Het witte wonderpaard
Ein Walzer aus Wien
'S HALLEN
KOHIMGS RALLEN
De bescherming
van onzen aanvoer over zee
TIVOLÏ-
Bij BEISHUIZEN
Belangrijke taak der Marine hier te lande
WITTE BIOSCOOP
Adwitemn do aeikaopen
Hengelsportnieuws
Gijs van der Hulst t
De man, die „Swallows
Boston" schiep
Vischaanvoer en Vischprijzen
Texelsch nieuws Verbetering weg in Het Noorden
Het echtpaar Roeper
45 jaar getrouwd
Marktoverzicht
Gunstige openstelling postkantoor
Den Burg
Marktberichte*
De thuiskomst
van Hr. Ms. Gelderland
UiMefieMj,
Vischafslag Den Helder
KoJi^&at
Heden, Woensdag en Donderdag
ZAAL 30
BALCON 50
voor de voorstelling in
Rialto op Vrijdag wordt
gehouden morgenmid
dag (Woensdag) van 3
tot 4 uur in de
voor eerste kwaliteit
De allermooiste en duurste
SPINAZIE p. p. 8
per kilo 15
Pracht vuurroode
Wijnsapappelen p. k 25
of 28
7 Sinaasappelen 25
Geschrapte worteltjesp p.6
fyutteAtje.
keizerstraat
verlaagde prijzen
van de Meubelen
4 prachtige crapeauds,
CADEAU
Theemeubel 4 90
„Alleen als de nood hoog gestegen is... gaat
de geldbuidel open". Zoo ia nu eenmaal de
praktijk, wanneer het onze landsverdediging
betreft.
Maar de nood is hoog gestegen. Gevaren
bedreigen het Rijk over zee, zoowel als in
Europa. Onder invloed van enkele bijkans tot
het kookpunt opgezweepte volkeren zijn alle
Volkenbondsillusies in rook opgegaan.
Een wilde bewapeningswedloop heeft de
gTootere mogendheden aangegrepen, zoodat ons
land met zijn enorm koloniaal gebied wel
heel erg achteraan komt.
Het klinkt pessimistisch, maar zóó zijn nu
eenmaal de feiten.
In dit licht bezien getuigt het van zedelijken
moed wanneer een vakman voor de Marine-
vereeniging een voordracht houdt waarbij de
„heilige huisjes" op het gebied van de ver
dediging-ter-zee en die zijn er ten onzent
vele niet worden ontzien.
Het was n.1. de luit. ter zee le kl. A. J.
Bussemaker, die onlangs de taak der Ned.
Marine tijdens een Europeesch conflict, waarbij
Nederland betrokken is, behandelde.
Dwars door alle theoriën heen, welke in
den loop der jaren over onze maritieme ver
dediging zijn verkondigd, werd hier nu eens
concreet en voor het eerst het probleem ge
steld van de bescherming van den aanvoer
van over zee, de een/ge mogelijkheid om de
landsverdediging van dezen tijd met zijn
enorme materiaalverslinding gedurende een
langere periode intact te kunnen houden.
De taak tot heden.
Al te lang heeft men zich blind gestaard
op de hoofdtaak van de Marine in Indië om
daarnaast voor Nederland met kustverdedi
ging te willen volstaan. De heer Bussemaker
noemt dit o.i. te recht een „in wezen" conti
nentale visie op onze maritieme verdediging.
Hierbij is n.1. verzuimd rekening te houden
met de economische situatie van ons land.
Als importland is Nederland immers uiterst
kwetsbaar.
Moderne oorlog... een duur bedrijf
De algemeene meening is, dat de toekom
stige oorlog niet van korten duur zal zijn. De
moderne wapens, o.a. het vliegtuig vertragen
den duur van den oorlog, waaruit de con
clusie volgt dat de fronten spoedig vastloopen
en de oorlog een bedrijf van langen duur
wordt. En daarvoor is nu eenmaal aanvoer
van materialen primair.
Vanzelfsprekend is de aanvoer over zee
slechts mogelijk als onze bondgenooten de
heerschappij ter zee voeren.
Is dit niet het geval, dan is de maritieme
taak beperkt tot kustverdediging, doch ook
slechts dan alléén.
Zoodoende kwam de heer Bussemaker tot
het inzicht dat tot de taak der Koninklijke
Marine hier te lande allereerst behoort de
handelsbescherming op de Noordzee.
Staatsman Colijn.
Ongetwijfeld is het mede te danken aan
het staatsmansinzicht van onzen minister
president Dr. Colijn dat de aandacht van
onze maritieme deskundigen thans gevestigd
is op de noodzakelijkheid van onze handels
bescherming, d.i. op de convoyeering onzer
koopvaardij-vloot! Hij immers was het die
met taaie hardnekkigheid de convoyeering
van de Ned. koopvaardijvloot door den Straat
van Gibraltar, in verband met het Spaansche
conflict heeft doorgezet en volgehouden. Het
was dezer dagen immers reeds een jaar ge
leden dat deze convooydienst, welke zoo uiter
mate effectief werkt, werd ingesteld. In alle
opzichten een nuttige en dankbare taak voor
de Marine in vredestijd!
De uitvoering.
Op welke wijze de convoyeering van onze
handelsvloot over de Noordzee, in een conflict
waarbij wij zelf zijn betrokken, zal moeten
geschieden, zal nog nader door de deskun
digen uitgewerkt dienen te worden.
Zoo ook, welk defensie-materiaal daartoe
moet worden gebouwd.
Hoofdzaak voor ons bljjft dat het probleem
gesteld is, en wy bepalen ons dan ook tot het
Met zeer goed weer werd op 12 en 13 Maart
een sluitingsconcours gehouden in de Kromme
tocht. Door 72 leden werden er 303 baarsen
gevangen. De uitslag luidde als volgt:
le prijs: de heer J. Blok met 20 stuks. 2e
prijs: de heer A. Lelie met 20 stuks, 3e prijs
den heer P. Smit met 18 stuks enz.
Daar de heer J. Blok in het afgeloopen
seizoen de meeste baars heeft gevangen werd
hij winnaar van den wisselbeker.
Door den heer Joh. Smit werd de grootste
baars van 25.5 cm gevangen, waarvoor deze
een extra prijs ontving. Ook kreeg deze een
extra prijs voor de meest gevangen baars in
de le ronde. De heer P. Bakker kreeg een
extra prijs voor de meeste baars gevangen in
de laatste ronde.
16 Maart tot en met 31 Mei is het voor
den hengelaar verboden om in de binnenwate
ren te visschen.
krachtig ondersteunen van deze zienswijze
op de taak der Marine hier te lande.
Natuurlijk willen wij er gaarne toe bijdragen
het publiek mede te doordringen van de nood
zakelijkheid onze koopvaardij-vloot in oorlogs
tijd door convoyeering te doen beschermen.
Men vergete niet dat onze koopvaardij een
onzer grootste welvaartsbronnen vormt. Niet
voor niets, zijn de Nederlanders door de
eeuwen heen de vrachtvaarders van Europa
genoemd!
De meening in Engeland
Ook voor het Britsche Rijk is de kwestie
van den aanvoer van overzee een zaak van
„te zijn... óf niet te zijn". De Britsche
Marine beschouwt de bescherming van de
handelsverbindingen en van de eigen koop
vaardijvloot dan ook als van primair belang.
Alle gevaren die de scheepvaart van het
Vereenigd Koninkrijk bedreigen, gelden in
even groote mate, ja mogelijk nog sterker
onze eigen koopvaardij, aangezien ons land
geografisch mogelijk nog in ongunstiger
positie verkeerd.
Dageltfksche convooydienst, een
levensvraag.
Wanneer wij eenmaal overtuigd zijn van
de noodzakelijkheid van de bescherming van
onzen aanvoer van over zee rijst ook de
vraag, welke eischen daartoe aan de Marine
gesteld zullen worden.
In dit verband is ongetwijfeld de mededee-
ling van den heer Bussemaker belangrijk dat
alleen voor de verdediging van de „stelling
Holland" een dagelijksche convooydienst
noodzakelijk zal zijn, welke het binnenkomen
zoowel als het uitvaren, beide van minstens
acht koopvaardijschepen beveiligt.
Hier ligt een grootsche taak voor de Marine
weggelegd, want het Rijk in Europa zal
nooit aan economische uitputting ten gronde
moge gaan!
Wie hoorde nimmer van den Jutter Gijs
van der Hulst
Gijs, de jongeman, die reeds op prillen leef
tijd, hij zal toen zoowat 16 of 17 geweest zijn,
zijn moeder, familieleden en vrienden deed
suizebollen van verbazing door de waarachtige
mededeeling, dat hij een muziek-stuk gecom
poneerd had.
En wat voor een muziek-stuk! Geen klom
pendans, geen Schotsche Drie, en geen Horle
pijp. Zelfs geen step of fox trot... verre van
dat. Iets heel anders... een boston„real
American", en zij heette „Swallows Boston".
Wij weten het nog als den dag van gisteren,
dat genoemde boston ingepakt werd als een
kostbare baby, en met verzegelde orders naar
Amerika verzonden. Naar niemand minder
dan... Henry Ford. Aan hem was het werk
opgedragen.
In Den Helder vertelde Gijs, dat Ford hem
voor deze daad van piëteit een Fordje zou
sturen, maar tot op den huidigen dag heeft
Gijs moeten fietsen, waaruit men zou kunnen
concludeeren, dat meergenoemd Fordje nog
steeds onderweg is.
Hoe het ook zij, de Swallows Boston ver
scheen in druk en was indertijd in den lande
een succes-nummer op het populaire reper
toire.
Het was slechts het begin, want hoewel Gijs
van der Hulst later uit het Nieuwediepsche
leven verdween, hoorden wij bij tijd en wijle
iets van hem, en dat was dan steeds iets
goeds. En als goede Nieuwediepers hebben wij
wy er ons ten zeerste over verheugd.
Toevallig kregen wij dezer dagen het dag
blad „De Gooi- en Eemlander" op de redactie
tafel en daarin troffen wij een beschouwing
van den kunstcriticus H. F. Kernkamp, over
een uitvoering in de foyer van het „Hof van
Holland" in Hilversum, gegeven door leer
lingen van Gijs, die in deze stad reeds ge-
ruimen tijd gevestigd is als muziekleeraar.
Wij waren trots te lezen, dat deze recentie
niets dan goeds aan het adres van onzen oud-
Jutter bevatte, waarvan wij durven te ver
onderstellen, dat hij het in de muziek nog wel
verder zal brengen.
Hoe zeer blijkt weer eens uit dit alles, waar
toe soms een jeugdige uitbarsting van een
fantasie-rijk gemoed, ook al is het een
Swallows Boston, kan lelden
Gisteren kwamen aan den Vischafslag te
Rotterdam 1 motorlogger, 1 motorkotter en
1 motorbotter met resp. 772, 262 en 321
aan visch.
Van IJmuiden, Den Helder en elders in het
binnenland werden aangevoerd 700 manden
en kisten 50 kg versche visch, 206 kistjes
panharing, 28 kistjes ijsbokking en 10 kistjes
versche spiering.
Voor Noorwegen werden 23 kisten schel-
visch geveild.
De prijzen waren: groote tong 3640,
middel tong 38—45, kleine tong 3538,
slips tong 20—30, groote tarbot 3545,
middel tarbot 2640. kleine tarbot 16
24, middel griet 20—26, kleine griet 14
20, groote griet 1620, middel schol 13
18, kleine schol 68, puf schol 46,
schar 57, wijting 4—8,* kabeljauw
8—14, groote gul 7—10, middel gul
810. kleine gul 79, middel schelvisch
1825. kleine schelvisch 712, zeebot
6—15. kuit 8—15, zeebaars 47, ha
ring 46. alles per kist; spiering 12—14 ct.
per pond: ijsbokking 45, panharing 1.10
1.25 per kistje'.
Morgen is het echtpaar P. W. Roeper
Keyser, te De Waal, 45 jaar getrouwd. Het
kan zijn, dat „oome Piet", zooals hij in de
wandeling door zijn vele vrienden genoemd
wordt, met verwondering dit krantenbericht
leest en dat zijn vrouw haar hoofd schudt, en
zegt: „Dat hadden ze niet moeten doen".
Wij riskeeren deze critiek, want wij heb
ben te aangename herinneringen aan het
echtpaar Roeper, dan dat wij op deze plaats
het niet van harte zouden gelukwenschen met
dit jubileum.
De populariteit van „oome Piet" is op zijn
dorp groot. Al klommen zijn jaren, zijn hart
bleef jong, zijn verstand helder en hij grijpt
vijftig, zestig jaar in zijn herinnering terug,
alsof het de dag van gisteren was. Oome Piet
neemt een groote plaats in in het hart van
de jeugd van De Waal en heeft tal van jonge
vrienden in Den Helder.
Het was op zijn initiatief, dat eenige jaren
geleden, verschillende vriendjes van de Hel-
dersche Courant, een kampeertocht maakten
naar Texel en in zijn schuur een vriendelijk
onderdak vonden. Wat had Oome Piet voor
alles uitnemend gezorgd. En wat heeft hij
zelf genoten van het bezoek van het „jonge
volkje" aan De Waal. tlijzelf was iederen
avond op het land aanwezig en hij was de
ziel van het spel. Uit zijn brein diepte hij
oude spelen op en deed ze voor. De 24 jon
gens en meisjes, die in twee ploegen, vier
dagen op het domein van den heer Roeper
kampeerden, kwamen enthousiast terug; en
thousiast over het genoegen op het eiland en
over die „fijne oom Piet". Vriendschapsban
den, die tijdens die kampeertochten gelegd
werden, worden nog onderhouden en meisjes,
die ondertusschen uit Den Helder vertrokken
zijn, logeeren nog bij kampeervriendinnetjes
in Den Helder.
En nu zijn morgen oome Piet en zijn
vrouw, die al dat jeugdig gedoe van haar
man met een vriendelrjken glimlach gade
slaat, 45 jaar getrouwd. Vijf en veertig jaar,
het is een menschenleven. Wij hopen dat bei
den nog verscheidene jaren voor elkander
gespaard blijven en dat zij op den dag van
morgen nog lang met vreugde mogen terug
zien. Gelukkig is hun gezondheid nog goed,
al doen de jaren zich natuurlijk gelden.
Mijnheer en mevrouw Roeper, van harte
gelukgewenscht, namens vele vrienden en in
het bizonder namens de directie en redactie
van onze krant.
De werkzaamheden aan den weg in den Pol
der „Het Noorden" zjjn beëindigd. De beton-
weg die gemaakt is vanaf de kade tot de boer-
derij „Sint Markus" door het waterschap „De
Dertig Polders" op Texel is een groote ver
betering voor het verkeer. De oude weg was
voor voertuigen en vooral voor auto s bijna
onbegaanbaar en nu ligt er een weg, die voor
alle voertuigen geschikt is.
NIEUWS VAN DE ZWEEFVLIEGCLUB.
De zweefclub, die hier voor korten tijd werd
opgericht, heeft dezer dagen bezoek gehad
van den burgemeester dezer gemeente, mr.
Kamp, die de werkzaamheden der leden in
oogenschouw nam en als blijk van belangstel
ling een gift schonk.
Hoewel door de leden hard gewerkt wordt,
zal er nog wel geruimen tijd verstrijken voor
dat met zweefvliegen begonnen kan worden.
Groot was gisteren de aanvoer aan de
markt nog niet; alleen de kalverenaanvoer is
van beteekenis, nuchtere kalveren brachten ge
middeld een prijs op van 8.50 per stuk. Fok-
kalveren deden prijzen van 20.a 36.
per stuk, hoogste prijs 45.
De koeien zijn duur, voornamelijk de melk
koeien. Op de markt was de hoogste prijs pl.m.
250.doch de heer Plaatsman te De Waal
verkocht op de boerderij twee beste melkkoeien
voor 275.per stuk.
De wolveehandel bestond in enkele rammen,
hoogste prijs 30.De wolprijs stijgt thans
aanmerkelijk, geboden werd op de markt 0.85
per kg. Verkocht werden nog slechts enkele
partijen omdat men een hoogeren prijs ver
wacht.
Biggen deden op de markt een goeden prijs
14.tot 20.De prijs der vette varkens
op de boerderij bedraagt pl.m. 29 cent per pond.
Aan de eierenveiling liepen de eieren bij
vorige week nog ongeveer 20 cent in prijs
terug.
Den Burg en De Koog krijgen post
zegel-automaten
Bij de Kamer van Koophandel en Fa
brieken te Alkmaar is van den Directeur-
Generaal der Posterijen en Telegrafie be
richt ontvangen, dat het openstellings
uur van het postkantoor te Den Burg
in het tijdvak van 16 Mei tot 15 Septem
ber met 1 uur (van 15 tot 16 uur) zal
worden verlengd, terwijl aldaar tevens zal
worden overgegaan to de plaatsing van
een stel postzegelautomaten.
Wat de openstelling van het poststation te
De Koog betreft, deelde de Directeur-
Generaal mede, daot aan het verzoek der Ka
mer om ook de kantooruren van dit station
gedurende de seizoendrukte uit te breiden,
niet kan worden voldaan, daar, rekening hou
dende met het verkeer, de openstelling thans
reeds ruim voldoende moet worden geacht.
Ook bij dit station zal een stel postzegel
automaten worden geplaatst.
Onderscheiding.
Op de 14 Maart te Haarlem gehouden bloe-
menkeuring van de Algemeene Vereeniging
voor Bloembollencultuur, werd door de com
missie voor de nomenclatuur een getuigschrift
van verdienste toegekend aan den heer J. S.
Dijt te Texel voor door dezen ingezonden „Iris
reticulata „J. S. Dijt"
2 koeien 225250; 6 vette kalveren 20
36; 20 nuchtere kalveren 7—10: 4 rammen
25—30; 4 biggen 14—20; 20 kippen 1—
1.50.
Aangevoerd: 69.318 eieren.
58/62 kg 2.50—2.75; 62/64 kg 2.70—2.85;
66/70 kg 2.90—3.20; 50/56 kg 2.30—2.50,
alles per 100 stuks.
Vrijdagmiddag tusschen 2—3 u, wordt Hr.
Ms Gelderland", van zyn reis naar West-
In dië" in onze haven verwacht.
HpI schip zal den „looden verrader" in de
smus hangen. (Voor bizonderheden omtrent de
Geschiedenis van het beeld zie men de beschrij-
ving op pag. 1 van Stadsnieuws.
De „Gelderland" zal waarschijnlijk gelegd
worden achter de Zeedoksluis.
Departement van Marine.
Bevorderd tot luit. ter zee der 2de kl. bij
de Kon Marine-Reserve de luitenants ter zee
der 3de kl. bij die reserve: I. Bink, UB. Goud
schaal B. A. Verweij, A. Feenstra, Y. de Boer
en J. 'Zwart; tot officier van den Marine
Stoomvaartdienst der 2de kl. bij de Kon. Mar.-
Reserve de officier van den Marine Stoom
vaartdienst der 3de kl. bij die reserve J.
^Overgeplaatst van Hr. Ms. „Gouden Leeuw"
naar Hr. Ms. „Sumatra" de luit. ter zee der
2de kl. P. Joosse.
eVrgund om naar Nederland terug- te kee-
ren aan den luit-kolonel der Mariniers H. F.
J. M. A. von Frijtag Drabbe en den hoofd
officier van gezondheid der 2de kl. P. de
Mooy.
DE VISSCHERIJ EN JAPANSCHE
CONCURRENTIE.
Bij K. B. van 12 Maart 1938 is bevorderd
de Luit. ter Zee 3de klasse tot Luit. ter Zee
2de klasse C. H. Bartels.
COMMANDANTSWISSELING
HR. MS. „SUMATRA" EN „JAVA".
Kapitein ter Zee K. W. F. M. Doorman is
eervol ontheven van het bevel over Hr.Ms.
Kruiser „Sumatra" en belast met het bevel
over Hr. Ms. Kruiser „Java".
Kapitein Luit. ter Zee L. F. Klaassen, eer
vol ontheven over het bevel over Hr. Ms.
kruiser „Java" en belast met het bevel over
Hr. Ms. Kruiser „Sumatra", met bepaling.dat
de overdracht en overname van het bevel der
Kruisers zal plaats hebben te Colombo op een
door den oudsten commandant te bepalen
datum.
„JAVA" OP THUISREIS.
Hr. Ms. kruiser „Java" onder bevel van den
kapitein-luitenant ter zee L. F. Klaassen, is
gisteren van Kopenhagen naar Nederland
vertrokken.
De luit. ter zee le kl. A. J. Bik, wordt 18
Maart geplaatst bij de Marine-kazerne te
Amsterdam, ter voorbereiding voor de be
trekking van adjunct-chef van de marine
kustwacht.
De off. van gez. le kl. bij de zeemacht V.
M. J. Kettlitz, aangewezen voor den dienst
in Ned.-Indië, zal zijn bestemming volgen per
m.s. Sibajak, 6 April van Rotterdam.
De luit. ter zee le kl. J. K. Muller wordt
28 Maart geplaatst bij het Koninklijk Insti
tuut voor de Marine te Willemsoord, ter
voorbereiding van officier-instructeur by die
inrichting.
Velen bezien het visscherijbedrijf nog steeds
als iets dat in groote lijnen toch nationaal
blijft. Het onjuiste daarvan bleek weer toen
we een lijst van import-artikelen uit Japan
onder oogen kregen. We laten van die artike
len, die een gezamelijke waarde van 6 mililoen
gulden hebben, alles buiten beschouwing wat
misschien wel voor de visscherij, maar moge
lijk ook voor andere bedrijven van belang is.
Echter vinden wij een invoer van haring- en
trawlernetten, voor een totaal van 207.000
en aan vischmeel nog voor 328.000.
Van de Japansche invoer is du.^ 535.000
of 9 rechtstreeks concurrentie voor de zee-
visscherij en nevenbedrijven in eigen land.
DEN HELDER, 14 Maart.
Aangebracht door Korders:
Schol le soort per kist 7.307.00
Schol 2e soort 4.504.00
Schar 4.003.50
Door garnalenvisschers:
Gekookte garnalen per kg 0.17—0.16
Haring per tal 6.906.20
ZAANDAM ZUID 2—HKC 2—2.
In een zeer feilen wedstrijd hebben deze
twee clubs elkander ontmoet. Z.Z. had in het
begin het spel in handen, en het mocht den
HKC-er3 niet gelukken er in te komen. De
ruststand ging in met een 20 voorsprong
voor Z.Z. Na de rust scheen HKC daar geen
genoegen mee te nemen en zetten zij alles op
alles om den achterstand in te loopen, maar
dat gelukte nu niet gemakkelijk, daar de Z.Z.-
ers niet los lieten. Maar het lukte dan toch
twee dames van HKC den stand gelijk te ma
ken. Met 22 kwam het einde van deze span
nende match.
FAILLISSEMENTEN.
Uitgesproken: L. de Wit, schoen
maker, Zuidstraat 73.
Curator mr. A. Veldman.
HAVEN VAN NIEUWEDIEP.
14 Maart 1938.
Aangekomen van Londen en vertrokken naar
Harlingen het Ned. m.s. „Anbeja".
een zeer goed populair programma
I
met Ken Maynard in de hoofdrol
II
met ADÈLE SANDROCK en
WOLF ALBACH RETTY
PIET HEINSTRAAT 38 TEL. 291
PAARDENSTRAAT 12 Tel. 566
in den Ouden Helder
Indien U prijs stelt op
plaatsing van Uw
in de Held. Courant van
morgen, Iaat Uw opgaaf
's middags vóór 4 uur in
ons bezit zijn I
MAGAZIJN
v. GALENSTRAAT 53
TELEFOON 764
Pracht Schelvisch. Gul, Kabeljauw
Zeewolf, Schar. Heldersche Bok
king, blanke Stokvisch-
Gebakken Kuit, Schar, Wijting,
de echte Heldersche Bakbokking,
zonder graat, koopt U alleen in
de Van Galenstraat.
Ziet de
veerende voorkant,
f65.-
m. mooie Schemerlamp