©©IM Nederland RADIO VAN slaat de vleugels uit 1„J Openingsv.ucht op Fransch Indo China EDGAR RICE jBURROUGHS j Onze Oost Men kan ook te degelijk zijn PROGRAMMA DOOR No. 72. Meriem dankte haar leven aan een toeval. Op hetzelfde ogenblik dat Malbihn op haar vuurde, botste zijn kano tegen een boomstam onder water, en daardoor vloog de kogel uit de richting. Deze ging nu langs het hoofd van het meisje, terwijl zij in het gebladerte ver dween. Meriem lachte even spottend tegen de schreeuwende Zweed. Spoedig had ze zich ver in het bos geslingerd en Malbihn keerde naar zijn kamp terug, woedend over zijn nederlaag. Zijn weg zoekend door de woeste jungle een mijl naar het Oosten, stond een man in een ge havend Khaki-costuum plotseling stil op het geluid van Mahlbins schot, dat door het woud weerklonk. Struikelend en vallend, telkens als hij vergat te bukken, kwam hij tenslotte met zijn zwarte bediende bij de rivier. Door een open plek tussen de bladeren zag Baynes de kano met Malbihn zich naar de overkant spoe den. Morison Baynes kon nauwelijks een kreet van angst onderdrukken toen hij zag, dat Me riem in een andere kano zat. Haastig slopen de twee door het dichte struikgewas naar de rivier, waar zij tot hun geluk nog een boot vonden liggen. Terwijl deze derde kano zich naar het midden van de river begaf, kreeg Mal bihn hem in het oog. Hij richtte zijn geweer, legde aan en wachtte. De kano was nu vlak bij. Malbihn, aan de over gekomen, zag met verwondering, dat de blanke man Baynes was. En hij wist, dat Baynes kwam om wraak te nemen. Malbihn haalde zijn schouders op. An deren hadden hem gezocht om wraak te nemen gedurende zijn ongebreideld bestaan en hij leefde nog steeds. En met zijn geweer in aan slag, schreeuwde hij: „Wat wil je?" Baynes stond op. ,Jou", riep hij, terwijl hij zijn revól- ver te voorschijn haalde en bijna blindelings op de Zweed schoot. Malbihn waggelde en viel, maar ook Baynes viel achterover in de kano. De twee blanken hadden, ver van de bescha ving, op elkaar geschoten. Lof voor den durvenden van onze luchtvaart. geest Groote tentoonstelling op Schip hol. Gistermiddag is op Schiphol in het daarvoor ingerichte gedeelte van hanger A., in tegenwoordigheid van vele genoodigden, autoriteiten en bekende persoonlijkheden uit de luchtvaartwereld, door den Amster- damschcn wethouder voor de han delsinrichtingen, Mr. G. C. J. D. Kropman, de luchtvaarttentoonstel ling Schiphol, georganiseerd op ini tiatief van de huldigingscommissie 1938 Amsterdam ter gelegenheid van het veertigjarig regeeringsjubileum van H. M. de Koningin, officieel ge opend. Wethouder Kropman, de bekende Schip hol propagandist, maakte van deze gelegen heid gebruik, in zijn openingsrede met na druk te beweren, dat Amsterdam en Schip hol een onverbrekelijke eenheid vormen. Eeretribuut aan de Koningin. In zijn geestdriftige speech zeide spr. o.m.- dat Nederland wat het in de afgeloopen veertig jaren op het gebied van de lucht vaart bereikt heeft, zal weten te behouden en voort te zetten. Met een tempo, een élan, een vaart, welke onzen terecht verdienden naam op lucht vaartgebied over de geheele wereld nog zal versterken. Dat is 't eeretri'buut van de Neder- landsche luchtvaart aan Hare Majes teit de Koningin en daarom mogen hier dankbaar en met groote bewon dering begroet worden de vele zicht bare, en onzichtbare elementen van de Nedcrlandsche luchtvaart, de ge niale techniek van Fokker en Kool hoven, de rusteloozo voortvarend heid van Plesman, de kameraad schap van de buitcnlandsche maat schappijen, de stuwende kracht van de nationale luchtvaartschool, de sportiviteit van de Amsterdamsche Aero club en de Amsterdamsche Zweefclub, de krachtige en doelbe wuste ondernemingszin van de Ko ninklijke Ncderlandsch - Indische luchtvaart maatschappij, maar voor al de frissche, kloeke, durvende geest van onze piloten, mecaniciens, monteurs, in een woord van allen, die betrekenis geven aan de Ncder- landsche luchtvaart. Onmiddellijk na de openingsplechtigheid kregen de genoodigden gelegenheid, het ten toongestelde in oogenschouw te nemen. Een Indruk van het tentoonge stelde. Van het overstelpend vele, wat op deze expositie, welke een beeld geeft van de ont wikkeling onzer luchtvaart noemen wij ten eerste twee vliegtuigen, die zoo langzamer hand historische vermaardheid hebben ver kregen, de Spin van Fokker en het eerste verkeersvliegtuig met gesloten cabine van Koolhoven, de F.K. 20. In dit centrale gedeel te. vindt men tevens de belangrijke inzen ding van den technischcn dienst van de K. I,. M. Hoofdschotel hiervan vormt de Wright Cyclone-motor, die in 1934 in de Douglas was gemonteerd, welke aan de Melhourne- raee deelnam. Daarmee was zijn rol echter niet uitgespeeld, want daarna is deze motor regelmatig in dienst geweest op de Indic- route en op liet Europeesehe net. In totaal heeft hij 4.356 uus gedraaid en daarbij een afstand van 1.200.000 K.M. oftewel 30 maal den omtrek van de aarde afgelegd. Voorts vindt men er het model van liet laatste type Hamilton Standard luehtschroef, de z.g. IIv- dromatic propeller waarmee de schroef in vaanstand kan worden gebracht. Het Koninklijk Ncderlandsch Meteorolo gisch Instituut vraagt de aandacht voor zijn instrumenten en werkmethoden, en speciaal voor de weerkaarten, die voor den vliegt uig- hestuui'der van zoo groot belang zijn. Het ra diobaken wordt gedemonstreerd door den Rijksluchtvaartdienst, die het mede ontwor pen heeft, het werd door de Philipsfabrieken uitgevoerd. Het buitenland vertegenwoordigd Air France komt o.a. uit met een model van haar nieuwste verkecrstoestel, de Bloch 220, die men op Schiphol ook in levenden lijve kan aanschouwen en de Deutsche Luft hansa exposeert een model van bestuurders plaatsen met instrumentenbord van een mo dern Junker vliegtuig. International Air Freight Ltd., laat de voordeden van liet ver voer van goederen door de lucht zien. De Nationale Luchtvaartschool tracht be langstelling te wekken voor de opleiding tot vliegtuigbostuurdcr. Bijzondere aandacht vraagt de inzending van de K.N. I. L. M. De aclite'rgrond daar van wordt gevormd door een artistieke land kaart waarop liet luchtnet, zooals liet thans is, cn zooals het nog worden kan, is uitge zet De twee nieuwe internationale lijnen, Australië en Saigon maken de kaart zeer actueel. Ook aan het karleeringsbedrijf is verdiende aandacht besteed. Al-met-al geeft deze tentoonstelling een overtuigend bewijs van den bloei onzer na tionale luchtvaart. FEUILLETON ETHEL M. DELL Werktuigelijk, met die onderworpenheid aan Ivor's wenschen, die een gewoonte van haar was geworden voor zoover net geen zaken waren, Rolio betreffende, begon ze de courant door te lezen. Bij het. laatste nieuws stond iets over een spoorwegongeluk, ergens op het vasteland, maar het drong niet goed tot haar door. Toen las ze, eveneens machinaal en zon der veoi belangstelling, een bericht over ver schillende verkeersongelukken. En plotseling, geheel onverwacht, was het alsof er een electrische schok door haar heen ging. Daar stond in groote, vetgedrukte let ters: „Wereldvermaard chirurg en beroemd tooneelspeler bezoeken Engeland." En daar onder: „Craven Ferrars, de beroemde Engel- sche acteur en afgod van de Amerikanen, komt na een afwezigheid van vele jaren naar zijn vaderland terug begeleid door Geoffrey Asterby, de beroemdste chirurg van de Ver- eenigdé Staten." Na deze sensationeele mededeelingen volgde dan een gewoon verslag: „Craven Ferrars, wiens groote talenten als acteur bij de New- Yorksche schouwburgbezoekers algemeen ge waardeerd worden, heeft met het Belle Isle Theater te Londen een contract afgesloten en zal daar binnenkort In een stuk optreden, dat den titel draagt: „De vijf Azen". Het schijnt een zeer belangrijk oorlogsstuk te zijn, doch vooralsnog zijn we niet in de gelegenheid nadere bijzonderheden over den inhoud te geven. Craven Ferrars zelf is in den grooten oorlog geweest en werd zoo deerlijk verminkt, dat hij zich onmogelijk aan het publiek kon vertoonen. Maar de groote chirurg. Geoffrey Asterby die zelf in een van de veldslagen een been moest offeren heeft hem volkomen genezen en daarmede de wereld een man terüg- gegeven met schitterende gaven, wiens prach tige verschijning hem den titel bezorgd heeft van „Adonis van het Westen". We kunnen hem veilig een groot succes voorspellen in ons land, het land zrjner geboorte. En het doet ons genoegen te vernemen dat Dr. Asterby hem begeleidt en getuige zal zijn van zijn triomfen. Craven Ferrars en dokter Geoffrey Asterby komen vandaag aan met het stoomschip „Eureka". Een eigenaardige rilling voer door Molly's leden. Geoffrey Asterby haar vriend van zoo lang geleden! In jaren had ze niets van hem gehoord, maar dat had aan haar gelegen. Haar leven was zoo vol en zoo druk geweest en bovendien noodzaakte haar zwakke ge zondheid haar veel verplichtingen op te geven. En zoo was 't gebeurd, dat de corresponden tie gestaakt was. Maar ze had gehoord dat zijn behandeling gelukt was. Met oneindig veel geduld was hij er in geslaagd van den geheel verminkten man een nieuw wezen te maken. En ze herinnerde zich hun afscheid, nu jaren geleden. En hoe een ineengedoken gestalte op den achtergrond op hem wachtte Was dit het, wat die toovenaarshanden hadden gewrocht? Was het wrak herschapen in een wezen, dat door de geheele wereld werd aanbeden om zijn gaven en om zjjn lichamelijk schoon? Was het hem inderdaad gelukt ook den geest van dezen ongelukkige weer vrij te maken? En een groot geluksgevoel doorstroomde haar en deed haar de zorgen van het oogenblik voor een wijle vergeten. HOOFDSTUK XXVII. De Aankomst. De kade was vol wachtende menschen. toen het groote stoomschip „Eureka" aanlegde. Schitterend qeslaaqd. K.N.I. L.M .-piloten hartelijk verwel komd. De eerste officieele vlucht van de K.N.l.L.M. naar Saigon in Fransch Indo-China had een schitterend ver loop, alhoewel deze in sterk af wisselend weer plaats vond. Op alle plaatsen landde men eerder te vroeg dan te laat. Na de ontvangst in een hevige regenbui te Palenibang volgde als landingsplaats Sin gapore, waar men de lunch gebruikte. Hier was inmiddels goed weer doorgebroken, zoo dat onder gunstige omstandigheden de ver dere reis werd vervolgd. De oversteek van Singapore naar Saigon neemt pl.m. anderhalf uur in beslag. Bij nadering van Saigon viel liet den inzit ton den op dat de grondgesteldheid hier onge veer gelijk is aan die in Nederlandsch-Indië. Nabij Saigon ontbreken echter de palmboo- men. De onlvanqst. Te 16.48 uur kwam de PKAFJ aan en liet gezagvoerder van Breemen zijn machine op het, vliegveld van Saigon uitloopen, on der oen stroomende regen. Daar de machi ne 10 minuten te vroeg was moest even worden gewacht, alvorens de officieele ont vangst kon plaatsvinden. De gouverneur-generaal van Indo- China had bij het passeeren van de grens een welkomsttelegram gezon den, evenals de gouverneur van Cochin-China. De officieele ontvangst droeg aldus de N. R.Crt., een buitengewoon hartelijk karakter. Behalve de gouverneur-generaai van Indo- China en de gouverneur van Cochin-China waren zeer vele autoriteiten, vertegenwoor digers van de militaire en civiele luchtvaart en particulieren aanwezig. Bcleckcnis van de lijn. Er werden vele toespraken gewisseld, waarbij gelukwenschen werden geuit hij de opening van deze nieuwe lijn. Ook de gou verneur-generaal en de gouverneur felici teerden hiermede. In liet algemeen werd in de rede voeringen in liet bijzonder gewezen op de internationale beteekenis van de verbinding Batavia-Saigon, met de verbindingen, welke zich daarop weer aansluiten. Rollo liep vol koortsachtig ongeduld op en neer. Hij haa altijd het land gehad aan wach ten; het maakte hem zenuwachtig. Hij had zichzelf nu wel al honderd maal ver teld dat hij een idif.ot was om zoo maar naar Engeland terug te keeren, alleen omdat hij toevallig in een courant gelezen had dat de „Eureka" dez n dag zou aankomen en dat het schip een beroemdheid aan boord had. Het was later geworden dan verwacht was en hij ram melde van den honger. Een paar broodjes, in haast verzwolgen aan het stationsbuffet, waren niet voldoende geweest. Maar hij zou tenminste uitgebreid thee kunnen drinken, straks in den trein naar Londen. Wat hiervan ook terecht mocht komen, dit was tenminste iets, waarop hij vast kon rekenen. En hij zou den nacht in' de stad doorbrengen, dan kon hij meteen Molly opbellen op Aubreystone Castle om te hooren of ze een goede reis gehad had. Als dan haar oordeel over den toestand daar over het algemeen nogal bemoedigend klonk, zou hrj er morgen heengaan en een week of twee den braven jongen spelen. Dit alles, in dien dit hier op niets uit mocht loopen! Het lange wachten had hem pessimistisch gestemd. Waarom was hij eigenlijk gekomen? Wat kan daar voor goeds uit groeien? Ze zou den hem misschien houden voor een van dezulken, die zich vastklampen aan de rokpan- den van beroemdheden ten eigen bate. Een hatelijke gedachte! En hij keek om zich heen als een woedende bulldog. Wat een helsch lawaai maakten ze toch! Kon een schip dan niet zijn plaats van bestemming bereiken zon der al die drukte? En wat een ellendig weer werd het! De lucht was zwaar als lood en over het water hing een soort bruine mist. Waarom ter wereld was hij gekomen? De menschen op het dek leken wel een troep figuranten, speciaaf zoo opgesteld. Zoo gauw als de bruggen zouden zijn neergelaten, zouden allen tegelijk naar voren dringen als wilde beesten in een circus. Naast hem stond een man met een camera, die zijn toestel in gereedheid bracht. Rollo was hierover op on verklaarbare wijze verontwaardigd. Wat deed Tevens werd voorlezing gedaan van het schrijven, door den gouverneur-generaal van Xcderlandsch-Indië gericht aan zijn ambtgenoot in Indo-China, welk schrijven met het vliegtuig was meegegeven en waar in ook het a.s. bezoek van den directeur van verkeer en waterstaat aan Indo-China werd aangekondigd. Ook bij aankomst te Singapore was do ontvangst feestelijk, hier was een groot doel van de Ncderlandschc kolonie aanwe zig, alsmede vele Britsche notabelen. Daar het juist de verjaardag van H. M. de Ko ningin was, werden verschillende toepas selijke toasten .uitgebracht. Men aanvaardde de terugreis naar Ba tavia, over Palembang, wederom in stroo menden legen. Te 17.20 arriveerde de PK AFJ op Tjililitan, waarmede dus deze offi cieele opcningsvlucht van de nieuwe lijn bevredigend was besloten. TOT NA MIDDERNACHT VERGADERDE DE N. S. B. Te Bandoeng is voor de afdeeling West- Java van de N.S.B. een landdag gehouden. Er bestond aldus de N. R. Ct. groote belang stelling en velen waren opgekomen uit de kringen Batidocng, Batavia, Cheribon en Soekaboemi. Te Bandoeng vervulde de lieer de Marchant et D'Ansembourg zijn laatste spreekbeurt in Nederlandsch-Indië. Ook de heer van Geelkerken voerde het woord. De landdag, die op 30 Augustus plaatsvond, ving aan te 9 uur in den avond en werd eerst te 1 uur des nachts beëindigd. Tc 12 uur huldigde de lieer van Geelkerken in een toespraak H. M. de Koningin, waarop geza menlijk het Wilhelmus werd gezongen. Oranjecomité in nood De al te groote degelijkheid, om in geen geval finantieele verplichtingen aan te gaan, voor de kas dit toeliet, heeft liet. ijverige be stuur van de Oranje verecniging te Haren (Gr.) parten gespeeld Toen er eindelijk geld genoeg was om de grootsclie plannen, het houden van een his torische optocht tc verwezenlijken, kwamen de moeilijkheden. De definitieve bestelling van de be- noodigde costuums kon het bestuur niet doen, want het bleek, dat de costumiers niet meer in staat waren de voorloopigo afspraken, die na tuurlijk wederzijds geheel vrijblij vend waren, gestand te doen. Het in den lande vrij zijnde materiaal om een optocht samen te stellen bleek niet meer te krijgen. Haren zal liet dus zonder een liistorischcn optocht moeten doen, zegt de Msb. Het ligt nu echter in de bedoeling de versiering en verlichting op grootcr schaal te doen plaats hebben, zoodal men toch op waardige wijze liet Oranjefeest kan herdenken. ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1938. Hilversum I, 1875 m. VARA-uitzending. 10.0010.20 v.m. en 7.308.00 VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Ber.). 10.00 Morgenwijding. 10.20 Programma voor Arbeiders in de Con- tinubedrijven. 12.00—1.45 Gramofoonmuziek (Om 12.15 Be richten) 2.00 Esmeralda-Septet. 2.30 Orgelspel. 3.00 Reportage. 3.30 Gramofoonmuziek. 4.30 Esperanto-uitzending. 4.50 Gramofoonmuzek. 5.10 Causerie „Wat vak-organisatie in 40 jaar democratie tot stand bracht". 5.306.00 „Filmland". 6.05 Orgelspel. 6.30 Sportreportage. 7.10 Politiek radiojournaal. 7.30 Causerie „De radio in 40 jaar". 8.00 Herhaling SOS-Berichten. 8.03 "erichten ANP, VARA-Varia. 8.15 Het VARA-Orkest rn.m.v. soliste en spre kers. 10.00 Berichten A.N.P. 10.10 Orgelspel. 10.30 Het Noviteiten-orkest en solisten. 11.3012.00 Gramofoonmuziek. Hilversum II, 301,5 en 415,5 m. 8.009.15 Gramofoonmuziek (Om circa 8.15 Berichten). 11.30 Godsdienstig halfuurtje. 12.00 Berichten. 12.15 KRO-Melodisten, m.m.v. solist. (1,00— 1.20 Gramofoonmuz.; ca. 1.15 Berichten). 2.00 Voor de rijpere jeugd. 2.30 Gramofoonmuziek. 3.00 Kinderuur. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.05 Causerie: „Groote problemen 4.20 Gramofoonmuziek. 4.25 Causerie over Krishnamurti. 4.40 Gramofoonmuziek. 4.45 Causerie „De natuurlijke opvoeding". 5.00 KRO-Melodisten m.m.v. solist. 5.30 Esperantonieuws. 5.45 De KRO-Nachtegaaltjes. 6.20 Journalistiek weekoverzicht. 6.45 Gramofoonmuziek. 7.00 Berichten. 7.15 Friesch programma. 7.35 Actueele aetherflitsen. 8.00 Berichten A.N.P. Mededeelingen. 8.15 Overpeinzing met muzikale omlijsting. 8.35 Gevarieerd concert. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Sportoverzicht. 10.5512.00 Gramofoonmuziek. de vent hier! Mischien stonden ze hier wel allebei op denzelfden man te wachten! Misschien hiel den ze hem ook wel voor zoo'n nieuwtjes jager! Stel je voor, hij een journalist! Waar om was hg nu eigenlijk hier gekomen? En wat een helsch lawaai maakte die sirene! Was dat nou noodig? Hij had het land aan spectakel; het irriteerde hem. Hij was er zeker van, dat Molly het ook zoo voelde. Hij hoopte maar dat zjj die bui niet krijgen zou. Hij begon te wenschen, dat hrj maar met haar meegegaan was. Dit zou toch op niets uitloopen. En hoe ter wereld moest hg tusschen die menscnenmassa daar aan boord iemand herkennen en dan nog wel iemand, dien hij in acht jaar niet gezien had! Ah! Er scheen bev/eging aan boord te komen. Nu zouden de passagiers wel gauw aan land kunnen gaan. Hoe was hij eigen,ijk van plan zichzelf te introduceeren daar had hij nog niet over gedacht. Moest hij uitleggen dat een vriendelijkheid, een kind van elf jaar bewezen, hem hierheen had gebracht? Hij, een jongeman in zijn twintigste jaar! Het was meer dan belachelijk. Waarom had hij, voor hij hierheen ging, niet beter alles over dacht Enkele minuten rustig /verleg zou den voldoende geweest zijn om hem van zijn plannen te doen afzien. Maar hij dacht nooit na dwaas als hij was! Hij zou natuurlijk beleefd en een beetje geringschattend afge wezen worden; misschien zouden ze hem wel uitlachen. En hij zou het verdienen ook. Oh waarom voor den Tjhel was hg toch hierheen gekomen? Er werden nu planken uitgelegd. De wach tende menschen op de kade werden opgewon den. Het werd een wuiven en roepen de menschen schreeuwden elkaar haast woor den toe, die niemand kon verstaan. De man met de camera.zette zich in postuur. Rollo voelde een mtense antipathie tegen hem. De vent scheen zijn kansen te berekenen. Oh, hij was er nu zeker van dat hij voor een jour nalist gehouden werd en hij gromde luid. Maar nu hg hier eenmaal was. zou hij er niet op het laatste oogenblik tusschen uitknijpen! En als hij uitgelachen werd nu, niemand zou dat te weten komen en hij zou er wel voor zorgen, dat hij in het vervolg uit de buurt bleef! Zoo liep hij in zichzelf te merpperen. Nu werden de trappen neergelaten en goed vast gelegd en daar begonnen de passagiers voor waarts te dringen. Rollo's hart begon wild te kloppen. Hij had het gevoel dat hij voor een van de groote momenten uit zijn leven s.ond. En hg was bang en toch weer niet, opgewonden en doodkalm. ""erwijl de menigte naar beneden stroomde, bedacht hij opeens, dat hg beter verlof had kunnen vragen aan boord te mogen gaan. Hier in dit gedrang zou hij zijn man zeker niet vinden! Waarom maakten die menschen ook zoo'n haast! De boottrein naar Londen zou toch niet eerder weggaan dan nadat alle bagage ingeladen was en dan moest toch ook nog de douane gepasseerd worden. Nie mand kon dus redenen hebben om zoo'n haast te maken, En toch waren al -die men schen aan het dringen en duwen alsof hun leven er van afhing. Hier beneden, op de kade, werd nog harder geroepei en geschreeuwd. Met afschuw keek hg om zich heen. Zou het nog mogelijk zijn om permissie te krijgen? Aan boord zou het allicht beter zijn... En toen plotseling, op waarts kijkende, ging er een electrische schok door hem heen. Bovenaan de trap, waarnaast hij stevig geplant stond, waren twee mannen verschenen. Een van hen. bleek en mager, werd door den ander gesteund. En die ander was een knappe slanke man, die met een vage glimlach om zich heen keek. Rollo slikte een prop weg in zgn keel. Dat was hij! Uit duizenden zou hij hem herkend hebben. En toch scheen hg veranderd; zijn heele houding, zijn gebaren, zijn blil- was an ders. Maar hij was het, daar was hij zeker van hetzelfde gezicht, dezelfde gestalte. Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 7