Charles Laughton eigen baas ANN MILLER'S STER RIJST SNEL! T T SHIRLEY TEMPLE THANS Een nieuw Wonderkind Samen met Erich Pommer goed voor 'n Sneeuwwitje te gewonen prijs! Vierde blad „St. Martins Lane hun eerste film in ons land Het wonderkind, dat een natuurlijk menschenkind werd HET MOGE WAT ZONDERLING KLINKEN, MAAR VAN DE KLEI NE SHIRLEY TEMPLE WORDT IN FILMVAKKRINGEN MET GE NOEGEN GETUIGD, DAT ZIJ GE HEEL ONBEDORVEN IS. BIJ EEN DERGELIJKE WAARDEERING VAN EEN 9-JARIG MEISJE MOET MEN NIET VERGETEN, DAT HET KIND, HAAR VERMAARDE CAR- RlèRE OP 3-JARIGEN LEEFTIJD BEGON... Dit lachende kind heeft kans gezien in één jaar tijds een greep te doen naar de h'oogste sport van den film- roem: het stardom! Niet alleen als een tapdanseres van ongemeene be kwaamheid, maar zelfs als dramati sche actrice heeft ze een buitenge- wonen indruk gemaakt op wie haar zagen. Let op haar! Ze komt in de RKO films „Radio City Revels" en in „Room Service" met de Marx Brothers! HET talent, ondefinieerbare gave, waarmee de uitverkorenen begena digd worden, is in vele gevallen een lastig geschenk. Vooral wanneer het zich in 't jonge kind openbaart. Gewoonlijk zal 't kind zelf van de „lasten der lusten" ge speend blijven; het leeft zijn kinderleven en aanvaardt de begaving als iets vanzelfspre kends, dikwijls zelfs als iets grappigs. Met de zorgen worden de ouders belast, want de genoegens van het bezit van een „wonder kind" zijn waarlijk niet onverdeeld. Dan immers moet het ouderpaar wel een voor treffelijk opvoedkundig inzicht hebben om het kind als kind te bewaren en het niet aan de kunst te offeren. Hoe vele gevallen wij zen niet op volkomen winstbejag bereken de. kinderexploitatie, waarbij de verruk kelijkste eigenschappen van de jeugd mee- doogenloos verwaarloosd worden? Ieder land heeft zijn „wonderkinderen" en juist dezer dagen heeft Nederland kennis kun nen nemen van het talent van een Hilver- sumsch meisje van 10 jaar, de jeugdige componiste Bettv van Rijn, van wie reeds belangrijk muzikaal werk werd uitgegeven. Men kan het den ouders van dit begaafde meisje slechts als een verdienste aanreke nen dat zij niets onbeproefd laten om bun kind verre te houden van alles dat naar exploitatie zweemt, hetgeen van vele ..won derkinderen" in andere landen bezwaarlijk gezegd kan worden. x Toen Shirlev Temple, het op de geheele wereld bekende filmkind voor de eerste maal in kleine rolprenten, de zoogenaamde „Baby Burlesques" verscheen, meende men terstond een klein wonder van bekoorlijk heid en charme te hebben ontdekt. Toen omstreeks een jaar later een der groote Amerikaansche film-maatschappijen bet experiment waagde het kind in een groote, de geheele avond vullende film, als hoofd persoon te plaatsen („Stand up and cheer was die eersteling), toen eerst stelde men alom vast dat hier sprake was van een na tuurlijk begaafd speel-talent. Tot haar negende jaar, dat wil zeggen tot op heden, is de kleine Shirley de lieveling van de wereld geworden en geen filmfiguur boekte in de jaren 1935, '36 en '37 meer succes en verwierf meer populariteit. Geen filmster uit de Oude of de Nieuwe Wereld ook bracht den bioscooptheaters in die ja ren grooter recettes dan dit Amerikaansche meisje, waarbij in de balans van 1937 ook Engeland en Britsch-Indic moet. worden be trokken, als landen die „Shirley Templc- rccords" met hun voorstellingen boekten. Begonnen als wonderkind, dat zelfs door de deskundigen nog niet in het juiste hokje kon worden gerangschikt, werd zij heden ton dage, gelijk haar binnenkort verschij nende film „Shirley op golflengte 303" op nieuw bewijzen zal, ais een voikomen na tuurlijk en gaaf talent, begenadigd met tal van artistieke eigenschappen, die bij vele van haar „film-collega's" eerst, op veel la- teren leeftijd vastgesteld kunnen worden. i De gevaarlijke klippen, die aan de scha duwzijde van de „sterren-schittering" ge zocht moeten worden, werden bij Shirley Temple op geslaagde wijze omzeild. En hoe nabij vertoonden zich uit den aard der zaak deze gevaren, toen het opgroeiende kind al grooter werd en zich ten slotte be wust moest worden, het „rijkste film kind en de lieveling der wereld" te worden genoemd. Hier mag worden vastgesteld dat de voortreffelijkheden van haar gaaf ka rakter, de geboren kinderlijke eigenschap pen, die niets met haar filmwerk van doen hebben, in goede banen werden geleid. Na tuurlijk is en blijft dit meisje een „film kind", dat wil zeggen een kind dat om streeks een derde deel van het aantal da gen dat een jaar telt in beslag genomen ziet door de voorbereidingen en de voltooi ing van de films, waarin zij moet optreden. In verband hiermee moet zij zich bij voor beeld aan een eigen onderwijsrooster hou den, want ook als schoolkind heeft zij recht op. periodieke schoolvacanties. Intusschen ligt het voor de hand dat haar atelierwerk allengs moei Jij kcr is geworden, naarmate zij zich daarvan meer bewust werd. De spelende baby werd min of meer een kleine bij tijden dramatische artisto. De ontelbare geliefkoosde naampjes, die de wereld voor haar bedacht heeft, hebben het in Hollywood zelf langzamerhand allemaal moeten aflecgen tegen het zakelijke „Miss Temple". dat zelfs al plaats maakte voor „Temple", zooals men over „Garlio en „Die- üich" spreekt. I I De achtergrond van haar huidig bestaan en haar toekomst wordt, voor zoover t de geldelijke zijde van 't werk be treft, door haar ouders zoo hecht en gegrond opge bouwd als 't men schel ijk gesproken maar cenigszins mogelijk is. Men wil nu eenmaal verschoond blijven van de hatelijke en ba nale financieele voorstellen en voorwaar den. Sbirley's vader, de bankier Temple, heeft door solide investeeringen en beleggingen, waarvan na een zeker aantal jaren de vruch ten zullen kunnen worden geplukt, de toe komst van zijn dochter verzekerd, maar ter wille van het onbedorven geluk van het kind zelf weet Shirley van al deze dingen niets af. Zij heeft „zakgeld" als ieder ander kind van tegen de tien jaar en een onge oorloofd en graag op crediet versterkt ijsje van vijf dollarcenten in de cantine der stu dio, leidt zoo goed tot een hevig standje als de „overtreding" van ieder ander kind. Grootschhcid, verspilzucht en eigendunk zijn feiten, waarvoor men dit kind op bij zonder gelukkige wijze wist te sparen; van daar dat zij, gelijk ieder uit haar directe omgeving getuigen kan, het gewone, gezelli ge, grappige kind, zoowel in het werk als bij voorbeeld wanneer zij bij „meneer Roo- scvelt" op visite gaat. Tijdens haar bezoek bij den populairen president was een verlo ren tandje dat wisselde voor Shirley mins tens zoo belangrijk als de anderhalve meter groote visch, die Rooscvelt ving. De con versatie van deze negenjarige is die van een kind en niet van een vrocgyrijp wezen tje. En ook al ontkomt zij niet aan een on getwijfeld bekoorlijke en bekorende kinder- iijke koketheid, zij is en blijft het kind Shir ley, dat op oogenblikken dat het van haar verlangd wordt, weet te balanceeren met haar onmiskenbaar filmtalent, maar aan de andere kant de genietingen van een onbe dorven jeugd uitstraalt: een geliefd, zonnig en gelukkig zuiver kind .van negen jaar. JANET DEMPSEY KRIJGT RKO-CONTRACT. De zesjarige zangeres en danseres Janet Dempsey is geëngageerd voor een belang rijke rol in de film „Mirackle Racket", waarin Sally Eilers en Ann Miller de hoofdrollen spelen. De studio heeft voorts het recht verkregen om de jeugdige actrice ook in andere films te doen optreden. Janet, die in het Oosten der Vereenigde Staten reeds geruimen tijd een radio-favo- rite is, kwam eenige weken geleden naar Hollywood. Zij legde een filmproef af en werd geëngageerd nadat een RKO talent scout haar kortgeleden had gehoord en ge zien in een Sunset boulevard-theater. Tapdanseres en dramatische actrice Gharles, een Londensche straatzanger, amuseert de rij menschen die buiten het theater staan. Libby, een klein straat-type neemt wat geld weg, dat Charles in zijn pet opgehaald heeft. Zij weet te ontsnap pen en later op den avond ontmoet hij haar in een café, waar zij eenige jongelui amuseert met een imitatie van Charles be kend liedje. Zij rolt Cen gouden sigaretten koker, het eigendom van Harley. Charles ziet dit, achtervolgt haar, en vindt haar verborgen in een eenzaam huis. Hij maakt zich meester van de sigarettenkoker, doch als hij hoort wat voor een moeilijk bestaan zij leidt, neemt hij haar mee naar zijn pen sion. Hij geeft de koker aan de politie en treedt met Libby tesamen op straat op. Har ley en zijn vrienden zien Charles en Libby op straat aan het werk en Libby wordt uit- genoodigd voor een feestavond in Harley's woning. Zij komt eerst den volgenden mor gen terug en Charles, woedend van jalouzie, vraagt om uitleg, welke zij echter weigert te geven. Hij vraagt of zij met hem wil trouwen en Libby antwoordt hem of hij gek. is, om haar vanaf het hegin al honger te laten lijden. Charles vertrekt zonder opga ve van adres. Intusschen is Lihby door aanbeveling van Harley een bekende artiste geworden. Charles, gemengd in een relletje, wordt ge arresteerd. Als hij wederom vrij is, ont moet Libby Charles, die blindheid voor wendt en daarmede 't publiek tot medelij den opwekt. Zij neemt hem mee naar het theater en haalt den directeur over om Charles een kans te geven. Deze treedt op, doch het publiek lacht hem uit. Voor de eerste maal beseft hij volkomen dat hij niet de groote artist is, zoo als hij gemeend heeft, en niette genstaande het protest van Libby, keert hij naar St. Martin's Lane terug, waar hij zijn oude vrienden terugvindt. Zooals men ziet een alledaagsch gegeven, waarvan echter door den artist Laughton iets grootsch ge maakt kan worden. Laughton is voorts een eigenaardig man, zijn groot mimisch talent veroorlooft hém van talie schoonheidsmiddelen een zoo bescheiden mogelijk ge bruik te maken. In deze film deed hij het zelfs geheel zonder schmink. Het zal de dames zeker interesseeren, dat Vivian Leigh voor ongeveer 10.000 pond aan juweelen draagt in St. Martins Lane en dat een speciale detective over het lie ve kind waakt, zoolang zij in de studio bezig is. Wat Erich Pommer betreft, deze is steeds de producent van „aparte" films geweest. Wij denken terug aan „Het congres danst", „De blauwe engel", „Metro polis" en het „Kabinet van Dr. Ca- ligari." Lang was Pommer aan da Ufa verbonden, later ging hij naar Hollywood, waar hij Pola Negri aan de vergetelheid ontrukte door haar in „Hotel Imperial" weer op het voorste plan te zetten. Thans zal hij het in Engeland probeeren! Maatstaf voor andere films hier waardeloos De jury, van wat men zou kun nen noemen het internationaal filmconcours, dezelfde die in dertijd „Dood Wa ter" zoo hoog tax eerde, stond mach teloos, toen Walt Disney's teeken film „Sneeuwwit je aan de beurt was. Deze rol prent bracht iets zóó origineels, dat de commissie van beoordeeling zich niet bij machte voelde de film in een be paalde klasse in te declen. Men kwam tot de conclusie dat een classifica tie een neerhalen van de film zou beduiden. Tenslot te oordeelde men het de eenig juis te oplossing om een prijs voor „Sneeuwwitje" te crcceren en zoo werd deze film buiten mededin ging bekroond. De groote karakterspeler richtte met den beroemden producent Erich Pommer een nieuwe Engelsche maatschappij op. CHARLES LAUGHTON, een der groote Engelsche karakterspelers wie herinnert zich hem niet als Nero, als Hendrik VIII en in een zijner laatste films „Muiterij op de Bounty" heeft thans een eigen maatschappij samen met Erich Pommer. De beide namen waarborgen haast dat een film door hen gebracht steeds een evene ment zal zijn en zoo zien wij dan ook met meer dan gewone belangstelling hun eer ste in Nederland uitgebrachte film tege moet. Het is St. Martins Lane, waarin Laughton de rol van een straatartist speelt, die zijn brood verdient met declamatie voor de wachtenden buiten de theaters. Vivian I.eigh, als Libby, een klein straatty pe is zijn partner, terwijl ook Rex Harri- son een rol van beteekenis heeft. De korte inhoud is, volgens de gegevens, welke Lumi- nafilm ons zond, aldus:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 13