De jarige Prinses
gehuldigd
Zeventien jaar luchtlijn
Parijs Amsterdam
Postvlucbten t
op lodii
vN
Bronzen beeltenis van
Prinses Juliana onthuld
N*S*B*erfs dringen
Oss binnen
Radioprogramma
Voormast van de
„Noordzee" verdwenen
Wielrennen
Auto met zeven inzit
tenden te water
Kindermoord?
Openingswedstrijden
Alkmaarsche Wielerbaan
ETHEL M. DELL
Monument ter herdenking van
Prinses Beatrix' geboorte.
Plechtigheden te Haren en Was
senaar.
In het nieuwe Villapark in het
Oosten van de gemeente Haren (Gr.)
is Zaterdagmiddag een bronzen beel
tenis van H.K.H. Prinses Juliana
onthuld. Het beeld, dat op natuur
steen is aangebracht, is een geschenk
van de burgerij aan het gemeente
bestuur.
Te Wassenaar werd Zaterdag door den
kamerheer van H.M. de Koningin Ph. J.
Graaf van Zuvlen van Nijlvelt een monu
ment ter herdenking van Prinses Beatrix'
geboorte plechtig onthuld.
Het baksteenen monument is in soberen
trant gehouden en bevat een inscriptie met
de data 7 Januari 1937 en 31 Januari 1938,
met daaronder een basreliëf, dat de beelte
nissen van HH.KK.HH. Prinses Juliana en
Prins'Bernhard, draagt.
Na de onthulling legden schoolkinderen
voorjaarsbloemen aan den voet van de ge
denksteen, waarna deze door den voorzit
ter van het monument-comité aan de bur
gerij werd overgedragen.
Door de politie opgebracht.
Zaterdag hebben enkele N.S.B.-
ers kans gezien de gemeente Oss bin
nen te dringen. Hun verblijf was
van korten duur. Een der bewoners,
die had gezien, dat gecolporteerd
werd, belde den burgemeester op,
die op zijn beurt de politie op on
derzoek uitzond. De colporteerende
N.S.B.-crs werden naar het politie
bureau gebracht, waar hun namen
genoteerd werden, waarop ze uit de
stad verdwenen.
Bij het station, waar de politie toezicht
hield op de binnenkomende treinen, verza
melden zich, aldus de Msb., nu en dan nog
al wat nieuwsgierige Ossenaren. Verder was
het rustig en viel niets bijzondere op te
merken.
Feestelijkheden in verband met den ver
jaardag van de Prinses hebben niet plaats
gehad.
Vit de pers.
Prof. mr. J. A. Eigeman Schrijft in „De
Avondoost":
Juist voor de partij tegen wie het argu
ment van den doofpot wordt uitgespeeld,
moet er aanleiding bestaan met beide han
den de gelegenheid aan te grijpen,, de
zaak-Oss in het licht der openbaarheid te
plaatsen; opdat bewezen worde, dat, wat
hier van overheidswege gebeurd is, den
toets dor kritiek kan doorstaan.
Mr. Oud over de parlementaire
enquête.
De parlementaire enquête naar de Oss-ge-
beurtenissen mag niet 'worden ingegeven
door eenige gedachte van wantrouwen tegen
over den minister, aldus mr. P. J. Oud in
de „Vrijz. Dem.". Het is hier een van twee
ën: een minister wordt door de Kamer ver
trouwd of niet. Een derde is er niet. Ont
breekt het vertrouwen dan moet dit den be
windsman kenbaar worden gemaakt en is
verdere samenwerking tusschen hem en het
parlement uitgesloten. Wij begrijpen dan
ook levendig, dat, indien een voorstel tot
nader onderzoek het karakter van wantrou-
,wen in het beleid van den minister zou
dragen, deze in de enkele aanvaarding
daarvan een aanleiding zou vinden orp
zijn portefeuille neder te leggen".
Mr. Oud betoogt verder, dat het in het
licht der geschiedenis onjuist is, de gedach
te van wantrouwen in ministeriëel beleid
aan de enquête te verbinden.
Het is, aldus de schrijver, een levensbe
lang voor de parlementaire democratie, dat
in geen enkel opzicht voet zal worden gege
ven, aan de veronderstelling, als zouden
ministers en politieke partijen samenspan
nen, opdat de waarheid niet aan den dag
zal kunnen treden.
Hoe een Fransche vlieger kennis
maakte met de Hollandsche wei
den.
Maandag 2 Mei is het precies ze
ventien jaar geleden dat de lucht
lijn ParijsAmsterdam werd ge
opend door de Fransche luchtvaart
onderneming Compagnie des Mes-
sagcries Aeriennes.
Het was op 2 Mei 1921, dat de Fransche
piloot Antoine Chailloux met een tot passa
giersvliegtuig omgebouwde bommenwerper
voor het eerst in regelmatigen dienst op
Schiphol landde, zooals hij nu, op den ze
ventienden verjaardag van dit feit, met de
Potez 02 van de Air France komt landen op
Schiphol, dat inmiddels een der modernste
en best geoutilleerde luchthavens van Eu
ropa is geworden.
Wij intervieuwden Chailloux en de vlie
ger vertelt met zichtbaar genoegen uit den
tijd, toen 150 K.M. per uur nog een groote
snelheid beteekende, toen motorpanne tot de
dagelijksche gebeurtenissen behoorde, en ra
dio en andere moderne navigatiemiddelen
nog niet bestonden.
In 1921 vloog do K.L.M. de lijn Amsterdam-
Parijs met een Breguet 14 T, een bommen
werper, waarin een cabine voor vier passa
giers was gemaakt, uitgerust met een Re-
naultmotor van 300 P.K.
Drie maal per week, op Maandag,
Woensdag en Vrijdag, vloog het
Fransche toestel van Parijs naar Am
sterdam, en op de tusschenliggende
dagen in omgekeerde richting. De
eerste machine had een snelheid van
150 K.M. per uur en onder normale
omstandigheden, met tusschcnlan-
ding te Brussel en oRterdam, was
'n reisduur van 4!/2 a 5 u. normaal,
hoewel motorpanne dikwijls 'n spraak
in het wiel stak. Chailloux heeft
dan ook tal van malsche Holland
sche weiden leeren kennen, waarop
hij zijn machine, overigens zonder
ooit brokken te maken, neerzette als
motorstoring hem daartoe dwong.
Een hachelijk oogenblik.
Hij herinnert zich daarbij vooral een nood
landing op een weiland nabij Hillegersberg,
niet ver van de Kralingsche plassen, dat te
weinig ruimte bood, nadat met behulp van
Guillonard en diens staf het euvel was
verholpen, om opnieuw te starten. Een
volgend weiland zou daartoe gelegenheid
bieden, maar een sloot van bijna vier me
ter breedte scheidde het noodlandingster
rein van dit weiland. Samen niet den heer
Guillonard werd een stoutmoedig plan uit
gewerkt. Alle. stoelen en overbodige voor
werpen werden uit de machine gehaald om
die zoo licht mogelijk te maken, een dertig
tal monteurs en andere helpers werden uit
gerust met snelblusschers om elk begin van
brand té voorkomen, bijlen, haken en dreg
gen werden in gereedheid gehouden, de
heer Guillonard posteerde zich met een
seinvlag op éenigen afstand voor de sloot,
en Chailloux nam in de cockpit plaats, na
dat de benzinevoorraad tot het hoognoodige
was verminderd.
Toen liet hij de motoren draaien,
vol gas stoof hij op de sloot af om
op een sein van Guillonard het toe
stel heel even op te trekken. Onge
lukkigerwijs stopte op dat moment
een der motoren, doch de andere
draaide op volle toeren en de ma-
i chine was zoo licht, dat de sprong
lukte.
Het toestel was om zoo te zeggen over de
sloot gesprongen en kwatn aan den ande-
éen kant neer, waar voldoende ruimte was
om te starten.
Nog géén radio.
De kalme luchtlijn ParijsAmsterdam was
in die dagen vol van dergelijke avonturen.
Wegens het ontbreken van radio en peilers
moest bij mist of lage bewolking zoo laag
worden gevlogen dat men grondzicht hield
Chailloux herinnert zich dat hij eenmaal
zoo laag over de Haarlemmermeer scheer
de, dat een voor een wagen gespannen
paard op hol sloeg en met-den wagen en de
inzittenden in de vaart naast den weg te
recht kwam...
De oude Breguet werd later vervangen
door een Spade, welk toestel vijf passagiers
kon vervoeren, vervolgens kwam de Far-
man 70. en daarna als eerste tweemotorige
machine de Goliath van Farman, die ruim
te bood aan twaalf passagiers.
Een Farmantoestel was ook de viermoto
rige Jabirie, eerste snelle machine voor dien
tijd, met een kruissnelheid van 200 k.m. per
uur en plaats biedend aan tien passagiers.
Met bewondering heeft Chailloux de Am-
sterdamsche luchthaven zien groeien tot
een der modernste luchtvaartterreinen van
Europa en met vreugde heeft hij de ontwik
keling der K.L.M. tot luchtvaartonderne
ming van wereldbeteekenis gadegeslagen.
Bij alle vooruitgang is onze piloot er, ver
geleken bij zeventien jaar geleden, in één
opzicht op achteruitgegaan. Men zal hem
vanavond geen diner op het Leidscheplein
kunnen aanbieden.
De snelle Potez 62, ruimte biedend aan
veertien passagiers, uitgerust met 2 moto
ren van 800 p.k. elk, die het vliegtuig een
snelheid geven van 250 km. per uur, is te
ruim negen uur vertrokken van Le Bour-
get en staat, om half elf op Schiphol. En
reeds voor half drie keert het naar Parijs
terug.
Alle inzittenden konden zich
redden.
De familie Heuvelmans uit Helden, be
staande uit echtpaar en vier kinderen, be
gaf zich Zaterdagochtend per auto op weg
naar Zeeland. Doordat een vrachtwagen wei
gerde uit te wijken, en de chauffeur van
den heer Heuevlmans zich genoodzaakt zag
den vrachtwagen te passeeren, geraakte de
personenauto nabij Asten van den weg en
kwam terecht in een vrij diep water. De
wagen sloeg over den kop. Door tegenwoor
digheid van geest konden allen zich redden.
Niemand werd gewond. Per auto is de fa
milie Hcuvelmans naar haar woning in
Helden teruggekeerd. De wagen is nog niet
opgehaald.
BEWIJS VAN HANDELSKENNIS VOL
GENS DE VESTIGINGSWET.
Einddiploma 3- en 4-jarige han
delsdagschool als zoodanig gel
dig.
Bij beschikking van den minister van
Economische Zaken, zijn thans de einddi
ploma's van de erkende' handelsdagscholen
met 3- en 4-jarigen cursus aangewezen als
één der diploma's, die erkend kunnen Wor
den als bewijs van handelskennis ingevolge
het vestigingsbesluit slagersbedrijvcn.
In verband met het feit dat deze eischen
van handelskennis vermoedelijk voor een
groot aantal bedrijven dezelfde zullen zijn,
betcekent deze ministerieele beschikking, dat
bezitters van het einddiploma eener 3- of 4-
jarige handelsdagschool dit diploma kun
nen beschouwen als bewijs van handelsken
nis, indien zij zich als zelfstandig onderne
mer in een tak van detailhandel, ambacht
of kleine nijverheid willen vestigen.
Inwoners van Baarn en Soest
aanschouwen Prinses Beatrix.
Zaterdagmorgen te elf uur kwam te Soest-
dijk uit de richting Baarn en uit de rich
ting Soest, met volle muziek een stoet van
duizenden menschen uit de wijde omgeving,
alle bouquetten in de hand dragende, die
zich in afwachting, dat de paleisklok half
twaalf zou slaan, even voor het paleishek
ophielden.
Om half twaalf marcheerde eerst de
Baarnsche stoet den paleistuin binnen, voor-
afgestaan door den burgemeester en de be
sturen der beide plaatselijke Oranjeverceni-
gingen.
Dè Koninklijke Familie had zich
voor één der ramen opgesteld, In
het midden was Prinses Juliana ge
zeten, gekleed in een licht groene
japon, met Prinses Beatrix op den
arm. Achter haar stond Prins Bern
hard, gekleed in donker colbert, ter
wijl rechts van de Prinses de Ko
ningin gezeten was en links van
haar de Prinses van Erbach.
De burgemeester van Baarn en de bestu
ren der Oranje-vereenigingen platsten de
eerste tweë bloemenmanden, gevuld met
fraaie azalea's op den stoep van het paleis,
waarna mej. van Garderen, namens een
groep ouden van dagen, die in een autobus
waren meegekomen, bloemen deponeerde.
Voor deze oudjes hield Prinses Juliana Ilaar
Dochter nog eens extra in de hoogte, opdat
de oude menschen de kleine vooral goed
zouden kunnen zien.
Daarna trokken bonte rijen van menschen
voorbij, steeds juichende en groetende naar
de Koninklijke Familie, verheugd, dat zij de
Jonge Prinses thans met eigen oogen moch
ten aanschouwen. Zoodra de laatsten ^an
den Baarnschen stoet hun bloemen hadden
neergelegd op den stapel, die intusschen
reeds een respectagelen omvang had aange
nomen, begon het défilé van de Soester in
gezetenen, die evenens massa s bloomen
aan de reeds opgetaste hoeveelheid toe
voegden.
Duizenden menschen waren van het iecs-
telijke schouwspel getuige.
Na afloop van de bloemenhulde zijn de
burgemeesters van Baarn en Soest, alsmede
de deputaties van de deelnemende vereeni-
gingen, door de Vorstelijke Familie ontvaa-
gen.
H.M. de Koningin is Zaterdagavond 9 uur
per auto naar het Loo teruggekeerd.
Vicrirg in Den Haay en
sterdam.
In-
Zoowel Amsterdam als Den Haag hebben
den verjaardag van Prinses Juliana opge
wekt gevierd, 's Middags en 's avonds was
een groote menschenmenigte in de druk be-
vlagde straten op de been om te luisteren
naar de concerten, door tal van muziek
korpsen i nde hoofdstad o.m. door de Ma
rinekapel ten gehoore gebracht. De Hage
naars genoten des avonds van een groot
vuurwerk, op het Malieveld afgestoken, ten
besluite waarvan de beeltenis van Prinses
Juliana zich in magnesiumlicht tegen den
donkeren achtergrond van het Haagsche
Bosch aftcekende.
Politie te Hengelo doet gruwe
lijke ontdekking.
Politie en justitie te Hengelo (Ov.) hebben
een inval gedaan ten huize van W„ aan den
Krabbenbosweg, een der betrokkenen bij de
geheime zender-zaak. Vermoed werd, dat W.
zich aan een ernstig misdrijf had schuldig
gemaakt. In den tuin werd een kistje ge
vonden, bevattende de resten van een kin
derlichaampje, dat eenige jaren geleden
moet zijn begraven.
W. werd onmiddellijk in arrest gesteld,
doch na verhoor vrijgelaten. Het onderzoek
wordt voortgezet. Dr. Hulst uit Leiden
heeft sectie verricht.
DINSDAG 3 MEI 1938.
Hilversum I, 1875 en 415,5 m.
KRO-uitzending.
8.009.15 en 10.00 Gramofoonmuziek.
11.30 Godsdienstig halfuur.
12.00 Berichten.
12.15 KRO-Orkest (1.001.20 Gramofoonmuz.)
2.00 Voor de vrouw.
3.00 Kniples.
4.00 KRO-Orkest.
4.45 Gramofoonmuziek.
5.00 KRO-Melodisten en solist (5.45—6.05 Ge-
lukwenschen)
7.00 Berichten.
7.15 Causerie: Pygmeeën van West-Afrika.
7.35 Sportpraatje.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.15 KRO-Symphonie-Orkest.
9.00 Reportage.
9.30 Vervolg concert.
10.15 Gramafoonmuziek.
10.30 Berichten ANP.
10.40 Lajos Veres en zijn Hongaarsch Orkest.
11.0512.00 Gramofoonmuziek.
Hilversum n, 301,5 m.
AVRO-uitzending. 6.307.00 RVU.
8.00 Gramofoonmuziek.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonmnuziek.
10.30 Ensemble Jetty Cantor.
11.00 Huishoudelijke wenken.
11.30 Vervolg concert.
12.30 Gramofoonmuziek.
I.00 Omroeprkest en gramofoonmuziek.
2.45 Kniples.
3.45 Vioolvoordracht.
4.30 Kinderkoorzang.
5.00 Kinderuurtje.
5.30 Aeolian-Orkest en soliste.
6.30 Causerie „Afrikaansche en Nederland-
sche cultuur".
7.00 Voor de kinderen.
7.10 Medische wenken.
7.20 AVRO-Dansorkest.
7.45 Z.Exc. Mr. C. M. J. F. Geseling: „De na
tionale reclasseeringsdag".
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. Gramo
foonmuziek.
8.30 De Bonte Dinsdagavondtrein. (9,30
10.00 Gramofoonmuziek.),
10.45 Sportreportage.
II.00 Berichten ANP, hierna: het AVRO-
Dansorkest.
11-4012.00 Gramofoonmuziek.
Vertrek van
Aankomst H
Wielewaal
(heenreis)
Singap. 1 Mei
Band. 1 Mei
Emoe
(terugreis)
Athene 1 Mei
A'dam 1 Mei
Ibis
iheenreis)
Jodhp. 1 Mei
Rang. 1 Mei
Buizerd
(terugreis)
Jodhp. 1 Mei
Basra 1 Mei
Torenvalk
(heenreis)
Athene 1 Mei
Basra 1 Mei
Gier
(terugreis)
Singap. 1 Mei
Rang. 1 Mei
Pelikaan
(heenreis)
A'dam 3 Mei
Bij het binncnsleepen van het voor sloop
bestemde Engelsche stoomschip „Rritish
Isle" heeft zich in den nacht van Vrijdag op
Zaterdag vóór den Nieuwen Waterweg een
incident voorgedaan, dat buitengewoon goed
is afgeloopen, doch waarbij de sleepboot
„Noordzee" van L. Smit en Co's Internatio
nalen Sleepdienst ernstige averij bekwam.
Toen de sleepbooten „Noordzee" en „Sei-
ne", die de „Witte zee" zouden assisteeren
bij het binnensleepen van de „British Isle"
die aan het gieren was, bezig waren met het
vastmaken, gierde het Engelsche schip op
zij, waarbij het in aanvaring kwam met het
achterschip van de „Noordzee".
Hierdoor kwam de sleepboot onder den
tros van de „Witte Zee". De tros trok den
voormast om en de sleepboot helde sterk
over. Gelukkig knapte de voormast van de
„Noordzee" af en doordat de „Witte Zee" de
tros terstond losmaakte, kwam de „Noord
zee" spoedig vrij.
Persoonlijke ongelukken deden zich niet
voor, doch de „Noordzee" was ernstig be
schadigd: de voormast was verdwenen en
de schoorsteen, de brug en het berghout van
de sleepboot werden ernstig beschadigd.
Korten tijd later is de „British Isle" door
de drie sleepbooten den Waterweg opge
sleept en te Hendrik Ido Ambacht afgele
verd.
Amateurs en nieuwelingen aan
het werk.
Ondanks het koude weer was de publieke
belangstelling op de Alkmaarsche wieler
baan bij de openingswedstrijden nog zeer
voldoende te noemen. Het programma be
stond uit amateursnummers, aangevuld met
eenige wedstrijden voor nieuwelingen. Aan
strijd was geen gebrek en verschillende nuin
mers hadden een zeer spannend verloop.
De uitslagen luiden:
Amateurs: 5 K.m. race: 1 A. Bosman, Alk
maar G min. 4G.3 sec.; 2 K. Eenhoorn (Alk
maar); 3. B. Schellinghout (Zaandam); 4.
P. Eovers (Alkmaar)
Klassementswedstrijd over 50 ronden: 1
A. Pijnenburg (Tilburg) 16 put.; 2 P. Kort
hals (Haarlem) 11 pnt.; 3 P. Zandvoort
(Alkmaar) 11 pnt.; 4 B. de Vries (Haarlem)
11 pnt.;
50 ronden individueel: 1 A. Pijnenburg
(Tilburg);
Op twee ronden: 2 W. Harms (Alkmaar)
3 P. Zandvoort (Alkmaar); 4 B. de Vries
(Haarlem)
Afvalwedstrijden: 1 A. Zwnrtepoorfo (Am
sterdam); 2 J. Pronk (Alkmaar); 3 K. Een
hoorn (Alkmaar)
Sprintwedstrijden:
Eerste serie: 1. J. Derksen (Alkmaar),
laatste ronde 11 sec.; 2. P. Smits (Tegelen).
Tweede serie: 1. J. Kreyger (Wieringcn)
laatste ronde 10.8 sec.; 2. C. Kropman (Nij
megen).
Derde serie: 1. C. Kropman, laatste ronde
11 sec.; 2. J. Derksen.
Vierde serie: 1. J. Kreyger, laatste ronde 11
sec.; 2. P. Smits.
Vijfde serie: 1. C. Kropman, 1. ronde 10.8
sec.; 2. P. Smits.
Zesde serie: 1. J. Derksen, 1. ronde 10.8 s.;
2. J. Kreyger.
Beslissingswedstrijd: 1. C. Kropman, laat
ste ronde 11 sec.; 2. J. Derksen; 3. J. Krey
ger.
Koppelwedstrijd over 50 K.M.: 1. J. Derk
sen—J. Pronk (Alkmaar) 18 pt„ tijd 1 uur
10 m. 40 sec.; 2. ZwartepoorteSmits 17 p.;
3. GrootSiebeling 4 p.; 4. Schellinghout—
Boerkool 0 p. Op 1 ronde: 5. Kropmanvan
Breda 5 p.
Wedstrijden voor nieuwelingen over 50
ronden: 1. J. Reek (Zaandam); 2. H. Kocle-
niey (Haarlem); 3. E. Bos (Alkmaar); 4. A.
van Spruwdel (Haarlem).
FEUILLETON.
DOOR
49.
Pax ging met de noodige haast, gepaard aan
de noodige voorzichtigheid, te werk, in het
begin-stadium van de nieuwe onderneming.
H(j was niet van plan om er te veel geld in
te steken, want hij was het eens met Peters'
veel herhaalden raad om geen geld uit te
geven dat nog niet verdiend was. Et waren
natuurlijk onvermijdelijke uitgaven, maar op
dit punt vond hij bij Cartridge een onverwachte
bereidwilligheid om zijn aandeel in de kosten
op zich te nemen. De onvoorziene wending der
omstandigheden had bij den hotel-eigenaar
zijn slapend verantwoordelijkheidsgevoel wak
ker geroepen, en de energie, die Pax ontwik
kelde, deed bij hem een sprankje ontvlammen
van een wilskracht en levenslust, die hij reeds
lang volkomen uitgedoofd waande.
„Als ik U maar jaren geleden ontmoet had,
kapitein," zei hij op een ochtend. „Maar zoo
gaat het altijd, niet waar? Het is nutteloos
daarover te klagen. Maar ik heb nog wat geld
over en dat zal ik in onze zaak steken. Ik zal
het toch niet lang meer maken, dus U kunt
het beter nu krijgen, dan later."
Zoo was de teerling geworpen. Pax had zijn
schouders gezet onder een taak, waar hij zich
tot het uiterste voor zou moeten inspannen om
succes te bereiken, en hij wilde zich zelf niet
toestaan terug te blikken. De aanwezigheid
van Peters met zijn onverdelgbaren moed en
zijn nooit falend oordeel en inzicht, hielp hem
op een wijze, dat hij weldra tot de conclusie
kwam, dat hij zonder Peters, de zaak nooit tot
een goed einde zou brengen.
Tot Glaire wendde hij zich nooit in die da
gen, om raad of een bewijs van medeleven, en
zij gaf hem ook niets; hij zag haar ternauwer
nood, Zi-' was öf steeds bij Yvonne, óf zjj hielp
bij de voorbereiding van de verhuizing naar
Silverhayes. De huurders waren vertrokken en
zij had er haar hart op gezet om het huis zoo
spoedig mogelijk te betrekken, zich steeds
vastklampend aan de overtuiging, dat de ab
solute rust en de oude herinneringen Yvonne
haar jeugd en haar levenslust zouden terug
geven.
Met Pax sprak zij nooit over Yvonne, om
dat zij wel besefte, dat hij te practisch was,
om haar overtuiging te deelen. Nu dat hij zijn
eigen bezigheden had, was het gemakkelijk
voor hen beiden, ieder zijn eigen weg te gaan.
En het was ook in zijn belang, Yvonne zoo
spoedig mogelijk naar Silverhayes te doen ver
trekken, Yvonne, die den geheelen dag op het
balcon doorbracht, onbeweeglijk liggend, niet
langer ziek, maar zonder eenige levenskracht
als een mooie bloem met een geknakten
stengel.
Zij raadpleegden geen dokter, want Claire
wist, dat rust voor haar het ééne noodige was.
Zooals zij voorzien had, bleef Ghulam onver
vangbaar wat zijn aandeel betrof in de ver
zorging van zijn meesteres. Behalve Claire en
den Indiër zag Yvonne zelden iemand anders.
Pax' bèzoeken waren van het begin af niet
veelvuldig geweest, en zij werden hoe langer
hoe schaarscher. Yvonne scheen een geheim-
zinnigen tegenzin te hebben om hem te zien
en Claire had het eigenaardige gevoel, dat dit
bij Pax wederkeerig was. Zij had dezen indruk
niet kunnen beredeneeren, maar in het diepst
van haar ziel wist zij, dat er tusschen Pax en
Yvonne een spanning bestond, waarvan beiden
zich even sterk bewust waren.
En ook over haar zelf strekte zich die in
vloed uit. Zij voelde zich niet op haar gemak
met Pax, en dit werd niet alleen veroorzaakt
door het feit, dat hij tot tweemaal toe zijn
eigendomsrecht had laten gelden, maar ook
omdat er omtrent Yvonne niet de minste sym
pathie tusschen hen beiden bestond. Dit laat
ste feit kon g^en verandering brengen in haar
optreden, waar het Yvonne betrof. Haar ge
heels leven draaide om Yvonne, en als Pax
zulks niet goedkeurde, viel er niets aan te
veranderen. Op die voorwaarde had zij in hun
huwelijk toegestemd. Zij was met hem ge
trouwd om Yvonne's naam van laster te zui
veren, en al was haar daad ook hem ten goede
gekomen; dat was niet haar voornaamste
motief geweest. Hij had het van het begin af
geweten, en niets had er verandering in ge
bracht. Hij had toen zijn positie geaccepteerd,
en zij nam aan, dat hij dit nog deed. Maar zijn
gedachten waren een gesloten boek voor haar.
lh het eerst had hij zich om een onbegrijpe
lijke reden tot haar aangetrokken gevoeld,
maar na hun romantisch huwelijk was er een
sluier tusschen hen beiden gevallen. Hij was
een man, die alleen met zijn ziel leefde, en of
de oorspronkelijke attractie die zij voor hem
had gehad, nog bestond, wist zjj niet. Welis
waar zou hij in den aandrang van een oogen-
blikken kunnen nemen, haar zelfs dwingen te
geven, maar hij zou nooit blijvend over haar
heerschen. Hij had haar haar vrijheid terug
gegeven. Door zijn verder optreden scheen hij
haar te kennen willen geven, dat hij haar niet
door kracht alleen wilde winnen. II(j had nu
een anderen uitlaat voor zijn energie en voor
zijn denken en dat stemde haar dankbaar. Het
maakte haar leven gemakkelijker en het
bracht een stem tot zwijgen, die soms zeer,
zeer flauw in haar hart had gefluisterd, dat
zij hem niet eerlijk behandeld had. Het was
beter, veel beter, dat zij ieder hun verschil
lende belangen bleven behartigen.
Zoo ging het werk in Silverhayes met groo-
ten 3po' d voort en naderde zijn voltooiing, toen
de eerste warme zomerdagen kwamen. Het
was niet voor de eerste maal, dat Claire het
huis had klaargemaakt om Yvonne te ontvan
gen en de vrouw uit hef dorp, die haar vroeger
geholpen had, hielp haar ook nu weer. Zjj had
Pax' hulp niet behoeven in te roepen en raad
pleegde hem slechts, toen het op het transport
aankwam
„Ik weet. dat je blij zult zijn ons kwijt te
raken," ze: ze op een avond,toen Peters na het
Jirer de tafel har, afgeruimd 'en beladen met
het gebruikte servies naar de keuken verdwe
nen was. „En er is ook geen reden om ons ver
trek nog langer uit te stellen. Als Yvonne
goed is, kunnen wij zelfs morgen gaan als
het je schikt."
Pax stak een sigaret op en keek haar recht
in het bleekc gezichtje. Zij had een vermoeien-
den dag achter den rug en leunde, een sigaret
rookend, achterover in haar stoel.
„Het schikt mij uitstekend," zei hij op zijn
rustige manier. „Nu alles gereed is, denk ik
dat je beiden blij zult zijn, als de verhuizing
achter den rug is. Ik heb het huis bijna nog
niet gezien. Zullen wij er heen wandelen en
het eens bekijken? Of ben je te moe?"
„Ik voel mij erg moe," bekende zij. „Maar
ik moet er morgenochtend in elk geval heen.
Wil je dan misschien met mij meegaan?"
Hij leunde nu ook achterover in zijn stoel,
maar bleef haar strak aankijken. „Er is één
ding," zei hij, „dat wij nog niet besproken
hebben. Misschien heb je er al over gedacht.
„Wat bedoel je?" vroeg Claire, met iets
van angst in haar stem.
(Wordt vervolgd.)