25 jaar „Witte Bioscoop ROOK TRIUMPH DE BESTE 1 CENT SIGARET waarde E€©p>p> De heer van Twisk tevens 25 jaar theater-manager SUPERSCHOENEN Zaterdag 5 Maart 1938 Derde Blad Herinneringen aan dreigende ondergang» concurrentiestrijd en succes H.W.ZEGEL Den heer P. van Twisk Martin Johnson's laatste expeditie Persil zal steeds Persil zijn In prijs en kwaliteit Dus: Wie er met Persil Wascht Wascht óók met zekerheid. £le uieek in Sletten en Slantaiieën Het „Monster" proces te Moskou Er is geen Nieuwedieper of hij kent hem. Piet van Twisk, zooals allen tusschen de 10 en 80 hem noemen, in velerlei ver schijning. Als een pacha zittend in een glimmende „Buick", waarop zich in het geel en rood het bord bevindt, waarop de film van de week aangeprezen wordt. Of als de major domo van d'aloude „Tivoli", staande bij de „kas"; lang, en de binnenkomende menschheid vriendelijk noodend tot binnentreden, de traditioneele garribaldi (die den outsider altijd nèt een ietsje te klein lijkt) balanceerend op de peper-en-zout haren. De heer Van Twisk, die ieder Jutter „Piet van Twisk" noemt gaat jubileeren, want op 18 Maart a.s. zal het precies op den dag af een kwart eeuw geleden zijn, dat hij de deuren van de „Witte" in de Koningstraat opende. 25 Jaar in het bioscoop-vak. 25 Jaar op sjouw naar films, 25 jaren lang vechtend tegen concurrentie. Was het wonder, dat wij hem opzochten en lieten vertellen uit zijn leven. Dus zaten wij tegenover elkaar. In de met smaak gearrangeerde kamer, die uitziet op een stuk of vier straten. Oliver Hardy hangt ergens te knipoogen met een artistiek mat glazen plastiek en de laatste prospecti van een komende film liggen op den grond. Voor ons Piet van Twisk: ditmaal „en pantouffles", ditmaal volkomen ernstig nu het gaat om een doopceel van een kwart eeuw te lichten. Het begin. Was het 18 Maart 1813, toen de „Witte" geopend werd Ja, 18 Maart is de datum. Met Maarten Kuiper samen in de Koningstraat. Maarten zorgde voor de financiën en ik voor het artis tiek gedeelte. Was het direct een succes? Een succes? een grandioze sof.....? er was al een bioscoop op den Kanaalweg en iedereen was het er over eens, dat onze stoelen te hard, het theater te ongezellig en de projectie te slecht was... We zaten hem geducht tg knijpen, want het geld raakte op en we zagen de „Witte" al in handen van den slooper toen... toen ik de hand kon leggen op een film, die ons beiden redde. Het ding heette „Als de nood het hoogst is" en ging er in. Dat was de éérste maal, maar geen sterveling heeft beseft, hoe hoog wel de nood bij Maarten en mij gestegen was... Enfin, van dien dag af liep het gesmeerd. Ineens was de projectie van de „Witte" goed, bleken de stoelen mee te vallen, en ontdekte men, dat onze Nordisk-films het zien toch wel waard waren. De Mobilisatie breekt uit. Helaas...- 14 Juli 1914 brak de mobili satie uit en dien dag kwam er niet één bezoeker in de „Witte". Zelfs de knop hebben ze niet aangeraakt en er werd niet gespeeld. En wéér zagen we de toekomst zwart in. Maar zie, er kwamen soldaten in Nieuwediep. Honderden en honderden, allemaal jongens met een schimmetje zakgeld, maar die stapel op een bioscopie waren. En toen kwam er een plan bij ons op, dat goud waard was. We besloten den prijs op een dubbeltje te zetten en twee voorstellingen per avond te geven. De gouden tjjd. Het was een gouden tjjd voor ons. Het geld stroomde binnen en de N.V. „Witte Bioscoop" keerde 100 procent uit. Avond aan avond puilde de Witte uit. Geen muis kon er meer in en de dubbeltjes golfden als een weldadige rivier de kassa binnen. Wat gingen de zaken goed... Helaas, lang duurde dit bioscoop-nirwana niet, want bestond er al de bioscoop op den Kanaalweg, aangevuurd door het succes van de „Witte" kwamen er kapers op de kust en kreeg men al spoedig op de Spoorgracht de „Tavenu" (waarvan de jeugd maakte: „Toe gang alleen voor een netten Urker") en op de Binnenhaven de Cinema Palace. En tóen werd het hard concurreeren met de beste films. Er moest gevochten worden. En keel hard ook! De groote kans. Mijn groote kans kreeg ik in 1920. Ik kreeg verschil van meening met de directie van de „Witte" en om kort te gaan... ik kocht de CINE-EN RTTOHANDEL KONINQSTBAAT 73. TELEFOON 279. ONTWIKKELEN- AFPOUKKEN-VEDSPOOTEf* schouwburgzaal Tivoli, liet haar tot bioscoop verbouwen met 1000 plaatsen en stichte daar mede de v ij f d e bioscoop. Mijn vrienden noemden me een bankroetier en mijn familie dacht dat 't in m'n hersens geslagen was. Nu was er maar één factor van belang: alleen met een grandioze film moest ik de Tivoli stormenderhand laten veroveren en daar was het Geluk, dat me nogal schappelijk in het leven bedeeld heeft, met me. Ik legde namelijk beslag op de onsterfe lijke film „De Koningin der Aarde", die 8 weken in de Tivoli liep voor volle zalen en waarover de ouden van dagen thans nog spreken. Een goudmijn had ik aange boord, maar wat méér was... de 1 o o p zat in de Tivoli. Ik kon méé-doen. Concur reeren hoefde ik in die dagen al niet meer te leeren, en Tavenu sneuvelde al gauw op het bioscoop-veldvan eer. Daarna huurde ik de Cinema Palace om... haar te sluiten. Ze werd later garage van de Alkmaarsche bus, en men zou er boven kunnen zetten: „sic transit". In Juli 1932 kocht ik de „Witte" en beleefde het feit dat er 2 theaters in Den Helder waren, beide in mijn bezit. De Rialto-tragedie. Het ging goed totdat... 13 Maart 1935 Rialto zijn poorten ontsloot en tegelijk hier mede werd de concurrentie-strijdbijl weer op gegraven. De strijd was bloedig, hard en meedoogen- loos. Gelukkig duurde hij niet al te lang en toen de resten van het slagveld opgeruimd waren in Juli '36, bleek dat Piet van Twisk zich wederom van het plaatselijk filmbedrijf meester gemaakt had. Toen de heer Gratama nog Com missaris van Politie was. Tal van anecdoten vertelt hij. Uit den mobi lisatie-tijd, toen er soldaten uit den polder kwamen bedelen of ze „er ók inpropt moch ten worden", toen men queu maakte bij het „Doorgezaagde Weesmeisje" en de „Doode Hand van den Graaf de Monte Christo". En van die keer dat een agent proces-verbaal wil de maken in de Tivoli, omdat er volgens hem stoelen tusschen de rijen op het balcon gezet werden. Commissaris Gratama wilde er haring of kuit van hebben en op verzoek van den heer van Twisk kwam hij zich persoonlijk overtuigèn om zekeren avond. De Tivoli was tot barstens toe vol en Piet Dordmundt werd gevraagd een stoel te halen. Piet kwam, mèt de stoel maar nóch de heer Gratama, nóch een der beide Pieten zag kans het ding op het trapjes-gewijs afloopende balcon te zetten. En de commissaris érkende de onmogelijkheid van zooiets... Maar hij wist niet, dat er in de catacomben van de Tivoli 50 stoelen opgeborgen waren waarvan men de achterpooten afgezaagd had en die als extra-zitplaats iederen avond dispo nibel waren.., Een merkwaardig leven. Wij weten dat hjj beurs-commissaris van den Ned. Bios coop Bond is, bestuurslid van de afdeeling „Centrum" van dien Bond en lid van den afd. Bond. We weten (en heel Den Helder weet het) dat deze man niet „op z'n geld zit", maar iets kan missen. Dat geen ver- eeniging vergeefs aanklopt als het gaat om het algemeen belang. Dat hij prachtig werk deed en doet voor het Bio-Vacantie- oord, dat hij... Maar hij vertelt er niets van. Lacht er om en zegt: schrijf dat maar later, in m'n necrologie... Nu niet. Cijfers Interessante dingen hoorden wij. Cijfers van „De Witte", waarbij Uw oogen zullen gaan knipperen. Wist U bijvoorbeeld, dat door den aanstaanden jubilaris een bedrag van 365.000 aan «vermakelijkheidsbelasting aan de ge meentekas geschonken werd? Dat er in de verloopen 25 jaar 5 millioen meter celluloyd geprojecteerd werd, waarnaar... 8% millioen personen zaten te staren. Cijfers, niet geschat of uit de duim gezogen, maar cijfers aan de balansen ontleend. De sensatiefilm numer één voor Den Helder. Wij hebben den heer van Twisk ook ge vraagd wat hij als eerstvolgende revolutie in het filmbedrijf verwacht. Volgens hem en van nagenoeg alle prominenten in het vak, zal binnenkort de gekleurde film het klassieke zwart-en-wit verdringen. Men is daar vast van overtmgd. Bij informatie welke soort films in Nieuwe diep het meest geliefd zijn behoefde niet lang nagedacht te worden. Het sensatie-product wint het glansrijk van alle andere genre's. Of er nog plannen voor de toekomst waren. En of... behalve de 3 theaters in Den Helder, en „De Pont" in Velsen, worden momenteel onderhandelingen gevoerd over een vijfde theater ergens in de lande. Waar... dat mag nog niet verklapt worden. 18 Maart jubileum. Piet van Twisk een kwart eeuw in het vak. Er zal ongetwijfeld iets gaan gebeuren. Bjj de intellectfilm „Borneo", welke morgen in Rialto vertoond wordt. De stoutmoedige expeditie, naar de binnen landen van Borneo is de laatste geweest, welke het beroemde echtpaar gemaakt heeft. Terug gekomen van deze zware reis en onderweg om ergens van de vermoeienissen uit te rusten, verongelukte het vliegtuig, waarin de echte lieden reisden. Osa, de vrouw, werd zwaar ge wond, doch haar echtgenoot kwam jammerlijk om het leven. Als erfenis heeft de ontdekkingsreiziger be halve de reeds vertoonde films van het zwarte werelddeel Afrika, aan de wereld nagelaten de film, welke hij in Borneo opgenomen heeft: een machtig document van de exploratie met camera en filmtoestel van dit wondere eiland. Dit laatste werk van den Amerikaanschen ontdekkingsreiziger is morgenochtend in de Rialto te zien. Het is een bijzondere film. Eer stens vertelt zij van de ontzettende moeilijk heden, waarmede de expeditie te kampen had, moeilijkheden, welke slechts overwonnen kon den worden den grenzenloozen moed van de echtelieden en uit den onweerstaanbaren drang om de wetenschap te dienen. Kosten en moeite zijn niet tevergeefs ge weest! De film volgt de expeditie op den voet en laat alle wederwaardigheden en ontmoetin gen met al het bizarre maar ook schoone, dat het enorme eiland biedt, zien. Al dadelijk ma ken we kertnis met een sinister, griezelig dier: de vliegende slang, welke zich uit de hoogste boomen naar beneden stort om zijn prooi te Clinge Doorenbos overmeesteren. De vertegenwoordigers van de in Borneo zoo rijke fauna volgen elkaar dan in bonte verscheidenheid" op. We zien ontel bare apen in allerlei grootte en kleur, het paardhert en de slanghaldvogel, om maar en kele te noemen. De grootste vondst was wel de neusaap, dat merkwaardige zoogdier, dat zijn naam dankt aan de fantastisch ontwikkelde reukorganen van het mannetjesdier. Deze neusaap werd het eerst in 1871 door een Hollandsch gouver neur ontdekt, doch Johnson was de eerste, die het beeld van het dier op het celluloid wist vast te leggen. Er zijn nog meer van die zeldzame ontmoetingen: daar zijn b.v. de moddersprin- gers, dat zijn visschen, diein boomen klimmen. Even later zien we de Meloeten (inlandsche helpers van Johnson) tientallen oesters buit maken, welke, aan boomen be vestigd, welig tierden! En tusschen de bedrij ven door smullen we van het prachtige land schap van Borneo, zoo voortreffelijk gefilmd en kijken we geinteresseerd toe hoe de John- sons zich vriendschappelijk met de koppen snellers, de Dajakkers, onderhouden. Het slot van de film is bijzonder spannend, o.i. echter het minst geslaagde deel. Tot in details wordt n.1. de jacht op een orang oetan, een dier van ruim driehonderd pond, vertoond. Op zichzelf is dit een emotievolle geschiedenis, omdat er genoeg risico voor de expeditieleden aan verbonden is. Als men echter ziet hoe het dier in een net gesjord naar zijn gevangenis gebracht wordt en men daarbij bedenkt, dat hij zijn dorado, het oerwoud, prijs heeft moeten geven om voortaan als attractie van een die rentuin te fungeeren, heeft men een weinig bevredigd gevoel. Maar dit is dan ook de eenige bemerking, welke op deze zeer bezienswaardige film is te maken. Behalve dat men een goeden indruk van een vrijwel onbekend deel van onze kolo niën krijgt, verrijkt men zijn „tropische" ken nis ten zeerste. Vermelden we nog, dat de film muzikaal geillustreerd is en dat de tekst in het Hollandsch gesproken wordt door F. Jan Stoffels. In Moskou speelt zich een tragedie af. Daar staan mannen terecht, die in de voorste ge lederen van het communisme gestreden heb ben, die uit zuiver ideëele overwegingen ge leden hebben* voor hun overtuiging, die de beste jaren van hun leven daarvoor geofferd hebben en nu door den machtigen, Stalin, ter verantwoording worden geroepen op beschul digingen, die zij niet „mogen" tegenspreken. Stalin, bevreesd voor eigen macht, maait da groote figuren om hem heen weg, met niets ontziend cynisme. Een en twintig van de be kendste communisten staan terecht en een voor een zeggen ze ja en amen op de be schuldigingen wegens landverraad, samenzwe ring, wegens poging tot vele moorden op Lenin, Stalin en andere communistische lei ders. Wandaden, die niet van den jongsten tijd zijn, maar reeds in 1918 of in de jaren daarna bedreven werden. Na een gevangenisperiode, die voor deze fi guren een martelperiode van de ergste soort geweest moet zijn, staan ze nu terecht en hooren de klachten over hen uitstorten. Zij zijn Trfotskiisten, fascisten, en dat beteekent voor hen den kogel. We vonden dezer dagen in een van de groote bladen een opsomming van de kwali teiten van de beschuldigden. We laten slechts volgen de namen van hen, wier faam tot ver over de Russische grenzen is door gedrongen. Daar is: Boecharin, de voornaamste wijs geer van het sovjet-bolsjewisme en intieme vriend en medewerker van Lenin; Rykoff, Lenins opvolger als voorzitter van den raad van volkscommissarissen; Rakowski, gewe- 1 j UtaaAam de SlalLë-cuwnd teeAfyaam umó Het is nu eenmaal het overigens vrij- willig gekozen) fatum van den journa- list, dat hij verplicht is per seizoen een oneindig aantal feest-, cabaret-non- stop-, klein-kunst-, amateurs-, jaar-, jubileum-, lach-, zang- en dansavonden af te rennen, welk fatum alleen door hem gedeeld wordt met collega-slacht- offers als burgemeesters, wethouders, bestuursleden van „zustervereenigin- gen' en andere autoriteiten. Maar ge- zamenlijk gaan wij er zeer gebukt onder om van het leed der thuisblijvenden maar niet eens te gewagen. i Ze zijn meestal niet belangrijk deze avonden, omdat de doorsnee feest-, cabaret-non-stop- voor de rest zie boven) -uitvoering mank gaan aan een jj ongelooflijk tekort aan originaliteit, rijk- gezegend is aan humbig en waardelooze j beunhazerij die men met pompeus ge- baar het etiket van „klein-kunst" op- plakt. Er is altijd de voorzitter die het ope- ningswoord prevelt, er is altijd de steun- bon die als een dubbeltjes-zwaard van Damocles boven onschuldige hoofden ritselt en door lieve meisjes met bloem- zoet gebaar verkocht wordt. Er is altijd die eene meneer, die iets voor te dragen heeft en het zoo goed kan en de juf- i frouw, die zoo leuk kan zingen en vocale salto's pleegt. Er zijn altijd een paar jon- gelui die achter een microfoontje onwel- luidend misbaar staan te maken, dat doet denken aan zieken die gorgelen met kamille-thee of aan het reutelen van i een stervend dier. Voorts beweegt de tekst zich doorgaans tusschen de disso- nanten „bom-bom-bom" mé-mé-mé i en tjoé-tjoé-tjoé". Dan is er voorts de één-acter, die aan het programma vastkleeft als een eeu- wige en niet te verwijderen apendix, terwijl niet mag ontbreken de band, die heldhaftige pogingen in het werk stelt i exotische en werelds-klinkende klanken te produceeren opdat kleine geesten zich t>er van huis wanen voor enkele momen- i ten. Hier staat men aan den zelfkant der meest seniele kleinkunst, de confectie van een ziel- en inhoudsloos ama- Hulde, veelvoudige hulde derhalve aan hen, die braken met het recept der onbenulligheden; de Nederl. reisvereeni- ging. Hulde aan dezen Woensdag avond, toen de reis-horde Musis Sacrum" pardon Italië binnen stroomde. Wij dronken geen bier, geen ranja, geen Perl en geen Pang. Zelfs voor tippen en Voorburgjes haalden wij verachtelijk de schouderen op, om van thee en andere elixers maar te zwijgen. Wij dronken Chianti rosso classico voor den dorst en Vino Aleatico rosso voor de geur. Onze vrouwen nipten aan bokalen Marsola alluovo, terwijl wij tegen de indigestie snoepten van een superbe Moscato d'Asti. Er waren Ita lianen op het tooneel, voorzien van „rijkskleur" en ze zongen al de liederen die eenmaal op deze Bühne onze plaat selijke gondolier Jan Willems gekweeld heeft. Van Aye Aye Aye tot „O Sole Mio" en wat zich daartus- schen bevindt. We gevoelden ons zeer thuis in deze stemming van het land- der-tienduizend-wonderen en zongen duchtig mee. Maar dat was een soort sof, hoewel de zangeres met Italiaan- sche onwaarheid „bravo" riep Het was al Italië wat de klok sloeg. Als we een vurige blik naar onze, niet van charme gespeende, buurvrouw wier pen, was dat de bekende Italiaansche hooge bloeddruk en als we den ober met een dictatoriaal gebaar 5 cent fooi gaven, was dat omdat wij-Italianen goede nationalisten zijn die het geld niet over de balk smijten. Het was in Musis Italiaansch warm en om half 12, toen we vertrokken, beleefden we het onver getelijk moment dat de zaal ons het beeld voor oogen tooverde van de Blauwe Grot van Capri. Doch dat kwam van de rook der Hollandsche ci- garetten. Tenslotte waren er dames, zoo onder den indruk van Italië gekomen, dat zij in ernst beweerden dat meneer Maas iets van Primo Camera weg had en meneer van Scheyen van Victor Emanuel. zen gezant te Londen en Parijs; Yagoda, de vroegere leider van de gepoe, die meedoogen- loos millioenen menschen den dood ingejaagd heeft; Rosenholz, de man, die den buitenland- schen handel van sovjet-Rusland georgani seerd heeft; Krestinsky, Stalins onmid dellijke voorganger als partijsecretaris; prof. Pietnieff, Ruslands beroemdste hartspecialist; prof. Levin, de directeur van het Kremlin- ziekenhuis. Een van hen, Krestinsky, heeft nog den moed gehad, de beschuldigingen met felheid van de hand te wijzen en zijn onschuld uit te roepen, doch toen hij den volgenden dag weer verscheen, was hij reeds murw geslagen en herriep zijn woorden van den vorigen dag. Als er ook maar een weinig waar is van de bèschuldigingen, welke als een mitrailleur- vuur op de aan den dood prijsgegeven be klaagden worden losgelaten, dan moet het bit ter slecht met het proletarische rijk gesteld zijn, zoo schreef De Msbd. dezer dagen zeer terecht in een beschouwing. Dan is het ver pest met landverraad en revolutie. Kan het eigenlijk anders? zoo vraagt het blad. Een systeem, hetwelk revolutie, wereld revolutie in zijn vaan geschreven heeft; het welk omwenteling, ruïne en chaos als beginsel stelt om op de eindelooze wereldpuinhoopen den heilstaat te kunnen opbouwen, moet den weg der absolute vernietiging opgaan. Dan speelt één menschenleven, dan spelen millioe nen menschenlevens geen rol meer. Dan is slechts van belang de eene man, die zoo snel mogelijk de volkomenste wereld-revolutie kan ontketenen. Stalin acht zich daartoe de geroe pene; hij gaat den eenigen weg, dien hij gaan kan; over de lijken van allen, die hem een hinderpaal toeschijnen. Revolutie is zonder erbarmen, vol wreedheid. Voor de andere plaatselijke vereeni- gingen een voorbeeld. Stop met Uw avondjes, maar geef Russische, Spaan- sche, Indonesische of andere feesten. Succes verzekerd. •auisund; Daar ligt terein braak. Véél terrein! dagelijks kwaliteiten en ideale pasvormen, zorg vuldige voorlichting, dat alles staat in waarde ver boven den prijs, die U betaalt, bij het kopen van (Keurcollectie Deska Combinatie)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 9