Tsjecho-Slowakije wenscht tot een oplossing te komen Geheel Tsjecho-Slowakije één front Kniertjes erfgenamen bestolen Zeven spoorwagons uit de rails Fl.3500.- Geen vo'ksstemming zooals Hongarije wil Toch aanval op Tsjechisch vliegtuig „De Roetheensche kwestie" Een gemeente-energie- bedrijf te Amsterdam? Na den bankzwendel Postvluch tètierV^r b'i AAN BELONINGEN l 1 VRAAGT UW WINKE LIER EEN FORMULIER Midden Europa Actie der exploitanten van wilde busdiensten De vliegtuigramp in Westfalen Wrak stremt scheepvaart op N. Waterweg Zware slag voor onze Kaas-exporteurs Urker botter vlot OVER DE VOORSTELLEN VAN HONGARIJE ZAL GESPROKEN KUNNEN WORDEN. De regeering van Tsjecho-Slowakije heeft het volgende communiqué gepubliceerd: „Minister Tsjvalkovsky heeft gisteravond 18 uur den Hongaarschen gezant te Praag het antwoord van Tsjecho Slowakije over handigd op de Hongaarsche nota van 24 October inzake de Hongaarsche territoriale eischen. Het antwoord bevat de resultaten van de besprekingen van de Tsjechoslowaaksche re geering van Dinsdag, waarin de Hongaar sche nota werd behandeld in tegenwoordig heid van alle leden van de regeeringen van Slowakije en Sub-Karpatisch Rusland. In welingelichte kringen weigert men iets te zeggen omtrent het ant woord van de Tsjechische regeering zoolang dit niet te Boedapest zal zijn aangekomen. Tsjecho Slowakije wenscht tot een oplossing te komen, de voorstellen van Hongarije wor den niet zonder meer verworpen en men is van meening, dat erover ge sproken zal kunnen worden. Verder merkt men op, dat het afbreken van Brody als minister-president van Roe- thenië een gevolg is van een verschil van meening in zijn regeering, waarin hij ten slotte alleen bleef staan als voorstander van een volksstemming overeenkomstig de Hon gaarsche verlangens. Hieruit kan men op maken, dat vermoedelijk he* denkbeeld van een volksstemming in het Tsjechische ant woord wordt verworpen. Wat de tegenvoorstellen zouden bevatten. In tegenstelling met het bovenstaande als zou nog niets bekend zijn over de tegen voorstellen van Tsjechoslowakije, verneemt het Duitsche Nieuwsbureau, dat ze de vol gende punten zouden bevatten: 1. De Tsjechoslowaaksche regcering is van meening. dat op grond van de proto collen van München slechts de kwestie van de Hongaarsche minderheid kan worden behandeld. Andere ethnische problemen moeten buiten het kader der thans te voe ren onderhandelingen worden gehouden. 2. De Tsjechoslowaaksche regeering gaat ermede accoord, dat de kwestie der Hon gaarsche minderheden aan een Duitsch-Ita- liaansch scheidsgerecht wordt voorgelegd. De Tsjechoslowaaksche regeering is van meening, dat het aan Duitschland en Italië moet worden overgelaten, of er nog andere scheidsrechters bij zullen worden getrok ken. Zoud*n Duitschland en Italië het voor stel van Hongarije, om ook Polen erbij te betrekken, aanvaarden, dan zou de Tsjecho slowaaksche regeering verlangen, dat ook Roemenië erbii betrokken wordt. 3. Dit scheidsgerecht zal over alle moda liteiten, dus over het tijdstip en de techni sche kwesties van de ontruiming en over dracht aan Hongarije beslissen. Tenslotte stelt de Tsjechoslowaaksche re geering voor, ter voorbereiding van de overdracht direct 'n gemengde Hongaarsch- Tsjechoslowaaksche militaire commis sie te vormen. Het aanvallende toestel ver dween in de richting van Hon garije. In bevoegde Tsjechische kringen wordt verklaard, dat het onderzoek, dat geopend is door de diensten van den Tsjechoslo waaksche generalen staf naar den aanval op een Tsjechoslowaaksch toestel door twee vliegtuigen, die uit Hongarije gekomen wa ren, Dinsdagavond boven Slowaaksch ge bied, de volgende resultaten heeft opgele verd volgens de verklaringen van den be stuurder van het Tsjechoslowaaksche toestel en ooggetuigen: Het aanvallende vliegtuig droeg geen en kel kenmerk- Het opende het vuur met brandkogels. De korporaal waarnemer Se- tola werd tijdens den vlucht- gedood. De sergeant piloot Kellota werd gewond. Het toestel vloog in brand. De aanval^ geschied de in twee keer, eerst op een hoogte van 600 meter en vervolgens op een van 200 meter. Het aanvallende vliegtuig verdween vervolgens in de richting van Gvor in Hon garije. Een tweede vliegtuig kruiste tijdens den aanval boven het aanvallende vlieg tuig. Een leege patroonhuls is gevonden in de nabijheid van den aanval. Deze wordt thans onderzocht door de bevoegde diensten Roemenië en de Hongaarsche eischen. Te Boekarest wijst men er op. dat de instelling van een gemeenschappelijke PoolschHongaarsche grens door afstand van Roethenië aan Hongarije tegen de belangen van Roemenië zou ingaan. Roemenië, dat geweigerd heeft deel te nemen aan de ver deeling van gebieden bewoond door een on betwistbare Slavische meerderheid. zou niet kunnen aanvaarden, dat een geweld dadige actie ondernomen werd door Hon garije om zich daarvan meester te maken. De revisionnistische agitatie, die de laatste dagen in Hongarije is gevoerd om de veel vuldige pogingen om wanorde te brengen onder de Hongaarsche minderheid in Transsylvanië hebben getoond, dat de camnagne, die gericht is tegen Tsjechoslo wakije gevoelens van wrok hebben ge wekt en Hongaarsche revisionnistische eischen ten aanzien van Roemenië. Aan den anderen kant wijst men er op, dat het pact der Kleine .Entente geldig is gebleven en dat de verplichtingen en belangen van Roemenië het er toe brengen tusschen,bei de te komen ten gunste van Tyecho-Slo- wakije. Tenslotte verklaart men in welinge lichte kringen, dat, wanneer men een be roep op Roemenië zou doen, het bereid zou zijn met Duitschland, Italië en Polen deel te nemen aan arbitrage in de Hongaarsch- Tsjecho-Slowaaksche aangelegenheid. Ol ROCTHEeNSeHt KWCSTU (SUB-mePATISCH RUSLAND) Bovenstaand kaartje geeft de ligging weer van Roethenië, ook wel Karpatisch Rusland genoemd, de meest oostelijke uitlooper van Tsjecho-Slowakije. Het land is 200 k.m. lang en gemiddeld 55 k.m. breed; hierin wonen 103.000 Honga ren, 373.000 Oekrainers, 75000 Joden; de Vest een gemengde bevolking van Duitschers en Slowaken. Veel stof is er opgewaaid en veel commen taar geleverd over de kwestie of dit land verdeeld zou worden tusschen Polen en Hongarije. Hongarije wil dat er een ge meenschappelijke grens met Polen tot stand zal komen, omdat dit in overeenstemming is met de ethnische, geografische en econo mische omstandigheden. Polen zou door een agressie-pact de districten Boekowina en Bessarabië, welke in 1919 bij Roemenië zijn ingelijfd, willen respecteeren, terwijl Hon garije de Roemeensche districten in Trans sylvanië ongemoeid wil laten. Roemenië is het echter niet eens over een gemeenschap pelijke Poolsch-Hongaarsche grens. De vraag is nu of Tsjechoslowakije weder om een veer zal moeten laten. Ondernemers steken de hoofden bij elkaar. Een protestvergadering te Amsterdam. Wapenstilstand? De exploitanten van wilde autobusdien sten steken de hoofden bij elkaar! Gister middag hebben zij in Krasnapolsky te Am sterdam vergaderd om te protesteeren te gen de jongste ministerieele circulaire, waarbij werd bevolen krachtig tegen de wilde diensten op te treden. Algemeen was men van meening, dat. de minister van Justitie buiten zijn bevoegd heid is getreden en dat de inhoud van zijn circulaire op geen enkele wetsgrond rust. Men besloot den strijd met alle geoor loofde middelen voort te zetten. Om te beginnen is een audiëntie aange vraagd bij den minister van Justitie met het doel den minister ervan te overtuigen, dat hij buiten zijn bevoegdheden is ge gaan, hetgeen naar de meening van het comité het geval is. Subsidiair zal den minister worden verzocht zijn opdracht aan de politie-autoriteifen in zooverre te wijzi gen. dat alleen wordt opgetreden tegen de busdiensten, waaromtrent een vonnis is gewezen. W apenstilstand Bovendien werd besloten een dudiëntie aan te vragen bij den minister van Waterstaat met het doel den minister te bewegen een „wapenstilstand" te sluiten tot. 15 Fehruari wanneer het R.A.P. afloopt. Deze audiëntie is reeds voor heden verleend. Voor hetzelf de doel zal een audiëntie worden aange vraagd bij de directie der spoorwegen. Voorts zal een schrijven worden gericht tot- de ministers van defensie en financiën, tenviil een uitvoerig gedocumenteerd adres zal worden gezonden aan de leden van de Eerste en Tweede Kamer. Bovendien zal door het houden van open bare vergaderingen, door het verspreiden van pamfletten en door het laten circulee- ren van inteekenlijsten het oordeel wor den gevraagd van het publiek, dat van de busdiensten gebruik maakt. Aan het slot van de vergadering, waarin het soms heftig toeging, werd een motie aangenomen, waar bij werd besloten zich met alle geoorloof de middel,* tegen den gang van zaken te verzetten., net comité werd gemachtigd al die maatregelen te nemen, die het daartoe noodig acht. Belgisch Minister wil de oorza ken volledig opgehelderd zien: grondiger onderzoek. Het rapport van de van Belgische zijde ingestelde technische commis sie, die een onderzoek heeft inge steld naar de oorzaak van het vlieg ongeluk nabij Soest in Westfalen, waarbij een Sabca-Marclietti vlieg tuig van de Sabena te pletter is ge vallen, komt tot de conclusie, dat het toestel, toen het op een hoogte van 250 tot 300 M. vloog, in v er- scheidene stukken is gebroken. Het doorbreken wordt toegeschreven aan het trillen of fladderen van de vleugels, in samenwerking met het fladderen van de ailerons, waarvan men de oorzaak niet heeft kunnen vaststellen. Een defect aan de motoren of de schroe ven moet uitgesloten worden geacht, even als de veronderstelling, dat zich aan boord een ontploffing heeft voorgedaan. Aangezien de Minister van Verkeer de oorzaken van het ongeluk volledig opgehel derd wil zien, heeft hij opdracht gegeven tot een grondiger onderzoek door een com missie, bestaande uit parlementsleden en deskundigen. Het officieele Duitsche rap port is nog niet binnengekomen. Gas en electriciteitsbedrijf ver- eenigd, geeft f 400.000 per jaar besparing. B. en W. van Amsterdam stellen den Raad voor over te gaan tot samenvoeging van de diensten der gemeente gasfabrieken en der gemeente-eléctriciteitswerken tot den dienst van het gemeente-energiebedrijf. Aan het hoofd van den nieuwen dienst komt te staan een directie, samengesteld uit drie directeu ren. Het college hoopt door dezen maatregel de personeelsonkosten geleidelijk te kunnen verminderen en rekent op een besparing van f 350.000 per jaar. Daarenboven hoopt men door deze centralisatie nog f 70.000 op -"-Bi» de algemeens onkosten te kunnen liesparen Als administratiegebouw is het leegstaande Tesselschadeziekenhuis gekozen. Vee van de „Chryssi" gered, steenkolen verloren. De scheepvaart op den Nieuwen Water weg, welke bij Poortershaven tengevolge van het zinken 'van. het Grieksche s.s. „Chryssi" was gestremd, kon gistermiddag omstreeks één uur worden hervat, ofschoon het passeeren van het wrak nogal moeilijk heden met zich medebrengt. Alleen bij hel der weer is liet mogelijk de gevaarlijke plek voorbij 'te varen. De bergingsvaartuigen „Meermin" en „Bruinvisch" van Van der Taks Bergingsbedrijf bevinden zich nog ter plaatse om de mogelijkheid van het aan brengen van een bekisting onder oogen te zien. Heden zal het besluit vallen of hét schip zal worden leeggepompt of door middel van dynamiet zal worden- opgeblazen. Het zeer drukke scheepvaartverkeer eischt, dat het wrak zoo spoedig mogelijk uit den weg wordt geruimd. Lading steenkool verloren, Gisteravond is gebleken, dat de ruimen van de „Chryssi" reeds gedeeltelijk zijn opengeslagen, zulks als gevolg van den sterken stroom, zoodat de steenkolen uit het schip wegvloeien. In de onmiddellijke nabijheid van het wrak is het water dien tengevolge zwart gekleurd. Het. geredde vee, bestaande uit zeven lammeren twee biggen en twee vaarzen, is door de „Bruin visch" te Maassluis aan wal gebracht en door een plaatselijk veehouder met goed keuring van de autoriteiten opgekocht. De botsing blijkt te zijn geschied met het uitgaande PortugeesChe stoomschip „Maria Cristina". Dit schip heeft weinig schade op geloopen en heeft de reis vervolgd. Meer toezicht van het Beursle- stuur. Naar aanleiding van de déconfiture der effectenfirma Wiegerinck, Muschter Co. heeft het bestuur der Vereeniging voor den Effecten handel te Amsterdam overwogen welke maatregelen getroffen dienen te worden in het belang van het pubflek, teneinde herhaling van dergelijke gebeurtenissen te voorko men, aldus meldt de Msbd. Deze aangelegenheid is door het beursbe- stuur ernstig ter hand genomen en alles zal gedaan worden om het geschokte ver trouwen bij het publiek te herstellen. Reeds binnen zeer korten tijd zijn nadere officieele mededeelingen en maatregelen van de zijde van het beursbestuur te ver wachten. Door de nieuwe Amerikaansche invoerrechten. Het zijn vooral de exporteurs van kaas die zwaar getroffen worden door de compen- seerende invoerrechten, die de Vereenigde Staten van Amerika met ingang van 19 No vember a.s. op een aantal zuivel- en melk producten van Nederlandschen oorsprong zullen heffen. Deze mededeeling werd ons door een belanghebbende bij den export van zuivel- en melkproducten gedaan. Onze zegsman voegde hieraan toe, dat de kaasèxporteurs na liet sluiten van het han delsverdrag van 20 December 1935 tusschen tl9,.XS'je?.»iS^ ?,tatesn,|3^pns.land,goede ver- w.aélitmgéri. hapdën! over.de, vergroofmg van dep èyport vqn kaas paar dé Vereenigde Sta ten. De verlaging van invoerrechten vergrootte dan ook in jiet begin den kaasexport. Al spoedig bleek, dat. de Vereenigde Staten door vergrooting van eigen productie minder be hoefte aan onze kaas hadden dan voorheen. Ook tengevolge van deze eigen productie maakten -de Nederlandsche exporteurs la gere prijzen dan vroeger. Het gevolg van dezen Amerikaanschen maatregel zal nu zijn, aldus onze zegsman, dat de uitvoer van kaas nog geringer zal worden en dat de exporteurs hun heil zul len gaan zoeken op de binnenlandsche markt En dat is dan weer nadeelig voor de kaas handelaren, die nimmer veel exporteerden, maar zich hoofdzakelijk bepaalden tot een binnenlandsch afzetgebied. Alles wel aan boord. De Urker botter U.K. 76, schipper Post, welke gisternacht tijdens zwaren mist op de Pettener kust nabij strandpaal 26 aan den grond raakte, is gistermiddag vlot ge komen. Pettenaren brachten het anker uit eri een Urker botter sleepte het schip af en bracht het naar IJmuiden. Alles was wel aan boord. MINISTER-PRESIDENT BRODY VAN ZIJN AMBT ONTHEVEN EN WAT DIT BETEEKENT. De Tsjecho Slovvaaksche regeering heeft een officieel communiqué ge publiceerd, waarin wordt medege deeld, dat de president der republiek Andrej Brody ontheven heeft van zijn functie van minister-president van Sub-Karpatisch Rusland en in zijn plaats heeft benoemd Mgr. Au- gustin Volosin. Mgr. Augustin Volosin en minister Edmun Baginsky zijn belast met 't voeren van de onderhandelingen met Hongarije. Een politiek, die voor Hongarije aangenaam was. Het lot van Sub Karpatisch Rusland was voor een groot deel afhankelijk van de ge voelens, die de tegenwoordige bestuurders ten opzichte van de Hongaarsche voorstel len hadden. Brody, de minister-president achtte het gewenscht, aldus de Praagsche corr. van de N.R.Ct., dat er een plebisciet in geheel Sub-Karpatisch Rusland zou ge houden worden en dat men in overeenstem ming daarmede de nieuwe grens met Hon garije zou vaststellen. Hiermede stond hij een politiek voor, die Hongarije aangenaam is. Twee van zijn ministers Revay en Ba- cinsky verzetten zich hardnekkig tegen een plebisciet en wenschten, dat de ethnografi- sche gesteldheid grondslag voor afstand van gebied zou zijn. Men bedenke in verband met het standpunt van Brody, dat er ook inwoners gevonden worden, die aansluiting bij Hongarije wenschen, hoewel zij zelf geen Hongaren zijn. De twee ministers, die izch tegen Brody verzetten, dreigden zelfs af te treden. Chvalkovsky de Tsjechoslowaaksche mi nister van buitenlandsche zaken bemoei de zich intensief met het geval en per slot van rekening was het Brody, die het veld moest ruimen voor zijn medeministers wier meening overeenstemde met die van Tsjechen en Slowaken. De drie deelen der republiek voeren thans eenzelfde politiek ten aanzien van de Hongaarsche eischen en dat hééft hun standpunt natuurlijk ver sterkt. Mr. Volosjin is tot opvolger van Brody benoemd. Te Uzjhorod is hij door de be volking zeer hartelijk ontvangen en over dit feit verheugt men zirh natuurlijk nok te Praag. Volosjin in Grieksch Katholiek geestelijke. Reeds vóór den oorlog was hij als leider van de volkspartij- politiek werkzaam. Hij was het voorts die de schrijftaal der Roe- thenen vaststelde en die in 1919 de leiding van de delegatie uit Sub-Karpatisch Rus land had, die aansluiting bij Praag wilde. Een aardige bijzonderheid is het dat Volos jin telefonisch uit Uzjhorod den eed als minister heeft afgelegd. De commandeeren- de generaal en de vicegouverneur van Sub- Karpatisch Rusland waren bij deze eedsaf legging aanwezig. Volosjin en Bacinsky zullen eventueelc' verdere' onderhandelin gen met Hongarije voeren. Tertrek van Aankomst fheenrL) |SinRap' 26 0cMBand- 26 Ibis (heenreis) Oehoe (terugreis) Pelikaan (heenreis) Jodhp. 26 Oct. Bagdad 26 Oct. Napels 26 Oct. Zilverreiger 0 (terugreist Meclan Uct" Rang. 26 Oct. Athene 26 Oct, Alex. 26 Oct. Rang. 26 Oct. Vrachtwagen vol tooneelrequi, sieten weggehaald. Toen na het overlijden van mevrouw Ester de Boer—Van Rijk het naar haar ge. noemde tooneelgezelschap ophield te be staan, werden de tooneelrequisieten van liet ensemble voorloopig geborgen in een ge. meenteopslagplaats op de vroegere Groen- tenmarkt aan de Marnixstraat. Woensdagmiddag wilden de erfgenamen van mevrouw De Boer—Van Rijk deze dé cors en al wat er bij behoort tezamen een groote hoeveelheid naar een andere berg. plaats verhuizen. Toen zij in de opslagplaats aan de Marnixstraat binnenstapten, kwamen, zij echter tot de ontdekking, dat zij niet de eerste bezoekers en zelfs niet de eerste des kundige bezoekers waren, sinds de eigen, dammen van het vroegere De Boer—Van Rijk ensemble daar opgeborgen waren. Het bleek n.1., dat een groot gedeelte van de re- quisieten was weggehaald. Dit was met zorg geschied, want men miste b.v. alle décors van „de hut" uit. „Op Hoop van Zegen", alle witte pakken uit „Tropenadel" en meer costumes, die bij el kaar behoorden. Ook muziekinstrumenten waren gesloten. De ontvreemde hoeveelheid décors, costve mes, enz. is zoo groot, dat er zeker een flinke vrachtwagen voor noodig is geweest om haar te vervoeren. Wanneer de diefstal heeft plaats gehad, weet men niet, want men was sinds gerui- men tijd niet meer in de opslagplaats ge- weest. Om den diefstal te kunnen plegen, heeft men de sloten moeten forceeren. De waarde van het gestolene is niet zoo groot. Alleen voor iemand, die het gestolene kan gebruiken, hebben deze requisieten waarde van den diefstal is onmiddellijk aangifte gedaan bij de politie, die thans zal moeten trachten „de hut" en de andere gestolen dé cors, costumes, enz. op te sporen. Wissel ontijdig bediend? t Geen persoonlijke ongelukken. Gisteravond omstreeks half negen zijn ter hoogte van den spoorweg overgang bij de Linnaeusstraat te Amsterdam zes zandwagens en een zg. stootwagen, welke behoorden tot een rangeerenden zandtrein, door een verkeerden wisselstand uit de rails geloopen en voor een gedeelte in elkaar geschoven. De zandtrein, die naar een ter plaatse in aanleg zijnden verhoogden spoordijk gedi rigeerd werd en daarvoor op een zijspoor gebracht moest worden, werd op het mo ment, dat het ongeluk gebeurde, door eea locomotief geduwd en dus niet getrokken. Nauwelijks waren de stootwagon en een tweetal zandwagens de wissel gepasseerd, toen deze oversprong. De gevolgen laten zich begrijpen. De eerstvolgende zandwagens lie pen uit de rails, schoven gedeeltelijk in el kaar en trokken ook de zandwagens uit de rails, welke de wissel reeds waren gepas seerd. De stootwagen kwam geheel dwars over de rails te liggen en kantelde op en kele meters afstand van den spoorwegover gang. Overstappen! De uit de rails geloopen en op elkaar ge schoven wagens versperden een der twee hoofdsporen, welke de zoo drukke verbin ding vormen tusschen het Weesperpoort- station en Centraal station. In verband hier mede werden onmiddellijk maatregelen ge nomen om het gewone treinverkeer zoo weinig mogelijk te stagneeren. De passagiers van de electrische treinen, die van Utrecht via W.P. naar C. S. rijden, moesten in stoomtreinen overstappen om de reis naar het C« S. te vervolgen. Het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk werd geleid door den hoofdinge nieur van den dienst der tractie, ir. B. J- Nachenius. Of het ongeluk is veroorzaakt, door een ontijdige wisselbediening dan wel door een defecten wissel, wordt thans nog nader onderzocht. Eén zandwagen totaal vernield- Omstreeks middernacht was het oprui- mingswerk in vollen gang. Hiervoor waren twee ongevallenwagens respectievelijk y-de Rietlanden en van het Centraal Station, naar de plaats van het ongeluk gedirigeerd terwijl ook een groote kraanwagen Utrecht was gekomen om de gekantelde wagon weer in de rails te hijschen. Wat de aangerichte schade betreft, kan worde" medegedeeld, dat één zandwagen totaal n vernield, terwijl de andere zes wagens ernstige beschadigingen hebben gekregen aan planken en aan trekwerk. Eerst wordt het zand uit de wagens ge schept, waarna met snijapparaten de over elkaar geschoven deelen worden losge- sneden. Dan zal getracht worden de wagen die nog kunnen rijden, in de rails te kra gen om ze weg te sleepen. De wagen. waarvan het onderstel ernstig is bescha digd, zullen voorloopig aan den kant va de spoorlijn worden gezet. De rails van hoofdspoor en van de zijliin is on -"en en kele plaats beschadigd. Alleen zijn hier e daar enkele dwarsliggers door het wrl gen van de uit de rails geloopen wage1 onfzet en onzij geschoven. Om viif u' vannaeht zullen de twee hoofdsporen vve yrij zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1938 | | pagina 2