Succesvol tegenoffensief der linksche regeering Petroleum als brandstof in vliegtuigmotoren DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN-HOLLANDS NOORDERKWARTIER Franco stuit op ernstige tegenstand j/erwoede strijd om Lerida LDeerbericht De Chineezen zijn opgetogen Het geschil tusschen Staat en Mij. Uitvoering Zuiderzeewerken 5 KONINGSTRAAT 76, DEN HELDER* TELEFOON 50 ,2 LIJNEN) V R IJ D A G 1 APRIL 1938 66e JAARG. No. 8273 Bijeenkomst der niet-inmengingscommissie Dit nummer bevat 8 pagina's DE BILT SEINT: Offers voor Defensie Radioverbinding tusschen onze bommenwerpers ldersche courant Uitgave der Uttg.Mlj. Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder WEINIG VORDERINGEN. Vernomen wordt, dat de rechtschen giste ren op ernstiger tegenstand gestuit zijn, wel ke hun opmarsch heeft vertraagd. Voor Le rida wordt verwoed gestreden. De bezetting van Alcaraz heeft den rechtschen niet den toegang tot de stad geopend. Ruim honderd regeeringsvleigtuigen zijn te genover de rechtsche luchtstrijdkrachten in den strijd geworpen. Door aanvallen gedwon gen moesten de rechtsche troepen, die den Rio Cinda overgetrokken waren, op sommi ge plaatsen de rivier weer oversteken. Ten zuiden van Barbastro wordt de op marsch der rechtschen voortgezet en Monzon en Binaced zijn genomen, doch de weerstand der regeeringstroepen wordt georganiseerd voor Balaguer ten noord-oosten van Lerida. De rechtschen zijn nog steeds meester van een deel van het kanaal van Aragon en Ca- talonië en van de Siërra Penarroya. Intus- schen hebben de regeeringstroepen met suc ces tegenaanvallen ondernomen ten zuid oosten van Montalban, waarbij zij zich meester hebben gemaakt van belangrijke stel lingen in den sector van Ejulbe in de rich ting van den weg MontalbanAlcaniz. Aan het Levantfront in den sector Bezas ten westen van Teruel blijven de regeerings troepen aanvallen. Zij maken zich meester van de Siërra de Galvez, ten noorden van Terriente en van Masegoso ten zuiden van Teruel. Aangedreven door de regeering en ge steund door de vakvereenigingsorganisaties wordt de weerstaand georganiseerd en wordt de reorganisatie van het leger snel voort gezet. Links succes lajarafront. aan het Guada- Ook aan het Guadalajarafront schijnt het Franco niet mee te loopen. Een hevige actie der linksche troepen heeft zich hier ontketend. Uit de niet officieele berichten kan men nog niet opmaken of men hier te doen heeft met een plotseling offensief om de troepen van Franco van het front van Ara gon weg te trekken. De generale staf van het regeeringsleger heeft medegedeeld, dat de operaties aan het front van Guadalajara voor de regeerings troepen met succes zijn verloopen. Zij heb ben zich meester gemaakt van stellingen bij het dorp Abanades en bij Cifuentes. Een aantal manschappen van Franco werd krijgsgevangen gemaakt. Niet-inmengingscommissie vor dert niet erg. Onder voorzitterschap van lord Plymouth is gistermorgen in het Foreign Office te honden een bijeenkomst gehouden van de subcommissie van het Niet-inmengingsco- mité. Sedert de laatste bijeenkomst, zeven we ken geleden, hebben alle groote mogend heden inbeginsel het Britsche plan aan vaard voor de toekenning van beperkte belligerentenrechten aan beide partijen in Spanje, wanneer de terugtrekking der niet- Spaansche combattanten voldoende zou zijn gevorderd. Moeilijkheden en uitstel zijn echter ont staan bij de practische uitvoering dezer overeenkomst. De voorwaarden, die door de Duitsche en Italiaansche regeeringen gesteld werden, omvatten o.m. dat de Fransche grens gesloten zou worden, terwijl de commissie het ook niet eens kon worden over de raming van het aantal buitenland- sche vrijwilligers aan beide kanten. Het resultaat is, dat Frankrijk er mede accoord gaat tijdelijk de grens te sluiten. Te Rome en Berlijn achtte men echter den tijd, gedurende welke de grens gesloten zou worden te kort om bet mogelijk te nia- ken te beginnen met liet terugtrekken der vrijwiligers. Tot zoo ver was men gistermorgen gevor derd, toen de bijeenkomst geopend werd. Men houdt zich thans bezig met te trachten een oplossing te zoeken voor de meenings- verschiilen, teneinde een uitweg uit de im passe te vinden. Gisteren schijnt men niet bijzonder opge schoten te zijn. Het communiqué deelt over het vraagstuk van het herstel der controle te lartd mede, dat Lord Plymouth een compromisvoorstel heeft gedaan. Het toezicht zou hersteld wor den, zoodra beide commissies zouden mede- deelcn, dat zij gereed zijn een begin te ma ken met het tellen der vrijwilligers. Het defect raken van de hijsch- kraan op de rijkswerf te Wil lemsoord. Wetsontwerp tot regeling. Bij de Tweede Kamer is een wets ontwerp ingediend, tot goedkeuring van de overeenkomst van dading, gesloten tot het ten einde brengen van het geschil tusschen den staat en de naamlooze vennootschap Mij. tot uitvoering van Zuiderzeewerken gevestigd te Den Oever (Wieringen), waarbij de M.U.Z. aan den staat een bedrag van f 3600.betaalt. In de Memorie van toelichting wordt o. m. gezegd: Door de N.V. Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzee-werken verder genoemd M.U. Z., was een, haar toebehoorende hijschkraan in herstelling gegeven aan de rijkswerf te Willemsoord. Op 3 Mei 1933 is deze kraan, nadat zij tevoren op verzoek der ambte naren van de M.U.Z. was verblokt tot het doen van verdere werkzaamheden, van de stapeling gegleden, ten gevolge waarvan zoowel de kraan als de rijksponton, waarop zij was geplaatst, zijn beschadigd. Er is niet vastgesteld kunnen worden, ot het ongeval te wijten is aan het feit, dat de door de rijkswerf aangebracht blokstape- ling een, zij het ook geringe, helling ver toonde, dan wel hieraan, dat de M.u.z. de kraan op lossen stand, dus in labiel even wicht heeft gelaten, zonder daarvan aan het personeel der rijkswerf mededeehng te doen. De kosten der door de M.U.Z. opgedra gen werkzaamheden zijn door haar vol daan. Zij stelt zich echter op het stand punt, dat alle uit het ongeval voort vloeiende kosten voor rekening van het Rijk zijn. De minister kan zich hiermede niet vereenigen en is vani oordeel, dat de schuld van het onge val ten deeie bij de M.U.Z. zelve ligt. Aangezien ook geen overeenstemming is kunnen worden bereikt omtrent liet instel len van een arbitragecommissie met bindend advies, blijft slechts over de gewone civie le procedure om vast te stellen, welk aan deel ieder der partijen in de schade zal heb ben te dragen. De hieraan verbonden kos ten zullen hoog zijn, aangezien een zeer om vangrijk onderzoek vereischt zal worden, waarbij een uitvoerig getuigenverhoor, wel licht met aanstelling, van deskundigen, noo- dig zal zijn. Bovendien is de uitslag van een dergelijke procedure nimmer vooraf met eenige ze kerheid te voorspellen. Om al deze kosten te ontgaan is na. over leg met den landsadvocaat door partijen overeengekomen dit geding door een dading te beëindigen. Zij strijden met vernieuwde kracht. Japan ontkent de Chineesche suc cessen niet. Opgetogen over het succes der Chi neezen aan het front in het spoor weggebied van TientsinPoukau, strijden de Chineesche troepen elders met nieuwe animo en kracht. Gemeld wordt, dat zij belangrijken voortgang hebben gemaakt. In de straten van Taiertsjwang, op 40 KM. van den spoorweg van Tientsin naar Poekau aan den noordelijken oever van het groote kanaal, is het tot een gevecht van man te gen man gekomen. De Chineezen hebben eenige huizen in brand gestoken met de be doeling de Japanneeze.., die zich in het noordelijk stadsdeel hadden genesteld, uit deze huizen te verdrijven. Het Chineesche offensief in Zuid-Sjantoeng duurt voort. Volgens berichten van Japan- sche zijde hebben de Chineezen vier divisies geconcentreerd in het gebied van Yit.jau cn vijf divisies in het gebied, van Taiertsjwang. De Chineesche troepen rukken langzaam op, als gevolg van de stefkte der Japansche effectieven. Men bevestigt'van Japansche zij de, dat hevig wordt gevochten en groote ver liezen worden geleden. Aan het Oostelijke front hebben de Chi neesche mobiele eenheden Szean aan de grens tusschen Tsjekiang en Anhwèi geno men. Ook de strijd om het bezit van Kwang- teh werd door de Chineezen gewonnen. Zij verloren 3.000 dooden, terwijl 4.000 Japan- neezen sneuvelden. Ernstige bezorgdheid in Japan. Schout-bij-nacht Noda, de woordvoerder van het ministerie van marine, heeft in anwoord op een vraag van een buiten- landsch correspondent over het besluit der marine-deskundigen te Londen inzake een beroep op de waarborgclausule van het vlootverdrag van Londen verklaard, dat Ja pan stevig vasthoudt aan zijn vlootpolitiek, welke geleid wordt door het beginsel van niet-bedreiging en van non-aggressie en geenszins van plan is de leiding te nemen van een vlootwedloop, aldus Domei uit To kio. Als de betrokken zeemogendheden echter haar bewapening uitbreiden door een beroep op de waarborg clausule of door andere middelen en Japan's landsverdediging bedreigen zal Japan volgens Noda genoopt zijn den toestand liet hoofd te bieden door zijn vlootplan te wijzigen en zijn vlootsterkte zooveel als noodig is aan te vullen. Noda zeide dat iedere zeemogendheid, die een groote vloot naar het Oosten brengt, een potentieele oorzaak van bedreiging van Japan zal zijn. Japan beschouwt volgens Noda het gemelde beroep op de waar borgclausule met ernstige bezorgd heid. Hij verwees naar de verklaring van ad miraal Jonai, den minister van Marine, in Januari afgelegd, waarin deze zeide dat Japan's gevoel van veiligheid niet zou be- .dreigd worden als de voornaamste zeemo gendheden haar huidige vlootsterkte hand haafden, maar dat Japan zijn vlootplan nioost herzien als andere zeemogendheden haar bewapening uitbreidden. Proefvlucht op Ypenburg Kranige prestatie van den vlie ger J. K. Hoekstra. Een tocht onder moeilijke omstandigheden Gisterenmiddag zijn proeven ge nomen door den bekenden vlieger J. K. Hoekstra met een vliegtuig, waar in de benzine vervangen was door petroleum. De heer Hoekstra steeg in den loop van den ochtend van Ypenburg op met een Koolhoven-junior-toestel ,en bleef ongeveer 6 uur in de lucht. Om 3.25 uur daalde de machine op een ver van het clubhuis gelegen ge deelte van het terrein. De proeven hebben betrekking op een uitvinding van Ir. Arnold. De inspecteur van de Luchtvaart, Ir. v. d. Heyden, woonde de proeven bij. Naar wij vernemen is deze proef volko men geslaagd en was van koolaanslag geen sprake. Er zou 62 liter petroleum verbruikt zijn. Dit resultaat beteekent voor de wereld, vóór alles, de verlossing van het vliegwezen van de ontelbare, vreeselijke verbrandings ongelukken, daar, zooals bekend, petroleum niet explosief is. Zooals wij, aldus de N.B.Ct., van den heer Hoekstra vernamen, is deze zesurige non- stopvlucht zonder benzine onder de moei lijkst denkbare omstandigheden uitgevoerd. Motor van het vliegtuig kon niet meer op benzine vliegen. Want zooals hij ons mededeelde om dea bsolute betrouwbaarheid en onovertref baarheid dezer uitvinding helder en dui delijk te bewijzen, had de uitvinder van dit procédé zich bereid verklaard de zesurige non-stopvlucht zonder benzine te onderne men met een Mikron Walter Motor, welke dusdanig te wenschen overliet, dat deze reeds bij de eerste controlevlucht op ben zine in Waalhaven, tengevolge van de on derbreking van de vergassing, op 30 M. boven den grond stopte en bij een andere controlevlucht op benzine door den heer chef-instructeur Schmidt-Cranz binnen nau welijks een uur totaal geen oliedruk meer had, omdat hij zijn geheelen smeerolievoor- raad door de ontiuchtinginr. verloren had, entz., zoodat van eenige vliegwaardig- heid van dezen motor op benzine geen sprake meer zijn kon, het vliegtuig daarom van de betrouwbaarheidslijst geschrapt werd en utsluitend boven het vliegveld Ypenburg mocht vliegen. Dit alles kon den uitvinder van dit procédé niet beletten om zelfs met den volkomen minderwaardigen motor het bewijs van de groote beteekenis zijner uitvinding door een in ieder opzicht voorbeeldige zesurige non-strpvlucht te leve* ren. Volgens 'deskundige rapporten betreft het hier, naar het oordeel van eenste experts, (Foto Studio Modern.) DE NIEUWE AANWINST VAN DE MARINE. De Flottieljeleider „Tromp" arriveerde gisteren tijdens haar proef- vaart op de reede van Nieuwedicp. Na tal van proefnemingen zal de snelheidsproef aan de Schotsche kust worden afgelegd, alvorens het hypermoderne oorlogsschip door de Marine wordt overgenomen. Verwachting: Meest matige Wes telijke wind, gedeeltelijk be wolkt, waarschijnlijk droog weer, koele nacht, overdag weinig verandering in tem peratuur. Verdere vooruitzichten: Weinig verandering. een der belangrijkste uitvindingen der laat ste 30 jaren: een klein, slechts weinig ki lo's wegend cracking-apparaat, met behulp waarvan elke normale benzinemotor bin nen enkele uren zonder eenige verandering aan den motor in een oliemotor veranderd kan worden en zulks met aanmerkelijke voordeelen tegenover alle tot heden beken de Diesel- en zwaaroliemotorcn. De constructie zoowel als hetp rocêdé dat ter wille van zorgvuldige en practische waar nemingen jarenlang geheim gehouden is, is nu reeds in alle beschaafde staten der we reld door patentdocumcnten beschermd. Chemisch-technisch betreft het hier een uiterst eenvoudig cracking-app'a- raat voor het omzetten van vloeibare koolwaterstoffen in een hoogwaardig drooggas, welk gas in staat is om zonder eenig kooloxyd volkomen rookioos, roetloos en reukloos te ver branden, een resultaat, dat, naar het oordeel der experts, een verandering van het geheele voortbewegingsver- keer dus ook van auto's op aarde beteekent, waarbij bovendien nog een bijna 50 pet. langere vlieg- tijd en daarmede een enorme finan- cieele besparing verkregen worden. In Mei 1937 hebben op het militaire vliegveld bij Praag de eerste proefnemin gen met den vliogtuig-petroleummotor plaats gevonden ten overstaan van talrijke militaire en deskundige autoriteiten. De chef-instructeur-vlieger van de Praagsche Aeroclub verklaarde zeer voldaan te zijn over de prestaties van den vliegtuig-pe trol eum-motor. Toen is gebleken, dat bij het vliegen op petroleum de vliegduur met 46 pet. werd verlengd. Het oordeel van den luchtvaart- inspecteur. De heer J. van der Heyden, inspecteur van de luchtvaart, die bij de landing aan wezig was, liet zich voorzichtig uit over het resultaat. „Of groote vliegmotoren ook op petro leum zouden kunnen draaien, moet nog blijken", aldus de heer van der Heyden. Alleen motorduskundjgén kunnen dit uit maken. Wanneer bewezen wordt, dat groo te motoren inderdaad op petroleum kunnen vliegen, dan zou dit een geheele omwente ling in het vliegwezen beteekenen. Vooral over het verkeer op langen afstand, omdat de ruimte, die anders door brandstof in be slag wordt genomen, dan voor andere doel einden (passagiers en-of vrachtvervoer) ge bruikt kan worden. De halve ton overschreden. Dagelijks worden er zeven a achtduizend gulden voor defensie geofferd. De laatste geldzending bedraagt f 7302.19%, waarmee het totaalbedrag tot f 53.014.28% gestegen is. Een „fanatiek Hollandsch meisje" te Wa- geningen stuurde f2.50. Piloten, leger- en vloot-miliairen offerden; o.m. zond een kor poraal van de Kon. Marine te Den Helder f2.—. Bij de Vereeniging van Nationale Veilig heid is per giro ontvangen een bedrag van f 1164.63. In totaal is in de laatste dagen bij de vereeniging gestort f46i6.98. Proeven in den Oost geslaagd. Twee patrouilles bommenwerpers zijn, aldus de N. R. CL, vertrokken op een oefen tocht naar Borneo en Celebes. Het doel van deze vluchten is, ervaring op te doen in een gebied dat voor den vlieger volkomen onbekend is en geldt tevens als een oefe ning voor lange afstandsvluchten. Bovendien zijn proeven genomen met 'n radioverbinding tusschen de patrouilles onderling en met de basis op het vliegveld Andir nabij Bandoeng. Deze proeven zijn uitstekend geslaagd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 1