Joe Louis blijft wereldkampioen!
Drooglegging der
Zuidelijke polders
voorbereid
DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER-
ollands hope in veilige armen
DONDERDAG
RoJUen
Formidabele revanche van den neger
Dit nummer bevat 8 pagina's
Ruim 80-000 toeschouwers
De dijk van den Noord-Oostelijken
polder in 1940 gesloten
EERBER1CHT
DB BILT SEINT*
Negen anti-tankgeschut
compagnies?
Zweefvliegtuig
neergestort
REISBUREAU WACO
heldersche courant
XONWOOTRAAT W, DfNiMtLDCR, TfiJfOON SO ft LIJNEN)
Uitgerve der UD; Ml| Hotio&di NoordWkwartter N V. Deo Hii iJai
23 JUNI 1938
óóeJAARG. No. 8341
Foto opgenomen door Z.K.H. Prins Bernhard
SCHMELING K.0. IN DE EER
STE RONDE!
Voor een enorm aantal toeschou
wers is in het Yankee-Stadion te
New York vannacht de partij om
het wereldkampioenschap in het
zwaargewicht gebokst tusschen den
titelhouder Joe Louis en den uitda
ger Max Schmeling. Reeds in de
eerste ronde van het gevecht, dat
op 15 ronden was vastgesteld, sloeg
Louis zijn tegenstander k.o. en be
hield dus zijn wereldtitel.
De „brown bomber" heeft dus re
vanche genomen voor zijn neder
laag in 1936, toen hij in hetzelfde
stadion door den Duitschen kam
pioen in de twaalfde ronde k.o. werd
geslagen.
Reeds na 2 min. 4 sec.
Zoo is de boksmatch om het wereldkam
pioenschap aller gewichten tusschen den ti
telhouder Joe Louis en den uitdager, Max
Schmeling, op een wijze geëindigd, zooals
waarschijnlijk Louis zeif het niet zou hebben
kunnen droomen. Reeds na 2 min. 4 sec.
stond het vast, dat de „brown bomber" zijn
titel zou behouden, want toen reeds was
Schmeling voor de derde maal tegen de plan
ken geslagen. Zijn helper, Max Machon,
wierp toen de handdoek in den ring en dat
was het verstandigste wat hij onder de ge
geven omstandigheden had kunnen doen.
Ruim 80.000 toeschouwers bejubelden den
wereldkampioen, die op zulk een sensatio-
neele wijze zijn titel had verdedigd en re
vanche had genomen voor de k.o. nederlaag
welke hij in 1936 tegen Schmeling had ge
leden.
Dertienhonderd vijftig arbeiders
werken thans aan den 55 k.m. lan
gen dijk, die de Noordoostelijke pol
der van het IJsselmeer zal scheiden
en eiken dag groeit deze dijk onge
veer 100 m., aldus vertelden de di
recteur-generaal van de Zuiderzee
werken, de hoofdingenieur V. J. P.
de Blocq van Kuffeler, en Ir. J. F.
R. van de Wall, eerstaanwezend-in-
genieur bij den dienst der Zuider
zeewerken, aan de binnen- en bui-
tenlandsche journalisten, die dezer
dagen op uitnoodiging van dezen
dienst een bezoek aan de in uitvoe
ring zijnde werken brachten.
Op vijf plaatsen wordt aan den dijk" ge
werkt, n.1. nabij Lemmer, waar de dijk reeds
een lengte van bijna 6.5 k.m. heeft, aan
beide kanten van het eiland Urk, aan welks
Noordzijde in de richting van Lemmer het
dijklichaam ruini een kilometer in zee stee t
en men in de richting van de Ovenjsselsche
kust bijna 2.5 k.m. gevorderd is, ten zuiden
van Schokland, waar de dijk in de richting
van Urk over een afstand van bijna vier
kilometer gevorderd is en aandeOvenjs-
selsche kust tenslotte, waar de dijk ruim een
halve kilometer boven water uitsteekt.
Er wordt aan den dijk in een sneller
tempo gewerkt, dan aanvankelijk in
de bedoeling heeft gelegen. In ver
band met andere uit te voerenwer-
kon scheepvaartwegen en werken
in het belang van onze defensie -
kan de dijk echter niet voor den zo
mer van 1910 gesloten worden-
Ten behoeve van de scheepvaart
zullen tot zoolang twee ope"i"^"
in den dijk gelaten worden. Als de
dijk echter eenmaal ?esl°^n is r
gint de bemaling en in 1941 zal de
Noordoostelijke polder, djeeen p-
pervlakte krijgt van 4«.600 H.A.,
droog vallen.
Op datzelfde liidstip zullen de ontginnineis
en kolonisatiewerkzaamheden in den Wie-
ringermeerpolder, welke zoo'n groot succes
zijn geworden, gereed zijn en zullen de
landbouw-ingenieurs met hun in dezen pol
der opgedane rijke ervaringen hun beproef
de krachten kunnen geven om den Noord
oostelijken polder in weinige jaren ttjds
eveneens tot een vruchtbaar land te maken.
Gemalen, kanalen, sluizen, enz.
Zeer snel gaat eigenlijk dit groote werk.
In 1936 werden enkele voorbereidende
werken aangelegd, de werkhavens bij Lem
mer en Urk ruime havens, welke men
in vroeger jaren op zich zelf als „groote
werken" zou hebben beschouwd werden
de fundeeringsputten voor de op beide
plaatsen te bouwen gemalen en scheep
vaartsluizen, die toegang tot den nieuwen
polder zullen geven, gemaakt, het vorig
jaar werd begonnen met den dijkaanleg en
dit jaar zal de dijk ongeveer voor de helft
gereed komen. Doch het volgend jaar zul
len tegelijk met den verderen aanleg van
den dijk, ook de werkzaamheden aanvan
gen voor de drie gemalen, die eerst den
polder zullen moeten droogleggen en daarna
in de aan te leggen kanalen het water op
peil zullen moeten houden.
De gemalen bij Urk en de Lemmer, een
diesel- en een electrisch gemaal, zullen elk
drie pompen hebben met een, capaciteit
van 520 M3. per minuut. Het 'derde ge
maal, waarschijnlijk eveneens electrisch,
komt nabij Vollenhove ,(de Voorst) en zal
twee pompen hebben elk met een capaciteit
van 570 M3. per minuut.
Drie schutsluizen nabij de gemeen te hou
wen, zullen voor schepen van 200 tot 300
ton, toegang tot den polder geven.
In den polder zal een hoofdvaart van
Lemmer naar Urk loopen met een zijtak
naar Voorst. Van deze hoofdvaarten zullen
verschillende zijvaarten uitgaan, zoodat de
boerderijen als regel op geen grooter af
stand dan 4 k.m. van een losplaats zullen
komen te liggen.
HET EILAND SCHOKLAND
ZAL WEGZAKKEN.
Het eiland Schokland, waar, nadat
het op 10 Juli 1859 op last van de
regeering ontruimd moest worden,
sindsdien nog maar drie gezinnen
wonen, zal in den nieuwen polder
komen te liggen. Het ligt echter op
veenbodem en nu verwachten de in
genieurs, die dit groote en grootsche
werk uitvoeren, dat het eiland na
het leegpompen van den polder
door het inklinken van den veen-
achtigen ondergrond gelijk met het
aangrenzende land zal komen te lig
gen. Midden op het eiland staat ech
ter een kerk, die op palen gebouwd
is. Wanneer deze palen sterk genoeg
zullen blijken te zijn, kan het gebeu
ren, dat het eiland voor het groot
ste gedeelte gelijk zal worden met
den toekomstigen bodem van den
polder, doch dat de kerk op de pa
len eenige meters hooger zal blij
ven staan.
Reeds thans worden de steenen glooiin
gen om Schokland weggehaald en als ma
teriaal bij den aanleg van den omringdijk
gebruikt. Dit is van groot belang, omdat
hierdoor de invoer van steen zooveel moge
lijk wordt verminderd.
De Zuidelijke polders.
Wanneer in 1941 de noordoostelijke polder
zoover gereed zal zijn, dat de dan hun ar
beid in den Wieringermeerpolder voltooid
hebbende landbouwingenieurs het werk van
hun waterbouwkundige collega's kunnen
overnemen, zullen laatstgenoemden weer be
schikbaar zijn voor de verdere voortzetting
van het groote werk: voor de drooglegging
van de zuidelijke polders.
Reeds thans is men met de voorbe
reidingen hiervoor bezig. Grondborin
gen worden verricht, de waterbewe
ging wordt bestudeerd, enz. Van hoe
veel beteekenis deze werken zijn
moge tenslotte nog uit de cijfers blij
ken; De Wieringermeerpolder be
slaat ongeveer 22.000 ha., de noord
oostelijke polder bijna 48.000 ha. en
de beide zuidelijke polders ongeveer
150.000 ha., in totaal ongeveer 220.000
ha. Dit is ongeveer 7 procent van de
totale en ongeveer 10 procent van de
bebouwbare oppervlakte van Neder
land.
In dit nieuwe land zullen onge
veer 300.000 menschen een goed be
staan kunnen vinden.
Een groot en grootsch werk is in
uitvoering.
Koortstoestand te New York.
In de laatste uren voor den wedstrijd
verkeerde New York in een koortsachtigen
toestand. De groote en kleine hotels, de
pensions waren tot de laatste plaats bezet.
Met de „Queen Mary" 'waren tallooze En-
gelschen en Franschen gekomen, de „Euro
pa" en de „Hamburg" brachten 250 Duit-
schers naar de wereldstad, in totaal kwa
men 30.000 vreemdelingen naar New York
om het gevecht bij te wonen. Harlem, New
Yorks negerwijk, leek een hekselketel.
In het Yankeestadion waren een 1000 tal
agenten aanwezig, voor de jxwrten stonden
er eveneens 1000, terwijl eenzelfde aantal
in Harlem patrouilleerde.
Fel verlicht door 25 Jupiterlampen lag
het Yankeestadion te wachten op het groote
evenement.
Talrijke bekende personen, de beide zoons
van president Roosevelt, Eliott en James,
de gouverneurs van de staten New Jersey,
New York, Pennsvlvanië enz., talrijke film
sterren, bezetten de ringplaatsen. Tégen het
begin van de groote partij waren ruim 80000
toeschouwers aanwezig.
Eindelijk was het zoover. Zoowel Louis,
die 't eerst binnenkwam, als Schmeling wer
den toegejuicht. Terwijl de laatste voorbe
reidingen getroffen werden, werden onder
grooten bijval Jack Sharkey, Toni Galento,
Jack Dempsey, Jimmy Braddock, Gene Tun-
ney, Max Bear, die den winnaar van de par
tij uitgedaagd heeft, en Tommy Farr aan
het publiek voorgesteld.
Onder ademlooze stilte wachtte de me
nigte den eersten gongslag af en toen deze
dan eindelijk weerklonk, luchtte de spanning
zich in een wilden juichkreet.
Als een tijger.
Louis sloop eenige seconden om Schme
ling heen en wierp zich plotseling als een
tijger op den Duitschen bokser. Een hagel
van slagen kwam op Schmeling neer zon
der dat deze aanstalten maakte om op de
zelfde wijze van repliek te dienen. Hij on
derschatte klaarblijkelijk de explosieve
kracht van de vuisten van Louis en wilde
hem „leeg" laten slaan, maar daar trof hem
eên vreeselijken linkschen swing in de nier
streek, hij ging in de touwen en scheen zijn
bezinning eenige oogenblikken kwijt.
Louis zag zijn kans, liet een re
gen van slagen op Schmeling neer
komen in een razend tempo. Louis
zette alles op 'n kaart want dat hij
een dergelijk tempo ook maar twee
ronden zou kunnen volhouden, was
uitgesloten, en won. De Duitscher
probeert zich slechts als het ware me
chanisch met counters te verweren,
maar Louis gaf hem geen kans en
voor de eerste maal ging Schmeling
tegen de planken.
Als waanzinnigen gingen de toe
schouwers te keer. Maar reeds bij
den zesden tel verhief Schmeling
zich weer, in het geheel niet frisch,
Louis kwam opnieuw fel in en on
middellijk ging zijn tegenstander
weer tegen den bodem. „Kill him,
Lichaamsafmetingen en gewicht van de
strijders om den wereldtitel. Links Louis,
rechts Schmeling.
Verwachting: Zwakke tot mati
ge wind uit Westelijke tot
Zuidelijke richtingen, halt
tot zwaar bewolkt, waar
schijnlijk droog weer, behou
dens kans op onweer, warm
in het Zuidoosten, in het
Noordwesten vrij warm.
Verdere vooruitzichten; Nog
weinig verandering.
kill him" (slaat hem neer) raasde het
pubiek. En toen beging Schmeling
een groote fout. Inplaats van zich
even te laten herstellen, sprong hij
onmiddellijk weer op, maar een se
conde later sloeg Louis hem weer
neer. Toen begreep men, dat het uit
was. Zijn helper wierp de handdoek
i n den ring. Na 124 seconden was
Schmeling k.o.
„Nooit komen zij terug".
Wederom is de juistheid van de woorden
„they never come back" gebleken. Non- nooit
is het een oud-kampioen in het zwaarge
wicht gelukt, den titel voor de tweede maal
te behalen en k>ok nu is dit geschied. En
terwijl minutenlange ovaties voor Louis
door de ruimte daverden, zat Schmeling
als een gebroken man in zijn hoek. Na 2
jaar van strijd en volharding bleek zijn
droom ook inderdaad een droom geweest
te zijn. Na afloop verklaarde Schmeling in
zijn kleedkamer; kort na het begin kreeg
ik een verschrikkelijke slag in de nier
streek. Ik zal alle mogelijke moeite doen,
om voor de derde maal tegen Louis uit te
komen. In geen geval denk ik eraan, met
boksen uit te scheiden.
Louis verklaarde, dat de slagen, welke hij
van Schmeling nog gekregen had, hem geen
pijn hadden gedaan. „Ik heb niet geloofd,
den Duitscher zoo snel te kunnen over
winnen."
De recette bedroeg rond een millioen dol
lar. Niet minder dan 147 radiostations heb
ben het gevecht uitgezonden!
PLANNEN VAN MINISTER VAN
DEFENSIE.
Zijn wij juist ingelicht, zegt het
Hsbl., dan is de mogelijkheid niet
uitgesloten, dat binnen afzienbaren
tijd de minister van Defensie zal
overgaan tot de oprichting van een
aantal anti-tankgeschut-compag-
nieën.
De bedoeling zou het dan zijn, een
dergelijke compagnie bij elke infan-
terie-brigade te formeeren. Aange
zien er acht brigades zijn en bij
het regiment wielrijders ook een
compagnie zou worden opgericht,
zouden er dan dus negen compag
nieën komen, welke zullen worden
ondergebracht in de plaats, waar
de brigades gevestigd zijn, n.1.
Amersfoort, Assen, Venlo, Breda,
's-Gravenhage, Ede, Arnhem, Har
derwijk en 's-Hertogenbosch (wielrij
ders).
Bestuurder geen letsel.
Een vliegtuig van de Twentsche Zweef-
vliegclub de „Houtduif" genaamd, is gisten
avond om negen uur tijdens een oefenvlucht
boven het vliegveld Twente verongelukt. Het
vliegtuig, dat bestuurd werd door den heer
W. ter Kuile uit Oldenzaal, was opgesleept
tot een hoogte van 500 meter. Vervolgens
daalde het toestel in glijvlucht, aldus het
Hsb.
Bij de landing maakte de bestuurder een
volkomen verkeerde manoeuvre, tengevolge
waarvan het vliegtuig bezijden het vlieg-
veM in een boschje terechtkwam. De ..Hout
duif' werd geheel vernield. De bestuurder
bekwam geen letsel. Voor de Twentsche
zweefvliegclub beteekent dit een schadepost
van ongeveer f 1200.— Met dit toestel heb
ben leden van die club vele groote vluch
ten gemaakt en vooral de bekende zweef
vlieger Harry Sachs heeft met de „Houtduif'
bijzondere vluchten gemaakt.
Wilt U een heerlijke vacantietocht? Dan
een meerdaagsche reis van het
Reisgidsen gratis verkrijgbaar. Reisbureau
W.A.C.O., Den Helder, Kanaalweg 132,
Tel. 775.