Ook de Tschechen
maakten fouten
Groot-Brittannië weer eerste
zeemogendheid?
Maar de Sadeten-Duitscher leeft als
vrij man
Militair vliegtuig tegen
boom gevlogen
Wat is zonde?
Versterking van
onze luchtvloot
Hij stond liever
niet in de krant
Henlein's manifest van
1933 een vodje
papier?
Steeds meer scholen dicht
Achthonderd huizen
weggespoeld
Amerika's vloofprogramma
Er moet nog veel gebeuren
Worsteling in raamkozijn
Dc Gele Rivier in een
nieuw bed
Bouw van kruisers in versneld tempo
(Van onzen specialen verslaggever.)
Een myner relaties in Praag was zoo vrien
delijk mij voor te stellen aan een jong
Tschechisch econoom, en met hem is het, dat
ik verscheidene uren heb zitten praten.
En waarover anders dan over de toekomst
van den Staat Tschechoslowakije, precies 20
jaar oud, doch die reeds over een bewogener
historie beschikt dan tal van oudere staten.
Het was prettig met dezen zegsman te
spreken, omdat hij inderdaad bleek te be
zitten datgene wat in den jare 1938 bij velen
hopeloos zoekgeraakt is: objectiviteit.
Ook de Tschechen maakten fouten.
Hij was het, die vertelde, dat ook inder
daad de Tschechen schuld hebben aan dezen
uiterst gespannen toestand. De Tschechen
toch traden gedurende deze 20 jaar meer
malen op als „Herrenvolk", als de superieur
boven de anderen.
Dat is te begrijpen. Het TschechiscHe
volk is intelligent en nam automatisch de
plaats in van het leidende deel der natie.
Was het daarby te verwonderen, dat het
meerendeel der goede baantjes eveneens
ih handen kwamen van de Tschechen en
dat er wel eens wetten opgesteld en uit
gevoerd werden, die in het oog der
minderheden als anti-nationaal aandeden
Dat valt, uit den aard der zaak, niet goed
te praten, maar men vergete niet, dat
Tschechoslowakije een kunstmatige staat
is, deels door Wilson, deels door Masaryk
gegrondvest! Een staat die in 1918 opgericht
werd, een staat dus, die voortkwam uit de
krankzinnige wereld van die jaren.
Vele fouten en smetten kleefden deze jonge
staat aan, maar dat was te verwachten. Hier
moest met groot beleid en niet minder geduld
gepoogd worden een harmonischen toestand te
scheppen, een toestand, die het ieder mogelijk
maakte te leven en te werken in het land,
aan het hoofd waarvan men geplaatst had
den grijzen menschenkenner en staatsman:
Thomas Masaryk. Een der beste zonen, die
het Boheemsche land ooit voortgebracht heeft.
Iedereen voorvoelde dat eens de strijd zou
losbarsten tusschen de Slaven en Germanen in
deze kunstmatige staat, maar weinigen ver
moedden, dat het reeds zóó spoedig zou zijn
Ik heb den econoom gevraagd waarom het,
in laatste instantie, niet mogelijk zou zijn, ten
einde alle oorlog en verdere geschillen te ver
mijden, den Sudenten-Duitschers hun zin te
geven. Laat men het randgebied aan Duitsch-
land toevoegen, dan zou er toch een rustige
kern overblijven?
M'n zegsman lachte. Dat zou inderdaad
mogelijk zijn, indien het Sudeten-Duitsche
gebied inderdaad één gesloten rayon was.
Dan was de zaak eenvoudig en wellicht zou
er op deze wijze een oplossing gevonden
kunnen worden. Maar de zaak staat
anders. Het is namelijk geen aaneenge
sloten geheel. Het zijn stukken land, af
gewisseld door „eilanden" Tschechisch of
ander gebied. Nu weer eens enkele stroo-
ken 100 procent Duitsch, dein weer een stuk
land waar louter niet-Duitschers leven.
Aan deze lijst zouden wij nog tal van punten
kunnen toevoegen, maar het lijkt ons vol
doende. Dit zijn officieele gegevens en berusten
op volkomen waarheid.
Vergiftigde geest.
Maar er is iets anders in Tsechoslowakije.
Er is een verpeste en vergiftigde geeist, die al
het goede vergeet en alleen het foutieve aan
wijst. Een geest, gekweekt door de kranten,
met aan het hoofd „Die Zeit", Henlein's offi
cieele orgaan. Daarin wordt dag aan dag den
Duitscher verteld, dat hg in dit land vertrapt
en geslagen wordt.
Dat het in het Derde Rijk goed is en dat het
de heilige plicht van ieder Ausland-Duitscher
is te vechten voor directe en volkomen vrij
heid van zijn volk, dat hier in den vreemde ge
knecht wordt.
In haast iederen winkel in het Sudeten-Duit
sche gebied staart U het gezicht van Henlein
aan. Een energiek, min of meer jongensachtig
gelaat, waaraan de gouden bril een scherpen
trek geeft.
Henlein... de man, die in October 1933 zijn
historisch manifest openbaar maakte en waar
in geschreven stond...
Wy streven onze doelstellingen na met
alle wettelijk geoorloofde middelen en on
der erkenning van den Staat",
Dat was in 1933
Thans hebben wij 1938 en is gebleken, dat
Henlein is gaan loopen in het gareel van Adolf
Hitier. Spottend heb ik hem dan ook in Praag
keer op keer hooren betitelen als Hitler's Bo-
heemschen filiaalhouder.
Tusschen 1933 en 1938 liggen 5 jaren, waar
in veel veranderd is. Een manifest is tenslotte
slechts een vodje papier, waaraan men zich
niet altijd behoeft te blijven storen.
Zal het strijd geven in Tsechoslowakije, dan
zal er geen kind en geen grijsaard thuisblijven
om den staat van Masaryk te helpen verdedi
gen en niemand in Europa behoeft te vreezen,
dat het hier zal gaan als eens met Oostenrijk.
Want wie Tschechoslowakije aanvalt, valt
een volk aan, dat reeds vele eeuwen om zijn
vrijheid en onafhankelijkheid gevochten heeft
en dat met iederen druppel bloed zal verde
digen, zooals alleen maar een oud helden
volk dat kan.
Er zal dan ook nog heel wat water door
de Moldau moeten vloeien voor en aleer
het Sieghei! en het Horst Wessellied in
het Boheemsche land opklinken van noord
naar zuid en van oost naar west.
Militair vliegtuig tegen boom gevlogen.
Gistermiddag omstreeks half één is
te Gilze het militaire vliegtuig 114,
komende van Soesterberg, bij het
„doorvliegen" van het vliegveld Mo
lenheide in een bocht tegen een boom
gevlogen. Het toestel kantelde en
hoorde met den neus in den grond,
liet vliegtuig werd bestuurd door
den sergeant-vlieger Kuiper met als
passagier sergeant-vlieger van Zuy-
len.
Beide vliegers liepen slechts
lichte verwondingen op. Zij werden
naar het vliegveld de Molenheide ge
bracht, waar zij door dokter Hoek te
Gilze werden verbonden.
UIT DE PERS.
Mussert zal het zeggen 1
De Maasbode schrijft:
Een vriendenhand zendt ons „De Java-
bode" van 16 Augustus met een verslag van
den propaganda-avond te Batavia, waar de
heer d'Ansembourg het woord voerde.
Aan den heer d'Ansembourg werd de vraag
gesteld, waarom de Katholieke Kerk zoo vol
komen afzijdig staat t.o.v. dc N.S.B.
De heer d'Ansembourg verklaarde,
dat hij het standpunt van de R. K.
Kerk in dezen evenmin kon hegrij
pen. Voor hem, die Katholiek is,
doch ook N.S.B.-ër, staat het echter
vast, dat het niet de B.K. geestelijk
heid is, die bepalen zal, wat een dood
zonde beteekent, maar dat het aan
den mensch naar zijn eigen plicht en
geweten overgelaten moet worden,
welk begrip men hieraan geven moet
Deze kwestie, zooals zoovele andere,
zal aan de orde komen, wanneer de
N. S. B eenmaal aan het bewind
zal zijn gekomen.
Dat de heer d'Ansembourg iets niet be
grijpt, is hem, aldus de Msb., niet euvel te
duiden. Maar dat hij zich aanmatigt, het
gezag der Kerk te betwisten, zelfs in een
vraag van dezen aard, is niet alleen dom,
het is materieele ketterij-van de ergste soort
De rebel is, zonder dat hij het
weet, in werkelijke ketterij gevallen
en het toppunt is, dat den Nederland-
schen katholieken wordt aangekon
digd, dat de heer Mussert, eenmaal
aan het bewind gekomen, ook zal
uitmaken wat al of niet zonde is.
Het ontbreekt er nog maar aan, dat de ge
wezen Duitscho officier er bij aankondigde,
dat onze Bisschoppen bijaldien zij eens niet;
voor het geüsurpeerde gezag van den ex-
liberalen lieer Mussert zouden wijken, bet lot
van den Bisschop van Rottenburg zullen on
dergaan.
Wij zijn infusschen gewaarschuwd, zoo
besluit liet blad.
Fokker levert nieuwe vliegtuigen af
Zooals bekend, werd in het begin van dit
jaar bij Fokker een groote bestelling ge
plaatst op éénpersoons jachtvliegtuigen,
tweomotorige luchtkruisers en gevechtsvlieg
tuigen (jachtkruisers). Niettegenstaande
de korte levertijden, welke werden ge-
cischt, heeft Fokker getoond dat de regee
ring niet tevergeefs een beroep heeft ge
daan op de eigen industrie.
Nadat, reeds in Juli jongstleden de
eerste jachtvliegtuigen en luchtkruisers
werden afgelevrd, vond Maandag de over
neming plaats van een nieuwe serie dezer
vliegtuigtypen. Ten overstaan van een-
commissie van Soesterberg, onder leiding
van den directeur van het luchtvaartbedrijf,
kolonel H. L. van Roycn en den chef van
den technischen dienst, Jhr. Ir. A. Kraycn-
hoff, werden de nieuwe vliegtuigen door de
vliegers van Fokker voorgcvlogen en ver
volgens door de commissie nagevlogen, waar
na de overneming plaats vond.
Wegens uitbreiding der kinder
verlamming.
Opnieuw zijn te Enschede eenige gevallen
van kinderverlamming geconstateerd. Het
gemeentebestuur heeft in verband hiermede
besloten, de sluiting van alle scholen voor
voorbereidend en gewoon lager onderwijs
te verlengen tot 15 September a.s.
Voorts is aan de verschillende Oranje
verenigingen met nadruk verzocht de
feestelijklicdcn voor de schooljeugd uit te
stellen.
Kapitein in overtreding.
Toen het in Groningen thuisbe-
hoorende motorschip „Antilope" van
een reis naar Hóganas (Zweden.)
in de haven terugkeerde bleek het
schip een ernstige bodemschade te
hebben opgeloopen.
Toch vermeldde het scheepsjour
naal geen enkel bijzonder voorval,
waardoor de schade zou kunnen zijn
ontstaan.
Wat was nu het geval geweest? Even
buiten de haven van Höganas was de „An
tilope" aan den grond goloopen. De kapi
tein-eigenaar had niet gelood. Het gelukte
liern na drie uur zwoegen zijn vaartuig met
eigen middelen weer vlot te krijgen.
Het feit, dat het schecpsdagbook zweeg
over de stranding en ook de ambtenaar van
de scheepvaartinspectie hiervan onkundig
bleef, bezorgde den kapitein en klacht van
den inspecteur-generaal voor de Scheepvaart
die hem ook nog verweet, geen expert te
hebben geraadpleegd over de averij.
De kapitein moest zich rlan ook gisteren
voor den Raad voor de Scheepvaart ver
antwoorden.
Hij bekende schuld, doch gaf als
excuus op, dat hij het niet prettig
zou hebben gevonden, wanneer in de
couranten kwam te staan, dat zijn
schip aan den grond had gezeten!
Volgens den inspecteur-generaal was dit
echter niet de ware reden van 's kapiteins
verzuim. Beklaagde had er aan getwijfeld
of hij met zijn diploma in Höganas mocht
komen en daarom maar niets van zijn
pech in het journaal vermeld!
Later bleek, dat Höganas inderdaad nog
binnen de grens ligt welke het diploma
aangeeft.
Omdat beklaagde nu zoo om de waarheid
heendraaide, vond de insp.-generaal het niet
noodig op clementie aan te dringen. De
Raad zal later uitspraak doen en de arme
kapitein komt tegen wil en dank in de
krant
OP DEN DAG VAN HAAR ONDERTROUW
DOODGEREDEN.
Chauffeur trekt zich van zijn
slachtoffer niets aan.
Gistermiddag is op den Enschedeschcn
straatweg een doodelijk ongeluk gebeurd.
De 29-jarige mejuffrouw S. Oude Jeuninck
uit Oldenzaal reed op het fietspad en werd
door een personen-auto van achteren aange
reden. Het meisje kwam in de naast den
weg loopendc sloot terecht. Het slachtoffer
was zoo ernstig gewond, dat zij vrijwel on
middellijk overleed.
De chauffeur is na de aanrijding doorge
reden. Het nummer van den wagen is echter
bekend.
Een tragische bijzonderheid is, dat mejuf
frouw Oude Jeuninck gistermiddag in onder
trouw zou gaan.
RAMPOKKER TER DOOD VEROORDEELD.
De Landraad van Meestor-Cornelis sprak,
naar de N.R.Crt. meldt, den doodstraf uit
tegen den beruchten rampokker Endi Bin
Enten, wegens roofmoord op een tokohouder
te Kalimanggis.
Noodweer boven Monterrey (Me
xico).
Wolkbreukaclitige regens blijven op Mon
terrey en de geheele streek in Mexico neer-
stroomen. De overstroomingen nemen van
oogenblik tot oogenblik grooteren omvang
aan, heele groepen arbeidershuizen worden
weggespoeld. Reeds zijn door het water acht
honderd woningen meegesleurd, negenhon
derd gezinnen zijn dakloos geworden. Het
aantal dooden bedraagt reeds negen.
eenheden. Vijf slagschepen behooren tot de
klasse Koning George V van 45.000 ton elk
met een snelheid van 30 knoopen en 35-
cm-geschub De twee andere slagschepen
hebben een waterverplaatsing van 40.000
Ion en bezitten 40-om-geschut. Deze zeven
schepen bevinden zich in aanbouw. De
bouw van verdere slagschepen is aange
kondigd. De vijf nieuwe vliegtuigmoeder
schepen zijn ieder 23.000 ton groot en
kunnen 70 vliegtuigen elk dragen. Teza
men mef de zich nog in aanbouw bevin
dende vliegtuigmoederschepen zal de Brit
sche vloot in de toekomst 420 vliegtuigen
met zich mede kunnen voeren. Daarbij
komen nog vijf bruikbare oudere vlieg-
tuigimoedcrschepen. Verder bieden dc
nieuwe slagschepen en de kruisers plaats
aan nog eens 100 vliegtuigen.
Vele nieuwe kruisers.
Het tegenwoordige tof aal van 60
nieuwe en 10 oude kruisers is vol
gens de meening der admiraliteit
geenszins in overeenstemming met
de geweldige uitbreiding der Brit-
sche zeeverbindingen. De bouw van
kruisers zal daarom binnenkort in
versneld tempo worden voortgezet.
Torpedojagers en duikhooten.
Na uitvoering van het vlootbomvpro-
gramana van 1938 zal Groot-Brittanje ver
der over 108 moderne en 60 oude torpedo
jagers beschikken.
De meening wint veld, dat het tegen
woordige aantal Britscho duikhooten ab
soluut onvoldoende is en zoowel om of
fensieve als defensieve redenen duikboofen
in grooter getale aangebouwd moeten wor
den.
Moderniseering in vollen gang.
Naast den bouw van nieuwe oorlogs
schepen is de moderniseering van bijna de
geheele Biitsche \loot, voor zoover de<ze
nog bruikbaar is, in vollen gang.
Bouw van minstens negentien
eenheden.
Het Amerikaansche departement
van marine deelt mede, dat het vloot-
programma voor 1939 den bouw zal
omvatten van minstens 18 eenheden:
2 pantserkruisers, 2 kruisers, 8 tor-
pedobootjagers, 6 duikhooten en wel
licht een vliegtuigmoederschip. Men
overweegt voorts uitbreiding van de
effectieven van het marineleger met
2 tot 5000 man.
Al deze inlichtingen worden in verband
gebracht met het artikel, waarin Woodring,
de minister van oorlog, in het orgaan van le
ger en vloot uitbreiding heeft aanbevolen
xan de nationale garde v. 195.000 tot 20,000
man, benevens dc instelling van een militai-
re luchtmacht van 2320 vliegtuigen en mo
dernisatie van de dcfensiemiddelen aan de
kust.
aleer Amerika behoorlijk bevei
ligd is.
De Amerikaansche minister van oorlog,
Harry H. Woodring, heeft verklaard, dat de
uitvoering van het Amerikaansche lucht
verdedigingsprogram ten zeerste versneld
moet worden om te voorzien in een behoor
lijk nationale veiligheid. Hij sprak de waar
schuwing uit, dat nog veel te doen over
blijft voordat men het leger als door en
door gemoderniseerd kan beschouwen.
New Yorksche krankzinnige
dreigt met zelfmoord.
Maandag slaagde een patiënt van de ze
nuwinrichting Bellevue (New York) er in
een oogenblik aan de waakzaamheid van
zijn oppassers te ontsnappen. Gekleed in
een pyama klom hij op de negende verdie
ping van het gebouw uit het raam en
dreigde van het kozijn omlaag te springen.
Ruim een uur bleef de ongelukkige in die
gevaarlijke positie. Eindelijk slaagde een
oppasser er in hem te grijpen. Een worste
ling ontstond, waarbij op een gegeven oogen
blik vijf personen omlaag dreigden te val
len. Tenslotte wist men den man echter
naar binnen te trekken.
Vijf maal heeft de stroom zijn
loop -ewijzigd.
Volgens berichten van Chineesche zijde zijri
er aanwijzingen, dat de Gele rivier haar loop
vanaf Hwajoeankoe, ten westen van Kaifeng,
in zuidelijke richting heeft gewijzigd. De dij
ken te Hwajoeankoe zijn in Juni bezweken.
Ten oosten van dit punt is het oude bed
thans opgevuld met het zand, dat gedurende
den zomer voortdurefld in groote hoeveelhe
den uit de bergen in Noord-West China is
aangevoerd, zoodat de rivier thans gemakke
lijk te voet gepasseerd kan worden.
Sinds menschcnheugeris heeft de Gele ri
vier haar loop vijf maal gewijzigd, voor het
laatst in 1852.
DAAR KUN JE RESPECT VOOR HEBBEN l
Binnenkort zullen in de straten van To
kio politicbeambten van 17 jaar verschijnen,
aangezien besloten is, 500 politieagenten to
rccrutoercn uit de jongelieden van 17 jaar
en ouder. De nieuwe agenten zullen aan
vankelijk bureauwerk moeten verrichten. Tot
dusver was de minimumleeftijd 21 jaar.
Financiëele problemen behooren
zooals bekend niet tot de zorgen,
waaronder de Britsche admiraliteit
gebukt gaat. Wanneer het om de
vloot gaat, heeft het Engelscbe volk
lot, nog toe geen moeilijkheden ge-
kend. Een zoo geweldig en zoo uit
gebreid wereldrijk als het Engelscbe
hangt in zoo hooge mate van de
kracht zijner vloot af, dat op dit ge
bied alle politieke tegenstellingen
verstommen en niemand er aan
denkt, dc voorhanden zijnde rijke
middelen te weigeren,
Gebrek aan manschappen#
Een groote rol speelt bij de plannen!
van de admiraliteit het vraagstuk van de
recruteering der manschappen. Ilier schijnt
men van het zich gestelde doel intnsschen
nog vér verwijderd te zijn. Evenals het
landleger strijdt de vloot tegen een in den
laatsten tijd duidelijk merkbaar wordend
gebrek aan geschikte nieuwe krachten. In!
het jaar 1933 bedroeg het aantal officieren
en manschappen der Britscho vloot onge
veer 89.000 koppen. Dit aantal is thans tot
119.000 man gestegen. Maar daarmede is de
recruteering der Britsche vloot nog geens
zins ten einde.
Om gevoelige bressen te sluiten,
zijn thans overal opleidingsscholen
geschapen. 12.000 zeecadetten, die op
het oogenblik opgeleid worden, zul
len reeds in den komenden tijd een
plaats op de vloot krijgen.
Een nieuwe eerst kort geleden ingevoer
de maatregel is de militaire opleiding vant
officieren dor koopvaardijvloot; 5000 offi
cieren der koopvaardij hebben reeds hurf
militaire opleiding met een examen afgeslo
ten. Bovendien worden thans de groote
oceaansrhepen met scheepsgeschut en af
weermiddelen tegen duikhooten uitgerust.
Binnen weinige jaren zal Groot-Brittanje,
aldus hoopt men hier, weer zijn oude plaat?
als leidende zeemogendheid innemen.
Zoo is het in vrijwel het geheele gebied
der Sudeten-Duitschers en men begrijpt
wat het zou beteekenen voor de niet-
Sudeten-Duitschers als ze als minderheid in
het Derde Rijk werden opgenomen.
Ik vroeg of het waar was, dat de Tschechen
inderdaad het Sudetengebied ringelooren en
zelfs als ze er de kans toe kregen, de Duit-
schers terroriseerden.
Wederom lachte de Tschech en hij raadde
mij een bezoek te brengen aan het stadje Brüx,
waar twee dagen later een Sudeten-Duitsche
optocht gehouden zou worden. De artikelen
voor de Duitsche bladen liggen nu al klaar, zei
hij, maar als U inderdaad kopij wil opdoen, wel,
ga er dan zelf heen. U kunt daar leeren hoé
Tschechen optreden.
Samen hebben wij daarna statistieken en
brochures nagelezen. Officieel regeeringsmate-
riaal, wat aan geen enkele critiek onderhevig
is, doch glashelder getuigt op welke wijze men
van boven af regeert in de Duitsche gebieden.
Materiaal, wat zeer interessante dingen leert.
Zoo leert het o.a., dat het in ieder Duitsch
gebied iederen Duitscher vrij staat de Duitsche
taal te gebruiken, ook by officieele gelegenhe
den. De straatnamen staan in het Duitsch op
de hoeken der straten. Duitsche vlaggen mo
gen overal wapperen, en iedere Duitscher mag
vrijelijk redevoeringen houden over welk on
derwerp ook. Iedere Duitscher krijgt verlof
naar Duitschland te gaan teneinde aldaar fees
ten en congressen mee te maken en de ver
kiezingen zijn volkomen vrij als in ieder ander
democratisch geregeerd rijk.
De kinderen krijgen onderwijs op Duitsche
scholen, die onder Duitsch toezicht staan, er
zijn Duitsche bibliotheken, er zijn een kleine
250 Duitsche kranten en tijdschriften, Duit
sche theaters, een Duitsche universiteit (met
onafzetbare Duitsche professoren!), een eigen
kerkbestuur en een eigen „Kulturverein fiir
Volkserziehung", die... let wel!... een Tsechi-
- sche subsidie verkrijgt.
het nieuwe vlootbouwprogramma
GEREED.
(Van onzen Londensoheu correspondent).
Het nieuwe Britsche vlootbouw
programma, dat zoojuist in zijn bij
zonderheden bekend werd gemaakt,
is gebaseerd op de voor Engeland
smartelijke ervaringen van dc Mid-
dellandsche Zeecrisis van 1935. De
Engelsche vloot was tijdens den
Abessijnschen oorlog, zooals van dc
zijde der admiraliteit verklaard is,
niet in staat, aan hoog te stellen
eischen te voldoen.
Hel voornaamste doel.
Steeds weer stuif men in toonaangeven
de kringen op de mecning, dat Groot-Brit
tanje onder den invloed van de algomecne
ontwapeningstendens van den tijd na den
oorlotr zijn militair apparaat zoo zeer ver
waarloosd had, dat in het jaar 1935 zoowel
de offensieve als de defensieve kracht van
de F.ngelsrhe vloot tot op een in de En
gelscbe geschiedenis ongekenden graad
was gedaald en deze vloot inderdaad niet
meer in slaat scheen, de 80.900 mijlen, die
de verbindingen van het Britsche wereld
rijk lang zijn, behoorlijk le beschermen.
Het voornaamste doel van liet thans met
zoo groote en ongewone middelen ingelei
de vloolbnuwprogramma is volgens de of
ficieele uiteenzetting vooral de bescherming
van de Britsche scheepvaart op de open
zee en in de binnenwateren, in het bij
zonder echter ook de beveiliging van den
aanvoer van levensmiddelen, waarop
immers het Britsche eilandenrijk, dat in
zoo hooge mate geïndustrialiseerd is, bijna
geheel aangewezen is.
Niet minder dan 50 groote koop
vaardijschepen zijn dagelijks noo
dig, om de noodige levensmiddelen
en de grondstoffen voor de indu
strie aan te voeren.
Herstel van de hegemonie ter
zee.
Het nieuwe vlootbouwprogramma voor
ziet nu in den bouw van oorlogsschepen
met een tonnemaat van in totaal 600.000
ton, dus meer dan de helft van het ton
nage der Britsche vloot van 1935.
Znder twijfel ls de admiraliteit
thans besloten, de oude henemonie
van de Britsche vloot ter zee met
alle middelen te herstellen en
daarmede het aanzien en de levens
belangen van het Britsche empire
opnieuw voor langen ti|d te ver
zekeren.
liet groote Britsche vlootbouwprogramma
omvat van de jaren 1936 tot en met 1938
alleen reeds 7 slagschepen, 5 vliegtuig
moederschepen, 21 kruisers, 33 torpedo
jagers en 17 duikhooten, dus in totaal S3