WIT GiWEINl PE ÜS©SC©PEIMT <Ti'j-otL-7Aeate,\. De nationale film: Veertig Jaren UdRODSWOOI^PPyiIIL Een door en door Hollandsche film, gespeeld door Hollandsche artisten Zaterdag 3 September 1938 Derde Blad „Elephant-Boy" bijzonder mooie jungle-film Hoog bezoek bij moeder Zaal Het Koninklijk bezoek aan de hoofdstad Noorsch amphibievliegtuig op het Buiten IJ ïiiatto-JAeateA tt Cees Laseur en Lili Bouwmeester, de beide hoofdrolvertolkers uit de nationale film „Veertig Jaar Men ziet beiden hier aanzitten aan het diner op 6 September 1898, den Kroningsdag ten huize van Excellentie van Meerle. Precies een week geleden gaven wij een beschouwing naar aanleiding van de pers première der film „Veertig Jaar" en onze verslaggever heeft zich daarbij zeer gun stig uitgelaten over het jongste voort brengsel onzer vaderlandsche filmindustrie. Thans heeft de heer van Twisk ook Den Helder in de gelegenheid gesteld gelijk met., alle andere en grootere plaatsen in den lande dit brok nationaal werk te aanschou wen en hiervoor past ons ongetwijfeld een woord van waardeering. In de vorige beschouwing ontbrak het ons aan plaatsgebrek om tot in details op de fil mische kwaliteiten der film in te gaan. Thans is het ons echter een voldoening te mogen opmerken dat in dit opzicht van een belangrijke vooruitgang ten goede sprake is. Men heeft thans afscheid genomen van het grove sentiment dat de eerste „Nederlandsche" films kenmerkte. Thans geen rhetoriek van „anno dazumal" en een romantiek, die men allang opgeborgen dacht in de commodes der oude musea. Nee, Edmond Gréville heeft een anderen weg ingeslagen. Die is met dat door Ben van Eys- selsteyn voortreffelijk uitgewerkte scenario aan den gang gegaan zonder zich te storen aan op- en aanmerkingen van de zijde die gedurende verscheidene jaren zoo fnuikend op deze jonge industrie ingewerkt heeft. Gréville ging zijn eigen weg. Het resultaat werd een frissche film, met goed opgenomen beelden,' met af en toe een uitstekende montage en met vrijwel perma nent een eigen visie op de zaken. De hoofdrollen gaf men in handen van Cees Laseur, Lilly Bouwmeester, Matthieu van Eysden, Ank van der Moer, Eduard Verkade, Adolphe Engers, Paul Steenbergen, Cor v. d. Lugt Melsert, Martha Posno en tal van ande ren, die bij de leiding van Gréville een presta tie geleverd hebben, waarvoor ongetwijfeld een eere-saluut gebracht moet worden. Met belangstelling lazen we de in de Nederlandsche pers verschenen beschou wingen over de première. Over de geheele lijn luidden deze onverdeeld gunstig, hoewel enkele bladen wijzen op het feit, dat hier en daar de handeling stokt en dat er ge deelten zijn waarin men zelfs van traag heid kan spreken. Ongetwijfeld is dat waar, maar... is ook deze periodieke traagheid geen kenmer kende Hollandsche eigenschap, die we op den koop moeten toenemen? Hollandsch... ja, dat is deze film. De interieurs, de wjjze van spelen, die sappige Hollandsche taal (verademing tusschen het Engelsch en Duitsch en Fransch) de landschappen, kortom, ze is in ieder opzicht nationaal. De inhoud van de film. Wjj laten hieronder de inhoud der film „Veer tig jaar" volgen: Aan boord van H. M.'s Fregatschip met Stoomvermogen „Sommelsdijk" keert de jonge officier van gezondheid Rolf van Meerle naar het vaderland terug. Drie lange jaren is hij „in de Oost" geweest en hij verheugt zich op het weerzien met familie en vrienden. Immers: het is 6 September 1898, de kroningsdag van de jonge koningin Wilhelmina. Van Meerle zal naar zijn grootvader's huis gaan, waar hij in woont en waar hij op dezen dag niet op het feestelijk diner mag ontbreken. Er is ook een trekpleister, die sterker is dan al het andere. Dien avond verlooft Rolf van Meerle zich met Eline Verhulst, na een zeer geanimeerd bal in de statige zalen van het oude Amsterdamsche patriciërshuis. Een merkwaardige dag! Hun nieuwe leven begint op den drempel van een nieuwe regeering. Zoo begint het jonge dokters gezin in 1899 het huwelijk. Rolf heeft zich als medicus in Amsterdam gevestigd. Op echt Hollandsche wijze zijn zij bevriend met het jonge gezin Maasdonk uit Brabant. Frans Maasdonk is een energieke, maar eenigs- zins conservatieve gröotfabrikant. Hij gelooft niet in de sociale beweging, hij gelooft in den vooruitgang der techniek. „Verkeer en interna tionale handel vervagen de grenzen. Oorlog is onmogelijk geworden, kijk maar naar de Vredesconferentie in Den Haag we gaan ontwapenen in Europa, er dreigt geen gevaar meer." Annetje Maasdonk, Frans' vrouw, verwacht een baby. Rolf wordt naar het Brabantsche grensplaatsje geroepen en met een wonder ding, dat automobiel heet, spoeden zij zich met soms wel 30 km per uur naar het Zuiden. Uit wisseling van gedachten brengen ons de groote problemen van dien tijd onder het oog: de ar beidstoestanden, de sociale evolutie, die zich baanbreekt, de Boeren-oorlog, het huwelijk van Koningin Wilhelmina met Prins Hendrik, de groote staking van 1903... Het is wel een bewogen tijd, die de families Maasdonk en Van Meerle meemaken. Het jaar 1914 nadert. Tronen wankelen en dynastieën vallen, maar in het Nederlandsche Rijk blijft één naam onaantastbaar voortbestaan: „Oran je". Oorlogsgeruchten... oorlog rondom ons kleine land, mobilisatie ter bescherming onzer neutraliteit. Maasdonk's fabrieken worden ge vuld met militairen. Belgische vluchtelingen komen. De film brengt ons beelden uit de vier oorlogsjaren... broodkaarten en eenheidsworst, het Steuncomité, de Watersnood van 1916... totdat in het jaar 1918 de wereldkaart ver andert. Langzaam herstelt zich het leven; die een maal jong waren, zijn nu ook groot geworden, zij vormen de na-oorlogsche generatie, te on derscheiden van de vorige door een wat opper vlakkiger, cynischen en minder idealistischen levenskijk. Dick Maasdonk, die in den mobili satietijd den legervliegdienst heeft leeren ken nen en als vlieger naar Indië wil, trouwt met Lottie van Meerle, Rolf's dochter. De andere zoon van Maasdonk, Wim, drie jaar jonger dan zijn broer, is zeer muzikaal en hij wil car rière in de muziek zoeken, zeer tegen den zin van zijn vader, die hem liever in de fabriek zag. Dan komen de moeilijke jaren. De economi sche toestand wordt slechter... de beurskrach brengt de Maasdonk-fabrieken aan den rand van een faillissement. Later, als de crisis gaat verdwijnen, demonstreert zich ook in Brabant de betere verhouding tusschen werkgever en werknemer. Groote verbeteringen op sociaal gebied, woningbouw, loonen, onderwijs, hygiëne gaan niet onopgemerkt voorbij. Het verschei den van Koningin Emma en Prins Hendrik, de drooglegging van de Zuiderzee, nieuwe ver keerswegen, groote sluizen en bruggen en we tenschappelijke prestaties vragen onze aan dacht. Er blijkt, dat binnen één menschenleven ontzaglijk veel veranderd is. Guus, de jongeman in Indië krijgt een onge luk en Prof. van Meerle spoedt zich per vlieg machine daarheen om zijn kleinzoon te operee- ren. Als de professor in Nederland terugkomt, is juist Prinses Beatrix geboren, symbool van hoop op de toekomst en de film eindigt met een diner bij de Van Meerle's, veertig jaren na het diner in den aanvang van de film, gevolgd door een symbolische slot-apotheose, waarin de groote rol, die de jeugd te vervullen krijgt in de naaste toekomst, het hoofdmotief vormt. Toen tenslotte het Wilhelmus werd gespeeld, stonden de aanwezigen in de uitverkochte Rialto-zaal als één man op en zongen spontaan ons volkslied mede. Een „Hoezee" werd uitgebracht op H. M. de Koningin, waarmee deze fraaie avond werd be sloten. Elephant flop", de jonge artist, die in deze bijzonder mooie junglefilm de hoofdrol vervult. Van het tweetal films, dat deze week in het Tivoli-theater gegeven wordt, is zonder eeni- gen twijfel „Elephant-Boy" de voornaamste, omdat deze een wildernis-verhaal weergeeft, zóó spannend en zóó buitengewoon realistisch, als men dat slechts zelden op het doek der schaduwen aanschouwt. S „Elephant Boy" is, zooals velen reeds zullen begrijpen, het verhaal dat reeds verscheidene jaren geleden door Rudyard Kipling geschreven werd en waarin hjj een 8-jarigen Britsch-Indiër een aantal zeer on-alledaagsche avonturen in de wildernis laat beleven. Het boek werd veel gelezen, doch is thans zoo niet vergeten, dan toch wel geheel op den achtergrond geraakt. Wellicht dat men door het zien van deze film er toe zal komen het aan te schaffen: wjj geven de verzekering, dat het een der zuiverste verhalen is, die in dit genre ge schreven werden. Merkwaardig hoe goed United Artist er in geslaagd is de sfeer van de wildernis weer te geven. Die sfeer van hooge palmen, van de voorbijstroomende rivier in het eeuwig groene oerwoud en van de dieren die dit nog gedeel telijk maagdelijke woud, dat zich duizenden mijlen ver uitstrekt, bewonen. Deze film is zui ver gehouden. Er is zelfs geen romannetje döorheengeweven. Slechts het relaas van een kleinen Hindoe-knaap, die met z'n olifant mee gaat, dwars door de rimboe, en die daar veili ger is dan waar ook. Het, is een verhaal van veel emoties en met name het gedeelte, waarin mèn'een fantastisch groote kudde olifanten aan^chpuwt, is uiter mate boeiend. - Liefhebbers van de natuur zullen in dit werk veel vinden dat hen boeit. Men krijgt opnamen van het oerwoud die van waarlijk imposante schoonheid zijn, en daarbij een goed idee van een olifantenjacht zooals die op moderne wijze gehouden wordt. Een film, die buiten het gewone genre jungle-film valt, doch daarbij zeer gunstig af steekt. „Mr. MOTO SPEELT HOOG SPEL". De tweede film, die in de Tivoli draait, is een film met in de hoofdrol niemand minder dan Peter Lorre, dezelfde, die indertijd een wereldnaam verwierf met zijn vertolking van den moordenaar in „M", een film, die nog steeds in onze herinnering bewaard gebleven is. Dit is niet de eerste „Mr. Moto"-film. Reeds eerder zagen wij er een van deze serie, doch hoezeer de liefhebbers van dit genre (en dat zijn er niet weinigen!) hun hart hier kunnen ophalen aan het neusje van de detective-zalm, betreuren wij het, dat men voor een zoo be langrijk karakterspeler als Lorre geen andere rollen kan vinden dan die van detectives. Lorre is een zeer belangrijke figuur in de filmwereld. Hij vormt een geheel eigen klasse. Men zou kunnen zeggen, dat deze man zijn eigen sfeer meebrengt. Een sfeer van het gru welijke, het lugubere. Dat men hem hier plaatst in een milieu van boksers, politie-agenten en commis sarissen van politie zullen de liefhebbers van „thrill" ongetwijfeld op prijs stellen, doch die categorie van bioscoopbezoekers, die het hooger acht een eminent karakter speler aan het werk te zien, zal het spijten dat een dergelijk talent voor dergelijk werk gebruikt wordt. Van Lorre verwacht men tenslotte meer.. Op het water, aan de wal 't is ,,de Toelast" overal 37. Bezittelijk voor naamwoord. 38. Stad in Finland. 39. Staaf of stang. 41. In uw huis, in uw woonplaats. 42. Uitroep van ver rassing. 43. Bid. 45. Sleepnet. 46. Turksch hoofd deksel. 48. Rasp. 49. Bescherming van waterwegen. 51. Bergplaats. 52. Dun, doorzichtig. 55. Heideplas. 58. Reeds. 59. Voorzetsel. 62. Grove fout. 64.Muzieknoot. 65. Gewicht. 67. Plaats in Over- ijsel. 69. Vlaktemaat. 70. In het jaar der wereld. 71. Muzieknoot. 72. Vochtig. 73. Schermbloemige plant met sterk smakend zaad. 74. Opdrecht. Vertikaal: 54. Geheel de uwe. 56. Ontkenning. 1. Vrijgevig. 57. Bevel. 2. Mannelijk hoef 58. Tropische palm. dier. 60. Meisjesnaam. 3. Laag riet in een 61. Slaghout. dijk. 63. Tijdvak. 5. Riviertje bij Ber 64. Marterachtig lijn. roofdier. 6. Vrijpostig. 66. Zwarte steen 7. Europeaan. soort. 8. Infanterie. 68. Rivierschip. 10. Europeaan. 11. Zeepwater. 14. Ver. Staten v. Amerika. 15. Aanbieding. 16. Onvruchtbaar. 17. Meisjesnaam. 20. Moe, afkeerig van. 21. Grootmoeder. 23. Op dit oogenblik. 24. Muzieknoot. 26. Woning voor ze ker soort vogels. 27. Zonder moed. 28.Korenzeef. 29. Melkstremsel. 31. Tuingereedschap. 32. Lastig werk. 33. Behoudens de titels. 34. Rij gesnoeide hoo rnen of heesters. 35. Groep zangers en/of zangeressen. 36. Noorsche ko- ningsnaam. 40. Lichaamsdeel. 44. Welgesteld. 46. Firma. 47. Pers. voornaamw. 49. Muf. 50. Mud. 51. Traag, lusteloos. 53.Treuzelig. Horizontaal 1. Fout, tekort. 4. Plaats in Noord- Brabant. 6. Ranonkelachtige plant. 9. God der vernietiging (Germ. myth.), 11. Stok. stut. 12. Rivier in Duitsch- land. 13. Rivier in Italië. 15. Legerstede. 18. Kleverig planten- vocht. 19. Dankbaarheid, dank betuiging. 20. Stuk. 22. Staatje in de Pyre neeën. 25. Zonder geluid. 30. Noord-Amerikaan- staat. 32. Hoop. stapel. 34. Houten of metalen afsluiting. 36. Zuidvrucht. OPLOSSING KRUISTALRAADSEL. Horizontaal. 1 en 4. 1898 en 1938; 4. 1938; 6. 71'; 8. 3. 4. 5; 10. 4 X13; 11. 5 X 67; 12. 62; 14. 2X6; 15. 41; 16. 41 X 2; 17. 4 X 11; 19. 1938—1533 405; 20a. 14; 21. 65664 26. 373 30. 383 31. 313; 33. 413; 34. 443. Verticaal. 1. 1533; la. 933; 2. 30752; 3. 3'; 5. 75. 85 9^; 7. 11»; 9. 1880; 10. 96; 10a. 8"; 13. 1584; 16a. 2 X 10; 18. 6"; 20. 1909; 22. 4 X 137; 23. 690—1; 24. 12 X 56. 25. 420 -f 1; 26. 11 X 4 X 12; 27. 11 X 61; 28. 600—2; 29. 1898—1584 314; 32. 5 X 19. Met het kruistalraadsel is het, door onvol ledige opgaaf den oplossers niet gemakkelijk gemaakt. Wegens omstandigheden, veroorzaakt door de aangevangen feestdagen, kon de rectifi catie niet zoo spoedig als wel gewenscht was, geplaatst worden. Toch hebben nog vele inzendingen ons be reikt, waarbij er waren, welke blijkbaar reeds verzonden waren vóór het verschijnen van de verbeterde opgaaf. En nu blijkt pas goed, dat er zeer goede opmerkers onder onze op lossers gevonden worden, want, trots de on volledige opgaaf, waren er bij die oplossin gen meerdere welke, ongeacht, dan de fout buiten hun schuld, verrassend juist waren. Daarom werden dan ook de oplossingen van A. L., C. V., J. F. H„ Ch. A. P. B. en W. S. als goede oplossingen gerekend De prijs werd gewonnen door den heer N. M. VAN DE GIESEN, Krugerstraat 41. „Moeder Zaal", de oudste inwoonster van Huisduinen, heeft gisteren hoog bezoek gehad. Een aantal stedelijke autoriteiten met den burgemeester aan het hoofd, heeft het oudje opgezocht in haar aardig versierde huisje. Moeder Zaal was natuurlijk in haar sas met deze ongewone visite en zij was zoo druk als een schoolkind: „O, burgemeester ik kon U allang van een portret in de Held. Courant. U lijkt er precies op." En het besje haalde het „portret", een knipsel uit onze courant, van den schoorsteen en liet het den verrasten heeren zien. „En hier heb U nou de trem van Huisduinen en daar heeft me man 1100 menschen mee naar Huis duinen gebracht op 'n Hemelsvaartsdag, onge veer 20 jaar geleden." Witte ÏSio-ieoap SENSATIE-PROGRAMMA. Het programma, dat deze week den bezoe kers der „Witte" aangeboden wordt, bestaat uitsluitend uit films, waarvan de sensatie het voornaamste bestanddeel vormt. Als hoofd nummer is daar de film „De Wrekende Ruiter", waaraan liefhebbers van „wild-west" hun hart kunnen ophalen. Voorts draait de rolprent „De Race-boot kampioen", die eveneens een overvloed van overvloed van emotioneele momenten biedt. Een flit uit „Veertig Jaren": Dick Maasdonk Cor van der Lugt Melsert Mzn.) be een Indische vergadering de wenschclijkheid van een luchtlijn Nederland Indië. De eerbewijzen der Koninklijke AMSTERDAM, 2 September. Gedurende het Koninklijk bezoek aan de hoofdstad in de jubi- leumweek zal op 5, 7, 9 en 11 September de eerewacht bij het Koninklijk Paleis op den Dam betrokken worden door de Koninklijke Marine. Zij zal bestaan uit honderd man onder com mando van een luitenant ter zee le klasse en vier luitenants ter zee 2e klasse als sectiecom mandanten, de stafmuziek der Koninklijke Marine en de tamboers en pijpers van het corps mariniers. Op 8 September zal de eerewacht bij steiger 9 aan de De Ruyterkade, opgesteld bij vertrek en aankomst van de koningssloep, waarmede H. M. de Koningin zich voor de te water lating van de „Oranje" naar de werf der Nederland sche scheepsbouw maatschappij begeeft, op de zelfde wijze zijn samengesteld. De koningssloep wordt geroeid door twintig roeiers onder commando van den luit. ter zee 2e klasse D. Baron Mackay. De Paleiswacht zal, behalve op 7 en 11 Sep tember, wanneer zij gevormd wordt door com pagnieën van Hr. Ms. „Tromp" en „Sumatra" betrokken worden door het marinepersoneel van de marinekazerne te Amsterdam. Op 5 September zullen door de „Tromp" van de aankomst van H. M. de Koningin aan het station-Haarlemmermeer af tot aan 't moment, dat H. M. het paleis heeft bereikt, minuut- schoten worden gelost. Op het IJ zullen behalve Hr. Ms. „Tromp" nog liggen Hr. Ms. „Sumatra", een divisie on derzeeërs, bestaande uit vijf booten, twee tor pedobooten, twee mijnenleggers, de pantser boot „Brinio" en een divisie mijnenvegers. Voor zoover mogelijk zullen al deze schepen geïllu mineerd zijn op 6 en 8 September en vermoe delijk ook nog op enkele andere dagen. Op 8 September, tijdens het voorbijgaan van de Koningin in de koningssloep, zullen de be manningen van deze schepen, die gepavoiseerd zullen zijn, aan dek paradeeren en joelen. Naar alle waarschijnlijkheid zal door een bat terij een saluut worden afgegeven. In de werkplaatsen van Schiphol heeft men reeds gedurende eenigen tijd een Sikorski- amphibie-vliegtuig in revisie, dat eigendom is van een Noorsche onderneming. Deze onder neming; onderhandelt met een Fransche maat schappij over den verkoop van het toestel. Na dat de adspirant-koopers op Schiphol de gedra gingen van het toestel als landvliegtuig had den onderzocht, hebben zij vanmorgen de drij vers op waterdichtheid onderzocht en de ge dragingen van het toestel als watervliegtuig bestudeerd, waartoe de Noorsche machine van Schiphol naar Schellingwoude vloog en in het buiten IJ een landing maakte, waarna het ge durende eenige uren nabij den steiger van den marinevliegdienst aldaar heeft gelegen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 9