MEXICO IN DE KLEM NEDERLAND Onze voedselvoorziening in oorlogstijd Onze melkproducten-export naar Engeland bedreigd zal geen sancties toepassen Competitie-indeeling N.H.V.B. Postvlucbten op Indië Dienstweigeraar staat terecht Vele schuldeischers en een leeqe staatskas Internationale toestand dwingt Nederland tot maatregelen Uoei&al Programma van a.s. Zondag WASHINGTON IS HET WACHTEN MOEDE. Be Amerikaansche minister van Buitenlandsclie Zaken Huil overhandigde dezer dagen den Mexicaans chen ambassadeur een nota, die bijna 4000 woor den omvat en in den scherpsten vorm de onmiddellijke regeling van het schadevergnedingsvraag stuk eischt. In onderstaanden brief van een sper.ialen corresvon dent in Mexico wordt de ont wikkeling van het vraagstuk tot op den dag van deze nota van Huil beschreven. Mexico City. Mexico bevindt zich op het oogeniblik in een uiterst lastig parket. Nadat tengevolge van den Engelschen eisch tot teruggave der op 18 Maart onteigende Britsche bezit tingen in Mexico de betrekkingen tusschen de beide landen afgebroken werden, is door Europeesche persberichten het tot nog toe door de Mexicaansche regeering verdoezel de feit bekend geworden, dat ook de Ne- derlandsche regeering wegens deze olie onteigeningen een energiek protest heeft laten hooren, want bij de „Cornnania Mexi- cana de Petroleo ,E1 Aguila' S.A." (Mcxi- can Eagle) is niet slechts Engelsch, maar zooals bekend- ook Nederlandsch kapitaal geïnteresseerd. En dit alles ware wellicht nog niet zoo erg, wanneer niet ook de Vereenigde Staten hun rechten op nadruk kelijke wijze geldend gemaakt zouden hebben. Spanning tusschen Washington en Mexico. He regeering van president Car- dsnas heeft het Mexicaansche volk steeds weer laten gelooven, dat de Vereenigde Staten de onteigening der buitenlandsche maatschappijen zooal niet goedkeurde, dan toch be schouwde als een maatregel, waar toe Mexico het recht zou hebben. De Amerikaansche regeering had echter d.d. 29 Maart een protestnota naar Mexico gezonden. Terwijl deze nota door den Amerikaanschen ambassadeur Josepluis Daniels aan de Mexicaansche regeering overhandigd werd, werd de nota van 21 Juli te Washington aan den Mexicaanschen ambassadeur aangeboden', waarbij er gelijk tijdig op gewezen werd, dat de tekst van deze nota gepubliceerd zou wórdèn, vtt* moedelijk om te verhinderen, dat zij door de Mexicaansche regeering verzwegen werd. Deze nota, die slechts een voorloo- per van verdere stappen en een proefballon in het vraagstuk der schadevergoeding voor de onteigen de oliemaatschappijen is, wijst er in uitvoerigen vorm op, dat de Amerikaansche eigenaars van het sinds 1915 onteigende landbezit nog in het geheel niet schadeloos gesteld zijn. Onteigening zonder onmiddellijke schade loosstelling zou echter niet anders dan con fiscatie zijn, zelfs wanneer een belofte tot latere betaling gegeven wordt. Washington wenscht derhalve de uitspraak van een arbitraal gerechtshof over de vraag, of Mexico zijn uit het internationaal recht voortspruitende plichten nagekomen is en, zoo dit niet het geval is, hoe hoog de te betalen schadevergoeding moet zijn. Mexico weigert. De Mexicaansche regeering heeft in een nota van 3 Augustus dezen Amerikaan schen eisch van de hand gewezen en ver klaard, dat het internationaal recht gee nerlei bindende verplichting tot betaling van schadevergoeding voor in het open baar belanar onteigend bezit zou kennen, maar dat zij desondanks een dergelijken plicht erkent, wijl de Mexicaansche grond wet zulks voorschrijft. In geen geval zou er echter sprake kunnen zijn van een ver plichting lot „onmiddellijke" betaling. Zeer handig wijst Mexico erop, dat de eischcn der Amerikanen dikwijls overdreven zouden zijn, wijl n.1. de eigenaars oen hoogere scha devergoeding vragen dan de belastingwaar de bedraagt, die zijzelf indertijd aangege ven hadden. Uit dez?n passus kan men reeds opmaken, welke houding Mexico in het vraagstuk der olie-onteigeningen zal aannemen, want de waarde, die de maat schappijen aan de belastingautoriteiten on- gegeven hebben, is natuurlijk aanzienlek lager dan de werkelijke. Mexico zal zich waarschijnlijk on deze helastingverklarin- gen beroepen, wanneer eens de hoogte van de te betalen schadevergoeding aan de oliemaatschappijen wordt vastgesteld. Wèl directe onderhandelingen. Mexico verklaart verder, dat het zich met het oog op de economische situatie een on middellijke betaling der schadevergoeding niet veroorloven kan. maar wel bereid is fot directe onderhandelingen over de hoocte en de betalingswijze der schadeloosstellin gen. Hierbij moet intussch«n opgemerkt worden, dat dergelijke onderhande lingen reeds sinds lanceren tiid aan den gang wamn. manr kortge leden zonder resultaat afgebroken werden, want Mexico wilde on geen enkele wüze on de 4moriksnn«che eischen ingaan. TndeHh'd bed Mexi co verklaard, dat bet er niet aan kon denken, nog tijdens de ambts periode van den tegenwoerdigen president het bedrag van het ont eigende bezit in zijn geheel te dek ken, noch voor de toekomst een der gelijke verplichting op zich zou kun nen nemen. Vrees voor energieker optreden. De Amerikaansche nota beeft in Mexico veel opzien gebaard, wijl zij aantoont, dat aan de door president Roosevelt gevoerde „politiek van goede nabuurschap" ook eens een eind kan komen, n.1. dan wanneer men van Washington verlangt, dat deze politiek eenzijdig bedreven wordt, dus zon der tegenprestaties van Mexicaansche zijde. Er is dan ook ongetwijfeld een spanning in de betrekkingen tusschen de beide lan den ingetreden. Mexico bevindt zich in een bui tengewoon onaangename positie, daar de Vereenigde Staten over vol doende drukmiddelen beschikken, om Mexico gewillig te maken, voor zooverre Washington dit werkelijk van plan zou zijn. In- ieder geval echter is de Amerikaansche nota een ernstige waarschuwing om op den eenmaal ingeslagen weg niet verder te gaan. Mexico zal zich mogelijkerwijs ge dwongen zien, zijn radicale politiek op te geven en een gematigder koers te gaan volgen. Dit echter is niet zoo heel gemak kelijk met het oog op de groote beloften, die president Cardenas sinds zijn ambts aanvaarding aan de radicalen van links gedaan heeft. Een verandering van koers kan tot een ernstigen binnenlandschen strijd leiden. Reeds thans kan men het be gin van een afscheiding in een gematigd en een radicaal kamp waarnemen en men spreekt zelfs van verschillen over den te volgens koers in het regeeringskamp zelf.. Zal president Cardenas van deze mogelijk heid gebruik maken, om zich van ziin radi cale medewerkers die het hem onder de tegenwoordige omstandigheden uiterst moeilijk maken, te ontdoen? Deze vraag te beantwoorden, moet men aan de toekomst overlaten. Art. 16 van het Volkenbondsver- drag heeft nog slechts facultatie ve beteekenis. Minister Pa- tijn spreekt te Genève. De eerste twee sprekers op de 19e Vol kenbondsvergadering te Genève waren gis teren de ministers van Buitenlandsche Za ken van twee tot de Oslogroep behoorende staten, n.1. de Zweedsche minister Sandler en de Nederlandsche minister Patijn. Het is een gevoelskwestie, zegt beklaagde. Voor het Hoog Militair Gerechtshof te 's- Gravenhage moest gisteren in hooger be roep terecht staan de 22-jarige J. V., ge woon dienstplichtig soldaat bij het korps motordienst te, Haarlem, die. jvegeps dienst weigering voor den Krijgsraad te 's-Hcrtó- genbosch veroordeeld was tot. vier maanden gevangenisstraf met aftrek van de preven tieve hechtenis en ontslag uit den militairen dienst zonder ontzetting van de bevoegdheid bij de gewapende macht te dienen. Beklaagde verklaarde, dat zijn dienstweigering geen verstands- of godsdienst- maar een gevoelskwes tie was. Hij wilde niet opgeleid worden om zijn mede-mensehen te dooden. Generaal van Munnekrede: „Maar niet iedere dienst leidt op om men- sclien te dooden. Bij den hospi- taaldienst geldt juist 't tegendeel". Beklaagde: „Ik wil op geen enkele wijze medewerken aan den militairen dienst. De advocaat-fiscaal wilde geen hoogere straf vorderen, dan de Krijgsraad heeft op gelegd. De verdediger drong op vrijspraak aan, resp. een straf gelijk aan de preventieve hechtenis. Het verzoek tot onmiddellijke invrijheid stelling werd afgewezen. Het Hof zal nader uitspraak doen. Mr. J. A. N. Patijn. Beide sprekers hebben, zooals na de gemeenschappelijke bijeenkomst van de vertegenwoordigers der Os- lostaten verleden Zondag verwacht kon worden, herhaald, dat huns in ziens art. 16 van het Volkenbonds verdrag nog slechts facultatieve be teekenis heeft en dat dus ook ten aanzien van oeconomische en finan- cieele sancties geen verplichtingen voor de Volkenbondsstaten meer be staan, die voorschrijven deze sanc ties toe te passen. Doch terwijl min. Patijn zich blijkbaar met de ondubbelzinnige uitspraak van de Ne derlandsche regeering tevreden stelde, drong Sandler, aldus de N. R. Crt. tot veler verras sing sterk er op aan, dat de Volkenbonds vergadering duidelijk zou erkennen, dat de feiten er op wijzen, dat art. 16 onder de te genwoordige omstandigheden inderdaad nog slechts een facultatieve beteekenis heeft. De sterke aandrang van minister Sandler óp è.cri uitspraak der verga dering wijkt af van de afspraken van de Oslo-staten van j.1. Zondag en heeft in die kringen dan ook ver bazing gewekt. De doortocht der buitenlandsche troepen. Uit de redevoering van minister Patijn is nog opmerkelijk, dat hij ook uitdrukkelijk de in art. 16 ter sprake gebr„chle kwestie van den doortocht der buitenlandsche troe pen in verband met de Volkenbondssanc ties heeft besproken. Natuurlijk verklaarde onze minis ter, dat de Nederlandsche regeering zich daartoe geenszins gebonden acht en dat onze regeering ieder ge val naar de omstandigheden, in het bijzonder in verband met de geogra fische ligging zal beoordeelen. Voorts viel het op, dat minister Patijn niet slechts art. 16 voor facultatief heeft verklaard, doch aan deze opvatting ook uitdrukkelijk de logische conse quentie verbond, dat Nederland zich evenmin voortaan verplicht gevoelt krachtens art. 10 van het Volken bondsverdrag aan een Volkenbonds staat bescherming voor de integriteit van zijn grondgebied te erleenen. Geen sancties. Minister Patijn schakelde natuurlijk ook het bindend karakter van art. 17, het op niet-Volkenbondsleden betrekking hebbende sanctie-artikel, uit, hetgeen vooral practi- sclie beteekenis heeft in verb.and met het dezer dagen door China tot den Volken bond gerichte verzoek om dit art. 17 tegen Japan toe te passen. Het trok zeer de aandacht, dat de minis ters Sandler en Patijn gisteren terstond bij de opening der algemeene beschouwingen het woord gevraagd hebben. Dit staat wel licht in verband met de niet ondenkbeeldi ge mogelijkheid, dat eenige andere delega ties bij een toespitsing van den internatio nalen toestand een nieuwe poging zouden willen ondernemen tot collectieve actie van den Volkenbond tegen den staat-aanvaller. Voor dat geval is het van beteekenis, dat de Volkenbond terstond weet, dat de Oslo- staten zich niet verplicht achten aan een dergelijke toepassing van collectieve sanc ties mee te doen. Wetsontwerp ingediend. Van de bevoegdheden der Landbouw- Crisiswet wordt gebruik ge maakt. Bij Koninklijke boodschap van 12 dezer is ingediend een ontwerp van wet, houdende voorziening ten be hoeve van voedselvoorziening in tij den van oorlog, oorlogsgevaar of andere buitengewone omstandighe den en de voorbereiding daarvan. Artikel 1. Van de bevoegdheden, bij of krach tens de Landbouw-crisiswet 1933 aan ons en aan onzen met de zaken van den landbouw belasten minister ver leend, kan mede worden gebruik gemaakt ten behoeve van de voorbe reiding van de voedselvoorziening zelve in tijden van oorlog, oorlogsge vaar of andere buitengewone om standigheden. Artikel 2. Uitgaven, welke strekken ter uitvoering en handhaving van uit deze wet voort vloeiende maatregelen en voorschriften ko men niet ten laste van het landbouw-cri- sisfonds, bedoeld in artikel 2 van de Land- bcuw-crisiswet 1933. Artikel 3. Deze wet treedt in werking met ingang van den dag na dien harer afkondiging en zal door ons op een nader door ons te be palen tijdstip, doch uiterlijk op 31 Decem ber 1939, worden ingetrokken. Grondstoffenvoorraden noodig. Aan de Memorie van Toelichting, onder- tcekend door den Minister van Economische Zaken, ontleenen wij het volgende: Een ontwerp van wet betreffende de eco nomische verdedigingsvoorbcreiding van Nederland, dat onder meer beoogt aan de regeering de bevoegdheid te geven de voor- raadsvorming te bevorderen of te gelasten, is in voorbereiding. Naar wij vernemen, luidt de comnetitie- indeeling van den N.H.V.B. voor zoover vereenigingen uit ons district daarbij be trokken zijn als volgt: T A: Alcm. Victrix IV, Alkmaar I (voor waardelijk), Beemster I, K.V.V. III, O.F.C. I, Oudorp I, R.C.Z. I, Vrone I, W.F.C. V en Zaandijk II. In afd. I C treffen we Sijbekarspel I aan, welk elftal dus is gepromoveerd ondanks zijn tweede plaats in de promotie-degrada- tie-com petitie. I D: Helder III, H.R.C. IV, J.V.C. T, Koe dijk I. Oudesluis I, Petten I, Schoorl 1 en Succes II. II B: AkeAsloot I, Alcm. Victr. V, Alk maar II (voorw.). Al km. Boys III, D.T.S. II. Mevo I en Ursem I. II F: Hem I, Hollandia IV, N. Niedorp II, Oudendijk I, Schagen II, Sporters II. Strandvogels II. V.C.L. I. zooals men hieruit kan opmaken, is het verzoek der v.v. Schagen om haar tweede elftal bij keuze te doen promoveeren van de hand gewezen. II G: B.K.C. II. De Corksdorp I. Helder IV. H.R.C. V, H.R.C. VI. Texel II, Texelsche Bo' y en Watervosels II. III D: Alkmaar Hl fvoorw.). Bergen II. Dirkshorn I. D.T.S. III. Koedijk II. Mevo II. Oudorp TT. Schoorl Tl en Vrone IT. III F: Aarfswoud I, Rerkhout II, Hollan dia V, Horna I, Schellinkhout I en Twisk II. ITT G: Atlas II. Helder V. Helder VI (voorw.). H.R.C. VII. J.V.C. II. Petten II, Succes TIT. Texel III (voorw.) en Wierin- gerwaard II. IV D: Akersloot II, Alkm. Boys V, Ber gen III, Dirkshorn II, D.T.S. IV en N. Nie dorp III. IV F.: M.O.C. II. Schellinkhout II, Spor ters III, Sijbekarspel II en V.C.L. II. IV F: Atlas III. De Cocksdorp II. Ooster end I, Texelsche Boys II en Watervogels III. IV G: Barsingerhorn T. B.K.C. III, Cal- lantcnnn. I, Oudesluis II, Schagen III en VVIeringerwaard III. Adsp.; K. Alcm. Victrix A, Alkm. Bovs A, Alkmaar A (voorw.), Bergen A, D.T.S. A en Schoorl A. Adsn. L: Alcm. Victrix B, Alcm. Victrix C, Alkm. bnvt R, Koedijk A en Vrone A. Adsn. M: Alcm. Victr. D pn E, Alkm. Bovs C, C.S.V. A en D.T.S. B. Adsp. N: Andijk A. Hollandia A. MF.C. A. N Niedorp A, Sporters A, Twisk A en W.-Frisia A. Adsn. O: Berkhout A. Snoeiers R, Strand vogels A. V.C T„ ,A en W.-Frisia R. Adsn. p- Atlas A. R K C. A. Helder A en R. H.R.C. A en R en Oudesluis A. Adsn. O: Helder C. H R C. C en D. J.V.C A, Scbaaren A en Succes A. (In stri'd met een vrooger herirhf js J.V.C. A dus bij Scha gen a ingedeeld). Adsp. R- Helder D en E. H.R.C. E en F on Snerp? R Adsp. S: Texel A, Texel B en Tex. Boys A. Programma 18 September. Naar wij voorts vernemen beginnen Zondag a.s. ook de N.H.V.B.-romnetities. Zoo zijn o.m. de volgende wedstrijden vastgesteld: T A: R.C.Z. IVrone T. I D: J.V.C. T-HR.C. IV Helder III—Petten I Succes H—Srhoo,.] j Koedijk I—Oudesluis I H B: Alcm. Victr. V—D.T.S. II II F: N. Niedorp II—Sporters II II G: De Cocksdorn ITexel II Watervogels IT-B.K.C. II Tex. Bovs I—Helder IV H.R.C. V—H.R.C. VI Oost "\A3est thuis best. JTa ortxe om.zvoeroi.ngen. is h.et altijd toeer behaaglijk „thuis'. <5n als de uacaatletijd uoorblj Is eroaren toe uteer die waarheid in het genieten aan het geheel eigene in den kring, waar wij „thuis* zijn en in September weer beginnen met het gebruik oan ^Dralsma pan Valkenburg's levertraan. III D: Bergen IIVrone II Schoorl IIDirkshorn I D.T.S. IIIKoedijk II III F: Aartswoud ITwisk II III G: Wieringerwaard IIJ.V.C. II Succes III—Atlas II Petten IIHelder V IV D: Dirkshorn II-D.T.S. IV N. Niedorp IIIAkersloot II Alkm. Boys VBergen III IV E: Sijbekarspel II—V.C.L. II IV F: Oosterend I—Texelsche Boys II Watervogels III—Atlas III IV G: Schagen IIIBarsingerhorn I Oudesluis II—Cailanfsoog I B. K. C. III—Wieringerwaard III Adspr. K: Bergen A—D.T.S. A. Adsp. L: Alcm. Victr. B—Vrone A". Alkm. Boys BKoedijk A. Adsp. N: Andijk A—N. Niedorp A Adsp. P.: Helder A—H.R.C. B H.R.C. A—Helder B Oudesluis A—B.K.C. A Adsp, Q: J.V.C. A—H.R.C. D Schagen A—H.R.C. C Succes A—Helder C Adsp. S: Tex Boys A—Texel A, Torenvalk (heenreis) Buizerd (terugreis) Wielewaal (heenreis) Reiger (terugreis) Valk (heenreis) 7ertT«k van Aankomst t« Singap. 13 Sept.'lland. 13 Sept. A'dam 13 Sept, Rang. 13 Sept, j Athene 13 Sept. Jodhp. 13 Sept. Jodhp. 13 Sept. !llasra 13 Sept, I A'dam 13 Sept. Athene 13 Sept, Hoewel met spoed aan de verdere voor bereiding voor de indiening van dit wets ontwerp wordt gewerkt, noopt de huidige internationale toestand de regeering echter thans reeds maatregelen te nemen ter voorziening in de behoeften van de bevol king in (ijden van oorlog, oorlogsgevaar of andere buitengewone omstandigheden. In het bijzonder doet de noodzaak daartoe zich gevoelen voor wat betreft het aanleggen van grondsioffenvoorraden voor de voeding van mensch en dier. Aangezien gebleken is, dat op sommige tijdstippen de voorraden van eenige onmisbare voedingsproducten hier te lande van onvoldoenden omvang waren, acht de regeering het niet langer verantwoord het treffen van maatregelen, om tot een verplichte voorraadvorming te kunnen geraken, tot een later tijdstip, i.c, het in werking treden van bovenbedoeld» wet, uit te stellen. Alhoewel volgens de regeering het ge bruiken van de Landbouw-crisiswet 1933 als basis voor de voorraadvorming juridisch verantwoord kan worden geacht,, ontveinst de regeering zich niet, dat een dergelijk ge bruik niet in overeenstemming is met de uitdrukkelijke bedoeling, waarmede de land bouw-crisiswet in het leven is geroepen. Daar echter de genoemde wet met de daarop berustende voorschriften en bepalin gen een apparaat vormt, hetwelk een snel le en doeltreffende methode waarborgt om in den kortst mogeliiken tijd de beoogde voorraadvorming te bewerkstelligen, heeft de regeering aanleiding gevonden voor te stellen de in de Landbouw-crisiswet aan de Kroon en aan den met de zaken van den landbouw belasten minister verleende be voegdheden tijdelijk, d.w.z. totdat ter zake nadere wettelijke regelingen zijn getroffen te doen gebruiken voor de voorbereiding van de voedselvoorziening in oorlogstijd en, indien dit onverhoopt noodig mocht zijn, voor de voedselvoorziening in oorlogstijd zelf. Hiertoe is dit ontwerp van wet ont worpen. Contingenten zijn plaatsen. steeg. moeilijk te Uit de officieele mededeelingen, ter vergadering van den Alg. Ned. Zuivelbond te Nijmegen gedaan, blijkt, dat de boterproductie van 1937 over het algemeen eenigszins boven die van het vorige jaar bleef. De boterprijs was tot half Mei bevredi gend. Vanaf eind Juli lag onze internatio nale boterprijs beneden dien van verleden jaar. De kaasprijzen lagen over de geheele lijn beneden die van 1937. De kaasprijzen werden in het derde kwartaal ongunstig be-invloed door, de sterke verlaging van het Duitsche betalingscontingent. De melkpoederprijzcn bleven evenmin constant. De prijs van vette poeder blijft thans nog belangrijk beneden dien van verleden jaar. In Engeland bleven de mini mumprijzen voor gecondenseerde mcik op het bestaande peil gehandhaafd. Deze prij zen werden nog te hoog geacht. De contingenten naar Engeland zijn dan ook moeilijk te plaatsen. Engeland zal zoodoende tot verla ging van contingenten overgaan. Op deze wijze dreigt de Nederland sche melkproductenexport op Enge land te niet te gaan. Het percentage van den export ligt dan ook reeds vrij belangrijk beneden de helft van den export in de basisperiode. De regeling van den gecontingenteerrlen export zal nauwkeuriger moeten geschie den, gezien de moeilijkheden, welke men in Duitschland ontmoet. Een oplossing zal moeten worden gezocht in een betere orga nisatie der belanghebbenden op het gebied van den export. Eenige steun van de over heid zal daarbij niet kunnen worden ge mist. De export van melkproducten naar Engeland ondervindt groote moei lijkheden door de negatieve houding der Engelsche regeering. In Enge land wil men de Engelsche melkpro ducten-industrie op de been helpen dat beteekent een geyaar voor on zen export. Er is thans door de N. 7.. C. gezien nog andere uitvoermoeilijkheden een commis sie ingesteld om al deze moeilijkheden ia- zake export en contingenteering te onder zoeken. Melkdistributie. Wat betreft de consumptie-melkregel ingen werd van bestuurszijde medegedeeld, dat zuivelcoöperatie zich meer dan tot nog met de werkelijke melkdistributio ni° gaan bemoeien en dat bier meer on' ,''.s ge samenwerking moet komen and' - komt men in een richting, welke met het algemeen belang der boeren is. De sfandkoming van consumptiemelkregeimg leidt fot instandhouding van een groot duur distributie-apparaat, hetgeen Ien decle werkt van producent cn consuI]1,)ll,t Het bestuur der F. N. Z. overweegt weder instellen van centrale boierkeu gen om daardoor te kunnen bevorderen uniformiteit bij de bondsboterkeuringem

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2