Verklaring van den Raad
van Ministers
De Prins herdenkt de
gevallen vliegers
Hoe de „Karimata"
Postvluchtco op Indië
door de branding ging
Dat had een ramp
kunnen worden!
Den vlammendood ontkomen
Brand maakt 250 menschcn
werkloos
Het conflict in de
haringvisscherij
Pasfoor Perquin bediend
Ons lucbfwapen is een bolwerk
van onze onafhankelijkheid
PUBLICATIE
Moord op een kerkhof
Uoet&at
De Indische voetballers
vertrokken
Zentiib
Een finale
Helen Wills-Helen Jacobs
TUSSCHEN DE MINISTERS VAN JUSTITIE
EN DEFENSIE HEEFT STEEDS VOLLEDIGE
OVEREENSTEMMING BESTAAN INZAKE
DE OVERPLAATSING VAN DE OSSCHE MA
RECHAUSSEE.
Ter zitting yan het Ambtenarengerecht te 's-Graven-
hage, gehouden in den namiddag van Zaterdag 25 Juni
1938. zijn de procedures behandeld, welke door de leden
van het voormalige personeel der brigade Koninklijke Ma
rechaussee te Oss zijn aanhanging gemaakt tegen den in-
sneeteur K. M. ter zeke van hun overplaatsing. In tegen
stelling met de nos'tie in de andere reeks nrocedures was
in deze zaken de minister van Justitie, noch door zijn ver
tegenwoordiger, noch on eenigerlei wiize door van zijnent
wege voorgebrachte getuigen betrokken. Door verslagen,
zooals die in een deel der ners zijn verschenen over het
geen on voormelde zHting zou ziin verklaard, is de indruk
gewekt, dat de minister van Justitie in de vergadering
van de Tweede Kamer der Sta ten-Generaal van 7 April
1938 ten onrechte, en zelfs in striid met de waarheid, zou
hebben medegedeeld, dat reeds van 1 Anril af tusschen
hem en zijn ambtermot van Defensie overeenstemming
zou hebben bestaan inzake de overplaatsing van het per
soneel van de brigade K. M. te Oss.
De Raad van Ministers acht het niet verantwoord, dat
de mogelijkheid van een indruk als vorenbedoeld blijft be
staan. Geboord onder meer de volkomen overeenstem
mende mededeelingen ter zake van den minister van De
fensie en van Justitie, stelt de Raad vast. dat het buiten
eiken twn'fel staat, dat reeds on 1 April 1938 de minister
van Defensie ziin volle medewerking in zake overplaat
sing voor zoover die medewerking krachtens de be
staande voorschriften vereischt was had toegezegd.
Deze toezegging is, aanstonds gegeven en is ten volle ge
handhaafd.
Dat de uitvoeringsmaatregelen voor de verwisseling
van het personeel der brigade (waartoe ook behoorde de
door den minister van Defensie te verleenen machtiging
tot het overbrengen van de inboedels voor rijksrekening
on voorstellen van den inspecteur van het wapen, tot
wiens bevoegdheid bet bevelen der verplaatsingen behoort)
eerst enkele dagen later, on 6 April, zijn getroffen, hield
in geen enkel opzicht verband met eenig nader beraad
tusschen heide ministers omtrent de noodzakelijkheid der
verplaatsingen, slechts over het tijdstip van de verplaat
singen van de marechaussees (niet-onderoffirieren) is nog
nader overleg gepleegd. Het overeenstemmend oordeel van
beide ministers stond op 1 April vast en is onveranderd
gehandhaafd gebleven.
Volkomen in overeenstemming met de vaststaande
feiten kon en moest de minister van Justitie in de verga
dering van de Tweede Kamer dek Staten-Generaal op 7
April 1938 in tegenwoordigheid van den minister van
Defensie verklaren, dat het tusschen zijn ambtgenoot
van Defensie en hem geen oogenblik ontbroken heeft aan
de vereischte samenwerking en volledige overeenstem
ming en dat hij ook overigens den minister van Defensie
van niets onkundig heeft gelaten en hem evenmin ontijdig
heeft ingelicht.
Gas ontplof fing veroorzaakt in
lJmuiden groote ontsteltenis.
Gisteravond om kwart voor zeven is in
IJniuiden door een ontploffing een merk
waardig ongeluk geschied, waarbij geen
personen zijn getroffen, doch dat wel aan
zienlijke materiedie schade heeft veroor
zaakt. De Julianahrug, die de spoorlijn tus
schen Oud- en NieuwI.Tmuiden overbrugt,
is door deze ontploffing zeer ernstig be
schadigd. In deze brug ligt een overdekte
goot, waarin électrische kabels alsook een
zware gasbuis liggen.
Vermoedelijk is in deze gasbuis een lek
ontstaan. Gemengd met lucht ontstond toen
het gevaarlijke knalgas, dat door een tot nu
toe onbekende oorzaak tot ontploffing is
gekomen. De zware bedekking van de goot
is over de geheele lengte vernield en ook
het overige gedeelte van de brug is ernstig
beschadigd. De brug werd onmiddellijk voor
het verkeer gesloten, het is een wonder, dat
geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd,
daar de brug een zeer druk verkeerspunt is.
Vrouw en vier kinderen met
groote moeite uit brandende
boerderij te Aalst gered.
Bij 'n feilen brand, die gistermorgen in de
boerderij van den heer Van Doorcmalen te
Aalst woedde, konden een vrouw en vier
kinderen slechts met moeite worden gered.
Een overbuurman van Van Dooremalen be
merkte liet vuur, terwijl het achterhuis reeds
in lichter laaie stond. Van Dooremalen zelf
was op enkele uren afstands bezig met het
melken van de koeien. De buurman stelde
onmiddellijk pogingen in het werk om de
vrouw en een viertal kinderen. onder wie
een pas geboren tweeling die nog in het
huis waren, in veiligheid te brengen. Met
medewerking van de omwonenden slaagde
hij daarin. Ook eenig klein vee en een klein
gedeelte van het huisraad kon in veiligheid
worden gesteld.
De brandweer besloot, na de situatie te
hebben ongenomen, geen water te geven,
daar het linis toeh niet meer behouden kon
worden en de omliggende perccclcn geen
gevaar liepen,
liet huis brandde tot den grond toe af.
Verzekering dekt slechts gedeeltelijk de
schade.
Nederlands oudste biscuitfabriek
verwoest.
Gisteravond is. vermoedelijk in de pakka-
mer, brand uitgebroken in de Nederland-
sche biscuitfabriek „Het Anker" te Mussel-
kanaal. Weldra was het geheele complex
één vlammenzee. Het kantoorgebouw, dat
onmiddellijk aan de fabriek grenst, was
eveneens kort na het uitbreken van den
brand, geheel in vlammen gehuld.
Door den brand zullen ongeveer 250 arbei
ders werkloos worden.
Met vffr motorspuiten uit Stadskanaal,
Ter Apel en Musselkanaal heeft de brand
weer het vuur bestreden en men slaagde
er in de belendende perceelen, alsmede de
directeurswoning, welke gevaar liepen, te
behouden. De schade welke naar schatting
ccnige tonnen beloopt, wordt door beurs-
polis gedekt. Een groote menigte sloeg het
blusschingswerk gade. Van ver in den om
trek was men toegeloopen en de politie zorg
de er voor, dat de duizenden toeschouwers
op behoorlijken afstand warden gehouden.
De biscuitfabriek „Het Anker", welke in
1882 was opgericht, was de oudste op dit ge
bied in ons land.
Hedenmiddag conferentie op het
Dep. van Sociale 'laken.
De rijksbemiddelaar prof. A. C. Joscphus
Jitta heeft de partijen, betrokken bij het
conflict iji de haringvisscherij te Schevenin-
gen, Vlaardingen en Katwijk, in conferentie
bijeengeroepen op hedenmiddag in het de
partement van Sociqlc zaken.
Pastoor L. H. Perquin, de voorzitter van
den K.R.O.. die zich in verband met zijn
arezondheidstoestand onder behandeling
had gesteld van een hem bevriend genees
heer in het St. Franciscus ziekenhuis te
Rotterdam, is aldaar gisterochtend voorzien
van de II. II. Sacramenten.
Pater-lector J. Dito, die hiervan gisteroch
tend mededeeling deed voor den microfoon
tijdens hei godsdienstig halfuurtje
heeft de luisteraars, vooral de zieken, ver
zocht om huil gebed, daaraan toevoegende,
dat ofschoon hoop op herstel niet is uitge
sloten, de toestand zeer ernstig is.
9
Plechtigheid te Soesterberg.
De viering van het zilveren jubi
leum van de luchtvaartafdeeling te
Soesterberg is hedenochtend in te
genwoordigheid van Z.K.II. Prins
Bernhard, ingezet met een intieme
plechtigheid bij het monument der
gevallen kameraden, terwijl er in
den namiddag gelegenheid was den
commandant der luchtafdeeling ge
luk te wenschcn, waarbij o.a. de mi
nister van Defensie, de lieer J. J. C.
van Dijk zijn opwachting kwam ma
ken.
Het vliegkamp was in feestgewaad gesto
ken. Bij den ingang, waar een eerewacht
van ongeveer honderd man met muziek
stond opgesteld, wapperden vele vlagden,
terwijl ook de verschillende gebouwen en
tribunes met den driekleur waren getooid.
Om tien minuten over half elf arriveerde
de Prins en na het officieele welkom betrad
Z.K.II. in gezelschap der militaire autori
teiten het terrein hij het monument. De
troepen presenteerden het geweer en ter
zei fdertijd klonk hot Wilhelmus.
De inspecteur voor de Militaire Lucht
vaart, res. luit. generaal M. Raaymakers
bracht daarop in een toespraak hulde aan
de L.V.A. en haar commandant, luit. kol. F.
A. van Heijst en bood daarbij de L.V.A.na
mens het personeel van het corps, een hul
deblijk aan, bestaande uit een voetstuk, zich
waardig aanpassend aan het monument, dat
15 jaar geleden is opgericht voor de geval
len kameraden.
Overste van Heijst aanvaardde met .eenige
dankwoorden het eereblijk.
Een treffend moment.
Het was daarop een treffend moment,
toen Prins Bernhard naar voren trad om
oen krans aan den voet van het monument
te leggen. De Prins bleef in eerbiedige
aandacht voor het gcdenktceken staan. De
eeweren werden gepresenteerd, terwijl het
Wilhelmus weerklonk. Hierna keerde de
Prins naar de tribune terug. Even latei-
was de lucht vervuld van het daverend
motorgeronk van een escadrille, dat. den
groet kwam brengen. Op het oogenblik,
dat de machines laag boven het monu
ment scheerden, gingen de vlaggen in top.
De kapitein van Weerden Poelman en
de adjudant-onderofficier van Beurden bo
den hierop een krans namens de Militaire
Luchtvaart aan. Commandant van Heijst
nam deze hulde in ontvangst en legde de-
krans op de treden van het. monument.
De muziek bracht tijdens deze plechtigheid
een koraal ten gehoore. Nog vele andere
kransen en bloemstukken werden aange
dragen en tegen de buitenmuur van het
monument geplaatst.
Herdenkingsrede van den com
mandant
Bijna van den dag harer oprich
ting af is de ontwikkeling der
luchtvaartafd. aan remimende in
vloeden van velerlei aard onderhevig
geweest, zeide overste van Heyst in
zijn herdenkingsrede, nauwelijks
een jaar nadat zij, op 1 Juli 1913,
werd opgericht, werd een normale
groei verstoord door het uitbre
ken van den wereldoorlog.
Deze belette nagenoeg alle aanschaffing
van materieel uit het buitenland, terwijl in
Nederland nog eeng vliegtuigindustrie van
voldoend vermogen aanwezig was. Door
interneering van uit den oorlog afkomstige
vliegtuigen kon hierin slechts zeer ten
deelc worden voorzien. Te midden van de
ze, in vele opzichten abnormalen toestand
moest, onder het overwinnen van tallooze
moeiliikheden, de grondslag voor de tegen
woordige luchtvaartafdeeling worden ge
legd.
gpr. ging de ontwikkeling der L.V.A. na
tot op den huidigen dag en constateerde,
met vreugde, dat de L.V.A. thans een be
teren tijd tegemoet gaat en zich gereed
maakt een plaats in de weermacht in te
nemen, meer dan voorheen in overeenstem
ming met haar belangrijkheid.
In zijn dank aan hen, die er toe hebben
bijgedragen den naam der Luchtvaart-afdee
ling hoog te houden, betrok de commandant
allereerst generaal Snijders en voorts o.
m. de vliegers, het personeel van den tech-
nischen dienst en den gronddienst en ten
slotte de gevallen piloten.
Wat zou de luchtvaart-afdeeling
zijn zonder de herinnering aan onze
gevallen kameraden? vraagt spr.
Zij hebben medegewerkt aan den
VLAS OOGST 1938.
Naar wij van bevoegde zijde vernemen,
ligt het in de bedoeling, voor vlas van den
oogst 1938. waarvoor taxatie van de op
brengst is aangevraagd, een teeltpremic te
geven, op een wijze overeenkomende met
die van het vorige jaar.
Voorzoovcr de telers hun vlas mochten
verkoopen, wordt hun in hun eigen belang
aangeraden, onmiddellijk na den verkoop
een verkoopbriefje aan de landbouw-crisis-
organisatic. waarbij zij zijn georganiseerd,
in te zenden. Indien zij hun vlas reeds moch
ten hebben verkocht, verdient het aanbeve
ling. dat zij alsnog zoo spoedig mogelijk een
verkoopbriefje inzenden.
Voorloopig kunnen voor het opgeven van
de verkoopen van vlas van den oogst 1938
de verkoopbriefjes voor vlas van den oogst
1937 worden gebruikt.
's-Gravenliage, 30 Juni 1938. (Adv.)
opbouw van het luchtwapen als een
bolwerk van de onafhankelijkheid
van ons vaderland en van de hei
ligste rechten van het Nederlandsche
volk.
Met het uispreken van den wcnsch, dat
de Luchtvaart-afdeeling een waardige plaats
zal blijven innemen in de Koninklijke Ne
derlandsche Weermacht, besluit spr. zijn
rede. De plechtigheid wordt besloten met
een défilé der troepen.
Geschenk der burgerij.
De burgerij van Soesterberg heeft de
jubileeronde L.V.A. een huldeblijk aangebo
den in dén vorm van een vlaggestoel.
Bij de overdracht van don vlaggestoel was
mede Prins Bomhard aanwezig.
REORGANISATIEVOORSTEL NED. HERV.
KERK.
De meeste classes tegen.
Alle classes der Ned. Herv. Kerk behalve
de classis Den Haag, die nog aan het be
raadslagen is, hebben haar advies aan de
Synode over het reorganisatie-ontwerp vast
gesteld. Van de 43 classes die aldus uit
spraak hebben gpdaan, hebben vier en twin
tig zich tegen verklaard; daarbij moet nog
de Waalschc Commissie gerekend worden,
die in deze dingen, aldus het Ilsb., met een
classis gelijk is gesteld, en die zich op een
op 15 Juni gehouden vergadering eveneens
tegen het reorganisatie-ontwerp heeft ver
klaard. Niet alle voorstanders van dit reor
ganisatie-ontwerp zijn tekens tegenstanders
der reorganisatie in het algemeen, en de
Synode is rechtens niet aan het meerder
heidsadvies dor classes gebonden, ofschoon
zij er wel rekening mede pleegt te houden.
Twee slachtoffers was den Ara
bier niet genoeg.
In een dorp bij Jerusalem heeft een Ara
bier een geheel gezin vermoord. Eerst dood
de hij den vader en een dochter. Vervolgens
verborg hij zich op het kerkhof en schot
tijdens de begrafenis van deze beide slacht
offers de moeder en den zoon neer.
„Wij hebben zooveel beleefd en
gezien, het is een wonder."
Gistermorgen is het Nederlandsch-lndische
voetbalelftal, dat aan de wereldkampioen
schappen heeft deelgenomen, na zijn verblijf
in Nederland, naar Indië vertrokken.
Do stemming onder de spelers was uitste
kend, hetgeen trouwens niet anders- ver
wacht kon worden na zulk een prachtige
reis. De aanvoerder van het elftal, Nawir,
verklaarde: „Het was een wonder, wij heb
ben zooveel beleefd en gezien, dat het teveel
is om op te noemen."
De trainer der spelers, de heer Masten
broek, was eveneens zeer tevreden. Hoewel
liet sj>ortief succes van deze reis niet groot
is geweest, meende hij, dat de verwachtin
gen die hieromtrent bestonden, niet zijn be
schaamd.
Vertrek yen
Aankomst ta
T-nvalk '^ingap 30 juni'Band. 30 Juni
Wielewaal I uhene 30 Juni vdam 30 Juni
(terugreis) I l
(heenreis) lBaSra 30 Juni !Iodhp- 30 JunI
(terugreis) Band' 30 Juni !Ran*' 30 Juni
Oehoe A'dam 30 Juni Athene 30 Juni
UeluKreis) !Blnd' 30 Juni |Medan 30 JunI
De „Nandoe" staat nog met motorstoring
te Penang.
De heeren Mastenbroek en Weisse blijven
voorloopig nog in Nederland, terwijl de
heer van Bommel de spelers weer naar In-
dië vergezelt.
Van de zijde van den K.N.V.B. waren bij
het vertrek aanwezig de heeren Boeljon en
Staal en van de Technische Commissie de
heer Mundt, terwijl ook trainer Bob Glen-
denning niet ontbrak.
Na een hartelijk afscheid vertrok het ge
zelschap met den gewonen D-trein naar
GSnua, vanwaar met de „Christiaan Huy»
gens" de reis wordt voortgezet.
Het tournooi te Wimbledon,
In het damesenkelspel van het
Wimbledontournooi wordt het een
eindstrijd tusschen twee „teruggeko
men" Amcrikaansche speelsters: He
len Wills en Helen Jacobs. Voor de
vierde maal zullen deze beide tennis-
grootheden elkaar in den eindstrijd
van het Wimbledon-tournooi ont
moeten en strijden om het officieuze
wereldkampioenschap.
Do vorige drie malen kwam steeds Helorï
Wills als winnares uit het strijdperk, dé
laatste maal in 1935. Het jaar daaropvol
gend won Helen Jacobs den titel, doch He
len Wills deed toen niet mee. Zal het Helen
Jacobs ditmaal gelukken haar rivale te ver
slaan? Ongetwijfeld kan een uiterst span
nende en interessante strijd tusschen de
heide Helens worden tegemoet gezien.
Helen Jacobs sloeg Alice Marble (V. S.)'
met G4, 6—4. Gemakkelijk is het echter
niet gegaan, daarvoor waren de tegenstand
sters te gelijkwaardig.
Maar ook Holen Wills ondervond vart
Hilde Sperling (Denemarken) gedachten,
tegenstand. Vooral de eerste set, die niet
minder dan vijf kwartier duurde, was
uiterst 'spannend. Maar ook in de tweede
set stelde Mevr. Sperling zich heftig te
weer, maar zij kon het tenslotte toch niet
bolwerken. Met 1210, 64 won Helen
Wills.
In den halven eindstrijd van het hee
rendubbelspel sloegen Budge en Mako (V<
S.) Hughes en Wilde (Engeland) met 62,
0—4, 12—10.
In het gemengd dubbelspel zorgde de
Engeisch-Argentijnsche combinatie Mej.
James en Russel nog voor een verrassing
door de Australisch-Fransche dubbel Mej,
WynncBoussus met 6—2, 9—7, 64 uit
te schakelen.
De molen gal zich over aan de
drie sleepbooten, die in de woe
dende golven in formatie gereed
lagen.
Gisteren meldden wij, dat de sleepboot
„Holland" een knappe prestatie geleverd
heeft met den sleep van de „Karimata",
naar de roede van Terschelling.
Over de wijze waaróp de „Holland" haar
zware taak volbracht, schrijft de N. B. Ct.
nog het volgende:
Het zal Woensdagmiddag ongeveer 5 uur
zijn geweest, toen de Stortemelk, waarop de
her Doeksen zich bevond, de eerste verbin
ding tusschen de Holland en de Karimata
tot stand bracht. De Holland gooide zich ten
anker in de branding van de Terschellinger
'gronden. Eerst was een dunne lijn uitge
bracht van ongeveer 300 meter lengte, ver
volgens hieuw men een zware sleeptros over.
Toen de Holland eenmaal verbin
ding met de Karimata had, maakte
de Volharding zich vast aan de Hol
land; vervolgens kwam de verbin
ding tot stand tusschen de Storte
melk en de Volharding. De formatie
lag gereed, hoewel de zee ter plaat
se geweldig spookte. Toen liet de
Karimata zijn laatste draad slippen.
De drie sleepbooten kwamen daarop
in volle actie en trokken do Karimata
van den lagen wal het Matrozen-
kerkhof geheeten door de bran
ding heen.
Dit was een ongelooflijk zwaar karwei; de
Holland en de Volharding stootten zwaar op
den grond. Bij een dezer zware stooten brak
de sleeptros van de Volharding. Daarmee
was dus ook de Stortemelk uitgeschakeld.
Overgeleverd aan één sleepboot.
In deze bijna hachelijke omstandigheden
was de Karimata overgeleverd aan nog
slechts één sleepboot, n.1. de Holland, die
bovendien zwaar stootte. Nog een enkele
tegenslag, b.v. het breken van het roer of
het knappen van de tros en het zou afge-
loopen geweest zijn.
Toen kwam het commando: „Holland alles
er op zetten". De sleepboot bracht haar 1800
P.K. in actie tegen de dreiging van de
schier overmoedige elementen en kapitein
Bakker van de Holland wist zoo uitstekend
te manoeuvieeren, dat de opzet volkomen ge
lukte, de sleepboot trok de Karimata alleen
uit de branding naar diep water.
„Dat was een prachtig stuk werk", zei de
lieer Doeksen, de directeur van Doeksen's
Bergingsmaatschappij, „ik zal kapitein Bak
ker daarover straks mijn complimenten ma
ken".
Eenmaal in rustiger water aangeland, kon
den ook de andere booten aan de Holland
worden vastgemaakt. De sleep naar Terschel
ling verliep zonder verderen tegenslag. Al
leen voor het Schuitegat kreeg men .tegen
slag. De Utrecht gooide een lijn op en maak
te zich vast aan de Karimata. Door een on
gelukkig toeval de'baggermolen had zijn
ladder laten zakken, zoodat hij den grond
raakte en vaart verloor dreef de Utrecht
uit de richting en kwam boven de 18 duims
dikke sleeptros van de Holland en sloeg de
tros finaal af. Toen had alleen de Utrecht
de molen nog maar vast. Even later geraakte
ook de Utrecht onklaar en moest haar sleep
tros kappen.
Geheel los
De Karimafa was nu geheel los,
doch alle gevaar was geweken. De
baggermolen had zijn ladder laten
zakken en lag aan den grond. De
heer Doeksen wees er met nadruk
op, dat het incident in het Schuite
gat niet te wijten was aan een ver
keerde manoeuvre van de Utrecht,.
Er is geen enkele verkeerde ma
noeuvre gemaakt bij het afbrengen
van de Karimata.
„Met groote voldoening zien wij terug op
dit mooie stukje bergingswerk, waardoor
de Karimata voor een rainp bespaard is
gebleven'.
Men verwacht, dat de baggermolen wel
eenige dagen op de reede zal blijvenDe dra
den moeten hersteld worden: de molen die
verder geen averij van beteckenis heeft ge'
kregen, zal uiteraard eens goed worden na
gekeken.
Zoo is er op tamelijk gelukkige wijze een
.einde gekomen aan de spanning, waarin
Terschelling gedurende eenige dagen heeft
geleefd.
Visschen naar de verloren on-
derdeelen
De weersomstandigheden op Terschelling
waren gisteren nog niet van dién aard dat
de sleepbooten naar het Lutineterrein kon
den vertrekken om naar de verloren geraak
te draad- en ankerkettingen te gaan vis
schen.
Bij de werf te Kinderdijk en de fabriek
Heemaf rijn reeds telefonisch spoedbestel
lingen gedaan van nieuwe gietijzeren uit
laatpijpen en daarop aansluitende gebogen
stalen pijpen met pakkingbussen.
De gebroken ankerstoppen moeien ook
door nieuwe worden vervangen.