SCHUDT UW LEVER WAKKER /tyenda ftacUn'leuiut „'t Was één van mijn vuilste nachten", zegt kapitein de Vries Kranig werk van de Utrechi"-bemanning ÏÏlaUtw^ücMen ££^£A^CcAteri Tweede Blad De „Utrechtbrengt Vlissingsche loodsboot binnen Hachelijk avontuur op een „vliegende post'' „Zeebad Huisduinen" Belangrijke mutatie bij het Regiment Kust Artillerie Marine Club en Dienst voor Sociale Zaken krijgen beide f1000 subsidie Aanrijding in de Hoogstraat Vanmiddag komt de „Tromp" binnen Hr. Ms. „Sumatra" naar de Middellandsche Zee De winterdienstregeling De jongens van het 21ste naar huis Uit het politierapport de adaeAlerUiei wui vandaag, itaat qaed nleuuci Het laatste offer Burgerlijke Stand Toen gisteravond om 8 uur de sleepboot „Utrecht", metVlangszij de Vlissingsche loodsboot no. 10, die gedurende 60 uur ge worsteld heeft tegen het vuilste weer dat men zich op de Noordzee denken kan, bin nenkwam, was er geen publiek Er waren wat oude Nieuwediepers en visschers die zich door den neerstriemenden regen en den opnieuw fel opstelcenden wind niet hadden laten afschrikken, maar daar bleef het ook bij. En tóch hadden met name de mannen I van de „Utrecht" beter verdiend, want zij hebben daar bij de Haaks weer eens een ouderwetsch stukje sleepwerk klaarge speeld, dat nog dagen lang onderwerp van gesprek aan den buitenkant zal zijn. Deze kerels bestonden het, onder leiding van kapitein van der Burgt, bij stormweer reeds de eerste keer vast te maken, iets waarover met name de Vlissingers gister avond vol waren. „Generaal Twent" klaart het niet. Dinsdagmiddag laat kwam het bericht door: 15 mijl ten N.W. van de Haak:, zat de loods boot no. 10 uit Vlissingen met een verspeeld roer in de misère. De schuit zou volkomen aan de willekeur van wind en zee zijn overgeleverd. Lang werd er niet beraadslaagd en kort na de roep om hulp verliet de Loodsboot no. 1, de „Generaal Twent" (kapitein C. Minneboo,) de haven, teneinde te pogen verbinding met haar onfortuinlijke zuster te verkrijgen en haar zoo mogelijk naar binnen te sleepen. Zooals wij reeds berichtten is dat niet mogen gelukken. Kapitein Minneboo bracht zyn schip zoo dicht mogelijk bij de No. 10, die inderdaad volkomen stuurloos bleek en zich tot op dat oogenblik vastgehouden had aan een anker met 120 meter ketting, maar zag geen kans het gehoopte contact te verkrijgen. Tot drie maal toe poogde men een tros over te brengen maar evenzoovele malen werd gemist. Toen begreep men dat het op deze wijze niet zou gaan en dat andere maatregelen genomen moesten worden. De „Utrecht" gaat 't probeeren. Deze bestonden uit het zeekiezen van de „Utrecht" van Bureau Wijsmuller. Kapitein hierop was de heer van der Burgt. Het was dit schip, dat er in slaagde reeds bij de eerste poging vast te maken en dat daarna de Vlis- singer behouden in Nieuwediepsche haven bracht. Om 8 uur kwam de „Utrecht", na ongeveer een uur op de* ree gelegen te hebben, tenein de de 300 meter lange tros in te hieuwen, de haven binnen. Langszij bevond zich de No. 10 met aan de reeling de Vlissingsche loodsen, 6 in getale. Ze staarden wat somber naar de duistere contouren van Den Helder, dat er bij den stroomenden regen en den fluitenden Noord Wester allesbehalve gastvrij uitgezien moet hebben. Zoo spoedig als de schepen gemeerd waren hebben wij een der equipage-leden van de No. 10 onder schot genomen. Het was een relaas van veel storm, van veel kojangen op de grondzeeën nabij de Haaks en van angstige uren die men doormaakte, vóórdat men zeker Wist dat er redding daagde. Een verhaal van een wilden Noordwester die een enkele maal orkaankracht bereik te. Dinsdagmiddag sloeg het roer finaal aan stukken, tengevolge waarvan het schip stuurloos werd overgegeven aan de Willekeur van zee en wind. „Dat waren ©ogenblikken", aldus onze zegsman, „die we niet spoedig zullen vergeten. We zaten toen op een mijl of 15 N.W. van de Haaks en wisten in het begin waarachtig niet wat we er van moesten denken. Het zag er donkerbruin uit. De „Wiegende post". Ter verduidelijking van het feit, dat zich zoover Noordelijk een Vlissingsche loodsboot bevindt wete men, dat men hier een z.g. „vlie gende post" heeft. Permanent kruisen daar 'n tweetal loodsbooten, een Belg en een Vlissin- ger, die er op uit zijn elkander een vlieg af te vangen. Het gaat er om, wie het eerst een loods kan afzetten op de passeerende schepen. De man op de No. 10, waarmede wij pra ten ziet er bleek en bek-af uit, maar zijn oogen gaan schitteren als hij vertelt van de „Utrecht". Hij had nooit gedacht, dat die het zoo verbluffend gauw zouden kunnen klaar spelen onder zulke omstandigheden. Wat kapitein De Vries er van zegt. Ook andere opvarenden uiten zich in ge lijke bewoordingen. Hulde voor kapitein Van der Burgt en z'n manen, die dat kunststukje klaarden. Men vindt het een prestatie van den eersten rang. Wij spraken eveneens nog kapitein de Vries, van de No. 10. „Wat ze geflikt hebben op die sleepboot, kan ik niet in een paar woorden zeggen", aldus deze be varen Vlissinger, maar het was dik in orde. Wat kunnen die kerels magnifiek manoeu vreeren. maar ik zal niet dat moment ver geten. dat ze op me afkwamenIk dacht, dat het toen al te handig ging. Blikskaters Kapitein VAN DE BURGT van de „Utrecht". nog aan toemaar ze klóArden het en dó.t is het voornaamste! „Het is een van de vuilste nachten ge weest, die ik heb meegemaakt", aldus ka pitein de Vries, „en ik vaar toch al zoo'n aardig tijdje bij het -loodswezen. 37 jaar. Ik stond 60 uur op m'n beenen en meer heb ik niet te vertellen." We averij. Wat de gemaakte averij van de loodsboot betreft, het blijkt, dat de achterzijde van het schip „glad af" is. Het roer is verspeeld, evenals de roersteven, terwijl men vermoedt, dat ook de achtersteven er niet zonder kleur- scheuren afgekomen is. In verband hiermede is het schip vanmorgen naar de Marinewerf gesleept, waar het gedokt zal worden. Op de „Utrecht" Bij het opnemen van een en ander bleek, dat de loodsen op de No. 10 reeds den wal opgezocht hadden. Die waren blij eindelijk weer eens vasten grond onder de voeten te hebben. Op de „Utrecht" waren ze al weer bezig de trossen op te schieten. Pezige han den duwden de onwillige, vuistdikke sleeper weg en schurend kronkelt de stalen tros als een koppige boa constrictor over het ijzeren dek. Nat en vuil zwoegen ze daar in hun zwart oliegoed, dat druipt van het water. Bij een winsch staan kapitein van de Burgt en de marconist, de heer Hoebe. Ze vinden het heele karwei eigenlijk maar doodgewoon, maar geven toch toe, dat de omstandigheden vrij ongunstig warenEn lachend strom pelen ze over de reeling, om rapport te gaan uitbrengen. De loodscommissaris, de heer P. C. van Diest, maakte de tocht met de „Utrecht" mede en ook hij roemde zoowel schip als bemanning. „Deze menschen zyn paraat en staan voor hun werk", aldus zeide hij ons. „Het is prettig voor hen, dat ze zoo geslaagd zijn." Jammer vond de heer Van Diest het, dat de loodsboot uit Den Helder geen succes mocht boeken. .Wel iswaar is deze uiteraard niet voor sleep werk bestemd, maar bij minder ongun stige. omstandigheden had ik haar een goede kans gegeven". Gisteravond heeft de NV. Zeebad Huisdui nen een algemeene vergadering van aandeel houders gehouden, welke door burgemeester G. Ritmeester werd geopend, waarna de notu len der vorige vergadering door den secretaris werden voorgelezen en zonder opmerkingen goedgekeurd. Bij de laatst gehouden vergadering was er inzake de balans en verlies- en winstreke ning geen accoord verkregen, omtrent de af schrijvingen met de Naaml. Vennootschap en het gemeentebestuur van Den Helder, waar door het noodzakelijk was dat deze rekening alsnog gewijzigd werd. De gewijzigde reke ning werd gisteravond overlegd, waarmede het gemeentebestuur zich kon vereenigen. Het verlies, dat hierop thans aangegeven staat, is f 501.15 grooter dan aanvankelijk op de balans vermeld stond. Voorts werd besloten dividend bewijs No. 17 per 10 October a.s. betaalbaar te stellen. Uit de vergadering kwamen ook thans wederom diverse stemmen naar voren, die naar de mogelijkheid vroegen een inten siever bezoek aan het Zeebad mogelijk te maken. Er werd medegedeeld, dat dit de volle aandacht had van commissarissen. Er wordt geen mogelijkheid tot stimulee ring van dit bezoek onbenut gelaten. Tegen de tijdsomstandigheden staat men echter voor een belangrijk deel machteloos. Een lichtpunt was de mededeeling dat er, met betrekking tot de omzetten een kleine stijging ten gunste valt waar te nemen. Men hoopt dat deze zich in de toekomst voort zal zetten. Na enkele vragen en opmerkingen werd de vergadering gesloten. Staf en mobilisatie-bureau naar Den Haag. Naar wy vernemen, zal [ter 1 November a.s. een belangrijke mutatie by het Regiment Kust-Artillerie plaats vinden. Het commando, de staf en het mobilisatie-bureau zouden n.l. worden verplaatst naar Den Haag. Het „bureau Langestraat" (administratie) zou echter intact blijven. Voorts vernemen wij, dat de Garni zoenscommandant, overste J. H. C. Bentz van den Berg, binnenkort den dienst met pensioen zal verlaten. In verband met de minder gunstige finantieele omstandigheden van de ver- eeniging „Marine-Club" te Den Helder is het verleenen van steun in den vorm van een subsidie noodzakelijk, aldus lezen wij in de Defensie-begrooting. Bedoelde Club voorziet in een onmisbare behoefte voor wat betreft de ontvangst van vreemde oorlogsbodems en autoriteiten, zoodat in standhouding van deze sociëteit in 's Rijks belang wordt geacht. Men stelt dan voor de Marine Club een subsidie te verstrekken van 1.000. Sedert eenige jaren is, zooals men weet, bij de Koninklijke Marine een dienst voor Sociale Zaken werkzaam, die tot taak heeft om aan militairen der zeemacht en meer speciaal de vrouwen, op wie de zorg voor het gezin rust, wanneer de militairen der zeemacht in de tropen die nen of aan boord der schepen, die buiten- landsche reizen maken, met raad en voor lichting te dienen, bij de groote en kleine moeilijkheden, waaraan zij het hoofd heb ben te bieden. Het is noodig gebleken over eenige gel den te kunnen beschikken, teneinde in bijzondere gevallen hun, die in financieele moeilijkheden geraakt zijn, een voorschot te kunnen verstrekken. De gevraagde subsidie op de Defensie- begrooting bedraagt hiervoor 1.000. Gistermorgen, te omstreeks 10 uur, heeft op den hoek van de Koningdwarsstraat en Hoogstraat een vrij ernstig verkeersongeluk plaatsgevonden. Op genoemd tijdstip naderde uit de Koning dwarsstraat (richting Koningstraat) de heer de Wit met zijn melkbakfiets, terwijl in de Hoogstraat (richting Spoorstraat) op de mo torfiets een soldaat kwam aangereden. Juist op het kruispunt reden beide voertuigen op elkander in. Door den hevigen slag waren oogenblikkelijk tal van omwonenden present. Het bleek dat de soldaat op straat lag en niet kon opstaan. Hij bloedde uit een been en uit zijn hand. De motor had enkele behoorlijke op- stóppers gekregen. Erger was de bakfiets van den heer de Wit er aan toe. Behalve dat diverse flesschen melk, eieren en pakjes boter weggeslingerd waren, was het vehikel leelijk beschadigd. Wat de oorzaak is valt thans nog niet met juistheid te zeggen. Er wordt beweerd dat de motorrijder te hard gereden zou hebben en geen signaal gegeven heeft. Of dit met de waarheid overeenkomt, wa gen wij niet te veronderstellen, daar de meeningen op dit punt uiteenloopen. Zij nog vermeld dat dokter Loesberg de eerste hulp verleende en dat door de politie proces verbaal werd opgemaakt. Hedenmiddag tusschen 4 en 5 uur wordt Hr. Ms. „Tromp" in de haven van Nieuwe- iiep terugverwacht. Maandagmiddag 2 uur vertrek. Hr. Ms. „Sumatra" zal Maandag 10 Oc tober a.s. des middags 2 uur voor een reis naar de Middellandsche Zee uit de haven vertrekken. HR. MS. „JOHAN MAURITS V. NASSAU". Om 2 uur in de haven. Hr. Ms. „Johan Maurits van Nassau" komt hedenmiddag om 1 u. op de reede en zal om 2 uur in de haven komen. ZONDER SCHADELIJKE LAXEERMIDDELEN en U zuit 's morgens „kiplekker" uit bed springen. lederen dag moet Uw lever minstens een liter gal in Uw ingewanden doen stroomen. Wanneer deze stroom van gal onvoldoende is, verteert Uw voedsel niet. het bederft. U voelt U opgeblazen, U raakt verstopt. Uw lichaam is vergiftigd en U bent humeurig, voelt U ellendig en ziet alles somber in. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmiddelen. U moet CARTER'S LEVERPILLLTJES nemen om een liter gal vrij te doen stroomen en U zult weer geheel fit zijn. Onschadelijk, plantaardig, zacht, on overtroffen om de gal te doen stroomen. Eiscnt Carter's Leverpilletjes bij apothekers en drogisten, f. U.75. Door verschillende omstandigheden was het ons niet mogelijk, zooals we van de week mee deelden, den winterdienst op 1 October bij onze krant te voegen. Vandaag vinden onze abonné's echter het boekje, dat zoo langzamerhand een onmisbare gids is geworden, ingelegd. Het is weer zoo volledig mogelijk samengesteld, zoodat onze abonné's wat de spoordiensten en wat de boot diensten en vrachtdiensten, alsmede de auto busdiensten betreft, niet tevergeefs zullen zoeken. Vanmorgen zijn de jongens van het 21e Reg. Infanterie weer naar Amersfoort ver trokken. Opgewekt marcheerden ze naar het station, blij, dat ze Den Helder konden ver laten, want vooral de laatste dagen zullen ze niet veel vriendelijks van onze stad ge dacht hebben. Gisterenmiddag om 2 uur heeft de com mandant der Marine, schout-bij-nacht H. Jol les, de troepen op het sporterrein van fort Erfprins geïnspecteerd. Bij de poort werd hij ontvangen door den garnizoenscommandant, in wiens gezelschap hij de troepen inspecteer de. Onder stroomenden regen had de inspec tie plaats. In een korte toespraak dankte de schout bij-nacht de militairen voor de bewezen dien sten, terwijl hij er zijn blijdshap over uit sprak, dat het verblijf niet voor ernstiger gebeurtenissen noodig was geweest. Mutaties. De opnemingen der militaire hydrographie in de verschillende vaarwaters onzer zeegaten, zijn voor dit jaar beëindigd en is het opne- mingsvaartuig „Hydrograaf" te Willemsoord buiten dienst gesteld om aldaar in conser vatie te worden gebracht. De aan boord van dit vaartuig dienenden luit. ter zee 2e klasse H. G. Brand en 3e kl. R. Hordijk, worden met 5 dezer resp. geplaatst aan boord Hr. Ms. Wachtschip en den onderzeedienst te Wil lemsoord. De officier van den Marine-Stoomv. dienst 2e kl. T. Vos, met 6 dezer ter beschikking gesteld, is bestemd voor uitzending naar Ned. Indië, waartoe hij 2 November per m.s. „In- drapoera zal vertrekken. OVERPLAATSING. De kapitein A. Eterman, commandant van de le Schoolcompagnie van het Regt. Kust- Artillerie te Den Helder, is overgeplaatst naar Den Haag, en wordt aldaar werkzaam gesteld bij de Commissie van Proefneming. DIEFSTAL VAN GEWAS. Gisteren werd iemand verbaliseerd wegens het stroopen van te velde staande groenten, die zijn eigendom niet waren. DROEVIG GEVAL. Iemand die verdacht werd van het plegen van niet nader te noemen handelingen met een minderjarig meisje, werd in arrest gesteld. VAN AUTO GEVALLEN. Hedenmorgen viel een Amsterdamsch chauffeur voor de Poort in de De Wetstraat van zijn vrachtauto. Hij kwam met zijn hoofd tegen een muur terecht. Met zijn eigen auto werd hij ter observatie naar de St. Lidwina- Stichting overgebracht. Verschillende bekeuringen werden gisteren tegen verkeersovertreders opgemaakt. HAVEN VAN NIEUWEDIEP: Aangekomen als bijlegger het Nederland- sche motorschip „Heron" van Swansee, met bestemming Amsterdam. Aangekomen van Goole en vertrokken naar Harlingen het Nederlandsche s.s. „Oude water". Aangekomen van Londen en vertrokken n. Harlingen het Engelsche s.s. „Leeuwarden". Aangekomen van Harlingen en vertrokken naar Londen, het Engelsche s.s. „Falcon". Benesj is gevallen als slachtoffer van de Duitsche politiek. Gevallen voor zijn vaderland. Het vrijwillig aftreden van de Tschechoslowaakschen president vindt zijn oorzaak in het feit/ dat hij op deze wijze meent het best zijn land te kunnen die nen. Gistermiddag kwamen berichten uit Ber lijn, die er op wezen, dat het met de onder handelingen in de internationale commissie, niet best vlotte. De Duitsche eischen waren zoo onverzettelijk (en natuurlijk zóó groot!), dat men zeer moeilijk tot overeenstemming kon komen. Nieuwe complicaties konden dus' verwacht worden. Dit heeft Benesj voorzien en terwille van zijn volk en den vrede van Europa, heeft hij zijn ontslag genomen. Hit- Ier had immers reeds te kennen gegeven, dat hij edelmoediger zou zijn, wanneer Tschecho- slowakije een ander staatshoofd zou hebben. Welnu, ook dit laatste offer heeft Benesj voor zijn volk gebracht. Met grooten eerbied zal het Tsjechische volk naar zijn afgetreden president op kun nen zien. Minister-president Syrovy heeft dien dank voor de radio uitgesproken. „Hij (Benesj) is aldus met inbegrip van deze daad een stralend voorbeeld van zelfver loochening gebleven. Dit besluit is voor ons zoo smartvol, dat woorden slechts een zwakke afschaduwing zouden geven van onze gevoe lens", zoo zei de minister, die tijdelijk Be nesj' positie zal waarnemen, totdat een op volger gekozen zal zijn. Het is een smartelijk offer, dat Benesj heeft moeten brengen. Met aiasaryk was hij de stichter van den Tsjechoslowaak- schen staat. Groote offers heeft hij in den loop der jaren daarvoor moeten brengen, maar het zwaarste zal het offer van gis teren zeker geweest zijn. De laatste we ken zijn zeer bitter voor Benesj geweest en nog gisteren heeft hij het voor de ra dio moeten getuigen, dat de offers, die men van Tsjechoslowakije verlangd heeft, onrechtvaardig waren. Zoo gevoelt het hêel de wereld, doch men aanvaardt ze, terwille van den vrede, al vra gen velen zich met bezorgdheid af, waar we op deze wijze heengaan. De keizer van Abessinië is voor de over macht moeten wijken. Schusschnigg volgde zijn gang en nu betreedt Benesj dit pad. Wie zal moeten volgen? In de internationale po litieke heeft de Tschechische president ook een belangrijke rol gespeeld. Hij was een geziene figuur in den Volkenbond en met belangstel ling werd steeds naar zijn uiteenzettingen geluisterd. Nu laat echter heel de wereld den president van Tsjechoslowakije alleen staan. Wie op den menseh zijn vertrouwen stelt, komt wel zeer bedrogen uit. HET NIEUWE VLIEGVELD TE SOERABAJA. De voorbereidende werkzaamheden voor het nieuwe vliegveld te Soerabaja zijn thans aan gevangen, lezen wij in de „N. R. Ct.", het grondverzet vangt aan na aankomst van de machinerieën uit Amerika, die dezer dagen worden verwacht. Ten behoeve van deze werk zaamheden vroeg de directeur van de haven 5000 aan. De directeur van de haven ver trekt binnenkort naar Bandoeng ter bespre king van het vliegveldproject. Aquarium Zoöl. Station. Voor het publiek geopend: dagelijks van 912 en van 13.30— 17 u.. Zaterdag van 912 uur. Westgracht 80: Tentoonstelling Historisch Genootschap „De Kop van Noord Holland". Eiken werkdag van 710 uur. Zaterdags van 35 uur en van 710 uur. BIOSCOPEN: Tivoli-theater, Spoorstraat, half 8: „Dame op Commando" en „Overval in Hollywood". Rialto, Spoorstraat half 8: „De Boekanier". Witte-Bioscoop, Koningstraat, half 8: „Puberteit" en „Dr. Syn". Heden. Musis Sacrum, 2.30 u. n.m.: Filmmiddag Ned. Ver. v. Huisvrouwen. Vrydag 7 October. Zeevaartschool: Weer- en Sterrekundige kring. Dr. J. J. Raimond Jr. spreekt over „Kometen en Meteoren". Zaterdag 8 October. Casino 8.15 uur: Uitvoering Speeltuinvereni ging. Zondag 9 October. Casino 3.30 en 8.00 u. Dansmiddag en -avond. Opgenomen om 8 uur hedenmorgen. Barometerstand Den Helder 752.1 Temperatuur lucht 11.9 Wind; richting: W.Z.W., kracht: 6 Licht op 5.56 ONDERTROUWD: G. Greeuw en N. Koke laar. L. Mos en H. J. Koene. J. W. Cats en J. Smit. P. J. van Mullem en A. Erkamps. H. van den Akker en W. van der Dujjn Schouten. L. M. Meijer en H. J. Verhoeks.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 5