Tsjecho-Slowakije
wenscht tot een
oplossing te komen
Geheel Tsjecho-Slowakije
één front
Kniertjes erfgenamen
bestolen
Zeven spoorwagons
uit de rails
Fl.3500.-
Geen vo'ksstemming zooals
Hongarije wil
Toch aanval op
Tsjechisch vliegtuig
„De Roetheensche kwestie"
Een gemeente-energie-
bedrijf te Amsterdam?
Na den bankzwendel
Postvluch tètierV^r b'i
AAN BELONINGEN l 1
VRAAGT UW WINKE
LIER EEN FORMULIER
Midden Europa
Actie der exploitanten van
wilde busdiensten
De vliegtuigramp in
Westfalen
Wrak stremt scheepvaart
op N. Waterweg
Zware slag voor onze
Kaas-exporteurs
Urker botter vlot
OVER DE VOORSTELLEN VAN
HONGARIJE ZAL GESPROKEN
KUNNEN WORDEN.
De regeering van Tsjecho-Slowakije heeft
het volgende communiqué gepubliceerd:
„Minister Tsjvalkovsky heeft gisteravond
18 uur den Hongaarschen gezant te Praag
het antwoord van Tsjecho Slowakije over
handigd op de Hongaarsche nota van 24
October inzake de Hongaarsche territoriale
eischen.
Het antwoord bevat de resultaten van de
besprekingen van de Tsjechoslowaaksche re
geering van Dinsdag, waarin de Hongaar
sche nota werd behandeld in tegenwoordig
heid van alle leden van de regeeringen van
Slowakije en Sub-Karpatisch Rusland.
In welingelichte kringen weigert
men iets te zeggen omtrent het ant
woord van de Tsjechische regeering
zoolang dit niet te Boedapest zal zijn
aangekomen. Tsjecho Slowakije
wenscht tot een oplossing te komen,
de voorstellen van Hongarije wor
den niet zonder meer verworpen en
men is van meening, dat erover ge
sproken zal kunnen worden.
Verder merkt men op, dat het afbreken
van Brody als minister-president van Roe-
thenië een gevolg is van een verschil van
meening in zijn regeering, waarin hij ten
slotte alleen bleef staan als voorstander van
een volksstemming overeenkomstig de Hon
gaarsche verlangens. Hieruit kan men op
maken, dat vermoedelijk he* denkbeeld van
een volksstemming in het Tsjechische ant
woord wordt verworpen.
Wat de tegenvoorstellen zouden
bevatten.
In tegenstelling met het bovenstaande als
zou nog niets bekend zijn over de tegen
voorstellen van Tsjechoslowakije, verneemt
het Duitsche Nieuwsbureau, dat ze de vol
gende punten zouden bevatten:
1. De Tsjechoslowaaksche regcering is
van meening. dat op grond van de proto
collen van München slechts de kwestie van
de Hongaarsche minderheid kan worden
behandeld. Andere ethnische problemen
moeten buiten het kader der thans te voe
ren onderhandelingen worden gehouden.
2. De Tsjechoslowaaksche regeering gaat
ermede accoord, dat de kwestie der Hon
gaarsche minderheden aan een Duitsch-Ita-
liaansch scheidsgerecht wordt voorgelegd.
De Tsjechoslowaaksche regeering is van
meening, dat het aan Duitschland en Italië
moet worden overgelaten, of er nog andere
scheidsrechters bij zullen worden getrok
ken. Zoud*n Duitschland en Italië het voor
stel van Hongarije, om ook Polen erbij te
betrekken, aanvaarden, dan zou de Tsjecho
slowaaksche regeering verlangen, dat ook
Roemenië erbii betrokken wordt.
3. Dit scheidsgerecht zal over alle moda
liteiten, dus over het tijdstip en de techni
sche kwesties van de ontruiming en over
dracht aan Hongarije beslissen.
Tenslotte stelt de Tsjechoslowaaksche re
geering voor, ter voorbereiding van de
overdracht direct 'n gemengde Hongaarsch-
Tsjechoslowaaksche militaire commis
sie te vormen.
Het aanvallende toestel ver
dween in de richting van Hon
garije.
In bevoegde Tsjechische kringen wordt
verklaard, dat het onderzoek, dat geopend
is door de diensten van den Tsjechoslo
waaksche generalen staf naar den aanval
op een Tsjechoslowaaksch toestel door twee
vliegtuigen, die uit Hongarije gekomen wa
ren, Dinsdagavond boven Slowaaksch ge
bied, de volgende resultaten heeft opgele
verd volgens de verklaringen van den be
stuurder van het Tsjechoslowaaksche toestel
en ooggetuigen:
Het aanvallende vliegtuig droeg geen en
kel kenmerk- Het opende het vuur met
brandkogels. De korporaal waarnemer Se-
tola werd tijdens den vlucht- gedood. De
sergeant piloot Kellota werd gewond. Het
toestel vloog in brand. De aanval^ geschied
de in twee keer, eerst op een hoogte van
600 meter en vervolgens op een van 200
meter. Het aanvallende vliegtuig verdween
vervolgens in de richting van Gvor in Hon
garije. Een tweede vliegtuig kruiste tijdens
den aanval boven het aanvallende vlieg
tuig. Een leege patroonhuls is gevonden in
de nabijheid van den aanval. Deze wordt
thans onderzocht door de bevoegde diensten
Roemenië en de Hongaarsche
eischen.
Te Boekarest wijst men er op. dat de
instelling van een gemeenschappelijke
PoolschHongaarsche grens door afstand van
Roethenië aan Hongarije tegen de belangen
van Roemenië zou ingaan. Roemenië, dat
geweigerd heeft deel te nemen aan de ver
deeling van gebieden bewoond door een on
betwistbare Slavische meerderheid. zou
niet kunnen aanvaarden, dat een geweld
dadige actie ondernomen werd door Hon
garije om zich daarvan meester te maken.
De revisionnistische agitatie, die de laatste
dagen in Hongarije is gevoerd om de veel
vuldige pogingen om wanorde te brengen
onder de Hongaarsche minderheid in
Transsylvanië hebben getoond, dat de
camnagne, die gericht is tegen Tsjechoslo
wakije gevoelens van wrok hebben ge
wekt en Hongaarsche revisionnistische
eischen ten aanzien van Roemenië. Aan
den anderen kant wijst men er op, dat het
pact der Kleine .Entente geldig is gebleven
en dat de verplichtingen en belangen van
Roemenië het er toe brengen tusschen,bei
de te komen ten gunste van Tyecho-Slo-
wakije. Tenslotte verklaart men in welinge
lichte kringen, dat, wanneer men een be
roep op Roemenië zou doen, het bereid zou
zijn met Duitschland, Italië en Polen deel
te nemen aan arbitrage in de Hongaarsch-
Tsjecho-Slowaaksche aangelegenheid.
Ol ROCTHEeNSeHt KWCSTU (SUB-mePATISCH RUSLAND)
Bovenstaand kaartje geeft de ligging weer
van Roethenië, ook wel Karpatisch Rusland
genoemd, de meest oostelijke uitlooper van
Tsjecho-Slowakije.
Het land is 200 k.m. lang en gemiddeld
55 k.m. breed; hierin wonen 103.000 Honga
ren, 373.000 Oekrainers, 75000 Joden; de Vest
een gemengde bevolking van Duitschers en
Slowaken.
Veel stof is er opgewaaid en veel commen
taar geleverd over de kwestie of dit land
verdeeld zou worden tusschen Polen en
Hongarije. Hongarije wil dat er een ge
meenschappelijke grens met Polen tot stand
zal komen, omdat dit in overeenstemming
is met de ethnische, geografische en econo
mische omstandigheden. Polen zou door een
agressie-pact de districten Boekowina en
Bessarabië, welke in 1919 bij Roemenië zijn
ingelijfd, willen respecteeren, terwijl Hon
garije de Roemeensche districten in Trans
sylvanië ongemoeid wil laten. Roemenië is
het echter niet eens over een gemeenschap
pelijke Poolsch-Hongaarsche grens.
De vraag is nu of Tsjechoslowakije weder
om een veer zal moeten laten.
Ondernemers steken de hoofden bij
elkaar. Een protestvergadering
te Amsterdam. Wapenstilstand?
De exploitanten van wilde autobusdien
sten steken de hoofden bij elkaar! Gister
middag hebben zij in Krasnapolsky te Am
sterdam vergaderd om te protesteeren te
gen de jongste ministerieele circulaire,
waarbij werd bevolen krachtig tegen de
wilde diensten op te treden.
Algemeen was men van meening, dat. de
minister van Justitie buiten zijn bevoegd
heid is getreden en dat de inhoud van zijn
circulaire op geen enkele wetsgrond rust.
Men besloot den strijd met alle geoor
loofde middelen voort te zetten.
Om te beginnen is een audiëntie aange
vraagd bij den minister van Justitie met
het doel den minister ervan te overtuigen,
dat hij buiten zijn bevoegdheden is ge
gaan, hetgeen naar de meening van het
comité het geval is. Subsidiair zal den
minister worden verzocht zijn opdracht aan
de politie-autoriteifen in zooverre te wijzi
gen. dat alleen wordt opgetreden tegen de
busdiensten, waaromtrent een vonnis is
gewezen.
W apenstilstand
Bovendien werd besloten een dudiëntie aan
te vragen bij den minister van Waterstaat
met het doel den minister te bewegen een
„wapenstilstand" te sluiten tot. 15 Fehruari
wanneer het R.A.P. afloopt. Deze audiëntie
is reeds voor heden verleend. Voor hetzelf
de doel zal een audiëntie worden aange
vraagd bij de directie der spoorwegen.
Voorts zal een schrijven worden gericht
tot- de ministers van defensie en financiën,
tenviil een uitvoerig gedocumenteerd adres
zal worden gezonden aan de leden van de
Eerste en Tweede Kamer.
Bovendien zal door het houden van open
bare vergaderingen, door het verspreiden
van pamfletten en door het laten circulee-
ren van inteekenlijsten het oordeel wor
den gevraagd van het publiek, dat van de
busdiensten gebruik maakt. Aan het slot
van de vergadering, waarin het soms heftig
toeging, werd een motie aangenomen, waar
bij werd besloten zich met alle geoorloof
de middel,* tegen den gang van zaken te
verzetten., net comité werd gemachtigd al
die maatregelen te nemen, die het daartoe
noodig acht.
Belgisch Minister wil de oorza
ken volledig opgehelderd zien:
grondiger onderzoek.
Het rapport van de van Belgische
zijde ingestelde technische commis
sie, die een onderzoek heeft inge
steld naar de oorzaak van het vlieg
ongeluk nabij Soest in Westfalen,
waarbij een Sabca-Marclietti vlieg
tuig van de Sabena te pletter is ge
vallen, komt tot de conclusie, dat
het toestel, toen het op een hoogte
van 250 tot 300 M. vloog, in v er-
scheidene stukken is gebroken.
Het doorbreken wordt toegeschreven aan
het trillen of fladderen van de vleugels, in
samenwerking met het fladderen van de
ailerons, waarvan men de oorzaak niet
heeft kunnen vaststellen.
Een defect aan de motoren of de schroe
ven moet uitgesloten worden geacht, even
als de veronderstelling, dat zich aan boord
een ontploffing heeft voorgedaan.
Aangezien de Minister van Verkeer de
oorzaken van het ongeluk volledig opgehel
derd wil zien, heeft hij opdracht gegeven
tot een grondiger onderzoek door een com
missie, bestaande uit parlementsleden en
deskundigen. Het officieele Duitsche rap
port is nog niet binnengekomen.
Gas en electriciteitsbedrijf ver-
eenigd, geeft f 400.000 per jaar
besparing.
B. en W. van Amsterdam stellen den Raad
voor over te gaan tot samenvoeging van de
diensten der gemeente gasfabrieken en der
gemeente-eléctriciteitswerken tot den dienst
van het gemeente-energiebedrijf. Aan het
hoofd van den nieuwen dienst komt te staan
een directie, samengesteld uit drie directeu
ren. Het college hoopt door dezen maatregel
de personeelsonkosten geleidelijk te kunnen
verminderen en rekent op een besparing
van f 350.000 per jaar. Daarenboven hoopt
men door deze centralisatie nog f 70.000 op
-"-Bi»
de algemeens onkosten te kunnen liesparen
Als administratiegebouw is het leegstaande
Tesselschadeziekenhuis gekozen.
Vee van de „Chryssi" gered,
steenkolen verloren.
De scheepvaart op den Nieuwen Water
weg, welke bij Poortershaven tengevolge
van het zinken 'van. het Grieksche s.s.
„Chryssi" was gestremd, kon gistermiddag
omstreeks één uur worden hervat, ofschoon
het passeeren van het wrak nogal moeilijk
heden met zich medebrengt. Alleen bij hel
der weer is liet mogelijk de gevaarlijke plek
voorbij 'te varen. De bergingsvaartuigen
„Meermin" en „Bruinvisch" van Van der
Taks Bergingsbedrijf bevinden zich nog ter
plaatse om de mogelijkheid van het aan
brengen van een bekisting onder oogen te
zien.
Heden zal het besluit vallen of hét schip
zal worden leeggepompt of door middel van
dynamiet zal worden- opgeblazen. Het zeer
drukke scheepvaartverkeer eischt, dat het
wrak zoo spoedig mogelijk uit den weg
wordt geruimd.
Lading steenkool verloren,
Gisteravond is gebleken, dat de ruimen
van de „Chryssi" reeds gedeeltelijk zijn
opengeslagen, zulks als gevolg van den
sterken stroom, zoodat de steenkolen uit
het schip wegvloeien. In de onmiddellijke
nabijheid van het wrak is het water dien
tengevolge zwart gekleurd. Het. geredde
vee, bestaande uit zeven lammeren twee
biggen en twee vaarzen, is door de „Bruin
visch" te Maassluis aan wal gebracht en
door een plaatselijk veehouder met goed
keuring van de autoriteiten opgekocht.
De botsing blijkt te zijn geschied met het
uitgaande PortugeesChe stoomschip „Maria
Cristina". Dit schip heeft weinig schade op
geloopen en heeft de reis vervolgd.
Meer toezicht van het Beursle-
stuur.
Naar aanleiding van de déconfiture
der effectenfirma Wiegerinck,
Muschter Co. heeft het bestuur
der Vereeniging voor den Effecten
handel te Amsterdam overwogen
welke maatregelen getroffen dienen
te worden in het belang van het
pubflek, teneinde herhaling van
dergelijke gebeurtenissen te voorko
men, aldus meldt de Msbd.
Deze aangelegenheid is door het beursbe-
stuur ernstig ter hand genomen en alles
zal gedaan worden om het geschokte ver
trouwen bij het publiek te herstellen.
Reeds binnen zeer korten tijd zijn nadere
officieele mededeelingen en maatregelen
van de zijde van het beursbestuur te ver
wachten.
Door de nieuwe Amerikaansche
invoerrechten.
Het zijn vooral de exporteurs van kaas
die zwaar getroffen worden door de compen-
seerende invoerrechten, die de Vereenigde
Staten van Amerika met ingang van 19 No
vember a.s. op een aantal zuivel- en melk
producten van Nederlandschen oorsprong
zullen heffen. Deze mededeeling werd ons
door een belanghebbende bij den export van
zuivel- en melkproducten gedaan.
Onze zegsman voegde hieraan toe, dat de
kaasèxporteurs na liet sluiten van het han
delsverdrag van 20 December 1935 tusschen
tl9,.XS'je?.»iS^ ?,tatesn,|3^pns.land,goede ver-
w.aélitmgéri. hapdën! over.de, vergroofmg van
dep èyport vqn kaas paar dé Vereenigde Sta
ten.
De verlaging van invoerrechten vergrootte
dan ook in jiet begin den kaasexport. Al
spoedig bleek, dat. de Vereenigde Staten door
vergrooting van eigen productie minder be
hoefte aan onze kaas hadden dan voorheen.
Ook tengevolge van deze eigen productie
maakten -de Nederlandsche exporteurs la
gere prijzen dan vroeger.
Het gevolg van dezen Amerikaanschen
maatregel zal nu zijn, aldus onze zegsman,
dat de uitvoer van kaas nog geringer zal
worden en dat de exporteurs hun heil zul
len gaan zoeken op de binnenlandsche markt
En dat is dan weer nadeelig voor de kaas
handelaren, die nimmer veel exporteerden,
maar zich hoofdzakelijk bepaalden tot een
binnenlandsch afzetgebied.
Alles wel aan boord.
De Urker botter U.K. 76, schipper Post,
welke gisternacht tijdens zwaren mist op
de Pettener kust nabij strandpaal 26 aan
den grond raakte, is gistermiddag vlot ge
komen.
Pettenaren brachten het anker uit eri een
Urker botter sleepte het schip af en bracht
het naar IJmuiden. Alles was wel aan
boord.
MINISTER-PRESIDENT BRODY
VAN ZIJN AMBT ONTHEVEN EN
WAT DIT BETEEKENT.
De Tsjecho Slovvaaksche regeering
heeft een officieel communiqué ge
publiceerd, waarin wordt medege
deeld, dat de president der republiek
Andrej Brody ontheven heeft van
zijn functie van minister-president
van Sub-Karpatisch Rusland en in
zijn plaats heeft benoemd Mgr. Au-
gustin Volosin.
Mgr. Augustin Volosin en minister
Edmun Baginsky zijn belast met 't
voeren van de onderhandelingen
met Hongarije.
Een politiek, die voor Hongarije
aangenaam was.
Het lot van Sub Karpatisch Rusland was
voor een groot deel afhankelijk van de ge
voelens, die de tegenwoordige bestuurders
ten opzichte van de Hongaarsche voorstel
len hadden. Brody, de minister-president
achtte het gewenscht, aldus de Praagsche
corr. van de N.R.Ct., dat er een plebisciet
in geheel Sub-Karpatisch Rusland zou ge
houden worden en dat men in overeenstem
ming daarmede de nieuwe grens met Hon
garije zou vaststellen. Hiermede stond hij
een politiek voor, die Hongarije aangenaam
is. Twee van zijn ministers Revay en Ba-
cinsky verzetten zich hardnekkig tegen een
plebisciet en wenschten, dat de ethnografi-
sche gesteldheid grondslag voor afstand van
gebied zou zijn. Men bedenke in verband
met het standpunt van Brody, dat er ook
inwoners gevonden worden, die aansluiting
bij Hongarije wenschen, hoewel zij zelf geen
Hongaren zijn.
De twee ministers, die izch tegen Brody
verzetten, dreigden zelfs af te treden.
Chvalkovsky de Tsjechoslowaaksche mi
nister van buitenlandsche zaken bemoei
de zich intensief met het geval en per slot
van rekening was het Brody, die het veld
moest ruimen voor zijn medeministers
wier meening overeenstemde met die van
Tsjechen en Slowaken. De drie deelen der
republiek voeren thans eenzelfde politiek
ten aanzien van de Hongaarsche eischen en
dat hééft hun standpunt natuurlijk ver
sterkt.
Mr. Volosjin is tot opvolger van Brody
benoemd. Te Uzjhorod is hij door de be
volking zeer hartelijk ontvangen en over
dit feit verheugt men zirh natuurlijk nok
te Praag. Volosjin in Grieksch Katholiek
geestelijke.
Reeds vóór den oorlog was hij als leider
van de volkspartij- politiek werkzaam. Hij
was het voorts die de schrijftaal der Roe-
thenen vaststelde en die in 1919 de leiding
van de delegatie uit Sub-Karpatisch Rus
land had, die aansluiting bij Praag wilde.
Een aardige bijzonderheid is het dat Volos
jin telefonisch uit Uzjhorod den eed als
minister heeft afgelegd. De commandeeren-
de generaal en de vicegouverneur van Sub-
Karpatisch Rusland waren bij deze eedsaf
legging aanwezig. Volosjin en Bacinsky
zullen eventueelc' verdere' onderhandelin
gen met Hongarije voeren.
Tertrek van Aankomst
fheenrL) |SinRap' 26 0cMBand- 26
Ibis
(heenreis)
Oehoe
(terugreis)
Pelikaan
(heenreis)
Jodhp. 26 Oct.
Bagdad 26 Oct.
Napels 26 Oct.
Zilverreiger 0
(terugreist Meclan Uct"
Rang. 26 Oct.
Athene 26 Oct,
Alex. 26 Oct.
Rang. 26 Oct.
Vrachtwagen vol tooneelrequi,
sieten weggehaald.
Toen na het overlijden van mevrouw
Ester de Boer—Van Rijk het naar haar ge.
noemde tooneelgezelschap ophield te be
staan, werden de tooneelrequisieten van liet
ensemble voorloopig geborgen in een ge.
meenteopslagplaats op de vroegere Groen-
tenmarkt aan de Marnixstraat.
Woensdagmiddag wilden de erfgenamen
van mevrouw De Boer—Van Rijk deze dé
cors en al wat er bij behoort tezamen een
groote hoeveelheid naar een andere berg.
plaats verhuizen. Toen zij in de opslagplaats
aan de Marnixstraat binnenstapten, kwamen,
zij echter tot de ontdekking, dat zij niet de
eerste bezoekers en zelfs niet de eerste des
kundige bezoekers waren, sinds de eigen,
dammen van het vroegere De Boer—Van
Rijk ensemble daar opgeborgen waren. Het
bleek n.1., dat een groot gedeelte van de re-
quisieten was weggehaald.
Dit was met zorg geschied, want men
miste b.v. alle décors van „de hut" uit. „Op
Hoop van Zegen", alle witte pakken uit
„Tropenadel" en meer costumes, die bij el
kaar behoorden. Ook muziekinstrumenten
waren gesloten.
De ontvreemde hoeveelheid décors, costve
mes, enz. is zoo groot, dat er zeker een flinke
vrachtwagen voor noodig is geweest om haar
te vervoeren.
Wanneer de diefstal heeft plaats gehad,
weet men niet, want men was sinds gerui-
men tijd niet meer in de opslagplaats ge-
weest. Om den diefstal te kunnen plegen,
heeft men de sloten moeten forceeren. De
waarde van het gestolene is niet zoo groot.
Alleen voor iemand, die het gestolene kan
gebruiken, hebben deze requisieten waarde
van den diefstal is onmiddellijk aangifte
gedaan bij de politie, die thans zal moeten
trachten „de hut" en de andere gestolen dé
cors, costumes, enz. op te sporen.
Wissel ontijdig bediend? t
Geen persoonlijke ongelukken.
Gisteravond omstreeks half negen
zijn ter hoogte van den spoorweg
overgang bij de Linnaeusstraat te
Amsterdam zes zandwagens en een
zg. stootwagen, welke behoorden tot
een rangeerenden zandtrein, door
een verkeerden wisselstand uit de
rails geloopen en voor een gedeelte
in elkaar geschoven.
De zandtrein, die naar een ter plaatse in
aanleg zijnden verhoogden spoordijk gedi
rigeerd werd en daarvoor op een zijspoor
gebracht moest worden, werd op het mo
ment, dat het ongeluk gebeurde, door eea
locomotief geduwd en dus niet getrokken.
Nauwelijks waren de stootwagon en een
tweetal zandwagens de wissel gepasseerd,
toen deze oversprong. De gevolgen laten zich
begrijpen. De eerstvolgende zandwagens lie
pen uit de rails, schoven gedeeltelijk in el
kaar en trokken ook de zandwagens uit de
rails, welke de wissel reeds waren gepas
seerd. De stootwagen kwam geheel dwars
over de rails te liggen en kantelde op en
kele meters afstand van den spoorwegover
gang.
Overstappen!
De uit de rails geloopen en op elkaar ge
schoven wagens versperden een der twee
hoofdsporen, welke de zoo drukke verbin
ding vormen tusschen het Weesperpoort-
station en Centraal station. In verband hier
mede werden onmiddellijk maatregelen ge
nomen om het gewone treinverkeer zoo
weinig mogelijk te stagneeren.
De passagiers van de electrische treinen,
die van Utrecht via W.P. naar C. S. rijden,
moesten in stoomtreinen overstappen om
de reis naar het C« S. te vervolgen.
Het onderzoek naar de oorzaak van het
ongeluk werd geleid door den hoofdinge
nieur van den dienst der tractie, ir. B. J-
Nachenius. Of het ongeluk is veroorzaakt,
door een ontijdige wisselbediening dan wel
door een defecten wissel, wordt thans nog
nader onderzocht.
Eén zandwagen totaal vernield-
Omstreeks middernacht was het oprui-
mingswerk in vollen gang. Hiervoor waren
twee ongevallenwagens respectievelijk y-de
Rietlanden en van het Centraal Station,
naar de plaats van het ongeluk gedirigeerd
terwijl ook een groote kraanwagen
Utrecht was gekomen om de gekantelde
wagon weer in de rails te hijschen. Wat de
aangerichte schade betreft, kan worde"
medegedeeld, dat één zandwagen totaal n
vernield, terwijl de andere zes wagens
ernstige beschadigingen hebben gekregen
aan planken en aan trekwerk.
Eerst wordt het zand uit de wagens ge
schept, waarna met snijapparaten de over
elkaar geschoven deelen worden losge-
sneden. Dan zal getracht worden de wagen
die nog kunnen rijden, in de rails te kra
gen om ze weg te sleepen. De wagen.
waarvan het onderstel ernstig is bescha
digd, zullen voorloopig aan den kant va
de spoorlijn worden gezet. De rails van
hoofdspoor en van de zijliin is on -"en en
kele plaats beschadigd. Alleen zijn hier e
daar enkele dwarsliggers door het wrl
gen van de uit de rails geloopen wage1
onfzet en onzij geschoven. Om viif u'
vannaeht zullen de twee hoofdsporen vve
yrij zijn.