, zoo dapper zag strijden tegen die geweldige overmacht gleed er meermalen een glimlach over het verweerde gezicht van den kapitein. En wanneer het den aanval van een bijzondere hooge golf met glans door- ke, helaas, niet zelden het euvel der onpro- ductiviteit aankleeft. Het is echter niet on mogelijk dat dit nadeel soms te sterk wordt o\erdreven, omdat volkomen onproductieve werken achterwege worden gelaten, terwijl men de zaak daarnaast zoodanig kan zien, dat de te werk gestelden als loon voor hun arbeid productief of niet hun evenredig deel ontvangen uit de productie van het land. In het algemeen belang wordt 't dan echter weer noodzakelijk zooveel mogelijk onproductieve objecten te vermijden. Immers, deze verhoogen de totaal-productie niet en daarmee ook niet het gemiddeld inkomen, dat een deel der totaal-productie vertegen woordigt. De maatregelen, ten doel hebbende Ie las ten der werkloosheid zooveel mogelijk gelijk te doen dragen, bestaan in den regel daar uit, dat er naar wordt gestreefd, de beschik bare arbeidsgelegenheid evenredig te verdee- len. Als zoodanig komt bij voorbeeld in aan merking verkorting van den arbeidstijd, ter wijl in dit opzicht juist op het oogenblik in het centrum van de belangstelling staan de maatregelen, welke minister Romme wenscht te nemen ten aanzien van de beper king van den arbeid door de gehuwde vrouw Hoewel een dergelijke maatregel door de vrouwen, die daardoor dreigen te worden getroffen, natuurlijk op tegenkanting stuit, schijnt het toch moeilijk er werkelijk steek houdende argumenten tegen te berde te brengen. De billijkheid eischt nu eenmaal, dat in tijden van schaarschte het voorradige zoo eerlijk mogelijk wordt verdeeld. Het re- delijksgevoel van het meerendeel onzer be volking zal niet bevredigd zijn, wanneer in sommige gezinnen de inkomsten van twee kanten binnenstroomen, terwijl in andere noch de man noch de vrouw hun wanho pige pogingen om werk te vinden, met suc ces bekroond zien. Zoals te begrijpen is wordt hevig geageerd tegen de nieuwe plannen van den minister die beter dan iets anders getuigenis afleg gen van de veranderde gedachtengang, waar door ons volk im deze tijden wordt be- heerscht. Er spreekt uit een besef van het recht vanlederen staatsburger op een evenredig aantal van de beschikbare arbeidsgelegen heid en daarmee op een zekere welstand. Het is een logisch verlengstuk van de soci alistische beweging uit de vorige eeuw, dat voorloopig aanstuurde op hoogere loonen, doch dat toen in dat opzicht het meeste werk verricht was, toen bovendien de werk loosheid zich in haar tegenwoordigen om vang begon te openbaren, 't terrein zijner werkzaamheid moest verleggen. En het schijnt, gelijk een eeuw geleden, nog altijd voornamelijk het liberalisme of ten min ste datgene, wat er va^n is overgebleven te zijn, dat zich tegen dit streven verzet. KOEGRAi ALG. VERG. VAN DE COöP. BOEREN LEENBANK TE KOEGRAS. Bij de gisteravond gehouden Boerenleen bankvergadering waren 52 leden aanwezig. De Voorzitter van den Raad van Toezicht de heer J. Kossen wees met énkele woorden op de minder gunstige tijdsomstandigheden De notulen worden onveranderd vastge steld. Uit het verslag van den kassier over 1937 memoreeren wij: Het jaar 1937 heeft ons niet gebracht wat wij er van verwachten. De totaal omzet van de Bank ging met f 6000.— achteruit. In het Bestuur kwam geen verandering. De Raad van Toezicht kwijt zich eveneens staan had, kon hij het toespreken en zijn waardeering uiten. Braaf zoo jongen, goed gedaan. Dikwijls ook wanneer hij zoo met storm weer op de brug stond, richtte hij het woord tot den stuurman naast hem. Meestal was het dan over zijn schip dat hij sprak, doch ook over vroegere reizen en stormen of over de vooruitgang van de zeevaart in het algemeen. Soms vergeleek hij dan het stoomschip met de oude zeilschepen en steeds klonk er dan een kwalijk verborgen weemoed in zijn stem. Ja, vertelde hij eens, het was een heele stap voor me, toen ik de zeilvaart besloot vaarwel te zeggen. Dat is nu al vijf-en- twintig jaar geleden. Ik monsterde toen als eerste stuurman op de „Vesta", gloednieuw was ze en ik heb er nimmer spijt van gehad. We zijn samen ouder geworden mijn schip en ik. Al die jaren zijn we elkaar trouw ge bleven en hebben heel wat meegemaakt. Een andermaal weer kon hij hoog opgeven over de verbeteringen, die de techniek ge bracht had. Dan roemde hij de moderne schepen, die door hun geweldige snelheden de oceanen steeds kleiner deden worden. Een heel enkelen keer zelfs fantaseerde hij schertsend met den eersten stuurman over de vooruitzichten bij hun maatschappij. Dan zag hij hen beiden op een modern groot schip. Voelde zich weer jong en leefde in toekomst plannen. Dan was het hem alsof hij met een onbezwaard hart van de „Vesta" afscheid zou kunnen nemen, om haar in andere bekwame handen achter te laten en zelf het commando over een nieuw en grooter schip te aan vaarden. Kapitein van der Wolde nam nog steeds kennis van alle verbeteringen en uitvindingen op scheepvaartgebied en in de oogenblikken dat hij zoo geheel opging in de grootsche scheppingen van menschelijken geest en arbeidskracht, voelde hij zich in staat het commando over het grootste schip te voeren. Maar wanneer dan tijdens zoo'n storm, zooals deze reis of na andere doorstane moeilijk heden, tallooze oude herinneringen boven kwamen wanneer hij denken moest aan alles wat hij en zijn schip samen doorgemaakt hadden,, dan voelde hij klaar en duidelijk, dat het afscheid hem zwaar zou vallen. Dan wist hij, dat zij een onverbreekbaar geheel vormden en dat een scheiding hem pijn zou doen. op lofwaardige wijze van zijn taak. Verschillende mededeelingen worden ge daan om het euvel van het teveel aan geld te beperken. Het aantal spaarbankboekjes bedraagt 625 Aan spaargeld werd ontvangen f 193641.77 en uitbetaald f 201308.96. De schuld aan de spaarders verminderde en was f 486122.20. Aan rente werd uitgekeerd f 15309.27. De spaarbusjes hebben nog immer aftrek, er zijn weer 50 nieuwe aangeschaft. Het aantal voorschotboekjes bedraagt 142. Aan voor schotten werd terugbetaald f 45738.24. Nieuwe voorschotten werden verstrekt tot een bedrag van f 7952. De Bank heeft van de voorschotnemers te vorderen f 285417.15. Aan rente werd ontvangen f 13552.13. In loopende rekening stonden 31 personen of vereenigingen, er werd ontv. f 743665.86 en uitgeg. 1 756562.49. Aan rente ontvangen f 7906.33 en uitgeg. f 1062.53. Het tegoed in loopende rekening bedroeg f 232057.20 en de schuld f 78536. De omzet bedroeg f 1.039561.08. Het bezit der Bank be droeg f 567189.25, de schuld f 564658.20, de winst bedraagt dus f 2531.05 en het reserve fonds stijgt daardoor tot f 28795.08. Met dankbaarheid dat hii 30 jaren zijn krachten aan de Bank heeft mogen geven, besluit de secr. het verslag. Het bestuur deelt mede dat de rente voor 1 jaar vast is 3 pet. behoudens goedkeuring van de C. B., spaargelden 2% pet., voorschot ten en rekeninghouders 4 pet. Op voorstel van het bestuur worden een twaalftal leden, die niets meer van zich la ten hooren, geroyeerd. Ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum der Bank wordt aan elk lid een doos siga ren geofferd. Bij de bestuursverkiezing werd de heer C. Dito herkozen. Tot lid van den Raad van Toezicht werd herkozen de heer N. Hoornsman. Bij acclamatie werden de plaatsvervan gers K. Bregman en M. Vries herkozen. Tot leden van de commissie voor het nazien der rekening werden benoemd de heeren G. Gort zak. C. van Bodegraven en J. Sleutel Pz. Na rondvraag volgde sluiting. W1ERINGEN WIELERCLUB De wielerclub vergaderde gisteravond in het Wielerbaan restaurant. Notulen en ingekomen stukken gaven geen aanleiding tot opmerkingen. Uit het verslag van de wedstrijdcommis sie blijkt dat op de twee gehouden ritten 1 keer 6 en een andere keer 4 renners aan wezig waren. Duynker betreurt deze slechte onkomst Het komend maandprogram wordt als volgt samengesteld. 6 Maart recordrit, 13 Mrt. 70 km.m pele- tonrit, 20 Mrt. 50 km. handicap, 27 Mrt. 100 k.m. peleton, 3 April recordrit, 8 April algm. vergadering. Besloten wordt Zondag a.s. op de Home trainerwedstrijd met vrije versnelling te rijden. Voorts worden de renners er op attent gemaakt zich van, een licentie te voorzien. Hiervoor moet f men zich bij den secreta ris Belt 15 vervoegen. Nadat de najnen'der renners genoteerd waren, die Zondag a.s. aan de wedstrijd in Hotel De Haan zullen deelnemen, volgde sluiting. BURGERLIJKE STAND. (26 Febr. t.m. 4 Maart 1938.) Geboren: Antje, dochter van H. Soering en O. L. Smidt; Jan, zoon van P. Baije en P. W. v. Roo; Jacob Dirk, zoon van J. Tijsen en C. Wiegman; Dirk Jacob, zoon van J. Tijsen en C. Wiegman. Gehuwd: C. Klaver en P. Boerdijk. Overleden: K. Smit, m. 70 jaar, echtgen. van W. Post. COLLECTE Aan de Ver. „Het Hooge Land" gevestigd te Arnhem (Ch. Ver. tot stichting en in standhouding van Arbeidskoloniën) is ver gunning verleend tot het houden van een collecte in deze gemeente. OVERWERKVERGUNNING Aan de N.V. Albert Heijn, filiaal te Hippo- lytushoef is voor inventarisatiewerkzaam heden overwerkvergunning verleend voor 14 Maart a.s. Het centrum van den storm had de „Vesta" nu ver achter zich_ gelaten en uit de morgen nevels van den laatsten dag der reis doemde de zoo vurig verbeide Hollandsche kustlijn op. Blij schalde de groet van de bemanning over het water toen de loodsboot in IJmuiden langszij kwam. Opgewekt begroeten zij den loods, die na hun afwezigheid van vijf maan den als eerste Nederlander, als bode uit het vaderland, aan boord klom. Dan kwamen de sleepbooten en op hun beurt schenen hun vlaggen het schip al van verre een welkom toe te roepen. In de sluizen klauterden de kooplieden aan boord en het duurde niet lang of de eerste nieuwe haringen gleden de lachende monden binnen. En midden in dat blijde thuisvaartfestijn vielen dan als een papieren feestbom de brieven. En dra werden op voor- en achter schip, op de brug en in de machinekamer, als de dienst het maar even toeliet, die brieven gelezen. Kapitein van der Wolde sloeg zijn mannen gade en een blij gevoel doorstroomde ook hem, ja, het was mooi om zeeman te zijn. Toen trad hij zijn hut binnen en nam plaats aan zijn schijftafel ook voor hem was er dezen keer een brief van de maat schappij, zag hij aan den omslag. Langzaam sneed hij hem open. Zijn blik vloog over de regels als ver bijsterd liet hij dan het schrijven zinken las het nog eens. Ja, daar stond het. Zijn „Vesta", dat sterke, zeewaardige schip wil den zij sloopen. Toen stond eensklaps helder de werkelijk heid voor zijn geest. Dit was nu de moderne tijd, waarover hijzelf zoo dikwijls gesproken had. Waarvan hij gedacht had, dat hij dien verstond. Nu in dit oogenblik zag hij eens klaps klaar en duidelijk voor zich, dat hij dien niet verstaan had en ook nimmer zou kunnen verstaan, omdat de brug tusschen oud en nieuw nog niet geslagen was. Het oude eischte op de eerste plaats, duurzaamheid en vastheid, het nieuwe schreeuwt om snelheid, om grootte en goedkoopte soliditeit is een tweede-rangsfactor geworden. Nu wist hij het. Zoolang soliditeit niet als een gelijkwaardige factor weer in het leven zou opgenomen zijn, zoolang zou hij den modernen tijd niet kunnen verstaan. Een schip als de „Vesta" sloopen PLAATSEN TAANKETEL. Door den dienst der Zuiderzeewerken is aan P. Lont alhier vergunning verleend tot het plaatsen van een taanketel op het ha venterrein langs de Noorderhaven te Den Oever. VEN OEVER STRANDVONDERIJ Gistermorgen werd door het visschers- vaartuig W. R. 41, eigenaar de heer Ruiten berg, een vat wijn uit zee aangebracht met een inhoud van ongeveer 600 L. Of de wijn nog van goede kwaliteit is moet worden afgewacht. VISSCHERT.T Daar het met de mosselvisscherij niet recht meer boteren wil zijn diverse visschers bezig hun vaartuigen klaar te maken voor de kuilvisscherij op haring. We hopen dat deze visscherij loonend wordt daar het er anders voor deze categorie visschers don ker begint uit te zien. Tot op heden zijn de vangsten van de kuilvisschers nog miniem. Ook in de kamers en kommen wordt nog niets gevangen. ONGEVAL Toen de heer J. Kroon, autochauffeur bij de H.A.B.O. gestationneerd alhier, gister morgen zijn bus zou aanslingeren, sloeg de motor terug met het gevolg dat zijn rech terhand vrij ernstig gewond werd. Kroon moest zich onder behandeling stellen in het zienkenhuis te Den Helder. JUBILEUM. Donderdag 17 Maart a.s. zal Ifet vijf en twintig jaar geleden zijn waarop de heer S. Tijsen Jz., in dienst trad bij den land bouwer M. Bakker Szn. ANNA PAÜLOWNA BREEZAND. Alhier had in het Gezellenhuis de oprich tingsvergadering plaats van een afdeeLing der St. Josephs-Gezellenvereeniging. Na een inleidend woord van Pater Hart veld kwam de afdeeling tot stand. Het nieu we district omvat nu Texel—Den Helder en Breezand. Er zijn reeds 51 leden. Na stemming en herstemming werd de heer J. Fontijn tot senior gekozen en werden als bestuursleden de heeren J. Meijer, F. Brouwer, J. Komer, G. Scholten, C. v. d. Zon, H. Strooper en A. Duin aangewezen. De Vereeniging van Oudleerlingen van den tuinbouwcursus vergaderde bij den heer Jb. Borst. Na opening door den heer C. v. d. Lin den, volgde lezing en vaststelling der no tulen, die waren samengesteld door den heer J. Romar. De penningmeester, de heer Van Gen.de- ren, deed vervolgens rekening en verant woording. De heeren Berbee en Tijsen con troleerden een en ander en daar zij alles keurig in orde bevonden, werd de rekening onder dankzegging goedgekeurd. De aftredende secretaris, de heer J. Ro mar, was wegens aanstaan vertrek niet herkiesbaar. In zijn plaats werd de heer P. Schildenman gekozen. Bij de rondvraag kwam het aanschaffen van een nieuwen sproeier ter sprake. Men besloot een Vermorel sproeier te bestellen. Nadat nog de bestellingen voor planten van roode en vroege bloemkool, sla en uien wa ren opgenomen, (leverantie door den heer J. Hooimeijer) volgde sluiting. Mef. N. van der Goes en Leo Onderwater behaaalden het diploma typen van den Handelsavondschool-cursus te Den Helder. ZONDAG 6 MAART. Ned. Herv. Gemeente. Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Ds. Vorst man. Doopsbediening. Den Oever. nam. 2 uur, Ds. Van Beek. Doopsgezinde Gemeente. Hippolytushoef, voorm. 10 uur, Ds. de Wilde. Evangelisatie. Breezand, voorm. 10 uur, de heer Boon. Nam. 3.30 uur, de heer Boon. hij kon niet begrijpen. En hij, hij zou gezagvoerder moeten worden op dat nieuwe schip, dat op stapel stond. Met niet ziende oogen staarde kapitein van der Wolde uit de patrijspoort. Zijn schip sloopen Kapitein we zijn klaar om op te stoomen, kwam de eerste stuurman hem melden. Dank je, stuurman. Zwijgend begaf hij zich op de brug. En zwijgend stond hij daar, toen het schip door het kanaal voer. Zoover het oog reikte strekte zich het Hollandsche landschap uit, doch hij zag niets van dat alles. Nog een reis zou hij maken en dan zou het uit zijn. Dan zouden ze het uit elkaar scheuren zijn schip. En weer zag hij dat nieuwe voor zich, dat komen ging. Tastbare werkelijkheid was het geworden. Het woelde, het knaagde in hem. Als een vreemde last lag het nu op zijn wezen en deed de stramme figuur gebogen schijnen. Een tegenligger kwam aanvaren. Zwaar bromde de stoomfluit van de „Vesta" het waarschuwingssein. En toen kapitein van der Wolde zoo plot seling die bekende stem vernam, toen dat diepe krachtige geluid zijn wezen doortrilde, was het of er iets in hem van hem vaneen scheurde. En pijnlijk duidelijk voelde hij het toen Hij zou niet meer naar zee gaanNog één reisdan zou alles afgeloopen zijn. Ja, wanneer hjj zijn schip in andere ver trouwde handen had kunnen overgeven. Wan neer het, zooals hij, nog flink genoeg geacht was geworden om het zeegat uit te gaan danmisschien zou hij getracht hebben het oude en het nieuwe in zijn ziel te ver bindenMaar nuneenSamen wa ren ze oud geworden, de „Vesta" en hij samen zouden ze de zee vaarwel zeggen. Langzaam gleed zijn blik over het schip... Nu niet klein worden, beet hij zichzelf toe... Volhouden nog, dat halve jaar. Met een ruk richtte kapitein van der Wolde zich op. En stram weer stond hij daar, als altijd, in het midden van de brug. Het oog gericht op het vaarwater voor hem. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. Chr. Huygens, 3 Maart te Suez. Madoera, 4 Maart te Amsterdam. Poelau Roebiah, 4 Maart te Amsterdam. Simaloer, 3 Maart te Londen. Singkep, 4 Maart te P. Said. Soemba, 4 Maart te Amsterdam. KON. HOLL. LLOYD. Salland, 4 Maart te Amsterdam. KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ.. Agamemnon, 3 Maart te Genua. Ajax, 3 Maart v. Genua. Ajax, 4 Maart te Livorno. Baralt, 26 Febr. v. Curagao. Breda, u., 3 Maart v. St. Michaels. Cottica, u., 4 Maart v. Madera. Crijnssen, 4 Maart v. A'dam. Deucalion, 3 Maart v. Susak Hercules, 3 Maart te Lissabon. Hermes, 3 Maart van Thessaloniki. Merope, pass. 3 Maart Dungeness. Odysseus, 3 Maart van Bilbao. Orion, 4 Maart te Amsterdam. Stella, 3 Maart te Piraeus. Titus, 4 Maart te Hamburg. Theseus, pass. 3 Maart Kiel Holtenau. Trajanus, pass. 3 Maart Kaap Bon. Venus, 4 Maart te R'dam. Vulcanus, 4 Maart te R'dam. Wilhelm Russ, 3 Maart v. Amsterdam. HOLLAND—AMERIKA LIJN. Damsterdijk, 3 Maart te Seattle. Lochgoil, 4 Maart te R'dam. Maasdam, 2 Maart te New York. Rotterdam, 2 Maart te Punta Arenas. Spaarndam. pass. 2 Maart Lizard. Tiradentes, 4 Maart v. R'dam. HOLLANDWEST-AFRIKA LIJN. Amstelkerk, 2 Maart van Takoradi. Reggestrocm. pass. 3 Maart Las Falmas. SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN. Bengkalis, 1 Maart v. Batavia. Djambi, 1 Maart v. Vancouver. Hoegh, Silverlight, 3 Maart v. Macassar. Silverpalm, 3 Maart v. Colombo. JAVA—NEW-YORK-LIJN. Adrastus, 3 Maart v. Kaapstad. Kota Baroe, 3 Maart v. Batavia. Rhexenor, 2 Maart te Singapore. Sembilan, 3 Maar v. Penang. Talisse, 3 Maart te Ha'Jx'ax. ROTTERDAMSCHE LOYD. Blitar, pass. 3 Maart Perim. Ir.drapoera, 3 Maart te Marseille. Kota Agoeng, pass. 3 Maart Finisterre. Kota Gede, t„ 4 Maart te Getiua. Sitoebondo, pass. 3 Maart Finisterre. Soekaboemi, 3 Maart te Hamburg. ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA LIJN. Aleyone, 3 Maart te B'Ayres. Alhena, 4 Maart te Rotterdam Aludra, t., 3 Maar te Santos. Aludra, 3 Maart te Santso. Alwaki, 3 Maart te R'dam. KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ. Nieuw Zeeland, 3 Maart te Brisbaue. Swartenhondt, pass. 3 Maart Thursciay Isles, Sawahloento, 2 Maart v. Port Natal. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Achilles, 4 Maart te Penang. Diomed, 3 Maart v. R'dajn. Hector, 2 Maart v. Kobe. Laertes, 3 Maart te Hamburg. Polydorus, pass. 4 Maart Gibraltar. JAVA—CHINAJAPAN LIJN. Tjinegara, 3 Maart v. Shanghai. VEREENIGDE NED. SCHEEPVAART jnj. (HollandAfrika Lijn). Algorab, 3 Maart van R'dam. Nijkerk, t„ 5 Maart v. Duinkerken. (HollandAustralië Lijn). Meliskerk, u., 3 Maart te Fremantle. (HollandOost-Azië Lyn). Grootekerk, 4 Maart v. R'dam. Serooskerk, t„ 2 Maart v. Moji. ALKMAAR, 4 Maart. Kaasbeurs. KI. Edammer 40 plus, aan bod 2190 stuks.' verkocht 1590 stuks, raid- aenprijs 21.5022, hoogste prijs 22.Ed. Kruid, aanbod en verkocht 120 stuks, prijs f'23.per 50 Kg. Totaal: aanbod 2310 st., verkocht 1710 stuks. Aanwezig 1 fabriek. ALKMAAR, 4 Maart. Op de heden gehouden Graanmarkt wa ren aanvoer en prijzen als volgt: 43 H.L. voertarwe 7.50-8.25. 183 IIL gerst 7.—, id. chev. 7.50—8.25, 466 HL. haver 5.75—6.75, HL. hoonen, w.o.: bruine 1013. citroen 10—13. duiven 3—10. witte 21—21.50 en tuin boonen 1028, 2 IIL mosterdzaad, prijs niet genoteerd; 4 HL karwüzaad 16.—1 HL blauwmaanzaad 41.50; 2 IIL. diversen prijs niet genoteerd; 39 HL. erwten, waarvan (ie prijzen als volgt: kleine groene f 8.60—9.25, groote groene 20. grauwe 14—27.50 en vale erwten 7.75— 1 VN). Totaal aanvoer 8G1 H.L. Alles ner 100 Kg. ALKMAAR, 4 Maart. Aardanpelen 2.30. andijvie li—23, appe len 5—10. Bloemendaler kool 1.40—3.60. boe renkool 2—5.50, bieten 1.S0— 3.80. gele kool 1.50—3. groene kool 3.60—6, kropsla 8.—, knoteelderie 3—5 30. peren 4—8. prei 4-30 —7.20. peterselie j no4.30. rabarber 7—16 raam'elen 2.30. radii* 0.60—1.10. roode kool 3.80—7. selderie 2.80—4. sninazie 1.25—1.46, spniiten .->6.;>0. uien 14.50 wortelen 13, w-aschwortelen 4.— witlof I 4.30—6.50, id.' II f3—4. ALKMAAR, 4 Maart. Kaasmarkt. Aangevoerd: 30 stapels, ziinde 40.000 Kg.: Fabrieksbaas commissie f25. boerenkaas kleine f23. per 50 Kg. Handel vlug. RROFK OP LA^C-FNTITJK. 5 Vanrt. Eigenheimers 2.70—3.00. uien 13.30 1-13 40 drielingen 11.40—11.50, grove 13.40—13 70 stek 9.40—9.70. peen 2.20—2.60. kleine peen 1.20—1.30. Kroten f 2.50—3.70; roode kool f 3.40—C.90 gele kool f 1.50—2.90 NOORDSCHARWOUDE. 5 Maart. Bevel. 2.60—2.80, nien T>.40—12.90. drielin gen 11.20—11.30. grove 12.70—13.40, peen 2.70 —3. kleine peen 1,30 kroten f 1.40—3.30. taaie gele kool f 1.80— 2.80, gele kool f 1.50—2.80, D. witte kool f 1 30 —2-90.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 7