De gestroomlijnde „Oranje'
bijna gereed
De geheimzinnige
ontploffing te Rotterdam
Dc schat onder water
Weldoeners misleid
Notarisklerk schoot
op rijksveldwachter
De pensionbrand
te Amsterdam
+V+<§> A
Een nieuw gezichtspunt
Kindermoordenares
Aartsmisdadiger
Uit de pers
Wereldjamboree-wee
wh 'hebben indertijd niet kunnen ontkomen
aan een ietwat onaangenaam gevoel toen
trii zagen hoe de leiding van de wereldjam.
woree^de dagbladen maar bleef bombardeeren
met nieuws en als maar méér nieuws Bij een
bezoek, dat wij aan de Jamborée brachten,
S die indruk nog versterkt. En al gmgen
JÜTnaar huis met de overtuiging dat de
Groote meerderheid der jongens met de beste
bedoelingen aan een fijn kamp deelnam,
over de organisatie-methoden waren wjj niet
U hebt voorrang
Nieuwe triomf vooe« den Nederlandschen scheepsbouw
Onderhond met commissaris
Broekhoff, den leider van de
Ned. Centrale inzake Falsifi-
caten en Internationale Misda
digers.
(Van onzen specialen verslaggever).
Met den Commissaris van Rijks
politie, den heer K. H. Broekhoff,
den leider van de Nederlandsche
Centrale inzake Falsificaten en In
ternationale Misdadigers te Am
sterdam hebben wij een onderhoud
gehad over de geheimzinnige Rot-
terdamsche explosie-affaire, waarin
de Rotterdamsche politie nog steeds
ijverig speurt.
Van de zijde der Rotterdamsche politie
had de heer Broekhoff nog geen enkele
officieele mededeeling of verzoek om in
lichtingen ontvangen. Hoewel deze omstan
digheid ongetwijfeld het gevolg is van de
groote consternatie der eerste oogenblikken
en de Rotterdamsche recherche sindsdien
natuurlijk alles in het werk heeft gesteld
om zooveel mogelijk gegevens te verzame
len, ten einde deze crimineele puzzle te
ontwarren, meende de heer Broekhoff, dat
het toch van nut kan zijn in soortgelijke
gevallen even contact met de Nederland-,
sclie Centrale te zoeken.
Een zeer duistere zaak.
Ook Commissaris Broekhoff, die de zaak
dus uitsluitend kent uit de verschillende
en nogal van elkaar afwijkende kranten
berichten, sprak van „een zeer duistere
zaak". De nationaliteit van het slachtoffer,
die blijkbaar een Duitsch paspoort bezat,
heeft men vooralsnog Tsjechisch genoemd.
Nog daargelaten dat de naam Novae of
Novacs ook in Oostenrijk en Duitschland
veelvuldig voorkomt, heeft het den heer
Broekhoff bevreemd, dat in de eerste be
richten in dat verband gesproken wordt
van een Tsjechischen terroristischen aan
slag. In Tsjecho-Slowakije bestaat zulk een
organisatie niet en zoo zij al zou bestaan,
wat vermag zij of een harer vertegenwoor
digers dan juist in deze dagen in ons land
respectievelijk te Rotterdam te willen uit
richten? Aanslagen van deze soort worden
gemeenlijk gepleegd of voorbereid op in
vloedrijke vorstelijke personen of persoon
lijkheden van internationale politieke be-
teekenis.
Een wraakneming?
De gedachten van Commissaris
Broekhoff gaan in deze zaak veel
eer uit naar een wraakneming, in
verband met de gewelddaden, die
in den Spaanschen burgeroorlog
herhaaldelijk zijn voorgekomen.
On onverklaarbare wijze immers zijn
destijds meerdere schepen, geladen met
oorlogstuig voor de Spaansche regeerings-
troepen bestemd, in de Spaansche wateren
vergaan. Hoewel men aanvankelijk aan het
in den grond boren door nationalisten
heeft gedacht, is later gebleken, dat zich
aan boord dezer schepen onder de beman
ning andersdenkende elementen bevonden,
die door het veroorzaken van een ontplof
fing in de lading de schepen ten gronde
deden gaan. De opvarenden wisten zich in
vele gevallen dan nog in veiligheid te
stellen.
Het is geenszins uitgesloten vol
gens den heer Broekhoff, dat hier
een wraakneming was beraamd op
personen, die aan deze actie heb
ben deelgenomen ofwel hier heeft
de bedoeling voorgezeten een soort
gelijk wapentransport voor een der
beide partijen bestemd te verijde
len. De heer Broekhoff meent dan
ook, dat het slachtoffer Van de
Rotterdamsche ontploffing evenzeer
tot een ultra-linksche of anarchis
tische organisatie kan hebben be
hoord als wel tot een soortgelijke
uiterst rechtsche groep.
„Hoe het ook zij," zoo eindigde Com
missaris Broekhoff dit onderhoud, „met de
schaarsche gegevens waarover de politie
te Rotterdam slechts schijnt te beschikken,
staat zij voor een uiterst moeilijke taak.
Acht maanden gevangenisstraf
tegen oollecteur van het „Natio
nale Leger des Heils" geëischt
De 53-jarige L. G. M. was bij het „Natio
nale Leger des Heils" als collecteur in
dienst. Deze instelling heeft behalve den
naam niets gemeen met het bekende „Le
ger des Heils" van sir William Booth, doch
dat wekt juist verwarring bij de menschcn
bij wie M. om bijdragen kwam vragen.
Het waren vooral inwoners uit Gouda
tegenover wie M. het woord „nationaal'
zooveel mogelijk verdoezelde en zoodoende
den indruk wekte, dat het geld gegeven
werd voor het bekende „Leger des Heils'
Die indruk werd inderdaad gewekt en
vele giften kwamen binnen. Toen de men
schcn echter een kwitantie kregen, zagen
zij, dat zij voor een andere instelling geld
gegeven hadden, dan waarvoor zij dach
ten en aangifte bij de politie volgde.
Gisteren moest M. zich wegens oplichting
voor de Haagsche rechtbank verantwoorden
M. ontkende, dat hij het woord „natio
naal" had verzwegen.
Verdachte bleek reeds tweemaal veroor
deeld te zijn, hetgeen voor den officier van
justitie aanleiding was om een onvoor
waardelijk gevangenisstraf van acht mam
den te eisehen.
Uitspraak 7 Juni.
ZAL ER LUTINEGOWD KOMEN IN DE
ZEEFTROMMEL VAN DE „KARIMATA"?
Gisterochtend heeft die heer F. C. Rau-
wenhoff, directeur van J. en K. Smit's
Scheepswerven te Kinderdijk, op welke
werven de tinbaggermolen „Karimata" in
opdracht van de gememnschappelijke mijn-
bouwmaatschappij BilTilton gebouwd is,
eenige mededeelingen -gran de pers over de
werkwijze van dezen molen gedaan.
De grond kan tot eeia maximum diepte
van 30 meter worden opgebaggerd door den
zoogenaamden emmerketting, welke 130
emmers draagt. Via een stortbak gaat de
opgebaggerde grond naftr een draaiende
zeeftrommel, voorzien van platen met klei
ne gaatjes, waardoor de tinhoudende grond
naar een verdeelbak stTïoomt, welke onder
den zeeftrommel is aar»gebracht. De tin
houdende grond in den verdeelbak wordt
door 10 gootjes naar de j*i?s ter verdere ver-
wassching en concentratie gevoerd. Het
principe van een jig berust op het afwisse
lend zuigen en persen "tan het water door
een zeefplaat, waarover .de af te scheiden
substantie stroomt
Bij het werken op het wrak van
de „Lutine" laat {Ja aeeftrommel in
hoofdzaak alleen het zeezand door
en voor het in 'bedrijf stellen van
de jigs is dan geen aanleiding. De
kostbaarheden, waarop men hoopt
in den vorm van gouden en zilve
ren staven, blijven daarentegen door
hun grootte in den aeeftrommel om
vandaar hun weg te vinden naar
een steenen gfcot. In deze steenen
goot is echter voor dten arbeid op de
„Lutine" een schuif geplaatst, zoo
dat de wrakstukken en dergelijke
hierin vastgehouden worden.
Het vertrek naar Terschelling.
De „Karimata" zal, zooajls men weet, mits
de weersomstandigheden dit toelaten, in
den nacht van Zaterdag op Zondag zijn
sleepreis naar Terschilling aanvaarden. Het
vertrek is bepatald op 2 uur 's nachts. Drie
sleepbooten (de Noordzee, de Oostzee en de
Seine) van L. Smit's Internationalen Sleep
dienst zullen den molen rran Hoek van Hol
land naar Ten-schelling sïeepen. Tot Hoek
van Holland zullen eenijge kleinere sleep
booten de „Karimata" trekken. De reis
duurt tusschen de 24 en1 .48 uur. Voorloo-
pig zal de „Karimata" dfcara op de reede
van Terschelling voor andtetr gaan en eerst
gaan werken, wanneer de toren van Bec-
kers, welke op het Lutiraewrak rust, vol
doende gelicht is. Deze toipen wordt thans
onder water met dynamiet afgebrand.
Uitspraak van tfjp Bossche recht
bank.
De rechtbank te 's-Herfojgfenbosch heeft
gisteren vonnis gewezen in, de zaak tegen
de 37-jarige vrouw A. C. Th., «echtgenoote van
J. van Sch., wonende te Eindhoven en thans
gedetineerd. Zij heeft op lpi> November van
het vorige jaar te Eindhov.en haar pas ge
boren kindje door verstikklbg om het leven
gebracht.
De Officier van Justitie Tiad tegen de
vrouw een gevangenisstraf -geëischt van één
jaar en zes maanden.
De rechtbank heeft de "wrexuw wegens kin
derdoodslag veroordeeld tot een gevangenis
straf van tien maanden, m*et„aftrek van voor
arrest.
EN WEET NIET WAAROMI
Zware straf geëischt.
Gistermorgen stond voor de Utrechtsche
rechtbank terecht de 25-jarige notarisklerk
C. M. van W., die in den avond van 3 Febr.
om volkomen onverklaarbare redenen eenige
schoten loste op den 52-jarige rijksveldwach
ter G. H. Bloemendal uit Everdingen, waar
bij deze ernstige verwondingen opliep.
De verdachte, die een volkomen
normalen indruk wekte, kon gister
morgen tegenover den vice-president
van de Utrechtsche rechtbank geen
verklaring geven van zijn onbezon
nen daad. Hij bekende, geschoten te
hebben, doch hoe alles precies ver-
loopen was, kon hij zich niet meer
herinneren.
Nauwkeurig ging de vice-president de han
delingen van den verdachte bij de ontmoe
ting op den bewusten avond met den rijks
veldwachter na. De notarisklerk kwam van
een schaakwedstrijd uit Vreeswijk en fiet
ste over den voor rijwielen afgesloten nieu
wen rijksweg van Vianen naar Waarden-
burg. Gekomen bij het kruispunt van den
rijksweg met de Poldersteeg, passeerde hij
toevallig rijksveldwachter Bloemendal, die
hem aanhield, om hem te wijzen op zijn over
treding. De jongeman gaf daarbij een val-
schen naam op, terwijl zijn verdere verhaal
tegenover den rijksveldwachter zoo ongeloof
waardig scheen, dat deze termen aanwezig
achtte, een nader onderzoek in te stellen,
waarvoor hij den notarisklerk fouilleerde.
Er ontstond een kleine worsteling, waarbij
de jongeman een revolver trok en op kor
ten afstand eenige schoten loste op den veld
wachter.
De officier van Justitie achtte hier
opzet tot zware mishandeling aanwe
zig en eischte een gevangenisstraf
van vier jaar met aftrek van den
tijd, in preventieve hechtenis door
gebracht^
De verdediger wees op het gunstige ver
leden van den verdachte, daarbij speciaal
den nadruk leggende op het absolute onver
klaarbare van de handelwijze van zijn cliënt.
Pleiter achtte opzet niet aanwezig, doch
weet het misdrijf aan een samenloop van
omstandigheden, waarvan verdachte de dupe
is geworden. PI. vroeg een gedeeltelijk voor
waardelijke veroordeeling.
Uitspraak 2 Juni.
E r t ï'B,r'
GEDEELTELIJKE DEKKING DEFENSIE
UITGAVEN.
In haar vergadering van Kis^™|dd^g
heeft de Eerste Kamer zonder debat en
der hoofdelijke stemming aangenomen
wetsontwerp: tijdelijke voorziening
sterking van de opbrengst der inkomsten
belasting en der dividend-en tantiémebe-
lasting tot gedeeltelijke dekking van uitga
ven voor de defensie.
Lang was lp,et goedgegaan, maar...
Wegens diefstal van geld uit kleeding-
stukken, welke zich bevonden in een kleed
kamer van een voetbal-terrein aan de Em-
mastraat te Den Haag, moest de 39-jarige
incasseerder A. van L. voor de Haagsche
rechtbank terecht staan.
De man bleek reeds 15 maal veroordeeld
te zijn. Wel had hij zich de laatste jaren
vrij goed gedragen, doch mede ten gevolge
van drankmisbruik was hij weer tot mis
daad vervallen.
De eisch luidde acht maanden gevange
nisstraf.
Uitspraak 7 Juni.
MOEDER EN KIND.
Verdachten van brandstichting
en uitlokking daarvan vrijge
sproken; wegens poging tot op
lichting tot twee jaar veroor
deeld.
De Amsterdamsche rechtbank deed gister
middag uitspraak in de strafzaak tegen
den pensionhouder J. T. en zijn pension
gast, boekhouder H. P., die respectievelijk
werden verdacht van uitlokking van brand
stichting.
Voorts had het O.M. hen beiden poging
tot oplichting van een verzekeringsmaat
schappij ten laste gelegd.
De rechtbank achtte de brand
stichting en dus ook de uitlokking
hiervan niet bewezen, zoodat beide
mannen van dit deel der ten laste-
legging werden vrijgesproken. Ten
aanzien van de poging tot oplichting
was de rechtbank van meening dat
het bewijs geleverd was. Zij werden
beiden tot twee jaar gevangenisstraf
veroordeeld.
Voofts gelastte de rechtbank de onmid
dellijke gevangenneming van den pension
houder; de boekhouder bevond zich reeds in
voorloopige hechtenis.
De pensionhouder zou zijn pensiongast P.
gelegenheid hebben gegeven en hem heb
ben uitgelokt tot brandstichting in het
pension voor werkloozen op het Jonas Da
niël Meyerplein te Amsterdam, dat op 9
December van het vorig jaar vrijwel geheel
uitbrandde. Voorts hadden zij onjuiste op
gave gedaan betreffende inboedel en toe
gebrachte schade aan de verzekering.
De Officier van Justitie had tegen beide
mannen drie jaar gevangenisstraf ge
ëischt,
na Vli89ing»che Crt." schrijft:
g6AUes was er op gesplitst om van de Jam-
boree en groot „kijkspul" te maken sooals
een circus dat straks ter gelegenheid van de
kermis hier ter stede zijn tenten komt op.
slaan. 0
De hoofdleiding van* de Jamboree heeft in
deze oi zeer ernstige fouten gemaakt. Het
waren knappe en handige organisatoren;
waardig en in staat om een groote amuse,
men ts-in richting op winstgevende wtfze te
exploiteeren. Maar... de ideeele zijde van de
padvinderij kwam bij dit alles wel héél lee.
lijk in het gedrang-!
En zonder dit nu daarmee te willen ver.
goelijken, kunnen wij tot op zekere hoogte
toch wel begrijpen dat de jongens zelf be.
smet werden door dit funeste voorbeeld van
Mammon geld-verheerlijking,
Thans komt een ander betreurenswaardig
resultaat van deze absoluut af te keuren
Jamboree-exploitatie aan het licht. Tien-
tallen (men spreekt van ca. 150!) Neder,
landsche jonge meisjes blijken opgescheept
met de gevolgen van al te intiemen omgang
met de tijdelijke bezoekers van Vogelen,
zang!
W(j beklagen die meisjes niet. En de deer
nis met hun familie is by ons gTOoter dan het
medelijden met die meisjes zelf. Een meisje,
dat zich respecteert, houdt zich verre van
dergelijke scharrelpartijtjes; en er is geen
mensch die in ernst aan edeler gevoelens kan
gelooven, wanneer zulke meisjes zich geven
aan jongelui van wie bekend is, dat zij
enkele dagen later Nederland weer zullen
verlaten om waarschijnlijk nooit meer terug
te komen. Hoe betreurenswaardig ook, die
meisjes oogsten thans slechts wat zij gezaaid
hebben en overdreven medelijden is hier mis-
plaatst.
Maar dat zulke dingen mogelijk waren, is
een kaakslag in het gelaat der Jamboree-
organisatoren. Zij hebben heel wat meer
aandacht besteed aan de duitenkwestie, dan
aan de moreele zijde van deze massale bij.
eenkomst.
De jammerlijke feiten, die thans aan het
licht komen zijn geen veroordeeling van de
padvinderij. Maar zij zijn een vlammende
aanklacht tegen de Jamboree-organisatoren,
die zakelijke belangen hebben willen bevor
deren ten koste van ideëele waarden van
aanmerkelijk grooter beteekenls.
indien u op een voorrang*
weg rijdt of bij indere kruisingen
van rechts nadert. Wie denkt,
dat hij daarom alleenheerscher
is op den weg, krijgt meestal in'
't ziekenhuis allen tijd om tot
Andere (voorzichtiger!) gedach
ten te komen!
Een trip aan hsord
fraaie zeekasteel.
van het
Nederland bouwt sfch'epen! Nog
klinkt het feestgedrudsc/h van de
proeftocht van de „Nicuuw Amster
dam" in onze ooren, J/»og zien wij
het majestueuze schip voor het eerst
zee kiezen, en reeds nacft-rt een nieu
we Oceaanreus de volf/xj.iing. Het is
het m.s. „Oranje", v'/ajgj;eschip van
de Stoomvaart Mij. „1 Nederland", dat
in aanbouw is bij de' Nederlandsche
Scheepsbouw Maatschappij, en dat
het grootste schip is, kiftt ooit op de
werf van deze Maatschappij werd
gebouwd. De „Oranje'" zal op 8 Sep
tember a.s. te water vnorélen gelaten.
Nederland houwt schepen., en het doet dit
in hoog tempo. Op 2 Juli 7937 is de kiel van
cic „Oranje" gelegd en reeds op 8 Septem
ber a.s. zal de stapelloop plaats hebben, ter
wijl het schip einde Juni van het volgend
jaar aan de Stoomvaart Aforetschappij „Ne
derland" zal worden afgedeverd.
Er wordt hard gewerkt hij de N.S.M.,
want er is nog volop werkDrie groote
schepen zijn er naast elkaar èn aanbouw, en
als deze de hellingen verlfjfcen zullen heb
ben, is er onmiddellijk wcier nieuw werk.
En ginds, op eenigen asfstumd, ligt de zil
vergrijze „Tromp", de jongst»- aanwinst van
onze Marine.
- I At
Ranke lijn.
r f
Hef m.s. „Oranje" heïrjbft een nieuwe tri
omf te worden voor d m Nederlandschen
scheepsbouw. Reeds thfe^, jiU het schip
nog omgeven wordt d<yir een wirwar van
houten stellingen valt onimhddellijk de bij
zonder ranke lijn van. het schip op. Dit
komt des te meer tot uiting, omdat men
zoo goed een vergelijking kan maken met
de er naast in aanbouw zijnde passagier
vrachtschepen, resp. voor Engelsche en Ja-
pansche rekening. „De „Oranje", die een
lengte heeft van 200 meter, is breeder dan
de meeste schepen, bestemd voor den dienst
op Indië. Het schip is 25.5 meter breed, doch
het loopt zoowel naar den voor- als naar
den achtersteven bijzonder spits toe. Wat
zal het een fraai schouwspel zijn, als dit
gestroomlijnde schip straks de golven zal
klieven!
De bouw van het schip ïs geheel
op snelheid gebaseerd. De breedte,
die beneden noodig is voor de snel
heid, behoeft boven voor de passa-
giersaccomodatie niet gehandhaafd
te worden. Daarom heeft men de
zijwanden van de „Oranje" een ge
bogen vorm gegeven, hetgeen er
niet weinig toe bijdraagt om het
aanzien van 't schip te verfraaien.
Die gebogen vorm heeft men zeer
sterk doorgevoerd, zoo zelfs, dat
geen enkele van de ijzeren platen
een rechten vorm heeft!
De „Oranje" nadert haar voltooiing reeds.
Het schoono lied van den arbeid, dat op de
werven zoo gaarne gehoord wordt, is hier
in vele decibels te hooren. Heftig ratelen
de pneumatische hamers, fel sissen de
Iaschapparaten en men vraagt zich met ver
wondering af. hoe de werklieden zich te
midden van dit lawaai verstaanbaar kun
nen maken.
Aan boord.
Regeleid door den bedrijfsleider van de
N.S.M., ir. A. A. van Donkelaar, hebben wij
een rondwandeling gemaakt aan boord van
de „Oranje", die thans zoover gereed is, dat
het hoogste punt der doorloopende dekken
bereikt is.
Het is twaalf uur in den middag. Het be
gin yan onzen rondgang is een zwijgend
toekijkten, aangezien het werflawaai het den
heer Van Donkelaar ten eenenmale onmoge
lijk maakt zich verstaanbaar te maken. Dan
klinkt er een doordringend gefluit en even
later verstomt het lawaai. Het is schaft
tijd en de 700 arbeiders, die werkzaam zijn
aan boord van de „Oranje" leggen voor een
wijle den arbeid neer om zich tegen de zij
wanden neer te vlijen. Een vreemde rust
daalt over het schip, een rust, die slecht
past in deze omgeving van binten en bal
ken, stutten en stangen.
Intusschen zijn wij in de gelegenheid het
schip in een wat rustiger sfeer te bezich
tigen. Wij dalen af tot den dubbelen bodem,
die bestemd is als bergplaats voor water en
olie.
Speciale koel- en vrleeralmten.
In de ruimen zelve bevinden zich de koel
en vriesruimten, uiteraard zeer belangrijke
onderdeelen voor een schip, dat bestemd is
voor den dienst op de tropen. Er komen
afzonderlijke koeivertrekken voor fruit,
vleesch, visch en melk. De wanden van'
deze koeivertrekken worden hekleed met
een 30 cm. dikken kurklaag, die zeer sterk
isoleerend werkt. Elk der koeivertrekken
kan door middel van een Sul zer-k oei instal
latie op de gewenschte temperatuur ge
bracht worden. Bovendien wordt er een spe
ciale dooiruimte geconstrueerd voor het
vleesch, opdat dit, wanneer het naar de
keukens wordt vervoerd, onmiddellijk voor
bereiding gereed is.
Voorts bevinden zich" in de ruimen z.g.
Sewage-tanks, die voor een hygiënische af
watering van het geheele schip zorg dra
gen. Midscheeps bevinden zich de machine
kamer en een vertrek voor de hulpmoto
ren. De „Oranje" wordt uitgerust met 3
Sulzer motoren van 12.500 P.K. elk. De vijf
hulpmotoren, welke dienen als elertrisrhe
centrale hebben een vermogen van 1800 PK
In het inwendige van den achtersteven ten
slotte komen de zoetwatertanks. Deze doen
echter slechts dienst als reserve, aangezien
het water voor het dagelijksch gebruik
wordt verkregen met behulp van een dis-
tilleer-inrichting.
Tien dekken.
Wij vervolgen dan onze tocht en nemen
in vogelvlucht de tien dekken in oogen-
sehouw, waarvan er thans zes gereed zijn.
Het benedenste dek, het dek, F bevat vijf
laadruimten en voorts vertrekken voor pro
viandeering en een speciaal vertrek voor
de mail. Wij klimmen op naar dek 3 en be
vinden ons nu op een hoogte, die in volle
zee even boven den waterspiegel zal liggen.
Hier treffen wij de eerste personenverblij-
ven aan, n.1. die voor 150 Javaansche be
dienden. Nog hooger, op dek D. komen de
verblijven van de overige leden van de be
manning, alsmede die van de derde klasse
passagiers. De eerste en tweede klasse pas
sagiers zullen worden ondergebracht op de
dekken A en B. De ruwe omtrekken van al
deze compartimenten zijn reeds duidelijk
zichtbaar. Ook zien wij op dek C de eetsa
lons en de keuken. In tegenstelling met de
Nieuw-Amsterdam bevinden zich aan boord
van de „Oranje" alle eetsalons en keukens
op eenzelfde hoogte, hetgeen zeer bevorder
lijk is voor een vlotte bediening.
Goede verzorging.
Ook aan boord van dit nieuwe zee
kasteel zal de verzorging voortref
felijk zijn. Er komén niet alleen
twee reusachtige keukens, maar bo
vendien een speciale broodbakkerij,
een banketbakkerij, een slagerij, een
wijnkelder enz. „Loslaten" staat er
met krijt geschreven op de platen,
die de zijwanden vormen der keu
kens, en de heer Van Donkelaar
deelt ons mede, dat dit een aanwij
zing is om de platen nog niet aan
elkaar te klinken, aangezien dc for
nuizen zoo groot zijn, dat zij niet
door de deuropening kunnen!
In alle opzichten belooft de „Oranje" weer
een toonbeeld van comfort te worden. Er
komen luxueuze hutten, fraaie conversatie
zalen, waaraan vele kunstenaars zullen me
dewerken, leeszalen, muziekzalen, sportza
len enz. Do Nederlandsche scheepsbouw
heeft zich in dit opzicht een zekere reputa
tie weten te venverven en het is duidelijk,
dat die reputatie met de „Oranje" volkomen
gehandhaafd wordt.
eer klinkt er een scherpe fluit. Dc ar
beiders staan op en even later denderen dc
hamers weer met een gcluidsvolume, dat ver
in den omtrek te hooren is. Men is er aan
gewend in deze omgeving en het zou
vreemd zijn, als dit geluid niet meer ge
hoord zou worden. Van den vroegen morgen
tot den laten avond ratelen de hamers. Er
'S ii! °P de werven. Voort, voort
8aftt het lied van den arbeid en onder haar
melodieuze tonen komen re schepen tot
stand schepen als de „Tromp", die daar
ietwat geheimzinnig afzijdig ligt, gereed om
snaks in den dienst der Marine te worden
opgenomen. En schepen als de „Oranje",
die in luttele maanden tijds zal worden
van een chaos van ijzer en staal tot een
zeekasteel, dat gereed is voor den stapel
loop»