De jarige Prinses gehuldigd Zeventien jaar luchtlijn Parijs Amsterdam Postvlucbten t op lodii vN Bronzen beeltenis van Prinses Juliana onthuld N*S*B*erfs dringen Oss binnen Radioprogramma Voormast van de „Noordzee" verdwenen Wielrennen Auto met zeven inzit tenden te water Kindermoord? Openingswedstrijden Alkmaarsche Wielerbaan ETHEL M. DELL Monument ter herdenking van Prinses Beatrix' geboorte. Plechtigheden te Haren en Was senaar. In het nieuwe Villapark in het Oosten van de gemeente Haren (Gr.) is Zaterdagmiddag een bronzen beel tenis van H.K.H. Prinses Juliana onthuld. Het beeld, dat op natuur steen is aangebracht, is een geschenk van de burgerij aan het gemeente bestuur. Te Wassenaar werd Zaterdag door den kamerheer van H.M. de Koningin Ph. J. Graaf van Zuvlen van Nijlvelt een monu ment ter herdenking van Prinses Beatrix' geboorte plechtig onthuld. Het baksteenen monument is in soberen trant gehouden en bevat een inscriptie met de data 7 Januari 1937 en 31 Januari 1938, met daaronder een basreliëf, dat de beelte nissen van HH.KK.HH. Prinses Juliana en Prins'Bernhard, draagt. Na de onthulling legden schoolkinderen voorjaarsbloemen aan den voet van de ge denksteen, waarna deze door den voorzit ter van het monument-comité aan de bur gerij werd overgedragen. Door de politie opgebracht. Zaterdag hebben enkele N.S.B.- ers kans gezien de gemeente Oss bin nen te dringen. Hun verblijf was van korten duur. Een der bewoners, die had gezien, dat gecolporteerd werd, belde den burgemeester op, die op zijn beurt de politie op on derzoek uitzond. De colporteerende N.S.B.-crs werden naar het politie bureau gebracht, waar hun namen genoteerd werden, waarop ze uit de stad verdwenen. Bij het station, waar de politie toezicht hield op de binnenkomende treinen, verza melden zich, aldus de Msb., nu en dan nog al wat nieuwsgierige Ossenaren. Verder was het rustig en viel niets bijzondere op te merken. Feestelijkheden in verband met den ver jaardag van de Prinses hebben niet plaats gehad. Vit de pers. Prof. mr. J. A. Eigeman Schrijft in „De Avondoost": Juist voor de partij tegen wie het argu ment van den doofpot wordt uitgespeeld, moet er aanleiding bestaan met beide han den de gelegenheid aan te grijpen,, de zaak-Oss in het licht der openbaarheid te plaatsen; opdat bewezen worde, dat, wat hier van overheidswege gebeurd is, den toets dor kritiek kan doorstaan. Mr. Oud over de parlementaire enquête. De parlementaire enquête naar de Oss-ge- beurtenissen mag niet 'worden ingegeven door eenige gedachte van wantrouwen tegen over den minister, aldus mr. P. J. Oud in de „Vrijz. Dem.". Het is hier een van twee ën: een minister wordt door de Kamer ver trouwd of niet. Een derde is er niet. Ont breekt het vertrouwen dan moet dit den be windsman kenbaar worden gemaakt en is verdere samenwerking tusschen hem en het parlement uitgesloten. Wij begrijpen dan ook levendig, dat, indien een voorstel tot nader onderzoek het karakter van wantrou- ,wen in het beleid van den minister zou dragen, deze in de enkele aanvaarding daarvan een aanleiding zou vinden orp zijn portefeuille neder te leggen". Mr. Oud betoogt verder, dat het in het licht der geschiedenis onjuist is, de gedach te van wantrouwen in ministeriëel beleid aan de enquête te verbinden. Het is, aldus de schrijver, een levensbe lang voor de parlementaire democratie, dat in geen enkel opzicht voet zal worden gege ven, aan de veronderstelling, als zouden ministers en politieke partijen samenspan nen, opdat de waarheid niet aan den dag zal kunnen treden. Hoe een Fransche vlieger kennis maakte met de Hollandsche wei den. Maandag 2 Mei is het precies ze ventien jaar geleden dat de lucht lijn ParijsAmsterdam werd ge opend door de Fransche luchtvaart onderneming Compagnie des Mes- sagcries Aeriennes. Het was op 2 Mei 1921, dat de Fransche piloot Antoine Chailloux met een tot passa giersvliegtuig omgebouwde bommenwerper voor het eerst in regelmatigen dienst op Schiphol landde, zooals hij nu, op den ze ventienden verjaardag van dit feit, met de Potez 02 van de Air France komt landen op Schiphol, dat inmiddels een der modernste en best geoutilleerde luchthavens van Eu ropa is geworden. Wij intervieuwden Chailloux en de vlie ger vertelt met zichtbaar genoegen uit den tijd, toen 150 K.M. per uur nog een groote snelheid beteekende, toen motorpanne tot de dagelijksche gebeurtenissen behoorde, en ra dio en andere moderne navigatiemiddelen nog niet bestonden. In 1921 vloog do K.L.M. de lijn Amsterdam- Parijs met een Breguet 14 T, een bommen werper, waarin een cabine voor vier passa giers was gemaakt, uitgerust met een Re- naultmotor van 300 P.K. Drie maal per week, op Maandag, Woensdag en Vrijdag, vloog het Fransche toestel van Parijs naar Am sterdam, en op de tusschenliggende dagen in omgekeerde richting. De eerste machine had een snelheid van 150 K.M. per uur en onder normale omstandigheden, met tusschcnlan- ding te Brussel en oRterdam, was 'n reisduur van 4!/2 a 5 u. normaal, hoewel motorpanne dikwijls 'n spraak in het wiel stak. Chailloux heeft dan ook tal van malsche Holland sche weiden leeren kennen, waarop hij zijn machine, overigens zonder ooit brokken te maken, neerzette als motorstoring hem daartoe dwong. Een hachelijk oogenblik. Hij herinnert zich daarbij vooral een nood landing op een weiland nabij Hillegersberg, niet ver van de Kralingsche plassen, dat te weinig ruimte bood, nadat met behulp van Guillonard en diens staf het euvel was verholpen, om opnieuw te starten. Een volgend weiland zou daartoe gelegenheid bieden, maar een sloot van bijna vier me ter breedte scheidde het noodlandingster rein van dit weiland. Samen niet den heer Guillonard werd een stoutmoedig plan uit gewerkt. Alle. stoelen en overbodige voor werpen werden uit de machine gehaald om die zoo licht mogelijk te maken, een dertig tal monteurs en andere helpers werden uit gerust met snelblusschers om elk begin van brand té voorkomen, bijlen, haken en dreg gen werden in gereedheid gehouden, de heer Guillonard posteerde zich met een seinvlag op éenigen afstand voor de sloot, en Chailloux nam in de cockpit plaats, na dat de benzinevoorraad tot het hoognoodige was verminderd. Toen liet hij de motoren draaien, vol gas stoof hij op de sloot af om op een sein van Guillonard het toe stel heel even op te trekken. Onge lukkigerwijs stopte op dat moment een der motoren, doch de andere draaide op volle toeren en de ma- i chine was zoo licht, dat de sprong lukte. Het toestel was om zoo te zeggen over de sloot gesprongen en kwatn aan den ande- éen kant neer, waar voldoende ruimte was om te starten. Nog géén radio. De kalme luchtlijn ParijsAmsterdam was in die dagen vol van dergelijke avonturen. Wegens het ontbreken van radio en peilers moest bij mist of lage bewolking zoo laag worden gevlogen dat men grondzicht hield Chailloux herinnert zich dat hij eenmaal zoo laag over de Haarlemmermeer scheer de, dat een voor een wagen gespannen paard op hol sloeg en met-den wagen en de inzittenden in de vaart naast den weg te recht kwam... De oude Breguet werd later vervangen door een Spade, welk toestel vijf passagiers kon vervoeren, vervolgens kwam de Far- man 70. en daarna als eerste tweemotorige machine de Goliath van Farman, die ruim te bood aan twaalf passagiers. Een Farmantoestel was ook de viermoto rige Jabirie, eerste snelle machine voor dien tijd, met een kruissnelheid van 200 k.m. per uur en plaats biedend aan tien passagiers. Met bewondering heeft Chailloux de Am- sterdamsche luchthaven zien groeien tot een der modernste luchtvaartterreinen van Europa en met vreugde heeft hij de ontwik keling der K.L.M. tot luchtvaartonderne ming van wereldbeteekenis gadegeslagen. Bij alle vooruitgang is onze piloot er, ver geleken bij zeventien jaar geleden, in één opzicht op achteruitgegaan. Men zal hem vanavond geen diner op het Leidscheplein kunnen aanbieden. De snelle Potez 62, ruimte biedend aan veertien passagiers, uitgerust met 2 moto ren van 800 p.k. elk, die het vliegtuig een snelheid geven van 250 km. per uur, is te ruim negen uur vertrokken van Le Bour- get en staat, om half elf op Schiphol. En reeds voor half drie keert het naar Parijs terug. Alle inzittenden konden zich redden. De familie Heuvelmans uit Helden, be staande uit echtpaar en vier kinderen, be gaf zich Zaterdagochtend per auto op weg naar Zeeland. Doordat een vrachtwagen wei gerde uit te wijken, en de chauffeur van den heer Heuevlmans zich genoodzaakt zag den vrachtwagen te passeeren, geraakte de personenauto nabij Asten van den weg en kwam terecht in een vrij diep water. De wagen sloeg over den kop. Door tegenwoor digheid van geest konden allen zich redden. Niemand werd gewond. Per auto is de fa milie Hcuvelmans naar haar woning in Helden teruggekeerd. De wagen is nog niet opgehaald. BEWIJS VAN HANDELSKENNIS VOL GENS DE VESTIGINGSWET. Einddiploma 3- en 4-jarige han delsdagschool als zoodanig gel dig. Bij beschikking van den minister van Economische Zaken, zijn thans de einddi ploma's van de erkende' handelsdagscholen met 3- en 4-jarigen cursus aangewezen als één der diploma's, die erkend kunnen Wor den als bewijs van handelskennis ingevolge het vestigingsbesluit slagersbedrijvcn. In verband met het feit dat deze eischen van handelskennis vermoedelijk voor een groot aantal bedrijven dezelfde zullen zijn, betcekent deze ministerieele beschikking, dat bezitters van het einddiploma eener 3- of 4- jarige handelsdagschool dit diploma kun nen beschouwen als bewijs van handelsken nis, indien zij zich als zelfstandig onderne mer in een tak van detailhandel, ambacht of kleine nijverheid willen vestigen. Inwoners van Baarn en Soest aanschouwen Prinses Beatrix. Zaterdagmorgen te elf uur kwam te Soest- dijk uit de richting Baarn en uit de rich ting Soest, met volle muziek een stoet van duizenden menschen uit de wijde omgeving, alle bouquetten in de hand dragende, die zich in afwachting, dat de paleisklok half twaalf zou slaan, even voor het paleishek ophielden. Om half twaalf marcheerde eerst de Baarnsche stoet den paleistuin binnen, voor- afgestaan door den burgemeester en de be sturen der beide plaatselijke Oranjeverceni- gingen. Dè Koninklijke Familie had zich voor één der ramen opgesteld, In het midden was Prinses Juliana ge zeten, gekleed in een licht groene japon, met Prinses Beatrix op den arm. Achter haar stond Prins Bern hard, gekleed in donker colbert, ter wijl rechts van de Prinses de Ko ningin gezeten was en links van haar de Prinses van Erbach. De burgemeester van Baarn en de bestu ren der Oranje-vereenigingen platsten de eerste tweë bloemenmanden, gevuld met fraaie azalea's op den stoep van het paleis, waarna mej. van Garderen, namens een groep ouden van dagen, die in een autobus waren meegekomen, bloemen deponeerde. Voor deze oudjes hield Prinses Juliana Ilaar Dochter nog eens extra in de hoogte, opdat de oude menschen de kleine vooral goed zouden kunnen zien. Daarna trokken bonte rijen van menschen voorbij, steeds juichende en groetende naar de Koninklijke Familie, verheugd, dat zij de Jonge Prinses thans met eigen oogen moch ten aanschouwen. Zoodra de laatsten ^an den Baarnschen stoet hun bloemen hadden neergelegd op den stapel, die intusschen reeds een respectagelen omvang had aange nomen, begon het défilé van de Soester in gezetenen, die evenens massa s bloomen aan de reeds opgetaste hoeveelheid toe voegden. Duizenden menschen waren van het iecs- telijke schouwspel getuige. Na afloop van de bloemenhulde zijn de burgemeesters van Baarn en Soest, alsmede de deputaties van de deelnemende vereeni- gingen, door de Vorstelijke Familie ontvaa- gen. H.M. de Koningin is Zaterdagavond 9 uur per auto naar het Loo teruggekeerd. Vicrirg in Den Haay en sterdam. In- Zoowel Amsterdam als Den Haag hebben den verjaardag van Prinses Juliana opge wekt gevierd, 's Middags en 's avonds was een groote menschenmenigte in de druk be- vlagde straten op de been om te luisteren naar de concerten, door tal van muziek korpsen i nde hoofdstad o.m. door de Ma rinekapel ten gehoore gebracht. De Hage naars genoten des avonds van een groot vuurwerk, op het Malieveld afgestoken, ten besluite waarvan de beeltenis van Prinses Juliana zich in magnesiumlicht tegen den donkeren achtergrond van het Haagsche Bosch aftcekende. Politie te Hengelo doet gruwe lijke ontdekking. Politie en justitie te Hengelo (Ov.) hebben een inval gedaan ten huize van W„ aan den Krabbenbosweg, een der betrokkenen bij de geheime zender-zaak. Vermoed werd, dat W. zich aan een ernstig misdrijf had schuldig gemaakt. In den tuin werd een kistje ge vonden, bevattende de resten van een kin derlichaampje, dat eenige jaren geleden moet zijn begraven. W. werd onmiddellijk in arrest gesteld, doch na verhoor vrijgelaten. Het onderzoek wordt voortgezet. Dr. Hulst uit Leiden heeft sectie verricht. DINSDAG 3 MEI 1938. Hilversum I, 1875 en 415,5 m. KRO-uitzending. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.30 Godsdienstig halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 KRO-Orkest (1.001.20 Gramofoonmuz.) 2.00 Voor de vrouw. 3.00 Kniples. 4.00 KRO-Orkest. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.00 KRO-Melodisten en solist (5.45—6.05 Ge- lukwenschen) 7.00 Berichten. 7.15 Causerie: Pygmeeën van West-Afrika. 7.35 Sportpraatje. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 KRO-Symphonie-Orkest. 9.00 Reportage. 9.30 Vervolg concert. 10.15 Gramafoonmuziek. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Lajos Veres en zijn Hongaarsch Orkest. 11.0512.00 Gramofoonmuziek. Hilversum n, 301,5 m. AVRO-uitzending. 6.307.00 RVU. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmnuziek. 10.30 Ensemble Jetty Cantor. 11.00 Huishoudelijke wenken. 11.30 Vervolg concert. 12.30 Gramofoonmuziek. I.00 Omroeprkest en gramofoonmuziek. 2.45 Kniples. 3.45 Vioolvoordracht. 4.30 Kinderkoorzang. 5.00 Kinderuurtje. 5.30 Aeolian-Orkest en soliste. 6.30 Causerie „Afrikaansche en Nederland- sche cultuur". 7.00 Voor de kinderen. 7.10 Medische wenken. 7.20 AVRO-Dansorkest. 7.45 Z.Exc. Mr. C. M. J. F. Geseling: „De na tionale reclasseeringsdag". 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. Gramo foonmuziek. 8.30 De Bonte Dinsdagavondtrein. (9,30 10.00 Gramofoonmuziek.), 10.45 Sportreportage. II.00 Berichten ANP, hierna: het AVRO- Dansorkest. 11-4012.00 Gramofoonmuziek. Vertrek van Aankomst H Wielewaal (heenreis) Singap. 1 Mei Band. 1 Mei Emoe (terugreis) Athene 1 Mei A'dam 1 Mei Ibis iheenreis) Jodhp. 1 Mei Rang. 1 Mei Buizerd (terugreis) Jodhp. 1 Mei Basra 1 Mei Torenvalk (heenreis) Athene 1 Mei Basra 1 Mei Gier (terugreis) Singap. 1 Mei Rang. 1 Mei Pelikaan (heenreis) A'dam 3 Mei Bij het binncnsleepen van het voor sloop bestemde Engelsche stoomschip „Rritish Isle" heeft zich in den nacht van Vrijdag op Zaterdag vóór den Nieuwen Waterweg een incident voorgedaan, dat buitengewoon goed is afgeloopen, doch waarbij de sleepboot „Noordzee" van L. Smit en Co's Internatio nalen Sleepdienst ernstige averij bekwam. Toen de sleepbooten „Noordzee" en „Sei- ne", die de „Witte zee" zouden assisteeren bij het binnensleepen van de „British Isle" die aan het gieren was, bezig waren met het vastmaken, gierde het Engelsche schip op zij, waarbij het in aanvaring kwam met het achterschip van de „Noordzee". Hierdoor kwam de sleepboot onder den tros van de „Witte Zee". De tros trok den voormast om en de sleepboot helde sterk over. Gelukkig knapte de voormast van de „Noordzee" af en doordat de „Witte Zee" de tros terstond losmaakte, kwam de „Noord zee" spoedig vrij. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor, doch de „Noordzee" was ernstig be schadigd: de voormast was verdwenen en de schoorsteen, de brug en het berghout van de sleepboot werden ernstig beschadigd. Korten tijd later is de „British Isle" door de drie sleepbooten den Waterweg opge sleept en te Hendrik Ido Ambacht afgele verd. Amateurs en nieuwelingen aan het werk. Ondanks het koude weer was de publieke belangstelling op de Alkmaarsche wieler baan bij de openingswedstrijden nog zeer voldoende te noemen. Het programma be stond uit amateursnummers, aangevuld met eenige wedstrijden voor nieuwelingen. Aan strijd was geen gebrek en verschillende nuin mers hadden een zeer spannend verloop. De uitslagen luiden: Amateurs: 5 K.m. race: 1 A. Bosman, Alk maar G min. 4G.3 sec.; 2 K. Eenhoorn (Alk maar); 3. B. Schellinghout (Zaandam); 4. P. Eovers (Alkmaar) Klassementswedstrijd over 50 ronden: 1 A. Pijnenburg (Tilburg) 16 put.; 2 P. Kort hals (Haarlem) 11 pnt.; 3 P. Zandvoort (Alkmaar) 11 pnt.; 4 B. de Vries (Haarlem) 11 pnt.; 50 ronden individueel: 1 A. Pijnenburg (Tilburg); Op twee ronden: 2 W. Harms (Alkmaar) 3 P. Zandvoort (Alkmaar); 4 B. de Vries (Haarlem) Afvalwedstrijden: 1 A. Zwnrtepoorfo (Am sterdam); 2 J. Pronk (Alkmaar); 3 K. Een hoorn (Alkmaar) Sprintwedstrijden: Eerste serie: 1. J. Derksen (Alkmaar), laatste ronde 11 sec.; 2. P. Smits (Tegelen). Tweede serie: 1. J. Kreyger (Wieringcn) laatste ronde 10.8 sec.; 2. C. Kropman (Nij megen). Derde serie: 1. C. Kropman, laatste ronde 11 sec.; 2. J. Derksen. Vierde serie: 1. J. Kreyger, laatste ronde 11 sec.; 2. P. Smits. Vijfde serie: 1. C. Kropman, 1. ronde 10.8 sec.; 2. P. Smits. Zesde serie: 1. J. Derksen, 1. ronde 10.8 s.; 2. J. Kreyger. Beslissingswedstrijd: 1. C. Kropman, laat ste ronde 11 sec.; 2. J. Derksen; 3. J. Krey ger. Koppelwedstrijd over 50 K.M.: 1. J. Derk sen—J. Pronk (Alkmaar) 18 pt„ tijd 1 uur 10 m. 40 sec.; 2. ZwartepoorteSmits 17 p.; 3. GrootSiebeling 4 p.; 4. Schellinghout— Boerkool 0 p. Op 1 ronde: 5. Kropmanvan Breda 5 p. Wedstrijden voor nieuwelingen over 50 ronden: 1. J. Reek (Zaandam); 2. H. Kocle- niey (Haarlem); 3. E. Bos (Alkmaar); 4. A. van Spruwdel (Haarlem). FEUILLETON. DOOR 49. Pax ging met de noodige haast, gepaard aan de noodige voorzichtigheid, te werk, in het begin-stadium van de nieuwe onderneming. H(j was niet van plan om er te veel geld in te steken, want hij was het eens met Peters' veel herhaalden raad om geen geld uit te geven dat nog niet verdiend was. Et waren natuurlijk onvermijdelijke uitgaven, maar op dit punt vond hij bij Cartridge een onverwachte bereidwilligheid om zijn aandeel in de kosten op zich te nemen. De onvoorziene wending der omstandigheden had bij den hotel-eigenaar zijn slapend verantwoordelijkheidsgevoel wak ker geroepen, en de energie, die Pax ontwik kelde, deed bij hem een sprankje ontvlammen van een wilskracht en levenslust, die hij reeds lang volkomen uitgedoofd waande. „Als ik U maar jaren geleden ontmoet had, kapitein," zei hij op een ochtend. „Maar zoo gaat het altijd, niet waar? Het is nutteloos daarover te klagen. Maar ik heb nog wat geld over en dat zal ik in onze zaak steken. Ik zal het toch niet lang meer maken, dus U kunt het beter nu krijgen, dan later." Zoo was de teerling geworpen. Pax had zijn schouders gezet onder een taak, waar hij zich tot het uiterste voor zou moeten inspannen om succes te bereiken, en hij wilde zich zelf niet toestaan terug te blikken. De aanwezigheid van Peters met zijn onverdelgbaren moed en zijn nooit falend oordeel en inzicht, hielp hem op een wijze, dat hij weldra tot de conclusie kwam, dat hij zonder Peters, de zaak nooit tot een goed einde zou brengen. Tot Glaire wendde hij zich nooit in die da gen, om raad of een bewijs van medeleven, en zij gaf hem ook niets; hij zag haar ternauwer nood, Zi-' was öf steeds bij Yvonne, óf zjj hielp bij de voorbereiding van de verhuizing naar Silverhayes. De huurders waren vertrokken en zij had er haar hart op gezet om het huis zoo spoedig mogelijk te betrekken, zich steeds vastklampend aan de overtuiging, dat de ab solute rust en de oude herinneringen Yvonne haar jeugd en haar levenslust zouden terug geven. Met Pax sprak zij nooit over Yvonne, om dat zij wel besefte, dat hij te practisch was, om haar overtuiging te deelen. Nu dat hij zijn eigen bezigheden had, was het gemakkelijk voor hen beiden, ieder zijn eigen weg te gaan. En het was ook in zijn belang, Yvonne zoo spoedig mogelijk naar Silverhayes te doen ver trekken, Yvonne, die den geheelen dag op het balcon doorbracht, onbeweeglijk liggend, niet langer ziek, maar zonder eenige levenskracht als een mooie bloem met een geknakten stengel. Zij raadpleegden geen dokter, want Claire wist, dat rust voor haar het ééne noodige was. Zooals zij voorzien had, bleef Ghulam onver vangbaar wat zijn aandeel betrof in de ver zorging van zijn meesteres. Behalve Claire en den Indiër zag Yvonne zelden iemand anders. Pax' bèzoeken waren van het begin af niet veelvuldig geweest, en zij werden hoe langer hoe schaarscher. Yvonne scheen een geheim- zinnigen tegenzin te hebben om hem te zien en Claire had het eigenaardige gevoel, dat dit bij Pax wederkeerig was. Zij had dezen indruk niet kunnen beredeneeren, maar in het diepst van haar ziel wist zij, dat er tusschen Pax en Yvonne een spanning bestond, waarvan beiden zich even sterk bewust waren. En ook over haar zelf strekte zich die in vloed uit. Zij voelde zich niet op haar gemak met Pax, en dit werd niet alleen veroorzaakt door het feit, dat hij tot tweemaal toe zijn eigendomsrecht had laten gelden, maar ook omdat er omtrent Yvonne niet de minste sym pathie tusschen hen beiden bestond. Dit laat ste feit kon g^en verandering brengen in haar optreden, waar het Yvonne betrof. Haar ge heels leven draaide om Yvonne, en als Pax zulks niet goedkeurde, viel er niets aan te veranderen. Op die voorwaarde had zij in hun huwelijk toegestemd. Zij was met hem ge trouwd om Yvonne's naam van laster te zui veren, en al was haar daad ook hem ten goede gekomen; dat was niet haar voornaamste motief geweest. Hij had het van het begin af geweten, en niets had er verandering in ge bracht. Hij had toen zijn positie geaccepteerd, en zij nam aan, dat hij dit nog deed. Maar zijn gedachten waren een gesloten boek voor haar. lh het eerst had hij zich om een onbegrijpe lijke reden tot haar aangetrokken gevoeld, maar na hun romantisch huwelijk was er een sluier tusschen hen beiden gevallen. Hij was een man, die alleen met zijn ziel leefde, en of de oorspronkelijke attractie die zij voor hem had gehad, nog bestond, wist zjj niet. Welis waar zou hij in den aandrang van een oogen- blikken kunnen nemen, haar zelfs dwingen te geven, maar hij zou nooit blijvend over haar heerschen. Hij had haar haar vrijheid terug gegeven. Door zijn verder optreden scheen hij haar te kennen willen geven, dat hij haar niet door kracht alleen wilde winnen. II(j had nu een anderen uitlaat voor zijn energie en voor zijn denken en dat stemde haar dankbaar. Het maakte haar leven gemakkelijker en het bracht een stem tot zwijgen, die soms zeer, zeer flauw in haar hart had gefluisterd, dat zij hem niet eerlijk behandeld had. Het was beter, veel beter, dat zij ieder hun verschil lende belangen bleven behartigen. Zoo ging het werk in Silverhayes met groo- ten 3po' d voort en naderde zijn voltooiing, toen de eerste warme zomerdagen kwamen. Het was niet voor de eerste maal, dat Claire het huis had klaargemaakt om Yvonne te ontvan gen en de vrouw uit hef dorp, die haar vroeger geholpen had, hielp haar ook nu weer. Zjj had Pax' hulp niet behoeven in te roepen en raad pleegde hem slechts, toen het op het transport aankwam „Ik weet. dat je blij zult zijn ons kwijt te raken," ze: ze op een avond,toen Peters na het Jirer de tafel har, afgeruimd 'en beladen met het gebruikte servies naar de keuken verdwe nen was. „En er is ook geen reden om ons ver trek nog langer uit te stellen. Als Yvonne goed is, kunnen wij zelfs morgen gaan als het je schikt." Pax stak een sigaret op en keek haar recht in het bleekc gezichtje. Zij had een vermoeien- den dag achter den rug en leunde, een sigaret rookend, achterover in haar stoel. „Het schikt mij uitstekend," zei hij op zijn rustige manier. „Nu alles gereed is, denk ik dat je beiden blij zult zijn, als de verhuizing achter den rug is. Ik heb het huis bijna nog niet gezien. Zullen wij er heen wandelen en het eens bekijken? Of ben je te moe?" „Ik voel mij erg moe," bekende zij. „Maar ik moet er morgenochtend in elk geval heen. Wil je dan misschien met mij meegaan?" Hij leunde nu ook achterover in zijn stoel, maar bleef haar strak aankijken. „Er is één ding," zei hij, „dat wij nog niet besproken hebben. Misschien heb je er al over gedacht. „Wat bedoel je?" vroeg Claire, met iets van angst in haar stem. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2