De gestroomlijnde „Oranje' bijna gereed De geheimzinnige ontploffing te Rotterdam Dc schat onder water Weldoeners misleid Notarisklerk schoot op rijksveldwachter De pensionbrand te Amsterdam +V+<§> A Een nieuw gezichtspunt Kindermoordenares Aartsmisdadiger Uit de pers Wereldjamboree-wee wh 'hebben indertijd niet kunnen ontkomen aan een ietwat onaangenaam gevoel toen trii zagen hoe de leiding van de wereldjam. woree^de dagbladen maar bleef bombardeeren met nieuws en als maar méér nieuws Bij een bezoek, dat wij aan de Jamborée brachten, S die indruk nog versterkt. En al gmgen JÜTnaar huis met de overtuiging dat de Groote meerderheid der jongens met de beste bedoelingen aan een fijn kamp deelnam, over de organisatie-methoden waren wjj niet U hebt voorrang Nieuwe triomf vooe« den Nederlandschen scheepsbouw Onderhond met commissaris Broekhoff, den leider van de Ned. Centrale inzake Falsifi- caten en Internationale Misda digers. (Van onzen specialen verslaggever). Met den Commissaris van Rijks politie, den heer K. H. Broekhoff, den leider van de Nederlandsche Centrale inzake Falsificaten en In ternationale Misdadigers te Am sterdam hebben wij een onderhoud gehad over de geheimzinnige Rot- terdamsche explosie-affaire, waarin de Rotterdamsche politie nog steeds ijverig speurt. Van de zijde der Rotterdamsche politie had de heer Broekhoff nog geen enkele officieele mededeeling of verzoek om in lichtingen ontvangen. Hoewel deze omstan digheid ongetwijfeld het gevolg is van de groote consternatie der eerste oogenblikken en de Rotterdamsche recherche sindsdien natuurlijk alles in het werk heeft gesteld om zooveel mogelijk gegevens te verzame len, ten einde deze crimineele puzzle te ontwarren, meende de heer Broekhoff, dat het toch van nut kan zijn in soortgelijke gevallen even contact met de Nederland-, sclie Centrale te zoeken. Een zeer duistere zaak. Ook Commissaris Broekhoff, die de zaak dus uitsluitend kent uit de verschillende en nogal van elkaar afwijkende kranten berichten, sprak van „een zeer duistere zaak". De nationaliteit van het slachtoffer, die blijkbaar een Duitsch paspoort bezat, heeft men vooralsnog Tsjechisch genoemd. Nog daargelaten dat de naam Novae of Novacs ook in Oostenrijk en Duitschland veelvuldig voorkomt, heeft het den heer Broekhoff bevreemd, dat in de eerste be richten in dat verband gesproken wordt van een Tsjechischen terroristischen aan slag. In Tsjecho-Slowakije bestaat zulk een organisatie niet en zoo zij al zou bestaan, wat vermag zij of een harer vertegenwoor digers dan juist in deze dagen in ons land respectievelijk te Rotterdam te willen uit richten? Aanslagen van deze soort worden gemeenlijk gepleegd of voorbereid op in vloedrijke vorstelijke personen of persoon lijkheden van internationale politieke be- teekenis. Een wraakneming? De gedachten van Commissaris Broekhoff gaan in deze zaak veel eer uit naar een wraakneming, in verband met de gewelddaden, die in den Spaanschen burgeroorlog herhaaldelijk zijn voorgekomen. On onverklaarbare wijze immers zijn destijds meerdere schepen, geladen met oorlogstuig voor de Spaansche regeerings- troepen bestemd, in de Spaansche wateren vergaan. Hoewel men aanvankelijk aan het in den grond boren door nationalisten heeft gedacht, is later gebleken, dat zich aan boord dezer schepen onder de beman ning andersdenkende elementen bevonden, die door het veroorzaken van een ontplof fing in de lading de schepen ten gronde deden gaan. De opvarenden wisten zich in vele gevallen dan nog in veiligheid te stellen. Het is geenszins uitgesloten vol gens den heer Broekhoff, dat hier een wraakneming was beraamd op personen, die aan deze actie heb ben deelgenomen ofwel hier heeft de bedoeling voorgezeten een soort gelijk wapentransport voor een der beide partijen bestemd te verijde len. De heer Broekhoff meent dan ook, dat het slachtoffer Van de Rotterdamsche ontploffing evenzeer tot een ultra-linksche of anarchis tische organisatie kan hebben be hoord als wel tot een soortgelijke uiterst rechtsche groep. „Hoe het ook zij," zoo eindigde Com missaris Broekhoff dit onderhoud, „met de schaarsche gegevens waarover de politie te Rotterdam slechts schijnt te beschikken, staat zij voor een uiterst moeilijke taak. Acht maanden gevangenisstraf tegen oollecteur van het „Natio nale Leger des Heils" geëischt De 53-jarige L. G. M. was bij het „Natio nale Leger des Heils" als collecteur in dienst. Deze instelling heeft behalve den naam niets gemeen met het bekende „Le ger des Heils" van sir William Booth, doch dat wekt juist verwarring bij de menschcn bij wie M. om bijdragen kwam vragen. Het waren vooral inwoners uit Gouda tegenover wie M. het woord „nationaal' zooveel mogelijk verdoezelde en zoodoende den indruk wekte, dat het geld gegeven werd voor het bekende „Leger des Heils' Die indruk werd inderdaad gewekt en vele giften kwamen binnen. Toen de men schcn echter een kwitantie kregen, zagen zij, dat zij voor een andere instelling geld gegeven hadden, dan waarvoor zij dach ten en aangifte bij de politie volgde. Gisteren moest M. zich wegens oplichting voor de Haagsche rechtbank verantwoorden M. ontkende, dat hij het woord „natio naal" had verzwegen. Verdachte bleek reeds tweemaal veroor deeld te zijn, hetgeen voor den officier van justitie aanleiding was om een onvoor waardelijk gevangenisstraf van acht mam den te eisehen. Uitspraak 7 Juni. ZAL ER LUTINEGOWD KOMEN IN DE ZEEFTROMMEL VAN DE „KARIMATA"? Gisterochtend heeft die heer F. C. Rau- wenhoff, directeur van J. en K. Smit's Scheepswerven te Kinderdijk, op welke werven de tinbaggermolen „Karimata" in opdracht van de gememnschappelijke mijn- bouwmaatschappij BilTilton gebouwd is, eenige mededeelingen -gran de pers over de werkwijze van dezen molen gedaan. De grond kan tot eeia maximum diepte van 30 meter worden opgebaggerd door den zoogenaamden emmerketting, welke 130 emmers draagt. Via een stortbak gaat de opgebaggerde grond naftr een draaiende zeeftrommel, voorzien van platen met klei ne gaatjes, waardoor de tinhoudende grond naar een verdeelbak stTïoomt, welke onder den zeeftrommel is aar»gebracht. De tin houdende grond in den verdeelbak wordt door 10 gootjes naar de j*i?s ter verdere ver- wassching en concentratie gevoerd. Het principe van een jig berust op het afwisse lend zuigen en persen "tan het water door een zeefplaat, waarover .de af te scheiden substantie stroomt Bij het werken op het wrak van de „Lutine" laat {Ja aeeftrommel in hoofdzaak alleen het zeezand door en voor het in 'bedrijf stellen van de jigs is dan geen aanleiding. De kostbaarheden, waarop men hoopt in den vorm van gouden en zilve ren staven, blijven daarentegen door hun grootte in den aeeftrommel om vandaar hun weg te vinden naar een steenen gfcot. In deze steenen goot is echter voor dten arbeid op de „Lutine" een schuif geplaatst, zoo dat de wrakstukken en dergelijke hierin vastgehouden worden. Het vertrek naar Terschelling. De „Karimata" zal, zooajls men weet, mits de weersomstandigheden dit toelaten, in den nacht van Zaterdag op Zondag zijn sleepreis naar Terschilling aanvaarden. Het vertrek is bepatald op 2 uur 's nachts. Drie sleepbooten (de Noordzee, de Oostzee en de Seine) van L. Smit's Internationalen Sleep dienst zullen den molen rran Hoek van Hol land naar Ten-schelling sïeepen. Tot Hoek van Holland zullen eenijge kleinere sleep booten de „Karimata" trekken. De reis duurt tusschen de 24 en1 .48 uur. Voorloo- pig zal de „Karimata" dfcara op de reede van Terschelling voor andtetr gaan en eerst gaan werken, wanneer de toren van Bec- kers, welke op het Lutiraewrak rust, vol doende gelicht is. Deze toipen wordt thans onder water met dynamiet afgebrand. Uitspraak van tfjp Bossche recht bank. De rechtbank te 's-Herfojgfenbosch heeft gisteren vonnis gewezen in, de zaak tegen de 37-jarige vrouw A. C. Th., «echtgenoote van J. van Sch., wonende te Eindhoven en thans gedetineerd. Zij heeft op lpi> November van het vorige jaar te Eindhov.en haar pas ge boren kindje door verstikklbg om het leven gebracht. De Officier van Justitie Tiad tegen de vrouw een gevangenisstraf -geëischt van één jaar en zes maanden. De rechtbank heeft de "wrexuw wegens kin derdoodslag veroordeeld tot een gevangenis straf van tien maanden, m*et„aftrek van voor arrest. EN WEET NIET WAAROMI Zware straf geëischt. Gistermorgen stond voor de Utrechtsche rechtbank terecht de 25-jarige notarisklerk C. M. van W., die in den avond van 3 Febr. om volkomen onverklaarbare redenen eenige schoten loste op den 52-jarige rijksveldwach ter G. H. Bloemendal uit Everdingen, waar bij deze ernstige verwondingen opliep. De verdachte, die een volkomen normalen indruk wekte, kon gister morgen tegenover den vice-president van de Utrechtsche rechtbank geen verklaring geven van zijn onbezon nen daad. Hij bekende, geschoten te hebben, doch hoe alles precies ver- loopen was, kon hij zich niet meer herinneren. Nauwkeurig ging de vice-president de han delingen van den verdachte bij de ontmoe ting op den bewusten avond met den rijks veldwachter na. De notarisklerk kwam van een schaakwedstrijd uit Vreeswijk en fiet ste over den voor rijwielen afgesloten nieu wen rijksweg van Vianen naar Waarden- burg. Gekomen bij het kruispunt van den rijksweg met de Poldersteeg, passeerde hij toevallig rijksveldwachter Bloemendal, die hem aanhield, om hem te wijzen op zijn over treding. De jongeman gaf daarbij een val- schen naam op, terwijl zijn verdere verhaal tegenover den rijksveldwachter zoo ongeloof waardig scheen, dat deze termen aanwezig achtte, een nader onderzoek in te stellen, waarvoor hij den notarisklerk fouilleerde. Er ontstond een kleine worsteling, waarbij de jongeman een revolver trok en op kor ten afstand eenige schoten loste op den veld wachter. De officier van Justitie achtte hier opzet tot zware mishandeling aanwe zig en eischte een gevangenisstraf van vier jaar met aftrek van den tijd, in preventieve hechtenis door gebracht^ De verdediger wees op het gunstige ver leden van den verdachte, daarbij speciaal den nadruk leggende op het absolute onver klaarbare van de handelwijze van zijn cliënt. Pleiter achtte opzet niet aanwezig, doch weet het misdrijf aan een samenloop van omstandigheden, waarvan verdachte de dupe is geworden. PI. vroeg een gedeeltelijk voor waardelijke veroordeeling. Uitspraak 2 Juni. E r t ï'B,r' GEDEELTELIJKE DEKKING DEFENSIE UITGAVEN. In haar vergadering van Kis^™|dd^g heeft de Eerste Kamer zonder debat en der hoofdelijke stemming aangenomen wetsontwerp: tijdelijke voorziening sterking van de opbrengst der inkomsten belasting en der dividend-en tantiémebe- lasting tot gedeeltelijke dekking van uitga ven voor de defensie. Lang was lp,et goedgegaan, maar... Wegens diefstal van geld uit kleeding- stukken, welke zich bevonden in een kleed kamer van een voetbal-terrein aan de Em- mastraat te Den Haag, moest de 39-jarige incasseerder A. van L. voor de Haagsche rechtbank terecht staan. De man bleek reeds 15 maal veroordeeld te zijn. Wel had hij zich de laatste jaren vrij goed gedragen, doch mede ten gevolge van drankmisbruik was hij weer tot mis daad vervallen. De eisch luidde acht maanden gevange nisstraf. Uitspraak 7 Juni. MOEDER EN KIND. Verdachten van brandstichting en uitlokking daarvan vrijge sproken; wegens poging tot op lichting tot twee jaar veroor deeld. De Amsterdamsche rechtbank deed gister middag uitspraak in de strafzaak tegen den pensionhouder J. T. en zijn pension gast, boekhouder H. P., die respectievelijk werden verdacht van uitlokking van brand stichting. Voorts had het O.M. hen beiden poging tot oplichting van een verzekeringsmaat schappij ten laste gelegd. De rechtbank achtte de brand stichting en dus ook de uitlokking hiervan niet bewezen, zoodat beide mannen van dit deel der ten laste- legging werden vrijgesproken. Ten aanzien van de poging tot oplichting was de rechtbank van meening dat het bewijs geleverd was. Zij werden beiden tot twee jaar gevangenisstraf veroordeeld. Voofts gelastte de rechtbank de onmid dellijke gevangenneming van den pension houder; de boekhouder bevond zich reeds in voorloopige hechtenis. De pensionhouder zou zijn pensiongast P. gelegenheid hebben gegeven en hem heb ben uitgelokt tot brandstichting in het pension voor werkloozen op het Jonas Da niël Meyerplein te Amsterdam, dat op 9 December van het vorig jaar vrijwel geheel uitbrandde. Voorts hadden zij onjuiste op gave gedaan betreffende inboedel en toe gebrachte schade aan de verzekering. De Officier van Justitie had tegen beide mannen drie jaar gevangenisstraf ge ëischt, na Vli89ing»che Crt." schrijft: g6AUes was er op gesplitst om van de Jam- boree en groot „kijkspul" te maken sooals een circus dat straks ter gelegenheid van de kermis hier ter stede zijn tenten komt op. slaan. 0 De hoofdleiding van* de Jamboree heeft in deze oi zeer ernstige fouten gemaakt. Het waren knappe en handige organisatoren; waardig en in staat om een groote amuse, men ts-in richting op winstgevende wtfze te exploiteeren. Maar... de ideeele zijde van de padvinderij kwam bij dit alles wel héél lee. lijk in het gedrang-! En zonder dit nu daarmee te willen ver. goelijken, kunnen wij tot op zekere hoogte toch wel begrijpen dat de jongens zelf be. smet werden door dit funeste voorbeeld van Mammon geld-verheerlijking, Thans komt een ander betreurenswaardig resultaat van deze absoluut af te keuren Jamboree-exploitatie aan het licht. Tien- tallen (men spreekt van ca. 150!) Neder, landsche jonge meisjes blijken opgescheept met de gevolgen van al te intiemen omgang met de tijdelijke bezoekers van Vogelen, zang! W(j beklagen die meisjes niet. En de deer nis met hun familie is by ons gTOoter dan het medelijden met die meisjes zelf. Een meisje, dat zich respecteert, houdt zich verre van dergelijke scharrelpartijtjes; en er is geen mensch die in ernst aan edeler gevoelens kan gelooven, wanneer zulke meisjes zich geven aan jongelui van wie bekend is, dat zij enkele dagen later Nederland weer zullen verlaten om waarschijnlijk nooit meer terug te komen. Hoe betreurenswaardig ook, die meisjes oogsten thans slechts wat zij gezaaid hebben en overdreven medelijden is hier mis- plaatst. Maar dat zulke dingen mogelijk waren, is een kaakslag in het gelaat der Jamboree- organisatoren. Zij hebben heel wat meer aandacht besteed aan de duitenkwestie, dan aan de moreele zijde van deze massale bij. eenkomst. De jammerlijke feiten, die thans aan het licht komen zijn geen veroordeeling van de padvinderij. Maar zij zijn een vlammende aanklacht tegen de Jamboree-organisatoren, die zakelijke belangen hebben willen bevor deren ten koste van ideëele waarden van aanmerkelijk grooter beteekenls. indien u op een voorrang* weg rijdt of bij indere kruisingen van rechts nadert. Wie denkt, dat hij daarom alleenheerscher is op den weg, krijgt meestal in' 't ziekenhuis allen tijd om tot Andere (voorzichtiger!) gedach ten te komen! Een trip aan hsord fraaie zeekasteel. van het Nederland bouwt sfch'epen! Nog klinkt het feestgedrudsc/h van de proeftocht van de „Nicuuw Amster dam" in onze ooren, J/»og zien wij het majestueuze schip voor het eerst zee kiezen, en reeds nacft-rt een nieu we Oceaanreus de volf/xj.iing. Het is het m.s. „Oranje", v'/ajgj;eschip van de Stoomvaart Mij. „1 Nederland", dat in aanbouw is bij de' Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, en dat het grootste schip is, kiftt ooit op de werf van deze Maatschappij werd gebouwd. De „Oranje'" zal op 8 Sep tember a.s. te water vnorélen gelaten. Nederland houwt schepen., en het doet dit in hoog tempo. Op 2 Juli 7937 is de kiel van cic „Oranje" gelegd en reeds op 8 Septem ber a.s. zal de stapelloop plaats hebben, ter wijl het schip einde Juni van het volgend jaar aan de Stoomvaart Aforetschappij „Ne derland" zal worden afgedeverd. Er wordt hard gewerkt hij de N.S.M., want er is nog volop werkDrie groote schepen zijn er naast elkaar èn aanbouw, en als deze de hellingen verlfjfcen zullen heb ben, is er onmiddellijk wcier nieuw werk. En ginds, op eenigen asfstumd, ligt de zil vergrijze „Tromp", de jongst»- aanwinst van onze Marine. - I At Ranke lijn. r f Hef m.s. „Oranje" heïrjbft een nieuwe tri omf te worden voor d m Nederlandschen scheepsbouw. Reeds thfe^, jiU het schip nog omgeven wordt d<yir een wirwar van houten stellingen valt onimhddellijk de bij zonder ranke lijn van. het schip op. Dit komt des te meer tot uiting, omdat men zoo goed een vergelijking kan maken met de er naast in aanbouw zijnde passagier vrachtschepen, resp. voor Engelsche en Ja- pansche rekening. „De „Oranje", die een lengte heeft van 200 meter, is breeder dan de meeste schepen, bestemd voor den dienst op Indië. Het schip is 25.5 meter breed, doch het loopt zoowel naar den voor- als naar den achtersteven bijzonder spits toe. Wat zal het een fraai schouwspel zijn, als dit gestroomlijnde schip straks de golven zal klieven! De bouw van het schip ïs geheel op snelheid gebaseerd. De breedte, die beneden noodig is voor de snel heid, behoeft boven voor de passa- giersaccomodatie niet gehandhaafd te worden. Daarom heeft men de zijwanden van de „Oranje" een ge bogen vorm gegeven, hetgeen er niet weinig toe bijdraagt om het aanzien van 't schip te verfraaien. Die gebogen vorm heeft men zeer sterk doorgevoerd, zoo zelfs, dat geen enkele van de ijzeren platen een rechten vorm heeft! De „Oranje" nadert haar voltooiing reeds. Het schoono lied van den arbeid, dat op de werven zoo gaarne gehoord wordt, is hier in vele decibels te hooren. Heftig ratelen de pneumatische hamers, fel sissen de Iaschapparaten en men vraagt zich met ver wondering af. hoe de werklieden zich te midden van dit lawaai verstaanbaar kun nen maken. Aan boord. Regeleid door den bedrijfsleider van de N.S.M., ir. A. A. van Donkelaar, hebben wij een rondwandeling gemaakt aan boord van de „Oranje", die thans zoover gereed is, dat het hoogste punt der doorloopende dekken bereikt is. Het is twaalf uur in den middag. Het be gin yan onzen rondgang is een zwijgend toekijkten, aangezien het werflawaai het den heer Van Donkelaar ten eenenmale onmoge lijk maakt zich verstaanbaar te maken. Dan klinkt er een doordringend gefluit en even later verstomt het lawaai. Het is schaft tijd en de 700 arbeiders, die werkzaam zijn aan boord van de „Oranje" leggen voor een wijle den arbeid neer om zich tegen de zij wanden neer te vlijen. Een vreemde rust daalt over het schip, een rust, die slecht past in deze omgeving van binten en bal ken, stutten en stangen. Intusschen zijn wij in de gelegenheid het schip in een wat rustiger sfeer te bezich tigen. Wij dalen af tot den dubbelen bodem, die bestemd is als bergplaats voor water en olie. Speciale koel- en vrleeralmten. In de ruimen zelve bevinden zich de koel en vriesruimten, uiteraard zeer belangrijke onderdeelen voor een schip, dat bestemd is voor den dienst op de tropen. Er komen afzonderlijke koeivertrekken voor fruit, vleesch, visch en melk. De wanden van' deze koeivertrekken worden hekleed met een 30 cm. dikken kurklaag, die zeer sterk isoleerend werkt. Elk der koeivertrekken kan door middel van een Sul zer-k oei instal latie op de gewenschte temperatuur ge bracht worden. Bovendien wordt er een spe ciale dooiruimte geconstrueerd voor het vleesch, opdat dit, wanneer het naar de keukens wordt vervoerd, onmiddellijk voor bereiding gereed is. Voorts bevinden zich" in de ruimen z.g. Sewage-tanks, die voor een hygiënische af watering van het geheele schip zorg dra gen. Midscheeps bevinden zich de machine kamer en een vertrek voor de hulpmoto ren. De „Oranje" wordt uitgerust met 3 Sulzer motoren van 12.500 P.K. elk. De vijf hulpmotoren, welke dienen als elertrisrhe centrale hebben een vermogen van 1800 PK In het inwendige van den achtersteven ten slotte komen de zoetwatertanks. Deze doen echter slechts dienst als reserve, aangezien het water voor het dagelijksch gebruik wordt verkregen met behulp van een dis- tilleer-inrichting. Tien dekken. Wij vervolgen dan onze tocht en nemen in vogelvlucht de tien dekken in oogen- sehouw, waarvan er thans zes gereed zijn. Het benedenste dek, het dek, F bevat vijf laadruimten en voorts vertrekken voor pro viandeering en een speciaal vertrek voor de mail. Wij klimmen op naar dek 3 en be vinden ons nu op een hoogte, die in volle zee even boven den waterspiegel zal liggen. Hier treffen wij de eerste personenverblij- ven aan, n.1. die voor 150 Javaansche be dienden. Nog hooger, op dek D. komen de verblijven van de overige leden van de be manning, alsmede die van de derde klasse passagiers. De eerste en tweede klasse pas sagiers zullen worden ondergebracht op de dekken A en B. De ruwe omtrekken van al deze compartimenten zijn reeds duidelijk zichtbaar. Ook zien wij op dek C de eetsa lons en de keuken. In tegenstelling met de Nieuw-Amsterdam bevinden zich aan boord van de „Oranje" alle eetsalons en keukens op eenzelfde hoogte, hetgeen zeer bevorder lijk is voor een vlotte bediening. Goede verzorging. Ook aan boord van dit nieuwe zee kasteel zal de verzorging voortref felijk zijn. Er komén niet alleen twee reusachtige keukens, maar bo vendien een speciale broodbakkerij, een banketbakkerij, een slagerij, een wijnkelder enz. „Loslaten" staat er met krijt geschreven op de platen, die de zijwanden vormen der keu kens, en de heer Van Donkelaar deelt ons mede, dat dit een aanwij zing is om de platen nog niet aan elkaar te klinken, aangezien dc for nuizen zoo groot zijn, dat zij niet door de deuropening kunnen! In alle opzichten belooft de „Oranje" weer een toonbeeld van comfort te worden. Er komen luxueuze hutten, fraaie conversatie zalen, waaraan vele kunstenaars zullen me dewerken, leeszalen, muziekzalen, sportza len enz. Do Nederlandsche scheepsbouw heeft zich in dit opzicht een zekere reputa tie weten te venverven en het is duidelijk, dat die reputatie met de „Oranje" volkomen gehandhaafd wordt. eer klinkt er een scherpe fluit. Dc ar beiders staan op en even later denderen dc hamers weer met een gcluidsvolume, dat ver in den omtrek te hooren is. Men is er aan gewend in deze omgeving en het zou vreemd zijn, als dit geluid niet meer ge hoord zou worden. Van den vroegen morgen tot den laten avond ratelen de hamers. Er 'S ii! °P de werven. Voort, voort 8aftt het lied van den arbeid en onder haar melodieuze tonen komen re schepen tot stand schepen als de „Tromp", die daar ietwat geheimzinnig afzijdig ligt, gereed om snaks in den dienst der Marine te worden opgenomen. En schepen als de „Oranje", die in luttele maanden tijds zal worden van een chaos van ijzer en staal tot een zeekasteel, dat gereed is voor den stapel loop»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 12