Slum s voorstel beteekent inflatie Treinvaart van 145 K.M. per uur! Heffing op het kapitaal Middelen tegen kapitaalvlucht Proef heien voor het nieuwe Raadhuis Lockheed Super Electra naar Texel Mef man cn muis vergaan Het drama te Thorn Nieuw wereldrecord 100 meter schoolslag heeren Pirc wint het tournooi tc Lodz 477ste STAATSLOTERIJ öAmktberichten^S De langverbeide linantieele voor stellen van Blum komen in wezen neer op een inflatie en beteekenen dus een verdere stap op „den weg terug", welke bet Fransche crediet de laatste jaren gaat. Ook beteekent het verhooging der werkloosheid en tenslotte toespitsing der moeilijkheden. Als eerste maatregel stelt de regeering zich voor een heffing op vermogens boven francs 150.000. Dan zoekt zij de inkomsten te verhoogen door met allerlei middelen het gevluchte kapitaal te belasten, terwijl ver schillende belastingverhoogingen worden .voorgesteld. Het totaalbedrag dat dit jaar noodig is, wordt op ruim frs. 37 milliard geraamd en daar een groote leening op dit oogenblik niet mogelijk wordt geacht, neemt de regeering maatregelen door blokkeering van den effec tenhandel, welke niets andere dan inflatie beteekenen. De vraag van Blum om volmachten wordt gemotiveerd in een memorie van toelich ting, welke ongeveer twee en een halve krantenpagina beslaat. Men vindt er alle stokpaardjes van Blum in terug als de koopkrachttheorie, kapitaal heffing en beurscontrole. Opmerkelijk is, dat de Premier openlijk De raad van bestuur van de K.N.I.L.M. heeft gistermiddag een vlucht gedaan met de nieuwe Lockheed Super Electra van de K.L.M., welke vliegtuig voor de eerste maal een passagiersvlucht heeft gemaakt. Tijdens deze vlucht werd ook Texel aangedaan. Aan deze vlucht werd deelgenomen door de hee- ren E. Enthoven, voorzitter van den raad van bestuur van de K.N.I.L.M., J. Steenbeek, secretaris generaal C. J. Snijders, A. Jacob- son, A. A. Pauw, directeur Ned. Handel Mij., allen leden van den raad van bestuur der K.N.I.L.M. voorts de heeren A. Plesman, di recteur van de K.L.M. en de K.N.I.L.M., jhr. H. K. B. Rendorp, directeur van de K.N.I.L.M. ir. J. Blackstone, rcgeeringscommissaris bij de K.N.I.L.M. en I. A. Aler, chef van den vlieg- dienst van de K.L.M. Het toestel werd gevlogen door den vlie ger A. van der Sijde. De K.N.I.L.M. heeft voor haar dienst in Indië naar men weet., vijf Lockheed Super Electravliegtuigen besteld. De vlucht heeft ongeveer 40 minuten geduurd. PER 15 MEI A.S. DIESELTREINEN DOOR NIEUWE ELECTRISCHE VERVANGEN. SNELHEID VAN 120 k 125 K.M. Met ingang van Donderdag 7 April a.s. zullen in de bestaande dienstre geling op het middennet van de Ne- derlandsche Spoorwegen de ster AmsterdamEindhovenDen Haag RotterdamUtrecht—Arnhem enke le dieseltreinen worden vervangen door electrische treinen. Met de vrijkomende dieseltreinen zullen proefritten worden gemaakt op de lijnen UtrechtGroningen, UtrechtTwente en DordrechtMaastricht. Deze proefritten zijn bedoeld als oefeningen voor het personeel. De betreffende treinen zijn uiteraard niet voor het publiek toegankelijk. AmsterdamArnhem in 58 minuten. Wanneer men in deze dagen per trein van Amsterdam naar Arnhem reist, dan wordt de afstand van station tot station afgelegd in één uur en 18 minuten. Met ingang van 15 Mei, wanneer het nieuwe electrische mate riaal in gebruik wordt genomen, zal de reis- dur met 20 min. worden bekort en wordt de afstand Centraal Station Amsterdam Station Arnhem afgelegd in 58 minuten, dus binnen het uur. Rijden stoom- en dieseltrei nen met een snelheid van maximum 90 k.m., de nieuwe electrische treinen zullen deze-op voeren tot 120 125 k.m. Aan een vriendelijke uitnoodiging van den heer W. Ilupkes, hoofdingenieur bij de Ne- derlandsche Spoorwegen, chef van den dienst van tractie en materieel, om een proefrit met het nieuwe electrische materieel op het traject Amsterdam—Arnhem en terug mee te maken, hebben we gistermiddag gaarne gevolg gegeven. 145 K.M. per uur. Het was een wafir genot in de zoo com fortabel en modern ingerichte wagens met een snelheid van meer dan 100 K.M. door het Holiandsche landschap te rijden. Aangezien het hier een proefrit en tevens een demonstratie gold, werd de in de nieuwe dienstregeling vast gestelde maximum snelheid van 120 K.M. op enkele gedeelten van het baanvak overschreden en verhoogd tot 145 K.M. per uur. verklaart, dat het in sommige takken van industrie, (vooral van krijgstuig) noodzake lijk zal blijken zich niet strikt te houden aan de 40 urige werkweek. Voor bezuinigingen op het Staatsapparaat voelt Blum niet veel. Een belangrijke bron van „inkomsten" ziet de regeering in het waardeeren van de goudvoorraad der Banque de France op zijn tegenwoordige waarde. Opmerkelijk is dat het wetsontwerp alleen is geteekend door den heer Blum en niet door de andere ministers, zooals steeds in dergelijke gevallen gebruikelijk is. Het staat wel vast, dat de radicale Ka binetsleden het allerminst eens zijn met de kapitaalsbelasting en de verantwoordelijk heid op de schouders van hun socialistische collega's willen laten drukken. Dat de radicalen niet unaniem achter de regeering zullen staan, blijkt wel reeds uit de stemmenverhouding in de fractie die met 28 tegen 22 stemmen besloot vóór de ont werpen te stemmen. Dit beteekent echter met vrij groo te zekerheid dat het ontwerp door de Senaat zal worden verworpen en dus Blum tot heengaan zal worden gedwongen. In de Kamer verwacht men een regeerings- overwinning met ongeveer 315 tegen 250 stemmen, maar de Senaat zal ongetwijfeld een stevige meerderheid tegen de socialisti sche maatregelen te zien geven. Een ongekende sensatie, vooral wanneer men bij een dergelijke snelheid hst voor recht heeft een oogenblik in de „stuurhut" bij den wagenvoerder te vertoeven. In den trein zelve merkt men van deze hooge snel heid zeer weinig. Het materieel, waarbij de modernste principes en de nieuwste techni sche vindingen zijn toegepast, zijn in alle opzichten op dergelijke snelheden berekend. De wagens glijden als het ware over de rails en zelfs bij snelheden als 45 k.m. is van schudden of schokken geen sprake. Soepel en veerend vliegen de wagens door wissels en bochten. Zonder eenige reserve kan worden vast gesteld, dat het reizen in dergelijk modern materieel een waar genot is. Met ingang van 15 Mei zal het publiek dat op het middennet van de Nederlandsche Spoorwegen zal reizen, het zelf kunnen er varen. Op dien datum zal 263 km, dubbel spoor en 660 k.m. enkelspoor (emplacemen ten inbegrepen), zijn geëlectrificeerd. Gebouwd zijn voorts 37 driewagentreinen en 53 tweewagentreinen, totaal 217 rijtui gen. Deze hebben gezamenlijk 13464 zit plaatsen en hebben achter elkaar ge plaatst een totale lengte van 5 k.m. Een stroomverbruik wordt verwacht van pl.m. 45.000.000 kwu. De totale kosten hebben bedragen rond f30.000.000.—, waarvan pl.m. 85 pet. in Ne derland werd geplaatst, verdeeld over ruim honderd Nederlandsche firma's. Behalve het toezichthoudend personeel werden opgeleid 76 wagenbestuurders, 40 electriciens en 40 monteurs voor de electri sche bovenleiding. Orkaan aan Noorsche kust. In den nacht van Zaterdag op Zondag heeft aan de Noorsche kust een zware or kaan gewoed. Talrijke schepen moesten noodhavens binnenvluchten. De electrische stroomleidingen zijn op vele plaatsen tot verscheidene kilometers in het land ver nield. Voor Molde in den Romsdalsfjord aan de westkust is een Noorsch stoomschip ge strand. De gcheele bemanning, 12 koppen is omgekomen. Man. die zijn schoonvader den schedel insloeg veroordeeld. Het gerechtshof te Den Bosch heeft gis teren arrest gewezen in de zaak tegen den 22-jarigen chauffeur W. J. R., wonende te Thorn, die aldaar op 19 November van het vorige jaar zijn schoonvader, H. H. Cober, met een schop den schedel heeft ingeslagen, waarna de dood door verbloeding is ingetre den. Het hof heeft het vonnis van de rechtbank te Roermond bevestigd en den chauffeur veroordeeld tot een voorwaardelijke gevan genisstraf van twaalf maanden, met een proeftijd van drie jaar. Qiuetnmzti Jack Kasley brengt het op 1 min. 8,6 sec. Tijdens wedstrijden van de Detroit Athle- tic Club verbeterde Jack Kasley het wereld record over 100 nieter schoolslag door dezen afstand af te leggen in 1 min. 8.6 sce. Het oude wereldrecord stond op naam van zijn landgenoot John. Iliggins met een tijd van 1 min. 10 sec., gevestigd op 4 Maart 1936 te Newhavcn. Kasley is eveneens houder van de wereld records schoolslag over 200 yards en 200 me ter. ïPxJiaken Het internationaal Schaaktournooi te Lodz is gewonnen door den Zuidslavischen speler Pirc met 1134 punt. Tweede werd dr. Tartakower (Polen) met 10 punten De der de, 4e en 5e prijs werden gedeeld door Pe- trov (Letland), Stahlberg (Zweden) en Elis- kases Oostenrijk). De uitslagen luiden: Twaalfde ronde: Steiner-Sulik 10. FrydmanMrs. Stevenson-Menchik 10. 13e ronde: TartakowerAppel 10. Frydman—Regedzinski 1—0. Stahlberg—Mrs. Stevenson-Menchik 1—0 PetrovSulik 10. ANNA PAULOWNA De resultaten van het proefheien, gistermorgen verricht in verband met den bouw van het nieuwe raad huis, zullen zeer waarschijnlijk tot het besluit leiden, dat palen van 7.5 meter lengte worden genomen, hoe wel bewezen is, dat een lengte van 7 meter reeds ruim voldoende is. Hiermede hebben dus de feiten, den ar chitect Saai, die in de laatst gehouden raads vergadering theoretisch trachtte aan te too- nen, dat palen van 7 meter voldoende wa ren, waartegenover enkele raadsleden op pa len van 10 meter bleven aandringen, in het gelijk gesteld! Onder het motto: „Secuur, dan valt er niets te kibbelen." zooals de heer Kuiper, uitvoerder van het proefheiwerk opmerkte, werden de voorbe reidende maatregelen genomen. Het zware heiblok van 275 Kg. werd omhoog geheschen om straks langs de leiders naar beneden te ploffen op den kop van de dennenhouten palen, die de schepping van den heer Saai moeten stutten. Er is reeds vroeg in den morgen begonnen om de 11 meter hooge hei stelling in orde te brengen. „Albert", een kerel als een boom, trouwens Kuiper kan er ook wezen, graaft diep in den vetten grond een vierkant graf van ruim een meter in het vierkant bij een meter diep, waarin de paal zal verdwijnen. Een paal van 8 meter met een nauwkeurig nagegaan gewicht van 150 Kg. wordt onder de heistelling gebracht, omhooggeheschen, het nijdige, af en toe on willige benzinemotortje, dat het aloude: „Eén twee, drie, haal óp je hei" vervangt, slaat aan, Kuiper haalt een handle over. Het blok ploft neer, de paal schiet met een een eind den grond in. Stop. ver ge noeg, als „de heeren" er zijn, gaan we verder! Die laten op zich wachten, er zijn nog zwaarwichtige conferenties op het raadhuis. Wij laten ons inmiddels vertel len, dat overal in den polder op 6 meter is geheid, ook in den Oostpolder voor Veerburg. Alleen bij een der bruggen heeft men 10 meterpalen gebruitk, maar daar hebben ze tode boel te barsten geslagen" zegt Albert, en die heit niet voor den eer sten keer, die heit in heel Noordholland, dus die wéét het wel. Dat klopt ook met de verklaring van een architect uit Schagen, die ons ver telde dat „op stuit" heien, dus als de paal „stuit", dus vast zit stoppen, de ideale methode is. Meestal gaat dat wel, de en kele keer dat men „op kleef" moet heien als in Rotterdam op slappen bodem, niet meegerekend. Daar volgt dus uit, dat men als een paal van zeven meter voldoende is men geen paal van acht hoeft te nemen, omdat die laatste extra meter de zaak niet versterkt, maar meestal verzwakt. Men krijgt dan „te veel stuit" en slaat den paal bovendien beurs. Hoe gaat zulk proefheien dan eigenlijk? Héél eenvoudig. „Kalenderen". De architect laat „kalenderen" Van te voren is het gewicht van den paal vast gesteld, ook het heiblok is gewogen. Grond boringen zijn verricht, aan de hand van boorstaten weet men precies de samenstel ling van de verschillende aardlagen onder het maaiveld. ..Kalenderen" is dan met 'n bepaald aantal slagen, dertig het gewicht van paal- tot paal en heiblok, en de valhoogte meestal 2 meter de zak king van de paal na te gaan. 0*p grond van do z.g. p(aal) formule, die bekend is, kan dan precies worden berekend welke belasting de paal kan hebben. Veiligheidshalve blijft men duizenden kolo's onder de maximale belasting, in dit geval 3700 kg., bij een toegestane belasting van 10.000 kg. Eindelijk, het zou elf uur be ginnen, maar het werd twaalf, komen de „heeren". Zij groepeeren zich om de tech nici, den heer Saai en den aannemer Schil der. Wij zien den burgemeester en de raads leden Op 't Veld, Hooimeyer, Kloosterman en Keuris. „Meneer Saai mag beginnen." Jlen zal gaan kalenderen bij de laatste vier meter. Klap, klap, met enkele meppen beukt „dikke Bertha" het heiblok de paal in de weeke massa. Stop! Kalenderen. Heier, pas op je reep, daar gaat ie, dertig slagen. Haal op! Plof!! Haal op! Ploffü. Dikke Bertha doet haar best, het kreunende ben- zincmotortje ook. „Hij zit al vast", glun dert Kuiper. We zien van zijn gezicht: „zulke raadsleden ook, weten ze veel? Moet je in heel Noordholland geheid hebben, dan weet je wel of 't kan of niet. Afijn, secuur, dan valt er niks te kibbelen".... Wéér dertig sla gen! Jawel, Bertha kan beuken zooveel ze wil, de paal zakt langzaam nu, héél lang zaam. Maar 't heien verloopt toch vlot en er wordt vlug becijferd cn berekend. Ja, 't gaat, het gaat héél best op zeven meter. Maar een be sluit nemen doet men nog niet. Secuur, al- lijd secuur! En daarom hooren wc later dal de heeren er waarschijnlijk nog een half metertje bijnemen. Je kan nooit es weten. JULIANADORP. Uitvoering van „Kunstzin". De muziekvereeniging „Kunstzin" gaf an dermaal een uitvoering van het programma, hetwelk de vorige week reeds door ons is beschreven. Daarover zullen wij het thans dus niet meer hebben en zij alleen vermeld, dat het bezoek grooter was dan de vorige maal, hetwelk is toe te schrijven aan de om standigheid, dat deze avond toegankelijk was voor de jongelui. Dit laatste wintercon- cert mag dus n..ar wensch geslaagd heeten. WIERINCEN bezetten met zakken gevuld met zand. Zon dagavond om half twaalf was men nog druk in de weer. V Doch wat erger is, diverse landerijen hebben ook vnel van het zcute water geleden. Vooral de landerijen die reeds met granen, aardappelen/enz bezaaid waren. Al het werk dat hier reeds gedaan was is waardeloos ge- worden. Ook heeft het grasland dat al mooi begon uit te loopen, veel van het overstroomende water te lijden gehad. Politie. Verloren een grintschop met lange steel, tegen belooning terug te bezorgen. Vermist: een damesrijwiel merk „Stokvis". Inlichtingen bij den gemeentcbode. Zangconcours. Naar we vernemen zal dit jaar te Wierin- gen het zangconcours gehouden worden van den Noordhollandschen Zangersbond en wel in Cinema De Haan, op de Zondagen 3 en 10 Juli. Strandvonderij. Door het visschersvaartuig W.R. 323, ei genaar en schipper G. Lont Szn., is een groot vat met wijn aangebracht, hetgeen in zee drijvende werd gevonden. DEN OEVER. De storm richt groote schade aan. De storm van de laatste dagen heeft ook op het Oostelijke deel van Wieringen haar sporen achtergelaten. Bij elk tij stonden de havens wederom blank. Zondagavond had men voor alle zekerheid de balken wederom in de coupure gelegd. Op de visschershaven begonnen alle afslagkisten te drijven. Gedu rig hielden diverse personen de wacht. Ook bij de jeugdherberg te Oosterland heeft men weer van het hooge water geprofiteerd. Voor eenige maanden terug heeft men daar ter plaatse door enkele werkloozen een klein dijkje laten maken, opdat men van het hoo ge water verschoond zou blijven. Deze maat regel is niet tevergeefs geweest. Want Zon dagavond stond het water weer tot dit hulp dijkje. Daar dit dijkje nog niet voldoende be groeid is had het erg van den golfslag te lijden en stond het op punt door te breken. Dit is gelukkig kunnen voorkomen. Met man en macht is men de bedreigde plekken gaan (Niet officieel) 2e klasse, le lijst Trekking van Maandag 4 April 1938 Hooge Prijzen 1000.— 1692 7521 20384 400.— 11700 15442 17812 200.— 1929 4057 14254 100.— 1006 2371 4547 9264 17115 18868 20718 Prijzen van 70. 1021 1032 1054 1073 1120 1136 1181 1202 1218 1234 1259 1308 1.309 1342 1367 1376 1377 1398 1428 1453 1510 1514 1571 1587 1592 1597 1603 1670 1704 1719 1724 1746 1753 1757 1812 1817 1832 1849 1871 1885 1910 1917 1988 2004 2035 2070 2157 2211 2220 2231 2272 2331 2346 2397 2418 2449 2483 2514 2756 2786 2863 2915 2917 2923 2981 3019 3033 3071 3072 3096 3148 3152 3156 3162 3239 3251 3261 3320 3390 3394 3408 3457 3522 3525 3559 3561 3584 3585 3586 3597 .3611 3624 3633 3765 3877 3899 3929 3942 3957 4008 4059 4123 4150 4177 4190 4191 4195 4265 4282 4343 4414 4460 4540 4544 4576 4586 4589 4591 4607 4629 4687 4692 4739 4802 4819 4830 4837 4847 4876 4882 4964 5035 5067 5075 5105 5142 5164 5176 5229 5250 5258 5285 5286 5291 5292 5345 5350 5384 5406 5434 5461 5475 5477 5514 5536 5558 5575 5582 5599 5607 5624 5693 5713 5735 5738 5753 5777 5782 5859 5908 5923 5954 5959 6023 6029 6058 6089 6092 6122 6162 6223 6259 6260 6289 6295 6303 6366 6377 6427 6434 6450 6463 6468 6472 6481 6519 6540 6584 6670 6682 6714 6743 6827 6930 6935 6964 6975 6981 7025 7054 7055 7078 7079 7089 7093 7123 7124 7132 7151 7199 7257 7325 7353 7366 7390 7396 7414 7423 7450 7454 7465 7488 7596 7606 7610 7611 7623 7639 7644 7722 7726 7770 7783 7785 7859 7860 7868 7882 7910 7922 7926 7992 7997 8000 8006 8015 8020 8029 8162 8186 8188 8245 8280 8296 8302 8309 8322 8374 8428 8434 8489 8537 8572 8630 8680 8725 8799 8811 8855 8893 8906 8967 8969 8995 9018 9057 9065 9079 9092 9108 9112 9124 9220 9225 9233 9292 9302 9304 9306 9317 9321 9332 9409 9415 9450 9540 9578 9583 9613 9622 9628 9685 9702 9705 9709 9712 9762 9845 9855 9879 9891 9944 9955 10029 10041 10075 10077 10173 10206 10234 10261 10316 10350 10382 10508 10511 10537 10553 10562 10642 10673 10736 10766 10797 10882 10906 10919 10933 10971 11004 11008 11057 11071 11133 11162 11165 11182 11187 11223 11258 11266 11282 11318 11379 11401 11417 11470 11476 11503 11553 11604 11637 11661 11670 11728 11733 11800 11807 11816 11823 11833 11903 11915 11931 11980 12016 12097 12141 12176 12202 12209 12228 12264 12287 12322 12328 12380 12430 12431 12436 12529 12534 12584 12601 12617 12658 12702 12714 12720 12724 12726 12730 12759 12770 12812 12816 12842' 12847 12866 12879 12988 12993 13035 13047 13070 13093 13108 13186 13198 13216 13243 13263 13264 13268 13307 13319 13340 13401 13494 13532 13557 13569 13586 13608 13610 13619 13631 13699 13708 13720 13752 13762 13812 13813 13822 13829 13856 13899 14091 14097 14149 14179 14180 14245 14281 14346 14357 14374 14403 14418 14438 14487 14503 14511 14549 14561 14575 14633 14637 14663 14687 14700 14704 14706 14785 14851 14890 14952 14962 14973 14986 14994 15009 15019 15030 15053 15062 15071 15083 15089 15106 15153 15157 15220 15235 15272 15340 15367 15369 15402 15409 15497 15514 15525 15543 15545 15558 15641 15666 15689 15695 15712 15753 15760 15833 15874 15908 15977 16016 16018 16060 16075 16115 16150 16164 16173 16184 16225 16227 16254 16265 16329 16334 16351 16448 16463 16492 16565 16574 16628 16650 16684 16841 16871 16900 16941 17015 17037 1705» 17169 17185 17246 17267 17342 17362 17377 17395 17408 17437 17477 17507 17519 17567 17582 17669 17678 17687 17691 17726 17770 17807 17818 17836 17874 17940 17943 17958 17986 17987 17988 18022 18027 18038 18084 18116 18141 18147 18258 18238 18304 18313 18334 18354 18361 18389 18404 18418 18429 18466 18469 18500 18504 18559 18579 18617 18671 18759 18761 18769 18841 18849 18855 18920 18947 18976 19005 19013 19067 19070 19085 19109 19120 19123 19129 19250 19277 19439 19494 19589 19595 19686 19709 19710 19713 19715 19756 19761 19763 19775 19815 19827 19838 19892 19950 19957 19970 20003 20018 20053 20144 20150 20187 20214 20251 20268 20279 20320 20352 20382 20395 20449 20471 20503 20510 20558 20647 20653 20678 20695 20733 20741 20746 20773 20776 20861 20863 20908 20928 20953 20970 20974 21013 21033 21038 21082 21096 21168 21239 21277 21288 21290 21312 21378 21418 21420 21459 21462 21463 21473 21479 21485 21528 21537 21545 21552 21617 21632 21663 21681 21700 21728 21729 21737 21747 21773 21828 21833 21855 21900 21909 21942 21943 21956 21983 Diverse boeren zijn hierdoor ernstig n« dupeerd. Het wordt dan ook hoog tijd dat van regeeringsweoe maatregelen getroffen worden om de dijken achter Oosterland en Vatrop te verhoogen.. Sinds het afsluiten van de Zuiderzee zijn de waterstanden zoo ontzettend veel hooger als voor dien tijd. Door de verschillende landbouwers die hier hun landerijen hebben liggen,, zal een request tot den betrokken Minister worden gezonden om tot verhooging van de dijken te komen, daar men bij nog hoogere waterstanden bang is voor nog veel grootere schade. Op deze zaak komen wij nog nader terug. j Ook heeft de storm danig in de vischka- mers- en -kommen huis gehouden. Diverse kamers lagen plat en bij velen was het want gescheurd. Alles bij elkander heeft de storm aan de diverse bewoners van Oost-Wierin- gen nogal wat schade berokkend. CARNEVALSTEMMING IN CONCORDIA, Zondag j.1. organiseerde de v.v. Succes in Concordia een groot gemaskerd bal, dat zeer zeker in alle opzichten geslaagd mag wor den genoemd. De gemaskerden zoowel als de ongemas- kerden waren beiden in grooten getale aan wezig, terwijl de stemming 100 pet, was. De jury, bestaande uit de dames G. Bosicer G. Mostert en de heeren C. A. Duynker, c! C. Bakker en L. Noorden, had zich van een moeilijke taak te kwijten. De uitslag is als volgt: Enkelingen: fantasie: le prijs Poederdoos mej. Sijt Lont; 2e prijs Confectie, mej. v! Brouwer; 3e prijs Winter, mej. M. Lont Gd.-' 4e prijs Half om Half, mej. A. Brouwer; 5e prijs Pierette, mej. N. Ilalfweeg. Origineel: le prijs Rattenvanger v. Hameln, mej. A. Smit; 2e prijs Roodkapje, mej. J.' Idema; 3e prijs Duivel, de heer R. Post; 4e prijs Bloemenmeisje, mej. A. Bays. Komisch: le prijs Ik zoek een man, mevr N. KoornKlein. Paren: le prijs Mexieaansch paar, de da mes J. Metselaar en G. Wigbout. 2e prijs Tiroler paar, de dames Tr. Snooij en G. As jes; 3e prijs Kaartspel en Domino, de dames D. Kooij—Kuiper, Rops—Christiaans; 4e pr. Pierot en Pierette, de heeren H. Hart y L. v. Ham. Komisch: le prijs Succes-supporters, de dames Tr. Bruul, Sj. Bosker—Speckma. Groepen: le prijs: Zoilgroep, de dames A. Hevblok, G. Klein, C. Tijsen en H. Metselaar, Komisch: Lest Best, het lachnummer van den avond, het circus Troe-la-la, le prijs. De ze groep bestond uit: mej. A. Veenbaas en de heeren D. Srhoorl, A. Kok, S. de Jong, J, de Jong, N. Wiegman, D. Hollander en P. Kooij. De prijzen bestonden alle uit fraaie luxe voorwerpen. De heer Nieuwbuurt, die de leiding van den avond op zich had, sprak een dankwoord allereerst tot de juryleden, voor het verrichte werk, een werk, dat niet gemakkelijk is; dan spreekt Nieuwbuurt woorden van dank aan de gemaskerden, waarna we de polonaise kregen, waarmede de echte carnavalsstemming er in kwam. Allen kregen maskers en serpentine's, en de zaak was Oké. Bij de vroolijke tooncn der band, onder leiding van H. Zon, duurde het feest nog lang voort. Succes kan zeer zeker op een goed geslaagden, recht genoeglijken avond terugzien. AMSTERDAM, 4 April. Ter veemarkt waren heden aangevoerd: 415 vette koeien, waarvan de prijzen wa ren: le kw. 74—80 ct„ 2e kw. 66-72 ct., 3e kw. 5064 ct. per Kg. slachtgewicht; 06 melk. en kalfkoeien f 180—240 per stuk, 72 vette kalveren: 2e kw. 5864 ct., 3e kw. 4856 ct. per Kg. levend gewicht; 215 nuchtere kalveren f 5—9 per stuk, 57 scha pen f 2223 per stuk. 526 varkens: vleesch varkens, wegende van 90—110 K>. 65—66 et., zware varkens 6465 ct., vette varkens 63—61 ct. per Kg. slachtgewicht. Aanac- voerd 3 wagons geslachte runderen uit De nemarken. Overzicht: Rtinderen behoorlij ke aanvoer, handel willig en prijshoudend, lette kalveren ruime aanvoer, handel kalm, prijzen lager. Nuchtere kalveren rui me aanvoer, handel stug, prijzen vast. Schapen matige aanvoer, handel stug, pn.ishoudend. Varkens ruime aanvoer, han del kalm. priizen lager. AMSTERDAM, 4 April. Binnenl. granen Boerennofeering: Rogge 7.25—7.50. Oh eva li er gerst 7.25—7.75, winter gerst 7.257.60. haver 66.25, duivebooncn 0—10.50, paardehoonen 8—9, groene erwten 8.;>0— 9.5'0 alles per 100 Kg., karvvijzaad U per 50 Kg. ALKMAAR, 4 April. Aardappelen 2.30—2.60, andijvi» 6-15.50, Bloemendaler kool 5.20—6.20, bloemkool I f—15. 'dem II 6.—, boerenkool 3.30, bieten 2.60 3.60. gele kool 1.80—3.30. kropsla 2— 6, prei 2.605.20, peterselie 2.10—2.60, pos telein 1.15, rabarber 4.50—9, raapstelen 1—1.40. radijs 2.60—5.20. roode kool 3.00— 7. selderie 1—1.10, spinazie 0.40-0.60, spruiten 7—, uien 11.10, witlof I 2—3.50, idem TI 1.50—2. WARMENHUIZÉN, 4 April. Roode kool 5.60—7.20, gele kool 2.60. Aan voer 21.000 Kg. roode kool, 500 Kg. gele kool. PURMEREND, 5 Maart. Koien, totaal 875 stuks: 210 vette koeien 6471 ct., geldekoeien 130240. melkkoei en 180210 stieren 5460 ct., 18 paarden W—195, 28 vette kalveren 30—60* ct. per Kg., 1000 nucht. kalveren 7—17. 144 vette varkens 0.550.57; 33 magere 30 45: 260 biggen 16—26: 30 bokken 3—13 BROEK OP LANGENDIJK, 5 April 1938. Peen f 2.66-3.20 prei f 4.20; kleine peen f l~f 1.30; roode kool f 4.207.50 gele kool f l.iO3.70; De veiling duurt voort.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 6