RIALTO
TIVQLI
WITTE
Zeekrijgsraad
VRIJDAG-ZATERDAG-ZONDAG
DUS SLECHTS 3 DAGEN
VRIJDAG - ZATERDAG
ZONDAG - MAANDAG
Francisca Gaal
en Szoke Zakall
BIOSCOOP
Willemsoord
Naar vernieuwing van
IJmuidens visscherijvloot
EEN ZELDZAAM MOOIE FILM
II
Maandag, Dinsdag, Woens
dag en Donderdag is RIALTO
wegens voorbereidingen der
jubiieumweek
EEN GEWELDIGE SENSATIEFILM
ALS 2DE HOOFDNUMMER de zeer
spannende Paramountfilm
VAN VRIJDAG
TOT EN MET
DONDERDAG
W wJ Li SENSATIE ZONDER WEERGA
Vischafslag Den Helder
Mail Hr. Ms. «Nautilus"
Vischaanvoer en Vischprijzen
Burgerlijke Stand van Den Helder
tfcAaHeti
de ideale verkooper!
Twee vrijspraken, waarvan een als
gebrek aan bewijs. Drie maan
den en ontslag voor een matroos
die twee jekkers stal. Beleedi-
ging van en ongehoorzaamheid te
gen een „dienstdoend" kwartier
meester kost matroos zijn baantje.
Gisterenmiddag heeft de Zeekrijgsraad
Willemsoord, onder voorzitterschap van den
wnd. president, mr. Arn. Veldman, het eind
onderzoek gesteld en uitspraak gedaan in een
viertal zaken, welke niet onbelangrijk waren.
Het pakje uit Indië.
Bij het vertrek van Hr. Ms. „Java" uit
Soerabaia, overhandigde de marinier le kl.
E. Reyers aan zijn collega B. H., welke zich
aan boord van dezen kruiser bevond, een
pakje, inhoudende een lap zijde en een brief,
daaraan het verzoek verbindende om dat
pakje aan zijn vrouw te Zwolle te overhandi
gen. Aan dit verzoek heeft H. niet voldaan,
omdat het pakje uit zijn kastje werd gestolen.
Althans zoo was zijn lezing, welke hij voor
den Zeekrijgsraad handhaafde. Bij aankomst
van den kruiser in Den Helder was H. 4 da
gen met verlof naar Zwolle gegaan, zonder
het pakje mee te nemen, daar hij het verlof
te kort vond om naar de woning van Reyer's
vrouw te zoeken. Bq terugkomst aan boord
zou het modelslot van H.'s kastje kapot ge
weest zijn en het pakje uit het kastje ge
stolen.
Van deze kennelijke diefstal deed H. eerst
den volgenden dag mededeeling aan den baks-
meester, terwijl hij het betrokken slot door
de patrijspoort buiten boord smeet! Een en
ander was hoogst merkwaardig en zoowel de
president, mr. Arn. Veldman, als de leden
van den Raad trachtten van H. een bekente
nis uit te lokken. Er werden ettelijke bezwa
rende omstandigheden aangevoerd. De fiscaal,
off. v. adm. le kl., mr. D. B. A. Franken,
achtte zelfs het bewijs van diefstal door H.
geleverd. Bekl. heeft tevergeefs getracht een
alibi voor het pakje te leveren. Spr. qualifi-
ceerde het feit als verduistering en eischte
1 maand gevangenisstraf.
Bekl. werd verdedigd door den kapitein der
mariniers W. A. J. Roelofsen, die zeide ervan
overtuigd te zijn, dat H. niet loog.
Z.i. was het bewijs van diefstal door H. niet
geleverd en pleiter vroeg dan ook vrijspraak.
Na re- en dupliek sprak de Krijgsraad H.
vrij.
Honderd gulden uit de toko vermist.
De kwartiermeester M. E. V. was o.m. tij
dens de reis van Hr. Ms. „Hertog Hendrik"
naar de Spaansche wateren belast met den
verkoop in de scheepstoko. Het beheer van
die toko was toevertrouwd aan den sergeant
van de mariniers H. Op een of andere ge
heimzinnige wijze ontstond een kastekort van
niet minder dan 100 gulden. Daar genoemde
kwartiermeester verantwoordelijk voor de kas
was, stond hij thans voor den Zeekrijgsraad
om zich te verantwoorden, terwijl de sergeant
van de mariniers als getuige werd gehoord.
Deze laatste had aanvankelijk het kasverschil
niet opgemerkt, eerst toen de officier, belast
met het toezicht op de toko, hem opmerk
zaam maakte op een telfout van 100 gulden,
kwam het kasverschil aan het licht. Gevraagd
hoe dit kastekort zou hebben kunnen ont
staan, antwoordde H., dat met de mogelijk
heid van diefstal rekening moet worden ge
houden, maar den kwartiermeester achtte hij
daar onder geen voorwaarde toe in staat.
Het bleek, dat de sergeant in een periode van
19 tot eind Juli de kas niet meer gecontro
leerd had, een verzuim, dat hem door een der
leden van den Raad als grove nalatigheid
aangemerkt werd.
De president zoowel als de leden van den
Raad stelden den getuige allerlei vragen om
meer licht in deze duistere zaak te verkrij
gen. Kas-, restant- en voorraadboekje kwa
men ter tafel. Wel werd door den president
een eigenaardige wijze van boeking Opge
merkt, doch veel resultaat leverde dit onder
zoek niet op. Opnieuw werd een verzuim aan
de kaak gesteld. Het tokoreglement schrijft
voor, dat eiken dag de kas afgedragen moet
worden aan den beheerder, doch dit is geen
enkele maal gebeurd. De Raad was er van
overtuigd, dat aan het slordige beheer van de
toko geweten moest worden, dat een vermis
sing van een dergelijk groot bedrag mogelijk
geworden is. We mogen aannemen, dat voort
aan het toezicht op de scheepstoko's wel ver
scherpt zal worden.
Het requisitoir kwam hierop neer, dat het
bewijs van verduistering door den kwartier
meester niet geleverd was en dat derhalve
vrijspraak gevorderd moest worden.
Conform sprak de Zeekrijgsraad den kwar
tiermeester vrij.
order niet opgevolgd had. Nadat de fiscaal
1 maand gevangenisstraf geëischt had, vestig
de kapitein Roelofsen, die ook in deze zaak
als verdediger gevraagd was, nog eens de
aandacht op het groote aantal gevallen van
„dienstdoend" kwartiermeester, „dienstdoend"
onderofficier van de wacht, enz. Z.i. moeten
deze functies niet te veel gecreëerd worden
al geeft hij gaarne toe, dat het dikwijls niet
anders kan. Pleiter vroeg voorts clementie.
Uitspraak: Vier weken gevangenisstraf en
ontslag uit den dienst.
Diefstal van jekkers.
Minder gemakkelijk kwam de matroos 3e
Klasse A. C. G. er af. Diens conduitestaat leg
de er duidelijk getuigenis van af, dat hij geen
brandschoone jongen is, maar toen hij op een
avond twee jekkers van het biljart in het
„Kegelhuis weggriste en zich daarmee uit de
voeten maakte, maakte hij het wel wat al te
bont. Het was duidelijk, dat hij de kleeding-
stukken meegenomen had om zich die weder
rechtelijk toe te eigenen. Hij snuffelde op den
Dijk de zakken van de kleedingstukken na.
vond in één daarvan een portefeuille, waarin
zich volgens den eigenaar 4.50 aan geld en
eenige brieven moesten hebben bevonden. G.
beweerde echter, dat er alleen brieven in ge
zeten hadden, die hg verscheurd had. De por
tefeuille had htj in zee geworpen!
Tijdens de zitting maakte G. een Indruk,
welke nu niet bepaald in zijn voordeel moet
zijn geweest, zoo moest de president hem een
maal tot de orde roepen wegens onbehoorlijk
antwoorden. Uit het requisitoir kwam boven
dien nog tot uiting, dat G. geen gebruik van
den reclasseeringsdienst had willen maken,
ook al omdat de betrokken ambtenaar „net
deed alsof hjj geen goede opvoeding genoten
had".
Kapitein Roelofsen deed zijn best om zijn
jeugdigen „cliënt" te redden en was er van
overtuigd, dat deze nog wel geholpen kon
worden. Pleiter vroeg den Raad G. eenmaal
de kans te geven, ook al omdat de comman
dant van de Marinekazerne bereid was mede
werking te verleenen.-
De uitspraak luidde. Drie maanden gevan
genisstraf en ontslag uit den dienst.
Alweer de „dienstdoende".
Tenslotte verscheen nog op het beklaagden
bankje de matroos 3e kl. C. M., van het
Wachtschip, die een collega-dleostdoend-
kwartiermeester beleedigd en bovendien diens
Officieele belangstelling voor proef
tocht met nieuwen stoomtrawler
van de N.V. „De Vem".
Het is een bekend feit, waarover in dezen
tijd van crisis, ook voor de visscherij, reeds
herhaaldelijk is geschreven, de IJmuider vis-
schersvloot niet geheel meer voldoet aan de
eischen des tijds en voor een groot gedeelte
binnen afzienbaren tijd verouderd zal zijn.
Gelukkig zijn er ondernemingen met voor
uiteinden blik, die begrepen hebben, dat zij
tijdig maatregelen moeten nemen, willen zij
niet achterraken of op een gegeven oogenblik
voor groote moeilijkheden komen, waardoor
de continuïteit van het bedrijf zou worden
bedreigd. De N.V. „de Vem", een der groot
ste IJmuider visscherijbedrijven met een vloot
van over de dertig schepen, heeft dat reeds
geruimen tijd geleden ingezien en tijdig maat
regelen genomen tot geleidelijke vernieuwing
van haar vloot. In October j.1. werd een drie
jaar oude stoomlogger van het moderne En-
gelsche type aangekocht en als „Erin" IJM.
12 in dienst gesteld, terwijl tevens twee sche
pen van hetzelfde type, maar moderner van
uitvoering, bij Engelsche werven werden be
steld.
Maar niet alleen voor de vernieuwing van
de visschersvloot was deze aankoop van be
lang. De reederij opende er tevens nieuwe
mogelijkheden voor de Nederlandsche vis
scherij mee, want de drie nieuwe stoomtraw
lers werden bestemd voor de groote visscherij
in de Poolzeeën, waar tot nog toe niet door
Nederlanders werd gevischt. Het visschen in
de Barendszee, ten Westen van Nova Zembla
en ten Noorden van de Moermanskkust, wordt
door verschillende anderen landen druk be
oefend. De vangsten zijn er zeer groot en de
N.V. „De Vem" hoopt door het op de markt
brengen van groote hoeveelheden visch, o.a.
kabeljauw en schelvisch, het verbruik van
visch als volksvoedsel te helpen bevorderen.
Belangstelling van autoriteiten.
De tweede van de drie aangekochte loggers,
de eerste dus van de in opdracht van „de
Vem" gebouwde, is dezer dagen aan de ree
derij overgedragen. Het schip, dat den naam
„Haarlem" IJM. 9 draagt, heeft hedenmorgen
een korten proeftocht op de Noordzee ge
maakt, waarvoor veel belangstelling van de
zijde zoowel van de regeering als van de ma
rine bestond. Onder de genoodigden bevonden
zich o.a. de secretaris-generaal van het mi-
ministerie van economische zaken, mr. dr. A.
A. van Rhijn, de chef van den marine-staf
vice-admiraal J. T. Fuerstner, die vergezeld
was door den luitenant ter zee eerste klasse
van den marinestaf E. E. B. Lacomble, de
commandant van den voor IJmuiden liggenden
politiekruiser „Nautilus", luitenant ter zee
eerste klasse J. A. Gauw, de inspecteur-gene
raal van de Scheepvaart, P. S. van 't Haaff,
en de inspecteur G. Mante.
De inrichting van het schip.
een pracht programma met 2 hoofd
nummers
I
Onder
vreemde vlag
Fraulein Lilly
GESLOTEN
TARZAH'S
WRAAK
New-York-
San Francisco
DE GEHEIME
rnnF
Te ruim half tien vertrok de „Haarlem
van den toeristensteiger om eenige mijlen
buiten de kust aan stuurboordzijde een der
groote sleepnetten uit te zetten, waarmede
ongeveer een half uur gevischt werd. Op deze
plaats kon niet verwacht worden, dat de
vangst gunstig zou zijn, doch tot was ook
niet de bedoeling, en duidelijk demonstreerde
deze proefneming de volmaakte hulpmiddelen,
waarover de bemanning aan boord van dit
schip voor het visschen beschikt.
Inmiddels bestond er voor de genoodigden
gelegenheid het schip tijdens de vaart te be
zichtigen. Het is een stoer zeeschip, 157.3 voet
lang, 26.65 voet breed en 14.15 voet diep met
en waterverplaatsing van ruim 445 br. reg.
ton. Het is gebouwd bij de firma Selby aan de
Humber en uitgerust met een trlple expansie
stoommachine, met een capaciteit van 850
i.p.k., die den logger een snelheid van ruim
10 mijl kan geven. De machine is voorts voor
zien van een Weir's installatie voor den toe
voer van voedingwater naar de ketels en van
een evaporator.
Het zeer bijzondere aan dit schip is echter
de voor een visschersschip in Nederland waar
lijk ongekende accomodatie voor de beman
ning, voor wier comfort is gezorgd beter dan
aan boord van vele vrachtschepen. Een ruim
en goed geventileerd voor- en achter-logies
bevat langs de wanden de kooien voor de
mannen en in het midden een ruime tafel
met banken. Aan deze tafel behoeven echter
de maaltijden niet gebruikt te worden, want
daarvoor beschikken de mannen over een
comfortable dining-room, grenzend aan het
achterlogies en gelegen onder de kombuis, die
eenige malen grooter is dan gewoonlijk op
oudere visschersschepen het geval is. Terzijde
zijn kleine hutten voor stuurman en machi
nist. Een groote, modern ingerichte douchecel
met waschgelegenheid biedt de bemanning ge
legenheid tot baden.
Boven in het stuurhuis bevindt zich de ge
heel afgedekte en electrisch te verwarmen
brug. Daarachter ls een ruime radiokamer,
zooals wij die tot nog toe nimmer aan boord
van een visschersschip hebben aangetroffen.
Een marconist van „Radio Holland" bedient
hier een zender, die kan werken op een golf
lengte van 2 m tot 800 meter en kan dienen
zoowel voor telefonie als voor telegrafie. Een
moderne marconi-ontvanger kan op bjjna alle
golflengten ontvangen.
Van de radiohut uit kunnen tevens de rich
tingzoeker voor het nemen van radiografische
peilingen en het echolood, dat op de brug af
leesbaar is, bediend worden. Onder de brug is
het zeer ruime en zeer comfortabele verblijf
van den kapitein, een hut waarvan tot voor
kort geen enkele schipper van een Neder-
landsch visschersvaartuig zou hebben durven
droomen.
Het achterschip bestaat uit twee dekken,
waarvan het bovenste als sloependek dienst
doet en in het visschersruim bevinden zich de
groote vischruimen, waar de gevangen visch
onder ijs bewaard kan blijven.
Op het achterschip bevindt zich de traan-
kokerij voor het aan boord zelf vervaardigen
van levertraan. De levers van de onmiddellijk
na de vangst gestripte visch worden ln de
hier opgestelde traanketels geworpen, waarin
stoom wordt gevoerd, zoodat de traan zich
afscheidt en afzonderlek kan worden opge
vangen.
Het derde in Engeland bestelde schip voor
het visschen in deze wateren, de „Delft"
IJm. 17, zusterschip van de „Haarlem" IJm. 9,
zal over eenige dagen gereed zijn en dan naar
Nederland worden overgebracht.
9 Maart.
Aangebracht door korders:
Tongen per kg 1.001.94
Slips 0.920.86
Schol le soort kist 10.008.00
Schol 2e soort 7.205.00
Schar 4.203.10
Wijting 2.20—1.50
Bot I, 4.002.80
Door garnalenvisschers:
Gekookte garnalen per kg 0.220.18
De laatste buslichting voor de verzending
van correspondentie, bestemd voor Hr. Ms.
„Nautilus" te Gibraltar zal plaats hebben op:
Woensdag 23 Maart om 16.10
30
6
13
20
27
4
11
18
25
April
Mei
12.00
12.00
12.00
12.00
12.00
12.00
12.00
12.00
12.00
Gisteren kwamen aan den Vischafslag te
Rotterdam 4 motorkustvaartuigen met 120
tot 192 aan visch per vaartuig.
Van IJmuiden, Den Helder en elders werden
aangevoerd 260 manden en kisten 50 kg
versche visch, 32 kistjes spiering, 224 kistjes
panharing en 6 kistjes flacons haring.
De prijzen waren: groote tong 3648,
middel 4655, kleine 4046, slips 30—
35, groote tarbot 2430, middel 2026,
kleine 1218, groote schol 1013, middel
1420, kleine 711, puf 46, grove
schar 69, kleine schar 34, zeebot
57, wijting 59, bolk 34, hake
59, kabeljauw 712, middel schelvisch
1518, groote gul-/ 710, middel 79,
kleine 810, kuit 615, lever 1220,
riviervisch 5—8, per kist: spiering 1214 ct.
per pond, panharing 1.502.80, kleine pan
haring 0.600.85, flacons haring 11.10
per kistje.
Kapitein ter zee J. E. Meyer Ranneft is in
afwachting van zjjn vertrek naar Washington
als marine-attaché, ter beschikking gesteld.
Kapitein-luitenant ter zee J. G. van Nauta
Lemke, onlangs uit Ned.-Indië teruggekeerd,
is op non-activiteit gesteld.
Luitenant ter zee der le klasse J. Houts
muller, onlangs uit Ned.-Indië teruggekeerd,
is benoemd tot chef van den radiodienst der
marine te Amsterdam.
Officier-vlieger der 2e klasse C. J. van der
Graaff is ter beschikking gesteld.
van 9 Maart 1938.
ONDERTROUWD: B. A. Ox en C. C.
Riemers; J. Verveer en A. Groet, J. F. A. van
Kooten en C. Stelleman.
BEVALLEN: J. M. BerkxCoumans, z.;
M. A. Ory—Broers, z.; N. Trienst— De Vries,
d.; R. BakkerSjoerdsma, z.; A. W. M.
GeestmanMoorman, z.
OVERLEDEN: K. van der Maas (m) 16
maanden.
HAVEN VAN NIEUWEDIEP.
Aangekomen van Harlingen en vertrokken
naar Londen het Engelsche s.s. „Falcon".
COMMANDANT BOUWE VLAS NAAR
INDIÊ VERTROKKEN.
De commandant van het Leger des Heils
ln Nederland, de heer Bouwe Vlas, ls gisteren
middag vier uur met het m.s. van de Maat
schappij „Nederland", de „Marnix van St.
Aldegonde" van Amsterdam naar Indië ver
trokken.
MOPHY I SPEELT DEGRADATIE
WEDSTRIJDEN.
Het Volksblad meldt, dat Mophy I thans
definitief degradatiewedstrijden moet spelen
Hoogstwaarschijnlijk staat dit In verband
met het feit, dat deze week de beslissing is
gevallen van een club, die eveneens op de
nominatie stond.
Morphy I heetf tot nu toe van de 5 gespeel
de wedstrijden geen enkele gewonnen
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Chr. Huygens, t., 8 Maart' van Genua.
Johan v. Oldenbarnevelt, t., 9 Maart van Ba
tavia.
Mapia, t., 7 Maart van Singapore.
Marnix v. St. Aldegonde 9 Maart v. A'dam.
Tjisondari (charter-thuis) 8 Maart v. Padang.
Poelau Roebiah 9 Maart te Hamburg.
Simaloer 9 Maart te Amsterdam.
KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ.
Achilles 8 Maart te Mersina.
Helder, u., 7 Maart van Talcahuano.
Hermes 9 Maart te Bourgas.
Aurora 9 Maart van Amsterdam.
Ajax 8 Maart te Catania.
Ariadne pass. 8 Maart Gibraltar.
Fauna 9 Maart te Amsterdam.
Hermes 8 Maart van Istanboul.
Merope, u., pass. 8 Maart Azoren.
Saturnus 8 Maart te Piraeus.
Trajanus 8 Maart te Lissabon.
Ulysses 6 Maart te Jaffa.
Vesta pass. 9 Maart Ouessant.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
Blommersdijk 8 Maart 1 u. 27 m. n.m. 140
mijl v. Land's End.
Rotterdam 7 Maart te Buenos Ayres.
Veendam 7 Maart te Cristobal.
Dinteldijk, t., 6 Maart van Bellingham.
Maasdam 8 Maart te Newport News.
HOLLAND—WEST-AFRIKA LIJN.
Jaarstroom, u., 8 Maart van Dakar
Reggestroom, t., 9 Maart te Havre.
Amstelkerk, t., 8 Maart van Dakar.
Ceres, t., 8 Maart van Duala.
JAVANEW-YORK-LIJN.
Kota Baroe 8 Maart te Penang.
Sembilan 9 Maart van Colombo.
Kota Penang 8 Maart te New York
Talisse 8 Maart te New York.
ROTTERDAMSCHE LOYD.
Indrapoera, u., pass. 9 Maart Suez.
Indrapoera, u., pass. 5 Maart Suez.
Kertosono, t., pass. 9 Maart Kaap del Arml.
Kota Gede, t., pass. 8 Maart Finisterre.
Siantar, t., 8 Maart van Sabang.
Sibajak, t., pass. 7 Maart Perim.
Weltevreden, u., pass. 9 Maart Sagres.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Cyclops 8 Maart te Hongkong
Mcnelaus 9 Maart van Kobe
Polydorus pass. 9 Maart Dungeness
Memnon 9 Maart te Rotterdam.
KON. HOLL. LLOYD.
Salland 9 Maart van Amsterdam.
KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ.
Bontekoe 7 Maart van Hongkong.
Roggeveen 8 Maart te Port Natal.
SILVER-JAVA PACIFIC-LIJN
Salawati 9 Maart te Kaapstad.
Silverpalm 8 Maart te Calcutta.