BC©P>P>IEIM
UW VOETEN...
De eerste groote
lammeren-
markt
Texelsch nieuws
in goede handen
3i{t\U\he weten 1 *ieïnweii%
Medisch Gediplomeerd Voetkundige
Helder engageert een
nieuwen trainer
De Fokker T 8-W
A. Bauling wint den
zilveren vleugel
KX.M. vliegt naar
Le Touquet
Inschrijving Handelsregister
Prijzen een teleurstelling
Marktberichte
Uitstapje Texelsche bakkers
Oosterend
Brand in hooischelf
Texel als vogeleiland
Naar Concours
Tijdschriften
^xliee^vua'MeAicPiien
U/xuidelijio^
w. S. V. „De Zilvermeeuw"
Uw voeten moeten eens grondig onder
zocht worden, maar pas op, aan wien U
Uw voeten toevertrouwd!
Neem zekerheid! Wend U tot een
medisch gediplomeerd voetkundige,
want hij alleen verschaft U de zeker
heid Uw voeten op de juiste wijze dus
wetenschappelijk volgens het beroemde
Pediforma systeem te onderzoeken en te
behandelen.
Voor U veilige voetbehandeling
De befaamde Longin komt naar
Den Helder.
In haar gisteravond gehouden ledenver
gadering heeft de H.F.C. „Helder" een
belangrijk besluit genomen, n.1. om met
ingang van 1 Juni a.s. tot trainer te be
noemen de befaamde Oostenrijksche coach
R. M. Longin.
Met deze benoeming heeft onze oudste voet-
balvereeniging een gewichtige stap gedaan,
waarvan zij niet ten onrechte hoopt het vol
gende seizoen de vruchten te plukken. Im
mers een engagement van een zoo gerenom
meerd oefenmeester brengt zware financieele
offers met zich, doch eenparig was men van
meening, dat deze offers gebracht dienen te
worden om de vereeniging op een hooger plan
te brengen. Deze benoeming getuigt van
ondernemingszin en moed en verdient dan ook
stellig de instemming van alles wat zich
Heldriaan noemt.
De heer Longin heeft behalve drie seizoenen
bij de eerste klasser Blauw-Wit o.m. gewerkt
bij de Liersche Sportkring, die hy kampioen
van België maakte, bij eenige eerste klassers
in Duitschland, heeft gespeeld en getraind in
Joego-Slavië en was zelfs een jaar bonds-
trainer vanPortugal. Zooals men ziet,
heeft Helder zich van een internationaal ge
oriënteerd en succesvol oefenmeester ver
zekerd, waarmede wjj de club geluk wenschen.
We zijn zeer benieuwd, wat de Oostenrijker
met de withemden zal bereiken!
Nieuw -tweemotorlg torpedovlieg
tuig op oryvers.
In den ter gelegenheid van de Internationale
Luchtvaarttentoonstelling te Helsingski door
Fokker uitgegeven catalogus vinden wij, aldus
het H.blad, dit nieuwe watervliegtuig als volgt
beschreven:
Voor de kustverdediging van een land is
het van bijzonder belang, over een vliegtuig
type te kunnen beschikken, dat eventueele
landingspogingen van vijandelijke oorlogs
schepen in de kiem kan smoren. Het daar
voor in aanmerking komende type moet snel
zijn, om op het eerste alarm den vijand ver in
zee tegemoet te kunnen vliegen, het moet
een grooten actieradius hebben, om lang
durige patrouillevluchten te kunnen onder
nemen en het moet een hoogen nuttigen last
hebben, om een zwaren torpedo of een dien
overeenkomstige lading bommen te kunnen
meevoeren. Een vliegtuig, dat aan deze
eischen voldoet is de Fokker T8-W, bij den
bouw waarvan voordeel is getrokken van de
waardevolle ervaring, die men op het geb'.ed
van watervliegtuigen heeft opgedaan.
De T8-W is een vrijdragende middendekker,
waarvan de vleugel en het rompmiddenstuk
als één geheel van hout zijn vervaardigd. De
rompneus is in lichtmetaalconstructie uitge
voerd, terwijl het achtergedeele uit gelaschte
stalen buizen is samengesteld.
Voor in den romp bevindt zich de plaats
voor den bevelvoerenden officier, die de navi
gatie leidt, de torpedo- of bommenrichtmidde-
len bedient en die, door een groot schuifdak,
met andere vliegtuigen seinen kan uitwisselen
als de formatie op het water drijft. Deze com
mandoruimte is geheel afgesloten door groote
ruiten van z.g. plexiglas, een kunstharspro
duct, dat zeer licht, helder en onsplinterbaar
is en in eiken vorm gebogen kan worden. Dit
materiaal wordt tegenwoordig zeer veel bij
den bouw van vliegtuigen toegepast.
Iets meer naar achteren, voor den vleugel-
voorkant en zoo hoog mogelijk, zit de vlieger,
die het toestel bestuurt. Rechts van hem is
een doorgang vrijgelaten, zoodat alle plaat
sen in de machine onderling met elkaar in
verbinding staan. De piloot beschikt over een
vast ingebouwd machinegeweer en kan ook
de torpedo laten vallen door middel van een
electrisch contact. Het dak van de stuurhut
is eveneens van plexiglas en als de nood aan
den man komt en de piloot het vliegtuig met
zijn parachute moet verlaten, kan dit dak
met een enkele handgreep worden afgewor
pen.
De derde man aan boord is de marconist,
die tevens- als schutter dienst doet om de
machine tegen aanvallen van achteren en op
zij te verdedigen. Als hij zyn machinegeweer
niet noodig heeft, kan Hij het in den romp
laten verdwijnen en het dak van plexiglas
sluiten.
Tenslotte is er achter deze plaats in den
romp nog een ruimte, waarin de zee-uitrus
ting, het anker en het drijfanker worden
opgeborgen.
De torpedo of de bommen worden in een
speciale ruimte in den romp, onder den vleu
gel, meegevoerd. Deze ruimte is door hydrau
lisch werkende kleppen gesloten en ei eetn-
sche contacten zorgen er voor, dat de tor-
depo of de bommen niet kunnen worden af
geworpen alvorens de kleppen geheel ge
opend zijn.
De drijvers zijn uit z.g. duralplat vervaar
digd. Dit is een aluminiumlegeering, die cor-
roslevrij en dus tegen zeewater bestand is.
Elke drijver is verdeeld in 6 waterdichte af-
deelingen, die aan den bovenkant door dek
sels zyn afgesloten, zoodat zij gemakkelijk
kunnen worden gecontroleerd en gereinigd.
Al naar gelang van de gewenschte presta
ties kan de T8-W worden uitgerust met twee
luchtgekoelde motoren van 400 tot 700 pk
elk, terwijl er plaats is voor benzinetanks met
een totalen inhoud van 1000 liter.
Evenals in de meeste landen met nieuwe
vliegtuigtypen het geval is, wenscht ook de
Nederlandsche Marine niet, dat de prestaties
en nadere bijzonderheden van de T8-W be
kend worden gemaakt, en de Fokkerfabriek
kan dus, in het belang van de landsverdedi
ging, geen cijfers daaromtrent publiceeren.
De mooie aërodynamische vorm van dit nieu
we toestel doet echter vermoeden, dat de
prestaties zeer gunstig zullen zijn.
De trophee thans zijn eigendom.
Het weer begunstigt den wedstrijd.
Zoo is dan Zaterdag voor Schiphol het
wedstrijdseizoen weer geopend met de lang
zamerhand traditioneel geworden vlucht om
den Zilveren Vleugel.
Om half een kreeg de heer J. Heymans
met zijn Leopard Moth het teeken om af te
rollen, waarna nret geregelde tusschenpoozen
de andere deelnemers vertrokken. Precies
vijf voor twee startte de laatste machine,
hetgeen geheel volgens programma was. En
daarna was op Schiphol voorloopig wachten
het parool.
De vliegers waren verdeeld in twee groe
pen. Onder de deelnemers bevonden zich vier
vilegers van de J.A.V.A., terwijl de vliegers
van de Marineluchtvaartafdeeling M.L.D., we
gens de slagen welke dezen dienst in de af-
geloopen week hebben getroffen, zich had
den teruggetrokken.
Kort na de start moest een der militaire
vliegtuigen, bemand met den heer Drost, we
gens motorstoring terugkeeren.
Verder verliep de wedstrijd geheel normaal.
Op Teuge, Eindhoven en Schiphol moesten
laplandingen worden gemaakt, hetgeen wil
zeggen dat de bestuurders de machines op
het landingsterrein, zoo-dicht mogelijk bij op
den grond liggende witte kruisen moesten
neerzetten. Daar er niet veel wind stond,
leverde dit niet te veel moeilijkheden op.
Tegen drie uur kwam het eerste vliegtuig,
dat van den heer Heymans, weer terug, en
maakte een sierlijke landing tot dicht bij het
kruis.
Nadat bericht was binnengekomen dat alle
deelnemers de landingsplaatsen waren ge
passeerd, steeg de heer Heymans weer op,
om de uitslagen van de landingen op Teuge
te halen.
Toen alle deelnemers binnen waren, zette
de jury zich aan de berekening van de resul
taten en tegen half zeven kon eindelijk de
uitslag bekend worden gemaakt. Het bleek
dat by de sportvliegers de heer A. Bauling
de eerste was. Hij ontving dan ook uit han
den van den heer E. Crone na een hartelijke
toespraak den Zilveren Vleugel, welke thans,
nu h\j de tropee voor de tweede maal heeft
veroverd, zijn eigendom is geworden. Tweede
werd de heer Van Heek, die dezen Vleugel,
nadat hij zelf in 1936 den eersten Vleugel
had gewonnen, opnieuw beschikbaar had ge
steld om den wedstrijd opnieuw te laten
voortbestaan. Den derden prijs behaalde de
heer J. Heymans.
Bij de leerling-vliegers van de Rijksoplei
ding van verkeersvliegers en de Java-piloten
behaalde de heer Van Riemsdijk den eersten
prijs. Tweede werd de heer Clinge Doorenbos
en derde de heer Sitter.
Week-eind-dienst begint Zaterdag
11 Juni.
Naar het H.bl. verneemt zal de K.L.M,
een dienst openen op de Fransche bad
plaats Le Touquet, indien zij tenminste
het daarvoor benoodigde materieel en
personeel kan vrijmaken.
Er zijn reeds eenigen tijd onderhandelin
gen over deze nieuwe verbinding gaande.
Dezer dagen hebben die hun beslag gekregen
in een voorloopige overeenkomst met de So-
ciété des Grands Etablissements du Touquet
Paris Plage.
De bedoeling is om Zaterdag 11 Juni het
eerste vliegtuig naar Le Touquet te laten
gaan; dat keert dan Maandag 15 Juni terug
en zoo vervolgens elk week-einde.
Zooals men misschien weet, hebben de En-
gelschen reeds eenigen tijd een verbinding
LondenLe Touquet.
Het is echter heelemaal de vraag, of een
dergelijke week-eind-lijn op een Fransche
badplaats reden van bestaan heeft: ons is bij
informatie gebleken, dat er practisch uit
Nederland zoo goed als geen aanvrage voor
is. Maar mogelijk komt dat dan.
10—17 Mei 1938.
Nieuwe zaken:
Den Helder:
Gebr. den Hollander, Oude Kerkstraat 34,
groothandel in groenten en fruit.
Wijzigingen:
Den Helder:
Jh. Schol, Nieuwstraat 57, afdeellng brand-
stoffenhandel overgegaan aan T. Schol.
Mej. M. Westerbaan, Sluisdijkstraat 45, dro
gisterij; overgegaan aan P. C. Plaatsman.
Texel:
N.V. Zuivelfabriek „De Ondernemer", Dijk
den Hoorhbenoeming gevolm. en statuten
wijziging.
HET NIEUWE VLIEGVELD TE BATAVIA.
Aneta meldt uit Batavia:
In verband met den aanleg van het vlieg
veld te Batavia, worden thans onderhandelin
gen gevoerd met het departement van marine
tot verbreeding van den toegangsweg tot het
nieuwe vliegveld. Het departement van marine
is aan dezen weg gelegen.
Eventueel zal een deel der kantoren moe
ten worden opgeofferd. („Nw. Rott .Crt.").
De vooruitzichten der prijzen van de
Texelsche lammerenmarkt waren dit jaar
ongunstig; naar Frankrijk en België, die
in de laatste jaren veel afnamen, kon
weinig worden uitgevoerd, door steeds
meer terugloopen van de franc, was uit
voer in den laatsten tijd zelfs zoo goed
als onmogelijk. Het gevolg hiervan is, dat
zeer vele weiders in Noord- en Zuid-Hol
land nog met overhouders zitten. Ver
wacht werd dan ook, dat de prijs enkele
guldens lager zou zijn, dan vorig jaar,
daar de regenval uiterst gering was; wei
nigen zullen evenwel vermoed hebben, dat
de prijsdaling zoo groot zou zijn. Ge
woonlijk worden vóór de markten, op de
boerderijen al enkele partijen gekocht,
doch dit was nu in het geheel niet het
geval, wat men wel als een ongunstig
voorteeken mocht beschouwen.
Op de markt ging de verkoop, ondanks
het feit, dat er veel kooplieden present
waren, buitengewoon traag, om 11 uur
waren nog slechts enkele partijen ver
kocht; eerst na twaalf uur ging de ver
koop iets vlugger en liep de prijs een
weinig op, er zijn echter zeer veel lam
meren onverkocht gebleven.
Do- prijzen liepen van 8.tot 12,
Hoogste prijs 12.50. Vorig jaar werden
op de eerste markt prijzen betaald van
12.tot 18.Verschillende veehou
ders, die op de eerste markt vorig jaar
15.ontvingen, konden nu niet meer
dan 8.k 9.maken. Iemand, die
in 1937 16.had gekregen, kreeg gis
teren slechts 8.Als men daarbij
overweegt, dat de voederprijzen sterk zijn
gestegen en door de droogte veel gevoe
derd moet worden zijn de lage prijzen van
dit jaar wel een groote teleurstelling voor
den Texelschen schapenboer.
De schapenprijs aan de markt viel niet
tegen, betaald werd 20.tot 23.
Nuchtere kalveren werden er ongeveer 40
aangevoerd, gemiddeld werd 10.per
stuk betaald, voor oudere kalveren be
taalde men prijzen van 13.tot 30.
Pinken golden ongeveer 100.verder
•werd eert 9-tal koeien verhandeld voor
prijzen van 150.tot 230.—.
De vette varkens doen op de boerderij
prijzen van 25 tot 26 cent per pond. De
biggen zijn nog duur, voor een goede big
betaalde men op de markt ongeveer
20.—.
De eierenprijzen stijgen thans voortdu
rend, op de veiling betaalde men 20 25
cent per 100 stuks meer dan vorige week.
Veemarkt, Maandag 16 Mei 1938.
3 paarden 150.— tot 230.9 koeien
150.— tot 235.—; 2 pinken 75.— tot
125.13 graskalveren 16.tot 30.
34 nuchtere kalveren 7.tot 14.16
schapen 20.— tot 23.4523 lammeren
8.tot 12.43 biggen 18.tot 22;
4 stieren 100.tot 120.
Eierenveiling, 16 Mei 1938.
Aangevoerd: 77648 eieren.
58—62 kg per 100 3.20 tot 3.40; 82—64
kg per 100 3.35 tot 3.50; 6670 kg per
100 3.55 tot 3.80; 50—56 kg per 100 2.80
tot 3.10.
De prijzen der eieren zijn 70 tot 75 cent per
100 hooger dan vorig jaar in dezelfde week.
Heden (Dinsdag) maken de Texelsche bak
kers met hunne dames een uitstapje naar
Rotterdam, waar ze de gast zullen zijn van
de meelfabriek van de vereenigde bakkers.
Het gezelschap bestaat uit ongeveer 25 per
sonen. Zoodra het gezelschap in Rotterdam
is aangekomen, zijn het de gasten van de
meelfabriek, die hun niet alleen de meel
fabriek zal laten bezichtigen, doch ook ver
schillende bezienswaardigheden der stad.
Maandagmorgen brak brand uit in een hooi
schelf van den neer C. de Wit, 't Noorden. De
oorzaak is waarschijnlijk te wijten aan het
spelen met lucifers van een kind van 4 jaar.
De motorspuit van Oosterend verleende hulp.
Door het stille weer was men het vuur spoedig
meester.
De lepelaars voelen zich hier best thuis. De
dieren zijn zeer mak en bevinden zich dikwijls
aan den Middelweg in 't Noorden.
De muzlekvereeniging „Excelsior" zal met
Hemelvaartsdag deelnemen aan het concours
welk dit jaar wordt gehouden te Weesp. De
muziekvereeniging „V.I.O.S." te Oost zal deel
nemen aan concours welk dit jaar wordt ge
houden te Wieringen. De belde corpsen staan
onder leiding van den directeur C, Bremer Sz.
Overplaatsingen.
Lichtmatrozen C. J. Otto, G. Roolker, J. J-
Schrier, J. Wilderom van H. Hendrik naar
Kaz. A'dam, 5 Mei '38 T
Lichtmatrozen W. F. Berloth, C. J. Ber-
revoets, A. G. H. Bierens, H. A. Bolleura B.
H. Hagendijk, B. Koole, J. B. Lammers, F.
C. v .der Meeren, G. van Riessen van H, Hen
drik naar Kaz. Willemsoord, 5 Mei .38.
Seinersmaat P. A. Jansen van Kaz. A dam
naar P Florisz, 9 Mei '38.
Seinersmaat L. Rijkers van Kaz. Adam
naar A. v. d. Hulst, 9 Mei '38.
L.L.O.O. Vlieger J. A. Mol van De Kooy
naar De Mok, 9 Mei '38,
Matroos le kl. J. C. v. d. Hilst van Wacht
schip Willemsoord naar Afd. Marns. R'dam,
9 Mei '38. Op datum tewerkgested bij den
bouw van de O.booten K OXIX en K XX te
Schiedam.
Matroos le kl. J. C. van Loon van Schor
pioen n. Wachtschip Vlissingen, 17 Mei '38.
Schrijversmaat E. L. Vreden van Wacht
schip Willemsoord naar Wachtschip Vlissin
gen, 14 Mei '38.
Seinersmaat W. C. Bossin van Wachtschip
Willemsoord naar Gelderland, 27 Mei '38.
Marinier le kl. H. v. Merkenstein van Kaz.
Willemsoord naar J. M. v. Nassau, 16 Mei '38.
Marinier le kl. J. C. M. Herben van Kaz.
Willemsoord. Bevolen overpl. op 16 Mei '38
naar Hr. Ms. J. M. v. Nassau ingetr.
L.L.O.O.-Vlieger H. Lippla, J. J. v. de
.Plaasche van Kaz. A'dam naar De Mok, 14
Mei '38.
Matroos le kl. J. P. Lubbers van A. v. d.
Hulst naar Wachtschip Vlissingen, 16 Mei '38.
Matroos K. v. den Berge van J. v. Gelder
naar Wachtschip Vlissingen, 16 Mei '38.
Lichtmatrozen C. A. de Bruin, D. de Heus,
M. Bijl, W. Kluijfhout van P. Florisz naar
Wachtschip Vlissingen, 16 Mei '38.
Matoros le kl. H. Bres van Wachtschip Wil
lemsoord naar Kaz. .Willemsoord, 14 Mei '38.
Onder intr. der op 16 Mei '38 bevolen over
plaatsing naar Hr. Ms. J. M. van Nassau.
L.L. Geschutmaker B. Doedens, M. C. van
Geel, E. Huizer, L. Kramer, J. J. Wilemse, van
v. Speijk naar Kaz. A'dam, 14 Mei '38.
Critisch Bulletin. Mei-nummer. Uit
gave Van Loghum Slaterus N.V. Arnhem.
De redacteur van het Bulletin schrijft in dit
nummer een bijdrage over het „Geschenk
1938" terwijl W. van Ravesteyn het boek van
dr. Proost over Henriette Roland Holst aan
een beschouwing onderwerpt. Rein Blijstra
zegt behartenswaardige dingen over Eva
Raedt de Canter's laatste werk „De Vreem
deling in Uwe Poorten", die echter in het oor
van de schrijfster minder aangenaam zullen
klinken. Overigens heeft dit boek van de be
gaafde schrijfster in het algemeen een op
vallend slechte pers verkregen. Tal van andere,
meestal interessante besprekingen, complie-
teeren dit Mei-nummer.
Het Kind. Nummer van 30 April. Uitg.
C. A. Spin Zn. N.V. Amsterdam.
H. J. van Wielink schrijft in dit nummer
over de keuze naar welke school de kinderen
die de O.L. verlaten hebben, te sturen. Inder
daad een probleem, waar tal van ouders mee
zitten. In hooge mate interessant is de bij
drage over „De onderwijzer en het onderwijs
in de rechtzaal". Zooals men weet heeft
eenigen tijd geleden een onderwijzer zich in
de rechtzaal moeten verantwoorden terwijl
daarvan de geheele klas ooggetuige was. Dat
hierover harde noten gekraakt worden (ook
in een ander artikel) laat zich raden.
DeTooneelspiegel. Uitg. van A. J. G.
Strengholt te Amsterdam. Mei-nummer. Jeari
Botrot schrijft over het Parijsche theater
leven, terwijl de zeer lezenswaardige rubriek
„Onze meening over" ditmaal het een en
ander behelst over de martelares der vader-
landsche Bühne (Cissy van Bennekom...) over
Tilly Lus en Mevr. Theo Mann Bouwmeester.
Hans v. d. Aardweg richt nog eenmaal het
woord (een verzoenend!) tot de leiders der
Amsterdamsche Tooneelvereeniging, waarin
hy er den nadruk op legt dat de vele en dik-
wijls niet malsche opmerkingen niet tot de
persoon gericht waren. Lien Ludriks ten
slotte schreef een vlot interview over Mien
Duymaar-van Twisk.
Overzicht inhoud Me i-n u m m e r
„O n z V 1 o o t". Het hoofdartikel, getiteld:
„De Vlootpolitiek in een nieuw stadium", geeft
een uiteenzetting van de wijze, waarop onder
de leiding van Mussolini sedert 1922 de zee
macht van Italië is opgebouwd. Zijn vloot
bouwpolitiek heeft zich gekenmerkt door voor
uitzien, daadkracht in de uitvoering en vooral
ook door evenwicht, wars van vakeenzijdigheid
of overschatting van nieuwe of bijzondere
wapens. Deze evenwichtige opbouw der Itali-
aansche Zeemacht is dan ook een beslissende
factor geweest voor Italië's tegenwoordige en
toekomstige positie, met name in het jaar
1935 (de verovering van Abessinië). Na dit
jaar komt de Italiaansche vlootbouwpolitiek
in een nieuw stadium, n.1. van het streven naar
controle over de Middellandsche Zee, van het
streven naar medezeggenschap op den oceaan,
waaraan trouwens de huidige Italiaansche
vlootbouwpolitiek en het vestigen van een
vlootbasis aan den Indischen Oceaan getuige
nis aflegt. Daarna volgt een korte bespreking
van het Britsch-Italiaansch accoord en wordt
besloten met de beantwoording van de vraag
of er voor ons iets uit Mussolini's marine-
politiek te leeren valt.
Luitenant ter zee 1ste klasse A. Króese
schrijft over „Vogelverschrikkers", de imitatie
slagschepen van de Engelschen tijdens den
wereldoorlog, die de Öuitsche marineleiding
moesten misleiden omtrent de plaats, waar de
werkelijke slagvloot zich bevond. Een methode
die in een toekomstigen zeeoorlog met zijn
vele vllegverkenningen ongetwijfeld nuttige
toepassing kan vinden. In de „Kantteeke-
ningen" worden eenige opmerkingen gemaakt
over de groote beteekenis van het Instituut
der Hoogere Marine Krijgsschool naar aan
leiding van het 20-jarlg bestaan. Verder wor
den eenige meeningen van adhaesie-betuigers
weergegeven (een greep uit vele) met de idee
van een Vlootleening. Besloten wordt met een
artikel van den oud-directeur van het marine
établissement te Soerabaja, D. A. P. Koning,
waarin deze een nadere uiteenzetting geeft
van het door hem voorgestane type torpedo-
motorboot.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
Chr. Huygens, t„ 15 Mei van Sabang.
Enggano, 15 Mei te A'dam.
j P Coen, u., pass. 14 Mei Ouessant.
Johan de Witt, u., pass. 15 Mei Gibraltar.
Johan v Oldenbarnevelt, u., 15 Mei te Sabansr
Marnix v. St. Aldegonde, t., 17 Mei 4 u. t#
A'dam verwacht.
Poelau Laut, u., 16 Mei te Batavia.
Poelau Roebiah, t., 14 Mei v. Batavia.
Saleier, t., 15 Mei v. Padang.
Soemba, t., 14 Mei v. Aden.
•Tarakan, u. 15 Mei lul3m. n.m. 45 mijl 0. y(
Niton.
KON. HOLL. LLOYD.
Amstelland, u„ 15 Mei te Montevideo.
Eemland, t., 16 Mei te IJmuiden verwacht.
Montferland, t„ 13 Mei v. Montevideo.
Zaanland, 15 Mei te A'dam.
KON. NED. STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ,
Achilles pass. 16 Mei Lydd.
Ajax pass. 16 Mei Kiel Holtenau.
Ariadne 15 Mei te Hamburg.
Astrea 14 Mei van N. York.
Aurora pass. 16 Mei Gibraltar.
Bacchus 11 Mei van Curagao.
Barneveld 15 Mei te Hamburg.
Bennekom 15 Mei te Antwerpen.
Bodegraven, u., 14 Mei te Cristobal.
Costa Rica, u., 14 Mei te Christobal.
Cottica, u., 14 Mei van Dover.
Crijnssen, u„ 15 Mei 12u9m. v.m. 120 myl 0.
v. Land's End.
Deucalion 15 Mei te Izmir.
Dido 11 Mei van Curagao.
Euterpe pass. 16 Mei nam. 2 u. 35 Lydd.
Fauna 14 Mei te Tunis.
Ganymedes, 15 Mei te A'dam.
Hebe 14 Mei v. Malta.
Hermes 16 Mei v. Farmagusta.
Mars 14 Mei van Susak.
Nereus pass. 15 Mei B'koog.
Oranje Nassau 15 Mei van Curagao.
Orpheus pass. 16 Mei Brunsbuttelkoog.
Perseus 16 Mei te Amsterdam.
Pluto 14 Mei van Kopenhagen.
Rhea 16 Mei van Vanc.
Saturnus 15 Mei te Piraeus.
Theseus pass. 15 Mei Holtenau.
Tiberius pass. 16 Mei Gibraltar.
Trajanus 14 Mei v. Lissabon.
Triton pass. 15 Mei Dungeness.
Van Rensselaer, t., 17 Mei 4u30m. n.m. te
Amsterdam verwacht.
Venus pass. 13 M.ei Gibraltar.
Vulcanus pass. 15 Mei Bevezier.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
Beemsterdijk, 14 Mei v. N. Orelans.
Damsterdijk, 15 Mei te Londen.
Edam, 15 Mei te Philadelphia.
Leerdam, 15 Mei te Londen.
Tiradentes, 14 Mei v. New-York.
Veendam, 16 Mei v. Plymouth.
Volendam, 14 Mei v. Southampton.
HOLLAND—WEST-AFRIKA LIJN.
Ceres, t., 15 Mei v. Tikoradi.
Maaskerk, u., 13 Mei v. Freetown.
Reggestroom, 15 Mei te A'dam.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Baloeran, t., pass. 15 Mei K. del Armi.
Blitar, t., pass. 16 Mei Finisterre.
Kota Agoeng, t., 14 Mei v. P .Said.
Kota Inten, u„ pass. 15 Mei Gibraltar,
Palembang, 15 Mei te R'dam.
Siantar, u„ 15 Mei v. Genua
Tapanoeli, u., pass. 15 Mei Gibraltar.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Aeneas 14 Mei te Londen.
Agamemnon, 13 Mei te Suez,
Alcinous 15 Mei te Londen.
Clytoneus, 15 Mei te A'dam.
Deucalion 15 Mei van Shanghai.
Eurylochus 15 Mei te Londen.
Phrontius 14 Mei van Batavia.
Sarpedon 15 Mei v. Penang.
SELVER-JAVA PACIFIC-LIJN.
Bengalen 13 Mei v. Batavia.
Hoegh Silverlight 10 Mei te Los Angeles.
Madoera 14 Mei van Macassar.
Modjokerto, 13 Mei v. San Francisco.
Saparoea 13 Mei te Portland (Ore).
JAVA—NEW-YORK-LIJN.
Brastagi 12 Mei van Hampton Rds
City of Athens 14 Mei v. P. Swettenham.
City of Bedford 13 Mei te Baltimore.
Kota Pinang, 15 Mei te Batavia.
Kota Radja, 14 Mei te Boston.
Kota Tjandi, 15 Mei v. Batavia.
Sembilan 13 Mei te New York.
Singkep, 15 Mei v. Kaapstad.
Tanimbar 15 Mei te N.-York.
KON. PAKETVAART MAATSCHAPPIJ-
Boissevain 15 Mei v. Port. Elizabeth.
Bantam 13 Mei v. Port Natal.
Tegelberg 13 Mei te Singapore.
Maetsuycker 14 Mei v. Singapore.
EMZETCO LIJN.
Jonge Anthony, 14 Mei v. Bilbao.
Jonge Elizabeth, pass. 15 Mei Leixoes.
(HollandOost-Azië Lijn
Gaasterkerk, u„ 14 Mei van Hongkong.
Grootekerk, t., 16 Mei van Hongkong.
Twee tippelaars, die 100 km afleggen.
Ter gelegenheid van haar 55-jarig bestaan,
organiseerde Zondag j.1. de gymnastiekvere
niging „Sparta" te Winkel een wandel toch
over 30 km, waarvoor „De Zilvermeeuw" niet
een groep van 32 personen had ingeschreven-
Onder begunstiging van ideaal wandelweer,
werd te kwart over tienen gestart en voerde
het parcours de deelnemers allereerst over
Barsingerhom naar Kolhorn. Daarna onder
den West-Frieschen dijk terug naar Winkeli
waar gerust werd. ,J
Na de rust ging het langs Oude Niedorp en
over AartswoSd naar de Wieringermeer. Te
kwart over vieren kwam men wederom 111
Winkel aan.
Daar er geen uitvallers te noteeren waren,
ontving z(j een fraaien groepsprijs, beneven
nog twee extra-prjjzen.
Als bijzonderheid kan nog vermeld worden,
dat de heeren J. W. Bakker en C. Kelder den
afstand Den HelderWinkel v.v. loopende vol
brachten en met inachtneming van den wan
deltocht dien dag pl.m. 100 km. aflegden.