S SCHUDT UW LEVER "WAKKER Dinsdag 14 Juni 1938 Tweede Blad £tadónieuiu4 Sleepboot „Amsterdam" aangekomen Vlug en goed vervoer De Sinninghe Damsté in de haven Hoofdofficier M.S.D. Moree vraagt pensioen aan De „Utrecht" naar de „Karimata" GOUD oe Geev* goud. .Vk"s* MAAR... .IN DE PIJP Intern, jeugdverkeer Waarschuwing voor Kanovaarders Landdag der Vrijz.-Dem, Jongeren Burgerlijke Stand van Den Helder Bezoek van H. M. de Koningin aan Amsterdam Historische voorwerpen gevraagd Zomersproeten SPRUTOL Agenda 2 Miljard ,Oostenrijksche' Schellingen in gevaar? Luchtkruiser T 5 Waardig opvolgster van de „Drenthe". Gisterenmiddag, te kwart voor zes, is de „Amsterdam", de nieuwste aanwinst van het bergingsbureau Wijsmuller, ln de liaven van Nieuwedlep aangekomen. Zooals men zich nog herinneren zal, heb ben wij eenige weken geleden van de offi- cieele proefvaart, welke een onzer verslag gevers meemaakte, een reportage gegeven en daarbij werden de kwaliteiten van de „Am sterdam duidelijk naar voren gebracht. Kwaliteiten, waarover zoowel de eigenares van deze magnifieke zee-sleepboot als de bouwers ten zeerste voldaan bleken. Het betreft hier een schip, dat men van de laatste vindingen en de laatste technische verbeteringen heeft doen pro- fiteeren en zooals het vaartuig thans in de haven ligt, geeft het een groote mate van vertrouwen voor de toekomst. Een schip, dat ongetwijfeld zee zal kunnen houden en dat aan het zware werk, waarvoor het gebouwd is, ongetwijfeld weerstand zal kunnen bieden. Zoo gezien Is de „Amsterdam" dan ook de meest waardige opvolger van de „Drente" en „Utrecht". Deze schepen moeten sterk zijn. IJzer sterk zelfs, want meermalen waren we de laatste jaren in de gelegenheid persoonlijk te ervaren voor welke taak dergelijke vaartuigen gesteld worden. Dat is niet het contract-werk in de omge ving van de haven voor de Marine, het is ook niet het sleepen van een schijf of het weg halen van een oorlogsschip. Dat is slechts „salon-werk" voor Wijsmuller. Wat het wèl is: dat is het vertrekken uit de haven, van achter de veilige ankerplaats bij het Havenkantoor, als de zee een witte hel geworden is en de wind met orkaan-kracht op het schip aanbotst. Als andere schepen de haven zoeken, dan gebeurt het dat een draad loos sein of een verre lichtkogel de aanwe zigheid van Wijsmuller vraagt en of het over dag is, of het holst van den nacht, men gaat er op uit, tegen den storm in, zich niet latend imponeeren, noch door de zee, noch door den orkaan, die het stormconcert fluit. De bemanning moet dan sterk z|jn en elkander begrijpen. En daaraan ontbreekt het bij de equipage, die men het best met één groote familie kan vergelijken, niet. Maar daarnaast bouwt en vertrouwt men op het schip. Dat moet tenslotte de spits afbijten en dat moet de basis zijn, waar op handige kerels trachten in wind en zee een lijntje naar een andere schuit over te gooien. Een hard leven soms, maar met een dergelijke boot onder de voeten kan het aeel wat lijden. En daarop geeft de „Amsterdam" vertrouwen! De binnenkomst. De binnenkomst was in meer dan één opzicht bijzonder. Want behalve dat fier naast de nationale driekleur in den achtermast de maatschappijvlag wapperde ln den stevigen bries, en de nieuwe zwart wlt-blauw-pjjper er keurig in de verf uitzag, aan boord bevonden zich di verse personen, die men gewoonlijk al daar niet aantreft. Zoo ontdekten we de brug den op Kapitein Kuiper. heer Boon, directeur van Wijsmuller en den lieer B. Goedkoop, terwijl voorts verschillende gasten aanwezig waren. Er werd gevaren met personeel uit IJmuiden en onder commando van ka pitein Kuiper, Uit den aard der zaak trok de „Amster dam" nogal wat belangstelling. Zoowel de jongelui van de Zeevaartschool als familie leden der bemanning en het traditioneele havenvolkje waren allen present teneinde ge tuige te zijn van de eerste incomste van \Vijsmiiller's vlaggeschip. Naar kapitein Kuiper ons meedeelde, had de reis zich gekenmerkt doornle„ zonders. Men was vrijwel direct van I«' den naar Nieuwediep doorgevaren, terwijl de heer Hoebe, de marconist, van de gelegenheid gebruik maakte met z'n ultra-luxieuse radio apparatuur te experimenteeren. En thans ligt de „Amsterdam" achter het havenkantoor. Nog enkele dagen en ze zal klaar zijn om haar eerste „echte reis te aanvaarden. Dat wil zeggen, zon- j der dames en heeren genoodigden, zonder i schoongepoetste dekken en personeel in opvallend helder habijt, maar allen, van kapitein tot matroos, bezield met den drang te helpen, waar de hulp van de doorluchtige nagedachtenis aan de „Drente" gewenscht is. We twijfelen er niet aan, of schip en bemanning zullen dan een goed figuur slaan. gaat samen per „ESONA Uiterst snelle motorboot van de douane. Gistermiddag, te omstreeks 5 uur wa ren wjj toevallig getuige van een interes sant schouwspel op de Buitenhaven. Over den leidam, heel in de verte, naderde met razende snelheid een klein scheepje en zelfs de oudste kaailoopers stonden hier voor een puzzle, hetgeen tenslotte iets zegt... Men tuurde en tuurde... en steeds naderde het vaartuig. Tenslotte kreeg het stipje vor men en eindelijk ontdekte men dat het een motorschip was. Maar een motorschip, dat er een enorme spurt in gezet had en als het ware over het wateroppervlak sprong. In 10 minuten was het reeds bij de Harssens gearriveerd, het scheerde den havenhoek om en luttele minuten later kwam het voor de marineschutsluis te liggen. Het bleek de nieuwste aawinst voor de douane te zijn, de motorboot Sinninghe Damsté, welke per 1 Mei jl. in dienst gesteld is en waarover wij reeds het een en ander publiceerden. Het schip is een buitengewoon mooi vaartuig dat met het grootste gemak een snelheid van 35 kilometer haalt. Fet ziet er keurig uit, ter wijl het zoeklicht op de cabine opvalt. Voorts heeft het een keurige stroomlijn en werd als type nog niet in de Nederlandsche wateren gezien. De Sinninghe Damsté kwam gistermiddag uit Harlingen en was op een normale dienstreis. Waarschijnlijk maakt het echter thans gebruik van de gelegenheid enkele technische onderzoekingen aan de machine te laten doen. De gewone bemanning, bestaande uit 4 koppen was aan boord, onder commando van kapitein Visser. De standplaats van het schip, dat een zelfde dienst heeft o.a. als de Zeemeeuw, is Oostmahorn. Vandaag' zal deze super-motorboot weder zee kiezen, uiteraard met onbekende be stemming. Naar wij vernemen, heeft de Hoofd officier van den Marine-Stoomvaart- Dienst W. Morée, die sedert een tweetal jaren de functie vervult van chef der af- deeling Werktuigbouw op de Rijkswerf, tegen September a.s. pensioen aange vraagd. Als zijn opvolger wordt genoemd de Officier M.S.D. der le klasse J. van Rugge, die thans als hoofd der machine kamer a/b Hr. Ms. „Sumatra" op de thuisreis naar Nederland is. Naar wjj vernemen zal de sleepboot „Utrecht" van het Bureau Wijsmuller dezer dagen naar Terschelling vertrek ken, alwaar zjj ligging zal nemen bjj de „goud"-baggermolen Karimata, teneinde zoo noodig voor assistentie zorg te dragen Ook de vorige week heeft men enkele dagen aldaar doorgebracht. Zal ook dit Nieuwediepsche stormschip er het zjjne aan bijdragen de legendarische schatten die in de gronden van den Engelschen hoek verborgen moeten zitten te bemach tigen?' Kapitein van de Utrecht is de heer v. d. Burg. ©ouwt Êgbcrrt tchte frietche Heeren-Baai es Oud-Hollandsche PijpUbah. Anno 1755 ZONDER SCHADELIJKE LAXEERMIDDELEN en zult morgéns „kiplekker" uit bed springen. lederen dag moet Uw lever minstens een liter gal in Uw ingewanden doen stroomen. Wanneer deze stroom van gal onvoldoende is, verteert Uw voedsel niet, het bederft. U voelt U opgeblazen, U raakt verstopt. Uw lichaam is vergiftigd en U bent humeurig, voelt U ellendig en ziet alles somber in. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmiddelen. U moet CARTER S LEVERPILLETJES nemen om een liter gal vrij te doen stroomen en U zult weer geheel fit zijn. Onschadelijk, plantaardig, zacht, on overtroffen om de gal te doen stroomen. Eischt Carter's Leverpilletjes bij apothekers en drogisten, f. 0.75. Het bevorderen van een vriendschap pelijk verkeer tusschen de Nederland sche en buitenlaiidsche jeugd is een doel, dat thans meer dan ooit aanmoe diging verdient. En vereenigingen, die dit doel beoogen en zoo goed mogeljjk nastreven, verdienen zeker bekendheid en steun. Daaronder behoort de Vereeniging voor Internationaal Jeugdverkeer te Leiden, Witte Rozenstraat 56a, die helaas nog telkens moet hooren: Had ik maar eerder geweten, dat zulk een Vereeniging bestaat! En dat, ondanks de duizenden correspondentie-adressen, die zjj jaarljjks verstrekt, de tientallen groepreizen, die zij heeft georganiseerd, de vele uitwisselingen van Nederland sche jongelui met jonge buitenlanders, die in eikaars families gelogeerd hebben en elkanders land en bewoners goed hebben leeren kennen! Dit jaar heeft „Internationaal Jeugd verkeer" weer reizen naar tien landen op haar programma, reizen van groepen jonge Nederlanders naar plaatsen, waar zjj jonge menschen van verschillende nationaliteiten zullen ontmoeten. En de Vereeniging heeft dit jaar zelf een „kamp" in het „Haags Jeugdhuis" on der Noordwjjkerhout, waar van 16 Juli tot 27 Augustus Nederlandsche en bui- tenlandsche jongelui zullen bijeenko men, elkaar zullen leeren kennen en zien, dat zij goed met elkaar op schieten. De Pinksterbijeenkomst, die te kort was om veel buitenlanders te trekken er waren toch nog een paar Engel schen, twee Belgen en een Zwitser is een groot succes geweest; deze zo mer zal het bjj voldoende deelname wel niet anders zijn. Tegeljjk met de komst van den zomer zijn daar ook de kanovaarders, die hun spullen voor den dag gehaald hebben en die men thans weer dag-in, dag-uit op het water bezig kan zien. Bezig met het peddelen in deze ranke vaar tuigjes, waaraan de man op den kant zou meenen, dat ze ieder oogenblik de kans be- loopen om te slaan. Afgezien van het feit, of kano's op zee behooren bemand met niet-zeelui, is het toch in ieder geval een feit, dat men ter hoogte van Kaaphoofd op den Dijk met dergelijke scheepjes groot gevaar loopt. Hier toch treffen zich twee tegen elkaar ingerichte strooming en j.1. Zondag nog ontkwamen een tweetal jongens nog maar ter nauwer nood aan een ongeluk, doordat de kano omsloeg en de inzittenden in het Marsdiep terecht kwamen. Een woord van waarschuwing voor on bedreven kanoërs lijkt ons hier zeker niet misplaatst. Het is tenslotte beter te ka noën op de wateren van het Noord-Hol- landsch Kanaal zonder sensatie, dan als drenkeling te fungeeren op het Mars diep mét sensatie Door de Vrjjzinnig-Democratische Jongeren Organisatie zal op Zondag 26 Juni a.s. een groote centrale landdag worden gehouden in het openluchttheater Birkhoven, brj Amers foort. Op deze bijeenkomst zullen spreken Mr. P. J. Oud. oud-minister van Financiën, en de heeren J. C. Deering, uit Utrecht, secretaris penningmeester van de Organisatie, en de heer Hay Harmseyy, hoofdbestuurslid. Verder zal een zeer afwisselend programma geboden worden van muziek, zang (o.a. massazang o.l.v. Nico van der Londen, de be kende dirigent) en volksdans, folkloristische spelen, o.m. een Drentsche boerenbruiloft, een z.g. „Wasschup" o.l.v. mevr. J. H. Borgmans- Beins uit Borger, enz. Deze landdag zal door jongeren uit alle deelen van ons land worden bezocht. De afdeeling Den Helder organiseert een tocht per touringcar, waaraan zoowel leden als belangstellende niet-leden kunnen deel nemen. BEVALLEN: G. A. Verhoef—Klever, z.; T. J J. Prinsvan Steenbergen, z. OVERLEDEN; Wed. C. Kater, geb. G. van Os, 64 jaar. By Lyon in Frankrijk is men begonnen met den bouw van het 33 meter hooge Maria-beeld. Dit zal het grootste religieuze beeld ter wereld zijn. Het voetstuk van dit reuzen-beeld wordt als kapel ingericht. Amsterdam, 13 Juni. In verband met het bezoek van H. M. de Koningin aan Amsterdam op 16 Juni a.s. voor de plech tige onthulling van het gedenkteeken voor wjjlen H. M. de Koningin-Moeder, zal door officieren, die in uniform gekleed deze plechtigheid bijwonen, de ceremonieele tenue moeten worden gedragen, voor zoo ver het bezit daarvan voor hen ver plicht is. VRIJE GENEESKUNDIGE BEHANDELING. Geneeskundige Buitendienst Den Helder. Van 18 tot en met 31 Juli a.s. wordt de Officier van gezondheid der le klasse C. P. J. Modderman, Krugerstraat no. 4 te Den Hel der, belast met den geneeskundigen buiten dienst te Den Helder. Door het tot atandkomen van het Historisch Genootschap „De Kop van Noord-Holland" als zelfstandig lichaam, is thans de gelegenheid geopend verschillende historische voorwerpen, die men in bezit heeft en die men weg wil doen, aldaar te deponeeren hetzij als geschenk hetzij in bruikleen. Er wordt prijs gesteld op foto's of negatie ven van diverse stadsgedeelten, oude zoowel als nieuwe, prentbriefkaarten, medailles, diploma's en diverse zaken, die men „curiosi teiten" noemt. Het museum is gevestigd Westgracht 80. verdwijnen spoedig door een pot Bij alle Drogisten Nat. Hist. Museum, geopend: Woensdag van 35 uur, Zaterdags van 710 uur.; iedere le Woensdag in de maand van 810 u.; iedere le Zondag in de maand van 35 u. Aquarium Zool. Station. Voor fiet publiek geopend: dagelijks van 912 en van 13.30 17 u.. Zaterdag van 912 uur. BIOSCOPEN; Tivoli-theater, Spoorstraat, half 8: „De ongeschreven wet". g Rialto, Spoorstraat, half 8: Blauw". Witte Bioscoop, Koningstraat, half 8: „De groote illusie". „Nobleza" en „Twee Onmisbare Vrouwen". 9 tot en met 19 Juni. Leger des Heils: 10-daagsche tentcampagne Madoerastraat. Tot 80 Juni:' Westgracht 80: Tentoonstelling Historisch Genootschap „De Kop van Noord Holland". Opgenomen om 8 uur hedenmorgen. Barometerstand Den Helder 768.5 Temperatuur zeewater 15.0 Temperatuur lucht 12.8 Wind: richting Noord; kracht 4. Licht op 9 uur 50 min. Hoogste temp. lucht gisteren 14.4 Laagste temp. lucht gisteren 10.7 Hoogwater (heden) 20 u. 45 m. Laagwater (heden) 14 u. 45 m. Hoogwater (morgen) 9 u. 21 n. 25 m. Laagwater (morgen) 2.50 u. 15.20 u. Een der neteligste problemen, die de „Anschluss" van het vroegere Oostenrijk met het tegenwoordige Groot-Dultsch- land ook thans nog bezit, is wel de vraag op welke w|jze het Derde R|jk denkt een regeling te treffen inzake de bultenland- sche schuld, die Oostenrijk ln den loop der jaren maakte. Het nationaal-socialisme, dat alles op zulk een „gründlich deutsche" wijze afwerkt, heeft ook in dit geval niet geaarzeld maatregelen te nemen, die op z'n minst genomen eenigszins vreemd schijnen. Het heeft de vorige maand de buitenlandsche schulden onder de alge- meene transferregeling geplaatst, wat een niet geringe strop beteekende voor de inter nationale crediteuren. Terzake de staats- schuld is men nog een stapje verder gegaan: men acht het nhmelrjk absurd hierover nog te spreken, daar met het verdwijnen van de Oostenrijksche Staat ook de aansprake schul denaar voor eeuwig verdwenen isj Over deze kwestie is momenteel noga! wat te doen. Aangezien het hier om een totale buitenlandsche schuld van niet minder dan 2 miljard Schellingen gaat en men klaarblijkelijk in de betrokken krin gen niet van zins is deze slordige stuiver zonder protest in de handen van de heeren aan het Duitsche la-tje te laten. Hetgeen begrijpelijk is. Deze kwestie heeft tal van kanten en men kan er zich verzekerd van houden, dat er nog heel wat welsprekendheid van de heeren eco nomen en financiers noodig zal zijn alvorens er een kleine kans geborer wordt, dat men iets van dit bedrag terug zal krijgen. Als men überhaupt iets terugkrijgt. Dit lezende zóu men geneigd zijn zonder bedenken de bewering te lanceeren, dat hier sprake is van de meest onfatsoenlijke rechts- breuk die denkbaar is. Vooral, omdat het Oos tenrijk van vóór den „Anschluss weliswaar geen rijk, doch onloochenbaar een financieel gezond land was. En een land dat in ieder ge val in staat was aan zijn wettige verplichtin gen te voldoen. Evenwel, zoo eenvoudig is dit probleem niet. Gaat men de historie na, dan blijkt dat het vraagstuk keer op keer aan de orde komt. In 1795 werd Polen onderling verdeeld tusschen Oostenrijk, Pruissen en Rusland en de schuld- eischers konden naar de duiten fluiten. In 1810 werd Nederland door de Franschen in gelijfd, doch de Fransche regeeringerkenda ten volle de loopende verplichtingen van dit land. Bij den strijd in Amerika tusschen het Noorden en het Zuiden en «hij die van de En-, gelschen in Zuid-Afrika was het al evenzoo gesteld. In al deze gevallen treedt al dan niet openlijk aan den dag, dat de doorslag gegeven wordt niet door de rechts positie, doch door de m a c h t s positie. Bij de laatst ge noemde gevallen kan men zich voorts nog op het standpunt stellen, dat er sprake is van een rebelleerend deel van een volksgemeen schap, een deel dat in opstand is gekomen tegen de legale regeering en waarvan men de verplichtingen niet behoeft na te komen. Anders is het als een zelfstandige staat, zooals Oostenrijk zelfstandig (formeel dan alt|j<i) haar souvereiniteit overdraagt aan een ander land, dat die souvereini teit accepteert. Dan accepteert het naast de welkome vorderingen tevens de schulden. Het is hier niet de plaats op deze uiterst moeilijke kwestie dieper in te gaan, doch vol- volstaan w|j er mee het probleem te signa- leeren. En ook het feit, dat eenige jaren ge leden Oostenrijk een Volkenbondsleening toe gewezen kreeg, waaraan nagenoeg alle Euro- peesche staten bijdroegen. Nederland b.v. voor 1 doch Engeland en Frankrijk ieder voor 24'A en Italië voor 2(H& M enkan er van verzekerd zijn, dat deze landen niet zonder protest de verschafte gelden in de schatkist in de Wilhelm- strasse zullen laten rusten en dat de kans op een minstens internationaal woorden duel met het Derde Rijk zeer groot is. Tenz|j Groszdeutschland demonstreert, dat het nog fatsoensnormen bezit. Wilt U gaan tracteeren, Dan „De Toelast" niet passeeren. Verkeersvliegers zullen proefvluch ten met dit toestel maken. Men deelt mede, dat enkele verkeersvliegers van de K.L.M. binnenkort een vlucht met den Fokker-luchtkruiser T 5 ondernemen om dit militaire toestel, wat de vliegeigenschappen aangaat, te kunnen beoordeelen. Zestien van deze luchtkruisers zijn voor de luchtvaartaf- deeling te Soesterberg in aanbouw. W|j schre ven eenigen tijd geleden reeds, dat enkele toe stellen inmiddels waren afgeleverd. Het feit. dat K.L.M.-vliegers een vlucht met de T. 5 zullen maken, houdt verband met de mogelijkheid om van dit toestel een versie te ontwerpen voor het commercieele luchtver keer. Men is ongetwijfeld hiertoe gekomen, omdat het militaire toestel een zeer aantrek kelijke snelheid heeft en over uitstekende vliegeigenschapen beschikt. De snelheid ligt boven de 400 km. In middels heeft het een maximum snelheid van 417 km bereikt. Deze toestellen zouden een vervoercapacl- teit van 14 passagiers hebben, overeenkomen de met de Douglaa DC 2.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 5