De werkloosheid heeft
de aandacht
weer
Ï^M^STiBEKlCHTEN^3
Zijn schip
Predikbeurten
£chze4?u-aciAt£'£AicM&n
Arbeid door de gehuwde vrouw
Uit onze omgeving
Langzaam aan beginnen over de heeie we
reld de toestanden zich weer toe te spitsen
Het wordt moeilijker, inplaats van gemak
kelijker, de werkloosheid neemt toe, neemt
althans niet meer af. Zelfs toen de conjunc
tuur haar hoogtepunt bereikte, waren er nog
honderdduizenden werkloozen en de conclu
sie lijkt niet ongegrond, dat de heer Colijn
iets is overkomen, wat doet denken aan de
wederwaardigheden van Roosevelt. Beide
staatslieden beriepen er zich niet zonder trots
op, dat de verbeterde economische verbin
dingen toch ook wel voor een deel waren
toe te schrijven aan de door hen getroffen
jnaatregelen. Echter, de tijd ging zijn gang
en na de verbetering kwam de ommekeer
Hun glorie verbleekte, want de maatregelen
bleken niet bij machte de opleving te doen
yoortduren.
Bevreemdend is dat niet, want de wereld
economie was door de talrijke ingrijpende
veranderingen zoozeer uit haar verband
gerukt, dat allerlei voorschriften die slechts
een nationale draagwijde hadden, de ont
stane kloven niet konden overbruggen.
Door de beperking van het internationale
ruilverkeer was allerwege de welstand ver
minderd. Deze binnen betrekkelijk korten
lijd weer op te voeren is een volstrekte on
mogelijkheid. Daarvoor zou o.a. noodig zijn
binnen onze landsgrenzen tegen behoorlijke
prijzen afzet te vinden voor onze overtollige
landbouw- 'en veeteelt-producten. Het feit.
echter, dat ze „overtollig" zijn, wijst er reeds
op, dat zoo iets uiterst moeilijk, zoo niet on
doenlijk is. Daartegenover dienen dan de
goederen, die voorheen in ruil voor onze
.exportartikelen werden verkregen, hier te
worden geproduceerd, waarvoor veelal de be
kwaamheid, de fabrieken en de grondstof
fen ontbreken
Merkwaardig maar begrijpelijk is het, dat
Onder deze omstandigheden het „Plan van
den Arbeid" weer meer naar voren wordt
geschoven.
Begrijpelijk is dit, omdat, nu de regee-
ringsmaatregelen niet het gewenschte succes
schijnen te brengen, de ontwerpers en pro
motoren van het plan de kansen voor de
door hen ontworpen maatregelen zien stij
gen.
Merkwaardig mag men dit noemen, om
dat ook zij slechts komen met maatregelen
yan niet meer dan nationale draagwijdte,
die daaraan behoeft men nauwelijks te
twijfelen evenmin bij machte zullen zijn
in tijden van depressie de teruggang te stui
ten.
De werkloosheid begint door een en ander
tveer meer in het centrum der belangstelling
te komen. Het blijft een stokpaardje, dat nog
lang zal kunnen worden bereden.
Bij de maatregelen ten aanzien van de
Werkloosheid dient onderscheid te worden
gemaakt tusschen maatregelen van tweeër
lei soort.
Er zijn er, die ten doel hebben het euvel te
bestrijden door opvoering der productie. Dat
men in dit opzicht niet bij de pakken mag
blijven neerzitten, is duidelijk. Ook wanneer
de schade, welke door het internationale
wanbegrip is aangebracht, zóó groot is, dat
ze bij de heerschende mentaliteit nimmer
kan worden hersteld, behoort toch iedere
regeering te redden, wat er te redden valt.
En het zou volkomen onverantwoordelijk
zijn Gods water maar over Gods akker te
laten loopen, omdat er zóó onnoemelijk veel
is verwoest, dat dit alles toch niet meer kan
worden herbouwd.
Daarnaast zijn maatregelen denkbaar, die
Uitsluitend ten doel hebben de lasten der
werkloosheid zooveel mogelijk gelijkelijk te
doen dragen.
De bemoeiingen ten aanzien van de opvoe
ring der productie strekken zich voorname
lijk uit tot de bekende o verheids werken, wel-
Oorspronkelijke vertelling door Jac. Roelofs.
Lager en lager zonk de bloedroode zonne
schijf boven de woest opgezweepte water
massa's van de Golf van Biscaje. Lang
gerekte wolkenflarden joegen in toomlooze
vaart door de oneindige wijdte van den
gloeienden, langzaam donkerenden avond
hemel.
Als een duistere onderwereld gaapte het in
de vallende schemering tusschen de machtige
waterbergen, door demonische grijnzende, wit-
krullende schuimkoppen als bezeten. In
helsche woede geeselde de orkaan die
woestenij en zweepte het ziedende schuim in
wilde werveling door de lucht. En in dien
kokenden en kolkenden heksenketel, woest
heen en weer gesmeten, als nietig slachtoffer
schijnbaar in wreede reuzenhand, worstelde
een stoomschip.
Wijdbeens, de handen om de railing ge
klemd stond kapitein van der Wolde op zijn
schip, als vastgeworteld leek hij in het mid
den van de commandobrug. In den gebruinden
Vierkanten kop, waarom de stormband een
zwarte lijn trok, donkerden de oogen in stalen
kracht. Scherp afstekend bij den zwarten
kraag van de oliejas glansde het zilverwitte
haar. Onafgebroken staarde hij naar voren.
Geen oog wendde hij af van zijn schip, dat
nu eens wild steigerend een machtige golf
heklom om dan in een volgend oogenblik,
over de geheele lengte sidderend, den zwaren
kop met een woesten smak in een golfdal te
horen. Huizenhoog spoot dan een witschui
mende watermuur de lucht in en een ver
nielende, alles meesleurende lawine bedolf het
geheele voorschip. Wild voortgezweept bruis
water sloeg in een allendoorweekenden
kouden stortvloed over de brug.
Doch als een krachtig zeedier richtte de
„Vesta" zich steeds weer op en schudde de
watermassa van zich af. Wild steigerend al
weer voor een volgenden aanval.
En als hij zijn schip, vastbestuurd door
menschenhand, zoo dapper zag strijden tegen
die geweldige overmacht gleed er meermalen
een glimlach over het verweerde gezicht van
den kapitein. En wanneer het den aanval van
een bijzondere hooge golf met glans door-
ke, helaas, niet zelden het euvel der onpro-
ductiviteit aankleeft. Het is echter niet on
mogelijk dat dit nadeel soms te sterk wordt
o\erdreven, omdat volkomen onproductieve
werken achterwege worden gelaten, terwijl
men de zaak daarnaast zoodanig kan zien,
dat de te werk gestelden als loon voor hun
arbeid productief of niet hun evenredig
deel ontvangen uit de productie van het
land. In het algemeen belang wordt 't dan
echter weer noodzakelijk zooveel mogelijk
onproductieve objecten te vermijden. Immers,
deze verhoogen de totaal-productie niet en
daarmee ook niet het gemiddeld inkomen,
dat een deel der totaal-productie vertegen
woordigt.
De maatregelen, ten doel hebbende Ie las
ten der werkloosheid zooveel mogelijk gelijk
te doen dragen, bestaan in den regel daar
uit, dat er naar wordt gestreefd, de beschik
bare arbeidsgelegenheid evenredig te verdee-
len. Als zoodanig komt bij voorbeeld in aan
merking verkorting van den arbeidstijd, ter
wijl in dit opzicht juist op het oogenblik in
het centrum van de belangstelling staan
de maatregelen, welke minister Romme
wenscht te nemen ten aanzien van de beper
king van den arbeid door de gehuwde vrouw
Hoewel een dergelijke maatregel door de
vrouwen, die daardoor dreigen te worden
getroffen, natuurlijk op tegenkanting stuit,
schijnt het toch moeilijk er werkelijk steek
houdende argumenten tegen te berde te
brengen. De billijkheid eischt nu eenmaal,
dat in tijden van schaarschte het voorradige
zoo eerlijk mogelijk wordt verdeeld. Het re-
delijksgevoel van het meerendeel onzer be
volking zal niet bevredigd zijn, wanneer in
sommige gezinnen de inkomsten van twee
kanten binnenstroomen, terwijl in andere
noch de man noch de vrouw hun wanho
pige pogingen om werk te vinden, met suc
ces bekroond zien.
Zoals te begrijpen is wordt hevig geageerd
tegen de nieuwe plannen van den minister
die beter dan iets anders getuigenis afleg
gen van de veranderde gedachtengang, waar
door ons volk im deze tijden wordt be-
heerscht.
Er spreekt uit een besef van het recht
vanlederen staatsburger op een evenredig
aantal van de beschikbare arbeidsgelegen
heid en daarmee op een zekere welstand.
Het is een logisch verlengstuk van de soci
alistische beweging uit de vorige eeuw, dat
voorloopig aanstuurde op hoogere loonen,
doch dat toen in dat opzicht het meeste
werk verricht was, toen bovendien de werk
loosheid zich in haar tegenwoordigen om
vang begon te openbaren, 't terrein zijner
werkzaamheid moest verleggen. En het
schijnt, gelijk een eeuw geleden, nog altijd
voornamelijk het liberalisme of ten min
ste datgene, wat er va^n is overgebleven
te zijn, dat zich tegen dit streven verzet.
KOEGRAi
ALG. VERG. VAN DE COöP. BOEREN
LEENBANK TE KOEGRAS.
Bij de gisteravond gehouden Boerenleen
bankvergadering waren 52 leden aanwezig.
De Voorzitter van den Raad van Toezicht
de heer J. Kossen wees met énkele woorden
op de minder gunstige tijdsomstandigheden
De notulen worden onveranderd vastge
steld.
Uit het verslag van den kassier over 1937
memoreeren wij:
Het jaar 1937 heeft ons niet gebracht wat
wij er van verwachten. De totaal omzet van
de Bank ging met f 6000.— achteruit.
In het Bestuur kwam geen verandering.
De Raad van Toezicht kwijt zich eveneens
staan had, kon hij het toespreken en zijn
waardeering uiten. Braaf zoo jongen, goed
gedaan.
Dikwijls ook wanneer hij zoo met storm
weer op de brug stond, richtte hij het woord
tot den stuurman naast hem. Meestal was het
dan over zijn schip dat hij sprak, doch ook
over vroegere reizen en stormen of over de
vooruitgang van de zeevaart in het algemeen.
Soms vergeleek hij dan het stoomschip met
de oude zeilschepen en steeds klonk er dan
een kwalijk verborgen weemoed in zijn stem.
Ja, vertelde hij eens, het was een heele
stap voor me, toen ik de zeilvaart besloot
vaarwel te zeggen. Dat is nu al vijf-en-
twintig jaar geleden. Ik monsterde toen als
eerste stuurman op de „Vesta", gloednieuw
was ze en ik heb er nimmer spijt van gehad.
We zijn samen ouder geworden mijn schip
en ik. Al die jaren zijn we elkaar trouw ge
bleven en hebben heel wat meegemaakt.
Een andermaal weer kon hij hoog opgeven
over de verbeteringen, die de techniek ge
bracht had. Dan roemde hij de moderne
schepen, die door hun geweldige snelheden
de oceanen steeds kleiner deden worden.
Een heel enkelen keer zelfs fantaseerde hij
schertsend met den eersten stuurman over
de vooruitzichten bij hun maatschappij. Dan
zag hij hen beiden op een modern groot schip.
Voelde zich weer jong en leefde in toekomst
plannen. Dan was het hem alsof hij met een
onbezwaard hart van de „Vesta" afscheid zou
kunnen nemen, om haar in andere bekwame
handen achter te laten en zelf het commando
over een nieuw en grooter schip te aan
vaarden.
Kapitein van der Wolde nam nog steeds
kennis van alle verbeteringen en uitvindingen
op scheepvaartgebied en in de oogenblikken
dat hij zoo geheel opging in de grootsche
scheppingen van menschelijken geest en
arbeidskracht, voelde hij zich in staat het
commando over het grootste schip te voeren.
Maar wanneer dan tijdens zoo'n storm, zooals
deze reis of na andere doorstane moeilijk
heden, tallooze oude herinneringen boven
kwamen wanneer hij denken moest aan
alles wat hij en zijn schip samen doorgemaakt
hadden,, dan voelde hij klaar en duidelijk, dat
het afscheid hem zwaar zou vallen. Dan wist
hij, dat zij een onverbreekbaar geheel
vormden en dat een scheiding hem pijn zou
doen.
op lofwaardige wijze van zijn taak.
Verschillende mededeelingen worden ge
daan om het euvel van het teveel aan geld
te beperken.
Het aantal spaarbankboekjes bedraagt 625
Aan spaargeld werd ontvangen f 193641.77
en uitbetaald f 201308.96. De schuld aan de
spaarders verminderde en was f 486122.20.
Aan rente werd uitgekeerd f 15309.27. De
spaarbusjes hebben nog immer aftrek, er
zijn weer 50 nieuwe aangeschaft. Het aantal
voorschotboekjes bedraagt 142. Aan voor
schotten werd terugbetaald f 45738.24.
Nieuwe voorschotten werden verstrekt tot
een bedrag van f 7952. De Bank heeft van de
voorschotnemers te vorderen f 285417.15. Aan
rente werd ontvangen f 13552.13.
In loopende rekening stonden 31 personen
of vereenigingen, er werd ontv. f 743665.86
en uitgeg. 1 756562.49. Aan rente ontvangen
f 7906.33 en uitgeg. f 1062.53.
Het tegoed in loopende rekening bedroeg
f 232057.20 en de schuld f 78536. De omzet
bedroeg f 1.039561.08. Het bezit der Bank be
droeg f 567189.25, de schuld f 564658.20, de
winst bedraagt dus f 2531.05 en het reserve
fonds stijgt daardoor tot f 28795.08.
Met dankbaarheid dat hii 30 jaren zijn
krachten aan de Bank heeft mogen geven,
besluit de secr. het verslag.
Het bestuur deelt mede dat de rente voor
1 jaar vast is 3 pet. behoudens goedkeuring
van de C. B., spaargelden 2% pet., voorschot
ten en rekeninghouders 4 pet.
Op voorstel van het bestuur worden een
twaalftal leden, die niets meer van zich la
ten hooren, geroyeerd.
Ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum
der Bank wordt aan elk lid een doos siga
ren geofferd.
Bij de bestuursverkiezing werd de heer C.
Dito herkozen.
Tot lid van den Raad van Toezicht werd
herkozen de heer N. Hoornsman.
Bij acclamatie werden de plaatsvervan
gers K. Bregman en M. Vries herkozen. Tot
leden van de commissie voor het nazien der
rekening werden benoemd de heeren G. Gort
zak. C. van Bodegraven en J. Sleutel Pz.
Na rondvraag volgde sluiting.
W1ERINGEN
WIELERCLUB
De wielerclub vergaderde gisteravond in
het Wielerbaan restaurant.
Notulen en ingekomen stukken gaven
geen aanleiding tot opmerkingen.
Uit het verslag van de wedstrijdcommis
sie blijkt dat op de twee gehouden ritten 1
keer 6 en een andere keer 4 renners aan
wezig waren.
Duynker betreurt deze slechte onkomst
Het komend maandprogram wordt als
volgt samengesteld.
6 Maart recordrit, 13 Mrt. 70 km.m pele-
tonrit, 20 Mrt. 50 km. handicap, 27 Mrt. 100
k.m. peleton, 3 April recordrit, 8 April algm.
vergadering.
Besloten wordt Zondag a.s. op de Home
trainerwedstrijd met vrije versnelling te
rijden.
Voorts worden de renners er op attent
gemaakt zich van, een licentie te voorzien.
Hiervoor moet f men zich bij den secreta
ris Belt 15 vervoegen.
Nadat de najnen'der renners genoteerd
waren, die Zondag a.s. aan de wedstrijd in
Hotel De Haan zullen deelnemen, volgde
sluiting.
BURGERLIJKE STAND.
(26 Febr. t.m. 4 Maart 1938.)
Geboren: Antje, dochter van H. Soering
en O. L. Smidt; Jan, zoon van P. Baije en P.
W. v. Roo; Jacob Dirk, zoon van J. Tijsen
en C. Wiegman; Dirk Jacob, zoon van J.
Tijsen en C. Wiegman.
Gehuwd: C. Klaver en P. Boerdijk.
Overleden: K. Smit, m. 70 jaar, echtgen.
van W. Post.
COLLECTE
Aan de Ver. „Het Hooge Land" gevestigd
te Arnhem (Ch. Ver. tot stichting en in
standhouding van Arbeidskoloniën) is ver
gunning verleend tot het houden van een
collecte in deze gemeente.
OVERWERKVERGUNNING
Aan de N.V. Albert Heijn, filiaal te Hippo-
lytushoef is voor inventarisatiewerkzaam
heden overwerkvergunning verleend voor
14 Maart a.s.
Het centrum van den storm had de „Vesta"
nu ver achter zich_ gelaten en uit de morgen
nevels van den laatsten dag der reis doemde
de zoo vurig verbeide Hollandsche kustlijn
op.
Blij schalde de groet van de bemanning
over het water toen de loodsboot in IJmuiden
langszij kwam. Opgewekt begroeten zij den
loods, die na hun afwezigheid van vijf maan
den als eerste Nederlander, als bode uit het
vaderland, aan boord klom.
Dan kwamen de sleepbooten en op hun
beurt schenen hun vlaggen het schip al van
verre een welkom toe te roepen.
In de sluizen klauterden de kooplieden aan
boord en het duurde niet lang of de eerste
nieuwe haringen gleden de lachende monden
binnen.
En midden in dat blijde thuisvaartfestijn
vielen dan als een papieren feestbom de
brieven. En dra werden op voor- en achter
schip, op de brug en in de machinekamer, als
de dienst het maar even toeliet, die brieven
gelezen.
Kapitein van der Wolde sloeg zijn mannen
gade en een blij gevoel doorstroomde ook
hem, ja, het was mooi om zeeman te zijn.
Toen trad hij zijn hut binnen en nam
plaats aan zijn schijftafel ook voor hem
was er dezen keer een brief van de maat
schappij, zag hij aan den omslag. Langzaam
sneed hij hem open.
Zijn blik vloog over de regels als ver
bijsterd liet hij dan het schrijven zinken
las het nog eens. Ja, daar stond het. Zijn
„Vesta", dat sterke, zeewaardige schip wil
den zij sloopen.
Toen stond eensklaps helder de werkelijk
heid voor zijn geest. Dit was nu de moderne
tijd, waarover hijzelf zoo dikwijls gesproken
had. Waarvan hij gedacht had, dat hij dien
verstond. Nu in dit oogenblik zag hij eens
klaps klaar en duidelijk voor zich, dat hij
dien niet verstaan had en ook nimmer zou
kunnen verstaan, omdat de brug tusschen
oud en nieuw nog niet geslagen was. Het oude
eischte op de eerste plaats, duurzaamheid en
vastheid, het nieuwe schreeuwt om snelheid,
om grootte en goedkoopte soliditeit is een
tweede-rangsfactor geworden. Nu wist hij het.
Zoolang soliditeit niet als een gelijkwaardige
factor weer in het leven zou opgenomen zijn,
zoolang zou hij den modernen tijd niet kunnen
verstaan. Een schip als de „Vesta" sloopen
PLAATSEN TAANKETEL.
Door den dienst der Zuiderzeewerken is
aan P. Lont alhier vergunning verleend tot
het plaatsen van een taanketel op het ha
venterrein langs de Noorderhaven te Den
Oever.
VEN OEVER
STRANDVONDERIJ
Gistermorgen werd door het visschers-
vaartuig W. R. 41, eigenaar de heer Ruiten
berg, een vat wijn uit zee aangebracht met
een inhoud van ongeveer 600 L.
Of de wijn nog van goede kwaliteit is
moet worden afgewacht.
VISSCHERT.T
Daar het met de mosselvisscherij niet
recht meer boteren wil zijn diverse visschers
bezig hun vaartuigen klaar te maken voor
de kuilvisscherij op haring. We hopen dat
deze visscherij loonend wordt daar het er
anders voor deze categorie visschers don
ker begint uit te zien. Tot op heden zijn de
vangsten van de kuilvisschers nog miniem.
Ook in de kamers en kommen wordt nog
niets gevangen.
ONGEVAL
Toen de heer J. Kroon, autochauffeur bij
de H.A.B.O. gestationneerd alhier, gister
morgen zijn bus zou aanslingeren, sloeg de
motor terug met het gevolg dat zijn rech
terhand vrij ernstig gewond werd. Kroon
moest zich onder behandeling stellen in het
zienkenhuis te Den Helder.
JUBILEUM.
Donderdag 17 Maart a.s. zal Ifet vijf en
twintig jaar geleden zijn waarop de heer
S. Tijsen Jz., in dienst trad bij den land
bouwer M. Bakker Szn.
ANNA PAÜLOWNA
BREEZAND.
Alhier had in het Gezellenhuis de oprich
tingsvergadering plaats van een afdeeLing
der St. Josephs-Gezellenvereeniging.
Na een inleidend woord van Pater Hart
veld kwam de afdeeling tot stand. Het nieu
we district omvat nu Texel—Den Helder en
Breezand. Er zijn reeds 51 leden.
Na stemming en herstemming werd de
heer J. Fontijn tot senior gekozen en werden
als bestuursleden de heeren J. Meijer, F.
Brouwer, J. Komer, G. Scholten, C. v. d. Zon,
H. Strooper en A. Duin aangewezen.
De Vereeniging van Oudleerlingen van
den tuinbouwcursus vergaderde bij den heer
Jb. Borst.
Na opening door den heer C. v. d. Lin
den, volgde lezing en vaststelling der no
tulen, die waren samengesteld door den
heer J. Romar.
De penningmeester, de heer Van Gen.de-
ren, deed vervolgens rekening en verant
woording. De heeren Berbee en Tijsen con
troleerden een en ander en daar zij alles
keurig in orde bevonden, werd de rekening
onder dankzegging goedgekeurd.
De aftredende secretaris, de heer J. Ro
mar, was wegens aanstaan vertrek niet
herkiesbaar. In zijn plaats werd de heer P.
Schildenman gekozen.
Bij de rondvraag kwam het aanschaffen
van een nieuwen sproeier ter sprake. Men
besloot een Vermorel sproeier te bestellen.
Nadat nog de bestellingen voor planten van
roode en vroege bloemkool, sla en uien wa
ren opgenomen, (leverantie door den heer
J. Hooimeijer) volgde sluiting.
Mef. N. van der Goes en Leo Onderwater
behaaalden het diploma typen van den
Handelsavondschool-cursus te Den Helder.
ZONDAG 6 MAART.
Ned. Herv. Gemeente.
Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Ds. Vorst
man. Doopsbediening.
Den Oever. nam. 2 uur, Ds. Van Beek.
Doopsgezinde Gemeente.
Hippolytushoef, voorm. 10 uur, Ds. de
Wilde.
Evangelisatie.
Breezand, voorm. 10 uur, de heer Boon.
Nam. 3.30 uur, de heer Boon.
hij kon niet begrijpen. En hij, hij zou
gezagvoerder moeten worden op dat nieuwe
schip, dat op stapel stond.
Met niet ziende oogen staarde kapitein
van der Wolde uit de patrijspoort. Zijn schip
sloopen
Kapitein we zijn klaar om op te
stoomen, kwam de eerste stuurman hem
melden.
Dank je, stuurman.
Zwijgend begaf hij zich op de brug.
En zwijgend stond hij daar, toen het schip
door het kanaal voer.
Zoover het oog reikte strekte zich het
Hollandsche landschap uit, doch hij zag niets
van dat alles.
Nog een reis zou hij maken en dan zou
het uit zijn. Dan zouden ze het uit elkaar
scheuren zijn schip.
En weer zag hij dat nieuwe voor zich, dat
komen ging. Tastbare werkelijkheid was het
geworden. Het woelde, het knaagde in hem.
Als een vreemde last lag het nu op zijn
wezen en deed de stramme figuur gebogen
schijnen.
Een tegenligger kwam aanvaren. Zwaar
bromde de stoomfluit van de „Vesta" het
waarschuwingssein.
En toen kapitein van der Wolde zoo plot
seling die bekende stem vernam, toen dat
diepe krachtige geluid zijn wezen doortrilde,
was het of er iets in hem van hem vaneen
scheurde.
En pijnlijk duidelijk voelde hij het toen
Hij zou niet meer naar zee gaanNog één
reisdan zou alles afgeloopen zijn.
Ja, wanneer hjj zijn schip in andere ver
trouwde handen had kunnen overgeven. Wan
neer het, zooals hij, nog flink genoeg geacht
was geworden om het zeegat uit te gaan
danmisschien zou hij getracht hebben
het oude en het nieuwe in zijn ziel te ver
bindenMaar nuneenSamen wa
ren ze oud geworden, de „Vesta" en hij
samen zouden ze de zee vaarwel zeggen.
Langzaam gleed zijn blik over het schip...
Nu niet klein worden, beet hij zichzelf toe...
Volhouden nog, dat halve jaar.
Met een ruk richtte kapitein van der Wolde
zich op. En stram weer stond hij daar, als
altijd, in het midden van de brug. Het oog
gericht op het vaarwater voor hem.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Chr. Huygens, 3 Maart te Suez.
Madoera, 4 Maart te Amsterdam.
Poelau Roebiah, 4 Maart te Amsterdam.
Simaloer, 3 Maart te Londen.
Singkep, 4 Maart te P. Said.
Soemba, 4 Maart te Amsterdam.
KON. HOLL. LLOYD.
Salland, 4 Maart te Amsterdam.
KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ..
Agamemnon, 3 Maart te Genua.
Ajax, 3 Maart v. Genua.
Ajax, 4 Maart te Livorno.
Baralt, 26 Febr. v. Curagao.
Breda, u., 3 Maart v. St. Michaels.
Cottica, u., 4 Maart v. Madera.
Crijnssen, 4 Maart v. A'dam.
Deucalion, 3 Maart v. Susak
Hercules, 3 Maart te Lissabon.
Hermes, 3 Maart van Thessaloniki.
Merope, pass. 3 Maart Dungeness.
Odysseus, 3 Maart van Bilbao.
Orion, 4 Maart te Amsterdam.
Stella, 3 Maart te Piraeus.
Titus, 4 Maart te Hamburg.
Theseus, pass. 3 Maart Kiel Holtenau.
Trajanus, pass. 3 Maart Kaap Bon.
Venus, 4 Maart te R'dam.
Vulcanus, 4 Maart te R'dam.
Wilhelm Russ, 3 Maart v. Amsterdam.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
Damsterdijk, 3 Maart te Seattle.
Lochgoil, 4 Maart te R'dam.
Maasdam, 2 Maart te New York.
Rotterdam, 2 Maart te Punta Arenas.
Spaarndam. pass. 2 Maart Lizard.
Tiradentes, 4 Maart v. R'dam.
HOLLANDWEST-AFRIKA LIJN.
Amstelkerk, 2 Maart van Takoradi.
Reggestrocm. pass. 3 Maart Las Falmas.
SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN.
Bengkalis, 1 Maart v. Batavia.
Djambi, 1 Maart v. Vancouver.
Hoegh, Silverlight, 3 Maart v. Macassar.
Silverpalm, 3 Maart v. Colombo.
JAVA—NEW-YORK-LIJN.
Adrastus, 3 Maart v. Kaapstad.
Kota Baroe, 3 Maart v. Batavia.
Rhexenor, 2 Maart te Singapore.
Sembilan, 3 Maar v. Penang.
Talisse, 3 Maart te Ha'Jx'ax.
ROTTERDAMSCHE LOYD.
Blitar, pass. 3 Maart Perim.
Ir.drapoera, 3 Maart te Marseille.
Kota Agoeng, pass. 3 Maart Finisterre.
Kota Gede, t„ 4 Maart te Getiua.
Sitoebondo, pass. 3 Maart Finisterre.
Soekaboemi, 3 Maart te Hamburg.
ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA LIJN.
Aleyone, 3 Maart te B'Ayres.
Alhena, 4 Maart te Rotterdam
Aludra, t., 3 Maar te Santos.
Aludra, 3 Maart te Santso.
Alwaki, 3 Maart te R'dam.
KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ.
Nieuw Zeeland, 3 Maart te Brisbaue.
Swartenhondt, pass. 3 Maart Thursciay Isles,
Sawahloento, 2 Maart v. Port Natal.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Achilles, 4 Maart te Penang.
Diomed, 3 Maart v. R'dajn.
Hector, 2 Maart v. Kobe.
Laertes, 3 Maart te Hamburg.
Polydorus, pass. 4 Maart Gibraltar.
JAVA—CHINAJAPAN LIJN.
Tjinegara, 3 Maart v. Shanghai.
VEREENIGDE NED. SCHEEPVAART jnj.
(HollandAfrika Lijn).
Algorab, 3 Maart van R'dam.
Nijkerk, t„ 5 Maart v. Duinkerken.
(HollandAustralië Lijn).
Meliskerk, u., 3 Maart te Fremantle.
(HollandOost-Azië Lyn).
Grootekerk, 4 Maart v. R'dam.
Serooskerk, t„ 2 Maart v. Moji.
ALKMAAR, 4 Maart.
Kaasbeurs. KI. Edammer 40 plus, aan
bod 2190 stuks.' verkocht 1590 stuks, raid-
aenprijs 21.5022, hoogste prijs 22.Ed.
Kruid, aanbod en verkocht 120 stuks, prijs
f'23.per 50 Kg. Totaal: aanbod 2310 st.,
verkocht 1710 stuks. Aanwezig 1 fabriek.
ALKMAAR, 4 Maart.
Op de heden gehouden Graanmarkt wa
ren aanvoer en prijzen als volgt: 43 H.L.
voertarwe 7.50-8.25. 183 IIL gerst 7.—, id.
chev. 7.50—8.25, 466 HL. haver 5.75—6.75,
HL. hoonen, w.o.: bruine 1013. citroen
10—13. duiven 3—10. witte 21—21.50 en tuin
boonen 1028, 2 IIL mosterdzaad, prijs
niet genoteerd; 4 HL karwüzaad 16.—1 HL
blauwmaanzaad 41.50; 2 IIL. diversen prijs
niet genoteerd; 39 HL. erwten, waarvan (ie
prijzen als volgt: kleine groene f 8.60—9.25,
groote groene 20. grauwe 14—27.50 en vale
erwten 7.75— 1 VN). Totaal aanvoer 8G1 H.L.
Alles ner 100 Kg.
ALKMAAR, 4 Maart.
Aardanpelen 2.30. andijvie li—23, appe
len 5—10. Bloemendaler kool 1.40—3.60. boe
renkool 2—5.50, bieten 1.S0— 3.80. gele kool
1.50—3. groene kool 3.60—6, kropsla 8.—,
knoteelderie 3—5 30. peren 4—8. prei 4-30
—7.20. peterselie j no4.30. rabarber 7—16
raam'elen 2.30. radii* 0.60—1.10. roode kool
3.80—7. selderie 2.80—4. sninazie 1.25—1.46,
spniiten .->6.;>0. uien 14.50 wortelen 13,
w-aschwortelen 4.— witlof I 4.30—6.50, id.'
II f3—4.
ALKMAAR, 4 Maart.
Kaasmarkt. Aangevoerd: 30 stapels,
ziinde 40.000 Kg.: Fabrieksbaas commissie
f25. boerenkaas kleine f23. per 50 Kg.
Handel vlug.
RROFK OP LA^C-FNTITJK. 5 Vanrt.
Eigenheimers 2.70—3.00. uien 13.30 1-13 40
drielingen 11.40—11.50, grove 13.40—13 70
stek 9.40—9.70. peen 2.20—2.60. kleine peen
1.20—1.30.
Kroten f 2.50—3.70; roode kool f 3.40—C.90
gele kool f 1.50—2.90
NOORDSCHARWOUDE. 5 Maart.
Bevel. 2.60—2.80, nien T>.40—12.90. drielin
gen 11.20—11.30. grove 12.70—13.40, peen 2.70
—3. kleine peen 1,30
kroten f 1.40—3.30. taaie gele kool f 1.80—
2.80, gele kool f 1.50—2.80, D. witte kool f 1 30
—2-90.