Java is geen
Mohammedaansch land
Luilekkerland
Magere melkpoeder
in het brood?
Geit zoogt
leeuwenwelpen
Maar de javaan ge
looft het wel!
Minister Colijn hersteld
Strop voor inbrekers
Smokkelaar aan den haal
UIT ONZE OOST
Ruiter breekt beide beenen
voor de meeuwen
„Sic g Heil"!
DE KU KLUX KLAN IN ACTIE? Mis! De witte spookgestalten op ons plaat
je zijn Engelsche soldaten, die het nieuwste type vlammenwerper demonstree-
ren in tegenwoordigheid van sir Kingsley Wood, minister van luchtvaart
(rechts). De apparaten verspreiden een dusdanige hitte, dat de mannen zich in
asbest-kleeren moeten beschermen
Grootsch en schoon zijn de lees
ten der Mohammedanen, de lees
ten van wilde dweepzucht, wan
neer het bloed der zelfkastijders
stroomt. Nu en dan klinkt ge
rekt een gebed, een gebed, waar
in alleen het woord, „Allah",
den naam van hun God een
siddering door de menigte doet
gaan.
MALANG, 29 Juli.
Nu de tijd nadert, dat ik Java weer zal
verlaten, kon ik niet anders dan me ten
zeerste verheugen toen in Malang oen groot
Mohammedaansch congres werd aangekon
digd, waaraan Moslims van geheel Java
zouden deelnemen. Dit congres kon ik nog
niedemaken of minstens gedeeltelijk aan
zien en het zou me een duidelijk beeld kun
nen geven van de kracht van den Islam op
Java.
Weliswaar heb ik in den geloofsernst van
de Javaansche Mohammedanen niet veel ver
trouwen, maar dat gehrek aan geloofsernst
zou gedeeltelijk worden goed gemaakt door
het getal, want er wonen officieel op Java
meer dan veertig milliocn belijders van den
Islam.
De plaatselijke bladen gaven eenige bij
zonderheden over het te houden congres.
Er zouden vijfduizend afgevaardigden ko
men en er konden nog vele duizenden be
langstellenden worden verwacht. Op een
fier congresdagen zou 's avonds een lampion
optocht worden gehouden met duizenden
deelnemers.
Deze berichten werden waarschijnlijk ver
strekt van Mohammedaansche zijde, door
dc organisatoren van het congres.
Mohammedaansche feesten heb ik
er vele. mede gemaakt in Turkije
en Perzië, in Marokko en Tunis, in
F.gypte en Syrië, het feest van het
lam, dc herdenking van den geboor
tedag van Mohamed („Mohamedaan-
sche Kerstmis", noemden de Arabie
ren te Damascus dit feest), de groo-
te en de kleine Beiram en (in Per
zië en Bagdad) het feest van wilde
dweepzucht der Sjiieten, Mohamme
lab.wanneer het bloed der zelf-kas-
tijders stroomt.
Groolsch en schoon waren die
feesten, indrukwekkend door de in
getogen geestdrift der massa, die
zich niet in luidruchtigheid uitte.
Groene vanen wapperden in de zon
boven dc hoofden der duizenden. Er
werd niet gezongen, maar nu en
dan klonk gerekt een gebed, gespro
ken door één en waarnaar de an
deren luisterden, een gebed, waar
van ik alleen soms het woord „Al
lah" verstond, dien naam van God,
die een siddering door dc menigte
deed gaan.
De Javaan is lauw.
Zoo schoon en indrukwekkend zou dit
congres zeker niet worden, want de Ja
vaan is meer dan lauw in den godsdienst,
maar in elk geval zouden er vele duizenden
komen. Vijfduizend afgevaardigden werden
verwacht: in dc stad Majang wonen dertig
duizend Mohammedanen, in de naaste om-
gc\ing nog vijftigduizend en op geheel Java
iïiillioencn, millioencn.
De Javaan is over het algemeen arm aan
geld. Velen zouden niet per trein kunnen
komen, maar evenals de Arabieren, te voet
gaan. dagenlang. Ik zie ze nog in mijn her
innering, die duizenden, die trokken naar
Damascus, naar Bagdad, per ezeltje, op ka
meel. te voet, lange stoeten voor wie geen
dagmarsch te zwaar was.
Dit alles hoopte ik in eenigszins anderen
vorm terug te zien ter gelegenheid van het
Mohamedaansehe congres in Malang.
In de stad zag ik aanplakbiljetten in liet
Maleisch met het woord „Moehammadija",
de naam van de Mohamedaansehe vereeni-
ging en ditzelfde woord zag ik ook op lin
ten. die hier en daar over de straten waren
gespannen. Maar verder nam ik geen voor
bereidselen waar voor het congres, waar de
geestelijke en stoffelijke belangen van veer
tig millioen Mohamedanen zouden worden
besproken en dit verbaasde me sterk. Den
dag, dat 's avonds het congres zou worden
geopend met een plechtige ontvangst Van
de zijde van het congres-bestuur, was in
de straten der stad nog niet de minste ver
meerdering van drukte waar te nemen en
tochin het stadje Malang moesten vijf
duizend vreemdelingen zijn, congres-afge
vaardigden.
De plechtige ontvangst.
's Avonds hield op het congresterrcin het
bestuur een plechtige ontvangst. Er kwamen
telegrammen voor het welslagen binnen
van den gouverneur te Soerabaja, van den
resident, van den assistent-resident, van
den garnizoenscommandant en van andere
vriendelijke Nederlandsclie overheidsper
sonen. Er waren eenige honderden men-
sclien bijeen, maar geen duizenden.
Toen weerklonken eenige zware
ontploffingen. Er werd een vuur
werk afgestoken en dadelijk stroom
de menigte van alle kanten toe.
Oosterlingen zijn namelijk verzot op
vuurwerk en niet godsdienst had
deze ongemeene belangstelling van
het publiek niets te maken en niet
één maal hoorde ik het „La illah
,illa allah" (er is geen God behalve
God), de geloofsbekentenis van den
Mohamedaan.
De volgende dagen ben ik eenige malen
nakr het congresterrein getogen en ik heb
er slechts 'eenige tientallen menschen ge
zien. Het eenige opmerkelijke waren Mo
hammedaansche padvinders, die liet ter
rein in orde hielden. De jongens droegen
groote hoeden, donkere blouses, een korte
broek en zware, stevige schoenen. Ze zagen
er juist uit als Europeesche padvinders, al
leen was hun huid bruiner.
Ook een Hindoe deed
medaansch!
Moham-
Donderdagavond, den avond van de groo
te bidstond, ben ik naar de „missigit" (mos
kee) getrokken, \ermoedcnd, dat daar wel
een groote menigte moest zijn, als er wer
kelijk zooveel Mohammedanen in dc stad
waren ter eere van het congres.
Dc „missigit" is nimmer voor meer dan
een derde vol in gewone tijden. En nu? Er
waren niet meer dan het gewone troepje
van enkele honderden, die men er steeds
Donderdagsavonds en Vrijdagsmiddags kan
zien, knielend, biddend, zich voorover hui
gend tot den grond dat de voorhoofden dien
grond raken.
Terwijl ik daar stond, zag ik een inlan
der, dien ik meende te kennen. Hij betrad
het voorpleintje van de missigit, wasehte
zich armen en voeten bij een waschbekken
en ging daarna de missigit binnen om zijn
godsdienstplichten te vervullen.
Ik vroeg me af, vanwaar ik dien man
toch kende en na eenige oogenblikken her
innerde ik me hem. Ik had hem gezien
in de omgeving van Malang als bewaker
van drie Hindoe-afgodsbeelden, bij welke
hij min of meer de functie van „hooge-
priester" vervult. Tot die functie heeft hij
zichzelf benoemd en hij verdient er een
aardig duitje mede.
Bij de Hindoe-afgodsbeelden in het woud
heeft hij een huisje opgeslagen, waar hij
vruchten en bloemen verkoopt, die als of
fer bestemd zijn voor de Hindoe-goden. Ook
gewijd hout verkoopt hij om offervuurtjes
te branden voor die beelden. Dagelijks ko
men daar velen om offers te brengen en
de „hoogepriester" verdient er zonder veel
moeite goed zijn brood.
En ook die afgodenpriestcr ging daar
nu de missigit in om Allah te loven en te
aanbidden? En ik dacht aan den Koran,
waarin staat: „In naam van God. den wel
dadige, den Erbarmende, zeg: Hij, God, is
één. God is Hij, van wien alles afhangt. Hij
heeft geen kinderen voortgebracht noch is
Hij gebaard. En niemand is Hem gelijk."
Die man was een „ongeloovige", was
geen Mohammedaan, daar hij andere go
den vereerde en er zelfs zijn brood mede
verdiende.
Ook anderen dan ik moesten hem
kennen en moesten weten van zijn
afgodsbeelden. Zij zouden hem de
missigit, die gewijde plaats voor
de Mohammedanen, uitsmijten als
een onwaardige.
Er gebeurde echter niets van
dien aard.
De „hoogepriester" der afgoden
stelde zich tusschen de Moslims,
knielde, stond op, wierp zich ter
aarde, boog zich neder, zoodat zijn
voorhoofd den grond beroerde.
Buiten het woud onder de boomen, wacht
ten zijn afgodsbeelden, maar met hen was
's avonds niets te verdienen. Daarom kon
hij nu wel eens een oogenblik vrij nemen
0111 Allah te gaan aanbidden.
Maar waar bevonden zich gedurende de
godsdienstoefening in de missigit de dui
zenden vrome Muzelmannen, die naar Ma
lang waren gekomen om het Mohamme
daansche congres hij te wonen?
Op den optocht met lampionlicht van de
congresgangers heb ik ook tevergeefs ge
wacht en nu behoeft niemand me meer
te komen vertellen, dat Java is een Mo-
hannnedaasch land, ook al staat dit dan
vernield in alle schoolboekjes.
J. IC. BREDERODE.
Naar wij vernemen is Minister Colijn
thans weer geheel hersteld en zal dezer da
gen zijn werkzaamheden ten departemente
hervatten.
Vergeefsche strooptocht door
Haagsche villa.
Inbrekers hebben zich in den vorigen
nacht toegang verschaft tot een perceel aan
den Stadhouderslaan te Den Haag, waar
van de bewoners de V. uitstedig zijn. De
inbraak werd ontdekt door een nachtwaker,
die dc politic waarschuwde. Men is binnen
gekomen via een plat aan den zijkant van
dc villa, vanwaar men een plat aan dc ach
terzijde kon bereiken. Daar hebben de in
brekers een ruit op de eerste étage inge
drukt. Zij verlieten liet huis wederom door
den keukendeur.
Het is niet na te gaan wat er vermist
wordt, maar zeker is, dat de buit gering
moet zijn, omdat de voorwerpen van waar
de in veiligheid waren gesteld, voordat dc
familie op reis ging.
Buffet opengebroken.
Dieven, die in een perceel op het Spui in
de residentie hun slag wilden slaan, had
den meer succes.
Terwijl de bewoners even afwezig waren,
hebben de boosdoeners kans gezien de voor
deur te forceeren. Daarna braken zij een
buffet open, waarin zij een geldkistje von
den. Ook dit kistje sneuvelde en men
slaagde erin een bedrag van f 300 te ont
vreemden.
De politie stelt een onderzoek in, dat tot
nog toe geen resultaat opleverde.
Wilde achtervolging in Noord-
Italië.
In Noord Italië is een bekend smokkelaar,
die reeds verscheidene malen veroordeelt!
is, na een wilde achtervolging in een auto,
gearresteerd.
De smokkelaar, die oen zeer snelle wagen
bestuurde, reed in volle vaart door het dorp
Bergamo, tot schrik van de bevolking. Ilij
kon eerst gegrepen worden toen zijn wagen
hij een spoorwegovergang van den weg
gleed en in een sloot terecht kwam. Hij
werd achtervolgd over een weg van onge
veer vierhonderd kilometer.
Ritmeester Schummelketel naar
het ziekenhuis.
Bij de legermanoeuvres in de omgeving
van Soebang, welke thans worden gehou
den, is aan den bekenden ruiter, ritmeester
K. J. Schummelketel, een ernstig ongeluk
overkomen. De heer Schummelketel zat, al
dus de N.R.Ct., in een zijspan van een mo
tor, welke plotseling omsloeg, nitmeester
Schummelketel brak beide beenen en is op
genomen in het hospitaal van de Pamenoe-
kan en Tjiasemlanden te Soebang. De Me-
nadoneesche berijder van de motorfiets
werd licht gewond.
Op de rivier de Eem drijft een
dikke laag vet...
De rivier de Eem verkeert se
dert Woensdag vanaf Amersfoort
tot het IJsselmeer in groote mate
van vervuiling, waarbij een dikke
laag van een vetachtige substantie
aan de oppervlakte van het water
drijft. Groote hoeveelheden visch
drijven dood op het water, welke
een dankbare buit zijn voor de hon
derden meeuwen, die er op
azen.
VeiTnoed wordt, dat de oorzaak
van deze vervuiling, welke ook
voor de schippers, die de rivier be
varen, een groot ongerief betee-
kent, te wijten is aan de fabrieken;
te Amersfoort, Veenendaal of
Ede, daar de laatste dagen
een sterke stroom uit de richting
Amersfoort werd geconstateerd,
iets wat in normale tijden niet
voorkomt.
Het zwemmen in de rivier de
Eem is door de vervuiling niet mo
gelijk, zoo niet gevaarlijk.
KOPJE-ONDER.
Verbetering van de positie der
ondermelkproducten.
In België maakt men zich den laatsten
tijd op om de industriëele verwerking der
ondermelk te bevorderen. De regeering
tracht de kaasbereiding aan te moedigen
door het beschikbaar stellen van premies,
terwijl voor de melkpoederbereiding, subsi
dies zullen worden gegeven.
Voor de magere melkpoeder moet dan na
tuurlijk ook een afzetgebied gevonden wor
den.
De Belgische regeering stelt zich
aldus het orgaan van de F. N. Z.,
voor, dat een gedeelte der magere
poeder met het broodmeel kan wor
den gemengd. Daartoe hebben met
medewerking van het Departement
van Landbouw besprekingen plaats
gevonden tusschen de melkpoeder
producenten en de malerijen. In het
Belgische „Zuivelblad" van 9-April
1938 wordt verslag gedaan van on
derzoekingen over de technische mo
gelijkheid om aan het broodmeel
magere melkpoeder toe te voegen
en het mengproduct te verbakken.
De schrijver komt tot de conclusie,
dat vermenging van het broodmeel
met magere melkpoeder voor de
maalderij en bakkerij geen bezwaar
ontmoet, mits het percentage ma
gere melkpoeder minder bedraagt
dan 1
In Nederland wordt jaarlijks 550 tot 600
millioen kg. bloem gebruikt. Naar schat
ting van deskundige zijde wordt 70 of
rond 400 millioen kg. hiervan tot water
brood verbakken.
Bij een vermenging nu van deze hoeveel
heid met magere melkpoeder zou op
deze wijze 3 millioen kg. magere melkpoe
der kunnen worden gebruikt, overeenko
mende met het uit de markt nemen van
circa 33 millioen kg. ondermelk. Deze hoe
veelheid zou allicht een steentje kunnen
bijdragen om de positie der magere melk
poeder en daarmede ook die der andere on-
dermclkproducten te verbeteren. Men ver-
getc echter niet. dat aanwending van ma
gere melk bij de broodbereiding, het ge
bruik van voile melk daarbij tegenhoudt.
Mede om deze reden is. gezien de pogingen
om meer tot het gebruik van melkbrood te
komen, het bakken van brood met magere
melk in ons land niet aangemoedigd.
IN ZWIJM.
HIJ lust wel wat! In een reuzen-aquarium aan de kust van Florida is het
voor de eerste maal gelukt, een dolfijn in gevanncnschap te hoeden. De eetlust van
den roofvisch is er, zooals men ziet, niet op verminderdl
Een 27 jarige vrouw uit Den Haag schrok
op den Parallelweg dermate van een don
derslag, dat zij het bewustzijn verloor en
door den G.G.D. naar de centrale post moest
worden vervoerd. Eenzelfde geval deed zich
voor in de duinen langs het stille strand,
waar een 28-jarige vrouw van schrik flauw
viel. zoodat zij eveneens behandeld moest
worden»
Merkwaardig schouwspel in Artis,
Op het oogenblik beschikt „Ar
tis" over een zeer groote attractie
voor zijn bezoekers. Men heeft er
n.1. een geit en zes jonge leeuwen,
waarvan er drie geboren werden
den 2Sen Mei en drie den 28eni
Juli j.1. aan elkaar's bijzijn gewend
en het zelfs zoover gebracht, dat
de jongste drie leeuwen geregeld
door de geit gezoogd worden. Van
dit zeer bijzonder schouwspel kun
nen bezoekers dagelijks, des mor
gens om 10 uur en des namiddags
om 2 en 5 uur, getuige zijn.
Daar een geit haar jongen staande zoogt,
terwijl een leeuwin bij het zoogen ligt, heeft
men in „Artis" een soort veldbedje ver-»
vaardigd, waarop de jonge leeuwen liggen,
wanneer ze bij de geit zuigen.
Niet bloeddorstig van huls uil*
De waarde van dit Schouwspel
voor het publiek is in de eerste
plaats hierin gelogen dat de toe
schouwers er uit leeren, hoe een
roofdier volstrekt niet van huis uit
bloeddorstig en verscheurend is te
genover elk dier, dat hem later als
prooi zou kunnen dienen.
Krijgt een roofdier geregeld voldoende te
eten, dan is er geen sprake van, dat het
steeds zal aanvallen op een dier, dat als
prooi zou kunnen dienen, vooral niet wan
neer dit dier van jongs af aan tot de om
geving van het roofdier behoord heeft en
wanneer zich op grond van het zoogen en
drinken een zeker band tusschen ded ieren
gevormd heeft. Het is zelfs mogelijk dat
de geit later „wanneer de welpen tot leeu
wen opgegroeid zullen zijn, in het gezel
schap der leeuwen zal kunnen blijven ver
toeven, zonder dat zulks gevaar voor haai;
oplevert.
De oudste drie van bedoelde zes jonge
leeuwen loopen op bepaalde uren van den
dag ook vrij rond tusschen kippen, eenden,
kalkoenen, schapen, en varkens, menschen-
kinderen niet te vergeten en al wat er ver
der doorheen krioelt in den kinderdieren
tuin van „Artis".
riep de menigte en de synagoge
van Neurenberg viel.
In tegenwoordigheid van enkele tiendui
zenden belangstellenden is men begonnen
met het afbreken van de synagoge te Neu
renberg. Eerst werden met mokerslagen de
beide lantaarns aan den ingang stukgesla
gen en vervolgens werd de. Davidster, welko.
hoven op het gebouw stond, omlaag gehaald.
De menigle riep „Sieg Heil" en zong natio-
naalsocialistische liederen.