I TARZAN Een onguur vrachtje VAM Vreeselijk daad van een zenuwpatiënt De ongunstige clearing met Duitschland Radioprogramma E D B U G A R R I C E R R O U G H S Twee oude dames ouder de tram Weer zware varkens uit de markt Dochter slaat vader op het hoofd Verkeer eischt meer dan 100.000 dooden .Y>° DOOR «IV? No. 22. De kleine Meriem kon zich vaag een ander bestaan voor de geest halen dan de gestadige wreedheid van de Sheik en Maboenoe. Heel ver weg in haar kinderlijke hersens school de vage herinnering aan een zachte moeder. „Oh, Geeka',, fluisterde zij tegen de pop, „waarom heb ik geen moeder en waarom houdt de Sheik, mijn vader, niet van me?" Op een dag. dat zij haar bedroefd hart weer tegen Geeka uitstortte, hoorde zij het geluid van een woordenwisseling voor de dorpspoort. Met de nieuwsgierigheid van haar jeugd, luis terde Meriem. Opeens hoorde zij de troep de weg opkomen naar de Sheik. Verwonderd stak zjj haar kleine hoofd om de hoek van de tent. Wat zij zag waren twee vreemdelingen blanken. Zij waren alleen; maar toen zij dichterbij kwamen, hoorde zij uit het gepraat van de inboorlingen, dat zij met groot gevolg waren. Zij hadden buiten het dorp hun kamp opgeslagen en kwamen nu om over ivoor te onderhandelen. De oude Arabier ontmoette hen bij de ingang van zijn tent, zijn oogen waren als spleten, terwijl hij luisterde. Daarna zei de Sheik: „Ik heb geen ivoor." Meriem hijgde naar adem. Ze wist, dat er in een hut, vlakbij grote hoeveelheden ivoor lagen opgestapeld. Ze deed een stap vooruit om de vreemdelingen beter te kunnen zien. Wat was hun haar geel! Hoe blank hun huid! Plotseling zag een der mannen haar. Meriem merkte op, dat een blik van plotselinge verwondering over zijn gezicht gleed, terwijl zij zich uit de voeten maakte. De Sheik had het ook gezien en raad de de oorzaak er van. „Ik heb geen ivoor," zei hij, „ik wens niet te onderhandelen. Ga weg. Nu dadelijk." Het zou zelfmoord geweest zijn om niet te gehoorzamen. De beide vreem delingen keerden zich om en verlieten het dorp. De Sheik ging naar de plaats waar Meriem zich had verscholen, hij was vreselijk kwaad, greep haar bij de arm en duwde haar de tent binnen, waar hij haar onbarmhartig sloeg. „Blijf hier binnen," bromde hij. „Laat nooit meer je gezicht zien aan een vreemdeling of ik zal je doden." Chauffeur stopte aan de Merwe- haven te Rotterdam, waar zijn klant uitstapte en van een vér- borgen plekje tusschen de hoo rnen zijn buit meenam Internationale havendief gear resteerd. De Rotterdamsche rivierpolitie is er in geslaagd den 33-jarigen V. N., Let lander van origine, thans zonder na tionaliteit, een bekenden internatio nalen havendief die zoowel hier in Nederland als in Zweden, Duitsch- land, België en Letland verschillen de straffen heeft uitgezeten, aan te houden. Vorige week Maandag vervoegde zich bij de Rotterdamsche havenpolitie de kapitein van het in de Waalhaven te Rotterdam lig gende schip „Gabriül Guist'hao", die aangif te kwam doen dat op zijn "schip was inge broken en dat er uit een lade in zijn hut waren ontvreemd 8700 Fransche francs, 50 Belga's, 11 Engclsche ponden en 30 Neder- landsche guldens. Het ingestelde onderzoek wees uit, dat N. in den nacht van Maandag op Dinsdag ver blijf had gehouden in een logement in de binnenstad en dat hij daarna met een taxi naar Amsterdam was gereden. De rivierpoli tie slaagde er spoedig in den chauffeur van dé taxi op te sporen. Deze was Maandag avond door V. N. ontboden. Eerst had hij via de Merwehaven te Rotterdam gereden, waar N., tus schen eenige. boomstammen wat geld had weggehaald. Daarna is hij met zijn klant naar Amsterdam gereden en heeft hem op het Ilembrandtplein afgezet. De klant had het verschul digde bedrag voldaan in Engelsche munt. Fantastische verhalen. Naar aanleiding van de verklaringen van den chauffeur is de rivierpolitie te Amster dam op onderzoek uitgegaan en reeds Dins dagavond kon N. in een café aan de Regu- liersbreestraat worden aangehouden. Hij werd naar Rotterdam op transport gesteld, waar men hem een verhoor afnam. N. ont kende iets met den diefstal aan boord van het schip uitstaande te hebben gehad. Het merkwaardigste was evenwel dat op hem 50 frs. biljetten werden gevonden, terwijl de ka pitein die aangifte heeft gedaan, ook 50 .frs. biljetten miste. Nadat N. nog allerlei fantastische verha len omtrent de herkomst van het geld had gedaan, is hij in verzekerde bewaring ge steld. Man verwondt zijn vrouw ern stig met een hamer en springt daarna uit het raam. Gisteren in den vroegen ochtend om streeks 6 uur werden de bewoners van de Utrechtschedwarsstraat te Amsterdam op geschrikt door een hevig tumult op de eer- ste étage van perceel 132. Enkele oogcnblikken later zagen zij de bewoner van dit perceel, een 31-jarigen man eenige huizen verder van het dak springen, een hoogte van ongeveer 15 nieter. In be- wusteloozen toestand werd hij opgenomen. De inmiddels gewaarschuwde G.G. en G.D, constateerde zware inwendige kneuzingen en een gebroken heup. De man werd ver voerd naar het Binnengasthuis. De politie, die in de woning van den man een onderzoek instelde, vond in de slaap kamer de 23-jarige echtgenoote van den man hevig bloedend op den grond liggen. Het bleek dat de man, die zenuwpatiënt is, zijn vrouw tijdens een twist met een hamer te lijf gegaan was. Vervolgens was hij op het dak geklom men en op straat gesprongen. Ook de vrouw, wier toestand levensgevaar lijk is, werd naar het Binnengasthuis over gebracht en aldaar opgenomen. De twee kinderen, resp. 5 en 3 jaar oud, zijn ondergebracht bij familie. Zeer ernstig gewond. Gisterochtend is ter hoogte van de tram halte in de Vijzelstraat hoek Keizersgracht een ernstig ongeluk gebeurd. Twee oude dames, zusters van respectievelijk 74 en 78 jaar waren op dat punt van het achterbal- con van den motorwagen van lijn 25 ge stapt. Op het moment, dat de wagen zich weer in beweging zette bemerkte een van haar, dat zij was blijven haken of dit was door een kleedingstuk of voorwerp moet het onderzoek nog uitmaken aan den steunstang. Zij greep zich aan den rij denden wagen vast, evenals haar zuster, die haar wilde helpen „den wagen tegen te houden." Beiden struikelden bij deze fatale poging en kwamen onder den baanschuiver van den bijwagen terecht. De G. D. vervoerde de zustere naar het binnengasthuis, waar de eene met een hoofdwonde' en een breuk van den onder arm, de andere met een gebroken been is opgenomen. Nederland was wel wat passief! Elders in ons blad vindt men een uitvoe rige uiteenzetting van het college der Re- geeringscomimissarissen over de Nederland sclie landbouwpolitiek. Na de officieele uiteenzetting kregen de ter bespreking uitgenoodigde journalisten gelegenheid vragen te stellen, en één der punten, welke toen aan de orde kwamen, was de thans weer zoo ongustige clearing met Duitschland. Er werd op gewezen dat de Duitschers in totaal per jaar slechts 850.000 gulden naar ons land mogen me debrengen, terwijl het Nederlandsohe volk tal van millioenen een bedrag van 30 millioen werd genoemd per jaar in Duitschland uitgeeft, in verband waarmee de vraag werd gesteld, of de regeering in dit opzicht wel voldoende actief is geweest. Men moest toegeven dat de re geering ten aanzien van dit vraag stuk misschien wel wat te lang passief is gebleven, doch voegde daaraan toe, dat thans met rassche schreden de bestaande achterstand wordt ingehaald. Wat het vreemdelingenverkeer betreft, doen we thans in Nederland goed werk, terwijl daarbij komt, dat het gaan naar Duitschland de laatste tijden enorm is af genomen. Dit beteekent tot op zekere hoogte een nadeel in verband met onze ruilverhouding met Duitschland. Duitschland verdrukt de kleine Importeurs. Gewezen werd op den inkoop van tuin bouwproducten door Duitschland, dat dezen inkoop meer en meer centraliseert en van de kleine naar de groote importeurs over brengt, hetgeen tot prijsdrukking leidt. De heer Valstar erkende, dat het Duitsche systeem steeds meer het karakter draagt van centralisatie. 4 Ten aanzien van de tuinbouwproducten is de toestand echter nog niet zoo, dat we nu reeds kunnen spreken van een gecen- traliseerden inkoop, doch het beeld wordt hoe langer hoe helderder, zoodat het colle ge zich voortdurend met dit ernstige vraag stuk bezighoudt. In verband met het bestaande over aanbod van varkens en de inzinking der prijzen, zullen, naar wij verne men, tusschen Augustus en October een aantal zware varkens uit de markt worden genomen. Zij wilde haar moeder bescher men. Gistermorgen heeft in het gezin van den 46-jarigen F. in de Pr. Hendriklaan te Leidschendam, bestaande uit man, vrouw en drie kinderen, een twist met ernstige gevolgen plaats gehad. Reeds sinds eenigen tijd boterde het niet meer tusschen de echtelieden en kwam het herhaaldelijk tot min of meer hevige bot singen tusschen hen Ook gistermorgen groei de een klein geschil tot een hevige twist uit, waarbij de man in niet te toornen drift zijn vrouw ernstig mishandelde, haar trapte en sloeg. De twintigjarige dochter wilde haar moeder te hulp komen en niet wetende hoe haar te ontzetten, greep zij in nood naar een hamer en bracht haar va der daarmede een slag op liet hoofd toe. De man zakte bewusteloos inéén. Onmiddellijk werd geneeskundige hulp ingeroepen en ook de politie was spoedig ter plaatse. F. bleek er ernstig aan toe te zijn en moest met een zware hoofdwonde naar de St. Antoniushoeve te Voorburg worden ver voerd. Amerikaansche statistiek. In 1937 zijn in de Vereenigde Staten 106.000 mensehen tengevolge van verkeers ongelukken om het leven gekomen, ruim tweemaal zoo veel als het aantal Amerika nen, dat in den wereldoorlog sneuvelde. Gewond werden in hetzelfde jaar niet minder dan 9.900.000 personen, dat wil zeg gen, dat op vier gezinnen minstens één per soon verwondingen opliep bij een verkeers ongeval. De schade, door al die ongelukken aangericht, bedroeg voor zoover zij te be rekenen is, 31/2 milliard dollar. WOENSDAG 6 JULI 1988. Hilversum I, 1875 en 415.5 m. V AR A-U itzendi ng. 10.0010.20 v.m. VPRO. 6.S0—7.00 RVU. 7.30—8.00 VPRO. 8.00 Gramofoonplaten. (Om 8.16 Berichten). 9.30 Causerie „Onze Keuken" 10.00 Morgenwijding. 10.20 Voor Arbeiders in de Continubedrijven, 12.00 Gramofoonmuziek. (Om 12.15 Ber.). 12.451.45 VARA-Orkest. (Ln de pauze; gramofoonmuziek) 2.00 Knipcursus. 2.30 Orgelspel. 3.00 Voor de kinderen. 5.30 Gramofoonplaten. 6.00 „Fantasia". 6.30 Lezing. 7.00 Gramofoonmuziek. 7.06 Vocaal concert. 7.30 Causerie „Hugo de Groot". 8.05 Herhaling SOS-Berichten. 8.07 Berichten ANP, VARA-Varia. 8.20 Radiotooneel. 9.15 VARA-orkest. 10.00 Berichten ANP. 10.05 Gramofoonmuziek. 10.30 „De Ramblers". 11.00 Orgelspel. 11.3012.00 Esmeralda-septet. Hilversum n. 301,5 m. NCRV-Uitzending. 6.307.00 Onderwijsfonds voor tl vaart. rhheep. 8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. 9.30 Gelukwenschen. 9.45 Gramofoonplaten. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.15 Cello en piano. In de pauze: gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonplaten. 1°.30 Orgelspel. I.30 Ensemble v. d. Horst. In de pauze: gramofoonmuziek. 3.00 Christelijke Lectuur. 3.30 Gramofoonmuziek. 4.00 Piano-voordracht. In de pauze: Gramofoonmuziek. 4.45 Felicitaties. 5.00 Voor de kinderen. 5.45 C. G. B.-orkest. 6.30 Taalles en causerie over Eet Binnensan- varingsreglement. 7.00 Berichten. 7.15 Land- en tuinbouwhalfuur. 7.458.00 Reportage, evtl. gramofoonmuziek 8.05 Berichten ANP, Herhaling SOS-Eericht. 8.15 Christelijke Zangvereeniging „Coll. 3:16". In de pauzes: gramofoonmuziek. 9.00 Causerie „Onze reserve-officieren". 9.30 NCRV-Harmonie-orkest. 10.45 Gymnastiekles. II.00 Gramofoonmuziek. Ca. 11.5012.00 Schriftlezing. FEUILLETON. door Jan W. Jacobs 9. Doch, al was de politie van meening, dat de zaak betrekkelijk goed was afgeloopen, Ribourdin zelf dacht er anders over. Hij was er meer dan ooit van overtuigd een geheimen, onverzoenlijken vijand te heb ben. En van nu af rijpte het plan bij hem, zich tot geen prijs gewonnen te geven, ja, zijn positie van aangevallene, zou veranderen in die van een onverzoenlijk aanvaller! Zijn lust tot weerwraak groeide, toen hij bij zijn eerstvolgend bezoek aan de club ver welkomd werd met een „lang zal hij leven" cn hem in zijn kwaliteit van de bekende filmster Al Leslie met een charmante toe spraak een diner werd aangeboden! Hij koos de wijste weg, hield zich goed, liet zich be- fuiven en vieren, overtuigd dat de pret "r dan het eerst af was, doch broedde op alle mogelijke plannen om zijn vijand te vinden. Het was duidelijk, dat het niet de hyper- onsympathieke Carels was of de eerste de beste concurrent. Wellicht was het iemand, die hem goed kende, uit den tijd dat hij jaren geleden heftig fulmineerde tegen de film, die hij „een kwaad dezer eeuw en een verpestend bederf onzer zeden" had genoemd, „schade lijk voor oud en jong" en „een middel tot vervlakking en vulgarisatie van illes wat be lang had bij een veredeling der beschaving!" Maar... dat was jaren geleden... Nadien was hij toch zelf menigmaal naar de bios geweest, had verscheidene films als uitzonderlijke kunstwerken genoten... Ofschoon... Maar hoe het ook zij, hij zou niet rusten voordat h(j weerwraak had genomen... Maar hoe?... Daar peinsde Ribourdin vele dagen over, terwijl hij met dezelfde ijver, als waarmede hij vroeger porcelein-catalcgie doorsnuffelde, thans alle mogelijke film tijdschriften raad pleegde en zijn bibliotheek dreigde een eigen aardig mengelmoes van porcelein en film te worden. En zoo kwam Ribourdin op een goeden dag, nadat hij met Clara den beroemden Al Leslie had gezien in een nieuwe film „De Zonne bloem", op den inval om... zélf te gaan filmen. Een film, waarin niemand minder dan... de vader van dezen afschuweiijken Al Leslie, de rustende haarspelden-koning, de hoofdrol zou vervullen. In zijn notitieboekje werkte Ribourdin een ontwerp uit. O, zij moest een even gewonen naam dragen als „Het Canaille". Alleen niet zoo afstootend. Hij zou haar noemen, hij schreef het met krulletjes in zijn zakboekje: „De roman van een Industrie". Of was het geen roman? Een roman die eindigde met een revolutie een revolutie, die de vrouw met een kleine hoofdbeweging had ontketend, zoodra ze ontdekte,, hoe aar dig het korte haar stond het korte haar. dat d: wind zoo leuk om het hoofd deed waaien... „Ook hier weer" met die woor den zou zijn tekst beginnen „wordt bewe zen, dat het de vrouw is, die alle groote din gen in de wereld beheerscht. Was het niet Marie Antoinette, die een koninkrijk deed ondergaan in een republiek, was het niet..." hjj wist de voorbeelden zoo gauw niet maar zou het thuis wel uitwerken, hoe het ook zjj, de eerste tekst moest eindigen met de woor den: „In ieder geval bewijst „De Roman van een industrie" juist, hij moest er aan denken dat alle zelfstandige naamwoorden in een titel met hoofdletters behoorden te wor den geschreven in ieder geval bewijst deze film, dat het niet alleen de zucht naar rijk dom. pracht en praal is die de vrouw er toe brengt alles aan haar nukken op te offeren, doch één kleine wensch, een wensck zelfs die een heele nieuwe mode doet ontstaan, en zjj richt een Industrie ten gronde en... voert de korte haardracht in!" De film zou vervolgens landschappen laten zien uit landen waar haarspeldenfabrieken waren gevestigd, het aan- en uitgaan der fabrieken met de duizen den arbeiders en arbeidsters, die tenslotte in een grooten stroom, (in den vorm van een haarspeld) zouden eindigen. Daarna komt dan het portret van Mac Leslie, den beheerscher van de haarspelden industrie... Of, liever, Ribourdin bedacht, dat zijn film er door zou winnen dat zou de financiën ten goede komen indien hij er andere industrieën hij betrok. Zouden de kappers bijv. hem niet dankbaar zgn, indien hij eerst een serie foto's gaf, waarin de men- schen konden genieten van de ontwikkeling der kapsels. Hij dacht aan de mooie platen van kleederdrachten en kapseis, die hij in zijn bibliotheek had. Het was meteen een mooie gelegenheid voor de groote modezaken om mannequins toiletten te doen demon- streeren, zoo zou zijn filmplan verschillende soorten ondernemingen nader tot elkaar brengen (en... eendracht maakt macht niet waar?) dat was de beste wijze van ordening om de crisis het hoofd te bieden. Ribourdin zou vervolgens laten zien, hoe Mac Leslie er toe komt de haarspeld uit te vinden tus schen twee haakjes een uitvinding van het jaar nul, had hij natuurlijk van de Chineesche kapsels afgekeken, had Ribourdin hem ook op kunnen helpen, bij hem stonden Chineesche vazen waar de prachtigste kapsels, bijeen gehouden door een paar eenvoudige houten pennen, op voorkwamen natuurlijk, zulke vazen zou de film ook kunnen vertoonen... Nee ha, een reuze-inval, hij liet dien Mac Leslie inderdaad de haarspeld „afkijken" van een geisha... Dat was een goed romantisch begin: Mac Leslie, als jonge man, toen hij nog geen cent bezat, zwervend door de wijk der geisha's... dat gaf een goed beeld vsn zijn karakter, want het zou hier ook wel we zen: „de appel valt niet ver van den stam", de zoon, Al Leslie, was niet veel meer dan een schurk, de vader had dien zoon dan toch maar opgevoed... hè, kijk, is het niet eigen aardig? zooals de vader eenmaal zwierf door de wijken der geisha's, zoo zwierf nu natuur lijk de zoon door Europa... Dat hadden ze hem bij de Ster-filmmij. zelf gezegd. Maar hij, Ribourdin, zou wel zorgen, dat ze dédr niets van zijn plan te weten kwamen... En zijn „Roman van een Industrie" zou niet zulk een humbug worden als „Het Canaille", waar ze met een mooie regenboog en teksten uit den bijbel begonnen als h ij de baas was, werd dat verboden... Dit zou een film worden, die iedereen wilde zien. De vrouwen om van mooie kleeren en kapsels te genieten, de jonge zakenlui om te leeren wat er be reikt kan worden als diverse belangen samen werken... In zoo'n geval zou zelfs een klein land als Nederland niet afhankelijk van de overzeesche filmindustrie behoeven te zijn... En, de jongelui kregen... een mooie liefdes geschiedenis... De ontwikkeling van het haarspelden-bedrijf bracht voor Ribourdin niet zooveel moeilijk heden mee, maar: hoe kwam hij aan een lief des-geschiedenis gecombineerd met de haar speldenkoning Mac Leslie?... Dat was een probleem, dat niet zoo gemak kelijk was op te lossen. En zoo kwam Ribourdin er toe, een adver tentie te plaatsen, waarin jongelui met oor spronkelijke ideeën op filmgebied verzocht werden, zich schriftelijk te melden onder no. 13, boekhandel Aalders. De eerstvolgende dagen regende het brie ven; alle mogeljjke, geschreven en getypte, korte en lange, brieven met en zonder ver melding van levensloop, bekwaamheden en plannen van de stellens een kalcidoscoop van geschiedenissen, waaruit het wanhopig was een keuze te doen... 10. Ribourdin werkte koortsachtig aan z(jn filmplannen. Zat hy vroeger dag-in-dag-uit op kantoor begraven onder de boeken en omgeven door collecties monster muurtegels, borden, schalen en vazen, thans rende hij heen en weer van het eene eind van de stad naar het andere. Eindelijk had hij een goede filmkracht gevon den, die in alles zijn rechterhand was: Lettie Fieberman. Eén uit duizend en het groote voordeel was: ze had in Amerika zoowel als in Duitschland voor verschillende groote maat schappijen gewerkt, ze was zelfs bjj de Union- World geweest, had scenario's geschreven, artisten aangenomen, zelf opgenomen en gere gisseerd. Alléén één ding had ze nooit kunnen doen: haar eigen ideeën uitwerken! En die kans had ze bij Ribourdin gevonden. Hij nam haar overal mee naar toe, kende haar in alles. Geen atelier werd gebouwd of ingericht zonder dat zij haar adviezen gaf, zij nam de spelers en de figuranten aan... In één woord: zij was alles. En... er was nog maar één ding, dat ze niet was Clara Ribourdin verkondigde het sinds Lettie's indiensttreding in alle toonaar den: Lettie Fieberman was nog niet mevrouw Ribourdin! Maar onder de employé's in Ed- mond's club en in de keuken van den huize Ribourdin werd gefluisterd, verondersteld en verwacht, dat ook dat niet lang meer zou duren! Er was er één, die in deze dagen het meest te lijden had onder het succes van Lettie Fieberman dat was Clara! Ze leed veel en in stilte. Er w^as er één, die in lang niet zoo over vloedig geliefkoosd w-as als "in deze dagen: dat was Griz-nez. En er was er één. die zich van de heele santekraam geen laars aantrok cn met een sneltreinvaart plannen maakte, besprak, veranderde en verwierp voor betere projecten, die met een koortsachtig verlan gen, zich steeds meer verdiepte in de levens loop van Mac Leslie, den millionnair-haarspel- denkoning: dat was Ribourdin. Klachten .scènes en tranen, verwijten en ver onderstellingen. alles liet hem koud: hij zag maar één doelzoo gauw en goed mogelijk zijn film uitbrengen. Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 7