De „Oranje" weerspannig
Waar China en Japan
elkaar ontmoeten
Postvluchten op Indië
Een nieuw plan voor
arbeidsdienstplicht
Het schip wil niet in zijn element
SS3» I**»8 A,heM 8 si*.
Gelukwenschen
Oplichter trok van
stad tot stad
H. M. de Koningin
Opnieuw de „Lamme Consul"
Politicschandaal
te Vlissingen
Mussolini krijgt lintje terug
478ste STAATSLOTERIJ
EERST EEN UUR NADAT DE KONINGIN
DE BELETSELEN VOOR DEN STAPEL
LOOP HEEFT WEGGENOMEN, GLIJDT
HET ZEEKASTEEL VAN DE WERF
VAREND NEDERLAND BRENGT ZIJN
VORSTIN EEN INDRUKWEKKENDE
HULDE.
Met regelmatige tusschenpoozen
van 60 seconden daveren zware ka
nonschoten over het breede water
van het oude IJ te Amsterdam. Het
dreunende geluid sterft weg over
een drukke, roezemoezige en fees
tende stad. En terwijl het kanon bul
dert, doorklieft en Koningssloep
het water: Koningin Wilhelmina
begeeft zich in gezelschap van Haar
Kinderen naar de werven van de
Nederlandsche Scheepbouwmaat-
schappij, waar Zij zoo dadelijk met
eigen hand het nieuwe vlaggeschip
van de maatschappij „Nederland",
de „Oranje", te water zal laten.
Maar alvorens Zij deze plechtigheid ver
richt, brengt zeevarend- en watersport-
minnend Nederland Haar een grotsche
hulde.
In twee dichte, aaneengesloten
rijen, zich uitstrekkend van het Tol
huis in het Zuiden en den golfbreker
tegenover den ingang van de hout
haven in het Noorden, hebben eenige
honderden schepen meest jachten
ligplaats genomen. Zij allen zijn
met vlaggen en wimpels gepavoi-
seerd.
Aan een stok, boven de top van den groo-
ten mast, waait aan boord van elk vaartuig
fier en trotsch de nationale driekleur. Een
indrukwekkend en kleurrijk schouwspel
deze vlaggenzee boven het zacht golvende
water van het IJ.
Op de kaden.
f
Duizenden hebben langs de boorden van
het IJ een plaatsje gevonden om van deze
grootsche en imposante show getuige te
zijn. Op de kaden, de talloos vele aanleg
steigers en boven op de even talloos vele
loodsen, die zich aan weerszijden van het
water bevinden en die eveneens in een
feestkleed zijn gestoken, ziel het zwart
van de menschen.
De bodems van onze Marine staan na
tuurlijk in het middelpunt van de belang
stelling. Er is grootc bewegelijkheid aan
boord van deze grijze gevaarten, die ook
van onderen tot boven met honderden
vlaggen en wimpels zijn gepavoiseerd en
die met hun dreigende vuurmonden een in-
t' ukwekkend schouwspel opleveren. De
i atrozen zijn druk in de weer en leggen
de laatste hand aan het uiterlijk van de
schepen en aan de versieringen, waar zoo
dadelijk, wanneer de Vorstelijke Familie
in de Koningssloep voorbij zal varen, niets
aan mag mankeeren. Aan de overzijde
van het vaarwater, gerekend van de golf
breker af, liggen achtereenvolgens netjes
op een rij Hr. Ms. Kruiser „Sumtra", Hr.
Ms. mijnenleggers „Douwe Aukes" en
„Hyd A" en daarnaast de nieuwste aan
winst van onze Marine, Hr. Ms. flottielje
leider „Tromp". Naast Hr. Ms. „Tromp"
h^bebn ruim 300 zeil- en motorjachten lig
plaats genomen.
Naast het Fransche opleidingsschip
Quentin Roosevelt", liggen twee torpedo
booten, de Z 6 en de Z 7, vervolgens Hr.
Ms. mijnenlegger „Brinio" dan vier mijnen
vegers en vijf onderzeebooten. De instructie
vaartuigen „Prins Hendruk" en „Prinses
Juliana" van het Onderwijsfonds voor de
Scheepvaart sluiten de rij.
De Koningssloep vaart.
En tusschen deze twee rijen sche
pen vaart omstreeks half drie de
Vorstelijke Familie naar de werf
van de Nederlandsche Scheepsbouw
maatschappij. Aan steiger 9 bij de
de Ruyterkade gaan onze vorstin,
Prinses Juliana en Prins Bernhard
aan boord van de Koningssloep. In
de verte dreunt het eerste kanon
schot. Dat is het teeken: de Konings
sloep vaart.
De matrozen roeien het Koninklijke vaar
tuig naar 't midden van het vaarwater.
Wanneer de Koningssloep voorbijvaart,
brengt ieder vaartuig de vlaggegroet. De
oovarenden aan boord der schepen juichen
'i Vorstelijke Personen luide toe.
Aan boord van de oorlogsschepen
staan de bemanningen stram in de
houding langs de railing: de hulde
van onze Vaderlandsche Marine, die
hier zoo voortreffelijk is vertegen
woordigd.
dere minuut dreunt een saluutschot. Het
duid vermengt zich in de steeds met
'euwe geestdrift oplaaiende toejuichingen
>n de opvarenden aan boord van de fees-
tr'iik versierde schepen en nemt erst een
e;ride als de Koningsslocp aan de werf van
d-> Nederlandsche Scheepsbouw Maatschap
pij is aangekomen.
Op de werf van de Nederlandsche
Scheepsbouw Maatschappij verrijst
indrukwekkend de 20 meter hooge
romp van het trotsche mailschip
„Oranje" vroolijk gepavoiseerd en
met groene guirlandes versierd.
Op de scheepshelling is een geweldige
tribir gebouwd, welke plaats biedt aan
10.000 personen.
Aan boord van de „Stierop"
Meer en meer nadert het groote oogen-
bhk, de spanning onder de duizenden wach
tenden stijgt. Weldra zal onze Vorstin voet
aan land zetten.
In de verte nadert reeds de „Stierop". Aan
boord bevinden zich de minister-president
Dr. H. Colijn, de ministers Dr. J. J. C.
van Dijk (Defensie), Mr. dr. ir. J. A. M. van
Buurcn (Waterstaat),* mr. M. P. L. Steon-
berghe (Economische Zaken), Ch. J. I. M.
Weiter (Koloniën), mr. C. M. J. F. Goseling
(Justitie) en prof. dr. J. R. Slotemaker de
Bruine (Onderwijs, Kunsten en Wetenschap
pen), de leden van den raad van State, de
ministers van Staat en de voorzitters van
Eerste en Tweede Kamer Mr. W. L. baron
de Vos van Stcenwijk en mr. J. II. R. van
Schaik.
Ook de Indische vorsten en vele gezanten
bevinden zich aan boord.
Van de vele militaire autoriteiten noemen
wij luit. generaal I. H. Reijnders, chef van
den Generalen Staf, gen. majoor A. R. van
den Bent, gouverneur van Amsterdam, ge
neraal b.d. C. J. Snijders, vice-admiraal J.
F. Fursther, chef Marinestaf en vice-admi
raal A. Vos.
Daar nadert in de verte op het IJ
de Koninklijke sloep en twee volg-
sloepen, waarin het gevolg van H.M.
de Koningin heeft plaats genomen.
Het is een indrukwekkend en on
vergetelijk gezicht, de blanke sloe
pen op het wijde water, dat geheel
is vrijgehouden, varende langs de
gepavoiseerde oorlogsschepen en
jachten met hun juichende beman
ningen.
Even voordat de Koningssloep aan den
steiger meert, zet de kapel van het regi
ment infanterie het statige Wilhelmus in.
Op het werfterrein worden Koning
in, Prinses en Prins begroet door Dr.
W. de Vlugt. president-commissaris van de
N.S.M., den heer D. Goedkoop, oudsten di
recteur van de N.S.M., en den lieer J. F.
van Hengel, oudsten directeur der Stoom
vaart Maatschappij „Nederland."
In het gevolg van H.M. bevinden zich o.m.
vice-admiraal F. Bauduin, schout bij nacht
H. Jolles en N. A. Rost van Tonningen.
Langs den weg, dien het hooge gezelschap
naar de Koninklijke tribune neemt, staan
padvinders opgesteld. Leerlingen van het
opleidingsschip „Pollux" hbeben de eere-
wacht betrokken bij de Koninklijke tribune.
De kwaliteiten van de „Oranje"
Als Koningin, Prinses en Prins Hun ze
tels hebben ingenomen, spreekt de heer J. F.
van Hengel de Vorstin toe. Spr. gewaagt
van de belangstelling, welke het Huis van
Oranje steeds voor de Mij. „Nederland" ge
koesterd heeft en den dank der maatschap
pij hiervoor.
Waar, aldus spr. sinds 1930, met
het in de vaart stellen van onze mo
torpassagiersschepen „Johan van
Oldenbarnevelt" en „Marnix van St.
Aldegonde" de ongunst der tijden
van de jaren tot 1937 ons niet toe
liet een nieuw passagiersschip aan
onze vloot toe te voegen, trok dit
schip, dat met een lengte van 656
voet, zijn beide voorgangers met 47
voet in lengte overtreft, en een
dienstsnelheid van 21 mijl per uur
zal kunnen behouden, hetgeen ruim
4 mijl meer is dan de snelheid van
de beide laatste schepen, reeds van
den aanvang af veler aandacht. Nu
het schip den naam van „Oranje"
zal dragen en tevens een schakel zal
zijn tusschen de gebiedsdeelen van
Uwer Majesteits rijk, boeit het schip
nog te meer.
Eenmaal gereed, zullen ruim 700 passa
giers hier hun drijvend tijdelijk tehuis vin
den en zal het schip in de Nederlandsch-
Indische havens zoowel als in de haven van
Amsterdam en in verschillende buitenland-
sche havens het symbool zijn van de een
heid tusschen Oranje en Nederland, immers,
Nederland kan niet zonder Oranje, een feit,
hetwelk ruim drie eeuwen lang steeds weer
tot uiting kwam.
De „Oranje" wil niet.
Na een korte toespraak verzoekt de heer
D Goedkoop, directeur van de N.S.M., Ha
re Majesteit de tewaterlating van de „Oran
je wel te willen verrichten. In Haar beant
woording van de toespraken der heeren
van Hengel en Goedkoop spreekt H.M. de
Koningin den wensch en de verwachting
uit, dat dit schip de hechte band tusschen
Nederland en Ned. Indië zal mogen ver
sterken.
Daarop neemt de Vorstin den ivo
ren hamer ter hand, een korte slag
op het zilveren mes weerklinkt
De champagneflesch slaat tegen het
schip in stukkenIedereen ziet
met spanning toe, doch er komt
geen beweging in het gevaarte.
De hydraulische persen werken.
De spanning op den wal stijgt. Het.
machtige gevaarte blijft echter op de
plaats, waar het ligt, hoog op de
helling
Minuut na minuut verstrijkt. Werklieden
snellen naar de stutten onder de sleden om
met man en macht aan 't werk te gaan.
Na een half uur is men echter nog even
ver. De heer Goedkoop verlaat de tribune
en begeeft zich naar de plaats, waar zijn
arbeiders en ingenieurs druk aan het
werk zijn.
Tijdverdrijf
Tn de Koninklijke loge, waar de Vorste
lijke personen zicii uiteen laten zetten, wat
er aan kan haperen, worden ververschin-
gen rondgediend.
H. M. de Koningin informeert.
H. M. de Koningin laat zidh uit
voerig inlichten over de techniek
van het te water laten van de
groote schepen en de moeilijkhe
den, welke daarbij zijn te overwin
nen. Belangstellend informeert Zij,
of er geen gevaar bestaat voor de
werklieden, die bij de stutten, on
der het hooge gevaarte van ihet
nieuwe schip, werkzaam zijn.
Hierop krij'gt Zij echter van de direc
teuren der Nederlandsche Scheepvaart
Maatschappij een geruststellend ant
woord.
Na een uur hard werken loopt
eenige minuten over 4 uur de „Oran
je" van stapel.
Eerst langzaam, doch al spoedig
sneller glijdt het statige schip in
het water onder het geloei van si
renes en fluiten van de in de ha
ven liggende schepen onder de da
verende toejuichingen van de dui
zendkoppige menigte, die zoo lang
in spanning had gewacht.
Als het schip zijn element op
zoekt, klinkt luide op de werf het
Wilhelmus.
Het duurt niet lagn of de „Oranje" ligt
weer stil in het breede water van het mooie
IJ.
Hiermede is de plechtigheid zij het
dan dat deze eeii uur langer duurt dan
men hoopt, ten einde.
Als de Vorstelijke Familie zich weer op
de Koningssloep heeft ingescheept, maakt
Zij nogmaals onder daverende toejuichingen
een tocht tusschen de rijen rijk versierde
schepen.
Hofauto's wachten op den wal, om de
Koningin en het Prinselijk Paar naar het
Paleis op den Dam terug te brengen.
Zoo eindigt deze onvergetelijke dag, on
vergetelijk in de eerste plaats voor onze
Vorstin, voor Wie de aanblik van een zoo
overdadig kleurrijke pracht, waaruit een
sportane en blijde uiting van hulde en dank
opklinkt, zeer zeker treffend is. Onvergete
lijk ook voor al die duizenden, die van het
zelfde schouwspel en hetzelfde huldebetoon
aan boord van schepen of aan de oevers
van het IJ getuige zijn.
Eindelijk door den mand
vallen.
ge-
De politie te 's-Gravenhage heeft de hand
gelegd op den 25-jarigen monteur L. S. uit
Rotterdam, die zich heeft schuldig gemaakt
aan een groot aantal oplichtingen, verduis
teringen, diefstallen enz. Auto's en fietsen
vormden zijn geliefde buit, maar hij- legde
zich ook wel toe op radiotoestellen, foto
artikelen en andere voorwerpen.
Aanvankelijk kon men den man
niet op het spoor komen, omdat hij
van dag tot dag van adres verander
de en even gemakkelijk zich een
anderen naam aanmatigde. Hij
huurde b.v. in Oostvoorne een fiets,
trok daarmede naar Den Haag, ver
kocht het rijwiel en huurde in Den
Haag een andere fiets, waarmede hij
naar Haarlem toog, en daar hetzelf
de spelletje speelde.
Dergelijke verduisteringen pleegde hij o.m.
te Beverwijk, Den Haag, Oostvoorne, Haar
lem en Rotterdam. Ook deed bij dit met
auto's met. een dergelijke verduisterde wa
gen gebeulde toevallig iets.
S. verduisterde te Breda een wagen en
reed er mede naar Amsterdam, waar hij
den wagen op de auto-markt verkocht. De
kooper ging er mee naar Hilversum, waar
hij den wagen, alweer op een automarkt,
verkocht aan een collega, die er mee naar
Amersfoort reed. Daar kocht een Bredasche
garagehouder den wagen en bood hem, na
dat hij ermee naar zijn woonplaats gereden
was, te koop aan aanden vroegeren
eigenaar. De politie werd in de zaak ge
mengd én deze nam den wagen in beslag.
aan
De gelegenheid om op een spe
ciaal daarvoor vervaardigd luxe-
tclegrain-fomiulicr een geluk-
wensch aan H.M. de Koningin te
zenden is mede met het oog
op de feestelijkheden te Amster
dam verlengd tot en met Za
terdag 10 September a.s, ten
einde zooveel mogelijk Nederland
sche mannen en vrouwen in staat
te stellen op deze wijze een per
soon lijk blijk van hulde te
zenden aan de jubileerende Lands
vorstin. Wie hier meent een ver
zuim te hebben begaan, kan dit
verzuim derhalve nog herstellen.
Thans als getuige
De beruchte postwisselvervalscher „de
lamme consul" aan wiens handige verval-
schingen destijds de dagbladen kolommen
wijdden, komt opnieuw op de proppen. Hij
zal thans als getuige onder eede moeten
worden gehoord in de zaak tegen een ande
ren vervalschcr J. B., wiens affaire een na
sleep is: van die van den lammen consul
zelf.
Hef wereldcongres van de Ox-
fordgroep.
Op het wereldcongres van de Ox-
fordgroep te Interlaken deed zich
het merkwaardige feit voor, dat Chi-
neesche en Japansche afgevaardig
den van af hetzelfde podium spra
ken.
Het waren de heer T. S. Mitsui, broeder
van baron Mitsui, den Japanschen industri
eel, en bisschop Logan Roots, uit Hankow,
een persoonlijk vriend van generalissimo en
mevrouw Chiang Kai-Shek.
De heer Mitsui zeide, dat de verhoudingen
tusschen Japan en China onder gods leiding
moeten worden gebracht, indien de oplos
sing van onze moeilijkheden te vinden is.
Japan heeft een oplossing voor nationale,
politieke, economische en internationale
vraagstukken noodig. Interlaken brengt die
geest van verzoening voort, die volkeren tot
elkander brengt. De invloed daarvan kan
en zal bijdragen tot de oplossing van onze
moeilijkheden in het Verre Oosten, en den
wereldvrede terug brengen.
Bischop Roots zeide onder de vervoor-
uitziende zakenmenschen in China en
Japan groote belangstelling gevonden te
hebben voor de Oxford groep, zoowel als
een weg waarlangs een wederzijdsch begrij
pen tusschen de twee volkeren eventueel be
reikt zou kunnen worden, als ook om tot
grondslag te dienen voor een wederopbouw
na den oorlog.
De Oxford groep is nu nog het eenige ter
rein, waarop de leiders van beide zijden
en hun vrienden elkaar ontmoeten.
Een hooggeplaatst ambtenaar te Tokio
zeide, dat toen hij deze stad verliet, de si
tuatie het punt bereikt had, waarop het
niet meer mogelijk was, dat een der beide
partijen nog het initiatief zou kunnen ne
men tot een vredesvoorstel. Hij voegde er
met groote beslistheid aan toe, dat volgens
zijn meening de eenige stap, die nog kans
op succes kan hebben, ligt op zedelijk en
geestelijk gebied. Deze soort leiderschap
komt alleen tot uitdrukking door de Oxford
groep en in het bijzonder gedurende deze
dagen te Interlaken.
7ertrek ran
Aankomst to
Oieenreis) Singap' 8 Sept' Band" 8 Sept-
SfflAthene 8 sept-lA'dam 8 s*pt.
K"») Ba'r"8 s""- 8 s«pi.
""'„reis) n«"8 8 5"" '°dh»' 8 Sept.
lB»nJ- 8 S""- 8 Se»!.
Belangrijke ruilverkaveling
De eerste volgens de nieuwe wet
De eerste ruilverkaveling volgens de be
palingen van de nieuwe ruilverkavelingswet
1938, welke in omvang het project der be
kende Staphorster ruilverkaveling overtreft
zal worden behandeld. Het is in de gemeen
te Eemnes en gaat over 2100 H.a. gr, ver
deeld over 1500 cadastrale perceelen en deze
behooren aan ongeveer 500 eigenaren. In
verband met den aanleg van den nieuwen
rijksweg Eemnes-Hoevelaken is de begren
zing eonigszins naar liet zuiden tot in de ge
meente Baarn verlegd.
Het blok wordt verder in het westen door
den Waterendijk, in het noorden door het
IJselmeer en in het oosten door de Eem be
grensd. Er zullen ongeveer 23 K. M. verhar
de wegen worden aangelegd.
In liefdesslrikken verwarde agent
deed ongeoorloofde dingen.
De commissaris van politie te Vlissingen
heeft den 33-jarigen agent van politie de V,
gearresteerd en ter beschikking van de ju
stitie te Middelburg gesteld. Hij wordt ver
dacht van meineed in een echtscheidings-
proces en van verduistering. De aanleiding
tot deze strafbare feiten moet gezocht wor
den in een ongeoorloofde verhouding, wel
ke de man, die hoofd van een gezin is, met
een gehuwde vrouw had.
De arrestatie heeft in het politiecorps,
waarvan de V. reeds vele jaren deel uit
maakt, groot opzien gebaard, aangezien hij
bekend stond als een bekwaam politieman
en een goed kameraad.
't Was Rubinstein geen eer
meer
De bekende Joodsche pianist Arthur Ru
binstein heeft een contract voor concerten
in Italië geannuleerd. Hij heeft Mussolini
tevens het kruis van Commandeur in de
kroonorde van Italië teruggezonden.
(Niet officieel)
4de klasse, 3de lijst
Trekking van Donderdag 8 September 1938
Hooge Prijzen
400.— 5617
Prijzen van 65.
1177 1500 1717 1791 1913 2112 2276 2811
3076 3110 3535 3692 4066 4142 4232 4416
4522 4813 5047 5322 5360 5361 5412 5530
5789 5849 5944 6407 6746 6880 7161 7163
7395 7434 7710 8051 8077 8088 8553 8681
8847 8890 9011 9495 9606 9670 9842 9955
10480 10740 10852 10860 11010 11223 11462 11600
12026 12290 12327 12437 12581 12798 12915 12942
12944 13471 13956 14318 14747 14984 14990 15221
15279 15508 15520 15825 15950 16003 16158 16308
16699 16968 17435 17607 17767 18429 18456 18464
19151 19233 19377 19660 19990 20597 20678 21039
21544 21830 21853
Verbeteringen 4e klasse, 2e lijst: 17862 moet
zijn 17865
Aanvulling van den militairen
dienstplicht voor hen die afge
keurd en vrijgesteld zijn.
GEEN ONDERSCHEID TUSSCHEN
WERKENDEN EN WERKLCOZEN.
In ons nummer van 8 dezer heb
ben wij een openingsrede van den
voorzitter van het Ned. Verbond van
Werkgevers opgenomen, dat zich op
het standpunt van verplichte ar
beidsdienst voor werkloozen plaatst.
Interessant is in dit verband een ar
tikel van Prof. C. W. de Vries, in het
Hsb., waaraan wij het volgende ont-
leenen:
Als regel moet worden gesteld, dat de
normale, vrije jeugdvorming. in eigen or
ganisaties, voor jongens en meisjes beiden,
regel behoort te zijn.
Al dadelijk zou ik willen waarschuwen
tegen het opleggen van bepaalde, nader te
omschrijven verplichtingen alleen aan de
werklooze jeugd.
Het tezamen brengen van werk
loozen, als werklooze arbeiders, te
werkgesteld hij werkverschaffings
objecten, tegen arbeidsvoorwaarden
voor werkloozen. onder aanbieding
van werkloozen-loonen, lieeft reeds
zóó groote bezwaren, dat ik mij zou
willen verzetten tegen uitvoering
van de resolutie 3 van het Tweede
Congres der nationale R.K. Commis
sie voor jeugdwei'kloozenzorg,, welke
eischte: „Verplichte tewerkstelling,
in werkkampen, van alle jonge man
nen, in de leeftijdsgroep van 182i
jaar, die gedurende eenige maanden
werkloos zijn geweest".
Het samenbrengen van alléén werkloo
ze jongeren, anders dan voor ontspan
ning, speciale training en omscholing en
dan vrijwillig, in eigen milieu acht ik
een ramp voor de stemming onder deze
jongeren.
Bij het overwegen van de invoering van
een beperkten arbeids-leerplicht zou ik de
onderscheiding werkloos of niet-werkloos
geheel willen laten vervallen.
Het voordeel wordt in dit systeem ver
kregen. dat het aantal arbeids-dienstplichti-
gen niet te groot kan zijn, want de rest van
de gelieele jaarklasse is in militairen dienst.
Ondanks de uitbreiding van het contin
gent werkelijk dienenden in den militairen
stand tot 32.000 man, is er nog een groot
surplus dat nooit in de gelegenheid is deze
volksopvoeding tc deelon.
Het aantal ingeschrevenen van de tegen
woordige mannelijke jaarklasse bedraagt
ruim 72.000. Uit getal zal echter belangrijk
stijgen, wegens den snellen aanwas van
het aantal huwelijken in 1910 cn volgende
jaren. De geboorten over 1920 leveren een
mannelijke jaarklasse (1940) van 84.000 man.
Dit getal zal weer terugloopcn, na een jaar
of tien, tot ongeveer de tegenwoordige
sterkte.
Er i> dus hij de tegenwoordige verhouding
nog een groot surplus aan afgekeurden,
vrijgestelden en niet-acticf dienenden. Deze
jongens vertoonen natuurlijk allerlei gra
den van arbeidsgeschiktheid welke in ar-
heidsdienstiplicht zouden kunnen worden
benut om aan een groot aantal van deze
jongens nog arbeid en tucht, discipline en
vrijheid te loeren in onderling verband,,
in een arbeids-oefentijd van zes maanden,
gedurende welken tijd de „dienstplicht!"
gen" in leger-verband worden geoefend.
De tewerkstelling in dezen verplichten bur"
gerlijken arbeids-leerplicht-dienst evenknie-
van den militairend icnstplicht) ,v oor alle
jongens uit dezelfde jaarklasse, moet gezien
worden als een sociaal-paedagogische maat
regel voor allen, niet alleen voor werklooze
jongens.
De eene vorming is bestemd voor de maat
schappij, de andere voor het leger, zij het
dan dat maatschappij en weermacht onaf
scheidelijk aan elkander zijn verbonden,
Zes maanden.
Voorloopig ware te denken aan een ver-1
plichten burgerlijken arbeidsdienst van zes
maanden, zoodat de jongens van het plat
teland dienen in de wintermaanden en de
jongens uit de steden in de zomermaanden.
Hoewel een afdoende opheffing der jeugd"
werkloosheid niet door dezen maatregel
wordt bereikt, zit er toch een element van,
bestrijding der werkloosheid in het feit, dat
een geheele jaarklassc (met uitzondering
van de militair-en arbeidsongeschikten) uit
het bedrijfsleven wordt gelicht
Militaire dienstplicht cn burgerlijke ar"
beidsdienstpliclit tezamen voor één jaarklas
sc jonge mannen, heffen ook voor een deel
het nadeel op, dat uit maatschappelijk oog
punt, door tijdverlies kan zijn verbonden
aand en militairen diensttijd der gewone mi
litaire dienstplichtigen. Is deze beperkte ega
lisatie van concurrentie-mogelijkheid niet
een bijkomstig voordeel, aldus besluit Prof.
de Vries zijn belangwekkend artikel,