Middelkamp wint de zevende étappe Euwe kampioen van Nederland Postvlucbten op Indië Wrijving tusschen Polen en Duitschland De Hollander loopt één minuut van zijn achterstand in Een knal Sensationeele taxirit Venezuela ook uit den Volkenbond KLM,-mecaniciens waken voor Hughes' veiligheid TOUR DE FRANCE de officier viel flauw en De bevoegdheden van oudercommissies N,S,B,-lid niet in Prov, Staten van Limburg toegelaten Notaris maakte 21 mille zoek Ontstellend hooge aardappelprijzen Krete) hh"- 12 ,u" LEDUCQ BEHOUDT DE LEIDING De zevende étappe van de ronde van Frankrijk, welke over 115 K.M. van Bayonne naar Pau leidde, is door onzen landgenoot Middelkamp gewonnen in den tijd van 2 uur 51 min. 22 sec. Dank zij het ieit, dat hij door zijn étappeoverwinning een vergoeding van 1 minuut kreeg, is Middelkamp verscheidene plaatsen in de algemeene rangschikking op geschoven en staat thans als 23e ge klasseerd op de groote lijst, met nog geen 8 minuten achterstand op den leider, den drager van de gele trui, Leducq, die zijn positie wist te hand haven. Opnieuw is dus een der Nederlandsche vertegenwoordigers erin geslaagd een étap pe te winnen. Eerst vestigde Schulte de aan dacht op zich door in de derde étappe, van St. Brieuc naar Nantes, als eerste over de sireep te gaan, thans is het Middelkamp, die een glorieuze zege behaalde en opnieuw bewees, dat er met de Nederlandsche ren ners ernstig rekening moet worden gehou- MIDDELKAMP. den. Niet voor een uiteindelijke zege in de ronde, daarvoor is de kracht en vooral de kwantiteit der Uollandsche renners niet groot genoog. Maar wel als gevaarlijke out siders in de etappes. Van de zeven étappes zijn er thans twee door Nederlanders ge wonnen, twee door Belgen, één door een Italiaan, één door een Luxemburger en één door een Duitscher. Middelkamp heeft in de zeven étappes, welke achter ons liggen, wel zeer regel matig gereden. In de eerste étappe werd Tiii dorde, daarna werd hij achtereenvolgens 4Se, 34e, 33c, 29e, 30e en 23e in de alge meene rangschikking. Ook van Schcndel is een étapperenner bij uitnemendheid. Na de étappe van gisteren is hij 38e in het klassement met een totaal-tijd van 43 uur 11 min. 45 sec., terwijl Leducq, de drager van de leiderstrui, 43 uur 55 sec. noteert. Overigons is het wel opmerkelijk, dat het verschil tusschen de renners in de alge meene rangschikking zoo bijzonder klein is. Heden wordt er te Pau gerust en morgen is er de eerste zeer zware bergetappe, Pnu- Luchon met toppen als de Aubisque (1750 meter), de Tourmalet (2100 meter), de As- pin (1500 meter) en de Peyresourde (1550 meter) over bijna 200 K.M. Dan zal het veld wel springen, dan zal het aspect van den strijd zich zeker wijzigen. Nog zijn alle zes Nederlandsche renners in de ronde en zijn hun verrichtingen be ter geweest, dan men had durven hopen. Maar morgen zal de berg- proef moeten uitmaken, in hoeverre onze landgenooten bij het klimmen kunnen meekomen, of zij achter raken of dat zij wellicht hun po sitie nog kunnen verbeteren. Leducq bleef leider dank zij Middelkamp. Leducq heeft het behoud van de gele trui aan... Middelkamp te danken. In de sprint won Middelkamp n.1. van den Duitscher Wengler, die slechts 26 seconden in de rangschikking achter stond op Leducq. Had Wengler dus de étappe gewonnen, dan had hij de eene minuut tijdsvergoeding gekregen en was Leducq van de eerste plaats ver dreven. Veel strijd is er overigens in deze étap pe niet geweest. Eerst op de laatste 20 K. M. viel er iets van strijd -Me bespeuren. Leducq n.1. kreeg bandcnpech en onmiddel lijk was dit het sein voor enkele concur renten om weg te loopen. Lesueur stapte af en hielp zijn landgenoot door hem zijn fiets tè geven. Wengler had inmiddels zijn kans gezien en was gedemarreerd. In een tempo van 40 K.M. trok hij er tus schen uit, spoedig gevolgd door Middel kamp en Vissers, die den Dutscher inhaal den. Met zijn drieën bereikten zii Pau het eerst, waar onze landgenoot in de sprint won. Elf seconden achter Vissers kwam de Spanjaard Berrendero binnen, gevolgd door Fréchaut en Bini, alsmede het hoofdpeleton, dat niet minder dan 79 renners omvatte. Zij werden gezamenlijk op de zevende plaats geklasseerd. Hierbij bevonden zich ook de vijf overige Nederlandsche renners. De stand van het alg. klassement luidt nu: 1. Leducq, Frankrijk, 43 uur 55 sec.; 2. Wengler 43 uur 1 min. 8 sec.; 3. Majerus, Luxemburg, 43 uur 1 min. 43 sec.; 4. Rossi, Italië, 43 uur 1 min. 55 sec. 23e Middelkamp 43 uur 8 min. 34 sec.; 38e van Schendcl 43 uur 11 min. 45 sec.; 64e van Nek 43 uur 26 min. 19 sec.; 73e Schulte 43 uur 34 min. 53 sec.; 79e Dominicus 43 uur 40 min. 50 sec; 80e Hellemons 43 uur 48 m. 38 sec. Behalve Middelkamp, die zeven plaatsen in de algemeene rangschikking is vooruit gegaan, heeft geen der andere Nederland sche renners zijn positie kunnen verbeteren Zij bleven allen op dezelfde plaats in het klassement staan. 'J^nniA INTERN. KAMPIOENSCHAPPEN VAN DUITSCHLAND. Mej. Rollin Couquerque in de kwartfinale. Mej. Rollin Couquerque heeft zich' voor den kwarteindstrijd der internationale kam pioenschappen van Duitschland geplaatst door een fraaie 61, 36, 63 overwinning op de beste speelster van Australië, Mej. Wynne, te Noordwijk finaliste in het dames- enkelspel. BUDGE DOOR KUKULJEVIC GESLAGEN! Ook Mako verliest. Te Belgrado heeft de winnaar van het tournooi te Noordwijk, de Joegoslaviër Ku- kuljevic een sensationeele overwinning op het tennisphenomeen Budge behaald. Voor 3000 toeschouwers won Kukuljevic met 15—13, 7—5. Ook Mako leed een nederlaag, hij werd door Pancec met 46, 63, 97 geslagen. ïfjJiaken Cortlever op de tweede plaats. Door zijn partij uit de laatste ron de van het tournooi om het kam pioenschap van Nederland tegen den kampioen 1937, Landau, te win nen, heeft dr. Euwe den kam pioenstitel behaald. Eerst zag het er naar uit, dat de partij op remise zou uitloopen. Er ontwikkelde zich een spel, dat den tegenstanders gelijke kan sen bood. In het eindspel kon Landau even wel niet de juiste voortzetting vinden. Hij kwam een pion achter te staan en, nadat de torens van het bord waren verdwenen, gaf hij 'dep hopeloozen strijd op. MAX EUWE. Overigens liad dr. Euwe reeds aan remise genoeg gehad, om zich kampioen van Ne derland te kunnen noemen, want zoowel van den Bosch als Cortlever hebben het niet tot een overwinning weten te brengen. Van den Bosch verloor zelfs, nl. van Mindeno. De volledige uitslag van de twaalfde ron de luidt: Prinsde Groot V*H; Muldervan Doesburgh 1—0; Cortlever—Fontein Vs— Vt\ Muilwijkvan Scheltinga 01; Van den Boschvan Mindeno 0—1; EuweLandau 1-0. De eindstand luidt: 1. en kampioen dr. Euwe 9 punten; 2. Cortlever 8 punten; 3. van den Bosch 7K punt: 4. De Groot 6K punt; 5 en 6. Van Scheltinga en Landau ieder 6 punten; 7. Mulder hVi punt; 8. L. Prins 5 punten; 9. Van Doesburgh 3K punt: 10, 11 en 12. Van Mindeno, Fontein en Muilwijk, ieder 3 p. Het twintigjarig bestaan van de tennis club Never Mind te Assen werd in een bui tengewoon vroolijko stemming gevierd in het Parkhotel, waar den geheelcn avond de pret en jool niet van de lucht waren. De uitbundige stemming werd evcmvel door onbedachtzaamheid van een der feest gangers leelijk verstoord, meldt het Rd. Nsbl. Als onderdeel van het rijk gevarieerde pro gramma zou n.1. een ballonnenjacht wordeh gehouden, waarvoor een dertigtal hel ge kleurde. ballonnen in de zaal werden ge bracht. De jacht zou heel normaal zijn ver- loopen als niet één der aanwezigen een officier van het garnizoen Assen een ballon met een brandende sigaret had aan geraakt met gevolg, dat de kleurige bal- lonnenbouquet in een oogwenk veranderde in een vuurwerk, dat met daverende knallen ontbrandde. Zeven personen, onder wie en kele dames, liepen talrijke brandwonden aan gelaat en handen op, terwijl ook klee- ren ernstig werden geschroeid. Door den schok werden de lam.pen van het plafond geslingerd. Terstond werd de hulp inge roepen van een geneesheer, die de slacht offers behandelde. Het bleek, dat mej. Dal man, onderwijzeres te Assen, er liet ern stigst aan toe was. Over het gebeele lichaam bedekt met brandwonden en met ge schroeid hoofdhaar moest zij per auto naar huis worden gebracht. De onheilstichter geraakte bewusteloos. Of dit echter kwam door den knal of dooi den schrik is niet bekend! Dringend behoefte aan een dui delijker omschrijving. Het Tweede Kamerlid Van Sleen heeft de volgende vragen^ gesteld aan den minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen: Is de minister niet van oordeel, dat ook na de inwerkingtreding van de wet van 22 Mei 1937 welke o.m. tot strekking heeft een aanvulling te geven van de „uiterst so- beic bepalingen, die in de Lager Onderwijs wet 1920 nopens de oudercommissies wor den aangetroffen" dringend behoefte be staat aan een duidelijker omschrijving van de taak en de bevoegdbeden van de ouder- commissiën en ouderraden dan het K.B. van 31 December 1920 geeft? Kan de minister medcdeelen, welke d e oorzaken zijn, dat nog steeds geen uitvoe ring is gegeven aan het derde lid van het bij bovengenoemde wet gewijzigde ar tikel 20 van de Lager Onderwijswet, waar in is bepaald, dat bij Algemeenen Maatre gel van Bestuur de inrichting, de wijze van verkiezing van de leden en de verdere be voegdheden van de oudercommissiën en van de Ouderraden geregeld worden? Is de minister bereid te bevorderen, dat spoedig een Koninklijk Besluit ter regeling van deze materie wordt afgekondigd? In de zitting der Prov. Staten van Lim burg van gisteren stelde de voorzitter mr. dr. Can Sonsheeck direct het onderzoek der geloofsbrieven van he^ nieuwe lid Graaf M. de Marchant et d' Ansembourg aan de orde, ter voorziening in de vacature ont staan door het overlijden van het N.S.B.- li'd De Bock, aldus het Hsb. De commissie van onderzoek kwam na een lange vergadering tot de conclusie, dat de heer d'Ansembourg niet als lid dor Sta ten kon toegelaten worden, omdat hij niet meer als ingezetene der provincie is te beschouwen. Bij zijn benoeming n.1. in 1935 tót lid der Tweede Kamer heeft hij zijn domicilie over geplaatst van Amstemrade naar Den Haag. De commissie had verder zijn dubieuse na tionaliteit nog buiten beschouwing gelaten. Overeenkomstig het rapport besloot de ver gadering de heer d'Ansem.bourg niet als lid' toe le laten. Chauffeur hood zijn aanvaller zijn portemonnaie aan. Op 21 Anril j.1. des ochtends om 6 uur kreeg de Haagsche taxichauffeur P. Ver- eeckes bericht van zijn baas, dat hem'een vrachtje wachtte op het Stuyvesantplein. V. reed erheen en C. G. K., van beroep chauf feur, stapte in. V. kreeg van zijn passagier opdracht haar Leiden te rijden. Daarna ging bet naar Leidschendam. Toen K. in Leid- sehendam uitstapte pakte hij V. beet. In de worsteling kroeg V. het zoo benauwd, dat hij eigener beweging den aanvaller zijn portemonnaie aanbood, waar K. het geld uitnam. Met de buit gemaakte zeven gul don ging hij er vandoor. Heden stond K. voor deze feiten voor de Haagsche rechtbank terecht. Verdachte be kende hetgeen hem was ten laste gelégd. De Officier van Justitie, requireerde tegen K. een jaar gevangenisstraf. De verdediger refereerde zich aan het oordeel van de rechtbank. VESTIGINGSEISCHEN VOOR BAKKERS. Bij beschikking van den minister van Economische Zaken van 12 Juli 1938, direc tie van handel en nijverheid, is op grond van het Vestigingsbesluit broodbedrijven '38, aangewezen als diploma, hetwelk aigeheclc vrijstelling geeft van het examen handels kennis. liet einddiploma van het. Station voor Maalderij en Bakkerij fe YVageningen, voor zoover dit einddiploma de handtecke- ning draagt van den gecommitteerde van den minister van Economische Zaken. Reeds de negende Zuid-Ameri kaansche republiek die Genève verlaat. Venezuela heeft het lidmaatschap van den Volkenbond opgezegd. Trouw aan het ideaal In het telegram, waarin Venezuela zijn uittreden bekend maakt, wordt geen enke le verklaring gegeven, van de motieven, die tot dezen stap hebben geleid. Wel wordt verklaard, dat Venezuela trouw blijft aan het ideaal, dat voorgezeten heeft bij de op richting van den Volkenbond en dat, al houdt het op lid te zijn van de Geneefsche organisatie, het zal voortgaan zich met dit ideaal te bezielen in zijn buitenlandsche politiek. De Volkenbond verliest het ver trouwen der volkereri. De werkelijke motieven voor het besluit van Venezueia waren reeds uitgedrukt in de boodschap, die de minister van buiten landsche zaken, Gilborges, op 19 April j.1 tot het congres heeft gericht. In die bood schap maakte de minister melding van de vermindering van het vertrouwen der vol keren in den volkenbond en de doeltref fendheid van het handvest. De Venezolaansche regeering verklaarde, dat zij niet kon voortgaan de verantwoorde lijkheden op zich te nemen, welke voort vloeien uit het covenant, Venezuela was sedert 12 Januari 1920 lid van den Volkenbond. Van 1929 tot 1931 had het als niet-permanent lid zitting in den Volkenbondsraad. Met Venezuela is de negende Zuid-Ame- rikaansche republiek uit den Volkenbond getreden. Intusschen blijven de meeste La- tijnsch-Amerikaansche landen, die uitge treden zijn, deelnemen aan de technische Volkenbondswerkzaamheden. Ook blijven zi, lid van de internationale arbeidsorganisatie, Advocaten deden king te Hoorn. een ontdek Bij den 75-jarigen notaris van H., as dezer dagen een ernstige zaak aan het licht gekomen. Het is n.1. gebleken, dat aan geldswaarden uit een boedel, welke genoemde notaris onder zijn beheer had, een bedrag van plus minus f 21.000 ontbreekt. Over de afwikkeling van den betrokken boedel is sinds eenige jaren een proces tus schen de familieleden onderling aanhangig. De notaris deed geregeld rekening en verantwoording, waarbij de administratie steeds in orde bleek. Toen echter vorige week de advocaten der beide procedeercn- de partijen zich er van wenschten te over tuigen of de aanwezige geldswaarden in overeenstemming waren met de administra tie, werd bovengenoemde ontdekking ge daan. Wat denkt de minister te doen? Het Tweede Kamerlid van Sleen heeft aan den minister van Economische Zaken de volgende vragen gesteld: Is het den minister bekend, dat in ver hand met den ontstellend hoogen prijs van de aardappelen een groot deel van het min- der-koopkrachtige publiek sinds geruimen tijd niet bij machte is zich van dit Holland- sche volksvoedsel bij uitnemendheid te voorzien Wat denkt de minister te doen om aan dezen onhoudbaren toestand, die niet alleen ernstig ongerief voor de consumenten, maar daarnaast financieele schade beteekent voor consumenten, producenten en distribuanten, zoo spoedig mogelijk een einde te maken? HELPT ONVOLWAARDIGEN AAN WERK! En Iaat uw rijwielplaatje stempelen! De Vereendgde Arbeid voor Onvolwaardi- gen (A.V.O.) is al eenige jaren bezig, om een vrij groot aantal onvolwaardige ar beidskrachten aan arbeid ie helpen door hen te belasten met het stempelen van de nieuwe rijwielplaatjes, met naam en adres van den bezitter. De Vereen-iging slaat hierbij twee vlie gen in één klap. Zij geeft iedereen de ge legenheid om zich fe verzekeren tegen dief stal en verlies van rijwielplaatje en fiets en tevens is dit een ongezochte werkver schaffing voo reen paar honderd onvol- waardigen, die behalve een behoorlijke ver dienste, de moreele winst boeken dat zij, die als regel buiten het productieproces vallen, thans de gelegenheid krijgen door hun eigen arbeid wat te verdienen. Het vorig jaar kon de Vereeniging een kleine f 12.000 loon uitkeeren, dank zij de medewerking, die zij van officieele en niet- officieele zijde ondervond. De stempelcampagne is dit Jaar al weer begonnen. Op den daer dat de plaatjes bij de post kantoren verkrijgbaar zijn, levert de A.V. O. ook de door haar gestempelde plaatjes af. Allenvege, inzonderheid van de zijde der werkgevers en hun vereenigingen, wordt in toenemende mate deze vóórstem peling bevorderd. Op 21 Juli begint de openbare stempe ling; dan worden hij de postkantoren in de 40 voornaamste gemeenten des lands stem- pelmachines geplaatst om de koopers van rijwielplaatjes in de gelegenheid te stellen het nieuwe plaatje te koopen en tegelijk af te stémpelen. De stempeling kost maar 10 cent. In plaatsen waar geen machine staat kan men een gestempeld plaatje bestellen bij het Hoofdkantoor der A.V.O. Overtoom 187, Amsterdam (W.), tegen voor afgaande gireering van een bedrag van f 2.80 op gironummer 301180. In dit bedrag is 20 cent voor aangeteekend toezenden van het gestempelde plaatje inbegrepen. Torenvalk (terugreis) Valk i heenreis) Vertrek Tan Athene 12 Juli Singap. 12 Juli Ibis (heenreis) Oehoe (terugreis) Jodhp. 12 Juli Band. 12 Juli fhtmreis) |A'da'm 12 Juli Aankomst te A'dam 12 Juli Band. 12 Juli Basra 12 Juli Bang. 12 Juli Medan 12 Juli Athene 12 Juli DUITSCHE PERS MAG NIET MEER LEE" LIJK OVER POLEN SCHRIJVENI Polen acht zich te groot politiek aan den leiband. voor De zeer onwelwillende toon der Duitsche bladen tegenover Polen heeft tot diplomatieke stappen geleid Deze hebben tengevolge gehad, dat de Duitsche pers, ten opzichte van Polen, van toon zal veranderen. „Het zou onjuist zijn te gelooven, dat. dei Duitsch-Poolsche betrekkingen, al zijn dezQ in 1933 begonnen te verbeteren, thans ge" heel hartelijk en vol van wederzijdsch ver-- trouwen zijn", teekent de Gazetta Polska bij dit bericht aan. In Duitschland worden woorden gehoord, aldus liej, artikel, die wij zouden willen beschouwen als een echo van het voorbije tijdperk en die getuigen, dat de Duitsche meening vaak onvoldoende de Europeesche rol van de oorspronkelijke Poolsche cultuur waardeert. Polen is te groot voor „politiek aan den leiband" van wie ook en in welke kwestie! het ook zij. Ook de methode van „entweder—oder" (zoo of zóó) zou tot geen enkel resultaat lei» den. Nu ontmoet men nog aanhangers van die methoden in sommige redactiebureauxi en vereenigingen in Duitschland. Deze heb" ben niet alleen ongelijk met hun redenee* ringen omdat zij de ingewikkeldheid van; het Europeesche evenwicht vergeten, maar- bovendien bewijzen zij een slechten dienst aan de toenadering tusschen beide volken! door aan beide kanten van de grens het geloof in de stabiliteit van de nieuwe phasq in de Poolsch-Duitsche betrekkingen te ver" nielen. Het artikel eindigt met het grootei belang vast t-e stellen voor het werk van! toenadering en beter begrip van betoogingeni zooals de recente bezoeken van Poolsche oudstrijders aan Duitschland en Duitsche! oudstrijders aan Polen, welke het beste' middel vormen om de psychologische hirt- derpalen uit den weg te ruim-ens Het Lockheed-vliegtuig waarmede Howard Hughes zijn vlucht om de wereld maakt, is van het type L.14, de Super-Electra welke dit jaar ook aan de K.L.M.-vloot in de West en in Europa werd toegevoegd. De K.N.I.L.M. vliegt op liet oogenblik met dit vliegtuigtype tusschen Batavia en Svd" ney. Voor de oceaanvlucht had Hughes zijn! Lockheed mot sterke motoren uitgerust, t.w, met Wright-Cyclonc motoren van type G102, waarmede ook de DougiasD.C.3 van de Iv.L.M zijn voorzien. Deze motoren ontwikkelen in) den start een vermogen van 1100 PK. elk. Hierdoor komt de snelheid van het vliegtuig hooger te liggen dan in de standaarduitvoe" ring. De Amerikaan vliegt blijkens de be" richten lang niet op maximum-snelheid. Ver, moedelijk laat hij zijn motoren op 70 tot 75! pet. van het vermogen draaien. De motoreit drijven de vier Ilamilton-Standard-Hydrola" tic schroeven, waarmede ook de K.L.M. haar nieuwste D.C.3 „de Kemphaan", bij wijze van! pi-oef heeft uitgerust. Deze schroeven kun, nen tijdens de vlucht zoodanig van stand veranderen, dat de luchtdruk er geen vat meer op heeft, zoodat de schroef in volle vlucht stilgezet kan worden, zonder dat dit ecnig nadeel voor den motor op kan leveren^ Extra benzinetanks in de gels en de kajuit. vleu- De Lockheed van Hughes was voorts nog uitgerust met extra benzine tanks, die werden aangebracht in de vleugels en in de kajuit. De K.L.M.- werktuigkundigen die van Schiphol naar Le Bourget werden gedirigeerd om het toestel na te zien, bevonden alles uitstekend in orde. Vliegtuig en motoren hadden zich in de vlucht over den Oceaan voortreffelijk gehou den. Er was geen spoor te vinden dat er op wees dat de Lockheed ruim 16 uur achtereen in de lucht was ge weest. Er werd alleen een geringe beschadiging geconstateerd aan de verbinding van het staartwiel met den staart. De staartvlak" ken waren volkomen onbeschadigd, maar het toestel schijnt zwaar belast als het vvas voor den sprong over den Oceaan in dén start van New-York -met het staartwiel een opstakel licht geraakt te hebben. Een en ander is in onderling overleg op Le Bourget. voorloopig in orde gebracht. Bij een voorzichtige landing hoeft de vlieger geen noemenswaardigen last te ondervinden van het beschadigde staartwiel. Van belang voor de K.L.M. De vlucht van Hughes is daarom ook voor de Nederlandsche luchtvaart van belang, omdat men hetzelfde materieel, dezelfde motoren, schroeven e.d., ook bij de K.L.M." vloot aantreft. Een en ander kan men dus uit het ver loop van deze vlucht toetsen, aan de erva ring welke men met de Ixjckheed bij de K.L.M. heeft.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2