De „Oranje" weerspannig Waar China en Japan elkaar ontmoeten Postvluchten op Indië Een nieuw plan voor arbeidsdienstplicht Het schip wil niet in zijn element SS3» I**»8 A,heM 8 si*. Gelukwenschen Oplichter trok van stad tot stad H. M. de Koningin Opnieuw de „Lamme Consul" Politicschandaal te Vlissingen Mussolini krijgt lintje terug 478ste STAATSLOTERIJ EERST EEN UUR NADAT DE KONINGIN DE BELETSELEN VOOR DEN STAPEL LOOP HEEFT WEGGENOMEN, GLIJDT HET ZEEKASTEEL VAN DE WERF VAREND NEDERLAND BRENGT ZIJN VORSTIN EEN INDRUKWEKKENDE HULDE. Met regelmatige tusschenpoozen van 60 seconden daveren zware ka nonschoten over het breede water van het oude IJ te Amsterdam. Het dreunende geluid sterft weg over een drukke, roezemoezige en fees tende stad. En terwijl het kanon bul dert, doorklieft en Koningssloep het water: Koningin Wilhelmina begeeft zich in gezelschap van Haar Kinderen naar de werven van de Nederlandsche Scheepbouwmaat- schappij, waar Zij zoo dadelijk met eigen hand het nieuwe vlaggeschip van de maatschappij „Nederland", de „Oranje", te water zal laten. Maar alvorens Zij deze plechtigheid ver richt, brengt zeevarend- en watersport- minnend Nederland Haar een grotsche hulde. In twee dichte, aaneengesloten rijen, zich uitstrekkend van het Tol huis in het Zuiden en den golfbreker tegenover den ingang van de hout haven in het Noorden, hebben eenige honderden schepen meest jachten ligplaats genomen. Zij allen zijn met vlaggen en wimpels gepavoi- seerd. Aan een stok, boven de top van den groo- ten mast, waait aan boord van elk vaartuig fier en trotsch de nationale driekleur. Een indrukwekkend en kleurrijk schouwspel deze vlaggenzee boven het zacht golvende water van het IJ. Op de kaden. f Duizenden hebben langs de boorden van het IJ een plaatsje gevonden om van deze grootsche en imposante show getuige te zijn. Op de kaden, de talloos vele aanleg steigers en boven op de even talloos vele loodsen, die zich aan weerszijden van het water bevinden en die eveneens in een feestkleed zijn gestoken, ziel het zwart van de menschen. De bodems van onze Marine staan na tuurlijk in het middelpunt van de belang stelling. Er is grootc bewegelijkheid aan boord van deze grijze gevaarten, die ook van onderen tot boven met honderden vlaggen en wimpels zijn gepavoiseerd en die met hun dreigende vuurmonden een in- t' ukwekkend schouwspel opleveren. De i atrozen zijn druk in de weer en leggen de laatste hand aan het uiterlijk van de schepen en aan de versieringen, waar zoo dadelijk, wanneer de Vorstelijke Familie in de Koningssloep voorbij zal varen, niets aan mag mankeeren. Aan de overzijde van het vaarwater, gerekend van de golf breker af, liggen achtereenvolgens netjes op een rij Hr. Ms. Kruiser „Sumtra", Hr. Ms. mijnenleggers „Douwe Aukes" en „Hyd A" en daarnaast de nieuwste aan winst van onze Marine, Hr. Ms. flottielje leider „Tromp". Naast Hr. Ms. „Tromp" h^bebn ruim 300 zeil- en motorjachten lig plaats genomen. Naast het Fransche opleidingsschip Quentin Roosevelt", liggen twee torpedo booten, de Z 6 en de Z 7, vervolgens Hr. Ms. mijnenlegger „Brinio" dan vier mijnen vegers en vijf onderzeebooten. De instructie vaartuigen „Prins Hendruk" en „Prinses Juliana" van het Onderwijsfonds voor de Scheepvaart sluiten de rij. De Koningssloep vaart. En tusschen deze twee rijen sche pen vaart omstreeks half drie de Vorstelijke Familie naar de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw maatschappij. Aan steiger 9 bij de de Ruyterkade gaan onze vorstin, Prinses Juliana en Prins Bernhard aan boord van de Koningssloep. In de verte dreunt het eerste kanon schot. Dat is het teeken: de Konings sloep vaart. De matrozen roeien het Koninklijke vaar tuig naar 't midden van het vaarwater. Wanneer de Koningssloep voorbijvaart, brengt ieder vaartuig de vlaggegroet. De oovarenden aan boord der schepen juichen 'i Vorstelijke Personen luide toe. Aan boord van de oorlogsschepen staan de bemanningen stram in de houding langs de railing: de hulde van onze Vaderlandsche Marine, die hier zoo voortreffelijk is vertegen woordigd. dere minuut dreunt een saluutschot. Het duid vermengt zich in de steeds met 'euwe geestdrift oplaaiende toejuichingen >n de opvarenden aan boord van de fees- tr'iik versierde schepen en nemt erst een e;ride als de Koningsslocp aan de werf van d-> Nederlandsche Scheepsbouw Maatschap pij is aangekomen. Op de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij verrijst indrukwekkend de 20 meter hooge romp van het trotsche mailschip „Oranje" vroolijk gepavoiseerd en met groene guirlandes versierd. Op de scheepshelling is een geweldige tribir gebouwd, welke plaats biedt aan 10.000 personen. Aan boord van de „Stierop" Meer en meer nadert het groote oogen- bhk, de spanning onder de duizenden wach tenden stijgt. Weldra zal onze Vorstin voet aan land zetten. In de verte nadert reeds de „Stierop". Aan boord bevinden zich de minister-president Dr. H. Colijn, de ministers Dr. J. J. C. van Dijk (Defensie), Mr. dr. ir. J. A. M. van Buurcn (Waterstaat),* mr. M. P. L. Steon- berghe (Economische Zaken), Ch. J. I. M. Weiter (Koloniën), mr. C. M. J. F. Goseling (Justitie) en prof. dr. J. R. Slotemaker de Bruine (Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen), de leden van den raad van State, de ministers van Staat en de voorzitters van Eerste en Tweede Kamer Mr. W. L. baron de Vos van Stcenwijk en mr. J. II. R. van Schaik. Ook de Indische vorsten en vele gezanten bevinden zich aan boord. Van de vele militaire autoriteiten noemen wij luit. generaal I. H. Reijnders, chef van den Generalen Staf, gen. majoor A. R. van den Bent, gouverneur van Amsterdam, ge neraal b.d. C. J. Snijders, vice-admiraal J. F. Fursther, chef Marinestaf en vice-admi raal A. Vos. Daar nadert in de verte op het IJ de Koninklijke sloep en twee volg- sloepen, waarin het gevolg van H.M. de Koningin heeft plaats genomen. Het is een indrukwekkend en on vergetelijk gezicht, de blanke sloe pen op het wijde water, dat geheel is vrijgehouden, varende langs de gepavoiseerde oorlogsschepen en jachten met hun juichende beman ningen. Even voordat de Koningssloep aan den steiger meert, zet de kapel van het regi ment infanterie het statige Wilhelmus in. Op het werfterrein worden Koning in, Prinses en Prins begroet door Dr. W. de Vlugt. president-commissaris van de N.S.M., den heer D. Goedkoop, oudsten di recteur van de N.S.M., en den lieer J. F. van Hengel, oudsten directeur der Stoom vaart Maatschappij „Nederland." In het gevolg van H.M. bevinden zich o.m. vice-admiraal F. Bauduin, schout bij nacht H. Jolles en N. A. Rost van Tonningen. Langs den weg, dien het hooge gezelschap naar de Koninklijke tribune neemt, staan padvinders opgesteld. Leerlingen van het opleidingsschip „Pollux" hbeben de eere- wacht betrokken bij de Koninklijke tribune. De kwaliteiten van de „Oranje" Als Koningin, Prinses en Prins Hun ze tels hebben ingenomen, spreekt de heer J. F. van Hengel de Vorstin toe. Spr. gewaagt van de belangstelling, welke het Huis van Oranje steeds voor de Mij. „Nederland" ge koesterd heeft en den dank der maatschap pij hiervoor. Waar, aldus spr. sinds 1930, met het in de vaart stellen van onze mo torpassagiersschepen „Johan van Oldenbarnevelt" en „Marnix van St. Aldegonde" de ongunst der tijden van de jaren tot 1937 ons niet toe liet een nieuw passagiersschip aan onze vloot toe te voegen, trok dit schip, dat met een lengte van 656 voet, zijn beide voorgangers met 47 voet in lengte overtreft, en een dienstsnelheid van 21 mijl per uur zal kunnen behouden, hetgeen ruim 4 mijl meer is dan de snelheid van de beide laatste schepen, reeds van den aanvang af veler aandacht. Nu het schip den naam van „Oranje" zal dragen en tevens een schakel zal zijn tusschen de gebiedsdeelen van Uwer Majesteits rijk, boeit het schip nog te meer. Eenmaal gereed, zullen ruim 700 passa giers hier hun drijvend tijdelijk tehuis vin den en zal het schip in de Nederlandsch- Indische havens zoowel als in de haven van Amsterdam en in verschillende buitenland- sche havens het symbool zijn van de een heid tusschen Oranje en Nederland, immers, Nederland kan niet zonder Oranje, een feit, hetwelk ruim drie eeuwen lang steeds weer tot uiting kwam. De „Oranje" wil niet. Na een korte toespraak verzoekt de heer D Goedkoop, directeur van de N.S.M., Ha re Majesteit de tewaterlating van de „Oran je wel te willen verrichten. In Haar beant woording van de toespraken der heeren van Hengel en Goedkoop spreekt H.M. de Koningin den wensch en de verwachting uit, dat dit schip de hechte band tusschen Nederland en Ned. Indië zal mogen ver sterken. Daarop neemt de Vorstin den ivo ren hamer ter hand, een korte slag op het zilveren mes weerklinkt De champagneflesch slaat tegen het schip in stukkenIedereen ziet met spanning toe, doch er komt geen beweging in het gevaarte. De hydraulische persen werken. De spanning op den wal stijgt. Het. machtige gevaarte blijft echter op de plaats, waar het ligt, hoog op de helling Minuut na minuut verstrijkt. Werklieden snellen naar de stutten onder de sleden om met man en macht aan 't werk te gaan. Na een half uur is men echter nog even ver. De heer Goedkoop verlaat de tribune en begeeft zich naar de plaats, waar zijn arbeiders en ingenieurs druk aan het werk zijn. Tijdverdrijf Tn de Koninklijke loge, waar de Vorste lijke personen zicii uiteen laten zetten, wat er aan kan haperen, worden ververschin- gen rondgediend. H. M. de Koningin informeert. H. M. de Koningin laat zidh uit voerig inlichten over de techniek van het te water laten van de groote schepen en de moeilijkhe den, welke daarbij zijn te overwin nen. Belangstellend informeert Zij, of er geen gevaar bestaat voor de werklieden, die bij de stutten, on der het hooge gevaarte van ihet nieuwe schip, werkzaam zijn. Hierop krij'gt Zij echter van de direc teuren der Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij een geruststellend ant woord. Na een uur hard werken loopt eenige minuten over 4 uur de „Oran je" van stapel. Eerst langzaam, doch al spoedig sneller glijdt het statige schip in het water onder het geloei van si renes en fluiten van de in de ha ven liggende schepen onder de da verende toejuichingen van de dui zendkoppige menigte, die zoo lang in spanning had gewacht. Als het schip zijn element op zoekt, klinkt luide op de werf het Wilhelmus. Het duurt niet lagn of de „Oranje" ligt weer stil in het breede water van het mooie IJ. Hiermede is de plechtigheid zij het dan dat deze eeii uur langer duurt dan men hoopt, ten einde. Als de Vorstelijke Familie zich weer op de Koningssloep heeft ingescheept, maakt Zij nogmaals onder daverende toejuichingen een tocht tusschen de rijen rijk versierde schepen. Hofauto's wachten op den wal, om de Koningin en het Prinselijk Paar naar het Paleis op den Dam terug te brengen. Zoo eindigt deze onvergetelijke dag, on vergetelijk in de eerste plaats voor onze Vorstin, voor Wie de aanblik van een zoo overdadig kleurrijke pracht, waaruit een sportane en blijde uiting van hulde en dank opklinkt, zeer zeker treffend is. Onvergete lijk ook voor al die duizenden, die van het zelfde schouwspel en hetzelfde huldebetoon aan boord van schepen of aan de oevers van het IJ getuige zijn. Eindelijk door den mand vallen. ge- De politie te 's-Gravenhage heeft de hand gelegd op den 25-jarigen monteur L. S. uit Rotterdam, die zich heeft schuldig gemaakt aan een groot aantal oplichtingen, verduis teringen, diefstallen enz. Auto's en fietsen vormden zijn geliefde buit, maar hij- legde zich ook wel toe op radiotoestellen, foto artikelen en andere voorwerpen. Aanvankelijk kon men den man niet op het spoor komen, omdat hij van dag tot dag van adres verander de en even gemakkelijk zich een anderen naam aanmatigde. Hij huurde b.v. in Oostvoorne een fiets, trok daarmede naar Den Haag, ver kocht het rijwiel en huurde in Den Haag een andere fiets, waarmede hij naar Haarlem toog, en daar hetzelf de spelletje speelde. Dergelijke verduisteringen pleegde hij o.m. te Beverwijk, Den Haag, Oostvoorne, Haar lem en Rotterdam. Ook deed bij dit met auto's met. een dergelijke verduisterde wa gen gebeulde toevallig iets. S. verduisterde te Breda een wagen en reed er mede naar Amsterdam, waar hij den wagen op de auto-markt verkocht. De kooper ging er mee naar Hilversum, waar hij den wagen, alweer op een automarkt, verkocht aan een collega, die er mee naar Amersfoort reed. Daar kocht een Bredasche garagehouder den wagen en bood hem, na dat hij ermee naar zijn woonplaats gereden was, te koop aan aanden vroegeren eigenaar. De politie werd in de zaak ge mengd én deze nam den wagen in beslag. aan De gelegenheid om op een spe ciaal daarvoor vervaardigd luxe- tclegrain-fomiulicr een geluk- wensch aan H.M. de Koningin te zenden is mede met het oog op de feestelijkheden te Amster dam verlengd tot en met Za terdag 10 September a.s, ten einde zooveel mogelijk Nederland sche mannen en vrouwen in staat te stellen op deze wijze een per soon lijk blijk van hulde te zenden aan de jubileerende Lands vorstin. Wie hier meent een ver zuim te hebben begaan, kan dit verzuim derhalve nog herstellen. Thans als getuige De beruchte postwisselvervalscher „de lamme consul" aan wiens handige verval- schingen destijds de dagbladen kolommen wijdden, komt opnieuw op de proppen. Hij zal thans als getuige onder eede moeten worden gehoord in de zaak tegen een ande ren vervalschcr J. B., wiens affaire een na sleep is: van die van den lammen consul zelf. Hef wereldcongres van de Ox- fordgroep. Op het wereldcongres van de Ox- fordgroep te Interlaken deed zich het merkwaardige feit voor, dat Chi- neesche en Japansche afgevaardig den van af hetzelfde podium spra ken. Het waren de heer T. S. Mitsui, broeder van baron Mitsui, den Japanschen industri eel, en bisschop Logan Roots, uit Hankow, een persoonlijk vriend van generalissimo en mevrouw Chiang Kai-Shek. De heer Mitsui zeide, dat de verhoudingen tusschen Japan en China onder gods leiding moeten worden gebracht, indien de oplos sing van onze moeilijkheden te vinden is. Japan heeft een oplossing voor nationale, politieke, economische en internationale vraagstukken noodig. Interlaken brengt die geest van verzoening voort, die volkeren tot elkander brengt. De invloed daarvan kan en zal bijdragen tot de oplossing van onze moeilijkheden in het Verre Oosten, en den wereldvrede terug brengen. Bischop Roots zeide onder de vervoor- uitziende zakenmenschen in China en Japan groote belangstelling gevonden te hebben voor de Oxford groep, zoowel als een weg waarlangs een wederzijdsch begrij pen tusschen de twee volkeren eventueel be reikt zou kunnen worden, als ook om tot grondslag te dienen voor een wederopbouw na den oorlog. De Oxford groep is nu nog het eenige ter rein, waarop de leiders van beide zijden en hun vrienden elkaar ontmoeten. Een hooggeplaatst ambtenaar te Tokio zeide, dat toen hij deze stad verliet, de si tuatie het punt bereikt had, waarop het niet meer mogelijk was, dat een der beide partijen nog het initiatief zou kunnen ne men tot een vredesvoorstel. Hij voegde er met groote beslistheid aan toe, dat volgens zijn meening de eenige stap, die nog kans op succes kan hebben, ligt op zedelijk en geestelijk gebied. Deze soort leiderschap komt alleen tot uitdrukking door de Oxford groep en in het bijzonder gedurende deze dagen te Interlaken. 7ertrek ran Aankomst to Oieenreis) Singap' 8 Sept' Band" 8 Sept- SfflAthene 8 sept-lA'dam 8 s*pt. K"») Ba'r"8 s""- 8 s«pi. ""'„reis) n«"8 8 5"" '°dh»' 8 Sept. lB»nJ- 8 S""- 8 Se»!. Belangrijke ruilverkaveling De eerste volgens de nieuwe wet De eerste ruilverkaveling volgens de be palingen van de nieuwe ruilverkavelingswet 1938, welke in omvang het project der be kende Staphorster ruilverkaveling overtreft zal worden behandeld. Het is in de gemeen te Eemnes en gaat over 2100 H.a. gr, ver deeld over 1500 cadastrale perceelen en deze behooren aan ongeveer 500 eigenaren. In verband met den aanleg van den nieuwen rijksweg Eemnes-Hoevelaken is de begren zing eonigszins naar liet zuiden tot in de ge meente Baarn verlegd. Het blok wordt verder in het westen door den Waterendijk, in het noorden door het IJselmeer en in het oosten door de Eem be grensd. Er zullen ongeveer 23 K. M. verhar de wegen worden aangelegd. In liefdesslrikken verwarde agent deed ongeoorloofde dingen. De commissaris van politie te Vlissingen heeft den 33-jarigen agent van politie de V, gearresteerd en ter beschikking van de ju stitie te Middelburg gesteld. Hij wordt ver dacht van meineed in een echtscheidings- proces en van verduistering. De aanleiding tot deze strafbare feiten moet gezocht wor den in een ongeoorloofde verhouding, wel ke de man, die hoofd van een gezin is, met een gehuwde vrouw had. De arrestatie heeft in het politiecorps, waarvan de V. reeds vele jaren deel uit maakt, groot opzien gebaard, aangezien hij bekend stond als een bekwaam politieman en een goed kameraad. 't Was Rubinstein geen eer meer De bekende Joodsche pianist Arthur Ru binstein heeft een contract voor concerten in Italië geannuleerd. Hij heeft Mussolini tevens het kruis van Commandeur in de kroonorde van Italië teruggezonden. (Niet officieel) 4de klasse, 3de lijst Trekking van Donderdag 8 September 1938 Hooge Prijzen 400.— 5617 Prijzen van 65. 1177 1500 1717 1791 1913 2112 2276 2811 3076 3110 3535 3692 4066 4142 4232 4416 4522 4813 5047 5322 5360 5361 5412 5530 5789 5849 5944 6407 6746 6880 7161 7163 7395 7434 7710 8051 8077 8088 8553 8681 8847 8890 9011 9495 9606 9670 9842 9955 10480 10740 10852 10860 11010 11223 11462 11600 12026 12290 12327 12437 12581 12798 12915 12942 12944 13471 13956 14318 14747 14984 14990 15221 15279 15508 15520 15825 15950 16003 16158 16308 16699 16968 17435 17607 17767 18429 18456 18464 19151 19233 19377 19660 19990 20597 20678 21039 21544 21830 21853 Verbeteringen 4e klasse, 2e lijst: 17862 moet zijn 17865 Aanvulling van den militairen dienstplicht voor hen die afge keurd en vrijgesteld zijn. GEEN ONDERSCHEID TUSSCHEN WERKENDEN EN WERKLCOZEN. In ons nummer van 8 dezer heb ben wij een openingsrede van den voorzitter van het Ned. Verbond van Werkgevers opgenomen, dat zich op het standpunt van verplichte ar beidsdienst voor werkloozen plaatst. Interessant is in dit verband een ar tikel van Prof. C. W. de Vries, in het Hsb., waaraan wij het volgende ont- leenen: Als regel moet worden gesteld, dat de normale, vrije jeugdvorming. in eigen or ganisaties, voor jongens en meisjes beiden, regel behoort te zijn. Al dadelijk zou ik willen waarschuwen tegen het opleggen van bepaalde, nader te omschrijven verplichtingen alleen aan de werklooze jeugd. Het tezamen brengen van werk loozen, als werklooze arbeiders, te werkgesteld hij werkverschaffings objecten, tegen arbeidsvoorwaarden voor werkloozen. onder aanbieding van werkloozen-loonen, lieeft reeds zóó groote bezwaren, dat ik mij zou willen verzetten tegen uitvoering van de resolutie 3 van het Tweede Congres der nationale R.K. Commis sie voor jeugdwei'kloozenzorg,, welke eischte: „Verplichte tewerkstelling, in werkkampen, van alle jonge man nen, in de leeftijdsgroep van 182i jaar, die gedurende eenige maanden werkloos zijn geweest". Het samenbrengen van alléén werkloo ze jongeren, anders dan voor ontspan ning, speciale training en omscholing en dan vrijwillig, in eigen milieu acht ik een ramp voor de stemming onder deze jongeren. Bij het overwegen van de invoering van een beperkten arbeids-leerplicht zou ik de onderscheiding werkloos of niet-werkloos geheel willen laten vervallen. Het voordeel wordt in dit systeem ver kregen. dat het aantal arbeids-dienstplichti- gen niet te groot kan zijn, want de rest van de gelieele jaarklasse is in militairen dienst. Ondanks de uitbreiding van het contin gent werkelijk dienenden in den militairen stand tot 32.000 man, is er nog een groot surplus dat nooit in de gelegenheid is deze volksopvoeding tc deelon. Het aantal ingeschrevenen van de tegen woordige mannelijke jaarklasse bedraagt ruim 72.000. Uit getal zal echter belangrijk stijgen, wegens den snellen aanwas van het aantal huwelijken in 1910 cn volgende jaren. De geboorten over 1920 leveren een mannelijke jaarklasse (1940) van 84.000 man. Dit getal zal weer terugloopcn, na een jaar of tien, tot ongeveer de tegenwoordige sterkte. Er i> dus hij de tegenwoordige verhouding nog een groot surplus aan afgekeurden, vrijgestelden en niet-acticf dienenden. Deze jongens vertoonen natuurlijk allerlei gra den van arbeidsgeschiktheid welke in ar- heidsdienstiplicht zouden kunnen worden benut om aan een groot aantal van deze jongens nog arbeid en tucht, discipline en vrijheid te loeren in onderling verband,, in een arbeids-oefentijd van zes maanden, gedurende welken tijd de „dienstplicht!" gen" in leger-verband worden geoefend. De tewerkstelling in dezen verplichten bur" gerlijken arbeids-leerplicht-dienst evenknie- van den militairend icnstplicht) ,v oor alle jongens uit dezelfde jaarklasse, moet gezien worden als een sociaal-paedagogische maat regel voor allen, niet alleen voor werklooze jongens. De eene vorming is bestemd voor de maat schappij, de andere voor het leger, zij het dan dat maatschappij en weermacht onaf scheidelijk aan elkander zijn verbonden, Zes maanden. Voorloopig ware te denken aan een ver-1 plichten burgerlijken arbeidsdienst van zes maanden, zoodat de jongens van het plat teland dienen in de wintermaanden en de jongens uit de steden in de zomermaanden. Hoewel een afdoende opheffing der jeugd" werkloosheid niet door dezen maatregel wordt bereikt, zit er toch een element van, bestrijding der werkloosheid in het feit, dat een geheele jaarklassc (met uitzondering van de militair-en arbeidsongeschikten) uit het bedrijfsleven wordt gelicht Militaire dienstplicht cn burgerlijke ar" beidsdienstpliclit tezamen voor één jaarklas sc jonge mannen, heffen ook voor een deel het nadeel op, dat uit maatschappelijk oog punt, door tijdverlies kan zijn verbonden aand en militairen diensttijd der gewone mi litaire dienstplichtigen. Is deze beperkte ega lisatie van concurrentie-mogelijkheid niet een bijkomstig voordeel, aldus besluit Prof. de Vries zijn belangwekkend artikel,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2