De verdediging van NecL Oost-Indië voor de heerschaoDii DAGBLAD VOOR DEN HELDER EN HOLLANDS NOORDERKWARTIER De autotunnel onder het Noordzeekanaal Hankauverdediging zwicht ■KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 (2 LIJNEN) V R IJ D A G heerschappij ter zee1 Nieuw Guinea, 't beloofde land Ook te Leidschendam de scholen dicht Dit nummer bevat 8 pagina's EERBERICHT EELDERSCHE COURANT Uitgave der Ultg. Ml). Hollands Noorderkwartier N V. te Den Helder 9 SEPTEMBER 1938 66e JAARG. No. 8408 DE TAAK DER GLENN MARTIN BOMMENWERPERS. (Van onzen militairen medewerker.) Er is druk werk bij onze nationale vliegtuigindustrie. De drukte heeft bij Fokker een omvang aangeno men als nog nimmer tevoren werd bereikt en bij Koolhoven is het wei nig anders gesteld. Het is vooral het Aziatische gedeelte van ons Rijk, dat dringend behoefte heeft aan vliegtuigen. Een sterke lucht- weermacht is voor Ned. Oost Indië van essentieel belang, niet alleen om de preventieve, maar zeer zeker ook om de repressieve waarde, die hiervan uitgaat. Evenals in het moederland mag de weer macht zich ook in Ned. Indië in een sterk toenemende belangstelling verheugen. Sinds 1936 is de weermacht van het Ned. Indische leger regelmatig toegenomen. Bij de verster king van dit leger heeft men terstond de beteekenis van de luchtmacht begrepen. De Glenn Martin bommenwerpers. Van zeer groote beteekenis is vooral ge weest de aanschaffing van een serie buiten gewoon snelle Glenn Martin bommenwer pers, waarvan het eerste exemplaar reeds in December 1936 is afgeleverd. Sindsdien heeft de aflevering van deze bommenwerpers re gelmatig voortgang gevonden. De Glenn- Martins zijn niet alleen buitengewoon snel le. maar ook technisch zeer goed uitgeruste machines. Een groot voordeel is dat de bommenwerpers bij de aflvering geheel ge- veclitsklaar zijn. De Glenn-Martins zijni n hot hij zonder van groote beteekenis voor de vloot-basis te Soerabaja. Van dit punt uit immers moet .fava verde digd worden. Do Glenn-Martins zul- leri tot. taak krijgen het eiland tegen vijandelijke vliegtuigen te verdedi gen. Zoo ooit dan is hier het over wicht in de lucht van buitengewoon groote beteekenis. Dit overwicht wordt niet alleen verkregen door de bommenwerpers maar ook door de jagers. Deze laatste hebben echter ■uitsluitend preventieve waarde, ter wijl bij de bommenwerpers ook of fensief opgetreden kan worden. Op verkenning. Daarnaast is de luchtmacht ook als ver kenningsorgaan voor Ned. Oost-Indië van onschatbare beteekenis. De verkennings vliegtuigen immers zullen in tijd van oorlog onze handelsvloot moeten waarschuwen. Slechts dank zij een goede vliegverkenning zullen wij heer en meester kunnen blijven op onze eigen verbindingswegen. Daarenbo ven zullen deze verbindingswegen door de bommen werpers, en de jagers bestreken moe ten worden. Luchtafweergeschut hoe nuttig en deugdelijk deze ook moge zijn is al leen nooit voldoende om Indië voor een vijandelijke luchtaanval te be waren. Slechts een uitgesproken overwicht van onze eigen luchtweer- macht is hiertoe in staat. Daarom dient het zwaartepunt van het Ko ninklijke Indische Leger de lucht macht te zijn. De burgeroorlog in Spanje toont duide lijk aan, dat een sterke ontwikkeling van het wapen der bommenwerpers van beslis- senden invloed is op het handelsverkeer. De partij die in de lucht het sterkste is, be- herescht dit verkeer, Is dus de aanvaller van Ned. Indië in de lucht oppermachtig met zijn bommenwerpers, dan zal de handel al daar verlamd worden. Een vloot alleen niet voldoende. De verdediging van Indië richt zich in de eerste plaats op Java. Dit neemt echter niet weg dat die verdedigingsplicht ook voor de overige gebieden onverminderd bestaat. Ook om deze reden is voor een gebied als de In dische archipel het bezit van een goede luchtmacht noodzakelijk. Een vloot alleen kan niet voldoende zijn, alleen al om de on voldoende snelheid waarmee deze zich zou kunnen verplaatsen. En het opvoeren van een aantal marine-vaartuigen tot een zoo danige hoogte, dat ieder eiland op zichzelf Verdedigd zou kunnen worden, behoort tot de vrome wenschen. De heerschapp" ter zee. Nog altijd is de heerschappij ter zee van beslissende beteekenis in een oorlog. Zon der deze heerschappijis de vijand in staat pm den handel van den tegenstander \ol- ledig stil te leggen en den aanvoer van al lerlei noodzakelijke artikelen te beletten. Echter behoeft de heerschappij ter zee niet meer, zooals vroeger het geval was, uitsluitend door middel van oorlogsschepen te worden be reikt al blijft het bezit daarvan na- In den strijd welke gevoerd wordt inzake de beste verdediging van onzen Oostindischen Archipel, neemt onze militaire medewerker stelling voor de noodzaak van een goed ontwikkelde luchtweermacht, teneinde onze heerschappij ter zee. te vergemakkelijken. Hoewel wij zijn inzichten over de beste.verdedigingswijze niet zon der meer kunnen onderschrijven, meenen wij toch voor zijn artikel plaats te moeten inruimen. tuurlijk altijd onmisbaar. De mo derne oorlogvoering eischt echter voor het verkrijgen van de heer schappij ter zee een overwicht in de lucht. De toekomstige oorlog zal mede een strijd zijn om handelsschepen. Ook onze handels vloot zal hiermede rekening hebben te hou den. Zij zal beschermd moeten worden zoo wel ter zee als vanuit de lucht. Ook over weegt men de koopvaardijschepen zelve te bewapenen. Achterstand wordt ingehaald. De Indische weermacht heeft een achter stand, maar evenals in het moederland wordt er ijverig aan gewerkt om dien achterstand in te loopen. Drie kruisers, 13 onderzeebootpn, twee flottieljeleiders en twaalf ja gers worden aan de marine toege voegd, terwijl ook een groot aan- tail zeevliegtuigen de kracht der Indische defensie zal doen toene men. De uitbreiding van het personeel houdt zooveel mogelijk gelijken tred met die van het materieel. Speciaal ten aanzien van de luchtmacht steekt hierin echter nog een groote moeilijkheid, aangezien het niet zoo eenvoudig is voldoende goed geschoold personeel een dit is bij de luchtmacht, meer nog dan bij andere wapens een eerste vereischte op te leiden. Olie en rubber. Dc groote verwachtingen welke men indertijd ten opzichte van Nieuw-Guinea koesterde met be-- trekking tot exploitatie van woeste gronden, zijn luchtkasteclen geble ven, De landbouw, welke in een zoo juist verschenen en aan de regee ring overhandigd rapport haar be vindingen vastlegt, komt thans tot de conclusie dat de eenige groot culture. die in N.-Guinea de beste bedrijfskansen en de minste risico's biedt, de ondernemingsrubber is. Alvorens tot een begin van uit voering dezer plannen te komen, zal men de kwestie nog nader be- studecren cn waarschijnlijk een tweede onderzoek in loco instellen. Olie. Men weet dat de Olie-bedrijven (Konink lijke, Standard en Pacific) die samen de N.-Guinea Petroleum Mij- vormen, een groot aantal deskundigen op ekploratie- gebied en leden van hun wetenschappelij- ken staf naar Nieuw-Guinea hebben gezon den, o.w. twee groepen aardrijkskundigen, Er is alle reden om aan te nemen, dat deze bedrijven groote verwachtingen koes teren van N.-Guinea. Ook buiten Indië wordt met groote belang stelling de activiteit waargenomen door de olie-bedrijven in Nederlandsch Nieuw-Gui nea aan den dag gelegd. En te Rotterdam weer nieuwe gevallen van kinderverlamming Te Leidschendam heeft zich het eerste geval van kinderverlamming voorgedaan. In liet gezin van C. van der Z. is het tien jarig dochtertje aangetast. Het kind is naar het ziekenhuis vervoerd. Op last van den inspecteur \an de Volksgezondheid zullen \an hedenochtend af tot nadere aankondiging alle scholen in de gemeente gesloten zijn. Bij den directeur van den gemeentelij ken geneeskundigen en gezondheidsdienst te Rotterdam zijn gisteren twee nieuwe gevallen van kinderverlamming aangege ven. Het betreft hier mannelijke patiënten \an li en 16 jaar oud. Eén der zieken komt uit een gemeente uit de omstreken van Rotterdam. Naar de N. R. Crt. verneemt, zullen de scholen te Rotterdam, welke Maandag a.s. zouden worden gopend, nog wel ecnigen tijd gesloten blijven. Ook een spoorwegtunnel? Plannen thans aan den minister aangeboden. Tijdens de behandeling van eenige be zwaarschriften van belanghebbende grond eigenaren bij de tunnelplanncn te Velscn door den Raad van State, deelde de Heer Verhoef, dir. van Openbare Werken te Vel- sen mede, dat: Hij dezer dagen van den hoofdin genieur-directeur van den rijkswater- terstaat een schriiven heeft ontvan gen, waaruit blijkt, dat het de bedoe ling is, een auto-tunnel onder het Noordzeekanaal ten oosten van Vel- sen aan te leggen. Bovendien wordt overwogen een spoorwegtunnel op een andere plaats te bouwen. Deze plannen zijn thans aangebo den aan den minister van Water staat. De Koninklijke beslissing inzake de tegen liet uitbreidingsplan van Velsen ingedien de bezwaren volgt later. OOK ELDERS JAPANSCHE SUCCESSEN. EEN FRANSCH SCHIP VERGAAN? Te Hankau wordt toegegeven, dat de Chineesche troepen die Hankau verdedigen, zich in twee sectoren ten Noorden van den Jangtse heb ben teruggetrokken. Volgens berichten uit Kioekiang hebben de Chineezen te Teian, halverwege tusschen Kioekiang cn Nantsjang, 20 divisies onder generaal Joesjisji samengetrokken. Nabij Teian zijn drie verdedigingslinies opgewor pen. De Chineesche troepen hebben van tijd tot tijd tegenaanvallen ondernomen, welke echter steeds door de Japanneezen DE BILT SEINT: Verwachting: Matige, in 't W. tijdelijk krachtige, meest N. wind, aanvankelijk zwaar bewolkt tot betrokken met plaatselijke regenbuien, ia- ter opklarend, weinig veran dering in temperatuur. Verdere vooruitzichten: Waar schijnlijk droog weer. werden afgeslagen. Op het oogenblik ruk ken de Japansche troepen van twee kan ten naar Teian op. Fransch schip vergaan? Volgens een Japansch bericht uit Ha noi is brand uitgebroken aan boord van het Fransche stoomschip „Claude Chaple" ter hoogte van de Paracelsus-eilanden. Het schip, dat 4394 ton meet, was op weg van Hailsong naar Saigon. Men vreest, dat het schip vergaan is en dat de opvaren den 40 passagiers, 9 Fransche officieren, 60 soldaten en de bemanning verdronken zijn. Uit de Japansche diplomatie. De ,Nitsji Nitsji" meldt, dat de Japan sche regeering definitief besloten heeft ge neraal Osjima tot gezant in Berlijn te benoemen en den voormaligen gezant al daar, Togo, naar Moskou te zenden. Voorts zal de vroegere gezant in Londen, Yosjida, naar Tokio teruggeroepen worden om ver vangen te worden door den gezant in Moskou, Sjigemitsoe. De gezant in Rome zal eveneens warden teruggeroepen. Zijn opvolger zal Sjiratori zijn. Van bevoegde zijde wordt medegedeeld, dat het bericht, volgens hetwelk de Duit- sche ambassadeur zich tot het Japansche ministerie van buitenlandsche zaken zou hebben gewend met verzoek om onder steuning van het Duitsche standpunt in de Tsjechoslowaaksche kwestie, van allen grond ontbloot is. De tewaterlating van het m.s. Oranje had Donderdag door H M. de Koningin plaats. Een imposant overzicht. Inzet: H.K4. verricht de plechtigheid

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 1