De vliegongelukken bij de Marine M O Douglas toestellen naar Texel Krankzinnige neergeschoten Radioprogramma edgar rice burroughs Er is voldoende controle ETHEL M, DELL B. vloog echter op den politieman toe en zwaaide de schop boven diens hoofd, waarop Bockma vuur de. De man viel doodelijk getrof fen neer en werd paar binnen ge dragen. Hij had een schot in den mond en de kogel was in de lucht pijp gedrongen. Enkele minuten la ter gaf hij den geest. Invoer van buitenlandsch vleesch funest Dc mishandeling van mr. van Schaik hihhihhihh,,,, No. 66. In de hut. die door den Rus bewoond ge weest was, tikte het kleine mechanisme ver der en verder in zyn kistje, dat voor de niets vermoedende slapers de naderende wraak van de laatste vijanden van Tarzan inhield. Tik... tik... tik... met grote regel maat klonk het eentonige geluid. Elke secon de kwam de wijzer dichter bij het doel. Even na het aanbreken van de dag stond Tarzan op het dek en keek naar de weersgesteldheid. De wind was gaan liggen. De hemel was on bewolkt. Alles scheen uitstekend geschikt om de terugreis naar het Jungle-eiland te onder nemen, waar de dieren zouden worden heen gebracht. En dan huiswaarts! De aapman wekte de bemanning en gaf orders om de ,,Kinsaid" zo spoedig mogelijk te laten ver trekken. De overgebleven leden der beman ning, veilig door de verzekering van Lord Greystoke, dat hij hen niet aan de justitie zou uitleveren, omdat zij lid waren geweest van de bende van Rokoff, haastten zich hun werk zaamheden te verrichten. De dieren, die vrij over het schip rondliepen, joegen de beman ning wel een beetje angst aan, want deze wist maar al te goed, waartoe deze beesten' in staat waren. Onder het waakzame oog van Mugambi echter waren zowel Sheeta als de apen rustig en deden niemand kwaad. Ein delijk voer de „Kinsaid" de mond van de Ugambi-rivier uit en kwam in de Atlantise Oceaan terecht... In de hut kroop de hand des dood langzaam naar het uur dat Paul- vitch vastgesteld had, daarna zou het tik kend mechanisme voor altijd zwijgen. (Nieuwe spelling.)' In den laatsten tijd zijn er ver scheidene vliegongelukken te be treuren geweest, meestentijds met FK-51 toestellen, waardoor de vraag is gerezen, die ook in een gedeelte der pers is gesteld, of er in dit type wellicht een principieele construc tie-fout schuilt en of er wel vol doende contröle wordt uitgeoefend op de vliegtuigen, welke bestemd zijn voor leger en vloot. Wij hebben te bevoegder plaatse hiernaar gci-nfomfcerd en zijn daarbij tot de gerust stellende conclusie gekomen, dat de auto riteiten zich zeker niets te verwijten heb ben. Er wordt op de deugdelijkheid der toestellen een alleszins voldoende controle Uitgeoefend. Tor nadere inlichting zij hier in het kort medegedeeld, hoe de gang van zaken is bij den bouw en de aflevering der ma- rincvliegtuigen. Bij de fabriek wordt eerst een bouwpro- jgram opgesteld, dat tot tweemaal toe wordt gecontroleerd. Ook het te verwerken materiaal wordt vervolgens op zijn deugde lijkheid beproefd. Hot is aan strenge keu ringen onderworpen. Intusschen worden er op het tech nisch bureau van de vliegtuigfa briek alle mogelijke berekeningen gemaakt inzake het weerstandsver mogen van het materiaal. Er wordt een bepaalde maximum-weerstands- eisch gesteld en voor alle zekerheid wordt slechts dat materiaal ge bruikt, waarvan het weerstandsver mogen deze maximumeisch nog overschrijdt! Dubbele contröle. Vervolgens worden de toestellen in elkaar gezet. Elke lasch wordt daarbij dubbel ge controleerd. Is het toestel gereed, dan volgt er nogmaals een zeer nauwgezette dubbele controle, n.1. éón vanwege de fa briek zelve, en één door de militaire auto riteiten. Zijn deze beide controles geheel bevredigend geweest, dan kan het toestel de lucht in. Een test-piloot bedroeft dan uren lang de vliegvaardigheid van het toe stel, waarbij proeven genomen worden, die veel zwaarder zijn, dan de zwaarste ma noeuvre, die ooit in de praktijk uitgevoerd behoeft te worden. Ook deze contröle wordt echter dubbel uitgeoefend, want het toestel wordt eveneens ingevlogen door een test piloot van het Nederlandsch Luchtvaart Laboratorium, dat bovendien alle bereke ningen nagaat en nogmaals een minitueuze contröle uitoefent. Nog een veiligheidsklep. Eerst daarna krijgt het toestel een bewijs van luchtvaardigheid. Wordt er aan een toestel iets veranderd, dan wordt dit bewijs van luchtvaardigheid ingetrokken en niet eerder opnieuw verstrekt, dan nadat alle genoemde controles nogmaals hebben plaats gehad. Maar er is nog een veiligheidsklep, want ook bij de aflevering van de fabriek aan de marine heeft er nog een volledige con tröle plaats, ditmaal vanwege de- afname- commissie van leger en vloot. Slechts met het fiat van deze commissie accepteert de marine de toestellen. F.K. 51 is een trainer. Uit het bovenstaande blijkt wel zeer duidelijk, dat er van onvoldoende toezicht op de marinevliegtuigen geen sprake is. Te recht zal men zich echter afvragen, hoe het dan wel komt, dat er juist met de F.K. 51 toestellen in den laatsten tijd zooveel on- lukken gebeurd zijn. Om het juiste antwoord op deze vraag te kunnen vinden moet men in de eerste plaats bedenken, dat de FK 51 een trainer is, hetgeen met zich brengt, dat de toestellen over het algemeen bestuurd worden door piloten met betrekkelijk weinig ervaring, die nog wel eens vlieg- fouten maken, zooals het vliegen met onvoldoende snelheid bij hot landen, het landen bij zijwind enz. Verscheidene ongelukken zijn dan ook te wijten aan vliegfouten. Ook zijn er eenige ongelukken het gevolg van motorstoringen. Natuurlijk is dit niet minder ernstig, maar hiervan kan men den OP ELKE BUS EEN BON VOOR FRAAIE GESCHENKEN V66-0311O FEUILLETON. 62 Hij boog zich over haar heen als om haar koudheid voor zijn warmte te doen wijken. „In zeker opzicht, slechts, lieveling, zei hij. „Ik houd nu van je, juist zooals ik toen van je hield. Ik heb de geheele reis naar Enge land gemaakt om je dat te zeggen. Nu bewoog zij zich, scheen voor iets terug te deinzen. „O, maar waarom liet je mU in den steek?' zei ze klagend. „Ik had je zoo noodig." Chris kromp ineen bij deze klacht, maar Bprak een oogenblik later op beslisten toon verder. „Ik moest gaan. Het was geen eerlijk Bpel, dat moet je begrepen hebben, liefste^ Je begreep toch, hoe ellendig ik het von om weg te gaan!" „Het was erger voor mij," zei ze. Hij trachtte haar in de oogen te zien. „Maar dat is nu voorbij," zei hij ernstig. „W(j kunnen nu opnieuw beginnen. En ik zal je nooit meer verlaten, Yvonne, dat zweer ik je. Zij maakte een afwerende beweging. „Nu la het te laat," zei ze zwak. „Te laat! Wat een onzin!" zei Chris met overtuiging. „Natuurlijk is het niet te laat. Ik houd nog van je, ik heb nooit opgehouden je lief te hebben En je hebt mij ook lief. Yvonne, dat kan je niet ontkennen. Je weet dat het altijd voorbestemd is geweest, dat tof'ij elkaar zouden liefhebben<" DOOR Haar vingers openden en sloten zich krampachtig, maar zij hief haar oogen niet tot hem op. „Ik vrees dat ik vergeten ben wat liefde is," zei ze. „Yvonne!" Hij schoof zijn arm onder haar hoofd. „Lieveling. Kijk mij aan! Ik zal het je weer spoedig leeren," zei hij. Haar oogleden knipperden, maar openden zich niet. Zij sprak zacht en afgebroken, bijna alsof zij in haar slaap sprak. „Dat behoorde alle tot dien vreeselijken tijd, toen ik nog voelde en leed. Maar dat is nu voorbij. Ik kan niet meer voelen of lijden." „Yvonne! Yvonne!" zei hg angstig. Hij drukte haar dichter tegen zich aan, maar zij onderging lijdelijk zijn omarming, alsof zij er geen besef van had. „Spreek niet zoo, gelief de! Wij zijn belden nog jong en het leven ligt voor ons. wy zyn nog nauwelijks begon nen te leven, jy en ik. Luister, lieveling! Ik neem je mee en zal je leeren weer gelukkig te worden. Je bent nog nooit gelukkig ge weest. Maar je zult het worden met my. Kyk my aan, liefste! Het leven is niet voor- by, maar gaat pas beginnen." Hy zweeg, zy had zich niet bewogen, maar haar oogen waren open en ontmoetten de zyne. Zij keek hem aan met een langen blik, en iets in dien blik gaf hem een vreemde gewaarwording de afschaduwing van iets bovenaardsch. dat hem angstig maakte. „Niet voor my, Chris," zei ze, en haar stem klonk zacht en zeker. „Alles is voorby voor my." „Neen, neen!" protesteerde by bijna wan hopig. „Kyk„ lieveling. Ik heb je in myn armen. Je bent nu ziek en moe, maar je zult spoedig beter worden en weer gelukkig zyn. Yvonne liefste. Je houdt toch van my! Zeg my, dat je my llefhebt!" Hy hield haar vast tegen zyn hart gedrukt, en iets van zgn overweldigend gevoe 1 moest zich aan haar medegedeeld hebben, want zy sloeg haar arm om zijn hals. Maar er was geen hartstocht in haar liefkoozlng. „Ik ge loof, dat ik je eens liefhad," zei ze. vliegtuigbouwer geen verwijten maken, aan gezien deze die motor in het toestel aan brengt, die de opdrachtgever wenscht. Een zelfde gang van zaken is er ten aanzien van de propeller.' Wanneer men nu de beide laatste on gevallen .met FK 51-toestellcn nader be schouwt, dan ziet men, dat het ongeluk na bij Den Helder een gevolg is van het feit, dat de propeller tijdens de vlucht van het toestel is gevlogen, als gevolg waarvan ver moedelijk ook de motor, die natuurlijk dol- draaide, uit het toestel werd geslingerd. Het tragische ongeluk te Eelde vond zijn oorzaak in het feit, dat een lesvliegtuig op geringe hoogte tijdens een poging om een Immelmann, een stunt, te maken, in de vrille geraakte en omlaag stortte. Had het toestel zich een tiental meters hooger be vonden, dan zou de piloot wellicht nog kans gezien hebben het toestel te houden! Men zij dus voorzichtig in een lichtvaardig oordeel over onvoldoen de contröle. De controle op alle ma rine-vliegtuigen, ook op de FK 51- toestellen is ruim voldoende en. "wanneer deze toestellen goedge keurd zijn voor de marine, is er ook alle reden om aan te nemen, dat zij inderdaad volkomen aan alle eischcn voldoen. Iets anders is, dat het wellicht gewensoht is een andere motor of een andere proncl- ler te gebruiken en deze vraag zal thans inderdaad nader bestudeerd worden. Zomerdienst binnenlandsch lucht verkeer begonnen. Behalve de Zeeuwsche luchtlijn, welke don geheelcn winter in bedrijf is gehouden en de lijn op Eindhoven, die op 28 Maart werd heropend, zijn met ingang van gis teren ook de luchtverbindingen met Gro ningen, Twente en Texel in exploitatie ge nomen. Naar Groningen vertrok een Lockheed Su per Electra, welk vliegtuigtype, zooals men weet overal in het binnenlandsch lucht verkeer gebruikt zal worden. Werd de dienst op Texel vorgi jaar nog onderhouden met onze Fokker-toestellen, gistermorgen was het een Douglas D. C. II, welke op de Texelsche vliegweide neerstreek Deze lijn zal in het vervolg gere geld door de Douglas-toestellen wor den gevlogen. Ook naar Twente vertrok een Douglas D.C. II Leeuwarden zal nog tot 25 Juni moeten wachten. Dan echter zal de Friesche hoofd stad in het binnenlandsche luchtverkeer worden opgenomen en zal Groningen van dien datum af over vier diensten per dag beschikken, waarvan twee via Leeuwar den. Dokter roept de hulp van marechaussee in. de In den vorigen nacht is de 38-jarige B. uit Echt (L.) op noodlottige wijze om het le ven gekomen. De man verkeerde in een plotselingen toe stand van krankzinnigheid, die gevaar op leverde voor zijn omgeving. Dokter Sonnen kon den man niet bedwingen en riep daar om de hulp in van de marechaussee te Echt. Per auto arriveerden twee politieman nen aan de woning van B. Deze stond bui ten met een schop en uitte dreigementen. Do marechaussee Bockma sommeerdo den man te blijven staan en de schop neer te leggen. Het lijk is in beslag genomen en overge bracht naar het St. Antonius Gasthuis. B. was gehuwd en vader van zeven kinderen. Een telegram aan den minis ter van Economische Zaken. Do Nederlandsche Vereeniging van Vec- weiders en Mesters hoeft zich telegrafisch tot den minister van Economische Zaken gewend. In dit telegram spreekt de vereeni ging als haat meening uit, dat de aanhou dende droogte maatregelen der regeering voor de Nederlandsche veehouderij cischt, dat de invoer van buitenlandsch vleesch funest en volkomen in strijd met de kal ver beperking is. Tegen Zwart-Frontleider pro ces-verbaal opgemaakt. Dezer dagen is in Den Haag door de poli tie aangehouden één der leiders van „Zwart- Front", de heer B., die verdacht wordt van mishandeling van oud-minister van Schaik. Hij zou den heer van Schaik eenige weken geleden op straat een klap in het gezicht gegeven hebben. B. is door de politic verhoord en nadat ter zake van mishandeling een proces-ver baal was opgemaakt, heengezonden. WOENSDAG 18 MEI 1988. Hilversum I, 1875 en 415,5 m. N.C.R.V.Uitzending. 6.30—7.00 Onderwijs fonds voor de Scheepvaart. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewyde muziek- (Gramofoonplaten). (Om 8.15 Berichten), 8.30 Gramofoonmuziek. 9.30 Gelukwenschen. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.15 Zang met pianobegeleiding en gramor foonmuziek. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 Solistenconcert en gramofoonmuziek. 2.00 Gramofoonplaten. 2.25 Utrechtsch Strykkwartet en gramofoon muziek. 3.30 Gramofoonmuziek. 3.45 Zang en viool. 4.45 Felicitaties. 5.00 Voor de kinderen. 5.45 Gramofoonmuziek. 6.30 Taallessen en causerie over het binnen- aanvaringsreglement. 7.00 Berichten. 7.15 Land- en tuinbouwpraatje. 7.45 Reportage. 8.05 Berichten ANP,, herhaling SOS-Berlcht, 8.15 Orgelspel. 9.00 Causerie „Toerisme en kunst".' 9.30 NCRV-Salonorkest. 10.00 Berichten ANP. 10.05 Causerie voor amateur-fotorgafen. 10.20 Vervolg concert. 10.45 Gymnastiekles. 11.00 Vervolg concert. 11.30 Gramofoonmuziek. Ca. 11.50—12.00 Schriftlezing. Hilversum n, 801,5 m, VARA-Uitzending. 10.0010.20 v.m. en 7.30—8.00 VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Berichten). 9.30 Wenken voor de keuken. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Uitzending voor Arbeiders In de Con tinubedrijven. 11.30 Causerie „De besteding van den vryen tyd". 12.00 Gramofoonmuziek (Om 12.15 Berichten) 12.45—1.45 VARA-Orkest. 2.00 Kniples. 2.30 Voor de vrouw. 3.00 Voor de kinderen. 5.30 Esmeralda-Septet, m.m.v. soliste. In de pauze: Reportage. 6.306.55 Reportage. '.00 Gramofoonmuziek. 7.06 Koorzang. 7.30 Cyclus „Ons werk en ons geloof". 8.00 Herhaling SOS-Berichten. 8.03 Berichten ANP, VA-.A-Varia. 8.15 ,.Sylvia"-Amusementsorkest. 8.45 Radiotooneel. 9.15 „En nu... Oké". 10.30 Berichten ANP. 10.35 Harpvoordracht. 11.00 „Sweetness and Rhythm", concert. 11.16 Fragmenten uit de operette „Das Mi* nisterium ist beleidigt". 11-4512.00 Gramofoonmuziek. „En nu ook!" drong hy aan, met zyn lip pen op de hare. „Je houdt nog van my. Je hebt mij nog noodig.' „Ik heb je zoo dikwgls noodig gehad," fluisterde ze treurig. „Maar je was er nooit." „Maar nu ben ik hier," zei hij triomfante- iyk. „Nu ben ik hier, lieveling bij Jouw, voor altyd." Hy kuste haar lippen, maar zy gaf hem zyn kussen niet terug. Toen hy zich oprichte waren haar oogen gesloten in haar doods bleek gezicht. „Yvonne!" zei hy angstig. „Wat is er? Ik heb Je toch niet ziek gemaakt?" zy antwoordde zoo zacht, dat hy haar woorden nauweiyks verstaan kon. „Neen, neen! Ik ben alleen zoo moe. Laat mij rusten! Laat my alleen!" Hy had een gevoel alsof iets hem by den keel had gegrepen iets doodeiyks, waar tegen hy volkomen machteloos was. Hij legde haar terug in de kussens en knielde naast haar neer, terwyi hy haar angstig gadesloeg. Zy lag doodstil, terwyi de zonnetsralen over haar heen speelden. Toch wist hy, dat zy niet sliep noch bewusteloos was; maar dat zy gezonken was in die droomlooze ver getelheid, waaruit zelfs hy onmachtig was haar te wekken. En plotseling kwam geheel zijn wezen in heftigen opstan-* dit was meer dan hy verdragen kon. „Yvonne," fluisterde hy heesch. „Zeg my je zendt my toch niet weg terwille van Pax?" „Pax!" zy schrok heftig by het hooren van dien naam. Haar oogen openden zich wgd en hy zag nameloozen angst in hun diepte. „Waarom vraag je my dat?" zei ze. „Wat heeft hy Je verteld?" En toen bedekte zy het gezicht met haar handen en riep: „O. ga weg! Heb ik nog niet genoeg geleden! Moet het dan eeuwig doorgaan? Kon Pax mij dan dit niet bespaard hebben?" Chris stond op. Dat oogenblik van open baring had hem tot ln het diepst van zijn ziel geschokt. Sprakeloos wendde hy zich af van de wanhopig snikkende Yvonne. Dus het was Pax Pax, die haar tot dit gebracht had Pax, die haar man had vermoord en die de zuster van dien man gehuwd had om zijn eigen hals te redden. Als een weefsel van leugen en bedrog ontvouwde het gebeurde zich voor zijn geest, terwijl hij duizelend de kamer verliet, wankelend als een dronken man. Pax Pax! HOOFDSTUK X. Afgesproken! Dien dag was Pax ook uit geweest voor zaken in verband met de rijschool, die hg wilde oprichten. Hg was vroeg vertrokken om tevens, ln een op eenigen afstand ge legen plaats eenige paarden te bekyken. een kwestie, waaraan hij zijn volle aandacht en al zijn belangstelling gaf en die heel wat van zgn tgd vergde. Hg voelde het als een verlichting, dat zgn tyd dusdanig in beslag werd genomen, want de situatie te Wychmere was van dien aard, dat het beter was, er zich zoo weinig moge- ïyk in te verdiepen. Zgn ultimatum aan Claire van den vorigen avond zou, naar hy hoopte, het gewenschte resultaat hebben, zonder ver dere inmenging van zgn kant. Hg was er bovendien geenszins van overtuigd, dat Yvonne zou wenschen haar oude verhouding met Chris weer te hervatten, en hij hoopte ernstig, dat Chris zelf de ongewenschtheid van het vernieuwen van den band zou inzien. Chris had een te gezonde levensopvatting om de werking van het vreeselgke ontaardings- proces niet in te zien. Met Claire was het iets anders. Claire was nooit van Yvonne geschei den geweest, en het was zeer verklaarbaar dat rij niet inzag, dat zij een h'dele hoop koesterde. Maar hij vond het verre van gemakkelgk om de zaak van zich af te zetten, en hoe hij ook zijn best deed om zyn volle aandacht op zgn zaken de concentreeren, kon hjj toch Claire's aandoenlgke smeekbeden niet uit zyn herinnering bannen, waartegen hg zich schrap had moeten zetten gedurende dat troostelooze onderhoud. Zij hadden hem den geheelen nacht vervolgd. Waarheen hij zich ook wendde, steeds zag hg haar oogen voor zich, die hem om hulp smeekten, en hy ver langde met zijn geheele hart om terug te gaan en haar te troosten, hoewel hij zich bitter bewust was, dat hy op dat punt vol komen onmachig was. Toen hij op zijn terugweg het hek van Silverhayes voorby reed ln de kleine, tweede-handsch auto, die hy met het oog op zyn heen- en weer-reizen gekocht had, stopte hij nl.t, wel wetend, dat hem daar geen welkom wachtte. Met een grimmig gezicht reed hij door naar het Wychmere Hotel, ter wijl de eerste droppels van een regenbul tegen het windscherm kletterden. De mist was geheel opgetrokken en hy zag den lichtflits van het draaillcht op den land tong, toen hij de oprijlaan inreed. En met een vreemd gevoel van medeiyden dacht hy aan Yvonne. voor wie dat licht zorgvuldig werd buitengesloten omdat het haar aan een electrische lantaarn herinnerde. Peters kwam hem aan de garage met zyn gewonen gryns tegemoet. „U heeft geen pret- tigen thuisrit gehad, mijnheer," begroette hy ^em- "Ik ^°°P- dat U geluk gehad heeft wat de zaken betreft, om het goed te maken „O, dat gaat nogal," zei Pax. „Ik zal je er straks alles van vertellen. Hoe is het met mgnheer Cartridge?" „Niet slecht, mijnheer, alles in aanmerking genomen zei Peters. „En natuuriyk een hoeveelheid drank, mijnheer. Maar zoo is hi1 nu eenmaal. En men kan hem er geen ver- wgt van maken, tenminste ik kan het niet. hoe staat het met mgnheer Mark ham?" vroeg Pax. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 7