300ste ostvlucht Een krachtige democratie kan slechts de wereld redden Ik zal handhaven, fapansche vloot lijdt zware verliezen DAGBLAD VOOR DEN'HELDER EN'HOLLANDS NOORDERKWARTIER Nog steeds wast het water transatlantische TECHNIEK EISCHT Praag viert feest 9—zegt Chamberlain KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) 4 J U L I 1938 66e JAARG. No. 8350 Piloten een prooi van oproerige stammen MENSCHENLEVENS H.M* de Koningin in Zwitserland Dit nummer bevat 8 pagina's EERBERICHT DB BILT SEINT: Herhaling van den wereldoorlog moet worden vermeden Desnoods zullen wij echter vechten HELDERSCHE COURANT Uitgave der Ultg.Ml). Holland» Noorderkwartier N.V'te Den Helder MAANDAG Driehonderdste Transatlantische postvlucht. Jubileum van den Franschen luchtpostdienst naar Zuid-Amerika. Zondagochtend vroeg is uit Toü- louse, het vliegtuig vertrokken, dat aansluiting geeft op het postvlieg tuig van Air France, dat tegen middernacht uit Dakar vertrekt voor de driehonderdste regelmatige post vlucht over den Atlantischen Oce aan naar Natal in Brazilië, den be langrijken schakel in den weke- lijkschen luchtpostdienst tusschen Europa en Zuid-Amerika. Zooals Nederland op zijn Amsterdam-Ba- tavia-lijn, is Frankrijk terecht trotsch op deze verbinding, welke eveneens één maal per week door de Deutsche Lufthansa, in afwisseling met den Franschen dienst wordt gevlogen, zoodat men twee luchtpostverbin dingen per week heeft, maar waarvoor de Franschen het pionierswerk hebben ver richt in een tijd, toen het overvliegen van woestijnen, bergen en den oceaan met de vrij gebrekkige hulpmiddelen, waarover men beschikte, eigenlijk nooit zonder direct levensgevaar was voor de bemanningen, die niettemin doorzetten omdat zij begrepen mee te werken aan den opbouw van een verbinding, welke voor twee continenten van de grootste beteekenis zou worden. Elke noodlanding vol gevaren Geen luchtverbinding heeft dan ook zóó op de verbeeldingskracht van het publiek gewerkt als deze transatlantische luchtlijn, maar geen luchtlijn heeft ook meer moed, vol harding en vakkennis gevraagd en zooveel offers geëischt als deze. En dit geldt niet speciaal voor het trans atlantische traject Dakar-Natal. Lang vóór dat dit gedeelte van den Oceaan in regelma tigen dienst werd gevlogen, moesten vele Fransche vliegers het leven laten, als zij tusschen Parijs en Dakar, boven de woes tijngebieden xan Marokko en Rio de Oro, tengevolge van panne der toen nog lang niet feilloos werkende motoren, noodlandin gen moesten maken en in handen vielen van opstandige Mooren-stammen. Velen hunner zijn onder afschuwelijke martelin gen gedood, anderen na maandenlange ge vangenschap vol ontbering en mishande lingen. tegen losgeld in vrijheid gesteld. In September 1919 werd de luchtlijn Tou- louse-Casablanca geopend, die sedert 1922 dagelijks wordt gevlogen, kort nadat, in het zelfde jaar, deze verbinding werd doorge trokken jnet een luchtlijn naar Dakar. Drie snelle Aviso-booten, door de luchtvaart maatschappij Aeropostale van de marine aangekochte adviesjachten, vervoerden de post van Dakar naar Natal in Brazilië, waar Fransche vliegtuigen voor het verdere ver boer zorg droegen, aanvankelijk naar Bue nos Aires en Rio de Janeiro, later ook naar Sokolcongres wekt groote geest drift. h Symptomen van groei der Pan-Slavische beweging. Met groote geestdrift is gisteren de eerste der vijf feestdagen van het tiende Sokol congres gevierd. Te Praag (dat anders een millioen inwoners telt verblijven thans 1.600.000 menschen. De straten zijn rijkelijk piet vlaggen versierd. Gistermiddag hebben 180.000 personen in het Masarijkstadion demonstraties bijge woond, waaraan door ongeveer 30.000 So- kols werd deelgenomen. Onder de aanwezi gen bevonden zich president Benesj, tal van leden van de regeering en van het diplo matieke korps en talrijke buitenlandsche gasten, O.a. droegen de Joegoslavische So- kols een borstbeeld van Koning Alexander en een van president Masarijk op hun schouder door het stadion. Vervolgens werden toespraken ge houden, waarin gewezen werd op de vriendschap tusschen Joegoslavië en Tsjechoslowakije. Tenslotte eerden de gymnasten, onbeweeg lijk met. gebogen hoofd staande, de nage dachtenis hunner voor de bevrijding van het vaderland gestorven broeders, waarna de eed van trouw aan de republiek werd afgelegd. President Benesj had zoowel bij zijn aan komst als bij zijn vertrek langdurige ova ties in ontvangst te ne%e,o. Santiago en andere steden aan den over kant van de Andes en aan de kust van den Stillen Oceaan. Ook deze strijd tot overwin ning van de machtige Cordelleros de Los Andes is een bladzijde vol eenvoudige he roïek in de geschiedenis der luchtvaart, waarvan o.a. de bekende roman „Vol de Nuit" van den Franschen vlieger Antoine de Saint Exupery een zuiver en aangrij pend beeld geeft. De eerste proefvlucht. Op 10 Mei 1930 werd met een op drijvers gemonteerd landvliegtuig Latecoere 28 d'e eerste proefvlucht met 180 kg. post aan boord over den Oceaan gemaakt door Jean Mermoz. den in December 1936 op hetzelfde traject verdwenen pionier dezer luchtlijn, wiens avonturen bij het pionierswerk hem een welhaast legendarische vermaardheid hebben geschonken en wiens nagedachte nis bij het Fransche volk en bij alle lucht- varenden onverbrekelijk aan deze grootsche luchtlijn verbonden zal blijven. Over het traject DakarNatal van 3200 k.m., deed men 22 uur. In 1933 legde Mer moz denzelfden afstand af met de drie-mo- torige „Arc-en-Ciel" van Couzinet in onge veer uy2 uur. Pas in 1935 werd een regel matige 14-daagsche dienst geopend met de Bleriot-vliegboot „Santos Dumont" en tcn- slote opende men op 5 Januari 1936 den re- gelmatigen wekelijkschen postdienst tus schen Europa en Zuid-Amerika in beide rich tingen. Dat deze luchtpostverbinding ook in Ne derland gewaardeerd werd, blijkt wel uit het feit, dat de Air France in 1928, toen het Trans-Atlantische gedeelte nog met Aviso- booten werd afgelegd, 9 k.g. uit Nederland afkomstige post vervoerde, in 1930 reeds 101 k.g. en in 1934 208 k.g. Het vliegtuig, dat Zondagnacht uit Dakar naar Natal is vertrokken voor de driehon derdste trans-Atlantische reis, is de „yille de Dakar", een Farman 2210, met intrekbaar landingsgestel, welk toestel voor de 29ste maal het traject aflegt. Commandant is de vlieger Reine, die in 1926 drie maanden dooi de Mooren is gevangen gehouden, nadat hij hun door een noodlanding in handen was gevallen. Onderweg zullen zij tegenkomen het Far man 2200 vliegtuig „Ville de Montevideo", dat kort na hun vertrek in omgekeerde rich ting voor de 301ste vlucht uit Natal naar de Afrikaansche kust is vertrokken onder com mando van den ervaren Guillaumet. Gistermorgen is H.M. de Koningin met haar gevolg op doorreis naar Luzern in Bazel aangekomen. H.M. werd aan het sta tion verwelkomd door dein Nederlanschen consul, Haessig en zijn vrouw. Het gezel schap ontbijtte aan het stationsbuffet en zette vervolgens met de eigen auto's de reis naar Luzem voort Drie schepen door zware bom men naar den kelder. Nieuwe luchtaanvallen der Ja panners. 1600 dooden in Swatau De Chineezen melden, date en Ja- pansch vliegtuig-moederschip en 2 torpedoboot jagers tot zinken zijn ge bracht bij Anking. Gistermorgen vroeg is het Japan- sche vliegveld bij woehoe zwaar ge bombardeerd. Naar verklaard wordt zijn bij deze overvallen hommen ge bruikt, die 600 pond wogen. Tusschen de 40 en 50 Japansche oorlogsschepen zijn thans geconcen treerd tusschen Matang en Hsiang- kau, doch na dit tweetal Chineesche luchtbombardementen is de rest van deze Japansche vloot stroomafwaarts getrokken. De versperring in de Jangtse bij Mafang, aldus meldt het Chineesche tclegraafagent- schap, blijft intact, ondanks het feit, dat door de Japansche bombardementen een deel van de Matangforten vernield is. Terwijl de Japansche troepen oprukken in de richting van Hankau, langs de Jangtse, maken de Chineezen snelle vorderingen in Centraal Anhwei. Een Chineesche eenheid bevindt zich thans op nog slechts een mijl afstand van Tsiensjan. Sjoetsjeng is door de Chineezen geheel be zet. De Japanneezen trekken terug naar Hofei. In Noordkiangsoe heeft een Chinee sche colonne Fojang, ou 40 K.M. van de kust van Kiangsoe bij verrassing genomen. De Japanneezen hebben voorts Jentsjeng, op 60 K.M. ten Zuidoosten van Fojang ver laten. Fojang en Jentsjang zijn door de te rugtrekkende Japanneezen in brand gesto ken. In een te Shanhai gepubliceerd communi qué wordt verklaard, dat de Chineesche luchtmacht een vergeefschpn luchtaanval op Anking heeft ondernomen. Van de 14 machines werden er 7 neer gehaald. In hetzelfde communiqué wordt nog medegedeeld, dat een Japansch water vliegtuig een Chineesche kanonneerboot tot zinken heeft gebracht. De overstroomingen. Het water, dat door de vernielde dijken van de Gele Rivier stroomt, staat thans aan alle zijden tegen de dijken, die Kaifeng beschermen. De stad zelf loopt evenwel nog geen gevaar. Buitenlanders, die over de over stroomde gebieden van Honan heb ben gevlogen, melden, dat het wa ter nog steeds met groote kracht door de gaten in de dijken stroomt De Japanneezen doen thans zelfs geen pogingen meer, deize gaten te dichten. Onder de vluchtelingen ten N.W. van Kaifeng is cholera uitgebroken en de bui tenlandsche zendelingen maken melding van honderden dooden. Tweehonderd bommen op Swa tau. Japansche vliegtuigen hebben de stad Swatau Zaterdag weer tweemaal gebom bardeerd, waardoor het aantal dooden en gewonden van de laatste twee dagen is gestegen tot 1600. Meer dan tweehonderd bommen vielen op de stad. De Amerikaan- sche burgers vluchtten aan boord van de Amerikaansche kanonneerboot Sacramento, doch hun bezittingen hebben ernstig gele- Rede van Dormoy, minister. ex-Fransch SOCIALISCHE PARTIJ BETEEKENT VREDESPARTIJ. De socialistische partij, aldus de Fransche oud-minister Dormoy in een redevoering tijdens de vergade ring der socialistische federatie der Vogezen, is de groote partij van den vrede. De uiteindelijke overwinning der democratie is zeker, wanneer zij haar streven weet te vereenigen en wanneer zij onder alle omstandig heden een krachtige houding weet aan te nemen. DORMOY. Breedvoerig heeft de oud-minister de in ternationale politiek besproken. Hij zeide o.a.: Totalitaire regiemes hebben nooit ant woord gegeven op den oproep tot organisatie Verwachting: Meest matige, tij delijk wellicht krachtige W. tot Z.W. wind, half tot zwaar bewolkt, met plaatselijk nog lichte regenbuien met kans op onweer. Weinig verande ring in temperatuur. Verdere vooruitzichten: vrij koel weer. Nog van den vrede op hechte, duurzame, men- schelijke grondslagen. De vrede, dien de socialisten voor de wereld en voor Frankrijk willen, is geen vrede van afstand doen, van schande in oneer wij willen den vrede, maar het middel om dien te verzekeren ligt in de collectieve veiligheid, welker optreden in de Tsjechoslowaaksche kwestie Hitier gedwongen heeft terug te deinzen. Zeker zou, liet men Hitier zijn gang gaan, de beurt komen aan Frankrijk. Over Spanje sprekende, zeide de oud-mi nister vervolgens, dat hij de overwinning van de regeering wenschte. De regeerings- troepen strijden voor de onafhankelijkheid van hun land en tegelijkertijd voor de vei ligheid van Frankrijk. Spr. betreurt de hou ding van de Franschen, die meenen dat het mogelijk is generaal Franco te bevrij den van de aanwezigheid van Hitier en Mussolini". De Italianen en de Duitsehers, aldus spr., zijn in Spanje, niet zoo zeer om te strijden tegen het bolsjewisme, als wel om zich hecht in de Middellandsche Zee te nestelen. Tonnoy eindigde zijn rede, door te zeg gen, Het is niet moeilijk te voorzien welke rampspoedige gevolgen in geval van een oorlog een dergelijk optreden voor Frankrijk kan hebben. Men kan zich niet zonder ver ontwaardiging indenken, dat op de hoogte zijnde politici zoozeer het werkelijke belang van Frankrijk vergeten". den. De totale schade wordt geschat op bij na twee millioen gulden. Door samenwerking naar de overwinning. Maarschalk Tsjang Kai Sjek heeft naar het Chineesche telegraafagentsehap meldt een verklaring afgelegd met het doel de plaatselijke Chineesche autoriteiten in de streken nabij de gevechtsgobieden er van te weerhouden op willekeurige wijze hun posten in den steek te laten. Nu wij het beslissende stadium naderen van een laatsten, beslissenden veldslag, is er voor ons ale hoop den vijand terug te slaan en .overwinnend uit den strijd te voorschijn te treden, wanneer de militaire en civiele autoriteiten samenwerken en wanneer soldaten en burgers samenwerken zeide de generalissimus. Zóó STRAFT CHINA ZIJN VERRADERS. Chineesche spionnen worden, tot afsclyikweHkend voorbeeld, in het openbaar terechtgesteld. - Hij kondigt aan zijn politiek voort te zetten, ondanks onge gronde en verkeerde politiek. Franco's verklaring inzake de bombardementen van Britsche schepen is niet in overeenstem ming met de feiten. „Ik acht het mijn eersten plicht alles in het werk te stellen om een herhaling van den grooten oorlog in Europa te vermijden en ik kan niet gelooven, dat iemand, die niet verblind is door partijvooroordeelen, en die beseft wat een nieuwe oor log zou beteekenen, het niet met mij eens zou zijn, en niet zou wenschen dat ik mijn pogingen voortzet". Met deze woorden, gesproken in zijn groo te redevoering op een vergadering te Ket tering, bewees minister-president Chamber lain, dat hij zijn tot dusverre gevolgde poli tiek wenschte voort te zetten. Ten aanzien, van den Spaanschen bur geroorlog zeide Chamberlain o.m. dat het Britsche plan inzake de terugtrekking van vrijwilligers uit Spanje ten langen leste is aangenomen en dat men thans hoop heeft, dat het niet lang meer zal duren of zij zul len het land aan de Spanjaarden overlaten. Vier maal den gewonen vracht prijs. Met betrekking tot de Britsche schepen, welke handel drijven op Spanje, zeide de minister-president, dat zij vier of vijf malen, len den gewonen vrachtprijzen hebben ont vangen. Wij hebben gewaarschuwd en in dien de reeders desondanks en met het oog op deze winsten nog steeds schepen naar deze wateren zenden en wanneer deze sche pen dan gebombardeerd worden, is het dan redelijk ons te vragen op te treden, .het geen niet alleen hen, doch ook u in deze oorlogsverschrikkingen zou betrekken? Chamberlan ging terug tot den wereld oorlog, en zeide, dat men toen ten koste van groote offers er in geslaagd is de vrijheid te behouden en indien onze vrijheden opnieuw in gevaar zouden verkeeren en indien wij er zeker van zouden zijn, dat er geen andere weg zou openstaan om ze te behouden dan oorlog, zouden wij opnieuw vechten. (Appl.) Doch denkt voor het oogenblik eens, waar toe het gebruik van geweld ons heeft ge bracht, wat de kosten er van waren in bloed en lijden voor ons en voor onze bondgenoo- ten en voor hen, die toen onze vijanden wa ren. Na herinnerd te hebben aan de door Fran co gegeven verzekering, dat Britsche sche pen niet voor bombardementen werden uit gekozen, doch dat bommen door hoogvlie gende toestellen uitgeworpen Britsche sche pen konden treffen, zeide Chamberlain, dat hij' moest toegeven, dat het voor hem moei lijk was deze uitlegging in overeenstemming te brengen met eenige bekende feiten, doch dat de vliegers van Franco zich misschien ten slotte niet steeds streng aan hun in structies houden. „Ik zal handhaven". Met betrekking tot de In het La- gehuis gevoerde debatten over de buitenlandsche politiek zeide Cham berlain, dat hij niet zal afwijken van de politiek, welke naar zijn mee ning de juiste is voor Groot Brit- tannië, door critiek, welke hem zoo wel ongegrond als verkeerd voor komt. Chamberlain betreurde den tegenwoorcii- gen toestand op de wereld, wanneer hij de wereld rondkijkt, aldus verklaarde hij, bei: ik ontzet over de vooruitzichten. Oorlog, gepaard gaande met verschrikke lijke barbaarschheden voor de burgerbevol kingen, woedt in China en in Spanje Bijna iedere week hooren wij geruchten over oor logen en alle groote naties geven hun kos telijke spaargelden uit aan het uitdenken en vervaardigen van de meest efficiente in strumenten voor elkanders vernietiging. Ik vraag mij af, aldus Chamberlain, of de we reld ooit een dergelijk tooneel van mensche- lijke razernij en dwaasheid heeft aan schouwd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 1