Snellere treinenloop -
De nieuwe spelling?
vluggere postbezorging
Nogmaals dc Zuider-
zeesteuiiwet
het Asschepoesterskleed
voor onze taal
f
Britschjapansch incident
Bommen op Madrid
Nieuwe gestroomlijnde postrijtuigen
Erkent de Paus de
Franco-regeering
Fabrieksbrand bij Nijmegen
MEER PERSONEEL NOODIG.
Door opheffing stations de auto-
tractic per dag met 4000 K.M. uit
gebreid!
De grondige verandering, die met
ingang van den zomerdienst op 15
Mei a.s. de dienstregeling der Neder-
landsche Spoorwegen ondergaat, zal
belangrijke gevolgen hebben voor het
binnenlandsche vervoer der poste
rijen.
In een persconferentie te Amsterdam heeft
de inspecteur der Spoorwegpostkantoren, de
heer van Hou welingen, uiteengezet, welke
x ei anderingen de postexpeditie, voor zoover
deze met de posttreinen geschiedt, zal on
dergaan tengevolge van de rationalisatie der
spoorwegen, nu deze op vele trojecten hun
diensten hebben versneld, op 't zg. midden-
net electr. tractie invoeren en daardoor Die-
sclmateriaal vrij krijgen voor andere trajec
ten, terwijl tevens een ware razzia is ge
houden onder de kleinere stations, waarvan
cr 148 zijn opgeheven.
Hoe het vroeger was.
Ongeveer tachtig jaar geleden be
gon men in ons land met het invoe
gen in sommige treinen van post
rijtuigen, die het mogelijk maakten,
een deel van de voor de aan bepaal
de lijnen gelegen plaatsen bestemde
post gedurende de reis te sorteeren,
waardoor een belangrijke tijdsbespa
ring ontstond.
Dit was het zgn. „werkend vervoer".
Toen na 1031 het nachtpostverkeer inten
sief ter hand werd genomen, bleek het pu
bliek gretig gebruik te maken van de mo
gelijkheid, die de posterijen propageerde on
der de leuze: ,,'s avonds gepost, 's ochtends
besteld."
Door de nachttreinen is het postverkeer
n.1. hoofdzakelijk naar de vroege morgen- en
late avond- en nachturen verschoven en is
vooral het verkeer des morgens tusschen 9
en 12 uur gering. Daaraan heeft de omvang
van het „werkend vervoer" zich aangepast.
Doch ook de belangrijke wijzigingen in de
exploitatie van de spoorwegen, zooals de op
heffing van meerdere spoorlijnen en de Die-
seitractie, zijn oorzaak geweest dat veel wer
kend vervoer moest worden omgezet in de
verzending van gesloten brievenmalen tus
schen de expeditie-kantoren.
Na studie gemaakt te hebben van het
postvervoer-bedrijf in België, waar vrijwel
uitsluitend gesloten vervoer plaats vindt, is
de bedrijfsleiding van de P.T.T. tot de con
clusie gekomen, dat indien men aan de hui
dige eischen van snelheid van overeenkomst
niet te kort wil doen, in ons land werkend
vervoer niet kan worden gemist,
Bovendien bleek uit intusschen bekend ge
worden gegevens, dat het nachtnet gehand
haafd kon blijven, zoodat de leuze: 's avonds
gepost, 's morgens besteld", onverkort ge
handhaafd kan blijven.
Het vervoer van de voor de tweede
bestelling bestemde post zal voorna
melijk met gesloten vervoer en met
een paar stoomtreinen, waarin de be
staande postwagens kunnen rijden,
plaats vinden.
Voor de avondbestelling, alsmede voor de
bestelling der avond-edities der dagbladen
bleek, dat men aangewezen zou zijn op en
kele electrische treinen van het middennet.
Nieuwe postwagens.
Hoewel deze treinen zeer snel rijden, werd
verwerking van de post daarin rendabel
geacht, zoodat nieuwe postwagens die aan
het nieuwe treinmaterieel kunnen worden
gehaakt, noodig zouden zijn.
In den zomer van 1937 nam de di
recteur-generaal der P.T.T. de beslis
sing, dat vanwege de Ned. Spoorwe
gen zes nieuwe postwagens zouden
worden aangemaakt.
Deze wagens zijn langer dan de
modernste thans in gebruik zijnde
postrijtuigen, want zij moeten ruimte
bieden aan meer personeel. Immers
op het traject AmsterdamArnhem
werken thanr. circa tien man. De rij
tijd op dezen korten afstand wordt
aanstonds 20 minuten korter, dat be-
teekent dat men met tien man over
3 uur 20 minuten korteren werktijd
beschikt, zoodat het personeel op dit
traject moet worden uitgebreid. Ook
op andere trajecten zal de kortere
rijtijd intensieveren arbeid noodig
maken, wil men bij aankomst op de
verschillende stations de voor deze
plaatsen bestemde post gereed heb
ben.
Overigens komt de snelheid der treinen ten
goede aan een vluggere overkomst van de
post.
Ook bij deze sterk gewijzigde dienstrege
ling van de spoorwegen is het gelukt, het
bestaande raam van het geheele postver
voer in groote lijnen intact te houden, en
men heeft zelfs in vele opzichten verbete
ringen kunnen aanbrengen.
Op ruim 300 postinrichtingen be
gint de eerste bestelling bijna een
uur vroeger dan thans. Daartegen
over zal op circa 70 de eerste be
stelling later moeten aanvangen,
doch hoogstens een half uur. Op on
geveer 380 postinrichtingen kan ge
sproken worden van verbetering
van de avondbestelling.
Op vele postinrichtingen is de lichting
voor de nachfpost later gesteld, doch de ge
wijzigde treinenloop heeft meegebracht, nat
op een aantal, vooral in Groningen, een
.vroeger tijdstip moest worden vastgesteld.
Particuliere diensten ingescha
keld.
De schijnbaar ingewikkelde gevolgen van
het «opheffen van zoo vele stations hebben
de postadministratie niet de meeste hoofd
brekens gekost.
Men heeft hierin voorzien door auto-
tractie, waarmede men reeds lang ver
trouwd is. Het postvervoer is hoofdzakelijk
toevertrouwd aan particuliere ondernemin-
fen, die de passagiers- en vrachtdiensten in
de betrokken streken onderhouden, en
slechts, wanneer men van deze particuliere
diensten geen gebruik kan maken of zij
duurder zouden zijn dan eigen exploitatie,
voorziet men met eigen postauto's in de
behoefte.
Na 15 Mei a.s. zal door opheffing van
stations en weinig productieve spoorlijnen
de auto-tractie worden uitgebreid met ruim
1000 K.M. per dag.
De nieuwe postrijtuigen.
Aan het slot van de persconferen
tie bestond er gelegenheid op het
Centraal Station één der nieuwe
postrijtuigen te bezichtigen, waar ter
vergelijking tevens drie oudere ty
pen postrijtuigen stonden opgesteld.
De uitwendige bouw moest uiteraard
overeenstemmen met het nieuwe treinmate-
riele, en dus is het nieuwe postrijtuig even
eens van staal, gestroomlijnd en in dezelf
de kleuren gehouden als diesel- en electri
sche treinen. Het is voorzien van een buf
fer met automatische koppeling, die op ver
nuftige wijze zoodanig is gecontrueerd, dat
DE VERWORDING DER HEDEN-
DAAGSCHE KUNST.
In deze dagen eischt de spellings
kwestie onze aandacht weer op.
Het is helaas nog steeds zoo, dat
de eene Nederlander de „oudé"
schrijfwijze toepast en de andere de
„nieuwe" en beide partijen bekam
pen elkaar reeds sinds jaren. In
het bijzonder de oude spelling
moest het ontgelden.
Vooral in de kringen van het On
derwijs is veel kwaad gezegd van
de in veler oog verouderde spelling
van de Vries en te Winkel. Onzin
zou het zijn zoo talloos vele uren
nutteloos te besteden aan het bij
brengen aan onze kinderen van de
ingewikkelde spelregels, die feitelijk
nergens toe dienen, niets dan knut
selwerk zijn van een paar taalge
leerden, die daar liefhebberij voor
hadden en met hun lecgcn tijd geen
raad wisten.
De spelling moest worden „vereenvou
digd", want „Eenvoud is (toch maar) het
kenmerk van het ware".
Hier zou, zoo werd van do zijde der te
genstanders vernomen, gemakzucht voorzit
ten bij de menschen van het Onderwijs.
Deze beschuldiging zij hier in het voor
bij «aan gelogenstraft.
Wie als schrijver dezes nog maar kort
geleden een ouderavond heeft bijgewoond,
verkeert onder den weldadigen indruk van
menschen, wien geen moeite te veel, geen
inspanning te zwaar is om het doornig
pad van onze kleintjes zooveel mogelijk te
effenen en te veraangenamen, en hij be
treurt het slechts, dat zij bun moeizamen
en eerbiedwaardigen arbeid moeten ver
richten, bekneld in een keurslijf van wets
bepalingen en reglementen.
„Taalbederf",
zoo heeft men de „vereenvoudigde" spel
ling gedoodverfd. Oók niet waar. De Taal
kan niet worden bedorven. De spelling
houdt met het wezen der taal geen ver
band, evenmin als het kleed, dat een
mensch noodgedrongen draagt, de uitdruk
king van zijn wezen zou zijn. Assche-
poester blijft wie ze is, in haar armoedig
ste kleed en in haar stralendst gewaad:
het meisje met het gouden hart en de glo
rierijke toekomst. Alleen, dat eerste komt
van de stiefmoeder, die niet van haar
houdt: het laatste van de tooverfee, die
haar lief heeft.
Onder dit beeld moet, naar het mij
voorkomt, de „nieuwe", de „vereenvoudig
de" spelling worden getypeerd gezien om
in haar innerlijkst wezen te worden begre
pen.
Ze is op end' op kind van onzen tijd.
een tijd, die overrijk is aan schrijnende
armoe.
Het is de tijd van de Techniek,
die. zooals Dr. van Schelven het
uitdrukt, ons onze levensvreugde
ontnomen heeft, en. zoo zou ik het
willen aanvullen, zich voorbereidt
ons onder pen lawine van levens
leed te bedelven.
Onze tijd heeft aan breedte ge
wonnen wat hij aan diepte heeft
ingeboet
Onze tijd toont zijn droeve de-
zij zoowel voor electrische als voor diesel-
treinen bruikbaar is. De wagon is 23 meter
lang en heeft drie flinke schuifdeuren voor
in- en uitladen, dat zeer snel moet geschie
den. Men bedenke, dat in de nieuwe dienst
regeling de treinen te Rotterdam, 'sGraven-
hage en Haarlem slechts 2 minuten stoppen
en dat te 'sGravenhage des avonds dikwijls
50 100 zakken post ingeladen moeten wor
den. Evenals in de oudere postwagens is de
nieuwe wagon ingedeeld in een sorteer-, een
pakafdeeling en een laadruimte, maar ove
rigens toont de wagon van binnen een ge
heel ander beeld, tengevolge van de geheel
metalen contructie, die dwars op de rijrich
ting staande sorteervakken en het zeer hel
dere licht, dat des daags door de groote ra
men kan binnenkomen.
Ouderwetsch verwarmingssy
steem.
Ouderwets doen slechts aan de gewone
kachels, waarmee het postrijtuig verwarmd
moet worden, aangezien stoom ontbreekt in
electrische of dieseltreinen en electrische
verwarming op technische moeilijkheden
stuitte. Het personeel beschikt over zeer
veel ruimte zoodat men elkaar niet in den
weg behoeft te staan. Drie van de zes post
rijtuigen zijn gebouwd bij Beynes in Haar
lem. drie bij Werkspoor in Utrecht.
De heer van Houwelingen herinnerde
tenslotte eraan, dat het postpersoneel zich
in de eerste weken van den nieuwen dienst
geheel aan de gewijzigde dienstregeling zal
moeten aanpassen, hoe zorgvuldig de nieu
we gegevens ook van tevoren zijn bestu
deerd. Veel van wat deze menschen in het
hoofd zat gegrifd moet worden weggevaagd
en nieuwe feiten moeten erin gehamerd
worden. Wellicht zullen er dan ook in de
eerste weken wel eens fouten gemaakt
worden. En daarom waagt het P.T.T.-bedrijf
dat onder de leiding van den directeur-
genraal ir. M. H. Damme wel eens het
best-geleide staatsbedrijf van Nederland
wordt genoemd, het erop, voor deze eene
gelegenheid de clementie van het publiek in
te roepen, waarbij het de verzekering
geeft, dat het ernaar zal blijven streven,
bij zoo zuinig mogelijk bedrijfsbeheer het
publiek de best mogelijke service te geven.
cadentie in 't eere gunnen aan den
vloek van het proza, den daemon
der vervlakking, den wcerzinwek-
kenden geest van het nivellement.
„Wat uitsteekt moet geknot", 't is de
klacht, die Multatuli reeds in zijn „Vor
stenschool" zijn Koningin Louise slaken
doet, en die wel in geen tijdperk der ge
schiedenis in zoo vollen zin bewaarheid
werd als in dezen onzen tijd.
Er was een tijd
waarin Phidias, door *n paar dichtregelen
van Homerus geïnspireerd, dichtte in mar
mer: zijn Zeus; een tijd, waarin Michel
Angelo den ruwen steenklomp dwong zijn
Mozesconceptie te vertolken; een tijd,
waarin Thorwaldsen aan de stugge materie
zijn Christus Consolator te onttooveron ver
mocht. Onze tijd gaat prat op de zandstee
non monsters, onbegrijpelijk en foeileelijk,
waarmee onze Hildo Krops en consorten
onze wanstaltige gebouwen en vooral!
onze bruggen versieren; want uit den
treure worden we er aan herinnerd, dat
Nederland bruggen bouwt.
Er is een tijd geweest, waarin onze
groote Meesters, een Gerard Dou, een
Frans Hals. een Jan Steen schiepen; een
tijd nog, waarin hun eere werd gegund,
als Ruskon Huet zijn „Land van Rem
brand" schrijft. Maar er is een tijd geko-
wen, waarin beurtelings dongen naar de
gunst futurisme, kubisme, impressionisme;
„artistieke" wanprestaties, waaraan eens
..Dré" van de „Heldersche" zijn onverstoor-
baren humor wijdde, als zijn zoon, „den
verver", aan zijne Ouders een zijner doe
ken ten geschenke biedt en „Trui" het
onderstboven aan den wand hangt.
We gaan niet verder met het bijbrengen
van gewijzen voor de decadentie, de armoede
van dezen, onzen, tijd. Ze zijn allerwege
voor het grijpen.
Welnu, in dezen tijd hoort de
nieuwe", de „vereenvoudigde" spel
ling thuis. Of zou het gespeend zijn
aan alle Idealisme d.w.z. aan alle
liefde voor de ideëele, de niet be
weegbare. de niet meetbare, de niet
berekenbare dingen, zich niet af
spiegelen in het Asschepoesterkleed,
dat men bezig i« gereed te maken
voor onze heerlijke Nederlandsche
Taal?
Eenmaal waren daar de bij uitstek kundi
ge mannen, die naar strikt logischen trant
op zuivere gronden van etymologie en
linguïstiek, een gewaad baar schonken, dat
tevens trachtte te beantwoorden aan de hoo-
ge eischen der aesthetira.
Maar tot het In stand houden van dit
waardevolle is
inspanning
vereischt. wordt toewijding verlangd. En die
toewijding en inspanning worden heel wat
nuttiger aangewend op het voetbalveld, bij
de vrijwillige oefeningen in den wapenhan
del, het slaan van records en het jagen naar
een kampioenschap.
Dan gaat men boudeeren met „liefde voor
Het Kind", dat men die even vervelende
als nutteloos bestede uren, die tot niets
dienende geestelijke inspanning, zou wen-
schen te besparen.
Maar zou die teedere liefde niet beter tof
uiting komen als bet: „Non multa sed mul-
tum", („Niet velerlei maar veel") met
name bij ons Middelbaar Onderwijs,
wat meer werd in practijk gebracht?
Als men zoo'n leerprogram doorloopt, ont
komt men niet aan den indruk, dat „Stomp
het erin, stamp het erin, een kinderhoofd
is hol" de stelregel is, die aan dat Onder
wijs ten grondslag ligt, En waar het steeds
meer ten koste van de diepte in de breedte
wordt gezocht, kan men soms nauwelijks de
booze gedachte onderdrukken of niet, geheel
in het kader van onzen tijd. aan de inrich
tingen van onderwijs de taak is toebedeeld
kweekplaatsen van oppervlakkigheid te zijn.
En in de tweede plaats kan schrij
ver dezes uitdrukkelijk verklaren
nooit één oogenblik spijt te hebben
gehad over de vele uren aan de spel
regels besteed. Eerst hebben de on
derwijzers het moeilijkste verricht,
In den tijd, waarin het oordeel zich
nog moest gaan vormen, wisten zij
zelfs op onderhoudende wijze, het
noodige tot stand te brengen. En
voor de bevoorrechten, die verder
konden leeren, hebben zij daarmede
de fundeering eelegd, waarop de
leeraren vermochten voort te bou
wen en geleidelijk aan te kweeken,
taalgevoel en taalbegrip, die tezamen
in vereeniging aan nooit meer ster
vende liefde voor de taal het aan
zijn schonken.
Het kleed van onze taal zij en blijve
aesthetisch van aspect en logisch van struc
tuur. Mijn groote grief tegen de „vereenvou
digde" spelling is deze, dat zij in hooge
mate onlogisch en onaesthetisch is.
Het geven van enkele
voorbeelden
zij mij vergund. Ik ga wat rijmwoorden be
denken. Gij hebt het hooren donderen? Ge
looft gij in wonderen? Danmoet gij ook
corresponderen. Terwijl de dokter een wond
moet sonderen. Er gebeuren wel eens
gruwelen. Hoe denken daarover de intellec
tuelen? Gij hebt loopen drentelen. Een
zwaren steen zaagt gij wentelen. Toen
schrikten de sentimentelen. Als Louis
Davids optreedt kan het publiek .schateren.
De regen kan zaehtkens neerdruppen en ook
klateren. Huismusschen en jonge meisjes
kunnen soms snateren. Houdt gij voor ge
woonte uw brieven te dateren. Maar gij
moet ze ook behoorlijk frankeren. Evenals
de soldaten wel eens kankeren.' En een
schip, dat niet kan binnen komen, moet an
keren. Onze Diaconie mag graag arme men
schen bedelen. Anders zouden ze misschien
moeten bedelen.
Genoeg. Lezer, genoeg, Gruwt ge met mij,
alleen al om dit ééne handjevol onlogica
en onaesthetica, thans van Kollcwijn en
zijn triest gevolg?
Niet hartverheffend is 't,1 wat ons dag in,
dag uit in onze courant wordt voorgezet.
Waarlijk niet door de schuld der Redactie,
die het wereldgebeuren niet maakt en het
alleen maar beeft weer te geven. En ik prijs
onze .Tutter dagelijks om de wijze, waarop
ze zich kwijt van die taak. Maar ik kan
huiveren over een toekomst, waarin die
lange kolommen, die groote bladzijden, één
troostelooze woestenij zouden worden van
ononderbroken, gee.stdoodende eentonigheid.
Men kan zich voorstellen, dat dan het voor
beeld van de danseres Marina Franca, be
kend geworden door de affaire van de ver
dwijning der Simkof's, navolging zou
gaan vinden. Zij deed bij haar verhoor de
ontstellende mededeeling, dat ze geen kran
ten las.
DIRKSHORN. G. DE LEEUW.
In Shanghai heeft zich inmiddels
wederom een BritschJapansch in
cident voorgedaan.
Een vrachtauto van de Britsche
marine, bestuurd door een Chinee-
schen chauffeur en geëscorteerd
door slechts een Engclsch marine
soldaat, stopte, komende uit de
door de Japanneezen bezette wijk
Hongkioe, voor het Britsche con-
sulfaat generaal, toen een .Tanansch
militair politieagent, den Chinee
sehen chauffeur bevel gaf naar
Hongkioe terug te keeren en de
hulp inriep van Japansche schild
wachten. die op de nabije brug ston
den. De sergeant van de wacht in
het consulaatsgebouw kwam tus-
schenbeide en de Japansche politie
agent greep hem bij den arm en
trachtte hem naar Hongkioe te
doen terugkeeren. De sergeant wei
gerde en na een oogenblik trok de
Japansche politieman zich terug.
Een niet-officieel Japansch bericht over
deze zaak verklaart, dat de Engelsche
vrachtauto met munitie door Hongkioe is
gereden. De Engelsche autoriteiten echter
zeggen, dat de vrachtauto geen munitie
vervoerde.
PAUSELIJK GEZANTSCHAP.
Tijdens de gisteren gehouden mi
nister-bijeenkomst heeft generaal
Jordana, de rechtsche minister van
buitenlandsche zaken, officieel me
degedeeld, dat het Vaticaan zijn di
plomatieke vertegenwoordiging in
Spanje heeft omgezet in een gezant
schap, hetgeen, naar de generaal uit
eenzette, overeenkomt met een erken
ning de jure van de regeering van
Burgos.
De ministerraad heeft een decreet goedge
keurd, waarbij het decreet van 23 Januari
'932 inzake de. ontbinding en de verbeurdver
klaring der bezittingen van de Jezuïeten
orde wordt ingetrokken.
De orde wordt door dezen maatregel dus
in het rechtsche Spanje hersteld.
Ook Britsch consulaat getroffen.
Van de fronten weinig nieuws-
Gistermiddag om vier uur is het
rechtsche geschut begonnen met een
bombardement op Spanje's hoofd
stad. De granaten vielen zonder op
houden in het centrum. Ook in de
avonduren vielen de granaten der
opstandelingen, nu in alle wijken
der stad. Toen de regeeringstroepen
het vuur beantwoordden, kwam er
een einde aan het bombardement.
Het aantal slachtoffers is nog on
bekend.
Ook Britsch consulaat getrof
fen.
Tijdens het hevige bombardement van
gisteravond is de werkkamer van den Brit-
schen ambassadeur vernield, terwijl in het
huis van den Britschcn consul drie grana
ten vielen. De bewoners liepen echter geen
letsel op.
Van de fronten
komt weinig nieuws. Nog steeds is het
slechte weer spelbreker. De regeerings
troepen zouden bij Madrid een heftige aan
val hebben afgeslagen..
Volgens berichten uit Barcelona zouden
de opstandelingen de Sègre zijn overge
trokken ter hoogte van Montliu zuidelijk
van Lerida. Zij werden echter teruggesla
gen en moesten met zware verliezen de
wijk nemen. Een aanval op de stellingen in
de Siërra Cucu bij Tromp werd afgeslagen.
Het offensief der opstandelingen bij El Po
lio wordt geremd door tegenaanvallen der
regeeringstroepen.
Het groote hoofdkwartier van Franco
deelt mede, dat in den Alfambra-sector
belangrijke stellingen door de rechtsche troe
pen bezet zijn, hoewel het weer slecht
blijft. Een aanval der linkschen bij El
Pobo werd met zware verliezen voor den
vijand afgeslagen.
Onderzoek vordert nog niet snel.
Nog steeds is niet bekend, hoe de Zuider-
zcesteunwet, ten aanzien van dcIJeldersche
visscbers toegepast zal worden, zegt de
N.R.C., die aan verschillende gemeentebe
sturen heeft gevraagd of hieromtrent reeds
inlichtingen waren ontvangen. Het is ove
rigens bekend, dat evenals op Wieringen
een vrij groot aantal bedrijven van den
steun zal profiteeren. Ook naar de invloed
van de wierziekte on don achteruitgang van
de wierbedrijven is het onderzoek nog gaan
de of moet op vele plaatsen zelfs nog wor
den begonnen Wieringen, Texel en Har-
lingen telt nog steeds een vrij groot aantal
werklooze wiervisschers. Sinds 1932 is aan
de Texelsche kust geen zeewier meer aan
gedreven.
Het lot van alikruik en paling
beslist.
Tengevolge van de stroomversnelling 5n
de Waddenzee is de positie van de zandpla
ten, waarop het zeegras groeide, volkomen
gewijzigd. Voorheen bleef bij eb op deze
zandplaten een waterstand van 30 c.M. mo
gelijk, welke omstandigheid den groei van
het wier bevorderde. In het slik van deze
zandplaten ontwikkelen zich de alikruik en
de paling.
Doch toen de afsluiting der Zuiderzee
een feit was geworden, nam de stroomwis
seling hier zoodanig toe, dat het groeipro
ces van het zeewier te eenenmale werd
verstoord; het slib van de zandplaten ver
dween in zee, het zeewier kon niet meer
tot ontwikkeling komen op den keiharden
bodem dezer zandplaten, waarmee tegelij
kertijd overh et lot van de alikruik en de
paling was beslist.
Bovendien werden de Texelsche visscbers
getroffen door het feit, dat de wintergar-
naal van de wintermaanden van 1933 af
niet meer in Marsdiep en Texelstroom is
gevangen. De palingvissehers zijn volko
men afhankelijk van de schutsluizen in den
afsluitdijk; wordt ook hier geen paling
doorgelaten, dan is het met de palinsvangst
op de Texelsche kust treurig gesteld.
Het gemeentebestuur van Harlingen
heeft enkele malen getracht voor wiervis
schers en -drogers een erkenning te krij
gen, dat zij als belanghebbenden in den
zin der Zniderzeesteunwet werden be
schouwd, doch tevergeefs, aangezien de re
geering het standpunt innam, dat alleen
zij in aanmerking voor dezen steun komen,
die hun bedrijf beneden den afsluitdijk
hebben uitgeoefend. Tengevolge van de uit
breiding, die thans aan het begrip „be
langhebbende" is gegeven, zal een groot
aantal menschen aan de Waddcnkust in
aanmerking komen om als belanghebben
de te worden aangemerkt. Deze maatregel
wordt dan ook in betrokken kringen alge
meen toegejuicht.
Ontstaan door broeiing in kapok
Gistermorgen omstreeks twaalf uur heeft
een felle brand gewoed bij de Nederland
sche ijs- en koelanparatenindustrie N.V. Nij-
ko te Beek bij Nijmegen.
Het vuur is vermoedelijk ontstaan door
broeiing in kapok, welke gebruikt wordt
voor isolatie.
De brandweer uit Ubbergen-Beek was spoe
dig ter plaatse en wist door snel ingrijpen
te voorkomen, dnt het vuur zou overslaan
naar de kanforen. De fabriek brandde ge
deeltelijk uit. terwijl het dak instortte.
De aangerichte schade wordt op duizen
den guldens geschat. Zij wordt door verzeke
ring gedekt.
5 ijftien arbeiders zijn door dezen brand
zonder werk gekomen.