„Duiken tot 12 Meter ICILM 3 TEXEL HEEMAF 'n E II UI A A N &adlnieuux6 HrWfs. O. /ff verdwijnt iti de Marsdiepsche golven Beiidt tiidia Uw- tix&et luut f90.- /iqenda Woensdag 18 Mt>i 1938 f Tweede Blad Over Torpedo's en Bellenbanen STOFZUIGER Hedenavond Concert Burgerlijke Stand van Den Helder 'p Trapper, die nooit hikt. Langs de Straat Wie is de schuldige? Reorganisatie in Engeland Vervoer naar alle plaatsen per „ESONA" Slechts even voel baar resonneerend drijft Hr. Ms. „O 16" zich zelf als een wig van groen en staal door de golven van het Marsdiep, on zichtbaar voortbe wogen. Een mysterie-visch. We hebben net zoo lang op den toren ge staan, totdat de Zuid wester tot op onze botten was doorge drongen, om daarna haastig de aftocht te zoeken via het luik,Commandant Van Duim. waarin we, als in een groot formaat stof zuiger, letterlijk naar beneden gezogen werden. De ingewanden der „O 16". Zij, die al eens het voorrecht hadden in een duikboot een reis mede te maken, zullen waar schijnlijk dezelfde sensatie hebben opgedaan als wij. De sensatie van het aanschouwen van dat ongelooflijk ingewikkeld mechanisme, dat de ingewanden van deze O.-booten vormt. Waar men ook staat, in het voor-, midden- of achterschip, overal staart men op kranen, raderen, buizen, klokken, schakelaars, lampjes en wat de techniek van den jare 1938 al meer voor onderdeelen van zoo'n ingenieuze reuzen-machinerie in petto heeft gehouden. Wij zullen den lezer niet vermoeien met het geven van een encyclopedische opsomming van al deze onderdeelen, voor een vakman on getwijfeld om van te watertanden, doch voor den niet-deskundige toch onbegrijpelijk. Maar imponeerend zijn ze, deze mechani sche ingewanden van de O 16-visch, zoo im poneerend, dat wij dien dag verscheidene malen leden van het technisch personeel door onze onleschbare dorst naar inlichtingen tot wanhoop gebracht hebben. Klaar voor onderwater! Terug aan dek geklauterd hooren we de mededeeling, dat de „O 16" over enkele minu ten zal gaan duiken. Trouwens alles wijst daar op. De mitrailleur schuift (natuurlijk automa tisch!) naar binnen, de vlag wordt ingehaald, het luik op de bak gesloten, terwijl diverse commando's, de onderwater-manoeuvre vooraf gaande, op den toren weerklinken. Successievelijk verdwijnen de laatste leden der equipage van het dek, dat nu goeddeels droog is en waarop de zon lustig staat te stoven. Dan is het ook onze tijd. Nog even zien we over zee. Werpen een blik op het in de verte liggende Oudeschild, dan gaat het laatste luikdeksel dicht en zijn we gedoemd voorloopig enkele uren in het rijk van Posei- don door te brengen. Wij stellen ons op in den commando toren, waar twee machtige periscopen gereed staan om als kunst-oogen hun diensten te verrichten. Commandant Van Duim staat er naast. Geeft kalm-weg jzijn bevelen. Wie nog het idee mocht heb ben, dat het duiken een sensatievolle ma noeuvre op de „O 16" is, bedriegt zich. Alles gaat volkomen kalm zijn gang en de heele duik-manipulatie is voor deze O.Z.-dienst-menschen in den loop der jaren zoo gewoon geworden, dat zij niet meer kunnen begrijpen, dat het voor den krantenman een sensatie is. Daar hooren we bekende klanken: Klaar voor onder water...?"... „Aye... Aye...!" klinkt het ergens on der den toren... Een schip zinkt weg in 't Marsdiep. Even pauze... in het hart van de „O 16" dreunt en zoemt het. Ergens in de verte staat iets te klik-klakken. We wsten niet wat het is en willen het moment-suprème van het dui ken niet bederven door vragen. „Duiken tot 12 meter!"... gelast de com mandant. De bevelen worden beneden ons herhaald in de Centrale. Daar staan ze nu allemaal op hun post. Ieder aan een handle, aan een kraan, aan een contact. Een indruk wekkende organisatie, waarin geen enkel onderdeel één honderdste moment mag ha peren. En het hapert ook niet. Dan begint het. De vents en kingstons komen in actie. Met enorme kracht dringt het zeewater in de tanks van de „O 16", terwijl op het zelfde mo ment de lucht ontsnapt, fluitend den weg naar buiten zoekt. De wereld, gezien door een periscoop. En we zinken weg in de onbestemde diepten van het Marsdiep, welke wijde plas we tot op dat moment alleen ken den van de oppervlakte, afgezien van en- bij het agentschap DEN HELDER Reisbureau X/ELTHUUS t/o Postbrug v t-L- 1 1 w Dit is noodig, zoowel voor het vliegtuig, als voor de verbinding met het vliegveld kele halve- meter-duik jes b\J „Frissche Morgen" We hangen met één oog ln de peris coop, die naar beneden gedraaid is en zien het. Zien de horizon naderbij kruipen, zien de golfjes spelen. Na enkele oogenblik- ken zwqgen de vents. Ook de claxons loeien niet meer en langzaam aan schuift de boot dieper weg. Het is stil in het schip. Niemand spreekt er. Er is alleen oog voor de instrumenten, die als levende wezens uit een gigantische we- reld in 't schemer-duister staan. Groen-blauw golft het water over de pe riscoop. Dat zijn de golven die er overheen spatten. En we weten, geen sterveling ziet nu onze „O 16" meer. Het Marsdiep heeft haar verzwolgen. Volkomen. Ergens rinkinkelt de telegraaf... ergens kilnkt, ver weg, een bevel, „13 Meter!" roept conmmandant Van Duim. En we komen op 13 meter, z.g. periscoop hoogte. Men kan hier nog net met het me chanisch oog de loop der dingen aan de op pervlakte bespionneeren. „Helling nul!"... roept iemand. Dan is de boot afgetrimd (in evenwicht gebracht) en met een slakkengangetje varen we ver der. 13 meter onder water. Je merkt er niets van. De luchtdruk is precies hetzelfde ge bleven en als de periscoop er niet zou zijn, wist je waarachtig niet, dat je zóó diep ge zonken was. Torpedo's. In de boegbuiskamer, voor in het schip, liggen de torpedo's. Alvorens echter over het inschietwerk te vertellen iets over de torpedo. Commandant Van Duim karakteriseer de dien dag de torpedo eigenlijk op de meest duidelijke wijze: hij noemde dit pro jectiel: een zelfvoortstuwende onder zeeër, en dat is precies de spijker op z'n kop. Deze lange, moorddadig uitziende siga ren, de oefentorpedo's, wegen circa 650 kilogram en hebben een diameter van 45 centimeter. De moderne meten 53 centimeter en hebben het gewicht van maar liefst anderhalve ton. De torpedo's nu bestaan uit een afneembare kop (welke verwisselbaar is voor een met kurk VICE-ADMIRAAL KRUIJS INSPECTEERT DE 300 MAN INFANTERISTEN, die gis teren voor een tweedaagsche oefening hier zijn aangekomen. Achter den admiraal, de stel lingcommandant, overste J. H. C. Bentz v. d. Berg (r.) en achter dezen de chef-staf, overste v. Staveren (1.) en de adj. van deD vice-admiraal, luit. ter zee der le kl. B. G. Velderman (r.). gevulde bij de oefentorpedo's) met daarachter respectievelijk een luchtkamer met samenge perste lucht tot een spanning van 200 atmos- feeren, de z.g. „geheime kamer", waarin zich de diepte-regelaar bevind, de nrachine-kamer, waarin het mechaniek opgesloten zit dat de beide schroeven in beweging zet die de tor pedo door het water doet vliegen, en ten slotte de stuurkamer, waarin de richting van het projectiel geregeld wordt. De snelheid van de torpedo bedraagt van 30 tot 45 mijl per uur, terwijl het interes sant is te weten, dat de mogelijkheid bestaat (en waarvan ook gebruik gemaakt wordt, dat deze projectielen, direct na het verlaten van de buis, een hoek kunnen maken. Maxi mum is de grootte dezer hoek 135 graden. Geen bellenbanen meer. Als menschen het over torpedo's hebben, hoort men hen doorgaans eveneens spreken over den bellenbaan. Dat is dan de zichtbare weg, die iedere torpedo aflegt. Dat was echter zoo. Tot voor kort ont snapte aan den torpedo op haar baan afge werkte lucht en deze had ten gevolge, dat de torpedo haar eigen weg aangaf. Bij de moder ne navigatie-tactiek zou hierdoor een behoor lijke dosis kans bestaan, dat het aangevallen schip, wordt er tenminste snel gehandeld, het projectiel nog uit den weg kan gaan. Vandaar dat men een oplossing gezocht heeft en... deze werd gevonden. Een bellen- baan bestaat niet meer, met uitzondering bij de oefentórpedo's, waarmede de schietoefe ningen gehouden worden, en die men, mid dels een „olie-spoor" moedwillig hun baan laat aanwijzen, omdat het Departement van Defensie het steeds hoogelijk op prijs stelt, indien er zoo weinig mogelijk torpedo's zoek raken. Gezien de niet geringe kosten van deze stalei) „sigaren". Torpedo's zijn, ook momenteel nog, buiten- landsch (Engelsch) fabrikaat, doch dit heeft waarschijnlijk wel den langsten tijd geduurd. Men is reeds bezig op de Marinewerf in Den Helder personeel op te leiden voor torpedo vaklieden en binnen afzienbaren tijd hoopt men de vervaardiging van deze zich zelfvoort stuwende onderzeeërs in eigen hand te nemen. met den beroem den S.K.A. motor één model één prijs Verkrijgbaar bij HEUSEVELDT N.V., Langestr. 24, 76, Achterstr. Houttil, Alkmaar, Telefoon 41 70. Hr. Ms. „JAVA" TE NAPELS. Hr. Ms. „Java", welke in de haven van Napels is aangekomen, zal aldaar tot 21 Mei blijven. Kapitein ter zee L. F. Klaassen, de com mandant van de „Java", heeft zijn handtee- kening geplaatst in het daarvoor bestemde register op het Koninklijk paleis te Napels. Vervolgens werden verschillende beleefd heidsbezoeken gebracht aan de militaire en civiele autoriteiten. WINNUB8T. Het concert, dat gisterenavond door de Harmoniekapel „Winnubst" zou worden ge geven, werd afgelast wegens de ongunstige weersgesteldheid. Hedenavond om half negen wordt dit con cert gegeven in het Julianapark. BEVALLEN: C. JaaltinkSchalekamp, z.; J. L. J. OtterlooOoms, z. OVERLEDEN: J. Buisman (v) 73 jaar; A. E. GomesHesp, 66 jaar. U weet wel, soms draait-ie, soms draait-ie niet. Zulke kuren kan een trapper van een Germaan niet vertoonen. daar heb je wat aan N V RIJWIELINDUSTRIE P *J. «- WERVEN. MIPPSL Het is druk in de Bierstraat. Fietsers, auto's en bakfietsen kronkelen langs tegen liggers de smalle werfbrug op. Van de werf af komen veel militairen aan- geloopen en gefietst. 't Is 5 uur geweest, dus wachten de bijpas sende huismoeders hun mannen op bg de „five o'clock tea". Fietsers schuiven rakelings langs passeerende auto's. Moeders met kin derwagens duwen hun kostbare schatten in zichtbare vertwijfeling naar den anderen, kant. Bakfietsbestuurders zoeken staand op hun trappers, een gaatje om tusschendoor te driewieleren. Een groentenkar voegt zich toe aan den dwarrelenden optocht. Plotseling een klap gevolgd door het ge rucht van twee fietsen, die tegen elkaar aan botsen. IJzer hoor je over de steenen schra pen. Twee mannen duiken erboven overheen Juist is de groentenkar aan den afrit be gonnen. De eene fiets ligt er net voor en de bgbhoorende korporaal springt als een opge jaagd hert naar de stoep. Met wiskunstige zekerheid rolt de zwaar- geladen wagen op de arme fiets aan. De goede wil bg den groenteman ontbreekt niet, maar de schuine afrit trekt de wagen met fatale zekerheid op het stalen ros aan... DE groentewagen wipt op, terwijl het wiel als een tank zijn vernielend werk doet. Drie seconden later ligt daar het stoffelijk overschot, van wat eens een mooie fiets was, verfrommeld en verdraaid. De andere fiets heeft geen letsel bekomen en is spoedig uit 't tumult naar onbekende verten verdwenen. Algemeene deelname. Niemand weet eigenlijk precies hoe het kwam, alleen de korporaal, bezitter van het stalen ros, stevent recht op de argelooze kar- rebestuurder aan. „Betalen mannetje betalen!" „W.w.wat, ikke betalen?", „niks hoor!" „Ik heb niet gevraagd, of U met uw fiets voor mijn wielen wil komen liggen!" „Nou, dat zullen we nog eens zien!" Resoluut verzoekt de korporaal nu eenlge omstanders als getuigen te willen optreden. „Goed", zeggen ze. een paar rustige een voudige werkmenschen zijn 't. „Maar die groentebaas ken der niks an doen". Met mond en arm werk tracht de ietwat nerveuze korporaal nu te betuigen, dat onze groenteman de schuldige is. Hij praat als Brugman, luid en snel. De kring der belangstellenden wordt steeds grooter. Tientallen fietsers probeeren nog tus- schen het gewirwar door te wurmen. Onze korporaal heeft er totaal geen erg in. Hij vecht slechts voor het herstel van zijn fiets en dat gaat hem op 't oogenblik boven alles. Onverstoorbaar kalm en rustig schudden de getuigen 't hoofd. „Nee hoor man, je hebt 't mis!" Nu gewoon redeneeren niet meer helpt, wordt 't schouwspel interessanter. Hij zal nu een illustratie geven van het in cident. Met ijzeren zekerheid wijst hij de juiste plaats des onheils aan. begeeft zich erheen en meet nu met geweldig groote stappen, al gesticuleerend en redeneerend de afstand van fiets tot kar. Met uitgespreide armen, 't drukke hoofd schuin naar achteren, smeekt hij om erken ning. Maar neen, de arbeiders zijn onverstoor baar; ze knikken rustig van neen. Nu het gewone Hoog-Jutters geen effect sorteert, grijpt onze militair zijn laatste kans: Hij werpt zich op de boekentaal: „Het rijwiel bevond zich hier", spreekt hij met stemverheffing, „toen het ongeluk gebeurde". De omstanders stooten elkaar eens aan. Werkelijk, de vernielde fiets had geen ijveriger pleiter kunnen vinden. Maar nu verschijnt de wrekende gerech tigheid in den persoon van een agent. „Koning Boko", fluisteren een paar back- fischjes. Rustig overziet hij het tooneel van de ramp. Tactisch maakt hij eerst ruimte en wenkt de daders en getuigen naar de gracht te komen. Dat is wel noodig, want de verkeesstrem- ming is nu algemeen. Als kibbelende jongens willen èn korporaal èn groenteman hun onschuld betuigen. Maar de agent neemt ze al gauw apart. Eert de een, dan de ander. De getuigen hangen nog steeds tegen de brugleuning. Zij krijgen nu ook een beurt en buigen voor koning Boko, niet naar voren, maar naar achteren over de brugleuning. Met een verrassend klein aantal woorden hebben zij de zaak uitgelegd, eenvoudig en zonder poeha. De groote agent wandelt nog eens rustig van de gracht naar de brug, geflankeerd door „den kleinen korporaal" en den groente- baas in pilow. Een oogenblik ziet hij ernstig in de verte, dan is de conclusie getrokken. Het blijkt hem zonneklaar, dat de groente man onschuldig is. Bedaard doch beslist wjjst hjj den korporaal daarop. De getuigen zgn dankbaar voor de erken ning van hun visie. Ook de groenteman voelt, hoe de aanwezigheid van den man der wet, de dreigende last der schadepost van hem aftilt. Nog eenmaal tracht de korporaal genade te vinden in 's konings oogen. Tevergeefs. De agent duidt hem, wijzende en zgn woor den onderstreepende met een regelmatig tik ken van zijn ecne handschoen op zijn andere had, dat van een overtreding door den groenteman geen sprake kan zijn. Dan is het incident gesloten en de oude smalle werfbrug kraakt in zijn verroeste ijzeren binten van plezier, omdat hg al zoo dikwijls oorzaak was van schade en schande... en nog nooit op de bon gezet isl Spoediger dan men gemeend had, heeft de Britsche premier, Chamberlain, zijn kabinet gereorganiseerd. Van de voornaamste plaatsen die bezet zijn kan ongetwijfeld die van koloniën worden genoemd, die vervuld zal worden door Mal- colm MacDonald, zoon van den vroegeren premier. Hij wordt beschouwd als een der jongste, doch bekwaamste leden van het ministerie. In de nabije toekomst zal ook zeker veel tact vereischt worden om het koloniale vraagstuk in goede banen te leiden. Niet alleen is daar het Duitsch kolonisatie probleem, doch ook Palestina zal straks op nieuw de aandacht vragen en ook daar is veel wijsheid noodig. Behalve het koloniale vraagstuk is er dat van de Defensie en in het bizonder weer dat van de luchtmacht. Een nieuw type vliegtuig, zoo schreef de N.R.Crt. gisterenavond terecht in een be schouwing wordt maar niet één, twee, drie uit den grond gestampt en een bepaald type moet goed beproefd zijn, voordat men het in groote getale kan vervaardigen. Die vervaardiging op groote schaal op zich zelf vereischt weer het noodige deskundige personeel, dat daartoe moet zijn opgeleid, m. a.w. om de productie uit te breiden boven de capaciteit van de bestaande fabrieken moet men nieuwe productiemiddelen scheppen. Dat kost niet alleen tijd, maar vereischt ook steun of ingrijpen van staatswege. De wet van vraag en aanbod gaat n.1. in dit geval niet geheel op, omdat de huidige vraag, welke zich over de heele wereld kenmerkt, vermoedelijk slechts van tijdelijken aard is, zoodat het particulier initiatief aarzelt de millioenen beschikbaar te stellen voor een productiemiddel, dat misschien over enkele jaren ,lang voordat het de kosten van op richting ook maar eenigszins gedekt heeft, waardeloos zal zijn geworden. Er is al meer sprake van geweest een deel van de Engelsche oorlogsindustrie naar Ca nada over te brengen. Men is daar in geval van een Europeeschen oorlog veilig tegen aanvallen uit de lucht, waarmee men tegen woordig in het Vereenigd Koninkrijk wel rekening moet houden. Bij de vraagstukken van uitbreiding van de vliegtuigfabrieken komt nog dat van de vorming en scholing van het personeel, waaromtrent den laatsten tgd ook veel klachten zijn gerezen. Den nieu wen minister van luchtvaart wacht dus een belangrijk werk van organisatorischen aard, waarbij niet alleen organisatietalent, maar ook doortastendheid vereischt zal zijn. Aan het slot van zijn beschouwing zegt het blad: Daar de keuze van de personen ook in oppositiekringen zeer gunstig beoordeeld wordt, kan men de positie van het ministerie door deze wijzigingen versterkt achten. Men behoeft echter niet te verwachten, dat de critiek op het luchtvaartbeleid nu met één slag zal verstommen. Stellig zal de arbeiders partij erop blijven hameren, dat het land beter wordt ingelicht over wat er tot dusver ge schied is en over de oorzaken van den onbe- vredigenden gang van zaken. Het gevaar, dat een deel der conservatieven zich bij de op positie zal aansluiten, is echter voorloopig van de baan. Of het voor goed van de baan is, zal afhangen van de vraag, of Sir Kingsley Wood inderdaad over de talenten zal beschik ken om de waarlijk uiterst moeilijke omstan digheden naar zijn hand te zetten. Nat. Hist. Museum, geopend: Woensdag van 35 uur, Zaterdags van 710 uur.; iedere le Woensdag in de maand van 810 u.; iedere le Zondag in de maand van 35 u. Aquarium Zoöl. Station. Voor het publiek geopend: dagelijks van 912 en van 13.30 17 u.. Zaterdag van 912 uur. BIOSCOPEN: Tivoli-theater, Spoorstraat, half 8: „Het onzichtbare front" en „Cassidy's laat ste schot". Rialto, Spoorstraat, half 8: „De Wereld wil bedrogen zijn" en „Zg ia gevaarlijk". Witte Bioscoop, Koningstraat, half 8: „Het wrekende water" en „De Sperwer". Heden: Chr. Militair Tehuis, Kanaalweg, 8 uur: Vergadering Nederl. Bijbel Genootschap. Donderdag 19 Mei: Rialto-theater, 7.45 uur: Filmvoorstelling K.F.A. Zaterdag 21 Mei: Casino, 8.30 uur: Eindbal Dansinstituut „Mouton". Opgenomen om 8 uur hedenmorgen. Barometerstand Den Helder 751.8 Temperatuur zeewater 12.8 Temperatuur lucht 10.7 Licht op 9 22 m. Hoogste temp. lucht gisteren 14.5 Laagste temp. lucht gisteren 10.4 Hoogwater (heden) 22.45 Laagwater (heden) 4.15 en 16.45 Hoogwater (morgen) 10.45 en 23.20 Laagwater (morgen) 4.90 en 17.55 Bg het laatst gehouden examen slaagde te s-Gravenhage voor derde stuurman groote Handelsvaart, de heer L. Arpeau.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 5