Snellere treinenloop - De nieuwe spelling? vluggere postbezorging Nogmaals dc Zuider- zeesteuiiwet het Asschepoesterskleed voor onze taal f Britschjapansch incident Bommen op Madrid Nieuwe gestroomlijnde postrijtuigen Erkent de Paus de Franco-regeering Fabrieksbrand bij Nijmegen MEER PERSONEEL NOODIG. Door opheffing stations de auto- tractic per dag met 4000 K.M. uit gebreid! De grondige verandering, die met ingang van den zomerdienst op 15 Mei a.s. de dienstregeling der Neder- landsche Spoorwegen ondergaat, zal belangrijke gevolgen hebben voor het binnenlandsche vervoer der poste rijen. In een persconferentie te Amsterdam heeft de inspecteur der Spoorwegpostkantoren, de heer van Hou welingen, uiteengezet, welke x ei anderingen de postexpeditie, voor zoover deze met de posttreinen geschiedt, zal on dergaan tengevolge van de rationalisatie der spoorwegen, nu deze op vele trojecten hun diensten hebben versneld, op 't zg. midden- net electr. tractie invoeren en daardoor Die- sclmateriaal vrij krijgen voor andere trajec ten, terwijl tevens een ware razzia is ge houden onder de kleinere stations, waarvan cr 148 zijn opgeheven. Hoe het vroeger was. Ongeveer tachtig jaar geleden be gon men in ons land met het invoe gen in sommige treinen van post rijtuigen, die het mogelijk maakten, een deel van de voor de aan bepaal de lijnen gelegen plaatsen bestemde post gedurende de reis te sorteeren, waardoor een belangrijke tijdsbespa ring ontstond. Dit was het zgn. „werkend vervoer". Toen na 1031 het nachtpostverkeer inten sief ter hand werd genomen, bleek het pu bliek gretig gebruik te maken van de mo gelijkheid, die de posterijen propageerde on der de leuze: ,,'s avonds gepost, 's ochtends besteld." Door de nachttreinen is het postverkeer n.1. hoofdzakelijk naar de vroege morgen- en late avond- en nachturen verschoven en is vooral het verkeer des morgens tusschen 9 en 12 uur gering. Daaraan heeft de omvang van het „werkend vervoer" zich aangepast. Doch ook de belangrijke wijzigingen in de exploitatie van de spoorwegen, zooals de op heffing van meerdere spoorlijnen en de Die- seitractie, zijn oorzaak geweest dat veel wer kend vervoer moest worden omgezet in de verzending van gesloten brievenmalen tus schen de expeditie-kantoren. Na studie gemaakt te hebben van het postvervoer-bedrijf in België, waar vrijwel uitsluitend gesloten vervoer plaats vindt, is de bedrijfsleiding van de P.T.T. tot de con clusie gekomen, dat indien men aan de hui dige eischen van snelheid van overeenkomst niet te kort wil doen, in ons land werkend vervoer niet kan worden gemist, Bovendien bleek uit intusschen bekend ge worden gegevens, dat het nachtnet gehand haafd kon blijven, zoodat de leuze: 's avonds gepost, 's morgens besteld", onverkort ge handhaafd kan blijven. Het vervoer van de voor de tweede bestelling bestemde post zal voorna melijk met gesloten vervoer en met een paar stoomtreinen, waarin de be staande postwagens kunnen rijden, plaats vinden. Voor de avondbestelling, alsmede voor de bestelling der avond-edities der dagbladen bleek, dat men aangewezen zou zijn op en kele electrische treinen van het middennet. Nieuwe postwagens. Hoewel deze treinen zeer snel rijden, werd verwerking van de post daarin rendabel geacht, zoodat nieuwe postwagens die aan het nieuwe treinmaterieel kunnen worden gehaakt, noodig zouden zijn. In den zomer van 1937 nam de di recteur-generaal der P.T.T. de beslis sing, dat vanwege de Ned. Spoorwe gen zes nieuwe postwagens zouden worden aangemaakt. Deze wagens zijn langer dan de modernste thans in gebruik zijnde postrijtuigen, want zij moeten ruimte bieden aan meer personeel. Immers op het traject AmsterdamArnhem werken thanr. circa tien man. De rij tijd op dezen korten afstand wordt aanstonds 20 minuten korter, dat be- teekent dat men met tien man over 3 uur 20 minuten korteren werktijd beschikt, zoodat het personeel op dit traject moet worden uitgebreid. Ook op andere trajecten zal de kortere rijtijd intensieveren arbeid noodig maken, wil men bij aankomst op de verschillende stations de voor deze plaatsen bestemde post gereed heb ben. Overigens komt de snelheid der treinen ten goede aan een vluggere overkomst van de post. Ook bij deze sterk gewijzigde dienstrege ling van de spoorwegen is het gelukt, het bestaande raam van het geheele postver voer in groote lijnen intact te houden, en men heeft zelfs in vele opzichten verbete ringen kunnen aanbrengen. Op ruim 300 postinrichtingen be gint de eerste bestelling bijna een uur vroeger dan thans. Daartegen over zal op circa 70 de eerste be stelling later moeten aanvangen, doch hoogstens een half uur. Op on geveer 380 postinrichtingen kan ge sproken worden van verbetering van de avondbestelling. Op vele postinrichtingen is de lichting voor de nachfpost later gesteld, doch de ge wijzigde treinenloop heeft meegebracht, nat op een aantal, vooral in Groningen, een .vroeger tijdstip moest worden vastgesteld. Particuliere diensten ingescha keld. De schijnbaar ingewikkelde gevolgen van het «opheffen van zoo vele stations hebben de postadministratie niet de meeste hoofd brekens gekost. Men heeft hierin voorzien door auto- tractie, waarmede men reeds lang ver trouwd is. Het postvervoer is hoofdzakelijk toevertrouwd aan particuliere ondernemin- fen, die de passagiers- en vrachtdiensten in de betrokken streken onderhouden, en slechts, wanneer men van deze particuliere diensten geen gebruik kan maken of zij duurder zouden zijn dan eigen exploitatie, voorziet men met eigen postauto's in de behoefte. Na 15 Mei a.s. zal door opheffing van stations en weinig productieve spoorlijnen de auto-tractie worden uitgebreid met ruim 1000 K.M. per dag. De nieuwe postrijtuigen. Aan het slot van de persconferen tie bestond er gelegenheid op het Centraal Station één der nieuwe postrijtuigen te bezichtigen, waar ter vergelijking tevens drie oudere ty pen postrijtuigen stonden opgesteld. De uitwendige bouw moest uiteraard overeenstemmen met het nieuwe treinmate- riele, en dus is het nieuwe postrijtuig even eens van staal, gestroomlijnd en in dezelf de kleuren gehouden als diesel- en electri sche treinen. Het is voorzien van een buf fer met automatische koppeling, die op ver nuftige wijze zoodanig is gecontrueerd, dat DE VERWORDING DER HEDEN- DAAGSCHE KUNST. In deze dagen eischt de spellings kwestie onze aandacht weer op. Het is helaas nog steeds zoo, dat de eene Nederlander de „oudé" schrijfwijze toepast en de andere de „nieuwe" en beide partijen bekam pen elkaar reeds sinds jaren. In het bijzonder de oude spelling moest het ontgelden. Vooral in de kringen van het On derwijs is veel kwaad gezegd van de in veler oog verouderde spelling van de Vries en te Winkel. Onzin zou het zijn zoo talloos vele uren nutteloos te besteden aan het bij brengen aan onze kinderen van de ingewikkelde spelregels, die feitelijk nergens toe dienen, niets dan knut selwerk zijn van een paar taalge leerden, die daar liefhebberij voor hadden en met hun lecgcn tijd geen raad wisten. De spelling moest worden „vereenvou digd", want „Eenvoud is (toch maar) het kenmerk van het ware". Hier zou, zoo werd van do zijde der te genstanders vernomen, gemakzucht voorzit ten bij de menschen van het Onderwijs. Deze beschuldiging zij hier in het voor bij «aan gelogenstraft. Wie als schrijver dezes nog maar kort geleden een ouderavond heeft bijgewoond, verkeert onder den weldadigen indruk van menschen, wien geen moeite te veel, geen inspanning te zwaar is om het doornig pad van onze kleintjes zooveel mogelijk te effenen en te veraangenamen, en hij be treurt het slechts, dat zij bun moeizamen en eerbiedwaardigen arbeid moeten ver richten, bekneld in een keurslijf van wets bepalingen en reglementen. „Taalbederf", zoo heeft men de „vereenvoudigde" spel ling gedoodverfd. Oók niet waar. De Taal kan niet worden bedorven. De spelling houdt met het wezen der taal geen ver band, evenmin als het kleed, dat een mensch noodgedrongen draagt, de uitdruk king van zijn wezen zou zijn. Assche- poester blijft wie ze is, in haar armoedig ste kleed en in haar stralendst gewaad: het meisje met het gouden hart en de glo rierijke toekomst. Alleen, dat eerste komt van de stiefmoeder, die niet van haar houdt: het laatste van de tooverfee, die haar lief heeft. Onder dit beeld moet, naar het mij voorkomt, de „nieuwe", de „vereenvoudig de" spelling worden getypeerd gezien om in haar innerlijkst wezen te worden begre pen. Ze is op end' op kind van onzen tijd. een tijd, die overrijk is aan schrijnende armoe. Het is de tijd van de Techniek, die. zooals Dr. van Schelven het uitdrukt, ons onze levensvreugde ontnomen heeft, en. zoo zou ik het willen aanvullen, zich voorbereidt ons onder pen lawine van levens leed te bedelven. Onze tijd heeft aan breedte ge wonnen wat hij aan diepte heeft ingeboet Onze tijd toont zijn droeve de- zij zoowel voor electrische als voor diesel- treinen bruikbaar is. De wagon is 23 meter lang en heeft drie flinke schuifdeuren voor in- en uitladen, dat zeer snel moet geschie den. Men bedenke, dat in de nieuwe dienst regeling de treinen te Rotterdam, 'sGraven- hage en Haarlem slechts 2 minuten stoppen en dat te 'sGravenhage des avonds dikwijls 50 100 zakken post ingeladen moeten wor den. Evenals in de oudere postwagens is de nieuwe wagon ingedeeld in een sorteer-, een pakafdeeling en een laadruimte, maar ove rigens toont de wagon van binnen een ge heel ander beeld, tengevolge van de geheel metalen contructie, die dwars op de rijrich ting staande sorteervakken en het zeer hel dere licht, dat des daags door de groote ra men kan binnenkomen. Ouderwetsch verwarmingssy steem. Ouderwets doen slechts aan de gewone kachels, waarmee het postrijtuig verwarmd moet worden, aangezien stoom ontbreekt in electrische of dieseltreinen en electrische verwarming op technische moeilijkheden stuitte. Het personeel beschikt over zeer veel ruimte zoodat men elkaar niet in den weg behoeft te staan. Drie van de zes post rijtuigen zijn gebouwd bij Beynes in Haar lem. drie bij Werkspoor in Utrecht. De heer van Houwelingen herinnerde tenslotte eraan, dat het postpersoneel zich in de eerste weken van den nieuwen dienst geheel aan de gewijzigde dienstregeling zal moeten aanpassen, hoe zorgvuldig de nieu we gegevens ook van tevoren zijn bestu deerd. Veel van wat deze menschen in het hoofd zat gegrifd moet worden weggevaagd en nieuwe feiten moeten erin gehamerd worden. Wellicht zullen er dan ook in de eerste weken wel eens fouten gemaakt worden. En daarom waagt het P.T.T.-bedrijf dat onder de leiding van den directeur- genraal ir. M. H. Damme wel eens het best-geleide staatsbedrijf van Nederland wordt genoemd, het erop, voor deze eene gelegenheid de clementie van het publiek in te roepen, waarbij het de verzekering geeft, dat het ernaar zal blijven streven, bij zoo zuinig mogelijk bedrijfsbeheer het publiek de best mogelijke service te geven. cadentie in 't eere gunnen aan den vloek van het proza, den daemon der vervlakking, den wcerzinwek- kenden geest van het nivellement. „Wat uitsteekt moet geknot", 't is de klacht, die Multatuli reeds in zijn „Vor stenschool" zijn Koningin Louise slaken doet, en die wel in geen tijdperk der ge schiedenis in zoo vollen zin bewaarheid werd als in dezen onzen tijd. Er was een tijd waarin Phidias, door *n paar dichtregelen van Homerus geïnspireerd, dichtte in mar mer: zijn Zeus; een tijd, waarin Michel Angelo den ruwen steenklomp dwong zijn Mozesconceptie te vertolken; een tijd, waarin Thorwaldsen aan de stugge materie zijn Christus Consolator te onttooveron ver mocht. Onze tijd gaat prat op de zandstee non monsters, onbegrijpelijk en foeileelijk, waarmee onze Hildo Krops en consorten onze wanstaltige gebouwen en vooral! onze bruggen versieren; want uit den treure worden we er aan herinnerd, dat Nederland bruggen bouwt. Er is een tijd geweest, waarin onze groote Meesters, een Gerard Dou, een Frans Hals. een Jan Steen schiepen; een tijd nog, waarin hun eere werd gegund, als Ruskon Huet zijn „Land van Rem brand" schrijft. Maar er is een tijd geko- wen, waarin beurtelings dongen naar de gunst futurisme, kubisme, impressionisme; „artistieke" wanprestaties, waaraan eens ..Dré" van de „Heldersche" zijn onverstoor- baren humor wijdde, als zijn zoon, „den verver", aan zijne Ouders een zijner doe ken ten geschenke biedt en „Trui" het onderstboven aan den wand hangt. We gaan niet verder met het bijbrengen van gewijzen voor de decadentie, de armoede van dezen, onzen, tijd. Ze zijn allerwege voor het grijpen. Welnu, in dezen tijd hoort de nieuwe", de „vereenvoudigde" spel ling thuis. Of zou het gespeend zijn aan alle Idealisme d.w.z. aan alle liefde voor de ideëele, de niet be weegbare. de niet meetbare, de niet berekenbare dingen, zich niet af spiegelen in het Asschepoesterkleed, dat men bezig i« gereed te maken voor onze heerlijke Nederlandsche Taal? Eenmaal waren daar de bij uitstek kundi ge mannen, die naar strikt logischen trant op zuivere gronden van etymologie en linguïstiek, een gewaad baar schonken, dat tevens trachtte te beantwoorden aan de hoo- ge eischen der aesthetira. Maar tot het In stand houden van dit waardevolle is inspanning vereischt. wordt toewijding verlangd. En die toewijding en inspanning worden heel wat nuttiger aangewend op het voetbalveld, bij de vrijwillige oefeningen in den wapenhan del, het slaan van records en het jagen naar een kampioenschap. Dan gaat men boudeeren met „liefde voor Het Kind", dat men die even vervelende als nutteloos bestede uren, die tot niets dienende geestelijke inspanning, zou wen- schen te besparen. Maar zou die teedere liefde niet beter tof uiting komen als bet: „Non multa sed mul- tum", („Niet velerlei maar veel") met name bij ons Middelbaar Onderwijs, wat meer werd in practijk gebracht? Als men zoo'n leerprogram doorloopt, ont komt men niet aan den indruk, dat „Stomp het erin, stamp het erin, een kinderhoofd is hol" de stelregel is, die aan dat Onder wijs ten grondslag ligt, En waar het steeds meer ten koste van de diepte in de breedte wordt gezocht, kan men soms nauwelijks de booze gedachte onderdrukken of niet, geheel in het kader van onzen tijd. aan de inrich tingen van onderwijs de taak is toebedeeld kweekplaatsen van oppervlakkigheid te zijn. En in de tweede plaats kan schrij ver dezes uitdrukkelijk verklaren nooit één oogenblik spijt te hebben gehad over de vele uren aan de spel regels besteed. Eerst hebben de on derwijzers het moeilijkste verricht, In den tijd, waarin het oordeel zich nog moest gaan vormen, wisten zij zelfs op onderhoudende wijze, het noodige tot stand te brengen. En voor de bevoorrechten, die verder konden leeren, hebben zij daarmede de fundeering eelegd, waarop de leeraren vermochten voort te bou wen en geleidelijk aan te kweeken, taalgevoel en taalbegrip, die tezamen in vereeniging aan nooit meer ster vende liefde voor de taal het aan zijn schonken. Het kleed van onze taal zij en blijve aesthetisch van aspect en logisch van struc tuur. Mijn groote grief tegen de „vereenvou digde" spelling is deze, dat zij in hooge mate onlogisch en onaesthetisch is. Het geven van enkele voorbeelden zij mij vergund. Ik ga wat rijmwoorden be denken. Gij hebt het hooren donderen? Ge looft gij in wonderen? Danmoet gij ook corresponderen. Terwijl de dokter een wond moet sonderen. Er gebeuren wel eens gruwelen. Hoe denken daarover de intellec tuelen? Gij hebt loopen drentelen. Een zwaren steen zaagt gij wentelen. Toen schrikten de sentimentelen. Als Louis Davids optreedt kan het publiek .schateren. De regen kan zaehtkens neerdruppen en ook klateren. Huismusschen en jonge meisjes kunnen soms snateren. Houdt gij voor ge woonte uw brieven te dateren. Maar gij moet ze ook behoorlijk frankeren. Evenals de soldaten wel eens kankeren.' En een schip, dat niet kan binnen komen, moet an keren. Onze Diaconie mag graag arme men schen bedelen. Anders zouden ze misschien moeten bedelen. Genoeg. Lezer, genoeg, Gruwt ge met mij, alleen al om dit ééne handjevol onlogica en onaesthetica, thans van Kollcwijn en zijn triest gevolg? Niet hartverheffend is 't,1 wat ons dag in, dag uit in onze courant wordt voorgezet. Waarlijk niet door de schuld der Redactie, die het wereldgebeuren niet maakt en het alleen maar beeft weer te geven. En ik prijs onze .Tutter dagelijks om de wijze, waarop ze zich kwijt van die taak. Maar ik kan huiveren over een toekomst, waarin die lange kolommen, die groote bladzijden, één troostelooze woestenij zouden worden van ononderbroken, gee.stdoodende eentonigheid. Men kan zich voorstellen, dat dan het voor beeld van de danseres Marina Franca, be kend geworden door de affaire van de ver dwijning der Simkof's, navolging zou gaan vinden. Zij deed bij haar verhoor de ontstellende mededeeling, dat ze geen kran ten las. DIRKSHORN. G. DE LEEUW. In Shanghai heeft zich inmiddels wederom een BritschJapansch in cident voorgedaan. Een vrachtauto van de Britsche marine, bestuurd door een Chinee- schen chauffeur en geëscorteerd door slechts een Engclsch marine soldaat, stopte, komende uit de door de Japanneezen bezette wijk Hongkioe, voor het Britsche con- sulfaat generaal, toen een .Tanansch militair politieagent, den Chinee sehen chauffeur bevel gaf naar Hongkioe terug te keeren en de hulp inriep van Japansche schild wachten. die op de nabije brug ston den. De sergeant van de wacht in het consulaatsgebouw kwam tus- schenbeide en de Japansche politie agent greep hem bij den arm en trachtte hem naar Hongkioe te doen terugkeeren. De sergeant wei gerde en na een oogenblik trok de Japansche politieman zich terug. Een niet-officieel Japansch bericht over deze zaak verklaart, dat de Engelsche vrachtauto met munitie door Hongkioe is gereden. De Engelsche autoriteiten echter zeggen, dat de vrachtauto geen munitie vervoerde. PAUSELIJK GEZANTSCHAP. Tijdens de gisteren gehouden mi nister-bijeenkomst heeft generaal Jordana, de rechtsche minister van buitenlandsche zaken, officieel me degedeeld, dat het Vaticaan zijn di plomatieke vertegenwoordiging in Spanje heeft omgezet in een gezant schap, hetgeen, naar de generaal uit eenzette, overeenkomt met een erken ning de jure van de regeering van Burgos. De ministerraad heeft een decreet goedge keurd, waarbij het decreet van 23 Januari '932 inzake de. ontbinding en de verbeurdver klaring der bezittingen van de Jezuïeten orde wordt ingetrokken. De orde wordt door dezen maatregel dus in het rechtsche Spanje hersteld. Ook Britsch consulaat getroffen. Van de fronten weinig nieuws- Gistermiddag om vier uur is het rechtsche geschut begonnen met een bombardement op Spanje's hoofd stad. De granaten vielen zonder op houden in het centrum. Ook in de avonduren vielen de granaten der opstandelingen, nu in alle wijken der stad. Toen de regeeringstroepen het vuur beantwoordden, kwam er een einde aan het bombardement. Het aantal slachtoffers is nog on bekend. Ook Britsch consulaat getrof fen. Tijdens het hevige bombardement van gisteravond is de werkkamer van den Brit- schen ambassadeur vernield, terwijl in het huis van den Britschcn consul drie grana ten vielen. De bewoners liepen echter geen letsel op. Van de fronten komt weinig nieuws. Nog steeds is het slechte weer spelbreker. De regeerings troepen zouden bij Madrid een heftige aan val hebben afgeslagen.. Volgens berichten uit Barcelona zouden de opstandelingen de Sègre zijn overge trokken ter hoogte van Montliu zuidelijk van Lerida. Zij werden echter teruggesla gen en moesten met zware verliezen de wijk nemen. Een aanval op de stellingen in de Siërra Cucu bij Tromp werd afgeslagen. Het offensief der opstandelingen bij El Po lio wordt geremd door tegenaanvallen der regeeringstroepen. Het groote hoofdkwartier van Franco deelt mede, dat in den Alfambra-sector belangrijke stellingen door de rechtsche troe pen bezet zijn, hoewel het weer slecht blijft. Een aanval der linkschen bij El Pobo werd met zware verliezen voor den vijand afgeslagen. Onderzoek vordert nog niet snel. Nog steeds is niet bekend, hoe de Zuider- zcesteunwet, ten aanzien van dcIJeldersche visscbers toegepast zal worden, zegt de N.R.C., die aan verschillende gemeentebe sturen heeft gevraagd of hieromtrent reeds inlichtingen waren ontvangen. Het is ove rigens bekend, dat evenals op Wieringen een vrij groot aantal bedrijven van den steun zal profiteeren. Ook naar de invloed van de wierziekte on don achteruitgang van de wierbedrijven is het onderzoek nog gaan de of moet op vele plaatsen zelfs nog wor den begonnen Wieringen, Texel en Har- lingen telt nog steeds een vrij groot aantal werklooze wiervisschers. Sinds 1932 is aan de Texelsche kust geen zeewier meer aan gedreven. Het lot van alikruik en paling beslist. Tengevolge van de stroomversnelling 5n de Waddenzee is de positie van de zandpla ten, waarop het zeegras groeide, volkomen gewijzigd. Voorheen bleef bij eb op deze zandplaten een waterstand van 30 c.M. mo gelijk, welke omstandigheid den groei van het wier bevorderde. In het slik van deze zandplaten ontwikkelen zich de alikruik en de paling. Doch toen de afsluiting der Zuiderzee een feit was geworden, nam de stroomwis seling hier zoodanig toe, dat het groeipro ces van het zeewier te eenenmale werd verstoord; het slib van de zandplaten ver dween in zee, het zeewier kon niet meer tot ontwikkeling komen op den keiharden bodem dezer zandplaten, waarmee tegelij kertijd overh et lot van de alikruik en de paling was beslist. Bovendien werden de Texelsche visscbers getroffen door het feit, dat de wintergar- naal van de wintermaanden van 1933 af niet meer in Marsdiep en Texelstroom is gevangen. De palingvissehers zijn volko men afhankelijk van de schutsluizen in den afsluitdijk; wordt ook hier geen paling doorgelaten, dan is het met de palinsvangst op de Texelsche kust treurig gesteld. Het gemeentebestuur van Harlingen heeft enkele malen getracht voor wiervis schers en -drogers een erkenning te krij gen, dat zij als belanghebbenden in den zin der Zniderzeesteunwet werden be schouwd, doch tevergeefs, aangezien de re geering het standpunt innam, dat alleen zij in aanmerking voor dezen steun komen, die hun bedrijf beneden den afsluitdijk hebben uitgeoefend. Tengevolge van de uit breiding, die thans aan het begrip „be langhebbende" is gegeven, zal een groot aantal menschen aan de Waddcnkust in aanmerking komen om als belanghebben de te worden aangemerkt. Deze maatregel wordt dan ook in betrokken kringen alge meen toegejuicht. Ontstaan door broeiing in kapok Gistermorgen omstreeks twaalf uur heeft een felle brand gewoed bij de Nederland sche ijs- en koelanparatenindustrie N.V. Nij- ko te Beek bij Nijmegen. Het vuur is vermoedelijk ontstaan door broeiing in kapok, welke gebruikt wordt voor isolatie. De brandweer uit Ubbergen-Beek was spoe dig ter plaatse en wist door snel ingrijpen te voorkomen, dnt het vuur zou overslaan naar de kanforen. De fabriek brandde ge deeltelijk uit. terwijl het dak instortte. De aangerichte schade wordt op duizen den guldens geschat. Zij wordt door verzeke ring gedekt. 5 ijftien arbeiders zijn door dezen brand zonder werk gekomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 3