Slum s voorstel beteekent inflatie
Treinvaart van
145 K.M. per uur!
Heffing op het kapitaal
Middelen tegen kapitaalvlucht
Proef heien voor het
nieuwe Raadhuis
Lockheed Super Electra
naar Texel
Mef man cn muis vergaan
Het drama te Thorn
Nieuw wereldrecord 100 meter
schoolslag heeren
Pirc wint het tournooi tc Lodz
477ste STAATSLOTERIJ
öAmktberichten^S
De langverbeide linantieele voor
stellen van Blum komen in wezen
neer op een inflatie en beteekenen
dus een verdere stap op „den weg
terug", welke bet Fransche crediet
de laatste jaren gaat.
Ook beteekent het verhooging der
werkloosheid en tenslotte toespitsing
der moeilijkheden.
Als eerste maatregel stelt de regeering
zich voor een heffing op vermogens boven
francs 150.000. Dan zoekt zij de inkomsten
te verhoogen door met allerlei middelen het
gevluchte kapitaal te belasten, terwijl ver
schillende belastingverhoogingen worden
.voorgesteld.
Het totaalbedrag dat dit jaar noodig is,
wordt op ruim frs. 37 milliard geraamd en
daar een groote leening op dit oogenblik niet
mogelijk wordt geacht, neemt de regeering
maatregelen door blokkeering van den effec
tenhandel, welke niets andere dan inflatie
beteekenen.
De vraag van Blum om volmachten wordt
gemotiveerd in een memorie van toelich
ting, welke ongeveer twee en een halve
krantenpagina beslaat.
Men vindt er alle stokpaardjes van Blum
in terug als de koopkrachttheorie, kapitaal
heffing en beurscontrole.
Opmerkelijk is, dat de Premier openlijk
De raad van bestuur van de K.N.I.L.M.
heeft gistermiddag een vlucht gedaan met
de nieuwe Lockheed Super Electra van de
K.L.M., welke vliegtuig voor de eerste maal
een passagiersvlucht heeft gemaakt. Tijdens
deze vlucht werd ook Texel aangedaan. Aan
deze vlucht werd deelgenomen door de hee-
ren E. Enthoven, voorzitter van den raad
van bestuur van de K.N.I.L.M., J. Steenbeek,
secretaris generaal C. J. Snijders, A. Jacob-
son, A. A. Pauw, directeur Ned. Handel Mij.,
allen leden van den raad van bestuur der
K.N.I.L.M. voorts de heeren A. Plesman, di
recteur van de K.L.M. en de K.N.I.L.M., jhr.
H. K. B. Rendorp, directeur van de K.N.I.L.M.
ir. J. Blackstone, rcgeeringscommissaris bij de
K.N.I.L.M. en I. A. Aler, chef van den vlieg-
dienst van de K.L.M.
Het toestel werd gevlogen door den vlie
ger A. van der Sijde.
De K.N.I.L.M. heeft voor haar dienst in
Indië naar men weet., vijf Lockheed Super
Electravliegtuigen besteld. De vlucht heeft
ongeveer 40 minuten geduurd.
PER 15 MEI A.S. DIESELTREINEN
DOOR NIEUWE ELECTRISCHE
VERVANGEN.
SNELHEID VAN 120 k 125 K.M.
Met ingang van Donderdag 7 April
a.s. zullen in de bestaande dienstre
geling op het middennet van de Ne-
derlandsche Spoorwegen de ster
AmsterdamEindhovenDen Haag
RotterdamUtrecht—Arnhem enke
le dieseltreinen worden vervangen
door electrische treinen.
Met de vrijkomende dieseltreinen zullen
proefritten worden gemaakt op de lijnen
UtrechtGroningen, UtrechtTwente en
DordrechtMaastricht. Deze proefritten zijn
bedoeld als oefeningen voor het personeel.
De betreffende treinen zijn uiteraard niet
voor het publiek toegankelijk.
AmsterdamArnhem in 58 minuten.
Wanneer men in deze dagen per trein van
Amsterdam naar Arnhem reist, dan wordt de
afstand van station tot station afgelegd in
één uur en 18 minuten. Met ingang van 15
Mei, wanneer het nieuwe electrische mate
riaal in gebruik wordt genomen, zal de reis-
dur met 20 min. worden bekort en wordt
de afstand Centraal Station Amsterdam
Station Arnhem afgelegd in 58 minuten, dus
binnen het uur. Rijden stoom- en dieseltrei
nen met een snelheid van maximum 90 k.m.,
de nieuwe electrische treinen zullen deze-op
voeren tot 120 125 k.m.
Aan een vriendelijke uitnoodiging van den
heer W. Ilupkes, hoofdingenieur bij de Ne-
derlandsche Spoorwegen, chef van den dienst
van tractie en materieel, om een proefrit
met het nieuwe electrische materieel op het
traject Amsterdam—Arnhem en terug mee
te maken, hebben we gistermiddag gaarne
gevolg gegeven.
145 K.M. per uur.
Het was een wafir genot in de zoo com
fortabel en modern ingerichte wagens met
een snelheid van meer dan 100 K.M. door het
Holiandsche landschap te rijden.
Aangezien het hier een proefrit en
tevens een demonstratie gold, werd
de in de nieuwe dienstregeling vast
gestelde maximum snelheid van
120 K.M. op enkele gedeelten van het
baanvak overschreden en verhoogd
tot 145 K.M. per uur.
verklaart, dat het in sommige takken van
industrie, (vooral van krijgstuig) noodzake
lijk zal blijken zich niet strikt te houden
aan de 40 urige werkweek.
Voor bezuinigingen op het Staatsapparaat
voelt Blum niet veel. Een belangrijke bron
van „inkomsten" ziet de regeering in het
waardeeren van de goudvoorraad der Banque
de France op zijn tegenwoordige waarde.
Opmerkelijk is dat het wetsontwerp alleen
is geteekend door den heer Blum en niet
door de andere ministers, zooals steeds in
dergelijke gevallen gebruikelijk is.
Het staat wel vast, dat de radicale Ka
binetsleden het allerminst eens zijn met de
kapitaalsbelasting en de verantwoordelijk
heid op de schouders van hun socialistische
collega's willen laten drukken.
Dat de radicalen niet unaniem achter de
regeering zullen staan, blijkt wel reeds uit
de stemmenverhouding in de fractie die met
28 tegen 22 stemmen besloot vóór de ont
werpen te stemmen.
Dit beteekent echter met vrij groo
te zekerheid dat het ontwerp door
de Senaat zal worden verworpen en
dus Blum tot heengaan zal worden
gedwongen.
In de Kamer verwacht men een regeerings-
overwinning met ongeveer 315 tegen 250
stemmen, maar de Senaat zal ongetwijfeld
een stevige meerderheid tegen de socialisti
sche maatregelen te zien geven.
Een ongekende sensatie, vooral wanneer
men bij een dergelijke snelheid hst voor
recht heeft een oogenblik in de „stuurhut"
bij den wagenvoerder te vertoeven. In den
trein zelve merkt men van deze hooge snel
heid zeer weinig. Het materieel, waarbij de
modernste principes en de nieuwste techni
sche vindingen zijn toegepast, zijn in alle
opzichten op dergelijke snelheden berekend.
De wagens glijden als het ware over de
rails en zelfs bij snelheden als 45 k.m. is
van schudden of schokken geen sprake.
Soepel en veerend vliegen de wagens door
wissels en bochten.
Zonder eenige reserve kan worden vast
gesteld, dat het reizen in dergelijk modern
materieel een waar genot is.
Met ingang van 15 Mei zal het publiek
dat op het middennet van de Nederlandsche
Spoorwegen zal reizen, het zelf kunnen er
varen. Op dien datum zal 263 km, dubbel
spoor en 660 k.m. enkelspoor (emplacemen
ten inbegrepen), zijn geëlectrificeerd.
Gebouwd zijn voorts 37 driewagentreinen
en 53 tweewagentreinen, totaal 217 rijtui
gen. Deze hebben gezamenlijk 13464 zit
plaatsen en hebben achter elkaar ge
plaatst een totale lengte van 5 k.m.
Een stroomverbruik wordt verwacht van
pl.m. 45.000.000 kwu.
De totale kosten hebben bedragen rond
f30.000.000.—, waarvan pl.m. 85 pet. in Ne
derland werd geplaatst, verdeeld over ruim
honderd Nederlandsche firma's.
Behalve het toezichthoudend personeel
werden opgeleid 76 wagenbestuurders, 40
electriciens en 40 monteurs voor de electri
sche bovenleiding.
Orkaan aan Noorsche kust.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
heeft aan de Noorsche kust een zware or
kaan gewoed. Talrijke schepen moesten
noodhavens binnenvluchten. De electrische
stroomleidingen zijn op vele plaatsen tot
verscheidene kilometers in het land ver
nield. Voor Molde in den Romsdalsfjord aan
de westkust is een Noorsch stoomschip ge
strand. De gcheele bemanning, 12 koppen is
omgekomen.
Man. die zijn schoonvader den
schedel insloeg veroordeeld.
Het gerechtshof te Den Bosch heeft gis
teren arrest gewezen in de zaak tegen den
22-jarigen chauffeur W. J. R., wonende te
Thorn, die aldaar op 19 November van het
vorige jaar zijn schoonvader, H. H. Cober,
met een schop den schedel heeft ingeslagen,
waarna de dood door verbloeding is ingetre
den.
Het hof heeft het vonnis van de rechtbank
te Roermond bevestigd en den chauffeur
veroordeeld tot een voorwaardelijke gevan
genisstraf van twaalf maanden, met een
proeftijd van drie jaar.
Qiuetnmzti
Jack Kasley brengt het op 1 min. 8,6 sec.
Tijdens wedstrijden van de Detroit Athle-
tic Club verbeterde Jack Kasley het wereld
record over 100 nieter schoolslag door dezen
afstand af te leggen in 1 min. 8.6 sce. Het
oude wereldrecord stond op naam van zijn
landgenoot John. Iliggins met een tijd van
1 min. 10 sec., gevestigd op 4 Maart 1936 te
Newhavcn.
Kasley is eveneens houder van de wereld
records schoolslag over 200 yards en 200 me
ter.
ïPxJiaken
Het internationaal Schaaktournooi te
Lodz is gewonnen door den Zuidslavischen
speler Pirc met 1134 punt. Tweede werd dr.
Tartakower (Polen) met 10 punten De der
de, 4e en 5e prijs werden gedeeld door Pe-
trov (Letland), Stahlberg (Zweden) en Elis-
kases Oostenrijk).
De uitslagen luiden:
Twaalfde ronde:
Steiner-Sulik 10.
FrydmanMrs. Stevenson-Menchik 10.
13e ronde:
TartakowerAppel 10.
Frydman—Regedzinski 1—0.
Stahlberg—Mrs. Stevenson-Menchik 1—0
PetrovSulik 10.
ANNA PAULOWNA
De resultaten van het proefheien,
gistermorgen verricht in verband
met den bouw van het nieuwe raad
huis, zullen zeer waarschijnlijk tot
het besluit leiden, dat palen van 7.5
meter lengte worden genomen, hoe
wel bewezen is, dat een lengte van
7 meter reeds ruim voldoende is.
Hiermede hebben dus de feiten, den ar
chitect Saai, die in de laatst gehouden raads
vergadering theoretisch trachtte aan te too-
nen, dat palen van 7 meter voldoende wa
ren, waartegenover enkele raadsleden op pa
len van 10 meter bleven aandringen, in het
gelijk gesteld! Onder het motto:
„Secuur, dan valt er niets te kibbelen."
zooals de heer Kuiper, uitvoerder van het
proefheiwerk opmerkte, werden de voorbe
reidende maatregelen genomen. Het zware
heiblok van 275 Kg. werd omhoog geheschen
om straks langs de leiders naar beneden te
ploffen op den kop van de dennenhouten
palen, die de schepping van den heer Saai
moeten stutten. Er is reeds vroeg in den
morgen begonnen om de 11 meter hooge hei
stelling in orde te brengen. „Albert", een
kerel als een boom, trouwens Kuiper kan er
ook wezen, graaft diep in den vetten grond
een vierkant graf van ruim een meter in
het vierkant bij een meter diep, waarin de
paal zal verdwijnen. Een paal van 8 meter
met een nauwkeurig nagegaan gewicht van
150 Kg. wordt onder de heistelling gebracht,
omhooggeheschen, het nijdige, af en toe on
willige benzinemotortje, dat het aloude: „Eén
twee, drie, haal óp je hei" vervangt, slaat
aan, Kuiper haalt een handle over.
Het blok ploft neer, de paal schiet met
een een eind den grond in. Stop. ver ge
noeg, als „de heeren" er zijn, gaan we
verder! Die laten op zich wachten, er zijn
nog zwaarwichtige conferenties op het
raadhuis. Wij laten ons inmiddels vertel
len, dat overal in den polder op 6 meter
is geheid, ook in den Oostpolder voor
Veerburg. Alleen bij een der bruggen
heeft men 10 meterpalen gebruitk, maar
daar hebben ze
tode boel te barsten geslagen"
zegt Albert, en die heit niet voor den eer
sten keer, die heit in heel Noordholland,
dus die wéét het wel.
Dat klopt ook met de verklaring van
een architect uit Schagen, die ons ver
telde dat „op stuit" heien, dus als de paal
„stuit", dus vast zit stoppen, de ideale
methode is. Meestal gaat dat wel, de en
kele keer dat men „op kleef" moet heien
als in Rotterdam op slappen bodem, niet
meegerekend. Daar volgt dus uit, dat men
als een paal van zeven meter voldoende is
men geen paal van acht hoeft te nemen,
omdat die laatste extra meter de zaak
niet versterkt, maar meestal verzwakt.
Men krijgt dan „te veel stuit" en slaat
den paal bovendien beurs. Hoe gaat zulk
proefheien dan eigenlijk? Héél eenvoudig.
„Kalenderen".
De architect laat „kalenderen" Van te
voren is het gewicht van den paal vast
gesteld, ook het heiblok is gewogen. Grond
boringen zijn verricht, aan de hand van
boorstaten weet men precies de samenstel
ling van de verschillende aardlagen onder
het maaiveld. ..Kalenderen" is dan met 'n
bepaald aantal slagen, dertig het
gewicht van paal- tot paal en heiblok, en
de valhoogte meestal 2 meter de zak
king van de paal na te gaan. 0*p grond
van do z.g. p(aal) formule, die bekend is,
kan dan precies worden berekend welke
belasting de paal kan hebben.
Veiligheidshalve blijft men duizenden
kolo's onder de maximale belasting, in dit
geval 3700 kg., bij een toegestane belasting
van 10.000 kg. Eindelijk, het zou elf uur be
ginnen, maar het werd twaalf, komen de
„heeren". Zij groepeeren zich om de tech
nici, den heer Saai en den aannemer Schil
der. Wij zien den burgemeester en de raads
leden Op 't Veld, Hooimeyer, Kloosterman
en Keuris.
„Meneer Saai mag beginnen."
Jlen zal gaan kalenderen bij de laatste
vier meter. Klap, klap, met enkele meppen
beukt „dikke Bertha" het heiblok de
paal in de weeke massa. Stop! Kalenderen.
Heier, pas op je reep, daar gaat ie, dertig
slagen.
Haal op! Plof!! Haal op! Ploffü. Dikke
Bertha doet haar best, het kreunende ben-
zincmotortje ook. „Hij zit al vast", glun
dert Kuiper. We zien van zijn gezicht: „zulke
raadsleden ook, weten ze veel? Moet je in
heel Noordholland geheid hebben, dan weet
je wel of 't kan of niet. Afijn, secuur, dan
valt er niks te kibbelen".... Wéér dertig sla
gen! Jawel, Bertha kan beuken zooveel ze
wil, de paal zakt langzaam nu, héél lang
zaam.
Maar 't heien verloopt toch vlot en er wordt
vlug becijferd cn berekend. Ja, 't gaat, het
gaat héél best op zeven meter. Maar een be
sluit nemen doet men nog niet. Secuur, al-
lijd secuur! En daarom hooren wc later dal
de heeren er waarschijnlijk nog een half
metertje bijnemen.
Je kan nooit es weten.
JULIANADORP.
Uitvoering van „Kunstzin".
De muziekvereeniging „Kunstzin" gaf an
dermaal een uitvoering van het programma,
hetwelk de vorige week reeds door ons is
beschreven. Daarover zullen wij het thans
dus niet meer hebben en zij alleen vermeld,
dat het bezoek grooter was dan de vorige
maal, hetwelk is toe te schrijven aan de om
standigheid, dat deze avond toegankelijk
was voor de jongelui. Dit laatste wintercon-
cert mag dus n..ar wensch geslaagd heeten.
WIERINCEN
bezetten met zakken gevuld met zand. Zon
dagavond om half twaalf was men
nog druk in de weer. V
Doch wat erger is, diverse landerijen
hebben ook vnel van het zcute water
geleden. Vooral de landerijen die
reeds met granen, aardappelen/enz
bezaaid waren. Al het werk dat hier
reeds gedaan was is waardeloos ge-
worden. Ook heeft het grasland dat
al mooi begon uit te loopen, veel van
het overstroomende water te lijden
gehad.
Politie.
Verloren een grintschop met lange steel,
tegen belooning terug te bezorgen.
Vermist: een damesrijwiel merk „Stokvis".
Inlichtingen bij den gemeentcbode.
Zangconcours.
Naar we vernemen zal dit jaar te Wierin-
gen het zangconcours gehouden worden van
den Noordhollandschen Zangersbond en wel
in Cinema De Haan, op de Zondagen 3 en
10 Juli.
Strandvonderij.
Door het visschersvaartuig W.R. 323, ei
genaar en schipper G. Lont Szn., is een groot
vat met wijn aangebracht, hetgeen in zee
drijvende werd gevonden.
DEN OEVER.
De storm richt groote schade aan.
De storm van de laatste dagen heeft ook
op het Oostelijke deel van Wieringen haar
sporen achtergelaten. Bij elk tij stonden de
havens wederom blank. Zondagavond had
men voor alle zekerheid de balken wederom
in de coupure gelegd. Op de visschershaven
begonnen alle afslagkisten te drijven. Gedu
rig hielden diverse personen de wacht. Ook
bij de jeugdherberg te Oosterland heeft men
weer van het hooge water geprofiteerd. Voor
eenige maanden terug heeft men daar ter
plaatse door enkele werkloozen een klein
dijkje laten maken, opdat men van het hoo
ge water verschoond zou blijven. Deze maat
regel is niet tevergeefs geweest. Want Zon
dagavond stond het water weer tot dit hulp
dijkje. Daar dit dijkje nog niet voldoende be
groeid is had het erg van den golfslag te
lijden en stond het op punt door te breken.
Dit is gelukkig kunnen voorkomen. Met man
en macht is men de bedreigde plekken gaan
(Niet officieel)
2e klasse, le lijst
Trekking van Maandag 4 April 1938
Hooge Prijzen
1000.— 1692 7521 20384
400.— 11700 15442 17812
200.— 1929 4057 14254
100.— 1006 2371 4547 9264 17115 18868 20718
Prijzen van 70.
1021
1032
1054
1073
1120
1136
1181
1202
1218
1234
1259
1308
1.309
1342
1367
1376
1377
1398
1428
1453
1510
1514
1571
1587
1592
1597
1603
1670
1704
1719
1724
1746
1753
1757
1812
1817
1832
1849
1871
1885
1910
1917
1988
2004
2035
2070
2157
2211
2220
2231
2272
2331
2346
2397
2418
2449
2483
2514
2756
2786
2863
2915
2917
2923
2981
3019
3033
3071
3072
3096
3148
3152
3156
3162
3239
3251
3261
3320
3390
3394
3408
3457
3522
3525
3559
3561
3584
3585
3586
3597
.3611
3624
3633
3765
3877
3899
3929
3942
3957
4008
4059
4123
4150
4177
4190
4191
4195
4265
4282
4343
4414
4460
4540
4544
4576
4586
4589
4591
4607
4629
4687
4692
4739
4802
4819
4830
4837
4847
4876
4882
4964
5035
5067
5075
5105
5142
5164
5176
5229
5250
5258
5285
5286
5291
5292
5345
5350
5384
5406
5434
5461
5475
5477
5514
5536
5558
5575
5582
5599
5607
5624
5693
5713
5735
5738
5753
5777
5782
5859
5908
5923
5954
5959
6023
6029
6058
6089
6092
6122
6162
6223
6259
6260
6289
6295
6303
6366
6377
6427
6434
6450
6463
6468
6472
6481
6519
6540
6584
6670
6682
6714
6743
6827
6930
6935
6964
6975
6981
7025
7054
7055
7078
7079
7089
7093
7123
7124
7132
7151
7199
7257
7325
7353
7366
7390
7396
7414
7423
7450
7454
7465
7488
7596
7606
7610
7611
7623
7639
7644
7722
7726
7770
7783
7785
7859
7860
7868
7882
7910
7922
7926
7992
7997
8000
8006
8015
8020
8029
8162
8186
8188
8245
8280
8296
8302
8309
8322
8374
8428
8434
8489
8537
8572
8630
8680
8725
8799
8811
8855
8893
8906
8967
8969
8995
9018
9057
9065
9079
9092
9108
9112
9124
9220
9225
9233
9292
9302
9304
9306
9317
9321
9332
9409
9415
9450
9540
9578
9583
9613
9622
9628
9685
9702
9705
9709
9712
9762
9845
9855
9879
9891
9944
9955
10029
10041
10075
10077
10173
10206
10234
10261
10316
10350
10382
10508
10511
10537
10553
10562
10642
10673
10736
10766
10797
10882
10906
10919
10933
10971
11004
11008
11057
11071
11133
11162
11165
11182
11187
11223
11258
11266
11282
11318
11379
11401
11417
11470
11476
11503
11553
11604
11637
11661
11670
11728
11733
11800
11807
11816
11823
11833
11903
11915
11931
11980
12016
12097
12141
12176
12202
12209
12228
12264
12287
12322
12328
12380
12430
12431
12436
12529
12534
12584
12601
12617
12658
12702
12714
12720
12724
12726
12730
12759
12770
12812
12816
12842'
12847
12866
12879
12988
12993
13035
13047
13070
13093
13108
13186
13198
13216
13243
13263
13264
13268
13307
13319
13340
13401
13494
13532
13557
13569
13586
13608
13610
13619
13631
13699
13708
13720
13752
13762
13812
13813
13822
13829
13856
13899
14091
14097
14149
14179
14180
14245
14281
14346
14357
14374
14403
14418
14438
14487
14503
14511
14549
14561
14575
14633
14637
14663
14687
14700
14704
14706
14785
14851
14890
14952
14962
14973
14986
14994
15009
15019
15030
15053
15062
15071
15083
15089
15106
15153
15157
15220
15235
15272
15340
15367
15369
15402
15409
15497
15514
15525
15543
15545
15558
15641
15666
15689
15695
15712
15753
15760
15833
15874
15908
15977
16016
16018
16060
16075
16115
16150
16164
16173
16184
16225
16227
16254
16265
16329
16334
16351
16448
16463
16492
16565
16574
16628
16650
16684
16841
16871
16900
16941
17015
17037
1705»
17169
17185
17246
17267
17342
17362
17377
17395
17408
17437
17477
17507
17519
17567
17582
17669
17678
17687
17691
17726
17770
17807
17818
17836
17874
17940
17943
17958
17986
17987
17988
18022
18027
18038
18084
18116
18141
18147
18258
18238
18304
18313
18334
18354
18361
18389
18404
18418
18429
18466
18469
18500
18504
18559
18579
18617
18671
18759
18761
18769
18841
18849
18855
18920
18947
18976
19005
19013
19067
19070
19085
19109
19120
19123
19129
19250
19277
19439
19494
19589
19595
19686
19709
19710
19713
19715
19756
19761
19763
19775
19815
19827
19838
19892
19950
19957
19970
20003
20018
20053
20144
20150
20187
20214
20251
20268
20279
20320
20352
20382
20395
20449
20471
20503
20510
20558
20647
20653
20678
20695
20733
20741
20746
20773
20776
20861
20863
20908
20928
20953
20970
20974
21013
21033
21038
21082
21096
21168
21239
21277
21288
21290
21312
21378
21418
21420
21459
21462
21463
21473
21479
21485
21528
21537
21545
21552
21617
21632
21663
21681
21700
21728
21729
21737
21747
21773
21828
21833
21855
21900
21909
21942
21943
21956
21983
Diverse boeren zijn hierdoor ernstig n«
dupeerd. Het wordt dan ook hoog tijd dat
van regeeringsweoe maatregelen getroffen
worden om de dijken achter Oosterland en
Vatrop te verhoogen..
Sinds het afsluiten van de Zuiderzee zijn
de waterstanden zoo ontzettend veel hooger
als voor dien tijd. Door de verschillende
landbouwers die hier hun landerijen hebben
liggen,, zal een request tot den betrokken
Minister worden gezonden om tot verhooging
van de dijken te komen, daar men bij nog
hoogere waterstanden bang is voor nog veel
grootere schade. Op deze zaak komen wij
nog nader terug. j
Ook heeft de storm danig in de vischka-
mers- en -kommen huis gehouden. Diverse
kamers lagen plat en bij velen was het want
gescheurd. Alles bij elkander heeft de storm
aan de diverse bewoners van Oost-Wierin-
gen nogal wat schade berokkend.
CARNEVALSTEMMING IN CONCORDIA,
Zondag j.1. organiseerde de v.v. Succes in
Concordia een groot gemaskerd bal, dat zeer
zeker in alle opzichten geslaagd mag wor
den genoemd.
De gemaskerden zoowel als de ongemas-
kerden waren beiden in grooten getale aan
wezig, terwijl de stemming 100 pet, was.
De jury, bestaande uit de dames G. Bosicer
G. Mostert en de heeren C. A. Duynker, c!
C. Bakker en L. Noorden, had zich van
een moeilijke taak te kwijten. De uitslag is
als volgt:
Enkelingen: fantasie: le prijs Poederdoos
mej. Sijt Lont; 2e prijs Confectie, mej. v!
Brouwer; 3e prijs Winter, mej. M. Lont Gd.-'
4e prijs Half om Half, mej. A. Brouwer; 5e
prijs Pierette, mej. N. Ilalfweeg.
Origineel: le prijs Rattenvanger v. Hameln,
mej. A. Smit; 2e prijs Roodkapje, mej. J.'
Idema; 3e prijs Duivel, de heer R. Post; 4e
prijs Bloemenmeisje, mej. A. Bays.
Komisch: le prijs Ik zoek een man, mevr
N. KoornKlein.
Paren: le prijs Mexieaansch paar, de da
mes J. Metselaar en G. Wigbout. 2e prijs
Tiroler paar, de dames Tr. Snooij en G. As
jes; 3e prijs Kaartspel en Domino, de dames
D. Kooij—Kuiper, Rops—Christiaans; 4e pr.
Pierot en Pierette, de heeren H. Hart y L.
v. Ham.
Komisch: le prijs Succes-supporters, de
dames Tr. Bruul, Sj. Bosker—Speckma.
Groepen: le prijs: Zoilgroep, de dames A.
Hevblok, G. Klein, C. Tijsen en H. Metselaar,
Komisch: Lest Best, het lachnummer van
den avond, het circus Troe-la-la, le prijs. De
ze groep bestond uit: mej. A. Veenbaas en
de heeren D. Srhoorl, A. Kok, S. de Jong,
J, de Jong, N. Wiegman, D. Hollander en
P. Kooij.
De prijzen bestonden alle uit fraaie luxe
voorwerpen. De heer Nieuwbuurt, die de
leiding van den avond op zich had, sprak
een dankwoord allereerst tot de juryleden,
voor het verrichte werk, een werk, dat niet
gemakkelijk is; dan spreekt Nieuwbuurt
woorden van dank aan de gemaskerden,
waarna we de polonaise kregen, waarmede
de echte carnavalsstemming er in kwam.
Allen kregen maskers en serpentine's, en
de zaak was Oké.
Bij de vroolijke tooncn der band, onder
leiding van H. Zon, duurde het feest nog
lang voort. Succes kan zeer zeker op een
goed geslaagden, recht genoeglijken avond
terugzien.
AMSTERDAM, 4 April.
Ter veemarkt waren heden aangevoerd:
415 vette koeien, waarvan de prijzen wa
ren: le kw. 74—80 ct„ 2e kw. 66-72 ct., 3e
kw. 5064 ct. per Kg. slachtgewicht; 06
melk. en kalfkoeien f 180—240 per stuk,
72 vette kalveren: 2e kw. 5864 ct., 3e kw.
4856 ct. per Kg. levend gewicht; 215
nuchtere kalveren f 5—9 per stuk, 57 scha
pen f 2223 per stuk. 526 varkens: vleesch
varkens, wegende van 90—110 K>. 65—66
et., zware varkens 6465 ct., vette varkens
63—61 ct. per Kg. slachtgewicht. Aanac-
voerd 3 wagons geslachte runderen uit De
nemarken. Overzicht: Rtinderen behoorlij
ke aanvoer, handel willig en prijshoudend,
lette kalveren ruime aanvoer, handel
kalm, prijzen lager. Nuchtere kalveren rui
me aanvoer, handel stug, prijzen vast.
Schapen matige aanvoer, handel stug,
pn.ishoudend. Varkens ruime aanvoer, han
del kalm. priizen lager.
AMSTERDAM, 4 April.
Binnenl. granen Boerennofeering: Rogge
7.25—7.50. Oh eva li er gerst 7.25—7.75, winter
gerst 7.257.60. haver 66.25, duivebooncn
0—10.50, paardehoonen 8—9, groene erwten
8.;>0— 9.5'0 alles per 100 Kg., karvvijzaad U
per 50 Kg.
ALKMAAR, 4 April.
Aardappelen 2.30—2.60, andijvi» 6-15.50,
Bloemendaler kool 5.20—6.20, bloemkool I
f—15. 'dem II 6.—, boerenkool 3.30, bieten
2.60 3.60. gele kool 1.80—3.30. kropsla 2—
6, prei 2.605.20, peterselie 2.10—2.60, pos
telein 1.15, rabarber 4.50—9, raapstelen
1—1.40. radijs 2.60—5.20. roode kool 3.00—
7. selderie 1—1.10, spinazie 0.40-0.60,
spruiten 7—, uien 11.10, witlof I 2—3.50,
idem TI 1.50—2.
WARMENHUIZÉN, 4 April.
Roode kool 5.60—7.20, gele kool 2.60. Aan
voer 21.000 Kg. roode kool, 500 Kg. gele
kool.
PURMEREND, 5 Maart.
Koien, totaal 875 stuks: 210 vette koeien
6471 ct., geldekoeien 130240. melkkoei
en 180210 stieren 5460 ct., 18 paarden
W—195, 28 vette kalveren 30—60* ct. per
Kg., 1000 nucht. kalveren 7—17.
144 vette varkens 0.550.57; 33 magere 30
45: 260 biggen 16—26: 30 bokken 3—13
BROEK OP LANGENDIJK, 5 April 1938.
Peen f 2.66-3.20 prei f 4.20; kleine peen
f l~f 1.30; roode kool f 4.207.50 gele kool
f l.iO3.70; De veiling duurt voort.