Verklaring van den Raad van Ministers De Prins herdenkt de gevallen vliegers Hoe de „Karimata" Postvluchtco op Indië door de branding ging Dat had een ramp kunnen worden! Den vlammendood ontkomen Brand maakt 250 menschcn werkloos Het conflict in de haringvisscherij Pasfoor Perquin bediend Ons lucbfwapen is een bolwerk van onze onafhankelijkheid PUBLICATIE Moord op een kerkhof Uoet&at De Indische voetballers vertrokken Zentiib Een finale Helen Wills-Helen Jacobs TUSSCHEN DE MINISTERS VAN JUSTITIE EN DEFENSIE HEEFT STEEDS VOLLEDIGE OVEREENSTEMMING BESTAAN INZAKE DE OVERPLAATSING VAN DE OSSCHE MA RECHAUSSEE. Ter zitting yan het Ambtenarengerecht te 's-Graven- hage, gehouden in den namiddag van Zaterdag 25 Juni 1938. zijn de procedures behandeld, welke door de leden van het voormalige personeel der brigade Koninklijke Ma rechaussee te Oss zijn aanhanging gemaakt tegen den in- sneeteur K. M. ter zeke van hun overplaatsing. In tegen stelling met de nos'tie in de andere reeks nrocedures was in deze zaken de minister van Justitie, noch door zijn ver tegenwoordiger, noch on eenigerlei wiize door van zijnent wege voorgebrachte getuigen betrokken. Door verslagen, zooals die in een deel der ners zijn verschenen over het geen on voormelde zHting zou ziin verklaard, is de indruk gewekt, dat de minister van Justitie in de vergadering van de Tweede Kamer der Sta ten-Generaal van 7 April 1938 ten onrechte, en zelfs in striid met de waarheid, zou hebben medegedeeld, dat reeds van 1 Anril af tusschen hem en zijn ambtermot van Defensie overeenstemming zou hebben bestaan inzake de overplaatsing van het per soneel van de brigade K. M. te Oss. De Raad van Ministers acht het niet verantwoord, dat de mogelijkheid van een indruk als vorenbedoeld blijft be staan. Geboord onder meer de volkomen overeenstem mende mededeelingen ter zake van den minister van De fensie en van Justitie, stelt de Raad vast. dat het buiten eiken twn'fel staat, dat reeds on 1 April 1938 de minister van Defensie ziin volle medewerking in zake overplaat sing voor zoover die medewerking krachtens de be staande voorschriften vereischt was had toegezegd. Deze toezegging is, aanstonds gegeven en is ten volle ge handhaafd. Dat de uitvoeringsmaatregelen voor de verwisseling van het personeel der brigade (waartoe ook behoorde de door den minister van Defensie te verleenen machtiging tot het overbrengen van de inboedels voor rijksrekening on voorstellen van den inspecteur van het wapen, tot wiens bevoegdheid bet bevelen der verplaatsingen behoort) eerst enkele dagen later, on 6 April, zijn getroffen, hield in geen enkel opzicht verband met eenig nader beraad tusschen heide ministers omtrent de noodzakelijkheid der verplaatsingen, slechts over het tijdstip van de verplaat singen van de marechaussees (niet-onderoffirieren) is nog nader overleg gepleegd. Het overeenstemmend oordeel van beide ministers stond op 1 April vast en is onveranderd gehandhaafd gebleven. Volkomen in overeenstemming met de vaststaande feiten kon en moest de minister van Justitie in de verga dering van de Tweede Kamer dek Staten-Generaal op 7 April 1938 in tegenwoordigheid van den minister van Defensie verklaren, dat het tusschen zijn ambtgenoot van Defensie en hem geen oogenblik ontbroken heeft aan de vereischte samenwerking en volledige overeenstem ming en dat hij ook overigens den minister van Defensie van niets onkundig heeft gelaten en hem evenmin ontijdig heeft ingelicht. Gas ontplof fing veroorzaakt in lJmuiden groote ontsteltenis. Gisteravond om kwart voor zeven is in IJniuiden door een ontploffing een merk waardig ongeluk geschied, waarbij geen personen zijn getroffen, doch dat wel aan zienlijke materiedie schade heeft veroor zaakt. De Julianahrug, die de spoorlijn tus schen Oud- en NieuwI.Tmuiden overbrugt, is door deze ontploffing zeer ernstig be schadigd. In deze brug ligt een overdekte goot, waarin électrische kabels alsook een zware gasbuis liggen. Vermoedelijk is in deze gasbuis een lek ontstaan. Gemengd met lucht ontstond toen het gevaarlijke knalgas, dat door een tot nu toe onbekende oorzaak tot ontploffing is gekomen. De zware bedekking van de goot is over de geheele lengte vernield en ook het overige gedeelte van de brug is ernstig beschadigd. De brug werd onmiddellijk voor het verkeer gesloten, het is een wonder, dat geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd, daar de brug een zeer druk verkeerspunt is. Vrouw en vier kinderen met groote moeite uit brandende boerderij te Aalst gered. Bij 'n feilen brand, die gistermorgen in de boerderij van den heer Van Doorcmalen te Aalst woedde, konden een vrouw en vier kinderen slechts met moeite worden gered. Een overbuurman van Van Dooremalen be merkte liet vuur, terwijl het achterhuis reeds in lichter laaie stond. Van Dooremalen zelf was op enkele uren afstands bezig met het melken van de koeien. De buurman stelde onmiddellijk pogingen in het werk om de vrouw en een viertal kinderen. onder wie een pas geboren tweeling die nog in het huis waren, in veiligheid te brengen. Met medewerking van de omwonenden slaagde hij daarin. Ook eenig klein vee en een klein gedeelte van het huisraad kon in veiligheid worden gesteld. De brandweer besloot, na de situatie te hebben ongenomen, geen water te geven, daar het linis toeh niet meer behouden kon worden en de omliggende perccclcn geen gevaar liepen, liet huis brandde tot den grond toe af. Verzekering dekt slechts gedeeltelijk de schade. Nederlands oudste biscuitfabriek verwoest. Gisteravond is. vermoedelijk in de pakka- mer, brand uitgebroken in de Nederland- sche biscuitfabriek „Het Anker" te Mussel- kanaal. Weldra was het geheele complex één vlammenzee. Het kantoorgebouw, dat onmiddellijk aan de fabriek grenst, was eveneens kort na het uitbreken van den brand, geheel in vlammen gehuld. Door den brand zullen ongeveer 250 arbei ders werkloos worden. Met vffr motorspuiten uit Stadskanaal, Ter Apel en Musselkanaal heeft de brand weer het vuur bestreden en men slaagde er in de belendende perceelen, alsmede de directeurswoning, welke gevaar liepen, te behouden. De schade welke naar schatting ccnige tonnen beloopt, wordt door beurs- polis gedekt. Een groote menigte sloeg het blusschingswerk gade. Van ver in den om trek was men toegeloopen en de politie zorg de er voor, dat de duizenden toeschouwers op behoorlijken afstand warden gehouden. De biscuitfabriek „Het Anker", welke in 1882 was opgericht, was de oudste op dit ge bied in ons land. Hedenmiddag conferentie op het Dep. van Sociale 'laken. De rijksbemiddelaar prof. A. C. Joscphus Jitta heeft de partijen, betrokken bij het conflict iji de haringvisscherij te Schevenin- gen, Vlaardingen en Katwijk, in conferentie bijeengeroepen op hedenmiddag in het de partement van Sociqlc zaken. Pastoor L. H. Perquin, de voorzitter van den K.R.O.. die zich in verband met zijn arezondheidstoestand onder behandeling had gesteld van een hem bevriend genees heer in het St. Franciscus ziekenhuis te Rotterdam, is aldaar gisterochtend voorzien van de II. II. Sacramenten. Pater-lector J. Dito, die hiervan gisteroch tend mededeeling deed voor den microfoon tijdens hei godsdienstig halfuurtje heeft de luisteraars, vooral de zieken, ver zocht om huil gebed, daaraan toevoegende, dat ofschoon hoop op herstel niet is uitge sloten, de toestand zeer ernstig is. 9 Plechtigheid te Soesterberg. De viering van het zilveren jubi leum van de luchtvaartafdeeling te Soesterberg is hedenochtend in te genwoordigheid van Z.K.II. Prins Bernhard, ingezet met een intieme plechtigheid bij het monument der gevallen kameraden, terwijl er in den namiddag gelegenheid was den commandant der luchtafdeeling ge luk te wenschcn, waarbij o.a. de mi nister van Defensie, de lieer J. J. C. van Dijk zijn opwachting kwam ma ken. Het vliegkamp was in feestgewaad gesto ken. Bij den ingang, waar een eerewacht van ongeveer honderd man met muziek stond opgesteld, wapperden vele vlagden, terwijl ook de verschillende gebouwen en tribunes met den driekleur waren getooid. Om tien minuten over half elf arriveerde de Prins en na het officieele welkom betrad Z.K.II. in gezelschap der militaire autori teiten het terrein hij het monument. De troepen presenteerden het geweer en ter zei fdertijd klonk hot Wilhelmus. De inspecteur voor de Militaire Lucht vaart, res. luit. generaal M. Raaymakers bracht daarop in een toespraak hulde aan de L.V.A. en haar commandant, luit. kol. F. A. van Heijst en bood daarbij de L.V.A.na mens het personeel van het corps, een hul deblijk aan, bestaande uit een voetstuk, zich waardig aanpassend aan het monument, dat 15 jaar geleden is opgericht voor de geval len kameraden. Overste van Heijst aanvaardde met .eenige dankwoorden het eereblijk. Een treffend moment. Het was daarop een treffend moment, toen Prins Bernhard naar voren trad om oen krans aan den voet van het monument te leggen. De Prins bleef in eerbiedige aandacht voor het gcdenktceken staan. De eeweren werden gepresenteerd, terwijl het Wilhelmus weerklonk. Hierna keerde de Prins naar de tribune terug. Even latei- was de lucht vervuld van het daverend motorgeronk van een escadrille, dat. den groet kwam brengen. Op het oogenblik, dat de machines laag boven het monu ment scheerden, gingen de vlaggen in top. De kapitein van Weerden Poelman en de adjudant-onderofficier van Beurden bo den hierop een krans namens de Militaire Luchtvaart aan. Commandant van Heijst nam deze hulde in ontvangst en legde de- krans op de treden van het. monument. De muziek bracht tijdens deze plechtigheid een koraal ten gehoore. Nog vele andere kransen en bloemstukken werden aange dragen en tegen de buitenmuur van het monument geplaatst. Herdenkingsrede van den com mandant Bijna van den dag harer oprich ting af is de ontwikkeling der luchtvaartafd. aan remimende in vloeden van velerlei aard onderhevig geweest, zeide overste van Heyst in zijn herdenkingsrede, nauwelijks een jaar nadat zij, op 1 Juli 1913, werd opgericht, werd een normale groei verstoord door het uitbre ken van den wereldoorlog. Deze belette nagenoeg alle aanschaffing van materieel uit het buitenland, terwijl in Nederland nog eeng vliegtuigindustrie van voldoend vermogen aanwezig was. Door interneering van uit den oorlog afkomstige vliegtuigen kon hierin slechts zeer ten deelc worden voorzien. Te midden van de ze, in vele opzichten abnormalen toestand moest, onder het overwinnen van tallooze moeiliikheden, de grondslag voor de tegen woordige luchtvaartafdeeling worden ge legd. gpr. ging de ontwikkeling der L.V.A. na tot op den huidigen dag en constateerde, met vreugde, dat de L.V.A. thans een be teren tijd tegemoet gaat en zich gereed maakt een plaats in de weermacht in te nemen, meer dan voorheen in overeenstem ming met haar belangrijkheid. In zijn dank aan hen, die er toe hebben bijgedragen den naam der Luchtvaart-afdee ling hoog te houden, betrok de commandant allereerst generaal Snijders en voorts o. m. de vliegers, het personeel van den tech- nischen dienst en den gronddienst en ten slotte de gevallen piloten. Wat zou de luchtvaart-afdeeling zijn zonder de herinnering aan onze gevallen kameraden? vraagt spr. Zij hebben medegewerkt aan den VLAS OOGST 1938. Naar wij van bevoegde zijde vernemen, ligt het in de bedoeling, voor vlas van den oogst 1938. waarvoor taxatie van de op brengst is aangevraagd, een teeltpremic te geven, op een wijze overeenkomende met die van het vorige jaar. Voorzoovcr de telers hun vlas mochten verkoopen, wordt hun in hun eigen belang aangeraden, onmiddellijk na den verkoop een verkoopbriefje aan de landbouw-crisis- organisatic. waarbij zij zijn georganiseerd, in te zenden. Indien zij hun vlas reeds moch ten hebben verkocht, verdient het aanbeve ling. dat zij alsnog zoo spoedig mogelijk een verkoopbriefje inzenden. Voorloopig kunnen voor het opgeven van de verkoopen van vlas van den oogst 1938 de verkoopbriefjes voor vlas van den oogst 1937 worden gebruikt. 's-Gravenliage, 30 Juni 1938. (Adv.) opbouw van het luchtwapen als een bolwerk van de onafhankelijkheid van ons vaderland en van de hei ligste rechten van het Nederlandsche volk. Met het uispreken van den wcnsch, dat de Luchtvaart-afdeeling een waardige plaats zal blijven innemen in de Koninklijke Ne derlandsche Weermacht, besluit spr. zijn rede. De plechtigheid wordt besloten met een défilé der troepen. Geschenk der burgerij. De burgerij van Soesterberg heeft de jubileeronde L.V.A. een huldeblijk aangebo den in dén vorm van een vlaggestoel. Bij de overdracht van don vlaggestoel was mede Prins Bomhard aanwezig. REORGANISATIEVOORSTEL NED. HERV. KERK. De meeste classes tegen. Alle classes der Ned. Herv. Kerk behalve de classis Den Haag, die nog aan het be raadslagen is, hebben haar advies aan de Synode over het reorganisatie-ontwerp vast gesteld. Van de 43 classes die aldus uit spraak hebben gpdaan, hebben vier en twin tig zich tegen verklaard; daarbij moet nog de Waalschc Commissie gerekend worden, die in deze dingen, aldus het Ilsb., met een classis gelijk is gesteld, en die zich op een op 15 Juni gehouden vergadering eveneens tegen het reorganisatie-ontwerp heeft ver klaard. Niet alle voorstanders van dit reor ganisatie-ontwerp zijn tekens tegenstanders der reorganisatie in het algemeen, en de Synode is rechtens niet aan het meerder heidsadvies dor classes gebonden, ofschoon zij er wel rekening mede pleegt te houden. Twee slachtoffers was den Ara bier niet genoeg. In een dorp bij Jerusalem heeft een Ara bier een geheel gezin vermoord. Eerst dood de hij den vader en een dochter. Vervolgens verborg hij zich op het kerkhof en schot tijdens de begrafenis van deze beide slacht offers de moeder en den zoon neer. „Wij hebben zooveel beleefd en gezien, het is een wonder." Gistermorgen is het Nederlandsch-lndische voetbalelftal, dat aan de wereldkampioen schappen heeft deelgenomen, na zijn verblijf in Nederland, naar Indië vertrokken. Do stemming onder de spelers was uitste kend, hetgeen trouwens niet anders- ver wacht kon worden na zulk een prachtige reis. De aanvoerder van het elftal, Nawir, verklaarde: „Het was een wonder, wij heb ben zooveel beleefd en gezien, dat het teveel is om op te noemen." De trainer der spelers, de heer Masten broek, was eveneens zeer tevreden. Hoewel liet sj>ortief succes van deze reis niet groot is geweest, meende hij, dat de verwachtin gen die hieromtrent bestonden, niet zijn be schaamd. Vertrek yen Aankomst ta T-nvalk '^ingap 30 juni'Band. 30 Juni Wielewaal I uhene 30 Juni vdam 30 Juni (terugreis) I l (heenreis) lBaSra 30 Juni !Iodhp- 30 JunI (terugreis) Band' 30 Juni !Ran*' 30 Juni Oehoe A'dam 30 Juni Athene 30 Juni UeluKreis) !Blnd' 30 Juni |Medan 30 JunI De „Nandoe" staat nog met motorstoring te Penang. De heeren Mastenbroek en Weisse blijven voorloopig nog in Nederland, terwijl de heer van Bommel de spelers weer naar In- dië vergezelt. Van de zijde van den K.N.V.B. waren bij het vertrek aanwezig de heeren Boeljon en Staal en van de Technische Commissie de heer Mundt, terwijl ook trainer Bob Glen- denning niet ontbrak. Na een hartelijk afscheid vertrok het ge zelschap met den gewonen D-trein naar GSnua, vanwaar met de „Christiaan Huy» gens" de reis wordt voortgezet. Het tournooi te Wimbledon, In het damesenkelspel van het Wimbledontournooi wordt het een eindstrijd tusschen twee „teruggeko men" Amcrikaansche speelsters: He len Wills en Helen Jacobs. Voor de vierde maal zullen deze beide tennis- grootheden elkaar in den eindstrijd van het Wimbledon-tournooi ont moeten en strijden om het officieuze wereldkampioenschap. Do vorige drie malen kwam steeds Helorï Wills als winnares uit het strijdperk, dé laatste maal in 1935. Het jaar daaropvol gend won Helen Jacobs den titel, doch He len Wills deed toen niet mee. Zal het Helen Jacobs ditmaal gelukken haar rivale te ver slaan? Ongetwijfeld kan een uiterst span nende en interessante strijd tusschen de heide Helens worden tegemoet gezien. Helen Jacobs sloeg Alice Marble (V. S.)' met G4, 6—4. Gemakkelijk is het echter niet gegaan, daarvoor waren de tegenstand sters te gelijkwaardig. Maar ook Holen Wills ondervond vart Hilde Sperling (Denemarken) gedachten, tegenstand. Vooral de eerste set, die niet minder dan vijf kwartier duurde, was uiterst 'spannend. Maar ook in de tweede set stelde Mevr. Sperling zich heftig te weer, maar zij kon het tenslotte toch niet bolwerken. Met 1210, 64 won Helen Wills. In den halven eindstrijd van het hee rendubbelspel sloegen Budge en Mako (V< S.) Hughes en Wilde (Engeland) met 62, 0—4, 12—10. In het gemengd dubbelspel zorgde de Engeisch-Argentijnsche combinatie Mej. James en Russel nog voor een verrassing door de Australisch-Fransche dubbel Mej, WynncBoussus met 6—2, 9—7, 64 uit te schakelen. De molen gal zich over aan de drie sleepbooten, die in de woe dende golven in formatie gereed lagen. Gisteren meldden wij, dat de sleepboot „Holland" een knappe prestatie geleverd heeft met den sleep van de „Karimata", naar de roede van Terschelling. Over de wijze waaróp de „Holland" haar zware taak volbracht, schrijft de N. B. Ct. nog het volgende: Het zal Woensdagmiddag ongeveer 5 uur zijn geweest, toen de Stortemelk, waarop de her Doeksen zich bevond, de eerste verbin ding tusschen de Holland en de Karimata tot stand bracht. De Holland gooide zich ten anker in de branding van de Terschellinger 'gronden. Eerst was een dunne lijn uitge bracht van ongeveer 300 meter lengte, ver volgens hieuw men een zware sleeptros over. Toen de Holland eenmaal verbin ding met de Karimata had, maakte de Volharding zich vast aan de Hol land; vervolgens kwam de verbin ding tot stand tusschen de Storte melk en de Volharding. De formatie lag gereed, hoewel de zee ter plaat se geweldig spookte. Toen liet de Karimata zijn laatste draad slippen. De drie sleepbooten kwamen daarop in volle actie en trokken do Karimata van den lagen wal het Matrozen- kerkhof geheeten door de bran ding heen. Dit was een ongelooflijk zwaar karwei; de Holland en de Volharding stootten zwaar op den grond. Bij een dezer zware stooten brak de sleeptros van de Volharding. Daarmee was dus ook de Stortemelk uitgeschakeld. Overgeleverd aan één sleepboot. In deze bijna hachelijke omstandigheden was de Karimata overgeleverd aan nog slechts één sleepboot, n.1. de Holland, die bovendien zwaar stootte. Nog een enkele tegenslag, b.v. het breken van het roer of het knappen van de tros en het zou afge- loopen geweest zijn. Toen kwam het commando: „Holland alles er op zetten". De sleepboot bracht haar 1800 P.K. in actie tegen de dreiging van de schier overmoedige elementen en kapitein Bakker van de Holland wist zoo uitstekend te manoeuvieeren, dat de opzet volkomen ge lukte, de sleepboot trok de Karimata alleen uit de branding naar diep water. „Dat was een prachtig stuk werk", zei de lieer Doeksen, de directeur van Doeksen's Bergingsmaatschappij, „ik zal kapitein Bak ker daarover straks mijn complimenten ma ken". Eenmaal in rustiger water aangeland, kon den ook de andere booten aan de Holland worden vastgemaakt. De sleep naar Terschel ling verliep zonder verderen tegenslag. Al leen voor het Schuitegat kreeg men .tegen slag. De Utrecht gooide een lijn op en maak te zich vast aan de Karimata. Door een on gelukkig toeval de'baggermolen had zijn ladder laten zakken, zoodat hij den grond raakte en vaart verloor dreef de Utrecht uit de richting en kwam boven de 18 duims dikke sleeptros van de Holland en sloeg de tros finaal af. Toen had alleen de Utrecht de molen nog maar vast. Even later geraakte ook de Utrecht onklaar en moest haar sleep tros kappen. Geheel los De Karimafa was nu geheel los, doch alle gevaar was geweken. De baggermolen had zijn ladder laten zakken en lag aan den grond. De heer Doeksen wees er met nadruk op, dat het incident in het Schuite gat niet te wijten was aan een ver keerde manoeuvre van de Utrecht,. Er is geen enkele verkeerde ma noeuvre gemaakt bij het afbrengen van de Karimata. „Met groote voldoening zien wij terug op dit mooie stukje bergingswerk, waardoor de Karimata voor een rainp bespaard is gebleven'. Men verwacht, dat de baggermolen wel eenige dagen op de reede zal blijvenDe dra den moeten hersteld worden: de molen die verder geen averij van beteckenis heeft ge' kregen, zal uiteraard eens goed worden na gekeken. Zoo is er op tamelijk gelukkige wijze een .einde gekomen aan de spanning, waarin Terschelling gedurende eenige dagen heeft geleefd. Visschen naar de verloren on- derdeelen De weersomstandigheden op Terschelling waren gisteren nog niet van dién aard dat de sleepbooten naar het Lutineterrein kon den vertrekken om naar de verloren geraak te draad- en ankerkettingen te gaan vis schen. Bij de werf te Kinderdijk en de fabriek Heemaf rijn reeds telefonisch spoedbestel lingen gedaan van nieuwe gietijzeren uit laatpijpen en daarop aansluitende gebogen stalen pijpen met pakkingbussen. De gebroken ankerstoppen moeien ook door nieuwe worden vervangen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2