Goed nieuws voor de
Zal Londen duidelijke
taal spreken?
DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER
„lieden met smalle beurzen"
Pleidooi voor toerwagenritten
Tsjecho-Slowakije
struikelblok
een
Duitsche bisschop
verbannen
Japan gebruikt gifgassen
Vezelaanplant verbrand
V R IJ D A G
26 AUGUSTUS 1938
KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN)
66e JAARG. No. 8396
De nood in de taxibedrijven
Onze Oost
Een „politieke" estafette
Dit nummer bevat 8 pagina's
Vl/EERBERICHT
DE BILT SEINT:
Het vaticaan zwijgt
In recordtijd over den
Oceaan gezeild
HE LDERSCHE COURANT
Uitgave der Ultg-Mi). Hollands Noorderkwartier N.V. te Den Helder
CHAUFFEURS-COMBINATIES
ZIJN UIT DEN BOOZE.
VERPLICHTE VERZEKERING
TEGEN WETTELIJKE AAN
SPRAKELIJKHEID. - ORDE
NING VAN HET VERHUURBE
DRIJF ZONDER CHAUFFEUR.
De Commissie voor het Autover
voer Personen, de zgn. Commissie-
Oud, zegt in haar juist verschenen
rapport, dat niet alleen de auto
bussen, maar ook de toerwagens
nog een grootere ontwikkeling tege
moet zullen gaan. Beide zijn immers
vervoersmiddelen bij uitnemendheid
voor de „lieden met smalle beur
zen" en de toerwagenondernemers
zijn zich er van bewust, dat de toer-
wagen in hooge mate het nationale
en het cultureele leven van ons volk
dient.
Nu alom het bezwaar wordt gehoord, dat
richtlijnen voor de rijksinspecteurs ontbre
ken, wordt voorgesteld, dat na advies van
de bedrijfscommissie de algemeene richtlij
nen worden vastgesteld, volgens welke de
rijksinspecteurs deze vergunning moeten ge-
yen.
Zoowel bij organisatieritten, als
bij de z.g. gezelschapsritten wordt
den laatsten tijd wel afwijzend be
schikt.
Dit standpunt is volgens de com
missie onjuist, omdat het streng
doorgedacht alle groote toerwagen
ritten onmogelijk maakt.
Men kan immers altijd gebracht worden
naar een spoorwegstation, van daar een
stuk per trein reizen en van een ander sta
tion in de buurt van 't einddoel weer wor
den afgehaald door een ondernemer daar
ter plaatse en worden rondgereden.
Gezelschappen moeten vrij zijn.
Het moet bovendien aan een gezelschap
vrij staan om per trein, per toenvagen of
per boot een uitstapje te maken. Wanneer
het dus vaststaat, dat men te doen heeft
met het verhuren van de geheele autobus
aan een gezelschap, waarbij dan de onder
nemer lijdelijk is en men tot hem komt met
een aanvraag,, dan ware steeds de toerwa-
genrit toe te staan.
Anders zou immers de toerwagen-
ondernemer achter staan bij den ex
ploitant van huurauto's, die, wan
neer de geheele auto wordt gehuurd,
precies zooveel auto's kan leveren,
mits in haar geheel gehuurd, als
men maar zou verlangen.
De commissie zou voor de toerwagens
wenschen voor te stellen: geen verandering
in de bestaande negatieve definitie. Onder
scheiding in regelmatig wederkeerende toer
wagenritten en incidcnteele toerwagenritten
en vergunning verleening door de Rijksin
specteurs.
Taxi's en huurauto's
Dat het R. A. P. reglement autovervoer-
personen ten aanzien van de regeling van
het vervoer per taxi en huurauto weinig be
vrediging heeft geschonken is een feit, da
in de bedrijfskringen overbekend veronder
steld mag worden. Ongetwijfeld is dit een ge
volg van de te vage bepalingen van het R
A. P. en van de groote bevoegdheid van B
en W. als gevolg van het ontbreken van bin
dende richtlijnen in het R. A. P. Van eenige
verbetering in het taxi- en huurautobedrijf
is dan ook sedert liet in werking treden van
het R. A. P. weinig te bespeuren.
De nood In deze bedrijven Is zoo
groot, dat reikhalzend naar een be
tere wet wordt uitgezien.
De art. 17 en 18 geven aanleiding tot de
opmerking, dat hier geen enkele eisch ge
steld wordt aan den aanvrager van de ver
gunning zelf De commissie zou het op prijs
stellen, dat bij het verlcencn van een vergun
ning ook aandacht geschonken wordt aan
den aanvrager en den ondernemingsvorm.
Vele moeilijkheden in dit bedrijf komen im
mers voort uit het ontbreken van vereisch-
ten, waaraan de ondernemer, de onderne
ming en de ondernemingsvorm moeten vol
doen.
De commissie meent wel een sug
gestie naar voren te moeten brengen
inzake het weren van die bedrijfs
vormen, welke zich kunnen onttrek
ken aan alle sociale voorschriften,
zooals chauffeurs-combinaties. Deze
bedrijfsvorm zal steeds een bron van
moeilijkheden blijven opleveren bij
eiken te treffen maatregel, ter orde
ning en saneering van den bedrijfs
tak in zijn geheel.
Minimum aantal wagens.
Ook wenscht de commissie er op te wijzen,
dat het haar gewenscht voorsomt, dat op de
een of andere wijze per onderneming een
minimum aantal wagens wordt voorgeschre
ven in verband met de grootte van de ge
meente, waar het bedrijf wordt uitgeoefend.
Het zou gewenscht zijn art. 17 zoo te re-
digeeren, dat de verleende exploitatiever
gunning recht geeft op het innemen van
siandplaats op den openbaren weg, waarbij
R. en W. dan de bevoegdheid hebben stand
plaatsen te bepalen.
De keuring.
De bepalingen inzake de keuring, zooals
deze thans bestaan en worden uitgevoerd,
hebben groote moeilijkheden gebracht, wel
ke opgeheven kunnen worden door unifor
me, voor het geheele land aangenomen rege
len. Dit principe mag als van eerste orde
beschouwd worden, waarbij men de vraag
wie de keuringen verricht, als een van de
tweede orde kan achten.
Verplichte verzekering legen
wettelijke aansprakelijkheid.
Voorts meent de commissie, dat verkeers-
veiligheidseischen dienen te worden vastge
legd, waarbij het. gewenscht is de eischen
van periodieke keuring alsmede de verze
kering tegen wettelijke aansprakelijkheid
algemeen te stellen, terwijl verder eischen
gesteld moeten worden, welke direct cor-
respondeeren met de betrouwbaarheid van
de voertuigen uit het oogpunt van alge
meen belang voor de bevolking.
Verhuurbedrijf zonder chauffeur.
In het R.A.P. komen geen bepalingen
voor over den „verhuur zonder chauffeur".
Daar zich op dit terrein uitwassen ziin
gaan vertoonen, is een regeling van be
doeld bedrijf noodzakelijk geworden.
De B.B.N heeft als onderdeel van zijn
commissie voor het beroepspersonenvervoor
een commissie voor bet verhuurbedrijf zon
der chauffeur ingesteld, welke commissie
reeds verschillende maatregelen heeft ge
troffen.
Een keuringsreglement is door
deze commissie goedgekeurd. Reeds
heeft een aantal ondernemers zich
aan deze keuring onderworpen en
de B.B.N. heeft besloten, dat aan de
ze ondernemers een bord zal worden
uitgereikt met den tekst „verhuur
zonder chauffeur, erkend door en
onder controle van de B.B.N."
Door plaatsing van dit bord is de onder
nemer gebonden al zijn wagens aan een re
gelmatige keuring te doen onderwerpen,
terwijl dit bord alleen wordt uitgereikt, in
dien de ondernemer kan aantoonen. dat
zijn wagens tegen wettelijke aansprakelijk
heid zijn verzekerd.
Met deze maatregel is reeds een belang
rijke stap gedaan.
De commissie heeft zich beraden of het
gewenscht is, het eigen vervoer vrij te
stellen van inschrijving. Zij meent echter
dat het aanbeveling verdient de inschrijving
te behouden.
De inschrijving voor het uitvoeren van
eigen vervoer geschiede op daartoe tot de
commissie voor de vergunningen gerichte
aanvraag ingevolge besluit van die commis
sie. Tenslotte wordt de vvensch geuit, dat
de nieuwe wet het bedrijf zal verlossen van
den wankelen overgangstoestand en dat zi'
het de vastheid zal geven, waarin het juist
in dezen tijd van de talrijke vervoersmoge
lijkheden zoo dringend behoefte heeft.
Chineezen protesteeren te Londen.
De Chineesche ambassadeur te Lon
den heeft aan Halifax mededeelin-
gen verstrekt over het gebruik van
gifgassen door de Japansche troepen
in het noorden van Kiangsi. De Ja-
panneezen zouden zich o.m. bediend
hebben van gifgassen op 22 Aug. J.l.
in de omgeving van Hoetsjoeang in
Kiangsi om een Chineeschen aanval
af te slaan. Alle officieren en sol
daten der beide bataillons, die aan
den aanval deelnamen, op drie na,
kwamen om het leven.
De permanente gedelegeerde van China
bij den Volkenbond heeft den secretaris ge
neraal ter inlichting van de leden van Vol
kenbondsraad en -vergadering een nota ge
zonden, van gelijken inhoud als die, welke
door den Londenschcn ambassadeur aan Ha-
lilax is verstrekt.
Een verklaring van Engeland
nog vóór het Neurenberger con
gres te verwachten.
De spanning, welke in de internationale
wereld heerscht, houdt aan.
Hoewel Runciman, daarbij blijkbaar krach
tig gesteund door zijn regeering. alles doet
om de harmonie in de verhoudingen in Tsje-
cho-Slowakije te herstellen, blijkt meer en
meer dat van de andere zijde niets wordt
nagelaten om de gemoederen te verhitten.
Het feit, dat Henlein, de leider der Sude-
ten-Duitschers met zijn staf door Hitier is
uitgenoodigd om naar het Nationaal-Socia-
listisch congres in Neurenberg te komen,
wordt in de kringen van diens volgelingen
uitgelegd als een bewijs, dat de Führer in
zijn te verwachten groote rede, weer met
een of andere opzienbarende verklaring zal
komen, welke de toekomstige houding van
Duitschland tegenover Tsjecho Slowakije
zal bepalen.
Door deze verwachting wordt de belang
rijkheid van de zending Runciman sterk
verkleind, althans in de oogen der direct
belanghebbenden, die uiteraard groote be
langstelling hebben voor de beantwoording
van de vraag: „Wat zal Hitier doen?"
Dat men ook in Engeland terdege reke
ning houdt met een mogelijke plotselingen
daad van den Führer van het Derde Rijk,
kan blijken uit de groote activiteit in Lon
den.
Hoewel men in officieele kringen de
plaats hebbende ministerconferenties tracht
voor te stellen als gewone samenkomsten
der regeering, is toch wel zeer duidelijk dat
het Tsjecho Slowaaksche vraagstuk de Brit-
sche regeering groote zorg baart.
Reuter weet mede te deelen, dat minis
ter Sir John Simon Zaterdag te Lanark
een redevoering zal uitspreken, en dat hij
van deze gelegenheid gebruik zal maken
om te spreken over den toestand in Euro
pa, in het licht van zijn recente besprekin
gen op het Foreign Office. Vernomen wordt
dat de Britsche regeering terwijl zij de te
overwinnen moeilijkheden erkent. geens
zins haar oorspronkelijk geloof laat varen,
dat een oplossing der minderhedenkwestie
in Tsjechoslowakije gevonden moet worden
langs den weg van onderhandelingen.
Volgens Havas schrijft de Evening
Standard over de rede van Simon: „In som
mige kringen zegt men, dat de verklaring
van den minister van finaniën even veel-
beteekenend zal zijn alv de historische
waarschuwing, die door Lloyd George werd
uitgesproken toen eveneens minister van
financiën, in het Mansion House tijdens
de Agadircrisis.
De tekst van de rede zou gisteren zijn
goedaekeurd tijdens de bijeenkomst in het
Foreign Office van slr John Simon, lord
Halifax en den eersten minister'".
Zij zou uitdrukkelijk verklaren, dat En
geland naast Frankrijk zal staan als dit land
door zijn aangegane verplichtingen jegens
Tsjecho-Slowakije in een oorlog zou worden
gewikkeld.
In Fransche kringen verklaart men echter
een dergelijke verstrekkende toezegging van
Engeland nauwelijks te verwachten. De toe
stand acht men niet zóó dreigend, dat er
aanleiding is voor een zoo positieve verkla
ring.
Wel is men van meening dat een krach
tige houding van Engeland nog vóór het
Neurenberger congres een heilzame uitwer
king zou kunnen hebben op de houding
van Hitier.
Frankrijk en Engeland kunnen
niet meer met „gouden kogels"
spelen in het Donau-bekken.
Onder ideaal weer is gisteren de groot
ste parade van het Duitsche leger sedert
den oorlog gehouden in tegenwoordigheid
van den Führer en den Hongaarschen rijks-
regent Horthy. Aan de parade werd deel
genomen door 28 troependeelen. in totaal
16.000 man, met 1500 voertuigen, waaron
der meer dan 400 pantserwagens, meer dan
300 stukken geschut en 150 vliegtuigen.
Een zeer geslaagd bezoek.
In de kringen der Hongaren, die
den regent admiraal Horthy naar
Duitschland hebben vergezeld,
wordt verklaard, zegt het Hsbl.. dat
de bezoekers zeer tevreden zijn over
de warme verwelkoming.
Het doel van het bezoek was vol
gens de Hongaren alleen verbetering
van de goede „atmosfeer" en als
zoodanig is het zeer geslaagd.
Het contact tusschen admiraal Hor
thy en Hitier en tusschen de Hon-
gaarsche ministers en hun Duit
sche collega's was zeer bevredigend
en hartelijk. De Duitschers hebben
geen eischen gesteld en het bezoek
heeft slechts de vriendschap tus
schen Duitschland en Hongarije nog
hechter gemaakt.
Hongarije het eerste land, waar
mede Duitschland zijn nieuwe
handelspolitiek voert.
Daargelaten of er al dan niet' „eischen"
zijn gesteld is het duidelijk, dat er diploma
tieke onderhandelingen zijn gevoerd en dat
een basis is gelegd voor nauwe samenwer
king tusschen Duitschland en Hongarije op
velerlei gebied.
De neiging van Hongarije om op beteren
voet te komen met twee van de drie mo
gendheden der Kleine Entente (Joegoslavië
en Roemenië) heeft de goedkeuring van
Berlijn.
In officieele kringen te Berlijn wordt,
aldus het bid., gezegd, dat opnieuw blijkt
welk een struikelblok Tsjechoslowakije als
derde lid van de Kleine Entente is voor
de politiek in Zuid-Onst-Europa.
Het is mogelijk, dat eenige concrete re
sultaten van het bezoek van admiraal Hor-
thv zullen worden bereikt als dr. Funk, de
Duitsche minister van economische zaken,
volgende maand naar Boedapest komt. Al
wordt het bericht, dat dr. Funk ook Roe
menië, Bulgarije, Joegoslavië en Grieken
land zal bezoeken, in officieele krineen te
Berlijn niet bevestigd, men geeft toe. dat
de minister wel eens 'n „particuliere reis"
door den Balkan zou kunnen maken. Men
kan wel aannemen, dat dr. Funk in elk
geval de kans niet zal laten voorbijgaan
om te onderzoeken hoe Duitschland zijn
economischen invloed in den Balkan kan
versterken*
Koelies trachten het vuur te
keeren.
In de Alasvallei, ongeveer 25 k.m. van
Koetatjane verwijderd, ligt de kleine vezel
onderneming Kota Tengah, eigendom van
een kleine naamlooze vennootschap met di
rectie in Nederland.
Kortgeleden heeft, naar wij vernemen, op
deze onderneming een ontzettende brand
gewoed, die den geheelen vezel-aanplant
ever 2500 h.a. heeft verwoest, meldt de Sum.
Post.
De aanplant was aan alle zijden omringd
door lalang. In de Alas vallei zijn eenige
Bataksche kolonisaties, die uiteraard veel
lalang branden. Naar alle waarschijn lijk-
beid moet daarin de oorzaak worden ge
zocht van den brand, die den geheelen aan
plant van Kota Tengan heeft opgeslorpt.
Toen de administrateur de heer Boer werd
gewaarschuwd, heeft hij onmiddellijk alle
koelies aan het werk gezet en maatregelen
genomen om het vuur te keeren. Dit had
in zeer korten tijd echter al een zoodanigen
omvang, dat aan blusschen eenvoudig niet
te denken viel, terwijl door de groote afge
legenheid der onderneming geen hulp van
buiten te verwachten was.
Een volle week heeft de brand geduurd,
nu eens luwend, dan weer met vernieuwde
kracht oplaaiend. Niet minder dan drie ki
lometer brandgang heeft de administrateur
van Kota Tengah doen graven.
Het heeft echter niets mogen baten. De
fabriek en verdere gebouwen werden welis
waar gespaard, maar van den aanplant, die
er zeer goed voorstond, kon niets worden
gered.
Het maakt thans een punt van overwe
ging uit of de onderneming zal worden ge
sloten dan wel een nieuwe aanplant in den
grond zal worden gebracht.
Wandelsportorganisaties als ver
kapte politieke vereenigingen.
Er is een onderzoek gaande naar de
vraag, in hoeverre verscheidene wandel
sportorganisaties verkapte politieke ver
eenigingen zijn en in hoever de bestuurde-
re n van verschillende wandelclubs verte
genwoordigers van een bepaalde politieke
partij zijn, verneemt de N.R.Crt.
Een en ander vindt mede zijn oorzaak
in een estafette, welke Vrijdag en Zater
dag jl. geloopen is van Alkmaar naar de
Yzerhedevaart te Dixmuide en waarbij een
boodschap van Nederlanders aan de Vlaam-
sche nationalisten werd overgebracht. Wat
die boodschap inhield en van wie de esta
fette uitging schijnt bij de meeste loopers
niet bekend te zijn geweest. De vier Brcda-
sche loopers althans, die Zaterdagmorgen
half 5 de estafette aan de givns der gemeen
te overnamen en de boodschap naar Wust-
wesel brachten, waren onkundig van het
feit. dat de koker een boodschap voor de
Vlaamsche nationalisten inhield. Zij be
merkten dit eerst toen zij aan de Belgische
grens met „blauwvoet"-geroep werden be
groet en vervolgens werden toegesproken
door dr. Aug. Borms. die hun een herinne
ringsmedaille met het monument van Dix
muide en den blauwvoet overhandigde. Twee
der Bredasche loopers. een beroepsonderoffi
cier en een rijksambtenaar, die de estafette
zuiver als een sportieve prestatie hadden
beschouwd, waren over een en ander ten
zeerste ontstemd en hebben de zaak ter
kennis van de hevoeede autoriteiten ge
bracht.
Verwachting: Meest matige N
tot N.W. wind, gedeeltelijk
bewolkt, droog weer, koude
nacht, overdag warm.
Verdere vooruitzichten: Lang
zaam krimpende wind, toe
nemende bewolking, aan
vankelijk nog droog.
Omdat hij niet deelnam aan de
verkiezingen op 10 April.
Naar de bladen berichten is tegen
den bisschop van Rottenburg, mgr.
Sproll, een verbod uitgevaardigd,
zich langer in Wuertemberg op te
houden. De bisschop heelt echter ge
weigerd, zijn diocees vrijwillig te
verlaten. Er wordt niet medegedeeld
of de verbanning met geweld zal ge
schieden.
Verbanning is noodzakelijk geworden, zegt
D. Né B., doordat de bisschop als eenige
staatsburger in zijn district niet heeft deelge
nomen aan de verkiezingen op 10 April van
dit jaar. Dit is aanleiding geweest voor tal
rijke betoogingen tegen den bisschop. De bla
den wijzen er verder op, dat liet verbod is
uitgevaardigd om de orde en de rust te her
stellen. Een bisschop, die zijn plichten als
staatsburger in ernstige mate niet nakomt,
kan in zijn diocees niet langer worden ge
duld.
Houding van het Vaticaan.
Gezaghebbende kringen in Vaticaan
stad hebben tot nu toe geweigerd
zich over het geval van mgr. Sproll,
uit te laten, aangezien zij nog niet
voldoende over de zaak zijn inge
licht.
Mgr. Sproll staat reeds elf jaar aan het
hoofd van zijn diocees. In religieuze krin
gen, die zich minder voorbehoud kunnen
opleggen, verheelt men niet dat de maat
regel, welke feitelijk gelijk staat met een
afzetting van den bisschop, beroering heeft
gewekt.
Men doet uitkomen, dat er een
gespannen verhouding bestaat tus
schen het nationaal-socialistische
Duitschland en den Heiligen Stoei.
De beslissing aangaande den bisschop
van Rottenburg is inderdaad naar den
vorm in strijd met letter en geest van het
Concordaat, dat nog steeds van kracht is
tusschen het Vaticaan en het Rijk. Het ar
gument, dat men te Berlijn opwerpt ora
het te rechtvaardigen, zal volgens Havas
niemand misleiden.
Volgens hooge kerkelijke kringen is de
tegen mgr. Sproll genomen maatregel
slechts één der kanten van de geloofsver
volging en den strijd van het nationaal-so-
cialisme om het katholieke geloof in Duitsch
land te doen verdwijnen.
In 52 dagen vanaf kaap Finisterre
Woensdagavond is Ileinrich Garbers
(Hamburg) met zijn jol „Windspiel" aan den
steiger van een zciklub te Brooklyn gemeerd
na een tocht over den Atlantischen Oceaan
in westelijke richting. Garbers is 52 dagen
geleden van kaap Finisterre vertrokken en
bereikte liet lichtschip Ambrose vijf dagen
eerder dan zijn landgenoot kap. Schlimbach,
die het vorige jaar met zijn „Stoertebecker"
in recordtijd den Atlantischen Oceaan had
overgestoken. Toen Garbers aangelegd had,
deelde hij mede, dat hij op 22 Mei Cuxhaven
verlaten had en via Dover en Falmouth naar
de Azoren gevaren was. Vandaar had hij al
leen koers gezet naar de nieuwe wereld.
Slechts tijdens de ochtend- en avondsche
meringen heeft hij enkele uren kunnen sla
pen. Sedert Maandag bad hij niets meer ge
geten, daar de voedingsmiddelen, welke hij
nog bij zich had, bedorven waren.
KINDERVERLAMMING EN DIPHTERITIS
TE GOUDA.
Te Gouda is wederom een nieuw geval
van kinderverlamming geconstateerd. Ook
is aangifte gedaan van een geval van diph-