Joe Louis blijft wereldkampioen! Drooglegging der Zuidelijke polders voorbereid DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER- ollands hope in veilige armen DONDERDAG RoJUen Formidabele revanche van den neger Dit nummer bevat 8 pagina's Ruim 80-000 toeschouwers De dijk van den Noord-Oostelijken polder in 1940 gesloten EERBER1CHT DB BILT SEINT* Negen anti-tankgeschut compagnies? Zweefvliegtuig neergestort REISBUREAU WACO heldersche courant XONWOOTRAAT W, DfNiMtLDCR, TfiJfOON SO ft LIJNEN) Uitgerve der UD; Ml| Hotio&di NoordWkwartter N V. Deo Hii iJai 23 JUNI 1938 óóeJAARG. No. 8341 Foto opgenomen door Z.K.H. Prins Bernhard SCHMELING K.0. IN DE EER STE RONDE! Voor een enorm aantal toeschou wers is in het Yankee-Stadion te New York vannacht de partij om het wereldkampioenschap in het zwaargewicht gebokst tusschen den titelhouder Joe Louis en den uitda ger Max Schmeling. Reeds in de eerste ronde van het gevecht, dat op 15 ronden was vastgesteld, sloeg Louis zijn tegenstander k.o. en be hield dus zijn wereldtitel. De „brown bomber" heeft dus re vanche genomen voor zijn neder laag in 1936, toen hij in hetzelfde stadion door den Duitschen kam pioen in de twaalfde ronde k.o. werd geslagen. Reeds na 2 min. 4 sec. Zoo is de boksmatch om het wereldkam pioenschap aller gewichten tusschen den ti telhouder Joe Louis en den uitdager, Max Schmeling, op een wijze geëindigd, zooals waarschijnlijk Louis zeif het niet zou hebben kunnen droomen. Reeds na 2 min. 4 sec. stond het vast, dat de „brown bomber" zijn titel zou behouden, want toen reeds was Schmeling voor de derde maal tegen de plan ken geslagen. Zijn helper, Max Machon, wierp toen de handdoek in den ring en dat was het verstandigste wat hij onder de ge geven omstandigheden had kunnen doen. Ruim 80.000 toeschouwers bejubelden den wereldkampioen, die op zulk een sensatio- neele wijze zijn titel had verdedigd en re vanche had genomen voor de k.o. nederlaag welke hij in 1936 tegen Schmeling had ge leden. Dertienhonderd vijftig arbeiders werken thans aan den 55 k.m. lan gen dijk, die de Noordoostelijke pol der van het IJsselmeer zal scheiden en eiken dag groeit deze dijk onge veer 100 m., aldus vertelden de di recteur-generaal van de Zuiderzee werken, de hoofdingenieur V. J. P. de Blocq van Kuffeler, en Ir. J. F. R. van de Wall, eerstaanwezend-in- genieur bij den dienst der Zuider zeewerken, aan de binnen- en bui- tenlandsche journalisten, die dezer dagen op uitnoodiging van dezen dienst een bezoek aan de in uitvoe ring zijnde werken brachten. Op vijf plaatsen wordt aan den dijk" ge werkt, n.1. nabij Lemmer, waar de dijk reeds een lengte van bijna 6.5 k.m. heeft, aan beide kanten van het eiland Urk, aan welks Noordzijde in de richting van Lemmer het dijklichaam ruini een kilometer in zee stee t en men in de richting van de Ovenjsselsche kust bijna 2.5 k.m. gevorderd is, ten zuiden van Schokland, waar de dijk in de richting van Urk over een afstand van bijna vier kilometer gevorderd is en aandeOvenjs- selsche kust tenslotte, waar de dijk ruim een halve kilometer boven water uitsteekt. Er wordt aan den dijk in een sneller tempo gewerkt, dan aanvankelijk in de bedoeling heeft gelegen. In ver band met andere uit te voerenwer- kon scheepvaartwegen en werken in het belang van onze defensie - kan de dijk echter niet voor den zo mer van 1910 gesloten worden- Ten behoeve van de scheepvaart zullen tot zoolang twee ope"i"^" in den dijk gelaten worden. Als de dijk echter eenmaal ?esl°^n is r gint de bemaling en in 1941 zal de Noordoostelijke polder, djeeen p- pervlakte krijgt van 4«.600 H.A., droog vallen. Op datzelfde liidstip zullen de ontginnineis en kolonisatiewerkzaamheden in den Wie- ringermeerpolder, welke zoo'n groot succes zijn geworden, gereed zijn en zullen de landbouw-ingenieurs met hun in dezen pol der opgedane rijke ervaringen hun beproef de krachten kunnen geven om den Noord oostelijken polder in weinige jaren ttjds eveneens tot een vruchtbaar land te maken. Gemalen, kanalen, sluizen, enz. Zeer snel gaat eigenlijk dit groote werk. In 1936 werden enkele voorbereidende werken aangelegd, de werkhavens bij Lem mer en Urk ruime havens, welke men in vroeger jaren op zich zelf als „groote werken" zou hebben beschouwd werden de fundeeringsputten voor de op beide plaatsen te bouwen gemalen en scheep vaartsluizen, die toegang tot den nieuwen polder zullen geven, gemaakt, het vorig jaar werd begonnen met den dijkaanleg en dit jaar zal de dijk ongeveer voor de helft gereed komen. Doch het volgend jaar zul len tegelijk met den verderen aanleg van den dijk, ook de werkzaamheden aanvan gen voor de drie gemalen, die eerst den polder zullen moeten droogleggen en daarna in de aan te leggen kanalen het water op peil zullen moeten houden. De gemalen bij Urk en de Lemmer, een diesel- en een electrisch gemaal, zullen elk drie pompen hebben met een, capaciteit van 520 M3. per minuut. Het 'derde ge maal, waarschijnlijk eveneens electrisch, komt nabij Vollenhove ,(de Voorst) en zal twee pompen hebben elk met een capaciteit van 570 M3. per minuut. Drie schutsluizen nabij de gemeen te hou wen, zullen voor schepen van 200 tot 300 ton, toegang tot den polder geven. In den polder zal een hoofdvaart van Lemmer naar Urk loopen met een zijtak naar Voorst. Van deze hoofdvaarten zullen verschillende zijvaarten uitgaan, zoodat de boerderijen als regel op geen grooter af stand dan 4 k.m. van een losplaats zullen komen te liggen. HET EILAND SCHOKLAND ZAL WEGZAKKEN. Het eiland Schokland, waar, nadat het op 10 Juli 1859 op last van de regeering ontruimd moest worden, sindsdien nog maar drie gezinnen wonen, zal in den nieuwen polder komen te liggen. Het ligt echter op veenbodem en nu verwachten de in genieurs, die dit groote en grootsche werk uitvoeren, dat het eiland na het leegpompen van den polder door het inklinken van den veen- achtigen ondergrond gelijk met het aangrenzende land zal komen te lig gen. Midden op het eiland staat ech ter een kerk, die op palen gebouwd is. Wanneer deze palen sterk genoeg zullen blijken te zijn, kan het gebeu ren, dat het eiland voor het groot ste gedeelte gelijk zal worden met den toekomstigen bodem van den polder, doch dat de kerk op de pa len eenige meters hooger zal blij ven staan. Reeds thans worden de steenen glooiin gen om Schokland weggehaald en als ma teriaal bij den aanleg van den omringdijk gebruikt. Dit is van groot belang, omdat hierdoor de invoer van steen zooveel moge lijk wordt verminderd. De Zuidelijke polders. Wanneer in 1941 de noordoostelijke polder zoover gereed zal zijn, dat de dan hun ar beid in den Wieringermeerpolder voltooid hebbende landbouwingenieurs het werk van hun waterbouwkundige collega's kunnen overnemen, zullen laatstgenoemden weer be schikbaar zijn voor de verdere voortzetting van het groote werk: voor de drooglegging van de zuidelijke polders. Reeds thans is men met de voorbe reidingen hiervoor bezig. Grondborin gen worden verricht, de waterbewe ging wordt bestudeerd, enz. Van hoe veel beteekenis deze werken zijn moge tenslotte nog uit de cijfers blij ken; De Wieringermeerpolder be slaat ongeveer 22.000 ha., de noord oostelijke polder bijna 48.000 ha. en de beide zuidelijke polders ongeveer 150.000 ha., in totaal ongeveer 220.000 ha. Dit is ongeveer 7 procent van de totale en ongeveer 10 procent van de bebouwbare oppervlakte van Neder land. In dit nieuwe land zullen onge veer 300.000 menschen een goed be staan kunnen vinden. Een groot en grootsch werk is in uitvoering. Koortstoestand te New York. In de laatste uren voor den wedstrijd verkeerde New York in een koortsachtigen toestand. De groote en kleine hotels, de pensions waren tot de laatste plaats bezet. Met de „Queen Mary" 'waren tallooze En- gelschen en Franschen gekomen, de „Euro pa" en de „Hamburg" brachten 250 Duit- schers naar de wereldstad, in totaal kwa men 30.000 vreemdelingen naar New York om het gevecht bij te wonen. Harlem, New Yorks negerwijk, leek een hekselketel. In het Yankeestadion waren een 1000 tal agenten aanwezig, voor de jxwrten stonden er eveneens 1000, terwijl eenzelfde aantal in Harlem patrouilleerde. Fel verlicht door 25 Jupiterlampen lag het Yankeestadion te wachten op het groote evenement. Talrijke bekende personen, de beide zoons van president Roosevelt, Eliott en James, de gouverneurs van de staten New Jersey, New York, Pennsvlvanië enz., talrijke film sterren, bezetten de ringplaatsen. Tégen het begin van de groote partij waren ruim 80000 toeschouwers aanwezig. Eindelijk was het zoover. Zoowel Louis, die 't eerst binnenkwam, als Schmeling wer den toegejuicht. Terwijl de laatste voorbe reidingen getroffen werden, werden onder grooten bijval Jack Sharkey, Toni Galento, Jack Dempsey, Jimmy Braddock, Gene Tun- ney, Max Bear, die den winnaar van de par tij uitgedaagd heeft, en Tommy Farr aan het publiek voorgesteld. Onder ademlooze stilte wachtte de me nigte den eersten gongslag af en toen deze dan eindelijk weerklonk, luchtte de spanning zich in een wilden juichkreet. Als een tijger. Louis sloop eenige seconden om Schme ling heen en wierp zich plotseling als een tijger op den Duitschen bokser. Een hagel van slagen kwam op Schmeling neer zon der dat deze aanstalten maakte om op de zelfde wijze van repliek te dienen. Hij on derschatte klaarblijkelijk de explosieve kracht van de vuisten van Louis en wilde hem „leeg" laten slaan, maar daar trof hem eên vreeselijken linkschen swing in de nier streek, hij ging in de touwen en scheen zijn bezinning eenige oogenblikken kwijt. Louis zag zijn kans, liet een re gen van slagen op Schmeling neer komen in een razend tempo. Louis zette alles op 'n kaart want dat hij een dergelijk tempo ook maar twee ronden zou kunnen volhouden, was uitgesloten, en won. De Duitscher probeert zich slechts als het ware me chanisch met counters te verweren, maar Louis gaf hem geen kans en voor de eerste maal ging Schmeling tegen de planken. Als waanzinnigen gingen de toe schouwers te keer. Maar reeds bij den zesden tel verhief Schmeling zich weer, in het geheel niet frisch, Louis kwam opnieuw fel in en on middellijk ging zijn tegenstander weer tegen den bodem. „Kill him, Lichaamsafmetingen en gewicht van de strijders om den wereldtitel. Links Louis, rechts Schmeling. Verwachting: Zwakke tot mati ge wind uit Westelijke tot Zuidelijke richtingen, halt tot zwaar bewolkt, waar schijnlijk droog weer, behou dens kans op onweer, warm in het Zuidoosten, in het Noordwesten vrij warm. Verdere vooruitzichten; Nog weinig verandering. kill him" (slaat hem neer) raasde het pubiek. En toen beging Schmeling een groote fout. Inplaats van zich even te laten herstellen, sprong hij onmiddellijk weer op, maar een se conde later sloeg Louis hem weer neer. Toen begreep men, dat het uit was. Zijn helper wierp de handdoek i n den ring. Na 124 seconden was Schmeling k.o. „Nooit komen zij terug". Wederom is de juistheid van de woorden „they never come back" gebleken. Non- nooit is het een oud-kampioen in het zwaarge wicht gelukt, den titel voor de tweede maal te behalen en k>ok nu is dit geschied. En terwijl minutenlange ovaties voor Louis door de ruimte daverden, zat Schmeling als een gebroken man in zijn hoek. Na 2 jaar van strijd en volharding bleek zijn droom ook inderdaad een droom geweest te zijn. Na afloop verklaarde Schmeling in zijn kleedkamer; kort na het begin kreeg ik een verschrikkelijke slag in de nier streek. Ik zal alle mogelijke moeite doen, om voor de derde maal tegen Louis uit te komen. In geen geval denk ik eraan, met boksen uit te scheiden. Louis verklaarde, dat de slagen, welke hij van Schmeling nog gekregen had, hem geen pijn hadden gedaan. „Ik heb niet geloofd, den Duitscher zoo snel te kunnen over winnen." De recette bedroeg rond een millioen dol lar. Niet minder dan 147 radiostations heb ben het gevecht uitgezonden! PLANNEN VAN MINISTER VAN DEFENSIE. Zijn wij juist ingelicht, zegt het Hsbl., dan is de mogelijkheid niet uitgesloten, dat binnen afzienbaren tijd de minister van Defensie zal overgaan tot de oprichting van een aantal anti-tankgeschut-compag- nieën. De bedoeling zou het dan zijn, een dergelijke compagnie bij elke infan- terie-brigade te formeeren. Aange zien er acht brigades zijn en bij het regiment wielrijders ook een compagnie zou worden opgericht, zouden er dan dus negen compag nieën komen, welke zullen worden ondergebracht in de plaats, waar de brigades gevestigd zijn, n.1. Amersfoort, Assen, Venlo, Breda, 's-Gravenhage, Ede, Arnhem, Har derwijk en 's-Hertogenbosch (wielrij ders). Bestuurder geen letsel. Een vliegtuig van de Twentsche Zweef- vliegclub de „Houtduif" genaamd, is gisten avond om negen uur tijdens een oefenvlucht boven het vliegveld Twente verongelukt. Het vliegtuig, dat bestuurd werd door den heer W. ter Kuile uit Oldenzaal, was opgesleept tot een hoogte van 500 meter. Vervolgens daalde het toestel in glijvlucht, aldus het Hsb. Bij de landing maakte de bestuurder een volkomen verkeerde manoeuvre, tengevolge waarvan het vliegtuig bezijden het vlieg- veM in een boschje terechtkwam. De ..Hout duif' werd geheel vernield. De bestuurder bekwam geen letsel. Voor de Twentsche zweefvliegclub beteekent dit een schadepost van ongeveer f 1200.— Met dit toestel heb ben leden van die club vele groote vluch ten gemaakt en vooral de bekende zweef vlieger Harry Sachs heeft met de „Houtduif' bijzondere vluchten gemaakt. Wilt U een heerlijke vacantietocht? Dan een meerdaagsche reis van het Reisgidsen gratis verkrijgbaar. Reisbureau W.A.C.O., Den Helder, Kanaalweg 132, Tel. 775.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 1