Had Chamberlain krachtiger
moeten optreden?
Hoe de storm huishield
Brandend schip op het
I|selmeer
Schepen vergaan,
Belasting omlaag
in Noord-Holland
Post vluchten
op Indië
Fabrieksschoorsteen
omgewaaid
Een ongure
kostbaas
UIT HET ENGELSCHE LAGERHUIS
Vragen over de Duitsche
Radio propaganda
Uitvoerverboden buiten werking
Man bekneld
menschen verdronken
Op het IJselmeer
Brand op groentenkweekerij
Bloemen voor onze
grensbeveiligingstroepen
REEDS OP MATIGING IN PERS EN
RADIO AANGEDRONGEN.
Alvorens de debatten in het Engel-
sche Lagerhuis over de buitenland-
sche politiek werden horvat, heeft
de arbeidersafgevaardigde Grenfell
den eersten minister een vraag ge
steld over het voortduren van de
propaganda der Duitsche radiozen
ders, die „de bedoeling heeft ver
deeldheid tusschen Tsjechen en Slo-
waken te zaaien en de kansen op
het herstellen van een Tsjechoslo-
waakschen staat te bederven." Gren
fell vroeg, of Chamberlain stappen
zou ondernemen met het oog op de
waarborgen van het accoord van
München.
Chamberlain antwoordde, dat de Mi
nister van Buitenlandsche Zaken
stappen heeft gedaan om tot een of
ficieel onderzoek te komen.
De Britsche ambassadeur te Berlijn
heeft reeds bij de Duitsche regee
ring gewezen op de wenschelijkheid
van matiging in de Duitsche pers
en radio.
Chamberlain zeide 't beter te ach
ten het rapport van den ambassa
deur af te wachten, alvorens men
verdere stappen zou overwegen.
Voortzetting van het debat.
Bij de voortzetting van het debat oefende
Morrison critiek op Chamberlain, die, zoo
als hij zeide, als smeekeling met Hitier had
gesproken. Hij zeide: „In plaats van de vrij
nerveuze woordvoerder van een Engeland
in een toestand van zwakheid had hij de re
delijke, maar krachtige vertegenwoordiger
van Engeland. Frankrijk. Tsjecho-Slowakije
Rusland en misschien nog andere Europee-
sche mogendheden kunnen zijn". Hitier en
Mussolini zijn ^vellicht even bevreesd ge
weest als Chamberlain. Nu heeft men alleen
het woord der beide dictatoren, maar Hitier
heeft bij vorige gelegenheden zijn woord
vrijwel steeds gebroken. Het fascisme, aldus
Morrison, acht het dwaas woord te houden,
wanneer men een goede kans heeft zijn
woord met voordeel te breken.
De mogelijkheid heeft bestaan, aldus ver
volgde Morrison, dat, wanneer Engeland
een krachtige politiek gevoerd had. Polen
en de landen in het Zuidoosten Engeland
zouden hebben gesteund in een politiek van
collectieve veiligheid. Mussolini zelf zal
meer dan ooit vrees voor Hitier gevoelen.
De toekomstige mogelijkheden voor West-
Europa zijn deze: of Engeland en Frankrijk
moeten zich onderwei pen aan den wil van
Hitier en Mussolini, of zij moeten een oor
log onder het oog zien met de groote kans,
dat het komt tot een regelrechte botsing
tusschen Frankrijk en Engeland eenerzijds
en Duitschland en Italië anderzijds.
De afgevaardigde Burgin daarentegen,
wees er weer op, dat wij ons geplaatst za
gen tegenover den grootsten oorlog, dien de
wereld ooit gekend heeft en dat het aan
één man was te danken, dat dit gevaar
werd afgewend. Deze ééne man was
Chamberlain.
Ook Maxton van de onafhankelijke ar
beiderspartij bracht warme hulde aan
Chamberlain en. zijn pogingen, den vrede
te bewaren.
Dit accoord geen drager van de
rechtvaardigheid.
De tegelijk met Eden afgetreden onder
staatssecretaris van buitenlandsche zaken
Cranbourne kwam terug op Chamberlains
verklaring van Vrijdag j.1., dat hij een
vrede in eere had meegebracht. Wij allen,
zeide hij. zijn den ministerpresident dank
verschuldigd voor zijn onvermoeiden ar-
heid in dienst van den vrede. Doch waar
is de eer? Het schijnt mij een aanfluiting,
het tot stand gekomen accoord zulk een
edelen naam te geven. Dit accoord moge
drager zijn van den vrede. het. kan niet
gekenmerkt worden als drager van de
rechtvaardigheid.
De afgevaardigde Alexander voegde hier
aan toe: Als er een optreden is dat den
vrede gered heeft, dan is het wel het, op
treden geweest van de Tsjechische regee-
rina en indien er een man is die verhoor:
lijkt moet worden, dan ge'onf ik dat Be-
ne«j hier recht on kan dopn ~elden.
Op de mededeeling van Chamberlain om
Donderdag de zitting tot 1 November te
verdagen, verklaarde Attlee. dat de opposi
tie zich hiertegen zou verzetten.
Een incident.
Er deed zich toen het volgende in
cident voor: Op de publieke tribu
ne sprong plotseling een jonge
vrouw op en schreeuwde: „Wij wil
len waarheid en vrede, niet het
fascisme. Wij staan op de bres voor
de waarheid, doch gij hebt de jeugd
van dit land verraden." De vrouw
werd voor zij uit kon spreken door
een suppoost bij de schouders gegre
pen en van de tribune verwijderd.
Kort daarop werd de zitting verdaagd.
Amendement der Arbeiderspartij.
De parlementsfractie der arbeiderspartij
heeft besloten een met redenen omkleed
amendement op de motie der regeering. die
goedkeuring van de buitenlandsche politiek
bevat, in te dienen. Naar verluidt zal in
het amendement onder meer worden aange
drongen op terugkeer naar de collectieve
veiligheid en het bijeenroepen van een we
reldconferentie.
In afwachting van een defini
tieve intrekking.
In verband met de in den internationa
len toestand ingetreden ontspanning heeft
de Nederlandsche. regeering besloten de op
28 September j.1. afgekondigde uitvoerver
boden, in afwachting van een definitieve
intrekking hiervan, die binnenkort te ver
wachten is. voorloopig buiten werking te
stellen. Dientengevolge is bij beschikking
van den minister van Economische Zaken
van gisteren algemeene dispensatie- ver
leend van alle uitvoerverboden, afgekon
digd in de buitengewone Nederlandsche
Staatscourant van 28 September j.1. Alle
onder die verboden vallende goederen kun-
men vanaf het tijdstip dezer bekendmaking
derhalve zonder vergunning worden uit
gevoerd.
Nasleep van den gouddiefstal
te Utrecht.
Men zal zich de geruchtmakende -oud-
diefstal herinneren, welke het vorig jaar
in het Tandheelkundig Instituut te Utre<A
plaats had en waarbij een student tot de
medeplichtigen behoorde.
Deze student had zijn kostbaas, een on
guur type, die reeds twaalf veroordeelin-
gen achter den rug had, alle noodige in
lichtingen gegeven, een teekening v.an het
instituut gemaakt en aangegeven waar het
begeerde goud was opgeborgen.
De. kostbaas deed zijn voordeel
met de gegevens; hij stelde zich in
verbinding met „vaklieden" uit het
inbrekersgilde, met het gevolg dat
de kliniek korten tijd later geen
gouden kiezen meer kon aanbren
gen
De hoofddaders hoorden zich reeds tot
zware straffen veroordeelen, waarin zij be
rustten, doch de kostbaas ging in hooger
beroep en had zich gisteren wederom voor
het Amsterdamsche Gerechtshof te verant
woorden.
De pres.: Als u er niet geweest was, zou
er niets zijn gebeurd. Die student had er
zelf geen fut genoeg voor en bovendien
kende hij de zware jongens niet".
Verd.: Ik ook niet.
Pres.: U bent anders twaalf maal veroor
deeld, ik zal die oude dossiers eens rustig
doorlezen, dan weet ik alles van uw con
necties af. Er is zelfs gezegd, dat het
heele plan van u is uitgegaan.
Verd.: Ik beken het feit toch ook, maar
er wordt me veel in mijn schoenen ge
schoven, waar ik onschuldig aan hen.
De student was niet ter zitting ver
schenen en nadat een der inbrekers als ge
tuige was gehoord, schorste het Hof de
erdere beraadslagingen tot, 15 - November,
om dan den student te hooren, die thans
ziek is.
BEMANNING VAN DE AMSTEL X
BELEEFDE BANGE UREN.
De redding nabij
De bemanning van de 150 ton
metende motorboot Amstel X, welk
schip toebehoort aan de N.V.
Stoombootreederij J. H. van Swie-
ten en dat vaart op de lijn Amster
damGroningen, heeft in den vo-
rigen stormnacht op het IJselmeer
bange uren doorstaan. Waren de
razende stormvlagen en de hoogop
gezweepte, wit geschuimde golven,
die meedoogenloos op het dek van
het diep geladen schip sloegen, op
zichzelve al een avontuur en ver-
eischten reeds deze omstandigheden
de volle concentratie van kapitein
T. .Tongsma en zijn helpers on de
navigatie van het stampende schip,
veel, heel veel werd er omstreeks
vier uur in den nacht van de be
manning gevraagd, toen men plot
seling tot de ontdekking kwam, dat
aan boord van het vaartuig brand
was ontstaan.
Het vuur woedde in de woning op het
achterschip, waar door den storm de ka
chel was omgevallen. Toen de orkaan vat
kreeg op het vuur, waren de gevaren, waar
aan schip en bemanning waren blootge
steld, zeer groot. Want aan de woning
grenst, de machinekamer en wanneer het
vuur naar h,ier zou overslaan, dreef het
schip hulpeloos in de wilde golven van het
Val van Urk, waar het vaartuig zich on
genoemd tijdstip ongeveer bevond. En in dit
geval was er geen mogelijkheid de haven
van. Urk binnen te vluchten.
Storm bevorderde blusschings-
werk.
De zwiepende stormvlagen waren
eenerzijds een groote handicap om
dat zij het vuur aanwakkerden, doch
anderzijds leverden zij het voor
deel, dat de hooge golven, dié over
hét dek spoelden, het blusschings-
werk bevorderden.
- i -
Met het water, dat in zoo ruime mate
voorhanden was, gelukte het de bemanning
tenslotte den brand te localiseeren. Tijdens
dit werk naderde de 108 ton metende „Gro
ningen IV" van de Lemmerstoombootmaat-
sehapPÜ. welke boot iets later uit Lemmer
was vertrokken, eveneens met bestemming
Amsterdam.
Moeilijke redding.
De. bemanning van de „Amstel X" trachtte
door het zwaaien met brandende lantaarns
pn door schreeuwen de aandacht van die
der Groningen IV te trekken, hetgeen geluk
te. Het was voor den kapitein van laatstge
noemd schip, den heer b Vogelenzang, geen
gemakkelijk werk de assistentie, die ge
vraagd. wgrei, te, verleenen. liet noodweer
'belette hem de Amstel X dicht te nadar-en,
dpch nadat, 4?„Groningen IV" enkele ma
len rond het. in nood verkeerend schip was
gevaren, gelukte het tenslotte een lijn over
te gooien en op deze wijze verbinding te
krijgen.
Aan boord van .de „Amstel X" was men
in.tusschen den brand meester geworden.
Terwijl Se 'verbinding bleef gehandhaafd,
hebben beide schépen de zware reis naar
Amsterdam vervolgd, waar zij gistermor
gen niet vertraging zijn aangekomen. Van
de Oranjesluizen af, is de „Amstel X" aan
boord, waarvan de woning geheel is uitge
brand, op -eigen kracht verder gestoomd.
Doodelijk ongeluk op het post
kantoor te Breda.
Gisterochtend is te Breda de 38-jarige
heer Jansen in het nieuwe postkantoor be
kneld geraakt tusschen een ijzeren deur. De
mam werd ernstig gewond. Op weg naar het
ziekenhuis is het slachtoffer aail zijn ver
wondingen overleden. Hij was gehuwd en
vader van een kind.
DAPPERE REDDING AAN DE
FRIESCHE KUST.
't Spookte op de Westerschelde.
Gisteren zijn drie sleepbooten op
de Westerschelde vprrvicelukt. Het
betreft hier het 1000 ton metende
Belgische sleepschip „Bailline" dat,
geladen niet pyriet, op zijn reis
van België naar Dordrecht, op den
hoek van Baarland zonk.
Het sleepschip „Brabant" is om
hoog gezet op de zandplaat aldaar,
terwijl de Fransche sleepboot ,,.Tu-
piter" recht vóór Hoedekenskerke
in de diepte verdween.
Laatstgenoemd vaartuig heeft brutoin-
houd van 1300 ton en was geladen met
hoogovenslakken. Aan boord bevonden zich
de schipper en zijn knecht, welke laatste
in het water viel, doch spoedig door de be
manning van de sleepboot Picternella werd
gered. De schipper werd eveneens opgepikt
Ook de opvarenden van heide eerstge
noemde schepen konden in veiligheid wor
den gesteld. Het was o.m. den sleepboot
van de fa. Muller uit Tcrneuzen, welke as
sistentie verleende.
Alle drie vraartuigen moeten als verloren
worden beschouwd.
Opvarenden zwalkten In
boot rond.
roei-
Maandagavond is op het IJselmeer ten
Zuiden van Enkhuizen, tengevolge van den
storm het sleepschip „Willem Adri", dat
met een lading slakken op weg was naar
Duitschland, volgeloopen en gezonken. De
opvarenden, de schipper, zijn vrouw en
knecht en1 twee kinderen, konden zich in
de roeiboot in veiligheid stellen. Na gerui-
men tijd te hebben rondgezwalkt konden
zij aan boord worden genomen van de
sleepboot „Res Nova", dat het sleepschip
trok. Zij zijn naar Enkhuizen gebracht.
Bak afgedreven.
De motorstrandreddingboot „Hilda" van
de Noord- en Zuidhollandsrhe Redding Mij.
slation Lemmer, is gistermiddag vertrokken
naar een bak van de aannemingsfirma van
Zanen en Verstoep, welke daar werkt aan
de Noordoostelijke inpoldering. De hak was
weggedreven met twee man aan boord. De
„Hilda" bereikte de hak, doch de heide op-
varendon weigerden van boord te gaan. Zij
slaagden er in het lek met de keileem, wel
ke in de bak werd vervoerd, te stoppen. Het
gevaar was derhalve aanzienlijk vermin
derd. Later op den avond kwam een sleep
boot van van Zanen en Verstoep's Aanne-
niings Mij. beschikbaar om de bak binnen te
brengen. De „Hilda" heeft daarop de thuis
reis aanvaard.
Aan de Friesche kust.
Uit Hollum wordt over de op het Wad in
nood verkeerende schepen nader gemeld,
dat de niotorstrandreddingshoot „Adriaan
de Bruine" van de Noord- en Zuidholland-
sche Redding Mij. tusschen Ameland en de
ENKELE PROVINCIALE OPCENTEN MIN
DER HALF MILLIOEN VOOR ONT
GINNINGSWERKEN.
In de provinciale begrooting 1939
doen Gcd. Staten van Noordholland
de verheugende mededeeling, dat de
belasting verlaagd kan worden. Hoe
wel twee opcenten minder zullen
worden geheven, is de raming toch
nog hooger dan die voor 1938.
Wegenfonds en werkverruiming.
Voor het wegenfonds wordt f 250.000 ge
raamd. Gelet op de door Ged. Staten in
de zitting van 1937 overgenomen motie van
de leden F. van de Walle e.a„ waarin op
uitbreiding van werkgelegenheid werd
aangedrongen, hebben Ged. Staten de
vraag onder het oog gezien op welke wijze
de provincie, naast haar bestaande be
moeienis, haar medewerking ter zake het
beste zou kunnen verleenen, zeet het Hsb.
Ged. Staten hebben thans den minister
van Sociale Zaken verzocht hun plan tot
drooglegging en ontginning te bestudeeren
en de uitvoering daarvan te bevorderen,
teneinde meer grond in cultuur te kunnen
brengen.
Dat met het oog op de zeer hooge be
dragen, welke met deze werken zijn ge
moeid (de kosten van het ingezonden
plan zijn begroot op f 6.400,000), alleen het
rijk zich met de uitvoering daarvan zal
kunnen belasten, staat voor Ged.Staten
wel vast.
De provincie stelt zich echter voor hijdra
gen te verleenen uit een daartoe te vor
men fonds voor ontginningswerken groot
f 500.000. Er zal tenslotte op de hegrooting
nog een bedrag blijven van f 582.640.voor
onvoorziene uitgaven.
De belastingen.
Ged. Staten stellen den Staten voor in
1939 te heffen 18 opcenten op de hoofdsom
der belasting op de gebouwde eigendom
men; 18 opcenten op de hoofdsom der be
lasting op de ongebouwde eigendommen; 18:
opcenten op de aanslagen der belasting
plichtigen, bedoeld bij art. la der Wet op
de inkomstenbelasting 1914, belastingjaar
1939-1940; 18 opcenten óp de aanslagen der
belastingplichtigen, bedoeld bij art. 1 der
Wet op de vermogensbelasting 1892, .belas
tingjaar 1939-1940.
Tertrek van
flfeenreis) |Sin*ap" 4 °Ct"
Zilverreiger Athene 4 0ct
(terugreis) I
Nandoe |Basra 4 0ct
(heenreis) i
Em(>e Jodhp. 4 Oct.
(terugreis) I
Torenvalk |A'dam 4 Oct.
iheenreis) I
Gier iBand. 4 Oct.
(terugreis) I
Aankeaaat fc
Band. 4 Oct,
A'dam 4' Oct,
Jodhp. 4 Oct,
Bagdad 4 Oct,
Napels 4 Oct.
Medan 4 Oct.
Broeikas vernietigd. - Vliegvuur
bezorgt de brandweer veel werk.
Op het terrein van den groenten-
kweeker J. A. M. Wolkers aan den
Uitweg in het uiterste westen van de
gemeente Amsterdam ontstond gis
teravond door tot nu toe onbekende
oorzaak brand in een houten schuur
van 10 bij 8 meter, welke loods o.m.
als bergplaats dient voor de rieten
matten, die des winters over de broei
kassen worden gelegd.
Het spreekt vanzelf, dat het voor de
brandweer," die spoedig ter plaatse ver
scheen, niet mogelijk was ook maar een ge
deelte van de houten loods en haar zoo
brandbaren inhoud te redden. Door de nog
steeds vliegende stormvlagen ontstond veel
„vliegvuur" in verband waarmede de brand
weer in de eerste plaats haar aandacht con
centreerde op de woningen aan de overzij
de van den weg en op in de nabijheid gele
gen hooibergen, waarbij wachtposten werden
uitgezet. Behalve de houten loods ging ook
een groote. ongeveer 12 meter lange broei
kas. die aan de schuur grenst, verloren.
Met drie stralen was men het vuur, dat aan
vankelijk aangewakkerd door den storm
wind hardnekkig woedde, vrij spoedig
meester.
De schade wordt door verzekering gedekt.
Vlak langs arbgiders van leer.
fabriek neergestort. De wind
had een snelheid van 33 M. per
seconde.
Tijdens den storm die Dinsdagmid
dag woedde is te ongeveer 3 uur in
den namiddag de 23 meter hooge fa
brieksschoorsteen van de lederfa-
briek der fa. L. Koenraad aan de
Bolkensteeg te Dongen afgeknapt
en neergekomen in de fabriek. Juist
waren daar 4 arbeiders aan het
werk. De schoorsteen viel vlak langs
deze arbeiders en richtte een ge
weldige verwoes'iing aan.
Het dak van de looierij werd geheel ven
nield en ontzet. Balken, waaronder zelfs
een ijzeren verbindingsbalk braken finaal
of werden verbogen. De buitenmuur staan-
de langs den weg naar Kaatsheuvel is ge*
heel ontzet en zal moeten worden afgebro
ken. Midden in de looierij kwam een stuK
van den schoorsteen terecht van ong. oen
meter lengte, een brok steen dat alleen reeds
in staat zou zijn geweest, alle aanwezige
arbeiders te verpletteren. De looikuipen zijn
völ met puin. Het bedrijf kan ter plaatse on
mogelijk worden voortgezet. De materieels
schade is zeer groot.
Feestelijke terugkeer,
Gisteren zijn de troepen, die op
last van de regeering onder de wape
nen zijn geroepen ter versterking
van de grensbeveiliging. Waar de
mobilisatiecentra tefuggekéérd, het
geen met- eehige feestelijkheid ge
paard ging. In Groningen, Assen,
Dordrecht en Maastricht hebben de
troepen voor de militaire en bur
gerlijke autoriteiten gedefileerd.
Te Maastricht heeft de chef van den ge-
neralen staf, luit-generaal I. H. Reynders,
het défilé bijgewoond.
Voorafgegaan door stafmuziek van het
zesde regiment infanterie uit Breda, trok
ken de troepene ter gezamenlijke sterkte
van bijna 3000 man, van het station de
stad binnen.
Zij werden door de bevolking, die
in dichte hagen langs den in-
tochtsweg stond, hartelijk toege
juicht. Aan aile manschappen wer
den bloemen uitgereikt', die zij ver
der op de geweren of op hun uni
form meedroegen.
De troepen arriveerden om ongeveer éért
uur op hot marktplein, waar voor de auto
riteiten, die zich voor het stadhuis hadd,:ri
opgesteld, werd gedefileerd..
Zwarte Haan twee vaartuigen aantrof, t-w.
de tjalk „Hoop op behoud" uit Sneek, schip
per H. Akkerman, geladen met grint op
weg van Lobith naar Ameland, en de klip
per „Johanna" uit Groningen, schipper
Kleinman, geladen met steen, op weg van
Culemborg naar Nieuw Weerdinge.
De „Johanna" verkeerde in zinken
den toestand. De zee stond gelijk
met het dek. Het vaartuig zal als
verloren moetori worden beschouwd.
Aan boord bevonden zich slechts de
schipper met zijn zuster, die beiden
op de „Adriaan de Bruine" overgin
gen.
De „Hoop op Behoud" had vier personen
aan boord, n.1. de schipper met vrouw en
dochter en een knecht. Ook zij werden dooi
de reddingsboot overgenomen.
Schipper Bottenij, die het com
mando over de „Adriaan de Bruine"
voerde, had een uiterst zware tocht.
Hij had te kampen met een holle,
hooge zee, waartegen het bijkans
geen varen was. Niettemin volbracht
hij met zijn mannen zijn opdracht
Zes volwassenpn en cenige kinde
ren, die benarde uren achter den
rug hadden, kwamen dank zij dit
kranig stuk werk, veilig aan wal.
Twee menschen verdronken.
Tengevolge van den hevigen storm is in
den vorigen nacht op het Brasemernieer,
onder Alkemade. de motorboot „Maria" om
geslagen. De twee opvarenden, de 35-jarige
kapitein I. Klein en de 40-jarige knecht A.
Bil, beiden uit Schiedam, zijn verdronken.
Schade aan de Zuiderzeewerken
De storm heeft aan de Zuiderzeewerken
bi.i Lemmer schade aangericht.
De Karma 2. een der kranen, is, evenals
de zandperszuiger, „Caspar Robles", gezon
ken. De kraan Karma 1 is losgeslagen. Zij
dreef naar lager wal tot op de hoogte van,
het provinciaal stoomgemaal. Gelukkig
heeft men de kraan, doordat het water werd
opgestuwd, weer vlot kunnen krijgen, waar
na zij de haven werd binnengesleept. Da
kraan heeft averij opgeloopen.
Vier keileembakken. alsmede een motor-
vlet, zijn tegen den in bewerking zijnden
dijk geslagen. Een keileembak ligt tegen den
zijkant. De sleepbooten, die hun toevlucht
in de haven zochten, hadden een moeilijka
reis. De dijk heeft veel schade opgeloopen.
De „Stad Zaandam" verloor haar
roer.
Uit Cherbourg wordt gemeld, dat sleep
boot no. 4, dertig mijl uit de kust assistentie
heeft verleend aan het Nederlandsche stoom
schip „Stad Zaandam" van den Halcvonlijn,
metende bruto 205S ton en netto 1235 ton,
dat. op weg is van Rotterdam naar Chan-
teney. In den storm had het schip zijn roer
verloren.
Zelfs de Nieuw Amsterdam liep
gevaar.
De Nieuw-Amsterdam, die een vaste loods
heeft, kwam gistermorgen eenige uren later
dan verwacht werd, te Roterdam binnen.
Het meeren kostte ditmaal groote
moeite. Bij het zwaaien op de rivier
dreigde het schip tegen den wal
kant van Katendrecht te loopen. Er
moest zelfs een anker worden uitge
worpen om het schip in bedwang te
houden.
Met versterkte sleepboothulp is het schip
toen in goede positie gebracht om te kun
nen aanleggen.
In en om de hoofdstad.
Op Schiphol had men van den storm wei
nig last. De diensten verliepen zonder eeni
ge vertraging.
De Amsterdamsche brandweer is 40 maal
uitgerukt om assistentie te verleenen bij
herstel van stormschade.
Langs den straatweg tusschen Amsterdam
en V eisen zijn ongeveer de helft van de mec-
rendeels jonge hoornen met stutpaaltjei
omgewaaid.