De lasten der Geen handbal, hockey, basketball en polo „Gekoeld vervoer over zee werkloosheids bestrijding Hollanders herstellen zich Postvlucbten op Indic Drie en veertig Arabieren gedood PALESTINA Duitsch jacht vergaan Geen Poolsche kerk meer in Moskou Minister ageert wederom tegen opdrijving van de loonen Tour de France Olympische Spelen 1940 tt 478e STAATSLOTERIJ f 20.000.— 8030 5.000.— 6456 1.500— 3210 1.000.— 11703 15887 16981 400.— 8614 200.— 9157 13074 13568 100.— 2028 4617 6098 8511 9954 10194 1195.1 12191 16664 BOMAANSLAG TE HAIFA. MEER DAN 1500 DORPSBEWONERS IN KAMPEN GECONCENTREERD. Gisterochtend is in de Arabische wijk van Ha'ifa met groot geweld een krachtige bom ontploft. Hierbij kwamen 43 personen om het leven en 41 werden gewond, allen Ara bieren. In de straten, welke grenzen aan de Jood- sche wijken is de staat van beleg afgekon digd. De straten zijn afgezet en mariniers patrouilleeren. Alle verbindingsmiddelen zijn afgesneden. Het bericht van den aanslag heeft zich snel verspreid en veroorzaakte een sterke nervositeit onder de bevolking. In verschei dene wijken van de stad hebben zich on geregeldheden voorgedaan, waarbij een Jood werd gedood en verscheidene anderen jverden gewond. Gedurende het weekeinde heeft het aan tal incidenten zich vermenigvuldigd. oor- al zijn aanslagen gepleegd op taxi's en autobussen. In middcn-Palestina hebben de autoriteiten tallooze arrestaties ver richt, meer dan 1500 dorpsbewoners werden in kampen bijeengebracht. Sohuldeischers bedreigd. Naar aanleiding van de repressailles van Joden te Tel Aviv tegen Arabische amb tenaren, die met een autobus door de plaats reden, heeft de gemeenteraad een procla matie gepubliceerd, waarin dergelijke daden worden veroordeeld. In het kustgebied en in de landbouwcentra rond Tel Aviv heeft de terroristische propaganda zich uitge breid. De dorpsbewoners worden aange spoord te weigeren hun schulden te betalen en de schuldeischers worden met den dood bedreigd, wanneer zij de hun toekomende gelden opeisclien. Weerwraak. Na don homaanslag is de span ning in het geheele land uitermate groot. Te Haifa zijn terstond daden van weerwraak gepleegd. Zoo heeft een Arabische menigte Joodsche winkels in brand gestoken. Vier winkels totaal vernield. Auto's wer den aangevallen en omvergeworpen. Vier Joden werden gedood en 11 gewond. Alle wegen, die naar Haifa leiden, zijn versperd en de telefoonverbindingen met het binnenland verbroken. De troepen trach ten de orde te herstellen/- Te Jaffa is de algemeene staking afgekon digd. De overspanning der gemoederen heeft in de grenszone tusschen Jaffa en Tel Aviv aanleiding gegeven tot verscheidene incidenten. Een Arabisch voorbijganger is hier door revolverschoten gedood. Versterkte controle. Militaire patrouilles doorkruisen de aan de beide steden grenzende buitenwijken, teneinde botsingen te verhinderen. Vlieg tuigen der Raf- vliegen boven de streek, gereed tot ingrijpen. Een nieuw Engelsch bataljon is te Jeru zalem aangekomen en verscheidene voor steden der stad zijn doorzocht. De helsche machine schijnt een zeer ge perfectioneerde bom te zijn geweest. Twee opvarenden vermoedelijk verdronken. In den afgcloopcn nacht is op den hene den Wezer een tweemast zeiljacht, dat de Bremen thuishoort, door een Zweedsch mo torschip overvaren. Drie opvarenden,van het zeiljacht konden gered worden, twee worden nog vermist. Men vreest, dat zij verdronken zijn. De Sovjet-autoriteiten hebben de laatste Poolsche kerk te Moskou gesloten. Een an dere kerk is reeds twee maanden geleden ge sloten. BELEID IS NOODIG!. De toestand in de wereld wijst er op, dat het probleem van de werk loosheid er één is, hetwelk niet bin nen zeer korten tijd in zijn vollen omvang is op te lossen. Hieruit vloeit voort, dat de te nemen maat regelen met beleid moeten worden genomen. Nimmer mag do regee- ringspolitiek tot bestrijding van de werkloosheid er toe leiden, dat op het Nederlandsche volk voor een lange toekomst zoodanige lasten worden gelegd, dat de ontplooiing van het bedrijfsleven, waaruit de werkgelegenheid allereerst moet voortkomen, in de toekomst zou worden belemmerd. Aldus lezen wij in de Memorie van Ant woord inzake het wetsontwerp tot verhoo ging van het crediet voor de werkverrui ming. Voor wat betreft de outillage van het werkfonds wordt opgemerkt, dat het noo- dige is en wordt verricht om het met de noodige snelheid te doen werken. Bruto en ncttolasten. Verschillende leden meencn, dat de lasten, welke het Werkfonds oplegt, voor een groot deel worden overgeheveld naar de lagere organen. Die opvatting is in haar algemeen heid niet juist. Men behoort hier wel te onderscheiden de bruto-lasten en do netto- lasten. Tegenover de eerste staan de baten, welke door de totstandbrenging der werken door de gemeenten of haar inwoners direct of indirect worden verkregen. In de netto- lasten, welke bijv. als gevolg van de ver vroegde uitvoering van een gemeentewerk ontstaan, komt het Rijk tegemoet door voor de gelden, welke uit het Werkfonds wor den verstrekt, een lagere rente te berekenen dan bij lecnen op de vrije markt zou moeten worden betaald. De loonen. Nu in het voorloopig verslag en kele opmerkingen zijn gemaakt met betrekking tot het vraagstuk van de loonen, herhaalt de regeering, dat een oplossing van het probleem, waar het hier om gaat, bemoeilijkt zou kunnen worden, wanneer zonder meer voortdurend op loonsverhoo- ging wordt aangestuurd. De regee ring. zal in .nauw overleg met het. bedrijfsleven zelf, dus ook met de organisajies van de arbeiders, zoe- kén naar de beste oplossing om het bedrijfsleven te bevorderen. Zij heeft het vertrouwen, dat ook de arbei dersstand, waartoe mode behoort het gros der thans werkloozen, hier bij volledig zal willen medewerken. Loonen in werkverschaffing. De opmerking is gemaakt, dat de werken van het Werkfonds niet tegen het normale loon worden uitgevoerd. Naar aanleiding hiervan moge de aandacht er op worden gevestigd, dat het verschil met het normale loon heel gering is en dat over de hoogte van het loon steeds overleg wordt gepleegd met de bonafide vakbonden. Niet juist is, dat bij het Werkfonds spra ke is van eigen beheer, noch, dat het werk geconcentreerd wordt bij enkele groote werkgevers. Alle bonafide aannemers heb ben recht tot inschrijving en maken daar van dan ook gebruik. Het vraagstuk van den loonbijslag be vindt zich niet alleen in de sfeer van de studie, doch ook in die van de practijk. Elk voorkomend geval wordt zeer nauwkeurig op zijn mérites beoordeeld. Bij die beoor- |dceling wordt nauwgezet met de bezwaren, die de regeering ten .volle kent, rekening gtebouden. De minister van Binenlandsche Zaken heeft aan de gemeentebesturen een dezer da gé n een circulaire doen toekomen, welke de mogelijkheid opent om onder verschil lende voorwaarden woningen te verbeteren met premie .van rijk en gemeente. Bartali vergroot zijn voorsprong. Marcel Kint wint de zestiende étappe. Marcel Kint heeft zijn overwin ning van de vijftiende étappe her haald: De Belg won ook de zestien de, welke gisteren van Aix les Bains naar Bcsangon leidde over een af stand van 284 K.M. Bartali wist niet alleen zijn voorsprong in de alge meene rangschikking te behouden, hij behaalde nog winst door als eer ste de laatste pashoogte van het bergklassement, de col de la Faucil- le, te bereiken met 15 seconden voor sprong op den Belgischen klimspe- cialist Vissers. Voor deze prestatie kreeg Bartali een tijd- vergoeding van 1 min. en 15 sec. waardoor hij zijn voorsprong op Vervaecke in de rang schikking nog heeft kunnen vergrooten. Onze landgenoot Anton van Schcndel was in dezen rit uitstekend op dreef en wist op 30 K.M. van de finish met enkele andere renners te ontsnappen. Hij bezette een zeer goede achtste plaats. Middelkamp en Helle- mons bleven in het hoofdpeleton zitten en werden gezamenlijk op de achttiende plaats geklasseerd met drie minuten achterstand op den winnaar. In de algemeene rang schikking zijn er weinig veranderingen ge komen. Na rustdag te Aix les Bains werd om ruim acht uur begonnen met deze zestien de étappe. Van Aix les Bains ging het via Annecy en Genève naar Gex en van Gex uit begon de beklimming van den laatsten top, welke tevens voor het bergklassement telde: de col de la Faucille, welke ruim 1300 meter hoog is. Elf kilometer lang moesten de renners de Jurakcton beklimmen, waar bij de helling op sommige punten meer dan 10 procent bedroeg. Eerst bij deze beklim ming geraakte het veld uit elkaar. Bartali toonde duidelijk aan, dat hij in ongenaakba- ren vorm is. Hij bereikte het eerste de pashoogte met 15 seconden voorsprong op den Belg Vis sers. Hij kreeg daardoor een tijilsvergoeding van 1 min. 15 sec. Bij de afdaling kwamen de meeste renners weer bij. Dertig kilome ter voor Besancon liep een groep renners weg, doch Bartali, ziende dat daar geen van zijn naaste concurrenten bij was, deed geen moeite de vluchtelingen te achterha len. Vlak voor Besongon maakten uit de vijftien vluchtelingen zich nog een groep van vier renners los, waarvan Kint in de sprint won. De stand der algemeene rangschikking luidt nu; 1. Bartali 114 uur 30 min. 40 sec. 2. Vervaecke 114 uur 51 min. 57 sec. 3. Cosson 115 uur 51 sec. 4. Vicini 115 uur 7 min. 17 sec. 5. Cle.mcns 115 uur 14 min. 34 sec'. 43e. Middelkamp 117 uur 6 min. 26 sec. 46e. Van Schendel 117 uur 35 min. 8 sec. 56e. Ilellemons 119 uur 17 min. 47 sec. Eventueel zou Finland ook voor de winterspelen ln aanmerking komen. Von Frenckel heeft tegenover pers vertegenwoordigers eenige Interes sante bijzonderheden over de organi satie der Spelen van de 12e Olympia de medegedeeld. Volgens von Frenckel, die lid van het Jinsch Olympisch Comité is, zal men voorstellen de Zomerspelen van 820 Juli 1940 te houden, waarbij handbal, hockey, basketball en polo niet op het programma zullen llgu- reeren. De uitnoodigingen aan de verschilende landen tot deelneming aan de Spelen zullen in September van dit jaar worden verzonden. Voor dien tijd zal de Finsche Rijksdag zijn standpunt ten aanzien van de uit de organisatie der Spelen voortspruitende con sequenties. hebben bepaald. Het Stadion te Helsingfors zal worden uitgebreid tot een SNELLE MEDISCHE HULP. Met een vliegmachine van een kruiser naar een torpedoboot- jager. -Een geneesheer in dienst der Britsch'e ma rine werd aldus lezen wij in de Daily Ex press in een vliegmachine weggeschoten van zijn schip, om een gewonden stoker van een torpedoboot jager bij te staan, toen de vloot in de Noordzee op manoeuvre was. De jager joeg met een zoo groot mogelijke vaart den „vijand" na, toen den stoker een ongeluk overkwam. De commandant van den torpedobootjager vroeg aan den 10.000 ton metenden kruiser „CornwaU" die even eens groote vaart had, om hulp. Dr. David M. Dean, die zich aan boord van den kruiser bevond, bood aan met een vliegmachine geschoten te worden naar den torpedobootjager, zonder de oefening te on derbreken. De jager sneed door de golven met een snelheid van twaalf knoopen, toen de dok- Ier met zijn operatietasch bij Zich op het schip belandde. Later in den avond, gedurende een rust in de militaire oefening werd de gewonde in een brancard naar de kruiser overgebracht cn daar door middel van een hijschkraan aan boord genomen. Ook de kleine vlieg machine van ccn kruiser werd op het dek gehesclicn. Een nieuw transport-systeem, - Bron van welvaart voor de voornaamste takken van ons volksbestaan. „Wat is een „container"? Een con tainer is een bij internationale over eenkomst aangenomen term voor „houders" of „bevatters", welke ge bouwd zijn voor het vervoer van een daarin gesloten lading. Het begrip „gekoelde container'' sluit de moge lijkheid in om de lading onder lage en constante temperatuur te ver voeren. Dezer dagen is er een groote gebeurtenis op landbouwge bied voorgevallen! De eerste gckoel- de container, met 3000 Ivo. Holland- sche boter in vaten is naar Enge land verscheept. Tot dusver was het vervoer in gekoelde containers vrijwel beperkt gebleven tot het vervoer te land. Ter zee heeft dit vervoer slechts plaats voor zoover de wagons met containers op ferry-booten vervoerd wor den. Op deze wijze wordt bijv. onze Lim- burgsche boter via België naar Enge land vervoerd. Men zal inzien, dat een grootere mogelijkheid van ge koeld vervoer over zee een schitte rende gelegenheid biedt om de aizet- kans van onze landbouwproducten zooals groenten, iruit, ooit, zuivelpro ducten, als boter, kaas, eieren, ge slacht gevogelte, vleesch etc. etc. in overzeesche gewesten te vergrooten en zoodoende voor een van de voor naamste takken van ons volksbe staan een nieuwe bron van welvaart te openen. Het moet dan ook als een verheugend en moedgevend verschijnsel beschouwd worden, dat de heer J. van Uffelen in Den Haag er na twee jaren van moeilijke studies, bespre kingen en onderzoekingen in geslaagd is een vervoersysteem in gekoelde containers in practijk te brengen, dat de mogelijkheid inhoudt, waarop men hooge verwachtingen heeft gesteld, nl. oui gekoelde containers zoowel te land als ter zee als beide gecom bineerd te vervoeren, zegt de Msb. De kinderschoenen. In Nederland kreeg het containervervoer eenige bekendheid toen, in 1936, door den heer J. L. van Üffelen te Den Haag, de aan dacht van het Departement van Landbouw gevestigd werd op de waarschijnlijkheid, om den export van tuinbouwproducten te kun nen verruimen met behulp van gekoelde containers. Dit heeft er destijds toe geleid, dat door den tuinbouwconsulent belast met koelaangelegenhcdcn verschillende proeven genomen zijn. Verschillende proeven zijn genomen en tenslotte bleek het systeem van Uffelen het meest te voldoen. Een complete installatie voor gekoelde containers bestaat uit een koelaggregaat, waarin de lucht gekoeld wordt, Deze koude lucht wordt met behulp van flexibele lei dingen, uit rubberslang of andere doelma tige materialen, naar de containers geleid. Het koelaggregaat bestaat uit een automa tisch werkende compressor met verdampers van bijzondere constructie en een electrisch aangedreven blower voor de luchtcirculatie. Deze machinerie is ingebouwd in een ge- isoleerde stalen mantel, beschermd tegen stortwater. Dientengevolge kan het desge- wenscht aan dek geplaatst worden, doch ook in de machinekamer, in het ruim, enz. Het is zoodanig geconstrueerd, dat het ge makkelijk, van schip tot schip verplaats baar is. De luchtkanalen dienen om de gekoelde lucht van het koelaggregaat naar do con tainers te voeren. Ze zijn gewoon opge bouwd uit geisoleerde rubberslangen, welke los op de containers gelegd worden of aan de zoldering van het dek worden opgehangen. Hot aantalcontainers dat, binnen de grenzen der capaciteit van de machine, aangesloten kan worden, is onbe paald en derhalve ondergeschikt aan het aanbod van lading. Ingeval de containers bestemd zijn voor langdurig gebruik, worden solide materia len gebruikt, volledig bestand tegen ruwe behandeling. Zijn de containers echter voor éénmalig gebruik bestemd, hetgeen vooral op lange trajecten een economische oplos sing schijnt te zijn, dan wordt een lichte houtconstructie gebezigd. De gekoelde lucht wordt, alvorens de con tainers binnen te dringen, door een distri butie-apparaat geleid. Dit apparat bevindt zich in het plafond van den container. De afmetingen van dit apparaat zijn zeer be scheiden, ca. 40 c.M. lang, 22 c.M. breed en 20 c.M. hoog. Het bevat de complete ap paratuur voor de regeling der luchtcircula tie en het thermostatisch onderhouden der gewenschte temperatuur. Het. schijnt dat in de praktijk afwisselend zoowel koeling met geforceerde- als met ge temperde luchtcirculatie vereischt wordt Om deze reden is het distributie-apparaat zoodanig ingericht, dat in beide gevallen voorzien wordt. Het instrument werkt vol-automatisch zonder electriciteit, gecomprimeerde lucht water, mechaniek of andere krachtbron De werking berust uitsluitend op hot uitzet tingsvermogen van een ingesloten vloeistof door de verandering der omgevende lucht waardoor een hefboom in beweging wordt gebracht. Van huis tot huis Het hiervoor omschreven koelsysteem, nl het doorblazen van containers met gekoelde lucht, kan ook toegepast worden voor het koelen der goederen in de productie-centra of op de fabrieken, bijv. zuivelfabrieken spoorwegstations, enz. De aldus voorgekoelde producten kruinen dan in de containers per trein of vracht auto verscheept worden naar de haven plaats. Onder normale condities zal de in houd der containers dan niet meer dan 2 gr. C. per etmaal in temperatuur dalen. Het bovenomschreven systeem sluit de mogelijkheid in voor een gekoeld vervoer van huis tot huis, dat momenteel in de meeste gevallen nog niet vereischt wordt maar in de naaste toekomst door vele ver schepers gewaardeerd zal worden. De toe nemende belangstelling, welke er begint te komen voor verschepingen van zacht fruit wijst positief in de richting van een onon derbroken koeling tot aan de distributie. Vertrek van Basra 25 Juli Ibis (terugreis) Torenvalk (heenreis) Reiger (terugreis) ?ehoe I Basra 25 Juli heenreis I Rang. 25 Juli Rang. 25 Juli Aankonat W Athene 25 Juli Singap. 25 Juli Jodhp. 25 Juli Kar. 25 Juli capaciteit van 52.000 toes"houwers. Voorts ligt het in de bedoeling een groot Zwemstadion te bouwen. Men verwacht 450 sportjournalisten en hun arbeid zal door het geven van talrijke faciliteiten, zoo veel mo gelijk verlicht worden. In dit verhand is het van belang, te vermelden, dat binnen kort een kabel met 24 lijnen van Helsing fors naar Stockholm in gebruik zal kunnen worden genomen. Groote schepen, welke in de havens ligplaats krijgen, zullen talrijke bezoekers, alsmede vreemdelingen onderdak verschaffen. De actieven zullen in de groo te hotels in liet centrum van de stad, als» mede in het Olympische dorp, worden on- dergebracht. De huisvestigingskwestie werd aan eeij speciale commissie gedelegeerd. Belangwekkend was voorts de mededeeling van von Frenckel, dat Finland ook de winterspelen zal or- ganiseeren in het geval, dat Noor wegen om een oi andere reden hiervan afstand zou doen, In ieder geval heeft het I.O.C omtrent de Winterspelen nog geen beslissing genomen. Wel heeft dit lichaam, volgens een bericht uit Lausanne, een officieel communiqué uit gegeven, waarin bevestigd wordt, dat de Spelen van de 12e Olympiade aan de stad Helsingfors ter organisatie zijn aangeboden. (Niet officieel) lste klasse, 1ste lijst Trekking van Maandag 25 Juli 1938 Hooge Prijzen Prijzen van 20. 1019 1020 1027 1048 1122 1172 1185 121T 1234 1277 1278 1318 1333 1359 1364 1372 1385 1424 1426 1478 1481 1486 1505 1522 1533 1550 1560 1600 1615 1670 1689 1735 1740 1755 1844 1862 1876 1898 1944 2003 2004 2009 2029 2038 2066 2071 2082 2095 2130 2173 2175 2176 2218 2227 2245 2265 2294 2308 2309 2335 2340 2355 2362 2368 2371 2372 2421 2426 2472 2479 2480 2492 2517 2621 2648 2660 2669 2672 2681 2705 2743 2778 2800 2825 2826 2872 2880 2889 2908 2909 2920 3112 3142 3184 3217 3235 3237 3267 3288 3293 3310 3320 3337 3343 3415 3429 3432 3438 3441 3455 3480 3517 3552 3566 3598 3669 3697 3708 3731 3770 3773 3777 3827 3893 3914 3918 4019 4098 4110 4145 4184 4203 4247 4285 4303 4352 4374 4393 4413 4525 4556 4608 4635 4657 4673 4685 4700 4764 4786 4876 4922 4935 4942 4958 5004 5045 5072 5088 5120 5139 5147 5148 5177 5180 5224 5228 5254 5280 5309 5319 5335 5429 5544 5558 5665 5670 5678 5704 5722 5725 5727 5728 5757 5768 5777 5819 5900 5901 6020 6030 6123 6154 6177 6190 6205 6220 6223 6251 6252 6258 6263 6239 6314 6315 6340 6385 6396 6415 6473 6488 6528 6542 6563 6578 6579 6590 6604 6631 6635 6680 6759 6784 6788 6791 6821 6835 6837 6856 6884 6979 6981 6985 6995 7129 7195 7206 7224 7241 7245 7255 7259 7276 72811 7314 7338 7342 7440 7460 7486 7503 7512 7542 7554 7585 7586 7591 7618 7643 7650 7655 7668 7679 7690 7751 7828 7853 7903 7934 8043 8053 8106 8112 8125 8132 8135 8171 8179 8189 8203 8348 8431 8455 8462 8545 8569 8582 8604 8685 8690 8719 8735 8778 8796 8812 8823 8846 8871 8921 8925 8930 8949 8972 8982 8988 9007 9085 9089 9120 9129 9140 9146 9156 9221 9223 9270 9298 9339 9341 9361 9363 9382 9395 9398 9405 9416 9422 9491 9499 9510 9521 9570, 9581 9607 9617 9666 9768 9828 9858 9863 9931 9958 10021 10056 10065 10097 10112 10121 10156 10163 10209 10246 10295 10311 10333 10340 10422 10423 10501 10531 10554 10602 10612 10641' 10676 10692 10701 10768 10808 10820 10831 10853 10895 10899 10913 10922 10933 10952 10985 10992 11059 11071 11079 11121 11176 11226 11252 11369 11389 11405 11457 11464 11471 11472 11504 11508 11509 11551 11590 11597 11631 11647 11654 11667. 11740 11744 11753 11811 11854 11866 11891 11918 11942 11972 11994 12108 12124 12165 12193 12200 12225 12231 12239 12240 12299 12353 12387 12390 12512 12515 12579 12638 12689 12692 12694 12704 12706 12726 12767 12847 12876 12945 12954 13054 13100 13128 13175 13206 13212 13234 13235 13248 13289 13297 13371 13380 13402 13416 13489 13496 13540 13570 13648 14678 13686 13696 13707 13713 13719 13740 13747 13771 13790 33819 13821 13825 13890 i 13907 13942 13952 14008 14041 14070 14167 14198 14218 14229 14282 14291 14360 14400 14414 14416 14419 14432 14461 14466 14483 14498 14503 14556 14577 14581 14596 14609 14663 14679 14704 14731 14801 14866 14869 14875 14884 14891 14897 14908 14968 15000 15052 15070 15080 15102 15113 15130 15231 15272 15277 15302 15316 15341 15378 15409 15477 15479 15576 15646 15777 15821 15886 15910 15919 15952 15953 15980 15994 15996 15997 16031 16234 16283 16359 16362 16387 16388 16394 16425 16436 16489 16504 16506 16622 16671 16716 16743 16780 16804 16831 16844 16868 16874 16947 16962 16986 17027 17062 17119 17170 17264 17308 17347 17368 17396 17437 17507 17511 17564 17627 17629 17636 17659 17678 17690 17697 17711 17714 17735 17744 17769 17773 17787 17793 17803 17846 17885 17921 17953 18063 18094 18127 18151 18179 18198 18204 18214 18217 18264 18292 18322 18351 18375 18474 18480 18501 18520 18535 18558 18674 1867o 18677 18694 18753 18781 18789 18800 18862 18885 18896 18900 18911 19026 19051 19112 19121 19122 19201 19263 19285 19286 19289 19298 19329 19342 19404 19411 19415 19423 19455 19496 19515 19605 19618 19632 19743 19770 19780 19791 19842 19859 19865 19916 20059 20086 20164 20197 20232 20291' 20293 20419 20479 20505 20552 20594 20595 20612 20618 20624 20642 20726 20741 20846 20863 20877 20884 20892 20906 20931 20932 20934 20938 20955 20964 21097 21118 21142 21224 21299 21316 21378 21399 21429 21472 21476 21486 21489 21512 21543 21548 21599 21634 21653 21692 21694 21721 21743 217J[7 31797 21857 21873 21921 21980 21993

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2