BC©P>P>IEIM UW VOETEN... De eerste groote lammeren- markt Texelsch nieuws in goede handen 3i{t\U\he weten 1 *ieïnweii% Medisch Gediplomeerd Voetkundige Helder engageert een nieuwen trainer De Fokker T 8-W A. Bauling wint den zilveren vleugel KX.M. vliegt naar Le Touquet Inschrijving Handelsregister Prijzen een teleurstelling Marktberichte Uitstapje Texelsche bakkers Oosterend Brand in hooischelf Texel als vogeleiland Naar Concours Tijdschriften ^xliee^vua'MeAicPiien U/xuidelijio^ w. S. V. „De Zilvermeeuw" Uw voeten moeten eens grondig onder zocht worden, maar pas op, aan wien U Uw voeten toevertrouwd! Neem zekerheid! Wend U tot een medisch gediplomeerd voetkundige, want hij alleen verschaft U de zeker heid Uw voeten op de juiste wijze dus wetenschappelijk volgens het beroemde Pediforma systeem te onderzoeken en te behandelen. Voor U veilige voetbehandeling De befaamde Longin komt naar Den Helder. In haar gisteravond gehouden ledenver gadering heeft de H.F.C. „Helder" een belangrijk besluit genomen, n.1. om met ingang van 1 Juni a.s. tot trainer te be noemen de befaamde Oostenrijksche coach R. M. Longin. Met deze benoeming heeft onze oudste voet- balvereeniging een gewichtige stap gedaan, waarvan zij niet ten onrechte hoopt het vol gende seizoen de vruchten te plukken. Im mers een engagement van een zoo gerenom meerd oefenmeester brengt zware financieele offers met zich, doch eenparig was men van meening, dat deze offers gebracht dienen te worden om de vereeniging op een hooger plan te brengen. Deze benoeming getuigt van ondernemingszin en moed en verdient dan ook stellig de instemming van alles wat zich Heldriaan noemt. De heer Longin heeft behalve drie seizoenen bij de eerste klasser Blauw-Wit o.m. gewerkt bij de Liersche Sportkring, die hy kampioen van België maakte, bij eenige eerste klassers in Duitschland, heeft gespeeld en getraind in Joego-Slavië en was zelfs een jaar bonds- trainer vanPortugal. Zooals men ziet, heeft Helder zich van een internationaal ge oriënteerd en succesvol oefenmeester ver zekerd, waarmede wjj de club geluk wenschen. We zijn zeer benieuwd, wat de Oostenrijker met de withemden zal bereiken! Nieuw -tweemotorlg torpedovlieg tuig op oryvers. In den ter gelegenheid van de Internationale Luchtvaarttentoonstelling te Helsingski door Fokker uitgegeven catalogus vinden wij, aldus het H.blad, dit nieuwe watervliegtuig als volgt beschreven: Voor de kustverdediging van een land is het van bijzonder belang, over een vliegtuig type te kunnen beschikken, dat eventueele landingspogingen van vijandelijke oorlogs schepen in de kiem kan smoren. Het daar voor in aanmerking komende type moet snel zijn, om op het eerste alarm den vijand ver in zee tegemoet te kunnen vliegen, het moet een grooten actieradius hebben, om lang durige patrouillevluchten te kunnen onder nemen en het moet een hoogen nuttigen last hebben, om een zwaren torpedo of een dien overeenkomstige lading bommen te kunnen meevoeren. Een vliegtuig, dat aan deze eischen voldoet is de Fokker T8-W, bij den bouw waarvan voordeel is getrokken van de waardevolle ervaring, die men op het geb'.ed van watervliegtuigen heeft opgedaan. De T8-W is een vrijdragende middendekker, waarvan de vleugel en het rompmiddenstuk als één geheel van hout zijn vervaardigd. De rompneus is in lichtmetaalconstructie uitge voerd, terwijl het achtergedeele uit gelaschte stalen buizen is samengesteld. Voor in den romp bevindt zich de plaats voor den bevelvoerenden officier, die de navi gatie leidt, de torpedo- of bommenrichtmidde- len bedient en die, door een groot schuifdak, met andere vliegtuigen seinen kan uitwisselen als de formatie op het water drijft. Deze com mandoruimte is geheel afgesloten door groote ruiten van z.g. plexiglas, een kunstharspro duct, dat zeer licht, helder en onsplinterbaar is en in eiken vorm gebogen kan worden. Dit materiaal wordt tegenwoordig zeer veel bij den bouw van vliegtuigen toegepast. Iets meer naar achteren, voor den vleugel- voorkant en zoo hoog mogelijk, zit de vlieger, die het toestel bestuurt. Rechts van hem is een doorgang vrijgelaten, zoodat alle plaat sen in de machine onderling met elkaar in verbinding staan. De piloot beschikt over een vast ingebouwd machinegeweer en kan ook de torpedo laten vallen door middel van een electrisch contact. Het dak van de stuurhut is eveneens van plexiglas en als de nood aan den man komt en de piloot het vliegtuig met zijn parachute moet verlaten, kan dit dak met een enkele handgreep worden afgewor pen. De derde man aan boord is de marconist, die tevens- als schutter dienst doet om de machine tegen aanvallen van achteren en op zij te verdedigen. Als hij zyn machinegeweer niet noodig heeft, kan Hij het in den romp laten verdwijnen en het dak van plexiglas sluiten. Tenslotte is er achter deze plaats in den romp nog een ruimte, waarin de zee-uitrus ting, het anker en het drijfanker worden opgeborgen. De torpedo of de bommen worden in een speciale ruimte in den romp, onder den vleu gel, meegevoerd. Deze ruimte is door hydrau lisch werkende kleppen gesloten en ei eetn- sche contacten zorgen er voor, dat de tor- depo of de bommen niet kunnen worden af geworpen alvorens de kleppen geheel ge opend zijn. De drijvers zijn uit z.g. duralplat vervaar digd. Dit is een aluminiumlegeering, die cor- roslevrij en dus tegen zeewater bestand is. Elke drijver is verdeeld in 6 waterdichte af- deelingen, die aan den bovenkant door dek sels zyn afgesloten, zoodat zij gemakkelijk kunnen worden gecontroleerd en gereinigd. Al naar gelang van de gewenschte presta ties kan de T8-W worden uitgerust met twee luchtgekoelde motoren van 400 tot 700 pk elk, terwijl er plaats is voor benzinetanks met een totalen inhoud van 1000 liter. Evenals in de meeste landen met nieuwe vliegtuigtypen het geval is, wenscht ook de Nederlandsche Marine niet, dat de prestaties en nadere bijzonderheden van de T8-W be kend worden gemaakt, en de Fokkerfabriek kan dus, in het belang van de landsverdedi ging, geen cijfers daaromtrent publiceeren. De mooie aërodynamische vorm van dit nieu we toestel doet echter vermoeden, dat de prestaties zeer gunstig zullen zijn. De trophee thans zijn eigendom. Het weer begunstigt den wedstrijd. Zoo is dan Zaterdag voor Schiphol het wedstrijdseizoen weer geopend met de lang zamerhand traditioneel geworden vlucht om den Zilveren Vleugel. Om half een kreeg de heer J. Heymans met zijn Leopard Moth het teeken om af te rollen, waarna nret geregelde tusschenpoozen de andere deelnemers vertrokken. Precies vijf voor twee startte de laatste machine, hetgeen geheel volgens programma was. En daarna was op Schiphol voorloopig wachten het parool. De vliegers waren verdeeld in twee groe pen. Onder de deelnemers bevonden zich vier vilegers van de J.A.V.A., terwijl de vliegers van de Marineluchtvaartafdeeling M.L.D., we gens de slagen welke dezen dienst in de af- geloopen week hebben getroffen, zich had den teruggetrokken. Kort na de start moest een der militaire vliegtuigen, bemand met den heer Drost, we gens motorstoring terugkeeren. Verder verliep de wedstrijd geheel normaal. Op Teuge, Eindhoven en Schiphol moesten laplandingen worden gemaakt, hetgeen wil zeggen dat de bestuurders de machines op het landingsterrein, zoo-dicht mogelijk bij op den grond liggende witte kruisen moesten neerzetten. Daar er niet veel wind stond, leverde dit niet te veel moeilijkheden op. Tegen drie uur kwam het eerste vliegtuig, dat van den heer Heymans, weer terug, en maakte een sierlijke landing tot dicht bij het kruis. Nadat bericht was binnengekomen dat alle deelnemers de landingsplaatsen waren ge passeerd, steeg de heer Heymans weer op, om de uitslagen van de landingen op Teuge te halen. Toen alle deelnemers binnen waren, zette de jury zich aan de berekening van de resul taten en tegen half zeven kon eindelijk de uitslag bekend worden gemaakt. Het bleek dat by de sportvliegers de heer A. Bauling de eerste was. Hij ontving dan ook uit han den van den heer E. Crone na een hartelijke toespraak den Zilveren Vleugel, welke thans, nu h\j de tropee voor de tweede maal heeft veroverd, zijn eigendom is geworden. Tweede werd de heer Van Heek, die dezen Vleugel, nadat hij zelf in 1936 den eersten Vleugel had gewonnen, opnieuw beschikbaar had ge steld om den wedstrijd opnieuw te laten voortbestaan. Den derden prijs behaalde de heer J. Heymans. Bij de leerling-vliegers van de Rijksoplei ding van verkeersvliegers en de Java-piloten behaalde de heer Van Riemsdijk den eersten prijs. Tweede werd de heer Clinge Doorenbos en derde de heer Sitter. Week-eind-dienst begint Zaterdag 11 Juni. Naar het H.bl. verneemt zal de K.L.M, een dienst openen op de Fransche bad plaats Le Touquet, indien zij tenminste het daarvoor benoodigde materieel en personeel kan vrijmaken. Er zijn reeds eenigen tijd onderhandelin gen over deze nieuwe verbinding gaande. Dezer dagen hebben die hun beslag gekregen in een voorloopige overeenkomst met de So- ciété des Grands Etablissements du Touquet Paris Plage. De bedoeling is om Zaterdag 11 Juni het eerste vliegtuig naar Le Touquet te laten gaan; dat keert dan Maandag 15 Juni terug en zoo vervolgens elk week-einde. Zooals men misschien weet, hebben de En- gelschen reeds eenigen tijd een verbinding LondenLe Touquet. Het is echter heelemaal de vraag, of een dergelijke week-eind-lijn op een Fransche badplaats reden van bestaan heeft: ons is bij informatie gebleken, dat er practisch uit Nederland zoo goed als geen aanvrage voor is. Maar mogelijk komt dat dan. 10—17 Mei 1938. Nieuwe zaken: Den Helder: Gebr. den Hollander, Oude Kerkstraat 34, groothandel in groenten en fruit. Wijzigingen: Den Helder: Jh. Schol, Nieuwstraat 57, afdeellng brand- stoffenhandel overgegaan aan T. Schol. Mej. M. Westerbaan, Sluisdijkstraat 45, dro gisterij; overgegaan aan P. C. Plaatsman. Texel: N.V. Zuivelfabriek „De Ondernemer", Dijk den Hoorhbenoeming gevolm. en statuten wijziging. HET NIEUWE VLIEGVELD TE BATAVIA. Aneta meldt uit Batavia: In verband met den aanleg van het vlieg veld te Batavia, worden thans onderhandelin gen gevoerd met het departement van marine tot verbreeding van den toegangsweg tot het nieuwe vliegveld. Het departement van marine is aan dezen weg gelegen. Eventueel zal een deel der kantoren moe ten worden opgeofferd. („Nw. Rott .Crt."). De vooruitzichten der prijzen van de Texelsche lammerenmarkt waren dit jaar ongunstig; naar Frankrijk en België, die in de laatste jaren veel afnamen, kon weinig worden uitgevoerd, door steeds meer terugloopen van de franc, was uit voer in den laatsten tijd zelfs zoo goed als onmogelijk. Het gevolg hiervan is, dat zeer vele weiders in Noord- en Zuid-Hol land nog met overhouders zitten. Ver wacht werd dan ook, dat de prijs enkele guldens lager zou zijn, dan vorig jaar, daar de regenval uiterst gering was; wei nigen zullen evenwel vermoed hebben, dat de prijsdaling zoo groot zou zijn. Ge woonlijk worden vóór de markten, op de boerderijen al enkele partijen gekocht, doch dit was nu in het geheel niet het geval, wat men wel als een ongunstig voorteeken mocht beschouwen. Op de markt ging de verkoop, ondanks het feit, dat er veel kooplieden present waren, buitengewoon traag, om 11 uur waren nog slechts enkele partijen ver kocht; eerst na twaalf uur ging de ver koop iets vlugger en liep de prijs een weinig op, er zijn echter zeer veel lam meren onverkocht gebleven. Do- prijzen liepen van 8.tot 12, Hoogste prijs 12.50. Vorig jaar werden op de eerste markt prijzen betaald van 12.tot 18.Verschillende veehou ders, die op de eerste markt vorig jaar 15.ontvingen, konden nu niet meer dan 8.k 9.maken. Iemand, die in 1937 16.had gekregen, kreeg gis teren slechts 8.Als men daarbij overweegt, dat de voederprijzen sterk zijn gestegen en door de droogte veel gevoe derd moet worden zijn de lage prijzen van dit jaar wel een groote teleurstelling voor den Texelschen schapenboer. De schapenprijs aan de markt viel niet tegen, betaald werd 20.tot 23. Nuchtere kalveren werden er ongeveer 40 aangevoerd, gemiddeld werd 10.per stuk betaald, voor oudere kalveren be taalde men prijzen van 13.tot 30. Pinken golden ongeveer 100.verder •werd eert 9-tal koeien verhandeld voor prijzen van 150.tot 230.—. De vette varkens doen op de boerderij prijzen van 25 tot 26 cent per pond. De biggen zijn nog duur, voor een goede big betaalde men op de markt ongeveer 20.—. De eierenprijzen stijgen thans voortdu rend, op de veiling betaalde men 20 25 cent per 100 stuks meer dan vorige week. Veemarkt, Maandag 16 Mei 1938. 3 paarden 150.— tot 230.9 koeien 150.— tot 235.—; 2 pinken 75.— tot 125.13 graskalveren 16.tot 30. 34 nuchtere kalveren 7.tot 14.16 schapen 20.— tot 23.4523 lammeren 8.tot 12.43 biggen 18.tot 22; 4 stieren 100.tot 120. Eierenveiling, 16 Mei 1938. Aangevoerd: 77648 eieren. 58—62 kg per 100 3.20 tot 3.40; 82—64 kg per 100 3.35 tot 3.50; 6670 kg per 100 3.55 tot 3.80; 50—56 kg per 100 2.80 tot 3.10. De prijzen der eieren zijn 70 tot 75 cent per 100 hooger dan vorig jaar in dezelfde week. Heden (Dinsdag) maken de Texelsche bak kers met hunne dames een uitstapje naar Rotterdam, waar ze de gast zullen zijn van de meelfabriek van de vereenigde bakkers. Het gezelschap bestaat uit ongeveer 25 per sonen. Zoodra het gezelschap in Rotterdam is aangekomen, zijn het de gasten van de meelfabriek, die hun niet alleen de meel fabriek zal laten bezichtigen, doch ook ver schillende bezienswaardigheden der stad. Maandagmorgen brak brand uit in een hooi schelf van den neer C. de Wit, 't Noorden. De oorzaak is waarschijnlijk te wijten aan het spelen met lucifers van een kind van 4 jaar. De motorspuit van Oosterend verleende hulp. Door het stille weer was men het vuur spoedig meester. De lepelaars voelen zich hier best thuis. De dieren zijn zeer mak en bevinden zich dikwijls aan den Middelweg in 't Noorden. De muzlekvereeniging „Excelsior" zal met Hemelvaartsdag deelnemen aan het concours welk dit jaar wordt gehouden te Weesp. De muziekvereeniging „V.I.O.S." te Oost zal deel nemen aan concours welk dit jaar wordt ge houden te Wieringen. De belde corpsen staan onder leiding van den directeur C, Bremer Sz. Overplaatsingen. Lichtmatrozen C. J. Otto, G. Roolker, J. J- Schrier, J. Wilderom van H. Hendrik naar Kaz. A'dam, 5 Mei '38 T Lichtmatrozen W. F. Berloth, C. J. Ber- revoets, A. G. H. Bierens, H. A. Bolleura B. H. Hagendijk, B. Koole, J. B. Lammers, F. C. v .der Meeren, G. van Riessen van H, Hen drik naar Kaz. Willemsoord, 5 Mei .38. Seinersmaat P. A. Jansen van Kaz. A dam naar P Florisz, 9 Mei '38. Seinersmaat L. Rijkers van Kaz. Adam naar A. v. d. Hulst, 9 Mei '38. L.L.O.O. Vlieger J. A. Mol van De Kooy naar De Mok, 9 Mei '38, Matroos le kl. J. C. v. d. Hilst van Wacht schip Willemsoord naar Afd. Marns. R'dam, 9 Mei '38. Op datum tewerkgested bij den bouw van de O.booten K OXIX en K XX te Schiedam. Matroos le kl. J. C. van Loon van Schor pioen n. Wachtschip Vlissingen, 17 Mei '38. Schrijversmaat E. L. Vreden van Wacht schip Willemsoord naar Wachtschip Vlissin gen, 14 Mei '38. Seinersmaat W. C. Bossin van Wachtschip Willemsoord naar Gelderland, 27 Mei '38. Marinier le kl. H. v. Merkenstein van Kaz. Willemsoord naar J. M. v. Nassau, 16 Mei '38. Marinier le kl. J. C. M. Herben van Kaz. Willemsoord. Bevolen overpl. op 16 Mei '38 naar Hr. Ms. J. M. v. Nassau ingetr. L.L.O.O.-Vlieger H. Lippla, J. J. v. de .Plaasche van Kaz. A'dam naar De Mok, 14 Mei '38. Matroos le kl. J. P. Lubbers van A. v. d. Hulst naar Wachtschip Vlissingen, 16 Mei '38. Matroos K. v. den Berge van J. v. Gelder naar Wachtschip Vlissingen, 16 Mei '38. Lichtmatrozen C. A. de Bruin, D. de Heus, M. Bijl, W. Kluijfhout van P. Florisz naar Wachtschip Vlissingen, 16 Mei '38. Matoros le kl. H. Bres van Wachtschip Wil lemsoord naar Kaz. .Willemsoord, 14 Mei '38. Onder intr. der op 16 Mei '38 bevolen over plaatsing naar Hr. Ms. J. M. van Nassau. L.L. Geschutmaker B. Doedens, M. C. van Geel, E. Huizer, L. Kramer, J. J. Wilemse, van v. Speijk naar Kaz. A'dam, 14 Mei '38. Critisch Bulletin. Mei-nummer. Uit gave Van Loghum Slaterus N.V. Arnhem. De redacteur van het Bulletin schrijft in dit nummer een bijdrage over het „Geschenk 1938" terwijl W. van Ravesteyn het boek van dr. Proost over Henriette Roland Holst aan een beschouwing onderwerpt. Rein Blijstra zegt behartenswaardige dingen over Eva Raedt de Canter's laatste werk „De Vreem deling in Uwe Poorten", die echter in het oor van de schrijfster minder aangenaam zullen klinken. Overigens heeft dit boek van de be gaafde schrijfster in het algemeen een op vallend slechte pers verkregen. Tal van andere, meestal interessante besprekingen, complie- teeren dit Mei-nummer. Het Kind. Nummer van 30 April. Uitg. C. A. Spin Zn. N.V. Amsterdam. H. J. van Wielink schrijft in dit nummer over de keuze naar welke school de kinderen die de O.L. verlaten hebben, te sturen. Inder daad een probleem, waar tal van ouders mee zitten. In hooge mate interessant is de bij drage over „De onderwijzer en het onderwijs in de rechtzaal". Zooals men weet heeft eenigen tijd geleden een onderwijzer zich in de rechtzaal moeten verantwoorden terwijl daarvan de geheele klas ooggetuige was. Dat hierover harde noten gekraakt worden (ook in een ander artikel) laat zich raden. DeTooneelspiegel. Uitg. van A. J. G. Strengholt te Amsterdam. Mei-nummer. Jeari Botrot schrijft over het Parijsche theater leven, terwijl de zeer lezenswaardige rubriek „Onze meening over" ditmaal het een en ander behelst over de martelares der vader- landsche Bühne (Cissy van Bennekom...) over Tilly Lus en Mevr. Theo Mann Bouwmeester. Hans v. d. Aardweg richt nog eenmaal het woord (een verzoenend!) tot de leiders der Amsterdamsche Tooneelvereeniging, waarin hy er den nadruk op legt dat de vele en dik- wijls niet malsche opmerkingen niet tot de persoon gericht waren. Lien Ludriks ten slotte schreef een vlot interview over Mien Duymaar-van Twisk. Overzicht inhoud Me i-n u m m e r „O n z V 1 o o t". Het hoofdartikel, getiteld: „De Vlootpolitiek in een nieuw stadium", geeft een uiteenzetting van de wijze, waarop onder de leiding van Mussolini sedert 1922 de zee macht van Italië is opgebouwd. Zijn vloot bouwpolitiek heeft zich gekenmerkt door voor uitzien, daadkracht in de uitvoering en vooral ook door evenwicht, wars van vakeenzijdigheid of overschatting van nieuwe of bijzondere wapens. Deze evenwichtige opbouw der Itali- aansche Zeemacht is dan ook een beslissende factor geweest voor Italië's tegenwoordige en toekomstige positie, met name in het jaar 1935 (de verovering van Abessinië). Na dit jaar komt de Italiaansche vlootbouwpolitiek in een nieuw stadium, n.1. van het streven naar controle over de Middellandsche Zee, van het streven naar medezeggenschap op den oceaan, waaraan trouwens de huidige Italiaansche vlootbouwpolitiek en het vestigen van een vlootbasis aan den Indischen Oceaan getuige nis aflegt. Daarna volgt een korte bespreking van het Britsch-Italiaansch accoord en wordt besloten met de beantwoording van de vraag of er voor ons iets uit Mussolini's marine- politiek te leeren valt. Luitenant ter zee 1ste klasse A. Króese schrijft over „Vogelverschrikkers", de imitatie slagschepen van de Engelschen tijdens den wereldoorlog, die de Öuitsche marineleiding moesten misleiden omtrent de plaats, waar de werkelijke slagvloot zich bevond. Een methode die in een toekomstigen zeeoorlog met zijn vele vllegverkenningen ongetwijfeld nuttige toepassing kan vinden. In de „Kantteeke- ningen" worden eenige opmerkingen gemaakt over de groote beteekenis van het Instituut der Hoogere Marine Krijgsschool naar aan leiding van het 20-jarlg bestaan. Verder wor den eenige meeningen van adhaesie-betuigers weergegeven (een greep uit vele) met de idee van een Vlootleening. Besloten wordt met een artikel van den oud-directeur van het marine établissement te Soerabaja, D. A. P. Koning, waarin deze een nadere uiteenzetting geeft van het door hem voorgestane type torpedo- motorboot. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. Chr. Huygens, t„ 15 Mei van Sabang. Enggano, 15 Mei te A'dam. j P Coen, u., pass. 14 Mei Ouessant. Johan de Witt, u., pass. 15 Mei Gibraltar. Johan v Oldenbarnevelt, u., 15 Mei te Sabansr Marnix v. St. Aldegonde, t., 17 Mei 4 u. t# A'dam verwacht. Poelau Laut, u., 16 Mei te Batavia. Poelau Roebiah, t., 14 Mei v. Batavia. Saleier, t., 15 Mei v. Padang. Soemba, t., 14 Mei v. Aden. •Tarakan, u. 15 Mei lul3m. n.m. 45 mijl 0. y( Niton. KON. HOLL. LLOYD. Amstelland, u„ 15 Mei te Montevideo. Eemland, t., 16 Mei te IJmuiden verwacht. Montferland, t„ 13 Mei v. Montevideo. Zaanland, 15 Mei te A'dam. KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ, Achilles pass. 16 Mei Lydd. Ajax pass. 16 Mei Kiel Holtenau. Ariadne 15 Mei te Hamburg. Astrea 14 Mei van N. York. Aurora pass. 16 Mei Gibraltar. Bacchus 11 Mei van Curagao. Barneveld 15 Mei te Hamburg. Bennekom 15 Mei te Antwerpen. Bodegraven, u., 14 Mei te Cristobal. Costa Rica, u., 14 Mei te Christobal. Cottica, u., 14 Mei van Dover. Crijnssen, u„ 15 Mei 12u9m. v.m. 120 myl 0. v. Land's End. Deucalion 15 Mei te Izmir. Dido 11 Mei van Curagao. Euterpe pass. 16 Mei nam. 2 u. 35 Lydd. Fauna 14 Mei te Tunis. Ganymedes, 15 Mei te A'dam. Hebe 14 Mei v. Malta. Hermes 16 Mei v. Farmagusta. Mars 14 Mei van Susak. Nereus pass. 15 Mei B'koog. Oranje Nassau 15 Mei van Curagao. Orpheus pass. 16 Mei Brunsbuttelkoog. Perseus 16 Mei te Amsterdam. Pluto 14 Mei van Kopenhagen. Rhea 16 Mei van Vanc. Saturnus 15 Mei te Piraeus. Theseus pass. 15 Mei Holtenau. Tiberius pass. 16 Mei Gibraltar. Trajanus 14 Mei v. Lissabon. Triton pass. 15 Mei Dungeness. Van Rensselaer, t., 17 Mei 4u30m. n.m. te Amsterdam verwacht. Venus pass. 13 M.ei Gibraltar. Vulcanus pass. 15 Mei Bevezier. HOLLAND—AMERIKA LIJN. Beemsterdijk, 14 Mei v. N. Orelans. Damsterdijk, 15 Mei te Londen. Edam, 15 Mei te Philadelphia. Leerdam, 15 Mei te Londen. Tiradentes, 14 Mei v. New-York. Veendam, 16 Mei v. Plymouth. Volendam, 14 Mei v. Southampton. HOLLAND—WEST-AFRIKA LIJN. Ceres, t., 15 Mei v. Tikoradi. Maaskerk, u., 13 Mei v. Freetown. Reggestroom, 15 Mei te A'dam. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Baloeran, t., pass. 15 Mei K. del Armi. Blitar, t., pass. 16 Mei Finisterre. Kota Agoeng, t., 14 Mei v. P .Said. Kota Inten, u„ pass. 15 Mei Gibraltar, Palembang, 15 Mei te R'dam. Siantar, u„ 15 Mei v. Genua Tapanoeli, u., pass. 15 Mei Gibraltar. STOOMVAART MIJ. OCEAAN. Aeneas 14 Mei te Londen. Agamemnon, 13 Mei te Suez, Alcinous 15 Mei te Londen. Clytoneus, 15 Mei te A'dam. Deucalion 15 Mei van Shanghai. Eurylochus 15 Mei te Londen. Phrontius 14 Mei van Batavia. Sarpedon 15 Mei v. Penang. SELVER-JAVA PACIFIC-LIJN. Bengalen 13 Mei v. Batavia. Hoegh Silverlight 10 Mei te Los Angeles. Madoera 14 Mei van Macassar. Modjokerto, 13 Mei v. San Francisco. Saparoea 13 Mei te Portland (Ore). JAVA—NEW-YORK-LIJN. Brastagi 12 Mei van Hampton Rds City of Athens 14 Mei v. P. Swettenham. City of Bedford 13 Mei te Baltimore. Kota Pinang, 15 Mei te Batavia. Kota Radja, 14 Mei te Boston. Kota Tjandi, 15 Mei v. Batavia. Sembilan 13 Mei te New York. Singkep, 15 Mei v. Kaapstad. Tanimbar 15 Mei te N.-York. KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ- Boissevain 15 Mei v. Port. Elizabeth. Bantam 13 Mei v. Port Natal. Tegelberg 13 Mei te Singapore. Maetsuycker 14 Mei v. Singapore. EMZETCO LIJN. Jonge Anthony, 14 Mei v. Bilbao. Jonge Elizabeth, pass. 15 Mei Leixoes. (HollandOost-Azië Lijn Gaasterkerk, u„ 14 Mei van Hongkong. Grootekerk, t., 16 Mei van Hongkong. Twee tippelaars, die 100 km afleggen. Ter gelegenheid van haar 55-jarig bestaan, organiseerde Zondag j.1. de gymnastiekvere niging „Sparta" te Winkel een wandel toch over 30 km, waarvoor „De Zilvermeeuw" niet een groep van 32 personen had ingeschreven- Onder begunstiging van ideaal wandelweer, werd te kwart over tienen gestart en voerde het parcours de deelnemers allereerst over Barsingerhom naar Kolhorn. Daarna onder den West-Frieschen dijk terug naar Winkeli waar gerust werd. ,J Na de rust ging het langs Oude Niedorp en over AartswoSd naar de Wieringermeer. Te kwart over vieren kwam men wederom 111 Winkel aan. Daar er geen uitvallers te noteeren waren, ontving z(j een fraaien groepsprijs, beneven nog twee extra-prjjzen. Als bijzonderheid kan nog vermeld worden, dat de heeren J. W. Bakker en C. Kelder den afstand Den HelderWinkel v.v. loopende vol brachten en met inachtneming van den wan deltocht dien dag pl.m. 100 km. aflegden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 6